1.
The National - Trouble Will Find MeHet zesde album van deze ondertussen gelouterde band. Een album waar ik het de eerste luisterbeurten erg moeilijk mee had. Ik wist niet precies wat ik ervan moest denken. Het leek allemaal wel heel gezapig en saai. De nummers met wat meer tempo leken maar kort houdbaar. Na enkele luisterbeurten begon het kwartje toch wel langzaam te vallen. Ondertussen is het kwartje helemaal gevallen. Een album vol met fantastische nummers. Ze worden eigenlijk steeds mooier. Tijdens iedere luisterbeurt ontdek je weer wat moois. In eerste instantie leken nummers als Fireproof en Heavenfaced een tikje saai, maar ondertussen vind ik dat de sterkste nummers. Er staan eigenlijk geen slechte nummers op. Topplaat. Kan niet wachten op de volgende.
•
Favoriete nummer: Fireproof
2.
Arcade Fire - ReflektorIedereen heeft hier zo ongeveer het hele jaar naar uitgekeken. De verwachtingen waren enorm. Dan is het toch knap dat je weer een goede plaat weet af te leveren. Het haalt het niet bij Funeral, maar dat is geen schande. Dat niveau is dan ook enorm hoog. Toch is dit een geweldige plaat, met nummers die eigenlijk ook iedere keer beter worden. Het is alleen wat te lang en er staan een paar nummers op die weinig toevoegen, maar de goede nummers zijn dan ook echt goed. Niets mis mee. Toch zou ik het wel waarderen als ze bij een volgend album weer wat meer richting de sound van Funeral zouden gaan.
•
Favoriete nummer: It's Never Over (Oh Orpheus)
3.
Sigur Rós - KveikurHet album van vorig jaar, Valtari, was wat rustiger. Wat sferischer. Dat is niet echt mijn favoriete Sigur Rós. Mijn favoriete Sigur Rós is meer die van deze plaat. Grote bakken herrie, hier en daar. Eigenlijk staan hier bijna alleen maar goede nummers op, hoewel het misschien wat teveel van hetzelfde is. Valtari was ook teveel van hetzelfde. Als ze een paar nummers van Valtari op deze plaat hadden gezet en een paar nummers van deze plaat op Valtari, had je waarschijnlijk twee haast perfecte platen gehad. Nu heb je twee hele goede platen. Alsnog niet slecht.
•
Favoriete nummer: Brennisteinn
4.
Woodkid - The Golden AgeEen hele plaat is misschien wat teveel van het goede, daarom luister ik de nummers hiervan liever los. Los is het wel fantastisch. Run Boy Run, Iron, I Love You, The Golden Age, allemaal fantastische nummers. Een beetje bombastisch, een beetje kitsch misschien, maar wel enorm lekker. Deze man heeft absoluut talent. Maakt ook erg fraaie video's. Helemaal niets mis mee.
•
Favoriete nummer: Conquest Of Spaces
5.
Daughter - If You LeaveLeverde al twee fantastische EP's af, dus werd het tijd voor een eerste cd. Die is best goed geworden, nadat ik het aanvankelijk niet veel vond. Ik had gehoopt dat een aantal nummers van de EP's het album zouden halen, maar behalve Youth was daar geen sprake van, en Youth werd dan ook nog eens opnieuw opgenomen. Uiteindelijk bleek het ook niet nodig om de nummers van de EP's op dit album te zetten, want wat er nu op te vinden is bevalt prima. Eigenlijk heeft ieder nummer wel wat. Zit allemaal goed in elkaar, weinig op aan te merken.
•
Favoriete nummer: Still
6.
Bill Callahan - Dream RiverBill heeft een prachtige stem. Dat alleen al maakt het album de moeite waard. Zoals alles wat Bill maakt, is dit toch wel weer heel boeiend. Sommige nummers zouden alleen wel een minuutje korter mogen zijn. Dat is het enige wat ik er op aan te merken heb. Dat maakt dat dit gewoon een pracht van een album is, waar ik verder weinig over te zeggen heb.
•
Favoriete nummer: Javelin Unlanding
7.
Frank Turner - Tape Deck HeartTijd voor wat stevigere muziek. Lekkere, aanstekelijke rock van Frank Turner. Hij heeft het weer voor elkaar gekregen om een hele rits lekkere nummers achter elkaar te zetten. De mindere nummers zijn de wat rustigere. Dat is niet echt Frank z’n sterke punt. Nee, Frank moet gewoon knallen. Springen, schreeuwen, rammen op die gitaar. Dan komt het helemaal goed. Recovery, Plain Sailing Weather, Polaroid Picture, The Way I Tend To Be, Four Simple Words vallen allemaal wel in die categorie en maken dit album zeker de moeite waard.
•
Favoriete nummer: Plain Sailing Weather
8.
Nick Cave and the Bad Seeds - Push The Sky AwayWerkelijk waar prachtig. Die stem he, die stem. Niet ieder nummer bevalt me even goed, maar er staan een paar potentiële klassiekers op. Een Higgs Boson Blues bijvoorbeeld. Het nummer Push The Sky Away is ook prachtig. Niets haalt het echter bij Jubilee Street. Dat nummer gaat hier in ieder geval nog vaak voorbij komen.
•
Favoriete nummer: Jubilee Street
9.
Okkervil River - The Silver GymnasiumOndertussen alweer het zevende album van Okkervil River. Na het enigszins tegenvallende I Am Very Far uit 2011 was ik toch wel bevreesd dat dit album ook een tegenvaller zou worden, maar daar is gelukkig geen sprake van. Ze hebben zichzelf weer herpakt. Vooral de eerste helft van The Silver Gymnasium is ijzersterk. De tweede helft is wat minder. Dat is wel een minpunt, maar met zo’n eerste helft heb je weinig reden om te klagen. Zo ongeveer de grootste meevaller van het jaar.
•
Favoriete nummer: Down Down The Deep River
10.
Charli XCX - True RomanceHuh? Wat doet dit hier dan ineens? Ja, dat weet ik eigenlijk ook niet zo goed. Ik word er gewoon heel erg vrolijk van. Het is fout, het is autotune, maakt allemaal niet uit, het klinkt goed.Erg hoogstaand is het allemaal niet, maar zeker wel aanstekelijk. Het blijft wel even in je hoofd zitten. Tussen alle serieuze muziek door wel even lekker.
•
Favoriete nummer: You (Ha Ha Ha)
11.
Phosphorescent - Muchacho •
Favoriete nummer: The Quotidian Beasts
12.
Radical Face - The Family Tree: The Branches•
Favoriete nummer: Holy Branches
13.
CHVRCHES - The Bones of What You Believe•
Favoriete nummer: The Mother We Share
14.
Waxahatchee - Cerulean Salt •
Favoriete nummer: You're Damaged
15.
Disclosure - Settle•
Favoriete nummer: Confess to Me
16.
Matt Elliott - Only Myocardial Infarction Can Break Your Heart•
Favoriete nummer: The Right to Cry
17.
London Grammar - If You Wait•
Favoriete nummer: Wasting My Young Years
18.
Vampire Weekend - Modern Vampires of the City •
Favoriete nummer: Step
19.
Moddi - Set the House on Fire•
Favoriete nummer: House by the Sea
20.
Agnes Obel - Aventine •
Favoriete nummer: Fuel to Fire
21.
Bastille - Bad Blood•
Favoriete nummer: Icarus
22.
Queens of the Stone Age•
Favoriete nummer: I Appear Missing
23.
Daft Punk - Random Access Memories•
Favoriete nummer: Doin' It Right
24.
Eefje de Visser - Het Is •
Favoriete nummer: Ongeveer
25.
Foals - Holy Fire •
Favoriete nummer: Inhaler
26.
Biffy Clyro - Opposites•
Favoriete nummer: Stingin’ Belle
27.
Julia Holter - Loud City Song•
Favoriete nummer: Hello Stranger
28.
Rhye - Woman•
Favoriete nummer: Open
29.
Charles Bradley - Victim of Love•
Favoriete nummer: Strictly Reserved For You
30.
Jagwar Ma - Howlin•
Favoriete nummer: What Love
31.
Midlake - Antiphon•
Favoriete nummer: Antiphon
32.
The Neighbourhood - I Love You•
Favoriete nummer: Sweater Weather
33.
Miles Kane - Don't Forget Who You Are•
Favoriete nummer: Don’t Forget Who You Are
34.
Darkside - Psychic•
Favoriete nummer: Paper Trails
35.
De Jeugd van Tegenwoordig - “Ja, Natúúrlijk!”•
Favoriete nummer: Op een sexuele wijze
36.
Steven Wilson - The Raven That Refused to Sing (And Other Stories)•
Favoriete nummer: The Raven That Refused to Sing
37.
Villagers - {Awayland}•
Favoriete nummer: Nothing Arrived
38.
Phoenix - Bankrupt! •
Favoriete nummer: Bourgeois
39.
Arctic Monkeys - AM•
Favoriete nummer: Do I Wanna Know?
40.
Volcano Choir - Repave•
Favoriete nummer: Dancepack
[ Bericht 0% gewijzigd door Rellende_Rotscholier op 31-12-2013 00:38:06 ]