Ja, dat mag. Heb het opgezocht, het is officieël een album zodra het langer dan 25 minuten is of als het meer dan vier tracks heeft (tenzij remixes).quote:Op zondag 30 december 2012 15:58 schreef Bol_Wan het volgende:
En als je het nou het album van OFF! in je lijst wil zetten? (16 tracks, speelduur ~15 min.)
Mja, Noisia's EP is bijvoorbeeld maar 20 minuten, maar wel een van de fijnere releases van het jaar voor mij... Ik laat mijn lijstje wel gewoon staan zoals ie nu is... Te veel moeite om het uit te gaan zoekenquote:Op zondag 30 december 2012 15:46 schreef Arn0 het volgende:
[..]
Mja, hoeveel tracks zegt niets over de lengte. Wat mij betreft (en geloof dat het ook zo in de charts regels staat), kan je het vanaf > 25 minuten als een album beschouwen
Pitchfork . Ik denk dat de albums van David Byrne & St. Vincent, iamamiwhoami en Julia Holter mooi in deze lijst zouden staan.quote:Op zondag 30 december 2012 13:16 schreef DO2 het volgende:
Goed. Er zijn nog belachelijk veel albums die ik amper gehoord heb, en nog veel meer luisterbeurten verdienen. Eigenlijk kan ik pas aan het eind van 2013 iets zinnigs zeggen over de albums van 2012.
Maar bij deze dan toch nog maar een top 25, waarbij de top 10 redelijk solide is, en de nummer 1 rotsvast :
[...]
Vind je dat album van Breton echt goed? De lof voor Metz, Death Grips en El-P en Killer Mike begrijp ik ook niet, maar hun albums heb ik slechts een maal beluisterd. Dat Micachu een nieuw album heeft uitgebracht was ik vergeten .quote:Op zondag 30 december 2012 16:34 schreef Aisumasen het volgende:
Ook maar een duit in het zakje dan:
[...]
Dit is het eerste lijstje waarin ik Melody's Echo Chamber wél en Tampe Impala niét voorbij zie komen. Meestal is het of beide wel of beide nietquote:Op zondag 30 december 2012 16:34 schreef Aisumasen het volgende:
Ook maar een duit in het zakje dan:
1. Paul McCartney - Kisses On The Bottom
2. Killer Mike - R.A.P. Music
3. Ariel Pink's Haunted Graffiti - Mature Themes
4. Mesita - The Coyote
5. Metz - Metz
6. Death Grips - The Money Store
7. Animal Collective - Centipede Hz
8. El-P - Cancer for Cure
9. The Walkmen - Heaven
10. Eugene McGuinness - The Invitation To The Voyage
The xx - Shelter
Daniel Rossen - Silent Hour/Golden Mile EP
Beach House - Bloom
Grizzly Bear - Shields
Death Grips - NO LOVE DEEP WEB
Kendrick Lamar - Good Kid, M.A.A.D City
Balthazar - Rats
Flying Lotus - Until the Quiet Comes
Best Coast - The Only Place
The Beach Boys - That's Why God Made The Radio
Grimes - Visions
The Phantom Four & The Arguido - Sounds From The Obscure
Cloud Nothings - Attack On Memory
Micachu and the Shapes - Never
Mac DeMarco - 2
Chromatics - Kill For Love
Ty Segall Band - Slaughterhouse
Bretón - Other People's Problems
Melody's Echo Chamber - Melody's Echo Chamber
Frank Ocean - Channel Orange
Divine Fits - A Thing Called Divine Fits
The D.O.T. - And That
de mijne is dan de 2equote:Op zondag 30 december 2012 19:11 schreef Bol_Wan het volgende:
Dit is het eerste lijstje waarin ik Melody's Echo Chamber wél en Tampe Impala niét voorbij zie komen. Meestal is het of beide wel of beide niet
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja. Alleen bij lange na niet zo briljant als ik steeds vaker om mij heen lijk te horen, daarvoor ken ik veel betere - hoe zal ik het omschrijven? - glitchy sample/pop-combinerende acts. Ze zetten echter wel een interessante sound op het album neer, en de zeer sympathieke en overtuigende act op het podium hielp mee in de waardering.quote:Op zondag 30 december 2012 19:05 schreef tim. het volgende:
[..]
Vind je dat album van Breton echt goed? De lof voor Metz, Death Grips en El-P en Killer Mike begrijp ik ook niet, maar hun albums heb ik slechts een maal beluisterd. Dat Micachu een nieuw album heeft uitgebracht was ik vergeten .
Misschien raar, maar ik vind Tame Impala een beetje gimmick-y. Dan luisterde ik Pond dit jaar eigenlijk nog liever. Het is bijna een soort preset aan het worden, terwijl ik het debuut toch wel erg goed vond. Nou ja, Melody's Echo Chamber sprak mij dan meer aan, meer liedjes dan enkel sound. Wederom telt wellicht mee dat ik Tame Impala heb overgeslagen en Melody in de Paradiso bovenzaal heb gezien.quote:Op zondag 30 december 2012 19:11 schreef Bol_Wan het volgende:
[..]
Dit is het eerste lijstje waarin ik Melody's Echo Chamber wél en Tampe Impala niét voorbij zie komen. Meestal is het of beide wel of beide niet
Mooie reactie weer. Ik dwing mezelf om te luisteren naar alles wat enigszins ontwikkelde mensen goed vinden (hier, op Rate Your Music en in verschillende publicaties/websites), omdat ik herhaaldelijk muziek goed ben gaan vinden uit genres waar ik eerder weinig of niets mee had. Dit jaar heb ik bijvoorbeeld de schoonheid van black metal, post-hardcore en emo ontdekt. Eerder al hiphop en vroeg in 2008 elektronische muziek (daarvoor verwierp ik alles wat elektronisch is).quote:Op zondag 30 december 2012 22:16 schreef Aisumasen het volgende:
[..]
Ja. Alleen bij lange na niet zo briljant als ik steeds vaker om mij heen lijk te horen, daarvoor ken ik veel betere - hoe zal ik het omschrijven? - glitchy sample/pop-combinerende acts. Ze zetten echter wel een interessante sound op het album neer, en de zeer sympathieke en overtuigende act op het podium hielp mee in de waardering.
Metz: ik hou van ongepolijste rock 'n' roll, korte liedjes, en (misschien mede daardoor) staat zo'n album in de maanden na de release een lange tijd op A-rotatie. Er is elk jaar wel een lekker vuig album met een nog een beetje naar grunge of zelfs punk nijgende sound, die ook nog eens hele goede riffs bevat. En ik bedoel niet iets als Japandroids, vind ik overigens ook vreselijk. Yuck vorig jaar wel bijvoorbeeld, al schrijven zij veel meer 'liedjes' en misschien ook niet helemaal te vergelijken. Zeker wel in dezelfde categorie was er dit jaar Dope Body, maar vond hun liedjes van een veel lager level dan het album van Metz. Ook Ty Segall was weer op een zegetocht met maar liefst 2 viersterren-albums, maar daarvan is het al amper meer een verrassing dat hij kwaliteit levert.
Nieuwe vorm van pure rock 'n' roll: Death Grips. De meest spraakmakende act van het jaar, en een van de heetste tickets van het jaar in Bitterzoet. Lang geleden dat zo'n 'obscure' act zo'n groot en toegewijd gevolg had, een waar 'you should've been there'-moment. (Odd Future in Paradiso in 2011 was al een jaar na de hype, opgeslokt door de Tumblr-generatie en journalisten). Kwamen ook al met 2 albums in een half jaar, de tweede het internet op geknald zonder dat hun major-label daar weet van had, wat al genoeg moet zeggen over hun punk-houding. Wederom: ik hou van energie in tracks. Hetzelfde met wat ik een beetje beschreef over die andere 'herrie': als je er niet van houd zou ik niet weten waarom je het zou opzetten.
Wat ook strookt met de hiphop-albums die je noemt. Ik snap ook niet waarom je jezelf zou dwingen om te luisteren naar El-P, Killer Mike of Kendrick Lamar. Of hoe je dat überhaupt ontdekt als je niets met rap/hiphop hebt en niet in het genre zit. (En helemaal wat betreft Death Grips, dat is nog wel een combinatie van beide). Killer Mike heeft een van de meest interessante rapplaten in járen gemaakt, mede door de fenomenale productie van El-P. Zijn eigen album is ook een muzikaal meesterwerk, maar ik kan nooit een heel album met zijn raps afluisteren. Killer Mike is politiek geëngageerd, maar nergens prekerig. Soms zeer controversieel, wat doet denken aan de Public Enemy-gerelateerde hiphop van eind jaren '80. Niet zelden denk je heel even een plaat uit de hoogtijdagen van Ice Cube opgezet te hebben. Een ongelofelijk frisse productie met geweldige knipogen naar de old skool.
Persoonlijk vond ik het veel gedenkwaardiger dan de íets overschatte plaat van de eerder genoemde Kendrick Lamar. Begrijp me niet verkeerd, paar buitengewone singles, alsnog een plek waard in de top van de albums die dit jaar gemaakt zijn, maar als ik zou moeten kiezen qua rap-platen... Het was dus eindelijk weer een topjaar voor de internationale hiphop. Lang geleden dat ik als hiphopliefhebber zo veel platen uit het genre in m'n eindejaarslijst had. Zelfs Nas bracht een plaat uit waar na lange tijd weer eens meer instant classics dan filler-tracks opstonden, en die bij nader inzien mogelijk ook wel een plekje in de lijst had verdiend.
[..]
Death Grips vond ik zo lelijk dat het ergerlijk werd. Natuurlijk is het daarmee misschien wel ideale punkmuziek, maar ik kan er zo niet naar luisteren. Ik heb ook weinig met bravoure of macho-vertoon, al doorzie ik hun act misschien niet. Killer Mike irriteerde mij met zijn teksten, maar ook de muziek vond ik weinig bijzonder. Ik herinnerde me een 'prachtig geëngageerde' tekst over Obama - eerder deze maand zocht ik die op en ik vond hem zowaar mooi, en de muziek was ook beter dan ik me herinnerde. Het album van El-P zelf kon ik ook niet afluisteren. Kendrick Lamar vind ik wel heel goed. Hij schijnt een verhaal te vertellen, daar heb ik nog niet heel goed op gelet, maar ik vind het erg fijn om naar te luisteren.quote:There was a time, in recent history, when you needed to have at least twelve members to even be considered a band in Canada. It was nearly impossible to tour if you didn’t have access to some kind of personnel carrier, and making a record involved several years of tambourine overdubs. You know there were kids out there who just wanted to get in a van and play loud as hell through an Ampeg stack or a four-piece drum kit, but how could you call it a band if you didn’t even know a French horn player? By 2008, band membership had reached a critical mass. You’d go to a show and you might be the only person in the room who wasn’t playing an instrument. Hard times.
Thankfully, there are always a few naturally resourceful people who refuse to be intimidated or excluded from making their own wild racket in public. Alex Edkins, Hayden Menzies and Chris Slorach have been around long enough to know that if you can’t fit it in the van, it’s not worth bringing. METZ play like one brutally heavy instrument with three heads, slashing heavy-gauge strings, bending guitar and bass necks in weird unison, along with what is probably the loudest drumming you’ve ever heard. It’s a return to everything that’s good about loud, ecstatic live music; a frantic nod to Nation of Ulysses, Shellac, The Pixies, The Jesus Lizard, and Public Image Ltd. at their most vicious, while still carving out some heavy new business. They play the instruments, the amps, and the room.
Goed dat je toch meedoet.quote:
Goede post! We hadden ongeveer de dubbele platen die ik had verwacht, al stonden ze bij jou over het algemeen iets lager dan bij mij. Maar dat had je al geschreven.quote:
Kon niet meer editten. nr 10 toegevoegdquote:Op zaterdag 15 december 2012 14:45 schreef Waaghals het volgende:
1. Animal Collective - Centipede Hz
2. Diiv - Oshine
3. Death Grips - The Money Store
4. Chromatics - Kill for Love
5. Twin Shadow - Confess
6. Beach House - Bloom
7. Japandroids - Celebration Rock
8. The Walkmen - Heaven
9. Wild Nothing - Nocturne
10. Grimes - Visions
Gaaf Soms moet je dingen inderdaad gewoon proberen.quote:Op maandag 31 december 2012 14:22 schreef methodmich het volgende:
Je nummer 1 vanmorgen op basis van de beschrijving blind meegepakt bij mijn vaste platenzaak. Lag er voor een tientje en dan nog de versie met bonus-CD, dus leek me sowieso een veilige keuze. Staat nu op, mooie plaat!
Robert Glasper was, voor de liefhebbers, ook wel fijn jaquote:Op maandag 31 december 2012 16:42 schreef Panga- het volgende:
Mijn lijstje!
1. Nina Sky – Nicole & Natalie
2. Brother Ali – Mourning in America and Dreaming in color
3. Killer Mike – R.A.P. Music
4. Grimes - Visions
5. Robert Glasper Experiment – Black Radio
6. Hot Chip – In Our Heads
Valt me wel op dat ik nog geen Brother Ali in de lijstjes heb gezien. Vond het wel één van de betere hip-hop releases dit jaar...
Thanks! Scheelt inderdaad werkquote:Op zondag 30 december 2012 20:59 schreef ranja het volgende:
[..]
overigens hier mijn lijst zonder alle opmaak, alleen de titels, handig voor wie telt:
Hij komt vanavond. Heb hem nu klaar, wacht nog even of er nog een lijstje bijkomt.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 15:17 schreef methodmich het volgende:
Op de valreep nog wat lijsten. Leuk! Ben toch wel benieuwd naar de eindstand vanavond of morgen.
Glen Hansard sprokkelt volgens mij stiekem behoorlijk wat punten.
En Arn0, fijn dat jij The Bony King Of Nowhere ook noemt, voordat dit album schandalig over het hoofd wordt gezien.
Dit is natuurlijk wel het album topic. Desalniettemin leuk lijstje! En misschien kan je dit lijstje ook in het (wat minder populaire) nummers topic plaatsen: MUZ / Jaarlijstjes 2012 - Je top 10/20/... van nummers van dit jaar.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 17:10 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
Ik heb een Top 15 opgesteld van mijn favoriete nummers van 2012. Met daarbij één spelregel: maximaal 1 nummer per artiest. Ik kon niet alle studioversies op YouTube vinden, dus vandaar ook wat live-versies als link. Onderstaand de lijst.
.
15: Bright Moments - Drifters
.
14: Grouplove - Tongue Tied
.
13: Röyksopp & Susanne Sundfør - Running To The Sea
.
12: Staygold featuring Style Of Eye and Pow - Wallpaper
.
11: The Bamboos feat. Kylie Auldist - Window
.
10: Everything Everything - Cough Cough
.
09: Clean Bandit - A&E
.
08: Moon Taxi - Mercury
.
07: Morten Harket - Listening
.
06: Rufus Wainwright - Perfect Man
.
05: Keane - The Starting Line
.
04: Woodkid - Run Boy Run
.
03: Pet Shop Boys - Memory Of The Future
.
02: Bart Constant - Gravity
.
01: Young Dreams - Fog Of War
.
.
Spannend hoor!quote:Op dinsdag 1 januari 2013 16:54 schreef kciR het volgende:
[..]
Hij komt vanavond. Heb hem nu klaar, wacht nog even of er nog een lijstje bijkomt.
En Glen Hansard heeft inderdaad heel wat punten!
Sorry, dat was inderdaad het topic waar ik dit lijstje wilde plaatsen.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 17:15 schreef Norrage het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk wel het album topic. Desalniettemin leuk lijstje! En misschien kan je dit lijstje ook in het (wat minder populaire) nummers topic plaatsen: MUZ / Jaarlijstjes 2012 - Je top 10/20/... van nummers van dit jaar.
Laten we het hopen:) Wij zijn de enigen die hem noemen dus de kans is erg klein.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 19:36 schreef Norrage het volgende:
Goede #1
Zo komt ie wellicht zelf nog in de eindlijst!
Maxerazzi had hem ook hoog staan (op 3)quote:Op dinsdag 1 januari 2013 20:01 schreef GeorgKacher het volgende:
[..]
Laten we het hopen:) Wij zijn de enigen die hem noemen dus de kans is erg klein.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 | 01 Alt-J - An Awesome Wave ( 833 / 21 ) 02 Grizzly Bear - Shields ( 758 / 20 ) 03 Beach House - Bloom ( 658 / 17 ) 04 Tame Impala - Lonerism ( 623 / 17 ) 05 The xx - Coexist ( 602 / 17 ) 06 Frank Ocean - Channel Orange ( 432 / 11 ) 07 Glen Hansard - Rhythm And Repose ( 383 / 11 ) 08 Cloud Nothings - Attack On Memory ( 370 / 11 ) Perfume Genius - Put Your Back N 2 It ( 370 / 11 ) 10 Flying Lotus - Until The Quiet Comes ( 358 / 10 ) 11 Grimes - Visions ( 344 / 12 ) 12 Balthazar - Rats ( 338 / 9 ) 13 Godspeed You! Black Emperor - ‘Allelujah! Don’t Bend! Ascend! ( 336 / 9 ) 14 Django Django - Django Django ( 333 / 11 ) 15 Chromatics - Kill For Love ( 323 / 10 ) 16 Jack White - Blunderbuss ( 313 / 10 ) 17 Kendrick Lamar - Good Kid, M.A.A.D City ( 309 / 8 ) 18 The Tallest Man on Earth - There’s No Leaving Now ( 303 / 9 ) 19 John Talabot - ƒIN ( 294 / 8 ) 20 Four Tet - Pink ( 289 / 8 ) 21 Killer Mike - R.A.P. Music ( 277 / 8 ) 22 Shearwater - Animal Joy ( 272 / 8 ) 23 Angus Stone - Broken Brights ( 260 / 9 ) 24 Mark Lanegan Band - Blues Funeral ( 253 / 7 ) 25 Wild Nothing - Nocturne ( 245 / 7 ) 26 The Walkmen - Heaven ( 239 / 6 ) 27 Andy Burrows - Company ( 218 / 5 ) 28 Sigur Rós - Valtari ( 214 / 7 ) 29 Burial - Kindred EP ( 212 / 7 ) 30 Purity Ring - Shrines ( 211 / 8 ) 31 The Shins - Port of Morrow ( 208 / 8 ) 32 Bill Fay - Life is People ( 204 / 7 ) 33 Fiona Apple - The Idler Wheel Is Wiser Than the Driver of the Screw, and Whipping Cords Will Serve You More Than Ropes Will Ever Do ( 200 / 7 ) 34 The Maccabees - Given To The Wild ( 200 / 6 ) 35 Portico Quartet - Portico Quartet ( 199 / 7 ) 36 DIIV - Oshin ( 196 / 8 ) 37 How To Dress Well - Total Loss ( 194 / 6 ) 38 Andrew Bird - Break It Yourself ( 189 / 6 ) 39 Alabama Shakes - Boys & Girls ( 188 / 7 ) 40 dEUS - Following Sea ( 186 / 8 ) 41 Anathema - Weather Systems ( 183 / 4 ) 42 First Aid Kit - The Lion’s Roar ( 183 / 5 ) 43 Japandroids - Celebration Rock ( 177 / 7 ) 44 Andy Stott - Luxury Problems ( 175 / 5 ) 45 Dirty Projectors - Swing Lo Magellan ( 174 / 4 ) 46 Sun Kil Moon - Among The Leaves ( 172 / 5 ) 47 Holy Other - Held ( 171 / 7 ) 48 Asaf Avidan - Different Pulses ( 171 / 4 ) 49 El-P - Cancer For Cure ( 169 / 4 ) 50 Blaudzun - Heavy Flowers ( 164 / 6 ) 51 Moss - Ornaments ( 159 / 7 ) 52 Patrick Watson - Adventures in Your Own Backyard ( 158 / 6 ) 53 Animal Collective - Centipede Hz ( 158 / 4 ) 54 Spiritualized - Sweet Heart Sweet Light ( 157 / 5 ) 55 The Gaslight Anthem - Handwritten ( 150 / 5 ) 56 Bruce Springsteen - Wrecking Ball ( 148 / 6 ) 57 Christian Scott - Christian aTunde Adjuah ( 148 / 3 ) 58 Damien Jurado - Maraqopa ( 147 / 5 ) 59 Dry The River - Shallow Bed ( 146 / 6 ) 60 Best Coast - The Only Place ( 144 / 4 ) 61 Bob Dylan - Tempest ( 143 / 5 ) Father John Misty - Fear Fun ( 143 / 5 ) Passion Pit - Gossamer ( 143 / 5 ) 64 Actress - R.I.P. ( 139 / 5 ) Mac DeMarco - 2 ( 139 / 5 ) 66 Blood Red Shoes - In Time For Voices ( 136 / 5 ) 67 Greg Haines - Digressions ( 135 / 4 ) 68 Swans - The Seer ( 134 / 4 ) 69 Muse - The 2nd Law ( 132 / 4 ) 70 Converge - All We Love We Leave Behind ( 130 / 3 ) 71 Death Grips - The Money Store ( 129 / 3 ) 72 Jake Bugg - Jake Bugg ( 128 / 4 ) Mount Eerie - Clear Moon ( 128 / 4 ) 74 Brasstronaut - Mean Sun ( 126 / 3 ) 75 Two Door Cinema Club - Beacon ( 124 / 3 ) 76 Michael Kiwanuka - Home Again ( 123 / 4 ) 77 Hot Chip - In Our Heads ( 122 / 4 ) 78 The Kik - Springlevend ( 120 / 5 ) 79 Matt Elliott - The Broken Man ( 120 / 3 ) 80 Gregory Porter - Be Good ( 117 / 3 ) 81 Mirrorring - Foreign Body ( 115 / 3 ) 82 Ramona Falls - Prophet ( 113 / 3 ) 83 Calexico - Algiers ( 110 / 4 ) 84 Julia Stone - By The Horns ( 109 / 5 ) 85 Twin Shadow - Confess ( 109 / 4 ) 86 Daniel Rossen - Silent Hour / Golden Mile EP ( 109 / 3 ) Gert Vlok Nel - Onherroeplik ( 109 / 3 ) 88 Ty Segall Band - Slaughterhouse ( 105 / 3 ) 89 Lotus Plaza – Spooky Action At A Distance ( 99 / 3 ) Silversun Pickups - Neck Of The Woods ( 99 / 3 ) 91 Yeasayer - Fragrant World ( 98 / 4 ) 92 Cat Power - Sun ( 97 / 4 ) 93 Bat For Lashes - The Haunted Man ( 96 / 5 ) 94 Lambchop - Mr. M ( 96 / 3 ) 95 The Jezabels - Prisoner ( 96 / 2 ) 96 Paul McCartney - Kisses On The Bottom ( 93 / 2 ) 97 Paul Banks - Banks ( 90 / 4 ) 98 The Weeknd - Trilogy ( 90 / 3 ) 99 I Like Trains - The Shallows ( 90 / 2 ) The Bony King Of Nowhere - The Bony King Of Nowhere ( 90 / 2 ) |
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Overigens slechts drie platen van eigen bodem (als ik goed heb geteld): Blaudzun (#50), Moss (#51) en The Kik (#78). Bart Constant vist net naast het net (#107).
Allemaal een goed muzikaal 2013!
Uiteraard. Dat het album het vaakst is genoemd van alle albums uit 2012 en een voorsprong van bijna 100 punten op de nummer twee heeft bewijst níets.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 22:16 schreef DO2 het volgende:
Schrap de nummer 1, en je hebt een prima lijst.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |