Mijn lijst (lange post):
1. The Jezabels - Prisonerwaar Australië
Welk 1e album. Ok, als je in Australië of Nieuw-Zeeland zou wonen kon je 'm (in een iets andere uitgave) eind vorig jaar al kopen, maar verder nergens dus deze tel ik gewoon als 2012 album.
Wat alt.rock
Plus Vanaf het begin van het album weet je al: dit wordt iets bijzonders. Het orgel dat overgaat in een pop/rocksong, de samenzang... en het hele album blijft gewoon zo spannend en goed.
Min -
2. 2:54 - 2:54waar Engeland
Welk 1e album na een ep vorig jaar
Wat alt.rock
Plus Stuwende, midtempo sfeervolle rock, gewoon heerlijke muziek met prima bijpassende zangstem(men)
Min -
3. Best Coast - The Only Placewaar USA
Welk 2e album, 2 jaar na het debuut
Wat Zonnige lofi pop met girlgroup invloeden
Plus Heerlijke sfeer, aan het califonische strand met je radiootje naast je waar vrolijke muziek uitkomt
Min Kort cd-tje, maar ach, is ook niet zo erg...
4. Holly McNarland - Run Body Runwaar Canada
Welk 4e album, 5 jaar na de vorige
Wat singer-songwriter / alt.rock
Plus Gepassioneerd gezongen als altijd is dit weer een prima album
Min niks
5. Space Siren - Mr. Wagner, Please Give Us a Callwaar Nederland
Welk 1e album na al een ep in 2010 en een single in 2005.
Wat Noise/alt.rock/shoegaze
Plus Gewoon lekkere herrie. De stem van Gwendolien is echter vrij zacht maar wel hoorbaar en dat past er perfect bij.
Min niks, of het moet zijn dat het zo lang geduurd heeft voor er eindelijk eens een album was...
6. Soko - I Thought I Was an Alienwaar Frankrijk
Welk 1e album, 5 jaar na haar eerste ep
Wat Singer-songwriter, zingt engels met flink accent
Plus Minimale muziek, zachte stem, maar je blijft luisteren en gaat ook automatisch de tekst volgen. En die teksten, soms tragikomisch, soms alleen maar tragisch, maar altijd bijzonder.
Min Ik kan me voorstellen dat veel mensen haar manier van praatzingen niet zal bevallen. Ik heb er geen probleem mee.
7. The Corin Tucker Band - Kill My Blueswaar USA
Welk 2e album, 2 jaar na de vorige van de ex-Sleater-Kinney zangeres
Wat alt.rock dat duidelijk nog sleater-kinney kenmerken heeft
Plus Ondanks dat S-K pas bij de laatste albums opgepikt werd door een iets groter publiek heb ik toch meer met hun oudere werk. Dit komt daar tocg dicht in de buurt, met name door de licht hysterische manier van zingen van Corine.
Min niks.
8. The Gathering - Disclosurewaar Nederland
Welk 2e album met zangeres Silje, 3 jaar na de vorige (10e studioalbum totaal)
Wat alt.rock met ruimte voor sfeervolle soundscapes
Plus De stem van Silje blijft geweldig. Vorig jaar werd al het epische nummer Heroes for Ghosts vrijgegeven, die staat hier ook op. En het eerste nummer doet meer denken aan een 90s collegerockband dan aan een gothmetalband.
Min Het nummer Meltdown vind ik dan weer iets te experimenteel.
9. Aimee Mann - Charmerwaar USA
Welk 7e album, 4 jaar na de vorige van de ex-Til Tuesday zangeres
Wat singer-songwriter / alt.rock
Plus Waarschijnlijk haar beste album sinds Lost in Space, in elk geval weer meer die kant op qua stijl
Min niks
10. Olivia Ruiz - Le calme et la tempêtewaar Frankrijk
Welk 4e album, 3 jaar na de vorige
Wat pop met uitstapjes naar chanson, rock, hiphop
Plus Mijn favoriete nieuwe franse artiest van deze eeuw, en waarom bewijst ze ook hier weer. Diversiteit aan stijlen maakt het altijd bijzonder om te horen en je weet nooit waar je aan toe bent, hoe het volgende nummer zal klinken.
Min niks of het moet het min of meer verplichte balladduet zijn (dit keer opgesmukt met een rap)
11. Amy Macdonald - Life in a Beautiful Lightwaar Schotland
Welk 3e album, 2 jaar na de vorige
Wat singer-songwriter met een folkrandje
Plus Ondanks dat ze in Nederland vrijwel genegeerd lijkt te worden blijven de albums erg goed, misschien wel steeds beter. Een song als 4th of July had best bet zo'n hit als This is the Life kunnen worden.
Min Niks
12. Yori Swart - Yori Swartwaar Nederland
Welk 1e album
Wat singer-songwriter met een roots/americana randje
Plus Geweldige stem, erg goede begeleidingsband zorgen ervoor dat ik nu al meer uitkijk naar de 2e Yori dan de 4e Marike Jager
Min niks
13. Drive Like Maria - Drive Like Mariawaar Nederland
Welk 2e album, 3 jaar na de vorige (met extra drummer, ex-Krezip)
Wat Rock'n'roll met een stoner randje
Plus Vol bandgeluid met heerlijk gitaarwerk, songs als Boomerang en Black Horses
Min Af en toe wordt het gas wat teruggenomen, meer dan op het vorige album
14. Bombay Show Pig - Vulture / Providerwaar Nederland
Welk 1e album
Wat Man/vrouw duo waarbij de vrouw switcht tussen drums en toetsen
Plus Lekkere herrie die soms doet denken aan Blood Red Shoes, soms aan Dandy Warhols maar toch vooral van hunzelf is
Min De heftigheid en energie die ze live neerzetten komt niet helemaal terug op de plaat
15. Metric - Syntheticawaar Canada
Welk 5e album, 3 jaar na de vorige
Wat Pop/rock
Plus Gewoon weer een degelijk album
Min Ook blijft Metric een band die moeilijk een consistent goed album kan maken, de vorige kwam daar nog het dichtst bij in de buurt
16. The Wedding Present - Valentinawaar Engeland
Welk 8e studioalbum, 4 jaar na de vorige
Wat Noisepop
Plus Ondanks dat de zanger het enige overgebleven bandlid van de 90s band is kunnen de gitaren in een aantal nummers nog lekker ratelen.
Min Bij de rustige nummers kan z'n stem wel wat tegen gaan staan.
17. School of Seven Bells - Ghostorywaar USA
Welk 3e album, 2 jaar na de vorige (1e die ik ken)
Wat Electro/dance/shoegaze
Plus Lekker pompende nummers, doet denken aan Curve maar wel zonder de raggende gitaren
Min Er staan toch wat mindere songs op die wat meer ingetogen zijn, doe mij maar die uptempo dingen.
18. Blood Red Shoes - In Time to Voiceswaar Engeland
Welk 3e album, 2 jaar na de vorige
Wat Man/vrouw duo
Plus Staan weer wat lekkere ragnummers op en de afwisselende zang blijft ook goed
Min Het gas wordt mij iets te vaak teruggenomen, het vorige album is wat dat betreft veel beter
19. Tamaryn - Tender New Signswaar USA
Welk 2e album, 2 jaar na de vorige (1e die ik ken)
Wat Man/vrouw duo, shoegaze/dreampop
Plus Lieflijke gitaarmuurtjes met veel galm en samenzang houdt het spannend
Min niks
20. The Cold & Lovely - The Cold & Lovelywaar USA
Welk 1e album van de band met ex-So and So's zangeres en Veruca Salt bassiste
Wat Alt.rock, meest midtempo
Plus Goede stem van Meghan Toohey en prima muziek
Min vergeleken met So and So's en Veruca Salt was de verwachting misschien iets te hoog
21. Lissy Trullie - Lissy Trulliewaar USA
Welk 1e album, 3 jaar na een ep
Wat pop/rock
Plus Gedreven, dwingende uptempo songs
Min ?
22. Tender Trap - Ten Songs About Girlswaar Engeland
Welk 4e album, 2 jaar na de vorige (1e die ik ken)
Wat Twee / alt.pop met door de samenzang een girlgroup randje
Plus Meest uptempo nummers, prima samenzang
Min ?
23. Vox von Braun - Rich & On Wheelswaar Nederland
Welk 2e album (1e die ik ken)
Wat alt.rock, Beatles met een BRMC sausje of andersom
Plus Gewoon een heerlijk album
Min Het duurt even een paar nummers voor het wat begint te ruisen, eerst is het wat meer poppy
24. Exlovers - Mothwaar Engeland
Welk 1e album na een paar ep's
Wat Dreampop dat ergens tussen The Raveonettes en The Cardigans zit, met duo man/vrouw zang.
Plus Die samenzang werkt goed, zowel in de uptempo als de langzamere nummers.
Min Soms slaat het ingetogene misschien iets te ver door
25. SingTank - In Wonderwaar Frankrijk
Welk 1e album na een ep vorig jaar
Wat Man/vrouw duo, vrolijke pop/rock die soms wat britpoppig aandoet
Plus De uptempo liedjes zouden, als dit een engelse band was die een beetje gehypt zou worden, zomaar springhitjes kunnen worden
Min ?
26. The Machine - Calmer Than You Arewaar Nederland
Welk 4e album, 2 jaar na de vorige
Wat Stonerrock, 7 tracks samen ca 40 minuten
Plus Met name de langste nummers (op kant 2) zijn het beste wat nederland aan stoner te bieden heeft
Min Toch was het vorige album beter
27. Seapony - Fallingwaar USA
Welk 2e album, een jaar na het debuut
Wat Twee/zomerse dreampop, in hetzelfde hoekje als Best Coast maar iets zachter
Plus Je waant je op het strand, kalme zee, perfecte soundtrack
Min Als je gaat vergelijken met Best Coast is dit toch duidelijk de mindere (maar nog altijd stukken spannender dan iets als Xx)
28. The Primitives - Echoes and Rhymeswaar Engeland
Welk 5e album, 20 jaar na de vorige (al kwamen ze vorig jaar al voorzichtig terug met een ep)
Wat Coveralbum met diverse 60s songs. Weinig tot geen classics maar wat minder bekende songs van minder bekende bands. Zelfs de covers van de Nederlanders, Shocking Blue en Bonnie St. Claire (!) zijn niet zo bekend.
Plus Lekkere 60s garagerock'n'roll
Min Bij een coveralbum mag toch ook wel een iets bekender nummer, voor de fun en herkenbaarheid
29. Garbage - Not Your Kind of Peoplewaar USA
Welk 5e album, 7 jaar na de vorige
Wat pop/rock, vergelijkbare stijl als de eerste twee albums.
Plus De meeste nummers gaan verder waar version 2.0 gebleven was
Min Toch staan de beste nummers bij de bonustracks en zijn er ook genoeg die het niveau niet halen
30. Norah Jones - Little Broken Heartswaar USA
Welk 5e album, 3 jaar na de vorige
Wat singer-songwriter
Plus Eindelijk. In theorie had ik Norah al jaren goed moeten vinden maar het was het steeds net niet. Nu is het net wel, zeker als het orgeltje meegruist.
Min Het blijft wel 'net'. 'net' goed genoeg. Er staan zeker een paar fijne songs op, maar niet alles.
31. Missy Hoggins - The Ol' Razzle Dazzlewaar Australië
Welk 3e album, 5 jaar na de vorige (1e die ik ken, dankzij songpop)
Wat poppy singer-songwriter
Plus Prima stem, muziek die lekker weg luistert
Min Niks eigenlijk, heb het album nog maar net.
32. Lena Meyer-Landrut - Stardustwaar Duitsland
Welk 3e album in een strak schema van 1 album per jaar van de winnares van het Songfestival in 2010
Wat Pop. Het is Lena's eerste album zonder de invloed van de schrijver/producer van haar songfestivalliedjes maar echt heel veel veranderd is haar stijl niet.
Plus Ik hou wel van haar stem, de muziek is soms spannend en soms wat 60s-achtig swingend, prima.
Min niks eigenlijk
33. Shrag - Canineswaar Engeland
Welk 3e album, 2 jaar na de vorige
Wat alt.rock met meerstemmige zang, soms lekker doordreinend. beetje Bis zonder de electro
Plus Echt zo'n band waarvan je voor je 't weet 3 albums van in de kast hebt staan omdat het gewoon constant goed is
Min Echt zo'n band waarvan je 3 albums in de kast hebt staan maar steeds vergeet dat je die hebt... bovendien is 3 albums van hetzelfde misschien wel genoeg.
34. Rachèl Louise - Be Your Own Cheerleaderwaar Nederland
Welk 1e album na een ep vorig jaar
Wat singer-songwriter met piano en band en grotendeels zwaarmoedige teksten
Plus Heldere stem, goed bandgeluid
Min ?
35. The Kik - Springlevendwaar Nederland
Welk 1e album, 3 jaar na het laatste Madd album
Wat Nederlandstalige nederbeat. Band met 2 ex-Madd leden en 1 ex-Mark & The Spies lid.
Plus Lekkere vrolijke beatliedjes. Ook een plus dat Dave niet alles zingt maar Arjan Spies ook soms eerste stem doet, goed voor de afwisseling.
Min Simone veel te vaak gehoord en dat liedje met Armand en Lucky Fonz is ook skipbaar.
36. Hospital Bombers - At Budokanwaar Nederland
Welk 2e album, 5 jaar na de vorige
Wat Live opgenomen in Japan, bevat al hun hits... oh nee toch niet. De titel van het album is via een internetpoll tot stand gekomen, Chinese Democracy werd 2e. Eerst wilden ze het 'difficult second album' noemen maar dat zou de muziek geen recht doen. Nou ja, de muziek is al net zo zinnig als dit verhaal... teksten die continu de andere kant op gaan dan je denkt maar wel met vrolijke pop/rock.
Plus De viool van Susanne (ex-Seedling) en de vrolijke liedjes
Min Sommige liedjes zijn wel heel erg tekstafhankelijk, als je niet zo aandachtig luistert blijft daar niet veel van over.
37. Lucy Rose - Like I Used Towaar Engeland
Welk 1e album
Wat singer-songwriter
Plus Wel de stijl waar ik van hou, regelmatig een bandgevoel
Min ?
38. Melody's Echo Chamber - Melody's Echo Chamberwaar Frankrijk
Welk 1e album
Wat Dreampop / electro, 8 engels- en 2 franstalige liedjes
Plus Veel electro inderdaad maar ook genoeg gitaar waardoor sommige nummers bijna shoegazer genoemd kunnen worden, ook al omdat Melody's stem meest over de muziek zweeft
Min De laatste 2 songs zijn verreweg het minst, de een klinkt als een Air b-kantje terwijl de ander prima geschikt lijkt voor een jaren 70 romcom soundtrack.
39. The Sugarettes - Destroyers of Worldswaar Nederland
Welk 2e album 5 jaar na de vorige
Wat Rock met pop en een hoog meezinggehalte
Plus 10 prima pop/rock liedjes
Min Allemaal achter elkaar gedraaid treedt regelmatig wel verzadiging op
40. Susanna Hoffs - Somedaywaar USA
Welk 3e solo album, 16 jaar na de vorige solo van de Bangles zangeres die tussendoor ook nog albums maakte met Bangles en met Matthew Sweet
Wat singer-songwriter met een 60s feel
Plus Die stem van haar blijft het sterkste punt
Min vergeleken met de Bangles mag het wel wat meer uptempo
41. Julia Stone - By the Hornswaar Australië
Welk 2e soloalbum, 2 jaar na de vorige maar natuurlijk ook bekend van het duo met haar broer Angus
Wat singer-songwriter
Plus De stem van Julia is mooi en zonder haar broer komt die nog beter tot z'n recht
Min Het is en blijft allemaal erg rustig, daarvoor moet je wel in de stemming zijn.
42. Summer Twins - Summer Twinswaar USA
Welk 2e album, 2 jaar na de vorige (1e die ik ken)
Wat Twee/ alsof Tegan and Sara op een hawaiaans strand spelen
Plus Lekkere niks aan de hand muziek
Min Misschien wel iets teveel niks aan de hand, ook niks wat blijft hangen?
43. Claire Lise - La chambre rougewaar Frankrijk
Welk 3e album, 5 jaar na de vorige (1e die ik ken)
Wat Franstalige pop
Plus Meest prima luisterpop, soms wat meer rock, soms een ballad, prima stem.
Min niks eigenlijk
44. Miss Montreal - I am Hunterwaar Nederland
Welk 3e album, 2 jaar na de vorige
Wat singer-songwriter
Plus Sanne groeit nog steeds als zangeres en bandleider, op dit album een aantal van de beste songs van haar
Min Het moet wel wat uptempo en met 'bandgevoel' blijven, teveel belletjes of half acoustisch hoeft voor mij niet
45. Amandine Bourgeois - Sans amour mon amourwaar Frankrijk
Welk 2e album, 3 jaar na de vorige
Wat pop met een soul randje
Plus In de meeste uptempo nummers wordt flink uitgepakt, hoop toeters (letterlijk) en bellen (figuurlijk)
Min Amandine heeft niet echt een mooie stem voor ballads vind ik.
46. The Secret Love Parade - Mary Looking Readywaar Nederland
Welk 2e album, 3 jaar na het debuut (1e die ik ken)
Wat 2 dames met een bak electronica voor zich spelen ingetogen liedjes
Plus Spannende muziek, goede samenzang, mooie liedjes
Min 1x wél uitbarsten zou toch wel aangenaam zijn
47. King Charles - LoveBloodwaar Engeland
Welk 1e album na al wat singles vanaf 2009
Wat pop
Plus Toen ik vorig jaar Bam Bam hoorde wist ik al dat ik dit album ging kopen. En terecht, staan nog meer van die fijne liedjes op.
Min Je kunt moeilijk verwachten dat alles even goed is maar de langzamere nummers zijn toch wel skipbaar.
48. Grimes - Visionswaar Canada
Welk 3e album, 2 jaar na de vorige (1e die ik ken)
Wat Electro; meisje achter een grote hoeveelheid knoppen
Plus Oblivian en Genesis zijn wel topnummers
Min Daar blijft het ook wel een beetje bij, de rest is toch minder spannend
49. CALLmeKAT - Where the River Turns Blackwaar Denemarken
Welk 2e album, 4 jaar na het debuut (1e die ik ken)
Wat singer/songriter met pop en soms een soul randje
Plus Uptempo klopt het allemaal, makkelijk wegluisterende liedjes
Min Het eerste nummer is meteen al een wat te rustig nummer en daar zijn er nog een paar van
50. Fiona Apple - The Idler Wheel Is Wiser Than the Driver of the Screw and Whipping Cords Will Serve You More Than Ropes Will Ever Dowaar USA
Welk 4e album, 7 jaar na de vorige
Wat singer-songwriter achter de piano
Plus Haar stijl blijft toch wel intrigeren
Min Ik heb wel het idee dat het instrumentarium wat minimaler is dan op eerdere albums
--------------------------
51. Liechtenstein - Fast Forward
52. Minus the Tiger - Minus the Tiger
53. Anaïs - À l'eau de Javel
[ Bericht 0% gewijzigd door ranja op 31-12-2012 14:28:00 ]