abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_120981761
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 19:05 schreef tim. het volgende:

[..]

Vind je dat album van Breton echt goed? De lof voor Metz, Death Grips en El-P en Killer Mike begrijp ik ook niet, maar hun albums heb ik slechts een maal beluisterd. Dat Micachu een nieuw album heeft uitgebracht was ik vergeten :o.
Ja. Alleen bij lange na niet zo briljant als ik steeds vaker om mij heen lijk te horen, daarvoor ken ik veel betere - hoe zal ik het omschrijven? - glitchy sample/pop-combinerende acts. Ze zetten echter wel een interessante sound op het album neer, en de zeer sympathieke en overtuigende act op het podium hielp mee in de waardering.

Metz: ik hou van ongepolijste rock 'n' roll, korte liedjes, en (misschien mede daardoor) staat zo'n album in de maanden na de release een lange tijd op A-rotatie. Er is elk jaar wel een lekker vuig album met een nog een beetje naar grunge of zelfs punk nijgende sound, die ook nog eens hele goede riffs bevat. En ik bedoel niet iets als Japandroids, vind ik overigens ook vreselijk. Yuck vorig jaar wel bijvoorbeeld, al schrijven zij veel meer 'liedjes' en misschien ook niet helemaal te vergelijken. Zeker wel in dezelfde categorie was er dit jaar Dope Body, maar vond hun liedjes van een veel lager level dan het album van Metz. Ook Ty Segall was weer op een zegetocht met maar liefst 2 viersterren-albums, maar daarvan is het al amper meer een verrassing dat hij kwaliteit levert.

Nieuwe vorm van pure rock 'n' roll: Death Grips. De meest spraakmakende act van het jaar, en een van de heetste tickets van het jaar in Bitterzoet. Lang geleden dat zo'n 'obscure' act zo'n groot en toegewijd gevolg had, een waar 'you should've been there'-moment. (Odd Future in Paradiso in 2011 was al een jaar na de hype, opgeslokt door de Tumblr-generatie en journalisten). Kwamen ook al met 2 albums in een half jaar, de tweede het internet op geknald zonder dat hun major-label daar weet van had, wat al genoeg moet zeggen over hun punk-houding. Wederom: ik hou van energie in tracks. Hetzelfde met wat ik een beetje beschreef over die andere 'herrie': als je er niet van houd zou ik niet weten waarom je het zou opzetten.

Wat ook strookt met de hiphop-albums die je noemt. Ik snap ook niet waarom je jezelf zou dwingen om te luisteren naar El-P, Killer Mike of Kendrick Lamar. Of hoe je dat überhaupt ontdekt als je niets met rap/hiphop hebt en niet in het genre zit. (En helemaal wat betreft Death Grips, dat is nog wel een combinatie van beide). Killer Mike heeft een van de meest interessante rapplaten in járen gemaakt, mede door de fenomenale productie van El-P. Zijn eigen album is ook een muzikaal meesterwerk, maar ik kan nooit een heel album met zijn raps afluisteren. Killer Mike is politiek geëngageerd, maar nergens prekerig. Soms zeer controversieel, wat doet denken aan de Public Enemy-gerelateerde hiphop van eind jaren '80. Niet zelden denk je heel even een plaat uit de hoogtijdagen van Ice Cube opgezet te hebben. Een ongelofelijk frisse productie met geweldige knipogen naar de old skool.

Persoonlijk vond ik het veel gedenkwaardiger dan de íets overschatte plaat van de eerder genoemde Kendrick Lamar. Begrijp me niet verkeerd, paar buitengewone singles, alsnog een plek waard in de top van de albums die dit jaar gemaakt zijn, maar als ik zou moeten kiezen qua rap-platen... Het was dus eindelijk weer een topjaar voor de internationale hiphop. Lang geleden dat ik als hiphopliefhebber zo veel platen uit het genre in m'n eindejaarslijst had. Zelfs Nas bracht een plaat uit waar na lange tijd weer eens meer instant classics dan filler-tracks opstonden, en die bij nader inzien mogelijk ook wel een plekje in de lijst had verdiend.

edit: Ik vergat even te melden dat er ook een stortvloed aan noemenswaardige losse songs en mixtapes op dat gebied verschenen zijn in 2012, buiten de te verwachten namen in de album-lijstjes om.

quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 19:11 schreef Bol_Wan het volgende:

[..]

Dit is het eerste lijstje waarin ik Melody's Echo Chamber wél en Tampe Impala niét voorbij zie komen. Meestal is het of beide wel of beide niet ;)
Misschien raar, maar ik vind Tame Impala een beetje gimmick-y. Dan luisterde ik Pond dit jaar eigenlijk nog liever. Het is bijna een soort preset aan het worden, terwijl ik het debuut toch wel erg goed vond. Nou ja, Melody's Echo Chamber sprak mij dan meer aan, meer liedjes dan enkel sound. Wederom telt wellicht mee dat ik Tame Impala heb overgeslagen en Melody in de Paradiso bovenzaal heb gezien.

[ Bericht 1% gewijzigd door Aisumasen op 31-12-2012 00:11:18 ]
pi_120987642
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 22:16 schreef Aisumasen het volgende:

[..]

Ja. Alleen bij lange na niet zo briljant als ik steeds vaker om mij heen lijk te horen, daarvoor ken ik veel betere - hoe zal ik het omschrijven? - glitchy sample/pop-combinerende acts. Ze zetten echter wel een interessante sound op het album neer, en de zeer sympathieke en overtuigende act op het podium hielp mee in de waardering.

Metz: ik hou van ongepolijste rock 'n' roll, korte liedjes, en (misschien mede daardoor) staat zo'n album in de maanden na de release een lange tijd op A-rotatie. Er is elk jaar wel een lekker vuig album met een nog een beetje naar grunge of zelfs punk nijgende sound, die ook nog eens hele goede riffs bevat. En ik bedoel niet iets als Japandroids, vind ik overigens ook vreselijk. Yuck vorig jaar wel bijvoorbeeld, al schrijven zij veel meer 'liedjes' en misschien ook niet helemaal te vergelijken. Zeker wel in dezelfde categorie was er dit jaar Dope Body, maar vond hun liedjes van een veel lager level dan het album van Metz. Ook Ty Segall was weer op een zegetocht met maar liefst 2 viersterren-albums, maar daarvan is het al amper meer een verrassing dat hij kwaliteit levert.

Nieuwe vorm van pure rock 'n' roll: Death Grips. De meest spraakmakende act van het jaar, en een van de heetste tickets van het jaar in Bitterzoet. Lang geleden dat zo'n 'obscure' act zo'n groot en toegewijd gevolg had, een waar 'you should've been there'-moment. (Odd Future in Paradiso in 2011 was al een jaar na de hype, opgeslokt door de Tumblr-generatie en journalisten). Kwamen ook al met 2 albums in een half jaar, de tweede het internet op geknald zonder dat hun major-label daar weet van had, wat al genoeg moet zeggen over hun punk-houding. Wederom: ik hou van energie in tracks. Hetzelfde met wat ik een beetje beschreef over die andere 'herrie': als je er niet van houd zou ik niet weten waarom je het zou opzetten.

Wat ook strookt met de hiphop-albums die je noemt. Ik snap ook niet waarom je jezelf zou dwingen om te luisteren naar El-P, Killer Mike of Kendrick Lamar. Of hoe je dat überhaupt ontdekt als je niets met rap/hiphop hebt en niet in het genre zit. (En helemaal wat betreft Death Grips, dat is nog wel een combinatie van beide). Killer Mike heeft een van de meest interessante rapplaten in járen gemaakt, mede door de fenomenale productie van El-P. Zijn eigen album is ook een muzikaal meesterwerk, maar ik kan nooit een heel album met zijn raps afluisteren. Killer Mike is politiek geëngageerd, maar nergens prekerig. Soms zeer controversieel, wat doet denken aan de Public Enemy-gerelateerde hiphop van eind jaren '80. Niet zelden denk je heel even een plaat uit de hoogtijdagen van Ice Cube opgezet te hebben. Een ongelofelijk frisse productie met geweldige knipogen naar de old skool.

Persoonlijk vond ik het veel gedenkwaardiger dan de íets overschatte plaat van de eerder genoemde Kendrick Lamar. Begrijp me niet verkeerd, paar buitengewone singles, alsnog een plek waard in de top van de albums die dit jaar gemaakt zijn, maar als ik zou moeten kiezen qua rap-platen... Het was dus eindelijk weer een topjaar voor de internationale hiphop. Lang geleden dat ik als hiphopliefhebber zo veel platen uit het genre in m'n eindejaarslijst had. Zelfs Nas bracht een plaat uit waar na lange tijd weer eens meer instant classics dan filler-tracks opstonden, en die bij nader inzien mogelijk ook wel een plekje in de lijst had verdiend.

[..]
Mooie reactie weer. Ik dwing mezelf om te luisteren naar alles wat enigszins ontwikkelde mensen goed vinden (hier, op Rate Your Music en in verschillende publicaties/websites), omdat ik herhaaldelijk muziek goed ben gaan vinden uit genres waar ik eerder weinig of niets mee had. Dit jaar heb ik bijvoorbeeld de schoonheid van black metal, post-hardcore en emo ontdekt. Eerder al hiphop en vroeg in 2008 elektronische muziek (daarvoor verwierp ik alles wat elektronisch is).

Ik vond op dat album van Breton aardige liedjes staan, maar juist de sound beviel me niet, veel geluiden vond ik lelijk en onnodig. Maar ook Breton heb ik niet aandachtig beluisterd. Ik hou zeer van grunge- en punk-achtige muziek, maar Japandroids, Metz en The Men deden me weinig. Waarschijnlijk verlang ik naar enige eigenzinnigheid. Cloud Nothings vond ik heel goed - hou mijn jaarlijst maar in de gaten - en No Age in 2008 meesterlijk. Op de site van Sub Pop vond ik trouwens wel een tekstje die mij zeer nieuwsgierig naar Metz maakte en waardoor ik die band nog wat meer aandacht zal geven, ik wil hem jullie niet onthouden (Metz komt uit Canada):

quote:
There was a time, in recent history, when you needed to have at least twelve members to even be considered a band in Canada. It was nearly impossible to tour if you didn’t have access to some kind of personnel carrier, and making a record involved several years of tambourine overdubs. You know there were kids out there who just wanted to get in a van and play loud as hell through an Ampeg stack or a four-piece drum kit, but how could you call it a band if you didn’t even know a French horn player? By 2008, band membership had reached a critical mass. You’d go to a show and you might be the only person in the room who wasn’t playing an instrument. Hard times.

Thankfully, there are always a few naturally resourceful people who refuse to be intimidated or excluded from making their own wild racket in public. Alex Edkins, Hayden Menzies and Chris Slorach have been around long enough to know that if you can’t fit it in the van, it’s not worth bringing. METZ play like one brutally heavy instrument with three heads, slashing heavy-gauge strings, bending guitar and bass necks in weird unison, along with what is probably the loudest drumming you’ve ever heard. It’s a return to everything that’s good about loud, ecstatic live music; a frantic nod to Nation of Ulysses, Shellac, The Pixies, The Jesus Lizard, and Public Image Ltd. at their most vicious, while still carving out some heavy new business. They play the instruments, the amps, and the room.
Death Grips vond ik zo lelijk dat het ergerlijk werd. Natuurlijk is het daarmee misschien wel ideale punkmuziek, maar ik kan er zo niet naar luisteren. Ik heb ook weinig met bravoure of macho-vertoon, al doorzie ik hun act misschien niet. Killer Mike irriteerde mij met zijn teksten, maar ook de muziek vond ik weinig bijzonder. Ik herinnerde me een 'prachtig geëngageerde' tekst over Obama - eerder deze maand zocht ik die op en ik vond hem zowaar mooi, en de muziek was ook beter dan ik me herinnerde. Het album van El-P zelf kon ik ook niet afluisteren. Kendrick Lamar vind ik wel heel goed. Hij schijnt een verhaal te vertellen, daar heb ik nog niet heel goed op gelet, maar ik vind het erg fijn om naar te luisteren.

De lof voor Chromatics snap ik trouwens ook niet, maar daar ga ik me na middernacht eens op richten.
Stay on my arm, you little charmer
  maandag 31 december 2012 @ 11:39:03 #213
13973 ranja
image means nothing
pi_121002291
Ook even een EP lijstje dan...

1. Westkust - Junk EP
2. Savages - I Am Here (live)
3. Kate Nash - Death Proof
4. Aubrey Wood - Picking Petals
5. Ash - Little Infinity (covers)
6. Cheyenne Marie Mize - We Don't Need
7. Roosbeef - Warüm (deels nieuw, deels opnieuw opgenomen songs)
8. Sumera - Stop Heart
9. The Wedding Present - 4 Chansons (3 liedjes van het album maar dan in het frans gezongen en 1 nieuwe)
10. The Gathering - Afterlights (deels liedjes van het album maar dan net anders)
pi_121008787
quote:
12s.gif Op zondag 30 december 2012 15:19 schreef Panic_A het volgende:
Nou, ok dan maar. Mijn lijst:

Goed dat je toch meedoet.

Ken er niet veel uit je lijst trouwens, maar we hebben wel een dubbele. :)
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_121008876
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 20:54 schreef ranja het volgende:
Mijn lijst (lange post):
Goede post! We hadden ongeveer de dubbele platen die ik had verwacht, al stonden ze bij jou over het algemeen iets lager dan bij mij. Maar dat had je al geschreven.

Je nummer 1 vanmorgen op basis van de beschrijving blind meegepakt bij mijn vaste platenzaak. Lag er voor een tientje en dan nog de versie met bonus-CD, dus leek me sowieso een veilige keuze. Staat nu op, mooie plaat!
www.thuisuiteten.nl
  maandag 31 december 2012 @ 14:42:27 #216
179534 Waaghals
she appeared like an angel
pi_121009650
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 december 2012 14:45 schreef Waaghals het volgende:
1. Animal Collective - Centipede Hz
2. Diiv - Oshine
3. Death Grips - The Money Store
4. Chromatics - Kill for Love
5. Twin Shadow - Confess
6. Beach House - Bloom
7. Japandroids - Celebration Rock
8. The Walkmen - Heaven
9. Wild Nothing - Nocturne
10. Grimes - Visions
Kon niet meer editten. nr 10 toegevoegd :)
Don't try to wake me in the morning, cause i will be gone
  maandag 31 december 2012 @ 14:53:31 #217
13973 ranja
image means nothing
pi_121010065
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2012 14:22 schreef methodmich het volgende:

Je nummer 1 vanmorgen op basis van de beschrijving blind meegepakt bij mijn vaste platenzaak. Lag er voor een tientje en dan nog de versie met bonus-CD, dus leek me sowieso een veilige keuze. Staat nu op, mooie plaat!
Gaaf _O_ Soms moet je dingen inderdaad gewoon proberen.
pi_121011378
Ja, dat is juist leuk altijd en ook het leuke aan dit topic. :)
www.thuisuiteten.nl
  maandag 31 december 2012 @ 16:22:03 #219
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_121013861
Daarom heb ik ook de helft van ranja's lijst nu binnen gehaald via Soulseek. :9
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  maandag 31 december 2012 @ 16:33:36 #220
251893 WD.40
Multispray
pi_121014330
In toenemende mate van willekeur:

1 Asaf Avidan - Different Pulses
2 Frank Ocean - channel ORANGE
3 El-P - C4C
4 Perfume Genius - Put Your Back N 2 It
5 John Talabot - ƒin
6 Kendrick Lamar - good kid, m.A.A.d city
7 The Irrepressibles - Nude
8 Disappears - Pre Language
9 alt-J (∆) - An Awesome Wave
10 The xx - Coexist
11 Killer Mike - R.A.P. Music
12 Chromatics - Kill For Love
13 The Maccabees - Given to the Wild
14 Grizzly Bear - Shields
15 Sean Rowe - The Salesman And The Shark
16 Andrew Bird - Break It Yourself
17 Bowerbirds - The Clearing
18 Gregory Porter - Be Good
19 Moss - Ornaments
20 Beach House - Bloom
21 Django Django - Django Django
22 Bobby Womack - The Bravest Man in the Universe
23 Cody ChesnuTT - Landing on a Hundred
24 Alabama Shakes - Boys & Girls
25 Mark Lanegan Band - Blues Funeral
26 Aesop Rock - Skelethon
27 Alcest - Les Voyages de L'Âme
28 The Tallest Man On Earth - There's No Leaving Now
29 Flying Lotus - Until The Quiet Comes
30 Archive - With Us Until You're Dead
31 A Place To Bury Strangers - Worship
32 How To Dress Well - Total Loss
33 Glen Hansard - Rhythm and Repose
34 Actress - R.I.P.
35 Oddisee - People Hear What They See
36 Blu & Exile - Give Me My Flowers While I Can Still Smell Them
37 P.O.S - We Don't Even Live Here
38 Holy Other - Held
39 Wild Nothing - Nocturne
40 Liars- WIXIW
41 Sun Kil Moon - Among the Leaves
42 Tindersticks - The Something Rain
43 Christian Löffler - A Forrest
44 The Unwinding Hours - Afterlives
45 Portico Quartet -Portico Quartet
46 Mick Flannery - Red to Blue
47 Killing Joke - MMXII
48 Lee Fields & The Expressions - Faithful Man
49 Moonface – With Siinai: Heartbreaking Bravery
50 Cloud Nothings - Attack On Memory
51 DIIV - Oshin
52 Cold Specks - I Predict a Graceful Expulsion
53 Here We Go Magic - A Different Ship
54 Yppah - Eighty One
55 Advance Base - A Shut-In's Prayer
Even spuiten...zo gepiept!
pi_121014640
Mijn lijstje!
1. Nina Sky – Nicole & Natalie
2. Brother Ali – Mourning in America and Dreaming in color
3. Killer Mike – R.A.P. Music
4. Grimes - Visions
5. Robert Glasper Experiment – Black Radio
6. Hot Chip – In Our Heads

Valt me wel op dat ik nog geen Brother Ali in de lijstjes heb gezien. Vond het wel één van de betere hip-hop releases dit jaar...
pi_121014756
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2012 16:42 schreef Panga- het volgende:
Mijn lijstje!
1. Nina Sky – Nicole & Natalie
2. Brother Ali – Mourning in America and Dreaming in color
3. Killer Mike – R.A.P. Music
4. Grimes - Visions
5. Robert Glasper Experiment – Black Radio
6. Hot Chip – In Our Heads

Valt me wel op dat ik nog geen Brother Ali in de lijstjes heb gezien. Vond het wel één van de betere hip-hop releases dit jaar...
Robert Glasper was, voor de liefhebbers, ook wel fijn ja :)
En fijn lijstje WD! :)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  maandag 31 december 2012 @ 17:01:46 #223
251893 WD.40
Multispray
pi_121015374
Dank je, Norrage.
Ik zie dat er nog een aantal ontbreken, en hoewel sommigen een stuk hoger mogen vul ik mijn lijst voor het gemak maar aangevuld tot 60 :)

56 Alberta Cross - Songs of Patience
57 Dinosaur Jr. - I Bet on Sky
58 Simon Scott - Below Sea Level
59 Greg Haines - Digressions
60 Burial - Kindred
Even spuiten...zo gepiept!
pi_121018889
Al ben ik pas in de herfst begonnen met het intensief beluisteren van nieuwe muziek, denk ik dat ik kan zeggen dat 2012 een behoorlijk goed jaar voor muziek was, vergelijkbaar met 2010. Toch had ik graag nog wat albums beluisterd alvorens het maken van deze lijst, zoals die van Micachu en Paul Banks.

1 Cloud Nothings - Attack on Memory
2 Mount Eerie - Clear Moon
3 Actress - R.I.P
4 Animal Collective - Centipede Hz
5 Kendrick Lamar - good kid, m.A.A.d city
6 Grizzly Bear - Shields
7 Crystal Castles - (III)
8 Dirty Projectors - Swing Lo Magellan
9 Sufjan Stevens - Silver & Gold
10 David Byrne & St. Vincent - Love This Giant

11 Mount Eerie - Ocean Roar
12 Grimes - Visions
13 Liars - WIXIW
14 Laurel Halo - Quarantine
15 The xx - Coexist
16 Perfume Genius - Put Your Back N 2 It
17 Swans - The Seer
18 iamamiwhoami - kin
19 Julia Holter - Ekstasis
20 Four Tet - Pink

21 Xiu Xiu - Always
22 Chromatics - Kill for Love
23 Wild Nothing - Nocturne
24 Godspeed You! Black Emperor - 'Allelujah! Don't Bend! Ascend!
25 How to Dress Well - Total Loss
26 Fiona Apple - The Idler Wheel Is Wiser Than the Driver of the Screw and Whipping Cords Will Serve You More Than Ropes Will Ever Do
27 Willis Earl Beal - Acousmatic Sorcery
28 Daphni - Jiaolong

Eervolle vermelding:

Burial - Kindred EP
Stay on my arm, you little charmer
  maandag 31 december 2012 @ 19:31:12 #225
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_121020097
Mijn top 60 :o is het geworden. Voor ik het wist had ik een top 30 en toen had ik nog een boel platen die ik er ook nog in wilde zetten. En dan zijn er nog genoeg leuke platen die er alsnog niet instaan. Maar anders blijf ik bezig. Het is natuurlijk erg stuivertje wisselen. Zeker vanaf plaats 30 kan alles morgen weer anders staan. De top 8 staat dan wel weer redelijk vast.
Met youtube filmpje bij degene die ik hier weinig genoemd heb gezien voor de geïnteresseerden.

1 Grizzly Bear - Shields
2 Beach House - Bloom
3 Frank Ocean - channel ORANGE
4 Alt-J- An Awesome Wave
5 John Talabot - fIN
6 Yppah - Eighty One
7 Chromatics - Kill for Love
8 Tame Impala - Lonerism
9 Shearwater - Animal Joy
10 Twin Shadow - Confess

11 Joey Bada$$ - 1999
12 Stars - The North
13 Alabama Shakes - Boys & Girls
14 The Walkmen - Heaven
15 Sharon Van Etten - Tramp
16 Passion Pit - Gossamer
17 Best Coast - The Only Place
18 Purity Ring - Shrines
19 How To Dress Well - Total Loss
20 Allo Darlin' - Europe

21 TNGHT- TNGHT
22 Daniel Rossen - Silent Hour/Golden Mile
23 Bobby Womack - The Bravest Man in the Universe
24 Wild Nothing - Nocturne
25 Holy Other - Held
26 Django Django - Django Django
27 Spiritualized - Sweet Heart Sweet Light
28 Calexico - Algiers
29 Killer Mike - R.A.P. Music
30 Dr. Dog - Be The Void

31 Lambchop - Mr. M
32 Bob Dylan - Tempest
33 The Tallest Man on Earth - There's No Leaving Now
34 Saint Etienne - Words and Music by Saint Etienne
35 Kendric Lamar - good kid, m.A.A.d. city
36 Cat Power - Sun
37 Jessie Ware - Devotion
38 Bill Fay - Life is People
39 Blaudzun - Heavy Flowers
40 Frankie Rose - Interstellar

41 Swans - The Seer
42 Mountain Goats - Transcendental Youth
43 Perfume Genius - Put Your Back N 2 It
44 Jens Lekman - I Know What Love Isn't
45 Lotus Plaza - Spooky Action at a Distance
46 Dr. John - Locked Down
47 The Shins - Port of Morrow
48 Exitmusic - Passage
49 Patrick Watson - Adventures in Your Own Backyard
50 The xx - Coexist

51 Andy Stott - Luxury Problems
52 Four Tet - Pink
53 Julia Holter - Ekstasis
54 Grimes - Visions
55 Lower Dens - Nootropics
56 DIIV - Oshin
57 Leonard Cohen - Old Ideas
58 Japandroids - Celebration Rock
59 Dead Can Dance - Anastasis
60 Yeasayer - Fragrant World
  maandag 31 december 2012 @ 19:58:52 #226
157465 kciR
Heeft geen ondertitel
pi_121020905
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 20:59 schreef ranja het volgende:

[..]
overigens hier mijn lijst zonder alle opmaak, alleen de titels, handig voor wie telt:
Thanks! Scheelt inderdaad werk :)

Verder veel mooie lijstjes op deze pagina! En top Panic_A dat je toch je lijstje hebt aangeleverd.
  dinsdag 1 januari 2013 @ 11:37:32 #227
157465 kciR
Heeft geen ondertitel
pi_121032302
Zijn er nog mensen die een lijstje willen insturen? Ik ga het toch niet eerder dan vanavond doen, dus ik verleng de deadline tot 20u.
  dinsdag 1 januari 2013 @ 14:37:07 #228
159761 Arn0
Abbey Road
pi_121035541
Cool, nog even snel dan:

1. Balthazar - Rats
2. Beach House - Bloom
3. Grizzly Bear - Shields
4. Alt-J - An Awesome Wave
5. Mark Lanegan Band - Blues Funeral
6. Cat Power - Sun
7. The xx - Coexist
8. Paul McCartney - Kisses On The Bottom
9. Bob Dylan - Tempest
10. dEUS - Following Sea
11. The Bony King Of Nowhere - The Bony King Of Nowhere
12. Four Tet - Pink
13. Jack White - Blunderbuss
14. First Aid Kit - The Lion's Roar
15. Sigur Rós - Valtari
16. Soap & Skin - Narrow
17. Angus Stone - Broken Brights
18. The Maccabees - Given to the Wild
19. Glen Hansard - Rhythm and Response
20. Perfume Genius - Put Your Back N 2 It
21. Andrew Bird - Break It Yourself
22. Kendrick Lamar - Good Kid, M.A.A.D City
23. Tame Impala - Lonerism
24. Dinosaur Jr. - I Bet on Sky
25. Flying Lotus - Until The Quiet Comes
By hook or by crook, I'll be last in this book.
pi_121036102
Ik kan dat McCartney album toch niet echt erg serieus nemen...verder leuk (en standaard) lijstje ;)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_121036593
Op de valreep nog wat lijsten. Leuk! Ben toch wel benieuwd naar de eindstand vanavond of morgen.

Glen Hansard sprokkelt volgens mij stiekem behoorlijk wat punten.

En Arn0, fijn dat jij The Bony King Of Nowhere ook noemt, voordat dit album schandalig over het hoofd wordt gezien. :)
www.thuisuiteten.nl
  dinsdag 1 januari 2013 @ 16:54:13 #231
157465 kciR
Heeft geen ondertitel
pi_121039102
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 15:17 schreef methodmich het volgende:
Op de valreep nog wat lijsten. Leuk! Ben toch wel benieuwd naar de eindstand vanavond of morgen.

Glen Hansard sprokkelt volgens mij stiekem behoorlijk wat punten.

En Arn0, fijn dat jij The Bony King Of Nowhere ook noemt, voordat dit album schandalig over het hoofd wordt gezien. :)
Hij komt vanavond. Heb hem nu klaar, wacht nog even of er nog een lijstje bijkomt.
En Glen Hansard heeft inderdaad heel wat punten!
pi_121039635
(Verplaatst naar juiste topic, sorry)

[ Bericht 99% gewijzigd door #ANONIEM op 01-01-2013 17:27:32 ]
pi_121039794
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 17:10 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
Ik heb een Top 15 opgesteld van mijn favoriete nummers van 2012. Met daarbij één spelregel: maximaal 1 nummer per artiest. Ik kon niet alle studioversies op YouTube vinden, dus vandaar ook wat live-versies als link. Onderstaand de lijst.

.

15: Bright Moments - Drifters

.

14: Grouplove - Tongue Tied

.

13: Röyksopp & Susanne Sundfør - Running To The Sea

.

12: Staygold featuring Style Of Eye and Pow - Wallpaper

.

11: The Bamboos feat. Kylie Auldist - Window

.

10: Everything Everything - Cough Cough

.

09: Clean Bandit - A&E

.

08: Moon Taxi - Mercury

.

07: Morten Harket - Listening

.

06: Rufus Wainwright - Perfect Man

.

05: Keane - The Starting Line

.

04: Woodkid - Run Boy Run

.

03: Pet Shop Boys - Memory Of The Future

.

02: Bart Constant - Gravity

.

01: Young Dreams - Fog Of War

.
.
Dit is natuurlijk wel het album topic. Desalniettemin leuk lijstje! En misschien kan je dit lijstje ook in het (wat minder populaire) nummers topic plaatsen: MUZ / Jaarlijstjes 2012 - Je top 10/20/... van nummers van dit jaar.
pi_121039836
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 16:54 schreef kciR het volgende:

[..]

Hij komt vanavond. Heb hem nu klaar, wacht nog even of er nog een lijstje bijkomt.
En Glen Hansard heeft inderdaad heel wat punten!
Spannend hoor! :)

Op voorhand al dank voor het telwerk.
www.thuisuiteten.nl
pi_121039880
quote:
7s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 17:15 schreef Norrage het volgende:

[..]

Dit is natuurlijk wel het album topic. Desalniettemin leuk lijstje! En misschien kan je dit lijstje ook in het (wat minder populaire) nummers topic plaatsen: MUZ / Jaarlijstjes 2012 - Je top 10/20/... van nummers van dit jaar.
Sorry, dat was inderdaad het topic waar ik dit lijstje wilde plaatsen. :@
pi_121043828
30 Michael Kiwanuka – Home Again
29 Antibalas-Antibalas
28 Nirvana – Feels Like the First Time
27 Gert Vlok Nel – Onherroeplik
26 Jimmy Owens Bright Mississippi
25 How to Dress Well- Total Loss
24 Ferit Odman – Autumn in New York
23 Perfume Genius- Put Your Back N 2 It
22 School Of Seven Bells- Ghostory
21 Shearwater – Animal Joy
20 Alcest – Les Voyages de l'Âm
19 Father John Misty – Fear Fun
18 Torche-Harmonicraft
17 Diego Schissi-Tongos
16 Julia Stone – By the Horns
15 Tim Berne – Snakeoil
14 Jake Bugg – Jake Bugg
13 Robert Stillman- Station Wagon Interior Perspective
12 Hans Glawischnig – Jahira (Once i Hesitate met afstand de track van het jaar)
11 Iris Dement- Sing the Delta

10 Bat for Lashes- The haunted man
Eigenlijk hou ik niet zo van dit soort muziek, maar dit is gewoon erg goed dus verdient het een top tien plaats. Een nummer als Marilyn mag dan van de synthesizers aan elkaar hangen, het klinkt gewoon top.

9 Ryan Francescone, Mirabai Peart- Road to Palios
De bandleden van Joanne Newsom zijn dit. En zo klinkt het ook maar dan zonder haar stem. Lange uitgesponnen nummers, prachtige melodieën met veel dynaniem, heerlijk voor op de zondagochtend.

8 Jon Irabagon-Outright! Unhinged
Free jazz noem ik dit maar voor het gemak van deze saxofonist het is niet in een hokje te passen en niet iedereen zal dit kunnen waarderen. Zeer vrij is het, niet alles is geslaagd (gitaarsolo in Kremzeek bijv) en maar hoe ze met chaos bij elkaar blijven verdient een plek in de top 10. Gedurfd is het zeker.

7 Michael Bates – Acrobate
Eerbetoon aan Shostakovich door Bates (basist) waarvan sommige muziek is overgenomen, de meeste muziek is orgineel. Er klinkt Joodse weemoed in door, vooral in de eerste track hoor je dat ontzettend goed. Mooie cd die zich moeilijk laat omschrijven: jazz meets Joodse weemoed meets Shostakovich meets Avantgarde? Tom Rainey op drums, bizar hoeveel die man opneemt.

6Sunday Lane-From where you are
Klassiek geschoolde pianiste die haar eerste album opneemt. Goede debuutplaat, haar stem lijkt wel wat op die van Neko Case. Genre Singer/Songwriter.

5. Ralph Peterson - The duality perspective
Een geweldig album met klarinettist Peikli in de hoofdrol. Als Christian Scott de nieuwe Miles Davis is dan is hij de nieuwe Benny Goodman. Wat een toon, wat een techniek en dan nog zo jong. Hopelijk komt hij snel naar Nederland.

4 Zoe Rahman - Kindred Spirits
Bangladesh meets Jazz, Rahman speelt op de piano samen met haar broer op (bas)klarinet in een geheel eigen stijl. Ierse Folk, Stevie Wonder, Jazz, Keltische Dans, het is een veelvraat van stijlen die voorbij komen. Forbiddance/My Hearts Dances, Like a Peacock, It Dances is mijn favoriete track. Luister hem op Spotify en je begrijpt spoedig waarom.

3 Sarah Jaffe-The Body Wins
Mooie plaat van een vrouw met een ietwat nassale zeurstem die je gelijk pakt. Heeft dezelfde beklemmende sfeer die Laura Marling in het begin ook had. Qua pianoklanken lijkt het op Marling, deze muziek is wel meer aangekleed met electronica / strijkers. Een vrouw met littekens en maken dat soort mensen veelal niet de mooiste muziek? Favo track Hooray for love.

2 Daniel Herskedal Marius Neset- Neck of the Woods
Qua harmonieën / melodieën de rijkste plaat van 2012. Prachtige sax klanken van Neset vermengt met de tuba van Herksedal. Op een paar nummers doet een koortje mee. Eg Er Framand, de enige keer dat er solo wordt gezongen is gelijk de mooiste track van deze plaat. Hij heeft veel weg qua sound van Gabarak en het klinkt ruimtelijk.

1 Christian Scott- Christian aTunde Adjuah
De Miles Davis van deze eeuw. Een album waar ik erg naar uitkeek en absoluut de plaat van het jaar voor mij. Super veel naar geluisterd. Zo intens, zo mooi van toon, die glinstering in zijn trompet, prachtig. Plaat duurt inderdaad lang en die intermezzo’s hoeven van mij niet echt, maar met tracks als New New Orleans, Spy Boy, Danziger, Fatima Aisha Rokero 400 heb je het over een wereldplaat. Op North Sea Jazz speelde hij hier veel nummers van, ik weet nog goed dat ik helemaal vooraan zat precies in het midden. Was voor mij het concert van het jaar.
pi_121044061
Goede #1 _O_
Zo komt ie wellicht zelf nog in de eindlijst! :D
pi_121044618
Uit de losse pols een top 20:

1. Fiona Apple - The Idler wheel..
2. Portico Quartet - s/t
3. Django Django - s/t
4. John Talabot - Fin
5. The Jezabels - Prisoner
6. Frank Ocean - channel Orange
7. Gregory Porter - Be Good
8. Tame Impala - Lonerism
9. Enrico Pieranunzi - Permutation
10. Calexico - Algiers
11. Andrew Bird - Break it yourself
12. Ramona Falls - Prophet
13. Cloud Nothings - Attack on Memory
14. Bruce Springsteen - Wrecking Ball
15. Alabama Shakes - Boys & girls
16. Sleepy Sun - Spine Hits
17. Angus Stone - Broken Bights
18. Alt J - An awesome wave
19. Grizzly Bear - Shields
20. The Gaslight Anthem - Handwritten
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_121044709
Toch een redelijk tegenvallend jaar met weinig uitschieters. Van mijn nr. 1 & 2 heb ik ook andere albums ontdekt die ik beter vind.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_121044931
Portico quartet had ik er ook in kunnen hebben, maar inderdaad een mager jaar er zijn maar weinig albums dit jaar verschenen die mij echt wat deden/raakten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')