abonnement Unibet Coolblue
pi_90565798
Deel #2! Het eerste deel werd geopend met:

In navolging Jaarlijstjes 2004, Jaarlijstjes 2005!, Jaarlijstjes 2006!, Jaarlijstjes 2007!, Jaarlijstjes 2008! en Jaarlijstjes 2009!

quote:
Op maandag 13 december 2004 15:18 schreef pfaf het volgende:
Het is al weer 2 weekjes december en iedere muziek-site, forum en muziekblad staat vol met jaarlijstjes. Fok kan uiteraard niet achterblijven, dus post hier je favoriete albums van het afgelopen jaar.
Mijn laatste reactie:

quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 00:29 schreef Maisnon het volgende:
Het moest er van komen, de eerste gemist in 2010 albums stromen binnen :') Holly Miranda in dit geval.

Local Natives en Bombay Bicycle Club van vorig jaar had ik er toen ook graag in gehad :P
  woensdag 29 december 2010 @ 00:37:23 #2
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_90566137
Zow! Voor het eerst in de geschiedenis een tweede deel! Ik merk sowieso een toename van populariteit van dit topic/deze hobby.
pi_90566909
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 00:29 schreef Maisnon het volgende:
Het moest er van komen, de eerste gemist in 2010 albums stromen binnen :') Holly Miranda in dit geval.

Local Natives en Bombay Bicycle Club van vorig jaar had ik er toen ook graag in gehad :P
Bombay Bicycle Club heeft dit jaar hun tweede album uitgebracht, gek dat dat velen geruisloos voorbij is gegaan. Ik heb er echt niks over gehoord, niets negatiefs en niets positiefs.

Dat album van Lost In The Trees vind ik goed, bedankt methodmitch!
Stay on my arm, you little charmer
pi_90567083
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 00:53 schreef tim. het volgende:

[..]

Bombay Bicycle Club heeft dit jaar hun tweede album uitgebracht, gek dat dat velen geruisloos voorbij is gegaan. Ik heb er echt niks over gehoord, niets negatiefs en niets positiefs.
Flaws staat er bij mij wel in hoor :) dat het helemaal akoestisch was vond niet iedereen tof, maar ik kon het wel waarderen :D

Ze zijn ondertussen weer bezig met een album zoals het eerste :)
pi_90567302
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 00:57 schreef Maisnon het volgende:

[..]

Flaws staat er bij mij wel in hoor :) dat het helemaal akoestisch was vond niet iedereen tof, maar ik kon het wel waarderen :D

Ze zijn ondertussen weer bezig met een album zoals het eerste :)
Oké, misschien heb ik gewoon niet goed genoeg opgelet :). Ik heb hem er niet in staan: te weinig aandacht aan besteed.

Ik wist niet dat ze alweer bezig waren! Die zanger/gitarist is echt getalenteerd.
Stay on my arm, you little charmer
pi_90571494
Een tweede topic :D
We are young but getting old before our time
We'll leave the T.V. and the radio behind
Don't you wonder what we'll find
Steppin out tonight
pi_90575751
Een top 30 dit jaar met veel ambient/field recordings, in andere genres vond ik de releases nogal tegenvallen. Bij de onbekendere albums heb ik wat getypt.

1. Beach House - Teen Dream

2. Relmic Statute - Morning Tapes
Field recordings op oude tapes worden hier op een frisse manier verwerkt tot een ultiem lente album.

3. Marta Mist - Distance / Skeletal / Union
Nog z''n verfrissend ambient album, lange drones waaruit op een gegeven moment prachtige strijkers komen opzetten uit de mist. Zeer knap debuut.

4. In Vain - Mantra
Tweede album van deze progressive death/black metal band. Erg sterke opvolger van Latter Rain, episch, progressief met ook veel niet metal invloeden, goeie nummers met een kop en staart en natuurlijk gave riffs en solo's, ontzettend goeie plaat!

5. Electric Orange - Krautrock From Hell
Waanzinnig goed album van deze Duitse krautrockers, spacey, psychedelisch en trippy.
Vol met hammond, mini moog en mellotron geluiden neemt deze band uit Aken je mee op een trip door de jaren zeventig.

6. Year of no Light - Ausserwelt
Ik was een beetje uitgekeken op post-metal maar van dit album word ik toch zeer enthousiast.
Donker en atmosferisch met zelfs een randje black metal.

7. Midlake - The Courage of Others

8. Fursaxa - Mycorrhizae Realm
Deze vrouw maakt folk muziek van de duistere soort, doet af en toe wel aan Joanna Newsom denken. Toch vind ik dit beter door het gebruik van meer instrumenten. Een bezwerend en betoverend geluid maar toch zeker toegankelijk.

9. Johnny Cash - American VI: Ain't No Grave

10.Brant Bjork - Gods & Goddesses


11.Sigh - Scenes From Hell
12.Toro Y Moi - Causers of This
13.Rhys Chatham - The Bern Project
14.Oneohtrix Point Never - Returnal
15.Yellow Swans - Going Places
16.Sohrab - A Hidden Place
17.Mondo Drag - New Rituals
18.Echospace - Liumin
19.Sungrazer - Sungrazer
20.Ereb Altor - The End

21.Piiptsjilling - Wurdskrieme
22.Drainland - And So Our Troubles Began
23.Marc Codsi - Faded Postcards
24.White Hills - White Hills
25.BJ Nilsen - The Invisible City
26.Infinite Body - Carve Out the Face of My God
27.The Fun Years - God Was Like, No
28.Electric Wizard - Black Masses
29.Kiloton - Language Lost
30.Ufomammut - Eve

Beste Verzamelaar:
Cuby + Blizzards - Collected

[ Bericht 0% gewijzigd door trebremmit op 29-12-2010 13:28:36 ]
pi_90579250
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 11:58 schreef trebremmit het volgende:

6. Year of no Light - Ausserwelt
Ik was een beetje uitgekeken op post-metal maar van dit album wordt ik toch zeer enthousiast.
Donker en atmosferisch met zelfs een randje black metal.

Leuke lijst, die Year of no Light zie ik in veel jaarlijstjes terugkomen. Toch nog maar een paar keer checken dan.
pi_90585433
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 00:29 schreef Maisnon het volgende:
Het moest er van komen, de eerste gemist in 2010 albums stromen binnen :') Holly Miranda in dit geval.

Ja, vind je die zo goed? Ik vind het wel aardig, maar meer een light-versie van Cat Power!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_90585519
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 20:14 schreef cafca het volgende:
Opnieuw:


5. Johnny Flynn - Been Listening
[i]Geweldig veelzijdige plaat. Folk....maar dan anders.
Vandaag gekocht op basis van de beschrijving en hoge positie in jouw jaarlijst. Prima plaat inderdaad, doet me soms ook aan Beirut denken. Heb gelijk ook een soort deluxe versie, met nog een tweede schijfje.

De andere plaat die ik wilde hebben, First Aid Kit, was er niet. Heb ik besteld. Net als The Like, die ik op basis van de lijst van ranja wilde aanschaffen.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_90621858
Hoor ik net broken Bells op MTV :o die heb ik kennelijk helemaal gemist.... :@

edit: ok, na 3 nummers verveel ik me al helemaal dood...

[ Bericht 11% gewijzigd door Norrage op 30-12-2010 12:58:35 ]
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_90628101
First Aid Kit is echt goed, Methodmich.
AFCA | Celtic FC | Nottingham Forrest FC | Last.fm
George St. Pierre, Lance Armstrong, Kanye West, Steven Gerrard, Mark Cavendish, Wanderlei Silva, Calvin Harris _O_
pi_90628241
First Aid Kid is idd erg vermakelijk. Maar goed, de hele top 10 van cafca was fantastisch _O_ held...(ik kan het niet genoeg zeggen :P)

Het doet me erg denken aan....vul me even aan, ik kan er niet opkomen :P Andere jonge schattige zangeressen :P
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_90634277
Qua beschrijving denk ik aan een soort Tegan And Sara / Peggy Sue.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_90634718
21. Kensington - Borders
De Arctic Monkeys en Kaiser Chiefs van Nederlandse bodem. Leuk debuut album.
Favoriete track: Youth

20. Balmorhea - Constellations
Helaas verbleekt dit album bij de vorige releases van dit Texaanse instrumentale gezelschap. Waar River Arms en All is Wild, All is Silent je constant wisten te boeien, lukt dat met dit album helaas te weinig. Al maakt het ongekend schone Steerage and the Lamp veel goed.
Favoriete track: Steerage and the Lamp

19. Broken Bells - Broken Bells
Dit album blind gekocht bij het zien van de naam James Mercer en het horen van The High Road. Maar het weet na dat eerste nummer helaas slechts af en toe te boeien.
Favoriete track: The High Road

18. Tired Pony - The Place we ran from
2010 het jaar van de verrassende samenwerking. Na die van Mercer met Danger Mouse was er ook nog die van
Gary Lightbody (zanger Snow Patrol), Richard Colburn (drummer Belle & Sebastian), Iain Archer (Snow Patrol), Jacknife Lee, Peter Buck (R.E.M.), Scott McCaughey en Troy Stewart. En Tom Smith (zanger van Editors) verzorgt ook nog eens de vocalen bij een track. Het levert een gevarieerde rock plaat met een vleugje country op.
Favoriete track: I am a Landslide

17. Tim Knol - Tim Knol
Muziek in de lijn van Daryll-Ann, Johan, Anne Soldaat. Ja, Tim Knol is best wel een beetje vet!
Favoriete track: When I am King

16. Ólöf Arnalds - Innundir Skinni
IJslandse kampvuurliedjes. Een mooi vervolg op Viđ og viđ met deze keer ook Engelstalige tracks. Waarmee Ólöf bewijst dat ze in IJslands niet allemaal onverstaanbaar Engels zoals Jónsi spreken. Al had Björk dat natuurlijk ook al bewezen. En laten we Björk nu ook tegenkomen op deze plaat. Toch hoor ik haar het liefst in haar moedertaal zingen.
Favoriete track: Innundir Skinni

15. Sufjan Stevens - The Age of Adz
Dat Sufjan electronica niet schuwt wisten we al van de albums voor zijn Staten-project. Ik had hem echter liever de lijn van Illinoise zien doortrekken. De helft van het album sla ik over. Afschuwelijk! De andere helft is gelukkig van zo'n niveau dat ik dit album zeker niet als miskoop kan bestempelen. Zeker niet met die toegift van bijna een half uur.
Favoriete track: Now that I'm older

14. Johnny Cash - American VI: Ain't No Grave
Over de doden niets dan goeds.
Favoriete track: For the Good Times

13. Julia Stone - The Memory Machine
Mijn jaarlijst is een familieaangelegenheid geworden. Straks komen we het neefje van Ólöf tegen en Julia komt later ook nog voorbij met haar broer Angus die in 2009 al een solo plaat maakte. Dit is Julia's solo uitstapje. Haar album klinkt niet veel anders dan met haar broer. Maar is dat slecht? Nee, in tegendeel. Overigens wacht ik al sinds oktober op de aankomst van dit album.
Favoriete track: Winter on the Weekend

12. Ólafur Arnalds - ...and They Have Escaped the Weight of Darkness
Ólafur maakt geen folk zoals zijn nicht Ólöf maar instrumentale muziek. Sígur Rós zonder zang en met iets meer klassieke invloeden. Zonder echt heel vernieuwend te zijn t.o.v. zijn vorige platen, blijft het toch ontroeren.
Favoriete track: Hćgt, Kemur Ljósiđ

11. Warpaint - The Fool
Psychedelische shoegaze gedragen door vrouwenstemmen. Hier en daar heeft het qua bas en gitaren wat weg van The XX. Qua stem en sfeer van Slowdive.
Favoriete track: Set your Arms down

10. Kashmir - Tresspassers
Kashmir laat met Tresspassers weer eens zien dat Denemarken meer is dan Lego en spotprenten. De breekbare stem van Kasper Eistrup krijgt me ook op dit album een beetje aan het huilen.
Favoriete track: Bewildered in the City

09. Interpol - Interpol
Op internet ben ik heel wat teleurgestelde reacties tegengekomen over dit album. Vreemd, want dichterbij het niveau van hun eerste plaat Turn on the Bright Lights zijn ze toch nog niet gekomen.
Favoriete track: Always Malaise (The Man I am)

08. Jónsi - Go
Solo-project van Sígur Rós zanger Jónsi. Toegankelijker dan het werk van de band, al konden we op hun laatst verschenen album ook al wat vrolijkere deuntjes horen. Toch kent ook Go genoeg ingetogen nummers en die staan mij toch het meest aan. De meerderheid van de tracks is in het Engels, maar je verstaat er gelukkig niets van waardoor het nog altijd even mysterieus klinkt als IJslands.
Favoriete track: Kolniđur

07. Arcade Fire - The Suburbs
Minder donker dan voorganger Neon Bible. Poppier zeggen ze. Ik hoor er nog altijd het herkenbare geluid van Arcade Fire in.
Favoriete track: Suburban War

06. Lost in the Trees - All Alone in an Empty House
Officieel al uitgekomen in 2008, maar een re-release met extra tracks. En als methodmich hem in zijn lijst opneemt, dan mag ik dat ook toch? Folk en klassiek vormen samen een schitterend geheel. De titeltrack is een juweeltje.
Favoriete track: All Alone in an Empty House

05. Sufjan Stevens - All Delighted People EP
Het goedmakertje van Sufjan. Al kwam deze eerder uit dan het minder geslaagde album The Age of Adz. Het is officieel een EP, maar wel één van bijna een uur lang waarvan de openingstrack en de slottrack samen al weer goed zijn voor bijna een half uur genieten.
Favoriete track: Djohariah

04. Jónsi - Go Live
Beetje flauw van Jónsi... na een paar maanden ook nog een live CD uitbrengen met enkele nieuwe nummers. Maar denk nu niet: "de rest ken ik." Want het is alsof je ze voor het eerst hoort. Klonk Hengilás op de studioplaat nog als een uitdovende afsluiter van de CD, live bloeit die track helemaal op. En de live CD sluit af met een grote finale in de vorm van Grow till tall die op Sígur Rósiaanse wijze tot een climax komt ŕ la Popplagiđ (Untitled 8 van het titelloze album). De nieuwe nummers zijn de moeite waard, maar de nummers die we al kende van de studioplaat vallen live helemaal op hun plaats.
Favoriete track: Grow till tall

03. Angus & Julia Stone - Down the way
Folk broer en zus Angus en Julia hebben een plaat weten te maken die ik al sinds februari draai zonder dat deze begint te vervelen. Het is lastig om hier een favoriete track voor aan te wijzen.
Favoriete track: Yellow Brick Road

02. The National - High Violet
Het is The National gelukt om The Boxer te overtreffen. Toen ik 2 weken geleden de balans opmaakte van alle albums die in 2010 uitkwamen en die ik heb gekocht, leek dit mijn plaat van 2010 te worden. Ongetwijfeld het meest gedraaid door mij. Het album kent geen zwak moment. Favoriete track is de track waar Sufjan zich tegenaan heeft bemoeid.
Favoriete track: Afraid of Everyone

01. Midlake - The Courage of Others
The Courage of Others? Ja, die! Een Texaanse folkplaat van mannen met een jazz achtergrond al hoor je van dat laatste weinig meer terug. Ik ben hem veel te weinig tegekomen hier. En ook bij mij zag het er lang naar uit dat dit album de top 10 niet zou gaan halen. Uitgebracht in februari 2010 als opvolger van The Trials of Van Occupanther. Hij verdween al snel uit de CD-speler van mijn auto. Te grauw. Te saai. Ik miste een nummer zoals Roscoe op de voorganger. Angus & Julia Stone kregen de voorkeur. Maanden gingen voorbij. Nieuwe CD's kwamen en Midlake bleef liggen met slechts 10 luisterbeurten.
November 2010. In mijn nieuwe auto was er ruimte voor een USB-stick. Ik hoefde niet langer 's morgens een keuze te maken welke CD ik zou meenemen. Ik zette hem vol met CD's uit 2010. Terwijl de wegen wit kleurden en de wegen rood van de remlichten voor me, trok The Courage of Others mijn aandacht. Opeens kwam ieder nummer bij me binnen. Children of the Grounds is de nieuwe Roscoe die ik zocht. The Courage of Others op de valreep, met dank aan de invallende winter, de plaat van 2010!
Favoriete track: Bring Down (auuu! zo mooi)

[ Bericht 0% gewijzigd door alpeko op 30-12-2010 16:45:54 ]
pi_90635427
Leuke lijst alpeko, al had ik niet anders verwacht! Ook IJsland is weer goed vertegenwoordigd. :)
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_90635702
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 16:50 schreef methodmich het volgende:
Leuke lijst alpeko, al had ik niet anders verwacht! Ook IJsland is weer goed vertegenwoordigd. :)
En vergeet ook Texas niet. IJsland en Texas zijn goed vertegenwoordigd in mijn CD-collectie. Ook opvallend dit jaar is de fluit. In mijn lijst staan meerdere platen waarbij de fluit een prominente rol vertegenwoordigd. In 2010 is er veel geklaagd over het niveau van fluiten door scheidsrechters, maar in de muziek is er dit jaar wel goed gefloten!
pi_90672561
Een lijstje met wat herrie en wat minder herrie:

1. The National - High Violet
2. Eibon - Entering Darkness
3. Ufomammut - Eve
4. Yakuza - Of Seismic Consequence
5. U.S. Christmas - Run Thick In The Night
6. Heirs - Fowl
7. The Dillinger Escape Plan - Option Paralysis
8. Starkweather - This Sheltering Night
9. Atheist - Jupiter
10. Liars - Sisterworld
11. Withered - Dualitas
12. Salem - King Night
13. Kylesa - Spiral Shadow
14. Black Mountain - Wilderness Heart
15. Arcade Fire - The Suburbs
16. Julie Christmas - The Bad Wife
17. Mike Patton - Mondo Cane
18. I Like Trains - He Who Saw the Deep
19. Envy - Recitation
20. Zola Jesus - Stridulum II
pi_90676611
Net even fijn wat bonnen uitgegeven aan nieuwe CD's met dit topic als inspiratie :9

The National, Olafur Arnolds, Ozark Henry en Road Salt One van Pain of Salvation :)
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_90686474
Nog voor het eind van het jaar, de albums uit 2010 die het meeste indruk op me hebben gemaakt, in min of meer willekeurige volgorde:

1. S.Maharba - S/T (re-release)


2. Sassbologna Records - Sassbologna? (compilation)


3. Horse MacGyver - Void


4. Dem Hunger - Caveman Smack


5. How To Dress Well - Love Remains


6. Major Lazer & La Roux - Lazerproof


7. The Glitch Mob - Drink The Sea


8. Psychic Reality / LA Vampires - NNF185 (split)


9. Bonobo - Black Sands


10. Dutch - A Bright Cold Day


11. Thallus - Between Head And Hand


12. /// /\/\/\ \\\ - Untitled (cdr)
full stops and exclamation marks
  vrijdag 31 december 2010 @ 18:38:04 #22
159761 Arn0
Abbey Road
pi_90686753
Op de valreep, en zoals steeds is de positie niet zo belangrijk, kan morgen helemaal anders zijn. Alhoewel de top drie 100% zeker is. Maar goed;

1. Jan Swerts - Weg
2. Julia Stone - The Memory Machine
3. Angus & Julia Stone - Down The Way
4. Perfume Genius - Learning
5. The National - High Violet
6. Foals - Total Life Forever
7. Sylvain Chauveau - Singular Forms Sometimes Repeated
8. Peter Broderick - How They Are
9. Agnes Obel - Philharmonics
10. First Aid Kit - The Big Black and the Blue
11. Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy
12. Goose - Synrise
13. Avey Tare - Down There
14. Ariel Pink's Haunted Graffiti - Before Today
15. The Ghost Of A Saber Tooth Tiger - Acoustic Sessions
By hook or by crook, I'll be last in this book.
pi_90688889
Wist niet dat Major Lazer nog een album had gemaakt :o morgen maar eens luisteren
  vrijdag 31 december 2010 @ 20:15:19 #24
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_90689748
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 19:45 schreef Maisnon het volgende:
Wist niet dat Major Lazer nog een album had gemaakt :o morgen maar eens luisteren
Gewoon een mashup/remix-plaat als ik me niet vergis.
pi_90690917
quote:
Op vrijdag 31 december 2010 18:38 schreef Arn0 het volgende:
Op de valreep, en zoals steeds is de positie niet zo belangrijk, kan morgen helemaal anders zijn. Alhoewel de top drie 100% zeker is. Maar goed;

1. Jan Swerts - Weg
2. Julia Stone - The Memory Machine
3. Angus & Julia Stone - Down The Way
4. Perfume Genius - Learning
5. The National - High Violet
6. Foals - Total Life Forever
7. Sylvain Chauveau - Singular Forms Sometimes Repeated
8. Peter Broderick - How They Are
9. Agnes Obel - Philharmonics
10. First Aid Kit - The Big Black and the Blue
11. Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy
12. Goose - Synrise
13. Avey Tare - Down There
14. Ariel Pink's Haunted Graffiti - Before Today
15. The Ghost Of A Saber Tooth Tiger - Acoustic Sessions
Ik heb nog nooit van je nummer 1 gehoord, wat is dat precies?

krioro, een lijst met How to Dress Well, mooi!
Stay on my arm, you little charmer
  vrijdag 31 december 2010 @ 20:59:44 #26
128056 MrManiak
Mijn post is interessanter
pi_90691082
Ook maar even mijn lijstjes op het gebied van muziek hier gepost, n.a.v. mijn lijst op de Frontpage ;) :

1) Gorillaz - Plastic Beach
Wat een plaat. Helemaal grijs zitten draaien, enorm lekker album.

2) The Black Keys - Brothers
Tsja, nauwelijks motivatie nodig. Relaxen, luisteren, klaar.

3) Konrad Kosselek - My Favorites Sing!
Na de review heen en weer mailen met Konrad, misschien dat dit album voor mij daarom iets specialer is.

4) Arcade Fire - the Suburbs
Door vele recensenten betiteld tot 'cd van 2010'. Zo ver wil ik niet gaan, maar wat een heerlijk schijfje.

5) Slash - Slash
Toffe samenwerkingen, lekkere gitaarritmes, solo's zijn nice, nieuwe sounds voor bekende zanger(es)s(en)... Wauw

Concerten

1) Weird Al Yankovic
Uniek optreden, uniek persoon. HEERLIJK!

2) Alter Bridge
Samen met Yankovic op eenzame hoogte in 2010 op het gebied van optredens. Ik kan niet wachten om ze weer te zien.

3) Kontrust (Live @ Melkweg)
Wat een feest, wat een chaos, wat een gelach. Fantastisch optreden.

4) Slash & Miles Kennedy (Pinkpop 2010)
Twee helden, een podium. Heb je dit optreden niet gezien? Je hebt echt iets gemist!

5) Alphabeat
Concert was wel leuk om te zien, zeker door de zanger die het podium ombouwde tot een circus.

Flops van 2010

(...)
2) Hans Teeuwen & the Painkillers - How It Aches
Ik zie het niet, maar voor velen was het een super-cd. Ik kon me totaal niet vermaken, wat een bagger.
(...)
5) This Is It / Michael
Zowel de film als de cd zijn ineens 'super' en 'geweldig' geworden. Zal wel aan mij liggen, maar beiden zijn ver onder het niveau. Laat die man toch rusten en stop met het teren op zijn naam, Jacksons!
Beter bekend als MrM, MM., Baas M, Big M, Mr.Held, Dubbel-M of gewoon René.
Mijn (inte)r(e)views!
pi_90708240
Ben wel benieuwd naar de complete eindlijst. :)
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_90708713
Ik ook! Wie op #1? Arcade Fire? The National? Kanye? Angus & Julia?
Hoeveel lijstjes staan we eigenlijk op?
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  zaterdag 1 januari 2011 @ 15:24:18 #29
159761 Arn0
Abbey Road
pi_90709848
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 20:55 schreef tim. het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit van je nummer 1 gehoord, wat is dat precies?
Een erg minimalistisch album, voornamelijk piano. Ik vind het echt zo prachtig en ontroerend. Deze recensie zegt genoeg:
quote:
'There's comfort in melancholy'beweert Limburger Jan Swerts met de woorden van Joni Mitchell , en zijn debuut 'Weg' laat horen dat hij niet uit zijn nekt kletst: zeventig minuten balsemende weemoed, met in de hoofdrol een minimalistische piano en een licht hese stem.

In de spaarzame arrangementen duiken zo nu en dan een trompet, een viool, een klarinet, een tenortuba en een contrabas op, maar nooit allemaal tegelijk, en immer in beperkte doses.

Drama is aan Swerts niet besteed, tristessedes te meer. Toch worden wij hier niet depressief van: Swerts' stem en zijn circulaire pianomotiefjes werken ongemeen troostend, als een warme deken na een geselende sneeuwstorm.

'Weg' is allesbehalve hapklare popmuziek. Swerts wisselt een paar korte nummers af met composities die - zonder te vervelen! - tien, elf en zelfs eenentwintig minuten duren. Vergelijkingspunten: de soloplaat van Mark Hollis , Sylvain Chauveau (minus de elektronica), het rustigste van Michael Nyman , Max Richter (de bruggenbouwer tussen klassiek en pop die net zelf bevallen is van het innemende 'Infra'), en we durven de man zelfs de pianopendant van Mark Kozelek (herinner u Red House Painters ) te noemen.

Opvallend: alle nummers hebben een straatnaam als titel ('Driekruisenstraat 111' , 'Aalsterweg 10' , 'Bayostraat 42/44' ), alsof elke song verbonden is met een plek uit Swerts' verleden. Uit zijn impressionistische teksten valt zelden een verhaal te distilleren, en toch voel je dat hij mijmert over dingen die voorbij zijn en een wrange nasmaak achterlaten. Maar ook hier: geen gitzwart pessimisme, maar woorden die de ziel laven.

Niets had ons kunnen voorbereiden op 'Weg': het is lang geleden dat we vanaf de eerste beluistering zo zijn opgezogen door een cd, en vele luisterbeurten later jaagt de plaat nog altijd een warme gloed door ons lichaam. Tijd dat het nog eens sneeuwt.
http://www.myspace.com/janswerts
By hook or by crook, I'll be last in this book.
  zaterdag 1 januari 2011 @ 16:28:35 #30
157465 kciR
Heeft geen ondertitel
pi_90711969
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 14:42 schreef Norrage het volgende:
Ik ook! Wie op #1? Arcade Fire? The National? Kanye? Angus & Julia?
Hoeveel lijstjes staan we eigenlijk op?
Hij komt vanavond of morgenochtend. Ik heb topic #1 klaar (46 lijstjes) en dan komen er nog 6 uit dit topic bij. Geeft dus wel een goed beeld denk ik.
En Kanye is sowieso niet de winnaar, dan weet je dat vast ;)
pi_90711990
1. Flying Lotus - Cosmogramma


2. Darkstar - North


3. Caribou - Swim


4. ASC - Nothing Is Certain


5. Shackleton - fabric 55
pi_90717011
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 15:24 schreef Arn0 het volgende:

[..]

Een erg minimalistisch album, voornamelijk piano. Ik vind het echt zo prachtig en ontroerend. Deze recensie zegt genoeg:

[..]

http://www.myspace.com/janswerts
Klinkt goed, "de pianopendant van Mark Kozelek". Ik zie nu dat je hem in november al aanraadde.

Arcade Fire op 1, denk ik.
Stay on my arm, you little charmer
pi_90717819
1. Jonsi - Go

Favoriete Track: Kolnidur

2. MGMT - Congratulations

Favoriete Track: Congratulations

3. Foals - Total Life Forever

Favoriete Track: Spanish Sahara

4. Beach House - Teen Dream

Favoriete Track: Zebra

5. Arcade Fire - The Suburbs

Favoriete Track: We Used To Wait

6. Balthazar - Applause
7. The National - High Violet
8. Hurts - Happiness
9. Yeasayer - Odd Blood
10. Kings of Leon - Come around Sundown

11. Marina & The Diamonds - Family Jewels
12. Angus & Julia Stone - Down the Way
13. The Black Keys - Brothers
14. Band of Horses - Infinite Arms
15. Laura Marling - I speak because I can
16. Midlake - The Courage of Others
17. Vampire Weekend - Contra
18. Two Door Cinema Club - Tourist History
19. Avi Buffalo - Avi Buffalo
20. Interpol - Interpol
21. OK Go - Of the Blue Colour Of the Sky
22. Band of Skulls - Baby Darling Doll Face Honey
23. Tired Pony - The Place we run from
24. Weezer - Hurley
25. Eels - End times
  zaterdag 1 januari 2011 @ 20:04:49 #34
157465 kciR
Heeft geen ondertitel
pi_90719224
Ik zal deze twee lijstjes nog meenemen in de eindlijst. Alles onder deze post tel ik niet meer mee. Over een uurtje de complete lijst!
  zaterdag 1 januari 2011 @ 21:30:32 #35
157465 kciR
Heeft geen ondertitel
pi_90722365
De stemmen zijn geteld. 53 verschillende lijstjes, 559 verschillende albums (en er staan er zo al een paar niet tussen zag ik, dus een mager muziekjaar is het denk ik niet). Zoals al eerder werd aangegeven worden de jaarlijstjes populairder, 16 lijstjes meer dan vorig jaar!

Het Fok! jaarlijstje 2010 wijkt in grote lijn niet veel af van de andere jaarlijstjes. Onze winnaar stond in de helft van alle lijstjes (en in bijna alle lange lijsten, net als de nummer 2 overigens):



Hier een korte uitleg over hoe het is berekend:
De nummer 1 van elke lijst kreeg 50 punten, nummer 2 - 49 punten, enz. tot 49 - 2 punten, 50 en alles daaronder 1 punt. De lengte van de lijstjes maakt dus niet uit. Dat maakt dit lijstje


Notering - Band - Albumtitel - punten (aantal lijstjes)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
1     The National - High Violet    -    1121 (26)
2     Arcade Fire - The Suburbs    -    1063 (25)
3     The Black Keys - Brothers    -    809 (20)
4     Beach House - Teen Dream    -    658 (17)
5     Angus & Julia Stone - Down the Way    -    650 (16)
6     Midlake - The Courage of Others    -    523 (14)
7     Broken Bells - Broken Bells    -    520 (16)
8     Tame Impala - Innerspeaker    -    452 (11)
9     Jónsi - Go    -    451 (12)
10    Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy    -    412 (11)
11    Blood Red Shoes - Fire Like This    -    399 (11)
12    Agnes Obel - Philharmonics    -    394 (11)
13    Sufjan Stevens - The Age of Adz    -    378 (9)
14    Villagers - Becoming a Jackal    -    373 (10)
15    Balthazar - Applause    -    361 (10)
16    Yeasayer - Odd Blood    -    359 (10)
17    Deerhunter - Halcyon Digest    -    348 (10)
18    Foals - Total Life Forever    -    324 (7)
19    Gorillaz - Plastic Beach    -    317 (8)
20    Caribou - Swim    -    314 (9)
21    The Dead Weather - Sea Of Cowards    -    307 (8)
22    Interpol - Interpol    -    298 (8)
23    MGMT - Congratulations    -    295 (9)
24    John Grant - Queen of Denmark    -    257 (7)
25    Band of Horses - Infinite Arms    -    255 (6)
26    Shearwater - The Golden Archipelago    -    248 (7)
27    Spoon - Transference    -    245 (8)
      Laura Marling - I Speak Because I Can    -    245 (7)
29    Belle and Sebastian - Belle and Sebastian Write About Love    -    236 (8)
      Vampire Weekend - Contra    -    236 (8)
31    Two Door Cinema Club - Tourist History    -    236 (7)
32    The Tallest Man on Earth - The Wild Hunt    -    236 (6)
33    Marina & The Diamonds - The Family Jewels    -    228 (8)
34    Tim Knol - Tim Knol    -    213 (7)
35    LCD Soundsystem - This Is Happening    -    206 (7)
36    Portugal. The Man - American Ghetto    -    202 (6)
37    Bonobo - Black Sands    -    198 (5)
38    Joanna Newsom - Have One on Me    -    194 (7)
39    Flying Lotus - Cosmogramma    -    194 (5)
40    Josh Ritter - So Runs the World Away    -    193 (6)
41    Kings of Leon - Come around Sundown    -    173 (4)
42    The Roots - How I Got Over    -    170 (5)
43    De Jeugd van Tegenwoordig - De Lachende Derde    -    168 (6)
44    Robyn - Body Talk    -    165 (5)
45    Blitzen Trapper - Destroyer of the Void    -    162 (5)
46    Liars - Sisterworld    -    161 (4)
47    Black Mountain - Wilderness Heart    -    160 (4)
48    Twin Shadow - Forget    -    156 (4)
49    Avi Buffalo - Avi Buffalo    -    153 (4)
      Four Tet - There is Love in You    -    153 (4)
51    Ray Lamontagne and the Pariah Dogs - God Willin' & The Creek Don't Rise    -    149 (4)
      Tindersticks - Falling Down A Mountain    -    149 (4)
53    Anathema - We're Here Because We're Here    -    149 (3)
54    Deer Tick - The Black Dirt Sessions    -    148 (4)
      Old Abram Brown - Restless Ghost    -    148 (4)
56    Ariel Pink's Haunted Graffiti - Before Today    -    144 (7)
57    Menomena - Mines    -    138 (5)
58    Sleepy Sun - Fever    -    137 (4)
59    Swans - My Father Will Guide Me Up a Rope to the Sky    -    137 (3)
60    Perfume Genius - Learning    -    136 (3)
61    John Legend & The Roots - Wake Up!    -    135 (4)
62    Johnny Cash - American VI: Ain't No Grave    -    131 (5)
63    Fresku - Fresku    -    131 (4)
64    Eels - Tomorrow Morning    -    127 (4)
65    Owen Pallett - Heartland    -    127 (3)
66    Surfer Blood - Astro Coast    -    125(4)
67    I Am Kloot - Sky At Night    -    124 (3)
68    Anaďs Mitchell - Hadestown    -    120 (3)
69    Horse Feathers - Thistled Spring    -    119 (4)
70    Crystal Castles - Crystal Castles    -    118 (4)
71    Wolf Parade - Expo 86    -    118 (3)
72    Salem - King knight    -    116 (3)
73    Zola Jesus - Stridium II    -    115 (3)
74    Ellie Goulding - Lights    -    113 (3)
75    Grinderman - Grinderman 2    -    111 (4)
76    The Gaslight Anthem - American Slang    -    110 (4)
77    The New Pornographers - Together    -    109 (4)
78    Actress - Splaszh    -    109 (3)
      Ólafur Arnalds - ... And They Have Escaped The Weight of Darkness    -    109 (3)
80    Aloe Blacc - Good Things    -    108 (3)
81    Tired Pony - The Place We Ran From    -    107 (5)
82    Antony & The Johnsons - Swanlights    -    107 (3)
83    Graffiti6  Colours    -    105 (3)
84    The Soft Pack - The Soft Pack    -    102 (4)
85    Massive Attack - Heligoland    -    102 (3)
86    Wild Nothing - Gemini    -    101 (4)
87    KT Tunstall - Tiger Suit    -    101 (3)
88    Karen Elson - The Ghost Who Walks    -    99 (4)
      Sleigh Bells - Treats    -    99 (4)
90    Scuba - Triangulation    -    99 (3)
91    Janelle Monáe - The ArchAndroid    -    98 (3)
92    Mount Kimbie - Crooks & Lovers    -    98 (2)
93    Blaudzun - Seadrift Soundmachine    -    97 (3)
94    Holy Fuck - Latin    -    96 (3)
      Sam Amidon - I See the Sign    -    96 (3)
96    Fear Factory - Mechanize    -    96 (2)
      Ufomammut - Eve    -    96 (2)
98    Frightened Rabbit  The Winter Of Mixed Drinks    -    95 (3)
99    Eels - End Times    -    93 (3)
100   Kashmir - Tresspassers    -    92 (3)


[ Bericht 0% gewijzigd door kciR op 02-01-2011 10:06:47 (Local Natives eruit (#62), Kashmir erin (#100)) ]
pi_90723448
Broken Bells zo hoog? Apart.
En Local Natives is 2009.
  zaterdag 1 januari 2011 @ 22:04:47 #37
159761 Arn0
Abbey Road
pi_90724025
Bedankt voor de lijstjes bij elkaar op te tellen _O_ Ben erg blij dat Arcade Fire niet #1 is :P
By hook or by crook, I'll be last in this book.
  zaterdag 1 januari 2011 @ 22:16:52 #38
283085 TWP
kassalade
pi_90724559
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 21:53 schreef alpeko het volgende:
Broken Bells zo hoog? Apart.
En Local Natives is 2009.
Broken Bells vind ik tof, en met mij meerdere mensen dus. Leuk :)

Local Natives hoort inderdaad niet in deze lijst. De UK release is al van 2 november 2009. Als die van 2010 was zou die bij mij met stip op 1 staan.
:)
pi_90727915
mooie hoge notering voor angus and julia stone
pi_90729385
Bedankt kciR ^O^ . The National heeft niet heel veel indruk gemaakt op mij, hoewel ik ze veel gedraaid heb, toch maar eens goed luisteren.
Stay on my arm, you little charmer
  zondag 2 januari 2011 @ 00:13:10 #41
67089 Gillingham
The horror...
pi_90730129
Bedankt voor het tellen!

Verrassend sterke top vier, leuk.
What's it going to be then, eh?
pi_90730917
Kekke lijst. En ik heb nog best een hoop te luisteren ontdekte ik dankzij alle inzendingen. :Y
full stops and exclamation marks
pi_90732874
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 januari 2011 22:16 schreef TWP het volgende:

[..]

Broken Bells vind ik tof, en met mij meerdere mensen dus. Leuk :)

Local Natives hoort inderdaad niet in deze lijst. De UK release is al van 2 november 2009. Als die van 2010 was zou die bij mij met stip op 1 staan.
Bij mij zou die ook erg hoog hebben gestaan :)
pi_90733699
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 19:45 schreef Maisnon het volgende:
Wist niet dat Major Lazer nog een album had gemaakt :o morgen maar eens luisteren
quote:
7s.gif Op vrijdag 31 december 2010 20:15 schreef Grobbel het volgende:

[..]

Gewoon een mashup/remix-plaat als ik me niet vergis.
Klopt. Wel heel tof!

quote:
1s.gif Op vrijdag 31 december 2010 20:55 schreef tim. het volgende:

[..]

krioro, een lijst met How to Dress Well, mooi!
:Y.

Ik ga binnenkort het album van Elodie Frégé eens beluisteren.
full stops and exclamation marks
  zondag 2 januari 2011 @ 07:06:57 #45
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_90736450
Leuk die lijstjes. Ik zie dat ik ook nog wat dingen gemist heb. Leuk luistervoer dus nog voor de komende maanden.
Ik heb me zelf ook maar eens gewaagd aan een lijstje.

1. Phosphorescent - here's to taking it easy

Echt een klassieker voor mij. Nu al. Lang geleden dat ik zo heb genoten van een album. De teksten, de muziek, die stem. Het album zet je even op het verkeerde been met de opzwepende (overigens wel geweldige) binnenkomer, maar daarna krijg je een album lang melancholieke, prachtige verhalende altcountry liederen.

2. Tallest man on Earth - The Wild Hunt
Wat knap hoe deze man je weet te boeien met alleen een gitaar en een stem. Die stem die klinkt als schuurpapier, maar wel een geweldig bereik heeft. Love it or hate it. Adembenemend gitaarspel en prachtige melodieën maken dit album tot een van mijn meest gedraaide albums.

3. Broken Social Scene - Forgiveness Rock Records
De vorige plaat van Broken Social Scene was ook erg tof, maar voor mij komt op deze plaat de belofte van de band eindelijk uit. Van begin tot eind een goede en spannende plaat. Meer experimentele nummers worden afgewisselend met perfecte popliedjes.

De rest van mijn favoriete albums. Een volgorde waag ik me verder niet aan. Allemaal hebben ze hun kracht bewezen.

Stef Bos - Kloofstraat
Beste album sinds jaren van Stef Bos. De afrikaanse muziek en de nederlandse roots van Stef Bos zijn op dit album eindelijk tot een perfecte symbiose gekomen. Hele simpele, beschouwende teksten, maar wel teksten waar veel levenservaring en reiservaring uit spreekt. Muzikaal moet het album ook niet onderschat worden.


Alex Roeka - Zachtaardig vergooid

Net zoals The Tallest Man on Earth een stem waar je van houdt of niet. Alex Roeka haalt op deze plaat niet helemaal het niveau van het meesterwerk Beet van Liefde, maar weet wel weer te overuigen als een van de beste Nederlandstalige liedjesschrijvers.

Blaudzun - Seadrift Machine
Was de vorige plaat nog iets te veel een Radiohead-plaat, op deze plaat heeft Blaudzun echt een eigen sound gevonden. Deze plaat verdient het echt om in veel jaarlijstjes terug te komen. Ik heb het idee dat een groter label (Excelsior?) daar bij had kunnen helpen.

Freek de Jonge - van A tot Z
Freek de Jonge. Op TV is het vaak een eikel. Een zuurpruim. Iemand waarvan je het gevoel hebt dat hij in het verleden is blijven hangen. Maar dit album is gewoon erg goed. Samen met en blik topmuzikanten maakt hij een gevarieerde plaat, waarbij tekst en muziek in evenwicht is.

American Aquarium - Small Town Hymns
Stampende Americana. Ogenschijnlijk simpele songs, maar schrijf ze maar eens! Daarbij komt dat de teksten wel degelijk boven de middelmaat uitstijgen.

Ernst Jansz - Dromen van Johanna
Ernst Jansz vertaalde 12 lieddteksten van Bob Dylan en zette ze op cd. Ook verscheen er een boek waarin het schrijfproces te lezen is. Je kunt erover discussiëren of deze cd veel toevoegt, maar als ik eerlijk ben en kijk naar het aantal draaibeurten dan moet ik zeggen van wel. Deze cd heeft er in ieder geval toe geleid dat ik dit jaar echt naar Dylan ben gaan luisteren.

En dan zijn er nog wat albums die genoemd moeten worden, maar waar ik nu even niets over ga zeggen. Ik geloof dat ze stuk voor stuk ook bekend genoeg zijn.
The National - High Violet
Spoon - Transference
Villagers - Becoming a Jackal
Beach House - Teen Dream
Admiral Freebee - The Honey and the Knife
De Jeugd van Tenwoordig - De lachende Derde
Villagers - Becoming a Jackal
xenofoob, misantroop, antiloop, limonadesiroop.
  zondag 2 januari 2011 @ 10:02:52 #46
157465 kciR
Heeft geen ondertitel
pi_90737038
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 01:27 schreef Maisnon het volgende:

[..]

Bij mij zou die ook erg hoog hebben gestaan :)
Oké, dan gaat die eruit. Dit was trouwens niet het enige album uit 2009 dat in de lijst stond o.a. The XX, John Mayer en Moss werden ook genoemd.
Local Natives van plaats 62 af, alles schuift dan eentje op en Kashmir - Trespassers komt op nummer 100.
  zondag 2 januari 2011 @ 10:17:25 #47
133873 Pink_Floyd
FOK! ReviewER
  zondag 2 januari 2011 @ 10:44:59 #48
283085 TWP
kassalade
pi_90737511
Al met al een mooie eindlijst. Nu maar eens de albums beluisteren die me niet bekent voorkomen. :)
:)
  zondag 2 januari 2011 @ 10:49:50 #49
157465 kciR
Heeft geen ondertitel
pi_90737591
Wel opvallend dat er maar 3 Nederlandse albums in staan: Tim Knol (#34), De Jeugd van Tegenwoordig (#43) en Blaudzun (#93).
  zondag 2 januari 2011 @ 10:55:12 #50
283085 TWP
kassalade
pi_90737664
quote:
1s.gif Op zondag 2 januari 2011 10:49 schreef kciR het volgende:
Wel opvallend dat er maar 3 Nederlandse albums in staan: Tim Knol (#34), De Jeugd van Tegenwoordig (#43) en Blaudzun (#93).
Nummer 4 is Fresku (#63). Maar op 100 albums zijn dat er niet veel nee.
:)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')