Negerzoen is inderdaad ook gewoon nog negerzoenquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 14:51 schreef _dodecahedron_ het volgende:
Als veel zwarte mensen zich toch hier aan storen bij sinterklaasvieringen, verander dan maar de kleur van de pruik en de lippenstift. Of meer variatie in pruiken.
De term "zwarte piet" is zo ingeburgerd dat het echt heel suf is om er een paarse piet van te maken.
Zo typisch Hollywood is dat.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 14:55 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Of een zwarte Sinterklaas. Maar dat kan. Komt op hetzelfde moment als de film over Mandela met Brad Pitt als Mandela.
Je zal toch een beslissing moeten maken als je als comité een sinterklaasfeest organiseert.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 14:54 schreef Morendo het volgende:
[..]
Paternalisme, laat de mensen zelf bepalen hoe ze zich verkleden.
Jouw hele verhaal is ook slechts een mening, waarbij je de mening van beantherio als fout bestempelt.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 14:55 schreef Ryon het volgende:
[..]
Goed en fout zijn termen waar al een betekenis aan gekoppeld is
Wat jij, al dan niet bewust doet, is een typisch verschijnsel dat je vaker in het debat ziet. Men tracht iemand ander zijn opvatting (over wat dan ook) te diskwalificeren als 'goed' of 'fout'. Dat is een debattechniek waar degene die er gebruik van maakt zichzelf, ironisch genoeg, mee diskwalificeert. In het maatschappelijke debat is het gebruik van deze techniek nog velen malen problematischer omdat je daarmee een politiek correctheid creëert. Dat is ook waar gelly, geheel terecht, op wees.
Dit is geen gemakkelijke stof (daarom wordt het pas in havo en vwo 4 behandeld) maar wel redelijk fundamenteel. Het is dus de moeite waard om er even over na te denken.
ja, dat werkt net als met maskers idd. Daarom ook leuk om te weten dat het woord masker afstamt van het gebruik om gezichten zwart te maken bij toneelspel.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 14:28 schreef SuperHarregarre het volgende:
Een integraal deel van het spelen van Sinterklaas en Zwarte Piet is echter ook dat kinderen onwetend zijn. Een oom of buurman/leraar verkleedt zich als Sint, hopelijk onherkenbaar voor de kinderen. En een aantal neven/nichten kleden zich als Zwarte Pieten. De schmink, naast welke historische reden dan ook, zorgt er ook voor dat ze niet makkelijk herkenbaar zijn. Je kunt je neef niet herkennen aan haar, gezicht, lippen of wat dan ook. Als Zwarte Piet kun je dan ook net even wat lolliger doen, omdat je minder herkenbaar bent. Je kunt 't vergelijken met wat er gebeurt met mensen tijdens carnaval. En als je 't dan helemaal praktisch wil trekken; donkere schmink werkt dan 't best. Bij andere kleuren zijn de contouren van 't gezicht nog te goed te zien. Misschien dat heel donkerblauw werkt maar dan lijken 't net zieke smurfen.
Serieus?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 14:57 schreef poemojn het volgende:
De Hell's Angels hebben al aangeboden om bij de intocht aanwezig te zijn want "van Sint en Piet blijf je af".
Nee, mijn referentiekader is de vrijheid van meningsuiting waar ik in mijn vorige post op wees dat het een goed is dat het beschermen waard is. Ook exact de reden dat ik deze post maakt. Vanuit dat perspectief is het problematisch als mensen (burgers, overheden,religieuze leiders, whatever) opvattingen als goed of fout bestempelen. Het is wel mogelijk om te stellen dat je een opvatting niet deelt of dat je een opvatting niet overtuigend genoeg vindt.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 14:58 schreef Igen het volgende:
[..]
Jouw hele verhaal is ook slechts een mening, waarbij je de mening van beantherio als fout bestempelt.
Dat ze die amerikanen eens aanpakken met hun Santa's little helpersquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 14:43 schreef Re het volgende:
volgende stap is natuurlijk sinterklaas zelf afschaffen, de slavendrijver... dat kun je toch niet maken om iemand die verantwoordelijk is voor 1000en dode pieten te vereren?
met hun tv programma's waar of uitsluitend blanken dan wel uitsluitend zwarten nog aan meedoenquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 15:08 schreef yvonne het volgende:
[..]
Dat ze die amerikanen eens aanpakken met hun Santa's little helpers
Oeh, tamelijk neerbuigend.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 14:55 schreef Ryon het volgende:
[..]
Goed en fout zijn termen waar al een betekenis aan gekoppeld is
Wat jij, al dan niet bewust doet, is een typisch verschijnsel dat je vaker in het debat ziet. Men tracht iemand ander zijn opvatting (over wat dan ook) te diskwalificeren als 'goed' of 'fout'. Dat is een debattechniek waar degene die er gebruik van maakt zichzelf, ironisch genoeg, mee diskwalificeert. In het maatschappelijke debat is het gebruik van deze techniek nog velen malen problematischer omdat je daarmee een politiek correctheid creëert. Dat is ook waar gelly, geheel terecht, op wees.
Dit is geen gemakkelijke stof (daarom wordt het pas in havo en vwo 4 behandeld) maar wel redelijk fundamenteel. Het is dus de moeite waard om er even over na te denken.
ja, echt. Ik weet niet hoe ik naar een tweet moet linken maarquote:
+10 voor zelfbeheersingquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 15:20 schreef beantherio het volgende:
[..]
Goed van mij dat ik er niet naar gehapt heb he?![]()
Inside Job! Zeitgeist! Zion!quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 15:27 schreef TLC het volgende:
Ik begin trouwens een beetje te verdenken dat die zeurpiet Quinsy (of whatever his name is) eigenlijk gewoon een blank iemand is die geschminkt is... dit is gewoon een campagne van de PVV of meer leden te werven
Eeh.. Wat? Het is slechts een constatering. Deze stof is oprecht lastig (mijn persoonlijke ervaring) en wordt mede om die reden inderdaad pas behandeld in de bovenbouw van de havo/vwo. Je merkt op Fok (en op Geenstijl, Joop en andere discussieplatformen) dat veel mensen er ook heel veel moeite mee hebben.quote:
Zo is het maar net. En dus was het niet terecht dat je beantherio zo afserveerde door te stellen dat je in 4havo al het objectieve feit leert dat goede en foute meningen niet bestaan.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 15:08 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nee, mijn referentiekader is de vrijheid van meningsuiting waar ik in mijn vorige post op wees dat het een goed is dat het beschermen waard is. Ook exact de reden dat ik deze post maakt. Vanuit dat perspectief is het problematisch als mensen (burgers, overheden,religieuze leiders, whatever) opvattingen als goed of fout bestempelen. Het is wel mogelijk om te stellen dat je een opvatting niet deelt of dat je een opvatting niet overtuigend genoeg vindt.
Daar kan je het mee oneens zijn trouwens. Er zijn diverse politieke en religieuze motieven te bedenken waarom vrijheid van meningsuiting onwenselijk is. Als men stelt dat de Islam bijvoorbeeld het enige ware geloof is, dan zijn meningen die daarvan afwijken per definitie fout en kunnen ook strafbaar gesteld worden. Wat in veel landen ook gebruik is.
Binnen het dogmatisch politiek correct denken zie je dezelfde tendens terug komen. Meningen die afwijken van wat gangbaar is worden als fout betiteld. Kwalijke zaak als men kijkt naar de gevolgen die dat heeft voor het open debat. Binnen de Zwarte Pieten discussie merk je dit ook terug komen. De afwijkende mening van een minderheid (Zwarte Piet is racistisch) wordt door de goegemeente afgestraft. Men gaat niet in debat (wat wel de bedoeling moet zijn) maar serveert de mening al op voorhand af.
Objectieve feitquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 15:33 schreef Igen het volgende:
[..]
Zo is het maar net. En dus was het niet terecht dat je beantherio zo afserveerde door te stellen dat je in 4havo al het objectieve feit leert dat goede en foute meningen niet bestaan.
De Islam is het bekendste voorbeeld ja, vandaar dat ik het ook noemde. en ja, Art 137 (en dan voornamelijke c) Str is natuurlijk een van de bekendste voorbeelden van de beperking van de vrijheid van meningsuiting in Nederland. Dit artikel is zeer omstreden (PVV pleit ook voor afschaffing). Dat de VvM niet onbeperkt is staat buiten kijf, maar de vraag is in hoeverre deze wel beperkt mag worden. Ik zelf heb trouwens geen problemen met art 137(c) Str.quote:Overigens is de Islam natuurlijk wel een heel extreem en dogmatisch voorbeeld. Ons eigen Art 137d Sr. definieert net zo goed bepaalde meningen als 'fout', maar dan met de achtergrond dat een vredige en harmonische samenleving ook in het algemeen belang is en niet per se ondergeschikt aan het belang van de vrijheid van meningsuiting. En terecht, naar mijn mening.
Ik ben ook niet van de huidige kindergeneratie, maar ik herinner me niets van dat vermeende gebroken Nederlands van Zwarte Piet, en ook niet van imbeciel gedrag. Ik heb de indruk dat dat in de jaren '70 al not done was. Ik heb nog eens wat fragmenten van tv-uitzendingen uit die tijd bekeken om te zien of ik me dat verkeerd herinnerde.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:48 schreef Grouch het volgende:
[..]
Tot 20 jaar geleden WAS Piet een imbeciel. 1+1 =3 ring any bells ? En tot 10 jaar geleden sprak hij gebroken Nederlands met een Surinaams accent. Amsterdam heeft toen zelfs een speciale gemeentelijke verordening opgesteld om dat te verbieden nadat de hoeveelheid klachten te groot werd.
Inmiddels is hij echter idd een intelligent figuur met vele positieve kwaliteiten die voor de bijna seniele sint zorgt. Maarja. De klagers zijn allemaal niet van de huidige kindergeneratie.
Je ontkent dat mensen in meerderheid zwarte piet als een neger zien ?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 15:51 schreef Poolbal het volgende:
Niet dat Grouch nu gaat zeggen dat het langer geleden is dat Piet zn rare accent verloor... de tegenstanders doen hun uiterste best om Zwarte Piet uit de sprookjessfeer te halen zodat ze kunnen bepleiten dat het een neger is.
Totdat elke keer die discussie weer oplaait zie ik Zwarte piet niet als een neger. En ik denk dat dit een beeld is wat de meerderheid ziet. Niet wat men nu probeert op te dringen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 15:55 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je ontkent dat mensen in meerderheid zwarte piet als een neger zien ?
Wat is het nut van die ontkenning ?
Hij was ook bedoeld als neger door de tekenaar die omstreeks 1850 zwarte piet schiepquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 16:00 schreef Poolbal het volgende:
Zwarte Piet en Sinterklaas zijn een iconisch duo. De Sint is al 600 jaar oud, Piet zal ook zoiets zijn.
Iedereen kijkt naar ze als mythische figuren, en nu doet een groepje zn uiterste best om ons allen naar Zwarte Piet te laten kijken als een neger.
raar... het is al duidelijk geweest dat zwarte piet een neger is in dit spel.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 15:58 schreef MrGuma het volgende:
[..]
Totdat elke keer die discussie weer oplaait zie ik Zwarte piet niet als een neger. En ik denk dat dit een beeld is wat de meerderheid ziet. Niet wat men nu probeert op te dringen.
En nu? Nu is zwarte piet een held voor kinderen en heeft niemand er racistische bedoelingen mee.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 16:02 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
raar... het is al duidelijk geweest dat zwarte piet een neger is in dit spel.
Zo was het ook bedoeld door de tekenaar Schenkman die hem voor het eerst introduceerde in de sintverhalen.
Schenkman is het meest bekend geworden als de tekenaar die zwarte piet introduceerde in de sintverhalen. Hij tekende geen schoorsteenveger. Ook niet een blanke met schoorsteenvegen op het gezicht.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 16:04 schreef poemojn het volgende:
En het was ook al bekend dat Schenkman niet de eerste was, maar dat die dateert van 1828. Voor zover nu bekend dus. De meeste mensen schreven niet alles op wat ze deden.
Men tracht van een kwetsend figuur een minder kwetsend figuur te maken (wat volledig past binnen de ontwikkeling die de figuur Zwarte Piet de afgelopen eeuw heeft doorgemaakt) waardoor het feest voor meer mensen leuk wordt en dat is een negatieve verandering?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 16:03 schreef Poolbal het volgende:
Het is 2013, hij is al een halve eeuw anders. Maar nu is hij weer terug aan het veranderen. In die zin hebben de tegenstanders gelijk: een traditie kan veranderen. Jammer dat zij er zon negatieve verandering van maken.
Wat is dat toch altijd met die affectie voor Duitse termen van 70 jaar terug?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 14:11 schreef SuperHarregarre het volgende:
Dat geldt ook voor die linkse gutmenschen die hierover vallen.
(En nee, geen Godwin, ik ben niet degene die hier als eerste met nazitermen loopt te smijten.)quote:Het begrip Gutmensch werd een populair begrip dankzij het nazi-weekkrantje Der Stürmer, waarin wekelijks werd verteld dat joden onhygienisch woestijnvolk waren die samenzweerden met communisten, echte Duitsers wilden doden en de hele wereld wilden overnemen. Met Gutmensch werd iedereen bedoeld die geloofde in het goede van de mens en het dus niet eens was met het nazisme en de rassenpolitiek van de nazi's.
meer: http://www.krapuul.nl/blo(...)en-zijn-gutmenschen/
Ja, sorry, ik had jouw posts niet goed gelezen. Om dus aan het verwijt van stroman tegemoet te komen, poging twee:quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 15:43 schreef Ryon het volgende:
[..]
Objectieve feitDat stelde ik niet. Je legt woorden in mijn mond.
Ik vind het ook belachelijk hoor, dat meteen wordt geroepen dat die mensen dan maar moeten ophoepelen.quote:In het geval van politiek correctheid (waar het in dit topic omgaat) bestaat er nog een veel groter maatschappelijk gevaar. Namelijk dat van uitsluiting:
In dit topic (en op Geenstijl en Joop) wordt gesteld dat mensen met een bepaalde opvatting (zwarte piet is kwetsend) (A) janken en dat niet moeten doen (B) maar moeten opbokken uit Nederland. Meestal worden de mensen dan ook aangeduid met 'zwarten' of met 'zeurpiet' wat ook redelijk typisch is.
Het debat willen beslechten door te stellen dat mensen niet alleen hun mening mogen uiten (want dat is maar gezeur) maar zelfs geen deel meer mogen nemen aan deze samenleving (!!!) is behoorlijk verstrekkend. En ik denk zelf dat mensen ook wel kunnen bedenken waarom dit geen positieve ontwikkeling is.
Ik was even bang dat er een beeld zou ontstaan dat je óf voor onbeperkte vrijheid van meningsuiting zonder enige beperkingen, óf voor een dogmatisch totalitair of religieus regime zou moeten zijn zonder mogelijkheid van een middenweg. Vandaar dat ik het noemde.quote:[..]
De Islam is het bekendste voorbeeld ja, vandaar dat ik het ook noemde. en ja, Art 137 (en dan voornamelijke c) Str is natuurlijk een van de bekendste voorbeelden van de beperking van de vrijheid van meningsuiting in Nederland. Dit artikel is zeer omstreden (PVV pleit ook voor afschaffing). Dat de VvM niet onbeperkt is staat buiten kijf, maar de vraag is in hoeverre deze wel beperkt mag worden. Ik zelf heb trouwens geen problemen met art 137(c) Str.
Echt waar, Erik van Muiswinkel = Hitler?quote:Erik van Muiswinkel heeft enige populariteit nu, net als Hitler populariteit had in Duitsland terwijl de rest van de wereld walgde van zijn daden. Hij heeft zijn medemens verloochend om de kost te verdienen, net zoals die blackface-acteurs in de film "Bamboozled" deden...Erik van Muiswinkel kiest ervoor om zijn ziel te verkopen.
Suikerfeest verschrikkelijk omdat je diabetes hebt, meid.quote:Achterlijke mensen al jaren bestaat Sint en piet straks gaan dierenactivisten zeiken over de Rudolph het rendier van de kerstman. Alles mag wat zij oké vinden maar ander soort feest zoals Suikerfeest is voor mij verschrikkelijk omdat ik diabetes heb. Overal krijgen ze vrij voor maar willen onze kinderen vrij voor 2 en 3 oktober staat leerplicht aan je deur. Bevalt het niet ga gewoon terug naar je eigen land waar je niet gediscrimineerd wordt.
Ik weet niet beter of die associatie was er altijd al bij iedereen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 16:12 schreef Poolbal het volgende:
Maar om hun punt te maken -zwarte piet is een karikatuur van een neger- doen ze er alles aan om hem weer tot neger te maken. Niemand die sinterklaas vierde had die associatie,
En er stiekempjes een prijskaartje aanhangen zoals nu blijkt.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 16:03 schreef Poolbal het volgende:
Het is 2013, hij is al een halve eeuw anders. Maar nu is hij weer terug aan het veranderen. In die zin hebben de tegenstanders gelijk: een traditie kan veranderen. Jammer dat zij er zon negatieve verandering van maken.
Is dat zo ?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 16:15 schreef SuperHarregarre het volgende:
Nu word je als Zwarte Piet neergezet als een vuige racist.
De aap komt uit de mouw! OOPSquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 16:18 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
En er stiekempjes een prijskaartje aanhangen zoals nu blijkt.
Dat is niet precies wat ik stelde. Ik stelde wel dat in dergelijke staten (die ik aanhaalde omdat het een algemeen erkend schrikbeeld is) het gebruikelijk is, dit om de waarde van de VvM te onderstrepen en te wijzen op het gevaar van het normeren in fout en goed van meningen. De VvM is wel grondwettelijk vastgelegd, mede om die reden. Ook in de Grondwet is deze trouwens al beperkt.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 16:10 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja, sorry, ik had jouw posts niet goed gelezen. Om dus aan het verwijt van stroman tegemoet te komen, poging twee:
Je stelde dat goede en foute meningen alleen in theocratische en totalitaire staten bestaan maar in Nederland niet, per definitie en met grondwettelijke vastlegging. Maar dat klopt niet en het verwijt aan het adres van TS blijft onterecht.
Nee, die zwart/wit stelling vind ik te extreem. Mijn probleem zit hem echt in het gebruik van een middenfiguur, namelijk dat van politieke correctheid, zoals ook in dit topic aan de orde is. Dat sommige onderwerpen (zoals de Zwarte Piet) onbespreekbaar zijn. Mensen die een mening hebben die afwijkt van de standaard zijn 'Zeurpieten' en moeten stoppen met janken en hebben een 'foute' mening.quote:Ik was even bang dat er een beeld zou ontstaan dat je óf voor onbeperkte vrijheid van meningsuiting zonder enige beperkingen, óf voor een dogmatisch totalitair of religieus regime zou moeten zijn zonder mogelijkheid van een middenweg. Vandaar dat ik het noemde.
Dat ben ik met je eens. Persoonlijk vind ik ook dat het gebruik van artikel 137 c/d alleen in de meest extreme gevallen gebruikt moet worden. Wat ook wel de praktijk is, hoewel het Wildersproces natuurlijk merkwaardig was.quote:Afijn, mijn eigen mening is dat het belang van een vredige en harmonieuze samenleving niet alleen op de afzender van de boodschap kan worden afgewenteld (zoals art. 137c/d doen) maar ook bij de ontvanger een zeker incasseringsvermogen vereist.
Niet wat mij betreft.quote:Kwalijk en schadelijk voor het open debat. Zeker over dit onderwerp zou gewoon inhoudelijk gedebatteerd moeten kunnen worden.
Precies.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 16:21 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat is niet precies wat ik stelde. Ik stelde wel dat in dergelijke staten (die ik aanhaalde omdat het een algemeen erkend schrikbeeld is) het gebruikelijk is, dit om de waarde van de VvM te onderstrepen en te wijzen op het gevaar van het normeren in fout en goed van meningen. De VvM is wel grondwettelijk vastgelegd, mede om die reden. Ook in de Grondwet is deze trouwens al beperkt.
We zien nu dat er niet gewoon inhoudelijk over gedebatteerd kán worden. Het debat is niet inhoudelijk maar veroorzaakt polarisatie en racisme en het was dus beter geweest als Quincy de kwestie gewoon helemaal niet had aangekaart - uiteindelijk ook voor hemzelf en de groepen voor wie hij zegt op te komen.quote:[..]
Nee, die zwart/wit stelling vind ik te extreem. Mijn probleem zit hem echt in het gebruik van een middenfiguur, namelijk dat van politieke correctheid, zoals ook in dit topic aan de orde is. Dat sommige onderwerpen (zoals de Zwarte Piet) onbespreekbaar zijn. Mensen die een mening hebben die afwijkt van de standaard zijn 'Zeurpieten' en moeten stoppen met janken en hebben een 'foute' mening.
Kwalijk en schadelijk voor het open debat. Zeker over dit onderwerp zou gewoon inhoudelijk gedebatteerd moeten kunnen worden.
Hij was toch een bisschop. Die zijn per definitie eerst priester.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 16:12 schreef Poolbal het volgende:
Het is hetzelfde als dat we een actie starten om Sinterklaas een priester te laten zijn, want die misbruiken kinderen. Ja, maar het is sinterklaas! Niemand ziet hem als priester! Ja, maar hij heeft een mijter, een staf, een tabberd. Het is een karikatuur van een priester en dus een pedo. Ga dat maar lang genoeg herhalen en dan kijkt niemand meer naar Sinterklaas als mythisch figuur.
Komt-ie nu mee.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 16:37 schreef DrMabuse het volgende:
We moeten Quincy en z'n knechten gewoon gaan negeren.
Hij en zijn medestanders waren nog wel iets feller in het debat. Niet voor niets werd de vergelijking gemaakt met de nazi's. En dan nog vinden mensen het heel gek dat 'voorstanders' van Zwarte Piet een beetje heftig reageren op zulke beschuldigingenquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 16:18 schreef Poolbal het volgende:
Het begon ermee dat Quinsy zei: zwarte piet is racisme. En volgens mij heeft hij, of in ieder geval zijn medestanders, gezegd dat als je het viert dat je latent racist bent of in ieder geval de karikatuur steunt.
Dat is toch dramatisch? Deze hele kwestie heeft in ieder duidelijk aangetoond dat er nog veel onderhuids racisme zit in Nederland. Dat was eigenlijk al bekend, maar is nu wel duidelijk naar boven gekomen. De discussie wakkert namelijk geen nieuw racisme aan, maar teert op wat er al leefde.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 16:31 schreef Igen het volgende:
We zien nu dat er niet gewoon inhoudelijk over gedebatteerd kán worden. Het debat is niet inhoudelijk maar veroorzaakt polarisatie en racisme en het was dus beter geweest als Quincy de kwestie gewoon helemaal niet had aangekaart - uiteindelijk ook voor hemzelf en de groepen voor wie hij zegt op te komen.
Eh nee?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 16:43 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat is toch dramatisch? Deze hele kwestie heeft in ieder duidelijk aangetoond dat er nog veel onderhuids racisme zit in Nederland.
Eh nee? Mensen zijn het een beetje zat dat ze continu gewezen worden op iets waar ze a) geen zak mee te maken hadden en b) geen schuldgevoel voor hoeven worden aangepraat en c) niet echt op zitten te wachten.quote:Dat was eigenlijk al bekend, maar is nu wel duidelijk naar boven gekomen. De discussie wakkert namelijk geen nieuw racisme aan, maar teert op wat er al leefde.
Het 'terechte' punt is veel te zwaar beladen geworden door de letterlijke Holocaust vergelijkingen van Quincy en zijn companen. Sindsdien is de discussie werkelijk ontspoord. Er is maar 1 partij die zich aan zulke vergelijkingen heeft gewaagd.quote:Nu is het zo dat een deel van de tegenstanders van Zwarte Piet wel de grootste malloten ooit zijn die hun gelijke alleen kennen in een deel van de nogal fanatieke idioten die pro de Zwarte Piet zijn. Dat is jammer, want er wordt wel een terecht punt aangesneden.
De discussie 'ontspoorde' al toen iemand de opmerking maakte dat de figuur Zwarte Piet toch wel kwetsend is. Als een ware pavlov reactie reageerde Nederland met dat die zwarten maar niet moeten zeuren.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 16:48 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Eh nee?
[..]
Eh nee? Mensen zijn het een beetje zat dat ze continu gewezen worden op iets waar ze a) geen zak mee te maken hadden en b) geen schuldgevoel voor hoeven worden aangepraat en c) niet echt op zitten te wachten.
[..]
Het 'terechte' punt is veel te zwaar beladen geworden door de letterlijke Holocaust vergelijkingen van Quincy en zijn companen. Sindsdien is de discussie werkelijk ontspoord. Er is maar 1 partij die zich aan zulke vergelijkingen heeft gewaagd.
Mensen zoals jij zijn pas echt eng. Ik heb helemaal niks tegen mensen met andere huidskleur, godsdienst, whatever. Meerdere keren wens ik dat mensen eens stoppen racisme en per individu behandelen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 16:43 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat is toch dramatisch? Deze hele kwestie heeft in ieder duidelijk aangetoond dat er nog veel onderhuids racisme zit in Nederland. Dat was eigenlijk al bekend, maar is nu wel duidelijk naar boven gekomen. De discussie wakkert namelijk geen nieuw racisme aan, maar teert op wat er al leefde.
Je downplayed nogal de kant van de voorstanders op deze manier. Ik kan je niet echt serieus nemen als je dat blijft doet. Feit is en blijft dat huismoeders en vaders die doodgewoon Sinterklaas willen vieren met hun kinderen systematisch worden weggezet als nazi's die het liefst alle negers dood willen hebben. Sorry, maar met zulke argumenten kan je niet verwachten dat de andere partij redelijk blijft reageren.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 16:52 schreef Ryon het volgende:
[..]
De discussie 'ontspoorde' al toen iemand de opmerking maakte dat de figuur Zwarte Piet toch wel kwetsend is. Als een ware pavlov reactie reageerde Nederland met dat die zwarten maar niet moeten zeuren.
Natuurlijk, dat de bijstanders van Quincy voor een goed deel uit regelrechte idioten bestaat klopt. Dat is jammer, aangezien er meerdere zijn die wel met inhoudelijk op de zaak ingaan zonder in dooddoeners te verzanden.
Ook is het natuurlijk dat mensen er niet op zitten te wachten op kritiek op een traditie die men hoog in het vaandel heeft staan. Dat is logischDat doet er helemaal niets vanaf dat die kritiek wel voor een belangrijk deel terecht kan zijn. Dat de VN zich nu over dit onderwerp buigt is dan ook niet verwonderlijk.
Dat doen Nederlanders bij >alles< waar je kleinzerig over iets doet en andere schuld aan praat waar ze niks mee te maken hebben. Jij maakt de conclusie dat wij dan maar racistisch zijn en dat dit al leefde.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 16:52 schreef Ryon het volgende:
[..]
De discussie 'ontspoorde' al toen iemand de opmerking maakte dat de figuur Zwarte Piet toch wel kwetsend is. Als een ware pavlov reactie reageerde Nederland met dat die zwarten maar niet moeten zeuren.
Dat is denk ik nog wel het meest frappante; er blert 1 iemand 'racisme' en gelijk is a) iedereen die deze discussie zat is een negerhatende racist die dood moet en b) iedereen die zegt dat het geen racisme is een negerhatende racist die niet toegeeft dat hij racist is.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 16:52 schreef koffiegast het volgende:
Maar gaandeweg lijken er een aantal mensen op deze aardbol rond te lopen die ongeacht wat je ook doet jou als racist bestempelen. Het maakt niet uit of je goede bedoelingen hebt, alles wordt omgetoverd naar racisme al dan niet de discussie of iets racistisch is.
Pigmentaal uitgedaagdquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 16:53 schreef mrspoeZ het volgende:
Van de week stond er een stuk in NRC.next over zwarte piet, waarin onder meer werd gezegd dat het onbegrijpelijk is dat blanke Nederlanders niet snappen dat het woord neger discriminerend is. Ik heb de schrijfster opgezocht, maar kon daar helaas geen reactie achterlaten. Ik vraag me namelijk serieus af; hoe moet je negers dan wél noemen, als neger niet mag? Het is het enige woord dat ik kan bedenken dat aangeeft dat het gaat over een man met een bruine huid. Kleurling? Kan ook geel of rood zijn. Donker mens? Dat geeft aan dat een mens op zich dus blank zou moeten zijn, want anders zou je de toevoeging niet hoeven maken. AfroEuropeaan? Mwah. Pigmentaal uitgedaagd (uit een topic elders) Hilarisch, maar nee.
Iemand een idee?
Tuurlijk joh, ga lekker ergens anders mensen in het racisme vakje plaatsen oid.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 16:43 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat is toch dramatisch? Deze hele kwestie heeft in ieder duidelijk aangetoond dat er nog veel onderhuids racisme zit in Nederland. Dat was eigenlijk al bekend, maar is nu wel duidelijk naar boven gekomen. De discussie wakkert namelijk geen nieuw racisme aan, maar teert op wat er al leefde.
Een neger neger noemen is als blanke not done. Noem een neger een neger als neger zijnde en je bent zijn mattie for life. Hoezo discriminatie?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 16:53 schreef mrspoeZ het volgende:
Van de week stond er een stuk in NRC.next over zwarte piet, waarin onder meer werd gezegd dat het onbegrijpelijk is dat blanke Nederlanders niet snappen dat het woord neger discriminerend is. Ik heb de schrijfster opgezocht, maar kon daar helaas geen reactie achterlaten. Ik vraag me namelijk serieus af; hoe moet je negers dan wél noemen, als neger niet mag? Het is het enige woord dat ik kan bedenken dat aangeeft dat het gaat over een man met een bruine huid. Kleurling? Kan ook geel of rood zijn. Donker mens? Dat geeft aan dat een mens op zich dus blank zou moeten zijn, want anders zou je de toevoeging niet hoeven maken. AfroEuropeaan? Mwah. Pigmentaal uitgedaagd (uit een topic elders) Hilarisch, maar nee.
Iemand een idee?
Eigenlijk ben jij de grootste racist hier, ironisch genoeg. Jij maakt je schuldig aan het systematisch wegzetten van de blanke bevolking in Nederland als racist, en bent daarmee, op zeer ironische wijze, zelf de racist waar je anderen van beschuldigt. De manier waarop jij een hele bevolkingsgroep wegzet doet me denken aan Quincy en zijn medestanders die net zoals jij zich schuldig maken aan discriminatie, racisme, smaad en laster, verpakt in een protest-stem jegens Zwarte Piet.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 16:43 schreef Ryon het volgende:
[..]
Had het al gelezen ja. Er is karaktermoord gepleegd op het Sinterklaasfeest door racistische kinderhater Quincy en zijn kompanen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 16:59 schreef numero_uno het volgende:
Goede column van Martijn Koning
http://spijkersmetkoppen.vara.nl/media/302285
Ach, ik snap de beproefde methode wel; als je maar lang genoeg blijft hameren op een onjuist feit en dat gebruikt om iemand een schuldgevoel aan te praten, lukt het vanzelf.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:00 schreef koffiegast het volgende:
Ik vraag me af waarom sommigen in dit topic niet begrijpen dat wij Nederlanders:
A. niet racistisch zijn
Het gaat niet lang duren of de moralistische toon van menig columnist, al dan niet gesponsord op Joop.nl, komt ons vertellen dat we onze 'onderbuiken' niet mogen gebruiken. Pas dan is het Sinterklaasfeest echt gedegradeerd tot wat de tegenstanders van Zwarte Piet ogen te bereiken; ontdaan van elk 'onwenselijk' aspect van een minderheid in Nederland.quote:B. en daarom ook vooral niet steeds aan willen horen dat we wel racistisch zouden zijn
Het is alsof iemand continu zegt dat je homo bent terwijl je het niet bent. Of alsof je een mongool bent maar het niet bent.
Wauw, wat een redenatie.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 16:59 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Eigenlijk ben jij de grootste racist hier, ironisch genoeg. Jij maakt je schuldig aan het systematisch wegzetten van de blanke bevolking in Nederland als racist, en bent daarmee, op zeer ironische wijze, zelf de racist waar je anderen van beschuldigt. De manier waarop jij een hele bevolkingsgroep wegzet doet me denken aan Quincy en zijn medestanders die net zoals jij zich schuldig maken aan discriminatie, racisme, smaad en laster, verpakt in een protest-stem jegens Zwarte Piet.
'Nederlanders' -> racistisch ja. Dat jij dat durft te ontkennen toont al aan hoe narrow minded je op dit punt aan het denken bent, en dat maakt je wel degelijk racistisch.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:03 schreef Ryon het volgende:
[..]
Wauw, wat een redenatie.
Omdat ik er op wijs dat Nederlanders (geen idee of zij blank, zwart of geel zijn. Het is met name hier allemaal anoniem)
Dat is al meerdere malen ontkracht. Ik heb liever dat je het aanstootgevend noemt, want dat is namelijk wat men bedoelt te zeggen als men de racismekaart speelt.quote:Het gaat om een traditie met een racistisch en kwetsend element erin.
Stop dan met het woord 'Nederlanders' te gebruiken, daar ben je namelijk racistisch bezig. Gebruik de woorden 'voorstander' en 'tegenstander'.quote:Niet om bevolkingsgroepen an sich.
Zie hierboven; begin bij jezelf alvorens je preekt over anderen.quote:Oplossing zou simpel zijn: haal het racistische en kwetsende element eruit. Probleem opgelost binnen een week. Komt verder geen bevolkingsgroep meer aan te pas.
Dat is het niet, zo wordt het neergezet. Juist de klagers 'proberen' het racistisch te maken. Het is 'een kinderfeest' waarbij huidskleur geen zak boeit.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:03 schreef Ryon het volgende:
[..]
Wauw, wat een redenatie.
Omdat ik er op wijs dat Nederlanders (geen idee of zij blank, zwart of geel zijn. Het is met name hier allemaal anoniem) als reactie op een beschuldiging dat zij een racistische traditie in stand houden, racistische taal uitslaan, ben ik, ironie o ironie (?), zelf de racist? Nee, die vlieger gaat niet op.
Het gaat om een traditie met een racistisch en kwetsend element erin. Niet om bevolkingsgroepen an sich. Oplossing zou simpel zijn: haal het racistische en kwetsende element eruit. Probleem opgelost binnen een week. Komt verder geen bevolkingsgroep meer aan te pas.
Mooie column inderdaadquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 16:59 schreef numero_uno het volgende:
Goede column van Martijn Koning
http://spijkersmetkoppen.vara.nl/media/302285
Tja. Tegenstanders worden wel gedwongen om het kinderfeest groter te maken dan het is, om hun punt duidelijk te maken. Zo heb ik Quincy nog geen 1 keer gehoord over de kinderen in kwestie. Wat dat betreft kan men simpelweg de vergelijking maken dat Quincy een negroïde fascistische kinderhater die zich bedient van racisme is. Maar ik betwijfel of je dat tegen Quincy kunt zeggen en dan kan verwachten dat hij kalm blijft, iets waar Ryon zich wel over verbaasd bij de voorstanders van Zwarte Piet alle Nederlanders (sorry, was vergeten dat Ryon zich ook van racisme bedient).quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:07 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Dat is het niet, zo wordt het neergezet. Juist de klagers 'proberen' het racistisch te maken. Het is 'een kinderfeest' waarbij huidskleur geen zak boeit.
Zie bijvoorbeeld powned (onderzoek in de bijlmer) van donderdag/vrijdag waarbij een man met donkere huiskleur openlijk verteld dat hij het al jaren viert. Dat is waar het sinterklaasfeest om hoort te gaan.
Niet dit gezeik van een paar idioten.
[..]
Mooie column inderdaad
Wauw, dit is pas ironisch. Misschien was het je nog niet opgevallen, maar het zijn Nederlanders die in de verdediging schieten en geen Amerikanen, wat verder ook erg logisch is. Daarmee bedoel ik dus inwoners van Nederland (blank, zwart, bruin). Ik weet niet welk beeld jij hebt maar ik vind het typerend dat jij het begrip Nederlanders klaarblijkelijk direct koppelt aan een bepaalde bevolkingsgroep in Nederland. Quincy is ook Nederlander, maar ik denk dat jij die onder een andere noemer plaatst. En ja, dat is inderdaad racisme.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:06 schreef Scorpie het volgende:
Stop dan met het woord 'Nederlanders' te gebruiken, daar ben je namelijk racistisch bezig. Gebruik de woorden 'voorstander' en 'tegenstander'.
Snap je dan niks? Het gaat erom dat wij, Nederlanders, worden beticht van racisme terwijl er geen racisme is. Het maakt niet uit wat wij doen, zeggen, alles wordt omgetoverd tot racistisch. Wij Nederlanders zeggen dat er vandaag de dag geen racistische motieven zijn in de Sinterklaas traditie. Sterker nog, zwarte piet wordt als bekwamer en slimmer afgezet dan de kreupele sint op het paard. Toch lijkt het niet uit te maken, puur en enkel omdat ie zwart is.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:03 schreef Ryon het volgende:
[..]
Wauw, wat een redenatie.
Omdat ik er op wijs dat Nederlanders (geen idee of zij blank, zwart of geel zijn. Het is met name hier allemaal anoniem) als reactie op een beschuldiging dat zij een racistische traditie in stand houden, racistische taal uitslaan, ben ik, ironie o ironie (?), zelf de racist? Nee, die vlieger gaat niet op.
Het gaat om een traditie met een racistisch en kwetsend element erin. Niet om bevolkingsgroepen an sich. Oplossing zou simpel zijn: haal het racistische en kwetsende element eruit. Probleem opgelost binnen een week. Komt verder geen bevolkingsgroep meer aan te pas.
Ja, en dat maakt je racistisch. Je koppelt een kenmerk (in dit geval de verdediging van Zwarte Piet) aan een gehele bevolkingsgroep en/of ras, en ja, dat is racisme, als dat je nog niet was opgevallen. Het maakt daarbij niet uit dat je dat probeert te downplayen door huidskleur erbij te betrekken; in jouw opinie is iedere Nederlander per definitie pro Piet, en dus maakt dat je ten dele racistisch ingenomen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:12 schreef Ryon het volgende:
[..]
Wauw, dit is pas ironisch. Misschien was het je nog niet opgevallen, maar het zijn Nederlanders die in de verdediging schieten en geen Amerikanen, wat verder ook erg logisch is. Daarmee bedoel ik dus inwoners van Nederland (blank, zwart, bruin).
Dat is dan ook precies wat je doet, ook al ontken je het in alle toonaarden. Zoek anders even de betekenis van racisme op.quote:Ik weet niet welk beeld jij hebt maar ik vind het typerend dat jij het begrip Nederlanders klaarblijkelij
k direct koppelt aan een bepaalde bevolkingsgroep in Nederland.
Dus je erkent dat onder mensen van allerlei afkomst mensen zijn die geen probleem hebben met Piet. Fijn!quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:12 schreef Ryon het volgende:
[..]
Wauw, dit is pas ironisch. Misschien was het je nog niet opgevallen, maar het zijn Nederlanders die in de verdediging schieten en geen Amerikanen, wat verder ook erg logisch is. Daarmee bedoel ik dus inwoners van Nederland (blank, zwart, bruin).
Ik ga niet meer op jou in. Je draait alles om en bent in het geheel niet kritisch naar wat je schrijft en denkt. Ik wens je veel succes met je troll praktijken en het tegen zere been van Nederlanders schoppen en hun te betichten van racisme.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:12 schreef Ryon het volgende:
[..]
Wauw, dit is pas ironisch. Misschien was het je nog niet opgevallen, maar het zijn Nederlanders die in de verdediging schieten en geen Amerikanen, wat verder ook erg logisch is. Daarmee bedoel ik dus inwoners van Nederland (blank, zwart, bruin). Ik weet niet welk beeld jij hebt maar ik vind het typerend dat jij het begrip Nederlanders klaarblijkelijk direct koppelt aan een bepaalde bevolkingsgroep in Nederland. Quincy is ook Nederlander, maar ik denk dat jij die onder een andere noemer plaatst. En ja, dat is inderdaad racisme.
Deze staat nog open Ryon. Wat vind je van deze gebeurtenissen? Betreur je ze? Keur je ze af? Verdedig je de tegenstanders van Zwarte Piet in deze?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 16:54 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je downplayed nogal de kant van de voorstanders op deze manier. Ik kan je niet echt serieus nemen als je dat blijft doet. Feit is en blijft dat huismoeders en vaders die doodgewoon Sinterklaas willen vieren met hun kinderen systematisch worden weggezet als nazi's die het liefst alle negers dood willen hebben. Sorry, maar met zulke argumenten kan je niet verwachten dat de andere partij redelijk blijft reageren.
Sowieso was die hele hoorzitting ook vrij kansloos en dan is het wat mij betreft wel duidelijk om wat voor types het gaat die klagen. Het grotere plaatje zien ze overduidelijk niet.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:11 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Tja. Tegenstanders worden wel gedwongen om het kinderfeest groter te maken dan het is, om hun punt duidelijk te maken. Zo heb ik Quincy nog geen 1 keer gehoord over de kinderen in kwestie. Wat dat betreft kan men simpelweg de vergelijking maken dat Quincy een negroïde fascistische kinderhater die zich bedient van racisme is. Maar ik betwijfel of je dat tegen Quincy kunt zeggen en dan kan verwachten dat hij kalm blijft, iets waar Ryon zich wel over verbaasd bij de voorstanders van Zwarte Piet alle Nederlanders (sorry, was vergeten dat Ryon zich ook van racisme bedient).
Er wordt gesteld dat een traditie (een volksfeest dat gevierd wordt in Nederland) een duidelijk racistisch element kent. Namelijk een stereotype voorbeeld van een zogenaamde 'black face' traditie waarin blanke mensen zich schminken als een clowneske zwarte ter vermaak. Je hoeft geen hoogleraar Volkerkunde te zijn om inderdaad tot de conclusie te komen dat die traditie in Nederland voorkomt. Te weten de figuur van 'Zwarte Piet'.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:13 schreef koffiegast het volgende:
[..]
Snap je dan niks? Het gaat erom dat wij, Nederlanders, worden beticht van racisme terwijl er geen racisme is. Het maakt niet uit wat wij doen, zeggen, alles wordt omgetoverd tot racistisch. Wij Nederlanders zeggen dat er vandaag de dag geen racistische motieven zijn in de Sinterklaas traditie. Sterker nog, zwarte piet wordt als bekwamer en slimmer afgezet dan de kreupele sint op het paard. Toch lijkt het niet uit te maken, puur en enkel omdat ie zwart is.
Mensen die in iets racisme zien, terwijl dat er niet is, zijn zelf racisten.
Ik ben lid van de VVD als je dat wil weten. Deze kwestie raakt in de kern een probleem dat politiek overstijgend is en een fundamenteel probleem raakt ten aanzien van de relatie tussen minderheden en de meerderheid.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:19 schreef Scorpie het volgende:
Overigens Ryon, even een vraag uit nieuwsgierigheid; stem je links georiënteerd? Dit soort gedachtegoed zie je namelijk veel bij links georiënteerde mensen in het politieke spectrum. Zij zijn niet langer meer in staat om objectief te kijken naar dit soort situaties en schieten zelf door in hun politieke opvattingen, zelfs zo ver door dat ze het gedrag dupliceren dat ze zelf zo graag veroordelen.
Waarom? Is het schokkend als je ergens geen racisme in ziet?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:21 schreef Ryon het volgende:
[..]
Er wordt gesteld dat een traditie (een volksfeest dat gevierd wordt in Nederland) een duidelijk racistisch element kent. Namelijk een stereotype voorbeeld van een zogenaamde 'black face' traditie waarin blanke mensen zich schminken als een clowneske zwarte ter vermaak. Je hoeft geen hoogleraar Volkerkunde te zijn om inderdaad tot de conclusie te komen dat die traditie in Nederland voorkomt. Te weten de figuur van 'Zwarte Piet'.
Dat er Nederlanders zijn (inwoners van Nederland dus) die niet begrijpen waarom een dergelijke traditie als racistisch te kwalificeren valt is eigenlijk schokkend en een toonbeeld van in hoeverre dergelijke opvattingen een wezenlijk onderdeel vormen van de Nederlandse samenleving. Kan je om gaan lopen mekkeren en janken, maar anders was het geen probleem geweest om de zwarte piet groen te spuiten.
Dan ben je wel een foute VVD'er.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:24 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ik ben lid van de VVD als je dat wil weten. Deze kwestie raakt in de kern een probleem dat politiek overstijgend is en een fundamenteel probleem raakt ten aanzien van de relatie tussen minderheden en de meerderheid.
Dat linkse en rechtse activisten er op enige wijze mee aan de haal gaan is helaas onvermijdelijk aangezien deze kwestie ook diverse elementen kent waarmee partijen zich kunnen positioneren, maar vormt niet de kern van het probleem.
Er is helemaal geen probleem. Er wordt kunstmatig een probleem van gemaakt.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:24 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ik ben lid van de VVD als je dat wil weten. Deze kwestie raakt in de kern een probleem dat politiek overstijgend is en een fundamenteel probleem raakt ten aanzien van de relatie tussen minderheden en de meerderheid.
Dat linkse en rechtse activisten er op enige wijze mee aan de haal gaan is helaas onvermijdelijk aangezien deze kwestie ook diverse elementen kent waarmee partijen zich kunnen positioneren, maar vormt niet de kern van het probleem.
Dat inderdaad.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:26 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Er is helemaal geen probleem. Er wordt kunstmatig een probleem van gemaakt.
Ik heb het even opgezocht, en het woord "racisme" duidt erop dat aan een huidskleur bepaalde persoonlijke eigenschappen worden toegeschreven en in het bijzonder dat uit die eigenschappen een superioriteit of minderwaardigheid voortvloeit.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:21 schreef Ryon het volgende:
[..]
Er wordt gesteld dat een traditie (een volksfeest dat gevierd wordt in Nederland) een duidelijk racistisch element kent. Namelijk een stereotype voorbeeld van een zogenaamde 'black face' traditie waarin blanke mensen zich schminken als een clowneske zwarte ter vermaak. Je hoeft geen hoogleraar Volkerkunde te zijn om inderdaad tot de conclusie te komen dat die traditie in Nederland voorkomt. Te weten de figuur van 'Zwarte Piet'.
Dat er Nederlanders zijn (inwoners van Nederland dus) die niet begrijpen waarom een dergelijke traditie als racistisch te kwalificeren valt is eigenlijk schokkend en een toonbeeld van in hoeverre dergelijke opvattingen een wezenlijk onderdeel vormen van de Nederlandse samenleving. Kan je om gaan lopen mekkeren en janken, maar anders was het geen probleem geweest om de zwarte piet groen te spuiten.
quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 16:34 schreef Scorpie het volgende:
De fockin' VN die zich er mee gaat bemoeien. De waanzin.
We kunnen wel een keer een poll doen onder kinderen, kijken of ze de link leggen tussen Zwarte Piet en negers, dan is dat fabeltje ook voor eens en altijd de wereld uit.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:21 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nederlanders begrijpen niet waarom er zo'n probleem van wordt gemaakt. Zit Nederland nu vol met negerhatende fascistische en racistische PVV-stemmende neo-nazi's die als einddoel hebben alle negers uit te roeien omdat Zwarte Piet met schmink op vroeger kado'tjes en snoep uitdeelde? Of overdrijven we het racistisch element niet een klein beetje en proberen we op die manier op slinkse wijze de Nederlander een schuldgevoel van heb-ik-jou-daar aan te praten over een periode van slavernij van ettelijke eeuwen geleden? Ik denk dat laatste.quote:Dat er Nederlanders zijn (inwoners van Nederland dus) die niet begrijpen waarom een dergelijke traditie als racistisch te kwalificeren valt is eigenlijk schokkend en een toonbeeld van in hoeverre dergelijke opvattingen een wezenlijk onderdeel vormen van de Nederlandse samenleving. Kan je om gaan lopen mekkeren en janken, maar anders was het geen probleem geweest om de zwarte piet groen te spuiten.
Het feit dat hij ongelimiteerd kado's en snoep uitdeelt natuurlijk.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:29 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik heb het even opgezocht, en het woord "racisme" duidt erop dat aan een huidskleur bepaalde persoonlijke eigenschappen worden toegeschreven en in het bijzonder dat uit die eigenschappen een superioriteit of minderwaardigheid voortvloeit.
Nou ben ik wel benieuwd: welke negatieve persoonlijke eigenschappen worden in de hedendaagse Sinterklaasviering aan Zwarte Piet toegeschreven?
De raciale stereotyperingen die aan Afrikanen worden toegeschreven worden in de figuur 'Zwarte Piet' benadrukt. Dat is in wezen al racistisch en kan als kwetsend worden ervaren. De Zwarte Piet is een clownesk, wezenlijk onhandig (pakjesboot verdwijnt elk jaar) en acrobatisch figuur. Er wordt (al dan niet goed bedoeld) de spot gedreven met een bevolkingsgroep.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:29 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik heb het even opgezocht, en het woord "racisme" duidt erop dat aan een huidskleur bepaalde persoonlijke eigenschappen worden toegeschreven en in het bijzonder dat uit die eigenschappen een superioriteit of minderwaardigheid voortvloeit.
Nou ben ik wel benieuwd: welke negatieve persoonlijke eigenschappen worden in de hedendaagse Sinterklaasviering aan Zwarte Piet toegeschreven?
De kern van het probleem is dat er stiekem geen echt probleem is. Het probleem wat men nu creëert is kunstmatig, komt van eeuwen geleden, wordt geïnitieerd door een minderheidsgroepering die zich bedient van valse argumenten, wordt toegespitst op een beladen onderwerp door de Holocaust erbij te halen, wordt geflankeerd door racisme en nazi vergelijkingen en opgeklopt omdat men hun zin niet krijgt door een live hoorzitting op TV.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:24 schreef Ryon het volgende:
[..]
En wat vind je van de naam 'Piet' of boeit dat niet.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:33 schreef Ryon het volgende:
[..]
De raciale stereotyperingen die aan Afrikanen worden toegeschreven worden in de figuur 'Zwarte Piet' benadrukt. Dat is in wezen al racistisch en kan als kwetsend worden ervaren. De Zwarte Piet is een clownesk, wezenlijk onhandig (pakjesboot verdwijnt elk jaar) en acrobatisch figuur. Er wordt (al dan niet goed bedoeld) de spot gedreven met een bevolkingsgroep.
Niet kunnen begrijpen dat een bepaalde traditie als dusdanig gekenmerkt kan worden is wel schokkend ja.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:25 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Waarom? Is het schokkend als je ergens geen racisme in ziet?
Wellicht, wellicht niet. Dit is een onderwerp waar de VVD denk ik weinig mee te maken (wil) hebben. Welke stelling zij ook innemen, zij verliezen er in de eerste instantie alleen maar mensen mee, aangezien er niemand mee te winnen valt. De PvdA en de PVV daarentegen zullen zich er wel mee moeten bemoeien.quote:
Feit dat er elk jaar ophef over ontstaat doet vermoeden dat er toch wel degelijk een probleem is.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:26 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Er is helemaal geen probleem. Er wordt kunstmatig een probleem van gemaakt.
Alleen mensen met een zwart/wit denkend patroon kunnen onderscheid maken in atletische en verstandelijke verschillen van bevolkingsgroepen. Volgens mij heeft Darwin daar ook wel eens iets over geschreven, en daaruit bleek dat mensen die zo dachten zelf een racistische inslag hadden.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:33 schreef Ryon het volgende:
[..]
De raciale stereotyperingen die aan Afrikanen worden toegeschreven worden in de figuur 'Zwarte Piet' benadrukt. Dat is in wezen al racistisch en kan als kwetsend worden ervaren. De Zwarte Piet is een clownesk, wezenlijk onhandig (pakjesboot verdwijnt elk jaar) en acrobatisch figuur. Er wordt (al dan niet goed bedoeld) de spot gedreven met een bevolkingsgroep.
Er ontstaat ook ophef over de Islam, scootertuig en bijstandsfraude. Zijn al die dingen dan ook daadwerkelijk problemen of kloppen we die ook niet op?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:36 schreef Ryon het volgende:
Feit dat er elk jaar ophef over ontstaat doet vermoeden dat er toch wel degelijk een probleem is.
Wut?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:37 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Er ontstaat ook ophef over de Islam, scootertuig en bijstandsfraude. Zijn al die dingen dan ook daadwerkelijk problemen of kloppen we die ook niet op?
De discussie is anders binnen 10 minuten op te lossen als men er werkelijk moe van wordt. Als het de Nederlander echt geen fluit uitmaakte dan zou men met een paar strepen roet de zwarte piet al binnen een dag getransformeerd hebben naar een blanke schoorsteenveger. Of zou de traditie van de bisschoppelijke herauten weer ingevoerd zijn.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:35 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De kern van het probleem is dat er stiekem geen echt probleem is. Het probleem wat men nu creëert is kunstmatig, komt van eeuwen geleden, wordt geïnitieerd door een minderheidsgroepering die zich bedient van valse argumenten, wordt toegespitst op een beladen onderwerp door de Holocaust erbij te halen, wordt geflankeerd door racisme en nazi vergelijkingen en opgeklopt omdat men hun zin niet krijgt door een live hoorzitting op TV.
En dan nog vind je het gek dat Nederlanders een beetje moe worden van deze discussie, elk jaar maar weer?
quote:Dertig procent van de Turkse, vijftig procent van de Surinaamse, vijfenvijftig procent van de Antilliaanse en achtenvijftig procent van de Marokkaanse Amsterdammers vinden dat zijzelf of anderen worden gediscrimineerd door het bestaan van de Zwarte Piet-figuur in de Sinterklaastraditie, aldus Gario.
Zijn mensen die zich met carnaval naar een bepaalde bevolkingsgroep kleden dan ook racistisch dan wel discriminerend bezig?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:21 schreef Ryon het volgende:
[..]
Eh.. De vraag stellen is hem beantwoorden denk ik in dit geval.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:37 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Er ontstaat ook ophef over de Islam, scootertuig en bijstandsfraude. Zijn al die dingen dan ook daadwerkelijk problemen of kloppen we die ook niet op?
Nee hoor, want dan komen de voorstanders die gaan protesteren.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:38 schreef Ryon het volgende:
[..]
De discussie is anders binnen 10 minuten op te lossen als men er werkelijk moe van wordt.
Wie zegt dat het de Nederlander geen fluit uitmaakt? Leg mij geen woorden in de mond.quote:Als het de Nederlander echt geen fluit uitmaakte
Dit is nogal moeilijk te accepteren voor blijkbaar veel mensen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:38 schreef Ryon het volgende:
[..]
De discussie is anders binnen 10 minuten op te lossen als men er werkelijk moe van wordt. Als het de Nederlander echt geen fluit uitmaakte dan zou men met een paar strepen roet de zwarte piet al binnen een dag getransformeerd hebben naar een blanke schoorsteenveger. Of zou de traditie van de bisschoppelijke herauten weer ingevoerd zijn.
Ja, leuk verdraaide cijfers. De zinsnede "zichzelf of anderen" zegt alles.quote:
Ah, die lezen natuurlijk mee op FOK!...quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 16:34 schreef Scorpie het volgende:
De fockin' VN die zich er mee gaat bemoeien. De waanzin.
Gauw instappen, misschien kunnen we delen in de schadevergoeding!quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:41 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Marokkanen die zich gediscrimineerd voelen door blanken die negers naspelen. Snapt u het nog?
Wat is het argument dan ? Behoud van traditie is kennelijk geen sterke gezien de geschiedenis van de Sinterklaasviering of de massale aandacht voor de Kerstman i.p.v. Sinterklaas.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:39 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wie zegt dat het de Nederlander geen fluit uitmaakt? Leg mij geen woorden in de mond.
Je voelt jezelf voor iemand anders gediscrimineerd? Is dat hetzelfde als plaatsvervangende schaamte?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:42 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja, leuk verdraaide cijfers. De zinsnede "zichzelf of anderen" zegt alles.
Dat doe ik niet. Dit is precies het punt dat ik wil maken..quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:39 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nee hoor, want dan komen de voorstanders die gaan protesteren.
[..]
Wie zegt dat het de Nederlander geen fluit uitmaakt? Leg mij geen woorden in de mond.
Daar ben ik ook bang voor.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:41 schreef JanCees het volgende:
[..]
Dit is nogal moeilijk te accepteren voor blijkbaar veel mensen.
quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:43 schreef Poolbal het volgende:
[..]
Gauw instappen, misschien kunnen we delen in de schadevergoeding!
Je moet een Marokkaan eens horen over sub-Sahara Afrikanen joh...quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:41 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Marokkanen die zich gediscrimineerd voelen door blanken die negers naspelen. Snapt u het nog?
5% te veel natuurlijk.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:44 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Slechts 5 procent van de Marokkaanse respondenten vindt dit discriminerend voor zichzelf.
Ja maar dat is geen discriminatie want eigen volk enzo.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:44 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Je moet een Marokkaan eens horen over sub-Sahara Afrikanen joh....
"Autochtone Amsterdammers voelen zich niet gediscrimineerd en ook Amsterdammers met een Turkse en Marokkaanse achtergrond ervaren dat niet."quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:41 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Gekkie, ik ben voorstander van zwarte Piet.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 15:51 schreef Poolbal het volgende:
Niet dat Grouch nu gaat zeggen dat het langer geleden is dat Piet zn rare accent verloor... de tegenstanders doen hun uiterste best om Zwarte Piet uit de sprookjessfeer te halen zodat ze kunnen bepleiten dat het een neger is.
Niemand zal ontkennen dat de figuur Zwarte Piet kwetsend kan zijn.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 16:52 schreef Ryon het volgende:
[..]
De discussie 'ontspoorde' al toen iemand de opmerking maakte dat de figuur Zwarte Piet toch wel kwetsend is.
Doen ze dat niet danquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:46 schreef Ulx het volgende:
Zo'n vrouw die die bij de hoorzitting half snikkend zit te grienen dat haar kinderen op school racistische stereotypen wordt aangeleerd heeft ten eerste niets aan het verbieden van een intocht en ten tweede gewoon ongelijk. Alsof een blank kind, anno 2013, dat overal, op straat, op school of op TV zwarte mensen ziet, na het zien van één zwarte Piet ineens gaat denken dat alle negers pepernoten uitdelen!
Alleen als je het jezelf aantrekt. En om daar nou voor een hele traditie af te schaffen gaat mij te ver. Die personen vinden zelf dat ze gekwetst worden en linken het zelf aan slavernij en hun voorouders. Dat doet de gemiddelde NL'er niet als hij de boot ziet binnenkomen met haar/zijn kinderen. Dus waarom die aandachtzoekers zelf dan wel?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:46 schreef Ulx het volgende:
[..]
Niemand zal ontkennen dat de figuur Zwarte Piet kwetsend kan zijn.
(...)
Zeg dat nou niet... Straks gaat men nog actie voeren tegen pepernoten.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:49 schreef Grouch het volgende:
[..]
Doen ze dat niet dan?
Overigens kwam ik bij het lezen over de geschiedenis van Piet tegen dat pepernoten de vermalen lijkjes van stoute kindertjes zijn (of iig: dat is wat men kindjes vroeger vertelde). Leuk feitje
En schuimpjes!!!!quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:50 schreef Scorpie het volgende:
Negers die pepernoten uitdelen
Ben gek op pepernoten
Wie wil de hele traditie afschaffen dan ?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:50 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Alleen als je het jezelf aantrekt. En om daar nou voor een hele traditie af te schaffen gaat mij te ver.
Ik ken geen kind die het zo opvat.quote:
Grappige anecdote. Nooit van gehoord. Zo algemeen bekend verhaal zal het denk ik niet zijn geweest.quote:Overigens kwam ik bij het lezen over de geschiedenis van Piet tegen dat pepernoten de vermalen lijkjes van stoute kindertjes zijn (of iig: dat is wat men kindjes vroeger vertelde). Leuk feitje
De combi moslims en boosnegers: de moslims willen geen kruizen, de negers geen schmink.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:52 schreef gelly het volgende:
[..]
Wie wil de hele traditie afschaffen dan ?
Pepernoten zijn dus ook aanstootgevend.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:52 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik ken geen kind die het zo opvat.
[..]
Grappige anecdote. Nooit van gehoord. Zo algemeen bekend verhaal zal het denk ik niet zijn geweest.
Ah ok.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:53 schreef Scorpie het volgende:
[..]
De combi moslims en boosnegers: de moslims willen geen kruizen, de negers geen schmink.
Onzin. Kinderen associëren de zwarte pieten juist met positieve kenmerken zoals gulheid, vriendelijkheid, en meelevend. Daarnaast wordt ook zeker niet elke zwarte piet als onhandig en clownesk weggezet. De wegwijspiet was altijd wel zon voorbeeld, maar als je naar de Club van Sinterklaas hebt gekeken bijvoorbeeld dan zaten er ook genoeg slimme pieten bij die dan ook uiteindelijk de problemen van de onhandige pieten oplosten. Ook wordt de Zwarte Piet echt niet meer neergezet als een slaafs hulpje van Sinterklaas, en is Sinterklaas verre van 'de blanke man' die autoritair/degenererend is jegens de Zwarte Piet.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:33 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat kan ook allemaal en vervolgens kan je per situatie bekijken of het inderdaad wel of niet kwetsend is, en als ik heel eerlijk ben denk ik dat alleen de figuur Zwarte Piet als kwetsend uit de bus komt. Zo simpel is dat.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:46 schreef Ulx het volgende:
[..]
Niemand zal ontkennen dat de figuur Zwarte Piet kwetsend kan zijn.
Maar het punt is dat er ook mensen zullen zijn die kunnen zeggen dat travestieten een kwetsende parodie van vrouwen zijn. Of dat mensen in Feyenoord shirts een kwetsende parodie op normale voetbalfans zijn. Of mensen die roepen dat een toneelspeler met een grote neus die toevallig een rol als bankdirecteur heeft gekregen een sneer is naar de joodse gemeenschap. Of dat kleine elfjes een fuckyou richting mensen met dwerggroei is, dwergen stonden vroeger tenslotte in de freakshow van het circus.
Het is een relikwie uit een verleden waarin de maatschappelijke verhoudingen en opvattingen anders waren. Niet meer en niet minder. Wij leven nu in andere tijden en de vraag is of een dergelijk relikwie anno 2013 nog in stand gehouden moet worden. Ik denk van niet en ik denk dat de figuur Zwarte Piet ook de komende jaren zal 'evolueren' en een andere invulling zal krijgen.quote:Het probleem is veel meer dat mensen als Quincy Garia en c.s. er allerlei dingen bijhalen die pertinent onwaar zijn en/of al lang niet meer relevant zijn omdat de karikatuur al heel anders is dan in de 19de eeuw. Wat Garia c.s. namelijk doen is wijzen op oude plaatjes en liedjes en beweren dat dat nog steeds de huidige voorstelling van Piet is. En dat is niet meer het geval. Dus zijn ze of dertig tot vijftig jaar te laat, of ze verzinnen zelf maar wat om door een soort morele chantage hun zin door te drammen.
Zo'n vrouw die die bij de hoorzitting half snikkend zit te grienen dat haar kinderen op school racistische stereotypen wordt aangeleerd heeft ten eerste niets aan het verbieden van een intocht en ten tweede gewoon ongelijk. Alsof een blank kind, anno 2013, dat overal, op straat, op school of op TV zwarte mensen ziet, na het zien van één zwarte Piet ineens gaat denken dat alle negers pepernoten uitdelen!
Dat vind jij, maar:quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:33 schreef Ryon het volgende:
[..]
(uit het onderzoek van de Gemeente Amsterdam)quote:De meeste mensen denken over Zwarte Piet: het is een aardige vent die pepernoten en cadeautjes uitdeelt, is zwart van de schoorsteenroet, de knecht van Sinterklaas (in de zin van hulpje), hij heeft een mooi pak aan, het is erg leuk voor de kinderen en Sinterklaas en hij horen nou eenmaal bij elkaar.
Het zegt toch wel genoeg dat de spotprenten die gebruikt worden in dit betoog 80'jaar en ouder zijn?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:55 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Onzin. Kinderen associëren de zwarte pieten juist met positieve kenmerken zoals gulheid, vriendelijkheid, en meelevend. Daarnaast wordt ook zeker niet elke zwarte piet als onhandig en clownesk weggezet. De wegwijspiet was altijd wel zon voorbeeld, maar als je naar de Club van Sinterklaas hebt gekeken bijvoorbeeld dan zaten er ook genoeg slimme pieten bij die dan ook uiteindelijk de problemen van de onhandige pieten oplosten. Ook wordt de Zwarte Piet echt niet meer neergezet als een slaafs hulpje van Sinterklaas, en is Sinterklaas verre van 'de blanke man' die autoritair/degenererend is jegens de Zwarte Piet.
Daarom even deze. Vorig jaarquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:59 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Het zegt toch wel genoeg dat de spotprenten die gebruikt worden in dit betoog 80'jaar en ouder zijn?
Zwarte Piet is al geëvolueerd, hij is allang niet meer dezelfde figuur als vroeger.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:58 schreef Ryon het volgende:
[..]
Het is een relikwie uit een verleden waarin de maatschappelijke verhoudingen en opvattingen anders waren. Niet meer en niet minder. Wij leven nu in andere tijden en de vraag is of een dergelijk relikwie anno 2013 nog in stand gehouden moet worden. Ik denk van niet en ik denk dat de figuur Zwarte Piet ook de komende jaren zal 'evolueren' en een andere invulling zal krijgen.
Het schijnt uit het boekje "mee in den zak" uit 1915 te komen. Helaas staat de volledige tekst daarvan niet onlinequote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:52 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik ken geen kind die het zo opvat.
[..]
Grappige anecdote. Nooit van gehoord. Zo algemeen bekend verhaal zal het denk ik niet zijn geweest.
Het zijn dan ook niet de kinderen die zich gekwetst voelen maar de mensen die zich belachelijk gemaakt voelenquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 17:55 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Onzin. Kinderen associëren de zwarte pieten juist met positieve kenmerken zoals gulheid, vriendelijkheid, en meelevend. Daarnaast wordt ook zeker niet elke zwarte piet als onhandig en clownesk weggezet. De wegwijspiet was altijd wel zon voorbeeld, maar als je naar de Club van Sinterklaas hebt gekeken bijvoorbeeld dan zaten er ook genoeg slimme pieten bij die dan ook uiteindelijk de problemen van de onhandige pieten oplosten. Ook wordt de Zwarte Piet echt niet meer neergezet als een slaafs hulpje van Sinterklaas, en is Sinterklaas verre van 'de blanke man' die autoritair/degenererend is jegens de Zwarte Piet.
probeer ik net te zeggen idd, het zijn de volwassen die teveel comotie maken om een kinderfeestquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 18:00 schreef Ryon het volgende:
[..]
Het zijn dan ook niet de kinderen die zich gekwetst voelen maar de mensen die zich belachelijk gemaakt voelenDat de kinderen het leuk vinden zal wel, het gaat alleen ten koste van een andere groep. Om heel eerlijk te zijn denk ik dat het de kinderen geen pannenkoek uitmaakt of Piet zwart of wit is. Zij zullen waarschijnlijk even hard moeten lachen om een groene Piet.
Problem solved en wij kunnen weer door met ons leven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |