abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132328577
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:29 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik heb het even opgezocht, en het woord "racisme" duidt erop dat aan een huidskleur bepaalde persoonlijke eigenschappen worden toegeschreven en in het bijzonder dat uit die eigenschappen een superioriteit of minderwaardigheid voortvloeit.

Nou ben ik wel benieuwd: welke negatieve persoonlijke eigenschappen worden in de hedendaagse Sinterklaasviering aan Zwarte Piet toegeschreven?
Het feit dat hij ongelimiteerd kado's en snoep uitdeelt natuurlijk.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 17:33:27 #252
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132328578
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:29 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik heb het even opgezocht, en het woord "racisme" duidt erop dat aan een huidskleur bepaalde persoonlijke eigenschappen worden toegeschreven en in het bijzonder dat uit die eigenschappen een superioriteit of minderwaardigheid voortvloeit.

Nou ben ik wel benieuwd: welke negatieve persoonlijke eigenschappen worden in de hedendaagse Sinterklaasviering aan Zwarte Piet toegeschreven?
De raciale stereotyperingen die aan Afrikanen worden toegeschreven worden in de figuur 'Zwarte Piet' benadrukt. Dat is in wezen al racistisch en kan als kwetsend worden ervaren. De Zwarte Piet is een clownesk, wezenlijk onhandig (pakjesboot verdwijnt elk jaar) en acrobatisch figuur. Er wordt (al dan niet goed bedoeld) de spot gedreven met een bevolkingsgroep.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_132328629
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:24 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ik ben lid van de VVD als je dat wil weten. Deze kwestie raakt in de kern een probleem dat politiek overstijgend is en een fundamenteel probleem raakt ten aanzien van de relatie tussen minderheden en de meerderheid.

Dat linkse en rechtse activisten er op enige wijze mee aan de haal gaan is helaas onvermijdelijk aangezien deze kwestie ook diverse elementen kent waarmee partijen zich kunnen positioneren, maar vormt niet de kern van het probleem.
De kern van het probleem is dat er stiekem geen echt probleem is. Het probleem wat men nu creëert is kunstmatig, komt van eeuwen geleden, wordt geïnitieerd door een minderheidsgroepering die zich bedient van valse argumenten, wordt toegespitst op een beladen onderwerp door de Holocaust erbij te halen, wordt geflankeerd door racisme en nazi vergelijkingen en opgeklopt omdat men hun zin niet krijgt door een live hoorzitting op TV.

En dan nog vind je het gek dat Nederlanders een beetje moe worden van deze discussie, elk jaar maar weer?
pi_132328632
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:33 schreef Ryon het volgende:

[..]

De raciale stereotyperingen die aan Afrikanen worden toegeschreven worden in de figuur 'Zwarte Piet' benadrukt. Dat is in wezen al racistisch en kan als kwetsend worden ervaren. De Zwarte Piet is een clownesk, wezenlijk onhandig (pakjesboot verdwijnt elk jaar) en acrobatisch figuur. Er wordt (al dan niet goed bedoeld) de spot gedreven met een bevolkingsgroep.
En wat vind je van de naam 'Piet' of boeit dat niet.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 17:36:41 #255
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132328665
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:25 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Waarom? Is het schokkend als je ergens geen racisme in ziet?
Niet kunnen begrijpen dat een bepaalde traditie als dusdanig gekenmerkt kan worden is wel schokkend ja.
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:26 schreef Opa2012 het volgende:

[..]

Dan ben je wel een foute VVD'er.
Wellicht, wellicht niet. Dit is een onderwerp waar de VVD denk ik weinig mee te maken (wil) hebben. Welke stelling zij ook innemen, zij verliezen er in de eerste instantie alleen maar mensen mee, aangezien er niemand mee te winnen valt. De PvdA en de PVV daarentegen zullen zich er wel mee moeten bemoeien.
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:26 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Er is helemaal geen probleem. Er wordt kunstmatig een probleem van gemaakt.
Feit dat er elk jaar ophef over ontstaat doet vermoeden dat er toch wel degelijk een probleem is.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_132328667
quote:

[..]

Alleen mensen met een zwart/wit denkend patroon kunnen onderscheid maken in atletische en verstandelijke verschillen van bevolkingsgroepen. Volgens mij heeft Darwin daar ook wel eens iets over geschreven, en daaruit bleek dat mensen die zo dachten zelf een racistische inslag hadden.
pi_132328699
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:36 schreef Ryon het volgende:
Feit dat er elk jaar ophef over ontstaat doet vermoeden dat er toch wel degelijk een probleem is.
Er ontstaat ook ophef over de Islam, scootertuig en bijstandsfraude. Zijn al die dingen dan ook daadwerkelijk problemen of kloppen we die ook niet op?
pi_132328720
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:37 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Er ontstaat ook ophef over de Islam, scootertuig en bijstandsfraude. Zijn al die dingen dan ook daadwerkelijk problemen of kloppen we die ook niet op?
Wut?
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 17:38:34 #259
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132328726
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:35 schreef Scorpie het volgende:

[..]

De kern van het probleem is dat er stiekem geen echt probleem is. Het probleem wat men nu creëert is kunstmatig, komt van eeuwen geleden, wordt geïnitieerd door een minderheidsgroepering die zich bedient van valse argumenten, wordt toegespitst op een beladen onderwerp door de Holocaust erbij te halen, wordt geflankeerd door racisme en nazi vergelijkingen en opgeklopt omdat men hun zin niet krijgt door een live hoorzitting op TV.

En dan nog vind je het gek dat Nederlanders een beetje moe worden van deze discussie, elk jaar maar weer?
De discussie is anders binnen 10 minuten op te lossen als men er werkelijk moe van wordt. Als het de Nederlander echt geen fluit uitmaakte dan zou men met een paar strepen roet de zwarte piet al binnen een dag getransformeerd hebben naar een blanke schoorsteenveger. Of zou de traditie van de bisschoppelijke herauten weer ingevoerd zijn.
--
pi_132328739
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:38 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Wut?
Ja, je hoorde me goed.
pi_132328754
quote:
Dertig procent van de Turkse, vijftig procent van de Surinaamse, vijfenvijftig procent van de Antilliaanse en achtenvijftig procent van de Marokkaanse Amsterdammers vinden dat zijzelf of anderen worden gediscrimineerd door het bestaan van de Zwarte Piet-figuur in de Sinterklaastraditie, aldus Gario.
_O-
pi_132328755
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:21 schreef Ryon het volgende:

[..]

Er wordt gesteld dat een traditie (een volksfeest dat gevierd wordt in Nederland) een duidelijk racistisch element kent. Namelijk een stereotype voorbeeld van een zogenaamde 'black face' traditie waarin blanke mensen zich schminken als een clowneske zwarte ter vermaak. Je hoeft geen hoogleraar Volkerkunde te zijn om inderdaad tot de conclusie te komen dat die traditie in Nederland voorkomt. Te weten de figuur van 'Zwarte Piet'.

Dat er Nederlanders zijn (inwoners van Nederland dus) die niet begrijpen waarom een dergelijke traditie als racistisch te kwalificeren valt is eigenlijk schokkend en een toonbeeld van in hoeverre dergelijke opvattingen een wezenlijk onderdeel vormen van de Nederlandse samenleving. Kan je om gaan lopen mekkeren en janken, maar anders was het geen probleem geweest om de zwarte piet groen te spuiten.
Zijn mensen die zich met carnaval naar een bepaalde bevolkingsgroep kleden dan ook racistisch dan wel discriminerend bezig?
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 17:39:30 #263
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132328756
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:37 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Eh.. De vraag stellen is hem beantwoorden denk ik in dit geval.
--
pi_132328773
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:38 schreef Ryon het volgende:

[..]

De discussie is anders binnen 10 minuten op te lossen als men er werkelijk moe van wordt.
Nee hoor, want dan komen de voorstanders die gaan protesteren.

quote:
Als het de Nederlander echt geen fluit uitmaakte
Wie zegt dat het de Nederlander geen fluit uitmaakt? Leg mij geen woorden in de mond.
pi_132328808
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:39 schreef Poolbal het volgende:

[..]

_O-
Marokkanen die zich gediscrimineerd voelen door blanken die negers naspelen. Snapt u het nog?
pi_132328816
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:38 schreef Ryon het volgende:

[..]

De discussie is anders binnen 10 minuten op te lossen als men er werkelijk moe van wordt. Als het de Nederlander echt geen fluit uitmaakte dan zou men met een paar strepen roet de zwarte piet al binnen een dag getransformeerd hebben naar een blanke schoorsteenveger. Of zou de traditie van de bisschoppelijke herauten weer ingevoerd zijn.
Dit is nogal moeilijk te accepteren voor blijkbaar veel mensen.
pi_132328859
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:39 schreef Poolbal het volgende:

[..]

_O-
Ja, leuk verdraaide cijfers. De zinsnede "zichzelf of anderen" zegt alles.

73% van de Surinamers voelt zichzelf niet gekwetst door Zwarte Piet. Bij Antillianen is dat zelfs 82% en bij Ghanezen 86%.

Bron: http://www.os.amsterdam.nl/pdf/2013_zwarte%20piet.pdf

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 19-10-2013 17:42:48 ]
pi_132328872
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 16:34 schreef Scorpie het volgende:
De fockin' VN die zich er mee gaat bemoeien. De waanzin.
Ah, die lezen natuurlijk mee op FOK!...
I´m back.
pi_132328880
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:41 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Marokkanen die zich gediscrimineerd voelen door blanken die negers naspelen. Snapt u het nog?
Gauw instappen, misschien kunnen we delen in de schadevergoeding!
pi_132328895
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:39 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Wie zegt dat het de Nederlander geen fluit uitmaakt? Leg mij geen woorden in de mond.
Wat is het argument dan ? Behoud van traditie is kennelijk geen sterke gezien de geschiedenis van de Sinterklaasviering of de massale aandacht voor de Kerstman i.p.v. Sinterklaas.

Ik denk dat veel Nederlanders het helemaal geen probleem zouden vinden als Zwarte Piet aangepast zou worden, dat is immers al zo vaak gedaan. Punt is denk ik dat een neger er om vraagt, en dat mag niet, want dat is geen "echte" Nederlander.
pi_132328901
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:42 schreef Igen het volgende:

[..]

Ja, leuk verdraaide cijfers. De zinsnede "zichzelf of anderen" zegt alles.

Je voelt jezelf voor iemand anders gediscrimineerd? Is dat hetzelfde als plaatsvervangende schaamte?
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 17:43:57 #272
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132328915
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:39 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Nee hoor, want dan komen de voorstanders die gaan protesteren.

[..]

Dat doe ik niet. Dit is precies het punt dat ik wil maken..
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:41 schreef JanCees het volgende:

[..]

Dit is nogal moeilijk te accepteren voor blijkbaar veel mensen.
Daar ben ik ook bang voor.
--
pi_132328919
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:43 schreef Poolbal het volgende:

[..]

Gauw instappen, misschien kunnen we delen in de schadevergoeding!
:')

Slechts 5 procent van de Marokkaanse respondenten vindt dit discriminerend voor zichzelf.
pi_132328935
quote:

[..]

Je moet een Marokkaan eens horen over sub-Sahara Afrikanen joh... :{w .
I´m back.
pi_132328960
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:44 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

:')

Slechts 5 procent van de Marokkaanse respondenten vindt dit discriminerend voor zichzelf.
5% te veel natuurlijk.
pi_132328977
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:44 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Je moet een Marokkaan eens horen over sub-Sahara Afrikanen joh... :{w .
Ja maar dat is geen discriminatie want eigen volk enzo.
pi_132328979
quote:

[..]

"Autochtone Amsterdammers voelen zich niet gediscrimineerd en ook Amsterdammers met een Turkse en Marokkaanse achtergrond ervaren dat niet."
pi_132329022
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 15:51 schreef Poolbal het volgende:
Niet dat Grouch nu gaat zeggen dat het langer geleden is dat Piet zn rare accent verloor... de tegenstanders doen hun uiterste best om Zwarte Piet uit de sprookjessfeer te halen zodat ze kunnen bepleiten dat het een neger is.
Gekkie, ik ben voorstander van zwarte Piet.
Ik ben alleen tegenstander van de manier waarop het debat nu gevoerd wordt.
pi_132329045
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 16:52 schreef Ryon het volgende:

[..]

De discussie 'ontspoorde' al toen iemand de opmerking maakte dat de figuur Zwarte Piet toch wel kwetsend is.
Niemand zal ontkennen dat de figuur Zwarte Piet kwetsend kan zijn.

Maar het punt is dat er ook mensen zullen zijn die kunnen zeggen dat travestieten een kwetsende parodie van vrouwen zijn. Of dat mensen in Feyenoord shirts een kwetsende parodie op normale voetbalfans zijn. Of mensen die roepen dat een toneelspeler met een grote neus die toevallig een rol als bankdirecteur heeft gekregen een sneer is naar de joodse gemeenschap. Of dat kleine elfjes een fuckyou richting mensen met dwerggroei is, dwergen stonden vroeger tenslotte in de freakshow van het circus.

Het probleem is veel meer dat mensen als Quincy Garia en c.s. er allerlei dingen bijhalen die pertinent onwaar zijn en/of al lang niet meer relevant zijn omdat de karikatuur al heel anders is dan in de 19de eeuw. Wat Garia c.s. namelijk doen is wijzen op oude plaatjes en liedjes en beweren dat dat nog steeds de huidige voorstelling van Piet is. En dat is niet meer het geval. Dus zijn ze of dertig tot vijftig jaar te laat, of ze verzinnen zelf maar wat om door een soort morele chantage hun zin door te drammen.

Zo'n vrouw die die bij de hoorzitting half snikkend zit te grienen dat haar kinderen op school racistische stereotypen wordt aangeleerd heeft ten eerste niets aan het verbieden van een intocht en ten tweede gewoon ongelijk. Alsof een blank kind, anno 2013, dat overal, op straat, op school of op TV zwarte mensen ziet, na het zien van één zwarte Piet ineens gaat denken dat alle negers pepernoten uitdelen!
pi_132329167
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:46 schreef Ulx het volgende:
Zo'n vrouw die die bij de hoorzitting half snikkend zit te grienen dat haar kinderen op school racistische stereotypen wordt aangeleerd heeft ten eerste niets aan het verbieden van een intocht en ten tweede gewoon ongelijk. Alsof een blank kind, anno 2013, dat overal, op straat, op school of op TV zwarte mensen ziet, na het zien van één zwarte Piet ineens gaat denken dat alle negers pepernoten uitdelen!
Doen ze dat niet dan :o ?

Overigens kwam ik bij het lezen over de geschiedenis van Piet tegen dat pepernoten de vermalen lijkjes van stoute kindertjes zijn (of iig: dat is wat men kindjes vroeger vertelde). Leuk feitje :)
pi_132329207
Negers die pepernoten uitdelen _O_
Ben gek op pepernoten _O_
pi_132329217
quote:

[..]

(...)
Alleen als je het jezelf aantrekt. En om daar nou voor een hele traditie af te schaffen gaat mij te ver. Die personen vinden zelf dat ze gekwetst worden en linken het zelf aan slavernij en hun voorouders. Dat doet de gemiddelde NL'er niet als hij de boot ziet binnenkomen met haar/zijn kinderen. Dus waarom die aandachtzoekers zelf dan wel?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 17:51:04 #283
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_132329220
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:49 schreef Grouch het volgende:

[..]

Overigens kwam ik bij het lezen over de geschiedenis van Piet tegen dat pepernoten de vermalen lijkjes van stoute kindertjes zijn (of iig: dat is wat men kindjes vroeger vertelde). Leuk feitje :)
Zeg dat nou niet... Straks gaat men nog actie voeren tegen pepernoten. :'(
pi_132329228
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:50 schreef Scorpie het volgende:
Negers die pepernoten uitdelen _O_
Ben gek op pepernoten _O_
En schuimpjes!!!!
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_132329263
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:50 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Alleen als je het jezelf aantrekt. En om daar nou voor een hele traditie af te schaffen gaat mij te ver.
Wie wil de hele traditie afschaffen dan ?
pi_132329266
Overigens is Piet tegenwoordig slimmer dan Sint.
pi_132329267
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:49 schreef Grouch het volgende:

[..]

Ik ken geen kind die het zo opvat.

quote:
Grappige anecdote. Nooit van gehoord. Zo algemeen bekend verhaal zal het denk ik niet zijn geweest.
pi_132329306
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:52 schreef gelly het volgende:

[..]

Wie wil de hele traditie afschaffen dan ?
De combi moslims en boosnegers: de moslims willen geen kruizen, de negers geen schmink.
pi_132329318
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:52 schreef Ulx het volgende:

[..]

[..]

Grappige anecdote. Nooit van gehoord. Zo algemeen bekend verhaal zal het denk ik niet zijn geweest.
Pepernoten zijn dus ook aanstootgevend.
pi_132329328
quote:
6s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:53 schreef Scorpie het volgende:

[..]

De combi moslims en boosnegers: de moslims willen geen kruizen, de negers geen schmink.
Ah ok.
pi_132329371
quote:

[..]

Onzin. Kinderen associëren de zwarte pieten juist met positieve kenmerken zoals gulheid, vriendelijkheid, en meelevend. Daarnaast wordt ook zeker niet elke zwarte piet als onhandig en clownesk weggezet. De wegwijspiet was altijd wel zon voorbeeld, maar als je naar de Club van Sinterklaas hebt gekeken bijvoorbeeld dan zaten er ook genoeg slimme pieten bij die dan ook uiteindelijk de problemen van de onhandige pieten oplosten. Ook wordt de Zwarte Piet echt niet meer neergezet als een slaafs hulpje van Sinterklaas, en is Sinterklaas verre van 'de blanke man' die autoritair/degenererend is jegens de Zwarte Piet.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 17:58:28 #292
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132329439
quote:

[..]

Maar het punt is dat er ook mensen zullen zijn die kunnen zeggen dat travestieten een kwetsende parodie van vrouwen zijn. Of dat mensen in Feyenoord shirts een kwetsende parodie op normale voetbalfans zijn. Of mensen die roepen dat een toneelspeler met een grote neus die toevallig een rol als bankdirecteur heeft gekregen een sneer is naar de joodse gemeenschap. Of dat kleine elfjes een fuckyou richting mensen met dwerggroei is, dwergen stonden vroeger tenslotte in de freakshow van het circus.
Dat kan ook allemaal en vervolgens kan je per situatie bekijken of het inderdaad wel of niet kwetsend is, en als ik heel eerlijk ben denk ik dat alleen de figuur Zwarte Piet als kwetsend uit de bus komt. Zo simpel is dat.
quote:
Het probleem is veel meer dat mensen als Quincy Garia en c.s. er allerlei dingen bijhalen die pertinent onwaar zijn en/of al lang niet meer relevant zijn omdat de karikatuur al heel anders is dan in de 19de eeuw. Wat Garia c.s. namelijk doen is wijzen op oude plaatjes en liedjes en beweren dat dat nog steeds de huidige voorstelling van Piet is. En dat is niet meer het geval. Dus zijn ze of dertig tot vijftig jaar te laat, of ze verzinnen zelf maar wat om door een soort morele chantage hun zin door te drammen.

Het is een relikwie uit een verleden waarin de maatschappelijke verhoudingen en opvattingen anders waren. Niet meer en niet minder. Wij leven nu in andere tijden en de vraag is of een dergelijk relikwie anno 2013 nog in stand gehouden moet worden. Ik denk van niet en ik denk dat de figuur Zwarte Piet ook de komende jaren zal 'evolueren' en een andere invulling zal krijgen.
--
pi_132329444
quote:

[..]

Dat vind jij, maar:
quote:
De meeste mensen denken over Zwarte Piet: het is een aardige vent die pepernoten en cadeautjes uitdeelt, is zwart van de schoorsteenroet, de knecht van Sinterklaas (in de zin van hulpje), hij heeft een mooi pak aan, het is erg leuk voor de kinderen en Sinterklaas en hij horen nou eenmaal bij elkaar.
(uit het onderzoek van de Gemeente Amsterdam)
pi_132329461
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:55 schreef Breekfast het volgende:

[..]

Onzin. Kinderen associëren de zwarte pieten juist met positieve kenmerken zoals gulheid, vriendelijkheid, en meelevend. Daarnaast wordt ook zeker niet elke zwarte piet als onhandig en clownesk weggezet. De wegwijspiet was altijd wel zon voorbeeld, maar als je naar de Club van Sinterklaas hebt gekeken bijvoorbeeld dan zaten er ook genoeg slimme pieten bij die dan ook uiteindelijk de problemen van de onhandige pieten oplosten. Ook wordt de Zwarte Piet echt niet meer neergezet als een slaafs hulpje van Sinterklaas, en is Sinterklaas verre van 'de blanke man' die autoritair/degenererend is jegens de Zwarte Piet.
Het zegt toch wel genoeg dat de spotprenten die gebruikt worden in dit betoog 80'jaar en ouder zijn?
pi_132329477
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:59 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Het zegt toch wel genoeg dat de spotprenten die gebruikt worden in dit betoog 80'jaar en ouder zijn?
Daarom even deze. Vorig jaar
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 18:00:00 #296
367167 Poepje-miauw
miauwww, rrrraauw!
pi_132329489
Is het niet kinderachtig dat wij 'volwassenen' zoveel comotie maken over een kinderfeest??? En dan heb ik het over beide partijen, voorstanders, tegenstanders noem maar op.
Waarom niet eens om de tafel, en een volwassen discussie voeren, mensen kom op!! :{
Poepje miauw, kom eens gauw
bruin substantie lekker rauw
Eet ik snel lekker weg
en andere visjes hebben lekker pech!
pi_132329491
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:58 schreef Ryon het volgende:

[..]

Het is een relikwie uit een verleden waarin de maatschappelijke verhoudingen en opvattingen anders waren. Niet meer en niet minder. Wij leven nu in andere tijden en de vraag is of een dergelijk relikwie anno 2013 nog in stand gehouden moet worden. Ik denk van niet en ik denk dat de figuur Zwarte Piet ook de komende jaren zal 'evolueren' en een andere invulling zal krijgen.
Zwarte Piet is al geëvolueerd, hij is allang niet meer dezelfde figuur als vroeger.

Evolutie betekent niet per se dat de huidskleur lichter wordt ofzo.
pi_132329493
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:52 schreef Ulx het volgende:

[..]

[..]

Het schijnt uit het boekje "mee in den zak" uit 1915 te komen. Helaas staat de volledige tekst daarvan niet online :(
Wel leuk om te zien dat Piet toen nog vrolijk sigaretjes rookte. Ook dat is een beetje verdwenen in politieke correctheid ;)

zaterdag 19 oktober 2013 @ 18:00:51 #299
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132329516
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 17:55 schreef Breekfast het volgende:

[..]

Het zijn dan ook niet de kinderen die zich gekwetst voelen maar de mensen die zich belachelijk gemaakt voelen :') Dat de kinderen het leuk vinden zal wel, het gaat alleen ten koste van een andere groep. Om heel eerlijk te zijn denk ik dat het de kinderen geen pannenkoek uitmaakt of Piet zwart of wit is. Zij zullen waarschijnlijk even hard moeten lachen om een groene Piet.

Problem solved en wij kunnen weer door met ons leven.
--
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 18:01:32 #300
367167 Poepje-miauw
miauwww, rrrraauw!
pi_132329533
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 18:00 schreef Ryon het volgende:

[..]

Het zijn dan ook niet de kinderen die zich gekwetst voelen maar de mensen die zich belachelijk gemaakt voelen :') Dat de kinderen het leuk vinden zal wel, het gaat alleen ten koste van een andere groep. Om heel eerlijk te zijn denk ik dat het de kinderen geen pannenkoek uitmaakt of Piet zwart of wit is. Zij zullen waarschijnlijk even hard moeten lachen om een groene Piet.

Problem solved en wij kunnen weer door met ons leven.
probeer ik net te zeggen idd, het zijn de volwassen die teveel comotie maken om een kinderfeest
Poepje miauw, kom eens gauw
bruin substantie lekker rauw
Eet ik snel lekker weg
en andere visjes hebben lekker pech!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')