Negerzoen is inderdaad ook gewoon nog negerzoenquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 14:51 schreef _dodecahedron_ het volgende:
Als veel zwarte mensen zich toch hier aan storen bij sinterklaasvieringen, verander dan maar de kleur van de pruik en de lippenstift. Of meer variatie in pruiken.
De term "zwarte piet" is zo ingeburgerd dat het echt heel suf is om er een paarse piet van te maken.
Zo typisch Hollywood is dat.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 14:55 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Of een zwarte Sinterklaas. Maar dat kan. Komt op hetzelfde moment als de film over Mandela met Brad Pitt als Mandela.
Je zal toch een beslissing moeten maken als je als comité een sinterklaasfeest organiseert.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 14:54 schreef Morendo het volgende:
[..]
Paternalisme, laat de mensen zelf bepalen hoe ze zich verkleden.
Jouw hele verhaal is ook slechts een mening, waarbij je de mening van beantherio als fout bestempelt.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 14:55 schreef Ryon het volgende:
[..]
Goed en fout zijn termen waar al een betekenis aan gekoppeld is
Wat jij, al dan niet bewust doet, is een typisch verschijnsel dat je vaker in het debat ziet. Men tracht iemand ander zijn opvatting (over wat dan ook) te diskwalificeren als 'goed' of 'fout'. Dat is een debattechniek waar degene die er gebruik van maakt zichzelf, ironisch genoeg, mee diskwalificeert. In het maatschappelijke debat is het gebruik van deze techniek nog velen malen problematischer omdat je daarmee een politiek correctheid creëert. Dat is ook waar gelly, geheel terecht, op wees.
Dit is geen gemakkelijke stof (daarom wordt het pas in havo en vwo 4 behandeld) maar wel redelijk fundamenteel. Het is dus de moeite waard om er even over na te denken.
ja, dat werkt net als met maskers idd. Daarom ook leuk om te weten dat het woord masker afstamt van het gebruik om gezichten zwart te maken bij toneelspel.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 14:28 schreef SuperHarregarre het volgende:
Een integraal deel van het spelen van Sinterklaas en Zwarte Piet is echter ook dat kinderen onwetend zijn. Een oom of buurman/leraar verkleedt zich als Sint, hopelijk onherkenbaar voor de kinderen. En een aantal neven/nichten kleden zich als Zwarte Pieten. De schmink, naast welke historische reden dan ook, zorgt er ook voor dat ze niet makkelijk herkenbaar zijn. Je kunt je neef niet herkennen aan haar, gezicht, lippen of wat dan ook. Als Zwarte Piet kun je dan ook net even wat lolliger doen, omdat je minder herkenbaar bent. Je kunt 't vergelijken met wat er gebeurt met mensen tijdens carnaval. En als je 't dan helemaal praktisch wil trekken; donkere schmink werkt dan 't best. Bij andere kleuren zijn de contouren van 't gezicht nog te goed te zien. Misschien dat heel donkerblauw werkt maar dan lijken 't net zieke smurfen.
Serieus?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 14:57 schreef poemojn het volgende:
De Hell's Angels hebben al aangeboden om bij de intocht aanwezig te zijn want "van Sint en Piet blijf je af".
Nee, mijn referentiekader is de vrijheid van meningsuiting waar ik in mijn vorige post op wees dat het een goed is dat het beschermen waard is. Ook exact de reden dat ik deze post maakt. Vanuit dat perspectief is het problematisch als mensen (burgers, overheden,religieuze leiders, whatever) opvattingen als goed of fout bestempelen. Het is wel mogelijk om te stellen dat je een opvatting niet deelt of dat je een opvatting niet overtuigend genoeg vindt.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 14:58 schreef Igen het volgende:
[..]
Jouw hele verhaal is ook slechts een mening, waarbij je de mening van beantherio als fout bestempelt.
Dat ze die amerikanen eens aanpakken met hun Santa's little helpersquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 14:43 schreef Re het volgende:
volgende stap is natuurlijk sinterklaas zelf afschaffen, de slavendrijver... dat kun je toch niet maken om iemand die verantwoordelijk is voor 1000en dode pieten te vereren?
met hun tv programma's waar of uitsluitend blanken dan wel uitsluitend zwarten nog aan meedoenquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 15:08 schreef yvonne het volgende:
[..]
Dat ze die amerikanen eens aanpakken met hun Santa's little helpers
Oeh, tamelijk neerbuigend.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 14:55 schreef Ryon het volgende:
[..]
Goed en fout zijn termen waar al een betekenis aan gekoppeld is
Wat jij, al dan niet bewust doet, is een typisch verschijnsel dat je vaker in het debat ziet. Men tracht iemand ander zijn opvatting (over wat dan ook) te diskwalificeren als 'goed' of 'fout'. Dat is een debattechniek waar degene die er gebruik van maakt zichzelf, ironisch genoeg, mee diskwalificeert. In het maatschappelijke debat is het gebruik van deze techniek nog velen malen problematischer omdat je daarmee een politiek correctheid creëert. Dat is ook waar gelly, geheel terecht, op wees.
Dit is geen gemakkelijke stof (daarom wordt het pas in havo en vwo 4 behandeld) maar wel redelijk fundamenteel. Het is dus de moeite waard om er even over na te denken.
ja, echt. Ik weet niet hoe ik naar een tweet moet linken maarquote:
+10 voor zelfbeheersingquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 15:20 schreef beantherio het volgende:
[..]
Goed van mij dat ik er niet naar gehapt heb he?![]()
Inside Job! Zeitgeist! Zion!quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 15:27 schreef TLC het volgende:
Ik begin trouwens een beetje te verdenken dat die zeurpiet Quinsy (of whatever his name is) eigenlijk gewoon een blank iemand is die geschminkt is... dit is gewoon een campagne van de PVV of meer leden te werven
Eeh.. Wat? Het is slechts een constatering. Deze stof is oprecht lastig (mijn persoonlijke ervaring) en wordt mede om die reden inderdaad pas behandeld in de bovenbouw van de havo/vwo. Je merkt op Fok (en op Geenstijl, Joop en andere discussieplatformen) dat veel mensen er ook heel veel moeite mee hebben.quote:
Zo is het maar net. En dus was het niet terecht dat je beantherio zo afserveerde door te stellen dat je in 4havo al het objectieve feit leert dat goede en foute meningen niet bestaan.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 15:08 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nee, mijn referentiekader is de vrijheid van meningsuiting waar ik in mijn vorige post op wees dat het een goed is dat het beschermen waard is. Ook exact de reden dat ik deze post maakt. Vanuit dat perspectief is het problematisch als mensen (burgers, overheden,religieuze leiders, whatever) opvattingen als goed of fout bestempelen. Het is wel mogelijk om te stellen dat je een opvatting niet deelt of dat je een opvatting niet overtuigend genoeg vindt.
Daar kan je het mee oneens zijn trouwens. Er zijn diverse politieke en religieuze motieven te bedenken waarom vrijheid van meningsuiting onwenselijk is. Als men stelt dat de Islam bijvoorbeeld het enige ware geloof is, dan zijn meningen die daarvan afwijken per definitie fout en kunnen ook strafbaar gesteld worden. Wat in veel landen ook gebruik is.
Binnen het dogmatisch politiek correct denken zie je dezelfde tendens terug komen. Meningen die afwijken van wat gangbaar is worden als fout betiteld. Kwalijke zaak als men kijkt naar de gevolgen die dat heeft voor het open debat. Binnen de Zwarte Pieten discussie merk je dit ook terug komen. De afwijkende mening van een minderheid (Zwarte Piet is racistisch) wordt door de goegemeente afgestraft. Men gaat niet in debat (wat wel de bedoeling moet zijn) maar serveert de mening al op voorhand af.
Objectieve feitquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 15:33 schreef Igen het volgende:
[..]
Zo is het maar net. En dus was het niet terecht dat je beantherio zo afserveerde door te stellen dat je in 4havo al het objectieve feit leert dat goede en foute meningen niet bestaan.
De Islam is het bekendste voorbeeld ja, vandaar dat ik het ook noemde. en ja, Art 137 (en dan voornamelijke c) Str is natuurlijk een van de bekendste voorbeelden van de beperking van de vrijheid van meningsuiting in Nederland. Dit artikel is zeer omstreden (PVV pleit ook voor afschaffing). Dat de VvM niet onbeperkt is staat buiten kijf, maar de vraag is in hoeverre deze wel beperkt mag worden. Ik zelf heb trouwens geen problemen met art 137(c) Str.quote:Overigens is de Islam natuurlijk wel een heel extreem en dogmatisch voorbeeld. Ons eigen Art 137d Sr. definieert net zo goed bepaalde meningen als 'fout', maar dan met de achtergrond dat een vredige en harmonische samenleving ook in het algemeen belang is en niet per se ondergeschikt aan het belang van de vrijheid van meningsuiting. En terecht, naar mijn mening.
Ik ben ook niet van de huidige kindergeneratie, maar ik herinner me niets van dat vermeende gebroken Nederlands van Zwarte Piet, en ook niet van imbeciel gedrag. Ik heb de indruk dat dat in de jaren '70 al not done was. Ik heb nog eens wat fragmenten van tv-uitzendingen uit die tijd bekeken om te zien of ik me dat verkeerd herinnerde.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 11:48 schreef Grouch het volgende:
[..]
Tot 20 jaar geleden WAS Piet een imbeciel. 1+1 =3 ring any bells ? En tot 10 jaar geleden sprak hij gebroken Nederlands met een Surinaams accent. Amsterdam heeft toen zelfs een speciale gemeentelijke verordening opgesteld om dat te verbieden nadat de hoeveelheid klachten te groot werd.
Inmiddels is hij echter idd een intelligent figuur met vele positieve kwaliteiten die voor de bijna seniele sint zorgt. Maarja. De klagers zijn allemaal niet van de huidige kindergeneratie.
Je ontkent dat mensen in meerderheid zwarte piet als een neger zien ?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 15:51 schreef Poolbal het volgende:
Niet dat Grouch nu gaat zeggen dat het langer geleden is dat Piet zn rare accent verloor... de tegenstanders doen hun uiterste best om Zwarte Piet uit de sprookjessfeer te halen zodat ze kunnen bepleiten dat het een neger is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |