Je kunt al dan niet tegen Zwarte Piet zijn, maar het gaat nogal ver om anderen het recht te ontzeggen om zich als Zwarte Piet te verkleden.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 14:26 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
door dit soort reacties heb ik bijna de neiging om ook tegen zwarte piet te zijn, puur om te trollen
Jij denkt veel voor anderen he?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 14:23 schreef gelly het volgende:
[..]
Die kan weer wat doodsbedreigingen ontvangen van een stel kindervrienden denk ik.
Een integraal deel van het spelen van Sinterklaas en Zwarte Piet is echter ook dat kinderen onwetend zijn. Een oom of buurman/leraar verkleedt zich als Sint, hopelijk onherkenbaar voor de kinderen. En een aantal neven/nichten kleden zich als Zwarte Pieten. De schmink, naast welke historische reden dan ook, zorgt er ook voor dat ze niet makkelijk herkenbaar zijn. Je kunt je neef niet herkennen aan haar, gezicht, lippen of wat dan ook. Als Zwarte Piet kun je dan ook net even wat lolliger doen, omdat je minder herkenbaar bent. Je kunt 't vergelijken met wat er gebeurt met mensen tijdens carnaval. En als je 't dan helemaal praktisch wil trekken; donkere schmink werkt dan 't best. Bij andere kleuren zijn de contouren van 't gezicht nog te goed te zien. Misschien dat heel donkerblauw werkt maar dan lijken 't net zieke smurfen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 14:18 schreef gelly het volgende:
Bovendien lijkt iedereen er aan voorbij te gaan dat het Sinterklaasfeest als sinds het bestaan onderhevig is geweest aan verandering. Piet stopt ook al jaren geen kinderen meer in een jutezak en slaat niet meer met de roe, z'n Surinaamse accent is ie ook al kwijt. Er wordt ook helemaal niet gevraagd om Zwarte Piet te verbannen, enkel om de verschijningsvorm aan te passen. Ik zie ook niet waarom dat een enorm probleem is. Voor de kinderen maakt het niet uit en je doet er kennelijk een groep mensen een plezier mee. Het gaat er toch om dat het voor iedereen een feest is ?
De tegenstanders lijken vooral de eisen compleet uit proportie te rukken door te doen alsof het Sinterklaasfeest verboden moet worden of dat Piet compleet moet verdwijnen.
Eh, dat lijkt me geen onredelijk verzoek toch? Waarom wordt de meerderheid in een schuldpositie gedrukt om zich aan te passen? Ik snap dat niet zo goed. Net zoals de meerderheid hun machtspositie niet mogen misbruiken om de minderheid te dwingen festivals af te schaffen, moet de minderheid ook niet zielig doen en de racisme of discriminatiekaart altijd te trekken. Door overmatig gebruik is dat volledig hol geworden.quote:Bovendien wordt de discussie gekaapt door allerhande maffe nationalisten die menen dat minderheden hun mond moeten houden en van "onze" cultuur af moeten blijven.
Nou ik hanteer een andere definitie. Politieke correctheid is de ziekelijke drang om te proberen om alles maar bij elkaar te houden door een mening aan te passen aan de kleinste gemene deler. Door dat te doen kun je met hele "foute" meningen komen die niet acceptabel zijn voor de grote meerderheid. Denk maar eens aan de foute uitspraken in de media van publieke figuren die het (vanuit die benadering) wel ok vonden dat er lokaal sharia wetgeving moest worden toegestaan. Nieman probeert op dezelfde gladde manier een extreme mening als acceptabel neer te zetten. Dat vind ik dus een foute mening.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 14:22 schreef gelly het volgende:
[..]
Een mening als fout typeren is volgens mij zo'n beetje de definitie van politieke correctheid.
Ok, je hebt me overtuigd, een mening over een kinderfeest is vergelijkbaar met een mening over sharia.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 14:29 schreef beantherio het volgende:
[..]
Nou ik hanteer een andere definitie. Politieke correctheid is de ziekelijke drang om te proberen om alles maar bij elkaar te houden door een mening aan te passen aan de kleinste gemene deler. Door dat te doen kun je met hele "foute" meningen komen die niet acceptabel zijn voor de grote meerderheid. Denk maar eens aan de foute uitspraken in de media van publieke figuren die het (vanuit die benadering) wel ok vonden dat er lokaal sharia wetgeving moest worden toegestaan. Nieman probeert op dezelfde gladde manier een extreme mening als acceptabel neer te zetten. Dat vind ik dus een foute mening.
Lijkt me ook veel beter: degenen die een politiek-correct Sinterklaasfeest willen organiseren doen het dan politiek-correct, degenen die het op de normale manier willen vieren vieren zoals het hoort.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 14:19 schreef _dodecahedron_ het volgende:
Waarom moeten we hier als land collectief over beslissen trouwens, is dit geen zaak voor ieder comité dat een sinterklaasfeest organiseert?
Bijna de neiging? Geloof dat ik je hier alleen maar negatief zie doen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 14:26 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
door dit soort reacties heb ik bijna de neiging om ook tegen zwarte piet te zijn, puur om te trollen
Whateverquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 14:31 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Ok, je hebt me overtuigd, een mening over een kinderfeest is vergelijkbaar met een mening over sharia.
Dus de mening van de meerderheid is per definitie goed, en de mening van de minderheid is per definitie fout?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 14:29 schreef beantherio het volgende:
[..]
Nou ik hanteer een andere definitie. Politieke correctheid is de ziekelijke drang om te proberen om alles maar bij elkaar te houden door een mening aan te passen aan de kleinste gemene deler. Door dat te doen kun je met hele "foute" meningen komen die niet acceptabel zijn voor de grote meerderheid. Denk maar eens aan de foute uitspraken in de media van publieke figuren die het (vanuit die benadering) wel ok vonden dat er lokaal sharia wetgeving moest worden toegestaan. Nieman probeert op dezelfde gladde manier een extreme mening als acceptabel neer te zetten. Dat vind ik dus een foute mening.
Ik klaag toch ook niet over het suikerfeest. Sinterklaas en zwarte piet zijn een traditie in NL en daar horen al die kneuzen vanaf te blijven. Sluit jezelf lekker op rond Sinterklaas of zo maar ontneem Nederland niet een prachtig feest wat 0 met negers, racisme te maken heeft.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 14:26 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
quote:Rick Nieman
je naam zegt een hoop alleen ontbreekt er een d achter je achternaam
jij ben de op 1na grootste staats mongool die er is ,
zwarte piet blank dan is er totaal iets misgegaan in je hoofd
ookal zijn er dus pas 100 jaar zwarte pieten sowat
de kinderen hebben het meeste oog voor zwartepiet hoor ,en kom op onderdanig naar sinterklaas?
dat is respect voor de oude en wijze man zwartepiet werkt al jaren met plezier voor sinterklaas .
ja ze doen zig mischien SOMS dom voor dat mag zeker stoppen
maar blank maken donder tog op man ,ik heb dus het idee dat je zelf geen idee heb waar de afgelopen 100 jaar om gedraaid heeft
ik weet iets
we zullen met 100 zwartepieten bij jou thuis langs komen (ik hoop trouwens dat je nog kleine kinderen heb ) en dat we allemaal onze kleding en pruik etc afdoen voor jou kinderen of kleinkinderen
kunnen wij ook eens lachen en ga jij het maar uitleggen
reken er maar ok dat we eens iets van een demonstratie gaan houden
M.V.G een woeste zwartepiet ,vereniging breda
Je comment was niet aan mij gericht maar ik kon je stuitende gebrek aan begrijpend lezen toch niet negeren. Waar zegt hij dat het "per definitie" fout is? Ik ga verder niet eens in op de foutieve gedachtengang in jouw post. Maar alleen al het feit dat je "per definitie" tweemaal gebruikt alsware het de strekking van zijn post getuigt van ofwel kwade opzet of domheid.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 14:32 schreef kittenszijnfuckingnice het volgende:
[..]
Dus de mening van de meerderheid is per definitie goed, en de mening van de minderheid is per definitie fout?
Je eigen mening aanpassen om een kleine minderheid erbij te willen houden is fout. Dat is politiek correct willen zijn. Maar de meerheid heeft het ook niet perse altijd bij het rechte eind. Dat zal ik ook niet beweren.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 14:32 schreef kittenszijnfuckingnice het volgende:
[..]
Dus de mening van de meerderheid is per definitie goed, en de mening van de minderheid is per definitie fout?
Wellicht dat je nog niet oud genoeg bent om deze stof in vwo of havo 4 behandeld te hebben gekregen. Maar dan leg ik het maar even uit:quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 14:29 schreef beantherio het volgende:
[..]
Het is inderdaad tamelijk racistisch om enkel van blanke mensen te verwachten dat ze zich nimmer aanstootgevend opstellen. Zo zou de burqa wegens seksisme ook verboden kunnen worden, als je de zeurpieten in dit topic zou volgen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 14:32 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Ik klaag toch ook niet over het suikerfeest. Sinterklaas en zwarte piet zijn een traditie in NL en daar horen al die kneuzen vanaf te blijven. Sluit jezelf lekker op rond Sinterklaas of zo maar ontneem Nederland niet een prachtig feest wat 0 met negers, racisme te maken heeft.
quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 14:33 schreef _dodecahedron_ het volgende:
uit de reacties op de column van Nieman:
[..]aparte bedreiging
Die vent geeft toch gewoon zijn eigen mening over het onderwerpquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 14:36 schreef beantherio het volgende:
[..]
Je eigen mening aanpassen om een kleine minderheid erbij te willen houden is fout. Dat is politiek correct willen zijn. Maar de meerheid heeft het ook niet perse altijd bij het rechte eind. Dat zal ik ook niet beweren.
Als ze die demonstratie plannen tijdens de intocht kunnen ze spreken over een miljoenenopkomst.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 14:33 schreef _dodecahedron_ het volgende:
uit de reacties op de column van Nieman:
[..]aparte bedreiging
Jij gaat af op de termen "goed" en "fout" en hebt daar een bepaald gevoel bij (die je in bovenstaande verwoord hebt). Ik hang aan die termen een bepaalde betekenis die ik in mijn voorgaande postings al uitgelegd heb. Het is echt een fout (no pun intended) om te denken dat ik met mijn verwoording iets wil afdoen aan democratische vrijheden en de vrijheid van meningsuiting. En volgens mij heb ik dat inmiddels wel duidelijk gemaakt.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 14:36 schreef Ryon het volgende:
[..]
Wellicht dat je nog niet oud genoeg bent om deze stof in vwo of havo 4 behandeld te hebben gekregen. Maar dan leg ik het maar even uit:
In een open debat zoals wij dat in Nederland kennen (Grondwettelijk vastgelegd zelfs) bestaan er per definitie geen 'goede' of 'foute' meningen. Zouden wij in een totalitaire of theocratische staat hebben geleefd wel, aangezien je dan iemands mening zou kunnen toetsen aan de opvatting die is vastgelegd en waar niet van afgeweken mag worden. De vrijheid waarvan wij kunnen genieten (onder andere op dit forum) is juist dat wij vrij zijn in onze opvattingen. Een groot goed, dat ook het beschermen waard is.
Wat jij bedoelt te zeggen is dat jij het niet eens bent met iemand anders zijn opvatting. Dat mag. Maar het feit dat jij er niet eens mee bent maakt een mening niet goed of fout. Als je pas vijftien bent kan ik het begrijpen dat je dit nog niet wist, anders had je dit echt moeten weten.
Nou, volgens het zinnetje waar ik in een eerdere posting al naar verwees gaat het wat verder dan een mening. Nieman heeft voor ons de keuze al gemaakt: zwarte Piet verdwijnt en daar mogen we van hem blij mee zijn.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 14:41 schreef kittenszijnfuckingnice het volgende:
[..]
Die vent geeft toch gewoon zijn eigen mening over het onderwerpZoals jij dat ook doet?
Paternalisme, laat de mensen zelf bepalen hoe ze zich verkleden.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 14:51 schreef _dodecahedron_ het volgende:
Als veel zwarte mensen zich toch hier aan storen bij sinterklaasvieringen, verander dan maar de kleur van de pruik en de lippenstift. Of meer variatie in pruiken.
De term "zwarte piet" is zo ingeburgerd dat het echt heel suf is om er een paarse piet van te maken.
Of een zwarte Sinterklaas. Maar dat kan. Komt op hetzelfde moment als de film over Mandela met Brad Pitt als Mandela.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 14:43 schreef Re het volgende:
volgende stap is natuurlijk sinterklaas zelf afschaffen, de slavendrijver... dat kun je toch niet maken om iemand die verantwoordelijk is voor 1000en dode pieten te vereren?
Goed en fout zijn termen waar al een betekenis aan gekoppeld isquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 14:44 schreef beantherio het volgende:
[..]
Jij gaat af op de termen "goed" en "fout" en hebt daar een bepaald gevoel bij (die je in bovenstaande verwoord hebt). Ik hang aan die termen een bepaalde betekenis die ik in mijn voorgaande postings al uitgelegd heb. Het is echt een fout (no pun intended) om te denken dat ik met mijn verwoording iets wil afdoen aan democratische vrijheden en de vrijheid van meningsuiting. En volgens mij heb ik dat inmiddels wel duidelijk gemaakt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |