abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 14:13:01 #101
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_132323358
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:11 schreef Ryon het volgende:

[..]

'Wooh.. foute meningen'? De tiefus. Heb je enig idee wat je nu zegt?
Ja
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 14:15:35 #102
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132323410
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:13 schreef beantherio het volgende:

[..]

Ja
En jij verwacht dat iemand jou serieus neemt? Met alle respect, maar met een dergelijke uitspraak heb je jezelf behoorlijk gediskwalificeerd. Ik zou er nog even goed over nadenken waar het precies mis is gegaan.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 14:16:21 #103
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_132323428
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:10 schreef Sunshineboy91 het volgende:

[..]

die neger zwarte pieten zijn geschminkt . Dus dan is het helemaal niet om op een neger te lijken maar om het roet :)
Ik denk dat het meer is om een goede vermomming te hebben.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_132323433
Ondertussen op Curacao

pi_132323437
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:13 schreef beantherio het volgende:

[..]

Ja
Hoe kun je klagen over "politieke correctheid" als je zelf precies hetzelfde doet.
pi_132323440
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:16 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Ik denk dat het meer is om een goede vermomming te hebben.
Oh? Maar dan is het helemaal niet racistisch, want het heeft niks met het lijken op een neger te maken dn
pi_132323449
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:12 schreef gelly het volgende:

[..]

Het komt er toch gewoon op neer ? "Die negers moeten gewoon niet zo zeuren. En anders rotten ze maar op".
Nee, dat maak jij ervan. Je zou bijna zeggen dat het je helemaal niet om racisme te doen is, maar dat je gewoon iedereen maar zo veel mogelijk in die hoek probeert te duwen om jezelf verheven boven de rest te kunnen voelen. Diep triest.
pi_132323453
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:16 schreef Lavenderr het volgende:
Ondertussen op Curacao

Zie je! Daar heeft hij geen paard! Ik wist dat die paard niet wit moest zijn! Racistisch!
pi_132323472
Bovendien lijkt iedereen er aan voorbij te gaan dat het Sinterklaasfeest als sinds het bestaan onderhevig is geweest aan verandering. Piet stopt ook al jaren geen kinderen meer in een jutezak en slaat niet meer met de roe, z'n Surinaamse accent is ie ook al kwijt. Er wordt ook helemaal niet gevraagd om Zwarte Piet te verbannen, enkel om de verschijningsvorm aan te passen. Ik zie ook niet waarom dat een enorm probleem is. Voor de kinderen maakt het niet uit en je doet er kennelijk een groep mensen een plezier mee. Het gaat er toch om dat het voor iedereen een feest is ?

De tegenstanders lijken vooral de eisen compleet uit proportie te rukken door te doen alsof het Sinterklaasfeest verboden moet worden of dat Piet compleet moet verdwijnen. Bovendien wordt de discussie gekaapt door allerhande maffe nationalisten die menen dat minderheden hun mond moeten houden en van "onze" cultuur af moeten blijven.
pi_132323493
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:18 schreef gelly het volgende:
Bovendien lijkt iedereen er aan voorbij te gaan dat het Sinterklaasfeest als sinds het bestaan onderhevig is geweest aan verandering. Piet stopt ook al jaren geen kinderen meer in een jutezak en slaat niet meer met de roe, z'n Surinaamse accent is ie ook al kwijt. Er wordt ook helemaal niet gevraagd om Zwarte Piet te verbannen, enkel om de verschijningsvorm aan te passen. Ik zie ook niet waarom dat een enorm probleem is. Voor de kinderen maakt het niet uit en je doet er kennelijk een groep mensen een plezier mee. Het gaat er toch om dat het voor iedereen een feest is ?

De tegenstanders lijken vooral de eisen compleet uit proportie te rukken door te doen alsof het Sinterklaasfeest verboden moet worden of dat Piet compleet moet verdwijnen. Bovendien wordt de discussie gekaapt door allerhande maffe nationalisten die menen dat minderheden hun mond moeten houden en van "onze" cultuur af moeten blijven.
Hebben wij geen cultuur dan?
pi_132323498
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:12 schreef gelly het volgende:

[..]

Het komt er toch gewoon op neer ? "Die negers moeten gewoon niet zo zeuren. En anders rotten ze maar op".
Nee, niemand hoeft van mij op te rotten zolang ze anderen hun plezier niet misgunnen. :) Er zijn nu een dozijn mensen kwaad en daarom moeten 16 miljoen mensen zich aanpassen? Als er nu een dozijn PVV-ers boos wordt om iets islamitisch moet dan ook de stekker eruit? Kom nou.

Overigens is 't ook helemaal niet zo raar dat er hier zo'n discussie over ontstaat. De angst bij veel mensen om als racist weggezet te worden is groot. Gelukkig dringt bij veel mensen ook de realiteit door dat racisme niet alleen een blanke aangelegenheid is. Natuurlijk zijn er bij de PO nog wel mensen die bang zijn voor hun positie en dan toch een knievalletje proberen te maken.

Maar goed, ik zie 't allemaal wel. Dit komt elk jaar terug en rond januari zijn we 't weer vergeten en gaat deze koekenbakker weer verder de vergetelheid in.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_132323505
Waarom moeten we hier als land collectief over beslissen trouwens, is dit geen zaak voor ieder comité dat een sinterklaasfeest organiseert?
pi_132323506
quote:
Bovendien wordt de discussie gekaapt door allerhande maffe nationalisten die menen dat minderheden hun mond moeten houden en van "onze" cultuur af moeten blijven.
Dat lijkt me een heel verstandig standpunt in een multiculturele samenleving: leven en laten leven.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 14:19:49 #114
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_132323510
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:19 schreef MrGuma het volgende:

[..]

Alleen de white guilt cultuur is nog over.
pi_132323515
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:19 schreef MrGuma het volgende:

[..]

Surinamers en Antillianen zijn evengoed onderdeel van "onze" cultuur.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 14:20:28 #116
198365 Morendo
The Real Deal
pi_132323524
quote:
Er wordt ook helemaal niet gevraagd om Zwarte Piet te verbannen, enkel om de verschijningsvorm aan te passen.
Burgers hebben het (grondwettelijk) recht om dat zelf te bepalen.
Die Lebenslust bringt dich um.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 14:21:18 #117
38114 beantherio
pi_132323543
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:15 schreef Ryon het volgende:

[..]

En jij verwacht dat iemand jou serieus neemt? Met alle respect, maar met een dergelijke uitspraak heb je jezelf behoorlijk gediskwalificeerd. Ik zou er nog even goed over nadenken waar het precies mis is gegaan.
Ik hoor geen argumenten. Misschien dat dat voor jou iets is om eens goed over na te denken. ;)
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:16 schreef _dodecahedron_ het volgende:

[..]

Hoe kun je klagen over "politieke correctheid" als je zelf precies hetzelfde doet.
Ik stel me niet politiek correct op.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 14:22:25 #118
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132323563
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:21 schreef beantherio het volgende:

[..]

Ik hoor geen argumenten. Misschien dat dat voor jou iets is om eens goed over na te denken. ;)
Zal ik doen ;) Denk jij dan ook even na?
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_132323565
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:21 schreef beantherio het volgende:

[..]

Ik stel me niet politiek correct op.
Een mening als fout typeren is volgens mij zo'n beetje de definitie van politieke correctheid.
pi_132323577
Die reacties onderaan die column van Nieman. :') :') :')
pi_132323595
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:22 schreef _dodecahedron_ het volgende:
Die reacties onderaan die column van Nieman. :') :') :')
Die kan weer wat doodsbedreigingen ontvangen van een stel kindervrienden denk ik.
pi_132323605
De VN bemoeit zich ermee! *O* *O*
Misschien kunnen we ook een gooi doen naar het Guinness Book of Records?

Overigens lijkt niemand zich te realiseren, dat negers wel het uitverkoren volk zijn van Octopus Paul.
Net zoals Hij ons gratis en overvloedig Zijn inkt geeft om helemaal zelf ons geheel persoonlijke heilige boek te schrijven, heeft Hij in Zijn oneindige wijsheid ook bepaalde mensen ondergedompeld in Zijn goddelijke inkt. Hoe zwarter een huid, des te uitverkorener de persoon die daarin zit.

Nou is het misschien geen pretje om een uitverkoren volk te zijn. De joden lijken daar niet altijd blij mee te zijn, die hebben zelfs een hele muur om te klagen en met hun hoofd tegenaan te bonken.
Maar goed, die hebben dan ook een naijverige en jaloerse god. Octopus Paul daarentegen is, zoals we zien aan het uitdelen van Zijn inkt, erg vrijgevig en Hij kan heel goed de zon in het water zien schijnen.
Zwarte Piet heeft, onbewust tot voor kort, gehandeld in Zijn geest: vrijgevig met giften strooien.
Eigenlijk is dat wel een klein wonder: Octopus Paul heeft pas kort geleden Zijn almacht bewezen, maar Zwarte Piet handelt al decennia in Zijn geest. Zou hij voorkennis hebben gehad? Of zouden negers, als zij door Hem uitverkoren worden, ook meteen naar Zijn beeld en gelijkenis de juiste eigenschappen krijgen?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_132323618
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 12:22 schreef koffiegast het volgende:

[..]

Tegenwoordig is piet superhip en is sinterklaas nog steeds een ouwe zak waarvan zelfs kinderen twijfelen of ie het nog op een rijtje heeft.
Bram van der Vlugt speelde de rol van sinterklaas de laatste paar jaar alsof het een complete seniel was ja :')
Toch was hij wel een bazensint.
pi_132323631
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:19 schreef _dodecahedron_ het volgende:
Waarom moeten we hier als land collectief over beslissen trouwens, is dit geen zaak voor ieder comité dat een sinterklaasfeest organiseert?
Nee, heel het land kijkt namelijk naar de Sinterklaas series ( wat een bazenserie was die uit Belgie touwens O+ ).

Sowieso valt er niks te beslissen, zwarte piet is zwart, is een baas en blijft zwart!!! :(
pi_132323673
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:24 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

Nee, heel het land kijkt namelijk naar de Sinterklaas series ( wat een bazenserie was die uit Belgie touwens O+ ).

Sowieso valt er niks te beslissen, zwarte piet is zwart, is een baas en blijft zwart!!! :(
door dit soort reacties heb ik bijna de neiging om ook tegen zwarte piet te zijn, puur om te trollen
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 14:27:56 #126
198365 Morendo
The Real Deal
pi_132323703
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:26 schreef _dodecahedron_ het volgende:

[..]

door dit soort reacties heb ik bijna de neiging om ook tegen zwarte piet te zijn, puur om te trollen
Je kunt al dan niet tegen Zwarte Piet zijn, maar het gaat nogal ver om anderen het recht te ontzeggen om zich als Zwarte Piet te verkleden.
pi_132323706
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:23 schreef gelly het volgende:

[..]

Die kan weer wat doodsbedreigingen ontvangen van een stel kindervrienden denk ik.
Jij denkt veel voor anderen he?
pi_132323718
quote:

De tegenstanders lijken vooral de eisen compleet uit proportie te rukken door te doen alsof het Sinterklaasfeest verboden moet worden of dat Piet compleet moet verdwijnen.
Een integraal deel van het spelen van Sinterklaas en Zwarte Piet is echter ook dat kinderen onwetend zijn. Een oom of buurman/leraar verkleedt zich als Sint, hopelijk onherkenbaar voor de kinderen. En een aantal neven/nichten kleden zich als Zwarte Pieten. De schmink, naast welke historische reden dan ook, zorgt er ook voor dat ze niet makkelijk herkenbaar zijn. Je kunt je neef niet herkennen aan haar, gezicht, lippen of wat dan ook. Als Zwarte Piet kun je dan ook net even wat lolliger doen, omdat je minder herkenbaar bent. Je kunt 't vergelijken met wat er gebeurt met mensen tijdens carnaval. En als je 't dan helemaal praktisch wil trekken; donkere schmink werkt dan 't best. Bij andere kleuren zijn de contouren van 't gezicht nog te goed te zien. Misschien dat heel donkerblauw werkt maar dan lijken 't net zieke smurfen.

quote:
Bovendien wordt de discussie gekaapt door allerhande maffe nationalisten die menen dat minderheden hun mond moeten houden en van "onze" cultuur af moeten blijven.
Eh, dat lijkt me geen onredelijk verzoek toch? Waarom wordt de meerderheid in een schuldpositie gedrukt om zich aan te passen? Ik snap dat niet zo goed. Net zoals de meerderheid hun machtspositie niet mogen misbruiken om de minderheid te dwingen festivals af te schaffen, moet de minderheid ook niet zielig doen en de racisme of discriminatiekaart altijd te trekken. Door overmatig gebruik is dat volledig hol geworden.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 14:29:48 #129
38114 beantherio
pi_132323753
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:22 schreef gelly het volgende:

[..]

Een mening als fout typeren is volgens mij zo'n beetje de definitie van politieke correctheid.
Nou ik hanteer een andere definitie. Politieke correctheid is de ziekelijke drang om te proberen om alles maar bij elkaar te houden door een mening aan te passen aan de kleinste gemene deler. Door dat te doen kun je met hele "foute" meningen komen die niet acceptabel zijn voor de grote meerderheid. Denk maar eens aan de foute uitspraken in de media van publieke figuren die het (vanuit die benadering) wel ok vonden dat er lokaal sharia wetgeving moest worden toegestaan. Nieman probeert op dezelfde gladde manier een extreme mening als acceptabel neer te zetten. Dat vind ik dus een foute mening.
pi_132323787
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:29 schreef beantherio het volgende:

[..]

Nou ik hanteer een andere definitie. Politieke correctheid is de ziekelijke drang om te proberen om alles maar bij elkaar te houden door een mening aan te passen aan de kleinste gemene deler. Door dat te doen kun je met hele "foute" meningen komen die niet acceptabel zijn voor de grote meerderheid. Denk maar eens aan de foute uitspraken in de media van publieke figuren die het (vanuit die benadering) wel ok vonden dat er lokaal sharia wetgeving moest worden toegestaan. Nieman probeert op dezelfde gladde manier een extreme mening als acceptabel neer te zetten. Dat vind ik dus een foute mening.
Ok, je hebt me overtuigd, een mening over een kinderfeest is vergelijkbaar met een mening over sharia.
pi_132323804
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:19 schreef _dodecahedron_ het volgende:
Lijkt me ook veel beter: degenen die een politiek-correct Sinterklaasfeest willen organiseren doen het dan politiek-correct, degenen die het op de normale manier willen vieren vieren zoals het hoort.

En de VN kan zich dan met nuttige zaken bezighouden.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_132323813
quote:

[..]

Bijna de neiging? Geloof dat ik je hier alleen maar negatief zie doen. :P Grapjurk. Proberen mensen ervan te overtuigen dat hun forumpost je radicaal heeft gemaakt. :P Dat was je de hele tijd al. :P
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 14:32:47 #133
38114 beantherio
pi_132323821
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:31 schreef _dodecahedron_ het volgende:

[..]

Ok, je hebt me overtuigd, een mening over een kinderfeest is vergelijkbaar met een mening over sharia.
Whatever :O
pi_132323823
quote:

[..]

Dus de mening van de meerderheid is per definitie goed, en de mening van de minderheid is per definitie fout?
ze zijn fucking nice.
pi_132323825
quote:

[..]

Ik klaag toch ook niet over het suikerfeest. Sinterklaas en zwarte piet zijn een traditie in NL en daar horen al die kneuzen vanaf te blijven. Sluit jezelf lekker op rond Sinterklaas of zo maar ontneem Nederland niet een prachtig feest wat 0 met negers, racisme te maken heeft.
pi_132323830
uit de reacties op de column van Nieman:

quote:
Rick Nieman

je naam zegt een hoop alleen ontbreekt er een d achter je achternaam
jij ben de op 1na grootste staats mongool die er is ,
zwarte piet blank dan is er totaal iets misgegaan in je hoofd
ookal zijn er dus pas 100 jaar zwarte pieten sowat
de kinderen hebben het meeste oog voor zwartepiet hoor ,en kom op onderdanig naar sinterklaas?
dat is respect voor de oude en wijze man zwartepiet werkt al jaren met plezier voor sinterklaas .
ja ze doen zig mischien SOMS dom voor dat mag zeker stoppen
maar blank maken donder tog op man ,ik heb dus het idee dat je zelf geen idee heb waar de afgelopen 100 jaar om gedraaid heeft

ik weet iets
we zullen met 100 zwartepieten bij jou thuis langs komen (ik hoop trouwens dat je nog kleine kinderen heb ) en dat we allemaal onze kleding en pruik etc afdoen voor jou kinderen of kleinkinderen
kunnen wij ook eens lachen en ga jij het maar uitleggen

reken er maar ok dat we eens iets van een demonstratie gaan houden

M.V.G een woeste zwartepiet ,vereniging breda
:D aparte bedreiging
pi_132323870
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:32 schreef kittenszijnfuckingnice het volgende:

[..]

Dus de mening van de meerderheid is per definitie goed, en de mening van de minderheid is per definitie fout?
Je comment was niet aan mij gericht maar ik kon je stuitende gebrek aan begrijpend lezen toch niet negeren. Waar zegt hij dat het "per definitie" fout is? Ik ga verder niet eens in op de foutieve gedachtengang in jouw post. Maar alleen al het feit dat je "per definitie" tweemaal gebruikt alsware het de strekking van zijn post getuigt van ofwel kwade opzet of domheid.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 14:36:28 #138
38114 beantherio
pi_132323895
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:32 schreef kittenszijnfuckingnice het volgende:

[..]

Je eigen mening aanpassen om een kleine minderheid erbij te willen houden is fout. Dat is politiek correct willen zijn. Maar de meerheid heeft het ook niet perse altijd bij het rechte eind. Dat zal ik ook niet beweren.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 14:36:40 #139
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132323898
quote:

[..]

Wellicht dat je nog niet oud genoeg bent om deze stof in vwo of havo 4 behandeld te hebben gekregen. Maar dan leg ik het maar even uit:

In een open debat zoals wij dat in Nederland kennen (Grondwettelijk vastgelegd zelfs) bestaan er per definitie geen 'goede' of 'foute' meningen. Zouden wij in een totalitaire of theocratische staat hebben geleefd wel, aangezien je dan iemands mening zou kunnen toetsen aan de opvatting die is vastgelegd en waar niet van afgeweken mag worden. De vrijheid waarvan wij kunnen genieten (onder andere op dit forum) is juist dat wij vrij zijn in onze opvattingen. Een groot goed, dat ook het beschermen waard is.

Wat jij bedoelt te zeggen is dat jij het niet eens bent met iemand anders zijn opvatting. Dat mag. Maar het feit dat jij er niet eens mee bent maakt een mening niet goed of fout. Als je pas vijftien bent kan ik het begrijpen dat je dit nog niet wist, anders had je dit echt moeten weten.
--
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 14:36:55 #140
198365 Morendo
The Real Deal
pi_132323902
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:32 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

Ik klaag toch ook niet over het suikerfeest. Sinterklaas en zwarte piet zijn een traditie in NL en daar horen al die kneuzen vanaf te blijven. Sluit jezelf lekker op rond Sinterklaas of zo maar ontneem Nederland niet een prachtig feest wat 0 met negers, racisme te maken heeft.
Het is inderdaad tamelijk racistisch om enkel van blanke mensen te verwachten dat ze zich nimmer aanstootgevend opstellen. Zo zou de burqa wegens seksisme ook verboden kunnen worden, als je de zeurpieten in dit topic zou volgen.
pi_132323955
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:33 schreef _dodecahedron_ het volgende:

[..]

:D
pi_132323984
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:36 schreef beantherio het volgende:

[..]

Je eigen mening aanpassen om een kleine minderheid erbij te willen houden is fout. Dat is politiek correct willen zijn. Maar de meerheid heeft het ook niet perse altijd bij het rechte eind. Dat zal ik ook niet beweren.
Die vent geeft toch gewoon zijn eigen mening over het onderwerp :? Zoals jij dat ook doet?
ze zijn fucking nice.
pi_132323989
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:33 schreef _dodecahedron_ het volgende:

[..]

Als ze die demonstratie plannen tijdens de intocht kunnen ze spreken over een miljoenenopkomst. ^O^ :D
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 14:43:56 #144
262 Re
Kiss & Swallow
pi_132324040
volgende stap is natuurlijk sinterklaas zelf afschaffen, de slavendrijver... dat kun je toch niet maken om iemand die verantwoordelijk is voor 1000en dode pieten te vereren?
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 14:44:17 #145
38114 beantherio
pi_132324046
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:36 schreef Ryon het volgende:

[..]

Wellicht dat je nog niet oud genoeg bent om deze stof in vwo of havo 4 behandeld te hebben gekregen. Maar dan leg ik het maar even uit:

In een open debat zoals wij dat in Nederland kennen (Grondwettelijk vastgelegd zelfs) bestaan er per definitie geen 'goede' of 'foute' meningen. Zouden wij in een totalitaire of theocratische staat hebben geleefd wel, aangezien je dan iemands mening zou kunnen toetsen aan de opvatting die is vastgelegd en waar niet van afgeweken mag worden. De vrijheid waarvan wij kunnen genieten (onder andere op dit forum) is juist dat wij vrij zijn in onze opvattingen. Een groot goed, dat ook het beschermen waard is.

Wat jij bedoelt te zeggen is dat jij het niet eens bent met iemand anders zijn opvatting. Dat mag. Maar het feit dat jij er niet eens mee bent maakt een mening niet goed of fout. Als je pas vijftien bent kan ik het begrijpen dat je dit nog niet wist, anders had je dit echt moeten weten.
Jij gaat af op de termen "goed" en "fout" en hebt daar een bepaald gevoel bij (die je in bovenstaande verwoord hebt). Ik hang aan die termen een bepaalde betekenis die ik in mijn voorgaande postings al uitgelegd heb. Het is echt een fout (no pun intended) om te denken dat ik met mijn verwoording iets wil afdoen aan democratische vrijheden en de vrijheid van meningsuiting. En volgens mij heb ik dat inmiddels wel duidelijk gemaakt.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 14:47:37 #146
38114 beantherio
pi_132324131
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:41 schreef kittenszijnfuckingnice het volgende:

[..]

Die vent geeft toch gewoon zijn eigen mening over het onderwerp :? Zoals jij dat ook doet?
Nou, volgens het zinnetje waar ik in een eerdere posting al naar verwees gaat het wat verder dan een mening. Nieman heeft voor ons de keuze al gemaakt: zwarte Piet verdwijnt en daar mogen we van hem blij mee zijn.
pi_132324214
Als veel zwarte mensen zich toch hier aan storen bij sinterklaasvieringen, verander dan maar de kleur van de pruik en de lippenstift. Of meer variatie in pruiken.

De term "zwarte piet" is zo ingeburgerd dat het echt heel suf is om er een paarse piet van te maken.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 14:54:58 #148
198365 Morendo
The Real Deal
pi_132324276
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:51 schreef _dodecahedron_ het volgende:
Als veel zwarte mensen zich toch hier aan storen bij sinterklaasvieringen, verander dan maar de kleur van de pruik en de lippenstift. Of meer variatie in pruiken.

De term "zwarte piet" is zo ingeburgerd dat het echt heel suf is om er een paarse piet van te maken.
Paternalisme, laat de mensen zelf bepalen hoe ze zich verkleden.
pi_132324278
quote:
3s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:43 schreef Re het volgende:
volgende stap is natuurlijk sinterklaas zelf afschaffen, de slavendrijver... dat kun je toch niet maken om iemand die verantwoordelijk is voor 1000en dode pieten te vereren?
Of een zwarte Sinterklaas. Maar dat kan. Komt op hetzelfde moment als de film over Mandela met Brad Pitt als Mandela. :+
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 14:55:25 #150
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132324284
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:44 schreef beantherio het volgende:

[..]

Jij gaat af op de termen "goed" en "fout" en hebt daar een bepaald gevoel bij (die je in bovenstaande verwoord hebt). Ik hang aan die termen een bepaalde betekenis die ik in mijn voorgaande postings al uitgelegd heb. Het is echt een fout (no pun intended) om te denken dat ik met mijn verwoording iets wil afdoen aan democratische vrijheden en de vrijheid van meningsuiting. En volgens mij heb ik dat inmiddels wel duidelijk gemaakt.
Goed en fout zijn termen waar al een betekenis aan gekoppeld is ;)

Wat jij, al dan niet bewust doet, is een typisch verschijnsel dat je vaker in het debat ziet. Men tracht iemand ander zijn opvatting (over wat dan ook) te diskwalificeren als 'goed' of 'fout'. Dat is een debattechniek waar degene die er gebruik van maakt zichzelf, ironisch genoeg, mee diskwalificeert. In het maatschappelijke debat is het gebruik van deze techniek nog velen malen problematischer omdat je daarmee een politiek correctheid creëert. Dat is ook waar gelly, geheel terecht, op wees.

Dit is geen gemakkelijke stof (daarom wordt het pas in havo en vwo 4 behandeld) maar wel redelijk fundamenteel. Het is dus de moeite waard om er even over na te denken :).
--
pi_132324287
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:51 schreef _dodecahedron_ het volgende:

Negerzoen is inderdaad ook gewoon nog negerzoen
pi_132324332
De Hell's Angels hebben al aangeboden om bij de intocht aanwezig te zijn want "van Sint en Piet blijf je af".
Wat zal het een gezellig feestje worden dit jaar. :')
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 14:57:57 #153
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_132324333
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:55 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Of een zwarte Sinterklaas. Maar dat kan. Komt op hetzelfde moment als de film over Mandela met Brad Pitt als Mandela. :+
Zo typisch Hollywood is dat.
De rechter, de politiecomissaris en de president zijn bijna altijd zwart. :')
pi_132324336
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:54 schreef Morendo het volgende:

[..]

Paternalisme, laat de mensen zelf bepalen hoe ze zich verkleden.
Je zal toch een beslissing moeten maken als je als comité een sinterklaasfeest organiseert.
pi_132324348
quote:
12s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:55 schreef Ryon het volgende:

[..]

Wat jij, al dan niet bewust doet, is een typisch verschijnsel dat je vaker in het debat ziet. Men tracht iemand ander zijn opvatting (over wat dan ook) te diskwalificeren als 'goed' of 'fout'. Dat is een debattechniek waar degene die er gebruik van maakt zichzelf, ironisch genoeg, mee diskwalificeert. In het maatschappelijke debat is het gebruik van deze techniek nog velen malen problematischer omdat je daarmee een politiek correctheid creëert. Dat is ook waar gelly, geheel terecht, op wees.

Dit is geen gemakkelijke stof (daarom wordt het pas in havo en vwo 4 behandeld) maar wel redelijk fundamenteel. Het is dus de moeite waard om er even over na te denken :).
Jouw hele verhaal is ook slechts een mening, waarbij je de mening van beantherio als fout bestempelt.
pi_132324380
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:28 schreef SuperHarregarre het volgende:
Een integraal deel van het spelen van Sinterklaas en Zwarte Piet is echter ook dat kinderen onwetend zijn. Een oom of buurman/leraar verkleedt zich als Sint, hopelijk onherkenbaar voor de kinderen. En een aantal neven/nichten kleden zich als Zwarte Pieten. De schmink, naast welke historische reden dan ook, zorgt er ook voor dat ze niet makkelijk herkenbaar zijn. Je kunt je neef niet herkennen aan haar, gezicht, lippen of wat dan ook. Als Zwarte Piet kun je dan ook net even wat lolliger doen, omdat je minder herkenbaar bent. Je kunt 't vergelijken met wat er gebeurt met mensen tijdens carnaval. En als je 't dan helemaal praktisch wil trekken; donkere schmink werkt dan 't best. Bij andere kleuren zijn de contouren van 't gezicht nog te goed te zien. Misschien dat heel donkerblauw werkt maar dan lijken 't net zieke smurfen.
ja, dat werkt net als met maskers idd. Daarom ook leuk om te weten dat het woord masker afstamt van het gebruik om gezichten zwart te maken bij toneelspel. :)
pi_132324452
En al was zwarte piet een neger dan zouden die stoere 'nigga's' beter de vriendelijke zwarte piet als rolmodel nemen ipv gangsterrappers en criminelen.
pi_132324512
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:57 schreef poemojn het volgende:
De Hell's Angels hebben al aangeboden om bij de intocht aanwezig te zijn want "van Sint en Piet blijf je af".
Serieus? :D
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 15:08:51 #159
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132324579
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:58 schreef Igen het volgende:

[..]

Jouw hele verhaal is ook slechts een mening, waarbij je de mening van beantherio als fout bestempelt.
Nee, mijn referentiekader is de vrijheid van meningsuiting waar ik in mijn vorige post op wees dat het een goed is dat het beschermen waard is. Ook exact de reden dat ik deze post maakt. Vanuit dat perspectief is het problematisch als mensen (burgers, overheden,religieuze leiders, whatever) opvattingen als goed of fout bestempelen. Het is wel mogelijk om te stellen dat je een opvatting niet deelt of dat je een opvatting niet overtuigend genoeg vindt.

Daar kan je het mee oneens zijn trouwens. Er zijn diverse politieke en religieuze motieven te bedenken waarom vrijheid van meningsuiting onwenselijk is. Als men stelt dat de Islam bijvoorbeeld het enige ware geloof is, dan zijn meningen die daarvan afwijken per definitie fout en kunnen ook strafbaar gesteld worden. Wat in veel landen ook gebruik is.

Binnen het dogmatisch politiek correct denken zie je dezelfde tendens terug komen. Meningen die afwijken van wat gangbaar is worden als fout betiteld. Kwalijke zaak als men kijkt naar de gevolgen die dat heeft voor het open debat. Binnen de Zwarte Pieten discussie merk je dit ook terug komen. De afwijkende mening van een minderheid (Zwarte Piet is racistisch) wordt door de goegemeente afgestraft. Men gaat niet in debat (wat wel de bedoeling moet zijn) maar serveert de mening al op voorhand af.
--
  Admin zaterdag 19 oktober 2013 @ 15:08:57 #160
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_132324583
quote:
3s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:43 schreef Re het volgende:
Dat ze die amerikanen eens aanpakken met hun Santa's little helpers }:|
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_132324649
quote:
6s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 15:08 schreef yvonne het volgende:

[..]

Dat ze die amerikanen eens aanpakken met hun Santa's little helpers }:|
met hun tv programma's waar of uitsluitend blanken dan wel uitsluitend zwarten nog aan meedoen :') :') :') beetje de pot verwijt de ketel dat ie ZWART ziet :D mag dat spreekwoord trouwens nog ?
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_132324688
quote:
12s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:55 schreef Ryon het volgende:

[..]

Oeh, tamelijk neerbuigend.
pi_132324838
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 15:05 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Serieus? :D
ja, echt. Ik weet niet hoe ik naar een tweet moet linken maar
https://mobile.twitter.com/HellsAngeIs
Als dit zo doorgaat zullen wij de Sinterklaasintocht wel begeleiden. Van Sint en Piet blijf je af! #teamzwartepiet
1:01pm - 19 okt 13
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 15:20:34 #164
38114 beantherio
pi_132324876
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 15:13 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Goed van mij dat ik er niet naar gehapt heb he? :P ;)
pi_132325055
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 15:20 schreef beantherio het volgende:

[..]

Goed van mij dat ik er niet naar gehapt heb he? :P ;)
+10 voor zelfbeheersing :D
pi_132325065
Ik begin trouwens een beetje te verdenken dat die zeurpiet Quinsy (of whatever his name is) eigenlijk gewoon een blank iemand is die geschminkt is... dit is gewoon een campagne van de PVV of meer leden te werven :P
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_132325114
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 15:27 schreef TLC het volgende:
Ik begin trouwens een beetje te verdenken dat die zeurpiet Quinsy (of whatever his name is) eigenlijk gewoon een blank iemand is die geschminkt is... dit is gewoon een campagne van de PVV of meer leden te werven :P
Inside Job! Zeitgeist! Zion!
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 15:31:22 #168
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132325170
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 15:13 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Eeh.. Wat? Het is slechts een constatering. Deze stof is oprecht lastig (mijn persoonlijke ervaring) en wordt mede om die reden inderdaad pas behandeld in de bovenbouw van de havo/vwo. Je merkt op Fok (en op Geenstijl, Joop en andere discussieplatformen) dat veel mensen er ook heel veel moeite mee hebben.

Deze Zwarte Pieten discussie is daar weer een mooi voorbeeld van.
--
pi_132325222
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 15:08 schreef Ryon het volgende:

[..]

Nee, mijn referentiekader is de vrijheid van meningsuiting waar ik in mijn vorige post op wees dat het een goed is dat het beschermen waard is. Ook exact de reden dat ik deze post maakt. Vanuit dat perspectief is het problematisch als mensen (burgers, overheden,religieuze leiders, whatever) opvattingen als goed of fout bestempelen. Het is wel mogelijk om te stellen dat je een opvatting niet deelt of dat je een opvatting niet overtuigend genoeg vindt.

Daar kan je het mee oneens zijn trouwens. Er zijn diverse politieke en religieuze motieven te bedenken waarom vrijheid van meningsuiting onwenselijk is. Als men stelt dat de Islam bijvoorbeeld het enige ware geloof is, dan zijn meningen die daarvan afwijken per definitie fout en kunnen ook strafbaar gesteld worden. Wat in veel landen ook gebruik is.

Binnen het dogmatisch politiek correct denken zie je dezelfde tendens terug komen. Meningen die afwijken van wat gangbaar is worden als fout betiteld. Kwalijke zaak als men kijkt naar de gevolgen die dat heeft voor het open debat. Binnen de Zwarte Pieten discussie merk je dit ook terug komen. De afwijkende mening van een minderheid (Zwarte Piet is racistisch) wordt door de goegemeente afgestraft. Men gaat niet in debat (wat wel de bedoeling moet zijn) maar serveert de mening al op voorhand af.
Zo is het maar net. En dus was het niet terecht dat je beantherio zo afserveerde door te stellen dat je in 4havo al het objectieve feit leert dat goede en foute meningen niet bestaan.

Overigens is de Islam natuurlijk wel een heel extreem en dogmatisch voorbeeld. Ons eigen Art 137d Sr. definieert net zo goed bepaalde meningen als 'fout', maar dan met de achtergrond dat een vredige en harmonische samenleving ook in het algemeen belang is en niet per se ondergeschikt aan het belang van de vrijheid van meningsuiting. En terecht, naar mijn mening.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 15:43:55 #170
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132325470
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 15:33 schreef Igen het volgende:

[..]

Zo is het maar net. En dus was het niet terecht dat je beantherio zo afserveerde door te stellen dat je in 4havo al het objectieve feit leert dat goede en foute meningen niet bestaan.
Objectieve feit :? Dat stelde ik niet. Je legt woorden in mijn mond. Wat trouwens wel grappig is:

Men leert in de bovenbouw van de school namelijk juist dat er geen fout en goede meningen bestaan. Het is in Nederland ook gewoon toegestaan om drogredeneringen toe te passen, zoals de stroman, waar jij nu gebruik van hebt gemaakt.

Toch wordt kinderen geleerd om deze debattechnieken te vermijden. Waarom? Omdat de waarde van een argument af te leiden valt uit de overtuigingskracht. Op fok zijn stromannen schering en inslag en ook in de politiek worden zij veel gebruikt. Op het moment dat een argument echter herkend wordt als een stroman verliest deze zijn waarde. Daarnaast (en dat is een fundamenteler punt) verliest ook het debat zijn waarde als men gebruik maakt van bijv stromannen. Men reageert dan niet meer op elkaars punten, maar verzint deze voor zichzelf om vervolgens langs elkaar heen te discussiëren. Verspilling van tijd.

In het geval van politiek correctheid (waar het in dit topic omgaat) bestaat er nog een veel groter maatschappelijk gevaar. Namelijk dat van uitsluiting:

In dit topic (en op Geenstijl en Joop) wordt gesteld dat mensen met een bepaalde opvatting (zwarte piet is kwetsend) (A) janken en dat niet moeten doen (B) maar moeten opbokken uit Nederland. Meestal worden de mensen dan ook aangeduid met 'zwarten' of met 'zeurpiet' wat ook redelijk typisch is.

Het debat willen beslechten door te stellen dat mensen niet alleen hun mening mogen uiten (want dat is maar gezeur) maar zelfs geen deel meer mogen nemen aan deze samenleving (!!!) is behoorlijk verstrekkend. En ik denk zelf dat mensen ook wel kunnen bedenken waarom dit geen positieve ontwikkeling is.
quote:
Overigens is de Islam natuurlijk wel een heel extreem en dogmatisch voorbeeld. Ons eigen Art 137d Sr. definieert net zo goed bepaalde meningen als 'fout', maar dan met de achtergrond dat een vredige en harmonische samenleving ook in het algemeen belang is en niet per se ondergeschikt aan het belang van de vrijheid van meningsuiting. En terecht, naar mijn mening.
De Islam is het bekendste voorbeeld ja, vandaar dat ik het ook noemde. en ja, Art 137 (en dan voornamelijke c) Str is natuurlijk een van de bekendste voorbeelden van de beperking van de vrijheid van meningsuiting in Nederland. Dit artikel is zeer omstreden (PVV pleit ook voor afschaffing). Dat de VvM niet onbeperkt is staat buiten kijf, maar de vraag is in hoeverre deze wel beperkt mag worden. Ik zelf heb trouwens geen problemen met art 137(c) Str.
--
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 15:47:10 #171
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_132325532
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 11:48 schreef Grouch het volgende:

[..]

Tot 20 jaar geleden WAS Piet een imbeciel. 1+1 =3 ring any bells ? En tot 10 jaar geleden sprak hij gebroken Nederlands met een Surinaams accent. Amsterdam heeft toen zelfs een speciale gemeentelijke verordening opgesteld om dat te verbieden nadat de hoeveelheid klachten te groot werd.

Inmiddels is hij echter idd een intelligent figuur met vele positieve kwaliteiten die voor de bijna seniele sint zorgt. Maarja. De klagers zijn allemaal niet van de huidige kindergeneratie.
Ik ben ook niet van de huidige kindergeneratie, maar ik herinner me niets van dat vermeende gebroken Nederlands van Zwarte Piet, en ook niet van imbeciel gedrag. Ik heb de indruk dat dat in de jaren '70 al not done was. Ik heb nog eens wat fragmenten van tv-uitzendingen uit die tijd bekeken om te zien of ik me dat verkeerd herinnerde.

In deze opname uit 1973 spreekt gelegenheids-Piet Rob de Nijs inderdaad met een komisch bedoeld, dom klinkend nep-accent:

Maar dat lijkt een uitzondering te zijn. In Sinterklaasspecials uit 1972, 1977 en 1979 wordt Zwarte Piet in elk geval niet als "imbeciel" voorgesteld en al evenmin als een onderdanige knecht: in de opname uit 1977 worden de kinderen aangemoedigd om nu ook eens voor hem op dezelfde wijze te zingen en te applaudiseren als ze voor Sinterklaas doen. Piet Römer, die in die tijd de Hoofdpiet speelde, spreekt steeds onberispelijk Nederlands. Eén van de kleine Pieten uit de musical van 1972 spreekt weliswaar met een zwaar aangezet accent (4:55), maar dat is Amsterdams, geen Surinaams... Uit die video wordt trouwens ook wel duidelijk waar de sympathie van de makers ligt. In elk geval niet bij de norse chef.
pi_132325640
Niet dat Grouch nu gaat zeggen dat het langer geleden is dat Piet zn rare accent verloor... de tegenstanders doen hun uiterste best om Zwarte Piet uit de sprookjessfeer te halen zodat ze kunnen bepleiten dat het een neger is.
pi_132325696
Trouwens, gaat het niet om nu? En niet toen?

Waar het nu omgaat: piet is een held voor menig kind. Sinterklaas is nu geen racistisch feest en zo worden de kids ook niet opgevoed. Tenzij kinderen anders worden onderwezen door hun ouders, blank donker rood geel whatever, zijn zij bij voorbaat blind voor de kleur voor van je huid en zijn ze niet racistisch.

Verder lijkt zwarte piet tegen het zere been te schoppen van wat Surinamers (1e/2e/3+e generatie etc) en zijn er een paar blanken die zich wel kunnen vinden in hun mening. Maar deze personen lijken hun standpunten vooral op vroeger te baseren en niet hoe men de huidige traditie uitvoert.

Ik zie zelf niet zoveel heil in allerlei gekleurde pieten, maar het is een optie waar ik mee kan leven. De reden dat ik zelf liever niet zwarte piet zie gaan is enkel omdat de racisme kaart wordt gespeeld en men niet nadenkt over de gevolgen daarvan. En dan zijn er ook nog andere belangen zoals geld ermee gemoeid. Op die manier verliezen Sinterklaas en mogelijk vele kinderen daarmee hun onschuld.
pi_132325728
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 15:51 schreef Poolbal het volgende:
Niet dat Grouch nu gaat zeggen dat het langer geleden is dat Piet zn rare accent verloor... de tegenstanders doen hun uiterste best om Zwarte Piet uit de sprookjessfeer te halen zodat ze kunnen bepleiten dat het een neger is.
Je ontkent dat mensen in meerderheid zwarte piet als een neger zien ?
Wat is het nut van die ontkenning ?
pi_132325755
In 1987 legde Gerda Havertong aan Pino uit dat ze het niet leuk vond om zwarte Piet genoemd te worden. In Sesamstraat dus.

Het accent schijnt vooral tussen 1950 en 1965 gespeeld te hebben, toen piet van boeman een leuke dommerd werd. Dat is daarna aangepast, maar er zullen nog genoeg pieten zijn die zich dom voordoen omdat dat voor de kinderen zo leuk is, meer gelijkwaardig aan de kinderen. Het doel is over het algemeen niet om racistisch te zijn..
pi_132325776
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 15:55 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je ontkent dat mensen in meerderheid zwarte piet als een neger zien ?
Wat is het nut van die ontkenning ?
Totdat elke keer die discussie weer oplaait zie ik Zwarte piet niet als een neger. En ik denk dat dit een beeld is wat de meerderheid ziet. Niet wat men nu probeert op te dringen.
pi_132325828
Zwarte Piet en Sinterklaas zijn een iconisch duo. De Sint is al 600 jaar oud, Piet zal ook zoiets zijn.

Iedereen kijkt naar ze als mythische figuren, en nu doet een groepje zn uiterste best om ons allen naar Zwarte Piet te laten kijken als een neger.
pi_132325853
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 16:00 schreef Poolbal het volgende:
Zwarte Piet en Sinterklaas zijn een iconisch duo. De Sint is al 600 jaar oud, Piet zal ook zoiets zijn.

Iedereen kijkt naar ze als mythische figuren, en nu doet een groepje zn uiterste best om ons allen naar Zwarte Piet te laten kijken als een neger.
Hij was ook bedoeld als neger door de tekenaar die omstreeks 1850 zwarte piet schiep
pi_132325890
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 15:58 schreef MrGuma het volgende:

[..]

Totdat elke keer die discussie weer oplaait zie ik Zwarte piet niet als een neger. En ik denk dat dit een beeld is wat de meerderheid ziet. Niet wat men nu probeert op te dringen.
raar... het is al duidelijk geweest dat zwarte piet een neger is in dit spel.
Zo was het ook bedoeld door de tekenaar Schenkman die hem voor het eerst introduceerde in de sintverhalen.
pi_132325911
Het is 2013, hij is al een halve eeuw anders. Maar nu is hij weer terug aan het veranderen. In die zin hebben de tegenstanders gelijk: een traditie kan veranderen. Jammer dat zij er zon negatieve verandering van maken.
pi_132325939
En het was ook al bekend dat Schenkman niet de eerste was, maar dat die dateert van 1828. Voor zover nu bekend dus. De meeste mensen schreven niet alles op wat ze deden.
pi_132325955
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 16:02 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

raar... het is al duidelijk geweest dat zwarte piet een neger is in dit spel.
Zo was het ook bedoeld door de tekenaar Schenkman die hem voor het eerst introduceerde in de sintverhalen.
En nu? Nu is zwarte piet een held voor kinderen en heeft niemand er racistische bedoelingen mee.

Alsof we alles gaan bannen wat toen gebeurden omtrent slavernij / rassen, dan kunnen we ook ouderwetse booten wegdoen, want daar werden vroeger slaven in vervoerd! Of handboeien.. die gebruikten ze toen ook al.
pi_132325976
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 16:04 schreef poemojn het volgende:
En het was ook al bekend dat Schenkman niet de eerste was, maar dat die dateert van 1828. Voor zover nu bekend dus. De meeste mensen schreven niet alles op wat ze deden.
Schenkman is het meest bekend geworden als de tekenaar die zwarte piet introduceerde in de sintverhalen. Hij tekende geen schoorsteenveger. Ook niet een blanke met schoorsteenvegen op het gezicht.

http://www.sintforum.com/(...)olaas_en_zijn_Knecht

http://www.dbnl.org/tekst(...)39stni01_01_0002.php
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 16:06:35 #184
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132325984
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 16:03 schreef Poolbal het volgende:
Het is 2013, hij is al een halve eeuw anders. Maar nu is hij weer terug aan het veranderen. In die zin hebben de tegenstanders gelijk: een traditie kan veranderen. Jammer dat zij er zon negatieve verandering van maken.
Men tracht van een kwetsend figuur een minder kwetsend figuur te maken (wat volledig past binnen de ontwikkeling die de figuur Zwarte Piet de afgelopen eeuw heeft doorgemaakt) waardoor het feest voor meer mensen leuk wordt en dat is een negatieve verandering?
--
pi_132326096
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 14:11 schreef SuperHarregarre het volgende:
Dat geldt ook voor die linkse gutmenschen die hierover vallen.
Wat is dat toch altijd met die affectie voor Duitse termen van 70 jaar terug? :{
quote:
Het begrip Gutmensch werd een populair begrip dankzij het nazi-weekkrantje Der Stürmer, waarin wekelijks werd verteld dat joden onhygienisch woestijnvolk waren die samenzweerden met communisten, echte Duitsers wilden doden en de hele wereld wilden overnemen. Met Gutmensch werd iedereen bedoeld die geloofde in het goede van de mens en het dus niet eens was met het nazisme en de rassenpolitiek van de nazi's.

meer: http://www.krapuul.nl/blo(...)en-zijn-gutmenschen/
(En nee, geen Godwin, ik ben niet degene die hier als eerste met nazitermen loopt te smijten.)
pi_132326103
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 15:43 schreef Ryon het volgende:

[..]

Objectieve feit :? Dat stelde ik niet. Je legt woorden in mijn mond.
Ja, sorry, ik had jouw posts niet goed gelezen. Om dus aan het verwijt van stroman tegemoet te komen, poging twee:

Je stelde dat goede en foute meningen alleen in theocratische en totalitaire staten bestaan maar in Nederland niet, per definitie en met grondwettelijke vastlegging. Maar dat klopt niet en het verwijt aan het adres van TS blijft onterecht.
quote:
In het geval van politiek correctheid (waar het in dit topic omgaat) bestaat er nog een veel groter maatschappelijk gevaar. Namelijk dat van uitsluiting:

In dit topic (en op Geenstijl en Joop) wordt gesteld dat mensen met een bepaalde opvatting (zwarte piet is kwetsend) (A) janken en dat niet moeten doen (B) maar moeten opbokken uit Nederland. Meestal worden de mensen dan ook aangeduid met 'zwarten' of met 'zeurpiet' wat ook redelijk typisch is.

Het debat willen beslechten door te stellen dat mensen niet alleen hun mening mogen uiten (want dat is maar gezeur) maar zelfs geen deel meer mogen nemen aan deze samenleving (!!!) is behoorlijk verstrekkend. En ik denk zelf dat mensen ook wel kunnen bedenken waarom dit geen positieve ontwikkeling is.
Ik vind het ook belachelijk hoor, dat meteen wordt geroepen dat die mensen dan maar moeten ophoepelen.
quote:
[..]

De Islam is het bekendste voorbeeld ja, vandaar dat ik het ook noemde. en ja, Art 137 (en dan voornamelijke c) Str is natuurlijk een van de bekendste voorbeelden van de beperking van de vrijheid van meningsuiting in Nederland. Dit artikel is zeer omstreden (PVV pleit ook voor afschaffing). Dat de VvM niet onbeperkt is staat buiten kijf, maar de vraag is in hoeverre deze wel beperkt mag worden. Ik zelf heb trouwens geen problemen met art 137(c) Str.
Ik was even bang dat er een beeld zou ontstaan dat je óf voor onbeperkte vrijheid van meningsuiting zonder enige beperkingen, óf voor een dogmatisch totalitair of religieus regime zou moeten zijn zonder mogelijkheid van een middenweg. Vandaar dat ik het noemde.

Afijn, mijn eigen mening is dat het belang van een vredige en harmonieuze samenleving niet alleen op de afzender van de boodschap kan worden afgewenteld (zoals art. 137c/d doen) maar ook bij de ontvanger een zeker incasseringsvermogen vereist.
pi_132326131
Kan best zijn Bluesdude. Als kind zag ik 't nooit zo maar dat kan ook aan mij liggen. Voor mij was Zwarte Piet de helper van Sinterklaas die me pepernoten gaf en die de kadootjes uitdeelde in de klas. Als kind ligt alles zoveel eenvoudiger. Denk ook aan bijvoorbeeld Bas van Toor. Zonder make-up lijkt het een enorme viezerik maar als kind ben je compleet blind voor de gedachtenkronkels van volwassenen.

Ik ben verder wel benieuwd wat dit allemaal gaat opleveren. Zwarte Pieten zonder schmink doet wel erg veel af aan 't geheel. Zwarte Piet spelen is mede leuk omdat je half anoniem bent. De kleur makeup is daarbij wel van belang. Hoe donkerder hoe anoniemer.
pi_132326151
Maar om hun punt te maken -zwarte piet is een karikatuur van een neger- doen ze er alles aan om hem weer tot neger te maken. Niemand die sinterklaas vierde had die associatie, het was een mythisch figuur die notabene door je CV ketel kroop. Maar nu is die associatie springlevend, en dat is wat ze willen.

Het is hetzelfde als dat we een actie starten om Sinterklaas een priester te laten zijn, want die misbruiken kinderen. Ja, maar het is sinterklaas! Niemand ziet hem als priester! Ja, maar hij heeft een mijter, een staf, een tabberd. Het is een karikatuur van een priester en dus een pedo. Ga dat maar lang genoeg herhalen en dan kijkt niemand meer naar Sinterklaas als mythisch figuur.
pi_132326226
Serieus mensen .... wat is er aan de hand in Nederland ... ik kijk net in die facebook groepen over de discussie.

Tegenstanders van Zwarte Piet:
quote:
Erik van Muiswinkel heeft enige populariteit nu, net als Hitler populariteit had in Duitsland terwijl de rest van de wereld walgde van zijn daden. Hij heeft zijn medemens verloochend om de kost te verdienen, net zoals die blackface-acteurs in de film "Bamboozled" deden...Erik van Muiswinkel kiest ervoor om zijn ziel te verkopen.
Echt waar, Erik van Muiswinkel = Hitler? :')

En de Zwarte Piet fundi's:
quote:
Achterlijke mensen al jaren bestaat Sint en piet straks gaan dierenactivisten zeiken over de Rudolph het rendier van de kerstman. Alles mag wat zij oké vinden maar ander soort feest zoals Suikerfeest is voor mij verschrikkelijk omdat ik diabetes heb. Overal krijgen ze vrij voor maar willen onze kinderen vrij voor 2 en 3 oktober staat leerplicht aan je deur. Bevalt het niet ga gewoon terug naar je eigen land waar je niet gediscrimineerd wordt.
Suikerfeest verschrikkelijk omdat je diabetes hebt, meid. :')

Verder beledigingen en dom roepen dat je "maar terug moet naar je eigen land" als je het ergens niet mee eens bent.
pi_132326249
Precies, Poolbal. Je kunt er net zo lang op hameren tot je 't verpest voor iedereen. Als mensen zich opmaken als Zwarte Piet, is dat dan om negers te pesten? Nee, omdat Zwarte Pieten als tof worden gezien en bij dit feest horen. Ik wilde erg graag Zwarte Piet spelen, want dan krijg je een zak met snoep om uit te delen aan kinderen. Dat is gewoon leuk om te doen en iedereen is blij. Nu word je als Zwarte Piet neergezet als een vuige racist. :')
pi_132326271
Alsof creolen ook echt rode lippen hebben :') . Dan kan het net zo goed een karikatuur van Angelina Jolie zijn.
-
pi_132326284
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 16:12 schreef Poolbal het volgende:
Maar om hun punt te maken -zwarte piet is een karikatuur van een neger- doen ze er alles aan om hem weer tot neger te maken. Niemand die sinterklaas vierde had die associatie,
Ik weet niet beter of die associatie was er altijd al bij iedereen.
Het is niet waar dat "ze" er alles aan doen hem ten onrechte neger te noemen.
pi_132326286

Aan deze gast zou Quinsy een voorbeeld kunnen nemen.
pi_132326323
En over de reacties als "ophoepelen".

Het begon ermee dat Quinsy zei: zwarte piet is racisme. En volgens mij heeft hij, of in ieder geval zijn medestanders, gezegd dat als je het viert dat je latent racist bent of in ieder geval de karikatuur steunt.

Als je dat feest zonder bedoeling viert en je wordt racist genoemd, dan krijg je inderdaad een reactie.

Zijn actie bij de intocht was ook gewoon een provocatie. Stel een PVVer gaat bij een koranschool voor kinderen staan met een shirt "Islam is haat". Zijn stelling is goed te verdedigen, maar:

1) laat kinderen er buiten
2) dat is jouw mening, die kinderen en volwassenen ervaren dat niet zo
3) laat de politie die mafketel verwijderen (als hij al niet door volwassenen in elkaar geschopt zou worden)

Is het raar dat mensen die PVVer niet op vriendelijke wijze ontvangt? Nee, tuurlijk niet. Die PVV provoceert.
pi_132326329
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 16:03 schreef Poolbal het volgende:
En er stiekempjes een prijskaartje aanhangen zoals nu blijkt.
  Admin zaterdag 19 oktober 2013 @ 16:18:22 #196
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_132326330
Deze discussie komt ieder jaar terug, er moesten al blauwe, gele, rode en groene Pieten komen, wel Piet, geen Piet. En nu is het weer racistisch/
Ja best hoor.

Die hele verkleedpartij hoort toch ook bij het spannende en geloof in die periode,

Hier, 2011, toen maakten de Amerikanen bezwaar:
http://www.frontaalnaakt.nl/archives/schoorsteenveger.html
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_132326378
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 16:15 schreef SuperHarregarre het volgende:
Nu word je als Zwarte Piet neergezet als een vuige racist. :')
Is dat zo ?
Als iemand zegt dat de figuur zwarte piet voortkomt uit racisme dan is dat niet hetzelfde als zeggen dat diegene die zwarte piet spelen racisten zijn .
Je moet terug gaan naar de bron en die iemand om uitleg vragen
pi_132326383
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 16:18 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

En er stiekempjes een prijskaartje aanhangen zoals nu blijkt.
De aap komt uit de mouw! OOPS _O-
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 16:21:24 #199
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132326421
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 16:10 schreef Igen het volgende:

[..]

Ja, sorry, ik had jouw posts niet goed gelezen. Om dus aan het verwijt van stroman tegemoet te komen, poging twee:

Je stelde dat goede en foute meningen alleen in theocratische en totalitaire staten bestaan maar in Nederland niet, per definitie en met grondwettelijke vastlegging. Maar dat klopt niet en het verwijt aan het adres van TS blijft onterecht.
Dat is niet precies wat ik stelde. Ik stelde wel dat in dergelijke staten (die ik aanhaalde omdat het een algemeen erkend schrikbeeld is) het gebruikelijk is, dit om de waarde van de VvM te onderstrepen en te wijzen op het gevaar van het normeren in fout en goed van meningen. De VvM is wel grondwettelijk vastgelegd, mede om die reden. Ook in de Grondwet is deze trouwens al beperkt.

quote:
Ik was even bang dat er een beeld zou ontstaan dat je óf voor onbeperkte vrijheid van meningsuiting zonder enige beperkingen, óf voor een dogmatisch totalitair of religieus regime zou moeten zijn zonder mogelijkheid van een middenweg. Vandaar dat ik het noemde.
Nee, die zwart/wit stelling vind ik te extreem. Mijn probleem zit hem echt in het gebruik van een middenfiguur, namelijk dat van politieke correctheid, zoals ook in dit topic aan de orde is. Dat sommige onderwerpen (zoals de Zwarte Piet) onbespreekbaar zijn. Mensen die een mening hebben die afwijkt van de standaard zijn 'Zeurpieten' en moeten stoppen met janken en hebben een 'foute' mening.

Kwalijk en schadelijk voor het open debat. Zeker over dit onderwerp zou gewoon inhoudelijk gedebatteerd moeten kunnen worden.
quote:
Afijn, mijn eigen mening is dat het belang van een vredige en harmonieuze samenleving niet alleen op de afzender van de boodschap kan worden afgewenteld (zoals art. 137c/d doen) maar ook bij de ontvanger een zeker incasseringsvermogen vereist.
Dat ben ik met je eens. Persoonlijk vind ik ook dat het gebruik van artikel 137 c/d alleen in de meest extreme gevallen gebruikt moet worden. Wat ook wel de praktijk is, hoewel het Wildersproces natuurlijk merkwaardig was.

In een eerder deel van dit topic suggereerde ik echter wel dat de figuur Zwarte Piet theoretisch wel aangepakt kan worden met dit artikel. De mogelijkheden zijn er wel.
--
pi_132326476
quote:
Kwalijk en schadelijk voor het open debat. Zeker over dit onderwerp zou gewoon inhoudelijk gedebatteerd moeten kunnen worden.
Niet wat mij betreft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')