Totdat elke keer die discussie weer oplaait zie ik Zwarte piet niet als een neger. En ik denk dat dit een beeld is wat de meerderheid ziet. Niet wat men nu probeert op te dringen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 15:55 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je ontkent dat mensen in meerderheid zwarte piet als een neger zien ?
Wat is het nut van die ontkenning ?
Hij was ook bedoeld als neger door de tekenaar die omstreeks 1850 zwarte piet schiepquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 16:00 schreef Poolbal het volgende:
Zwarte Piet en Sinterklaas zijn een iconisch duo. De Sint is al 600 jaar oud, Piet zal ook zoiets zijn.
Iedereen kijkt naar ze als mythische figuren, en nu doet een groepje zn uiterste best om ons allen naar Zwarte Piet te laten kijken als een neger.
raar... het is al duidelijk geweest dat zwarte piet een neger is in dit spel.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 15:58 schreef MrGuma het volgende:
[..]
Totdat elke keer die discussie weer oplaait zie ik Zwarte piet niet als een neger. En ik denk dat dit een beeld is wat de meerderheid ziet. Niet wat men nu probeert op te dringen.
En nu? Nu is zwarte piet een held voor kinderen en heeft niemand er racistische bedoelingen mee.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 16:02 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
raar... het is al duidelijk geweest dat zwarte piet een neger is in dit spel.
Zo was het ook bedoeld door de tekenaar Schenkman die hem voor het eerst introduceerde in de sintverhalen.
Schenkman is het meest bekend geworden als de tekenaar die zwarte piet introduceerde in de sintverhalen. Hij tekende geen schoorsteenveger. Ook niet een blanke met schoorsteenvegen op het gezicht.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 16:04 schreef poemojn het volgende:
En het was ook al bekend dat Schenkman niet de eerste was, maar dat die dateert van 1828. Voor zover nu bekend dus. De meeste mensen schreven niet alles op wat ze deden.
Men tracht van een kwetsend figuur een minder kwetsend figuur te maken (wat volledig past binnen de ontwikkeling die de figuur Zwarte Piet de afgelopen eeuw heeft doorgemaakt) waardoor het feest voor meer mensen leuk wordt en dat is een negatieve verandering?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 16:03 schreef Poolbal het volgende:
Het is 2013, hij is al een halve eeuw anders. Maar nu is hij weer terug aan het veranderen. In die zin hebben de tegenstanders gelijk: een traditie kan veranderen. Jammer dat zij er zon negatieve verandering van maken.
Wat is dat toch altijd met die affectie voor Duitse termen van 70 jaar terug?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 14:11 schreef SuperHarregarre het volgende:
Dat geldt ook voor die linkse gutmenschen die hierover vallen.
(En nee, geen Godwin, ik ben niet degene die hier als eerste met nazitermen loopt te smijten.)quote:Het begrip Gutmensch werd een populair begrip dankzij het nazi-weekkrantje Der Stürmer, waarin wekelijks werd verteld dat joden onhygienisch woestijnvolk waren die samenzweerden met communisten, echte Duitsers wilden doden en de hele wereld wilden overnemen. Met Gutmensch werd iedereen bedoeld die geloofde in het goede van de mens en het dus niet eens was met het nazisme en de rassenpolitiek van de nazi's.
meer: http://www.krapuul.nl/blo(...)en-zijn-gutmenschen/
Ja, sorry, ik had jouw posts niet goed gelezen. Om dus aan het verwijt van stroman tegemoet te komen, poging twee:quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 15:43 schreef Ryon het volgende:
[..]
Objectieve feitDat stelde ik niet. Je legt woorden in mijn mond.
Ik vind het ook belachelijk hoor, dat meteen wordt geroepen dat die mensen dan maar moeten ophoepelen.quote:In het geval van politiek correctheid (waar het in dit topic omgaat) bestaat er nog een veel groter maatschappelijk gevaar. Namelijk dat van uitsluiting:
In dit topic (en op Geenstijl en Joop) wordt gesteld dat mensen met een bepaalde opvatting (zwarte piet is kwetsend) (A) janken en dat niet moeten doen (B) maar moeten opbokken uit Nederland. Meestal worden de mensen dan ook aangeduid met 'zwarten' of met 'zeurpiet' wat ook redelijk typisch is.
Het debat willen beslechten door te stellen dat mensen niet alleen hun mening mogen uiten (want dat is maar gezeur) maar zelfs geen deel meer mogen nemen aan deze samenleving (!!!) is behoorlijk verstrekkend. En ik denk zelf dat mensen ook wel kunnen bedenken waarom dit geen positieve ontwikkeling is.
Ik was even bang dat er een beeld zou ontstaan dat je óf voor onbeperkte vrijheid van meningsuiting zonder enige beperkingen, óf voor een dogmatisch totalitair of religieus regime zou moeten zijn zonder mogelijkheid van een middenweg. Vandaar dat ik het noemde.quote:[..]
De Islam is het bekendste voorbeeld ja, vandaar dat ik het ook noemde. en ja, Art 137 (en dan voornamelijke c) Str is natuurlijk een van de bekendste voorbeelden van de beperking van de vrijheid van meningsuiting in Nederland. Dit artikel is zeer omstreden (PVV pleit ook voor afschaffing). Dat de VvM niet onbeperkt is staat buiten kijf, maar de vraag is in hoeverre deze wel beperkt mag worden. Ik zelf heb trouwens geen problemen met art 137(c) Str.
Echt waar, Erik van Muiswinkel = Hitler?quote:Erik van Muiswinkel heeft enige populariteit nu, net als Hitler populariteit had in Duitsland terwijl de rest van de wereld walgde van zijn daden. Hij heeft zijn medemens verloochend om de kost te verdienen, net zoals die blackface-acteurs in de film "Bamboozled" deden...Erik van Muiswinkel kiest ervoor om zijn ziel te verkopen.
Suikerfeest verschrikkelijk omdat je diabetes hebt, meid.quote:Achterlijke mensen al jaren bestaat Sint en piet straks gaan dierenactivisten zeiken over de Rudolph het rendier van de kerstman. Alles mag wat zij oké vinden maar ander soort feest zoals Suikerfeest is voor mij verschrikkelijk omdat ik diabetes heb. Overal krijgen ze vrij voor maar willen onze kinderen vrij voor 2 en 3 oktober staat leerplicht aan je deur. Bevalt het niet ga gewoon terug naar je eigen land waar je niet gediscrimineerd wordt.
Ik weet niet beter of die associatie was er altijd al bij iedereen.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 16:12 schreef Poolbal het volgende:
Maar om hun punt te maken -zwarte piet is een karikatuur van een neger- doen ze er alles aan om hem weer tot neger te maken. Niemand die sinterklaas vierde had die associatie,
En er stiekempjes een prijskaartje aanhangen zoals nu blijkt.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 16:03 schreef Poolbal het volgende:
Het is 2013, hij is al een halve eeuw anders. Maar nu is hij weer terug aan het veranderen. In die zin hebben de tegenstanders gelijk: een traditie kan veranderen. Jammer dat zij er zon negatieve verandering van maken.
Is dat zo ?quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 16:15 schreef SuperHarregarre het volgende:
Nu word je als Zwarte Piet neergezet als een vuige racist.
De aap komt uit de mouw! OOPSquote:Op zaterdag 19 oktober 2013 16:18 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
En er stiekempjes een prijskaartje aanhangen zoals nu blijkt.
Dat is niet precies wat ik stelde. Ik stelde wel dat in dergelijke staten (die ik aanhaalde omdat het een algemeen erkend schrikbeeld is) het gebruikelijk is, dit om de waarde van de VvM te onderstrepen en te wijzen op het gevaar van het normeren in fout en goed van meningen. De VvM is wel grondwettelijk vastgelegd, mede om die reden. Ook in de Grondwet is deze trouwens al beperkt.quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 16:10 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja, sorry, ik had jouw posts niet goed gelezen. Om dus aan het verwijt van stroman tegemoet te komen, poging twee:
Je stelde dat goede en foute meningen alleen in theocratische en totalitaire staten bestaan maar in Nederland niet, per definitie en met grondwettelijke vastlegging. Maar dat klopt niet en het verwijt aan het adres van TS blijft onterecht.
Nee, die zwart/wit stelling vind ik te extreem. Mijn probleem zit hem echt in het gebruik van een middenfiguur, namelijk dat van politieke correctheid, zoals ook in dit topic aan de orde is. Dat sommige onderwerpen (zoals de Zwarte Piet) onbespreekbaar zijn. Mensen die een mening hebben die afwijkt van de standaard zijn 'Zeurpieten' en moeten stoppen met janken en hebben een 'foute' mening.quote:Ik was even bang dat er een beeld zou ontstaan dat je óf voor onbeperkte vrijheid van meningsuiting zonder enige beperkingen, óf voor een dogmatisch totalitair of religieus regime zou moeten zijn zonder mogelijkheid van een middenweg. Vandaar dat ik het noemde.
Dat ben ik met je eens. Persoonlijk vind ik ook dat het gebruik van artikel 137 c/d alleen in de meest extreme gevallen gebruikt moet worden. Wat ook wel de praktijk is, hoewel het Wildersproces natuurlijk merkwaardig was.quote:Afijn, mijn eigen mening is dat het belang van een vredige en harmonieuze samenleving niet alleen op de afzender van de boodschap kan worden afgewenteld (zoals art. 137c/d doen) maar ook bij de ontvanger een zeker incasseringsvermogen vereist.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |