abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 29 november 2013 @ 01:40:34 #201
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_133733155
Ik vind de JAS Gripen ook wel wat hebben:

Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
  zaterdag 30 november 2013 @ 07:42:10 #202
302657 Wasmachinu
cleaning your mess
pi_133768285
quote:
99s.gif Op donderdag 28 november 2013 23:33 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

"Deelname aan het JSF-project zou Nederland duizenden banen en miljarden aan orders opleveren. Dat is het verkoopverhaal van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Lockheed Martin. We onderzoeken wat er terechtkomt van die belofte."

Ik vrees nu al te moeten concluderen dat er van duizenden banen en miljardenorders geen kloten terecht komt.
Van een kennis die bij Fokker werkt weet ik toch dat ie al 2- a 3 jaar werk heeft aan het JSF-project. Als het hele verhaaltje doorgaat worden dit natuurlijk nog veel meer jaren. Over geld en banen kan ik niks zeggen, maar ik gok dat je daar nooit een eerlijk antwoord op zal krijgen.
pi_133768789
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 november 2013 07:42 schreef Wasmachinu het volgende:

[..]

Van een kennis die bij Fokker werkt weet ik toch dat ie al 2- a 3 jaar werk heeft aan het JSF-project. Als het hele verhaaltje doorgaat worden dit natuurlijk nog veel meer jaren. Over geld en banen kan ik niks zeggen, maar ik gok dat je daar nooit een eerlijk antwoord op zal krijgen.
Men is vooral druk met het opbouwen en afbreken van infostands, het onderhoud van de mock-up en het weggeven van Stork-pennen.
Wie dit leest is gek
pi_133883804
z24.nl
quote:
Maxime Verhagen gaat het regelen: Nederlandse orders voor JSF


Maxime Verhagen wordt de salesman die JSF-orders voor Nederlandse bedrijven in de wacht moet slepen. Oud-minister Maxime Verhagen gaat Nederlandse bedrijven helpen opdrachten binnen te halen voor de productie en het onderhoud van de JSF. Verhagen wordt bijzonder vertegenwoordiger voor de Nederlandse defensie-industrie, zo maakte minister Henk Kamp (Economische Zaken) dinsdag bekend. De JSF (Joint Strike Fighter) wordt de opvolger van de F-16 die aan vervanging toe is. ,,De productie en het onderhoud van de JSF bieden kansen voor de Nederlandse industrie. Met zijn brede ervaring kan Verhagen de bedrijven helpen opdrachten binnen te halen'', aldus Kamp.


Oud-minister Maxime Verhagen gaat Nederlandse bedrijven helpen opdrachten binnen te halen voor de productie en het onderhoud van de JSF. Verhagen wordt bijzonder vertegenwoordiger voor de Nederlandse defensie-industrie, zo maakte minister Henk Kamp (Economische Zaken) dinsdag bekend.

De JSF (Joint Strike Fighter) wordt de opvolger van de F-16 die aan vervanging toe is. ,,De productie en het onderhoud van de JSF bieden kansen voor de Nederlandse industrie. Met zijn brede ervaring kan Verhagen de bedrijven helpen opdrachten binnen te halen”, aldus Kamp.

Nederlandse bedrijven gaan ervan uit dat de productie van de JSF goed is voor een omzet tussen de 8 en 10 miljard euro en voor in totaal zo’n 52.000 arbeidsjaren. Het onderhoud van het jachttoestel zou twee keer zoveel kunnen opleveren.

Boegbeeld Verhagen was in het verleden onder meer minister voor Buitenlandse Zaken en Economische Zaken. Hij moet op hoog niveau deuren openen en Nederlandse bedrijven steunen bij het verkrijgen van orders. Maxime Verhagen wordt het aanspreekpunt voor bedrijven die ondersteuning willen bij hun contacten met Amerikaanse bedrijven. En hij gaat bedrijvenmissies leiden naar de Verenigde Staten.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 7 december 2013 @ 03:52:01 #205
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_134009667
Brandpunt Reporter: De JSF, Straaljager of stuntvliegtuig?

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1382749
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_134026047
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 03:52 schreef Cobra4 het volgende:
Brandpunt Reporter: De JSF, Straaljager of stuntvliegtuig?

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1382749
Dramatisch slechte documentaire. Eigenlijk moet je hem binnen drie minuten afzetten: als je zegt dat de ontwikkelingskosten van de JSF meer dan 1000 miljard dollar zijn heb je het gewoon niet begrepen. De totale kosten van het F-35 project worden op 1000 miljard dollar geschat, dus ontwikkeling, productie en instandhouding voor 3500 toestellen dus niet alleen voor de ontwikkeling!

Als dan ook nog eens de helft van de vertoonde interviews rechtstreeks uit de uitzending van 2009 komt (http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1149119) denk ik dat je jezelf beter de moeite had kunnen besparen om deze documentaire te maken.

Er wordt weleens geklaagd over de JSF lobby maar de anti-JSF lobby bakt ze net zo bruin.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 18 december 2013 @ 23:11:52 #207
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_134430313
Eerste Nederlandse vlieger solo op F-35

18 december 2013, 23.40 uur
Majoor Laurens Jan Vijge na zijn vlucht, die hij als eerste Nederlandse vlieger met een Nederlandse F-35 maakte. Foto: Ministerie van DefensieMajoor Laurens Jan Vijge heeft vandaag als eerste Nederlandse vlieger een solovlucht gemaakt op de F-35. Hij steeg van Eglin Air Force Base in Florida op om zich bij zijn Amerikaanse instructeur te voegen die even daarvoor het luchtruim had gekozen met een Lightning II.

Een Nederlandse F-35. Vandaag maakte de opvolger van de F-16 de eerste vlucht met een Nederlandse vlieger in de cockpit, Foto: Ministerie van Defensie
Vijge vloog met de F-001, een van de 2 Nederlandse F-35's. Nederland bezit 2 testtoestellen die beiden op Eglin staan. De United States Air Force en de Koninklijke Luchtmacht werken op de basis in Florida intensief samen en maken voor de training van het personeel gebruik van elkaars toestellen.

Theorie en simulator
De Amerikaanse vliegbasis biedt momenteel onderdak aan het Nederlandse detachement dat wegwijs wordt gemaakt op het toekomstige jachtvliegtuig van de Koninklijke Luchtmacht. De komende periode worden 4 Nederlandse F-16-vliegers opgeleid op het nieuwe toestel. Naast Vijge zijn dat vanaf volgend jaar luitenant- kolonel Bert de Smit en de majoors Ian Knight en Pascal Smaal. Ook het technisch personeel volgt momenteel op Eglin de opleiding voor de F-35.

Majoor Vijge zwaait vanuit de cockpit tijdens het taxiën. Foto: Ministerie van Defensie
De vliegers beginnen hun opleiding met 2 maanden theorielessen en veel vliegen in de simulator. Na die periode moeten ze solo in de F-35, want er bestaat geen two seater van het toestel. Luitenant-kolonel De Smit is niet zenuwachtig voor dat moment in het voorjaar van 2014 als hij alleen in de Lightning II stapt. "Nee, we zijn door trainingen op de simulator goed voorbereid", zegt hij.

Realistisch
Majoor Vijge na de vlucht: "Fantastisch! Wat een mooie kist om te vliegen. Het gevoel dat ik nu heb is het best te beschrijven als na een proefrit in een nieuwe auto, en dat je dan weet: dit is 'm! Ook geweldig is dat we na zoveel inspanning van het hele team, deze mijlpaal hebben bereikt."

Bron: http://www.defensie.nl/ac(...)vlieger_solo_op_F_35
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_134454637
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 november 2013 01:40 schreef breaky het volgende:
Ik vind de JAS Gripen ook wel wat hebben:
Wat hebben? Best looking fighter jet in the world, zeg ik!



_O_
pi_134456330
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 november 2013 07:42 schreef Wasmachinu het volgende:

[..]

Van een kennis die bij Fokker werkt weet ik toch dat ie al 2- a 3 jaar werk heeft aan het JSF-project. Als het hele verhaaltje doorgaat worden dit natuurlijk nog veel meer jaren. Over geld en banen kan ik niks zeggen, maar ik gok dat je daar nooit een eerlijk antwoord op zal krijgen.
Omdat Nederland jaren lang vooruit bleef schuiven met de keuze om de JSF te kopen of niet zijn ze al v eel misgelopen volgens mij. Er worden nu al tientallen van die dingen gebouwd, dus als er grote contracten worden vergeven dan gaat het eerder naar een bondgenoot die gewoon heeft toegezegd dan een die steeds maar vaag blijft doen.
Fokker maakt de bedrading (elke verbinding zit er 7x in voor redundancy dus dat allee ), flaps, deuren en delen van de landing gear. Er worden iets van 3500 van deze toestellen gemaakt, en als je van het onderhoudt ook nog wat kan mee pakken praat je echt over grote bedragen. Daar komt nog bij de commerciële kansen die het biedt; zie orders van Airbus die voort zijn gekomen uit de kennis die is opgedaan bij de F-16.
pi_134458016
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 17:39 schreef Logros het volgende:

[..]

Omdat Nederland jaren lang vooruit bleef schuiven met de keuze om de JSF te kopen of niet zijn ze al v eel misgelopen volgens mij. Er worden nu al tientallen van die dingen gebouwd, dus als er grote contracten worden vergeven dan gaat het eerder naar een bondgenoot die gewoon heeft toegezegd dan een die steeds maar vaag blijft doen.

Dat geloof ik niet zo hoor. Nederland is lang niet het enige partnerland dat de (schijn)beslissing om definitief voor de F-35 te kiezen lang vooruit bleef schuiven. Kijk bv. naar de Denen, die aangekondigd hebben om over een paar jaar nog maar eens keer een competitie te houden. Of de Canadezen, die ook officieel nog niet gekozen hebben. De Turken hebben ook lang moeilijk gedaan over de F-35 maar dat heeft er niet voor gezorgd dat ze veel opdrachten zijn misgelopen. Ze hebben als tier3 partner veel minder geinvesteerd dan NL, 200 miljoen vs 800 mljoen dacht ik, en ze hebben er al veel meer aan terugverdiend qua opdrachten dan NL.

[ Bericht 4% gewijzigd door Radegast op 19-12-2013 18:42:13 ]
pi_134511401
Discussie:

Pumatje: De JSF is het beste toestel voor wat wij willen. En ik ga niet NOG een keer uitleggen waarom.

De andere participanten: "Hoezo? Waarom?" <Een heleboel feiten waarom de JSF zuigt>

Pumatje: De JSF is het beste toestel voor wat wij willen. En ik ga niet NOG een keer uitleggen waarom.


Pumatje, doe geen moeite, je kunt het niet uitleggen. Zeg gewoon: "Omdat mijn baas het zo wil. En hij heeft natuurlijk altijd gelijk."
pi_134511892
[quote]0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 03:13 schreef thesystem het volgende:Jaren geleden hadden we clusterbommen, perfect spul alleen van de anti oorlogsmannetjes mogen ze die niet meer gebruiken want OOOO er kunnen er een paar niet af gaan en kindertjes vinden ze leuk uit zien./quote]

Atoombommen zijn VEEL efficiënter.

Jij begrijpt volgens mij MAD niet, je zou meteen op de knop drukken.
pi_134513080
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 21:39 schreef thesystem het volgende:
Hij vliegt, dropt bommen, schiet geleide raketten, tankt bij in de lucht, van al die dingen zijn fotos te vinden.

Kom nou eens met bronnen dan over al jou vermeende negativiteit over de F35, post ze dan eens!

Oh wacht, ik post het voor je
F-35

INTERN
[ http://imageshack.us/a/img7/719/f35missles.jpg (copy/paste deze link) ]
ik zie 4x AIM-120
2x JDAM

[ afbeelding ]
OH MY GOD, wat zie ik daar!
Een JDAM vanuit de internal weapons bay! _O-

Hoe kan dat?

F16
[ afbeelding ]
Wat zie ik, een Externe Lantirn/Sniper pod omdat die F16 geen intern optisch systeem heeft
Wat zie ik nog meer, 2, ja...2, externe brandstof tanks.
Wat zie ik nog meer, 2 GBU12 en 2 Aim 9...

En kijk eens goed wat de F35 intern mee neemt...Juist!
2x GBU31, 4x AIM 120 ;)
Dus jij ziet geen verschil tussen een Lada en een Porsche behalve de prijs?

"Ze brengen je allebei van A naar B!!!"
pi_134513429
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 oktober 2013 16:17 schreef Pumatje het volgende:
Discussieren met Duizend Bommen _O- ,
Dat heeft meer nut dan discussiëren met jou of thesystem, want jullie hebben geen kennis van zaken en luisteren niet.
pi_134513588
quote:
0s.gif Op woensdag 9 oktober 2013 14:47 schreef thesystem het volgende:

[..]

Maar wat je vindt van de kist is niet belangrijk.
Wat belangrijk is is wat de kist kan en moet kunnen en het enige wat bewijs wat de kist kan en niet kan staat in de betreffende TO's en die zijn geheim.
Geheime TO's zijn de beste: dan kun je er ook niet over discussiëren. Of zinvolle beslissingen over nemen. Want je hebt geen idee wat er instaat.

Maar VEEEL betere bron dan iemand die zoveel mogelijk uitzoekt via het internet, want die weet niet of het klopt!
pi_134514586
Zooo, aan de postdiarree?
  Moderator zaterdag 21 december 2013 @ 01:33:04 #217
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_134514792
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 00:47 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]

Dus jij ziet geen verschil tussen een Lada en een Porsche behalve de prijs?

"Ze brengen je allebei van A naar B!!!"
die benadering is fout

een Lada KAN een betere keuze zijn dan een Porsche maar het hoeft niet
ligt er maar aan wat je ermee wil doen, een Porsche is sneller en mooier maar als je iets moet repareren ben je gelijk blut en als je al blut bent dan is de Porsche sowieso een slechte keuze
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 21 december 2013 @ 17:39:23 #218
121348 Erasmo
f/8 and be there.
  zaterdag 21 december 2013 @ 22:33:30 #219
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_134539599
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 00:54 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]

Dat heeft meer nut dan discussiëren met jou of thesystem, want jullie hebben geen kennis van zaken en luisteren niet.
Je bent niet goed bij je hoofd. Dat is het hele probleem.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zaterdag 21 december 2013 @ 22:41:23 #220
35623 PPL
Autumnus Sempre
pi_134539979
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 22:33 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Je bent niet goed bij je hoofd. Dat is het hele probleem.
qft
Burnt to the core but not broken
pi_134598797
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 00:54 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]

Dat heeft meer nut dan discussiëren met jou of thesystem, want jullie hebben geen kennis van zaken en luisteren niet.
Dude....

Kennis van zaken? Alle relevante dingen die ik heb gepost met betrekking tot TO's is het enige wat telt. Daarin staat hoe het vliegtuig presteerd, Dat dit er nog niet is van de F35 dat is nu eenmaal zo maar dat betekend dus dat alles wat DB zegt klinklare onzin is met betrekking tot de capaciteiten van het toestel.

quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 00:47 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]

Dus jij ziet geen verschil tussen een Lada en een Porsche behalve de prijs?

"Ze brengen je allebei van A naar B!!!"
Tevens, toen ik je die 2 fotos liet zien van de F35 tegenover de F16...
Ik weet wel degelijk de verschillen en daaruit kan ik concluderen dat de F35 een veel beter wapenplatform is dan de F16. De F16 moet alle sensoren op de radar na extern dragen wat weer extra gewicht is wat resulteerd in verlies in TTW, verhoging van brandstof verbruik en zodoende minder tijd in de lucht tot die moet tanken of minder wapen last.

Ik snap dat het lastig is voor jullie allemaal....zo'n vliegtuig maar de feiten zijn geen internet sitejes waarop iedereen maar wat kan kwakken. Er is maar 1 boeken serie waarin de fieten staan en dat zijn de TO 1-F35 XXXXX

Voor de rest zijn er geen feiten.
  maandag 23 december 2013 @ 18:23:11 #222
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_134615535
Wat we ons wel moeten afvragen is of er niet ergens alleen aan de yanks bekende electronica in zit die ze kunnen misbruiken voor hun afluisterpraktijken. Of om ze via satelliet een startblokkering te geven als de EU iets teveel vriendjes wordt met Rusland of China.
Wie dit leest is gek
pi_134615949
quote:
99s.gif Op maandag 23 december 2013 18:23 schreef Nieuwschierig het volgende:
Wat we ons wel moeten afvragen is of er niet ergens alleen aan de yanks bekende electronica in zit die ze kunnen misbruiken voor hun afluisterpraktijken. Of om ze via satelliet een startblokkering te geven als de EU iets teveel vriendjes wordt met Rusland of China.
Hahahahha, een start blokkering?
Als je weet hoe een vliegtuig werkt weet je dat dit totale onzin is ;)
  maandag 23 december 2013 @ 19:15:50 #224
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_134617375
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 18:34 schreef thesystem het volgende:

[..]

Hahahahha, een start blokkering?
Als je weet hoe een vliegtuig werkt weet je dat dit totale onzin is ;)
Dat weet ik niet maar zonder electronica vliegt ie van z'n leven niet. Daar is vast wel ergens iets slapends in te programmeren. Ze doen het met kerncentrales ook.
Kwestie van wakker maken op het uur u
Wie dit leest is gek
  maandag 23 december 2013 @ 19:21:04 #225
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_134617624
quote:
99s.gif Op maandag 23 december 2013 19:15 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Dat weet ik niet maar zonder electronica vliegt ie van z'n leven niet. Daar is vast wel ergens iets slapends in te programmeren. Ze doen het met kerncentrales ook.
Kwestie van wakker maken op het uur u
Ja, want het vliegtechnische deel werkt ook niet autonoom ofzo... :')

We loggen even op afstand in en zetten de motor uit... Het is geen fucking router.
  maandag 23 december 2013 @ 19:30:57 #226
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_134618210
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 19:21 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ja, want het vliegtechnische deel werkt ook niet autonoom ofzo... :')

We loggen even op afstand in en zetten de motor uit... Het is geen fucking router.
Je hoeft ergens maar een stukje software in te bouwen en een piepklein ontvangertje vermomd als chip of als een druppel soldeer. Dan overrule je een signaaltje van de stuurknuppel naar de computer en je bent uitgevlogen.
Ze doen het met dure auto's ook, die kunnen ook op afstand uitgeschakeld worden als ze gestolen zijn of zo.
Wie dit leest is gek
  maandag 23 december 2013 @ 21:37:18 #227
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_134625373
quote:
99s.gif Op maandag 23 december 2013 19:30 schreef Nieuwschierig het volgende:

Je hoeft ergens maar een stukje software in te bouwen en een piepklein ontvangertje vermomd als chip of als een druppel soldeer. Dan overrule je een signaaltje van de stuurknuppel naar de computer en je bent uitgevlogen.
Ze doen het met dure auto's ook, die kunnen ook op afstand uitgeschakeld worden als ze gestolen zijn of zo.
Ik ben om, je hebt gelijk...
  maandag 23 december 2013 @ 21:58:26 #228
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_134626728
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 21:37 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik ben om, je hebt gelijk...
...en als het kan dan doen ze het ook.

Europa heeft met Galileo niet voor niets een eigen GPS systeem in aanbouw.
Zo veel vertrouwen heeft men in de bondgenoot.
Wie dit leest is gek
pi_134627061
Het is niet mijn bedoeling om het doemdenken te versterken, maar het is technisch gezien mogelijk om een zogenaamde 'kill switch' in bepaalde componenten in te bouwen (zie o.a. http://spectrum.ieee.org/(...)-for-the-kill-switch). Eenzelfde subordinatie kan echter in andere systemen gevonden worden, zoals software-beperkingen binnen de doel-aanstraling via de IFF-transponders of zekere restricties binnen de lucht-tot-lucht bewapening, van wie de software- en broncodes evengoed niet worden vrijgegeven.
pi_134627261
Maar als we toch in het kader van extreme scenario's denken, dan is het natuurlijk ook wel de moeite waard om af te vragen of een Franse 'kill switch' in een Rafale nu gunstiger is dan een Amerikaanse 'kill switch' in een F-35, F-16 of Gripen E.
  maandag 23 december 2013 @ 22:15:25 #231
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_134627719
quote:
99s.gif Op maandag 23 december 2013 21:58 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

...en als het kan dan doen ze het ook.
Sarcasm is a bitch...

quote:
Europa heeft met Galileo niet voor niets een eigen GPS systeem in aanbouw.
Zo veel vertrouwen heeft men in de bondgenoot.
Nee, dat komt omdat dat GPS systeem zwaar verouderd is, leuk voor je TomTom, maar niet meer toereikend voor militaire doeleinden.
  maandag 23 december 2013 @ 22:33:43 #232
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_134628811
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 22:03 schreef SolDat het volgende:
Het is niet mijn bedoeling om het doemdenken te versterken, maar het is technisch gezien mogelijk om een zogenaamde 'kill switch' in bepaalde componenten in te bouwen (zie o.a. http://spectrum.ieee.org/(...)-for-the-kill-switch). Eenzelfde subordinatie kan echter in andere systemen gevonden worden, zoals software-beperkingen binnen de doel-aanstraling via de IFF-transponders of zekere restricties binnen de lucht-tot-lucht bewapening, van wie de software- en broncodes evengoed niet worden vrijgegeven.
Minder geloven in Hollywood films is een goede start. Of dacht je dat een Stinger, Nasams, Patriot of wat voor wapensysteem dan ook niet richting een USA toestel gaat? Keep on dreaming...
  maandag 23 december 2013 @ 23:53:11 #233
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_134632455
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 22:15 schreef AchJa het volgende:

[..]

Sarcasm is a bitch...

[..]

Nee, dat komt omdat dat GPS systeem zwaar verouderd is, leuk voor je TomTom, maar niet meer toereikend voor militaire doeleinden.
Ja sarcasm dat dacht ik wel maar jij weet er ook niks van, en ik denk dat het technisch mogelijk is.
En dat het niet in iedere raket ingebouwd zit wil niet zeggen dat het in een hundred million machine niet ingebouwd zit.
Al was het maar om te voorkomen dat er ooit een door een overlopende/omgekochte piloot naar een vijandig land ontvoerd wordt. Als China er een in handen krijgt bouwen ze hem voor 10% van de huidige verkoopprijs na,
Wie dit leest is gek
pi_134649340
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 22:33 schreef AchJa het volgende:

[..]

Minder geloven in Hollywood films is een goede start. Of dacht je dat een Stinger, Nasams, Patriot of wat voor wapensysteem dan ook niet richting een USA toestel gaat? Keep on dreaming...
Ik zeg niet dat het gebeurt, maar geef louter aan dat het een mogelijkheid is. En gezien DARPA mijn zorgen blijkt te delen -in zoverre het al tien jaar bezig is met het reduceren van dergelijke risico's (o.a. via het "Trust in Integrated Circuits" programma)- denk ik niet dat het idee van een dergelijk gevaar zonder pardoes naar het rijk van de fabelen kan worden verwezen.

Een Nederlandse F-16's kan op dit moment een lucht-luchtraket naar een Amerikaanse collega schieten, gezien de IFF noch aan het wapen verbonden is, noch het afschieten van een wapen kan tegenhouden. In theorie is dit vanuit een technisch oogpunt wel mogelijk, en daar ging het mij om.
  dinsdag 24 december 2013 @ 14:00:48 #235
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_134649526
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 16:52 schreef lolcat8811 het volgende:

[..]

Wat hebben? Best looking fighter jet in the world, zeg ik!

[ afbeelding ]

_O_
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 24 december 2013 @ 14:07:04 #236
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_134649721
Pentagon: kosten JSF gedaald


Het Amerikaanse ministerie van defensie is er voor het eerst in jaren in geslaagd grip te krijgen op de stijgende kosten van de Joint Strike Fighter. Dat heeft Shay Assad, die in 2011 werd aangesteld bij het Pentagon om de kosten van verschillende defensieprojecten onder controle te krijgen, gezegd in een interview met persbureau Reuters. Volgens Assad is er voortgang geboekt, maar is er nog een lange weg te gaan.

Het Pentagon raamt de kosten voor de ontwikkeling en bouw van 2443 F35-gevechtsvliegtuigen momenteel op omgerekend ruim 286 miljard euro. Dat is zeventig procent meer dan oorspronkelijk was begroot. Tussen 2012 en 2013 zijn de kosten voor de verandering echter niet gestegen, maar gedaald met ruim 2,9 miljard euro.

Assad heeft sinds zijn aantreden een database opgezet met informatie over alle aannemers en bedrijven waar het Pentagon mee werkt. Assad en zijn mensen beschikken nu over gegevens waar ze normaal gesproken maanden om moesten vragen en naar moesten zoeken.

Door de nieuwe database zijn de kosten van de bouw van het toestel, waar tientallen bedrijven bij betrokken zijn, veel inzichtelijker geworden, aldus Assad. "We boeken voortgang, we doen het vrij goed", zei Assad. "Maar we hebben nog een lange weg te gaan voordat we op het gewenste kostenplaatje voor de JSF zitten."

Bron: Pentagon: kosten JSF gedaald
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_135491284
quote:
US: Defense Contractor Tried to Smuggle F-35 Blueprints to Iran
An engineer for a major American defense contractor tried to smuggle thousands of secret documents, including blueprints, on America's multi-billion-dollar F-35 stealth fighter to Iran in boxes labeled as "household goods," U.S. prosecutors say.

Mozaffar Khazaee, a dual U.S.-Iranian citizen, was reportedly arrested late last week as he was attempting to travel to Germany and then on to Iran. Weeks earlier, Khazaee had arranged for a shipping company to take boxes containing "sensitive technical manuals, specification sheets, and other proprietary material" related to the F-35 and its engines to a contact in Iran, according to an affidavit filed by a Special Agent of Immigration and Customs Enforcement's Homeland Security Investigations.

The reams of documents were discovered in November when Customs officers inspected a truck shipment Khazaee had sent from Connecticut to California, which was intended to go on to Hamadan, Iran, the affidavit said. The 44 boxes, which had been described to the shipping company as containing "books and college-related items, two suitcases, a vacuum cleaner and some other items," actually held "thousands of pages contained in dozens of manuals/binders relating to the JSF [F-35 Joint Strike Fighter] program."

Court documents describe Khazaee as having worked as an engineer for several defense contractors, leaving his most recent employer last August. None of the contractors are identified in the court documents, but the latest employer, Company A, is described as a Connecticut-based contractor that produced the F-22 Raptor's F-119 engine.

A spokesperson for Pratt & Whitney, a Connecticut-based contractor specializing in fighter jet engines including the F-119, confirmed to ABC News that Khazaee was recently employed there and said the company is "fully cooperating with law enforcement and will support the government's investigation in any way necessary."

Khazaee is accused of interstate transportation of stolen property of the value of $5,000 or more, and if convicted could pay a fine or spend up to 10 years in prison. Court records do not show an attorney listed for Khazaee, who holds both a U.S. and Iranian passport.

The affidavit states travel records show Khazaee has traveled to Iran at least five times in the last seven years.
Die Iraniërs zullen wel balen dat het mislukt is, maar ze kunnen natuurlijk altijd de Chinezen nog bellen als ze blauwdrukken van de F-35 willen hebben.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 14 januari 2014 @ 21:11:40 #238
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_135495212
Kabinet geeft geen gehoor aan motie tegen kernwapentaak JSF

De JSF zal voorlopig technisch uitgerust zijn om ook kernwapens af te werpen. Er was een kamermeerderheid om de kernwapentaak van de JSF te schrappen, maar een motie van die strekking is vandaag door het kabinet terzijde geschoven.

Dat meldt persbureau Novum vandaag. De JSF geldt als opvolger van de F-16, die ook in staat is om kernwapens te gebruiken. Het gaat om de B61-bom, waarvan er in Europa tweehonderd zijn opgeslagen.

Motie gesteund door coalitiepartner PvdA

De SP had eerder een motie ingediend waarin zij opriep om de JSF geen kernwapentaak mee te geven. Het terzijde schuiven van de motie kan op weinig goedkeuring rekenen van SP-Kamerlid Jasper van Dijk bij NU:

“Het kabinet schoffeert met deze beslissing de democratie, omdat het de wens van een meerderheid van de Kamer naast zich neerlegt.”

Ook de PvdA steunde de motie, terwijl het als coalitiepartner nu de motie naast zich neerlegt.

Het kabinet beroept zich op de nucleaire taken die de NAVO-lidstaten gezamenlijk hebben. Volgens Juurd Eijsvoogel, chef Buitenland bij NRC, kan een land ook niet eenzijdig de kernwapentaken afstoten:

“De NAVO is een bondgenootschap van verschillende landen, en de beslissingen worden ook door de landen samen genomen. Je kunt dus niet als land eenzijdig die taak schrappen. De beste manier om dat wel te doen, is door de discussie binnen de NAVO over deze kernwapens urgenter te voeren.”

De kans dat die discussie inderdaad wordt gevoerd, is echter klein.

“De landen in Oost-Europa hechten veel waarde aan de bescherming die kernwapens bieden. En voor een dergelijke stap heb je ook Rusland nodig. Beide blokken moeten namelijk die kernwapens tegelijk vernietigen. Maar dat is geen prioriteit voor president Obama; de betrekkingen tussen de VS en Rusland zijn weleens beter geweest.”

Het kabinet heeft aangegeven dat het zich wel wil inspannen om in de toekomst de kernwapentaak af te bouwen, maar dus in NAVO-verband.

Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)n-kernwapentaak-jsf/
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 28 januari 2014 @ 06:45:06 #239
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_136039087
Eerste Nederlander mag vliegen met JSF

DEN HAAG -
De eerste Nederlandse piloot voor de Joint Strike Fighter ofwel F-35 is klaar met zijn opleiding. Majoor Laurens Jan Vijge is geslaagd voor zijn opleiding op Eglin Air Force Base in Florida, maakte het ministerie van Defensie maandag bekend. Ook zes man van het grondpersoneel rondden hun opleiding met succes af.

Medio volgende maand begint de volgende vlieger aan de F-35-opleiding. Nederland heeft momenteel twee testtoestellen tot zijn beschikking. Uiteindelijk wil het kabinet 37 JSF's aanschaffen als opvolger van de F-16. De eerste nieuwe gevechtsvliegtuigen moeten in 2019 worden afgeleverd. In 2024 neemt Defensie de laatste F-16's uit dienst.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)iegen_met_JSF__.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 28 januari 2014 @ 10:04:22 #240
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_136041284
Minister praat op Woensdrecht over toekomst Aviolanda

28 januari 2014, 9.39 uur
Het bedrijfsleven, de gemeente Woensdrecht, de provincie Noord-Brabant en Defensie blijven zich inspannen om Aviolanda tot een succes te maken. Dit werd gisteren duidelijk tijdens een bezoek van minister Hennis-Plasschaert aan Vliegbasis Woensdrecht.

Aviolanda moet hèt centrum worden voor (militair) vliegtuigonderhoud in Nederland. Cruciaal hiervoor is het binnenslepen van het onderhoud aan de motoren van de nieuwe F-35. Een business case van de luchtmacht moet eind dit jaar duidelijkheid geven over de haalbaarheid hiervan.

Win-win-situatie
De provincie Noord-Brabant heeft voor Aviolanda naast Vliegbasis Woensdrecht ruimte ter beschikking gesteld aan bedrijven die zich bezighouden met luchtvaartonderhoud. Doel van het project is uiteindelijk een verzameling technologische hoogwaardige bedrijven te centreren rondom de vliegbasis. Voor de regio betekent dit werkgelegenheid, de luchtmacht heeft zijn onderhoudspartners dichtbij huis en de bedrijven kunnen gebruik maken van de start- en landingsbaan van de vliegbasis. Een win-win-situatie dus voor alle partijen.

Cruciaal in dit project is echter het aantrekken van het onderhoudscontract voor de motoren van de F-35. Naast hoogwaardige werkgelegenheid (zo'n 130 directe arbeidsplaatsen) voor 30 jaar en langer zal het spin off opleveren voor andere gebieden zoals opleidingen en logistiek.

Voortouw
De luchtmacht heeft dan ook het voortouw genomen bij het opzetten van een business case. Het binnenhalen van een dergelijk onderhoudscontract vergt naar schatting ¤ 72 miljoen aan investeringen, op te brengen door het rijk en private ondernemingen. Gisteren gaf de provincie aan geld beschikbaar te willen stellen voor een deel van de financiering.

Intentieverklaring
Belangrijk voor het welslagen van het project is ook de intentieverklaring tussen Nederland en Italië waarbij de Nederlandse F-35’s in Italië worden geassembleerd en de motoren van de Italiaanse F-35’s voor groot onderhoud naar Nederland komen. Oud-minister Verhagen is door het kabinet aangesteld als bijzonder vertegenwoordiger van de Nederlandse Defensie-industrie, voor de verwerving van orders voor productie en onderhoud.

Eind dit jaar moet dan duidelijk zijn of het mogelijk is het onderhoud van de motoren richting Noord-Brabant te krijgen.

Bron: http://www.defensie.nl/ac(...)r_toekomst_Aviolanda
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_136063369
De Italianen hebben juist extra investeringen gedaan om naast de assemblage ook het groot onderhoud daar te doen, om de werkgelegenheid daar op peil te houden.
Lijkt me sterk dat ze dat werk dan naar NL komen brengen.
pi_136140885
België:

quote:
‘België moet F-35 wel kopen’

‘Als België de atoombommen in Kleine Brogel houdt, kan het alleen de F-35 kopen als vervanger van de F-16’, zegt kernwapenexpert Hans Kristensen.

Ze wil het niet met zoveel woorden zeggen, maar de Belgische regering is niet van plan om zich te ontdoen van de Amerikaanse atoombommen op de basis van Kleine Brogel. De doctrine wil dat, zo nodig, Belgische jachtbommenwerpers die bommen zullen afwerpen. Dat is een taak voor daartoe uitgeruste F-16’s. Maar de F-16 is aan vervanging toe, terwijl de bommen inmiddels zullen worden gemoderniseerd.

‘Niet elk vliegtuig kan de nieuwe B61-12-bom afwerpen’, zegt Hans Kristensen in een gesprek met De Standaard. Volgens deze Amerikaanse kernwapendeskundige, die gisteren in een hoorzitting in de Kamer te gast was, ziet de Amerikaanse luchtmacht de B61-12 als het standaard nucleaire precisiewapen, voor zichzelf en voor de Navo-landen die nu een tactische kerntaak opnemen: België, Nederland, Italië, Duitsland en Turkije. ‘De bom is bestemd voor strategische bommenwerpers (de B-1, misschien de B-52H, en de nog te ontwikkelen LRS-B) en voor jachtbommenwerpers van het type F-15, F-16, Tornado en de nieuwe F-35’, aldus Kristensen. ‘Zodra de Navo de huidige jachtbommenwerpers uit dienst neemt, blijft alleen nog de F-35 over voor die nucleaire missie. Er andere toestellen voor inzetten, zou erg dure aanpassingen vereisen.’

Defensie houdt naar eigen zeggen nog alle opties open om de F-16 te vervangen, een contract van wellicht ruim 5 miljard euro. Uiteindelijk dringt het behoud van de nucleaire taak toch een keuze voor de F-35 op, een peperduur, nog door kinderziekten geplaagd toestel. Vorig jaar bestelde Nederland er al 37 exemplaren van.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20140129_00954702
pi_136159360
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 17:32 schreef lolcat8811 het volgende:
België:

[..]

Haha, waar wil Crembo 5 miljard euro vandaan halen?

Voor geïnteresseerden, de jaarlijkse update aangaande de status van het F-35-programma:
http://breakingfiles.10up(...)DOTE_F-35_report.pdf
pi_136170215
quote:
Tegenorders JSF blijven ver achter

Het JSF-programma levert de industrie fors minder aan tegenorders op dan door het bedrijfsleven is begroot. De volledige economische waarde van de F-16-opvolging zal voor Nederland uitkomen op 7 miljard dollar.

Dat bedrag noemt bestuursvoorzitter Marillyn Hewson van Lockheed Martin in een interview morgen in De Telegraaf. Lockheed Martin bouwt de Joint Strike Fighter, officieel F-35 Lightning II genaamd.

Eerder werd ervan uitgegaan dat alleen al de productiefase van de nieuwe straaljager tussen de 8 en 10 miljard dollar omzet zou brengen. Dat bleek toen minister Kamp (Economische Zaken) 3 december vorig jaar de Tweede Kamer op de hoogte stelde van de benoeming van Maxime Verhagen als bijzonder vertegenwoordiger voor de defensie-industrie.

Dat bedrag wordt bij lange na niet gehaald, zo blijkt nu. JSF-gerelateerde Nederlandse bedrijven rekenen ook nog eens op tussen de 16 en 20 miljard dollar aan inkomsten voor te plegen onderhoud aan de F-35. Maar door jarenlang twijfelen over de aankoop staan andere deelnemers aan het project inmiddels op voorsprong.

Orders al verdeeld

Andere landen, zoals Italië, Engeland en Noorwegen hebben onderling al afspraken gemaakt om de buit aan orders voor onderhoud aan de JSF’s te verdelen. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om werkzaamheden aan de geavanceerde F135 Pratt & Whitney straalmotor. „Italië is net als Nederland een belangrijke partner”, aldus de topvrouw van Lockheed Martin. „Ik kan nog geen uitsluitsel geven waar werkzaamheden aan de motoren zullen worden uitgevoerd.” Bedrijven die JSF-onderdelen maken, zeggen in een reactie te hopen op een groeiende orderportefeuille zodra de F-35-verkopen hoger uitpakken dan het geplande aantal van drieduizend.

Maar met wereldwijde bezuinigingen op defensie lijkt die kans klein. Nederland betaalde 4,5 miljard euro voor 37 toestellen; door voortdurende kostenoverschrijdingen veel minder dan de geplande 85. Ook grootafnemers als Canada en Australië heroverwegen hun JSF-aankopen.
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)g_tegenorders__.html
  vrijdag 31 januari 2014 @ 14:42:32 #245
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_136170980
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 16:52 schreef lolcat8811 het volgende:

[..]

Wat hebben? Best looking fighter jet in the world, zeg ik!

[ afbeelding ]

_O_
dat zou 30 jaar geleden inderdaad een fantastisch modern design zijn geweest ja :')
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  vrijdag 14 februari 2014 @ 23:26:13 #246
422311 Erebos
Het is een beetje donker.
pi_136722574
Defensie heeft gefaald, maar gaat niettemin stug door. Wie na het laatste rapport nog serieus denkt dat de JSF de moeite waard is, is mijns inziens compleet van het pad af.
pi_136736230
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 23:26 schreef Erebos het volgende:
Defensie heeft gefaald, maar gaat niettemin stug door. Wie na het laatste rapport nog serieus denkt dat de JSF de moeite waard is, is mijns inziens compleet van het pad af.
Link?
  zaterdag 15 februari 2014 @ 22:52:33 #248
422311 Erebos
Het is een beetje donker.
pi_136755179
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 14:41 schreef thesystem het volgende:

[..]

Link?
http://www.dote.osd.mil/pub/reports/FY2013/pdf/dod/2013f35jsf.pdf

Bladzijde 34 (documentpagina 2) is erg interessant. Van de F-35A zijn 1713 van de 1836 geplande testpunten "accomplished", 6,7% minder dan gepland. Opnieuw vertraging dus. Accomplished betekent in dit verband dat de test gedaan is, wat de uitslag van die test is, is onbekend.

De vliegtuigen van LRIP 4 missen 47%(!) van de contractueel afgesproken mogelijkheden. De vliegtuigen van LRIP 5 missen maar liefst 50% van wat die vliegtuigen zouden moeten kunnen. Zie pagina 39 onderaan en het bovenste kopje van pagina 40.

De JSF is een totale fuck-up. Lockheed Martin heeft de zaken niet voor elkaar.
pi_136757406
Even aangaande je laatste zin, het tegendeel is eigenlijk waar. Lockheed Martin zit in een geweldige positie, ze hebben het Pentagon, Congress etc. bij de ballen. Al komen er nog jaren van vertragingen en 'lukt' het niet om kostenbesparingen te halen, er is niemand die nog de stekker uit dit programma gaat trekken. Want er is geen alternatief meer voor de Amerikanen.

Boeing is binnenkort gewoon klaar als producent van gevechtsvliegtuigen. USN mag geen nieuwe F/A-18E/F's meer kopen want dat zou de zaak van de F-35C ondermijnen, Boeing kan geen nieuwe buitenlandse kopers vinden voor de F/A-18E/F of voor de F-15SE. De Saudi's kopen nu nog wat F-15E's, maar dat is over drie á vier jaar ook over. Zelfs de lijn van de F-16 blijft waarschijnlijk langer open..

Lockheed Martin. Laughing all the way to the bank.
  zaterdag 15 februari 2014 @ 23:52:09 #250
422311 Erebos
Het is een beetje donker.
pi_136757502
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 23:49 schreef Radegast het volgende:
Even aangaande je laatste zin, het tegendeel is eigenlijk waar. Lockheed Martin zit in een geweldige positie, ze hebben het Pentagon, Congress etc. bij de ballen. Al komen er nog jaren van vertragingen en 'lukt' het niet om kostenbesparingen te halen, er is niemand die nog de stekker uit dit programma gaat trekken. Want er is geen alternatief meer voor de Amerikanen.

Boeing is binnenkort gewoon klaar als producent van gevechtsvliegtuigen. USN mag geen nieuwe F/A-18E/F's meer kopen want dat zou de zaak van de F-35C ondermijnen, Boeing kan geen nieuwe buitenlandse kopers vinden voor de F/A-18E/F of voor de F-15SE. De Saudi's kopen nu nog wat F-15E's, maar dat is over drie á vier jaar ook over. Zelfs de lijn van de F-16 blijft waarschijnlijk langer open..

Lockheed Martin. Laughing all the way to the bank.
Daar ben ik het mee eens. Ik had misschien duidelijker moeten maken dat ik op het technische gedeelte van het JSF programma doelde.
pi_136765688
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 22:52 schreef Erebos het volgende:
F-35A zijn 1713 van de 1836 geplande testpunten "accomplished", 6,7% minder dan gepland. Opnieuw vertraging dus. Accomplished betekent in dit verband dat de test gedaan is, wat de uitslag van die test is, is onbekend.

Een uitslag van zo'n test betekend gewoonweg accomplisched. Is die niet accomplished dan moet er wat aan gedaan worden.

Vergeet niet, men doet nu zo panisch over de kosten en de tijd maar vroeger, de tijd waar onze F16 uit komt was er veel meer politieke draagkracht voor snel een toestel de lucht in te schoppen en dus ook de financiën. Tegenwoordig moet het allemaal maar snel en goedkoop. Het is een vliegtuig en je kunt ook geen risico's nemen. Zoals ik het rapport lees valt het allemaal best mee, zeker de F35A
  zondag 16 februari 2014 @ 15:51:32 #252
422311 Erebos
Het is een beetje donker.
pi_136774254
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 12:11 schreef thesystem het volgende:

[..]

Een uitslag van zo'n test betekend gewoonweg accomplisched. Is die niet accomplished dan moet er wat aan gedaan worden.

Vergeet niet, men doet nu zo panisch over de kosten en de tijd maar vroeger, de tijd waar onze F16 uit komt was er veel meer politieke draagkracht voor snel een toestel de lucht in te schoppen en dus ook de financiën. Tegenwoordig moet het allemaal maar snel en goedkoop. Het is een vliegtuig en je kunt ook geen risico's nemen. Zoals ik het rapport lees valt het allemaal best mee, zeker de F35A
De F16 was andere koek. Dat vliegtuig werd voor één taak ontworpen door één legeronderdeel. De F35 wordt ontworpen voor meerdere taken door drie verschillende legeronderdelen. Drie bureaucratieën die elkaar in de haren vliegen om de specificaties voor meerdere taken is geen goede basis voor het ontwerpen van een gevechtsvliegtuig. En dat is te zien. Ik vind het absoluut niet meevallen. Neem nu bijvoorbeeld de helm (blz 40):

quote:
Deficiencies in the HMDS added testing at both the Edwards
and Patuxent River test sites in late CY12 and in CY13.
The program dedicated 42 flights to investigating and
addressing deficiencies in the HMDS. Seven aircraft from
all three variants flew test missions from October 2012
through May 2013 to investigate jitter in the helmet display,
night vision camera acuity, latency in the DAS projection,
and light leakage onto the helmet display under low-light
conditions. Although some progress has been achieved,
results of these tests have been mixed.
Hét probleem van de F-35 is software. En het is niet alleen de helm.
quote:
Initial results with the new increment of Block 2B software
indicate deficiencies still exist in fusion, radar, electronic
warfare, navigation, EOTS, Distributed Aperture System
(DAS), Helmet-Mounted Display System (HMDS), and
datalink.
Het probleem met software is dat je niet door kunt gaan met de volgende stap als de eerste stap nog niet voltooid is. Dat is hetzelfde als een tweede verdieping op je huis zetten terwijl de eerste nog maar voor de helft af is....
quote:
The program plans Block 3i to include no
new capability beyond Block 2B, as it is intended to only
encompass rehosting of Block 2B capability on the new TR2
hardware.
...dus is het soms beter om 'tweede verdieping' te herdefiniëren. Behalve nieuwe hardware - die hardware uit de jaren 90 is al verouderd - is block 3i niet anders dan dan block2B. Maar het klinkt alsof men een nieuwe fase ingaat.

De softwareproblemen hebben ook gevolgen voor de Initial Operation Test & Evaluation (IOT&E). Op 4 november 2008 meldde Jack de Vries aan de Tweede Kamer dat deze fase in februari 2013 zou beginnen (wat al een uitstel was van de tot dan toe aangenomen november 2012). Op 27 maart 2013 meldde minister Hennis dat de fase zou beginnen in 2017(!). En wat zegt het DOT&E rapport op bladzijde 40?
quote:
However,
progress has been slower than needed to assure these
resources are available in time for Block 3 IOT&E in 2018.
JSF IOT&E will not be adequate and will be delayed unless
this test capability is available.
Dus zelfs 2018 is een nog optimistische gedachte. En het is niet alleen software: het airframe is niet veel beter. Bladzijde 36:
quote:
Buffet and transonic roll-off (TRO) continue to be a
concern to achieving operational capability for all variants.
The program changed the flight control laws to reduce
buffet and TRO in the F-35A. No further changes to the
control laws are being considered, as further changes will
potentially adversely affect combat maneuverability or
unacceptably increase accelerative loading on the aircraft’s
structure.
Met andere woorden: het vliegtuig vliegt niet zoals bedoeld en softwarematig is er niets meer aan te doen zonder de bewegelijkheid van het toestel aan te tasten. Er moet wat aan het airframe gebeuren om dit op te lossen. Hoe duur zou het zijn om de vleugels aan te passen aan alle reeds geproduceerde vliegtuigen?

Maar als we de JSF dan eindelijk in actie zullen zien -in het hiernumaals of hiernamaals-, dan is het wel een topvliegtuig, zo hebben Lockheed Martin en Defensie ons herhaaldelijk verteld. En natuurlijk hebben zij voor zulke boude beweringen harde cijfers. Ik bedoel, je gaat voor de aanschaf van een vliegtuig niet af op reclamepraat, toch?
quote:
Modeling and Simulation
Verification Simulation (VSim)
• VSim is a man-in-the-loop, mission software-in-the-loop
simulation developed to meet the operational test agencies’
requirements for the Block 2B operational utility evaluation
and Block 3F IOT&E.
• The program is now at significant risk of failing to
(1) mature the VSim and (2) adequately verify and validate
that it will faithfully represent the performance of the F-35 in
the mission scenarios for which the simulation is to be used
in operational testing.
Fuck.

Ik zou nog dieper in kunnen gaan over het gebrek aan overlevingskracht vanwege maatregelen om het gewicht naar beneden te brengen (blz. 45) of dat de onderhoudstijd drie keer het acceptabele niveau is (blz. 48), maar dan wordt deze post te lang. Als dit alles volgens u best meevalt, ben ik benieuwd naar uw definitie van falen.
  zondag 16 februari 2014 @ 18:33:46 #253
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_136782237
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 15:51 schreef Erebos het volgende:
De F16 was andere koek. Dat vliegtuig werd voor één taak ontworpen door één legeronderdeel.
Waarom zouden ze het ding eigenlijk een multirole fighter noemen?
Ik ga naar huis.
  zondag 16 februari 2014 @ 18:41:46 #254
422311 Erebos
Het is een beetje donker.
pi_136782490
quote:
5s.gif Op zondag 16 februari 2014 18:33 schreef nietzman het volgende:

[..]

Waarom zouden ze het ding eigenlijk een multirole fighter noemen?
Dat is het nu. Maar multirole was aanvankelijk niet de doelstelling.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 17 maart 2014 @ 10:04:23 #255
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_137832497
Italië overweegt minder JSF's aan te schaffen

ROME -
De regering van Italië overweegt minder toestellen van het gevechtsvliegtuig de F-35, de Joint Strike Fighter, aan te schaffen dan nu in de bedoeling ligt. Het is een van de maatregelen die de regering van premier Matteo Renzi mogelijk neemt om te bezuinigen op de overheidsuitgaven.

Renzi zei zondagavond laat in een interview met de tv-zender Canale 5 dat de regering de komende 3 jaar 3 miljard euro wil bezuinigen op de defensiebegroting. Niet alleen worden er mogelijk minder JSF's gekocht, maar ook zullen kazernes worden gesloten.

Italië wilde aanvankelijk 131 F-35's aanschaffen, maar dat aantal was al teruggebracht tot 90. De Nederlandse regering heeft besloten 37 toestellen te kopen

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)_minder_JSF_s__.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_137839226
Ze moeten wel F-35B's kopen voor op de Cavour, maar het zal mij niet verbazen als de Italianen de F-35A's volledig schrappen.
  maandag 17 maart 2014 @ 14:12:12 #257
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_137841622
Dan moeten ze er een geheel ander toestel naast kopen. Want voor op het vaste land, is een F-35 B wel een erg dure reep chocola.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_137848795
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:12 schreef Pumatje het volgende:
Dan moeten ze er een geheel ander toestel naast kopen. Want voor op het vaste land, is een F-35 B wel een erg dure reep chocola.
waarschijnlijk gewoon tranche 3 Typhoons. Dan houden ze voorlopig de productielijn open en de werkgelegenheid op peil, en blijft het geld goeddeels in de eigen economie.

De FACO voor de F-35 in Italie schijnt een verliesmakende zaak te gaan worden las ik laatst.
  maandag 17 maart 2014 @ 18:16:40 #259
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_137851134
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 17:09 schreef Radegast het volgende:

[..]

waarschijnlijk gewoon tranche 3 Typhoons. Dan houden ze voorlopig de productielijn open en de werkgelegenheid op peil, en blijft het geld goeddeels in de eigen economie.

De FACO voor de F-35 in Italie schijnt een verliesmakende zaak te gaan worden las ik laatst.
Die typhoon kun je vergeten. Die lijn gaat dicht.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_137852393
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 18:16 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Die typhoon kun je vergeten. Die lijn gaat dicht.
Over een paar jaar ja, Italie heeft begin deze maand juist de eerste tranche 3 Typhoon in ontvangst genomen, en er staan er nog zo'n twintig op de rol meen ik. Nu kunnen ze net als Duitsland die Eurofighters wel afzeggen, maar dan krijgen ze een claim van Airbus.

Bovendien heeft de Italiaanse luchtmacht al een stuk of 70 Typhoons voor boven land, en die zijn nog lang niet aan vervanging toe.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 16 april 2014 @ 19:12:18 #261
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_138951416
JSF mag voor het eerst naar Europa


WASHINGTON -
Het Pentagon heeft toestemming gegeven voor de eerste trans-Atlantische vluchten van de JSF. Het gevechtsvliegtuig gaat in juli deelnemen aan luchtshows in Groot-Brittannië. Dat hebben bronnen gemeld aan persbureau Reuters.

De JSF, officieel F-35 Lightning II, is tot op heden de oceaan nog niet over geweest. Het toestel moet over enkele jaren ook de Nederlandse F-16's vervangen.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)g_naar_Europa__.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_138954095
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 19:12 schreef Cobra4 het volgende:
JSF mag voor het eerst naar Europa


WASHINGTON -
Het Pentagon heeft toestemming gegeven voor de eerste trans-Atlantische vluchten van de JSF. Het gevechtsvliegtuig gaat in juli deelnemen aan luchtshows in Groot-Brittannië. Dat hebben bronnen gemeld aan persbureau Reuters.

De JSF, officieel F-35 Lightning II, is tot op heden de oceaan nog niet over geweest. Het toestel moet over enkele jaren ook de Nederlandse F-16's vervangen.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)g_naar_Europa__.html
http://www.reuters.com/ar(...)dUSL2N0N80Y220140416

van reuters afgehaald de F35 gaat een bezoek brengen aan 2 engelse airshows
Mijn foto's worden gemaakt met een Nikon D3100 18-55 mm of 55-300 mm lens.
Meer foto's op mijn Fotografie Vink
  woensdag 16 april 2014 @ 23:34:53 #263
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_138965068
Oceaan niet over geweest? Well US airforce I've got news 4 u, er stond er 1 op de luchtmachtdagen :')
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 16 april 2014 @ 23:38:24 #264
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_138965238
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 23:34 schreef Pumatje het volgende:
Oceaan niet over geweest? Well US airforce I've got news 4 u, er stond er 1 op de luchtmachtdagen :')
Die mock-up bedoel je?
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_138965616
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 23:34 schreef Pumatje het volgende:
Oceaan niet over geweest? Well US airforce I've got news 4 u, er stond er 1 op de luchtmachtdagen :')
Die kon niet vliegen.
pi_138973853
er komen 3 F35B types naar de Royal International Air Tattoo 2 van de us navy en 1 die later bestemt is voor de engelsen.
Mijn foto's worden gemaakt met een Nikon D3100 18-55 mm of 55-300 mm lens.
Meer foto's op mijn Fotografie Vink
pi_139033867
quote:
Lockheed F-35 Projected Cost Rises 1.9% to $398.6 Billion
Tony Capaccio, Washington Post/Bloomberg / Amy Butler, Aviationweek

April 17 - The projected cost to develop and produce Lockheed Martin Corp.’s F-35 fighter, the Pentagon’s costliest weapons system, has risen 1.9 percent in the past year to $398.6 billion, according to estimates released today.

The $7.4 billion increase from $391.2 billion includes the aircraft and the engines produced by United Technologies Corp.’s Pratt & Whitney unit for an eventual fleet of 2,443 U.S. planes. At the same time, the Pentagon’s independent cost-assessment office said its estimate for operating and supporting the F-35 over its projected 55-year service life has declined $96.8 billion, or 8.7 percent, to $1.02 trillion from $1.11 trillion.

The latest F-35 projection is among annual cost estimates for major weapons that the Pentagon sent to Congress today. The reports cover a portfolio of 77 weapons that the Pentagon projects will cost a combined $1.62 trillion, down from $1.66 trillion for 78 programs in last year’s compilation of Selected Acquisition Reports.

The increased cost of making the F-35 stems from revised labor rates for Bethesda, Maryland-based Lockheed and its subcontractors, a rise in engine production costs and adjusted forecasts for foreign exchange rates against the dollar, the Defense Department said in a statement. The cost of the airframe program rose $3.1 billion, while the engines’ price increased by $4.3 billion.

The rising cost may give pause to other countries as they weigh whether to buy the F-35 or how many to acquire. Among eight original international partners, Italy, Turkey and Canada already have indicated that they’re re-evaluating their plans. Newer customers Israel, Singapore, Japan and South Korea also may be affected.

With the latest revision, the projected acquisition cost of the F-35 has climbed 71 percent in inflation-adjusted dollars since the Pentagon signed its initial contract with Lockheed in 2001, even as plans were adjusted to buy 409 fewer aircraft. Congress has approved spending $83.2 billion on the F-35 so far, according to the report.

Air Force Lieutenant General Christopher Bogdan, the F-35 program manager, told reporters today that the increase doesn’t reflect a “program out of control” or that “Lockheed is producing airplanes more poorly.”

He cited Air Force and Navy decisions to delay purchases of 37 aircraft beyond 2019 and delayed decisions by allies as reasons. He said exchange rate fluctuations are significant because almost 30 percent of the aircraft is built abroad.

Bogdan blamed Pratt & Whitney for failing to reduce engine costs as fast as promised, which he said accounts for $1.7 billion of the increase.

“Pratt’s not meeting its commitment,” he said. “It’s as simple as that. They told us years ago that the engine was going to come down at a certain rate in terms of price, and they haven’t met it. Not good. Not good at all. “Some of their business base has dried up on other programs and projects … and what they are doing is they are spreading their overhead costs and they are spreading them right where they can. I don’t like that. [They] need to get back to the promise they originally made to us.”....."

"Bogdan seems frustrated by the lack of leverage he has in dealing with a monopoly engine provider. “There is only one engine on the F-35. Period,” he said. “When you are in a sole source environment it is difficult to find the right leverage and motivation and drive the cost out of a program.”..."
Volgens mij hebben er al een paar mensen in het Amerikaanse Congres spijt van de beslissing om een streep te zetten door GE / Rolls-Royce's F136 in 2011. Lekker kortzichtig om snel 450 miljoen USD te besparen door de F136 te killen, nu zitten ze de komende decennia met een monopolist P&W die hun positie echt totaal gaat uitmelken. Well done, Tea Party.

Nog iets opmerkelijks wat ik laatst las, in Canada kwam in het nieuws dat in een eerdere versie van een rapport aangaande de vervanging van hun CF-18's dat de F135 motor in de F-35 26% meer brandstof verbruikt dan twee F404's in de CF-18. Bij het uiteindelijke rapport was de passage verwijderd. Verdere informatie ontbrak trouwens over die vergelijking (loadout, profiel, missie etc) dus ja wat kan je ervan zeggen. De Canadese luchtmacht had trouwens wel een oplossing bedacht mocht die 26% meer brandstofverbuik waar zijn, ze gaan dan gewoon 20% minder vliegen dan ze nu gewend zijn met de Hornets.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 22 april 2014 @ 18:49:01 #268
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_139153365
'Italië koopt helft minder JSF's'


ROME -
De Italiaanse regering zet flink het mes in de aanschaf van Amerikaanse F-35's, de Joint Strike Fighter (JSF). Volgens een geheim plan van het kabinet-Renzi wordt de helft minder toestellen gekocht, 45 in plaats van 90. Dat moet een miljardenbesparing opleveren.

De regering in Rome wil de Amerikanen voorzichtig van het plan op de hoogte stellen, meldt de Italiaanse krant la Repubblica dinsdag. Het kabinet vreest dat er minder compensatieorders komen als Italië minder JSF's koopt.

Dan zou een grote fabriek die speciaal voor de JSF voor meer dan 800 miljoen euro is gebouwd in het Noord-Italiaanse Cameri, onrendabel kunnen worden. Italië hoopte dat daar de Italiaanse en de Nederlandse JSF's zouden worden gebouwd. Nederland heeft tot nu toe 2 testtoestellen gekocht; de contracten voor de aanschaf van de beoogde 37 toestellen zijn nog niet getekend.

Italië wil niet alleen dat de Nederlandse JSF's in Cameri worden gebouwd; Italië wil ook dat alle Europese NAVO-landen en Israël hun JSF's in het plaatsje in Lombardije met zo'n 11.000 inwoners laten onderhouden.

De Amerikaanse president Barack Obama noemde het tijdens een recent bezoek aan Italië nog „onaanvaardbaar” dat de Europeanen zo veel minder aan defensie besteden dan de VS. „Vrijheid is niet gratis”, aldus Obama volgens la Repubblica.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)minder_JSF_s___.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_139167698
Die FACO facility bij Cameri Air Base ging sowieso onrendabel worden, ook als er niet in de order gesneden werd. Als compensatie zul je zien dat ze daar het groot onderhoud zelf zullen gaan doen, en dat NL het contract voor onderhoud aan Italiaanse F135 motoren kan vergeten.
  woensdag 23 april 2014 @ 23:59:04 #270
422311 Erebos
Het is een beetje donker.
pi_139201782
Australië koopt nog eens 58 extra JSF toestellen voor 8,5 miljard euro. Bron: http://nos.nl/artikel/639077-australie-plaatst-megaorder-jsf.html

Als we dit nu even omrekenen naar 37 vliegtuigen voor Nederland, komen we uit op 5,4 miljard, vér over het budget. Ik ben benieuwd wat Nederland uiteindelijk gaat betalen en of Defensie de vliegtuigen goedkoper krijgt dan Australië.
pi_139203080
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 23:59 schreef Erebos het volgende:
Australië koopt nog eens 58 extra JSF toestellen voor 8,5 miljard euro. Bron: http://nos.nl/artikel/639077-australie-plaatst-megaorder-jsf.html

Als we dit nu even omrekenen naar 37 vliegtuigen voor Nederland, komen we uit op 5,4 miljard, vér over het budget. Ik ben benieuwd wat Nederland uiteindelijk gaat betalen en of Defensie de vliegtuigen goedkoper krijgt dan Australië.
Je moet die 8,5 miljard delen door 72 toestellen, niet door 58.

En dat dan x 35 ipv 37 voor NL.
  donderdag 24 april 2014 @ 15:29:49 #272
422311 Erebos
Het is een beetje donker.
pi_139216521
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 00:38 schreef Radegast het volgende:

[..]

Je moet die 8,5 miljard delen door 72 toestellen, niet door 58.

En dat dan x 35 ipv 37 voor NL.
X35 in plaats van 37 kan ik nog begrijpen. Maar delen door 72 in plaats van 58 is bullshit. Het nieuwsbericht is duidelijk: 58 extra toestellen voor 8,5 miljard euro. Delen door 72 slaat nergens op.
pi_139256455
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 15:29 schreef Erebos het volgende:

[..]

X35 in plaats van 37 kan ik nog begrijpen. Maar delen door 72 in plaats van 58 is bullshit. Het nieuwsbericht is duidelijk: 58 extra toestellen voor 8,5 miljard euro. Delen door 72 slaat nergens op.
http://www.heraldsun.com.(...)i0fiyv-1226892906104
  vrijdag 25 april 2014 @ 21:50:32 #274
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_139263490
even opgeruimd ;)
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_139486258
Maar economisch zijn ze ook niet echt geschikt voor ons land lijkt mij. Wij willen natuurlijk goedkoop met ons budget. Dat zijn ze zeer zeker niet dus daarom hebben we er straks maar een paar.

Aanschaf= We zitten er al aan vast en de prijs blijft maar stijgen (de f-22 bijvoorbeeld wordt niet eens ingezet omdat het een te grote klap zou zijn als die verloren zou gaan) Stel dat wij er 2 gaan verliezen op het handjevol wat we hebben. Wat een ramp wordt dat.
Onderhoud= Veel meer uren onderhoud per vlucht. Dan moet je er eigenlijk meer hebben(hebben we dus niet)
Brandstof= hij zuipt nogal.
We betalen eigenlijk ook mee voor de ontwikkeling van de carrier based versie. De ontwikkelingen duren sowieso al heel erg lang.

We gaan eigenlijk van een lichte jager (met air-ground functie), die vrij goedkoop is in onderhoud en vliegen. (meest succesvolle jager tot nu toe)
Naar: een log, duur, onderhoudsintensief hightech apparaat. True multi-rol kist. Multi-rol wil dus zeggen: Hij kan alles, meester in niks.
here in hell we like to keep things informal,
as well as infernal
pi_139492191
Het spijt me
here in hell we like to keep things informal,
as well as infernal
  vrijdag 2 mei 2014 @ 16:58:44 #277
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_139493154
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 13:43 schreef piekartz87 het volgende:
Maar economisch zijn ze ook niet echt geschikt voor ons land lijkt mij. Wij willen natuurlijk goedkoop met ons budget. Dat zijn ze zeer zeker niet dus daarom hebben we er straks maar een paar.

Aanschaf= We zitten er al aan vast en de prijs blijft maar stijgen (de f-22 bijvoorbeeld wordt niet eens ingezet omdat het een te grote klap zou zijn als die verloren zou gaan) Stel dat wij er 2 gaan verliezen op het handjevol wat we hebben. Wat een ramp wordt dat.
Onderhoud= Veel meer uren onderhoud per vlucht. Dan moet je er eigenlijk meer hebben(hebben we dus niet)
Brandstof= hij zuipt nogal.
We betalen eigenlijk ook mee voor de ontwikkeling van de carrier based versie. De ontwikkelingen duren sowieso al heel erg lang.

We gaan eigenlijk van een lichte jager (met air-ground functie), die vrij goedkoop is in onderhoud en vliegen. (meest succesvolle jager tot nu toe)
Naar: een log, duur, onderhoudsintensief hightech apparaat. True multi-rol kist. Multi-rol wil dus zeggen: Hij kan alles, meester in niks.
die F-16 waar je naar verwijst heeft de reputatie meest succesvolle jager tot nu toe kunnen opbouwen omdat hij daar de kans voor kreeg. Jij bent bezig met de F-35 afschieten voordat hij überhaupt in de lucht is geweest.

De F-16 is verder ook een goed multirole toestel. De F-35 kan straks ook net zo goed gronddoelen aanvallen en qua brandstof gebruik vind ik het heel interessant hoe jij claimt te weten dat dat meer of minder voordelig is dan nu. Er zijn namelijk zoveel factoren van invloed en het toestel is nog niet eens in productiefase.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_139498164
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 mei 2014 16:58 schreef Pumatje het volgende:

[..]

die F-16 waar je naar verwijst heeft de reputatie meest succesvolle jager tot nu toe kunnen opbouwen omdat hij daar de kans voor kreeg. Jij bent bezig met de F-35 afschieten voordat hij überhaupt in de lucht is geweest.

De F-16 is verder ook een goed multirole toestel. De F-35 kan straks ook net zo goed gronddoelen aanvallen en qua brandstof gebruik vind ik het heel interessant hoe jij claimt te weten dat dat meer of minder voordelig is dan nu. Er zijn namelijk zoveel factoren van invloed en het toestel is nog niet eens in productiefase.
Ik schiet niks af, ik heb er mijn twijfels over hoe hij gaat presteren omdat het afhankelijk zal zijn van hoe de toekomst zal zijn. Economisch schiet ik hem wel af want hoe duur dat ding is slaat helemaal nergens op.

F16 is ontworpen als een kleine jager met toegevoegde functionaliteit zoals ik al zei. We kopen nu wel iets anders (andere gewichtsklasse bijvoorbeeld)

En nee hij is nog lang niet in productiefase, alle uitloop baart mij wel zorgen, ook ivm het budget.
Als ik piloten er over hoor praten dan stelt mij dat wel gerust, het kan maar beter een super toestel zijn met dat geld.

De bedoeling was natuurlijk wel: hoe meer ze er kunnen maken hoe goedkoper, dat faalt nu wel een beetje.

Als laatst: We moeten het hier allemaal doen met info op het internet en wat we horen/lezen, iedereen trekt hier andere conclusies uit. Ik lees enorm vaak dat het brandstofverbruik een stuk hoger is en dat is ook logisch. Het toestel is veel zwaarder en de motor dan ook een stuk krachtiger. Krachtigere motor=Meer brandstof. Hoef je niet zo aanvallend te gaan doen ;)
here in hell we like to keep things informal,
as well as infernal
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 7 mei 2014 @ 07:42:01 #279
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_139651526
Turkije koopt eerste JSF-toestellen
ANKARA -

Turkije heeft besloten om te beginnen twee F-35's of 'Joint Strike Fighters' van de Amerikaanse vliegtuigfabrikant Lockheed Martin te kopen. Dit meldden de Turkse autoriteiten dinsdag. De Turkse luchtmacht is na die van de VS en Groot-Brittannië de grootste van de NAVO-landen.

Het vliegtuig is nog in ontwikkeling en kampt met tal van technische problemen. Die hebben de F-35 of 'JSF' omstreden gemaakt. Tal van landen hebben plannen het toestel te kopen opgegeven of het aantal beoogde vliegtuigen flink teruggeschroefd. Turkije was van plan er 100 aan te schaffen, maar het is niet duidelijk of het zo ver komt.

Nederland wil nu 37 van deze toestellen kopen om in 2019 de F-16 te vervangen.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)SF-toestellen__.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  dinsdag 13 mei 2014 @ 14:46:17 #280
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_139906594
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 15:44 schreef thesystem het volgende:

[..]

:'(
:D
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_140746460
Ondertussen in België...

quote:
Defensie bereidt in stilte vervanging F-16’s voor
Bron: belga

Defensie heeft vijf buitenlandse agentschappen, twee Amerikaanse en drie Europese, aangeschreven om informatie te verkrijgen over vijf gevechtsvliegtuigen die in aanmerking komen om de huidige te vervangen. Daarmee bereidt Defensie, in stilte en zonder zich te verbinden, de opvolging van de F-16’s voor.

Defensie heeft informatie opgevraagd bij:
- Joint Program Office voor de F-35 Lightning II van Lockheed Martin,
- Navy Integrated Program Office voor de F/A-18F Super Hornet van Boeing,
- Direction générale de l’Armement voor de Rafale van Dassault,
- Swedish Defence and Security Export Agency voor de JAS-39 van Saab
- Britse ministerie van Defensie voor de Eurofighter van het gelijknamige consortium.
  donderdag 5 juni 2014 @ 17:33:22 #282
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_140751818
Ze hebben de folders aangevraagd. Jaja, wat een progressie.
Dat gaat nog wel even duren.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  donderdag 5 juni 2014 @ 17:47:44 #283
104871 remlof
Europees federalist
pi_140752236
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 17:33 schreef Pumatje het volgende:
Ze hebben de folders aangevraagd. Jaja, wat een progressie.
Dat gaat nog wel even duren.
Als kind deed ik dat ook, brieven sturen naar Lockheed en Boeing enzo om "informatie voor m'n werkstuk" te vragen, stuurden ze meestal ook van die glossy folders en tientallen foto's op :D

Die foto's hing ik dan aan de muur in m'n slaapkamer :P
pi_140756717
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 17:33 schreef Pumatje het volgende:
Ze hebben de folders aangevraagd. Jaja, wat een progressie.
Dat gaat nog wel even duren.
In België zit men nog maar in de eerste fase van de aakoopprocedure, dus het lijkt me logisch dat men begint met de eerste stap. Helemaal niet nodig dus om daarover zo laatdunkend te doen.
  donderdag 5 juni 2014 @ 20:23:03 #285
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_140757415
quote:
10s.gif Op donderdag 5 juni 2014 17:47 schreef remlof het volgende:

[..]

Als kind deed ik dat ook, brieven sturen naar Lockheed en Boeing enzo om "informatie voor m'n werkstuk" te vragen, stuurden ze meestal ook van die glossy folders en tientallen foto's op :D

Die foto's hing ik dan aan de muur in m'n slaapkamer :P
:D deed ik vroeger bij de poort van kazernes 8-) .
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  donderdag 5 juni 2014 @ 20:25:36 #286
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_140757516
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 20:05 schreef lolcat8811 het volgende:

[..]

In België zit men nog maar in de eerste fase van de aakoopprocedure, dus het lijkt me logisch dat men begint met de eerste stap. Helemaal niet nodig dus om daarover zo laatdunkend te doen.
Doe ik niet. Maar als ik kijk naar hoe lang landen ( zoals NL ) erover heeft gedaan om dat ding aan te kopen en hoevaak ik in die jaren wel niet voorbij heb zien komen: "het is definitief" of de keuze staat vast" en "er is een 5e vergelijkend onderzoek bezig " is niet meer op handen en voeten te tellen.

Het gaat nog even duren :) Niet denigrerend bedoel.

Ben de gij een Belgske?
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_140763041
Zouden de Belgen er nou echt nog zo'n poppenkast van gaan maken zoals wij de afgelopen tien jaar?

Het is ook daar slikken of stikken. a) paar F-35's of b) afschaffen van de luchtmacht.
pi_140772797
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juni 2014 20:25 schreef Pumatje het volgende:

Ben de gij een Belgske?
Uitgeweken Nederlander, Nederbelg
  vrijdag 6 juni 2014 @ 23:43:41 #289
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_140795110
Gen. Mike Hostage On The F-35; No Growlers Needed When War Starts



Een aardig artikel over de capaciteiten van de JSF
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_140798781
Dit is toch dezelfde man die heeft gezegd dat de F-35 irrelevant is voor de USAF als 'ie geen F-22's ernaast heeft?
Voor het eerst dat ik ergens lees of hoor dat de F-35 stealthier is dan de F-22.

8 F-35's nodig voor een a2a-missie die je met twee F-22's af kan. Dat verklaart wel meteen waarom ze er zoveel nodig denken te hebben.

Wij hadden tien jaar geleden gewoon twee squadronnetjes eurocanards moeten bestellen, om daar tot pakweg 2025-2030 mee te vliegen. Was dikke prima geweest voor wat we nodig hebben. Behoorlijke range, dikke payload. Hadden ze nu bij Fokker ook lekker veel motoren gehad om te onderhouden..

Had je in de toekomst (ca. 2020-2025) alsnog een squadronnetje F-35's kunnen kopen. Fullrate productie, dus goedkoper. Kinderziektes d'r uit. Volwassen platform.

Ik vind dat hele 'eens in de 40 jaar kopen we één type toestel' zo dom hé. Pas in 2023 hebben we meen ik al onze 35 JSF's. Het is de bedoeling dat de laatste F-16 ook pas in 2023 naar de schroothoop gaat. Het jongste F-16 airframe wat we hebben is nu al méér dan 20 jaar oud.. Wanneer kwam de laatste uit de Fokkerfabriek gerold? 1992? 1993? Zoiets.. Antiek.
  zondag 8 juni 2014 @ 00:30:54 #291
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_140820998
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2014 02:22 schreef Radegast het volgende:
Dit is toch dezelfde man die heeft gezegd dat de F-35 irrelevant is voor de USAF als 'ie geen F-22's ernaast heeft?
Voor het eerst dat ik ergens lees of hoor dat de F-35 stealthier is dan de F-22.
Dat is oud nieuws, de F-35 is nieuwer en heeft dus recentere technologie. Het verbaast mij dat je je daarover verbaast. Daarnaast is de F-22 ook in dit artikel gewoon nodig voor de bescherming van de F-35.
quote:
8 F-35's nodig voor een a2a-missie die je met twee F-22's af kan. Dat verklaart wel meteen waarom ze er zoveel nodig denken te hebben.
Dan moet je nog even naar de geplande rollen kijken en even kijken naar de rollen van de toestellen die allemaal vervangen worden door de F-35. En als je daarmee bezig bent, kijk dan ook even naar de aantallen toestellen die door de F-35 vervangen worden. Ik denk dat de totalen hoger liggen dan het gevraagde aantal F-35s.
quote:
Wij hadden tien jaar geleden gewoon twee squadronnetjes eurocanards moeten bestellen, om daar tot pakweg 2025-2030 mee te vliegen. Was dikke prima geweest voor wat we nodig hebben. Behoorlijke range, dikke payload. Hadden ze nu bij Fokker ook lekker veel motoren gehad om te onderhouden..
Fokker doet niks aan motorenonderhoud. Je stelling is ook onzinnig: die motoren worden gebouwd door een consortium uit Engeland (RR), Duitsland (BMW), Spanje en Italië. Daar zitten ze echt niet te wachten op een 5e partij. Hoe dan ook: Die Eurocanards moet je ook niet willen. Als je te veel wilt betalen om een knal uit te delen, speel dan met de Rafale mee, een kist die door vriend en vijand geroemd wordt.
quote:
Had je in de toekomst (ca. 2020-2025) alsnog een squadronnetje F-35's kunnen kopen. Fullrate productie, dus goedkoper. Kinderziektes d'r uit. Volwassen platform.
Goed punt. We hadden nooooit terug moeten gaan naar één type. We moeten twee types hebben: een zware en een lichte. De missies die we met de F-16 vlogen in Afghanistan waren onzinnig, die kon je ook doen met bewapende PC-7s (of bewapende Hawk trainers).
quote:
Ik vind dat hele 'eens in de 40 jaar kopen we één type toestel' zo dom hé. Pas in 2023 hebben we meen ik al onze 35 JSF's. Het is de bedoeling dat de laatste F-16 ook pas in 2023 naar de schroothoop gaat. Het jongste F-16 airframe wat we hebben is nu al méér dan 20 jaar oud.. Wanneer kwam de laatste uit de Fokkerfabriek gerold? 1992? 1993? Zoiets.. Antiek.
helemaal eens.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_140824658
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 00:30 schreef RonaldV het volgende:

Goed punt. We hadden nooooit terug moeten gaan naar één type. We moeten twee types hebben: een zware en een lichte. De missies die we met de F-16 vlogen in Afghanistan waren onzinnig, die kon je ook doen met bewapende PC-7s (of bewapende Hawk trainers).

[..]

helemaal eens.
A10C! Gewoon een paar oude A10A's opkopen uit de woestijn, updaten naar A10C standaard en klaar ^O^
  zondag 8 juni 2014 @ 14:04:06 #293
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_140830480
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 08:46 schreef thesystem het volgende:

[..]

A10C! Gewoon een paar oude A10A's opkopen uit de woestijn, updaten naar A10C standaard en klaar ^O^
De VS zijn hun A-10Cs zelf al in de woestijn aan het zetten. Je hoeft ze er alleen maar uit te halen en vlieggreed te maken.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_140834728
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 00:30 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Dat is oud nieuws, de F-35 is nieuwer en heeft dus recentere technologie. Het verbaast mij dat je je daarover verbaast.
Ik kan me een uitspraak van een flink aantal jaren terug herinneren waarin gezegd werd dat rcs van een F-22 vergelijkbaar was met een marble (knikker?), en die van de F-35 met een golfbal. Dat gaat natuurlijk om frontal rcs, vanaf andere hoeken is die rcs bij beiden natuurlijk veel hoger, maar dat is classified. Aan de onderkant heeft de F-35 ook wat meer bumps, rondere vormen. F-22 is smoother.
Het zou ook te maken hebben met shaping van de F-22, air inlets/intakes zouden verder naar achter zitten dan bij de F-35 waardoor de motoren beter verstopt zitten. Natuurlijk hebben ze lessen geleerd uit de F-22 en die geimplementeerd in de F-35, en wat je zegt die recentere technologie zal ook gezorgd hebben voor een verlaging van de rcs van de F-35.

Qua IR stealth is het volgens mij wel duidelijk dat de F-22 superieur is aan de F-35. Kijk allleen maar naar de konten van beide toestellen. Bij de F-35 zijn allerlei IR-signature reducties gesneuveld vanwege voornamelijk gewichtsissues.
  zondag 8 juni 2014 @ 22:34:09 #295
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_140849493
De IR signature is opgeofferd aan de mogelijkheid om (in het B-model) verticaal te kunnen starten en landen. Om de drie modellen zo veel mogelijk gemeen te laten hebben, zijn de vectored trust uitlaten zoals je op de F-22 vindt niet toegepast op de F-35 modellen, maar hebben ze een meer conventionele uitlaat.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_140874529
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2014 14:04 schreef RonaldV het volgende:

[..]

De VS zijn hun A-10Cs zelf al in de woestijn aan het zetten. Je hoeft ze er alleen maar uit te halen en vlieggreed te maken.
Opkopen dan en snel! :)
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 21 juni 2014 @ 08:24:02 #297
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_141363209
Hollandse orders voor JSF
door Niels Rigter
DEN HAAG -

Het Nederlandse bedrijfsleven profiteert steeds meer van de Nederlandse deelname aan de ontwikkeling en de productie van de JSF-straaljager van Lockheed, inmiddels beter bekend als de F-35.

Vandaag tekent Fokker Elmo met opdrachtgever Lockheed Martin een contract ter waarde van ongeveer $200 miljoen (bijna ¤150 miljoen). De Nederlandse bouwer van vliegtuigonderdelen gaat honderden nieuwe JSF’s voorzien van bekabeling. Het levert 150 hoogopgeleide technici uit Nederland de komende jaren werk op.

Dertig jaar werk

Ook Aeronamic, dat compressoren maakt voor motoren, staat op het punt een nieuwe opdracht binnen te slepen. Het bedrijf uit Almelo schat voor dertig jaar werk te halen uit de F-35.

Het Nederlandse bedrijfsleven heeft in totaal nu al voor zo’n 1 miljard euro aan opdrachten voor de JSF binnengehaald, en zo’n ¤5 miljard aan raamcontracten.

Mijlpaal

De verwachting is dat de productie van de JSF het Nederlandse bedrijven de komende jaren ¤8 tot 10 miljard aan werk gaat opleveren, en nog eens zo’n ¤16 miljard aan onderhoudsorders.

Volgens oud-minister Maxime Verhagen, bemiddelaar voor de Nederlandse defensie-industrie bij het binnenhalen van JSF-orders, is de nieuwe opdracht voor Fokker een ’mijlpaal’ na het Nederlandse besluit om de JSF te kopen. Naar verwachting worden er meer dan drieduizend F-35’s gebouwd. Nederland koopt er minimaal 37.

Bron: http://www.telegraaf.nl/d(...)ders_voor_JSF__.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 24 juni 2014 @ 07:34:07 #298
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_141478953
JSF-toestellen VS aan de grond na brand
WASHINGTON -

Een Amerikaans JSF-toestel is maandag in brand gevlogen tijdens voorbereidingen voor het opstijgen. Dat bevestigde een woordvoerder van het Amerikaanse ministerie van Defensie. Een groep van 26 Joint Strike Fighters van de F35A-variant wordt daarom voorlopig aan de grond gehouden op de basis in Florida.

De brand brak uit terwijl de piloot van het toestel zich opmaakte om op te stijgen voor een trainingsvlucht. Het vuur woedde aan de achterkant van het gevechtstoestel, maar het is nog onduidelijk of de brand is veroorzaakt door de motor.

De piloot raakte niet gewond, maar uit voorzorg werden alle vluchten van de F35A variant op de basis stilgelegd. „Veiligheid staat voorop. Alle F-35A operaties zijn voorlopig opgeschort in Eglin, terwijl onderzoek wordt gedaan naar de oorzaak van het incident”, zei de woordvoerder.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)rond_na_brand__.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 25 juni 2014 @ 10:21:49 #299
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_141524970
JSF vliegt weer
WASHINGTON -

Amerikaanse gevechtsvliegtuigen van het type F-35A of 'JSF' vliegen woensdag weer, meldde de Amerikaanse luchtmacht dinsdag. De toestellen bleven sinds maandag in Florida aan de grond. Toen vloog op de luchtmachtbasis Eglin in het noordwesten van de staat een JSF-vliegtuig bij het opstijgen in brand.

De oorzaak van de brand wordt nog onderzocht. Het Amerikaanse ministerie van Defensie neemt aan dat het om een los staand incident gaat en er zijn geen plannen om van voorgenomen vluchten met de F-35 af te zien. Op het programma staan onder meer vluchten van F35B's die in de komende dagen naar een luchtvaartshow in Engeland gaan.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)F_vliegt_weer__.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_141559730
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 10:21 schreef Cobra4 het volgende:
JSF vliegt weer
WASHINGTON -

Amerikaanse gevechtsvliegtuigen van het type F-35A of 'JSF' vliegen woensdag weer, meldde de Amerikaanse luchtmacht dinsdag. De toestellen bleven sinds maandag in Florida aan de grond. Toen vloog op de luchtmachtbasis Eglin in het noordwesten van de staat een JSF-vliegtuig bij het opstijgen in brand.

De oorzaak van de brand wordt nog onderzocht. Het Amerikaanse ministerie van Defensie neemt aan dat het om een los staand incident gaat en er zijn geen plannen om van voorgenomen vluchten met de F-35 af te zien. Op het programma staan onder meer vluchten van F35B's die in de komende dagen naar een luchtvaartshow in Engeland gaan.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)F_vliegt_weer__.html
Toch niet..

quote:
The Air Force continues to ground its F-35s at Eglin Air Force Base after a fire on Monday.

"The Air Force said that training and test flights of the Lockheed Martin F-35A Lightning at Eglin Air Force Base continue to be temporarily suspended after a fire Monday in one of the aircraft while it was on the ground.

In a prepared statement, the commander of the 33rd Fighter Wing said the suspension is “in the interest of safety as we continue to investigate the cause of Monday’s accident.

“We have no further information regarding the nature or extent of the damage as the investigation is currently underway,” according to the statement."
(Pensacola News Journal)

quote:
"We will resume flying once we know more about the cause of the F-35A fire that occurred at Eglin AFB [Florida] earlier this week," says Capt. Rich Ulsh, a service spokesman....."

"The Air Force has also issued a "stand-down" on flight operations for its F-35As at Eglin that are used for training, as well as Dutch A models at Eglin, says 1st Lt. Hope Cronin, spokeswoman for the 33rd Fighter Wing, which operates them....."

"Air Force officials had hoped to return to flight early June 25, but there have been no F-35A flights since the fire incident.

The F-35A that was damaged in the fire was towed to a hangar June 23 and secured along with any foreign object debris found on the runway at the time of the incident, and a safety investigation board has been initiated. Cronin said the extent of damage has not yet been assessed...."
(Aviationweek)

quote:
The F-35A struck by fire as it took off from Eglin Air Force Base has been secured and is under armed guard in a secure hanger and the Air Force and Marines are not flying their versions of the Joint Strike Fighter program until they know more about the fire’s causes.

“We will resume flying once we know more about the cause of the F-35A fire that occurred at Eglin AFB earlier this week,” Capt. Richard Ulsh, a spokesman for Marine aviation, said in an email.

The 33rd Fighter Wing, responsible for F-35 training at Eglin Air Force Base, said Wednesday morning that its “commander has decided to continue the temporarily (sic) suspension of F-35A flights at Eglin in the interest of safety as we continue to investigate the cause of the mishap...."

"The program does not yet have an initial damage assessment. My [Colin Clark] understanding is detailed photos of the aircraft have not yet been received by the authorities...."
(Breaking Defense)

Toen een week of twee geleden die PAK FA in de fik vloog, kregen we nog wat foto's te zien.
Denk niet dat we zulke openheid van zaken hoeven te verwachten van de yanks..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')