Van een kennis die bij Fokker werkt weet ik toch dat ie al 2- a 3 jaar werk heeft aan het JSF-project. Als het hele verhaaltje doorgaat worden dit natuurlijk nog veel meer jaren. Over geld en banen kan ik niks zeggen, maar ik gok dat je daar nooit een eerlijk antwoord op zal krijgen.quote:Op donderdag 28 november 2013 23:33 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
"Deelname aan het JSF-project zou Nederland duizenden banen en miljarden aan orders opleveren. Dat is het verkoopverhaal van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Lockheed Martin. We onderzoeken wat er terechtkomt van die belofte."
Ik vrees nu al te moeten concluderen dat er van duizenden banen en miljardenorders geen kloten terecht komt.
Men is vooral druk met het opbouwen en afbreken van infostands, het onderhoud van de mock-up en het weggeven van Stork-pennen.quote:Op zaterdag 30 november 2013 07:42 schreef Wasmachinu het volgende:
[..]
Van een kennis die bij Fokker werkt weet ik toch dat ie al 2- a 3 jaar werk heeft aan het JSF-project. Als het hele verhaaltje doorgaat worden dit natuurlijk nog veel meer jaren. Over geld en banen kan ik niks zeggen, maar ik gok dat je daar nooit een eerlijk antwoord op zal krijgen.
quote:Maxime Verhagen gaat het regelen: Nederlandse orders voor JSF
Maxime Verhagen wordt de salesman die JSF-orders voor Nederlandse bedrijven in de wacht moet slepen. Oud-minister Maxime Verhagen gaat Nederlandse bedrijven helpen opdrachten binnen te halen voor de productie en het onderhoud van de JSF. Verhagen wordt bijzonder vertegenwoordiger voor de Nederlandse defensie-industrie, zo maakte minister Henk Kamp (Economische Zaken) dinsdag bekend. De JSF (Joint Strike Fighter) wordt de opvolger van de F-16 die aan vervanging toe is. ,,De productie en het onderhoud van de JSF bieden kansen voor de Nederlandse industrie. Met zijn brede ervaring kan Verhagen de bedrijven helpen opdrachten binnen te halen'', aldus Kamp.
Oud-minister Maxime Verhagen gaat Nederlandse bedrijven helpen opdrachten binnen te halen voor de productie en het onderhoud van de JSF. Verhagen wordt bijzonder vertegenwoordiger voor de Nederlandse defensie-industrie, zo maakte minister Henk Kamp (Economische Zaken) dinsdag bekend.
De JSF (Joint Strike Fighter) wordt de opvolger van de F-16 die aan vervanging toe is. ,,De productie en het onderhoud van de JSF bieden kansen voor de Nederlandse industrie. Met zijn brede ervaring kan Verhagen de bedrijven helpen opdrachten binnen te halen”, aldus Kamp.
Nederlandse bedrijven gaan ervan uit dat de productie van de JSF goed is voor een omzet tussen de 8 en 10 miljard euro en voor in totaal zo’n 52.000 arbeidsjaren. Het onderhoud van het jachttoestel zou twee keer zoveel kunnen opleveren.
Boegbeeld Verhagen was in het verleden onder meer minister voor Buitenlandse Zaken en Economische Zaken. Hij moet op hoog niveau deuren openen en Nederlandse bedrijven steunen bij het verkrijgen van orders. Maxime Verhagen wordt het aanspreekpunt voor bedrijven die ondersteuning willen bij hun contacten met Amerikaanse bedrijven. En hij gaat bedrijvenmissies leiden naar de Verenigde Staten.
Dramatisch slechte documentaire. Eigenlijk moet je hem binnen drie minuten afzetten: als je zegt dat de ontwikkelingskosten van de JSF meer dan 1000 miljard dollar zijn heb je het gewoon niet begrepen. De totale kosten van het F-35 project worden op 1000 miljard dollar geschat, dus ontwikkeling, productie en instandhouding voor 3500 toestellen dus niet alleen voor de ontwikkeling!quote:Op zaterdag 7 december 2013 03:52 schreef Cobra4 het volgende:
Brandpunt Reporter: De JSF, Straaljager of stuntvliegtuig?
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1382749
Wat hebben? Best looking fighter jet in the world, zeg ik!quote:Op vrijdag 29 november 2013 01:40 schreef breaky het volgende:
Ik vind de JAS Gripen ook wel wat hebben:
Omdat Nederland jaren lang vooruit bleef schuiven met de keuze om de JSF te kopen of niet zijn ze al v eel misgelopen volgens mij. Er worden nu al tientallen van die dingen gebouwd, dus als er grote contracten worden vergeven dan gaat het eerder naar een bondgenoot die gewoon heeft toegezegd dan een die steeds maar vaag blijft doen.quote:Op zaterdag 30 november 2013 07:42 schreef Wasmachinu het volgende:
[..]
Van een kennis die bij Fokker werkt weet ik toch dat ie al 2- a 3 jaar werk heeft aan het JSF-project. Als het hele verhaaltje doorgaat worden dit natuurlijk nog veel meer jaren. Over geld en banen kan ik niks zeggen, maar ik gok dat je daar nooit een eerlijk antwoord op zal krijgen.
Dat geloof ik niet zo hoor. Nederland is lang niet het enige partnerland dat de (schijn)beslissing om definitief voor de F-35 te kiezen lang vooruit bleef schuiven. Kijk bv. naar de Denen, die aangekondigd hebben om over een paar jaar nog maar eens keer een competitie te houden. Of de Canadezen, die ook officieel nog niet gekozen hebben. De Turken hebben ook lang moeilijk gedaan over de F-35 maar dat heeft er niet voor gezorgd dat ze veel opdrachten zijn misgelopen. Ze hebben als tier3 partner veel minder geinvesteerd dan NL, 200 miljoen vs 800 mljoen dacht ik, en ze hebben er al veel meer aan terugverdiend qua opdrachten dan NL.quote:Op donderdag 19 december 2013 17:39 schreef Logros het volgende:
[..]
Omdat Nederland jaren lang vooruit bleef schuiven met de keuze om de JSF te kopen of niet zijn ze al v eel misgelopen volgens mij. Er worden nu al tientallen van die dingen gebouwd, dus als er grote contracten worden vergeven dan gaat het eerder naar een bondgenoot die gewoon heeft toegezegd dan een die steeds maar vaag blijft doen.
Dus jij ziet geen verschil tussen een Lada en een Porsche behalve de prijs?quote:Op donderdag 3 oktober 2013 21:39 schreef thesystem het volgende:
Hij vliegt, dropt bommen, schiet geleide raketten, tankt bij in de lucht, van al die dingen zijn fotos te vinden.
Kom nou eens met bronnen dan over al jou vermeende negativiteit over de F35, post ze dan eens!
Oh wacht, ik post het voor je
F-35
INTERN
[ http://imageshack.us/a/img7/719/f35missles.jpg (copy/paste deze link) ]
ik zie 4x AIM-120
2x JDAM
[ afbeelding ]
OH MY GOD, wat zie ik daar!
Een JDAM vanuit de internal weapons bay!
Hoe kan dat?
F16
[ afbeelding ]
Wat zie ik, een Externe Lantirn/Sniper pod omdat die F16 geen intern optisch systeem heeft
Wat zie ik nog meer, 2, ja...2, externe brandstof tanks.
Wat zie ik nog meer, 2 GBU12 en 2 Aim 9...
En kijk eens goed wat de F35 intern mee neemt...Juist!
2x GBU31, 4x AIM 120
Dat heeft meer nut dan discussiëren met jou of thesystem, want jullie hebben geen kennis van zaken en luisteren niet.quote:
Geheime TO's zijn de beste: dan kun je er ook niet over discussiëren. Of zinvolle beslissingen over nemen. Want je hebt geen idee wat er instaat.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 14:47 schreef thesystem het volgende:
[..]
Maar wat je vindt van de kist is niet belangrijk.
Wat belangrijk is is wat de kist kan en moet kunnen en het enige wat bewijs wat de kist kan en niet kan staat in de betreffende TO's en die zijn geheim.
die benadering is foutquote:Op zaterdag 21 december 2013 00:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus jij ziet geen verschil tussen een Lada en een Porsche behalve de prijs?
"Ze brengen je allebei van A naar B!!!"
Je bent niet goed bij je hoofd. Dat is het hele probleem.quote:Op zaterdag 21 december 2013 00:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat heeft meer nut dan discussiëren met jou of thesystem, want jullie hebben geen kennis van zaken en luisteren niet.
qftquote:Op zaterdag 21 december 2013 22:33 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Je bent niet goed bij je hoofd. Dat is het hele probleem.
Dude....quote:Op zaterdag 21 december 2013 00:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat heeft meer nut dan discussiëren met jou of thesystem, want jullie hebben geen kennis van zaken en luisteren niet.
Tevens, toen ik je die 2 fotos liet zien van de F35 tegenover de F16...quote:Op zaterdag 21 december 2013 00:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus jij ziet geen verschil tussen een Lada en een Porsche behalve de prijs?
"Ze brengen je allebei van A naar B!!!"
Hahahahha, een start blokkering?quote:Op maandag 23 december 2013 18:23 schreef Nieuwschierig het volgende:
Wat we ons wel moeten afvragen is of er niet ergens alleen aan de yanks bekende electronica in zit die ze kunnen misbruiken voor hun afluisterpraktijken. Of om ze via satelliet een startblokkering te geven als de EU iets teveel vriendjes wordt met Rusland of China.
Dat weet ik niet maar zonder electronica vliegt ie van z'n leven niet. Daar is vast wel ergens iets slapends in te programmeren. Ze doen het met kerncentrales ook.quote:Op maandag 23 december 2013 18:34 schreef thesystem het volgende:
[..]
Hahahahha, een start blokkering?
Als je weet hoe een vliegtuig werkt weet je dat dit totale onzin is
Ja, want het vliegtechnische deel werkt ook niet autonoom ofzo...quote:Op maandag 23 december 2013 19:15 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Dat weet ik niet maar zonder electronica vliegt ie van z'n leven niet. Daar is vast wel ergens iets slapends in te programmeren. Ze doen het met kerncentrales ook.
Kwestie van wakker maken op het uur u
Je hoeft ergens maar een stukje software in te bouwen en een piepklein ontvangertje vermomd als chip of als een druppel soldeer. Dan overrule je een signaaltje van de stuurknuppel naar de computer en je bent uitgevlogen.quote:Op maandag 23 december 2013 19:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja, want het vliegtechnische deel werkt ook niet autonoom ofzo...
We loggen even op afstand in en zetten de motor uit... Het is geen fucking router.
Ik ben om, je hebt gelijk...quote:Op maandag 23 december 2013 19:30 schreef Nieuwschierig het volgende:
Je hoeft ergens maar een stukje software in te bouwen en een piepklein ontvangertje vermomd als chip of als een druppel soldeer. Dan overrule je een signaaltje van de stuurknuppel naar de computer en je bent uitgevlogen.
Ze doen het met dure auto's ook, die kunnen ook op afstand uitgeschakeld worden als ze gestolen zijn of zo.
...en als het kan dan doen ze het ook.quote:
Sarcasm is a bitch...quote:Op maandag 23 december 2013 21:58 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
...en als het kan dan doen ze het ook.
Nee, dat komt omdat dat GPS systeem zwaar verouderd is, leuk voor je TomTom, maar niet meer toereikend voor militaire doeleinden.quote:Europa heeft met Galileo niet voor niets een eigen GPS systeem in aanbouw.
Zo veel vertrouwen heeft men in de bondgenoot.
Minder geloven in Hollywood films is een goede start. Of dacht je dat een Stinger, Nasams, Patriot of wat voor wapensysteem dan ook niet richting een USA toestel gaat? Keep on dreaming...quote:Op maandag 23 december 2013 22:03 schreef SolDat het volgende:
Het is niet mijn bedoeling om het doemdenken te versterken, maar het is technisch gezien mogelijk om een zogenaamde 'kill switch' in bepaalde componenten in te bouwen (zie o.a. http://spectrum.ieee.org/(...)-for-the-kill-switch). Eenzelfde subordinatie kan echter in andere systemen gevonden worden, zoals software-beperkingen binnen de doel-aanstraling via de IFF-transponders of zekere restricties binnen de lucht-tot-lucht bewapening, van wie de software- en broncodes evengoed niet worden vrijgegeven.
Ja sarcasm dat dacht ik wel maar jij weet er ook niks van, en ik denk dat het technisch mogelijk is.quote:Op maandag 23 december 2013 22:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
Sarcasm is a bitch...
[..]
Nee, dat komt omdat dat GPS systeem zwaar verouderd is, leuk voor je TomTom, maar niet meer toereikend voor militaire doeleinden.
Ik zeg niet dat het gebeurt, maar geef louter aan dat het een mogelijkheid is. En gezien DARPA mijn zorgen blijkt te delen -in zoverre het al tien jaar bezig is met het reduceren van dergelijke risico's (o.a. via het "Trust in Integrated Circuits" programma)- denk ik niet dat het idee van een dergelijk gevaar zonder pardoes naar het rijk van de fabelen kan worden verwezen.quote:Op maandag 23 december 2013 22:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Minder geloven in Hollywood films is een goede start. Of dacht je dat een Stinger, Nasams, Patriot of wat voor wapensysteem dan ook niet richting een USA toestel gaat? Keep on dreaming...
quote:Op donderdag 19 december 2013 16:52 schreef lolcat8811 het volgende:
[..]
Wat hebben? Best looking fighter jet in the world, zeg ik!
[ afbeelding ]
Die Iraniërs zullen wel balen dat het mislukt is, maar ze kunnen natuurlijk altijd de Chinezen nog bellen als ze blauwdrukken van de F-35 willen hebben.quote:US: Defense Contractor Tried to Smuggle F-35 Blueprints to Iran
An engineer for a major American defense contractor tried to smuggle thousands of secret documents, including blueprints, on America's multi-billion-dollar F-35 stealth fighter to Iran in boxes labeled as "household goods," U.S. prosecutors say.
Mozaffar Khazaee, a dual U.S.-Iranian citizen, was reportedly arrested late last week as he was attempting to travel to Germany and then on to Iran. Weeks earlier, Khazaee had arranged for a shipping company to take boxes containing "sensitive technical manuals, specification sheets, and other proprietary material" related to the F-35 and its engines to a contact in Iran, according to an affidavit filed by a Special Agent of Immigration and Customs Enforcement's Homeland Security Investigations.
The reams of documents were discovered in November when Customs officers inspected a truck shipment Khazaee had sent from Connecticut to California, which was intended to go on to Hamadan, Iran, the affidavit said. The 44 boxes, which had been described to the shipping company as containing "books and college-related items, two suitcases, a vacuum cleaner and some other items," actually held "thousands of pages contained in dozens of manuals/binders relating to the JSF [F-35 Joint Strike Fighter] program."
Court documents describe Khazaee as having worked as an engineer for several defense contractors, leaving his most recent employer last August. None of the contractors are identified in the court documents, but the latest employer, Company A, is described as a Connecticut-based contractor that produced the F-22 Raptor's F-119 engine.
A spokesperson for Pratt & Whitney, a Connecticut-based contractor specializing in fighter jet engines including the F-119, confirmed to ABC News that Khazaee was recently employed there and said the company is "fully cooperating with law enforcement and will support the government's investigation in any way necessary."
Khazaee is accused of interstate transportation of stolen property of the value of $5,000 or more, and if convicted could pay a fine or spend up to 10 years in prison. Court records do not show an attorney listed for Khazaee, who holds both a U.S. and Iranian passport.
The affidavit states travel records show Khazaee has traveled to Iran at least five times in the last seven years.
quote:‘België moet F-35 wel kopen’
‘Als België de atoombommen in Kleine Brogel houdt, kan het alleen de F-35 kopen als vervanger van de F-16’, zegt kernwapenexpert Hans Kristensen.
Ze wil het niet met zoveel woorden zeggen, maar de Belgische regering is niet van plan om zich te ontdoen van de Amerikaanse atoombommen op de basis van Kleine Brogel. De doctrine wil dat, zo nodig, Belgische jachtbommenwerpers die bommen zullen afwerpen. Dat is een taak voor daartoe uitgeruste F-16’s. Maar de F-16 is aan vervanging toe, terwijl de bommen inmiddels zullen worden gemoderniseerd.
‘Niet elk vliegtuig kan de nieuwe B61-12-bom afwerpen’, zegt Hans Kristensen in een gesprek met De Standaard. Volgens deze Amerikaanse kernwapendeskundige, die gisteren in een hoorzitting in de Kamer te gast was, ziet de Amerikaanse luchtmacht de B61-12 als het standaard nucleaire precisiewapen, voor zichzelf en voor de Navo-landen die nu een tactische kerntaak opnemen: België, Nederland, Italië, Duitsland en Turkije. ‘De bom is bestemd voor strategische bommenwerpers (de B-1, misschien de B-52H, en de nog te ontwikkelen LRS-B) en voor jachtbommenwerpers van het type F-15, F-16, Tornado en de nieuwe F-35’, aldus Kristensen. ‘Zodra de Navo de huidige jachtbommenwerpers uit dienst neemt, blijft alleen nog de F-35 over voor die nucleaire missie. Er andere toestellen voor inzetten, zou erg dure aanpassingen vereisen.’
Defensie houdt naar eigen zeggen nog alle opties open om de F-16 te vervangen, een contract van wellicht ruim 5 miljard euro. Uiteindelijk dringt het behoud van de nucleaire taak toch een keuze voor de F-35 op, een peperduur, nog door kinderziekten geplaagd toestel. Vorig jaar bestelde Nederland er al 37 exemplaren van.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140129_00954702
Haha, waar wil Crembo 5 miljard euro vandaan halen?quote:
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)g_tegenorders__.htmlquote:Tegenorders JSF blijven ver achter
Het JSF-programma levert de industrie fors minder aan tegenorders op dan door het bedrijfsleven is begroot. De volledige economische waarde van de F-16-opvolging zal voor Nederland uitkomen op 7 miljard dollar.
Dat bedrag noemt bestuursvoorzitter Marillyn Hewson van Lockheed Martin in een interview morgen in De Telegraaf. Lockheed Martin bouwt de Joint Strike Fighter, officieel F-35 Lightning II genaamd.
Eerder werd ervan uitgegaan dat alleen al de productiefase van de nieuwe straaljager tussen de 8 en 10 miljard dollar omzet zou brengen. Dat bleek toen minister Kamp (Economische Zaken) 3 december vorig jaar de Tweede Kamer op de hoogte stelde van de benoeming van Maxime Verhagen als bijzonder vertegenwoordiger voor de defensie-industrie.
Dat bedrag wordt bij lange na niet gehaald, zo blijkt nu. JSF-gerelateerde Nederlandse bedrijven rekenen ook nog eens op tussen de 16 en 20 miljard dollar aan inkomsten voor te plegen onderhoud aan de F-35. Maar door jarenlang twijfelen over de aankoop staan andere deelnemers aan het project inmiddels op voorsprong.
Orders al verdeeld
Andere landen, zoals Italië, Engeland en Noorwegen hebben onderling al afspraken gemaakt om de buit aan orders voor onderhoud aan de JSF’s te verdelen. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om werkzaamheden aan de geavanceerde F135 Pratt & Whitney straalmotor. „Italië is net als Nederland een belangrijke partner”, aldus de topvrouw van Lockheed Martin. „Ik kan nog geen uitsluitsel geven waar werkzaamheden aan de motoren zullen worden uitgevoerd.” Bedrijven die JSF-onderdelen maken, zeggen in een reactie te hopen op een groeiende orderportefeuille zodra de F-35-verkopen hoger uitpakken dan het geplande aantal van drieduizend.
Maar met wereldwijde bezuinigingen op defensie lijkt die kans klein. Nederland betaalde 4,5 miljard euro voor 37 toestellen; door voortdurende kostenoverschrijdingen veel minder dan de geplande 85. Ook grootafnemers als Canada en Australië heroverwegen hun JSF-aankopen.
dat zou 30 jaar geleden inderdaad een fantastisch modern design zijn geweest jaquote:Op donderdag 19 december 2013 16:52 schreef lolcat8811 het volgende:
[..]
Wat hebben? Best looking fighter jet in the world, zeg ik!
[ afbeelding ]
Link?quote:Op vrijdag 14 februari 2014 23:26 schreef Erebos het volgende:
Defensie heeft gefaald, maar gaat niettemin stug door. Wie na het laatste rapport nog serieus denkt dat de JSF de moeite waard is, is mijns inziens compleet van het pad af.
http://www.dote.osd.mil/pub/reports/FY2013/pdf/dod/2013f35jsf.pdfquote:
Daar ben ik het mee eens. Ik had misschien duidelijker moeten maken dat ik op het technische gedeelte van het JSF programma doelde.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 23:49 schreef Radegast het volgende:
Even aangaande je laatste zin, het tegendeel is eigenlijk waar. Lockheed Martin zit in een geweldige positie, ze hebben het Pentagon, Congress etc. bij de ballen. Al komen er nog jaren van vertragingen en 'lukt' het niet om kostenbesparingen te halen, er is niemand die nog de stekker uit dit programma gaat trekken. Want er is geen alternatief meer voor de Amerikanen.
Boeing is binnenkort gewoon klaar als producent van gevechtsvliegtuigen. USN mag geen nieuwe F/A-18E/F's meer kopen want dat zou de zaak van de F-35C ondermijnen, Boeing kan geen nieuwe buitenlandse kopers vinden voor de F/A-18E/F of voor de F-15SE. De Saudi's kopen nu nog wat F-15E's, maar dat is over drie á vier jaar ook over. Zelfs de lijn van de F-16 blijft waarschijnlijk langer open..
Lockheed Martin. Laughing all the way to the bank.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |