abonnement Unibet Coolblue
pi_134430537


quote:
[...]

After a decade of discussion, Brazil’s President Dilma Rousseff announced Wednesday the acquisition of 36 Gripen NG fighter jets, from Sweden’s Saab (STO:SAAB-B), for the FX-2 program of the Brazilian Air Force.

Defense Minister Celso Amorim and Gen. Juniti Saito, the air force's chief of staff, said at a press conference after the official announcement that the planes will be delivered in 4 years. The total cost of the deal will be $4.5 billion.

"The choice took into account performance, technology transfer and cost, not only for acquisition but also for maintenance. The decision was based on the best balance of those factors," Amorim said.

The decision puts an end to 10 years of speculation and delays on the transaction, which started as a plan under former President Luiz Inácio (Lula) da Silva. Three contenders stepped up to the bid: France’s Dassault (EPA:AM), with the Rafale model; Boeing Co. (NYSE:BA), with the F/A-18 e/F Super Hornet; and the eventual winners, with the smaller Gripen. In the early stages of the negotiation, Lula expressed preference for the Rafale, but the French contender fell out of favor at the end of Lula's second and last term in 2010, and was finally rejected on Tuesday due to its high cost.

Boeing was considered the stronger bid, but following the revelation that the U.S. National Security Agency had been spying on Brazilian officials and companies, including on the president herself, the relationship between Brazil and the U.S. frayed. Rousseff even canceled a visit to the White House, scheduled for September, as a show of protest.

Therefore, Gripen, which was initially criticized for its smaller size and for not being tested enough in combat, ended up getting the order. The 36 planes were offered initially for $6 billion, but Brazilian officials bargained the price down significantly. It is not unusual for military plane deals this large to close at a significantly lower price than first proposed.

[...]

Bron: http://www.ibtimes.com/pr(...)jet-fighters-1514060

Brazilië toont wel ballen richting Amerika tegen het hele spionage gebeuren. Volgens een oudere bron (http://www.ibtimes.com/bo(...)ts-say-politics-wont) had boeing de deal praktisch binnen maar dit is op het laatste moment afgeketst omdat bekend werd dat Amerika ook Petrobras aan het monitoren was.
pi_134430678
Mooi
Helden die het hun leven kostte: Che Guevara (1928-1967), Thomas Sankara (1949-1987), Moammar Gadaffi (1942-2011), Nicolae Ceaușescu (1918-1989), Salvador Allende (1908-1973), Slobodan Milo¨ević (1941-2006)
pi_134430682
Mooi zo. En best opvallend dat ze in 4 jaar 36 van die dingen kunnen afleveren, of is dat normaal?
  Redactie Frontpage woensdag 18 december 2013 @ 23:17:43 #4
145738 superworm
is erbij
pi_134430702
Geen Amerikaanse nukes in Brazilië, dus?
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_134431294
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 23:17 schreef Peunage het volgende:
Mooi zo. En best opvallend dat ze in 4 jaar 36 van die dingen kunnen afleveren, of is dat normaal?
Kunnen ze niet. Zullen geen Gripen NG's zijn maar Gripen C of D's. Oftewel investeren in technologie van eergisteren.

Komt nog eens bij: van de drie mogelijke gevechtsvliegtuigen is de Gripen de enige die ze niet kunnen gebruiken op hun vliegdekschip.
  woensdag 18 december 2013 @ 23:38:23 #6
241662 Jian
Well, well, well
pi_134432232
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 23:24 schreef Radegast het volgende:

[..]

Kunnen ze niet. Zullen geen Gripen NG's zijn maar Gripen C of D's. Oftewel investeren in technologie van eergisteren.

Komt nog eens bij: van de drie mogelijke gevechtsvliegtuigen is de Gripen de enige die ze niet kunnen gebruiken op hun vliegdekschip.
Edoch, vooralsnog spreken alle berichten die ik tot nu toe heb gelezen op Internet, ook die uit Zweden en Brazilië, over de NG.

Geweldig signaal overigens van Brazilië _O_
pi_134432624
Mooi laten zien dat de VS kan optyfen met hun rommel.
Ура для россии
pi_134432766
Goede keus, Transfer of Technolgy, motoren en training zijn inclusief. Desondanks toch wel redelijk duur.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_134433336
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 23:17 schreef Peunage het volgende:
Mooi zo. En best opvallend dat ze in 4 jaar 36 van die dingen kunnen afleveren, of is dat normaal?
Productie bij SAAB is redelijk laag nu juist.

SAAB heeft lange tijd heel veel moeite gedaan om toestellen aan de man te brengen. De meest moderne versie van de Gripen de E (eenzitter) en de F (tweezitter), oftewel de Next Generation (NG) varianten hebben nog geen export succes gehad.

Daarom dat SAAB de productie van de C/D voor Thailand op een heel laag pitje had gezet want het is beter de productielijnen zo lang mogelijk open te houden natuurlijk.

Nu gloort er licht aan de horizon. Zwitserland wilt er misschien 22 kopen, er moet alleen nog over gestemd worden in een referendum of zo. Zweden zelf wilt er ook een paar maar ik lees vooral dat ze 60 C's willen upgraden tot E's. Dat is vreemd omdat de E/F groter zijn, ik denk dus dat dit een tussenvariant zal zijn. Maar eerder wilde ze ook een stel nieuwe kisten dus dat is nog geheel onduidelijk. De Zweden verkrachten hun krijgsmacht bijna net zo erg als wij dat doen hier in Nederland, dus ook daar draait het puur om het aan de gang houden van SAAB. Dus als SAAB erbij is gebaat zullen ze misschien wel een paar nieuwe kisten kopen.

Brazilië wilt er dus 36, maar deze order kan oplopen tot ruim 120 (dan wel lokale productie waarschijnlijk).
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_134433362
quote:
14s.gif Op woensdag 18 december 2013 23:44 schreef Woestijnvos het volgende:
Mooi laten zien dat de VS kan optyfen met hun rommel.
Enig idee hoeveel 'Amerikaanse rommel' er in de Gripen zit?

In de NG-versie komt bv. ipv de Volvo-motor een Amerikaanse motor, en ook de nieuwe radar + subsystemen zijn straks grotendeels van Amerikaanse makelij.

Als Rouseff echt een middelvinger op had willen steken naar de Amerikanen, had ze voor de Rafale moeten kiezen..
pi_134433713
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 23:55 schreef Radegast het volgende:

[..]

Enig idee hoeveel 'Amerikaanse rommel' er in de Gripen zit?

In de NG-versie komt bv. ipv de Volvo-motor een Amerikaanse motor, en ook de nieuwe radar + subsystemen zijn straks van Amerikaanse makelij.

Als Rouseff echt een middelvinger op had willen steken naar de Amerikanen, had ze voor de Rafale moeten kiezen..
De Volvo motor was ook maar een variant op een Amerikaanse motor.

De radar en de subsystemen zullen Europees zijn.
De radar, IRST en BriteCloud komen bij SELEX Galileo vandaan en zijn dus italiaans, veel subsystemen (flare dispensers, EW suite, tactische datalink en dergelijke) komen uit eigen huis (of van bijvoorbeeld het eveneens Zweedse Ericsson).
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_134433872
Bovendien staat SAAB het toe dat klanten hun eigen shit inbouwen. Dat heeft Zuid-Afrika bijvoorbeeld gedaan. Ook geven ze je de broncodes van het hele toestel zodat de klant er alles aan kan veranderen zoals zij dat wensen.

Een toestel als de F-35 heeft bij wijze van spreken een garantiesticker op de motorkap zitten.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_134434454
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 00:01 schreef IPA35 het volgende:

[..]

De Volvo motor was ook maar een variant op een Amerikaanse motor.

De radar en de subsystemen zullen Europees zijn.
De radar, IRST en BriteCloud komen bij SELEX Galileo vandaan en zijn dus italiaans, veel subsystemen (flare dispensers, EW suite, tactische datalink en dergelijke) komen uit eigen huis (of van bijvoorbeeld het eveneens Zweedse Ericsson).
Spul komt idd van SELEX Galileo vandaan, maar sommige componenten daarvan komen toch echt uit de USA. Was nog ophef over in Zweden en Noorwegen, toen vlak voor de vergelijking in Noorwegen tussen de F-35 en de Gripen, de VS een exportverbod instelde op die componenten voor de Gripen-radar. Zorgde voor vertraging, en naar de uitkomst van de vergelijking kon je raden. F-35 heeft de superieure radar. Noorwegen zette handtekening onder F-35 contract, exportverbod component voor Gripen-radar van tafel..

[ Bericht 4% gewijzigd door Radegast op 19-12-2013 00:34:49 ]
pi_134514783
Overigens is de keuze voor de Gripen in Brazilie weer een klap in het gezicht van Boeing, en kan weleens het einde betekenen van hun hele gevechtsvliegtuigenbusiness. JSF contract verloren, op Australie na nergens exportsucces voor de Superhornet, Zuid-Korea dat geen nieuwe F-15's wil. Als die productielijnen over niet al te lange tijd sluiten zijn ze gewoon klaar in dat segment.

Misschien een ideetje om dit topic te hernoemen naar 'nieuws over gevechtsvliegtuigen-topic' en 'm naar DEF te verplaatsen?

[ Bericht 61% gewijzigd door Radegast op 21-12-2013 02:00:49 ]
  Overall beste user 2022 zaterdag 21 december 2013 @ 01:46:12 #15
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_134515147
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 01:32 schreef Radegast het volgende:
Miischien een ideetje om dit topic te hernoemen naar 'nieuws over gevechtsvliegtuigen-topic' en 'm naar DEF te verplaatsen?
Liever niet. Moet ik nog meer subfora gaan volgen.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_134516371
Kan iemand mij uitleggen waarom Russische toestellen nooit een optie lijken te zijn?
pi_134516411
Hoe moet je die naam uitspreken - Griepen of Grijpen of Grippen?
pi_134516420
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 02:54 schreef PKRChamp het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom Russische toestellen nooit een optie lijken te zijn?
Koude Oorlog restanten. Zoiets heet latent effect in de natuurkunde ;)
pi_134516451
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 02:59 schreef De_uitblinker het volgende:

[..]

Koude Oorlog restanten. Zoiets heet latent effect in de natuurkunde ;)

Ze ontwikkelen nog gewoon door in Rusland, hoewel deze wellicht niet te koop is.
pi_134516470
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 03:02 schreef PKRChamp het volgende:

[..]


Ze ontwikkelen nog gewoon door in Rusland, hoewel deze wellicht niet te koop is.
Tja voor zichzelf ontwikkelen ze. Wat bedoel je anders?
pi_134516537
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 03:04 schreef De_uitblinker het volgende:

[..]

Tja voor zichzelf ontwikkelen ze. Wat bedoel je anders?
De oudere toestellen die zullen toch ook wel doorontwikkeld worden lijkt mij, mijn punt is dat die Saab bijvoorbeeld ook geen nieuw toestel is maar wel een serieuze optie is voor bepaalde landen.
Lijkt mij dat je de Russische toestellen ook moet overwegen. Het lijkt erop dat er in het westen een anti Rusland mentaliteit heerst en vooral als het gaat om wapens.
pi_134516600
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 03:10 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

De oudere toestellen die zullen toch ook wel doorontwikkeld worden lijkt mij, mijn punt is dat die Saab bijvoorbeeld ook geen nieuw toestel is maar wel een serieuze optie is voor bepaalde landen.
Lijkt mij dat je de Russische toestellen ook moet overwegen. Het lijkt erop dat er in het westen een anti Rusland mentaliteit heerst en vooral als het gaat om wapens.
Heb je uberhaupt mijn reactie gelezen? Ik zei juist dat er nog een Koude Oorlog sentiment bestaat en dan ga je van de hak op tak dat ze Russisch moeten kopen.
pi_134516616
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 03:15 schreef De_uitblinker het volgende:

[..]

Heb je uberhaupt mijn reactie gelezen? Ik zei juist dat er nog een Koude Oorlog sentiment bestaat en dan ga je van de hak op tak dat ze Russisch moeten kopen.
Ik dacht dat je het over verouderde technologie had, niet over sentimenten.
pi_134516750
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 03:17 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Ik dacht dat je het over verouderde technologie had, niet over sentimenten.
Nee ik bedoelde restanten van de koude oorlog mentaliteit. Ik kan zien hoe dat een beetje dubbelzinnig overkomt. De wapens die we hier hebben gehad/nog hebben zijn sinds de jaren 50 allemaal Amerikaanse. Want de Russen gingen tot aan Berlijn in het oosten, alles in het Westen hoorde tot VS terrein.
pi_134516826
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 03:31 schreef De_uitblinker het volgende:

[..]

Nee ik bedoelde restanten van de koude oorlog mentaliteit. Ik kan zien hoe dat een beetje dubbelzinnig overkomt. De wapens die we hier hebben gehad/nog hebben zijn sinds de jaren 50 allemaal Amerikaanse. Want de Russen gingen tot aan Berlijn in het oosten, alles in het Westen hoorde tot VS terrein.
Jammer dat zulk soort sentimenten anno 2014 bijna nog steeds een rol spelen.
Het lijkt mij dat je het beste materiaal moet leveren voor zo min mogelijk geld.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')