abonnement Unibet Coolblue
  maandag 23 december 2013 @ 19:30:57 #226
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_134618210
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 19:21 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ja, want het vliegtechnische deel werkt ook niet autonoom ofzo... :')

We loggen even op afstand in en zetten de motor uit... Het is geen fucking router.
Je hoeft ergens maar een stukje software in te bouwen en een piepklein ontvangertje vermomd als chip of als een druppel soldeer. Dan overrule je een signaaltje van de stuurknuppel naar de computer en je bent uitgevlogen.
Ze doen het met dure auto's ook, die kunnen ook op afstand uitgeschakeld worden als ze gestolen zijn of zo.
Wie dit leest is gek
  maandag 23 december 2013 @ 21:37:18 #227
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_134625373
quote:
99s.gif Op maandag 23 december 2013 19:30 schreef Nieuwschierig het volgende:

Je hoeft ergens maar een stukje software in te bouwen en een piepklein ontvangertje vermomd als chip of als een druppel soldeer. Dan overrule je een signaaltje van de stuurknuppel naar de computer en je bent uitgevlogen.
Ze doen het met dure auto's ook, die kunnen ook op afstand uitgeschakeld worden als ze gestolen zijn of zo.
Ik ben om, je hebt gelijk...
  maandag 23 december 2013 @ 21:58:26 #228
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_134626728
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 21:37 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik ben om, je hebt gelijk...
...en als het kan dan doen ze het ook.

Europa heeft met Galileo niet voor niets een eigen GPS systeem in aanbouw.
Zo veel vertrouwen heeft men in de bondgenoot.
Wie dit leest is gek
pi_134627061
Het is niet mijn bedoeling om het doemdenken te versterken, maar het is technisch gezien mogelijk om een zogenaamde 'kill switch' in bepaalde componenten in te bouwen (zie o.a. http://spectrum.ieee.org/(...)-for-the-kill-switch). Eenzelfde subordinatie kan echter in andere systemen gevonden worden, zoals software-beperkingen binnen de doel-aanstraling via de IFF-transponders of zekere restricties binnen de lucht-tot-lucht bewapening, van wie de software- en broncodes evengoed niet worden vrijgegeven.
pi_134627261
Maar als we toch in het kader van extreme scenario's denken, dan is het natuurlijk ook wel de moeite waard om af te vragen of een Franse 'kill switch' in een Rafale nu gunstiger is dan een Amerikaanse 'kill switch' in een F-35, F-16 of Gripen E.
  maandag 23 december 2013 @ 22:15:25 #231
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_134627719
quote:
99s.gif Op maandag 23 december 2013 21:58 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

...en als het kan dan doen ze het ook.
Sarcasm is a bitch...

quote:
Europa heeft met Galileo niet voor niets een eigen GPS systeem in aanbouw.
Zo veel vertrouwen heeft men in de bondgenoot.
Nee, dat komt omdat dat GPS systeem zwaar verouderd is, leuk voor je TomTom, maar niet meer toereikend voor militaire doeleinden.
  maandag 23 december 2013 @ 22:33:43 #232
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_134628811
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 22:03 schreef SolDat het volgende:
Het is niet mijn bedoeling om het doemdenken te versterken, maar het is technisch gezien mogelijk om een zogenaamde 'kill switch' in bepaalde componenten in te bouwen (zie o.a. http://spectrum.ieee.org/(...)-for-the-kill-switch). Eenzelfde subordinatie kan echter in andere systemen gevonden worden, zoals software-beperkingen binnen de doel-aanstraling via de IFF-transponders of zekere restricties binnen de lucht-tot-lucht bewapening, van wie de software- en broncodes evengoed niet worden vrijgegeven.
Minder geloven in Hollywood films is een goede start. Of dacht je dat een Stinger, Nasams, Patriot of wat voor wapensysteem dan ook niet richting een USA toestel gaat? Keep on dreaming...
  maandag 23 december 2013 @ 23:53:11 #233
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_134632455
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 22:15 schreef AchJa het volgende:

[..]

Sarcasm is a bitch...

[..]

Nee, dat komt omdat dat GPS systeem zwaar verouderd is, leuk voor je TomTom, maar niet meer toereikend voor militaire doeleinden.
Ja sarcasm dat dacht ik wel maar jij weet er ook niks van, en ik denk dat het technisch mogelijk is.
En dat het niet in iedere raket ingebouwd zit wil niet zeggen dat het in een hundred million machine niet ingebouwd zit.
Al was het maar om te voorkomen dat er ooit een door een overlopende/omgekochte piloot naar een vijandig land ontvoerd wordt. Als China er een in handen krijgt bouwen ze hem voor 10% van de huidige verkoopprijs na,
Wie dit leest is gek
pi_134649340
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 22:33 schreef AchJa het volgende:

[..]

Minder geloven in Hollywood films is een goede start. Of dacht je dat een Stinger, Nasams, Patriot of wat voor wapensysteem dan ook niet richting een USA toestel gaat? Keep on dreaming...
Ik zeg niet dat het gebeurt, maar geef louter aan dat het een mogelijkheid is. En gezien DARPA mijn zorgen blijkt te delen -in zoverre het al tien jaar bezig is met het reduceren van dergelijke risico's (o.a. via het "Trust in Integrated Circuits" programma)- denk ik niet dat het idee van een dergelijk gevaar zonder pardoes naar het rijk van de fabelen kan worden verwezen.

Een Nederlandse F-16's kan op dit moment een lucht-luchtraket naar een Amerikaanse collega schieten, gezien de IFF noch aan het wapen verbonden is, noch het afschieten van een wapen kan tegenhouden. In theorie is dit vanuit een technisch oogpunt wel mogelijk, en daar ging het mij om.
  dinsdag 24 december 2013 @ 14:00:48 #235
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_134649526
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 16:52 schreef lolcat8811 het volgende:

[..]

Wat hebben? Best looking fighter jet in the world, zeg ik!

[ afbeelding ]

_O_
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 24 december 2013 @ 14:07:04 #236
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_134649721
Pentagon: kosten JSF gedaald


Het Amerikaanse ministerie van defensie is er voor het eerst in jaren in geslaagd grip te krijgen op de stijgende kosten van de Joint Strike Fighter. Dat heeft Shay Assad, die in 2011 werd aangesteld bij het Pentagon om de kosten van verschillende defensieprojecten onder controle te krijgen, gezegd in een interview met persbureau Reuters. Volgens Assad is er voortgang geboekt, maar is er nog een lange weg te gaan.

Het Pentagon raamt de kosten voor de ontwikkeling en bouw van 2443 F35-gevechtsvliegtuigen momenteel op omgerekend ruim 286 miljard euro. Dat is zeventig procent meer dan oorspronkelijk was begroot. Tussen 2012 en 2013 zijn de kosten voor de verandering echter niet gestegen, maar gedaald met ruim 2,9 miljard euro.

Assad heeft sinds zijn aantreden een database opgezet met informatie over alle aannemers en bedrijven waar het Pentagon mee werkt. Assad en zijn mensen beschikken nu over gegevens waar ze normaal gesproken maanden om moesten vragen en naar moesten zoeken.

Door de nieuwe database zijn de kosten van de bouw van het toestel, waar tientallen bedrijven bij betrokken zijn, veel inzichtelijker geworden, aldus Assad. "We boeken voortgang, we doen het vrij goed", zei Assad. "Maar we hebben nog een lange weg te gaan voordat we op het gewenste kostenplaatje voor de JSF zitten."

Bron: Pentagon: kosten JSF gedaald
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_135491284
quote:
US: Defense Contractor Tried to Smuggle F-35 Blueprints to Iran
An engineer for a major American defense contractor tried to smuggle thousands of secret documents, including blueprints, on America's multi-billion-dollar F-35 stealth fighter to Iran in boxes labeled as "household goods," U.S. prosecutors say.

Mozaffar Khazaee, a dual U.S.-Iranian citizen, was reportedly arrested late last week as he was attempting to travel to Germany and then on to Iran. Weeks earlier, Khazaee had arranged for a shipping company to take boxes containing "sensitive technical manuals, specification sheets, and other proprietary material" related to the F-35 and its engines to a contact in Iran, according to an affidavit filed by a Special Agent of Immigration and Customs Enforcement's Homeland Security Investigations.

The reams of documents were discovered in November when Customs officers inspected a truck shipment Khazaee had sent from Connecticut to California, which was intended to go on to Hamadan, Iran, the affidavit said. The 44 boxes, which had been described to the shipping company as containing "books and college-related items, two suitcases, a vacuum cleaner and some other items," actually held "thousands of pages contained in dozens of manuals/binders relating to the JSF [F-35 Joint Strike Fighter] program."

Court documents describe Khazaee as having worked as an engineer for several defense contractors, leaving his most recent employer last August. None of the contractors are identified in the court documents, but the latest employer, Company A, is described as a Connecticut-based contractor that produced the F-22 Raptor's F-119 engine.

A spokesperson for Pratt & Whitney, a Connecticut-based contractor specializing in fighter jet engines including the F-119, confirmed to ABC News that Khazaee was recently employed there and said the company is "fully cooperating with law enforcement and will support the government's investigation in any way necessary."

Khazaee is accused of interstate transportation of stolen property of the value of $5,000 or more, and if convicted could pay a fine or spend up to 10 years in prison. Court records do not show an attorney listed for Khazaee, who holds both a U.S. and Iranian passport.

The affidavit states travel records show Khazaee has traveled to Iran at least five times in the last seven years.
Die Iraniërs zullen wel balen dat het mislukt is, maar ze kunnen natuurlijk altijd de Chinezen nog bellen als ze blauwdrukken van de F-35 willen hebben.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 14 januari 2014 @ 21:11:40 #238
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_135495212
Kabinet geeft geen gehoor aan motie tegen kernwapentaak JSF

De JSF zal voorlopig technisch uitgerust zijn om ook kernwapens af te werpen. Er was een kamermeerderheid om de kernwapentaak van de JSF te schrappen, maar een motie van die strekking is vandaag door het kabinet terzijde geschoven.

Dat meldt persbureau Novum vandaag. De JSF geldt als opvolger van de F-16, die ook in staat is om kernwapens te gebruiken. Het gaat om de B61-bom, waarvan er in Europa tweehonderd zijn opgeslagen.

Motie gesteund door coalitiepartner PvdA

De SP had eerder een motie ingediend waarin zij opriep om de JSF geen kernwapentaak mee te geven. Het terzijde schuiven van de motie kan op weinig goedkeuring rekenen van SP-Kamerlid Jasper van Dijk bij NU:

“Het kabinet schoffeert met deze beslissing de democratie, omdat het de wens van een meerderheid van de Kamer naast zich neerlegt.”

Ook de PvdA steunde de motie, terwijl het als coalitiepartner nu de motie naast zich neerlegt.

Het kabinet beroept zich op de nucleaire taken die de NAVO-lidstaten gezamenlijk hebben. Volgens Juurd Eijsvoogel, chef Buitenland bij NRC, kan een land ook niet eenzijdig de kernwapentaken afstoten:

“De NAVO is een bondgenootschap van verschillende landen, en de beslissingen worden ook door de landen samen genomen. Je kunt dus niet als land eenzijdig die taak schrappen. De beste manier om dat wel te doen, is door de discussie binnen de NAVO over deze kernwapens urgenter te voeren.”

De kans dat die discussie inderdaad wordt gevoerd, is echter klein.

“De landen in Oost-Europa hechten veel waarde aan de bescherming die kernwapens bieden. En voor een dergelijke stap heb je ook Rusland nodig. Beide blokken moeten namelijk die kernwapens tegelijk vernietigen. Maar dat is geen prioriteit voor president Obama; de betrekkingen tussen de VS en Rusland zijn weleens beter geweest.”

Het kabinet heeft aangegeven dat het zich wel wil inspannen om in de toekomst de kernwapentaak af te bouwen, maar dus in NAVO-verband.

Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)n-kernwapentaak-jsf/
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 28 januari 2014 @ 06:45:06 #239
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_136039087
Eerste Nederlander mag vliegen met JSF

DEN HAAG -
De eerste Nederlandse piloot voor de Joint Strike Fighter ofwel F-35 is klaar met zijn opleiding. Majoor Laurens Jan Vijge is geslaagd voor zijn opleiding op Eglin Air Force Base in Florida, maakte het ministerie van Defensie maandag bekend. Ook zes man van het grondpersoneel rondden hun opleiding met succes af.

Medio volgende maand begint de volgende vlieger aan de F-35-opleiding. Nederland heeft momenteel twee testtoestellen tot zijn beschikking. Uiteindelijk wil het kabinet 37 JSF's aanschaffen als opvolger van de F-16. De eerste nieuwe gevechtsvliegtuigen moeten in 2019 worden afgeleverd. In 2024 neemt Defensie de laatste F-16's uit dienst.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)iegen_met_JSF__.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 28 januari 2014 @ 10:04:22 #240
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_136041284
Minister praat op Woensdrecht over toekomst Aviolanda

28 januari 2014, 9.39 uur
Het bedrijfsleven, de gemeente Woensdrecht, de provincie Noord-Brabant en Defensie blijven zich inspannen om Aviolanda tot een succes te maken. Dit werd gisteren duidelijk tijdens een bezoek van minister Hennis-Plasschaert aan Vliegbasis Woensdrecht.

Aviolanda moet hèt centrum worden voor (militair) vliegtuigonderhoud in Nederland. Cruciaal hiervoor is het binnenslepen van het onderhoud aan de motoren van de nieuwe F-35. Een business case van de luchtmacht moet eind dit jaar duidelijkheid geven over de haalbaarheid hiervan.

Win-win-situatie
De provincie Noord-Brabant heeft voor Aviolanda naast Vliegbasis Woensdrecht ruimte ter beschikking gesteld aan bedrijven die zich bezighouden met luchtvaartonderhoud. Doel van het project is uiteindelijk een verzameling technologische hoogwaardige bedrijven te centreren rondom de vliegbasis. Voor de regio betekent dit werkgelegenheid, de luchtmacht heeft zijn onderhoudspartners dichtbij huis en de bedrijven kunnen gebruik maken van de start- en landingsbaan van de vliegbasis. Een win-win-situatie dus voor alle partijen.

Cruciaal in dit project is echter het aantrekken van het onderhoudscontract voor de motoren van de F-35. Naast hoogwaardige werkgelegenheid (zo'n 130 directe arbeidsplaatsen) voor 30 jaar en langer zal het spin off opleveren voor andere gebieden zoals opleidingen en logistiek.

Voortouw
De luchtmacht heeft dan ook het voortouw genomen bij het opzetten van een business case. Het binnenhalen van een dergelijk onderhoudscontract vergt naar schatting ¤ 72 miljoen aan investeringen, op te brengen door het rijk en private ondernemingen. Gisteren gaf de provincie aan geld beschikbaar te willen stellen voor een deel van de financiering.

Intentieverklaring
Belangrijk voor het welslagen van het project is ook de intentieverklaring tussen Nederland en Italië waarbij de Nederlandse F-35’s in Italië worden geassembleerd en de motoren van de Italiaanse F-35’s voor groot onderhoud naar Nederland komen. Oud-minister Verhagen is door het kabinet aangesteld als bijzonder vertegenwoordiger van de Nederlandse Defensie-industrie, voor de verwerving van orders voor productie en onderhoud.

Eind dit jaar moet dan duidelijk zijn of het mogelijk is het onderhoud van de motoren richting Noord-Brabant te krijgen.

Bron: http://www.defensie.nl/ac(...)r_toekomst_Aviolanda
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_136063369
De Italianen hebben juist extra investeringen gedaan om naast de assemblage ook het groot onderhoud daar te doen, om de werkgelegenheid daar op peil te houden.
Lijkt me sterk dat ze dat werk dan naar NL komen brengen.
pi_136140885
België:

quote:
‘België moet F-35 wel kopen’

‘Als België de atoombommen in Kleine Brogel houdt, kan het alleen de F-35 kopen als vervanger van de F-16’, zegt kernwapenexpert Hans Kristensen.

Ze wil het niet met zoveel woorden zeggen, maar de Belgische regering is niet van plan om zich te ontdoen van de Amerikaanse atoombommen op de basis van Kleine Brogel. De doctrine wil dat, zo nodig, Belgische jachtbommenwerpers die bommen zullen afwerpen. Dat is een taak voor daartoe uitgeruste F-16’s. Maar de F-16 is aan vervanging toe, terwijl de bommen inmiddels zullen worden gemoderniseerd.

‘Niet elk vliegtuig kan de nieuwe B61-12-bom afwerpen’, zegt Hans Kristensen in een gesprek met De Standaard. Volgens deze Amerikaanse kernwapendeskundige, die gisteren in een hoorzitting in de Kamer te gast was, ziet de Amerikaanse luchtmacht de B61-12 als het standaard nucleaire precisiewapen, voor zichzelf en voor de Navo-landen die nu een tactische kerntaak opnemen: België, Nederland, Italië, Duitsland en Turkije. ‘De bom is bestemd voor strategische bommenwerpers (de B-1, misschien de B-52H, en de nog te ontwikkelen LRS-B) en voor jachtbommenwerpers van het type F-15, F-16, Tornado en de nieuwe F-35’, aldus Kristensen. ‘Zodra de Navo de huidige jachtbommenwerpers uit dienst neemt, blijft alleen nog de F-35 over voor die nucleaire missie. Er andere toestellen voor inzetten, zou erg dure aanpassingen vereisen.’

Defensie houdt naar eigen zeggen nog alle opties open om de F-16 te vervangen, een contract van wellicht ruim 5 miljard euro. Uiteindelijk dringt het behoud van de nucleaire taak toch een keuze voor de F-35 op, een peperduur, nog door kinderziekten geplaagd toestel. Vorig jaar bestelde Nederland er al 37 exemplaren van.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20140129_00954702
pi_136159360
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 17:32 schreef lolcat8811 het volgende:
België:

[..]

Haha, waar wil Crembo 5 miljard euro vandaan halen?

Voor geïnteresseerden, de jaarlijkse update aangaande de status van het F-35-programma:
http://breakingfiles.10up(...)DOTE_F-35_report.pdf
pi_136170215
quote:
Tegenorders JSF blijven ver achter

Het JSF-programma levert de industrie fors minder aan tegenorders op dan door het bedrijfsleven is begroot. De volledige economische waarde van de F-16-opvolging zal voor Nederland uitkomen op 7 miljard dollar.

Dat bedrag noemt bestuursvoorzitter Marillyn Hewson van Lockheed Martin in een interview morgen in De Telegraaf. Lockheed Martin bouwt de Joint Strike Fighter, officieel F-35 Lightning II genaamd.

Eerder werd ervan uitgegaan dat alleen al de productiefase van de nieuwe straaljager tussen de 8 en 10 miljard dollar omzet zou brengen. Dat bleek toen minister Kamp (Economische Zaken) 3 december vorig jaar de Tweede Kamer op de hoogte stelde van de benoeming van Maxime Verhagen als bijzonder vertegenwoordiger voor de defensie-industrie.

Dat bedrag wordt bij lange na niet gehaald, zo blijkt nu. JSF-gerelateerde Nederlandse bedrijven rekenen ook nog eens op tussen de 16 en 20 miljard dollar aan inkomsten voor te plegen onderhoud aan de F-35. Maar door jarenlang twijfelen over de aankoop staan andere deelnemers aan het project inmiddels op voorsprong.

Orders al verdeeld

Andere landen, zoals Italië, Engeland en Noorwegen hebben onderling al afspraken gemaakt om de buit aan orders voor onderhoud aan de JSF’s te verdelen. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om werkzaamheden aan de geavanceerde F135 Pratt & Whitney straalmotor. „Italië is net als Nederland een belangrijke partner”, aldus de topvrouw van Lockheed Martin. „Ik kan nog geen uitsluitsel geven waar werkzaamheden aan de motoren zullen worden uitgevoerd.” Bedrijven die JSF-onderdelen maken, zeggen in een reactie te hopen op een groeiende orderportefeuille zodra de F-35-verkopen hoger uitpakken dan het geplande aantal van drieduizend.

Maar met wereldwijde bezuinigingen op defensie lijkt die kans klein. Nederland betaalde 4,5 miljard euro voor 37 toestellen; door voortdurende kostenoverschrijdingen veel minder dan de geplande 85. Ook grootafnemers als Canada en Australië heroverwegen hun JSF-aankopen.
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)g_tegenorders__.html
  vrijdag 31 januari 2014 @ 14:42:32 #245
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_136170980
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 16:52 schreef lolcat8811 het volgende:

[..]

Wat hebben? Best looking fighter jet in the world, zeg ik!

[ afbeelding ]

_O_
dat zou 30 jaar geleden inderdaad een fantastisch modern design zijn geweest ja :')
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  vrijdag 14 februari 2014 @ 23:26:13 #246
422311 Erebos
Het is een beetje donker.
pi_136722574
Defensie heeft gefaald, maar gaat niettemin stug door. Wie na het laatste rapport nog serieus denkt dat de JSF de moeite waard is, is mijns inziens compleet van het pad af.
pi_136736230
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 23:26 schreef Erebos het volgende:
Defensie heeft gefaald, maar gaat niettemin stug door. Wie na het laatste rapport nog serieus denkt dat de JSF de moeite waard is, is mijns inziens compleet van het pad af.
Link?
  zaterdag 15 februari 2014 @ 22:52:33 #248
422311 Erebos
Het is een beetje donker.
pi_136755179
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 14:41 schreef thesystem het volgende:

[..]

Link?
http://www.dote.osd.mil/pub/reports/FY2013/pdf/dod/2013f35jsf.pdf

Bladzijde 34 (documentpagina 2) is erg interessant. Van de F-35A zijn 1713 van de 1836 geplande testpunten "accomplished", 6,7% minder dan gepland. Opnieuw vertraging dus. Accomplished betekent in dit verband dat de test gedaan is, wat de uitslag van die test is, is onbekend.

De vliegtuigen van LRIP 4 missen 47%(!) van de contractueel afgesproken mogelijkheden. De vliegtuigen van LRIP 5 missen maar liefst 50% van wat die vliegtuigen zouden moeten kunnen. Zie pagina 39 onderaan en het bovenste kopje van pagina 40.

De JSF is een totale fuck-up. Lockheed Martin heeft de zaken niet voor elkaar.
pi_136757406
Even aangaande je laatste zin, het tegendeel is eigenlijk waar. Lockheed Martin zit in een geweldige positie, ze hebben het Pentagon, Congress etc. bij de ballen. Al komen er nog jaren van vertragingen en 'lukt' het niet om kostenbesparingen te halen, er is niemand die nog de stekker uit dit programma gaat trekken. Want er is geen alternatief meer voor de Amerikanen.

Boeing is binnenkort gewoon klaar als producent van gevechtsvliegtuigen. USN mag geen nieuwe F/A-18E/F's meer kopen want dat zou de zaak van de F-35C ondermijnen, Boeing kan geen nieuwe buitenlandse kopers vinden voor de F/A-18E/F of voor de F-15SE. De Saudi's kopen nu nog wat F-15E's, maar dat is over drie á vier jaar ook over. Zelfs de lijn van de F-16 blijft waarschijnlijk langer open..

Lockheed Martin. Laughing all the way to the bank.
  zaterdag 15 februari 2014 @ 23:52:09 #250
422311 Erebos
Het is een beetje donker.
pi_136757502
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 23:49 schreef Radegast het volgende:
Even aangaande je laatste zin, het tegendeel is eigenlijk waar. Lockheed Martin zit in een geweldige positie, ze hebben het Pentagon, Congress etc. bij de ballen. Al komen er nog jaren van vertragingen en 'lukt' het niet om kostenbesparingen te halen, er is niemand die nog de stekker uit dit programma gaat trekken. Want er is geen alternatief meer voor de Amerikanen.

Boeing is binnenkort gewoon klaar als producent van gevechtsvliegtuigen. USN mag geen nieuwe F/A-18E/F's meer kopen want dat zou de zaak van de F-35C ondermijnen, Boeing kan geen nieuwe buitenlandse kopers vinden voor de F/A-18E/F of voor de F-15SE. De Saudi's kopen nu nog wat F-15E's, maar dat is over drie á vier jaar ook over. Zelfs de lijn van de F-16 blijft waarschijnlijk langer open..

Lockheed Martin. Laughing all the way to the bank.
Daar ben ik het mee eens. Ik had misschien duidelijker moeten maken dat ik op het technische gedeelte van het JSF programma doelde.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')