abonnement Unibet Coolblue
pi_136765688
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 22:52 schreef Erebos het volgende:
F-35A zijn 1713 van de 1836 geplande testpunten "accomplished", 6,7% minder dan gepland. Opnieuw vertraging dus. Accomplished betekent in dit verband dat de test gedaan is, wat de uitslag van die test is, is onbekend.

Een uitslag van zo'n test betekend gewoonweg accomplisched. Is die niet accomplished dan moet er wat aan gedaan worden.

Vergeet niet, men doet nu zo panisch over de kosten en de tijd maar vroeger, de tijd waar onze F16 uit komt was er veel meer politieke draagkracht voor snel een toestel de lucht in te schoppen en dus ook de financiën. Tegenwoordig moet het allemaal maar snel en goedkoop. Het is een vliegtuig en je kunt ook geen risico's nemen. Zoals ik het rapport lees valt het allemaal best mee, zeker de F35A
  zondag 16 februari 2014 @ 15:51:32 #252
422311 Erebos
Het is een beetje donker.
pi_136774254
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 12:11 schreef thesystem het volgende:

[..]

Een uitslag van zo'n test betekend gewoonweg accomplisched. Is die niet accomplished dan moet er wat aan gedaan worden.

Vergeet niet, men doet nu zo panisch over de kosten en de tijd maar vroeger, de tijd waar onze F16 uit komt was er veel meer politieke draagkracht voor snel een toestel de lucht in te schoppen en dus ook de financiën. Tegenwoordig moet het allemaal maar snel en goedkoop. Het is een vliegtuig en je kunt ook geen risico's nemen. Zoals ik het rapport lees valt het allemaal best mee, zeker de F35A
De F16 was andere koek. Dat vliegtuig werd voor één taak ontworpen door één legeronderdeel. De F35 wordt ontworpen voor meerdere taken door drie verschillende legeronderdelen. Drie bureaucratieën die elkaar in de haren vliegen om de specificaties voor meerdere taken is geen goede basis voor het ontwerpen van een gevechtsvliegtuig. En dat is te zien. Ik vind het absoluut niet meevallen. Neem nu bijvoorbeeld de helm (blz 40):

quote:
Deficiencies in the HMDS added testing at both the Edwards
and Patuxent River test sites in late CY12 and in CY13.
The program dedicated 42 flights to investigating and
addressing deficiencies in the HMDS. Seven aircraft from
all three variants flew test missions from October 2012
through May 2013 to investigate jitter in the helmet display,
night vision camera acuity, latency in the DAS projection,
and light leakage onto the helmet display under low-light
conditions. Although some progress has been achieved,
results of these tests have been mixed.
Hét probleem van de F-35 is software. En het is niet alleen de helm.
quote:
Initial results with the new increment of Block 2B software
indicate deficiencies still exist in fusion, radar, electronic
warfare, navigation, EOTS, Distributed Aperture System
(DAS), Helmet-Mounted Display System (HMDS), and
datalink.
Het probleem met software is dat je niet door kunt gaan met de volgende stap als de eerste stap nog niet voltooid is. Dat is hetzelfde als een tweede verdieping op je huis zetten terwijl de eerste nog maar voor de helft af is....
quote:
The program plans Block 3i to include no
new capability beyond Block 2B, as it is intended to only
encompass rehosting of Block 2B capability on the new TR2
hardware.
...dus is het soms beter om 'tweede verdieping' te herdefiniëren. Behalve nieuwe hardware - die hardware uit de jaren 90 is al verouderd - is block 3i niet anders dan dan block2B. Maar het klinkt alsof men een nieuwe fase ingaat.

De softwareproblemen hebben ook gevolgen voor de Initial Operation Test & Evaluation (IOT&E). Op 4 november 2008 meldde Jack de Vries aan de Tweede Kamer dat deze fase in februari 2013 zou beginnen (wat al een uitstel was van de tot dan toe aangenomen november 2012). Op 27 maart 2013 meldde minister Hennis dat de fase zou beginnen in 2017(!). En wat zegt het DOT&E rapport op bladzijde 40?
quote:
However,
progress has been slower than needed to assure these
resources are available in time for Block 3 IOT&E in 2018.
JSF IOT&E will not be adequate and will be delayed unless
this test capability is available.
Dus zelfs 2018 is een nog optimistische gedachte. En het is niet alleen software: het airframe is niet veel beter. Bladzijde 36:
quote:
Buffet and transonic roll-off (TRO) continue to be a
concern to achieving operational capability for all variants.
The program changed the flight control laws to reduce
buffet and TRO in the F-35A. No further changes to the
control laws are being considered, as further changes will
potentially adversely affect combat maneuverability or
unacceptably increase accelerative loading on the aircraft’s
structure.
Met andere woorden: het vliegtuig vliegt niet zoals bedoeld en softwarematig is er niets meer aan te doen zonder de bewegelijkheid van het toestel aan te tasten. Er moet wat aan het airframe gebeuren om dit op te lossen. Hoe duur zou het zijn om de vleugels aan te passen aan alle reeds geproduceerde vliegtuigen?

Maar als we de JSF dan eindelijk in actie zullen zien -in het hiernumaals of hiernamaals-, dan is het wel een topvliegtuig, zo hebben Lockheed Martin en Defensie ons herhaaldelijk verteld. En natuurlijk hebben zij voor zulke boude beweringen harde cijfers. Ik bedoel, je gaat voor de aanschaf van een vliegtuig niet af op reclamepraat, toch?
quote:
Modeling and Simulation
Verification Simulation (VSim)
• VSim is a man-in-the-loop, mission software-in-the-loop
simulation developed to meet the operational test agencies’
requirements for the Block 2B operational utility evaluation
and Block 3F IOT&E.
• The program is now at significant risk of failing to
(1) mature the VSim and (2) adequately verify and validate
that it will faithfully represent the performance of the F-35 in
the mission scenarios for which the simulation is to be used
in operational testing.
Fuck.

Ik zou nog dieper in kunnen gaan over het gebrek aan overlevingskracht vanwege maatregelen om het gewicht naar beneden te brengen (blz. 45) of dat de onderhoudstijd drie keer het acceptabele niveau is (blz. 48), maar dan wordt deze post te lang. Als dit alles volgens u best meevalt, ben ik benieuwd naar uw definitie van falen.
  zondag 16 februari 2014 @ 18:33:46 #253
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_136782237
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 15:51 schreef Erebos het volgende:
De F16 was andere koek. Dat vliegtuig werd voor één taak ontworpen door één legeronderdeel.
Waarom zouden ze het ding eigenlijk een multirole fighter noemen?
Ik ga naar huis.
  zondag 16 februari 2014 @ 18:41:46 #254
422311 Erebos
Het is een beetje donker.
pi_136782490
quote:
5s.gif Op zondag 16 februari 2014 18:33 schreef nietzman het volgende:

[..]

Waarom zouden ze het ding eigenlijk een multirole fighter noemen?
Dat is het nu. Maar multirole was aanvankelijk niet de doelstelling.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 17 maart 2014 @ 10:04:23 #255
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_137832497
Italië overweegt minder JSF's aan te schaffen

ROME -
De regering van Italië overweegt minder toestellen van het gevechtsvliegtuig de F-35, de Joint Strike Fighter, aan te schaffen dan nu in de bedoeling ligt. Het is een van de maatregelen die de regering van premier Matteo Renzi mogelijk neemt om te bezuinigen op de overheidsuitgaven.

Renzi zei zondagavond laat in een interview met de tv-zender Canale 5 dat de regering de komende 3 jaar 3 miljard euro wil bezuinigen op de defensiebegroting. Niet alleen worden er mogelijk minder JSF's gekocht, maar ook zullen kazernes worden gesloten.

Italië wilde aanvankelijk 131 F-35's aanschaffen, maar dat aantal was al teruggebracht tot 90. De Nederlandse regering heeft besloten 37 toestellen te kopen

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)_minder_JSF_s__.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_137839226
Ze moeten wel F-35B's kopen voor op de Cavour, maar het zal mij niet verbazen als de Italianen de F-35A's volledig schrappen.
  maandag 17 maart 2014 @ 14:12:12 #257
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_137841622
Dan moeten ze er een geheel ander toestel naast kopen. Want voor op het vaste land, is een F-35 B wel een erg dure reep chocola.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_137848795
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 14:12 schreef Pumatje het volgende:
Dan moeten ze er een geheel ander toestel naast kopen. Want voor op het vaste land, is een F-35 B wel een erg dure reep chocola.
waarschijnlijk gewoon tranche 3 Typhoons. Dan houden ze voorlopig de productielijn open en de werkgelegenheid op peil, en blijft het geld goeddeels in de eigen economie.

De FACO voor de F-35 in Italie schijnt een verliesmakende zaak te gaan worden las ik laatst.
  maandag 17 maart 2014 @ 18:16:40 #259
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_137851134
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 17:09 schreef Radegast het volgende:

[..]

waarschijnlijk gewoon tranche 3 Typhoons. Dan houden ze voorlopig de productielijn open en de werkgelegenheid op peil, en blijft het geld goeddeels in de eigen economie.

De FACO voor de F-35 in Italie schijnt een verliesmakende zaak te gaan worden las ik laatst.
Die typhoon kun je vergeten. Die lijn gaat dicht.
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_137852393
quote:
0s.gif Op maandag 17 maart 2014 18:16 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Die typhoon kun je vergeten. Die lijn gaat dicht.
Over een paar jaar ja, Italie heeft begin deze maand juist de eerste tranche 3 Typhoon in ontvangst genomen, en er staan er nog zo'n twintig op de rol meen ik. Nu kunnen ze net als Duitsland die Eurofighters wel afzeggen, maar dan krijgen ze een claim van Airbus.

Bovendien heeft de Italiaanse luchtmacht al een stuk of 70 Typhoons voor boven land, en die zijn nog lang niet aan vervanging toe.
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 16 april 2014 @ 19:12:18 #261
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_138951416
JSF mag voor het eerst naar Europa


WASHINGTON -
Het Pentagon heeft toestemming gegeven voor de eerste trans-Atlantische vluchten van de JSF. Het gevechtsvliegtuig gaat in juli deelnemen aan luchtshows in Groot-Brittannië. Dat hebben bronnen gemeld aan persbureau Reuters.

De JSF, officieel F-35 Lightning II, is tot op heden de oceaan nog niet over geweest. Het toestel moet over enkele jaren ook de Nederlandse F-16's vervangen.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)g_naar_Europa__.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_138954095
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 19:12 schreef Cobra4 het volgende:
JSF mag voor het eerst naar Europa


WASHINGTON -
Het Pentagon heeft toestemming gegeven voor de eerste trans-Atlantische vluchten van de JSF. Het gevechtsvliegtuig gaat in juli deelnemen aan luchtshows in Groot-Brittannië. Dat hebben bronnen gemeld aan persbureau Reuters.

De JSF, officieel F-35 Lightning II, is tot op heden de oceaan nog niet over geweest. Het toestel moet over enkele jaren ook de Nederlandse F-16's vervangen.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)g_naar_Europa__.html
http://www.reuters.com/ar(...)dUSL2N0N80Y220140416

van reuters afgehaald de F35 gaat een bezoek brengen aan 2 engelse airshows
Mijn foto's worden gemaakt met een Nikon D3100 18-55 mm of 55-300 mm lens.
Meer foto's op mijn Fotografie Vink
  woensdag 16 april 2014 @ 23:34:53 #263
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_138965068
Oceaan niet over geweest? Well US airforce I've got news 4 u, er stond er 1 op de luchtmachtdagen :')
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 16 april 2014 @ 23:38:24 #264
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_138965238
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 23:34 schreef Pumatje het volgende:
Oceaan niet over geweest? Well US airforce I've got news 4 u, er stond er 1 op de luchtmachtdagen :')
Die mock-up bedoel je?
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_138965616
quote:
0s.gif Op woensdag 16 april 2014 23:34 schreef Pumatje het volgende:
Oceaan niet over geweest? Well US airforce I've got news 4 u, er stond er 1 op de luchtmachtdagen :')
Die kon niet vliegen.
pi_138973853
er komen 3 F35B types naar de Royal International Air Tattoo 2 van de us navy en 1 die later bestemt is voor de engelsen.
Mijn foto's worden gemaakt met een Nikon D3100 18-55 mm of 55-300 mm lens.
Meer foto's op mijn Fotografie Vink
pi_139033867
quote:
Lockheed F-35 Projected Cost Rises 1.9% to $398.6 Billion
Tony Capaccio, Washington Post/Bloomberg / Amy Butler, Aviationweek

April 17 - The projected cost to develop and produce Lockheed Martin Corp.’s F-35 fighter, the Pentagon’s costliest weapons system, has risen 1.9 percent in the past year to $398.6 billion, according to estimates released today.

The $7.4 billion increase from $391.2 billion includes the aircraft and the engines produced by United Technologies Corp.’s Pratt & Whitney unit for an eventual fleet of 2,443 U.S. planes. At the same time, the Pentagon’s independent cost-assessment office said its estimate for operating and supporting the F-35 over its projected 55-year service life has declined $96.8 billion, or 8.7 percent, to $1.02 trillion from $1.11 trillion.

The latest F-35 projection is among annual cost estimates for major weapons that the Pentagon sent to Congress today. The reports cover a portfolio of 77 weapons that the Pentagon projects will cost a combined $1.62 trillion, down from $1.66 trillion for 78 programs in last year’s compilation of Selected Acquisition Reports.

The increased cost of making the F-35 stems from revised labor rates for Bethesda, Maryland-based Lockheed and its subcontractors, a rise in engine production costs and adjusted forecasts for foreign exchange rates against the dollar, the Defense Department said in a statement. The cost of the airframe program rose $3.1 billion, while the engines’ price increased by $4.3 billion.

The rising cost may give pause to other countries as they weigh whether to buy the F-35 or how many to acquire. Among eight original international partners, Italy, Turkey and Canada already have indicated that they’re re-evaluating their plans. Newer customers Israel, Singapore, Japan and South Korea also may be affected.

With the latest revision, the projected acquisition cost of the F-35 has climbed 71 percent in inflation-adjusted dollars since the Pentagon signed its initial contract with Lockheed in 2001, even as plans were adjusted to buy 409 fewer aircraft. Congress has approved spending $83.2 billion on the F-35 so far, according to the report.

Air Force Lieutenant General Christopher Bogdan, the F-35 program manager, told reporters today that the increase doesn’t reflect a “program out of control” or that “Lockheed is producing airplanes more poorly.”

He cited Air Force and Navy decisions to delay purchases of 37 aircraft beyond 2019 and delayed decisions by allies as reasons. He said exchange rate fluctuations are significant because almost 30 percent of the aircraft is built abroad.

Bogdan blamed Pratt & Whitney for failing to reduce engine costs as fast as promised, which he said accounts for $1.7 billion of the increase.

“Pratt’s not meeting its commitment,” he said. “It’s as simple as that. They told us years ago that the engine was going to come down at a certain rate in terms of price, and they haven’t met it. Not good. Not good at all. “Some of their business base has dried up on other programs and projects … and what they are doing is they are spreading their overhead costs and they are spreading them right where they can. I don’t like that. [They] need to get back to the promise they originally made to us.”....."

"Bogdan seems frustrated by the lack of leverage he has in dealing with a monopoly engine provider. “There is only one engine on the F-35. Period,” he said. “When you are in a sole source environment it is difficult to find the right leverage and motivation and drive the cost out of a program.”..."
Volgens mij hebben er al een paar mensen in het Amerikaanse Congres spijt van de beslissing om een streep te zetten door GE / Rolls-Royce's F136 in 2011. Lekker kortzichtig om snel 450 miljoen USD te besparen door de F136 te killen, nu zitten ze de komende decennia met een monopolist P&W die hun positie echt totaal gaat uitmelken. Well done, Tea Party.

Nog iets opmerkelijks wat ik laatst las, in Canada kwam in het nieuws dat in een eerdere versie van een rapport aangaande de vervanging van hun CF-18's dat de F135 motor in de F-35 26% meer brandstof verbruikt dan twee F404's in de CF-18. Bij het uiteindelijke rapport was de passage verwijderd. Verdere informatie ontbrak trouwens over die vergelijking (loadout, profiel, missie etc) dus ja wat kan je ervan zeggen. De Canadese luchtmacht had trouwens wel een oplossing bedacht mocht die 26% meer brandstofverbuik waar zijn, ze gaan dan gewoon 20% minder vliegen dan ze nu gewend zijn met de Hornets.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 22 april 2014 @ 18:49:01 #268
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_139153365
'Italië koopt helft minder JSF's'


ROME -
De Italiaanse regering zet flink het mes in de aanschaf van Amerikaanse F-35's, de Joint Strike Fighter (JSF). Volgens een geheim plan van het kabinet-Renzi wordt de helft minder toestellen gekocht, 45 in plaats van 90. Dat moet een miljardenbesparing opleveren.

De regering in Rome wil de Amerikanen voorzichtig van het plan op de hoogte stellen, meldt de Italiaanse krant la Repubblica dinsdag. Het kabinet vreest dat er minder compensatieorders komen als Italië minder JSF's koopt.

Dan zou een grote fabriek die speciaal voor de JSF voor meer dan 800 miljoen euro is gebouwd in het Noord-Italiaanse Cameri, onrendabel kunnen worden. Italië hoopte dat daar de Italiaanse en de Nederlandse JSF's zouden worden gebouwd. Nederland heeft tot nu toe 2 testtoestellen gekocht; de contracten voor de aanschaf van de beoogde 37 toestellen zijn nog niet getekend.

Italië wil niet alleen dat de Nederlandse JSF's in Cameri worden gebouwd; Italië wil ook dat alle Europese NAVO-landen en Israël hun JSF's in het plaatsje in Lombardije met zo'n 11.000 inwoners laten onderhouden.

De Amerikaanse president Barack Obama noemde het tijdens een recent bezoek aan Italië nog „onaanvaardbaar” dat de Europeanen zo veel minder aan defensie besteden dan de VS. „Vrijheid is niet gratis”, aldus Obama volgens la Repubblica.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)minder_JSF_s___.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_139167698
Die FACO facility bij Cameri Air Base ging sowieso onrendabel worden, ook als er niet in de order gesneden werd. Als compensatie zul je zien dat ze daar het groot onderhoud zelf zullen gaan doen, en dat NL het contract voor onderhoud aan Italiaanse F135 motoren kan vergeten.
  woensdag 23 april 2014 @ 23:59:04 #270
422311 Erebos
Het is een beetje donker.
pi_139201782
Australië koopt nog eens 58 extra JSF toestellen voor 8,5 miljard euro. Bron: http://nos.nl/artikel/639077-australie-plaatst-megaorder-jsf.html

Als we dit nu even omrekenen naar 37 vliegtuigen voor Nederland, komen we uit op 5,4 miljard, vér over het budget. Ik ben benieuwd wat Nederland uiteindelijk gaat betalen en of Defensie de vliegtuigen goedkoper krijgt dan Australië.
pi_139203080
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 23:59 schreef Erebos het volgende:
Australië koopt nog eens 58 extra JSF toestellen voor 8,5 miljard euro. Bron: http://nos.nl/artikel/639077-australie-plaatst-megaorder-jsf.html

Als we dit nu even omrekenen naar 37 vliegtuigen voor Nederland, komen we uit op 5,4 miljard, vér over het budget. Ik ben benieuwd wat Nederland uiteindelijk gaat betalen en of Defensie de vliegtuigen goedkoper krijgt dan Australië.
Je moet die 8,5 miljard delen door 72 toestellen, niet door 58.

En dat dan x 35 ipv 37 voor NL.
  donderdag 24 april 2014 @ 15:29:49 #272
422311 Erebos
Het is een beetje donker.
pi_139216521
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 00:38 schreef Radegast het volgende:

[..]

Je moet die 8,5 miljard delen door 72 toestellen, niet door 58.

En dat dan x 35 ipv 37 voor NL.
X35 in plaats van 37 kan ik nog begrijpen. Maar delen door 72 in plaats van 58 is bullshit. Het nieuwsbericht is duidelijk: 58 extra toestellen voor 8,5 miljard euro. Delen door 72 slaat nergens op.
pi_139256455
quote:
0s.gif Op donderdag 24 april 2014 15:29 schreef Erebos het volgende:

[..]

X35 in plaats van 37 kan ik nog begrijpen. Maar delen door 72 in plaats van 58 is bullshit. Het nieuwsbericht is duidelijk: 58 extra toestellen voor 8,5 miljard euro. Delen door 72 slaat nergens op.
http://www.heraldsun.com.(...)i0fiyv-1226892906104
  vrijdag 25 april 2014 @ 21:50:32 #274
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_139263490
even opgeruimd ;)
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_139486258
Maar economisch zijn ze ook niet echt geschikt voor ons land lijkt mij. Wij willen natuurlijk goedkoop met ons budget. Dat zijn ze zeer zeker niet dus daarom hebben we er straks maar een paar.

Aanschaf= We zitten er al aan vast en de prijs blijft maar stijgen (de f-22 bijvoorbeeld wordt niet eens ingezet omdat het een te grote klap zou zijn als die verloren zou gaan) Stel dat wij er 2 gaan verliezen op het handjevol wat we hebben. Wat een ramp wordt dat.
Onderhoud= Veel meer uren onderhoud per vlucht. Dan moet je er eigenlijk meer hebben(hebben we dus niet)
Brandstof= hij zuipt nogal.
We betalen eigenlijk ook mee voor de ontwikkeling van de carrier based versie. De ontwikkelingen duren sowieso al heel erg lang.

We gaan eigenlijk van een lichte jager (met air-ground functie), die vrij goedkoop is in onderhoud en vliegen. (meest succesvolle jager tot nu toe)
Naar: een log, duur, onderhoudsintensief hightech apparaat. True multi-rol kist. Multi-rol wil dus zeggen: Hij kan alles, meester in niks.
here in hell we like to keep things informal,
as well as infernal
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')