abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131219664
Nog een week (22 september) en onze Oosterburen gaan naar de stembus. En de grote vraag is of Angela Merkel overeind blijft. Hoeveel de SPD en de Groenen winnen.

Dan is het de vraag of de FDP en Die Linke de kiesdrempel zullen halen nu ze beide ernstig onder vuur liggen.

En dan is er nog de Piratenpartij die vermoedelijk het parlement gaat betreden.
En de rechtsgekkies van de NPD zullen ws ook meedoen.

Hier een goed overzicht van de peilingen
http://www.wahlrecht.de/umfragen/index.htm

De Volkskrant heeft een dossier op haar site over deze verkiezingen. Wellicht leuk als achtergronden.

http://www.volkskrant.nl/(...)uitsland/index.dhtml

Enkele (mogelijke) hoofdrolspelers (Overigens zijn nog niet al deze lijsttrekkers zeker maar het is een voorlopige galerij)

Angela Merkel (CDU)

Horst Seehofer (CSU)

Peer Steinbruck (SPD)

Philipp Rosler (FDP)

Jurgen Trittin (De Groenen)

Klaus Ernst (Die Linke)

Sebastian Nerz (Piratenpatij)

Holger Apfel (NPD)

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 17-09-2013 12:21:05 ]
pi_131219701
Laatste post:

Ach, CSU zonder FDP is volgens mij nog altijd beter dan CSU met FDP.

En dan gaat het me niet eens zozeer om de standpunten van de FDP, maar om hun manier van politiek voeren. Van gemeentelijk tot federaal niveau vaak niet echt serieus maar meer zo van "nu we in de regering zitten zullen we wel eens even..." :')
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 15 september 2013 @ 22:34:56 #3
862 Arcee
Look closer
pi_131219897
Te laat, zonde van het mooie id. :{

2020602. 8-)
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_131220001
Ja ik dacht van, ik heb de lapo, dus ik zet in het nieuwe topic even de datum in de OP, is zo'n andere oelewapper eerder. :X
pi_131220803
die oelewapper ben ik
pi_131235887
Na de actie van Steinbrück met de middelvinger ben ik benieuwd of hij nog serieus genomen gaat worden. Ik kan er echt niet bij dat iemand die premier wil worden zo iets doet? Ik kwam hier nog een interessante vergelijking/peiling van het online bereik van CDU en SDP en Merkel en Steinbrück tegen. Als je dit mag geloven dan wint de CDU met Angela. Ik ben benieuwd. Vond het tv debat overigens erg oudbollig. Ben ik dan de enige? Het lijkt wel of ze in Duitsland nog 20 jaar achterlopen. Alles is zo braaf als je het mij vraagt..

[ Bericht 8% gewijzigd door leona1 op 16-09-2013 13:47:36 (link werkte niet) ]
pi_131237519
http://www.spiegel.de/pol(...)n-bund-a-922388.html

Enkele commentaren op de CSU-overwinning: er wordt verwacht dat een 'grote coalitie' nu zeer waarschijnlijk is, en dat CSU-leider Horst Seehofer een soort van 'interne oppositie' jegens Merkel kan gaan voeren.
pi_131240211
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 13:46 schreef leona1 het volgende:
Na de actie van Steinbrück met de middelvinger ben ik benieuwd of hij nog serieus genomen gaat worden. Ik kan er echt niet bij dat iemand die premier wil worden zo iets doet? Ik kwam hier nog een interessante vergelijking/peiling van het online bereik van CDU en SDP en Merkel en Steinbrück tegen. Als je dit mag geloven dan wint de CDU met Angela. Ik ben benieuwd. Vond het tv debat overigens erg oudbollig. Ben ik dan de enige? Het lijkt wel of ze in Duitsland nog 20 jaar achterlopen. Alles is zo braaf als je het mij vraagt..
Idd, het is Frau Doktor Merkel voor en na :)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  maandag 16 september 2013 @ 15:47:43 #9
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_131240706
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 13:46 schreef leona1 het volgende:
Hoezo is anders gelijk achterlopen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 16 september 2013 @ 15:54:38 #10
198365 Morendo
The Real Deal
pi_131240977
http://www.stern.de/polit(...)rderung-2058147.html

Arme Groenen, wat een toeval dat zoiets net een week voor de verkiezingen uitkomt!
Die Lebenslust bringt dich um.
  maandag 16 september 2013 @ 15:57:28 #11
45206 Pietverdriet
pi_131241089
Edit
pi_131243005
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 15:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hoezo is anders gelijk achterlopen?
Ik vind de duitse politieke debat-cultuur een verademing.. zéker als je het vergelijkt met de straatvechters- en -roept-u-maar-mentaliteit in de nederlandse politiek en de neiging elkaar zoveel mogelijk af te zeiken of goedkoop te scoren.

Ook bv duitse politieke talkshows zijn wat betreft de discussieronde's vaak erg interssant, en juist wat diepergravend en inhoudelijk

quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 15:54 schreef Morendo het volgende:
http://www.stern.de/polit(...)rderung-2058147.html

Arme Groenen, wat een toeval dat zoiets net een week voor de verkiezingen uitkomt!
Is een al langer lopende discussie, ook met betrekking tot Daniel Cohn-Bendit en diens uitlatingen en de discussie die dat opriep...

Ik denk echter dat de Grünen sowieso al enorm in de hoek zitten waar nu klappen vallen... een paar maandjes terug leken ze een van de grote winnaars te worden, maar Trittin zelf heeft ook een dusdanig slechte campagne gevoerd en onhandig zich gepositioneerd dat alle kiezers hard wegliepen.

En eigenlijk denk ook dat de rest van de erg brede top in die partij hem en die excuus-truus graag ziet verdrinken... Trittin heeft ietwat zn boog overspannen door de Kar eigenlijk aleen te willen trekken (ze vinden wel heel ouderwets dat er altijd ook een vrouw bij moet zijn en een duo-lijstrtekkerschap, wat mij een beetje oubollig overkomt, maar daarom koos Trittin een weinig kleurrijke en onervaren dame, Katrin Göring-Eckardt)

[ Bericht 24% gewijzigd door RM-rf op 16-09-2013 16:51:13 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_131243212
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 16:45 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Ik vind de duitse politieke debat-cultuur een verademing.. zéker als je het vergelijkt met de straatvechters- en -roept-u-maar-mentaliteit in de nederlandse politiek en de neiging elkaar zoveel mogelijk af te zeiken of goedkoop te scoren.

Ook bv duitse politieke talkshows zijn wat betreft de discussieronde's vaak erg interssant, en juist wat diepergravend en inhoudelijk
Maar is maar 1 echt debat voor toch eigenlijk de belangrijkste verkiezingen in de EU nog wel van deze tijd?
  maandag 16 september 2013 @ 16:51:48 #14
45206 Pietverdriet
pi_131243241
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 16:45 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Na, zo geweldig zijn ze ook weer niet. Ook veel door elkaar heen gepraat en gewauwel
  maandag 16 september 2013 @ 16:53:29 #15
45206 Pietverdriet
pi_131243308
quote:
7s.gif Op maandag 16 september 2013 16:51 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Maar is maar 1 echt debat voor toch eigenlijk de belangrijkste verkiezingen in de EU nog wel van deze tijd?
Tja, voor Nederland en Europa veel belangrijker dan bv de Amerikaanse verkiezingen, maar als je het verschil in Media aandacht ziet, zelfs hier in Duitsland is er volgens mij meer en langer aandacht voor de verkiezingen in de VS
pi_131243383
quote:
7s.gif Op maandag 16 september 2013 16:51 schreef 99.999 het volgende:

[..]

waarom niet?

Debatten zijn eigenlijk ook weinigzeggend en gewoon een van de vele politieke mediums..., naats de politieke rede's, bezoeken in het land en campagne-toeren

Wel zullen ze van de CDU bewust gekozen hebben Merkel liever buiten een mogelijk tweede debat te houden... Merkel is nooit een erg sterke debatter geweest, en heeft eigenlijk altijd na debatten eerder verloren, tegen Schröder zelfs nog een flink stuk erger.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_131243473
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 16:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Tja, voor Nederland en Europa veel belangrijker dan bv de Amerikaanse verkiezingen, maar als je het verschil in Media aandacht ziet, zelfs hier in Duitsland is er volgens mij meer en langer aandacht voor de verkiezingen in de VS
De Nederlandse media proberen het echt wel maar het blijft erg behelpen inderdaad. Erg jammer, ben dan ook blij met deze topicreeks op FOK! waardoor in elk geval jullie kennis hier ook binnen komt.
pi_131243536
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 16:55 schreef RM-rf het volgende:

[..]

waarom niet?

Debatten zijn eigenlijk ook weinigzeggend en gewoon een van de vele politieke mediums..., naats de politieke rede's, bezoeken in het land en campagne-toeren

Wel zullen ze van de CDU bewust gekozen hebben Merkel liever buiten een mogelijk tweede debat te houden... Merkel is nooit een erg sterke debatter geweest, en heeft eigenlijk altijd na debatten eerder verloren, tegen Schröder zelfs nog een flink stuk erger.
Tja, het talent (overtuigingskracht) in het debat is toch ook wel een van de onderdelen waar kiezers hun stem mede op baseren. Meer dan 1 (waarbij iemand makkelijk een slechte dag kan hebben) zou ik dus niet zo gek vinden.

Maar goed, dat is een persoonlijke voorkeur.
  maandag 16 september 2013 @ 16:59:46 #19
45206 Pietverdriet
pi_131243547
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 16:55 schreef RM-rf het volgende:

[..]

waarom niet?

Schröder verloor echter weer na de verkiezingen de realiteit.
  maandag 16 september 2013 @ 17:01:07 #20
198365 Morendo
The Real Deal
pi_131243600
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 16:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Schröder verloor echter weer na de verkiezingen de realiteit.
Briljante tv. Met Stoiber die Schroeder's bloed zichtbaar kon drinken.
  maandag 16 september 2013 @ 17:05:14 #21
45206 Pietverdriet
pi_131243747
quote:
6s.gif Op maandag 16 september 2013 17:01 schreef Morendo het volgende:

[..]

Briljante tv. Met Stoiber die Schroeder's bloed zichtbaar kon drinken.
De verkiezingen daarvoor was het ook al zo geweldig toen Stoiber bij het horen van de Exitpolls riep dat hij de verkiezingen gewonnen had,
Dewey defeats Truman zei ik toen gelijk.
Vrienden van me waarmee ik zat te kijken kende die blunder trouwens niet

http://en.wikipedia.org/wiki/Dewey_Defeats_Truman
pi_131244412
Middelbare school materiaal bij mij dacht ik.
  maandag 16 september 2013 @ 17:27:04 #23
45206 Pietverdriet
pi_131244464
quote:
1s.gif Op maandag 16 september 2013 17:25 schreef 99.999 het volgende:
Middelbare school materiaal bij mij dacht ik.
Tja, keek met een groep bestaande uit Duitsers, Nederlanders, Britten en Ieren
pi_131244777
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 17:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Tja, keek met een groep bestaande uit Duitsers, Nederlanders, Britten en Ieren
Dan verwacht je me bijval inderdaad :P.
  maandag 16 september 2013 @ 17:39:53 #25
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131244920
Hoe groot achten jullie de kans dat AfD de kiesdrempel weet te overschrijden volgende week?

In de peilingen kruipen ze steeds dichter richting de FDP en de 5% lijkt het. Daarentegen is het ook nogal lastig om de aanhang te peilen van zo'n nieuwe partij, die nog nergens aan verkiezingen heeft deelgenomen, en peilingen hebben flinke foutmarges.
  maandag 16 september 2013 @ 18:03:48 #26
45206 Pietverdriet
pi_131245796
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 17:39 schreef freako het volgende:
Hoe groot achten jullie de kans dat AfD de kiesdrempel weet te overschrijden volgende week?

In de peilingen kruipen ze steeds dichter richting de FDP en de 5% lijkt het. Daarentegen is het ook nogal lastig om de aanhang te peilen van zo'n nieuwe partij, die nog nergens aan verkiezingen heeft deelgenomen, en peilingen hebben flinke foutmarges.
Heel dicht bij de 0%
Gezien de verkiezingen in Beieren denk ik dat veel aanhang van de Union hun tweede stem op de FDP zetten, want anders komt de union in de oppositie. Als de FDP niet over de kiesdrempel komt (die kans acht ik niet groot, maar zeker aanwezig) wordt het een rood, rood, groene coalitie, en dan gaat ook in D de crisis beginnen
  maandag 16 september 2013 @ 18:25:26 #27
45206 Pietverdriet
pi_131246524
pi_131247885
jazeker
pi_131252886
-toen had ik je linkje nog niet gelezen-
  maandag 16 september 2013 @ 20:37:33 #30
45206 Pietverdriet
pi_131253045
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 20:34 schreef arjan1112 het volgende:

[..]

rood / groen of de grote coalitie dan, de linkspartij gaat de kiesdrempel toch niet halen ?
De Linkspartei is in de peilingen bijna 2 keer zo groot als de FDP
Rood Groen heeft geen meerderheid.
De SPD is na Schöder zeer naar links gerukt.
pi_131255250
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 17:39 schreef freako het volgende:

ik dacht eigenlijk ook dat ze vrijwel kansenloos waren...

maar vaanavond op de radio was er nog een opiniepeiler die stelde dat het zeker niet ondenkbaar was dat de AfD het zou redden ...

in de peilingen zaten ze tussen de 3% en 5%... waarbij het zeker lastig was dat er zeker bij die partij veel mensen zijn die niet bij opiniepeilingen aangeven dat ze dat stemmen, omdat het toch wat meer ondere en 'taboe' valt...

tevens zijn er de 'onafhankelijken' die pas op het allerlaatste moment hun stem bepaalden en die hadden wel degelijk een grote aantrekkingskracht op de AfD...
Dat werd gekoppeld aan het opvallend succes van de Freie Wähler in Bayern, die daar nu met 9% derde grootste partij zijn (overigens wel een procentpunt verloren tov 2009)...

Iig waren FDP en CDU zeker op hun hoede voor de AfD nu... een eventueel onvoorzien succes zou vermoedelijk een streep door de rekening van een FDP+CDU meerderheid zijn

quote:
1s.gif Op maandag 16 september 2013 20:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De Linkspartei is in de peilingen bijna 2 keer zo groot als de FDP
Rood Groen heeft geen meerderheid.
De SPD is na Schöder zeer naar links gerukt.
In de Cicero van deze maand, een politiek magazine dat zich wat meer concentreert over de 'achtergronden' staat een groot artikel over de pogingen van Sigmar Gabriel om, achter de rug van Steinbrück te werken aan een mogelijke toekomstige samenwerking tussen grünen, SPD en Linkspartei...

Bij de Grünen lijkt ook Jürgen Trittin erop te willen doelen (met momenteel weinig succes, ik zet Trittin ergens vooraan als na 22 september de koppen op de hakblokken gelegd worden).
En zeker in de Landspolitiek zijn er meerdere lokale pogingen die een basis lijken te leggen...

enkel denk ik serieus dat Steinbrück momenteel een duidelijke tegenwicht vormt.. die zal noit met de Linkspartei samen kunnen gaan... zeker niet dat west-duitse deel dat met LaFntaine of later bij de protesten tegen Harz-IV en Agenda 2012 afgesplitsts werd van de SPD
pi_131268797
Iedereen maakt fouten.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_131274343
De Volkskrant heeft een dossier op haar site over deze verkiezingen. Wellicht leuk als achtergronden.

http://www.volkskrant.nl/(...)uitsland/index.dhtml

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 17-09-2013 12:18:28 ]
  dinsdag 17 september 2013 @ 15:39:51 #35
45206 Pietverdriet
pi_131280832
quote:
Was in DDR tijden, alles was daar toch van het volk, hoe kan je dan kraker zijn.
pi_131284729
Lichtelijk offtopic, maar wel aan de duitse politiek gerelateerd
Een oude , deels politiek gemotiveerde traditie gaat in Berlijn komende zondag ook weer los...

De "Gemüseschlacht " aan de Oberbaumbrücke in Berlijn, tussen Kreuzberg en Friedrichshain
http://de.wikipedia.org/wiki/Gem%C3%BCseschlacht_(Berlin)

Meestal worden een van beide partijen door een politieke partei gesponsort, dit jaar zullen de Grünen en Linkspartei meedoen (en de reinigingskosten betalen)... soms ook de lokale 'Berg-partei', 'POGO-partei' (pogo-anarchristen, die echter dit jaar niet aan de verkiezingen meedoen) en de Piratenpartei zijn vaker van de partij.

De Gemüseschlacht is gebaseerd op een protest tegen een bestuurlijke her-indeling ein jaren negentig, waardoor twee concurerende wijken samengevoegd werden (een oostberlijns en een wetsberlijns,d eel, gescheiden door de Oberbaumbrücke en de Spree)..
De wijk die de jaarlijkse slag wint, mag zich 'heerser' over het andere deel noemen en dat jaar beweren dat zijn de andere wijk 'ge-annexeerd' hebben.

Deze keer is ook de eerste keer dat de Gemüseschlacht samenvalt met Bundestag-verkiezingen
  dinsdag 17 september 2013 @ 17:28:08 #37
45206 Pietverdriet
pi_131284864
Rare jongens, die Gothen
pi_131317123
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 15:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Was in DDR tijden, alles was daar toch van het volk, hoe kan je dan kraker zijn.
Je hebt duidelijk totaal geen kaas gegeten van het "real existierende Sozialismus".
  woensdag 18 september 2013 @ 16:39:44 #39
45206 Pietverdriet
pi_131317617
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2013 16:22 schreef Igen het volgende:

[..]

Je hebt duidelijk totaal geen kaas gegeten van het "real existierende Sozialismus".
En jij niet van ironie
pi_131318051
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2013 16:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En jij niet van ironie
Jawel, maar jouw grap raakt kant noch wal aangezien in de DDR helemaal niet alles van "het volk" was.

Dan heb ik het niet eens over de privileges voor de elite. De "altbau"-huizen waren bijvoorbeeld doorgaans in particulier bezit. De boel was alleen heel strikt gereglementeerd.
  woensdag 18 september 2013 @ 16:54:20 #41
45206 Pietverdriet
pi_131318117
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2013 16:52 schreef Igen het volgende:

[..]

Jawel, maar jouw grap raakt kant noch wal aangezien in de DDR helemaal niet alles van "het volk" was.

Dan heb ik het niet eens over de privileges voor de elite. De "altbau"-huizen waren bijvoorbeeld doorgaans in particulier bezit. De boel was alleen heel strikt gereglementeerd.
HapHapHap
pi_131318318
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2013 16:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

HapHapHap
ooh, dus je zit gewoon te trollen. Zeg dat dan meteen. :{w
pi_131318345
Heren, houdt het netjes aub.
  woensdag 18 september 2013 @ 17:19:31 #44
45206 Pietverdriet
pi_131318878
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2013 17:00 schreef Igen het volgende:

[..]

ooh, dus je zit gewoon te trollen. Zeg dat dan meteen. :{w
Nope, ik maak een ironische opmerking
pi_131384436
Peilingen van de FAZ

http://www.faz.net/aktuel(...)ichauf-12582910.html

CDU staat duidelijk vooraan met 39,5 procent..
SPD haalt 27%

maar dan wordt het spannend.
FDP staat op 5,5% en dat is maar net boven de kiesdrempel...
AfD staat op 4,5% en dat is er maar nét onder

Verder halen de Grünen en Linken beiden 9%

De mogelijke coalities zijn niet heel groot, haalt de AfD de kiesdrempel is eigenlijk enkel een grote coalitie mogelijk, CDU en SPD samen (wat Merkel en Steinbrück vast niet erg vinden).
Voor de FDP gaat het spannend worden, en ook lijkt er een uitslag mogelijk waar de roep om een Grün-Rot-Rot-coalitie een sterke roep zal kennen (maar ik betwijfel of Steinbrück en de meer conservatievere fractie in de SPD dat zal willen aanzien.. hooguit Gabriel en Nahles zullen daar mogelijk wel na een bepaalde uitslag openljk voor gaan pleiten)
  vrijdag 20 september 2013 @ 16:16:48 #46
45206 Pietverdriet
pi_131384648
Groen en Christelijk kan ook een coalitie worden, dan wordt het gezin helemaal heilig
  vrijdag 20 september 2013 @ 16:45:25 #47
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131385548
Leuk stuk over de verkiezingen en omringende incidenten

quote:
http://nieuws.thepostonli(...)van-de-verkiezingen/
Affaires stapelen zich op

De SPD pleit in zijn verkiezingsprogramma voor een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur. Hoe wenselijk is het dan als je dan zelf je aan de regels houdt. In mei werd Sigmar Gabriël zeer tot woede van de kiezer en de lijsttrekker betrapt op het te snel rijden. Met 180 kilometer per uur scheurde zijn auto over de snelweg bij Osnabrück. Jammer alleen dat medewerkers van “Stern TV” dat mee hebben gekregen. Gabriël liet weten dat hij zijn chauffeur de opdracht gegeven heeft om niet harder dan 130 kilometer te rijden. Toch komt het voor dat als Gabriël haast heeft, zijn chauffeur harder dan 130 rijdt. Gabriël heeft 500 euro aan de Deutsche Verkehrswacht gedoneerd en hoopt dat daarmee de zaak is afgedaan.

FDP dé blunderpartij

De FDP gaat toch wel als blunderpartij de verkiezingen in. Eerst waren er de vrouwonvriendelijke opmerkingen van Rainer Brüdeler. Maar voor een verkiezingsspotje hebben ze een vrolijke fietsende familie gebruikt. Alleen jammer dat de rechtsextremisten van de NPD dezelfde familie hebben gebruikt. Trouwens is die familie helemaal niet Duits maar Sloveens dus ook de NPD ging nat. Verder gaat de FDP op gevaarlijk ijs door een Zweitstimmenkampagne te beginnen. Zo lijkt het net alsof de partij het niet op eigen kracht kan rooien. Trouwens is Angela Merkel mordicus tegen het weggeven van stemmen aan de FDP. Toch wil Merkel niets liever dan met de FDP regeren. Zelf mag ze echter niet de FDP promoten. Daarom wordt er een zwaargewicht in de strijd geworpen. Helmut Kohl steunde in de “Bild” openlijk de FDP. Nu is de Bild een zeer invloedrijke krant en de krant is vrij invloedrijk met een voorkeur voor een rechtse coalitie. Om de lezers een keuze op de FDP aantrekkelijk te maken werden bij het interview met Kohl ook een paar knappe journalistes afgebeeld. Nu is het afwachten of de vrouwelijk charme van de Bildzeitung en de vaderlijke woorden van Kohl de FDP in het parlement krijgen. Maar het is duidelijk dat de Duitse liberalen een groot imagoprobleem hebben.

Groenen en pedofilie

Het bontst maken het de Groenen. Het weekblad Stern heeft ontdekt dat Jürgen Trittin in 1981 contact had met een vereniging van pedofielen. De afdeling Göttingen wilde pedofilie legaliseren en Trittin moest het standpunt van die vereniging achterhalen. Niemand beweert dat Trittin zelf voor de legalisering van pedofilie was maar waar men wel over viel is het feit dat Trittin net doet alsof hij het niet herinnert. Vooral de CDU en de FDP willen daarom dat Trittin opstapt als lijsttrekker van de Groenen. Ook neemt men het Trittin zeer kwalijk dat hij wel anderen aanvalt op hun fouten. Zo beschuldigde Trittin , Rainer Brüderle van de FDP van seksisme. Die beschuldiging kwam nadat Brüderle wat dubbelzinnige opmerkingen had gemaakt over een journaliste.

Dubbele moraal?

Ook gaf Trittin met veel misbaar een functie bij Werder Bremen op nadat zij een sponsoringcontract met een vleesbedrijf aanging. De Groenen kwamen verder in de problemen toen Claudia Roth, Trittin verdedigde. Zij kreeg er van langs want zij bekritiseerde terecht de bisschop van Augsburg, Walter Mixa, die in 2010 probeerde de misbruikschandalen in de kerk te vergoelijken. Maar wie tegen een bisschop kritisch is moet kritisch zijn tegen de eigen lijsttrekker. Anders hebben de Groenen een dubbele moraal en daar houdt de Duitse kiezer niet van.

Tenslotte is er nog het eurosceptische AfD. In de meeste peilingen doen ze het goed behalve bij Forsa en Allensbach. De meesten zouden dan de schouders er onder zetten en stemmen winnen. Niet Bernd Lücke van het AfD, hij beschuldigde de opiniepeilers er van de cijfers te vervalsen. Hoewel bij onderzoeken van Forsa nog nooit gebleken is dat de AfD boven of in de buurt van de 5% kwam hield Lücke bij hoog en bij laag vol dat de cijfers vervalst werden. Dat liet men bij Forsa zich niet op zich zitten en ze klaagden Lücke aan wegens smaad. De rechter gaf Forsa gelijk en verbood de AfD-leider nog langer te beweren dat Forsa met de cijfers geknoeid heeft. Doet Lücke dat wel, dan kost hem dat 250’000 Euro. Daarmee is de AfD nog voor de verkiezingen zijn geweest de grootste verliezer.
  vrijdag 20 september 2013 @ 17:09:37 #48
45206 Pietverdriet
pi_131386191
quote:
Blije Duitse familie in verkiezingsspotje liberalen én extreem-rechts
Door: Rolf Bos (Volkskrant.nl) − 30/08/13, 15u47
© FDP. De Sloveense familie figureert bij de liberale FDP.

Het is het gevaar dat elk modern reclamebureau bedreigt. Beeldmateriaal voor een campagne gebruiken dat al eerder is ingezet door de concurrent. Het overkwam de liberale FDP in Duitsland. De blije, fietsende 'Duitse' familie in een FDP-filmpje figureert ook in een verkiezingsspot van de rechts-extremistische NPD.

Meermaals was het filmpje al te zien in de aanloop naar de komende verkiezingen van 22 september. FDP-Partijleider Rainer Bruderle pleit in de clip voor 'solide financiën, belastingverlaging en meer persoonlijke vrijheid'. Daarna zien we een beeld van een jonge familie: twee volwassenen en twee kinderen, fietsend in een fris, groen en uiteraard typisch Duits landschap.

Een opmerkzame Duitse blogger merkte eerder deze week op dat dezelfde familie ook figureert in een filmpje van de NPD, de rechts-extremistische partij die in Duitsland nog net binnen de marges van de grondwet opereert. De blogger wist ook te melden dat dezelfde familie al eerder had opgetreden in een Finse reclame voor platte kaas.

Slovenië
Nog meer speurwerk bracht aan het licht dat de fietsfamilie helemaal niet in een Duits landschap fietst. Het materiaal komt uit Slovenië. Het is daar geschoten door de firma Simon Krzic. Dat laatste is weer een saillant detail voor de als xenofoob bekend staande NPD. Ook pijnlijk natuurlijk dat de FDP met een Sloveense familie reclame maakt voor een 'sterk Duitsland'.

Het 15 seconden durende hd-filmfragmentje blijkt te koop voor 170 dollar. Zowel NPD als FDP dacht er een koopje aan te hebben. De grappen waren de afgelopen dagen niet van de lucht op internet. "Wat hebben FDP, NPD en platte kaas gemeen? Het familiebeeld."

Bij de brave FDP reageerde men geschrokken. Het filmfragment wordt meteen uit de verkiezingsfilm verwijderd, aldus een woordvoerder. Maar dat gaat blijkbaar niet zo snel. Woensdag zond de ZDF het spotje nog uit in een reclameblokje.
pi_131387338
Wat ouder berichtje inderdaad. En dan komt het gezin niet eens uit Duitsland _O-
  vrijdag 20 september 2013 @ 21:15:32 #50
45206 Pietverdriet
pi_131394487
  vrijdag 20 september 2013 @ 21:18:58 #51
45206 Pietverdriet
pi_131394628
Angela heeft een gewoonte haar handen voor zich zo te houden

Dit doet ze altijd, en heet de Merkel Raute

Omdat dit heel bekend is had de union de zijkant van een gebouw beplakt met alleen die handen.

Dit werd een internetmeme
  vrijdag 20 september 2013 @ 21:20:07 #52
45206 Pietverdriet
pi_131394690
Als je goegelt op merkelraute zie je er honderden
  vrijdag 20 september 2013 @ 21:21:13 #53
45206 Pietverdriet
pi_131394747
  zaterdag 21 september 2013 @ 00:49:40 #54
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131403767
Merkel is een Merk
pi_131403933
Het is inderdaad persoonspolitiek. Zou de VVD dat bij de volgende verkiezingen ook doen met Rutte? D66 doet dit met Pechtold al een tijdje, heb ik het gevoel.
pi_131403989
Wat ga jij eigenlijk stemmen Piet, als je stemgerechtigd bent tenminste...
  zaterdag 21 september 2013 @ 09:21:59 #57
45206 Pietverdriet
pi_131406031
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 september 2013 01:03 schreef Morendo het volgende:
Wat ga jij eigenlijk stemmen Piet, als je stemgerechtigd bent tenminste...
Ben ik niet
pi_131425950
De partij voor de niet stemmer.. hebben we die in nederland ook ?
pi_131434206
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2013 09:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ben ik niet
wat zou je stemmen
  zondag 22 september 2013 @ 10:00:15 #60
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131434405
Nou vandaag gaan we het zien.

Sowieso benieuwd welke coalitie er uit de hoge hoed gaat komen. Ik gok zelf op de grote coalitie. Zelfs al halen CDU/CSU en FDP een krappe meerderheid.
  zondag 22 september 2013 @ 10:02:11 #61
45206 Pietverdriet
pi_131434425
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 09:32 schreef _dodecahedron_ het volgende:

[..]

wat zou je stemmen
Geen idee
  zondag 22 september 2013 @ 10:04:16 #62
45206 Pietverdriet
pi_131434446
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 10:00 schreef Hexagon het volgende:
Nou vandaag gaan we het zien.

Sowieso benieuwd welke coalitie er uit de hoge hoed gaat komen. Ik gok zelf op de grote coalitie. Zelfs al hallen CDU/CSU en FDP een krappe meerderheid.
Man is net gaan stemmen.
Ik denk dat union/groenen een onderschatte mogelijkheid is, union en groen staan op veel vlakken, gezin is heilig, subsidie voor kleine boeren erg dicht bij elkaar
pi_131434535
Misschien leuk om wat voorspellingen te doen?

1. Haalt de fdp de kiesdrempel?
2. Haalt de afd de kiesdrempel?
3. Welke coalitie gaat er gevormd worden?
4. Haalt de CSU in Beieren bij deze verkiezingen een absolute meerderheid?

Meer is welkom!

Mijn voorspellingen.
1. Ja
2. Nee
3. Grote coalitie
4. Nee.
  zondag 22 september 2013 @ 10:14:12 #64
45206 Pietverdriet
pi_131434552
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2013 10:12 schreef 99.999 het volgende:

Meer is welkom!

Mijn voorspellingen.
1. Ja
2. Nee
3. Grote coalitie
4. Nee.
Met betrekking tot punt 4
Die verkiezingen waren vorige week, en ze haalden de absolute meerderheid van zetels.
Jij bent in de war met de landsdagverkiezingen in Hessen, maar de uitslag daarvan wordt pas in Januari omgezet
  zondag 22 september 2013 @ 10:14:17 #65
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131434553
Ik denk dat de FDP het wel zal redden. De Afd denk ik niet.

CSU zal in Beieren wel heer en meester zijn zoals vorige week
  zondag 22 september 2013 @ 10:17:15 #66
45206 Pietverdriet
pi_131434600
1. Nee
2. Nee
3. Union Groen
4. Nvt
pi_131434606
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2013 10:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Met betrekking tot punt 4
Die verkiezingen waren vorige week, en ze haalden de absolute meerderheid van zetels.
Jij bent in de war met de landsdagverkiezingen in Hessen, maar de uitslag daarvan wordt pas in Januari omgezet
Vorige week was toch voor het eigen parlement? Nu stemmen ze toch ook weer de landelijke volksvertegenwoordiging?
pi_131434623
En meer stellingen of vragen zijn welkom. Maakt het wellicht wat 'spannender' om te volgen.
  zondag 22 september 2013 @ 10:20:56 #69
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131434643
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 10:17 schreef Pietverdriet het volgende:
1. Nee
2. Nee
3. Union Groen
4. Nvt
Waarom denk je dat de FDP het niet gaat redden?

Ze halen in de peilingen net de kiesdrempel en ik verwacht eigenlijk dat er wel een groep mensen is die op het laatste moment toch maar FDP stemt om de zaak overeind te houden. En dat ze nog wel wat zweitstimmen pakken en mensen die tactisch stemmen voor de coalitie.
  zondag 22 september 2013 @ 10:27:55 #70
45206 Pietverdriet
pi_131434729
quote:
2s.gif Op zondag 22 september 2013 10:17 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Vorige week was toch voor het eigen parlement? Nu stemmen ze toch ook weer de landelijke volksvertegenwoordiging?
Nee, vorige week stemde ze voor het land, nu wordt er gestemt voor de Federale regering.
Beieren is een land binnen de federale republiek Duitsland. Ik snap wat je wilt zeggen maar het is belangrijk dit onderscheid te maken.
De mensen stemmen in Beieren niet op de CDU, die bestaat in Beieren niet, ze stemmen CSU (niet allemaal natuurlijk, maar de zwart stemmers) omgerekend naar de gehele federatie moet de CSU 5% halen van alle stemmen uitgebracht in de federatie terwijl je alleen in Beieren er op kan stemmen, zoniet komen ze niet in de Bondsdag in Berlijn, het federale parlement.
Dit is trouwens geen reeel gevaar op het moment.
  zondag 22 september 2013 @ 10:28:26 #71
45206 Pietverdriet
pi_131434740
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 10:20 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Waarom denk je dat de FDP het niet gaat redden?
.
Buikgevoel
  zondag 22 september 2013 @ 10:33:23 #72
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131434808
Waarom fuseren CDU en CSU eigenlijk niet gewoon? Of heeft dat allerlei nationalistische gevoeligheden?
  zondag 22 september 2013 @ 10:38:08 #73
45206 Pietverdriet
pi_131434853
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 10:33 schreef Hexagon het volgende:
Waarom fuseren CDU en CSU eigenlijk niet gewoon? Of heeft dat allerlei nationalistische gevoeligheden?
Dat ligt heel gevoelig, Beieren is echt heel eigen. Mia San Mia (wij zijn wij, we zijn wie we zijn, slik dat maar) Eens in de zoveel tijd hebben de CSU en CDU weer eens ruzie en dan wordt er gedreigd een CDU in Beieren op te richten

[ Bericht 2% gewijzigd door Pietverdriet op 22-09-2013 10:43:09 ]
  zondag 22 september 2013 @ 10:50:32 #74
45206 Pietverdriet
pi_131434994
Toch vond ik de politiek een dikke vijfentwintig jaar geleden nog veel leuker, Mensen als FJ Strauss, Schmidt en Brandt hadden nog lekkere felle discussie, niet dat gepolijste spindoctoring van tegenwoordig
pi_131435271
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2013 10:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, vorige week stemde ze voor het land, nu wordt er gestemt voor de Federale regering.
Beieren is een land binnen de federale republiek Duitsland. Ik snap wat je wilt zeggen maar het is belangrijk dit onderscheid te maken.
De mensen stemmen in Beieren niet op de CDU, die bestaat in Beieren niet, ze stemmen CSU (niet allemaal natuurlijk, maar de zwart stemmers) omgerekend naar de gehele federatie moet de CSU 5% halen van alle stemmen uitgebracht in de federatie terwijl je alleen in Beieren er op kan stemmen, zoniet komen ze niet in de Bondsdag in Berlijn, het federale parlement.
Volgens mij bedoelen we precies hetzelfde.
pi_131435324
ik zie in peilingen cdu/csu op 40% en spd op 27%

hoe zit dat cdu 28% csu 12% ofzo

in het noorden is toch vrijwel overal de spd de grootste partij ?
  zondag 22 september 2013 @ 11:16:20 #77
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131435451
De stembusssen sluiten om 18.00 uur.
  zondag 22 september 2013 @ 11:34:15 #78
45206 Pietverdriet
pi_131435795
quote:
7s.gif Op zondag 22 september 2013 11:07 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Volgens mij bedoelen we precies hetzelfde.
Hoezo had je het over een absolute meerderheid? Die is vorige week gehaald en relevant is die nu niet
  zondag 22 september 2013 @ 11:35:34 #79
45206 Pietverdriet
pi_131435817
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 11:09 schreef arjan1112 het volgende:

hoe zit dat cdu 28% csu 12% ofzo

quote:

[..]
.
  zondag 22 september 2013 @ 11:38:47 #80
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131435880
quote:

[..]

De CSU zal meer dan 3 Direktmandaten halen, dus het gevaar van niet vertegenwoordigd zijn in de Bondsdag is er sowieso niet.
pi_131435930
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2013 11:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hoezo had je het over een absolute meerderheid? Die is vorige week gehaald en relevant is die nu niet
Omdat Beieren een deelstaat is met een grote, dominante partij. Misschien is er ook wel een deelstaat waar de SPD vandaag meer dan 50% van de stemmen binnen kan halen maar daarvoor is mijn kennis van de Duitse politiek te beperkt.

Dit leek me dus een aardig gokje, haalt de CSU vandaag in Beieren meer dan 50% van de uitgebrachte stemmen?
Je zoekt er veel meer achter dan ik in gedachte had.
  zondag 22 september 2013 @ 11:41:01 #82
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131435932
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 11:09 schreef arjan1112 het volgende:

in het noorden is toch vrijwel overal de spd de grootste partij ?
Nee, niet echt. De CSU haalt 7-8% van de stemmen vandaag, de CDU komt dus op ongeveer 33% uit.

Een prognose van de winnaar in de verschillende kiesdistricten:
  zondag 22 september 2013 @ 11:47:32 #83
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131436078
En voor een Nederlands tintje: In het kiesdistrict Anhalt (in Saksen-Anhalt) is de CDU-kandidaat Kees de Vries, een geëmigreerde (en genaturaliseerde) Nederlandse boer. Vier jaar geleden was hij ook al kandidaat in dit district, maar toen kwam hij 350 stemmen tekort om verkozen te worden.
  zondag 22 september 2013 @ 11:49:44 #84
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131436151
ZIjn dat gelijk ook de overhangmandaten freako?
pi_131436389
de grune is dat kreutzberg ?

maar toch zie je op dat kaartje dat de spd in het noorden en oosten zit
  zondag 22 september 2013 @ 11:57:31 #86
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131436403
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 11:49 schreef Hexagon het volgende:
ZIjn dat gelijk ook de overhangmandaten freako?
Zoveel? Nee. De gewonnen directe zetels worden in mindering gebracht op het aantal zetels dat een partij in totaal recht op heeft. Zonder overhangmandaten, zijn 50% van de zetels directe zetels. Pas als een partij meer directe zetels haalt als dat ze in totaal recht op heeft, is er sprake van overhangmandaten.

Het kiessysteem in Duitsland is enigszins op de schop gegaan, waardoor overhangmandaten gecompenseerd gaan worden met extra zetels voor andere partijen en daardoor minder invloed hebben op de uitslag.
  zondag 22 september 2013 @ 12:18:06 #87
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131436972
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 11:57 schreef arjan1112 het volgende:
de grune is dat kreutzberg ?
Onder andere. Het district is Berlin-Friedrichshain-Kreuzberg-Prenzlauer Berg Ost
quote:
maar toch zie je op dat kaartje dat de spd in het noorden en oosten zit
Ja, maar dat ontken ik ook niet. De SPD heeft (uiteraard) plekken waar ze sterker en zwakker zijn, net zoals in Nederland per gemeente/provincie duidelijke verschillen in steun voor partijen te vinden zijn.

De SPD is traditioneel sterk in het Ruhrgebied, de andere grote steden, Brandenburg, het noorden van Hessen en grote delen van Nedersaksen (Oost-Friesland, maar ook de regio rond Hannover). Van oudsher zijn het (buiten de grote steden) veelal de protestantse delen van Duitsland waar de SPD relatief sterk is.
  zondag 22 september 2013 @ 12:37:09 #88
45206 Pietverdriet
pi_131437564
quote:
7s.gif Op zondag 22 september 2013 11:40 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Omdat Beieren een deelstaat is met een grote, dominante partij. Misschien is er ook wel een deelstaat waar de SPD vandaag meer dan 50% van de stemmen binnen kan halen maar daarvoor is mijn kennis van de Duitse politiek te beperkt.

Dit leek me dus een aardig gokje, haalt de CSU vandaag in Beieren meer dan 50% van de uitgebrachte stemmen?
Je zoekt er veel meer achter dan ik in gedachte had.
Nee, ik schat een 45-47%
  zondag 22 september 2013 @ 12:53:28 #89
66825 Reya
Fier Wallon
pi_131438055
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 11:41 schreef freako het volgende:

[..]

Nee, niet echt. De CSU haalt 7-8% van de stemmen vandaag, de CDU komt dus op ongeveer 33% uit.

Een prognose van de winnaar in de verschillende kiesdistricten:
[ afbeelding ]
Interessant om het afwijkende stempatroon in Oost-Friesland te zien.
  zondag 22 september 2013 @ 12:55:09 #90
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131438105
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2013 12:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, ik schat een 45-47%
Het lijkt me ook niet dat er substantieel veel CSU-kiezers zullen zijn die bij de landelijke verkiezingen nu anders zouden stemmen dan op deelstaatniveau.
  zondag 22 september 2013 @ 12:57:06 #91
66825 Reya
Fier Wallon
pi_131438171
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 12:55 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Het lijkt me ook niet dat er substantieel veel CSU-kiezers zullen zijn die bij de landelijke verkiezingen nu anders zouden stemmen dan op deelstaatniveau.
Alternative für Deutschland deed niet mee bij de Beierse verkiezingen.
  zondag 22 september 2013 @ 13:03:35 #92
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131438362
quote:
2s.gif Op zondag 22 september 2013 12:53 schreef Reya het volgende:

[..]

Interessant om het afwijkende stempatroon in Oost-Friesland te zien.
Als je het vergelijkt met de stempatronen aan de andere kant van de Dollard wijkt het niet zoveel meer af. :).

[ Bericht 26% gewijzigd door freako op 22-09-2013 14:06:58 ]
  zondag 22 september 2013 @ 13:04:13 #93
66825 Reya
Fier Wallon
pi_131438382
quote:
2s.gif Op zondag 22 september 2013 13:03 schreef freako het volgende:

[..]

[..]

Als je het vergelijkt met de stempatronen aan de andere kant van de Dollard wijkt het niet zoveel meer af. :).
Heeft dat ook een gemeenschappelijke oorzaak?
  zondag 22 september 2013 @ 13:06:17 #94
45206 Pietverdriet
pi_131438446
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 12:55 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ze gaan hun tweede stem niet aan de FDP geven
  zondag 22 september 2013 @ 13:16:52 #95
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131438750
Theoretisch gezien kan de SPD natuurlijk nog, bij het weggestemd worden van de FDP en Afd, met de Groenen en de Linke een meerderheid vormen.

Al zal de SPD, als ze zo'n geintje uithalen, denk ik de volgende verkiezingen zware klop gaan krijgen.
pi_131439504
begreep dat de groene en de spd dat niet willen... op de duitse teletekst staat veel info trouwens
  zondag 22 september 2013 @ 13:45:53 #97
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131439687
In de campagne zullen ze dat natuurlijk niet gaan roepen om de kiezers in het midden niet af te schrikken. Maar men zou best een soort pokerspel kunnen opzetten om de CDU/CSU eruit te manouvreren en "in belang van het land" met die Linke in zee te gaan.

Zoiets geld trouwens ook voor de CDU. Die zullen ook niet roepen dat ze wellicht de grote coalitie zullen willen omdat op die manier de FDP de wind in de zeilen krijgt.
pi_131439991
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 13:16 schreef Hexagon het volgende:
Theoretisch gezien kan de SPD natuurlijk nog, bij het weggestemd worden van de FDP en Afd, met de Groenen en de Linke een meerderheid vormen.

Al zal de SPD, als ze zo'n geintje uithalen, denk ik de volgende verkiezingen zware klop gaan krijgen.
Het zou partij-intern tot een grote, héél grote strijd leiden...

SPD kent een centrum gerichtte conservatieve fractie.. mensen als Steinbrück, Steinmeier, ook Schröder en oud-kanzler Schmidt behoren ertoe en die zijn veel meer naar het centrum gericht dan de meer extremer-linkse krachten (die ook voor de linkspartij bestonden, toen ooit de Grünen vormden en daarvoor ook de 'buiten-parlementaire oppositie vormden die in de jaren zestig de basis van de RAF waren, en ook voortkwamen uit de studentenbeweging)

tot de meer naar Linkse personen in de SPD behoren mensen als Andrea Nahles en ook Sigmar Gabriel (alhoewel ik bij Gabriel niet helemaal zeker ben, mogelijk dat het voor hem gewoon een machtsmiddel is) ...

Die zullen best oren hebben naar een Rot-Rot-Grün poging (Magdeburger Modell), maar hebben ook het probleem dat dit butien enkele ostduitse bondslanden nooit een succes was en bv een SPD-bondsland-lijsttrekster Andrea Ypsilanti; die in de tijd van Schröder eigenlijk de partij-interne oppositieleidster tegen Schröder was (die haar 'mevrouw X-Ypsilon' noemde), werd in Hessen ook partij-intern keihad afgestrafd toen ze wel na de verkiezingen een opening naar de Linkspartij deed (wat ze in de verkiezingscampagne nog ontkend had)

Toendertijd, in 2009, heeft de SPD zélf na een interne paleisrevolutie een oorspronkelijke winst in Hessen (waar nu weer gestemd wordt) opgegeen én Yprilanti keihard laten vallen, om maar niet met de Linkspartei te moeten regeren... uiteindelijk ging Hessen alsnog naar de CDU, na herverkiezingen.

Een poging van SPD-interne krachten na de verkiezing ook weer een opening naar de Linkspartei te bieden, zou een enorme strubbeling veroorzaken en ik denk dat politici als Steinbrück dat zeker niet overleven... Steinmeier misschien ook (of de treed zelf terug omdat hij daarbij ook niet zal passen)..
Mischien dat dan wel iemand als Hannelore Kraft, uit NRW naar voren zou kunnen komen, dat lijkt me een opvolgingskandidaat die door zowel de consrvatieve fractie maar ook de meer linksen in de SPD acceptabel is...
maar die zit nu in NRW, en zal daar niet zomaar weg willen gaan
  zondag 22 september 2013 @ 14:06:36 #99
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131440461
quote:
2s.gif Op zondag 22 september 2013 13:04 schreef Reya het volgende:

[..]

Heeft dat ook een gemeenschappelijke oorzaak?
Zo goed ken ik Ostfriesland niet, maar zeker het westelijke deel is vergelijkbaar met het Oldambt in Groningen. Veel akkerbouw, met in het verleden grote standsverschillen tussen de herenboeren en de landarbeiders. En in dat deel scoort de SPD het beste, het zal geen toeval zijn.
  zondag 22 september 2013 @ 14:59:05 #100
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131442522
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2013 10:12 schreef 99.999 het volgende:

1. ja
2. nee
3. zwart/geel
4. nee
  Moderator / Redactie Sport zondag 22 september 2013 @ 16:23:54 #101
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_131445474
zerohedge twitterde op zondag 22-09-2013 om 16:22:40 German Election Turnout Higher Than 2009, Election Office Says; 41.4% as of 2 pm compared to 36.1% 2009 equivalent reageer retweet
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  zondag 22 september 2013 @ 17:43:55 #102
45206 Pietverdriet
pi_131448461
Wordt spannend voor de FDP, als ik de polls zie, hakken over de sloot
  zondag 22 september 2013 @ 17:50:59 #103
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131448837
Ik verwacht dat de FDP het toch wel haalt omdat ik denk dat sommige boze FDP kiezers tegen wil en dank toch op de partij stemmen omdat het voor het toch te gortig is wanneer ze wegvallen. En die zweitstimmencampagne, hoe wanhopig en triest ook, zal ook wel zijn vruchtjes afwerpen.

Maargoed, als ze deze coalitie voortzetten is het denk ik slechts uitstel van executie. Want ik zie niet hoe de FDP in een nieuwe termijn van de coalitie ineens gaat schitteren.
  zondag 22 september 2013 @ 17:58:37 #104
45206 Pietverdriet
pi_131449308
FDP heeft de afgelopen jaren vreselijk lopen falen, ze hebben nauwelijk iets door weten te zetten, alle succes die FDP ministers wisten te boeken werd de eer weggekaapt door Merkel en alle poep wist Merkel door de FDP te laten vangen.
Echt, prutsers
pi_131449322
Wat gebeurt er met de restzetels van partijen die de 5% niet halen?
Worden die net als in Nederland naar rato (kiesdeler) verdeeld onder de andere partijen?
Als dit zo is en er zijn veel van deze reststemmen, dan kunnen de CDU + FDP de absolute meerderheid halen?
Exaudi orationem meam
  zondag 22 september 2013 @ 17:59:33 #106
45206 Pietverdriet
pi_131449361
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 17:58 schreef Oud_student het volgende:
Worden die net als in Nederland naar rato (kiesdeler) verdeeld onder de andere partijen?
Als dit zo is en er zijn veel van deze reststemmen, dan kunnen de CDU + FDP de absolute meerderheid halen?
Correct
Maar er zijn ook zogenaamde directe mandaten
  zondag 22 september 2013 @ 18:00:17 #107
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131449395
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 17:58 schreef Oud_student het volgende:
Ja, die worden verdeeld over de andere partijen. En ja, dit betekent dat bijvoorbeeld 48% van de stemmen genoeg kan zijn voor een meerderheid.
  zondag 22 september 2013 @ 18:01:13 #108
45206 Pietverdriet
pi_131449446
Exitpoll ard/infratest FDP 4,7%, AFD 4,9%
Union 42%
SPD 26%
Groenen 8%
Linke 8,5%
Rest, 5,9
pi_131449448
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2013 17:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Correct
Maar er zijn ook zogenaamde directe mandaten
Een soort lijstverbindingen?
Exaudi orationem meam
pi_131449505
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 18:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Exitpoll ard, FDP 4,7%, AFD 4,9%
Close to call (statistische fouten)
Is CDU +AFD denkbaar, of gaat Merkel daar niet aan?
Exaudi orationem meam
  zondag 22 september 2013 @ 18:02:54 #111
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131449541
ZDF:
CDU/CSU 42,5%
SPD 26,5%
Linke 8,5%
Grüne 8,0%
AfD 4,8%
FDP 4,5%

Zetelverdeling op basis van deze prognose (ook van ZDF, meerderheid is 305)
CDU/CSU 302
SPD 189
Linke 60
Grüne 57

En als de AfD op 5% uitkomt:
CDU/CSU 285
SPD 178
Linke 57
Grüne 54
AfD 38

[ Bericht 56% gewijzigd door freako op 22-09-2013 18:08:22 ]
  zondag 22 september 2013 @ 18:03:00 #112
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131449547
Zijn de stembussen al gesloten?
  zondag 22 september 2013 @ 18:03:11 #113
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131449561
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 18:03 schreef Hexagon het volgende:
Zijn de stembussen al gesloten?
Ja. Tenzij er nog ergens mensen in de rij staan. :P.
  zondag 22 september 2013 @ 18:05:23 #114
45206 Pietverdriet
pi_131449676
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 18:01 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Een soort lijstverbindingen?
Nee, direct te kiezen zetels
pi_131449701
dus de rechtse CDU kiezers krijgen de socialisten er nu gratis bij?
  zondag 22 september 2013 @ 18:07:55 #116
45206 Pietverdriet
pi_131449797
Grote coalitie of union/groenen
  zondag 22 september 2013 @ 18:08:40 #117
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131449829
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 18:02 schreef freako het volgende:

FDP 4,5%

}:| }:|
  zondag 22 september 2013 @ 18:10:01 #118
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131449901
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 18:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Grote coalitie of union/groenen
Ja. Rood/rood/groen is misschien mogelijk als de AfD het niet redt, maar als dit een meerderheid haalt is dat er een van enkele zetels, dus niet realistisch.
  zondag 22 september 2013 @ 18:11:43 #119
45206 Pietverdriet
pi_131449967
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 18:02 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Close to call (statistische fouten)
Is CDU +AFD denkbaar, of gaat Merkel daar niet aan?
Nee, AFD wil uit de Euro, dat is hun kernpunt.
  zondag 22 september 2013 @ 18:13:13 #120
45206 Pietverdriet
pi_131450021
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 18:10 schreef freako het volgende:

[..]

Ja. Rood/rood/groen is misschien mogelijk als de AfD het niet redt, maar als dit een meerderheid haalt is dat er een van enkele zetels, dus niet realistisch.
Denk dat de SPD en de Groenen elk liever met de Union regeren dan met die Linke.
  zondag 22 september 2013 @ 18:16:50 #121
45206 Pietverdriet
pi_131450195
Piraten 2,3 %
Dat zag er nog niet zo lang geleden heel anders uit
  zondag 22 september 2013 @ 18:17:20 #122
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131450220
Uitslagen 2009 (ter vergelijking, totaal =622 zetels)

CDU/CSU 33,8% 239 zetels
CDU 27,3% 194 zetels
CSU 6,5% 45 zetels

SPD 23,0% 146 zetels
FDP 14,6% 93 zetels
Linke 11,9% 76 zetels
Grüne 10,7% 68 zetels

Overige 6,0%
  zondag 22 september 2013 @ 18:17:32 #123
78918 SeLang
Black swans matter
pi_131450229
Mooi kut zo te zien
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Moderator / Redactie Sport zondag 22 september 2013 @ 18:19:06 #124
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_131450297
JaapJansen twitterde op zondag 22-09-2013 om 18:16:41 ARD/ZDF/RTL: CDU/CSU 42,0/42,5/42,0, SPD 26,0/26,5/25,5, FDP 4,7/4,5/5,0, LIN 8,5/8,5/8,5, GRÜ 8,0/8,0/8,5, AfD 4,9/4,8/4,5 reageer retweet
pi_131450302
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 18:16 schreef Pietverdriet het volgende:
Piraten 2,3 %
Dat zag er nog niet zo lang geleden heel anders uit
de hype is voorbij
pi_131450326
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 18:17 schreef SeLang het volgende:
Mooi kut zo te zien
nee hoor de kiezer is de winnaar
  zondag 22 september 2013 @ 18:20:19 #127
66825 Reya
Fier Wallon
pi_131450365
FDP vliegt er ook in Hessen uit, volgens de prognoses.
  zondag 22 september 2013 @ 18:21:41 #128
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131450432
quote:
2s.gif Op zondag 22 september 2013 18:20 schreef Reya het volgende:
FDP vliegt er ook in Hessen uit, volgens de prognoses.
Volgens de ZDF:

Hessen
CDU 40,5%
SPD 32,5%
Grüne 9,5%
Linke 5,0%
FDP 4,5%
AfD 4,0%
Overig 4,0%
  zondag 22 september 2013 @ 18:22:32 #129
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131450460
Als je linkse Duitsers op het graf van de FDP wilt zien dansen
https://twitter.com/search?q=fdp&src=typd
  zondag 22 september 2013 @ 18:23:36 #130
78918 SeLang
Black swans matter
pi_131450494
We worden dus uitgeleverd aan de EU. De Duitse verkiezingen waren de laatste hoop voor de Nederlandse democratie.
Mijn reisverslagen
  zondag 22 september 2013 @ 18:24:03 #131
66825 Reya
Fier Wallon
pi_131450508
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 18:22 schreef Hexagon het volgende:
Als je linkse Duitsers op het graf van de FDP wilt zien dansen
https://twitter.com/search?q=fdp&src=typd
De FDP heeft het ook echt wel over zichzelf afgeroepen.
  zondag 22 september 2013 @ 18:24:59 #132
66825 Reya
Fier Wallon
pi_131450539
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 18:21 schreef freako het volgende:

[..]

Volgens de ZDF:

Hessen
CDU 40,5%
SPD 32,5%
Grüne 9,5%
Linke 5,0%
FDP 4,5%
AfD 4,0%
Overig 4,0%
Als die Linke het niet haalt zou Rood-Groen kunnen gaan regeren in Wiesbaden.
  zondag 22 september 2013 @ 18:25:28 #133
45206 Pietverdriet
pi_131450563
quote:
2s.gif Op zondag 22 september 2013 18:24 schreef Reya het volgende:

[..]

De FDP heeft het ook echt wel over zichzelf afgeroepen.
Helemaal waar, prutsers, en de union heeft daar krachtig aan meegeholpen
  zondag 22 september 2013 @ 18:27:04 #134
45206 Pietverdriet
pi_131450627
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 18:23 schreef SeLang het volgende:
We worden dus uitgeleverd aan de EU. De Duitse verkiezingen waren de laatste hoop voor de Nederlandse democratie.
EU = frans duitse as
  zondag 22 september 2013 @ 18:28:17 #135
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131450676
quote:
2s.gif Op zondag 22 september 2013 18:24 schreef Reya het volgende:

[..]

Als die Linke het niet haalt zou Rood-Groen kunnen gaan regeren in Wiesbaden.
Met een minimale meerderheid. In de prognose van de ARD staan Die Linke op 6,0%, dus die redden het waarschijnlijk wel.
  zondag 22 september 2013 @ 18:28:33 #136
66825 Reya
Fier Wallon
pi_131450688
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2013 18:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

EU = frans duitse as
Eerder een edelman en zijn butler. Of in dit geval, een edelvrouw en haar butler.
  zondag 22 september 2013 @ 18:30:36 #137
45206 Pietverdriet
pi_131450759
Maar goed, ik kan me nog herinneren dat Stoiber riep dat hij de verkiezingen had gewonnen en daarna kwam 4 jaar Schroeder aan de macht
  zondag 22 september 2013 @ 18:33:24 #138
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131450868
De ARD heeft ook een exitpoll voor West- en Oost-Duitsland:

Union: 42,5% | 38,0%
SPD 27,5% | 19,0%
Linke 5,5% | 20,5%
Grüne 8,5% | 6,5%
FDP 5,0% | 3,0%
AfD 4,5% | 6,0%
Overig 6,5% | 7,0%
pi_131450883
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 18:30 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar goed, ik kan me nog herinneren dat Stoiber riep dat hij de verkiezingen had gewonnen en daarna kwam 4 jaar Schroeder aan de macht
Het hangt er allemaal nog erg om inderdaad. Een procentpunt verschil met exitpolls is niet ondenkbaar.
  zondag 22 september 2013 @ 18:35:22 #140
45206 Pietverdriet
pi_131450936
quote:
14s.gif Op zondag 22 september 2013 18:33 schreef freako het volgende:
De ARD heeft ook een exitpoll voor West- en Oost-Duitsland:

Union: 42,5% | 38,0%
SPD 27,5% | 19,0%
Linke 5,5% | 20,5%
Grüne 8,5% | 6,5%
FDP 5,0% | 3,0%
AfD 4,5% | 6,0%
Overig 6,5% | 7,0%
55 jaar dictatuur en niets daarvan geleerd
  zondag 22 september 2013 @ 18:36:09 #141
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131450961
Overigens zolang de SPD zo verkrampt blijft omgaan met de Linke dan denk ik niet dat ze nog snel kans gaan hebben op een nieuwe kanselier
  zondag 22 september 2013 @ 18:38:01 #142
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131451024
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2013 18:35 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik heb niet voor niets een Mauer tussen West en Oost gezet. ;).
  zondag 22 september 2013 @ 18:39:03 #143
45206 Pietverdriet
pi_131451062
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 18:36 schreef Hexagon het volgende:
Overigens zolang de SPD zo verkrampt blijft omgaan met de Linke dan denk ik niet dat ze nog snel kans gaan hebben op een nieuwe kanselier
Pff, ik zou ook niet verbaasd zijn dat als Steinbruck een meerderheid krijgt voor Rood Rood Groen hij dat nog doet ook.
Minimumloon naar 15 euro, veel meer lastendruk voor iedereen vanaf modaal en hoger en de binnenlandse consumptie gillend naar het dal
  zondag 22 september 2013 @ 18:40:45 #144
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131451125
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2013 18:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Pff, ik zou ook niet verbaasd zijn dat als Steinbruck een meerderheid krijgt voor Rood Rood Groen hij dat nog doet ook.
Minimumloon naar 15 euro, veel meer lastendruk voor iedereen vanaf modaal en hoger en de binnenlandse consumptie gillend naar het dal
En de SPD in de opiniepeilingen ook denk ik
  zondag 22 september 2013 @ 18:51:36 #145
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131451525
Ik lees trouwens dat het niet onmogelijk is de Union een absolute meerderheid haalt
  zondag 22 september 2013 @ 18:52:04 #146
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131451548
Volgens de ZDF stemden de AfD-stemmers in 2009 als volgt:
26% stemde niet in 2009, of waren niet kiesgerechtigd
22% stemde CDU
17% stemde 'overig' (vml vooral extreemrechts of Piraten)
12% stemde FDP
23% stemde SPD, Grüne of Linke

Van de FDP-kiezers had maar 40% de partij als eerste keuze, dus 60% van de FDP'ers op dit moment zijn eigenlijk CDU-kiezers...
  zondag 22 september 2013 @ 18:54:32 #147
66825 Reya
Fier Wallon
pi_131451650
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2013 18:35 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Gelukkig voor deze mensen bestaan er nog landen waar de waarden van de DDR hoog in het vaandel staan. Venezuela, bijvoorbeeld.
  zondag 22 september 2013 @ 18:56:24 #148
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131451722
ZDF 18:48
CDU/CSU 42,3%
SPD 26,0%
Linke 8,3%
Grüne 8,1%
AfD 4,9%
FDP 4,4%
Overig 6,0%

Union op 303 van 606 zetels.
  zondag 22 september 2013 @ 18:56:52 #149
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131451734
quote:
2s.gif Op zondag 22 september 2013 18:54 schreef Reya het volgende:

[..]

Gelukkig voor deze mensen bestaan er nog landen waar de waarden van de DDR hoog in het vaandel staan. Venezuela, bijvoorbeeld.
En ook bij Nederlanders als Linkse Boomknuffelaar
pi_131451754
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 18:23 schreef SeLang het volgende:
Wat dacht je dan ? een coalitie van FDP en AFD ofzo ?
pi_131451790
is die linke linkser dan de sp dan ? die halen hier ook wel 20% ... dus nederland = de ddr
  zondag 22 september 2013 @ 18:59:11 #152
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131451829
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 18:56 schreef Hexagon het volgende:

[..]

En ook bij Nederlanders als Linkse Boomknuffelaar
Al is dat een user met een nogal hoog troll-gehalte.
  zondag 22 september 2013 @ 19:01:55 #153
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131451938
De ARD geeft nu als prognose een meerderheid voor CDU/CSU: 302 zetels, tegenover 296 voor rood/rood/groen.
pi_131451965
Welke blunders heeft de FDP allemaal gemaakt? Die partij is niet heel geliefd bij collegas heb ik het idee.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_131451973
hochrechnung is een mooi woord
pi_131452003
afd 4,9% die kunnen het nog wel redden ?
  zondag 22 september 2013 @ 19:04:02 #157
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131452027
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 19:03 schreef arjan1112 het volgende:
afd 4,9% die kunnen het nog wel redden ?
Jazeker. Het zou nog wel eens nachtwerk kunnen worden voor er duidelijkheid is.
pi_131452042
quote:
2s.gif Op zondag 22 september 2013 18:59 schreef freako het volgende:

[..]

Al is dat een user met een nogal hoog troll-gehalte.
hij was wel in Tsjechie geweest, liet foto's zien enz
pi_131452080
Hebben de groenen nou verloren omdat Merkel de kerncentrales dicht heb gegooit ?
  zondag 22 september 2013 @ 19:06:22 #160
78918 SeLang
Black swans matter
pi_131452120
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 18:57 schreef arjan1112 het volgende:

[..]

Wat dacht je dan ? een coalitie van FDP en AFD ofzo ?
De SPD wil eurobonds dus dan kun je zwaaien naar je geld. De beste uitslag was waarschijnlijk de huidige coalitie houden en als het even kan ook nog AFD boven de kiesdrempel.
Mijn reisverslagen
  zondag 22 september 2013 @ 19:06:42 #161
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131452131
Nee de Groenen hadden nog wat last van een verleden met kinderliefde
pi_131452161
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 19:06 schreef SeLang het volgende:

[..]

De SPD wil eurobonds dus dan kun je zwaaien naar je geld. De beste uitslag was waarschijnlijk de huidige coalitie houden en als het even kan ook nog AFD boven de kiesdrempel.
het kan zijn dat cdu/csu alleen genoeg zetels haalt
  zondag 22 september 2013 @ 19:09:25 #163
78918 SeLang
Black swans matter
pi_131452229
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 19:07 schreef arjan1112 het volgende:

[..]

het kan zijn dat cdu/csu alleen genoeg zetels haalt
Maar dat wil je niet. Er moet een eurokritisch tegengewicht zijn anders vliegt Merkel alle kanten op.
Mijn reisverslagen
  zondag 22 september 2013 @ 19:11:26 #164
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131452325
Geniaal dat Beierse accent van een of andere CSU'er op de ZDF
  zondag 22 september 2013 @ 19:14:31 #165
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131452434
Wel een geinig effect van zo'n kiesdrempel: Dat een partij met 42% op een meerderheid afstevent.
pi_131452442
Gregor Gysi nu op ARD
pi_131452470
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 19:09 schreef SeLang het volgende:

[..]

Maar dat wil je niet. Er moet een eurokritisch tegengewicht zijn anders vliegt Merkel alle kanten op.
Ach, erg Eurokritisch was de FDP ook niet. Sowieso komt je dramatische verhaaltje niet echt over :P
pi_131452480
quote:
10s.gif Op zondag 22 september 2013 19:14 schreef freako het volgende:
Wel een geinig effect van zo'n kiesdrempel: Dat een partij met 42% op een meerderheid afstevent.
Bizar inderdaad.
pi_131452603
knap meisje in wit jurkje
  zondag 22 september 2013 @ 19:18:52 #170
66825 Reya
Fier Wallon
pi_131452614
Een mooie gelegenheid voor Angela om live op televisie een pint te pakken.
  zondag 22 september 2013 @ 19:19:42 #171
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131452646
quote:
2s.gif Op zondag 22 september 2013 19:15 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Bizar inderdaad.
En dan is het maar goed dat er niet een 10% kiesdrempel is, zoals in Turkije. Had je maar 2 partijen gehad in de Bondsdag.
  zondag 22 september 2013 @ 19:23:53 #172
66825 Reya
Fier Wallon
pi_131452822
RTL geeft de Union nu exact de helft van de zetels.
pi_131453093
quote:
De overheidstaken in Duitsland zijn in principe zaak van de deelstaten – tenzij de Grondwet bepaalde taken aan het federaal niveau heeft opgedragen. Over een aantal zaken gaan Bond (vertegenwoordigd door de Bondsdag, het nationaal parlement) en deelstaten (vertegenwoordigd door de Bondsraad) samen. Er zijn dus drie soorten van wetgeving in Duitsland: uitsluitend federale wetgeving (bijvoorbeeld defensie, munt), gezamenlijke wetgeving (zogenoemde toestemmingswetten, bijvoorbeeld belastingen) en deelstaatwetgeving (bijvoorbeeld school en cultuur). Federale wetten hebben voorrang op deelstaatwetten: Bundesrecht bricht Landesrecht (art. 31 Grondwet).

Het onderwijs in Duitsland hoort tot de taken van de deelstaten, maar omdat al te grote verschillen binnen Duitsland onwenselijk zijn werken de deelstaten samen via de Kultusministerkonferenz, die bijvoorbeeld gezamenlijke standaards voor de einddiploma's bepaalt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Deelstaten_van_Duitsland

Dus eigenlijk heeft de regering in Berlijn geen zak te vertellen ?
ik snap het niet echt mja
  zondag 22 september 2013 @ 19:36:27 #174
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131453258
Bij ZDF heeft de Union nu een absoluter meerderheid
pi_131453786
ard griekenland, brussel en nu parijs.. hm..
pi_131453812
in Hessen rood rood groen .. ?
  zondag 22 september 2013 @ 19:59:07 #177
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131454047
In Hessen kruipt de FDP nog wel naar de kiesdrempel bij ZDF
pi_131454230
nu 298 voor cdu / csu .. rood rood groen ?

word echt 3 uur vannacht voor dat we wat weten...

300 is de meerderheid
pi_131454680
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 19:02 schreef Felagund het volgende:
Welke blunders heeft de FDP allemaal gemaakt? Die partij is niet heel geliefd bij collegas heb ik het idee.
"Ein einfaches und gerechtes Steuersystem" van Westerwelle en zijn 'Steuer-schwur' in 2009...

http://www.bild.de/politi(...)ur-8853216.bild.html

inclusief een ondertekende versie van de Belofte dat : „Die Liberalen werden einen Koalitionsvertrag nur unterzeichnen, wenn darin ein niedrigeres, einfacheres und gerechteres Steuersystem aufgeschrieben worden ist.“

vervolgens wonnen de liberalen in 2009 flink en Westerwele kon een coalitieverdrag ondertekenen...

direkt na ondertekening werd hem gevraagd die belofte nog eenmaal te herhalen en wat bleek... Westerwelle wilde doen alsof hij daar niks van wist...

de enige belastingverlaging die de FDP bereikte was een BTW-verlaging voor de Hotelbranche, wat kort erop betaald bleek te zijn door de Hotelbranche vereniging die een half miljoen euro aan de FDP-campagne overgemaakt hadden vor deze btw-verlaging...

Dat de kiezers nu de FDP uitkotsen, heeft grotendeels te maken met die erg doorzichtige maar ook zelf vooraf opgelopze verkiezingsleugen:
De FDP heeft zich daarmee ook gewoon ongeloofwaardig gemaakt en alle mogelijke 'beloftes' nu bij voorbaat ongeloofwaardig

Er zal overigens, zo ben ik zeker bij de volgende verkiezing, over vier jaar of eerder, zeker een echte rechtse partij terugkomen (de CDU is , zeker onder Merkel niet écht rechts, is behoorlijk naar centrumlinks qua optreden en dat zal zonder FDP of andere rechtse oppositie eerder sterker worden)...
Vraag is natuurlijk wat dan... kan de FDP zich hervinden (waarbij een probleem bestaat dat die juist ook op bondsland-gebied evenzeer een crisis ondergaan, in veel landstagen, waaronde nu Hessen ook verdwenen ijn en zo een regionale basis langzaam zien afbrokkelen)...
Of zal het dan eerder de AfD zijn, die het vrijgegeven terrein van de FDP innemen.
  zondag 22 september 2013 @ 20:19:34 #180
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131454734
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 20:05 schreef arjan1112 het volgende:
nu 298 voor cdu / csu .. rood rood groen ?

word echt 3 uur vannacht voor dat we wat weten...

300 is de meerderheid

304 is de meerderheid geloof ik
  zondag 22 september 2013 @ 20:20:04 #181
66825 Reya
Fier Wallon
pi_131454758
Westerwelle gedroeg zich simpelweg te veel als Nicolas Sarkozy.
pi_131454992
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 20:19 schreef Hexagon het volgende:

[..]

304 is de meerderheid geloof ik
ligt een beetje aan de überhangmandaten en dergelijke... dat kan best een aantal zetels verschil uitmaken en is bijna onmogelijk te berekenen voor de einduitslag...

de huidige Bundestag heeft naar ik meen 622 zetels, waarvan er momenteel nog 620 bezet zijn.

Freako kan dat soort dingen vaak het beste uitleggen :)
pi_131455151
Zag net op het NOS Journaal (normaal kijk ik nooit hoor ;) ) dat Alternative fur Deutschland bijna bij de kiesdrempel staat. Zou mooi zijn als zij het halen. Ben benieuwd.
  Moderator / Redactie Sport zondag 22 september 2013 @ 20:52:02 #184
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_131456346
DaveBoomkens twitterde op zondag 22-09-2013 om 20:45:44 Verschil stemgedrag West-Oost #btw13!Union: 42,9/38,7% SPD: 27,2/18,1% FDP: 5/2,6% Linke: 5,2/21,0% Grüne: 8,7/6,1% AfD: 4,6/5,9% reageer retweet
  zondag 22 september 2013 @ 21:01:05 #185
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_131456907
Kiesdrempels :')
  zondag 22 september 2013 @ 21:01:08 #186
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_131456909
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 20:52 schreef borisz het volgende:
DaveBoomkens twitterde op zondag 22-09-2013 om 20:45:44 Verschil stemgedrag West-Oost #btw13!Union: 42,9/38,7% SPD: 27,2/18,1% FDP: 5/2,6% Linke: 5,2/21,0% Grüne: 8,7/6,1% AfD: 4,6/5,9% reageer retweet
Gestoorde commies in het oosten.
  zondag 22 september 2013 @ 21:04:00 #187
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131457078
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 20:25 schreef RM-rf het volgende:

Freako kan dat soort dingen vaak het beste uitleggen :)
:).

Het is er niet eenvoudiger op geworden.

De Bondsdag heeft minstens 598 zetels: 299 districtszetels (Direktmandaten) en 299 lijstzetels. Die lijstzetels worden per partij en vervolgens per deelstaat verdeeld, op basis van het aantal stemmen. Op de toegekende zetels per deelstaat wordt vervolgens het aantal Direktmandaten in mindering gebracht.

Tot nu toe was het zo dat als een partij in een deelstaat meer Direktmandaten wonnen dan ze eigenlijk op grond van de lijststemmen recht zou hebben, ze deze mocht houden, waarna de Bondsdag werd uitgebreid met deze zetels. Dit zijn de beruchte overhangmandaten. In 2009 waren het er 24, allemaal voor CDU of CSU, een recordaantal.

Het Bundesverfassungsgericht heeft de afgelopen jaren tot twee keer toe de Kieswet afgeschoten, omdat dit systeem soms leidt tot een 'negatief stemgewicht'. Dit betekent: Als een partij in een bepaalde deelstaat minder stemmen gehaald zou hebben dan in werkelijkheid, zou dit in die deelstaat geleid hebben tot een extra overhangmandaat en daarmee een extra zetel voor de partij.

De oplossing hiervoor zijn Ausgleichsmandaten, oftewel de andere partijen krijgen in het geval van overhangmandaten zelf ook naar rato overhangmandaten. Gevolg kan zijn dat de Bondsdag nog veel groter wordt dan 622 zetels. De exacte toewijzing daarvan is nogal gecompliceerd (en ik heb me er ook nog niet echt in verdiept), maar het leidt er uiteindelijk toe dat de zetelverdeling evenrediger is dan in het verleden. Het zou er ook niet meer toe moeten leiden dat een partij of coalitie de meerderheid weet te behalen puur omdat ze meer overhangmandaten dan andere partijen hebben.
  zondag 22 september 2013 @ 21:04:34 #188
39333 Zelva
pi_131457107
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 19:19 schreef freako het volgende:

[..]

En dan is het maar goed dat er niet een 10% kiesdrempel is, zoals in Turkije. Had je maar 2 partijen gehad in de Bondsdag.
Of wat te denken van een kiesdrempelachtige structuur van 50 procent zoals in de USA.
  zondag 22 september 2013 @ 21:06:21 #189
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131457216
edit: daar ging iets mis. :')
  zondag 22 september 2013 @ 21:09:05 #190
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131457384
Wat een heerlijk ingewikkeld systeem
pi_131457415
Makkelijk is anders, dat systeem :+
pi_131457429
Zet hem op AfD *O*
pi_131457472
Iedereen weet dat de EU en de Euro alles kapot maakt, en toch stemt de meerderheid op dat lelijke pro Euro mens, onbegrijpelijk.
pi_131457619
heb net naar die berliner runde gekeken..

steinbruck wil niet met de cdu en ook niet met die linke.. enige wat hij wil is spd / grune

ik denk dat het cdu/csu en de grune word
pi_131457641
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 21:10 schreef ZakcentNL het volgende:
Iedereen weet dat de EU en de Euro alles kapot maakt, en toch stemt de meerderheid op dat lelijke pro Euro mens, onbegrijpelijk.
Of je stelling over EU en euro klopt gewoon niet. Dat lijkt me een logischer verklaring.
pi_131457681
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 21:04 schreef freako het volgende:

[..]

:).

Het is er niet eenvoudiger op geworden.

De Bondsdag heeft minstens 598 zetels: 299 districtszetels (Direktmandaten) en 299 lijstzetels. Die lijstzetels worden per partij en vervolgens per deelstaat verdeeld, op basis van het aantal stemmen. Op de toegekende zetels per deelstaat wordt vervolgens het aantal Direktmandaten in mindering gebracht.

Tot nu toe was het zo dat als een partij in een deelstaat meer Direktmandaten wonnen dan ze eigenlijk op grond van de lijststemmen recht zou hebben, ze deze mocht houden, waarna de Bondsdag werd uitgebreid met deze zetels. Dit zijn de beruchte overhangmandaten. In 2009 waren het er 24, allemaal voor CDU of CSU, een recordaantal.

Het Bundesverfassungsgericht heeft de afgelopen jaren tot twee keer toe de Kieswet afgeschoten, omdat dit systeem soms leidt tot een 'negatief stemgewicht'. Dit betekent: Als een partij in een bepaalde deelstaat minder stemmen gehaald zou hebben dan in werkelijkheid, zou dit in die deelstaat geleid hebben tot een extra overhangmandaat en daarmee een extra zetel voor de partij.

De oplossing hiervoor zijn Ausgleichsmandaten, oftewel de andere partijen krijgen in het geval van overhangmandaten zelf ook naar rato overhangmandaten. Gevolg kan zijn dat de Bondsdag nog veel groter wordt dan 622 zetels. De exacte toewijzing daarvan is nogal gecompliceerd (en ik heb me er ook nog niet echt in verdiept), maar het leidt er uiteindelijk toe dat de zetelverdeling evenrediger is dan in het verleden. Het zou er ook niet meer toe moeten leiden dat een partij of coalitie de meerderheid weet te behalen puur omdat ze meer overhangmandaten dan andere partijen hebben.
vandaar dat Merkel zei , ik wacht op de uitslag
  zondag 22 september 2013 @ 21:16:53 #197
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131457806
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 21:13 schreef arjan1112 het volgende:
heb net naar die berliner runde gekeken..

steinbruck wil niet met de cdu en ook niet met die linke.. enige wat hij wil is spd / grune

ik denk dat het cdu/csu en de grune word
Hij zal er uiteindelijk wel niet onderuit komen.
  zondag 22 september 2013 @ 21:18:33 #198
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131457888
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 21:09 schreef Hexagon het volgende:
Wat een heerlijk ingewikkeld systeem
Mwah, valt wel mee. Uiteindelijk hebben overhangmandaten nu geen invloed meer op de onderlinge verhoudingen tussen de partijen, alleen op de totale omvang van het parlement.

In Nederland is het nauwelijks eenvoudiger, ook al lijkt dat op het eerste gezicht wel zo. Zeker als er sprake is van lijstencombinaties of van partijen die per kieskring aparte lijsten ingediend hebben, is de toewijzing van zetels aan de partijen of aan de kandidaten soms best een klus. En dan kunnen er alsnog onverwachte effecten optreden, bijvoorbeeld als er sprake is van lijstuitputting (minder kandidaten op een lijst dan zetels), of van een partij die ondanks 50% van de stemmen niet de meerderheid van de zetels krijgt, of van 2 partijen die gelijk eindigen bij de toekenning van de laatste restzetel.
pi_131458329
quote:
tja, niet in duitsland dus ... daar kom je hooguit op 4,9% daarmee ... In duitsland een anti-euro partij opstarten is zo'n beetje als een pro-duitsland partij in griekenland te willen beginnen.

Ook die zal misschien nog best 4.9% intelligente grieken weten te overtuigen dat de duitsers eigenlijk dé oplossing voor griekenland bieden, maar verder kom je niet.

Uiteindelijk is het zo dat het 'anti-Euro' politieke gedachtegoed en de politieke ideen van 'De EU is de schuld van alles' het vooral in landen als Griekenland en Italie hoog scoort.

Dat zou eigenlijk ook wel het eea kunnen zeggen... ik bedoel juist die zuid-europeanen hebben nu eenmaal een traditie als kippen-zonder-kop achter de eerste beste politieke populist aan te waggelen met een roeptoeter-calimero-mening (de 'anderen' zijn de schuld) en zichzelf nog verder de drek in te duwen.
Terwijl de duitsers het dan toch wat beter voor elkaar hebben ...
Inclusief kennelijk het kiezen voor politici die Europa niet als probleem zien maar als uitdaging waar je zelf ook beter van kunt worden (wat de duitsers eigenlijk sinds 2003-2005, toen ze de 'zieke man van europa' waren, verdomd goed gelukt is)...
Alhoewel ik ergens bij Merkel de angst heb dat ze door gebrek aan politiek doorzettingsvermogen en politieke visie misschien die duitse voorsprong weer uit handen gaat geven.

Het wegvallen van de FDP als oppositiekracht of iig economisch denkende 'vleugel' is daarbij zeker een groot verlies...
Dat heeft die AfD dan zeker ook op zn conto te schrijven.
pi_131458388
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 21:18 schreef freako het volgende:

[..]

Mwah, valt wel mee. Uiteindelijk hebben overhangmandaten nu geen invloed meer op de onderlinge verhoudingen tussen de partijen, alleen op de totale omvang van het parlement.

In Nederland is het nauwelijks eenvoudiger, ook al lijkt dat op het eerste gezicht wel zo. Zeker als er sprake is van lijstencombinaties of van partijen die per kieskring aparte lijsten ingediend hebben, is de toewijzing van zetels aan de partijen of aan de kandidaten soms best een klus. En dan kunnen er alsnog onverwachte effecten optreden, bijvoorbeeld als er sprake is van lijstuitputting (minder kandidaten op een lijst dan zetels)
Is dat ooit voorgekomen?

quote:
of van een partij die ondanks 50% van de stemmen niet de meerderheid van de zetels krijgt
50% van de stemmen betekent minimaal al 75 directe zetels (behalve als ze niet zoveel kandidaten hebben natuurlijk). Als ze meer dan 50% van de stemmen hebben krijgen ze ook nog eens automatisch een extra restzetel, oftewel een meerderheid qua stemmen levert ook een meerderheid qua zetels op.

quote:
of van 2 partijen die gelijk eindigen bij de toekenning van de laatste restzetel.
Dit is ook weer een theoretisch probleem.

Het Nederlandse systeem is in de basis vrij eenvoudig, alleen de restzetels en lijstverbindingen maakt het iets ingewikkelder, maar niet extreem ingewikkeld of dat de zetelverdeling er heel anders uit ziet dan de stemverhouding.
  zondag 22 september 2013 @ 21:31:15 #201
198365 Morendo
The Real Deal
pi_131458669
http://www.zeit.de/politi(...)-bundestagswahl-2013

Een goede uitslagenpagina. Het mooie, welvarende, deel van Duitsland is zwart. Maar dat was al bekend natuurlijk.
pi_131458844
Lijkt erop dat CDU/CSU net geen meerderheid behaald. Al spant het er (voornamelijk bij ZDF) nog om.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  zondag 22 september 2013 @ 21:34:32 #203
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131458875
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 21:26 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Is dat ooit voorgekomen?

[..]

50% van de stemmen betekent minimaal al 75 directe zetels (behalve als ze niet zoveel kandidaten hebben natuurlijk). Als ze meer dan 50% van de stemmen hebben krijgen ze ook nog eens automatisch een extra restzetel, oftewel een meerderheid qua stemmen levert ook een meerderheid qua zetels op.

[..]

Dit is ook weer een theoretisch probleem.
De Kieswet geldt ook voor gemeenteraadsverkiezingen. En daar komen alledrie de situaties voor (daarom zijn ze ook ooit in de Kieswet terechtgekomen). In het geval van >50% van de stemmen wordt er overigens niet automatisch een extra restzetel toegekend, maar alleen als die partij anders niet de meerderheid van de zetels toegekend zou krijgen. Iets dat alleen voor zou kunnen komen bij kleine gemeenteraden, waar met grootste overschotten wordt gerekend voor de restzetels.
quote:
Het Nederlandse systeem is in de basis vrij eenvoudig, alleen de restzetels en lijstverbindingen maakt het iets ingewikkelder, maar niet extreem ingewikkeld of dat de zetelverdeling er heel anders uit ziet dan de stemverhouding.
Klopt. Maar dat geldt ook voor het Duitse systeem.
  zondag 22 september 2013 @ 21:38:25 #204
39333 Zelva
pi_131459107
quote:
2s.gif Op zondag 22 september 2013 21:34 schreef freako het volgende:

Klopt. Maar dat geldt ook voor het Duitse systeem.
Eh nou nee. Met twee partijen die waarschijnlijk net de kiesdrempel niet halen is al tegen de tien procent van het stemmenaantal niet vertegenwoordigd.
  zondag 22 september 2013 @ 21:39:37 #205
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131459184
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 21:38 schreef Zelva het volgende:

[..]

Eh nou nee. Met twee partijen die net de kiesdrempel niet halen is al tegen de tien procent van het stemmenaantal niet vertegenwoordigd.
Ja, OK. Dat klopt. Ik relateerde het aan mijn eerdere post over de overhangmandaten en compenserende zetels.
  zondag 22 september 2013 @ 21:44:15 #206
198365 Morendo
The Real Deal
pi_131459482
Als union geen meerderheid haalt dan zit Merkel toch niet in een riante situatie qua onderhandelen. Hoe reëel is de mogelijkheid van een linkse samenzwering?
pi_131459634
Steinbruck zei dat ie misschien in 2028 met de linkspartei zou gaan samenwerken, die kans lijkt me 0%
  zondag 22 september 2013 @ 21:48:25 #208
66825 Reya
Fier Wallon
pi_131459666
quote:
Heel wat mensen zijn nou eenmaal intelligenter dan jij.
  zondag 22 september 2013 @ 21:49:04 #209
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131459695
In 2005 heeft de toenmalige minister voor Spek en Bonen Thom de Graaf een wetsvoorstel ingediend om ook in Nederland een kiessysteem in te voeren met districts- en lijstzetels en twee uit te brengen stemmen, enigszins verwant aan het Duitse systeem.

Complicerende factor: in de Nederlandse Grondwet staat dat de Tweede Kamer 150 zetels heeft. Er werden dus ook allerlei toeren uitgehaald om maar te voorkomen dat er ooit overhangmandaten zouden ontstaan. Omdat De Graaf later aftrad omdat de gekozen burgemeester afgeschoten werd in de Eerste Kamer, werd het voorstel uiteindelijk weer ingetrokken.
pi_131459719
quote:
2s.gif Op zondag 22 september 2013 21:13 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Of je stelling over EU en euro klopt gewoon niet. Dat lijkt me een logischer verklaring.
Ja zal wel, Duitsland heeft het economisch goed gedaan maar ojé als dit eens ooit gaat veranderen en ook de Duitsers door de EU en de EURO gemolken gaan worden op de manier zoals dit in ons land gebeurd.
pi_131459763
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 21:49 schreef freako het volgende:
In 2005 heeft de toenmalige minister voor Spek en Bonen Thom de Graaf een wetsvoorstel ingediend om ook in Nederland een kiessysteem in te voeren met districts- en lijstzetels en twee uit te brengen stemmen, enigszins verwant aan het Duitse systeem.

Complicerende factor: in de Nederlandse Grondwet staat dat de Tweede Kamer 150 zetels heeft. Er werden dus ook allerlei toeren uitgehaald om maar te voorkomen dat er ooit overhangmandaten zouden ontstaan. Omdat De Graaf later aftrad omdat de gekozen burgemeester afgeschoten werd in de Eerste Kamer, werd het voorstel uiteindelijk weer ingetrokken.
die hypocriet, aftreden omdat je burgemeester voorstel het niet haalt en vervolgens zelf burgemeester worden..
  zondag 22 september 2013 @ 21:50:16 #212
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131459765
Ik denk ook niet dat de SPD zo'n geintje zich kan veroorloven. Dan mogen ze bij de volgende verkiezing naast de FDP plaatsnemen op de publieke tribune :P
pi_131459792
quote:
2s.gif Op zondag 22 september 2013 21:48 schreef Reya het volgende:

[..]

Heel wat mensen zijn nou eenmaal intelligenter dan jij.
Zeker lid van de VVD of PVDA ?
  zondag 22 september 2013 @ 21:52:00 #214
66825 Reya
Fier Wallon
pi_131459858
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 21:50 schreef ZakcentNL het volgende:

[..]

Zeker lid van de VVD of PVDA ?
VVD- en PvdA-leden moedigen een stem op een christendemocrate aan?
pi_131459862
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 21:49 schreef ZakcentNL het volgende:

[..]

Ja zal wel, Duitsland heeft het economisch goed gedaan maar ojé als dit eens ooit gaat veranderen en ook de Duitsers door de EU en de EURO gemolken gaan worden op de manier zoals dit in ons land gebeurd.
Nederland en Duitsland , hebben juist heel veel voordeel bij de euro... het bedrijfsleven loopt binnen met de export. wat voor belang griekenland portugal spanje en italie bij de euro hebben, weet niemand meer
pi_131459863
quote:

[..]

Daar is in ons land ook geen sprake van.
  zondag 22 september 2013 @ 21:53:02 #217
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131459916
quote:

[..]

Nee hoor, ons land zit vooral in crisis door Henk en Ingrid die hun vakantie en keuken gefinancieerd hebben met hun tweede hypotheek die ze op de "overwaarde" van hun woning afsloten.
pi_131460007
ook wel door het instorten van de internationale handel in 2009, met als oorzaak de Amerikanen die hun drugsverslaafden/werklozen 3/27 hypotheken aan heel Europa hadden verkocht

wheehe
  zondag 22 september 2013 @ 21:54:52 #219
104871 remlof
Europees federalist
pi_131460012
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 21:53 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Nee hoor, ons land zit vooral in crisis door Henk en Ingrid die hun vakantie en keuken gefinancieerd hebben met hun tweede hypotheek die ze op de "overwaarde" van hun woning afsloten.
En nu 'Europa' de schuld geven van hun eigen falen :')
  zondag 22 september 2013 @ 21:54:54 #220
66825 Reya
Fier Wallon
pi_131460015
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 21:53 schreef Hexagon het volgende:

[..]

En dan zitten ze ook nog in een Vinexhut; toegegeven, dat is wel bijzonder triest.
pi_131460205
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2013 21:52 schreef 99.999 het volgende:
Daar is in ons land ook geen sprake van.
Je bedoeld zeker dat het het in ons land economisch gezien niet goed gaat?
  zondag 22 september 2013 @ 21:58:40 #222
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131460218
quote:
2s.gif Op zondag 22 september 2013 21:54 schreef Reya het volgende:

[..]

En dan zitten ze ook nog in een Vinexhut; toegegeven, dat is wel bijzonder triest.
En de regering is nog erg mild voor ze.
  zondag 22 september 2013 @ 21:59:18 #223
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131460260
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 21:58 schreef ZakcentNL het volgende:

[..]

Heeft NL geheel aan zichzelf te danken.
pi_131460271
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 21:58 schreef ZakcentNL het volgende:

[..]

Nee maar dat is gewoon onze eigen schuld en niet die van de EU of Euro.
pi_131460338
Vooral Brabant.. die geld van de verkoop van de energie bedrijven gebruikte om huizen te kopen voor 90% van de WOZ waarde...

Dát doen ze hier in zuid-holland nou net niet.. maar ja eneco is dan ook nog van de provincie enz
  zondag 22 september 2013 @ 22:02:52 #226
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131460474
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 11:47 schreef freako het volgende:
En voor een Nederlands tintje: In het kiesdistrict Anhalt (in Saksen-Anhalt) is de CDU-kandidaat Kees de Vries, een geëmigreerde (en genaturaliseerde) Nederlandse boer. Vier jaar geleden was hij ook al kandidaat in dit district, maar toen kwam hij 350 stemmen tekort om verkozen te worden.
De Vries gaat het dit keer redden. De tussenstand is 40% voor De Vries, 29% voor de nummer twee (van Die Linke, het huidige Bondsdaglid).
  zondag 22 september 2013 @ 22:09:24 #227
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131460794
ARD 22:02

Union 41,7%
SPD 25,6%
Linke 8,6%
Grüne 8,3
AfD 4,8%
FDP 4,7%

Union op 296 zetels, overige partijen op 302.

ZDF geeft momenteel 302 voor CDU/CSU en 304 voor de overige partijen. RTL komt uit op 306 tegen 310.
pi_131461167
quote:
14s.gif Op zondag 22 september 2013 21:54 schreef remlof het volgende:

[..]

En nu 'Europa' de schuld geven van hun eigen falen :')
nuja, dat is wel een typisch teken van de Europese Eenwording... dat is namelijk precies hetzelfde gedrag als die Grieken die Duitsland de schuld geven van hun eigen griekse financieringsproblemen..

Wat dat betreft zijn Henk en Ingrid behoorlijk gelijk aan Stavros en Elena, de Gouden Dageraad-stemmers.. en dàt komt natuurlijk weer allemaal door de EU ;)

quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 21:49 schreef freako het volgende:
In 2005 heeft de toenmalige minister voor Spek en Bonen Thom de Graaf
:D mooi beschreven, en erg raak.

eigenlijk eentje om erin te houden, de 'Minister vor Spek en Bonen'
  zondag 22 september 2013 @ 22:21:11 #229
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131461417
quote:
12s.gif Op zondag 22 september 2013 22:16 schreef RM-rf het volgende:

[..]

nuja, dat is wel een typisch teken van de Europese Eenwording... dat is namelijk precies hetzelfde gedrag als die Grieken die Duitsland de schuld geven van hun eigen griekse financieringsproblemen..

Wat dat betreft zijn Henk en Ingrid behoorlijk gelijk aan Stavros en Elena, de Gouden Dageraad-stemmers.. en dàt komt natuurlijk weer allemaal door de EU ;)
Eigenlijk is het samen te vatten in

zondag 22 september 2013 @ 22:22:47 #230
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131461508
quote:
12s.gif Op zondag 22 september 2013 22:16 schreef RM-rf het volgende:

:D mooi beschreven, en erg raak.
En ook niet door mij bedacht. Volgens mij is het voor het eerst gebruikt door toenmalig CDA-leider Jaap de Hoop Scheffer in 1998. Toen om Roger van Boxtel te beschrijven, die als minister voor Grote Steden- en Minderhedenbeleid benoemd werd, een vergelijkbare miniportefeuille.
pi_131461629
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 22:22 schreef freako het volgende:

[..]

En ook niet door mij bedacht. Volgens mij is het voor het eerst gebruikt door toenmalig CDA-leider Jaap de Hoop Scheffer in 1998. Toen om Roger van Boxtel te beschrijven, die als minister voor Grote Steden- en Minderhedenbeleid benoemd werd, een vergelijkbare miniportefeuille.
en het millenium probleem !!
pi_131461677
Daarna had je Rouvoet de minister van jeugd en gezin

en nu Stef Blok... wonen en overheidsdienst

of is dat toch zwaarder
  zondag 22 september 2013 @ 22:27:03 #233
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131461753
Ik noem het liever fopministers, dat bekt lekkerder
pi_131461874
Waarom moet dat eigenlijk, je kan toch ook gewoon een paar extra staatsecretarissen erbij hebben.. hm.. dan zitten ze er niet bij bij de minister raad ... tsja..
  zondag 22 september 2013 @ 22:34:48 #235
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131462142
Je zegt het zelf al. Het is om de verdeling van stemmen in de ministerraad.

Bovendien is het vaak ook om bepaalde thema's die belangrijk zijn voor een coalitiepartner op een voetstukje te zetten.
  Moderator / Redactie Sport zondag 22 september 2013 @ 22:36:43 #236
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_131462244
Berlijn

Blauw = CDU
Paars = Linke
Rood = SPD
Groen = Grünen
pi_131462363
Fysiek is de muur verdwenen, maar mentaal... :P
pi_131462372
Ziet er mooi symmetrisch uit. :D Rood = SPD en groen = de groenen?
Album top 100 2024
  Moderator / Redactie Sport zondag 22 september 2013 @ 22:38:58 #239
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_131462399
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 22:38 schreef Felagund het volgende:
Ziet er mooi symmetrisch uit. :D Rood = SPD en groen = de groenen?
:Y
pi_131462462
ach dat is de grootste partij.. weet niet of er echt zo een groot verschil is.. in het oosten stemmen ze ook op de fdp
pi_131462517
Interssante uitspraak ook van Gregor Gysi, Linkspartei:

als hij in 1990 gezegd had dat zijn partij derde sterkste politieke kracht in Duitsland zou worden, zouden ze hem opgesloten hebben in een psychiatrisch ziekenhuis, volgens hem.

Had hij dat overigens een jaar eerder gezegd, in 1989, hadden zijn eigen partijgenoten hem in de gevangenis gestopt.
  Moderator / Redactie Sport zondag 22 september 2013 @ 22:41:20 #242
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_131462551
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 22:40 schreef arjan1112 het volgende:
ach dat is de grootste partij.. weet niet of er echt zo een groot verschil is.. in het oosten stemmen ze ook op de fdp
Maar het is wel een mooi plaatje :+.
Overigens Bron: https://www.wahlen-berlin(...)?sel1=2155&sel2=0652
  zondag 22 september 2013 @ 22:41:37 #243
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131462574
Geinig hoe nog te zien is wat vroeger BRD en DDR was.
pi_131462726
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 22:41 schreef borisz het volgende:

[..]

Maar het is wel een mooi plaatje :+.
Overigens Bron: https://www.wahlen-berlin(...)?sel1=2155&sel2=0652
in kreutzberg wonen dus rijke linksen met scooters ?
pi_131463989
Typisch dat de kreuzbergers op de Grünen gaan stemmen :') Maar de rest van oost Berlijn is dus eigenlijk geen haar beter ;(
pi_131464194
Als ik het goed begrijp dan zijn er vier partijen gekozen: CDU/CSU, SPD, Die Linke en Groenen.

Als de CDU/CSU geen absolutie meerderheid behaalt, dan zouden die overige drie toch tezamen een linkse coalitie kunnen vormen? (hoewel SPD niet graag met Die Linke samenwerkt geloof ik)
pi_131464632
Zou wat zijn als het CDU een absolute meerderheid haalt :o
pi_131464652
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 21:26 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Onjuist. Ook in Nederland hebben we een kiesdrempel. De vorige coalitie van VVD-CDA-PVV had daardoor 76 zetels, maar 49,5 % van de stemmen
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
  zondag 22 september 2013 @ 23:24:08 #249
78918 SeLang
Black swans matter
pi_131464722
Eigenlijk best wel een pyrrusoverwinning voor Merkel. Als ze een procentje minder had ingepikt van de FDP dan had de coalitie verder kunnen regeren. Nu moeten er liters water bij de wijn met de SPD en krijg je een coalitie die waarschijnlijk niet erg stabiel gaat zijn.
Mijn reisverslagen
pi_131464761
quote:
2s.gif Op zondag 22 september 2013 23:24 schreef SeLang het volgende:
Eigenlijk best wel een pyrrusoverwinning voor Merkel. Als ze een procentje minder had ingepikt van de FDP dan had de coalitie verder kunnen regeren. Nu moeten er liters water bij de wijn met de SPD en krijg je een coalitie die waarschijnlijk niet erg stabiel gaat zijn.
Best wel zuur inderdaad :P
pi_131464783
de afd kost de fdp de kop ? en zwart geel
  zondag 22 september 2013 @ 23:27:03 #252
78918 SeLang
Black swans matter
pi_131464846
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 23:25 schreef arjan1112 het volgende:
de afd kost de fdp de kop ?
Dat is nog een extra ironie. De AFD stemmers waren beter af geweest als hun stemmen naar de FDP waren gegaan.
Mijn reisverslagen
pi_131465031
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 23:27 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat is nog een extra ironie. De AFD stemmers waren beter af geweest als hun stemmen naar de FDP waren gegaan.
Tja, hoe rationeel zijn stemmers op een dergelijke populistische club?
pi_131465072
quote:
2s.gif Op zondag 22 september 2013 23:24 schreef SeLang het volgende:
'Rechts' is imho eigenlijk ook de allergrootste verliezer.. de CDU onder Merkel is behoorlijk links opgeschoven. Een 'sociaalvoelende' familiepartij, die extra uitkeringen geeft aan bv thuisblijvende moeders, een partij die de kernernergie zomaar stopzet, wat overigens voral tot stevig oplopende stroomprijzen in duitsland leidt, door de extra stroombelasting die investeringen in alternatieve energie moet bealen... warbij de opgewekte energie momenteel gratis aan bv nederland gegeven wordt omdat de stroomleiding ontbreken die stroom naar zuid-duitsland te transporteren waar ze een tekort hebben en dure stroom uit zwisterland importeren

Werkelijke visie op economische en industriepolitiek heeft de eerder 'sociaal' voelende Merkel niet, en zonder FDP in de regering en evenmin in de oppositiebanken zal er weinig druk zijn daarop....
Rechts van de CDU zit nu niks, zeker economisch en voor het bedrijfsleven een groot gemis.
pi_131465097
Volgens de Süddeutsche Zeitung staat FDP nu op 4,96%, er is dus nog een kleine kans dat ze er alsnog inkomen.
Album top 100 2024
pi_131465330
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 23:33 schreef Felagund het volgende:
Volgens de Süddeutsche Zeitung staat FDP nu op 4,96%, er is dus nog een kleine kans dat ze er alsnog inkomen.
Is dat niet in Hessen? ARD meld daar 4,9% voor de FDP en lichte stijging opeens tov eerdere prognoses.
pi_131465388
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 23:39 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Is dat niet in Hessen? ARD meld daar 4,9% voor de FDP en lichte stijging opeens tov eerdere prognoses.
Zou goed kunnen, ik kan er voor de rest ook niets over vinden.
Album top 100 2024
pi_131467625
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2013 23:31 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Tja, hoe rationeel zijn stemmers op een dergelijke populistische club?
Ah, je trekt maar weer eens je gebruikelijke populisme kaart? Er zijn volkomen goed onderbouwde economische redenaties mogelijk om af te willen van de Euro en de EU.
  maandag 23 september 2013 @ 01:44:32 #259
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_131467994
Wat is nu daadwerkelijk het grote verschil tussen CSU en CDU? Is de een linkser dan de ander of..?
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  maandag 23 september 2013 @ 01:46:42 #260
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_131468007
quote:

[..]

CDU stemmers werden ook opgeroepen om hun tweede stem op het CDU uit te brengen in plaats van op de FDP, dus wat dat betreft heeft de coalitie zich ook in de voet geschoten.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  maandag 23 september 2013 @ 02:10:37 #261
104871 remlof
Europees federalist
pi_131468127
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 01:44 schreef Euribob het volgende:
Wat is nu daadwerkelijk het grote verschil tussen CSU en CDU? Is de een linkser dan de ander of..?
Bayern wil gewoon belangrijk doen. En er huizen vooral boeren dus ze zijn rechtser dan gemiddeld.
pi_131468164
quote:
quote:
On the political stance, CDU and CSU usually only differ slightly. The CSU is usually considered a bit more socially conservative (especially on family issues, e.g. the CSU favors to pay infants' parents for not going to work while the CDU favors public funding of day-nurseries), Eurosceptic (in 1998, then-Chancellor Helmut Kohl of the CDU had to pressure the CSU intensely not to veto the introduction of the Euro in Germany) and regionalist (CSU politicians often make their mark as self-declared defenders of Bavaria's state rights and cultural independence from federal bureaucrats, even in times of conservative federal governments). While both parties officially identify themselves as non-denominational Christian, the Catholic influence on the CSU is far stronger than that on the CDU, since Bavaria is predominantly Catholic, while Christians in Germany as a whole are approximately equally balanced between Catholics and Protestants.
pi_131468170
quote:
15s.gif Op maandag 23 september 2013 02:10 schreef remlof het volgende:

[..]

Bayern wil gewoon belangrijk doen. En er huizen vooral boeren dus ze zijn rechtser dan gemiddeld.
Beieren is natuurlijk ook wel een heel belangrijke regio voor Duitsland.
  maandag 23 september 2013 @ 07:14:45 #264
45206 Pietverdriet
pi_131468787
quote:
15s.gif Op maandag 23 september 2013 02:10 schreef remlof het volgende:

[..]

Zou de CSU niet rechtser noemen, eerder zeer conservatief,
  maandag 23 september 2013 @ 07:15:39 #265
45206 Pietverdriet
pi_131468793
quote:
CSU is Beieren, CDU is de rest van de republiek en Beieren, tja, das een apart verhaal.
  maandag 23 september 2013 @ 07:21:25 #266
45206 Pietverdriet
pi_131468816
edit

[ Bericht 98% gewijzigd door #ANONIEM op 23-09-2013 07:52:14 (Niet doen) ]
pi_131468939
quote:
7s.gif Op maandag 23 september 2013 01:13 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Ah, je trekt maar weer eens je gebruikelijke populisme kaart? Er zijn volkomen goed onderbouwde economische redenaties mogelijk om af te willen van de Euro en de EU.
Die kaart komt niet van mij maar in bijna analyses wordt die club populistisch genoemd. En stemmen op zo'n club lijkt me net zo rationeel als op bv Die Linke.

Leuk als je boos of teleurgesteld bent maar of het goed is voor het land..
  maandag 23 september 2013 @ 08:01:51 #268
45206 Pietverdriet
pi_131469007
Ik kan hun verkiezingsprogramma nu niet echt populistisch noemen, daar is het veel te dun voor.
https://www.alternativefuer.de/partei/wahlprogramm/
Daarbij is de alternatieve begroting van Wilders een Nobelprijs voor de economie waardig.
pi_131469177
Vraag aan Duitslandkenners:
Hoe is het mogelijk dat anno 2013 het conservatieve deel van het land bereid is om het conservatisme onder een Christelijke paraplu te laten vorm geven. Is dit wellicht nog een erfenis uit de Nazi-tijd? Angst dat conservatisme wegdrijft naar een "bruine dictatuur". Zolang je je zelf en de wereld kunt laten zien dat het conservatisme Christelijke wortels heeft, kun je jezelf en je buren "gerust stellen"??
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_131469198
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 08:22 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Hoe is het mogelijk dat anno 2013 het conservatieve deel van het land bereid is om het conservatisme onder een Christelijke paraplu te laten vorm geven. Is dit wellicht nog een erfenis uit de Nazi-tijd? Angst dat conservatisme wegdrijft naar een "bruine dictatuur". Zolang je je zelf en de wereld kunt laten zien dat het conservatisme Christelijke wortels heeft, kun je jezelf en je buren "gerust stellen"??
Of hebben ze met Merkel gewoon de juiste persoon op het juiste moment beschikbaar? Onder Balkenende werd het CDA in Nederland uit eigenlijk verloren positie ook enkele keren de grootste partij en kijk waar die nu staan.
  maandag 23 september 2013 @ 08:24:28 #271
45206 Pietverdriet
pi_131469201
Probeer je vraag eens te formuleren zonder hem al zo in te vullen, wellicht krijg je dan een serieus antwoord
pi_131469306
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 08:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Probeer je vraag eens te formuleren zonder hem al zo in te vullen, wellicht krijg je dan een serieus antwoord
Zie jij de grote volkspartijen CDU en SPD over 10 of 20 nog zo'n grote rol vervullen in de Duitse politiek of komen de flanken of alternatieve partijen daar ook nog wel op?
  maandag 23 september 2013 @ 08:33:59 #273
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131469321
quote:
De conservatieve kiezers zitten sowieso bij de CDU/CSU. De FDP is helemaal niet zo conservatief. Die zijn gewoon een soort iets rechtser D66.
  maandag 23 september 2013 @ 08:43:37 #274
45206 Pietverdriet
pi_131469439
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 08:33 schreef Hexagon het volgende:

[..]

De conservatieve kiezers zitten sowieso bij de CDU/CSU. De FDP is helemaal niet zo conservatief. Die zijn gewoon een soort iets rechtser D66.
Liberaler D66
  maandag 23 september 2013 @ 08:46:14 #275
45206 Pietverdriet
pi_131469468
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2013 08:33 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Zie jij de grote volkspartijen CDU en SPD over 10 of 20 nog zo'n grote rol vervullen in de Duitse politiek of komen de flanken of alternatieve partijen daar ook nog wel op?
De Union behaalde gisteren bijna de absolute meerderheid, niets zo lastig als voorspellen, zeker als het over de toekomst gaat (vrij naar Niels Bohr)
Dat Nederland zo vatbaar is voor het populisme betekend niet dat andere landen dat ook zijn.
Ik reageerde trouwens op twentsche ross, niet op jou, had wellicht moeten quoten
pi_131469538
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 23:22 schreef Gebraden_Wombat het volgende:

[..]

Onjuist. Ook in Nederland hebben we een kiesdrempel. De vorige coalitie van VVD-CDA-PVV had daardoor 76 zetels, maar 49,5 % van de stemmen
Zeg ik ergens dat dat niet zo is? Ik zeg dat als één partij meer dan 50% van de stemmen haalt, dat die dan ook meer dan 50% van de zetels haalt. Dat betekent niet dat een combinatie van partijen die minder dan 50% van de stemmen hebben gehaald niet meer dan 50% van de zetels kunnen krijgen. Dus onjuist gelezen.
pi_131469543
quote:

[..]

Of andersom natuurlijk ;)
pi_131469572
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 08:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De Union behaalde gisteren bijna de absolute meerderheid, niets zo lastig als voorspellen, zeker als het over de toekomst gaat (vrij naar Niels Bohr)
Dat Nederland zo vatbaar is voor het populisme betekend niet dat andere landen dat ook zijn.
Ik reageerde trouwens op twentsche ross, niet op jou, had wellicht moeten quoten
Snap ik, was een aanvullende vraag.
pi_131469608
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 08:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Bij de meeste landen is er een conservatieve vleugel. Duitsland is volgens mij het enige land dat het stempel Christelijk op de conservatieve vleugel heeft. Overigens: Was mijn toevoeging "niet serieus te nemen?"
pi_131469670
Maar je hebt dus nu christelijk democratisch en links, linkser, linkst in Duitsland... :{
pi_131469676
quote:
het CDU is vooral een Conservatieve en op Bundestag-niveau allerminst erg religieus... Duitsland is qua religie en Staat erg Federaal georentieerd .. wat een erfenis van veel verder terug is dan de nazitijd, die kennelijk voor nederlanders helaas als een vrijwel enig moreel ijkpunt of een waarnemingshorizon geld.

Al vanaf de Augsburger Religionsfrieden in 1555 werd bepaald: "Cuius regio, eius religio".. Uw eigen egio, uw eigen religie en had de Staat, het heilige Roomsche Rijk (voorloper van het ene Duitsland als Bondsrepubliek) niet te bepalen welk geloof haar burgers aanhingen.

Dat maakt ook dat in de CDU verschillende fracties .. van roomskatholieken uit zuid-duitsland tot protestanten uit pruissen en noord-duitsland vreedzaam samengaan en er geen kinderachtige strijd is dat aan het hoofd altijd bepaale politici uit bepaalde 'bloedgroepen' staan (wat in het nederlandse CDA nog wél speelt).

Het CDU op niveau van de bondslanden is wél erg religieus vaak... maar dan valt op dat het CDU daar ook duidelijk slechter scoort (op Bayern en enkele oost-duitse bondslanden bv vrijwel geen regeing leidt)... in west-duitsland leid het CDU enkel in het kleine Saarland de regring (en mogelijk nu weer in Hessen als ze een nieuwe coalitiepartner kunnen vinden, alhoewel ik daar ook vermoed dat het best goed mogelijk is dat juist daar een wetsduits Rot-rot-grün experiment begint, als teken van meer samenwerking tussen de linkse partijen)
pi_131469713
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 08:51 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Of andersom natuurlijk ;)
Die AfD was niet vooral groot in Oost Duitsland. Die richten vooral op de teleurgestelden. Dan heb je meer aan een serieuze club als de FDP.
  maandag 23 september 2013 @ 09:04:18 #283
45206 Pietverdriet
pi_131469744
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 08:55 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Bij de meeste landen is er een conservatieve vleugel. Duitsland is volgens mij het enige land dat het stempel Christelijk op de conservatieve vleugel heeft. Overigens: Was mijn toevoeging "niet serieus te nemen?"
Nederland ook, CDA en de nog veel conservatievere kleine christelijke partijen
Belgie CD&V
Italie Democrazia Cristiana, intussen opgesplitst en versplinterd, net als de gehele politiek in Italie
In Scandinavië zijn de Christelijke partijen nog Conservatiever
  maandag 23 september 2013 @ 09:04:51 #284
45206 Pietverdriet
pi_131469755
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 08:59 schreef MrBadGuy het volgende:
Maar je hebt dus nu christelijk democratisch en links, linkser, linkst in Duitsland... :{
Correct, een land van Democratische Socialisten en Socialistische Christenen
  maandag 23 september 2013 @ 09:06:24 #285
45206 Pietverdriet
pi_131469776
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 09:00 schreef RM-rf het volgende:

[..]

het CDU is vooral een Conservatieve en op Bundestag-niveau allerminst erg religieus... Duitsland is qua religie en Staat erg Federaal georentieerd .. wat een erfenis van veel verder terug is dan de nazitijd, die kennelijk voor nederlanders helaas als een vrijwel enig moreel ijkpunt of een waarnemingshorizon geld.

Al vanaf de Augsburger Religionsfrieden in 1555 werd bepaald: "Cuius regio, eius religio".. Uw eigen egio, uw eigen religie en had de Staat, het heilige Roomsche Rijk (voorloper van het ene Duitsland als Bondsrepubliek) niet te bepalen welk geloof haar burgers aanhingen.

Dat maakt ook dat in de CDU verschillende fracties .. van roomskatholieken uit zuid-duitsland tot protestanten uit pruissen en noord-duitsland vreedzaam samengaan en er geen kinderachtige strijd is dat aan het hoofd altijd bepaale politici uit bepaalde 'bloedgroepen' staan (wat in het nederlandse CDA nog wél speelt).

Het CDU op niveau van de bondslanden is wél erg religieus vaak... maar dan valt op dat het CDU daar ook duidelijk slechter scoort (op Bayern en enkele oost-duitse bondslanden bv vrijwel geen regeing leidt)... in west-duitsland leid het CDU enkel in het kleine Saarland de regring (en mogelijk nu weer in Hessen als ze een nieuwe coalitiepartner kunnen vinden, alhoewel ik daar ook vermoed dat het best goed mogelijk is dat juist daar een wetsduits Rot-rot-grün experiment begint, als teken van meer samenwerking tussen de linkse partijen)
Mwa, ik vind nu juist dat in Duitsland de scheiding tussen kerk en staat lang niet zo sterk is als in Nederland.
pi_131469780
quote:
2s.gif Op maandag 23 september 2013 09:02 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Die AfD was niet vooral groot in Oost Duitsland. Die richten vooral op de teleurgestelden. Dan heb je meer aan een serieuze club als de FDP.
Die eerdere twee punten maken het een niet-serieuze partij?
  maandag 23 september 2013 @ 09:08:32 #287
45206 Pietverdriet
pi_131469799
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 09:06 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Die eerdere twee punten maken het een niet-serieuze partij?
Heb je het verkiezingsprogramma van de AFD gelezen?
pi_131469814
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 09:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nederland ook, CDA en de nog veel conservatievere kleine christelijke partijen
Belgie CD&V
Italie Democrazia Cristiana, intussen opgesplitst en versplinterd, net als de gehele politiek in Italie
In Scandinavië zijn de Christelijke partijen nog Conservatiever
In NL vormen de Christelijke partijen hooguit 20%. En vooral het CDA is de laatste 20 30 jaar enorm gezakt. CDU/CSU niet. Bovendien heeft NL heel veel alternatieven op liberaal conservatief en socialistisch gebied. Duitsland niet, Blijft de vraag: Waarom zijn zoveel Duitsers bereid "christelijk" te stemmen. De Tory's in Engeland zijn toch ook niet Christelijk?
pi_131469822
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 09:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Correct, een land van Democratische Socialisten en Socialistische Christenen
en die christenen hebben bijna een meerderheid in de Bundestag, terwijl de socialisten duidelijk een meerderheid hebben in de Bundesrat...

Eerlijk gezegd denk ik dat er gewoon geen politieke speelruimte is, het kan bijna alleen een grote coalitie worden (als enige variant daarop kan ik me voorstellen dat de SPD een Merkeliaans minderheidskabinet gaat gedogen... wat misschien strategisch gezien slimmer is dan zelf actief deel te nemen en vervolgens geen campagne tégen Merkel te kunnen voeren zoals in 2009.)

quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 09:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Mwa, ik vind nu juist dat in Duitsland de scheiding tussen kerk en staat lang niet zo sterk is als in Nederland.
op Bondsland niveau (en wat betreft de inmenging van de Kerk in bv zorginstellingen, kleuterscholen en ziekenhuizen die door de Kerk uitgebaat worden en die een best wel 'eng' personeelsbeleid hebben bv... zo zijn werknemers daar bv gedwongen een kerklidmaatschap te hebben of kunnen ontslagen worden als ze na een scheiding opnieuw gaan samenwonen; evenmin mogen mensen die dar werken homoseksueel zijn)...

enkel, de Bundesregering heeft met religie verder helemaal niks... ook met die personeelszaken in de religieuze zorg-instellingen bemoeit het zich juist niet, en houd het zich erbuiten.
Onderwijs is bv sowieso een zaak waar de bundesregering zich niet tot nauwelijks mee kan bemoeien... iets dat mogelijk ook hoognodig veranderd moet worden en een van de punten zou zijn waar een grote coalitie misschien aan zou kunnen werken, maar dat hebben ze tussen 2005 en 2009 ook niet erg succesvol gedaan

[ Bericht 41% gewijzigd door RM-rf op 23-09-2013 09:17:13 ]
pi_131469826
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 09:08 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heb je het verkiezingsprogramma van de AFD gelezen?
Zo goed is mijn Duits ook weer niet. De lijsttrekker kwam op mij wel bekwaam over en met verstand van Economische zaken (wat niet heel verwonderlijk is).
pi_131469874
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 09:00 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Bedankt voor dit uitgebreide verhaal!
In NL zou de "C" in een partij echter voor buitenkerkelijke conservatieven een onoverkomelijk bezwaar zijn.
  maandag 23 september 2013 @ 09:14:52 #292
45206 Pietverdriet
pi_131469892
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 09:09 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

In NL vormen de Christelijke partijen hooguit 20%. En vooral het CDA is de laatste 20 30 jaar enorm gezakt. CDU/CSU niet. Bovendien heeft NL heel veel alternatieven op liberaal conservatief en socialistisch gebied. Duitsland niet, Blijft de vraag: Waarom zijn zoveel Duitsers bereid "christelijk" te stemmen. De Tory's in Engeland zijn toch ook niet Christelijk?
Zoals ik al eerder zei, je had je vraag duidelijker moeten formuleren.
Men stemt christelijk omdat het een nogal christelijk land is, de Union een grote, "veilige" middenpartij is die voor gezinswaarden staat en die uitstekend in staat is de mensen aan zicht te binden.
Verder is D minder gevoelig voor populisme dan bv Nederland
  maandag 23 september 2013 @ 09:16:11 #293
45206 Pietverdriet
pi_131469916
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 09:10 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Zo goed is mijn Duits ook weer niet. De lijsttrekker kwam op mij wel bekwaam over en met verstand van Economische zaken (wat niet heel verwonderlijk is).
partijprogramma is een verzameling nietszeggende gemeenplaatsen, en alleen maar concreet op 1 punt, namelijk dat men uit de Euro wil
  maandag 23 september 2013 @ 09:19:17 #294
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131469955
De Piraten hebben trouwens geen enkele rol van betekenis meer gespeeld. Die zullen de deelparlementen waar ze in zitten ook wel uitvliegen de komende jaren.
  maandag 23 september 2013 @ 09:21:23 #295
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131470003
Voorlopige uitslag (totaal = 630 zetels):
CDU 34,1% - 255 zetels
CSU 7,4% - 56 zetels
Union 41,5% - 301 zetels

SPD 25,7% - 192 zetels
Linke 8,6% - 64 zetels
Grüne 8,4% - 63 zetels

FDP 4,8%
AfD 4,7%
Piraten 2,2%
NPD 1,3%
Freie Wähler 1,0%
Alle andere partijen 0,3% of minder
  maandag 23 september 2013 @ 09:21:25 #296
45206 Pietverdriet
pi_131470005
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 09:19 schreef Hexagon het volgende:
De Piraten hebben trouwens geen enkele rol van betekenis meer gespeeld. Die zullen de deelparlementen waar ze in zitten ook wel uitvliegen de komende jaren.
Hebben zichzelf vakkundig om zeep geholpen door hun incompetentie, wat eigenlijk wel jammer is want er waren nogal wat mensen met hart voor de zaak en een frisse kijk op zaken.
Maar met zichzelf in de voeten schieten kan D66 natuurlijk meepraten.
pi_131470058
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 09:14 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Bedankt voor dit uitgebreide verhaal!
In NL zou de "C" in een partij echter voor buitenkerkelijke conservatieven een onoverkomelijk bezwaar zijn.
Tja, in Nederland heb je vaak christelijke politici die zich zelf als dominee opstellen (overigens evengoed socialisten waaraan je merk dat ze een gereformeerde achtergrond hebben)...

Merkel is niet opvallend christelijk en dweept niet met haar geloof... ondanks dat ze een dominee's dochter is, uit ze zich vrijwel nooit over christelijke of religieuze zaken.
Hooguit bevestigd ze wel dàt ze gelovig is, maar hoe exact houd ze voor zich (zoals ze op veel persoonlijke zaken enigszins op de vlakte blijft en erg 'zakelijk' werkt, als een echte chemicus en wetenschapster).
Ze bezoekt wel de Paus, maar vooral als Bundeskanzlerin en niet persoonlijk; zijzelf is natuurlijk niet roomskatholiek (andere CDU/CSU'ers wel... bv Seehofer bij de Paus was wat anders en dan zijn het ook 'privé-bezoeken, maar toen de gescheiden en hertrouwde CDU-politieker Wulff de paus bezocht als Bundespresident en kritiek uitte over de vaticaanse afwijzing van hertrouwen, werd dit door het Vaticaan erg onprettig gevonden).

Het Duitse CDU heeft op Landes-niveau ook nooit erg op de moraal-tour gehamert... eigenlijk merk je dat eerder in bepaalde christelijke groepen die nader bij de Grünen staan, dan bij de CDU.
pi_131470061
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 09:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

partijprogramma is een verzameling nietszeggende gemeenplaatsen, en alleen maar concreet op 1 punt, namelijk dat men uit de Euro wil
Bij de Duitse stemwijzer scoorden ze bij mij op een tweede plaats (nog wel ruim onder de Partei der Vernunft en net boven de FDP).
  maandag 23 september 2013 @ 09:27:08 #299
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131470102
Het zou ook niet zo tactisch zijn om te hameren op partij van de moraal na al dat gedoe met die Christian Wulff
  maandag 23 september 2013 @ 09:28:44 #300
45206 Pietverdriet
pi_131470136
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 09:21 schreef freako het volgende:
Voorlopige uitslag (totaal = 630 zetels):
CDU 34,1% - 255 zetels
CSU 7,4% - 56 zetels
Union 41,5% - 301 zetels

SPD 25,7% - 192 zetels
Linke 8,6% - 64 zetels
Grüne 8,4% - 63 zetels

FDP 4,8%
AfD 4,7%
Piraten 2,2%
NPD 1,3%
Freie Wähler 1,0%
Alle andere partijen 0,3% of minder
Gisteren bij het lijsttrekkers debat werd trouwens duidelijk dat de groenen een deur openzetten naar de Union en de SPD deze dicht hield. Trittin zal daarbij als persoon waarschijnlijk het grootste struikelblok zijn voor de Union (men haat hem tot op het bot in de Union) maar Trittin liet duidelijk blijken dat hij mogelijkheden zag met de Union en duidelijk niet met de Linkspartei.
Steinbrück legde de bal bij Merkel en zei duidelijk dat hij geen plaats zou gaan nemen in een regering met de Union. (Helmut Schmidt had daar over gezegd dat hij dat mocht zeggen, maar dat het een hele domme uitspraak is.)
Mijn voorspelling, een Zwart Groene regering met focus op het gezin (Dus singles/ongehuwden zijn en blijven aan de beurt met meer belastingen betalen) en subsidie voor ecologische (en in die richting gaande) boeren.
  maandag 23 september 2013 @ 09:31:12 #301
45206 Pietverdriet
pi_131470174
In D zijn itt Nederland juist de Katholieken zeer conservatief en de refo/protestanten juist veel liberaler en losser
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')