Idd, het is Frau Doktor Merkel voor en naquote:Op maandag 16 september 2013 13:46 schreef leona1 het volgende:
Na de actie van Steinbrück met de middelvinger ben ik benieuwd of hij nog serieus genomen gaat worden. Ik kan er echt niet bij dat iemand die premier wil worden zo iets doet? Ik kwam hier nog een interessante vergelijking/peiling van het online bereik van CDU en SDP en Merkel en Steinbrück tegen. Als je dit mag geloven dan wint de CDU met Angela. Ik ben benieuwd. Vond het tv debat overigens erg oudbollig. Ben ik dan de enige? Het lijkt wel of ze in Duitsland nog 20 jaar achterlopen. Alles is zo braaf als je het mij vraagt..
Hoezo is anders gelijk achterlopen?quote:Op maandag 16 september 2013 13:46 schreef leona1 het volgende:
Na de actie van Steinbrück met de middelvinger ben ik benieuwd of hij nog serieus genomen gaat worden. Ik kan er echt niet bij dat iemand die premier wil worden zo iets doet? Ik kwam hier nog een interessante vergelijking/peiling van het online bereik van CDU en SDP en Merkel en Steinbrück tegen. Als je dit mag geloven dan wint de CDU met Angela. Ik ben benieuwd. Vond het tv debat overigens erg oudbollig. Ben ik dan de enige? Het lijkt wel of ze in Duitsland nog 20 jaar achterlopen. Alles is zo braaf als je het mij vraagt..
Ik vind de duitse politieke debat-cultuur een verademing.. zéker als je het vergelijkt met de straatvechters- en -roept-u-maar-mentaliteit in de nederlandse politiek en de neiging elkaar zoveel mogelijk af te zeiken of goedkoop te scoren.quote:Op maandag 16 september 2013 15:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hoezo is anders gelijk achterlopen?
Is een al langer lopende discussie, ook met betrekking tot Daniel Cohn-Bendit en diens uitlatingen en de discussie die dat opriep...quote:Op maandag 16 september 2013 15:54 schreef Morendo het volgende:
http://www.stern.de/polit(...)rderung-2058147.html
Arme Groenen, wat een toeval dat zoiets net een week voor de verkiezingen uitkomt!
Maar is maar 1 echt debat voor toch eigenlijk de belangrijkste verkiezingen in de EU nog wel van deze tijd?quote:Op maandag 16 september 2013 16:45 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Ik vind de duitse politieke debat-cultuur een verademing.. zéker als je het vergelijkt met de straatvechters- en -roept-u-maar-mentaliteit in de nederlandse politiek en de neiging elkaar zoveel mogelijk af te zeiken of goedkoop te scoren.
Ook bv duitse politieke talkshows zijn wat betreft de discussieronde's vaak erg interssant, en juist wat diepergravend en inhoudelijk
Na, zo geweldig zijn ze ook weer niet. Ook veel door elkaar heen gepraat en gewauwelquote:Op maandag 16 september 2013 16:45 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Ik vind de duitse politieke debat-cultuur een verademing.. zéker als je het vergelijkt met de straatvechters- en -roept-u-maar-mentaliteit in de nederlandse politiek en de neiging elkaar zoveel mogelijk af te zeiken of goedkoop te scoren.
Ook bv duitse politieke talkshows zijn wat betreft de discussieronde's vaak erg interssant, en juist wat diepergravend en inhoudelijk
Tja, voor Nederland en Europa veel belangrijker dan bv de Amerikaanse verkiezingen, maar als je het verschil in Media aandacht ziet, zelfs hier in Duitsland is er volgens mij meer en langer aandacht voor de verkiezingen in de VSquote:Op maandag 16 september 2013 16:51 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Maar is maar 1 echt debat voor toch eigenlijk de belangrijkste verkiezingen in de EU nog wel van deze tijd?
waarom niet?quote:Op maandag 16 september 2013 16:51 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Maar is maar 1 echt debat voor toch eigenlijk de belangrijkste verkiezingen in de EU nog wel van deze tijd?
De Nederlandse media proberen het echt wel maar het blijft erg behelpen inderdaad. Erg jammer, ben dan ook blij met deze topicreeks op FOK! waardoor in elk geval jullie kennis hier ook binnen komt.quote:Op maandag 16 september 2013 16:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, voor Nederland en Europa veel belangrijker dan bv de Amerikaanse verkiezingen, maar als je het verschil in Media aandacht ziet, zelfs hier in Duitsland is er volgens mij meer en langer aandacht voor de verkiezingen in de VS
Tja, het talent (overtuigingskracht) in het debat is toch ook wel een van de onderdelen waar kiezers hun stem mede op baseren. Meer dan 1 (waarbij iemand makkelijk een slechte dag kan hebben) zou ik dus niet zo gek vinden.quote:Op maandag 16 september 2013 16:55 schreef RM-rf het volgende:
[..]
waarom niet?
Debatten zijn eigenlijk ook weinigzeggend en gewoon een van de vele politieke mediums..., naats de politieke rede's, bezoeken in het land en campagne-toeren
Wel zullen ze van de CDU bewust gekozen hebben Merkel liever buiten een mogelijk tweede debat te houden... Merkel is nooit een erg sterke debatter geweest, en heeft eigenlijk altijd na debatten eerder verloren, tegen Schröder zelfs nog een flink stuk erger.
Schröder verloor echter weer na de verkiezingen de realiteit.quote:Op maandag 16 september 2013 16:55 schreef RM-rf het volgende:
[..]
waarom niet?
Debatten zijn eigenlijk ook weinigzeggend en gewoon een van de vele politieke mediums..., naats de politieke rede's, bezoeken in het land en campagne-toeren
Wel zullen ze van de CDU bewust gekozen hebben Merkel liever buiten een mogelijk tweede debat te houden... Merkel is nooit een erg sterke debatter geweest, en heeft eigenlijk altijd na debatten eerder verloren, tegen Schröder zelfs nog een flink stuk erger.
Briljante tv. Met Stoiber die Schroeder's bloed zichtbaar kon drinken.quote:Op maandag 16 september 2013 16:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Schröder verloor echter weer na de verkiezingen de realiteit.
De verkiezingen daarvoor was het ook al zo geweldig toen Stoiber bij het horen van de Exitpolls riep dat hij de verkiezingen gewonnen had,quote:Op maandag 16 september 2013 17:01 schreef Morendo het volgende:
[..]
Briljante tv. Met Stoiber die Schroeder's bloed zichtbaar kon drinken.
Tja, keek met een groep bestaande uit Duitsers, Nederlanders, Britten en Ierenquote:Op maandag 16 september 2013 17:25 schreef 99.999 het volgende:
Middelbare school materiaal bij mij dacht ik.
Dan verwacht je me bijval inderdaadquote:Op maandag 16 september 2013 17:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, keek met een groep bestaande uit Duitsers, Nederlanders, Britten en Ieren
Heel dicht bij de 0%quote:Op maandag 16 september 2013 17:39 schreef freako het volgende:
Hoe groot achten jullie de kans dat AfD de kiesdrempel weet te overschrijden volgende week?
In de peilingen kruipen ze steeds dichter richting de FDP en de 5% lijkt het. Daarentegen is het ook nogal lastig om de aanhang te peilen van zo'n nieuwe partij, die nog nergens aan verkiezingen heeft deelgenomen, en peilingen hebben flinke foutmarges.
De Linkspartei is in de peilingen bijna 2 keer zo groot als de FDPquote:Op maandag 16 september 2013 20:34 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
rood / groen of de grote coalitie dan, de linkspartij gaat de kiesdrempel toch niet halen ?
ik dacht eigenlijk ook dat ze vrijwel kansenloos waren...quote:Op maandag 16 september 2013 17:39 schreef freako het volgende:
Hoe groot achten jullie de kans dat AfD de kiesdrempel weet te overschrijden volgende week?
In de peilingen kruipen ze steeds dichter richting de FDP en de 5% lijkt het. Daarentegen is het ook nogal lastig om de aanhang te peilen van zo'n nieuwe partij, die nog nergens aan verkiezingen heeft deelgenomen, en peilingen hebben flinke foutmarges.
In de Cicero van deze maand, een politiek magazine dat zich wat meer concentreert over de 'achtergronden' staat een groot artikel over de pogingen van Sigmar Gabriel om, achter de rug van Steinbrück te werken aan een mogelijke toekomstige samenwerking tussen grünen, SPD en Linkspartei...quote:Op maandag 16 september 2013 20:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De Linkspartei is in de peilingen bijna 2 keer zo groot als de FDP
Rood Groen heeft geen meerderheid.
De SPD is na Schöder zeer naar links gerukt.
Was in DDR tijden, alles was daar toch van het volk, hoe kan je dan kraker zijn.quote:Op dinsdag 17 september 2013 06:38 schreef arjan1112 het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)n-80-kraakster.dhtml
Merkel was vroeger kraker
Je hebt duidelijk totaal geen kaas gegeten van het "real existierende Sozialismus".quote:Op dinsdag 17 september 2013 15:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Was in DDR tijden, alles was daar toch van het volk, hoe kan je dan kraker zijn.
En jij niet van ironiequote:Op woensdag 18 september 2013 16:22 schreef Igen het volgende:
[..]
Je hebt duidelijk totaal geen kaas gegeten van het "real existierende Sozialismus".
Jawel, maar jouw grap raakt kant noch wal aangezien in de DDR helemaal niet alles van "het volk" was.quote:
HapHapHapquote:Op woensdag 18 september 2013 16:52 schreef Igen het volgende:
[..]
Jawel, maar jouw grap raakt kant noch wal aangezien in de DDR helemaal niet alles van "het volk" was.
Dan heb ik het niet eens over de privileges voor de elite. De "altbau"-huizen waren bijvoorbeeld doorgaans in particulier bezit. De boel was alleen heel strikt gereglementeerd.
Nope, ik maak een ironische opmerkingquote:Op woensdag 18 september 2013 17:00 schreef Igen het volgende:
[..]
ooh, dus je zit gewoon te trollen. Zeg dat dan meteen.
quote:http://nieuws.thepostonli(...)van-de-verkiezingen/
Affaires stapelen zich op
De SPD pleit in zijn verkiezingsprogramma voor een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur. Hoe wenselijk is het dan als je dan zelf je aan de regels houdt. In mei werd Sigmar Gabriël zeer tot woede van de kiezer en de lijsttrekker betrapt op het te snel rijden. Met 180 kilometer per uur scheurde zijn auto over de snelweg bij Osnabrück. Jammer alleen dat medewerkers van “Stern TV” dat mee hebben gekregen. Gabriël liet weten dat hij zijn chauffeur de opdracht gegeven heeft om niet harder dan 130 kilometer te rijden. Toch komt het voor dat als Gabriël haast heeft, zijn chauffeur harder dan 130 rijdt. Gabriël heeft 500 euro aan de Deutsche Verkehrswacht gedoneerd en hoopt dat daarmee de zaak is afgedaan.
FDP dé blunderpartij
De FDP gaat toch wel als blunderpartij de verkiezingen in. Eerst waren er de vrouwonvriendelijke opmerkingen van Rainer Brüdeler. Maar voor een verkiezingsspotje hebben ze een vrolijke fietsende familie gebruikt. Alleen jammer dat de rechtsextremisten van de NPD dezelfde familie hebben gebruikt. Trouwens is die familie helemaal niet Duits maar Sloveens dus ook de NPD ging nat. Verder gaat de FDP op gevaarlijk ijs door een Zweitstimmenkampagne te beginnen. Zo lijkt het net alsof de partij het niet op eigen kracht kan rooien. Trouwens is Angela Merkel mordicus tegen het weggeven van stemmen aan de FDP. Toch wil Merkel niets liever dan met de FDP regeren. Zelf mag ze echter niet de FDP promoten. Daarom wordt er een zwaargewicht in de strijd geworpen. Helmut Kohl steunde in de “Bild” openlijk de FDP. Nu is de Bild een zeer invloedrijke krant en de krant is vrij invloedrijk met een voorkeur voor een rechtse coalitie. Om de lezers een keuze op de FDP aantrekkelijk te maken werden bij het interview met Kohl ook een paar knappe journalistes afgebeeld. Nu is het afwachten of de vrouwelijk charme van de Bildzeitung en de vaderlijke woorden van Kohl de FDP in het parlement krijgen. Maar het is duidelijk dat de Duitse liberalen een groot imagoprobleem hebben.
Groenen en pedofilie
Het bontst maken het de Groenen. Het weekblad Stern heeft ontdekt dat Jürgen Trittin in 1981 contact had met een vereniging van pedofielen. De afdeling Göttingen wilde pedofilie legaliseren en Trittin moest het standpunt van die vereniging achterhalen. Niemand beweert dat Trittin zelf voor de legalisering van pedofilie was maar waar men wel over viel is het feit dat Trittin net doet alsof hij het niet herinnert. Vooral de CDU en de FDP willen daarom dat Trittin opstapt als lijsttrekker van de Groenen. Ook neemt men het Trittin zeer kwalijk dat hij wel anderen aanvalt op hun fouten. Zo beschuldigde Trittin , Rainer Brüderle van de FDP van seksisme. Die beschuldiging kwam nadat Brüderle wat dubbelzinnige opmerkingen had gemaakt over een journaliste.
Dubbele moraal?
Ook gaf Trittin met veel misbaar een functie bij Werder Bremen op nadat zij een sponsoringcontract met een vleesbedrijf aanging. De Groenen kwamen verder in de problemen toen Claudia Roth, Trittin verdedigde. Zij kreeg er van langs want zij bekritiseerde terecht de bisschop van Augsburg, Walter Mixa, die in 2010 probeerde de misbruikschandalen in de kerk te vergoelijken. Maar wie tegen een bisschop kritisch is moet kritisch zijn tegen de eigen lijsttrekker. Anders hebben de Groenen een dubbele moraal en daar houdt de Duitse kiezer niet van.
Tenslotte is er nog het eurosceptische AfD. In de meeste peilingen doen ze het goed behalve bij Forsa en Allensbach. De meesten zouden dan de schouders er onder zetten en stemmen winnen. Niet Bernd Lücke van het AfD, hij beschuldigde de opiniepeilers er van de cijfers te vervalsen. Hoewel bij onderzoeken van Forsa nog nooit gebleken is dat de AfD boven of in de buurt van de 5% kwam hield Lücke bij hoog en bij laag vol dat de cijfers vervalst werden. Dat liet men bij Forsa zich niet op zich zitten en ze klaagden Lücke aan wegens smaad. De rechter gaf Forsa gelijk en verbood de AfD-leider nog langer te beweren dat Forsa met de cijfers geknoeid heeft. Doet Lücke dat wel, dan kost hem dat 250’000 Euro. Daarmee is de AfD nog voor de verkiezingen zijn geweest de grootste verliezer.
quote:Blije Duitse familie in verkiezingsspotje liberalen én extreem-rechts
Door: Rolf Bos (Volkskrant.nl) − 30/08/13, 15u47
© FDP. De Sloveense familie figureert bij de liberale FDP.
Het is het gevaar dat elk modern reclamebureau bedreigt. Beeldmateriaal voor een campagne gebruiken dat al eerder is ingezet door de concurrent. Het overkwam de liberale FDP in Duitsland. De blije, fietsende 'Duitse' familie in een FDP-filmpje figureert ook in een verkiezingsspot van de rechts-extremistische NPD.
Meermaals was het filmpje al te zien in de aanloop naar de komende verkiezingen van 22 september. FDP-Partijleider Rainer Bruderle pleit in de clip voor 'solide financiën, belastingverlaging en meer persoonlijke vrijheid'. Daarna zien we een beeld van een jonge familie: twee volwassenen en twee kinderen, fietsend in een fris, groen en uiteraard typisch Duits landschap.
Een opmerkzame Duitse blogger merkte eerder deze week op dat dezelfde familie ook figureert in een filmpje van de NPD, de rechts-extremistische partij die in Duitsland nog net binnen de marges van de grondwet opereert. De blogger wist ook te melden dat dezelfde familie al eerder had opgetreden in een Finse reclame voor platte kaas.
Slovenië
Nog meer speurwerk bracht aan het licht dat de fietsfamilie helemaal niet in een Duits landschap fietst. Het materiaal komt uit Slovenië. Het is daar geschoten door de firma Simon Krzic. Dat laatste is weer een saillant detail voor de als xenofoob bekend staande NPD. Ook pijnlijk natuurlijk dat de FDP met een Sloveense familie reclame maakt voor een 'sterk Duitsland'.
Het 15 seconden durende hd-filmfragmentje blijkt te koop voor 170 dollar. Zowel NPD als FDP dacht er een koopje aan te hebben. De grappen waren de afgelopen dagen niet van de lucht op internet. "Wat hebben FDP, NPD en platte kaas gemeen? Het familiebeeld."
Bij de brave FDP reageerde men geschrokken. Het filmfragment wordt meteen uit de verkiezingsfilm verwijderd, aldus een woordvoerder. Maar dat gaat blijkbaar niet zo snel. Woensdag zond de ZDF het spotje nog uit in een reclameblokje.
Ben ik nietquote:Op zaterdag 21 september 2013 01:03 schreef Morendo het volgende:
Wat ga jij eigenlijk stemmen Piet, als je stemgerechtigd bent tenminste...
Man is net gaan stemmen.quote:Op zondag 22 september 2013 10:00 schreef Hexagon het volgende:
Nou vandaag gaan we het zien.
Sowieso benieuwd welke coalitie er uit de hoge hoed gaat komen. Ik gok zelf op de grote coalitie. Zelfs al hallen CDU/CSU en FDP een krappe meerderheid.
Met betrekking tot punt 4quote:Op zondag 22 september 2013 10:12 schreef 99.999 het volgende:
Misschien leuk om wat voorspellingen te doen?
1. Haalt de fdp de kiesdrempel?
2. Haalt de afd de kiesdrempel?
3. Welke coalitie gaat er gevormd worden?
4. Haalt de CSU in Beieren bij deze verkiezingen een absolute meerderheid?
Meer is welkom!
Mijn voorspellingen.
1. Ja
2. Nee
3. Grote coalitie
4. Nee.
Vorige week was toch voor het eigen parlement? Nu stemmen ze toch ook weer de landelijke volksvertegenwoordiging?quote:Op zondag 22 september 2013 10:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Met betrekking tot punt 4
Die verkiezingen waren vorige week, en ze haalden de absolute meerderheid van zetels.
Jij bent in de war met de landsdagverkiezingen in Hessen, maar de uitslag daarvan wordt pas in Januari omgezet
Waarom denk je dat de FDP het niet gaat redden?quote:Op zondag 22 september 2013 10:17 schreef Pietverdriet het volgende:
1. Nee
2. Nee
3. Union Groen
4. Nvt
Nee, vorige week stemde ze voor het land, nu wordt er gestemt voor de Federale regering.quote:Op zondag 22 september 2013 10:17 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Vorige week was toch voor het eigen parlement? Nu stemmen ze toch ook weer de landelijke volksvertegenwoordiging?
Buikgevoelquote:Op zondag 22 september 2013 10:20 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Waarom denk je dat de FDP het niet gaat redden?
.
Dat ligt heel gevoelig, Beieren is echt heel eigen. Mia San Mia (wij zijn wij, we zijn wie we zijn, slik dat maar) Eens in de zoveel tijd hebben de CSU en CDU weer eens ruzie en dan wordt er gedreigd een CDU in Beieren op te richtenquote:Op zondag 22 september 2013 10:33 schreef Hexagon het volgende:
Waarom fuseren CDU en CSU eigenlijk niet gewoon? Of heeft dat allerlei nationalistische gevoeligheden?
Volgens mij bedoelen we precies hetzelfde.quote:Op zondag 22 september 2013 10:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, vorige week stemde ze voor het land, nu wordt er gestemt voor de Federale regering.
Beieren is een land binnen de federale republiek Duitsland. Ik snap wat je wilt zeggen maar het is belangrijk dit onderscheid te maken.
De mensen stemmen in Beieren niet op de CDU, die bestaat in Beieren niet, ze stemmen CSU (niet allemaal natuurlijk, maar de zwart stemmers) omgerekend naar de gehele federatie moet de CSU 5% halen van alle stemmen uitgebracht in de federatie terwijl je alleen in Beieren er op kan stemmen, zoniet komen ze niet in de Bondsdag in Berlijn, het federale parlement.
Dit is trouwens geen reeel gevaar op het moment.
Hoezo had je het over een absolute meerderheid? Die is vorige week gehaald en relevant is die nu nietquote:Op zondag 22 september 2013 11:07 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Volgens mij bedoelen we precies hetzelfde.
quote:
quote:Op zondag 22 september 2013 10:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
.
De mensen stemmen in Beieren niet op de CDU, die bestaat in Beieren niet, ze stemmen CSU (niet allemaal natuurlijk, maar de zwart stemmers) omgerekend naar de gehele federatie moet de CSU 5% halen van alle stemmen uitgebracht in de federatie terwijl je alleen in Beieren er op kan stemmen, zoniet komen ze niet in de Bondsdag in Berlijn, het federale parlement.
De CSU zal meer dan 3 Direktmandaten halen, dus het gevaar van niet vertegenwoordigd zijn in de Bondsdag is er sowieso niet.quote:Op zondag 22 september 2013 10:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Omdat Beieren een deelstaat is met een grote, dominante partij. Misschien is er ook wel een deelstaat waar de SPD vandaag meer dan 50% van de stemmen binnen kan halen maar daarvoor is mijn kennis van de Duitse politiek te beperkt.quote:Op zondag 22 september 2013 11:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hoezo had je het over een absolute meerderheid? Die is vorige week gehaald en relevant is die nu niet
Nee, niet echt. De CSU haalt 7-8% van de stemmen vandaag, de CDU komt dus op ongeveer 33% uit.quote:Op zondag 22 september 2013 11:09 schreef arjan1112 het volgende:
in het noorden is toch vrijwel overal de spd de grootste partij ?
Zoveel? Nee. De gewonnen directe zetels worden in mindering gebracht op het aantal zetels dat een partij in totaal recht op heeft. Zonder overhangmandaten, zijn 50% van de zetels directe zetels. Pas als een partij meer directe zetels haalt als dat ze in totaal recht op heeft, is er sprake van overhangmandaten.quote:Op zondag 22 september 2013 11:49 schreef Hexagon het volgende:
ZIjn dat gelijk ook de overhangmandaten freako?
Onder andere. Het district is Berlin-Friedrichshain-Kreuzberg-Prenzlauer Berg Ostquote:
Ja, maar dat ontken ik ook niet. De SPD heeft (uiteraard) plekken waar ze sterker en zwakker zijn, net zoals in Nederland per gemeente/provincie duidelijke verschillen in steun voor partijen te vinden zijn.quote:maar toch zie je op dat kaartje dat de spd in het noorden en oosten zit
Nee, ik schat een 45-47%quote:Op zondag 22 september 2013 11:40 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Omdat Beieren een deelstaat is met een grote, dominante partij. Misschien is er ook wel een deelstaat waar de SPD vandaag meer dan 50% van de stemmen binnen kan halen maar daarvoor is mijn kennis van de Duitse politiek te beperkt.
Dit leek me dus een aardig gokje, haalt de CSU vandaag in Beieren meer dan 50% van de uitgebrachte stemmen?
Je zoekt er veel meer achter dan ik in gedachte had.
Interessant om het afwijkende stempatroon in Oost-Friesland te zien.quote:Op zondag 22 september 2013 11:41 schreef freako het volgende:
[..]
Nee, niet echt. De CSU haalt 7-8% van de stemmen vandaag, de CDU komt dus op ongeveer 33% uit.
Een prognose van de winnaar in de verschillende kiesdistricten:
[ afbeelding ]
Het lijkt me ook niet dat er substantieel veel CSU-kiezers zullen zijn die bij de landelijke verkiezingen nu anders zouden stemmen dan op deelstaatniveau.quote:
Alternative für Deutschland deed niet mee bij de Beierse verkiezingen.quote:Op zondag 22 september 2013 12:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het lijkt me ook niet dat er substantieel veel CSU-kiezers zullen zijn die bij de landelijke verkiezingen nu anders zouden stemmen dan op deelstaatniveau.
Als je het vergelijkt met de stempatronen aan de andere kant van de Dollard wijkt het niet zoveel meer af.quote:Op zondag 22 september 2013 12:53 schreef Reya het volgende:
[..]
Interessant om het afwijkende stempatroon in Oost-Friesland te zien.
Heeft dat ook een gemeenschappelijke oorzaak?quote:Op zondag 22 september 2013 13:03 schreef freako het volgende:
[..]
[..]
Als je het vergelijkt met de stempatronen aan de andere kant van de Dollard wijkt het niet zoveel meer af..
Ze gaan hun tweede stem niet aan de FDP gevenquote:Op zondag 22 september 2013 12:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het lijkt me ook niet dat er substantieel veel CSU-kiezers zullen zijn die bij de landelijke verkiezingen nu anders zouden stemmen dan op deelstaatniveau.
Het zou partij-intern tot een grote, héél grote strijd leiden...quote:Op zondag 22 september 2013 13:16 schreef Hexagon het volgende:
Theoretisch gezien kan de SPD natuurlijk nog, bij het weggestemd worden van de FDP en Afd, met de Groenen en de Linke een meerderheid vormen.
Al zal de SPD, als ze zo'n geintje uithalen, denk ik de volgende verkiezingen zware klop gaan krijgen.
Zo goed ken ik Ostfriesland niet, maar zeker het westelijke deel is vergelijkbaar met het Oldambt in Groningen. Veel akkerbouw, met in het verleden grote standsverschillen tussen de herenboeren en de landarbeiders. En in dat deel scoort de SPD het beste, het zal geen toeval zijn.quote:Op zondag 22 september 2013 13:04 schreef Reya het volgende:
[..]
Heeft dat ook een gemeenschappelijke oorzaak?
1. jaquote:Op zondag 22 september 2013 10:12 schreef 99.999 het volgende:
Misschien leuk om wat voorspellingen te doen?
1. Haalt de fdp de kiesdrempel?
2. Haalt de afd de kiesdrempel?
3. Welke coalitie gaat er gevormd worden?
4. Haalt de CSU in Beieren bij deze verkiezingen een absolute meerderheid?
twitter:zerohedge twitterde op zondag 22-09-2013 om 16:22:40German Election Turnout Higher Than 2009, Election Office Says; 41.4% as of 2 pm compared to 36.1% 2009 equivalent reageer retweet
Correctquote:Op zondag 22 september 2013 17:58 schreef Oud_student het volgende:
Wat gebeurt er met de restzetels van partijen die de 5% niet halen?
Worden die net als in Nederland naar rato (kiesdeler) verdeeld onder de andere partijen?
Als dit zo is en er zijn veel van deze reststemmen, dan kunnen de CDU + FDP de absolute meerderheid halen?
Ja, die worden verdeeld over de andere partijen. En ja, dit betekent dat bijvoorbeeld 48% van de stemmen genoeg kan zijn voor een meerderheid.quote:Op zondag 22 september 2013 17:58 schreef Oud_student het volgende:
Wat gebeurt er met de restzetels van partijen die de 5% niet halen?
Worden die net als in Nederland naar rato (kiesdeler) verdeeld onder de andere partijen?
Als dit zo is en er zijn veel van deze reststemmen, dan kunnen de CDU + FDP de absolute meerderheid halen?
Een soort lijstverbindingen?quote:Op zondag 22 september 2013 17:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Correct
Maar er zijn ook zogenaamde directe mandaten
Close to call (statistische fouten)quote:Op zondag 22 september 2013 18:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Exitpoll ard, FDP 4,7%, AFD 4,9%
Ja. Rood/rood/groen is misschien mogelijk als de AfD het niet redt, maar als dit een meerderheid haalt is dat er een van enkele zetels, dus niet realistisch.quote:
Nee, AFD wil uit de Euro, dat is hun kernpunt.quote:Op zondag 22 september 2013 18:02 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Close to call (statistische fouten)
Is CDU +AFD denkbaar, of gaat Merkel daar niet aan?
Denk dat de SPD en de Groenen elk liever met de Union regeren dan met die Linke.quote:Op zondag 22 september 2013 18:10 schreef freako het volgende:
[..]
Ja. Rood/rood/groen is misschien mogelijk als de AfD het niet redt, maar als dit een meerderheid haalt is dat er een van enkele zetels, dus niet realistisch.
twitter:JaapJansen twitterde op zondag 22-09-2013 om 18:16:41ARD/ZDF/RTL: CDU/CSU 42,0/42,5/42,0, SPD 26,0/26,5/25,5, FDP 4,7/4,5/5,0, LIN 8,5/8,5/8,5, GRÜ 8,0/8,0/8,5, AfD 4,9/4,8/4,5 reageer retweet
de hype is voorbijquote:Op zondag 22 september 2013 18:16 schreef Pietverdriet het volgende:
Piraten 2,3 %
Dat zag er nog niet zo lang geleden heel anders uit
Volgens de ZDF:quote:Op zondag 22 september 2013 18:20 schreef Reya het volgende:
FDP vliegt er ook in Hessen uit, volgens de prognoses.
De FDP heeft het ook echt wel over zichzelf afgeroepen.quote:Op zondag 22 september 2013 18:22 schreef Hexagon het volgende:
Als je linkse Duitsers op het graf van de FDP wilt zien dansen
https://twitter.com/search?q=fdp&src=typd
Als die Linke het niet haalt zou Rood-Groen kunnen gaan regeren in Wiesbaden.quote:Op zondag 22 september 2013 18:21 schreef freako het volgende:
[..]
Volgens de ZDF:
Hessen
CDU 40,5%
SPD 32,5%
Grüne 9,5%
Linke 5,0%
FDP 4,5%
AfD 4,0%
Overig 4,0%
Helemaal waar, prutsers, en de union heeft daar krachtig aan meegeholpenquote:Op zondag 22 september 2013 18:24 schreef Reya het volgende:
[..]
De FDP heeft het ook echt wel over zichzelf afgeroepen.
EU = frans duitse asquote:Op zondag 22 september 2013 18:23 schreef SeLang het volgende:
We worden dus uitgeleverd aan de EU. De Duitse verkiezingen waren de laatste hoop voor de Nederlandse democratie.
Met een minimale meerderheid. In de prognose van de ARD staan Die Linke op 6,0%, dus die redden het waarschijnlijk wel.quote:Op zondag 22 september 2013 18:24 schreef Reya het volgende:
[..]
Als die Linke het niet haalt zou Rood-Groen kunnen gaan regeren in Wiesbaden.
Het hangt er allemaal nog erg om inderdaad. Een procentpunt verschil met exitpolls is niet ondenkbaar.quote:Op zondag 22 september 2013 18:30 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar goed, ik kan me nog herinneren dat Stoiber riep dat hij de verkiezingen had gewonnen en daarna kwam 4 jaar Schroeder aan de macht
55 jaar dictatuur en niets daarvan geleerdquote:Op zondag 22 september 2013 18:33 schreef freako het volgende:
De ARD heeft ook een exitpoll voor West- en Oost-Duitsland:
Union: 42,5% | 38,0%
SPD 27,5% | 19,0%
Linke 5,5% | 20,5%
Grüne 8,5% | 6,5%
FDP 5,0% | 3,0%
AfD 4,5% | 6,0%
Overig 6,5% | 7,0%
Ik heb niet voor niets een Mauer tussen West en Oost gezet.quote:Op zondag 22 september 2013 18:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
55 jaar dictatuur en niets daarvan geleerd
Pff, ik zou ook niet verbaasd zijn dat als Steinbruck een meerderheid krijgt voor Rood Rood Groen hij dat nog doet ook.quote:Op zondag 22 september 2013 18:36 schreef Hexagon het volgende:
Overigens zolang de SPD zo verkrampt blijft omgaan met de Linke dan denk ik niet dat ze nog snel kans gaan hebben op een nieuwe kanselier
En de SPD in de opiniepeilingen ook denk ikquote:Op zondag 22 september 2013 18:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Pff, ik zou ook niet verbaasd zijn dat als Steinbruck een meerderheid krijgt voor Rood Rood Groen hij dat nog doet ook.
Minimumloon naar 15 euro, veel meer lastendruk voor iedereen vanaf modaal en hoger en de binnenlandse consumptie gillend naar het dal
Gelukkig voor deze mensen bestaan er nog landen waar de waarden van de DDR hoog in het vaandel staan. Venezuela, bijvoorbeeld.quote:Op zondag 22 september 2013 18:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
55 jaar dictatuur en niets daarvan geleerd
En ook bij Nederlanders als Linkse Boomknuffelaarquote:Op zondag 22 september 2013 18:54 schreef Reya het volgende:
[..]
Gelukkig voor deze mensen bestaan er nog landen waar de waarden van de DDR hoog in het vaandel staan. Venezuela, bijvoorbeeld.
Wat dacht je dan ? een coalitie van FDP en AFD ofzo ?quote:Op zondag 22 september 2013 18:23 schreef SeLang het volgende:
We worden dus uitgeleverd aan de EU. De Duitse verkiezingen waren de laatste hoop voor de Nederlandse democratie.
Al is dat een user met een nogal hoog troll-gehalte.quote:Op zondag 22 september 2013 18:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En ook bij Nederlanders als Linkse Boomknuffelaar
Jazeker. Het zou nog wel eens nachtwerk kunnen worden voor er duidelijkheid is.quote:Op zondag 22 september 2013 19:03 schreef arjan1112 het volgende:
afd 4,9% die kunnen het nog wel redden ?
hij was wel in Tsjechie geweest, liet foto's zien enzquote:Op zondag 22 september 2013 18:59 schreef freako het volgende:
[..]
Al is dat een user met een nogal hoog troll-gehalte.
De SPD wil eurobonds dus dan kun je zwaaien naar je geld. De beste uitslag was waarschijnlijk de huidige coalitie houden en als het even kan ook nog AFD boven de kiesdrempel.quote:Op zondag 22 september 2013 18:57 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
Wat dacht je dan ? een coalitie van FDP en AFD ofzo ?
het kan zijn dat cdu/csu alleen genoeg zetels haaltquote:Op zondag 22 september 2013 19:06 schreef SeLang het volgende:
[..]
De SPD wil eurobonds dus dan kun je zwaaien naar je geld. De beste uitslag was waarschijnlijk de huidige coalitie houden en als het even kan ook nog AFD boven de kiesdrempel.
Maar dat wil je niet. Er moet een eurokritisch tegengewicht zijn anders vliegt Merkel alle kanten op.quote:Op zondag 22 september 2013 19:07 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
het kan zijn dat cdu/csu alleen genoeg zetels haalt
Ach, erg Eurokritisch was de FDP ook niet. Sowieso komt je dramatische verhaaltje niet echt overquote:Op zondag 22 september 2013 19:09 schreef SeLang het volgende:
[..]
Maar dat wil je niet. Er moet een eurokritisch tegengewicht zijn anders vliegt Merkel alle kanten op.
Bizar inderdaad.quote:Op zondag 22 september 2013 19:14 schreef freako het volgende:
Wel een geinig effect van zo'n kiesdrempel: Dat een partij met 42% op een meerderheid afstevent.
En dan is het maar goed dat er niet een 10% kiesdrempel is, zoals in Turkije. Had je maar 2 partijen gehad in de Bondsdag.quote:
Dus eigenlijk heeft de regering in Berlijn geen zak te vertellen ?quote:De overheidstaken in Duitsland zijn in principe zaak van de deelstaten – tenzij de Grondwet bepaalde taken aan het federaal niveau heeft opgedragen. Over een aantal zaken gaan Bond (vertegenwoordigd door de Bondsdag, het nationaal parlement) en deelstaten (vertegenwoordigd door de Bondsraad) samen. Er zijn dus drie soorten van wetgeving in Duitsland: uitsluitend federale wetgeving (bijvoorbeeld defensie, munt), gezamenlijke wetgeving (zogenoemde toestemmingswetten, bijvoorbeeld belastingen) en deelstaatwetgeving (bijvoorbeeld school en cultuur). Federale wetten hebben voorrang op deelstaatwetten: Bundesrecht bricht Landesrecht (art. 31 Grondwet).
Het onderwijs in Duitsland hoort tot de taken van de deelstaten, maar omdat al te grote verschillen binnen Duitsland onwenselijk zijn werken de deelstaten samen via de Kultusministerkonferenz, die bijvoorbeeld gezamenlijke standaards voor de einddiploma's bepaalt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Deelstaten_van_Duitsland
"Ein einfaches und gerechtes Steuersystem" van Westerwelle en zijn 'Steuer-schwur' in 2009...quote:Op zondag 22 september 2013 19:02 schreef Felagund het volgende:
Welke blunders heeft de FDP allemaal gemaakt? Die partij is niet heel geliefd bij collegas heb ik het idee.
304 is de meerderheid geloof ikquote:Op zondag 22 september 2013 20:05 schreef arjan1112 het volgende:
nu 298 voor cdu / csu .. rood rood groen ?
word echt 3 uur vannacht voor dat we wat weten...
300 is de meerderheid
ligt een beetje aan de überhangmandaten en dergelijke... dat kan best een aantal zetels verschil uitmaken en is bijna onmogelijk te berekenen voor de einduitslag...quote:
twitter:DaveBoomkens twitterde op zondag 22-09-2013 om 20:45:44Verschil stemgedrag West-Oost #btw13!Union: 42,9/38,7% SPD: 27,2/18,1% FDP: 5/2,6% Linke: 5,2/21,0% Grüne: 8,7/6,1% AfD: 4,6/5,9% reageer retweet
Gestoorde commies in het oosten.quote:Op zondag 22 september 2013 20:52 schreef borisz het volgende:
twitter:DaveBoomkens twitterde op zondag 22-09-2013 om 20:45:44Verschil stemgedrag West-Oost #btw13!Union: 42,9/38,7% SPD: 27,2/18,1% FDP: 5/2,6% Linke: 5,2/21,0% Grüne: 8,7/6,1% AfD: 4,6/5,9% reageer retweet
quote:Op zondag 22 september 2013 20:25 schreef RM-rf het volgende:
Freako kan dat soort dingen vaak het beste uitleggen
Of wat te denken van een kiesdrempelachtige structuur van 50 procent zoals in de USA.quote:Op zondag 22 september 2013 19:19 schreef freako het volgende:
[..]
En dan is het maar goed dat er niet een 10% kiesdrempel is, zoals in Turkije. Had je maar 2 partijen gehad in de Bondsdag.
Of je stelling over EU en euro klopt gewoon niet. Dat lijkt me een logischer verklaring.quote:Op zondag 22 september 2013 21:10 schreef ZakcentNL het volgende:
Iedereen weet dat de EU en de Euro alles kapot maakt, en toch stemt de meerderheid op dat lelijke pro Euro mens, onbegrijpelijk.
vandaar dat Merkel zei , ik wacht op de uitslagquote:Op zondag 22 september 2013 21:04 schreef freako het volgende:
[..].
Het is er niet eenvoudiger op geworden.
De Bondsdag heeft minstens 598 zetels: 299 districtszetels (Direktmandaten) en 299 lijstzetels. Die lijstzetels worden per partij en vervolgens per deelstaat verdeeld, op basis van het aantal stemmen. Op de toegekende zetels per deelstaat wordt vervolgens het aantal Direktmandaten in mindering gebracht.
Tot nu toe was het zo dat als een partij in een deelstaat meer Direktmandaten wonnen dan ze eigenlijk op grond van de lijststemmen recht zou hebben, ze deze mocht houden, waarna de Bondsdag werd uitgebreid met deze zetels. Dit zijn de beruchte overhangmandaten. In 2009 waren het er 24, allemaal voor CDU of CSU, een recordaantal.
Het Bundesverfassungsgericht heeft de afgelopen jaren tot twee keer toe de Kieswet afgeschoten, omdat dit systeem soms leidt tot een 'negatief stemgewicht'. Dit betekent: Als een partij in een bepaalde deelstaat minder stemmen gehaald zou hebben dan in werkelijkheid, zou dit in die deelstaat geleid hebben tot een extra overhangmandaat en daarmee een extra zetel voor de partij.
De oplossing hiervoor zijn Ausgleichsmandaten, oftewel de andere partijen krijgen in het geval van overhangmandaten zelf ook naar rato overhangmandaten. Gevolg kan zijn dat de Bondsdag nog veel groter wordt dan 622 zetels. De exacte toewijzing daarvan is nogal gecompliceerd (en ik heb me er ook nog niet echt in verdiept), maar het leidt er uiteindelijk toe dat de zetelverdeling evenrediger is dan in het verleden. Het zou er ook niet meer toe moeten leiden dat een partij of coalitie de meerderheid weet te behalen puur omdat ze meer overhangmandaten dan andere partijen hebben.
Hij zal er uiteindelijk wel niet onderuit komen.quote:Op zondag 22 september 2013 21:13 schreef arjan1112 het volgende:
heb net naar die berliner runde gekeken..
steinbruck wil niet met de cdu en ook niet met die linke.. enige wat hij wil is spd / grune
ik denk dat het cdu/csu en de grune word
Mwah, valt wel mee. Uiteindelijk hebben overhangmandaten nu geen invloed meer op de onderlinge verhoudingen tussen de partijen, alleen op de totale omvang van het parlement.quote:
tja, niet in duitsland dus ... daar kom je hooguit op 4,9% daarmee ... In duitsland een anti-euro partij opstarten is zo'n beetje als een pro-duitsland partij in griekenland te willen beginnen.quote:Op zondag 22 september 2013 21:10 schreef ZakcentNL het volgende:
Iedereen weet dat de EU en de Euro alles kapot maakt, en toch stemt de meerderheid op dat lelijke pro Euro mens, onbegrijpelijk.
Is dat ooit voorgekomen?quote:Op zondag 22 september 2013 21:18 schreef freako het volgende:
[..]
Mwah, valt wel mee. Uiteindelijk hebben overhangmandaten nu geen invloed meer op de onderlinge verhoudingen tussen de partijen, alleen op de totale omvang van het parlement.
In Nederland is het nauwelijks eenvoudiger, ook al lijkt dat op het eerste gezicht wel zo. Zeker als er sprake is van lijstencombinaties of van partijen die per kieskring aparte lijsten ingediend hebben, is de toewijzing van zetels aan de partijen of aan de kandidaten soms best een klus. En dan kunnen er alsnog onverwachte effecten optreden, bijvoorbeeld als er sprake is van lijstuitputting (minder kandidaten op een lijst dan zetels)
50% van de stemmen betekent minimaal al 75 directe zetels (behalve als ze niet zoveel kandidaten hebben natuurlijk). Als ze meer dan 50% van de stemmen hebben krijgen ze ook nog eens automatisch een extra restzetel, oftewel een meerderheid qua stemmen levert ook een meerderheid qua zetels op.quote:of van een partij die ondanks 50% van de stemmen niet de meerderheid van de zetels krijgt
Dit is ook weer een theoretisch probleem.quote:of van 2 partijen die gelijk eindigen bij de toekenning van de laatste restzetel.
De Kieswet geldt ook voor gemeenteraadsverkiezingen. En daar komen alledrie de situaties voor (daarom zijn ze ook ooit in de Kieswet terechtgekomen). In het geval van >50% van de stemmen wordt er overigens niet automatisch een extra restzetel toegekend, maar alleen als die partij anders niet de meerderheid van de zetels toegekend zou krijgen. Iets dat alleen voor zou kunnen komen bij kleine gemeenteraden, waar met grootste overschotten wordt gerekend voor de restzetels.quote:Op zondag 22 september 2013 21:26 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Is dat ooit voorgekomen?
[..]
50% van de stemmen betekent minimaal al 75 directe zetels (behalve als ze niet zoveel kandidaten hebben natuurlijk). Als ze meer dan 50% van de stemmen hebben krijgen ze ook nog eens automatisch een extra restzetel, oftewel een meerderheid qua stemmen levert ook een meerderheid qua zetels op.
[..]
Dit is ook weer een theoretisch probleem.
Klopt. Maar dat geldt ook voor het Duitse systeem.quote:Het Nederlandse systeem is in de basis vrij eenvoudig, alleen de restzetels en lijstverbindingen maakt het iets ingewikkelder, maar niet extreem ingewikkeld of dat de zetelverdeling er heel anders uit ziet dan de stemverhouding.
Eh nou nee. Met twee partijen die waarschijnlijk net de kiesdrempel niet halen is al tegen de tien procent van het stemmenaantal niet vertegenwoordigd.quote:Op zondag 22 september 2013 21:34 schreef freako het volgende:
Klopt. Maar dat geldt ook voor het Duitse systeem.
Ja, OK. Dat klopt. Ik relateerde het aan mijn eerdere post over de overhangmandaten en compenserende zetels.quote:Op zondag 22 september 2013 21:38 schreef Zelva het volgende:
[..]
Eh nou nee. Met twee partijen die net de kiesdrempel niet halen is al tegen de tien procent van het stemmenaantal niet vertegenwoordigd.
Heel wat mensen zijn nou eenmaal intelligenter dan jij.quote:Op zondag 22 september 2013 21:10 schreef ZakcentNL het volgende:
Ja zal wel, Duitsland heeft het economisch goed gedaan maar ojé als dit eens ooit gaat veranderen en ook de Duitsers door de EU en de EURO gemolken gaan worden op de manier zoals dit in ons land gebeurd.quote:Op zondag 22 september 2013 21:13 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Of je stelling over EU en euro klopt gewoon niet. Dat lijkt me een logischer verklaring.
die hypocriet, aftreden omdat je burgemeester voorstel het niet haalt en vervolgens zelf burgemeester worden..quote:Op zondag 22 september 2013 21:49 schreef freako het volgende:
In 2005 heeft de toenmalige minister voor Spek en Bonen Thom de Graaf een wetsvoorstel ingediend om ook in Nederland een kiessysteem in te voeren met districts- en lijstzetels en twee uit te brengen stemmen, enigszins verwant aan het Duitse systeem.
Complicerende factor: in de Nederlandse Grondwet staat dat de Tweede Kamer 150 zetels heeft. Er werden dus ook allerlei toeren uitgehaald om maar te voorkomen dat er ooit overhangmandaten zouden ontstaan. Omdat De Graaf later aftrad omdat de gekozen burgemeester afgeschoten werd in de Eerste Kamer, werd het voorstel uiteindelijk weer ingetrokken.
Zeker lid van de VVD of PVDA ?quote:Op zondag 22 september 2013 21:48 schreef Reya het volgende:
[..]
Heel wat mensen zijn nou eenmaal intelligenter dan jij.
Nederland en Duitsland , hebben juist heel veel voordeel bij de euro... het bedrijfsleven loopt binnen met de export. wat voor belang griekenland portugal spanje en italie bij de euro hebben, weet niemand meerquote:Op zondag 22 september 2013 21:49 schreef ZakcentNL het volgende:
[..]
Ja zal wel, Duitsland heeft het economisch goed gedaan maar ojé als dit eens ooit gaat veranderen en ook de Duitsers door de EU en de EURO gemolken gaan worden op de manier zoals dit in ons land gebeurd.
Daar is in ons land ook geen sprake van.quote:Op zondag 22 september 2013 21:49 schreef ZakcentNL het volgende:
[..]
Ja zal wel, Duitsland heeft het economisch goed gedaan maar ojé als dit eens ooit gaat veranderen en ook de Duitsers door de EU en de EURO gemolken gaan worden op de manier zoals dit in ons land gebeurd.
Nee hoor, ons land zit vooral in crisis door Henk en Ingrid die hun vakantie en keuken gefinancieerd hebben met hun tweede hypotheek die ze op de "overwaarde" van hun woning afsloten.quote:Op zondag 22 september 2013 21:49 schreef ZakcentNL het volgende:
[..]
En nu 'Europa' de schuld geven van hun eigen falenquote:Op zondag 22 september 2013 21:53 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee hoor, ons land zit vooral in crisis door Henk en Ingrid die hun vakantie en keuken gefinancieerd hebben met hun tweede hypotheek die ze op de "overwaarde" van hun woning afsloten.
En dan zitten ze ook nog in een Vinexhut; toegegeven, dat is wel bijzonder triest.quote:Op zondag 22 september 2013 21:53 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee hoor, ons land zit vooral in crisis door Henk en Ingrid die hun vakantie en keuken gefinancieerd hebben met hun tweede hypotheek die ze op de "overwaarde" van hun woning afsloten.
Je bedoeld zeker dat het het in ons land economisch gezien niet goed gaat?quote:Op zondag 22 september 2013 21:52 schreef 99.999 het volgende:
Daar is in ons land ook geen sprake van.
En de regering is nog erg mild voor ze.quote:Op zondag 22 september 2013 21:54 schreef Reya het volgende:
[..]
En dan zitten ze ook nog in een Vinexhut; toegegeven, dat is wel bijzonder triest.
Heeft NL geheel aan zichzelf te danken.quote:Op zondag 22 september 2013 21:58 schreef ZakcentNL het volgende:
[..]
Je bedoeld zeker dat het het in ons land economisch gezien niet goed gaat?
Nee maar dat is gewoon onze eigen schuld en niet die van de EU of Euro.quote:Op zondag 22 september 2013 21:58 schreef ZakcentNL het volgende:
[..]
Je bedoeld zeker dat het het in ons land economisch gezien niet goed gaat?
De Vries gaat het dit keer redden. De tussenstand is 40% voor De Vries, 29% voor de nummer twee (van Die Linke, het huidige Bondsdaglid).quote:Op zondag 22 september 2013 11:47 schreef freako het volgende:
En voor een Nederlands tintje: In het kiesdistrict Anhalt (in Saksen-Anhalt) is de CDU-kandidaat Kees de Vries, een geëmigreerde (en genaturaliseerde) Nederlandse boer. Vier jaar geleden was hij ook al kandidaat in dit district, maar toen kwam hij 350 stemmen tekort om verkozen te worden.
nuja, dat is wel een typisch teken van de Europese Eenwording... dat is namelijk precies hetzelfde gedrag als die Grieken die Duitsland de schuld geven van hun eigen griekse financieringsproblemen..quote:Op zondag 22 september 2013 21:54 schreef remlof het volgende:
[..]
En nu 'Europa' de schuld geven van hun eigen falen
quote:Op zondag 22 september 2013 21:49 schreef freako het volgende:
In 2005 heeft de toenmalige minister voor Spek en Bonen Thom de Graaf
Eigenlijk is het samen te vatten inquote:Op zondag 22 september 2013 22:16 schreef RM-rf het volgende:
[..]
nuja, dat is wel een typisch teken van de Europese Eenwording... dat is namelijk precies hetzelfde gedrag als die Grieken die Duitsland de schuld geven van hun eigen griekse financieringsproblemen..
Wat dat betreft zijn Henk en Ingrid behoorlijk gelijk aan Stavros en Elena, de Gouden Dageraad-stemmers.. en dàt komt natuurlijk weer allemaal door de EU
En ook niet door mij bedacht. Volgens mij is het voor het eerst gebruikt door toenmalig CDA-leider Jaap de Hoop Scheffer in 1998. Toen om Roger van Boxtel te beschrijven, die als minister voor Grote Steden- en Minderhedenbeleid benoemd werd, een vergelijkbare miniportefeuille.quote:
en het millenium probleem !!quote:Op zondag 22 september 2013 22:22 schreef freako het volgende:
[..]
En ook niet door mij bedacht. Volgens mij is het voor het eerst gebruikt door toenmalig CDA-leider Jaap de Hoop Scheffer in 1998. Toen om Roger van Boxtel te beschrijven, die als minister voor Grote Steden- en Minderhedenbeleid benoemd werd, een vergelijkbare miniportefeuille.
quote:Op zondag 22 september 2013 22:38 schreef Felagund het volgende:
Ziet er mooi symmetrisch uit.Rood = SPD en groen = de groenen?
Maar het is wel een mooi plaatjequote:Op zondag 22 september 2013 22:40 schreef arjan1112 het volgende:
ach dat is de grootste partij.. weet niet of er echt zo een groot verschil is.. in het oosten stemmen ze ook op de fdp
in kreutzberg wonen dus rijke linksen met scooters ?quote:Op zondag 22 september 2013 22:41 schreef borisz het volgende:
[..]
Maar het is wel een mooi plaatje.
Overigens Bron: https://www.wahlen-berlin(...)?sel1=2155&sel2=0652
Onjuist. Ook in Nederland hebben we een kiesdrempel. De vorige coalitie van VVD-CDA-PVV had daardoor 76 zetels, maar 49,5 % van de stemmenquote:Op zondag 22 september 2013 21:26 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
50% van de stemmen betekent minimaal al 75 directe zetels (behalve als ze niet zoveel kandidaten hebben natuurlijk). Als ze meer dan 50% van de stemmen hebben krijgen ze ook nog eens automatisch een extra restzetel, oftewel een meerderheid qua stemmen levert ook een meerderheid qua zetels op.
Best wel zuur inderdaadquote:Op zondag 22 september 2013 23:24 schreef SeLang het volgende:
Eigenlijk best wel een pyrrusoverwinning voor Merkel. Als ze een procentje minder had ingepikt van de FDP dan had de coalitie verder kunnen regeren. Nu moeten er liters water bij de wijn met de SPD en krijg je een coalitie die waarschijnlijk niet erg stabiel gaat zijn.
Dat is nog een extra ironie. De AFD stemmers waren beter af geweest als hun stemmen naar de FDP waren gegaan.quote:
Tja, hoe rationeel zijn stemmers op een dergelijke populistische club?quote:Op zondag 22 september 2013 23:27 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is nog een extra ironie. De AFD stemmers waren beter af geweest als hun stemmen naar de FDP waren gegaan.
'Rechts' is imho eigenlijk ook de allergrootste verliezer.. de CDU onder Merkel is behoorlijk links opgeschoven. Een 'sociaalvoelende' familiepartij, die extra uitkeringen geeft aan bv thuisblijvende moeders, een partij die de kernernergie zomaar stopzet, wat overigens voral tot stevig oplopende stroomprijzen in duitsland leidt, door de extra stroombelasting die investeringen in alternatieve energie moet bealen... warbij de opgewekte energie momenteel gratis aan bv nederland gegeven wordt omdat de stroomleiding ontbreken die stroom naar zuid-duitsland te transporteren waar ze een tekort hebben en dure stroom uit zwisterland importerenquote:Op zondag 22 september 2013 23:24 schreef SeLang het volgende:
Eigenlijk best wel een pyrrusoverwinning voor Merkel. Als ze een procentje minder had ingepikt van de FDP dan had de coalitie verder kunnen regeren. Nu moeten er liters water bij de wijn met de SPD en krijg je een coalitie die waarschijnlijk niet erg stabiel gaat zijn.
Is dat niet in Hessen? ARD meld daar 4,9% voor de FDP en lichte stijging opeens tov eerdere prognoses.quote:Op zondag 22 september 2013 23:33 schreef Felagund het volgende:
Volgens de Süddeutsche Zeitung staat FDP nu op 4,96%, er is dus nog een kleine kans dat ze er alsnog inkomen.
Zou goed kunnen, ik kan er voor de rest ook niets over vinden.quote:Op zondag 22 september 2013 23:39 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Is dat niet in Hessen? ARD meld daar 4,9% voor de FDP en lichte stijging opeens tov eerdere prognoses.
Ah, je trekt maar weer eens je gebruikelijke populisme kaart? Er zijn volkomen goed onderbouwde economische redenaties mogelijk om af te willen van de Euro en de EU.quote:Op zondag 22 september 2013 23:31 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tja, hoe rationeel zijn stemmers op een dergelijke populistische club?
CDU stemmers werden ook opgeroepen om hun tweede stem op het CDU uit te brengen in plaats van op de FDP, dus wat dat betreft heeft de coalitie zich ook in de voet geschoten.quote:Op zondag 22 september 2013 23:27 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is nog een extra ironie. De AFD stemmers waren beter af geweest als hun stemmen naar de FDP waren gegaan.
Bayern wil gewoon belangrijk doen. En er huizen vooral boeren dus ze zijn rechtser dan gemiddeld.quote:Op maandag 23 september 2013 01:44 schreef Euribob het volgende:
Wat is nu daadwerkelijk het grote verschil tussen CSU en CDU? Is de een linkser dan de ander of..?
quote:Op maandag 23 september 2013 01:44 schreef Euribob het volgende:
Wat is nu daadwerkelijk het grote verschil tussen CSU en CDU? Is de een linkser dan de ander of..?
quote:On the political stance, CDU and CSU usually only differ slightly. The CSU is usually considered a bit more socially conservative (especially on family issues, e.g. the CSU favors to pay infants' parents for not going to work while the CDU favors public funding of day-nurseries), Eurosceptic (in 1998, then-Chancellor Helmut Kohl of the CDU had to pressure the CSU intensely not to veto the introduction of the Euro in Germany) and regionalist (CSU politicians often make their mark as self-declared defenders of Bavaria's state rights and cultural independence from federal bureaucrats, even in times of conservative federal governments). While both parties officially identify themselves as non-denominational Christian, the Catholic influence on the CSU is far stronger than that on the CDU, since Bavaria is predominantly Catholic, while Christians in Germany as a whole are approximately equally balanced between Catholics and Protestants.
Beieren is natuurlijk ook wel een heel belangrijke regio voor Duitsland.quote:Op maandag 23 september 2013 02:10 schreef remlof het volgende:
[..]
Bayern wil gewoon belangrijk doen. En er huizen vooral boeren dus ze zijn rechtser dan gemiddeld.
Zou de CSU niet rechtser noemen, eerder zeer conservatief,quote:Op maandag 23 september 2013 02:10 schreef remlof het volgende:
[..]
Bayern wil gewoon belangrijk doen. En er huizen vooral boeren dus ze zijn rechtser dan gemiddeld.
CSU is Beieren, CDU is de rest van de republiek en Beieren, tja, das een apart verhaal.quote:Op maandag 23 september 2013 01:44 schreef Euribob het volgende:
Die kaart komt niet van mij maar in bijna analyses wordt die club populistisch genoemd. En stemmen op zo'n club lijkt me net zo rationeel als op bv Die Linke.quote:Op maandag 23 september 2013 01:13 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ah, je trekt maar weer eens je gebruikelijke populisme kaart? Er zijn volkomen goed onderbouwde economische redenaties mogelijk om af te willen van de Euro en de EU.
Of hebben ze met Merkel gewoon de juiste persoon op het juiste moment beschikbaar? Onder Balkenende werd het CDA in Nederland uit eigenlijk verloren positie ook enkele keren de grootste partij en kijk waar die nu staan.quote:Op maandag 23 september 2013 08:22 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Vraag aan Duitslandkenners:
Hoe is het mogelijk dat anno 2013 het conservatieve deel van het land bereid is om het conservatisme onder een Christelijke paraplu te laten vorm geven. Is dit wellicht nog een erfenis uit de Nazi-tijd? Angst dat conservatisme wegdrijft naar een "bruine dictatuur". Zolang je je zelf en de wereld kunt laten zien dat het conservatisme Christelijke wortels heeft, kun je jezelf en je buren "gerust stellen"??
Zie jij de grote volkspartijen CDU en SPD over 10 of 20 nog zo'n grote rol vervullen in de Duitse politiek of komen de flanken of alternatieve partijen daar ook nog wel op?quote:Op maandag 23 september 2013 08:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Probeer je vraag eens te formuleren zonder hem al zo in te vullen, wellicht krijg je dan een serieus antwoord
De conservatieve kiezers zitten sowieso bij de CDU/CSU. De FDP is helemaal niet zo conservatief. Die zijn gewoon een soort iets rechtser D66.quote:Op maandag 23 september 2013 08:22 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Hoe is het mogelijk dat anno 2013 het conservatieve deel van het land bereid is om het conservatisme onder een Christelijke paraplu te laten vorm geven. Is dit wellicht nog een erfenis uit de Nazi-tijd? Angst dat conservatisme wegdrijft naar een "bruine dictatuur". Zolang je je zelf en de wereld kunt laten zien dat het conservatisme Christelijke wortels heeft, kun je jezelf en je buren "gerust stellen"??
Liberaler D66quote:Op maandag 23 september 2013 08:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De conservatieve kiezers zitten sowieso bij de CDU/CSU. De FDP is helemaal niet zo conservatief. Die zijn gewoon een soort iets rechtser D66.
De Union behaalde gisteren bijna de absolute meerderheid, niets zo lastig als voorspellen, zeker als het over de toekomst gaat (vrij naar Niels Bohr)quote:Op maandag 23 september 2013 08:33 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zie jij de grote volkspartijen CDU en SPD over 10 of 20 nog zo'n grote rol vervullen in de Duitse politiek of komen de flanken of alternatieve partijen daar ook nog wel op?
Zeg ik ergens dat dat niet zo is? Ik zeg dat als één partij meer dan 50% van de stemmen haalt, dat die dan ook meer dan 50% van de zetels haalt. Dat betekent niet dat een combinatie van partijen die minder dan 50% van de stemmen hebben gehaald niet meer dan 50% van de zetels kunnen krijgen. Dus onjuist gelezen.quote:Op zondag 22 september 2013 23:22 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Onjuist. Ook in Nederland hebben we een kiesdrempel. De vorige coalitie van VVD-CDA-PVV had daardoor 76 zetels, maar 49,5 % van de stemmen
Of andersom natuurlijkquote:Op zondag 22 september 2013 23:27 schreef SeLang het volgende:
[..]
Snap ik, was een aanvullende vraag.quote:Op maandag 23 september 2013 08:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De Union behaalde gisteren bijna de absolute meerderheid, niets zo lastig als voorspellen, zeker als het over de toekomst gaat (vrij naar Niels Bohr)
Dat Nederland zo vatbaar is voor het populisme betekend niet dat andere landen dat ook zijn.
Ik reageerde trouwens op twentsche ross, niet op jou, had wellicht moeten quoten
Bij de meeste landen is er een conservatieve vleugel. Duitsland is volgens mij het enige land dat het stempel Christelijk op de conservatieve vleugel heeft. Overigens: Was mijn toevoeging "niet serieus te nemen?"quote:Op maandag 23 september 2013 08:24 schreef Pietverdriet het volgende:
Probeer je vraag eens te formuleren zonder hem al zo in te vullen, wellicht krijg je dan een serieus antwoord
het CDU is vooral een Conservatieve en op Bundestag-niveau allerminst erg religieus... Duitsland is qua religie en Staat erg Federaal georentieerd .. wat een erfenis van veel verder terug is dan de nazitijd, die kennelijk voor nederlanders helaas als een vrijwel enig moreel ijkpunt of een waarnemingshorizon geld.quote:Op maandag 23 september 2013 08:22 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Die AfD was niet vooral groot in Oost Duitsland. Die richten vooral op de teleurgestelden. Dan heb je meer aan een serieuze club als de FDP.quote:
Nederland ook, CDA en de nog veel conservatievere kleine christelijke partijenquote:Op maandag 23 september 2013 08:55 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Bij de meeste landen is er een conservatieve vleugel. Duitsland is volgens mij het enige land dat het stempel Christelijk op de conservatieve vleugel heeft. Overigens: Was mijn toevoeging "niet serieus te nemen?"
Correct, een land van Democratische Socialisten en Socialistische Christenenquote:Op maandag 23 september 2013 08:59 schreef MrBadGuy het volgende:
Maar je hebt dus nu christelijk democratisch en links, linkser, linkst in Duitsland...
Mwa, ik vind nu juist dat in Duitsland de scheiding tussen kerk en staat lang niet zo sterk is als in Nederland.quote:Op maandag 23 september 2013 09:00 schreef RM-rf het volgende:
[..]
het CDU is vooral een Conservatieve en op Bundestag-niveau allerminst erg religieus... Duitsland is qua religie en Staat erg Federaal georentieerd .. wat een erfenis van veel verder terug is dan de nazitijd, die kennelijk voor nederlanders helaas als een vrijwel enig moreel ijkpunt of een waarnemingshorizon geld.
Al vanaf de Augsburger Religionsfrieden in 1555 werd bepaald: "Cuius regio, eius religio".. Uw eigen egio, uw eigen religie en had de Staat, het heilige Roomsche Rijk (voorloper van het ene Duitsland als Bondsrepubliek) niet te bepalen welk geloof haar burgers aanhingen.
Dat maakt ook dat in de CDU verschillende fracties .. van roomskatholieken uit zuid-duitsland tot protestanten uit pruissen en noord-duitsland vreedzaam samengaan en er geen kinderachtige strijd is dat aan het hoofd altijd bepaale politici uit bepaalde 'bloedgroepen' staan (wat in het nederlandse CDA nog wél speelt).
Het CDU op niveau van de bondslanden is wél erg religieus vaak... maar dan valt op dat het CDU daar ook duidelijk slechter scoort (op Bayern en enkele oost-duitse bondslanden bv vrijwel geen regeing leidt)... in west-duitsland leid het CDU enkel in het kleine Saarland de regring (en mogelijk nu weer in Hessen als ze een nieuwe coalitiepartner kunnen vinden, alhoewel ik daar ook vermoed dat het best goed mogelijk is dat juist daar een wetsduits Rot-rot-grün experiment begint, als teken van meer samenwerking tussen de linkse partijen)
Die eerdere twee punten maken het een niet-serieuze partij?quote:Op maandag 23 september 2013 09:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Die AfD was niet vooral groot in Oost Duitsland. Die richten vooral op de teleurgestelden. Dan heb je meer aan een serieuze club als de FDP.
Heb je het verkiezingsprogramma van de AFD gelezen?quote:Op maandag 23 september 2013 09:06 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Die eerdere twee punten maken het een niet-serieuze partij?
In NL vormen de Christelijke partijen hooguit 20%. En vooral het CDA is de laatste 20 30 jaar enorm gezakt. CDU/CSU niet. Bovendien heeft NL heel veel alternatieven op liberaal conservatief en socialistisch gebied. Duitsland niet, Blijft de vraag: Waarom zijn zoveel Duitsers bereid "christelijk" te stemmen. De Tory's in Engeland zijn toch ook niet Christelijk?quote:Op maandag 23 september 2013 09:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nederland ook, CDA en de nog veel conservatievere kleine christelijke partijen
Belgie CD&V
Italie Democrazia Cristiana, intussen opgesplitst en versplinterd, net als de gehele politiek in Italie
In Scandinavië zijn de Christelijke partijen nog Conservatiever
en die christenen hebben bijna een meerderheid in de Bundestag, terwijl de socialisten duidelijk een meerderheid hebben in de Bundesrat...quote:Op maandag 23 september 2013 09:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Correct, een land van Democratische Socialisten en Socialistische Christenen
op Bondsland niveau (en wat betreft de inmenging van de Kerk in bv zorginstellingen, kleuterscholen en ziekenhuizen die door de Kerk uitgebaat worden en die een best wel 'eng' personeelsbeleid hebben bv... zo zijn werknemers daar bv gedwongen een kerklidmaatschap te hebben of kunnen ontslagen worden als ze na een scheiding opnieuw gaan samenwonen; evenmin mogen mensen die dar werken homoseksueel zijn)...quote:Op maandag 23 september 2013 09:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mwa, ik vind nu juist dat in Duitsland de scheiding tussen kerk en staat lang niet zo sterk is als in Nederland.
Zo goed is mijn Duits ook weer niet. De lijsttrekker kwam op mij wel bekwaam over en met verstand van Economische zaken (wat niet heel verwonderlijk is).quote:Op maandag 23 september 2013 09:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb je het verkiezingsprogramma van de AFD gelezen?
Bedankt voor dit uitgebreide verhaal!quote:Op maandag 23 september 2013 09:00 schreef RM-rf het volgende:
[..]
het CDU is vooral een Conservatieve en op Bundestag-niveau allerminst erg religieus... Duitsland is qua religie en Staat erg Federaal georentieerd .. wat een erfenis van veel verder terug is dan de nazitijd, die kennelijk voor nederlanders helaas als een vrijwel enig moreel ijkpunt of een waarnemingshorizon geld.
Al vanaf de Augsburger Religionsfrieden in 1555 werd bepaald: "Cuius regio, eius religio".. Uw eigen egio, uw eigen religie en had de Staat, het heilige Roomsche Rijk (voorloper van het ene Duitsland als Bondsrepubliek) niet te bepalen welk geloof haar burgers aanhingen.
Dat maakt ook dat in de CDU verschillende fracties .. van roomskatholieken uit zuid-duitsland tot protestanten uit pruissen en noord-duitsland vreedzaam samengaan en er geen kinderachtige strijd is dat aan het hoofd altijd bepaale politici uit bepaalde 'bloedgroepen' staan (wat in het nederlandse CDA nog wél speelt).
Het CDU op niveau van de bondslanden is wél erg religieus vaak... maar dan valt op dat het CDU daar ook duidelijk slechter scoort (op Bayern en enkele oost-duitse bondslanden bv vrijwel geen regeing leidt)... in west-duitsland leid het CDU enkel in het kleine Saarland de regring (en mogelijk nu weer in Hessen als ze een nieuwe coalitiepartner kunnen vinden, alhoewel ik daar ook vermoed dat het best goed mogelijk is dat juist daar een wetsduits Rot-rot-grün experiment begint, als teken van meer samenwerking tussen de linkse partijen)
Zoals ik al eerder zei, je had je vraag duidelijker moeten formuleren.quote:Op maandag 23 september 2013 09:09 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
In NL vormen de Christelijke partijen hooguit 20%. En vooral het CDA is de laatste 20 30 jaar enorm gezakt. CDU/CSU niet. Bovendien heeft NL heel veel alternatieven op liberaal conservatief en socialistisch gebied. Duitsland niet, Blijft de vraag: Waarom zijn zoveel Duitsers bereid "christelijk" te stemmen. De Tory's in Engeland zijn toch ook niet Christelijk?
partijprogramma is een verzameling nietszeggende gemeenplaatsen, en alleen maar concreet op 1 punt, namelijk dat men uit de Euro wilquote:Op maandag 23 september 2013 09:10 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Zo goed is mijn Duits ook weer niet. De lijsttrekker kwam op mij wel bekwaam over en met verstand van Economische zaken (wat niet heel verwonderlijk is).
Hebben zichzelf vakkundig om zeep geholpen door hun incompetentie, wat eigenlijk wel jammer is want er waren nogal wat mensen met hart voor de zaak en een frisse kijk op zaken.quote:Op maandag 23 september 2013 09:19 schreef Hexagon het volgende:
De Piraten hebben trouwens geen enkele rol van betekenis meer gespeeld. Die zullen de deelparlementen waar ze in zitten ook wel uitvliegen de komende jaren.
Tja, in Nederland heb je vaak christelijke politici die zich zelf als dominee opstellen (overigens evengoed socialisten waaraan je merk dat ze een gereformeerde achtergrond hebben)...quote:Op maandag 23 september 2013 09:14 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Bedankt voor dit uitgebreide verhaal!
In NL zou de "C" in een partij echter voor buitenkerkelijke conservatieven een onoverkomelijk bezwaar zijn.
Bij de Duitse stemwijzer scoorden ze bij mij op een tweede plaats (nog wel ruim onder de Partei der Vernunft en net boven de FDP).quote:Op maandag 23 september 2013 09:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
partijprogramma is een verzameling nietszeggende gemeenplaatsen, en alleen maar concreet op 1 punt, namelijk dat men uit de Euro wil
Gisteren bij het lijsttrekkers debat werd trouwens duidelijk dat de groenen een deur openzetten naar de Union en de SPD deze dicht hield. Trittin zal daarbij als persoon waarschijnlijk het grootste struikelblok zijn voor de Union (men haat hem tot op het bot in de Union) maar Trittin liet duidelijk blijken dat hij mogelijkheden zag met de Union en duidelijk niet met de Linkspartei.quote:Op maandag 23 september 2013 09:21 schreef freako het volgende:
Voorlopige uitslag (totaal = 630 zetels):
CDU 34,1% - 255 zetels
CSU 7,4% - 56 zetels
Union 41,5% - 301 zetels
SPD 25,7% - 192 zetels
Linke 8,6% - 64 zetels
Grüne 8,4% - 63 zetels
FDP 4,8%
AfD 4,7%
Piraten 2,2%
NPD 1,3%
Freie Wähler 1,0%