Hoezo had je het over een absolute meerderheid? Die is vorige week gehaald en relevant is die nu nietquote:Op zondag 22 september 2013 11:07 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Volgens mij bedoelen we precies hetzelfde.
quote:
quote:Op zondag 22 september 2013 10:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
.
De mensen stemmen in Beieren niet op de CDU, die bestaat in Beieren niet, ze stemmen CSU (niet allemaal natuurlijk, maar de zwart stemmers) omgerekend naar de gehele federatie moet de CSU 5% halen van alle stemmen uitgebracht in de federatie terwijl je alleen in Beieren er op kan stemmen, zoniet komen ze niet in de Bondsdag in Berlijn, het federale parlement.
Dit is trouwens geen reeel gevaar op het moment.
De CSU zal meer dan 3 Direktmandaten halen, dus het gevaar van niet vertegenwoordigd zijn in de Bondsdag is er sowieso niet.quote:Op zondag 22 september 2013 10:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De mensen stemmen in Beieren niet op de CDU, die bestaat in Beieren niet, ze stemmen CSU (niet allemaal natuurlijk, maar de zwart stemmers) omgerekend naar de gehele federatie moet de CSU 5% halen van alle stemmen uitgebracht in de federatie terwijl je alleen in Beieren er op kan stemmen, zoniet komen ze niet in de Bondsdag in Berlijn, het federale parlement.
Dit is trouwens geen reeel gevaar op het moment.
Omdat Beieren een deelstaat is met een grote, dominante partij. Misschien is er ook wel een deelstaat waar de SPD vandaag meer dan 50% van de stemmen binnen kan halen maar daarvoor is mijn kennis van de Duitse politiek te beperkt.quote:Op zondag 22 september 2013 11:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hoezo had je het over een absolute meerderheid? Die is vorige week gehaald en relevant is die nu niet
Nee, niet echt. De CSU haalt 7-8% van de stemmen vandaag, de CDU komt dus op ongeveer 33% uit.quote:Op zondag 22 september 2013 11:09 schreef arjan1112 het volgende:
in het noorden is toch vrijwel overal de spd de grootste partij ?
Zoveel? Nee. De gewonnen directe zetels worden in mindering gebracht op het aantal zetels dat een partij in totaal recht op heeft. Zonder overhangmandaten, zijn 50% van de zetels directe zetels. Pas als een partij meer directe zetels haalt als dat ze in totaal recht op heeft, is er sprake van overhangmandaten.quote:Op zondag 22 september 2013 11:49 schreef Hexagon het volgende:
ZIjn dat gelijk ook de overhangmandaten freako?
Onder andere. Het district is Berlin-Friedrichshain-Kreuzberg-Prenzlauer Berg Ostquote:
Ja, maar dat ontken ik ook niet. De SPD heeft (uiteraard) plekken waar ze sterker en zwakker zijn, net zoals in Nederland per gemeente/provincie duidelijke verschillen in steun voor partijen te vinden zijn.quote:maar toch zie je op dat kaartje dat de spd in het noorden en oosten zit
Nee, ik schat een 45-47%quote:Op zondag 22 september 2013 11:40 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Omdat Beieren een deelstaat is met een grote, dominante partij. Misschien is er ook wel een deelstaat waar de SPD vandaag meer dan 50% van de stemmen binnen kan halen maar daarvoor is mijn kennis van de Duitse politiek te beperkt.
Dit leek me dus een aardig gokje, haalt de CSU vandaag in Beieren meer dan 50% van de uitgebrachte stemmen?
Je zoekt er veel meer achter dan ik in gedachte had.
Interessant om het afwijkende stempatroon in Oost-Friesland te zien.quote:Op zondag 22 september 2013 11:41 schreef freako het volgende:
[..]
Nee, niet echt. De CSU haalt 7-8% van de stemmen vandaag, de CDU komt dus op ongeveer 33% uit.
Een prognose van de winnaar in de verschillende kiesdistricten:
[ afbeelding ]
Het lijkt me ook niet dat er substantieel veel CSU-kiezers zullen zijn die bij de landelijke verkiezingen nu anders zouden stemmen dan op deelstaatniveau.quote:
Alternative für Deutschland deed niet mee bij de Beierse verkiezingen.quote:Op zondag 22 september 2013 12:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het lijkt me ook niet dat er substantieel veel CSU-kiezers zullen zijn die bij de landelijke verkiezingen nu anders zouden stemmen dan op deelstaatniveau.
Als je het vergelijkt met de stempatronen aan de andere kant van de Dollard wijkt het niet zoveel meer af.quote:Op zondag 22 september 2013 12:53 schreef Reya het volgende:
[..]
Interessant om het afwijkende stempatroon in Oost-Friesland te zien.
Heeft dat ook een gemeenschappelijke oorzaak?quote:Op zondag 22 september 2013 13:03 schreef freako het volgende:
[..]
[..]
Als je het vergelijkt met de stempatronen aan de andere kant van de Dollard wijkt het niet zoveel meer af..
Ze gaan hun tweede stem niet aan de FDP gevenquote:Op zondag 22 september 2013 12:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het lijkt me ook niet dat er substantieel veel CSU-kiezers zullen zijn die bij de landelijke verkiezingen nu anders zouden stemmen dan op deelstaatniveau.
Het zou partij-intern tot een grote, héél grote strijd leiden...quote:Op zondag 22 september 2013 13:16 schreef Hexagon het volgende:
Theoretisch gezien kan de SPD natuurlijk nog, bij het weggestemd worden van de FDP en Afd, met de Groenen en de Linke een meerderheid vormen.
Al zal de SPD, als ze zo'n geintje uithalen, denk ik de volgende verkiezingen zware klop gaan krijgen.
Zo goed ken ik Ostfriesland niet, maar zeker het westelijke deel is vergelijkbaar met het Oldambt in Groningen. Veel akkerbouw, met in het verleden grote standsverschillen tussen de herenboeren en de landarbeiders. En in dat deel scoort de SPD het beste, het zal geen toeval zijn.quote:Op zondag 22 september 2013 13:04 schreef Reya het volgende:
[..]
Heeft dat ook een gemeenschappelijke oorzaak?
1. jaquote:Op zondag 22 september 2013 10:12 schreef 99.999 het volgende:
Misschien leuk om wat voorspellingen te doen?
1. Haalt de fdp de kiesdrempel?
2. Haalt de afd de kiesdrempel?
3. Welke coalitie gaat er gevormd worden?
4. Haalt de CSU in Beieren bij deze verkiezingen een absolute meerderheid?
twitter:zerohedge twitterde op zondag 22-09-2013 om 16:22:40German Election Turnout Higher Than 2009, Election Office Says; 41.4% as of 2 pm compared to 36.1% 2009 equivalent reageer retweet
Correctquote:Op zondag 22 september 2013 17:58 schreef Oud_student het volgende:
Wat gebeurt er met de restzetels van partijen die de 5% niet halen?
Worden die net als in Nederland naar rato (kiesdeler) verdeeld onder de andere partijen?
Als dit zo is en er zijn veel van deze reststemmen, dan kunnen de CDU + FDP de absolute meerderheid halen?
Ja, die worden verdeeld over de andere partijen. En ja, dit betekent dat bijvoorbeeld 48% van de stemmen genoeg kan zijn voor een meerderheid.quote:Op zondag 22 september 2013 17:58 schreef Oud_student het volgende:
Wat gebeurt er met de restzetels van partijen die de 5% niet halen?
Worden die net als in Nederland naar rato (kiesdeler) verdeeld onder de andere partijen?
Als dit zo is en er zijn veel van deze reststemmen, dan kunnen de CDU + FDP de absolute meerderheid halen?
Een soort lijstverbindingen?quote:Op zondag 22 september 2013 17:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Correct
Maar er zijn ook zogenaamde directe mandaten
Close to call (statistische fouten)quote:Op zondag 22 september 2013 18:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Exitpoll ard, FDP 4,7%, AFD 4,9%
Ja. Rood/rood/groen is misschien mogelijk als de AfD het niet redt, maar als dit een meerderheid haalt is dat er een van enkele zetels, dus niet realistisch.quote:
Nee, AFD wil uit de Euro, dat is hun kernpunt.quote:Op zondag 22 september 2013 18:02 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Close to call (statistische fouten)
Is CDU +AFD denkbaar, of gaat Merkel daar niet aan?
Denk dat de SPD en de Groenen elk liever met de Union regeren dan met die Linke.quote:Op zondag 22 september 2013 18:10 schreef freako het volgende:
[..]
Ja. Rood/rood/groen is misschien mogelijk als de AfD het niet redt, maar als dit een meerderheid haalt is dat er een van enkele zetels, dus niet realistisch.
twitter:JaapJansen twitterde op zondag 22-09-2013 om 18:16:41ARD/ZDF/RTL: CDU/CSU 42,0/42,5/42,0, SPD 26,0/26,5/25,5, FDP 4,7/4,5/5,0, LIN 8,5/8,5/8,5, GRÜ 8,0/8,0/8,5, AfD 4,9/4,8/4,5 reageer retweet
de hype is voorbijquote:Op zondag 22 september 2013 18:16 schreef Pietverdriet het volgende:
Piraten 2,3 %
Dat zag er nog niet zo lang geleden heel anders uit
Volgens de ZDF:quote:Op zondag 22 september 2013 18:20 schreef Reya het volgende:
FDP vliegt er ook in Hessen uit, volgens de prognoses.
De FDP heeft het ook echt wel over zichzelf afgeroepen.quote:Op zondag 22 september 2013 18:22 schreef Hexagon het volgende:
Als je linkse Duitsers op het graf van de FDP wilt zien dansen
https://twitter.com/search?q=fdp&src=typd
Als die Linke het niet haalt zou Rood-Groen kunnen gaan regeren in Wiesbaden.quote:Op zondag 22 september 2013 18:21 schreef freako het volgende:
[..]
Volgens de ZDF:
Hessen
CDU 40,5%
SPD 32,5%
Grüne 9,5%
Linke 5,0%
FDP 4,5%
AfD 4,0%
Overig 4,0%
Helemaal waar, prutsers, en de union heeft daar krachtig aan meegeholpenquote:Op zondag 22 september 2013 18:24 schreef Reya het volgende:
[..]
De FDP heeft het ook echt wel over zichzelf afgeroepen.
EU = frans duitse asquote:Op zondag 22 september 2013 18:23 schreef SeLang het volgende:
We worden dus uitgeleverd aan de EU. De Duitse verkiezingen waren de laatste hoop voor de Nederlandse democratie.
Met een minimale meerderheid. In de prognose van de ARD staan Die Linke op 6,0%, dus die redden het waarschijnlijk wel.quote:Op zondag 22 september 2013 18:24 schreef Reya het volgende:
[..]
Als die Linke het niet haalt zou Rood-Groen kunnen gaan regeren in Wiesbaden.
Het hangt er allemaal nog erg om inderdaad. Een procentpunt verschil met exitpolls is niet ondenkbaar.quote:Op zondag 22 september 2013 18:30 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar goed, ik kan me nog herinneren dat Stoiber riep dat hij de verkiezingen had gewonnen en daarna kwam 4 jaar Schroeder aan de macht
55 jaar dictatuur en niets daarvan geleerdquote:Op zondag 22 september 2013 18:33 schreef freako het volgende:
De ARD heeft ook een exitpoll voor West- en Oost-Duitsland:
Union: 42,5% | 38,0%
SPD 27,5% | 19,0%
Linke 5,5% | 20,5%
Grüne 8,5% | 6,5%
FDP 5,0% | 3,0%
AfD 4,5% | 6,0%
Overig 6,5% | 7,0%
Ik heb niet voor niets een Mauer tussen West en Oost gezet.quote:Op zondag 22 september 2013 18:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
55 jaar dictatuur en niets daarvan geleerd
Pff, ik zou ook niet verbaasd zijn dat als Steinbruck een meerderheid krijgt voor Rood Rood Groen hij dat nog doet ook.quote:Op zondag 22 september 2013 18:36 schreef Hexagon het volgende:
Overigens zolang de SPD zo verkrampt blijft omgaan met de Linke dan denk ik niet dat ze nog snel kans gaan hebben op een nieuwe kanselier
En de SPD in de opiniepeilingen ook denk ikquote:Op zondag 22 september 2013 18:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Pff, ik zou ook niet verbaasd zijn dat als Steinbruck een meerderheid krijgt voor Rood Rood Groen hij dat nog doet ook.
Minimumloon naar 15 euro, veel meer lastendruk voor iedereen vanaf modaal en hoger en de binnenlandse consumptie gillend naar het dal
Gelukkig voor deze mensen bestaan er nog landen waar de waarden van de DDR hoog in het vaandel staan. Venezuela, bijvoorbeeld.quote:Op zondag 22 september 2013 18:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
55 jaar dictatuur en niets daarvan geleerd
En ook bij Nederlanders als Linkse Boomknuffelaarquote:Op zondag 22 september 2013 18:54 schreef Reya het volgende:
[..]
Gelukkig voor deze mensen bestaan er nog landen waar de waarden van de DDR hoog in het vaandel staan. Venezuela, bijvoorbeeld.
Wat dacht je dan ? een coalitie van FDP en AFD ofzo ?quote:Op zondag 22 september 2013 18:23 schreef SeLang het volgende:
We worden dus uitgeleverd aan de EU. De Duitse verkiezingen waren de laatste hoop voor de Nederlandse democratie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |