abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131219664
Nog een week (22 september) en onze Oosterburen gaan naar de stembus. En de grote vraag is of Angela Merkel overeind blijft. Hoeveel de SPD en de Groenen winnen.

Dan is het de vraag of de FDP en Die Linke de kiesdrempel zullen halen nu ze beide ernstig onder vuur liggen.

En dan is er nog de Piratenpartij die vermoedelijk het parlement gaat betreden.
En de rechtsgekkies van de NPD zullen ws ook meedoen.

Hier een goed overzicht van de peilingen
http://www.wahlrecht.de/umfragen/index.htm

De Volkskrant heeft een dossier op haar site over deze verkiezingen. Wellicht leuk als achtergronden.

http://www.volkskrant.nl/(...)uitsland/index.dhtml

Enkele (mogelijke) hoofdrolspelers (Overigens zijn nog niet al deze lijsttrekkers zeker maar het is een voorlopige galerij)

Angela Merkel (CDU)

Horst Seehofer (CSU)

Peer Steinbruck (SPD)

Philipp Rosler (FDP)

Jurgen Trittin (De Groenen)

Klaus Ernst (Die Linke)

Sebastian Nerz (Piratenpatij)

Holger Apfel (NPD)

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 17-09-2013 12:21:05 ]
pi_131219701
Laatste post:

Ach, CSU zonder FDP is volgens mij nog altijd beter dan CSU met FDP.

En dan gaat het me niet eens zozeer om de standpunten van de FDP, maar om hun manier van politiek voeren. Van gemeentelijk tot federaal niveau vaak niet echt serieus maar meer zo van "nu we in de regering zitten zullen we wel eens even..." :')
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 15 september 2013 @ 22:34:56 #3
862 Arcee
Look closer
pi_131219897
Te laat, zonde van het mooie id. :{

2020602. 8-)
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_131220001
Ja ik dacht van, ik heb de lapo, dus ik zet in het nieuwe topic even de datum in de OP, is zo'n andere oelewapper eerder. :X
pi_131220803
die oelewapper ben ik
pi_131235887
Na de actie van Steinbrück met de middelvinger ben ik benieuwd of hij nog serieus genomen gaat worden. Ik kan er echt niet bij dat iemand die premier wil worden zo iets doet? Ik kwam hier nog een interessante vergelijking/peiling van het online bereik van CDU en SDP en Merkel en Steinbrück tegen. Als je dit mag geloven dan wint de CDU met Angela. Ik ben benieuwd. Vond het tv debat overigens erg oudbollig. Ben ik dan de enige? Het lijkt wel of ze in Duitsland nog 20 jaar achterlopen. Alles is zo braaf als je het mij vraagt..

[ Bericht 8% gewijzigd door leona1 op 16-09-2013 13:47:36 (link werkte niet) ]
pi_131237519
http://www.spiegel.de/pol(...)n-bund-a-922388.html

Enkele commentaren op de CSU-overwinning: er wordt verwacht dat een 'grote coalitie' nu zeer waarschijnlijk is, en dat CSU-leider Horst Seehofer een soort van 'interne oppositie' jegens Merkel kan gaan voeren.
pi_131240211
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 13:46 schreef leona1 het volgende:
Na de actie van Steinbrück met de middelvinger ben ik benieuwd of hij nog serieus genomen gaat worden. Ik kan er echt niet bij dat iemand die premier wil worden zo iets doet? Ik kwam hier nog een interessante vergelijking/peiling van het online bereik van CDU en SDP en Merkel en Steinbrück tegen. Als je dit mag geloven dan wint de CDU met Angela. Ik ben benieuwd. Vond het tv debat overigens erg oudbollig. Ben ik dan de enige? Het lijkt wel of ze in Duitsland nog 20 jaar achterlopen. Alles is zo braaf als je het mij vraagt..
Idd, het is Frau Doktor Merkel voor en na :)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  maandag 16 september 2013 @ 15:47:43 #9
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_131240706
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 13:46 schreef leona1 het volgende:
Hoezo is anders gelijk achterlopen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 16 september 2013 @ 15:54:38 #10
198365 Morendo
The Real Deal
pi_131240977
http://www.stern.de/polit(...)rderung-2058147.html

Arme Groenen, wat een toeval dat zoiets net een week voor de verkiezingen uitkomt!
Die Lebenslust bringt dich um.
  maandag 16 september 2013 @ 15:57:28 #11
45206 Pietverdriet
pi_131241089
Edit
pi_131243005
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 15:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hoezo is anders gelijk achterlopen?
Ik vind de duitse politieke debat-cultuur een verademing.. zéker als je het vergelijkt met de straatvechters- en -roept-u-maar-mentaliteit in de nederlandse politiek en de neiging elkaar zoveel mogelijk af te zeiken of goedkoop te scoren.

Ook bv duitse politieke talkshows zijn wat betreft de discussieronde's vaak erg interssant, en juist wat diepergravend en inhoudelijk

quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 15:54 schreef Morendo het volgende:
http://www.stern.de/polit(...)rderung-2058147.html

Arme Groenen, wat een toeval dat zoiets net een week voor de verkiezingen uitkomt!
Is een al langer lopende discussie, ook met betrekking tot Daniel Cohn-Bendit en diens uitlatingen en de discussie die dat opriep...

Ik denk echter dat de Grünen sowieso al enorm in de hoek zitten waar nu klappen vallen... een paar maandjes terug leken ze een van de grote winnaars te worden, maar Trittin zelf heeft ook een dusdanig slechte campagne gevoerd en onhandig zich gepositioneerd dat alle kiezers hard wegliepen.

En eigenlijk denk ook dat de rest van de erg brede top in die partij hem en die excuus-truus graag ziet verdrinken... Trittin heeft ietwat zn boog overspannen door de Kar eigenlijk aleen te willen trekken (ze vinden wel heel ouderwets dat er altijd ook een vrouw bij moet zijn en een duo-lijstrtekkerschap, wat mij een beetje oubollig overkomt, maar daarom koos Trittin een weinig kleurrijke en onervaren dame, Katrin Göring-Eckardt)

[ Bericht 24% gewijzigd door RM-rf op 16-09-2013 16:51:13 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_131243212
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 16:45 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Ik vind de duitse politieke debat-cultuur een verademing.. zéker als je het vergelijkt met de straatvechters- en -roept-u-maar-mentaliteit in de nederlandse politiek en de neiging elkaar zoveel mogelijk af te zeiken of goedkoop te scoren.

Ook bv duitse politieke talkshows zijn wat betreft de discussieronde's vaak erg interssant, en juist wat diepergravend en inhoudelijk
Maar is maar 1 echt debat voor toch eigenlijk de belangrijkste verkiezingen in de EU nog wel van deze tijd?
  maandag 16 september 2013 @ 16:51:48 #14
45206 Pietverdriet
pi_131243241
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 16:45 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Na, zo geweldig zijn ze ook weer niet. Ook veel door elkaar heen gepraat en gewauwel
  maandag 16 september 2013 @ 16:53:29 #15
45206 Pietverdriet
pi_131243308
quote:
7s.gif Op maandag 16 september 2013 16:51 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Maar is maar 1 echt debat voor toch eigenlijk de belangrijkste verkiezingen in de EU nog wel van deze tijd?
Tja, voor Nederland en Europa veel belangrijker dan bv de Amerikaanse verkiezingen, maar als je het verschil in Media aandacht ziet, zelfs hier in Duitsland is er volgens mij meer en langer aandacht voor de verkiezingen in de VS
pi_131243383
quote:
7s.gif Op maandag 16 september 2013 16:51 schreef 99.999 het volgende:

[..]

waarom niet?

Debatten zijn eigenlijk ook weinigzeggend en gewoon een van de vele politieke mediums..., naats de politieke rede's, bezoeken in het land en campagne-toeren

Wel zullen ze van de CDU bewust gekozen hebben Merkel liever buiten een mogelijk tweede debat te houden... Merkel is nooit een erg sterke debatter geweest, en heeft eigenlijk altijd na debatten eerder verloren, tegen Schröder zelfs nog een flink stuk erger.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_131243473
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 16:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Tja, voor Nederland en Europa veel belangrijker dan bv de Amerikaanse verkiezingen, maar als je het verschil in Media aandacht ziet, zelfs hier in Duitsland is er volgens mij meer en langer aandacht voor de verkiezingen in de VS
De Nederlandse media proberen het echt wel maar het blijft erg behelpen inderdaad. Erg jammer, ben dan ook blij met deze topicreeks op FOK! waardoor in elk geval jullie kennis hier ook binnen komt.
pi_131243536
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 16:55 schreef RM-rf het volgende:

[..]

waarom niet?

Debatten zijn eigenlijk ook weinigzeggend en gewoon een van de vele politieke mediums..., naats de politieke rede's, bezoeken in het land en campagne-toeren

Wel zullen ze van de CDU bewust gekozen hebben Merkel liever buiten een mogelijk tweede debat te houden... Merkel is nooit een erg sterke debatter geweest, en heeft eigenlijk altijd na debatten eerder verloren, tegen Schröder zelfs nog een flink stuk erger.
Tja, het talent (overtuigingskracht) in het debat is toch ook wel een van de onderdelen waar kiezers hun stem mede op baseren. Meer dan 1 (waarbij iemand makkelijk een slechte dag kan hebben) zou ik dus niet zo gek vinden.

Maar goed, dat is een persoonlijke voorkeur.
  maandag 16 september 2013 @ 16:59:46 #19
45206 Pietverdriet
pi_131243547
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 16:55 schreef RM-rf het volgende:

[..]

waarom niet?

Schröder verloor echter weer na de verkiezingen de realiteit.
  maandag 16 september 2013 @ 17:01:07 #20
198365 Morendo
The Real Deal
pi_131243600
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 16:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Schröder verloor echter weer na de verkiezingen de realiteit.
Briljante tv. Met Stoiber die Schroeder's bloed zichtbaar kon drinken.
Die Lebenslust bringt dich um.
  maandag 16 september 2013 @ 17:05:14 #21
45206 Pietverdriet
pi_131243747
quote:
6s.gif Op maandag 16 september 2013 17:01 schreef Morendo het volgende:

[..]

Briljante tv. Met Stoiber die Schroeder's bloed zichtbaar kon drinken.
De verkiezingen daarvoor was het ook al zo geweldig toen Stoiber bij het horen van de Exitpolls riep dat hij de verkiezingen gewonnen had,
Dewey defeats Truman zei ik toen gelijk.
Vrienden van me waarmee ik zat te kijken kende die blunder trouwens niet

http://en.wikipedia.org/wiki/Dewey_Defeats_Truman
pi_131244412
Middelbare school materiaal bij mij dacht ik.
  maandag 16 september 2013 @ 17:27:04 #23
45206 Pietverdriet
pi_131244464
quote:
1s.gif Op maandag 16 september 2013 17:25 schreef 99.999 het volgende:
Middelbare school materiaal bij mij dacht ik.
Tja, keek met een groep bestaande uit Duitsers, Nederlanders, Britten en Ieren
pi_131244777
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 17:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Tja, keek met een groep bestaande uit Duitsers, Nederlanders, Britten en Ieren
Dan verwacht je me bijval inderdaad :P.
  maandag 16 september 2013 @ 17:39:53 #25
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131244920
Hoe groot achten jullie de kans dat AfD de kiesdrempel weet te overschrijden volgende week?

In de peilingen kruipen ze steeds dichter richting de FDP en de 5% lijkt het. Daarentegen is het ook nogal lastig om de aanhang te peilen van zo'n nieuwe partij, die nog nergens aan verkiezingen heeft deelgenomen, en peilingen hebben flinke foutmarges.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')