abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131219664
Nog een week (22 september) en onze Oosterburen gaan naar de stembus. En de grote vraag is of Angela Merkel overeind blijft. Hoeveel de SPD en de Groenen winnen.

Dan is het de vraag of de FDP en Die Linke de kiesdrempel zullen halen nu ze beide ernstig onder vuur liggen.

En dan is er nog de Piratenpartij die vermoedelijk het parlement gaat betreden.
En de rechtsgekkies van de NPD zullen ws ook meedoen.

Hier een goed overzicht van de peilingen
http://www.wahlrecht.de/umfragen/index.htm

De Volkskrant heeft een dossier op haar site over deze verkiezingen. Wellicht leuk als achtergronden.

http://www.volkskrant.nl/(...)uitsland/index.dhtml

Enkele (mogelijke) hoofdrolspelers (Overigens zijn nog niet al deze lijsttrekkers zeker maar het is een voorlopige galerij)

Angela Merkel (CDU)

Horst Seehofer (CSU)

Peer Steinbruck (SPD)

Philipp Rosler (FDP)

Jurgen Trittin (De Groenen)

Klaus Ernst (Die Linke)

Sebastian Nerz (Piratenpatij)

Holger Apfel (NPD)

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 17-09-2013 12:21:05 ]
pi_131219701
Laatste post:

Ach, CSU zonder FDP is volgens mij nog altijd beter dan CSU met FDP.

En dan gaat het me niet eens zozeer om de standpunten van de FDP, maar om hun manier van politiek voeren. Van gemeentelijk tot federaal niveau vaak niet echt serieus maar meer zo van "nu we in de regering zitten zullen we wel eens even..." :')
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 15 september 2013 @ 22:34:56 #3
862 Arcee
Look closer
pi_131219897
Te laat, zonde van het mooie id. :{

2020602. 8-)
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_131220001
Ja ik dacht van, ik heb de lapo, dus ik zet in het nieuwe topic even de datum in de OP, is zo'n andere oelewapper eerder. :X
pi_131220803
die oelewapper ben ik
pi_131235887
Na de actie van Steinbrück met de middelvinger ben ik benieuwd of hij nog serieus genomen gaat worden. Ik kan er echt niet bij dat iemand die premier wil worden zo iets doet? Ik kwam hier nog een interessante vergelijking/peiling van het online bereik van CDU en SDP en Merkel en Steinbrück tegen. Als je dit mag geloven dan wint de CDU met Angela. Ik ben benieuwd. Vond het tv debat overigens erg oudbollig. Ben ik dan de enige? Het lijkt wel of ze in Duitsland nog 20 jaar achterlopen. Alles is zo braaf als je het mij vraagt..

[ Bericht 8% gewijzigd door leona1 op 16-09-2013 13:47:36 (link werkte niet) ]
pi_131237519
http://www.spiegel.de/pol(...)n-bund-a-922388.html

Enkele commentaren op de CSU-overwinning: er wordt verwacht dat een 'grote coalitie' nu zeer waarschijnlijk is, en dat CSU-leider Horst Seehofer een soort van 'interne oppositie' jegens Merkel kan gaan voeren.
pi_131240211
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 13:46 schreef leona1 het volgende:
Na de actie van Steinbrück met de middelvinger ben ik benieuwd of hij nog serieus genomen gaat worden. Ik kan er echt niet bij dat iemand die premier wil worden zo iets doet? Ik kwam hier nog een interessante vergelijking/peiling van het online bereik van CDU en SDP en Merkel en Steinbrück tegen. Als je dit mag geloven dan wint de CDU met Angela. Ik ben benieuwd. Vond het tv debat overigens erg oudbollig. Ben ik dan de enige? Het lijkt wel of ze in Duitsland nog 20 jaar achterlopen. Alles is zo braaf als je het mij vraagt..
Idd, het is Frau Doktor Merkel voor en na :)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  maandag 16 september 2013 @ 15:47:43 #9
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_131240706
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 13:46 schreef leona1 het volgende:
Hoezo is anders gelijk achterlopen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 16 september 2013 @ 15:54:38 #10
198365 Morendo
The Real Deal
pi_131240977
http://www.stern.de/polit(...)rderung-2058147.html

Arme Groenen, wat een toeval dat zoiets net een week voor de verkiezingen uitkomt!
Die Lebenslust bringt dich um.
  maandag 16 september 2013 @ 15:57:28 #11
45206 Pietverdriet
pi_131241089
Edit
pi_131243005
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 15:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hoezo is anders gelijk achterlopen?
Ik vind de duitse politieke debat-cultuur een verademing.. zéker als je het vergelijkt met de straatvechters- en -roept-u-maar-mentaliteit in de nederlandse politiek en de neiging elkaar zoveel mogelijk af te zeiken of goedkoop te scoren.

Ook bv duitse politieke talkshows zijn wat betreft de discussieronde's vaak erg interssant, en juist wat diepergravend en inhoudelijk

quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 15:54 schreef Morendo het volgende:
http://www.stern.de/polit(...)rderung-2058147.html

Arme Groenen, wat een toeval dat zoiets net een week voor de verkiezingen uitkomt!
Is een al langer lopende discussie, ook met betrekking tot Daniel Cohn-Bendit en diens uitlatingen en de discussie die dat opriep...

Ik denk echter dat de Grünen sowieso al enorm in de hoek zitten waar nu klappen vallen... een paar maandjes terug leken ze een van de grote winnaars te worden, maar Trittin zelf heeft ook een dusdanig slechte campagne gevoerd en onhandig zich gepositioneerd dat alle kiezers hard wegliepen.

En eigenlijk denk ook dat de rest van de erg brede top in die partij hem en die excuus-truus graag ziet verdrinken... Trittin heeft ietwat zn boog overspannen door de Kar eigenlijk aleen te willen trekken (ze vinden wel heel ouderwets dat er altijd ook een vrouw bij moet zijn en een duo-lijstrtekkerschap, wat mij een beetje oubollig overkomt, maar daarom koos Trittin een weinig kleurrijke en onervaren dame, Katrin Göring-Eckardt)

[ Bericht 24% gewijzigd door RM-rf op 16-09-2013 16:51:13 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_131243212
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 16:45 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Ik vind de duitse politieke debat-cultuur een verademing.. zéker als je het vergelijkt met de straatvechters- en -roept-u-maar-mentaliteit in de nederlandse politiek en de neiging elkaar zoveel mogelijk af te zeiken of goedkoop te scoren.

Ook bv duitse politieke talkshows zijn wat betreft de discussieronde's vaak erg interssant, en juist wat diepergravend en inhoudelijk
Maar is maar 1 echt debat voor toch eigenlijk de belangrijkste verkiezingen in de EU nog wel van deze tijd?
  maandag 16 september 2013 @ 16:51:48 #14
45206 Pietverdriet
pi_131243241
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 16:45 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Na, zo geweldig zijn ze ook weer niet. Ook veel door elkaar heen gepraat en gewauwel
  maandag 16 september 2013 @ 16:53:29 #15
45206 Pietverdriet
pi_131243308
quote:
7s.gif Op maandag 16 september 2013 16:51 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Maar is maar 1 echt debat voor toch eigenlijk de belangrijkste verkiezingen in de EU nog wel van deze tijd?
Tja, voor Nederland en Europa veel belangrijker dan bv de Amerikaanse verkiezingen, maar als je het verschil in Media aandacht ziet, zelfs hier in Duitsland is er volgens mij meer en langer aandacht voor de verkiezingen in de VS
pi_131243383
quote:
7s.gif Op maandag 16 september 2013 16:51 schreef 99.999 het volgende:

[..]

waarom niet?

Debatten zijn eigenlijk ook weinigzeggend en gewoon een van de vele politieke mediums..., naats de politieke rede's, bezoeken in het land en campagne-toeren

Wel zullen ze van de CDU bewust gekozen hebben Merkel liever buiten een mogelijk tweede debat te houden... Merkel is nooit een erg sterke debatter geweest, en heeft eigenlijk altijd na debatten eerder verloren, tegen Schröder zelfs nog een flink stuk erger.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_131243473
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 16:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Tja, voor Nederland en Europa veel belangrijker dan bv de Amerikaanse verkiezingen, maar als je het verschil in Media aandacht ziet, zelfs hier in Duitsland is er volgens mij meer en langer aandacht voor de verkiezingen in de VS
De Nederlandse media proberen het echt wel maar het blijft erg behelpen inderdaad. Erg jammer, ben dan ook blij met deze topicreeks op FOK! waardoor in elk geval jullie kennis hier ook binnen komt.
pi_131243536
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 16:55 schreef RM-rf het volgende:

[..]

waarom niet?

Debatten zijn eigenlijk ook weinigzeggend en gewoon een van de vele politieke mediums..., naats de politieke rede's, bezoeken in het land en campagne-toeren

Wel zullen ze van de CDU bewust gekozen hebben Merkel liever buiten een mogelijk tweede debat te houden... Merkel is nooit een erg sterke debatter geweest, en heeft eigenlijk altijd na debatten eerder verloren, tegen Schröder zelfs nog een flink stuk erger.
Tja, het talent (overtuigingskracht) in het debat is toch ook wel een van de onderdelen waar kiezers hun stem mede op baseren. Meer dan 1 (waarbij iemand makkelijk een slechte dag kan hebben) zou ik dus niet zo gek vinden.

Maar goed, dat is een persoonlijke voorkeur.
  maandag 16 september 2013 @ 16:59:46 #19
45206 Pietverdriet
pi_131243547
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 16:55 schreef RM-rf het volgende:

[..]

waarom niet?

Schröder verloor echter weer na de verkiezingen de realiteit.
  maandag 16 september 2013 @ 17:01:07 #20
198365 Morendo
The Real Deal
pi_131243600
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 16:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Schröder verloor echter weer na de verkiezingen de realiteit.
Briljante tv. Met Stoiber die Schroeder's bloed zichtbaar kon drinken.
Die Lebenslust bringt dich um.
  maandag 16 september 2013 @ 17:05:14 #21
45206 Pietverdriet
pi_131243747
quote:
6s.gif Op maandag 16 september 2013 17:01 schreef Morendo het volgende:

[..]

Briljante tv. Met Stoiber die Schroeder's bloed zichtbaar kon drinken.
De verkiezingen daarvoor was het ook al zo geweldig toen Stoiber bij het horen van de Exitpolls riep dat hij de verkiezingen gewonnen had,
Dewey defeats Truman zei ik toen gelijk.
Vrienden van me waarmee ik zat te kijken kende die blunder trouwens niet

http://en.wikipedia.org/wiki/Dewey_Defeats_Truman
pi_131244412
Middelbare school materiaal bij mij dacht ik.
  maandag 16 september 2013 @ 17:27:04 #23
45206 Pietverdriet
pi_131244464
quote:
1s.gif Op maandag 16 september 2013 17:25 schreef 99.999 het volgende:
Middelbare school materiaal bij mij dacht ik.
Tja, keek met een groep bestaande uit Duitsers, Nederlanders, Britten en Ieren
pi_131244777
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 17:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Tja, keek met een groep bestaande uit Duitsers, Nederlanders, Britten en Ieren
Dan verwacht je me bijval inderdaad :P.
  maandag 16 september 2013 @ 17:39:53 #25
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131244920
Hoe groot achten jullie de kans dat AfD de kiesdrempel weet te overschrijden volgende week?

In de peilingen kruipen ze steeds dichter richting de FDP en de 5% lijkt het. Daarentegen is het ook nogal lastig om de aanhang te peilen van zo'n nieuwe partij, die nog nergens aan verkiezingen heeft deelgenomen, en peilingen hebben flinke foutmarges.
  maandag 16 september 2013 @ 18:03:48 #26
45206 Pietverdriet
pi_131245796
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 17:39 schreef freako het volgende:
Hoe groot achten jullie de kans dat AfD de kiesdrempel weet te overschrijden volgende week?

In de peilingen kruipen ze steeds dichter richting de FDP en de 5% lijkt het. Daarentegen is het ook nogal lastig om de aanhang te peilen van zo'n nieuwe partij, die nog nergens aan verkiezingen heeft deelgenomen, en peilingen hebben flinke foutmarges.
Heel dicht bij de 0%
Gezien de verkiezingen in Beieren denk ik dat veel aanhang van de Union hun tweede stem op de FDP zetten, want anders komt de union in de oppositie. Als de FDP niet over de kiesdrempel komt (die kans acht ik niet groot, maar zeker aanwezig) wordt het een rood, rood, groene coalitie, en dan gaat ook in D de crisis beginnen
  maandag 16 september 2013 @ 18:25:26 #27
45206 Pietverdriet
pi_131246524
pi_131247885
jazeker
pi_131252886
-toen had ik je linkje nog niet gelezen-
  maandag 16 september 2013 @ 20:37:33 #30
45206 Pietverdriet
pi_131253045
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 20:34 schreef arjan1112 het volgende:

[..]

rood / groen of de grote coalitie dan, de linkspartij gaat de kiesdrempel toch niet halen ?
De Linkspartei is in de peilingen bijna 2 keer zo groot als de FDP
Rood Groen heeft geen meerderheid.
De SPD is na Schöder zeer naar links gerukt.
pi_131255250
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2013 17:39 schreef freako het volgende:

ik dacht eigenlijk ook dat ze vrijwel kansenloos waren...

maar vaanavond op de radio was er nog een opiniepeiler die stelde dat het zeker niet ondenkbaar was dat de AfD het zou redden ...

in de peilingen zaten ze tussen de 3% en 5%... waarbij het zeker lastig was dat er zeker bij die partij veel mensen zijn die niet bij opiniepeilingen aangeven dat ze dat stemmen, omdat het toch wat meer ondere en 'taboe' valt...

tevens zijn er de 'onafhankelijken' die pas op het allerlaatste moment hun stem bepaalden en die hadden wel degelijk een grote aantrekkingskracht op de AfD...
Dat werd gekoppeld aan het opvallend succes van de Freie Wähler in Bayern, die daar nu met 9% derde grootste partij zijn (overigens wel een procentpunt verloren tov 2009)...

Iig waren FDP en CDU zeker op hun hoede voor de AfD nu... een eventueel onvoorzien succes zou vermoedelijk een streep door de rekening van een FDP+CDU meerderheid zijn

quote:
1s.gif Op maandag 16 september 2013 20:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De Linkspartei is in de peilingen bijna 2 keer zo groot als de FDP
Rood Groen heeft geen meerderheid.
De SPD is na Schöder zeer naar links gerukt.
In de Cicero van deze maand, een politiek magazine dat zich wat meer concentreert over de 'achtergronden' staat een groot artikel over de pogingen van Sigmar Gabriel om, achter de rug van Steinbrück te werken aan een mogelijke toekomstige samenwerking tussen grünen, SPD en Linkspartei...

Bij de Grünen lijkt ook Jürgen Trittin erop te willen doelen (met momenteel weinig succes, ik zet Trittin ergens vooraan als na 22 september de koppen op de hakblokken gelegd worden).
En zeker in de Landspolitiek zijn er meerdere lokale pogingen die een basis lijken te leggen...

enkel denk ik serieus dat Steinbrück momenteel een duidelijke tegenwicht vormt.. die zal noit met de Linkspartei samen kunnen gaan... zeker niet dat west-duitse deel dat met LaFntaine of later bij de protesten tegen Harz-IV en Agenda 2012 afgesplitsts werd van de SPD
pi_131268797
Iedereen maakt fouten.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_131274343
De Volkskrant heeft een dossier op haar site over deze verkiezingen. Wellicht leuk als achtergronden.

http://www.volkskrant.nl/(...)uitsland/index.dhtml

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 17-09-2013 12:18:28 ]
  dinsdag 17 september 2013 @ 15:39:51 #35
45206 Pietverdriet
pi_131280832
quote:
Was in DDR tijden, alles was daar toch van het volk, hoe kan je dan kraker zijn.
pi_131284729
Lichtelijk offtopic, maar wel aan de duitse politiek gerelateerd
Een oude , deels politiek gemotiveerde traditie gaat in Berlijn komende zondag ook weer los...

De "Gemüseschlacht " aan de Oberbaumbrücke in Berlijn, tussen Kreuzberg en Friedrichshain
http://de.wikipedia.org/wiki/Gem%C3%BCseschlacht_(Berlin)

Meestal worden een van beide partijen door een politieke partei gesponsort, dit jaar zullen de Grünen en Linkspartei meedoen (en de reinigingskosten betalen)... soms ook de lokale 'Berg-partei', 'POGO-partei' (pogo-anarchristen, die echter dit jaar niet aan de verkiezingen meedoen) en de Piratenpartei zijn vaker van de partij.

De Gemüseschlacht is gebaseerd op een protest tegen een bestuurlijke her-indeling ein jaren negentig, waardoor twee concurerende wijken samengevoegd werden (een oostberlijns en een wetsberlijns,d eel, gescheiden door de Oberbaumbrücke en de Spree)..
De wijk die de jaarlijkse slag wint, mag zich 'heerser' over het andere deel noemen en dat jaar beweren dat zijn de andere wijk 'ge-annexeerd' hebben.

Deze keer is ook de eerste keer dat de Gemüseschlacht samenvalt met Bundestag-verkiezingen
  dinsdag 17 september 2013 @ 17:28:08 #37
45206 Pietverdriet
pi_131284864
Rare jongens, die Gothen
pi_131317123
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 15:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Was in DDR tijden, alles was daar toch van het volk, hoe kan je dan kraker zijn.
Je hebt duidelijk totaal geen kaas gegeten van het "real existierende Sozialismus".
  woensdag 18 september 2013 @ 16:39:44 #39
45206 Pietverdriet
pi_131317617
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2013 16:22 schreef Igen het volgende:

[..]

Je hebt duidelijk totaal geen kaas gegeten van het "real existierende Sozialismus".
En jij niet van ironie
pi_131318051
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2013 16:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En jij niet van ironie
Jawel, maar jouw grap raakt kant noch wal aangezien in de DDR helemaal niet alles van "het volk" was.

Dan heb ik het niet eens over de privileges voor de elite. De "altbau"-huizen waren bijvoorbeeld doorgaans in particulier bezit. De boel was alleen heel strikt gereglementeerd.
  woensdag 18 september 2013 @ 16:54:20 #41
45206 Pietverdriet
pi_131318117
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2013 16:52 schreef Igen het volgende:

[..]

Jawel, maar jouw grap raakt kant noch wal aangezien in de DDR helemaal niet alles van "het volk" was.

Dan heb ik het niet eens over de privileges voor de elite. De "altbau"-huizen waren bijvoorbeeld doorgaans in particulier bezit. De boel was alleen heel strikt gereglementeerd.
HapHapHap
pi_131318318
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2013 16:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

HapHapHap
ooh, dus je zit gewoon te trollen. Zeg dat dan meteen. :{w
pi_131318345
Heren, houdt het netjes aub.
  woensdag 18 september 2013 @ 17:19:31 #44
45206 Pietverdriet
pi_131318878
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2013 17:00 schreef Igen het volgende:

[..]

ooh, dus je zit gewoon te trollen. Zeg dat dan meteen. :{w
Nope, ik maak een ironische opmerking
pi_131384436
Peilingen van de FAZ

http://www.faz.net/aktuel(...)ichauf-12582910.html

CDU staat duidelijk vooraan met 39,5 procent..
SPD haalt 27%

maar dan wordt het spannend.
FDP staat op 5,5% en dat is maar net boven de kiesdrempel...
AfD staat op 4,5% en dat is er maar nét onder

Verder halen de Grünen en Linken beiden 9%

De mogelijke coalities zijn niet heel groot, haalt de AfD de kiesdrempel is eigenlijk enkel een grote coalitie mogelijk, CDU en SPD samen (wat Merkel en Steinbrück vast niet erg vinden).
Voor de FDP gaat het spannend worden, en ook lijkt er een uitslag mogelijk waar de roep om een Grün-Rot-Rot-coalitie een sterke roep zal kennen (maar ik betwijfel of Steinbrück en de meer conservatievere fractie in de SPD dat zal willen aanzien.. hooguit Gabriel en Nahles zullen daar mogelijk wel na een bepaalde uitslag openljk voor gaan pleiten)
  vrijdag 20 september 2013 @ 16:16:48 #46
45206 Pietverdriet
pi_131384648
Groen en Christelijk kan ook een coalitie worden, dan wordt het gezin helemaal heilig
  vrijdag 20 september 2013 @ 16:45:25 #47
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131385548
Leuk stuk over de verkiezingen en omringende incidenten

quote:
http://nieuws.thepostonli(...)van-de-verkiezingen/
Affaires stapelen zich op

De SPD pleit in zijn verkiezingsprogramma voor een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur. Hoe wenselijk is het dan als je dan zelf je aan de regels houdt. In mei werd Sigmar Gabriël zeer tot woede van de kiezer en de lijsttrekker betrapt op het te snel rijden. Met 180 kilometer per uur scheurde zijn auto over de snelweg bij Osnabrück. Jammer alleen dat medewerkers van “Stern TV” dat mee hebben gekregen. Gabriël liet weten dat hij zijn chauffeur de opdracht gegeven heeft om niet harder dan 130 kilometer te rijden. Toch komt het voor dat als Gabriël haast heeft, zijn chauffeur harder dan 130 rijdt. Gabriël heeft 500 euro aan de Deutsche Verkehrswacht gedoneerd en hoopt dat daarmee de zaak is afgedaan.

FDP dé blunderpartij

De FDP gaat toch wel als blunderpartij de verkiezingen in. Eerst waren er de vrouwonvriendelijke opmerkingen van Rainer Brüdeler. Maar voor een verkiezingsspotje hebben ze een vrolijke fietsende familie gebruikt. Alleen jammer dat de rechtsextremisten van de NPD dezelfde familie hebben gebruikt. Trouwens is die familie helemaal niet Duits maar Sloveens dus ook de NPD ging nat. Verder gaat de FDP op gevaarlijk ijs door een Zweitstimmenkampagne te beginnen. Zo lijkt het net alsof de partij het niet op eigen kracht kan rooien. Trouwens is Angela Merkel mordicus tegen het weggeven van stemmen aan de FDP. Toch wil Merkel niets liever dan met de FDP regeren. Zelf mag ze echter niet de FDP promoten. Daarom wordt er een zwaargewicht in de strijd geworpen. Helmut Kohl steunde in de “Bild” openlijk de FDP. Nu is de Bild een zeer invloedrijke krant en de krant is vrij invloedrijk met een voorkeur voor een rechtse coalitie. Om de lezers een keuze op de FDP aantrekkelijk te maken werden bij het interview met Kohl ook een paar knappe journalistes afgebeeld. Nu is het afwachten of de vrouwelijk charme van de Bildzeitung en de vaderlijke woorden van Kohl de FDP in het parlement krijgen. Maar het is duidelijk dat de Duitse liberalen een groot imagoprobleem hebben.

Groenen en pedofilie

Het bontst maken het de Groenen. Het weekblad Stern heeft ontdekt dat Jürgen Trittin in 1981 contact had met een vereniging van pedofielen. De afdeling Göttingen wilde pedofilie legaliseren en Trittin moest het standpunt van die vereniging achterhalen. Niemand beweert dat Trittin zelf voor de legalisering van pedofilie was maar waar men wel over viel is het feit dat Trittin net doet alsof hij het niet herinnert. Vooral de CDU en de FDP willen daarom dat Trittin opstapt als lijsttrekker van de Groenen. Ook neemt men het Trittin zeer kwalijk dat hij wel anderen aanvalt op hun fouten. Zo beschuldigde Trittin , Rainer Brüderle van de FDP van seksisme. Die beschuldiging kwam nadat Brüderle wat dubbelzinnige opmerkingen had gemaakt over een journaliste.

Dubbele moraal?

Ook gaf Trittin met veel misbaar een functie bij Werder Bremen op nadat zij een sponsoringcontract met een vleesbedrijf aanging. De Groenen kwamen verder in de problemen toen Claudia Roth, Trittin verdedigde. Zij kreeg er van langs want zij bekritiseerde terecht de bisschop van Augsburg, Walter Mixa, die in 2010 probeerde de misbruikschandalen in de kerk te vergoelijken. Maar wie tegen een bisschop kritisch is moet kritisch zijn tegen de eigen lijsttrekker. Anders hebben de Groenen een dubbele moraal en daar houdt de Duitse kiezer niet van.

Tenslotte is er nog het eurosceptische AfD. In de meeste peilingen doen ze het goed behalve bij Forsa en Allensbach. De meesten zouden dan de schouders er onder zetten en stemmen winnen. Niet Bernd Lücke van het AfD, hij beschuldigde de opiniepeilers er van de cijfers te vervalsen. Hoewel bij onderzoeken van Forsa nog nooit gebleken is dat de AfD boven of in de buurt van de 5% kwam hield Lücke bij hoog en bij laag vol dat de cijfers vervalst werden. Dat liet men bij Forsa zich niet op zich zitten en ze klaagden Lücke aan wegens smaad. De rechter gaf Forsa gelijk en verbood de AfD-leider nog langer te beweren dat Forsa met de cijfers geknoeid heeft. Doet Lücke dat wel, dan kost hem dat 250’000 Euro. Daarmee is de AfD nog voor de verkiezingen zijn geweest de grootste verliezer.
  vrijdag 20 september 2013 @ 17:09:37 #48
45206 Pietverdriet
pi_131386191
quote:
Blije Duitse familie in verkiezingsspotje liberalen én extreem-rechts
Door: Rolf Bos (Volkskrant.nl) − 30/08/13, 15u47
© FDP. De Sloveense familie figureert bij de liberale FDP.

Het is het gevaar dat elk modern reclamebureau bedreigt. Beeldmateriaal voor een campagne gebruiken dat al eerder is ingezet door de concurrent. Het overkwam de liberale FDP in Duitsland. De blije, fietsende 'Duitse' familie in een FDP-filmpje figureert ook in een verkiezingsspot van de rechts-extremistische NPD.

Meermaals was het filmpje al te zien in de aanloop naar de komende verkiezingen van 22 september. FDP-Partijleider Rainer Bruderle pleit in de clip voor 'solide financiën, belastingverlaging en meer persoonlijke vrijheid'. Daarna zien we een beeld van een jonge familie: twee volwassenen en twee kinderen, fietsend in een fris, groen en uiteraard typisch Duits landschap.

Een opmerkzame Duitse blogger merkte eerder deze week op dat dezelfde familie ook figureert in een filmpje van de NPD, de rechts-extremistische partij die in Duitsland nog net binnen de marges van de grondwet opereert. De blogger wist ook te melden dat dezelfde familie al eerder had opgetreden in een Finse reclame voor platte kaas.

Slovenië
Nog meer speurwerk bracht aan het licht dat de fietsfamilie helemaal niet in een Duits landschap fietst. Het materiaal komt uit Slovenië. Het is daar geschoten door de firma Simon Krzic. Dat laatste is weer een saillant detail voor de als xenofoob bekend staande NPD. Ook pijnlijk natuurlijk dat de FDP met een Sloveense familie reclame maakt voor een 'sterk Duitsland'.

Het 15 seconden durende hd-filmfragmentje blijkt te koop voor 170 dollar. Zowel NPD als FDP dacht er een koopje aan te hebben. De grappen waren de afgelopen dagen niet van de lucht op internet. "Wat hebben FDP, NPD en platte kaas gemeen? Het familiebeeld."

Bij de brave FDP reageerde men geschrokken. Het filmfragment wordt meteen uit de verkiezingsfilm verwijderd, aldus een woordvoerder. Maar dat gaat blijkbaar niet zo snel. Woensdag zond de ZDF het spotje nog uit in een reclameblokje.
pi_131387338
Wat ouder berichtje inderdaad. En dan komt het gezin niet eens uit Duitsland _O-
  vrijdag 20 september 2013 @ 21:15:32 #50
45206 Pietverdriet
pi_131394487
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')