quote:Over the Belgian Grand Prix weekend rumours spread around the paddock that BMW is taking another serious look at Formula One. Apparently, it is considering whether to return as an engine supplier in 2016 and this should not come as a surprise to regular Pitpass readers.
In May Pitpass' business editor Christian Sylt revealed that F1's boss Bernie Ecclestone believes BMW will return to the sport. "I would be surprised if we don't see BMW again," he said. BMW quit F1 at the end of 2009 selling its team back to Peter Sauber who originally sold it to the German manufacturer in 2005.
It explained that its exit was down to reasons of "sustainability and environmental compatibility" and it came soon after Honda sold its F1 team. However, Honda has been tempted to return and will come back in 2015 as an engine supplier to McLaren. The driving force is the change in the engine regulations next year to hybrid 1.6-litre turbocharged V6s which will have high-tech energy recovery systems. This will (hopefully) level the playing field and increase the chance of victory for a new manufacturer.
BMW spent an estimated £505m on its previous F1 campaign and only won one race. "I think they could come in. The amount of money they spent was not significant in the grand scheme of things. It makes sense for them to return," said Ecclestone.
Someone else who might influence the BMW board is Steven Althaus. He arrived in January as the company's new director of brand management but before joining BMW he worked for insurance company Allianz where he was heavily involved with its F1 partnership. As its head of global brand management and strategic partnerships he worked directly with Ecclestone and became well-acquainted with the benefits F1 can bring.
Ecclestone admits that the new engine regulations are an attraction to new manufacturers but he says that doesn't mean they will be good for F1. The new engines are expected to lose the high-pitched screaming noise which F1 has become famous for and Ecclestone believes that this could put fans off visiting races. However, he says it is too late to change them.
"The engines are fixed now like it or not. We have got what we have got so we have to keep our fingers' crossed," says Ecclestone. Despite this vote of confidence, there are still question marks over the plan.
As recently as May, a report in a UK F1 magazine suggested that a dispute between Renault and F1's commercial rightsholder could force the French manufacturer out of the sport. It claimed if that happens then Mercedes, Ferrari and Cosworth will have to "step into the breach until Honda arrives on the scene in 2015." It then quoted an unnamed team principal saying this could mean that in 2014 "it's back to V8s." Time will tell whether that happens.
Denk eerder aan een Williams waar ze dan in gaan stappen, mocht Williams niet voor Honda kiezen en de BMW-geruchten waar blijken te zijn. Andere kandidaat zou Lotus F1 zijn, zeker nu beide Red Bull-teams met Renault gaan rijdenquote:Op woensdag 4 september 2013 10:45 schreef Tarado het volgende:
[..]
Zou mooi zijn, te hopen dat ze Sauber redden uit handen van die Ruskies
Zou ik wel vreemd vinden, gezien het feit dat er nog zoveel BMW mensen bij Sauber rondlopen, kunnen ze niet maken.quote:Op woensdag 4 september 2013 10:58 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Denk eerder aan een Williams waar ze dan in gaan stappen, mocht Williams niet voor Honda kiezen en de BMW-geruchten waar blijken te zijn. Andere kandidaat zou Lotus F1 zijn, zeker nu beide Red Bull-teams met Renault gaan rijden
Williams gaat rijden met Mercedes motoren en Lotus wil juist meer betrokkenheid van Renault en Renault wil meer naamsbekendheid. Dus die zie ik Lotus nog wel een keer weer overnemen.quote:Op woensdag 4 september 2013 10:58 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Denk eerder aan een Williams waar ze dan in gaan stappen, mocht Williams niet voor Honda kiezen en de BMW-geruchten waar blijken te zijn. Andere kandidaat zou Lotus F1 zijn, zeker nu beide Red Bull-teams met Renault gaan rijden
mja, een te sterke Russische greep op Sauber kan BMW er juist van weerhouden om bij Sauber in te stappen.quote:Op woensdag 4 september 2013 11:01 schreef Tarado het volgende:
[..]
Zou ik wel vreemd vinden, gezien het feit dat er nog zoveel BMW mensen bij Sauber rondlopen, kunnen ze niet maken.
klopt, maar het gaat om 2016 en dus kan er nog veel gebeurenquote:Op woensdag 4 september 2013 11:02 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Williams gaat rijden met Mercedes motoren
ik heb er mijn twijfels over, aangezien Tavares weg is bij de sportafdeling van Renault en er bij het Franse merk mogelijk een andere koers uitgezet zal gaan wordenquote:en Lotus wil juist meer betrokkenheid van Renault en Renault wil meer naamsbekendheid. Dus die zie ik Lotus nog wel een keer weer overnemen.
Dat laatste kan er zelfs voor zorgen dat er volgend jaar helemaal niet met Renault motoren gereden gaat worden, wat ook in het bericht over BMW staat. Dat zou kunnen betekenen dat de turbo motoren worden opgeschoven naar 2015 en er volgend jaar nog met V8''s gereden gaat worden.quote:Op woensdag 4 september 2013 11:05 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
mja, een te sterke Russische greep op Sauber kan BMW er juist van weerhouden om bij Sauber in te stappen.
[..]
klopt, maar het gaat om 2016 en dus kan er nog veel gebeuren
[..]
ik heb er mijn twijfels over, aangezien Tavares weg is bij de sportafdeling van Renault en er bij het Franse merk mogelijk een andere koers uitgezet zal gaan worden
http://www.motorsport.com(...)formula-one-reports/
Doe deze baas dan ook maarquote:Op woensdag 4 september 2013 11:09 schreef Geralt het volgende:
BMW terug in de Formule 1?
Prima.
Deze baas ook terug aub:
[ afbeelding ]
Graag ja!quote:Op woensdag 4 september 2013 11:10 schreef Tarado het volgende:
[..]
Doe deze baas dan ook maar
[ afbeelding ]
Veel meer, die hadden sowieso het grootste budget toen ze meededenquote:Op woensdag 4 september 2013 11:12 schreef Geralt het volgende:
Overigens valt het me op dat BMW "slechts" 505 miljoen in zn F1 project gestoken had. Dat leverde 1 overwinning op.
Hoeveel heeft Toyota erin gestoken in die jaren? Iemand die dat weet toevallig?
Zeker. Laatst won ie nog in Duitsland in de WRC2-klasse en werd hij daar zesde algemeen ofzoquote:Op woensdag 4 september 2013 11:11 schreef Geralt het volgende:
[..]
Graag ja!
Tijdje al niks meer over gehoord. Nog steeds rally's aan het winnen?
Volgens mij was dat ca 450 miljoen per jaar, dat ze aan budget hadden.quote:Op woensdag 4 september 2013 11:12 schreef Geralt het volgende:
Overigens valt het me op dat BMW "slechts" 505 miljoen in zn F1 project gestoken had. Dat leverde 1 overwinning op.
Hoeveel heeft Toyota erin gestoken in die jaren? Iemand die dat weet toevallig?
Staat aan de leiding van het WRC2 kampioenschap met o.a. 3 overwinningen.quote:Op woensdag 4 september 2013 11:11 schreef Geralt het volgende:
[..]
Graag ja!
Tijdje al niks meer over gehoord. Nog steeds rally's aan het winnen?
Ach, als hij er niet uitgeknald was, hadden we wellicht geen Kimi gehad bij Lotusquote:Op woensdag 4 september 2013 11:11 schreef Geralt het volgende:
[..]
Graag ja!
Tijdje al niks meer over gehoord. Nog steeds rally's aan het winnen?
Of allebeiquote:Op woensdag 4 september 2013 11:26 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
Ach, als hij er niet uitgeknald was, hadden we wellicht geen Kimi gehad bij Lotus
quote:Op woensdag 4 september 2013 19:47 schreef alwaysonhold het volgende:
Robin Frijns gedumpt door Sauber. Wat had Doornbos het toch juist. Sukkeltje:
Sauber won't retain F1 reserve driver Robin Frijns for 2014
Sauber has told its Formula 1 reserve driver Robin Frijns that he will not be retained for next year.
The reigning Formula Renault 3.5 champion was signed up as the team's third driver last winter, but with Sauber's option on his contract expiring this month the Swiss outfit has decided not to keep him as part of their setup.
Frijns, who has scored one win in a bit-part GP2 campaign this year, is not racing at Monza this weekend and will not attend the race with Sauber.
"I don't know what happens now," the 22-year-old told AUTOSPORT. "All I know is I'm sitting at home and everybody is in Monza.
"I'm a free agent. I don't blame Sauber, they have to keep themselves alive as a team and I understand that.
"Of course they have a great history with young drivers and giving them a chance in Formula 1.
"But they also have a financial situation that everyone knows about, and that is something that is out of my hands."
TOUGH YEAR
Frijns, who won three junior single seater championships in succession (Formula BMW, Formula Renault Eurocup, Formula Renault 3.5) prior to this season, said his 2013 has been very hard to deal with.
"I've had a lot of downs this year," he added. "It's annoying but there is nothing I can do about it.
Robin Frijns 2013
"I helped Hilmer Motorsport get their first GP2 win which is a big achievement that I'm proud of.
"But other than that it has been a terrible year.
"Right now, we don't have a plan. The most important thing now is I'm free and I can do what I want.
"Hopefully someone gives me a chance to show what I can do."
With Sauber being one of the few F1 teams without the use of a simulator, Frijns's seat time as reserve driver has been limited to running at Silverstone's young driver test.
The outfit is also now in the process of preparing Russian FR3.5 racer Sergey Sirotkin for a graduation to F1, potentially as early as 2014 following a deal struck with a group of Russian investors.
Bron: Autosport.com
En niet eens meer de GP2 rijden in Monza. Nederlands beste coureur van dit moment zit thuis op een leeftijd waarin hij niet te lang thuis mag zitten, 22 is toch al een aardige leeftijd tegenwoordig...quote:Op woensdag 4 september 2013 20:09 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nu maar hopen dat hij volgend jaar bij de gp2 bij een team vooraan kan instappen en zich zo bij de andere teams de aandacht trekken.
Ik ben anders wel tot mijn 27ste thuis geblevenquote:Op woensdag 4 september 2013 20:11 schreef alwaysonhold het volgende:
[..]
En niet eens meer de GP2 rijden in Monza. Nederlands beste coureur van dit moment zit thuis op een leeftijd waarin hij niet te lang thuis mag zitten, 22 is toch al een aardige leeftijd tegenwoordig...
Kortom, Frijns carriere moet heel wat geluk nodig hebben wil het nog wat wordenquote:Op woensdag 4 september 2013 20:14 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Ik ben anders wel tot mijn 27ste thuis gebleven![]()
![]()
Maar wel bagger voor Frijns miljaarMaar was wel te verwachten na al die negatieve berichten de laatste aantal weken. En ik ben bang dat ie een ritje volgend jaar in de GP2 ook kan vergeten, tenzij die alsnog een fatsoenlijke sponsor kan vinden gedurende de winter.......
Ik denk eerder een fatsoenlijk management. Ik heb de indruk dat die Werner Heinz denkt dat Robin zijn resultaten wel voor zich spreken, en dat de sponsoren daarom wel naar hem zullen komen.quote:Op woensdag 4 september 2013 20:16 schreef alwaysonhold het volgende:
[..]
Kortom, Frijns carriere moet heel wat geluk nodig hebben wil het nog wat worden![]()
Helaas kon hij weinig aan die resultaten doen.quote:Op woensdag 4 september 2013 20:22 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Ik denk eerder een fatsoenlijk management. Ik heb de indruk dat die Werner Heinz denkt dat Robin zijn resultaten wel voor zich spreken, en dat de sponsoren daarom wel naar hem zullen komen.
Maar een reputatie is rap gebroken, en dan hebben de behaalde resultaten in de GP2 ook niet echt meer meegeholpen de laatste paar races....
Daar hebben ze al een GP2 kampioen in de wacht staan. Die zal denk ik de voorkeur krijgen boven Frijns als er een plek vrijkomt.quote:Op woensdag 4 september 2013 21:05 schreef Breaker.Faker het volgende:
Ik hoop dat Sergey Sirotkin er niks van bakt. Ik denk dat hij de nieuwe Chanoch Nissany wordt.
Robin Frijns naar Lotus volgend jaar de vervanger van Romain Grosjean??????
Wat moet hij nog meer doen dan 3 opeenvolgende titels winnen en in zijn tweede GP2 weekend de hoofdrace winnen met een nieuw team. Hij is GOED!quote:Op woensdag 4 september 2013 21:32 schreef kepler het volgende:
Als hij nu echt zo goed is, wordt hij dan niet vanzelf opgepikt? Of denken we dat alleen maar omdat hij de beste Nederlander is, maar eigenlijk net wast te kort komt? (Behalve sponsors)
Doornbos had het dus idd juist, optie is niet gelicht.quote:Op woensdag 4 september 2013 19:47 schreef alwaysonhold het volgende:
Robin Frijns gedumpt door Sauber. Wat had Doornbos het toch juist. Sukkeltje:
Sauber won't retain F1 reserve driver Robin Frijns for 2014
Sauber has told its Formula 1 reserve driver Robin Frijns that he will not be retained for next year.
The reigning Formula Renault 3.5 champion was signed up as the team's third driver last winter, but with Sauber's option on his contract expiring this month the Swiss outfit has decided not to keep him as part of their setup.
Frijns, who has scored one win in a bit-part GP2 campaign this year, is not racing at Monza this weekend and will not attend the race with Sauber.
"I don't know what happens now," the 22-year-old told AUTOSPORT. "All I know is I'm sitting at home and everybody is in Monza.
"I'm a free agent. I don't blame Sauber, they have to keep themselves alive as a team and I understand that.
"Of course they have a great history with young drivers and giving them a chance in Formula 1.
"But they also have a financial situation that everyone knows about, and that is something that is out of my hands."
TOUGH YEAR
Frijns, who won three junior single seater championships in succession (Formula BMW, Formula Renault Eurocup, Formula Renault 3.5) prior to this season, said his 2013 has been very hard to deal with.
"I've had a lot of downs this year," he added. "It's annoying but there is nothing I can do about it.
Robin Frijns 2013
"I helped Hilmer Motorsport get their first GP2 win which is a big achievement that I'm proud of.
"But other than that it has been a terrible year.
"Right now, we don't have a plan. The most important thing now is I'm free and I can do what I want.
"Hopefully someone gives me a chance to show what I can do."
With Sauber being one of the few F1 teams without the use of a simulator, Frijns's seat time as reserve driver has been limited to running at Silverstone's young driver test.
The outfit is also now in the process of preparing Russian FR3.5 racer Sergey Sirotkin for a graduation to F1, potentially as early as 2014 following a deal struck with a group of Russian investors.
Bron: Autosport.com
Ja, maar als hij ECHT goed is, dan moet hij toch vanzelf door een ander team opgepikt worden. Al is het als testrijder, net als bij Sauber.quote:Op woensdag 4 september 2013 21:35 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Wat moet hij nog meer doen dan 3 opeenvolgende titels winnen en in zijn tweede GP2 weekend de hoofdrace winnen met een nieuw team. Hij is GOED!
Dat hij veel pech had in de GP2 doet daar niets aan af.
Het probleem is dat de topteams (Ferrari, McLaren, Red Bull, Renault) een eigen opleidingsprogramma hebben met goede coureurs waar Frijns niet bij zit. Het is niet logisch om daarvoor Frijns te kiezen, want dan geven ze toe dat hun opleidingsprogramma niet deugt. Bij de mindere teams kom je alleen maar als je geld hebt. Dus zelfs al ben je goed, moet je als Nederlander of bij zo'n opleidingsteam zitten (zoals Nyck de Vries (McLaren) en Beitske Visser (Red Bull)) of heb je geld nodig om in de F1 te komen.quote:Op woensdag 4 september 2013 21:48 schreef kepler het volgende:
[..]
Ja, maar als hij ECHT goed is, dan moet hij toch vanzelf door een ander team opgepikt worden. Al is het als testrijder, net als bij Sauber.
dat weet ik, en de meeste in dit topic, ook wel. Maar zien renstallen dat ook zo. De recenste resultaten blijft de meesten, waaronder potentiële sponsoren, bij....quote:Op woensdag 4 september 2013 20:47 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Helaas kon hij weinig aan die resultaten doen.
Dat vind ik toch weer onzin, het verbaast me soms eigenlijk juist hoe vaak een Nl´er in de F1 heeft gereden. Sterker, in 2005 reden er zelfs 2 (!) op een gegeven moment en had volgens mij Pastorelli een testrol... En dat voor zo´n klein landje. Ik vind het niet slecht. En nu zit er ook al 1 in natuurlijk.quote:Op woensdag 4 september 2013 22:09 schreef twiFight het volgende:
Ik denk dat Frijns gewoon tegen heeft dat hij Nederlander is. Wat heeft Nederland te bieden, op internationale schaal? Er zijn een paar zeer succesvolle Nederlandse bedrijven, maar die lijken weinig interesse te hebben in de autosport. Er zijn vast genoeg managers en sponsors die Frijns wel zien zitten, maar die mensen zijn ook niet dom. Een (voorbeeld) Spaans bedrijf kan wel een Nederlander de sport in trekken, maar daar verdienen ze niets mee. Een paar miljoen mensen (hooguit) die je sponsoring zien op die Nederlandse overall en misschien wat procentjes meer winst op de verkoop in Nederland. Maar als ze een spanjaard in de auto laten zetten zien vele miljoenen mensen jouw product regelmatig en heb je die procenten extra winst over een veel grotere omzet.
F1 is geld en financieel gezien is Nederland nog niet eens een paar kruimels.
Is dat bevestigd dan? Meestal komt het nieuws op donderdag opeens naar vooren.quote:Op woensdag 4 september 2013 20:11 schreef alwaysonhold het volgende:
[..]
En niet eens meer de GP2 rijden in Monza. Nederlands beste coureur van dit moment zit thuis op een leeftijd waarin hij niet te lang thuis mag zitten, 22 is toch al een aardige leeftijd tegenwoordig...
Ik zag hem zondag nog bij Circuit Zandvoort (Historic grand prix), net toen hij weg was dacht ik van shit, ik had het gewoon even moeten vragen of hij nu in Monza zou rijden.quote:Op woensdag 4 september 2013 22:15 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Is dat bevestigd dan? Meestal komt het nieuws op donderdag opeens naar vooren.
Voor Spa werd hij op donderdagochtend pas gevraagd, hij had het vast nog niet geweten zondagquote:Op woensdag 4 september 2013 22:19 schreef Marks het volgende:
[..]
Ik zag hem zondag nog bij Circuit Zandvoort (Historic grand prix), net toen hij weg was dacht ik van shit, ik had het gewoon even moeten vragen of hij nu in Monza zou rijden.
Hij zei net op de radio dat hij zondag thuis voor de tv zit.quote:Op woensdag 4 september 2013 22:15 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Is dat bevestigd dan? Meestal komt het nieuws op donderdag opeens naar vooren.
Wat heeft Hilmer met Sauber te maken?quote:Op woensdag 4 september 2013 22:55 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Hij zei net op de radio dat hij zondag thuis voor de tv zit.
Is al bevestigd. John Lancaster vervangt hem weer. Zie Twitter John Lancaster.quote:Op woensdag 4 september 2013 22:15 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Is dat bevestigd dan? Meestal komt het nieuws op donderdag opeens naar vooren.
Beter staan ze bij Hilmer weer helemaal achteraan dit weekend...quote:Op woensdag 4 september 2013 23:13 schreef alwaysonhold het volgende:
[..]
Is al bevestigd. John Lancaster vervangt hem weer. Zie Twitter John Lancaster.
Volgens mij is het al jaren zo dat je geld mee moet nemen om in de F1 te komen.quote:Op woensdag 4 september 2013 21:32 schreef kepler het volgende:
Als hij nu echt zo goed is, wordt hij dan niet vanzelf opgepikt? Of denken we dat alleen maar omdat hij de beste Nederlander is, maar eigenlijk net wast te kort komt? (Maar vooral sponsors)
Aan het begin van zijn carrière niet, dat ze sinds zijn eerste wereldtitel in de rij staan is wat anders.quote:Op donderdag 5 september 2013 08:27 schreef Rossdale het volgende:
Alonso heeft Santander natuurlijk, een giga-sponsor. Naast het feit dat het een topcoureur is, brengt hij ook nog een hoop knaken mee.
Ik maak me zorgen over de kansen die grote talenten nog kunnen krijgen. Hulkenberg heeft het ook heel moeilijk gehad.quote:Op woensdag 4 september 2013 21:37 schreef Beach het volgende:
Weet je, ik geef helemaal niks om die Frijns. Waar maakt iedereen zich zo druk over?
50+ leerlingen en nr 2 stroomt komend jaar pas door.quote:Op donderdag 5 september 2013 10:07 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ik maak me zorgen over de kansen die grote talenten nog kunnen krijgen. Hulkenberg heeft het ook heel moeilijk gehad.
Frijns had gewoon lekker bij het RB opleidingsprogramma moeten gaan toen ie de kans had. Knurft.
Hij is niet minder dan zo'n Vergne.quote:Op donderdag 5 september 2013 10:17 schreef Geralt het volgende:
[..]
50+ leerlingen en nr 2 stroomt komend jaar pas door.
Nou Frijns, geen VJ eens een belletje zou ik zeggenquote:Vijay Mallya verkiest talent boven dollars
Het team van Force India kiest haar rijdersbezetting op basis van het beschikbare talent en niet op basis van de hoeveelheid sponsorgeld die een coureur mee kan nemen naar het team, bezweerde Vijay Mallya waarvan al geruime tijd wordt gesuggereerd dat hij fananciële problemen zou hebben.
De teameigenaar verklaarde dat hij afgelopen seizoen tot de keuze voor Adrain Sutil kwam op basis van adviezen van zijn technische staf. De zakenman laat zich ruimschoots door zijn mensen adviseren over de beste keuze en gaat daarbij niet uit van de financiële kant. De coureur die beschikbaar is en het meeste talent heeft krijgt een kans van de Indiër, zo verklaarde hij.
Hij refereerde hierbij ook aan de vrijdagtesters die het team de Formule 1 binnen haalde. Jules Bianchi kreeg bij Force India de kans om aan de F1 te wennen en op vrijdag tijdens de vrije trainingen mee te draaien als coureur. Ook Paul di Resta bewandelde die weg om uiteindelijk als Grand Prix coureur voor Force India uit te komen. Afgelopen dagen bevestigde Mallya dat James Calado na een succesvolle Young Driver test op Silverstone afgelopen juli nu ook tijdens vrije trainingen op vrijdag zal gaan rijden.
Had ie wel GP2 gereden dit jaar en kunnen laten zien dat ie goed genoeg was voor STR.quote:Op donderdag 5 september 2013 10:17 schreef Geralt het volgende:
[..]
50+ leerlingen en nr 2 stroomt komend jaar pas door.
Nouja ik vind het gewoon kut dat een Bianchi wel de kans krijgt terwijl dat een brokkenpiloot eerste klas is.quote:Op donderdag 5 september 2013 10:20 schreef nils7 het volgende:
Had ie wel GP2 gereden dit jaar en kunnen laten zien dat ie goed genoeg was voor STR.
Bianchi heeft steun van Ferrari en ik vind dat hij het dit jaar in de F1 helemaal zo slecht nog niet doet. In de lagere klasses heeft hij bijna iedereen wel een keer van de baan gereden, maar dit seizoen laat hij wel prima dingen zienquote:Op donderdag 5 september 2013 10:24 schreef Geralt het volgende:
[..]
Nouja ik vind het gewoon kut dat een Bianchi wel de kans krijgt terwijl dat een brokkenpiloot eerste klas is.
Grosjean heeft die titel volkomen onterecht.quote:Op donderdag 5 september 2013 10:26 schreef Meike26 het volgende:
Grosjean heeft nog steeds de eer hoog te houden tot crash koning van 2013.
Jamaar waarom krijgt iemand die elk weekend mensen consequent van de baan kegelt wel een kans en een potentieel groot talent niet?quote:Op donderdag 5 september 2013 10:27 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Bianchi heeft steun van Ferrari en ik vind dat hij het dit jaar in de F1 helemaal zo slecht nog niet doet. In de lagere klasses heeft hij bijna iedereen wel een keer van de baan gereden, maar dit seizoen laat hij wel prima dingen zien
Bianchi zit gewoon heel slim in het opleidingsprogramma van Ferrari, anders was het ook voor hem heel lastig geworden om in de Formule 1 te gaan racen.quote:Op donderdag 5 september 2013 10:28 schreef Geralt het volgende:
[..]
Jamaar waarom krijgt iemand die elk weekend mensen consequent van de baan kegelt wel een kans en een potentieel groot talent niet?
Laten we eerlijk zijn, Frijns is in de basis de betere van die 2 en niet zo een beetje ook.
je hebt af en toe een nogal uitgesproken meningquote:Op donderdag 5 september 2013 10:31 schreef Geralt het volgende:
Ja dat weet ik, maar dat wil niet zeggen dat ik het er dan maar mee eens moet zijn he
De laatste jaren vooral heel mildquote:Op donderdag 5 september 2013 10:32 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
je hebt af en toe een nogal uitgesproken mening
Er is een onderzoek geweest dat mensen met pech of onheil dat aan lijken te trekken.quote:Op donderdag 5 september 2013 10:27 schreef Geralt het volgende:
[..]
Grosjean heeft die titel volkomen onterecht.
Bij veel van zijn ongevallen was de ander net zo hard schuld; alleen lag hij onder een vergrootglas omdat hij een paar keer zelf schuld was geweest en kreeg zo ook onterecht de zwarte piet toegespeeld.
Er zijn een hoop situaties geweest waarbij hij gewoon domme pech had en een ander hem geen ruimte liet of een gat in dook wat er niet was en dan kreeg hij de schuld weer.quote:Op donderdag 5 september 2013 10:35 schreef nils7 het volgende:
[..]
Er is een onderzoek geweest dat mensen met pech of onheil dat aan lijken te trekken.
Maar dat is geen toeval (lijkt zo wel) maar is gewoon de manier waarop sommige mensen met bepaalde situaties om gaan.
Je kan nu wel zeggen dat het aan die andere auto's lag in de buurt van Grosjean maar het feit blijft wel dat het altijd Grosjean en een ander was.
Hetzelfde geldt voor MalleDonna... altijd is hij die bovenop een ander ligt of auto's kust enzo...
Toeval?
Jepquote:
Ik heb net even de geluidsfragment gehoord. Wat een kut naai streek zeg van Sauber.quote:Op donderdag 5 september 2013 10:44 schreef alwaysonhold het volgende:
Hier nog wat audio over Robin Frijns zijn vertrek bij Sauber en zijn reactie: http://nos.nl/audio/547857-testrijder-frijns-weg-bij-sauber.html Wat een profi reactie!!
Ja, en dat oude A1 ring was vroeger Zeltweg... Kunnen ze het niet weer gewoon Zeltweg noemen? Is veel makkelijker, want dat dorpje ligt er ook gewoon nog naast.quote:
Ach, geldt dat ook niet voor Silverstone?quote:Op donderdag 5 september 2013 20:22 schreef Rossdale het volgende:
Sochi is ook echt een knakenbaan zeg...continue lange stukken gevolgd door een haakse bocht... zielloos circuit
Dat valt wel mee toch?quote:Op donderdag 5 september 2013 22:24 schreef k_man het volgende:
[..]
Ach, geldt dat ook niet voor Silverstone?
Hij koos er bewust voor om het niet te doen. Hij koos voor een team dat het jaar ervoor succes had en niet voor een nieuw team en wat mij betreft was dat op het moment een goede keuze, omdat de Arden in het begin niet vooruit te branden was en dat Lewis Williamson zijn plek gekost heeft. Als Frijns er toen gezeten had, had hij dat kunnen zijn.quote:Op donderdag 5 september 2013 10:07 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ik maak me zorgen over de kansen die grote talenten nog kunnen krijgen. Hulkenberg heeft het ook heel moeilijk gehad.
Frijns had gewoon lekker bij het RB opleidingsprogramma moeten gaan toen ie de kans had. Knurft.
gpupdate.nlquote:Sergey Sirotkin stapt later deze maand voor het eerst in een Formule 1-auto. De Rus gaat testen met de C30, die door Sauber tijdens het seizoen 2011 werd gebruikt.
Vervolgens zal de 18-jarige coureur, die volgend jaar zijn Grand Prix-debuut maakt bij het team, op 27 september een Formule 1-demonstratie verzorgen in Sochi, ter promotie van de eerste Russische Grand Prix in 2014. Sirotkin is dit weekend voor het eerst namens Sauber bij een Grote Prijs aanwezig. "Ik zal veel met de engineers spreken", zei hij. "Volgens mij is er voldoende tijd om er op het juiste moment klaar voor te zijn."
Sauber nam deze week afscheid van derde coureur Robin Frijns.
Meer Korea gevoel heb ik er bij...quote:Op donderdag 5 september 2013 22:16 schreef Meike26 het volgende:
Sochi is het nieuwe Valencia ben ik bang. Op zich geen verkeerde omgeving, maa vooral grauw en kleurloos. Denk niet dat er veel GP's georganiseerd gaan worden.
Maar wat voor F1 leven? 4 races RBR, twee jaar Torro Rosso, een jaar niks, 1,5 jaar Force India (waarvan hij in zijn volledige jaar 2x zo weinig punten haalde als z'n teamgenoot) en een jaar hopeloos achteraan in de HRT.quote:Op donderdag 5 september 2013 10:20 schreef nils7 het volgende:
[..]
Had ie wel GP2 gereden dit jaar en kunnen laten zien dat ie goed genoeg was voor STR.
Als ie dan wat laat zien in die STR wordt ie echt wel opgepikt door anderen (zie Liuzzi dat er ook F1 leven is na Red Bull).
Maar hij heeft wel zn gezicht kunnen laten zien in de F1.quote:Op vrijdag 6 september 2013 14:38 schreef Bluurgh het volgende:
[..]
Maar wat voor F1 leven? 4 races RBR, twee jaar Torro Rosso, een jaar niks, 1,5 jaar Force India (waarvan hij in zijn volledige jaar 2x zo weinig punten haalde als z'n teamgenoot) en een jaar hopeloos achteraan in de HRT.
Als je in dat oogpunt je F1 carriere gaat beginnen dan ben je bij voorbaat al veldvulling. Ja, je hebt F1 gereden, maar niemand die je over 10 jaar gaat herinneren behalve een paar Nederlanders. Dan kan je nog beter de weg nemen die vd Garde genomen heeft, dan ben je denk ik toch minder afhankelijk dan als je bij die energiedrankfabrikant zit.
Buiten Vettel is er niemand van het RB/TR programma geweest die een succesvolle carriere in de F1 heeft gemaakt en nu Webber weggaat kozen ze zelfs nog bijna voor een andere coureur. Daar zijn ze dan vanaf gestapt maar dan kiezen ze alsnog de 2e rijder van STR.
En als Webber al niet eens dezelfde aandacht krijgt als Vettel (zie bv. het aantal problemen met zijn auto tegenover die van Webber), laat staan dat je dat gaat krijgen als je eigenlijk een 3e of 4e keus bent
Het gerucht gaat dat ze voor Ricciardo gekozen hebben is juist omdat hij de 2de STR coureur is omdat ze bij Red Bull bang zijn dat Vergne Vettel te veel op zijn huid zal zitten. Vergne wordt achter de hand gehouden om op termijn misschien Vettel te vervangen.quote:Op vrijdag 6 september 2013 14:38 schreef Bluurgh het volgende:
[..]
Maar wat voor F1 leven? 4 races RBR, twee jaar Torro Rosso, een jaar niks, 1,5 jaar Force India (waarvan hij in zijn volledige jaar 2x zo weinig punten haalde als z'n teamgenoot) en een jaar hopeloos achteraan in de HRT.
Als je in dat oogpunt je F1 carriere gaat beginnen dan ben je bij voorbaat al veldvulling. Ja, je hebt F1 gereden, maar niemand die je over 10 jaar gaat herinneren behalve een paar Nederlanders. Dan kan je nog beter de weg nemen die vd Garde genomen heeft, dan ben je denk ik toch minder afhankelijk dan als je bij die energiedrankfabrikant zit.
Buiten Vettel is er niemand van het RB/TR programma geweest die een succesvolle carriere in de F1 heeft gemaakt en nu Webber weggaat kozen ze zelfs nog bijna voor een andere coureur. Daar zijn ze dan vanaf gestapt maar dan kiezen ze alsnog de 2e rijder van STR.
En als Webber al niet eens dezelfde aandacht krijgt als Vettel (zie bv. het aantal problemen met zijn auto tegenover die van Webber), laat staan dat je dat gaat krijgen als je eigenlijk een 3e of 4e keus bent
quote:Christian Horner says that the choice is logical but the results of the last two years clearly suggest that this is not the case, as in 2012 and thus far in 2013 Ricciardo’s team-mate at Scuderia Toro Rosso, Jean-Eric Vergne, has outscored Ricciardo, despite being less experienced. One can try to construct an argument based on luck, or on the fact that Daniel qualifies better than JEV, but the only logic that fits for some is that Ricciardo will be less of a threat to Vettel than Vergne and the Austrian company is saving Jean-Eric for the future when Vettel departs…
http://www.l1.nl/sport/22(...)port%29#.UinmTvlQCFMquote:Frijns hoopt op nieuwe kans
Autocoureur Robin Frijns gaat een onzekere winter tegemoet.
De Maastrichtenaar werd deze week aan de kant gezet door het Formule-1 team van Sauber. "Ik zag dat wel aankomen. Toen ze een Russische sponsor kregen, wilde die natuurlijk een Russische coureur. Maar het blijft heel vervelend. Mijn seizoen zit er nu al op en het was een pechjaar", blikt Frijns terug.
Het racetalent blijft echter hopen op een nieuwe kans in de Formule 1. "Ik heb veel contact met Michiel Mol, die een belang heeft in de Formule-1 stal van Force India. Dat zou een geweldige kans zijn, maar het blijft een kwestie van afwachten en dat is heel moeilijk voor me."
Frijns heeft een aanbod om dit seizoen in de GP2 nog twee races te rijden, voorlopig afgeslagen. "Dat is bij een kleiner team, de kans dat ik daarmee grote uitslagen kan rijden is niet groot. Dat kan mijn carrière beschadigen. Ik heb nu nog een goed CV, hopelijk valt dat iemand op."
Staat niet bij dat het Hilmer is. Ik denk eerder dat een ander team (Trident? Waar nu Campano rijdt) hem een aanbod heeft gedaan nadat hij bij Hilmer (vanwege gebrek aan geld, zoals de teambaas van Hilmer zelf ook heeft aangegeven) aan de kant is gezet.quote:Op vrijdag 6 september 2013 16:35 schreef Nattekat het volgende:
[..]
http://www.l1.nl/sport/22(...)port%29#.UinmTvlQCFM
Zelf dus uitgestapt bij Hilmer... FI zou mooi zijn
Dat wilde hij ook niet. Hij had al meerdere (vier?) teams afgewezen, maar onder druk van Sauber is hij bij Hilmer ingestapt.quote:Op vrijdag 6 september 2013 16:47 schreef nils7 het volgende:
Dan snap ik niet waarom die ooit bij Hilmer is ingestapt als ik lees wat ie nu roept.
Alsof dat t beste team was... reden vorig jaar ook niet echt vooraan mee (toen nog Ocean geloof ik?)
Er staat niet in dat ie uitgestapt. Het is ''voorlopig afgeslagen'', dus de kans dat ie alsnog gaat rijden is er wel. Had ik eerlijk gezegd niet verwacht dat ie überhaupt nog aan de bak zou komen.quote:Op vrijdag 6 september 2013 16:35 schreef Nattekat het volgende:
[..]
http://www.l1.nl/sport/22(...)port%29#.UinmTvlQCFM
Zelf dus uitgestapt bij Hilmer... FI zou mooi zijn
Je kunt er uit opmaken wat je wiltquote:Op vrijdag 6 september 2013 19:39 schreef Nober het volgende:
Frijns naar Force India, dat zegt Mallya toch overduidelijk hier?
"It sends a very wrong signal to the team to take pay drivers," Mallya told AUTOSPORT.
"I've not gone with pay drivers, I've gone with drivers of talent and that policy will stay."
Als ik dat bedoelde had ik dat wel gezegd.quote:Op vrijdag 6 september 2013 08:31 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Eeh bedoel je Singapore ipv Silverstone?
quote:Sauber's decision to drop Robin Frijns from his reserve driver role was nothing to do with his abilities as a driver, according to team principal Monisha Kaltenborn.
The reigning Formula Renault 3.5 champion joined Sauber at the end of last season and subsequently tested for the team in the young driver tests in Abu Dhabi and at Silverstone. But it was revealed on Wednesday that the Swiss squad has decided against taking up the option it had on his services for next year.
Kaltenborn insists that the fact the team could offer him no means for advancement was the primary motivation for the decision, with rookie Sergey Sirotkin expected to be partnered by a more experienced driver in 2014.
"It doesn't have anything to do with his driving," said Kaltenborn when asked about the reasons for dropping Frijns.
"It's the situation we are in, there's no point in holding onto somebody when you know that you maybe cannot give the driver what he wants. We've never held onto any drivers like that and it just wouldn't be fair for his career.
"He has had a rough season and couldn't do all that he wanted on the driving side but with the little driving he has done it wouldn't be fair to judge anything. He remains a very talented driver."
Kaltenborn is unsure what the future holds for Frijns, with the Dutchman now looking for another team to take him on.
"It's very difficult to say that," said Kaltenborn on whether she anticipated Frijns will be signed by another team.
"What I can say is that our engineers [said] it was more than reasonably good feedback he gave [when he tested], they were very happy actually.
"That just tells you in what situation F1 itself is that even such talented drivers have to look at other aspects as well for their career. That situation is really not healthy here overall in F1."
Kaltenborn also suggested Frijns and his management should put more time into trying to raise funding to open more doors in F1 given the current economic climate.
When asked if they should do more work on that aspect, she replied: "I think they do, clearly."
Eerste meters tijdens een weekend. Heeft ook al de YDT gereden op Silverstone.quote:Op vrijdag 6 september 2013 20:26 schreef Rossdale het volgende:
Calado heeft vandaag toch ook de eerste meters gemaakt voor het team?
Ja daar koop je natuurlijk weinig voorquote:Op vrijdag 6 september 2013 22:32 schreef sasquatsch het volgende:
Het lag in ieder geval niet aan zijn talent, dat hij weg is bij Sauber.
[..]
Geloof je het zelfquote:Op vrijdag 6 september 2013 14:58 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Het gerucht gaat dat ze voor Ricciardo gekozen hebben is juist omdat hij de 2de STR coureur is omdat ze bij Red Bull bang zijn dat Vergne Vettel te veel op zijn huid zal zitten. Vergne wordt achter de hand gehouden om op termijn misschien Vettel te vervangen.
[..]
Teambazen kijken gewoon naar pure snelheid, Vergne heeft dit jaar niet nog geen een keer Q3 weten te halen. Het is voor RBR ook handiger om een snelle nummer 2 te hebben, dan kun je soms een buffertje hebben voor Vettel.quote:Op zaterdag 7 september 2013 11:10 schreef Geralt het volgende:
En toch blijf ik het raar vinden dat ze kiezen voor degene die voor het 2de seizoen op rij langzamer is (in de race dan toch) dan zijn teamgenoot.
Vorig jaar Vergne 16 punten en ricardo 10, dit jaar staat ricardo ook lager dan vergne.
Om WK te worden moet je idd beide hebben, maar teambazen prefereren absolute snelheid nog altijd boven constant rijden. Vergne laat gewoon niet zien dat hij snel genoeg is daarom kiezen ze voor Ricciardo. Je denkt toch niet dat iemand die 0,3s langzamer is dan Ricciardo een bedreiging gaat vormen voor Vettelquote:Op zaterdag 7 september 2013 12:14 schreef sasquatsch het volgende:
Pure snelheid is niet genoeg. Je moet het ook in een race in resultaten kunnen omzetten. En dat kan Vergne beter dan Ricciardo. Net zoals Webber in kwalificatie laat zien wel over de snelheid te beschikken, maar in de race vaak tekort komt.
twitter:tgruener twitterde op zondag 08-09-2013 om 12:50:33#F1 @PaulHembery just confirmed: Red Bull will run a 1.000 km tyre test at Barcelona next week. 2011 car. 2014 tyres. Buemi & Ricciardo. reageer retweet
het zou kunnen. In ieder geval is duidelijk dat Räikkönen komtquote:Op zondag 8 september 2013 15:36 schreef THEFXR het volgende:
Zou het kunnen zijn dat Ferrari de hele line up veranderd?
nah, dat zou misschien wel weer een te grote verandering zijnquote:
Denk eerder proberen Alonso nog een jaartje minimaal te houden, volgend jaar met de nieuwe regels maar eens kijken en dan na volgend jaar Massa eruit en Hulkenberg erin. En wat Alonso dan doet kunnen ze dan nog wel bekijken.quote:
Hij haalt te weinig punten voor een 2e rijder maar schikt zich wel goed in die rol, als Alonso blijft (wat ik verwacht) is het maar afwachten wat zijn nieuwe teammaat zal doen, dus het zal me niet verbazen als hij ook blijft.quote:Op zondag 8 september 2013 16:28 schreef Geralt het volgende:
[..]
Denk eerder proberen Alonso nog een jaartje minimaal te houden, volgend jaar met de nieuwe regels maar eens kijken en dan na volgend jaar Massa eruit en Hulkenberg erin. En wat Alonso dan doet kunnen ze dan nog wel bekijken.
Feit blijft dat Massa daar eigenlijk al lang weg had moeten zijn. Volgende feit is dat als hij nog een paar mooie results neerzet dit jaar zoals vandaag dat hij volgend jaar gewoon weer bij Ferrari rijdt lijkt me.
Hulkenberg lijkt me ook wel leuk daarquote:Op zondag 8 september 2013 16:38 schreef Meike26 het volgende:
IK weet het niet hoor. Ik begin Massa behoorlijk zat te worden.. Kan wel presteren onder druk, maar rijd continu totaal onzichtbare races. Deze race was een uitzondering. Terwijl onzichtbare races juist zeldzaam moeten zijn voor coureurs bij een topteam.
Zelf zie ik het nog steeds wel zitten om diResta daar te zien bij Ferrari, maar daar zal ik wel de enige in zijn. Bianchi is nog te jong en onervaren.
Dan toch maar Hulkenberg
Ze zullen het wel zo laten dan, op het moment dat Alonso plaats maakt voor Vettel is het ook einde verhaal Massaquote:Op zondag 8 september 2013 16:42 schreef Geralt het volgende:
Nouja onzichtbaar.
Laatste races niet heel slecht imo.
Vorige GP, Alonso 2, Massa 7, race daarvoor Alonso 5, Massa 8, race daarvoor Alonso 4, Massa spin, daarvoor Alonso 3 Massa 6.
Hij pakt wel punten bijna elke race. Of dat nou onzichtbaar is of niet, heel slecht doet ie het niet voor een nr2 rijder. Hij heeft pas 3 races geen punten gepakt.
Sterker nog, alleen Rosberg en Webber halen meer punten op als de nummer 2.
Je bent niet de enige voor DiResta hoor. Een aantal races buiten beeld, een aantal met pech uitgevallen. Maar al met al scoort hij wél de punten die je van 'm kan verwachten. Helaas was het deze keer een domme fout. Het is voor hem te hopen dat die fout qua timing niet alles verpest voor hem.quote:Op zondag 8 september 2013 16:38 schreef Meike26 het volgende:
Zelf zie ik het nog steeds wel zitten om diResta daar te zien bij Ferrari, maar daar zal ik wel de enige in zijn. Bianchi is nog te jong en onervaren.
Pure speculatie van mijn kant natuurlijk, maar ik denk dat hij weet dat hij niet naar RB kan (in ieder geval niet zolang Seb daar zit) en het hem frustreert dat hij niet in een auto terecht kan waarmee hij écht mee kan doen om het kampioenschap. Alonso is ook niet de jongste meer en hij kan niet nog jarenlang wachten tot de Ferrari weer eens dominant wordt. Hij wil ongetwijfeld nog eens kampioen worden, maar i.p.v. dichterbij komen ziet hij het elk jaar weer uit zijn handen glippen. En dat maalt in zijn hoofd en veroorzaakt zijn boze uitspattingen.quote:Op zondag 8 september 2013 18:14 schreef Peterselieman het volgende:
misschien probeert hij een breuk te forceren, wie weet
Vind ik niet genoeg. De tweede coureur moet vlak achter de nummer 1 eindigen. Deze race was op zich wel ok, maar Massa moet gewoon dichter op Alonso zitten en zo punten voor het constructeurs kampioenschap pakken en wegpakken bij de concurrenten.quote:Op zondag 8 september 2013 16:42 schreef Geralt het volgende:
Nouja onzichtbaar.
Laatste races niet heel slecht imo.
Vorige GP, Alonso 2, Massa 7, race daarvoor Alonso 5, Massa 8, race daarvoor Alonso 4, Massa spin, daarvoor Alonso 3 Massa 6.
Hij pakt wel punten bijna elke race. Of dat nou onzichtbaar is of niet, heel slecht doet ie het niet voor een nr2 rijder. Hij heeft pas 3 races geen punten gepakt.
Sterker nog, alleen Rosberg en Webber halen meer punten op als de nummer 2.
als dat waar is dan gaat Massa naar Sauber en is de cirkel weer rond. Op die manier kan Sauber dan voor een jaartje de Ferrari-motoren goedkoper krijgenquote:Op zondag 8 september 2013 19:17 schreef ElmarO het volgende:
Als we AMuS mogen geloven Raikkonen naar Ferrari en de Hulk naar Lotus.
http://www.auto-motor-und(...)ferrari-7693815.html
Er zijn op het moment steeds meer bronnen die hinten op een terugkeer van Kimi bij Ferrari, dus het zou me nu gaan verbazen mocht het niet zo zijn.quote:Op zondag 8 september 2013 19:45 schreef Sinister-D- het volgende:
Heel mooi als dat waar is. Sterkste duo op de grid dan imho![]()
Als dat dan maar geen Senna/Prost praktijken gaat opleveren, al houd ik ook wel van dat soort drama
Of Alonso/Hamilton of Piquet/Mansell.quote:Op zondag 8 september 2013 19:45 schreef Sinister-D- het volgende:
Heel mooi als dat waar is. Sterkste duo op de grid dan imho![]()
Als dat dan maar geen Senna/Prost praktijken gaat opleveren, al houd ik ook wel van dat soort drama
twitter:SportmphMark twitterde op maandag 09-09-2013 om 07:35:20Am hearing Kimi/Ferrari deal now agreed. Dramatic developments ahead? #SkyF1 reageer retweet
Waarom dat?quote:Op zondag 8 september 2013 19:20 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
als dat waar is dan gaat Massa naar Sauber en is de cirkel weer rond. Op die manier kan Sauber dan voor een jaartje de Ferrari-motoren goedkoper krijgen
ik had er kan gaan neer moeten zettenquote:
Zouden ze dan niet beter Bianchi daar neerzetten?quote:Op maandag 9 september 2013 09:10 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
ik had er kan gaan neer moeten zetten
maar goed, ik zie het nog wel gebeuren dat Ferrari het salaris van Massa nog een jaartje doorbetaalt en Sauber zit te springen om de motoren goedkoper te krijgen, vandaar dat het zou kunnen dat Massa weer bij Sauber terugkeert
Sauber wil een echte ervaren coureur en dat is Bianchi nog niet imo. Ik denk dat ze Bianchi bij Force India stallen. Zoiets kan ook weer handig zijn, omdat ze zo meer info over de Mercedesmotor kunnen krijgen.quote:Op maandag 9 september 2013 09:11 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Zouden ze dan niet beter Bianchi daar neerzetten?
quote:Qualcomm zal draadloze oplaadtechnologie gaan leveren aan teams die mee gaan doen aan de Formula E, een nieuw racekampioenschap voor elektrische raceauto's die de internationale autosportfederatie FIA volgend jaar wil starten. Qualcomm wil ook augmented reality inzetten.
Voor het contactloos elektrisch opladen van elektrische raceauto's wil Qualcomm gebruikmaken van zijn zelfontwikkelde Halo-technologie. Deze standaard maakt gebruik van inductie en is volgens de chipfabrikant niet alleen te gebruiken voor apparaten als mobieltjes en tablets, maar ook voor elektrische auto's. Op de CES toonde Qualcomm in januari vorig jaar nog een proefopstelling. Bij de implementatie voor de Formule E zou de fabrikant een grote koperen plaat onder het asfalt in de pits willen plaatsen om zo racevoertuigen contactloos op te kunnen laden.
Als de FIA er in slaagt om volgend jaar de eerste races in de Formula E te laten starten, dan zal alleen nog de zogeheten safety car van de Halo-oplaadtechnologie gebruik gaan maken. In de daaropvolgende jaren wil Qualcomm ook deelnemende racevoertuigen op deze wijze hun accu's laten opladen. Op termijn denkt het bedrijf zelfs de Halo-oplaadplaten in de racebaan weg te kunnen werken, waardoor de raceauto's tijdens de race kunnen 'bijtanken'.
Naast nieuwe oplaadtechnieken voor elektrische voertuiigen wil Qualcomm, die een meerjarige Formula E-overeenkomst met de FIA heeft gesloten, augmented reality-technologie gaan inzetten. Daarbij verzamelt het bedrijf tal van parameters van de deelnemende racevoertuigen om deze niet alleen door te geven aan de teams, maar ook aan het publiek. Toeschouwers zouden via een mobiele app, waarbij gebruik wordt gemaakt van augmented reality, realtime de data op hun mobiele telefoon kunnen bekijken. Zo zou bijvoorbeeld de auto van een favoriete coureur ook achter een gebouw zichtbaar gemaakt kunnen worden.
De eerste Formula E-races moeten in september 2014 in Londen worden gehouden. Aan de races moeten tien teams mee gaan doen met elk twee elektrische raceauto's. De races moeten niet alleen de belangstelling voor elektrisch aangedreven auto's vergroten maar ook de ontwikkeling van nieuwe technologie in een stroomversnelling brengen.
Draadloos opladen via inductie is al jaren bekend. Zo werkt het opladen van een elektrische tandenborstel ook. Nieuw is alleen dat het nu op wat grotere schaal toegepast gaat worden.quote:Op maandag 9 september 2013 19:53 schreef nils7 het volgende:
Ik wist niet dat t bestond:
Qualcomm gaat draadloze oplaadtechnologie aanbieden in Formula E
[..]
[ afbeelding ]
Formula E official website
Launch of the series in 13 hours![]()
Ondanks dat het electrisch juich ik dit initiatief toch toe.
Ik doelde op de hele serie iig hahahquote:Op maandag 9 september 2013 20:07 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Draadloos opladen via inductie is al jaren bekend. Zo werkt het opladen van een elektrische tandenborstel ook. Nieuw is alleen dat het nu op wat grotere schaal toegepast gaat worden.
De Formule E?quote:Op maandag 9 september 2013 20:08 schreef nils7 het volgende:
[..]
Ik doelde op de hele serie iig hahah
Dit is nog maar een voorproefje, want het gaat in de toekomst ook op de wegen uitgerold worden.quote:Op maandag 9 september 2013 20:07 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Draadloos opladen via inductie is al jaren bekend. Zo werkt het opladen van een elektrische tandenborstel ook. Nieuw is alleen dat het nu op wat grotere schaal toegepast gaat worden.
Jezus...quote:Op maandag 9 september 2013 19:53 schreef nils7 het volgende:
Ik wist niet dat t bestond:
Qualcomm gaat draadloze oplaadtechnologie aanbieden in Formula E
[..]
[ afbeelding ]
Formula E official website
Launch of the series in 13 hours![]()
Ondanks dat het electrisch juich ik dit initiatief toch toe.
Dat was zo kneiterhard op de tribunequote:Op maandag 9 september 2013 22:20 schreef Marks het volgende:
[..]
Jezus...
Vorige week bij de Historic Grand Prix.... Zo´n startveld van 22 v8 Cosworths uit de jaren 70 en 80 wat tegelijkertijd volgas aan de race begint. DAT kippevelmoment is iets wat je NOOIT bij de electrische races kan krijgen. Ik snap ook niet dat men dat wil, je gaat een rockband toch ook geen britney spears liedjes laten zingen. Zo ook hier, er zijn andere manieren om het milieu te verbeteren in plaats van de racerij te besmetten.
Yup. Dan voel je gewoon de kracht van die beesten door de grond heen, no way dat dit met electrische vervoermiddelen ook kan gebeuren.quote:Op maandag 9 september 2013 22:21 schreef Bluurgh het volgende:
[..]
Dat was zo kneiterhard op de tribune
Electrisch karten is overigen ook wel apart. Kan nu bij de Uithof in Den Haag. Heel vreemd om alleen de bandjes en de rijwind te horen en sneller te gaan dan de benzinekarts die ze er eerder hadden. / offtopicquote:Op maandag 9 september 2013 22:23 schreef Marks het volgende:
Yup. Dan voel je gewoon de kracht van die beesten door de grond heen, no way dat dit met electrische vervoermiddelen ook kan gebeuren.
Trigger Finger met die Follow rivers coverquote:Op maandag 9 september 2013 22:20 schreef Marks het volgende:
[..]
Ik snap ook niet dat men dat wil, je gaat een rockband toch ook geen britney spears liedjes laten zingen.
En toch zou een electrische motor een stuk sneller kunnen zijn, gaat het daar niet om in de racerij?quote:Op maandag 9 september 2013 22:20 schreef Marks het volgende:
[..]
En zon raceklasse met electrische motoren op Assen... Ze werden letterlijk uitgelachen. Je kunt dat niet serieus nemen. En dat ga ik nooit doen ook.
Dat hebben ze nu al in de BMW M5, waarin het geluid van de oude M5 wordt nagebootst in de nieuwe M5.quote:Op dinsdag 10 september 2013 09:12 schreef Meike26 het volgende:
Tegen de tijd dat de F1 electrisch word is er al een Vroombox ontwikkeld + ultralight audio voorzieningen (speakers in uitlaatvorm), waarbij we weer kunnen genieten van de V12 en V10 motoren.
quote:Op dinsdag 10 september 2013 10:57 schreef JohnB52 het volgende:
http://www.formula1.com/news/headlines/2006/9/4933.html
10 september: Raikkonen en Massa bevestigd bij Ferrari!
Klopt wel inderdaadquote:Op dinsdag 10 september 2013 10:57 schreef JohnB52 het volgende:
http://www.formula1.com/news/headlines/2006/9/4933.html
10 september: Raikkonen en Massa bevestigd bij Ferrari!
quote:Op dinsdag 10 september 2013 10:57 schreef JohnB52 het volgende:
http://www.formula1.com/news/headlines/2006/9/4933.html
10 september: Raikkonen en Massa bevestigd bij Ferrari!
Gast het is ernaast... net zoals Britney en Rockbands bestaan.quote:Op maandag 9 september 2013 22:20 schreef Marks het volgende:
[..]
Jezus...
Vorige week bij de Historic Grand Prix.... Zo´n startveld van 22 v8 Cosworths uit de jaren 70 en 80 wat tegelijkertijd volgas aan de race begint. DAT kippevelmoment is iets wat je NOOIT bij de electrische races kan krijgen. Ik snap ook niet dat men dat wil, je gaat een rockband toch ook geen britney spears liedjes laten zingen. Zo ook hier, er zijn andere manieren om het milieu te verbeteren in plaats van de racerij te besmetten.
En zon raceklasse met electrische motoren op Assen... Ze werden letterlijk uitgelachen. Je kunt dat niet serieus nemen. En dat ga ik nooit doen ook.
Misschien moet er dan ook een electrisch rijden forum NAAST de echte racefora worden gemaaktquote:Op dinsdag 10 september 2013 11:42 schreef nils7 het volgende:
[..]
Gast het is ernaast... net zoals Britney en Rockbands bestaan.
Er is in MUZ ook geen forum voor kutmuziek en een forum voor goeie muziek.quote:Op dinsdag 10 september 2013 11:47 schreef Marks het volgende:
[..]
Misschien moet er dan ook een electrisch rijden forum NAAST de echte racefora worden gemaakt
gehehehe.quote:Op dinsdag 10 september 2013 10:57 schreef JohnB52 het volgende:
http://www.formula1.com/news/headlines/2006/9/4933.html
10 september: Raikkonen en Massa bevestigd bij Ferrari!
Volop F1 berichten in de Duitse persquote:Op dinsdag 10 september 2013 16:30 schreef dery1990 het volgende:
Volgens Duitse pers heeft Kimi gister voor middernacht getekend bij Ferrari.
en dan gaat hij tweede viool spelen voor Alonso?quote:Op dinsdag 10 september 2013 16:30 schreef dery1990 het volgende:
Volgens Duitse pers heeft Kimi gister voor middernacht getekend bij Ferrari.
ooh, jij hebt zojuist het internet gewonnenquote:Op dinsdag 10 september 2013 10:57 schreef JohnB52 het volgende:
http://www.formula1.com/news/headlines/2006/9/4933.html
10 september: Raikkonen en Massa bevestigd bij Ferrari!
ik zei ook al Kimi en hulkie, maar dat is teveel verandering in een keer, volgens de fansquote:Op dinsdag 10 september 2013 17:58 schreef Rossdale het volgende:
Ik denk dat kimi en alonso van plek ruilen en massa wordt ingewisseld voor de hulk.
Dat laatste weten we helemaal niet. Goeie kans dat Renault meer in wilt stappen en die hebben geld zat lijkt me zo.quote:Op dinsdag 10 september 2013 18:23 schreef THEFXR het volgende:
[..]
ik zei ook al Kimi en hulkie, maar dat is teveel verandering in een keer, volgens de fans
Veder moet Alonso een te grote pay cut accepteren.
Dat was toch Kimi zijn punt, Lotus kon niet genoeg geld garanderen om de auto gedurende het seizoen mee te ontwikkelen?quote:Op dinsdag 10 september 2013 18:58 schreef Geralt het volgende:
[..]
Dat laatste weten we helemaal niet. Goeie kans dat Renault meer in wilt stappen en die hebben geld zat lijkt me zo.
Zou wel een giller zijn als Massa dan alsnog gewoon aanblijft naast Kimi![]()
![]()
!!!
Daar heeft Kimi noch Renault noch Lotus iets over gezegd.quote:Op dinsdag 10 september 2013 19:02 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Dat was toch Kimi zijn punt, Lotus kon niet genoeg geld garanderen om de auto gedurende het seizoen mee te ontwikkelen?
Bedankt, spuit 11quote:Op dinsdag 10 september 2013 17:52 schreef THEFXR het volgende:
[..]
ooh, jij hebt zojuist het internet gewonnen
twitter:Felipe1Massa twitterde op dinsdag 10-09-2013 om 20:43:50From 2014 i will no longer be driving for Ferrari. I would like to thank the team for all the… http://t.co/ubhtiS79EE reageer retweet
Ik moest lachenquote:For next year, I want to find a team that can give me a competitive car to win many more races and challenge for the championship which remains my greatest objective!
Nouja je kan wel lachen, maar als het winnen van races en de titel niet meer je doel is dan kun je beter stoppen. Lijkt mij dan toch.quote:
Lotus is waarschijnlijk het meest competitief van de teams waar hij heen zou kunnen. Al denk ik niet dat hij daar heen gaat. Meeste kans geef ik Sauber.quote:Op dinsdag 10 september 2013 21:01 schreef alwaysonhold het volgende:
[..]
Ik ook, enige waar die naartoe kan is Sauber of Lotus....
Of Force India, zou ook nog kunnen....die 3 teamsquote:Op dinsdag 10 september 2013 21:06 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Lotus is waarschijnlijk het meest competitief van de teams waar hij heen zou kunnen. Al denk ik niet dat hij daar heen gaat. Meeste kans geef ik Sauber.
Lijkt me ook. Als Kimi naar Ferrari gaat dan gaat Hulkenberg naar Lotus denk ik.quote:Op dinsdag 10 september 2013 21:06 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Lotus is waarschijnlijk het meest competitief van de teams waar hij heen zou kunnen. Al denk ik niet dat hij daar heen gaat. Meeste kans geef ik Sauber.
Dat klopt. Maar Lotus is het meest competitief en ik verwacht hem bij Sauber.quote:Op dinsdag 10 september 2013 21:06 schreef alwaysonhold het volgende:
[..]
Of Force India, zou ook nog kunnen....die 3 teams
Williams misschien???quote:Op dinsdag 10 september 2013 21:10 schreef Scrutinizer het volgende:
Ik denk dat Massa wel klaar is in de F1. Ik denk niet dat Sauber zit te wachten op zijn komst.
Gewoon Indycar gaan racen. Ovals...quote:Op dinsdag 10 september 2013 21:13 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Misschien doet ie een Kovalainen. Maar eigenlijk moet ie gewoon lekker in een andere raceklasse gaan rijden.
Als mentor voor Sirotkin?quote:Op dinsdag 10 september 2013 21:10 schreef Scrutinizer het volgende:
Ik denk dat Massa wel klaar is in de F1. Ik denk niet dat Sauber zit te wachten op zijn komst.
jup, ik zei het ook al direct na het interview met Lee McKenzie. hij zei iets in de trand van: ik wil mijn best nog doen voor Ferrari, en andere teams laten zien wat ik waard ben.quote:Op dinsdag 10 september 2013 20:55 schreef Geralt het volgende:
Ow dear. Ik dacht het stiekem ook al op te vangen in zijn woorden afgelopen weekend dat hij al meer wist.
Dat moment inderdaad. Massa wist het dit weekend alquote:Op dinsdag 10 september 2013 22:53 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
jup, ik zei het ook al direct na het interview met Lee McKenzie. hij zei iets in de trand van: ik wil mijn best nog doen voor Ferrari, en andere teams laten zien wat ik waard ben.
Die wist genoeg op dat moment
volgens deze lijst verdient massa meer dan Raikonenquote:Op dinsdag 10 september 2013 23:06 schreef JohnB52 het volgende:
Is kimi en Alonso niet te duur voor Ferrari?
Neuh. Santander betaalt Alonso en met hoofdsponsor Marlboro kan Ferrari de ijsjes die Kimi moet krijgen wel betalenquote:Op dinsdag 10 september 2013 23:06 schreef JohnB52 het volgende:
Is kimi en Alonso niet te duur voor Ferrari?
Daniel Ricciardo. Is vorige week al bekend gewordenquote:Op dinsdag 10 september 2013 23:10 schreef THEFXR het volgende:
hoe zit het met red bull, wie vervangt Mark?
zie je wel, ik loop helemaal achterquote:Op dinsdag 10 september 2013 23:11 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Daniel Ricciardo. Is vorige week al bekend geworden
Kan een goede leraar zijn voor opkomend talent (of jochies die een rijke papa met veel invloed hebben (Sirotkin))quote:Op dinsdag 10 september 2013 21:10 schreef Scrutinizer het volgende:
Ik denk dat Massa wel klaar is in de F1. Ik denk niet dat Sauber zit te wachten op zijn komst.
Misschien dat Zandvoort dan ook weer haalbaar is, die heeft al te weinig "lawaaidagen" waardoor F1 al af valt.quote:Op maandag 9 september 2013 20:11 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
De Formule E?
Ook dat is al een tijdje bekend. Er doen zelfs reguliere raceteams aan mee, zoals Andretti Autosport uit de IndyCars.
En daar waar de F1 er niet in slaagt om voet aan de grond te krijgen (zoals London) zijn deze steden wel bereid om de Formule E toe te laten omdat het veel minder (geluids)overlast en vervuiling met zich mee brengt.
quote:Kimi Raikkonen will join Fernando Alonso at Ferrari in 2014.
The Finn, who won the world title with Ferrari in 2007 but was replaced by Alonso at the end of 2009, has signed a one-year deal with an option for 2015.
Ferrari, who will now have arguably the strongest driver line-up in Formula 1, have not yet announced the deal but are expected to do so imminently.
Raikkonen, 33, will replace Felipe Massa, who announced on Twitter that he will leave at the end of the season.
The Brazilian, who had earlier been informed of Ferrari's decision and has driven for the Italian outfit since 2006, said: "From 2014 I will no longer be driving for Ferrari.
"I would like to thank the team for all the victories and incredible moments experienced together.
"Right now I want to push as hard as possible with Ferrari for the remaining seven races.
Alles kan maar lijkt me toch stugquote:Op woensdag 11 september 2013 08:48 schreef Rossdale het volgende:
Nog steeds speculatie, zowel Ferrari als Kimi hebben nog niets aangekondigd. De media roept dit alleen omdat Massa nu zeker gaat wieberen.
Ik denk nog steeds dat Alonso ook vertrekt eigenlijk
Als het goed is heeft ferrari het om 9:00 bekend gemaakt.quote:Op woensdag 11 september 2013 08:48 schreef Rossdale het volgende:
Nog steeds speculatie, zowel Ferrari als Kimi hebben nog niets aangekondigd. De media roept dit alleen omdat Massa nu zeker gaat wieberen.
Ik denk nog steeds dat Alonso ook vertrekt eigenlijk
er staat nog niets op de Ferrari-sitequote:Op woensdag 11 september 2013 09:17 schreef opreis het volgende:
[..]
Als het goed is heeft ferrari het om 9:00 bekend gemaakt.
twitter:SkySportsF1 twitterde op woensdag 11-09-2013 om 14:04:29It’s official: Kimi Raikkonen is to join Ferrari for 2014. Story on way at http://t.co/cQnbizTYrI #SkyF1 reageer retweet
twitter:Lotus_F1Team twitterde op woensdag 11-09-2013 om 14:06:54So #Kimi is off to #Ferrari for 2014; it hurts a little bit… #F1 #Raikkonen http://t.co/HkFhWvqpTo reageer retweet
Massa moet gewoon stoppenquote:Op woensdag 11 september 2013 14:28 schreef nils7 het volgende:
Nico naar Lotus en dan Massa en die Rus bij Sauber....
Is t weer rond
Stop de tijdquote:Op woensdag 11 september 2013 14:28 schreef nils7 het volgende:
Nico naar Lotus en dan Massa en die Rus bij Sauber....
Is t weer rond
zoals ik al zeiquote:Op woensdag 11 september 2013 14:28 schreef nils7 het volgende:
Nico naar Lotus en dan Massa en die Rus bij Sauber....
Is t weer rond
Raikkonen is er ook een jaartje tussenuit geweest (doorbetaald door Ferrari zodat ze Alonso konden aannemen) en Alonso heeft de afgelopen jaren natuurlijk ook hulp gehad van Massa.quote:
Snelle conclusie, heeft Raikkonen nooit hulp gehad?quote:Op woensdag 11 september 2013 14:48 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Raikkonen is er ook een jaartje tussenuit geweest (doorbetaald door Ferrari zodat ze Alonso konden aannemen) en Alonso heeft de afgelopen jaren natuurlijk ook hulp gehad van Massa.
Alonso is er ook een jaar tussenuit geweest! En wat de hulp van Massa betreft zijn het misschien een paar overwinningen. Daarnaast reden ze voor verschillende teams.quote:Op woensdag 11 september 2013 14:48 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Raikkonen is er ook een jaartje tussenuit geweest (doorbetaald door Ferrari zodat ze Alonso konden aannemen) en Alonso heeft de afgelopen jaren natuurlijk ook hulp gehad van Massa.
Als ze maar een auto hebben om RBR te verslaan, die auto mag wat mij betreft ook van Mercedes, McLaren of wie dan ook komenquote:Op woensdag 11 september 2013 15:01 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Alonso is er ook een jaar tussenuit geweest! En wat de hulp van Massa betreft zijn het misschien een paar overwinningen. Daarnaast reden ze voor verschillende teams.
Maar het wordt gewoon een mooi gevecht (hoop ik) tussen die twee.
Vettel jaren achterelkaar kampioen is ook niet leuk inderdaad, zeker niet als de strijd halverwege het jaar al redelijk gestreden is.quote:Op woensdag 11 september 2013 15:14 schreef Tarado het volgende:
[..]
Als ze maar een auto hebben om RBR te verslaan, die auto mag wat mij betreft ook van Mercedes, McLaren of wie dan ook komen
Eerder pech, door de McLarens die zichzelf steeds opbliezenquote:Op woensdag 11 september 2013 14:55 schreef Tarado het volgende:
[..]
Snelle conclusie, heeft Raikkonen nooit hulp gehad?
Nu nog een Ferrari ipv een Iveco en het wordt misschien nog watquote:Op woensdag 11 september 2013 17:20 schreef Sinister-D- het volgende:
Had me dat een maand geleden gezegd gehad, en ik had ze vierkant uitgelachen en ze voor gek verklaardNooit gedacht dat Raikkonen zou terugkeren ivm de meningsverschillen die hij heeft (gehad?) met Montezemelo.
Maar aangezien de geruchten toch wel heel sterk waren het afgelopen weekend komt dit niet meer als een verrassing.
Zoals ik al eerder heb gezegd: wat mij betreft het sterkste duo op de grid volgend jaar
hahah dit hoop ik welquote:Op woensdag 11 september 2013 18:27 schreef Sinister-D- het volgende:
Ben trouwens benieuwd of Rob Smedley Kimi's engineer gaat worden. Dat gaat een gouden duo worden dan wat betreft communicatie
Vraag ik me af, zoveel heb je niet aan een teammaat die vaak te ver van je af zitquote:Op woensdag 11 september 2013 18:46 schreef THEFXR het volgende:
Alonso is niet blij, nu zijn bitch weggaat.
dit dus, iedereen al voorbaring over een duo. Zou natuurlijk leuke zijn die 2 in 1 team, kijken wie het beter doet, maar dan nog moeten ze vettel verslaan.quote:Op woensdag 11 september 2013 18:53 schreef JohnB52 het volgende:
Is Alonso al bevestigd bij Ferrari?
Precies als Ron Dennis hem toen gewoon een auto kon leveren die heel bleef en waar niet spontaan wielen of vleugels vanaf braken dan had Kimi reeds 2 titels op zak en waarschijnlijk zelfs 3.quote:Op woensdag 11 september 2013 15:59 schreef Bluurgh het volgende:
[..]
Eerder pech, door de McLarens die zichzelf steeds opbliezen![]()
En verder:
Kimi is 2 jaar afwezig geweest (2010/2011), Alonso 1 jaar (2002). In 2002 behaalde Kimi geen overwinning (beide coureurs behaalden hun eerste overwinning in 2003), in 2010 en 2011 behaalde Alonso 6 overwinningen.
Wil je een directe vergelijking, alleen de jaren dat ze beiden meededen (dus Kimi zonder 2002 en Alonso zonder 2010/11):
Kimi / Alonso
Races: 172 / 184
Wins: 20 / 26
Podiums: 72 / 80
WC: 1 / 2
Lijkt me niet voorbarig want het is al bevestigdquote:Op woensdag 11 september 2013 18:55 schreef opreis het volgende:
[..]
dit dus, iedereen al voorbaring over een duo. Zou natuurlijk leuke zijn die 2 in 1 team, kijken wie het beter doet, maar dan nog moeten ze vettel verslaan.
Alonso heeft een doorlopend contract nog op zak.quote:Op woensdag 11 september 2013 18:55 schreef opreis het volgende:
[..]
dit dus, iedereen al voorbaring over een duo. Zou natuurlijk leuke zijn die 2 in 1 team, kijken wie het beter doet, maar dan nog moeten ze vettel verslaan.
quote:Through www.ferrari.com, he also had a word for Kimi Raikkonen. “I’d like to welcome my new travelling companion: together, starting next year, we will have to tackle a very demanding technical and racing challenge.”
in 2008 werd het in de laatste bocht van de laatste race beslist..., das nog mooier.quote:Op woensdag 11 september 2013 15:43 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Vettel jaren achterelkaar kampioen is ook niet leuk inderdaad, zeker niet als de strijd halverwege het jaar al redelijk gestreden is.
Eigenlijk is het 't mooiste als het kampioenschap pas in de laatste wedstrijd gestreden is zoals in 2008 (en toen was er ook slechts 1 punt verschil tussen Hamilton en Massa)
Een paar bochten voor het eind was dat; niet de laatste bocht. Toch?quote:Op woensdag 11 september 2013 19:37 schreef WEST het volgende:
[..]
in 2008 werd het in de laatste bocht van de laatste race beslist..., das nog mooier.
Een race op woensdag?quote:Op woensdag 11 september 2013 20:30 schreef Geralt het volgende:
[..]
Een paar bochten voor het eind was dat; niet de laatste bocht. Toch?
Overigens won Kimi vandaag 8 jaar geleden op Spa
11 september valt elk jaar op een woensdag?quote:
quote:Op woensdag 11 september 2013 20:36 schreef Geralt het volgende:
[..]
11 september valt elk jaar op een woensdag?
Laatste bocht bij het opkomen van het gedeelte start/finish. Dat noem ik wel de laatste bochtquote:Op woensdag 11 september 2013 20:30 schreef Geralt het volgende:
[..]
Een paar bochten voor het eind was dat; niet de laatste bocht. Toch?
Overigens won Kimi vandaag 8 jaar geleden op Spa
Volgens mij ging Lewis Glock al iets eerder voorbij dan de laatste bocht.quote:Op woensdag 11 september 2013 21:26 schreef WEST het volgende:
[..]
Laatste bocht bij het opkomen van het gedeelte start/finish. Dat noem ik wel de laatste bocht
Nee, want de ploffende banden op Silverstone waren de reden dat ze deze banden hebben.quote:Op woensdag 11 september 2013 22:20 schreef Marks het volgende:
En nog even dit hersenspinseltje van mij:
kunnen ze de oude pirelli banden niet terugnemen?
Want het viel me op dat de laatste races nu niet echt spannend waren
Maar, het waren de teams die over de grens van de banden gingen als ik het me goed herinner. Niet dat Pirelli inferieur rubber leverde.quote:Op woensdag 11 september 2013 22:22 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Nee, want de ploffende banden op Silverstone waren de reden dat ze deze banden hebben.
Ik vind het wel tof dat ondanks enige overmacht van Vettel, je toch NIET kan zeggen ''oh, die wint ook Singapore wel even''.quote:Op woensdag 11 september 2013 22:23 schreef Peterselieman het volgende:
Volgende race gaat Hamilton winnen, let maar op. Spa en Monza zijn wat standaloneraces op de kalender omdat het twee echte hogesnelheidscircuits zijn. Daar heb je deels een apart pakket voor nodig. Red Bull had dat perfect voor elkaar, de rest minder. Nu komt Singapore en daar zullen de verhoudingen weer anders liggen.
Een paar teams hadden ontdekt dat de banden beter presteerden wanneer ze verkeerd geplaatst werden, maar daar konden de sloffen niet zo goed tegenquote:Op woensdag 11 september 2013 22:25 schreef Marks het volgende:
[..]
Maar, het waren de teams die over de grens van de banden gingen als ik het me goed herinner. Niet dat Pirelli inferieur rubber leverde.
Zeker jammer maar ik denk niet dat ie in de F1 nog op de volle 100% kan rijden en af en toe over het randje kan gaan (net zoals Massa na zijn ongeluk).quote:Op woensdag 11 september 2013 23:31 schreef Geralt het volgende:
Kubica weer gecrashed, zelf en bijrijder wel ok.
Zo jammer dat zn F1 avontuur vroegtijdig ten einde is gekomen
In 2001, toch een dominant jaar van Schumacher, konden we dat ook niet zeggen.quote:Op woensdag 11 september 2013 22:26 schreef Marks het volgende:
[..]
Ik vind het wel tof dat ondanks enige overmacht van Vettel, je toch NIET kan zeggen ''oh, die wint ook Singapore wel even''.
Het is daarmee toch anders dan de overmacht van Schumi een kleine 10 jaar terug.
Als ik het voor het zeggen had bij de competitie zou ik echt alles al op volgend jaar gooien, als Vettel SIN niet wint dan wordt hij 2e of 3e, m.a.w. niet meer in te halen.quote:Op woensdag 11 september 2013 22:26 schreef Marks het volgende:
[..]
Ik vind het wel tof dat ondanks enige overmacht van Vettel, je toch NIET kan zeggen ''oh, die wint ook Singapore wel even''.
Het is daarmee toch anders dan de overmacht van Schumi een kleine 10 jaar terug.
zou je zeggen, maar het werkt wel tweeledig. Als ze dat allemaal doen dan gaat Red Bull Racing dat ook doen en heb je kans dat er aan de krachtsverhoudingen niets verandert. Is er een team dat Red Bull nog dwingt tot het produceren van updates dan hebben andere renstallen juist kans om voor komend seizoen naderbij te komenquote:Op donderdag 12 september 2013 10:51 schreef Tarado het volgende:
[..]
Als ik het voor het zeggen had bij de competitie zou ik echt alles al op volgend jaar gooien, als Vettel SIN niet wint dan wordt hij 2e of 3e, m.a.w. niet meer in te halen.
Ik denk dat ze bij Red Bull geen updates meer nodig hebben, die hebben het heel goed gedaan op de circuits waar ze normaal zwakker zijn en gaan nu weer naar de circuits waar ze normaliter sterker zijn, daar moet de rest maar weer eens aan zien te komen. Verder racen ze keer op keer tegen een andere concurrent, met damage control zijn ze er al.quote:Op donderdag 12 september 2013 10:54 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
zou je zeggen, maar het werkt wel tweeledig. Als ze dat allemaal doen dan gaat Red Bull Racing dat ook doen en heb je kans dat er aan de krachtsverhoudingen niets verandert. Is er een team dat Red Bull nog dwingt tot het produceren van updates dan hebben andere renstallen juist kans om voor komend seizoen naderbij te komen
Waarom was dit niet bekend van tevoren? Ik woon op slechts 10km van die plekquote:Op donderdag 12 september 2013 17:35 schreef Breaker.Faker het volgende:
2013 Mobility Conference Week: Delegates enjoyed an exciting vision of the future of motoring at yesterday’s iMobility Challenge with Nico Rosberg, Giedo van der Garde, Robin Frijns and Kevin Abbring.
Full story on: http://www.fia.com/news/racing-future-mobility — met Nico Rosberg, Robin Frijns, Giedo van der Garde en Kevin Abbring in Valkenburg.
[ afbeelding ]
Eigenlijk (stiekem) is het katwijkquote:Op donderdag 12 september 2013 18:27 schreef Sinister-D- het volgende:
Een Valkenburg wat niet in Zuid-Limburgligt is géén Valkenburg, maar een plaats met een verkeerd gekozen naam
Ik zag dit ook pas vandaag op de Facebook van de FIA en vandaag is dit gepost.quote:Op donderdag 12 september 2013 17:56 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Waarom was dit niet bekend van tevoren? Ik woon op slechts 10km van die plek
Nee dus.quote:Op woensdag 11 september 2013 18:27 schreef Sinister-D- het volgende:
Ben trouwens benieuwd of Rob Smedley Kimi's engineer gaat worden. Dat gaat een gouden duo worden dan wat betreft communicatie
quote:Sep.13 (GMM) Kimi Raikkonen's return to Ferrari could spell the end of race engineer Rob Smedley's career at the Italian team.
As rumours of the Finn's signing became clearer at Monza last weekend, some insiders could not hide their sniggering at the thought of Briton Smedley working hand-in-hand with 'iceman' Raikkonen.
"They would have to supply his (Smedley's) headset without a microphone," Germany's Auto Motor und Sport quotes one paddock wag as chuckling.
That's because 39-year-old Smedley is famous for his close, and almost fatherly relationship with the departing Felipe Massa.
Indeed, Smedley is known for talking at length on the radio with Massa, often calling the Brazilian 'Felipe-baby' and issuing detailed driving and tactical instructions.
Italy's Autosprint reports that Ferrari pairing Raikkonen - who last year earned cult status by telling his race engineer to 'leave me alone, I know what I'm doing' - with Smedley is highly unlikely.
In fact, Smedley has been linked with a return to Williams for 2014. Just before beginning his F1 career with Jordan, Smedley worked for Williams' touring car team.
Autosprint said Smedley would likely not be a mere race engineer at Williams, but rather will take on a role with greater technical or engineering responsibility.
Nu krijgt hij een nieuwe. Ferrari is wijzer geworden na de vorige keer toen Raikkonen nogal tegenviel. Ze nemen hem als tweede rijder, de vorige keer had hij 1e rijder moeten worden door wezenlijk sneller te zijn dan Massa, maar dat zit nou eenmaal niet in hem.quote:Op woensdag 11 september 2013 18:51 schreef Tarado het volgende:
[..]
Vraag ik me af, zoveel heb je niet aan een teammaat die vaak te ver van je af zit
Ik vind 4 laat staan 5 titels op rij ook wel wat teveel eer voor Vettel. Maar ja, zowel Kimi als Hamilton als Alonso hebben de afgelopen jaren vaak genoeg een betere auto gehad dan Vettel, alleen is Kimi gewoon niet snel genoeg, zoals volgend seizoen nog maar weer eens zal blijken, is labiele Lewis niet in staat om dat om te zetten in punten, en heeft Alonso het al 2 keer op cruciale fases in het kampioenschap af laten weten.quote:Op woensdag 11 september 2013 15:14 schreef Tarado het volgende:
[..]
Als ze maar een auto hebben om RBR te verslaan, die auto mag wat mij betreft ook van Mercedes, McLaren of wie dan ook komen
Dat laatste ben ik niet zo met je eens over vaak genoeg een betere auto, dat is eerder af en toe gebleken en dan ook nog eens verdeeld over die 3 teams.quote:Op vrijdag 13 september 2013 11:57 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nu krijgt hij een nieuwe. Ferrari is wijzer geworden na de vorige keer toen Raikkonen nogal tegenviel. Ze nemen hem als tweede rijder, de vorige keer had hij 1e rijder moeten worden door wezenlijk sneller te zijn dan Massa, maar dat zit nou eenmaal niet in hem.
[..]
Ik vind 4 laat staan 5 titels op rij ook wel wat teveel eer voor Vettel. Maar ja, zowel Kimi als Hamilton als Alonso hebben de afgelopen jaren vaak genoeg een betere auto gehad dan Vettel, alleen is Kimi gewoon niet snel genoeg, zoals volgend seizoen nog maar weer eens zal blijken, is labiele Lewis niet in staat om dat om te zetten in punten, en heeft Alonso het al 2 keer op cruciale fases in het kampioenschap af laten weten.
Als McLaren in de 2e seizoenshelft zegt dat ze de beste auto hebben, en Hamilton zegt dat het aan auto ligt terwijl hij niet loskomt van Button, dan staat los van wat de uitkomst van de strijd zou zijn wel vast dat Hamilton niet maximaliseert, en dat is dan het verschil met Vettel. Als de Lotus wordt bestuurd door een coureur die wel sneller is dan de categorie Massa, dan staat die auto er ook al veel beter op. Als Alonso in de cruciale races wel optimaal presteert ipv het tempo van Massa te volgen, dan had die 2 keer WK kunnen worden.quote:Op vrijdag 13 september 2013 12:18 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dat laatste ben ik niet zo met je eens over vaak genoeg een betere auto, dat is eerder af en toe gebleken en dan ook nog eens verdeeld over die 3 teams.
Misschien is Vettel wel van een andere orde door zijn mentale hardheid...quote:Op vrijdag 13 september 2013 13:04 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als McLaren in de 2e seizoenshelft zegt dat ze de beste auto hebben, en Hamilton zegt dat het aan auto ligt terwijl hij niet loskomt van Button, dan staat los van wat de uitkomst van de strijd zou zijn wel vast dat Hamilton niet maximaliseert, en dat is dan het verschil met Vettel. Als de Lotus wordt bestuurd door een coureur die wel sneller is dan de categorie Massa, dan staat die auto er ook al veel beter op. Als Alonso in de cruciale races wel optimaal presteert ipv het tempo van Massa te volgen, dan had die 2 keer WK kunnen worden.
Vettel is namelijk niet van een andere orde tov de rest zoals Schumacher, hij is slechts een van de toppers alleen wel de enige die de mentale hardheid heeft om consistent er alles uit te halen en te pieken wanneer het nodig is. Dat is jammer want op die manier wil het maar geen echte twee- of driestrijd worden.
quote:Ferrari has further boosted its technical structure with the signing of Lotus' head of aerodynamics Dirk de Beer.
As part of a concerted effort by the Maranello outfit to push itself forward so it can capture its first title since 2007, it has convinced de Beer to join.
Although there has been no official announcement about Ferrari's plans, it is expected that de Beer will work alongside the team's current head of aero Loic Bigois when his current contract with Lotus runs out at the end of this year.
Ferrari showed how serious it is in its efforts to ramp up its organisation when it signed Lotus' former technical director James Allison earlier this year.
Allison joined the team at the beginning of this month and is likely to have targeted the key individuals that he thinks can help make a difference at Ferrari.
Ferrari team principal Stefano Domenicali revealed earlier this week that it was Allison's input in to the progress that Kimi Raikkonen had made on the technical front that helped convince the team to swoop for him as replacement for Felipe Massa.
De Beer's departure from Lotus will be another blow to the team, which had already lost Allison and Raikkonen to Ferrari.
The Enstone-based team still has hopes that an investment deal with partners Infinity Racing can help deliver the financial backing that will allow it to push forward with an improved infrastructure.
Nu moeten ze alleen die windtunnel nog in orde krijgen...quote:Op vrijdag 13 september 2013 14:11 schreef sasquatsch het volgende:
Ferrari heeft er zin in. Naast Raikkonen en Allison die al van Lotus overkwamen, hebben ze ook Lotus hoofd aerodynamica Derk de Beer overgenomen
[..]
Probleem van Ferrari hun windtunnel is, is dat ze dat ding nooit gebruikte tot aan de in-season testban. Daarvoor reden ze altijd rondjes op Fiorano met een testteam. Daardoor hebben ze een enorme achterstand met die tunnel.quote:Op zaterdag 14 september 2013 14:09 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Nu moeten ze alleen die windtunnel nog in orde krijgen...
Ik vraag me alleen af of het inderdaad aan de windtunnel lag, hoe lang zouden die problemen nu al spelen, anderhalf jaar?
Lijkt mij dat zoiets wel sneller gefixed kan worden aangezien de tunnel eerst wel normaal werkte.
Daarbij hebben ze dat ding niet alleen nodig voor de ontwikkeling van F1 wagens, ook de consumentenFerrari wordt er in getest.
Hoe kan men wel een snelle wagen maken als de LaFerrari als die tunnel niet goed werkt?
ah, dus het ligt niet aan de tunnel zelf maar aan gebruikservaring en tekort aan technisch personeel..quote:Op zaterdag 14 september 2013 14:30 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Probleem van Ferrari hun windtunnel is, is dat ze dat ding nooit gebruikte tot aan de in-season testban. Daarvoor reden ze altijd rondjes op Fiorano met een testteam. Daardoor hebben ze een enorme achterstand met die tunnel.
Beknopt gezegd wel ja.quote:Op zaterdag 14 september 2013 14:31 schreef SiGNe het volgende:
[..]
ah, dus het ligt niet aan de tunnel zelf maar aan gebruikservaring en tekort aan technisch personeel..
Persoonlijk voorspel ik dat Alonso degene is die finaal door de mand gaat vallen en niet Kimi.quote:Op vrijdag 13 september 2013 11:57 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nu krijgt hij een nieuwe. Ferrari is wijzer geworden na de vorige keer toen Raikkonen nogal tegenviel. Ze nemen hem als tweede rijder, de vorige keer had hij 1e rijder moeten worden door wezenlijk sneller te zijn dan Massa, maar dat zit nou eenmaal niet in hem.
[..]
Ik vind 4 laat staan 5 titels op rij ook wel wat teveel eer voor Vettel. Maar ja, zowel Kimi als Hamilton als Alonso hebben de afgelopen jaren vaak genoeg een betere auto gehad dan Vettel, alleen is Kimi gewoon niet snel genoeg, zoals volgend seizoen nog maar weer eens zal blijken, is labiele Lewis niet in staat om dat om te zetten in punten, en heeft Alonso het al 2 keer op cruciale fases in het kampioenschap af laten weten.
daar kwam nog even bij dat ze de tunnel ook nog eens aangepast hebben om met een 60% schaalmodel te kunnen testen. Dat heeft ze nog eens teruggeworpen.quote:Op zaterdag 14 september 2013 14:30 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Probleem van Ferrari hun windtunnel is, is dat ze dat ding nooit gebruikte tot aan de in-season testban. Daarvoor reden ze altijd rondjes op Fiorano met een testteam. Daardoor hebben ze een enorme achterstand met die tunnel.
Lijkt me niet zo moeilijk om ervaren (windtunnel)personeel aan te nemen bij Ferrari. Ik kan me juist iets herinneren dat er technische problemen waren met de tunnel (verkeerd design oid) en dat ze daar pas laat achter kwamen...quote:
Klopt, dat is een uitleg die er destijds aan gegeven werd. Maar dat soort zaken hangen weer vast aan onervarenheid met de windtunnel lijkt me dan. Je kunt wel personeel aannemen die meer ervaring hebben met windtunnels, maar er zal geen enkele windtunnel hetzelfde zijn (op de basis na dan, tunneltje en wat windquote:Op zaterdag 14 september 2013 17:28 schreef kepler het volgende:
[..]
Lijkt me niet zo moeilijk om ervaren (windtunnel)personeel aan te nemen bij Ferrari. Ik kan me juist iets herinneren dat er technische problemen waren met de tunnel (verkeerd design oid) en dat ze daar pas laat achter kwamen...
http://www.jamesallenonf1(...)to-the-championship/quote:Ferrari president Luca di Montezemolo has spoken about the rehiring of Kimi Raikkonen, comparing him to Niki Lauda, who returned to F1 after a short break more motivated than he had been before and suggesting that he can emulate the Austrian and beat his team mate to the world championship,
“Raikkonen’s case is almost identical to Lauda,” Montezemolo says in Gazzetta dello Sport today. “Also Niki at a certain point said ‘enough’ because he couldn’t do it any more. I’m speaking of the twin brother of Kimi, because the driver who we had racing for us wasn’t the one we hired.
“The break has done him good, he has returned to greatness, he’s won races, he’s finished lots of races. I wanted a driver who would make me look back on Massa with regret and I’ve got one. From Raikkonen I am demanding victories, consistency, podiums. Alonso will be the main beneficiary. Returning to Lauda, when he came back remember he beat Prost (his McLaren team mate) to the world championship..”
Montezemolo’s words are designed to stir up both drivers. In the interviews he recalls his jokes of 2009, Raikkonen’s last season with Ferrari, where Montezemolo kept saying that Raikkonen’s twin brother was in the car, not the champion, while he stirs the pot with Alonso, suggesting that Raikkonen will put pressure on the Spaniard and that will benefit him. Like Enzo Ferrari before him, who liked to consider himself “an agitator of men” Montezemolo is filling the role in the modern era.
Asked at what stage he spoke to Raikkonen, Montezemolo said ten days before the Italian Grand Prix at Monza.
Montezemolo says that there has been no reconsideration of the position of team principal Stefano Domenicali, despite a difficult season for the team, suggesting that the Raikkonen decision was driven by Domenicali so he must see it through and take responsibility for it, “We would miss him. He was the main factor in rehiring Kimi,” said Montezemolo. “He’s done great work for the future. And let’s not forget that in the last three years we’ve lost the title at the last race, through no fault of his.”
quote:Op dinsdag 17 september 2013 09:13 schreef Tarado het volgende:
Montezemolo says Raikkonen could beat Alonso to the championship
[..]
I wanted a driver who would make me look back on Massa with regret and I’ve got one.
http://www.jamesallenonf1(...)to-the-championship/
Misschien die opmerking van Montezemelo in het verkeerde keelgat van Massa geschoten?quote:Fernando Alonso/Kimi Raikkonen will clash at Ferrari - Felipe Massa
By Lito Cavalcanti and Pablo Elizalde Tuesday, September 17th 2013, 08:59 GMT
Fernando Alonso F1 Ferrari 2013
Felipe Massa has warned Ferrari that the Fernando Alonso-Kimi Raikkonen partnership will result in a clash that the Maranello squad will struggle to deal with.
Lotus driver Raikkonen will join Alonso at the Italian squad in 2014 after securing a two-year deal that means Massa will leave Ferrari after eight seasons with the team.
It will be the first time Ferrari has two world champions in its line-up since 1953.
"I know both Fernando and Kimi on and off the track and I rate them as excellent drivers, but I'm afraid they will collide when sharing the team," said Massa in an interview with Brazilian F1 broadcaster Galvao Bueno on TV Globo.
"I told the bosses to breathe as much as possible while they still can because it will be hard for them to breathe next season."
Massa was Raikkonen's team-mate from 2007 to 2009, and has partnered Alonso at Ferrari for the past four seasons.
What now for Felipe Massa?
The Brazilian says he has enjoyed his time with the Spaniard.
"I'm sure Fernando likes me, he has to," he said. "We have a nice relationship, I'm sure he sees me as a personal friend as I see him.
"Kimi and myself are also good friends, much more than when we were team-mates."
Fernando Alonso F1 Ferrari 2013
Massa, however, made it clear that he will not play a supporting role to Alonso this year now he does not have a contract with the team.
"I will not race for Alonso from now on," he said.
"Right from Friday at Singapore I'll be working for myself.
"I will attack all the time, every lap. It's come the time to look after myself."
Dat had hij eerder moeten doen dit jaar. Hij rijdt al jaren in dienst van Alonso, waar het team zelf voor zorgde en nu heeft Montezemelo er spijt van om hem te houden?quote:Op dinsdag 17 september 2013 13:45 schreef MoriniStylr het volgende:
[..]
[..]
Misschien die opmerking van Montezemelo in het verkeerde keelgat van Massa geschoten?
alsof hij zich in heeft moeten houdenquote:Op dinsdag 17 september 2013 13:51 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat had hij eerder moeten doen dit jaar. Hij rijdt al jaren in dienst van Alonso, waar het team zelf voor zorgde en nu heeft Montezemelo er spijt van om hem te houden?
Misschien niet dit jaar, maar in 2010 heeft hij Alonso wel voorbij moeten laten, terwijl hij een race kon winnen. "Fernando is faster than you. Confirm!"quote:Op dinsdag 17 september 2013 15:38 schreef Tarado het volgende:
[..]
alsof hij zich in heeft moeten houden
Zodra Alonso in z'n spiegels komt gaat Massa al opzij, bij elke race...quote:Op dinsdag 17 september 2013 18:27 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Misschien niet dit jaar, maar in 2010 heeft hij Alonso wel voorbij moeten laten, terwijl hij een race kon winnen. "Fernando is faster than you. Confirm!"
Die koeienquote:
Joh. Kijk ff op wie je reageert. Dat scheelt weer een zinloze discussie.quote:Op vrijdag 13 september 2013 12:18 schreef Tarado het volgende:
[..]
Dat laatste ben ik niet zo met je eens over vaak genoeg een betere auto, dat is eerder af en toe gebleken en dan ook nog eens verdeeld over die 3 teams.
Wat ik lees aan reviews van racefans, journalisten, etc. lijkt dat wel mee te vallen.quote:Op dinsdag 17 september 2013 22:12 schreef twiFight het volgende:
Ik vrees toch veel te veel hollywood prefab drama om nog een leuke film te zijn voor de racefans.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |