Het is misschien wel leuk om een centraal topic te openen over Nederlands racetalent. Wie hebben we zoal met wie men serieus rekening moet gaan houden?
Chris van der Drift: Zeker een belofte getuige zijn twee Formula Master seizoenen. Het eerste seizoen werd hij tweede en het tweede seizoen wist hij zelfs op zijn naam te schrijven. Zeker een titel die telt. Qua sterkte een klasse die je denk ik net achter de Euroseries mag plaatsen. De bolides zijn net iets krachtiger dan formule 3 auto's.
Hij heeft al een paar races voor Trident gereden in de Asia GP2 series en heeft dit behoorlijk goed gedaan. Hij is in de punten gefinisht. Ook rijd hij A1, maar daar heeft hij me nog niet kunnen overtuigen.
Nu heeft hij last van de recessie. Hij kan geen geld vinden om zich in te kopen in de resterende wedstrijden van de GP2. Formule 2 heeft hij zelf afgeserveerd door te stellen dat die klasse niet interessant genoeg is. Niet verstandig in mijn ogen, zeker als je weet dat je weinig te kiezen hebt, wegens geldgebrek.
Renger van der Zande: Nederlands Formule Renault 2.0. Daarna naar de Euroseries F3 gegaan. Hij heeft daar wat overwinningen en podiumplekken weten te scoren, maar mijn inziens was het Prema Power team niet sterk genoeg om echt voor de titel te gaan. Nog een jaar F3 moet hij niet doen, want hij rijdt al F3 sinds 2006. Wel is hij een Mercedes Junior rijder. Hij heeft al een wedstrijd voor Trust Arden gereden in de GP2. Mij is niet duidelijk of hij het hele seizoen voor hen gaat rijden. Voordeel is wel dat hij wat kapitaalkrachtige sponsoren achter zich heeft staan.
Junior Strous: Ooit Nederlands Formule Renault kampioen. Afgelopen seizoen heeft hij in de juniorseries van de (voormalige) Champcars gereden. Niet onverdienstelijk en met 1 overwinning. Een blessure gooide roet in het eten om een gooi naar de titel te doen. In 2009 gaat hij voor een topteam in de Indy Light klasse rijden.
Henki Waldschmidt: Was een tijdje neerlands grootste talent. Zeer sterk in de karts en zowel nationale en internationale titels gepakt. Daarna wisselend succes gehad in de europese Formula Renault klasse. Exacte gegevens ontbreken. Het afgelopen jaar heeft hij gereden in de Euroseries als rookie, als junior rijder van Toyota. Aansprekende resultaten heeft hij niet behaald. Mij is niet duidelijk of dit helemaal zijn eigen fout was, of dat het team niet van al te grote klasse was. Op dit moment is niet duidelijk wat hij het komend seizoen gaat doen. Wel heeft hij onlangs de formule 1 wagen van Toyota getest. Naar verluid niet onverdienstelijk.
Carlo van Dam: O.a. europees kampioen karten. Heeft met wisselende resultaten in de Formule Renault klasse gereden. Was ooit een beschermeling van Renault, maar daar is hij ook weer uitgezet. Vervolgens is hij op eigen kracht Duits formule 3 kampioen geworden met grote overmacht. Het jaar erop is hij naar Japan gegaan om F3 te gaan rijden voor het TOM's Toyota team. Ook in deze klasse is hij met zeer grote overmacht kampioen geworden. Hoe sterk het Japans F3 kampioenschap nu eigenlijk was is mij niet duidelijk. Voor dit jaar ligt het in de lijn der verwachting dat hij voor TOM's Formule Nippon gaat rijden, maar duidelijk is dat op dit moment niet.
Giedo van der Garde: Ooit een protege van Jos verstappen. Ooit wereldkampioen karten. In de Formule renault klass ging het iets minder voorspoedig. Een vierde en een vijfde plaats in het kampioenschap. Daarna drie seizoenen in de Euroseries F3. Niet met heel veel succes. Een 6e plek voor het topteam ASM als beste klassering. Na het debakel met Aguri Suzuki en later papieren testrijder voor Spyker F1 en Force India. Het afgelopen seizoen kwam dan eindelijk het resultaat waar zo op gehoopt werd. Hij werd kampioen in de World Series by Renault. Nu is hij rijder voor het topteam Isport in de GP2. Waar een rijke schoonpapa al niet goed voor is(Marcel Boekhoorn, ooit suikeroom van NEC). Het zal erop of eronder worden voor hem. Hij mag nu bewijzen dat ze het bij Force India niet goed hebben gezien, want daar hadden ze niet zo'n hoge pet van hem op.
Genoeg om in de gaten te houden, lijkt me!
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]