abonnement Unibet Coolblue
pi_102265437
Het is misschien wel leuk om een centraal topic te openen over Nederlands racetalent. Wie hebben we zoal met wie men serieus rekening moet gaan houden?

Chris van der Drift: Zeker een belofte getuige zijn twee Formula Master seizoenen. Het eerste seizoen werd hij tweede en het tweede seizoen wist hij zelfs op zijn naam te schrijven. Zeker een titel die telt. Qua sterkte een klasse die je denk ik net achter de Euroseries mag plaatsen. De bolides zijn net iets krachtiger dan formule 3 auto's.
Hij heeft al een paar races voor Trident gereden in de Asia GP2 series en heeft dit behoorlijk goed gedaan. Hij is in de punten gefinisht. Ook rijd hij A1, maar daar heeft hij me nog niet kunnen overtuigen.
Nu heeft hij last van de recessie. Hij kan geen geld vinden om zich in te kopen in de resterende wedstrijden van de GP2. Formule 2 heeft hij zelf afgeserveerd door te stellen dat die klasse niet interessant genoeg is. Niet verstandig in mijn ogen, zeker als je weet dat je weinig te kiezen hebt, wegens geldgebrek.

Renger van der Zande: Nederlands Formule Renault 2.0. Daarna naar de Euroseries F3 gegaan. Hij heeft daar wat overwinningen en podiumplekken weten te scoren, maar mijn inziens was het Prema Power team niet sterk genoeg om echt voor de titel te gaan. Nog een jaar F3 moet hij niet doen, want hij rijdt al F3 sinds 2006. Wel is hij een Mercedes Junior rijder. Hij heeft al een wedstrijd voor Trust Arden gereden in de GP2. Mij is niet duidelijk of hij het hele seizoen voor hen gaat rijden. Voordeel is wel dat hij wat kapitaalkrachtige sponsoren achter zich heeft staan.

Junior Strous: Ooit Nederlands Formule Renault kampioen. Afgelopen seizoen heeft hij in de juniorseries van de (voormalige) Champcars gereden. Niet onverdienstelijk en met 1 overwinning. Een blessure gooide roet in het eten om een gooi naar de titel te doen. In 2009 gaat hij voor een topteam in de Indy Light klasse rijden.

Henki Waldschmidt: Was een tijdje neerlands grootste talent. Zeer sterk in de karts en zowel nationale en internationale titels gepakt. Daarna wisselend succes gehad in de europese Formula Renault klasse. Exacte gegevens ontbreken. Het afgelopen jaar heeft hij gereden in de Euroseries als rookie, als junior rijder van Toyota. Aansprekende resultaten heeft hij niet behaald. Mij is niet duidelijk of dit helemaal zijn eigen fout was, of dat het team niet van al te grote klasse was. Op dit moment is niet duidelijk wat hij het komend seizoen gaat doen. Wel heeft hij onlangs de formule 1 wagen van Toyota getest. Naar verluid niet onverdienstelijk.

Carlo van Dam: O.a. europees kampioen karten. Heeft met wisselende resultaten in de Formule Renault klasse gereden. Was ooit een beschermeling van Renault, maar daar is hij ook weer uitgezet. Vervolgens is hij op eigen kracht Duits formule 3 kampioen geworden met grote overmacht. Het jaar erop is hij naar Japan gegaan om F3 te gaan rijden voor het TOM's Toyota team. Ook in deze klasse is hij met zeer grote overmacht kampioen geworden. Hoe sterk het Japans F3 kampioenschap nu eigenlijk was is mij niet duidelijk. Voor dit jaar ligt het in de lijn der verwachting dat hij voor TOM's Formule Nippon gaat rijden, maar duidelijk is dat op dit moment niet.

Giedo van der Garde: Ooit een protege van Jos verstappen. Ooit wereldkampioen karten. In de Formule renault klass ging het iets minder voorspoedig. Een vierde en een vijfde plaats in het kampioenschap. Daarna drie seizoenen in de Euroseries F3. Niet met heel veel succes. Een 6e plek voor het topteam ASM als beste klassering. Na het debakel met Aguri Suzuki en later papieren testrijder voor Spyker F1 en Force India. Het afgelopen seizoen kwam dan eindelijk het resultaat waar zo op gehoopt werd. Hij werd kampioen in de World Series by Renault. Nu is hij rijder voor het topteam Isport in de GP2. Waar een rijke schoonpapa al niet goed voor is(Marcel Boekhoorn, ooit suikeroom van NEC). Het zal erop of eronder worden voor hem. Hij mag nu bewijzen dat ze het bij Force India niet goed hebben gezien, want daar hadden ze niet zo'n hoge pet van hem op.

Genoeg om in de gaten te houden, lijkt me!
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_102265467
Laatste update van Sasq.
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2011 17:01 schreef sasquatsch het volgende:
De uitslagen van de afgelopen week

In de WSR Formule Renault 3.5 op Paul Ricard werd Daniel de Jong achtereenvolgens 20ste en 12de. In de feeder series Formule Renault 2.0 werd Robin Frijns achtereenvolgens 4de en 1ste en pakte daarmee het Eurocup kampioenschap met nog 1 ronde te gaan. Andere Nederlanders in deze klasse zijn Pieter Schothorst met een 22ste en 15de plaats en Meindert van Buuren met een 25ste en 26ste plaats.

In de DTM op Oschersleben viel Renger van der Zande uit.

In het Duits F3 kampioenschap op Assen werd Hannes van Asseldonk in beide races 3de. Hij staat nu zesde in het kampioenschap. Jeroen Mul viel uit in de eerste race en werd 6de in de tweede race en staat nu tiende.

In de American Le Mans Series op Laguna Seca werden Jeroen en Sebastiaan Bleekemolen 24ste en 2de in hun categorie.

De Hellendoorn rally is gewonnen door WRC coureur Peter van Merksteijn jr.

Volgend weekend is het rustig met alleen de Britse Formule 3 op Donington Park met Bart Hylkema als internationale race waarin Nederlanders meedoen.
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_102265645
Laatste nuttige post.
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2011 22:44 schreef Migue het volgende:
Heeft ie al meer (serieuze) titels dan menig Formule 1-coureur. Erg knap. Komt denk ik wel goed met hem, als hij genoeg budget heeft voor de komende jaren.
En zo zie je maar weer dat de betere racetalenten van Nederland uit Limburg komen :*

Frijns goed onderweg en met het geld van de Familie Frijns kan die ook nog wel eens heel ver gaan komen. En over een aantal jaar Maxje Verstappen er ook nog eens bij :D
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_102267067
En vergeet de fries niet... Met de hulp van Mclaren en Hamilton moet dat ook wel goed komen.

Toch hoop ik dat van der Garde dit jaar een zitje vindt voor volgend jaar.
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
pi_102267547
Zo is het toch met iedere generatie weer. Hoeveel supertalenten heeft Nederland wel niet gehad die het uiteindelijk toch niet tot de Formule 1 geschopt hebben? Het zal mij dus niets verbazen als al die talenten de F1 toch niet halen, hoe goed ze nu ook zijn of lijken. Zou wel doodzonde zijn, maar zeker niet de eerste keer.

Nyck de Vries heeft het natuurlijk het beste voor elkaar.
  donderdag 22 september 2011 @ 18:47:35 #6
300815 Sasman
Kijk en leer...
pi_102268451
Sorry hoor maar ALS Van Garde in de F1 gaat zal het eerder om het geld zijn dan om zijn talent. Daarmee wil ik niet zeggen dat het iemand is zonder talent en zonder toekomst in de F1 maar om hem nu een supertalent te noemen...
Trotse Belg.
pi_102270732
Ik schaar Giedo van der Garde nergens onder supertalenten. Ik doelde daarmee op jongens als Tom Coronel, Jacky en Ricardo van der Ende, etc.
pi_102277703
Klopt, we hadden wel meer supertalenten waar je op een gegeven moment niets meer van hoort..
Echter: zei Jacky Stewart niet ooit eens dat je echt talent kunt spotten door te zien welke coureurs meermalen als rookie kampioen in hun klasse zijn geworden? Puntje voor Frijns.
Ik werk bij zijn tante op kantoor en ze is echt apetrots. Heel leuk om van die kant wat zaken te horen hoe een en ander door familie ervaren wordt. Ook leuk om dan mee te geven hoe fans over zo iemand spreken. :)
pi_102279615
Let maar eens op Max Verstappen.
Volgens mij was er ook nog iemand die een kampioenschap had gewonnen nog niet zo lang geleden. Of dat iets met Renault of Red Bull te maken had weet ik niet meer.
pi_102280622
Max Verstappen, Nick de Vries, Robin Frijns en Nigel Melker zijn de Nederlandse sterkhouders, als het op talent aankomt. Ik zie in de openings post een naam voorbij komen die volledig in de vergetelheid is geraakt, nl die van Henki Waldschmidt. Ooit een behoorlijk groot talent, junior rijder voor Toyota en zelfs een test in de F1 wagen van Toyota gehad. Wat is er met hem gebeurd?
pi_102280802
quote:
10s.gif Op donderdag 22 september 2011 17:21 schreef Sinister-D- het volgende:
Laatste nuttige post.

[..]

En zo zie je maar weer dat de betere racetalenten van Nederland uit Limburg komen :*

Frijns goed onderweg en met het geld van de Familie Frijns kan die ook nog wel eens heel ver gaan komen. En over een aantal jaar Maxje Verstappen er ook nog eens bij :D
Die jongen zou onder de Red Bull vleugels moeten gaan rijden in de WSR. Zonder Red Bull heeft een WSR titel niet zoveel zin en moet je daarna alsnog GP2 rijden. Ik denk dat GP3 een betere optie voor hem is.
pi_102281498
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 22:35 schreef Big-Ern het volgende:
Max Verstappen, Nick de Vries, Robin Frijns en Nigel Melker zijn de Nederlandse sterkhouders, als het op talent aankomt. Ik zie in de openings post een naam voorbij komen die volledig in de vergetelheid is geraakt, nl die van Henki Waldschmidt. Ooit een behoorlijk groot talent, junior rijder voor Toyota en zelfs een test in de F1 wagen van Toyota gehad. Wat is er met hem gebeurd?
Melker wordt niet direct als supertalent gezien. Deed het leuk aan het begin van het seizoen, maar moest het de tweede helft afleggen tegen Bottas en Calado, die, in tegenstelling tot Melker, wel rookies zijn in deze klasse. De afgelopen jaren kwam hij niet boven de middenmoot uit, helaas. Volgend jaar wil hij trouwens GP2 gaan rijden.

Net zoals Van der Garde eigenlijk. Ook in zijn derde jaar in de GP2 kon hij geen kampioen worden en is eigenlijk nergens in zijn debuutjaar kampioen geworden. In zijn tweede jaar won hij de WSR 3.5 titel, maar dat was het dan wel (op het wereldkampioenschap kart na). En nu drie jaar GP2 met alleen in zijn eerste jaar een paar overwinnigen. Voor hem wordt Formule 1 of niks, volgens eigen zeggen. Nog een jaar GP2 ziet hij niet zitten.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  vrijdag 23 september 2011 @ 14:30:08 #13
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_102298371
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 22:37 schreef Big-Ern het volgende:

[..]

Die jongen zou onder de Red Bull vleugels moeten gaan rijden in de WSR. Zonder Red Bull heeft een WSR titel niet zoveel zin en moet je daarna alsnog GP2 rijden. Ik denk dat GP3 een betere optie voor hem is.
Heb je het nu over Max of Frijns? Max is iig al eens in onderhandeling geweest met Red Bull. Althans, dat zei Papa Jos enkele weken geleden voor The Masters. Maar hoe kom je er bij dat rijden in de WSR geen zin geeft zonder RB-steun? Het heet niet voor niets World Series by Renault. Die kunnen ook nog wel het een en ander regelen ;) Maar als je in het verleden kijkt naar de rijders in het WSR, dan zie je toch wel dat er enkele leuke namen zijn komen overwaaien naar de F1, en dan noem ik maar even een Kubica, Vettel, Algesuari, Ricciardo, Alonso (toen het nog Nissan heette). Maar daar hebben we het laatst nog al eens over gehad.
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2011 22:48 schreef sasquatsch het volgende:

[..]
Net zoals Van der Garde eigenlijk. Ook in zijn derde jaar in de GP2 kon hij geen kampioen worden en is eigenlijk nergens in zijn debuutjaar kampioen geworden. In zijn tweede jaar won hij de WSR 3.5 titel, maar dat was het dan wel (op het wereldkampioenschap kart na). En nu drie jaar GP2 met alleen in zijn eerste jaar een paar overwinnigen. Voor hem wordt Formule 1 of niks, volgens eigen zeggen. Nog een jaar GP2 ziet hij niet zitten.
Als GvdG nog een jaartje erachteraan plakt moet ie flink gaan opletten dat ie zijn reputatie (voor zover die dat nog heeft) niet te grabbel gooit. Want als 't 'm alweer niet gaat lukken gaat ie flink op zijn plaat gaan en kan die het helemaal vergeten.
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
pi_102305559
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 14:30 schreef Sinister-D- het volgende:

[..]

Heb je het nu over Max of Frijns? Max is iig al eens in onderhandeling geweest met Red Bull. Althans, dat zei Papa Jos enkele weken geleden voor The Masters. Maar hoe kom je er bij dat rijden in de WSR geen zin geeft zonder RB-steun? Het heet niet voor niets World Series by Renault. Die kunnen ook nog wel het een en ander regelen ;) Maar als je in het verleden kijkt naar de rijders in het WSR, dan zie je toch wel dat er enkele leuke namen zijn komen overwaaien naar de F1, en dan noem ik maar even een Kubica, Vettel, Algesuari, Ricciardo, Alonso (toen het nog Nissan heette). Maar daar hebben we het laatst nog al eens over gehad.

[..]

Als GvdG nog een jaartje erachteraan plakt moet ie flink gaan opletten dat ie zijn reputatie (voor zover die dat nog heeft) niet te grabbel gooit. Want als 't 'm alweer niet gaat lukken gaat ie flink op zijn plaat gaan en kan die het helemaal vergeten.

Ik had het over Frijns. De rijders die vanuit de WSR doorstromen naar de F1 zijn bijna allemaal Red Bull rijders. Voor andere teams is de WSR blijkbaar geen directe springplank naar de F1. Daarom is eerst GP3 en dan GP2 een betere optie voor Frijns. Dat is toch wat gelijdelijker.
pi_102397652
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2011 18:11 schreef Big-Ern het volgende:

[..]

Ik had het over Frijns. De rijders die vanuit de WSR doorstromen naar de F1 zijn bijna allemaal Red Bull rijders. Voor andere teams is de WSR blijkbaar geen directe springplank naar de F1. Daarom is eerst GP3 en dan GP2 een betere optie voor Frijns. Dat is toch wat gelijdelijker.
WSR en dan GP2 is ook een optie! Doen meerdere coureurs.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_102448392
Buurman gaat GP2-auto testen

Ik snap niet dat hij niet gewoon in GT's of sportscars gaat racen. F1 haalt hij toch niet en het is veel goedkoper dan GP2.
pi_102456700
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2011 19:14 schreef TargaFlorio het volgende:
Buurman gaat GP2-auto testen

Ik snap niet dat hij niet gewoon in GT's of sportscars gaat racen. F1 haalt hij toch niet en het is veel goedkoper dan GP2.
Inderdaad. GP2 is voor talenten. Dat stadium is hij nu wel voorbij.
pi_102586152
Ik zat vorig jaar nog bij Daniel de Jong in de klas. Ik spreek hem nu eigenlijk nooit meer, dus dan is het lastiger om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws. :P Hopelijk blijft hij volgend jaar in de FR3.5, zou mooi zijn voor hem!

Verder denk ik dat Nigel Melker, Robin Frijns, Max Verstappen en Nyck de Vries de grootste talenten zijn die genoeg geld hebben om te racen. Giedo van der Garde vond ik nooit echt geweldig. Ik neem aan dat hij volgend jaar in een lagere raceklasse dan de GP2 komt, of anders misschien helemaal moet stoppen met racen.
pi_102645114
Even een update van de afgelopen twee weken.

23-25 september
Bart Hylkema reed in het Brits Formule 3 kampioenschap races op het circuit van Donington Park. In de eerste race werd hij 14de, in de tweede viel hij uit en in de derde race werd hij 17de.

Tussendoor testten Yelmer Buurman en Nigel Melker nog een GP2 auto. Buurman kwam op de eerste testdag tot een 6de tijd voor het team van Caterham Team AirAsia, Nigel Melker kwam op de tweede testdag tot de 3de tijd voor het team van Arden International.

30 september - 2 oktober
Afgelopen weekend waren er wat meer races met Nederlanders.

In de Formule 2 reed Kelvin Snoeks twee wedstrijden op het circuit van Monza. In de eerste race werd hij 11de, in de tweede race werd hij 8ste. In de stand staat hij nu tiende.

In de Formule 3 Euroseries won Nigel Melker eindelijk weer eens een wedstrijd in Valencia. Hij won de eerste race, werd 8ste in de tweede race en 3de in de derde race. Hij staat nu derde in het kampioenschap. Mehri is kampioen met nog een ronde te gaan.

In het Duitse Formule 3 kampioenschap werd een ronde op Hockenheim verreden. Hierin werd Hannes van Asseldonk 4de en Jeroen Mul 10de in zowel de eerste race als tweede race. In het kampioenschap eindigde Hanndes van Asseldonk als vijfde en Jeroen Mul als tiende.

Renger van der Zande deed een keer van zich spreken tijdens de DTM race op Valencia. In de kwalificatie reed hij al een keurige derde tijd, en in de race zelf werd hij 5de en beste Mercedes coureur met een jaar oude auto. Helaas werd hij uit de uitslag gehaald nadat tijdens de kwalificatie een spoiler niet volgens de regels zou zijn. Mercedes heeft protest aangetekend. Wordt vervolgt.

In de American Le Mans Series op Road Atlanta werden Jeroen en Sebastiaan Bleekemolen 27ste en 1ste in hun (GTC) klasse. Jeroen is daarmee kampioen geworden in de GTC klasse.

In de Rally van Frankrijk zorgde Dennis Kuijpers voor een unicum door als eerste Nederlandse coureur ooit een vijfde plaats te bemachtigen (hij eindigde als zesde, maar Petter Solberg werd gediskwalificeerd). In de stand staat hij dertiende. Peter van Merksteijn jr. en Timo van der Marel vielen uit

Tijdens de races om de Dutch Supercar Challenge deed de 16-jarige Beitske Visser weer van zich spreken. Na haar sensationele debuut op Assen in augustus, reed ze nu op Spa. In de eerste race viel ze uit, maar in de tweede race reed ze van de 23ste startplek naar een 3de plaats in haar Praga RS4.

Volgend weekend hebben we races in het Brits F3 kampioenschap met Bart Hylkema, de World Series by Renault met Daniel de Jong in de Formule Renault 3.5 klasse en onder andere Robin Frijns in de Formule Renault 2.0

[ Bericht 2% gewijzigd door sasquatsch op 03-10-2011 16:34:26 ([i]aanvullingen[/i]) ]
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_102650528
Jammer dat fok geen vind ik leuk knop heeft. Bedankt voor de updates
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
pi_102662132
Knap resultaat van Dennis Kuijpers. ^O^
pi_102680421
Manager Giedo van der Garde sluit deelname young drivers-test Abu Dhabi uit

quote:
Het management van Giedo van der Garde is druk bezig om de Nederlander voor 2012 onder te brengen in de Formule 1. Duidelijkheid op dit vlak verwacht zijn begeleidingsteam pas aan het einde van dit jaar. Een eventuele evaluatie voor Van der Garde bij de young drivers-test in Abu Dhabi volgende maand is hoe dan ook niet aan de orde.

Het management is wel 'met andere dingen bezig', maar Jan-Paul ten Hoopen houdt dat nog even geheim. Aan F1Today.nl laat hij weten: “We leggen ons volledig toe op een stoeltje in de Formule 1 voor Giedo, dus een andere optie - binnen of buiten het racen - hebben we nooit besproken met elkaar. De verwachting is dat de teams pas eind van dit jaar hun definitieve line-up voor 2012 bekend maken, tot die tijd zijn we hard bezig. Giedo zal geen young drivers-test doen in Abu Dhabi. We zijn wel met andere dingen bezig, maar daar kan ik helaas niets over zeggen.”
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_102684360
Yelmer Buurman wil weer F1 testen
quote:
Yelmer Buurman rijdt volgende maand misschien weer in een Formule 1-auto. De Nederlander deed vorig jaar al namens Force India mee aan de young drivers-test in Abu Dhabi en de kans bestaat dat hij op herhaling mag.

Beide partijen staan in contact met elkaar. Buurman deelde aan Formule1.nl mede: “Het is nog lang niet zeker, maar het klopt dat we in gesprek zijn met Force India om te gaan testen.” De Nederlander was dit jaar actief in de Superleague Formula en testte vorige week nog in de GP2.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_102685282
quote:
Ik betwijfel of het om de juiste redenen gaat, zo'n test. Hij zou uitgenodigd moeten worden omdat het team hem goed vindt en niet, zoals ik nu vermoed omdat hij genoeg centjes mee brengt voor zo'n test.
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 17:24:18 #25
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_102695420
quote:
:{ Na zo een bericht heb denk ik wel dat je alle hoop kunt laten varen. Als je goede contacten hebt bij diverse teams, in een vergevordert gesprek zou zijn, of op het punt zou staan om misschiens ergens te tekenen, dan wil een team toch zeker wel weten in hoeverre je wel in staat bent om zo'n ding te besturen :{
Kijk naar D'Ambrosio vorig jaar, leuk wat rondjes rijden in FP's laatste GP's van het jaar, Young Drivers Tests meedoen in een Renault en een Virgin, en prompt is hij daar.
Als Guido naamsbekendheid wil krijgen en in de spotlights wilt staan bij de team, dan moet hij gewoon meedoen aan de YDT.
Denk dat bij deze bevestigd is wat al velen lang vermoeden: Guido gaat het niet halen :W

Ow, en wat Big-Ern zegt ben ik het ook wel mee eens :)
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
  dinsdag 4 oktober 2011 @ 18:30:42 #26
184465 Migue
Sensuele man
pi_102698291
GvdG wil waarschijnlijk gewoon geen flinke zak geld betalen voor een paar nutteloze rondjes. Zo zijn er wel meer coureurs die weigeren aan die test mee te doen. Giedo kan dat geld ook beter bewaren om zich bij een team naar binnen te kopen.
pi_102723727
Henry Zumbrink met Lamborghini Gallardo in FIA GT 3 race op Zandvoort

quote:
Henry Zumbrink en consortium hebben de afgelopen weken niet stilgezeten. Insiders waren al op de hoogte van de plannen om tijdens de Formido Finaleraces deel te nemen aan de F1A GT 3-klasse, die hun races op zaterdag 15 en zondag 16 oktober aanstaande op het Circuit Park Zandvoort gaan verrijden tijdens het laatste Dutch Power Pack weekend van dit seizoen. En de kogel is eindelijk door de kerk. Zumbrink zal tijdens dit weekend, naast zijn vaste deelname aan de Dutch GT4 én de Toerwagen Dieselcup, ook deelnemen aan de FIA GT 3-klasse, samen met de Zweedse coureur Max Nilsson in een Lamborghini Gallardo van het REITER Team.
Jos Verstappen maakt debuut in Race of the Champions

quote:
Jos Verstappen zal deelnemen aan de Race Of Champions, die op 3 en 4 december in Düsseldorf plaats heeft. Nederlands succesvolste F1 coureur aller tijden maakt zijn debuut in deze autosportarena. In de Race Of Champions komen de beste coureurs uit de racerij en rallysport uit. Het is de enige competitie ter wereld waar sterren uit de Formule 1, het WK Rally, Nascar, DTM, WTCC, 24U van Le Mans en X-Games het in identieke auto's in een rechtstreeks duel tegen elkaar opnemen.

Verstappen zal op zondag 4 december uitkomen in de Legends Cup. Hij neemt het daarin op tegen Heinz-Harald Frentzen, de coureur die na zijn Formule 1 carrière nog DTM, Speedcar Series en de 24 Uur van Le Mans reed. Ook treedt Jos aan tegen Hans-Joachim Stuck, de inmiddels 60-jarige Duitser die ervaring heeft van F1 tot en met touring cars en nog altijd actief is in lange afstandsracen. De vierde coureur in de Legends Cup is de door de wol geverfde Duitse rallyveteraan Armin Schwarz. Iedere rijder zal uitkomen tegen de overige drie coureurs. De beste twee gaan daarna de strijd aan in een head-to-head finale.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_102728424
Ach, Giedo..... Hij zou zomaar weleens in een F1 wagen kunnen zitte volgend seizoen. HRT of Virgin. Dat soort teams zoeken altijd wel iemand met geld. Lukt de F1 niet dan is er wel een Indycar team wat een grote zak met geld zoekt. Denk dat hij wel onder gebracht wordt bij een slecht team in een toonaangevende raceklasse.
pi_102728551
Wil er geen nieuw topic voor openen, maar heeft iemand nog weleens wat over die A10 Worldseries gehoord?
http://www.a10worldseries.com/

Lijkt inmiddels een stille dood gestorven te zijn.
pi_102813394
Nigel Melker krijgt een nieuwe tweedaagse GP2 test

quote:
...

Afgelopen week testte Melker voor het eerst in de GP2 twee dagen voor het Arden-team. Op het circuit van Jerez de la Frontera wist hij indruk te maken door de snelle aanpassing en de derde tijd op de tweede testdag te rijden. Zijn optreden krijgt eind oktober in Barcelona een vervolg met een nieuwe tweedaagse test.

Woordvoerder Daniel Peeters van GR8Industries.com vertelde aan F1Today.nl: "Nigel deed het erg goed in Jerez. Team Arden was zeer tevreden. Om als rookie op de derde plaats te eindigen is zeker niet verkeerd."

"Er komt een vervolg voor Nigel tijdens de volgende GP2-test op het circuit in Barcelona, daar zal hij weer 2 volle dagen gaan testen. Het is nog niet zeker met welk team, aangezien er meerdere aanbiedingen zijn. Doelstelling voor 2012 is een vol seizoen in de GP2. Het is daarom cruciaal om de testdagen te gebruiken om ervaring en kennis op te doen. Dit biedt dan tegelijkertijd de mogelijkheid om met verschillende teams te praten over de mogelijkheden voor 2012. Nigel heeft aangetoond dat hij goed overweg kan met deze auto en we schatten daarom de kansen positief in voor volgend seizoen."

Naar verluidt is het management van de 20-jarige coureur in gesprek met zowel Arden als Ocean Racing voor de testsessie in Barcelona en het 2012-seizoen.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_102819287
Het benodigde budget is geen probleem voor Melker?
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 7 oktober 2011 @ 20:05:00 #32
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_102819924
quote:
0s.gif Op maandag 3 oktober 2011 15:20 schreef Waffle het volgende:
Jammer dat fok geen vind ik leuk knop heeft. Bedankt voor de updates
je kunt topics liken als je de functie aan hebt staan, maar dat is dan wel de FaceBook-knop :')
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_102850178
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 19:50 schreef TargaFlorio het volgende:
Het benodigde budget is geen probleem voor Melker?
Ook wel opvallend dat een succesvol juniorenteam als Muecke geen GP2 team heeft.
pi_102854525
Daar moet je de financiele middelen en mankracht voor hebben.
pi_102899765
quote:
2s.gif Op vrijdag 7 oktober 2011 20:05 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

je kunt topics liken als je de functie aan hebt staan, maar dat is dan wel de FaceBook-knop :')
Het gaat me vooral om te laten weten dat ik zijn updates erg waardeer.
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
pi_102908322
quote:
1s.gif Op zondag 9 oktober 2011 23:09 schreef Waffle het volgende:

[..]

Het gaat me vooral om te laten weten dat ik zijn updates erg waardeer.
Dank!
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_102909430
Ik waardeer het ook. :)
pi_102922408
+1
pi_102950821
Dan nu weer een update.

Afgelopen weekend hadden we races op Catalunya voor het World Series by Renault Formule 3.5 kampioenschap (gewonnen door Robert Wickens) met Daniel de Jong. Hij werd 16de en 9de en eindigde als 29ste in de eindstand. Chris van der Drift werd 12de in de eindstand, na de tweede helft van het seizoen niet meer gereden te hebben.

In de Formule Renault 2.0 werd Robin Frijns, die al kampioen was, 4de en 5de. Pieter Schothorst werd in beide races 20ste en eindigde als 24ste in het kampioenschap. Meindert van Buuren werd 25ste en 32ste. Liroy Stuart reed de laatste races niet meer mee, maar werd als 21ste in het kampioenschap geklasseerd.

In het Britse Formule kampioenschap werd ook de laatste ronde gehouden, dit maal op Silverstone. Bart Hylkema werd 13de in de eerste race, viel uit in de tweede race en eindigde als 14de in de derde race. In de eindstand werd hij 16de.

Volgende week zijn er geen belangrijke races waar Nederlanders aan mee doen. De week erop (20-23 oktober) zijn ondere de laatste ronde van de Formule 3 Euroseries met Nigel Melker, de WTCC op Suzuka met Tom Coronel, de DTM op de HockenheimRing met Renger van der Zande, de Rally van Spanje met Dennis Kuipers en Peter van Merksteijn en de FIA GT1 race op Curatiba (Brazilië) met Nicky Patorelli, Stef Dusseldorp, Mike Hezemans en Nicky Catsburg

En dan nog dit

Afgelopen maandag was er een testdag in de Formule Renault 2.0 met onder andere Nyck de Vries (4de), Meindert van Buuren (15e) en Beitske Visser (26ste).

Tim Coronel gaat niet met de elektrische buggy naar Dakar, de batterijenleverancier uit Zuid-Korea kon geen garanties geven over levering van de batterijen, dus wordt het financieel gezien niet haalbaar. Tim probeert nu in 2013 met de elektrische buggy aan de start te staan. In 2012 wordt het met de gewone buggy.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_103015343
Exclusief interview met Frits van Amersfoort

12 oktober 2011

Van Amersfoort Racing heeft een bijzonder succesvol seizoen achter de rug in de Duitse Formule 3. De Nieuw-Zeelander Richie Stanaway scoorde tien pole-positions en dertien overwinningen met het team uit Huizen, dat volgende maand voor het eerst sinds dertien jaar weer aan de start staat in Macau én volgend jaar in de World Series by Renault hoopt te racen. GPUpdate.net sprak Frits van Amersfoort.

Gaan we Richie Stanaway in de Formule 1 terugzien?
"Dat vind ik altijd zo'n lastige vraag. Maar als ik één iemand zou moeten aanwijzen van de coureurs die de afgelopen zeven of acht jaar voor mij gereden hebben, dan is hij het wel. Maar je moet er heel nuchter in zijn. We weten allemaal dat de Formule 3 een bepaald niveau heeft en dat dat nog lang geen Formule 1 is. De tijd zal het uitwijzen. Richie heeft in ieder geval het karakter van een Formule 1-coureur. Zijn wilskracht is enorm groot. Daarnaast heeft hij het ideale postuur, is zijn conditie dik in orde en heeft hij een fenomenaal goede reactietijd. Als een auto een stap opzij zet, is hij er altijd net even iets eerder bij dan de gemiddelde coureur. Mede hierdoor is hij net wat sneller dan de rest."

Hoe is Richie eigenlijk bij jullie terechtgekomen?
"Hij is naar Europa gekomen op initiatief van een persoon uit Nieuw-Zeeland. Die heeft hem vorig jaar in de ADAC Formel Masters laten rijden. Dat kampioenschap heeft hij ook opgerold. De top-drie in het ADAC Formel Masters krijgt altijd een test bij een Duits Formule 3-team. We hebben Richie vorig jaar gelijk na de laatste race in onze auto gezet en hadden meteen al zoiets van: hem moeten we hebben! Het duurde daarna nog een kleine winter voordat het helemaal geregeld was, doordat hij problemen had om zijn budget rond te krijgen. We hebben Gavity Sports Management uiteindelijk zover gekregen dat zij hem opnamen in hun programma. Zij hebben zijn seizoen gefinancierd."

Eind vorige week werd de deelnemerslijst voor de Macau Grand Prix bekendgemaakt. Daar stond Van Amersfoort Racing ook op.
"Klopt. We gaan met Richie naar Macau. Het is dertien jaar geleden dat we daar voor het laatst zijn geweest. Wat onze doelen zijn voor Macau? Macau en doelen gaan niet samen. Je moet er met open vizier naartoe gaan. Je moet er niet iets willen bewijzen. Richie heeft dit jaar al laten zien dat hij goed is en wij hebben aangetoond dat we een goede auto kunnen neerzetten. Het zou mooi zijn als we in Macau nog een bonuspunt kunnen scoren. Gemakkelijk wordt dat niet. Macau is een verrekt moeilijke baan."

Naast Stanaway reden dit jaar Hannes van Asseldonk en Jeroen Mul voor Van Amersfoort Racing in de Formule 3. Hoe beoordeel je het seizoen van Van Asseldonk?
"Hannes heeft dit jaar genoegen moeten nemen met een paar podiumplaatsen. Waar de vorige twee seizoenen andere coureurs nog wel een overwinning meepikten, was het dit jaar alleen maar Richie die er met de zeges vandoor ging. Aan het begin van het jaar was Hannes nog echt een rookie. Hij maakte gruwelijk veel fouten en wist af en toe niet wat hem overkwam. Hannes kan heel hard rijden, maar hij moest zijn zenuwen nog onder controle zien te krijgen. Hij had moeite om zich te focussen, maar daar hebben we aan gewerkt en tijdens het seizoen is dat steeds beter geworden. Voor Hannes is één seizoen in de Formule 3 gewoon te kort. Hij moet gewoon nog even doorgaan. Hij gaf in het begin ook wat moeilijk zijn vertrouwen aan ons en het vertrouwen tussen coureur en team moet gewoon honderd procent zijn. Naarmate het vertrouwen toenam, zag je Hannes steeds beter presteren."

Hannes gaat ook naar Macau, maar wel met een ander team.
"Dat zijn de speciale wetten van Macau. Je wordt als rijder uitgenodigd door de organisatie. Je kunt je als team dus niet inschrijven. Toen Richie de uitnodiging kreeg voor Macau, wilden we natuurlijk dat hij voor ons team daar zou rijden. Maar we wilden Hannes ook graag meenemen. Dat was eerst niet bespreekbaar, omdat Hannes niet was geselecteerd, maar uiteindelijk kwam er een plekje vrij bij het Britse Hitech Racing, dat bij het groepje teams hoort dat elk jaar naar Macau gaat. We gaan wel een soort van samenwerking opzetten met Hitech, zodat we Hannes daar wel een handje kunnen helpen. Ik heb aan de familie van Hannes beloofd dat we hem niet laten zwemmen en dat we een oogje in het zeil houden."

En hoe deed Jeroen het dit jaar?
"Hij had een moeilijk seizoen. Het is lastig om de vinger op de zere plek te leggen. Aan het begin van het seizoen moest hij zijn studie nog afmaken, wat hem best nog wel veel energie kostte. Hij was daardoor vaak ook wat ongeconcentreerd. Op een gegeven moment viel dat weg en zijn we alles op alles gaan zetten om hem verder naar voren te krijgen. Zijn grootste probleem is dat hij moeite heeft om al zijn goede sectortijden aan elkaar te knopen tot een snel rondje. En als hij wel een snelle ronde weet te rijden, zoals tijdens de tweede training in Hockenheim, gaat er bij de start wel wat mis. Tijdens de tests is Jeroen ook altijd wel voorin te vinden, maar in de kwalificaties en races laat hij het nog een beetje afweten. Maar dat is een kwestie van tijd. Hij moet gewoon nog wat meer ervaring opdoen, in essentie is hij net zo goed als Richie en Hannes."


Hoe staat het er over het algemeen voor met het niveau van de Nederlandse coureurs?
"Tot een paar jaar geleden was het redelijk in orde, met jongens als Renger, Giedo en Carlo. Het gaat echter in golfbewegingen. Het heeft heel erg te maken met wat er van de kart af komt. We zijn een redelijk klein autosportland, waardoor er niet automatisch elk jaar veel aanwas is. Het lijkt er op het moment echter op dat er weer wat aankomt. Er zitten momenteel wat goede jongens in de Formule Ford. Ik ben gematigd positief voor de komende jaren. Helaas is financiering vaak een probleem in Nederland."

Wat kan er gedaan worden om autosport in Nederland naar een hoger plan te tillen?
"Er moet eigenlijk een structuur worden opgezet om de jongens een eind op weg te helpen. Dat zou je door de KNAF kunnen laten doen, maar dat is niet echt een organisatie die erop ingesteld is om snel en commercieel te handelen. In Duitsland hebben ze dat beter voor elkaar. Daar heb je vanuit de ADAC de Stiftung Sport, die jongens vanuit de karts stimuleert om verder te komen en daar ook geld in steekt. Dit is iets wat we hier eigenlijk ook zouden moeten hebben, maar waar helaas niet genoeg geld voor is. Er is de afgelopen jaren zoveel geld verbrand door Spyker, Trust en Muermans. Ik had liever gezien dat ze daar iets constructievers mee hadden gedaan. Je moet niet in één keer iets willen neerzetten, maar iets van de grond af opbouwen. Een Nederlands F1-team is per definitie onmogelijk. Het gevolg is dat we nu met lege handen staan. Dat is doodzonde. Het is toch raar dat een land als Finland wel wereldkampioenen kan voortbrengen en Nederland niet?"

Na een goed seizoen zie je altijd jongens doorstromen naar hogere raceklasses. Begint het bij jou niet te kriebelen om een stap omhoog te doen?
"Dat begint het zeker. Ik ben er op de eerste plaats heel trots op dat ik dit team al twintig jaar overeind heb weten te houden. Dat is elk jaar best wel weer een opgave. Het gaat om grote bedragen. Je moet daarnaast ook succesvol zijn, anders wordt het in de toekomst alleen maar moeilijker om het budget rond te krijgen. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik me een paar jaar geleden wilde inschrijven voor de GP3. De initiële inleg bedroeg echter al zes ton, om er drie seizoenen in te kunnen zitten. Achteraf gezien ben ik blij dat het niet door is gegaan, want de GP3 blijkt een enorme financiële valkuil. Je moet elk weekend en elke testdag verplicht drie wagens neerzetten en elke keer dat dat niet gebeurt, krijg je een boete van 25.000 euro. Ik weet dat de helft van de teams hun wagens tegen kostprijs of nog minder laat rijden. Echt lucratief is de GP3 dus niet."

Begin deze week werd echter bekend dat Van Amersfoort Racing zich heeft ingeschreven voor de World Series by Renault.
"Ik zou de kroon op mijn werk kunnen zetten als dat door gaat. Maar er hebben zich meer teams ingeschreven dan er plek is op de grid. Het is dus nog even afwachten. Volgende week wordt bekend welke dertien teams volgend jaar meedoen.”

Interview: Erwin Jaeggi

http://www.gpupdate.net/n(...)its-van-amersfoort/?

Ik gun het Van Amersfoort echt van harte om door te stromen naar de World Series by Renault! Zou tevens heel goed zijn voor onze talenten.
pi_103031051
Zou prachtig zijn als VAR in WSbR uit mag/kan komen.
pi_103036420
Frijns populair na debuut in Formule Renault 3.5

13 oktober 2011

Robin Frijns heeft een uitstekende indruk achtergelaten in zijn eerste test in de Formule Renault 3.5. De Nederlander is een gewild man bij ISR-teambaas Igor Salaquarda, die hem graag voor volgend jaar zou vastleggen.

"Robin wordt een snelle man in de toekomst, dat is wel zeker", aldus Salaquarda. "Hij had wat pech in de test. Op oude banden was hij snel, maar hij kan het nieuwe rubber nog niet volledig benutten. En dat is ook niet zo gek. Daarbij had hij pijn in zijn nek, dus hij had wat problemen om zijn hoofd rechtop te houden."

En Frijns ziet een debuutjaar in de 3.5 wel zitten. "De prijs van 500.000 euro die bij het winnen van de titel in de 2.0 kwam, was erg handig", aldus de Limburger. "Maar ik moet nog wel wat meer sponsoren hebben voor 2012. Daar werken we dan ook aan."


Gaat lekker!
pi_103036652
Volgens mij zou hij de ATS F3 bij een team als Van Amersfoort op zijn sloffen winnen. Dat is wel weer een titel. De stap van Formule Renault naar de World Series is wel een hele grote stap, maar ik denk dat dit wel de stap voor hem gaat worden.
pi_103038206
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 14:14 schreef Big-Ern het volgende:
Frijns populair na debuut in Formule Renault 3.5

13 oktober 2011

Robin Frijns heeft een uitstekende indruk achtergelaten in zijn eerste test in de Formule Renault 3.5. De Nederlander is een gewild man bij ISR-teambaas Igor Salaquarda, die hem graag voor volgend jaar zou vastleggen.

"Robin wordt een snelle man in de toekomst, dat is wel zeker", aldus Salaquarda. "Hij had wat pech in de test. Op oude banden was hij snel, maar hij kan het nieuwe rubber nog niet volledig benutten. En dat is ook niet zo gek. Daarbij had hij pijn in zijn nek, dus hij had wat problemen om zijn hoofd rechtop te houden."

En Frijns ziet een debuutjaar in de 3.5 wel zitten. "De prijs van 500.000 euro die bij het winnen van de titel in de 2.0 kwam, was erg handig", aldus de Limburger. "Maar ik moet nog wel wat meer sponsoren hebben voor 2012. Daar werken we dan ook aan."


Gaat lekker!
Frijns werd dertiende bij de test.


Nigel Melker test volgende week weer in de GP2 voor iSport

quote:
Nigel Melker is ook de komende collectieve GP2-test van de partij. Deze heeft op 19 en 20 oktober plaats op het Circuit de Catalunya nabij Barcelona. Melker zal voorlopig de tweede testdag in actie komen voor het team van Paul Jackson iSport International.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  donderdag 13 oktober 2011 @ 21:15:12 #45
184465 Migue
Sensuele man
pi_103052321
quote:
0s.gif Op donderdag 13 oktober 2011 14:21 schreef Big-Ern het volgende:
De stap van Formule Renault naar de World Series is wel een hele grote stap, maar ik denk dat dit wel de stap voor hem gaat worden.
Valt wel mee hoor, Albert Costa, Kevin Korjus, Filipe Albuquerque doen/deden het als FR2.0-kampioenen uitstekend in 3.5. 2.0 naar 3.5 is ook geen bijzonder grote stap, alleen een stuk competitiever, maar FR3.5 hoeft ook niet in het debuutseizoen al gewonnen te worden. Ik denk dat Frijns daar wel op zijn plaats zal zijn volgend jaar. Duits F3 is natuurlijk een stap terug vanuit Eurocup FR2.0.
pi_103189829
Nigel Melker gaat naast een test voor iSport ook voor Ocean Racing testen.

quote:
Nigel Melker zal woensdag voor het Portugese Ocean Racing Technology testen. Zo heeft zijn management maandag bekendgemaakt. Vorige week werd al bekend dat de 20-jarige Nederlander op donderdag voor het Engelse iSport in actie zal komen.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
pi_103203438
VAR niet in WSR, Arden en DAMS daarentegen wel. :(
  maandag 17 oktober 2011 @ 19:57:40 #48
184465 Migue
Sensuele man
pi_103203887
Arden en DAMS zijn natuurlijk ook wel een stuk professioneler dus ik snap de organisatie ook wel, maar ik denk dat Van Amersfoort Racing ook prima op zijn plaats zou zijn in FR3.5. Jammer maar helaas, Van Amersfoort Racing was natuurlijk ook een long shot.
pi_103226674
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 19:57 schreef Migue het volgende:
Arden en DAMS zijn natuurlijk ook wel een stuk professioneler dus ik snap de organisatie ook wel, maar ik denk dat Van Amersfoort Racing ook prima op zijn plaats zou zijn in FR3.5. Jammer maar helaas, Van Amersfoort Racing was natuurlijk ook een long shot.
Een verhuizing naar een klasse waar het er professioneler aan toe gaat, lijkt mij inmiddels wel een must ALS ze in de toekomst eens echt een stapje hoger willen. Brits F3 kampioenschap? Euroseries(al weet ik niet hoe gezond die serie nog is)?
pi_103321298
Verstappen wil weer gaan racen

quote:
Jos Verstappen denkt eraan om weer te gaan racen. Dit liet de voormalig Formule 1-coureur weten in zijn column voor De Telegraaf. De 39-jarige Verstappen, die de afgelopen jaren veel tijd heeft gestoken in de carrière van zijn zoon Max, denkt aan de DTM, Le Mans en Dakar als mogelijke opties voor zijn rentree.
Renger van der Zande wil ook volgend jaar DTM rijden voor Mercedes
quote:
Het DTM-seizoen beleeft komend weekend zijn grote finale op het F1 circuit van Hockenheim. Renger van der Zande kan alvast terugkijken op een bijzonder leerzaam seizoen, waarin hij zich per race verder wist te ontwikkelen. Het vizier staat nu op 2012, waarin hij graag een tweede DTM-seizoen wil rijden.

"Dit seizoen is echt voorbij gevlogen", aldus Van der Zande. "Mijn eerste DTM-jaar stond volledig in het teken van het leerproces als rookie en in de loop van het seizoen was duidelijk een stijgende lijn te zien, met als voorlopige hoogtepunt de race in Valencia, waarin ik eindigde als snelste van alle Mercedes-coureurs."

"Vanaf nu gaat het om het zogenaamde 'silly season'. Er zijn volgend jaar minder stoeltjes beschikbaar bij Mercedes, maar ik ben vast van plan om daar eentje van te bemachtigen. Voor komend weekend hoop ik de goede lijn van Valencia door te zetten en opnieuw een goed resultaat te scoren."
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')