quote:Over the Belgian Grand Prix weekend rumours spread around the paddock that BMW is taking another serious look at Formula One. Apparently, it is considering whether to return as an engine supplier in 2016 and this should not come as a surprise to regular Pitpass readers.
In May Pitpass' business editor Christian Sylt revealed that F1's boss Bernie Ecclestone believes BMW will return to the sport. "I would be surprised if we don't see BMW again," he said. BMW quit F1 at the end of 2009 selling its team back to Peter Sauber who originally sold it to the German manufacturer in 2005.
It explained that its exit was down to reasons of "sustainability and environmental compatibility" and it came soon after Honda sold its F1 team. However, Honda has been tempted to return and will come back in 2015 as an engine supplier to McLaren. The driving force is the change in the engine regulations next year to hybrid 1.6-litre turbocharged V6s which will have high-tech energy recovery systems. This will (hopefully) level the playing field and increase the chance of victory for a new manufacturer.
BMW spent an estimated £505m on its previous F1 campaign and only won one race. "I think they could come in. The amount of money they spent was not significant in the grand scheme of things. It makes sense for them to return," said Ecclestone.
Someone else who might influence the BMW board is Steven Althaus. He arrived in January as the company's new director of brand management but before joining BMW he worked for insurance company Allianz where he was heavily involved with its F1 partnership. As its head of global brand management and strategic partnerships he worked directly with Ecclestone and became well-acquainted with the benefits F1 can bring.
Ecclestone admits that the new engine regulations are an attraction to new manufacturers but he says that doesn't mean they will be good for F1. The new engines are expected to lose the high-pitched screaming noise which F1 has become famous for and Ecclestone believes that this could put fans off visiting races. However, he says it is too late to change them.
"The engines are fixed now like it or not. We have got what we have got so we have to keep our fingers' crossed," says Ecclestone. Despite this vote of confidence, there are still question marks over the plan.
As recently as May, a report in a UK F1 magazine suggested that a dispute between Renault and F1's commercial rightsholder could force the French manufacturer out of the sport. It claimed if that happens then Mercedes, Ferrari and Cosworth will have to "step into the breach until Honda arrives on the scene in 2015." It then quoted an unnamed team principal saying this could mean that in 2014 "it's back to V8s." Time will tell whether that happens.
Denk eerder aan een Williams waar ze dan in gaan stappen, mocht Williams niet voor Honda kiezen en de BMW-geruchten waar blijken te zijn. Andere kandidaat zou Lotus F1 zijn, zeker nu beide Red Bull-teams met Renault gaan rijdenquote:Op woensdag 4 september 2013 10:45 schreef Tarado het volgende:
[..]
Zou mooi zijn, te hopen dat ze Sauber redden uit handen van die Ruskies
Zou ik wel vreemd vinden, gezien het feit dat er nog zoveel BMW mensen bij Sauber rondlopen, kunnen ze niet maken.quote:Op woensdag 4 september 2013 10:58 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Denk eerder aan een Williams waar ze dan in gaan stappen, mocht Williams niet voor Honda kiezen en de BMW-geruchten waar blijken te zijn. Andere kandidaat zou Lotus F1 zijn, zeker nu beide Red Bull-teams met Renault gaan rijden
Williams gaat rijden met Mercedes motoren en Lotus wil juist meer betrokkenheid van Renault en Renault wil meer naamsbekendheid. Dus die zie ik Lotus nog wel een keer weer overnemen.quote:Op woensdag 4 september 2013 10:58 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Denk eerder aan een Williams waar ze dan in gaan stappen, mocht Williams niet voor Honda kiezen en de BMW-geruchten waar blijken te zijn. Andere kandidaat zou Lotus F1 zijn, zeker nu beide Red Bull-teams met Renault gaan rijden
mja, een te sterke Russische greep op Sauber kan BMW er juist van weerhouden om bij Sauber in te stappen.quote:Op woensdag 4 september 2013 11:01 schreef Tarado het volgende:
[..]
Zou ik wel vreemd vinden, gezien het feit dat er nog zoveel BMW mensen bij Sauber rondlopen, kunnen ze niet maken.
klopt, maar het gaat om 2016 en dus kan er nog veel gebeurenquote:Op woensdag 4 september 2013 11:02 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Williams gaat rijden met Mercedes motoren
ik heb er mijn twijfels over, aangezien Tavares weg is bij de sportafdeling van Renault en er bij het Franse merk mogelijk een andere koers uitgezet zal gaan wordenquote:en Lotus wil juist meer betrokkenheid van Renault en Renault wil meer naamsbekendheid. Dus die zie ik Lotus nog wel een keer weer overnemen.
Dat laatste kan er zelfs voor zorgen dat er volgend jaar helemaal niet met Renault motoren gereden gaat worden, wat ook in het bericht over BMW staat. Dat zou kunnen betekenen dat de turbo motoren worden opgeschoven naar 2015 en er volgend jaar nog met V8''s gereden gaat worden.quote:Op woensdag 4 september 2013 11:05 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
mja, een te sterke Russische greep op Sauber kan BMW er juist van weerhouden om bij Sauber in te stappen.
[..]
klopt, maar het gaat om 2016 en dus kan er nog veel gebeuren
[..]
ik heb er mijn twijfels over, aangezien Tavares weg is bij de sportafdeling van Renault en er bij het Franse merk mogelijk een andere koers uitgezet zal gaan worden
http://www.motorsport.com(...)formula-one-reports/
Doe deze baas dan ook maarquote:Op woensdag 4 september 2013 11:09 schreef Geralt het volgende:
BMW terug in de Formule 1?
Prima.
Deze baas ook terug aub:
[ afbeelding ]
Graag ja!quote:Op woensdag 4 september 2013 11:10 schreef Tarado het volgende:
[..]
Doe deze baas dan ook maar
[ afbeelding ]
Veel meer, die hadden sowieso het grootste budget toen ze meededenquote:Op woensdag 4 september 2013 11:12 schreef Geralt het volgende:
Overigens valt het me op dat BMW "slechts" 505 miljoen in zn F1 project gestoken had. Dat leverde 1 overwinning op.
Hoeveel heeft Toyota erin gestoken in die jaren? Iemand die dat weet toevallig?
Zeker. Laatst won ie nog in Duitsland in de WRC2-klasse en werd hij daar zesde algemeen ofzoquote:Op woensdag 4 september 2013 11:11 schreef Geralt het volgende:
[..]
Graag ja!
Tijdje al niks meer over gehoord. Nog steeds rally's aan het winnen?
Volgens mij was dat ca 450 miljoen per jaar, dat ze aan budget hadden.quote:Op woensdag 4 september 2013 11:12 schreef Geralt het volgende:
Overigens valt het me op dat BMW "slechts" 505 miljoen in zn F1 project gestoken had. Dat leverde 1 overwinning op.
Hoeveel heeft Toyota erin gestoken in die jaren? Iemand die dat weet toevallig?
Staat aan de leiding van het WRC2 kampioenschap met o.a. 3 overwinningen.quote:Op woensdag 4 september 2013 11:11 schreef Geralt het volgende:
[..]
Graag ja!
Tijdje al niks meer over gehoord. Nog steeds rally's aan het winnen?
Ach, als hij er niet uitgeknald was, hadden we wellicht geen Kimi gehad bij Lotusquote:Op woensdag 4 september 2013 11:11 schreef Geralt het volgende:
[..]
Graag ja!
Tijdje al niks meer over gehoord. Nog steeds rally's aan het winnen?
Of allebeiquote:Op woensdag 4 september 2013 11:26 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
Ach, als hij er niet uitgeknald was, hadden we wellicht geen Kimi gehad bij Lotus
quote:Op woensdag 4 september 2013 19:47 schreef alwaysonhold het volgende:
Robin Frijns gedumpt door Sauber. Wat had Doornbos het toch juist. Sukkeltje:
Sauber won't retain F1 reserve driver Robin Frijns for 2014
Sauber has told its Formula 1 reserve driver Robin Frijns that he will not be retained for next year.
The reigning Formula Renault 3.5 champion was signed up as the team's third driver last winter, but with Sauber's option on his contract expiring this month the Swiss outfit has decided not to keep him as part of their setup.
Frijns, who has scored one win in a bit-part GP2 campaign this year, is not racing at Monza this weekend and will not attend the race with Sauber.
"I don't know what happens now," the 22-year-old told AUTOSPORT. "All I know is I'm sitting at home and everybody is in Monza.
"I'm a free agent. I don't blame Sauber, they have to keep themselves alive as a team and I understand that.
"Of course they have a great history with young drivers and giving them a chance in Formula 1.
"But they also have a financial situation that everyone knows about, and that is something that is out of my hands."
TOUGH YEAR
Frijns, who won three junior single seater championships in succession (Formula BMW, Formula Renault Eurocup, Formula Renault 3.5) prior to this season, said his 2013 has been very hard to deal with.
"I've had a lot of downs this year," he added. "It's annoying but there is nothing I can do about it.
Robin Frijns 2013
"I helped Hilmer Motorsport get their first GP2 win which is a big achievement that I'm proud of.
"But other than that it has been a terrible year.
"Right now, we don't have a plan. The most important thing now is I'm free and I can do what I want.
"Hopefully someone gives me a chance to show what I can do."
With Sauber being one of the few F1 teams without the use of a simulator, Frijns's seat time as reserve driver has been limited to running at Silverstone's young driver test.
The outfit is also now in the process of preparing Russian FR3.5 racer Sergey Sirotkin for a graduation to F1, potentially as early as 2014 following a deal struck with a group of Russian investors.
Bron: Autosport.com
En niet eens meer de GP2 rijden in Monza. Nederlands beste coureur van dit moment zit thuis op een leeftijd waarin hij niet te lang thuis mag zitten, 22 is toch al een aardige leeftijd tegenwoordig...quote:Op woensdag 4 september 2013 20:09 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nu maar hopen dat hij volgend jaar bij de gp2 bij een team vooraan kan instappen en zich zo bij de andere teams de aandacht trekken.
Ik ben anders wel tot mijn 27ste thuis geblevenquote:Op woensdag 4 september 2013 20:11 schreef alwaysonhold het volgende:
[..]
En niet eens meer de GP2 rijden in Monza. Nederlands beste coureur van dit moment zit thuis op een leeftijd waarin hij niet te lang thuis mag zitten, 22 is toch al een aardige leeftijd tegenwoordig...
Kortom, Frijns carriere moet heel wat geluk nodig hebben wil het nog wat wordenquote:Op woensdag 4 september 2013 20:14 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Ik ben anders wel tot mijn 27ste thuis gebleven![]()
![]()
Maar wel bagger voor Frijns miljaarMaar was wel te verwachten na al die negatieve berichten de laatste aantal weken. En ik ben bang dat ie een ritje volgend jaar in de GP2 ook kan vergeten, tenzij die alsnog een fatsoenlijke sponsor kan vinden gedurende de winter.......
Ik denk eerder een fatsoenlijk management. Ik heb de indruk dat die Werner Heinz denkt dat Robin zijn resultaten wel voor zich spreken, en dat de sponsoren daarom wel naar hem zullen komen.quote:Op woensdag 4 september 2013 20:16 schreef alwaysonhold het volgende:
[..]
Kortom, Frijns carriere moet heel wat geluk nodig hebben wil het nog wat worden![]()
Helaas kon hij weinig aan die resultaten doen.quote:Op woensdag 4 september 2013 20:22 schreef Sinister-D- het volgende:
[..]
Ik denk eerder een fatsoenlijk management. Ik heb de indruk dat die Werner Heinz denkt dat Robin zijn resultaten wel voor zich spreken, en dat de sponsoren daarom wel naar hem zullen komen.
Maar een reputatie is rap gebroken, en dan hebben de behaalde resultaten in de GP2 ook niet echt meer meegeholpen de laatste paar races....
Daar hebben ze al een GP2 kampioen in de wacht staan. Die zal denk ik de voorkeur krijgen boven Frijns als er een plek vrijkomt.quote:Op woensdag 4 september 2013 21:05 schreef Breaker.Faker het volgende:
Ik hoop dat Sergey Sirotkin er niks van bakt. Ik denk dat hij de nieuwe Chanoch Nissany wordt.
Robin Frijns naar Lotus volgend jaar de vervanger van Romain Grosjean??????
Wat moet hij nog meer doen dan 3 opeenvolgende titels winnen en in zijn tweede GP2 weekend de hoofdrace winnen met een nieuw team. Hij is GOED!quote:Op woensdag 4 september 2013 21:32 schreef kepler het volgende:
Als hij nu echt zo goed is, wordt hij dan niet vanzelf opgepikt? Of denken we dat alleen maar omdat hij de beste Nederlander is, maar eigenlijk net wast te kort komt? (Behalve sponsors)
Doornbos had het dus idd juist, optie is niet gelicht.quote:Op woensdag 4 september 2013 19:47 schreef alwaysonhold het volgende:
Robin Frijns gedumpt door Sauber. Wat had Doornbos het toch juist. Sukkeltje:
Sauber won't retain F1 reserve driver Robin Frijns for 2014
Sauber has told its Formula 1 reserve driver Robin Frijns that he will not be retained for next year.
The reigning Formula Renault 3.5 champion was signed up as the team's third driver last winter, but with Sauber's option on his contract expiring this month the Swiss outfit has decided not to keep him as part of their setup.
Frijns, who has scored one win in a bit-part GP2 campaign this year, is not racing at Monza this weekend and will not attend the race with Sauber.
"I don't know what happens now," the 22-year-old told AUTOSPORT. "All I know is I'm sitting at home and everybody is in Monza.
"I'm a free agent. I don't blame Sauber, they have to keep themselves alive as a team and I understand that.
"Of course they have a great history with young drivers and giving them a chance in Formula 1.
"But they also have a financial situation that everyone knows about, and that is something that is out of my hands."
TOUGH YEAR
Frijns, who won three junior single seater championships in succession (Formula BMW, Formula Renault Eurocup, Formula Renault 3.5) prior to this season, said his 2013 has been very hard to deal with.
"I've had a lot of downs this year," he added. "It's annoying but there is nothing I can do about it.
Robin Frijns 2013
"I helped Hilmer Motorsport get their first GP2 win which is a big achievement that I'm proud of.
"But other than that it has been a terrible year.
"Right now, we don't have a plan. The most important thing now is I'm free and I can do what I want.
"Hopefully someone gives me a chance to show what I can do."
With Sauber being one of the few F1 teams without the use of a simulator, Frijns's seat time as reserve driver has been limited to running at Silverstone's young driver test.
The outfit is also now in the process of preparing Russian FR3.5 racer Sergey Sirotkin for a graduation to F1, potentially as early as 2014 following a deal struck with a group of Russian investors.
Bron: Autosport.com
Ja, maar als hij ECHT goed is, dan moet hij toch vanzelf door een ander team opgepikt worden. Al is het als testrijder, net als bij Sauber.quote:Op woensdag 4 september 2013 21:35 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Wat moet hij nog meer doen dan 3 opeenvolgende titels winnen en in zijn tweede GP2 weekend de hoofdrace winnen met een nieuw team. Hij is GOED!
Dat hij veel pech had in de GP2 doet daar niets aan af.
Het probleem is dat de topteams (Ferrari, McLaren, Red Bull, Renault) een eigen opleidingsprogramma hebben met goede coureurs waar Frijns niet bij zit. Het is niet logisch om daarvoor Frijns te kiezen, want dan geven ze toe dat hun opleidingsprogramma niet deugt. Bij de mindere teams kom je alleen maar als je geld hebt. Dus zelfs al ben je goed, moet je als Nederlander of bij zo'n opleidingsteam zitten (zoals Nyck de Vries (McLaren) en Beitske Visser (Red Bull)) of heb je geld nodig om in de F1 te komen.quote:Op woensdag 4 september 2013 21:48 schreef kepler het volgende:
[..]
Ja, maar als hij ECHT goed is, dan moet hij toch vanzelf door een ander team opgepikt worden. Al is het als testrijder, net als bij Sauber.
dat weet ik, en de meeste in dit topic, ook wel. Maar zien renstallen dat ook zo. De recenste resultaten blijft de meesten, waaronder potentiële sponsoren, bij....quote:Op woensdag 4 september 2013 20:47 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Helaas kon hij weinig aan die resultaten doen.
Dat vind ik toch weer onzin, het verbaast me soms eigenlijk juist hoe vaak een Nl´er in de F1 heeft gereden. Sterker, in 2005 reden er zelfs 2 (!) op een gegeven moment en had volgens mij Pastorelli een testrol... En dat voor zo´n klein landje. Ik vind het niet slecht. En nu zit er ook al 1 in natuurlijk.quote:Op woensdag 4 september 2013 22:09 schreef twiFight het volgende:
Ik denk dat Frijns gewoon tegen heeft dat hij Nederlander is. Wat heeft Nederland te bieden, op internationale schaal? Er zijn een paar zeer succesvolle Nederlandse bedrijven, maar die lijken weinig interesse te hebben in de autosport. Er zijn vast genoeg managers en sponsors die Frijns wel zien zitten, maar die mensen zijn ook niet dom. Een (voorbeeld) Spaans bedrijf kan wel een Nederlander de sport in trekken, maar daar verdienen ze niets mee. Een paar miljoen mensen (hooguit) die je sponsoring zien op die Nederlandse overall en misschien wat procentjes meer winst op de verkoop in Nederland. Maar als ze een spanjaard in de auto laten zetten zien vele miljoenen mensen jouw product regelmatig en heb je die procenten extra winst over een veel grotere omzet.
F1 is geld en financieel gezien is Nederland nog niet eens een paar kruimels.
Is dat bevestigd dan? Meestal komt het nieuws op donderdag opeens naar vooren.quote:Op woensdag 4 september 2013 20:11 schreef alwaysonhold het volgende:
[..]
En niet eens meer de GP2 rijden in Monza. Nederlands beste coureur van dit moment zit thuis op een leeftijd waarin hij niet te lang thuis mag zitten, 22 is toch al een aardige leeftijd tegenwoordig...
Ik zag hem zondag nog bij Circuit Zandvoort (Historic grand prix), net toen hij weg was dacht ik van shit, ik had het gewoon even moeten vragen of hij nu in Monza zou rijden.quote:Op woensdag 4 september 2013 22:15 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Is dat bevestigd dan? Meestal komt het nieuws op donderdag opeens naar vooren.
Voor Spa werd hij op donderdagochtend pas gevraagd, hij had het vast nog niet geweten zondagquote:Op woensdag 4 september 2013 22:19 schreef Marks het volgende:
[..]
Ik zag hem zondag nog bij Circuit Zandvoort (Historic grand prix), net toen hij weg was dacht ik van shit, ik had het gewoon even moeten vragen of hij nu in Monza zou rijden.
Hij zei net op de radio dat hij zondag thuis voor de tv zit.quote:Op woensdag 4 september 2013 22:15 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Is dat bevestigd dan? Meestal komt het nieuws op donderdag opeens naar vooren.
Wat heeft Hilmer met Sauber te maken?quote:Op woensdag 4 september 2013 22:55 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Hij zei net op de radio dat hij zondag thuis voor de tv zit.
Is al bevestigd. John Lancaster vervangt hem weer. Zie Twitter John Lancaster.quote:Op woensdag 4 september 2013 22:15 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Is dat bevestigd dan? Meestal komt het nieuws op donderdag opeens naar vooren.
Beter staan ze bij Hilmer weer helemaal achteraan dit weekend...quote:Op woensdag 4 september 2013 23:13 schreef alwaysonhold het volgende:
[..]
Is al bevestigd. John Lancaster vervangt hem weer. Zie Twitter John Lancaster.
Volgens mij is het al jaren zo dat je geld mee moet nemen om in de F1 te komen.quote:Op woensdag 4 september 2013 21:32 schreef kepler het volgende:
Als hij nu echt zo goed is, wordt hij dan niet vanzelf opgepikt? Of denken we dat alleen maar omdat hij de beste Nederlander is, maar eigenlijk net wast te kort komt? (Maar vooral sponsors)
Aan het begin van zijn carrière niet, dat ze sinds zijn eerste wereldtitel in de rij staan is wat anders.quote:Op donderdag 5 september 2013 08:27 schreef Rossdale het volgende:
Alonso heeft Santander natuurlijk, een giga-sponsor. Naast het feit dat het een topcoureur is, brengt hij ook nog een hoop knaken mee.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |