Goed of slecht nieuws? Mijn inziens goed nieuws. Alle investeringen in deze tijden zijn goed nieuws. Dit brengt werkgelegenheid voor bouwvakkers en meer bijbanen voor jongeren. Alleen maar positief.quote:Turks broodjespaleis verovert Nederland
Nu telt Nederland nog zes vestigingen van de Turkse fastfoodketen Simit Sarayi. Over twee jaar moeten het er vijftig zijn.
Een brommerzaak runde Erkan Lale er eerst. Maar een half jaar geleden werd de winkel op de Amsterdamse Kinkerstraat omgebouwd tot het eerste filiaal van Simit Sarayi in de hoofdstad. En dat lijkt geen verkeerde beslissing.
De komende tijd volgen in Amsterdam namelijk zaken bij de Arena, de Dappermarkt en Nieuw-West. Als klap op de vuurpijl opent op de Nieuwendijk in het centrum, pal naast concurrenten Burger King en Mc Donalds, een Simit Sarayi met zitplaatsen op vier verdiepingen.
Erkan Lale werkt samen met compagnon Hakan Aydin. "Hakan is een goede vriend. Hij had de eerste zaak geopend in Rotterdam en zei tegen mij: 'Je moet nu echt meedoen. Dit wordt groot'."
Een 'simit' is een Turkse bagel. 'Sarayi' betekent paleis. Broodjespaleis is dus de letterlijke vertaling. "Hier wordt het wel eens de Turkse Bakker Bart genoemd. Maar dat is onterecht. Wij zijn chiquer en hebben een groter assortiment", zegt Lale.
Istanbul
De zaak aan de Kinkerstraat is smaakvol ingericht, met kwalitatief hoogwaardig meubilair. De zaak ademt Istanbul, maar is niet over-the-top Turks. "Als je besluit een zaak te openen, lever je je sleutels in en gaan de ontwerpers van Simit Sarayi aan de slag. Een paar weken later is alles ingericht. Je kan dan meteen beginnen."
De broodjes en gebakjes worden allemaal diepgevroren ingevlogen uit Turkije. Daar bakken 4000 werknemers in twee fabrieken dagelijks typische Turkse lekkernijen. "En dat is meteen het geheim van Simit Sarayi", zegt Lale, "Je krijgt bij ons de echte Turkse smaak. Die vind je nergens anders in Nederland."
Sesampitjes
In de restaurants gaan er alleen nog wat eigeel voor de glans en sesampitjes over de broodjes heen, voor ze in de oven worden afgebakken. "Dat scheelt ook in de kosten natuurlijk. Als we alles ter plekke zelf zouden moeten maken, zouden we dure koks nodig hebben. Wie hier komt werken is binnen een paar dagen volleerd."
In tegenstelling tot Turkije, wordt er in Nederland tot nu toe alleen ontbijt en lunch in de restaurants geserveerd. Maar dat gaat veranderen. Twee Turkse koks hebben de afgelopen maanden geëxperimenteerd met avondmaaltijden en een selectie gemaakt van ongeveer twintig gerechten.
Die worden binnenkort geprepareerd in een kleine fabriek bij Den Haag, van waaruit ze worden gedistribueerd naar de rest van Nederland én Europa.
De vestigingen in Rotterdam en Den Haag worden vooral bezocht door Turken. Maar de Kinkerstraat trekt een gevarieerder publiek. "Ik denk dat hier 50 procent Turk is", zegt Lale, "De rest is vooral Nederlands of Marokkaans."
Sandwiches
Variatie in klanten en locaties betekent ook dat het aanbod moet variëren. "Je kan natuurlijk niet aankomen met één concept en tegen de mensen zeggen dat ze het daar maar mee moeten doen."
Bij de nieuwe zaak bij de Amsterdamse Arena worden bijvoorbeeld veel gezonde sandwiches geserveerd. "Daar zitten veel kantoren, die willen we natuurlijk ook bedienen," aldus Lale.
Het gaat dus hard met het broodjespaleis. En dat terwijl het Turkse bedrijf pas sinds 2001 bestaat. In die tijd verrezen in Turkije honderden vestigingen en laat het bedrijf Mc Donald's ver achter zich.
"Turkije is nu vol", zegt Lale. Dus wordt er over de grenzen gekeken. De vijftig zaken in Nederland zijn slechts onderdeel van een grotere expansie. "Egypte, Marokko, Amerika en Europa, dat zijn de markten waar we ons op gaan richten de komende tijd."
Financiering
In Nederland komt het geld voor die uitbreidingen uit Turkije en ook van de ING. "Zij willen wel investeren. Ze kwamen hier binnen en zagen hoe mooi het was en dat de zaak altijd vol zit. Dan komt die financiering wel los", zegt Lale. Om hoeveel geld het gaat, is niet duidelijk.
Voor die buitenlandse expansie trekt Simit Sarayi werkelijk heel wat uit de kast. Sinds mei draait een reclamespot op de Turkse zenders met daarin de Atletico Madrid-stervoetballer Arda Turan.
De bij Turken razend populaire voetballer eet daarin zijn buik rond in het restaurant in de Kinkerstraat. Naar verluidt kreeg Turan voor de commercial zo’n acht ton.
Sneijder
"Voor de opening bij de Arena hebben we Wesley Sneijder op het oog [die momenteel in Turkije voetbalt, red.]. Hij heeft aangegeven wel geïnteresseerd te zijn, maar aan Sneijder hangt natuurlijk ook een behoorlijk prijskaartje."
Haha, daar hoef je je geen zorgen om te maken. Uiteraard zal het veel allochtonen trekken gezien het assortiment, dus een islamitisch tintje zal je er altijd aan over houden, maar er mee geconfronteerd worden zoals jij het voor ogen hebt, dat zeker niet.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:08 schreef Scootermuisje het volgende:
Een Turkse voedselketen heb ik geen moeite mee zolang ik niet direct word geconfronteerd met de islam.
quote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:08 schreef Scootermuisje het volgende:
Een Turkse voedselketen heb ik geen moeite mee zolang ik niet direct word geconfronteerd met de islam.
Dit zal hoogstwaarschijnlijk iets heel anders worden. Je moet je onderscheiden van je concurrenten en Simat Sarayi wil internationaal gaan nu ze het meeste al uit Turkije hebben geëxploiteerd.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:13 schreef Specularium het volgende:
Hier om de hoek zitten al iets van 257 Turkse eettenten.
Nou maak dan je borst maar nat.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:08 schreef Scootermuisje het volgende:
Met een grote boog omheen dus.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Nou maak dan je borst maar nat.
In Turkije is het in restaurants namelijk doorgaans zo dat je je schoenen uit moet doen, je hebt er lage tafeltjes die naar Mekka zijn gericht, waaraan je dan zit gehurkt op een kleedje, zodat je voor het eten nog even kan bidden. Vijf keer per dag klinkt ook de muhezzin luid door het restaurant, en vaak hebben ze een open keuken zodat je als gast kan zien of de dieren wel halal worden geslacht.
quote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:16 schreef Scootermuisje het volgende:
[..]
Met een grote boog omheen dus.
Eng hè ? andere culturenquote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:16 schreef Scootermuisje het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:16 schreef Scootermuisje het volgende:
[..]
Hap hap hapquote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:16 schreef Scootermuisje het volgende:
[..]
Zeker, helemaal mee eens. Dat is de voornaamste reden dat het artikel mij op viel. Als het een standaard Turks keten was geweest, dan hadden we er ook niks van vernomen.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:18 schreef SiGNe het volgende:
Slimme zet, het is weer eens wat anders...
Genoeg broodjeszaken die pistoletjes met kaas en een verlept blaadje sla verkopen, slime om daar een ander concept tegenover te zetten.
quote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:21 schreef De_Guidance het volgende:
Simit Sarayi is wel een toffe keten.
Ik begreep dat de keten Mado ook naar Nederland wil komen. Ben benieuwd. Ze hebben in ieder geval lekker ijs.
http://en.mado.com.tr/
Nog nooit. Anders had ik mijn ervaringen gepost. Ben zeker meer dan benieuwd.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:22 schreef Klaploper het volgende:
Iemand er al eens gegeten? Lijkt me best een mooi concept.
Ja het is echt een keten. Geen standaard tokotje ofzo.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:20 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Zeker, helemaal mee eens. Dat is een de reden dat dit artikel mij op viel. Als het een standaard Turks keten was geweest, dan hadden we er ook niks van vernomen.
Netjes, heel netjes. Dit is zeker onderscheidend.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:23 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Ja het is echt een keten. Geen standaard tokotje ofzo.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wie weet, wie weet.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:24 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Krijg je wel een speelgoedje bij het kindermenu?
Een toetertje.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:24 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Binnenkort maar 's doenquote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:30 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Vor nu zul je naar Amsterdam moeten afreizen of als je een keer in de buurt bent.
Eten moeten we allemaal, dus een markt is er altijd.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:30 schreef Strani het volgende:
Als het om eten gaat, is het altijd goed nieuws.
Wat een prachtige panden zeg.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:23 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Ja het is echt een keten. Geen standaard tokotje ofzo.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat snap ik ook wel. Mijn boog was niet ook niet letterlijk zo groot maar dat is dus ook niet duidelijk. Jammurrrquote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:20 schreef Igen het volgende:
[..]
Hap hap hap
Wat ik schreef is natuurlijk complete lariekoek. Ik dacht dat dat wel duidelijk was, maar blijkbaar niet dus.
Of Den Haag of Rotterdam volgens de site.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:30 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Voor nu zul je naar Amsterdam moeten afreizen of als je een keer in de buurt bent.
quote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:33 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Of Den Haag of Rotterdam volgens de site.
Deze man weet.quote:
Jouw kleingeld kunnen ze missen.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:16 schreef Scootermuisje het volgende:
[..]
Het lijkt mij sterk dat het College B&W een vergunning gaat afgeven om zo'n gebouw te laten bouwen, maar dat doet er niet toe.quote:
Precies, en iedereen maar klagen over "die buitenlanders"quote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:33 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Prima![]()
Geweldig dat soort zaakjes en ketens, zoals Döner Company en Chico's place.
Zeg maar gerust bijna altijd, behalve in de winter. Dan smaakt volgens velen Hollandsche kost heel goed.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:38 schreef Zienswijze het volgende:
Denk wel dat het de meeste Nederlanders zal bevallen. Nederlanders eten vaak buitenlands eten (Italiaans, Amerikaans), vanwege de smaak van de Nederlandse keuken
Enfin, goed om te horen dat het weer investeringen met zich meebrengt in deze barre economische tijden.
Welk eten wordt er tegenwoordig niet rondgevlogen?quote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:36 schreef Brum_brum het volgende:
Als de Burger Turk in Istanboel internationaal was gegaan dan was het nieuws geweest maar dit gezeur en rondvliegen met eten is gewoon jammer.
Valt me trouwens op dat je weinig Nederlandse restaurants in het buitenland ziet. Blijkbaar valt de Nederlandse keuken niet in de smaak?quote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:41 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Zeg maar gerust bijna altijd, behalve in de winter. Dan smaakt volgens velen Hollandsche kost heel goed.
Genoeg Hollandse friettenten/patatzaken in bijv Spanje en Griekenland.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:44 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Valt me trouwens op dat je weinig Nederlandse restaurants in het buitenland ziet. Blijkbaar valt de Nederlandse keuken niet in de smaak?
Wel jammer. Maar goed, voordeliger qua kosten waarschijnlijk.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:43 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Welk eten wordt er tegenwoordig niet rondgevlogen?
De Mac en Burger King laten een groot deel van hun eten overkomen uit het buitenland, Deli France laat de (ongebakken) broden uit Frankrijk overkomen, en de gemiddelde shoarma-/kebabtent halen de spiezen uit Duitsland.
Er zijn maar heel weinig restaurants die alleen met lokale of landelijke producten werkt in Nederland.
Poeh, geen idee. Ik weet wel dat bijvoorbeeld de stroopwafel en friet het altijd goed doen.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:44 schreef Zienswijze het volgende:
[..]
Valt me trouwens op dat je weinig Nederlandse restaurants in het buitenland ziet. Blijkbaar valt de Nederlandse keuken niet in de smaak?
Friet Nederlands eten noemenquote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:47 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Poeh, geen idee. Ik weet wel dat bijvoorbeeld de stroopwafel en friet het altijd goed doen.
Ja, dat bedoel ikquote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:46 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Genoeg Hollandse friettenten/patatzaken in bijv Spanje en Griekenland.
Maar goed, daar komen ook voronamelijk Nederlanders die geen "buitenlands vreten" lusten.
Amerikaans, maar heb het over Nederlandse tenten in het buitenland.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:47 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Friet Nederlands eten noemen
Daarnaast is het patat. Geen friet.
Patat is Frans.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:48 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Amerikaans, maar heb het over Nederlandse tenten in het buitenland.
Misschien iets als DankU in Antwerpen en New York (beide gesloten nu).quote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:48 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
De French fries zijn Amerikaans maar de normale stamt uit de Frans/Belgische grensstreek.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:48 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Ziet er op zich niet slecht uit. Jammer dat ze zijn gesloten. Niet genoeg klandizie neem ik aan?quote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:55 schreef Aether het volgende:
[..]
Misschien iets als DankU in Antwerpen en New York (beide gesloten nu).
Haha, dat is het nadeel van die vele tenten. Iedereen denkt bij Turks eten aan kebab. Bijna lachwekkend. Dit is iets nieuws en daarom positief.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:57 schreef SiGNe het volgende:
[..]
De French fries zijn Amerikaans maar de normale stamt uit de Frans/Belgische grensstreek.
De naam is ook een combinatie van 2 talen, Patat is Vlaams voor aardappel, Friture is een Franse bereidingswijze waarin voedsel in hete olie gekookt wordt.
De correcte spelling is dan ook patat frites (gefrituurde aardappel)
Maar goed, genoeg taalles.. Turkse broodjes gaan we het over hebben..
De broodjes zien er goed uit, ik hoop dat er ook een Simit in Utrecht of Zeist komt, kan ik het ook proberen.
Sowieso is de Turkse keuken erg lekker en dat gaat veel verder dan alleen shoarma en kebab in verschillende varianten.
Wat ik ook altijd lekker vind is dat ze altijd veel kruiden gebruiken, maar een gerecht veel complexer van smaak.
Precies. De keuken is veel uitgebreider.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 18:00 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Haha, dat is het nadeel van die vele tenten. Iedereen denkt bij Turks eten aan kebab. Bijna lachwekkend. Dit is iets nieuws en daarom positief.
Dat is ook niet helemaal zeker, het meeste waarschijnlijke is dat de eerste frites door Spanjaarden werden gemaakt. Die kwamen ook een stuk eerder in aanraking met aardappelen.quote:
Dat is wel vaker het geval.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 18:00 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Haha, dat is het nadeel van die vele tenten. Iedereen denkt bij Turks eten aan kebab. Bijna lachwekkend. Dit is iets nieuws en daarom positief.
Of die eens in de vier maanden wel eens een patatje lusten, zoals ik. Sorry hoorquote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:46 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Genoeg Hollandse friettenten/patatzaken in bijv Spanje en Griekenland.
Maar goed, daar komen ook voronamelijk Nederlanders die geen "buitenlands vreten" lusten.
Inderdaad. Nederland met haar zeeklimaat lijkt mij niet echt een heel strak plan, behalve als je het assortiment aanpast en meer dan alleen zomerproducten gaat verkopen.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 18:05 schreef De_Guidance het volgende:
Ik hoop dat Mado ook de plannen doorzet.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
IJs, baklava, wafels en andere toetjes.
Maar goed, het weer is er hier niet helemaal naar.
Edit: ik lees nu dat ze al in "Melbourne, Brisbane and Sydney in Australia, Dubai, Hong Kong, South Korea, Cyprus, Kuwait, Saudi Arabia, Malaysia, Azerbaijan and Iraq" zitten.
Die frituurden wel aardappel-kwarten maar toen was er nog geen sprake van Julienne snijden (staafjes), tevens werd de schil er nog omgelaten.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 18:08 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is ook niet helemaal zeker, het meeste waarschijnlijke is dat de eerste frites door Spanjaarden werden gemaakt. Die kwamen ook een stuk eerder in aanraking met aardappelen.
Ik denk niet dat we het ooit met zekerheid zullen weten.
Heb je helemaal gelijk in.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 18:09 schreef Aether het volgende:
[..]
Dat is wel vaker het geval.
Bij Amerikaans denkt men aan hamburgers terwijl de Amerikaanse keuken heel divers is (vaak streekgerechten).
Zeker in het zuiden waar veel slaven zaten, hoop cajun gerechten met enorm veel invloeden uit de halve (zwarte) wereld.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 18:09 schreef Aether het volgende:
[..]
Dat is wel vaker het geval.
Bij Amerikaans denkt men aan hamburgers terwijl de Amerikaanse keuken heel divers is (vaak streekgerechten).
Ja ach mensen doen ook wel eens gek met eten en zo zullen de frieten waarschijnlijk ook uitgevonden zijn. Carlos zal de aardappelen een keer per ongeluk gesneden hebben voor de soep en toen wilde zijn vrouw alsnog frituren en voila.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 18:18 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Die frituurden wel aardappel-kwarten maar toen was er nog geen sprake van Julienne snijden (staafjes), tevens werd de schil er nog omgelaten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_gerechtenquote:Op zaterdag 29 juni 2013 18:22 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Zeker in het zuiden waar veel slaven zaten, hoop cajun gerechten met enorm veel invloeden uit de halve (zwarte) wereld.
Ik vraag me af wat voor Hollandse gerechten je nou echt zou kunnen exporteren..
De oer-hollandse keuken is voornamelijk stamppotten en da's nou niet echt een culinair hoogstandje..
Of bakken en teveel olie in de pan..quote:Op zaterdag 29 juni 2013 18:24 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ja ach mensen doen ook wel eens gek met eten en zo zullen de frieten waarschijnlijk ook uitgevonden zijn. Carlos zal de aardappelen een keer per ongeluk gesneden hebben voor de soep en toen wilde zijn vrouw alsnog frituren en voila.
Das in feite vloeibare chocoladepasta.. erg lekker voor ín een brownie.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 18:26 schreef Flow3r het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Nederlandse_gerechten
Niet echt veel bijzonders zo op het eerste gezicht ,voornamelijk koekjes zo te zien ,hoewel ik benieuwd ben naar de hemelse modder
Limburgse vlaaiquote:Op zaterdag 29 juni 2013 18:22 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Zeker in het zuiden waar veel slaven zaten, hoop cajun gerechten met enorm veel invloeden uit de halve (zwarte) wereld.
De oer-hollandse keuken is voornamelijk stamppotten en da's nou niet echt een culinair hoogstandje..
Is inderdaad geen nederlands eten van origine. Dus het kan dan ook onmogelijk patat heten. Het heet namelijk patates frites oftewel, aardappelstaafjes.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:47 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Friet Nederlands eten noemen
Daarnaast is het patat. Geen friet.
Zijn poffertjes iets typisch Nederlands?quote:Op zaterdag 29 juni 2013 18:22 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Ja, maar in India hebben ze iets vergelijkbaars. Zij gebruiken beslag van witte lize en rijst dus is wezenlijk anders.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 18:40 schreef Hathor het volgende:
[..]
Zijn poffertjes iets typisch Nederlands?
Dat zou wel aanslaan in het buitenland denk ik.quote:
de bereidingswijze in elk geval niet, een deegmix op een hete plaat gooien doen ze in behoorlijk veel landen.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 18:40 schreef Hathor het volgende:
[..]
Zijn poffertjes iets typisch Nederlands?
Dat klopt zeker. De twee landen waren jarenlang een onder het Ottomaanse rijk, maar er zijn zeker verschillen.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 18:47 schreef capricia het volgende:
Ik vind de Turkse keuken altijd veel op de Griekse lijken.
Klopt dat?
Geen idee. Het heet broodjespaleis, dus de core business is brood.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 18:49 schreef Tijn het volgende:
Maar kun je dr nou ook gewoon turkse pizza, shoarma of döner krijgen? Op die plaatjes lijkt het wel een banketbakkerij.
Zelfde klimaat, veel zelfde producten en ze drijven al millenia handel met elkaar.. dus ja, het heeft overeenkomsten.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 18:47 schreef capricia het volgende:
Klopt dat?
Je kunt het meer zien als een combinatie van bakker-bart en een sandwich-zaak.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 18:49 schreef Tijn het volgende:
Maar kun je dr nou ook gewoon turkse pizza, shoarma of döner krijgen? Op die plaatjes lijkt het wel een banketbakkerij.
Groot verschil vind ik dat de grieken gelijk 5 soorten vlees op je bord gooien. Dan vind ik turks eten toch subtieler maar ook vrij gewoontjes nog.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 18:47 schreef capricia het volgende:
Klopt dat?
Klopt. Door het Ottomaanse rijk.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 18:47 schreef capricia het volgende:
Klopt dat?
Matig.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 18:51 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Je kunt het meer zien als een combinatie van bakker-bart en een sandwich-zaak.
Geen döner dus.
dat ziet er goed uitquote:
Koeftedes/köfte, gyros/döner, tzatziki/cacık, ouzo/rakı, verscheidene Balkan-gerechten...quote:Op zaterdag 29 juni 2013 18:47 schreef capricia het volgende:
Klopt dat?
Exporteren misschien niet, maar ik zie graag een keten verschijnen waarin je kunt kiezen uit stamppotten en rookworst, krabbetjes, kasselerrib, gehaktballen, jus, spekvet etc. Hoewel ik eigenlijk niet van ketens hou. Maar ja, dan wordt de zomer een probleem voor zo'n tent.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 18:22 schreef SiGNe het volgende:
Ik zou het niet weten, maar deze weken loopt er op de Belg een zevendelige serie over 'de patat', het zal allicht aan bod komen. Ik meen me te herinneren dat het uit Frankrijk komt, uit de haute cuisine, Parijs, 19e eeuw, gewoon als een van de vele probeersels uit die tijd.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 18:08 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is ook niet helemaal zeker, het meeste waarschijnlijke is dat de eerste frites door Spanjaarden werden gemaakt. Die kwamen ook een stuk eerder in aanraking met aardappelen.
Ik denk niet dat we het ooit met zekerheid zullen weten.
In Utrecht had je heel even Stamppot to go maar dat was na een jaar ook failliet.. 't is niet echt een gerecht waarvan je denkt.. jah, ik bel vanavond de stampotbezorger.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 19:56 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Exporteren misschien niet, maar ik zie graag een keten verschijnen waarin je kunt kiezen uit stamppotten en rookworst, krabbetjes, kasselerrib, gehaktballen, jus, spekvet etc. Hoewel ik eigenlijk niet van ketens hou. Maar ja, dan wordt de zomer een probleem voor zo'n tent.
Ik wel hoor.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 20:00 schreef SiGNe het volgende:
[..]
In Utrecht had je heel even Stamppot to go maar dat was na een jaar ook failliet.. 't is niet echt een gerecht waarvan je denkt.. jah, ik bel vanavond de stampotbezorger.
In Amsterdam heb de www.stamppotje.nl maar een landelijike keten is er inderdaad niet.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 19:56 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Exporteren misschien niet, maar ik zie graag een keten verschijnen waarin je kunt kiezen uit stamppotten en rookworst, krabbetjes, kasselerrib, gehaktballen, jus, spekvet etc. Hoewel ik eigenlijk niet van ketens hou. Maar ja, dan wordt de zomer een probleem voor zo'n tent.
Die hadden volgens mij geen bezorgservice.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 20:00 schreef SiGNe het volgende:
[..]
In Utrecht had je heel even Stamppot to go maar dat was na een jaar ook failliet.. 't is niet echt een gerecht waarvan je denkt.. jah, ik bel vanavond de stampotbezorger.
De dansjes dus, en het prikken van mensen die aan hun dochters komenquote:Op zaterdag 29 juni 2013 19:48 schreef zarGon het volgende:
[..]
Koeftedes/köfte, gyros/döner, tzatziki/cacık, ouzo/rakı, verscheidene Balkan-gerechten...
Niet alleen de keuken, maar ook de muziek lijkt op elkaar. En zo nog vele andere eigenschappen.
Menu?quote:
Dit is meer een Bakker Bart, en er zijn al vestigingen dus prijzen zullen wel bekend zijn.quote:
quote:Op zaterdag 29 juni 2013 20:37 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Menu?
Dit lijkt mij meer een LaPlace/Bakker Bart achtige zaak.
Ja met menuprijzen bedoelde ik de artikelprijzen die op een prijslijst staan.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 20:40 schreef Aether het volgende:
[..]
Dit is meer een Bakker Bart, en er zijn al vestigingen dus prijzen zullen wel bekend zijn.
Ze hebben nog geen Nederlandse website, maar dat zal wel komen dan.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 20:47 schreef Matamalam het volgende:
[..]
[..]
Ja met menuprijzen bedoelde ik de artikelprijzen die op een prijslijst staan.
Ben benieuwdquote:Op zaterdag 29 juni 2013 20:49 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Ze hebben nog geen Nederlandse website, maar dat zal wel komen dan.
Meh, ik heb even mijn Turkse bronnen geraadpleegd of het een beetje te vreten is. Zal hun antwoord eens afwachten.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 20:56 schreef Matamalam het volgende:
[..]
Ben benieuwd
De simit is dus het centrale product, een soort van bagel met sesamzaadjes erop. Vrij vertaald betekent Simit Sarayi dus bagelpaleis en ik begrijp uit onderstaande artikel dat in 2010 de eerste vestiging in Nederland was geopend in Den Haag al snel gevolgd door Rotterdam, Deventer en Tilburg. En dat er eind vorig jaar/begin dit jaar een vestiging is geopend in de hoofdstad en dat ze stevig willen uitbreiden de komende periode.
bron
Die smaken niet zoals de simits in Turkije, enige winkel die daar in de buurt komt is simit sarayi (helaas).quote:Op zaterdag 29 juni 2013 21:07 schreef Fides het volgende:
Maar in principe heeft elke buurt toch al Turks bakkertje/winkeltje waar je een simit kan kopen voor 0,75 euro?
Dat geloof je toch nietquote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:16 schreef Scootermuisje het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:24 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Je vergeet te vermelden dat er in Turkse restaurants vaak een hoek is waar mannen besneden worden.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Nou maak dan je borst maar nat.
In Turkije is het in restaurants namelijk doorgaans zo dat je je schoenen uit moet doen, je hebt er lage tafeltjes die naar Mekka zijn gericht, waaraan je dan zit gehurkt op een kleedje, zodat je voor het eten nog even kan bidden. Vijf keer per dag klinkt ook de muhezzin luid door het restaurant, en vaak hebben ze een open keuken zodat je als gast kan zien of de dieren wel halal worden geslacht.
knoflooksausquote:Op zaterdag 29 juni 2013 18:45 schreef TonyDeuze het volgende:
Alles leuk en wel...maar aub geen sperma meer in de bakjes knoflooksaus!
Het product brood is veelzijdig, Arjan.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:05 schreef arjan1212 het volgende:
Zal me aan me reet roesten dit, een of andere keten van bakkers
Maar toch de behoefte dit duidelijk te maken natuurlijk.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:05 schreef arjan1212 het volgende:
Turkse keten weliswaar.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:05 schreef arjan1212 het volgende:
Je moet wel een kleine kaart hebben hoor.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:07 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Het product brood is veelzijdig, Arjan.
Met de juiste mensen komt dat dik voor elkaar.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:09 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Je moet wel een kleine kaart hebben hoor.
Nee, je moet gewoon niet zo een grote kaart hebben....quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:10 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Met de juiste mensen komt dat dik voor elkaar.
Nou, ik heb altijd gehoord dat zo'n kapsalon de snelste route is naar een infarct...quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:21 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Kan makkelijk als je een beetje vlotte stoelgang hebt en sport.
Als je nog jong bent, dan kun je het over het algemeen wat beter hebben. Als oudere zou ik het ook niet meer eten.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:23 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou, ik heb altijd gehoord dat zo'n kapsalon de snelste route is naar een infarct...
Nederlanders willen ketens, zie de post hierbovenquote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:13 schreef Specularium het volgende:
Hier om de hoek zitten al iets van 257 Turkse eettenten.
Nee, okee, daar ligt vooralsnog een nuance verschil idd, alleen als je als jongere alleen maar een beetje twitterend/Whatsappend/skypend door je leven gaat en veel kapsalonnetjes eet tijdens dat twitteren....?quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:24 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Als je nog jong bent, dan kun je het over het algemeen wat beter hebben. Als oudere zou ik het ook niet meer eten.
Wat doe jij daar in Colombia joh.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:28 schreef El_Matador het volgende:
Goeie zaak natuurlijk. Niets beter dan Turkse ondernemers die lekker voedsel bereiden.
Ze mogen ook wel naar Colombia komen... al heb ik wel wat aardig Arabisch eten ontdekt, een goeie Turk ontbreekt nog...
Voor als je niet kan wachten: http://www.anaskuzin.nl/quote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:57 schreef SiGNe het volgende:
[..]
De French fries zijn Amerikaans maar de normale stamt uit de Frans/Belgische grensstreek.
De naam is ook een combinatie van 2 talen, Patat is Vlaams voor aardappel, Friture is een Franse bereidingswijze waarin voedsel in hete olie gekookt wordt.
De correcte spelling is dan ook patat frites (gefrituurde aardappel)
Maar goed, genoeg taalles.. Turkse broodjes gaan we het over hebben..
De broodjes zien er goed uit, ik hoop dat er ook een Simit in Utrecht of Zeist komt, kan ik het ook proberen.
Sowieso is de Turkse keuken erg lekker en dat gaat veel verder dan alleen shoarma en kebab in verschillende varianten.
Wat ik ook altijd lekker vind is dat ze altijd veel kruiden gebruiken, maar een gerecht veel complexer van smaak.
Mwah, in Angelsaksische landen zijn ze daar toch wat meer bedreven in. En dan dus niet alleen de VS.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nederlanders willen ketens, zie de post hierboven
Dat laatste is wel heel ernstig. Zelf geen last van. Fitness minimaal 3 keer per week.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:27 schreef Ryan3 het volgende:
okee, daar ligt vooralsnog een nuance verschil idd, alleen als je als jongere alleen maar een beetje twitterend/Whatsappend/skypend door je leven gaat en veel kapsalonnetjes eet tijdens dat twitteren....?Ik las laatst dat de jongeren al niet meer fatsoenlijk kunnen fietsen...
Griekse keuken is veel boerser dan de Turkse. De Turkse keuken is de oorspong van de beschaafde europese keuken, via italie en frankrijkquote:Op zaterdag 29 juni 2013 18:47 schreef capricia het volgende:
Klopt dat?
Ik heb in Den Haag naast een kebabtent gewoond (waar ik de kapsalon ontdekte en vroeg; waarom heet het eigenlijk kapsalon? Antwoord; Ja, dat komt uit Rotterdam en daar heet het ook kapsalon.quote:
Veel jongeren doen wrs alleen maar een beetje facebooken, whatsappen, twitteren en skypen tegenwoordig... dus ja.... Bedank Steve daar maar voor....quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:30 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Dat laatste is wel heel ernstig. Zelf geen last van. Fitness minimaal 3 keer per week.
Je moet niet alles geloven wat je leest over jongeren.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:31 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Vel jongere doen wrs alleen maar een beetje facebooken, whatsappen, twitteren en skypen tegenwoordig... dus ja....
Gewoon op vakantie?quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:31 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik heb in Den Haag naast een kebabtent gewoond (waar ik de kapsalon ontdekte en vroeg; waarom heet het eigenlijk kapsalon? Antwoord; Ja, dat komt uit Rotterdam en daar heet het ook kapsalon.) en daarna 3 jaar met een keur aan kebabtenten om de hoek in Duitsland.
En wat ik nu in Colombia doe? Treuren omdat ik niet meer op de vlucht mocht en dus een dag Caribisch strand en duiken op Curacao mis.
Dat heet kapsalon omdat de buurman die kapper was shoarma met patat kwam bestellen, en dan zei die voor de kapsalonquote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:31 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik heb in Den Haag naast een kebabtent gewoond (waar ik de kapsalon ontdekte en vroeg; waarom heet het eigenlijk kapsalon? Antwoord; Ja, dat komt uit Rotterdam en daar heet het ook kapsalon.) en daarna 3 jaar met een keur aan kebabtenten om de hoek in Duitsland.
En wat ik nu in Colombia doe? Treuren omdat ik niet meer op de vlucht mocht en dus een dag Caribisch strand en duiken op Curacao mis.
We hebben zo'n pre-jongere hier thuis, die zit wel angstig veel op haar Ipod hoor... maar goed die moet volgend schooljaar iedere dag meer dag 25 km fietsen, dus dat komt wel goed....quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:32 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Je moet niet alles geloven wat je leest over jongeren.
Ach ja. Toen de TV en de PC nieuw was had je precies hetzelfde. Andere tijd.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:34 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
We hebben zo'n pre-jongere hier thuis, die zit wel angstig veel op haar Ipod hoor... maar goed die moet volgend schooljaar iedere dag meer dag 25 km fietsen, dus dat komt wel goed....
Nee, de loopjongen van de kapsalon was een niet-Nederlandssprekende allochtoon, en dan hoefde hij voor de bestelling alleen maar het woord "kapsalon" te noemen.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:33 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Dat heet kapsalon omdat de buurman die kapper was shoarma met patat kwam bestellen, en dan zei die voor de kapsalon
En die van de jaren '70 lagen alleen maar in de Vondelpark te neuken en te blowen. Die in de '80s hebben allemaal heroine gespoten en naar punk of disco geluisterd, en die in de '90 deden niets anders dan gabberen en X poppen....quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:31 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Vel jongeren doen wrs alleen maar een beetje facebooken, whatsappen, twitteren en skypen tegenwoordig... dus ja.... Bedank Steve daar maar voor....
Ja, klopt ook wel, ik zit nog steeds veel achter de pc (zoals nu FOK!kend) maar ik was natuurlijk allang dik en wel volwassen toen dat internet een beetje ging lopen...quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:35 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Ach ja. Toen de TV en de PC nieuw was had je precies hetzelfde. Andere tijd.
Het is puente (maandag vrij) en daar dacht ik eindelijk van te kunnen profiteren. Kut, nee dus.quote:
één keer per half jaar ??quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:36 schreef De_Guidance het volgende:
Een keer per half jaar is een kapsallonetje wel oke.
Socrates 2500 jaar geleden: “De jeugd van tegenwoordig houdt van luxe. Ze heeft slechte manieren, heeft lak aan gezag en praat zoals ze zou moeten werken. Jongeren spreken hun ouders tegen, schrokken aan tafel en tiranniseren hun ouders”.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:36 schreef Fides het volgende:
[..]
En die van de jaren '70 lagen alleen maar in de Vondelpark te neuken en te blowen. Die in de '80s hebben allemaal heroine gespoten en naar punk of disco geluisterd, en die in de '90 deden niets anders dan gabberen en X poppen....
Wat doe je dan man? IT toch?quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:37 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Het is puente (maandag vrij) en daar dacht ik eindelijk van te kunnen profiteren. Kut, nee dus.
Eerst chillen en dan werken in Suriname en Trinidad (+ congres). Erna een soort piratenfeest op straat.
Dus uiteindelijk mag ik niet klagen, maar ja, Nederlander he?
Goed voor haar conditie.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:37 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, klopt ook wel, ik zit nog steeds veel achter de pc (zoals nu FOK!kend) maar ik was natuurlijk allang dik en wel volwassen toen dat internet een beetje ging lopen...
Zoals ik zeg volgend jaar gaat ze dik iedere dag 25 km fietsen...
Nope. Ik help de Latijns-Amerikaanse landen meer van het zwarte goud vinden, ben geoloog. En gashydraten, waar ik voor naar dat congres ga:quote:
Okee, verrassend toch, tu delft?quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:39 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nope. Ik help de Latijns-Amerikaanse landen meer van het zwarte goud vinden, ben geoloog. En gashydraten, waar ik voor naar dat congres ga:
[ afbeelding ]
x46quote:"Hier wordt het wel eens de Turkse Bakker Bart genoemd. Maar dat is onterecht. Wij zijn chiquer en hebben een groter assortiment", zegt Lale.
Nope, te beta.quote:
O, okee, had een wiskunde leraar way back die dat op tu Delft had gedaan, volgens mij had hij gezegd dat dat de enige opleiding toen (wrs jaren 60/70) daar was... Maar wel interessant toch... las vorig jaar 2 thrillers van Schätzing...quote:
ik mis de winstgevende factor, er zijn nog geen 250 mac's in nederland, en die zie je echt overal, nu wil het bedrijs 46x een 'bakker bart' gaan openen :xquote:
Een aantal van 44 vestigingen de komende 2 jaar. Een fout in de TT.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:45 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
ik mis de winstgevende factor, er zijn nog geen 250 mac's in nederland, en die zie je echt overal, nu wil het bedrijs 46x een 'bakker bart' gaan openen :x
ik denk dat het gewoon iets te hard van stapel loopt.. begin eerst maar met 5 in de grote steden..quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:47 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Een aantal van 44 vestigingen de komende 2 jaar. Een fout in de TT.
Het gaat zwaaaar offtopic maar mijn inspirator was mijn buurman. In 1936 (!) veldwerk op Cuba (!) gedaan. Hij had in elk land van Zuid-Amerika gewerkt, behalve Paraguay (vooral in Suriname, waar ik deze week voor het eerst heenga).quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:44 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
O, okee, had een wiskunde leraar way back die dat op tu Delft had gedaan, volgens mij had hij gezegd dat dat de enige opleiding toen (wrs jaren 60/70) daar was... Maar wel interessant toch... las vorig jaar 2 thrillers van Schätzing...
Vroeger waren er veel meer mac's in Nederland, zijn er een hoop gesloten.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:45 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
ik mis de winstgevende factor, er zijn nog geen 250 mac's in nederland, en die zie je echt overal, nu wil het bedrijs 46x een 'bakker bart' gaan openen :x
HOAX!quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:54 schreef El_Matador het volgende:
Het Spaanse Pans & Company blijft de beste broodjesketen.
Kenniknie?quote:
Deze keten is ook geniaal: http://www.newscafe.co.za/quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:54 schreef El_Matador het volgende:
Het Spaanse Pans & Company blijft de beste broodjesketen.![]()
Een of andere Limburgse keten.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:56 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Kenniknie?
De Nederlandse snackbar.. *zucht*...raspatat, frikandel speciaal, kroketten, kipkorns en een milkshakeje banaan.
Ik zou er nu (bijna) een moord voor doen.
Ziet er peppie uit! Het zou al een reden zijn om dat land es te bezoeken...quote:Op zaterdag 29 juni 2013 23:03 schreef Fides het volgende:
[..]
Deze keten is ook geniaal: http://www.newscafe.co.za/
Hmm, kwam vaak in Heerlen en elders in Limburg, nooit gezien.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 23:07 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Een of andere Limburgse keten.
Lekkere broodjes gezond en goddelijke beenham.
Venezuela heeft meer olie dan het midden oosten.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:39 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nope. Ik help de Latijns-Amerikaanse landen meer van het zwarte goud vinden, ben geoloog. En gashydraten, waar ik voor naar dat congres ga:
[ afbeelding ]
I know. Venezuela is het olierijkste land ter wereld. Des te schrijnender om te zien hoe het land erbij ligt. Dood- en doodzonde.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 23:12 schreef polderturk het volgende:
[..]
Venezuela heeft meer olie dan het midden oosten.
http://en.wikipedia.org/wiki/Oil_reserves_in_Venezuela
Vooral in de Orinoco gordel is er gigantisch veel olie. Volgens de United States Geological Survey zou er 1400 miljard vaten in de grond kunnen zitten waarvan er 652 miljard vaten uit de grond gehaald kan worden.
Klinkt goed.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 23:14 schreef WammesWaggel het volgende:
Nando's mis ik ook nog in Nederland, lijkt overal te zitten behalve hier![]()
Heb er heerlijk gegeten in London![]()
http://en.wikipedia.org/wiki/Nando%27s
Het land pompt 2 miljoen vaten per dag uit de grond terwijl ze makkelijk 30 miljoen vaten uit de grond kunnen halen. Dan hebben ze nog genoeg olie voor 100 jaar. De olieprijs op de wereldmarkt zou dan wel kelderen. Ze zouden toch minimaal 10 miljoen vaten op moeten pompen.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 23:14 schreef El_Matador het volgende:
[..]
I know. Venezuela is het olierijkste land ter wereld. Des te schrijnender om te zien hoe het land erbij ligt. Dood- en doodzonde.
Nou, overalquote:Op zaterdag 29 juni 2013 23:14 schreef WammesWaggel het volgende:
Nando's mis ik ook nog in Nederland, lijkt overal te zitten behalve hier![]()
Heb er heerlijk gegeten in London![]()
http://en.wikipedia.org/wiki/Nando%27s
Ze zouden vooral al die inkomsten moeten investeren in het land. En dat wordt niet gedaan. De corruptie is torenhoog en de armen blijven arm en ongeletterd. De Elite leeft goed en je wordt voor niets kapodtgeschoten op straat. Straatverlichting staat dag en nacht aan, LPG is gratis en benzine kost 0.03 eurocent per liter.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 23:16 schreef polderturk het volgende:
[..]
Het land pompt 2 miljoen vaten per dag uit de grond terwijl ze makkelijk 30 miljoen vaten uit de grond kunnen halen. Dan hebben ze nog genoeg olie voor 100 jaar. De olieprijs op de wereldmarkt zou dan wel kelderen. Ze zouden toch minimaal 10 miljoen vaten op moeten pompen.
Nuja andere landen kom ik zelden behalve voor een dagjequote:
En het wordt gerunt door Chinezen..quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:56 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Kenniknie?
De Nederlandse snackbar.. *zucht*...raspatat, frikandel speciaal, kroketten, kipkorns en een milkshakeje banaan.
Ik zou er nu (bijna) een moord voor doen.
Meer landen in Afrika dan in Europaquote:
Ja, dat heb je weleens met Afrikaanse bedrijven hè...quote:Op zondag 30 juni 2013 01:50 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Meer landen in Afrika dan in Europa
Ze hebben aangegeven dat ze de komende jaren vooral aandacht zullen hebben voor de Europese, Amerikaanse, Marokkaanse en Egyptische markt.quote:Op zondag 30 juni 2013 01:48 schreef capuchon_jongen het volgende:
Iemand een idee of er ook vestigingen in België wordt geopend?
Kan zeker. Er zijn de laatste jaren ook mooie Afrikaanse bedrijven opgericht. Vooralsnog zijn de meeste behoorlijk klein gebleven. Dit is een uitzondering op de regel en dat is mooi om te zien. Lees dat het een Zuid-Afrikaanse keten is. Logisch dat ze hun vestigingen dan eerst geopend hebben in Zuid-Afrika, Botswana en andere buurlanden.quote:Op zondag 30 juni 2013 01:50 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Meer landen in Afrika dan in Europa
Ze zaten ooit in Rotterdam op de Coolsingel, maar gezien de concurrentie in de nabije omgeving hebben ze het daar moeten afleggen.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 23:22 schreef WammesWaggel het volgende:
Maoz doet het ook wel aardig, is ooit in Amsterdam begonnen maar zijn streng wbt franchisers dus dat gaat langzaam, wel gezond allemaal dus daar zou nog wel muziek inmoeten zitten.
Maar het bedrijf komt dus uit Zuid-Afrika. Dan is Swaziland niet zo'n grote stap hoor.quote:Op zondag 30 juni 2013 02:40 schreef Jellereppe het volgende:
Ik moet glimlachen om het feit dat zelfs Swaziland een vestiging heeft van Nando's. Zo ver je dat een land kunt noemen. Zelfs voor Afrikaanse begrippen is dat een bananen'''republiek'''.
Een Kentucky Fried Chicken heb ik geen moeite mee zolang ik niet direct word geconfronteerd met de baptisten.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:08 schreef Scootermuisje het volgende:
Voor zover ik weer wonen er vrij veel Turken in Belgie, dus dat zal dan best wel.quote:Op zondag 30 juni 2013 02:16 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Ze hebben aangegeven dat ze de komende jaren vooral aandacht zullen hebben voor de Europese, Amerikaanse, Marokkaanse en Egyptische markt.
Nederland en Duitsland is de kans heel groot dat er snel vestigingen zullen herrijzen. Geen idee hoe het zit met België en de affiniteit met Turkije, maar als het goed gaat lopen met deze keten dan komt ook België een keer aan de beurt.
Minder dan in NL.quote:Op zondag 30 juni 2013 14:39 schreef Hathor het volgende:
[..]
Voor zover ik weer wonen er vrij veel Turken in Belgie, dus dat zal dan best wel.
Er wonen sowieso minder mensen in Belgie als in NL, maar percentueel zal het niet ver uit elkaar liggen gok ik.quote:
Ik dacht van wel.quote:Op zondag 30 juni 2013 14:42 schreef Hathor het volgende:
[..]
Er wonen sowieso minder mensen in Belgie als in NL, maar percentueel zal het niet ver uit elkaar liggen gok ik.
Een broodjeszaak zal het meer interesseren hoeveel Turken er in 1 stad of wijk wonen. Het is niet alsof de Turken uit Knokke een broodje gaan halen in Luik ofzo. In Brussel (Schaarbeek) en Antwerpen wonen er in ieder geval vrij veel.quote:Op zondag 30 juni 2013 14:42 schreef Hathor het volgende:
[..]
Er wonen sowieso minder mensen in Belgie als in NL, maar percentueel zal het niet ver uit elkaar liggen gok ik.
Paar geleden dit boek gekocht. Afhankelijk van de streek wordt bijvoorbeeld meer vis, fruit of graan gebruikt.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 18:22 schreef SiGNe het volgende:
[..]
quote:Op zondag 30 juni 2013 14:59 schreef De_Guidance het volgende:
Zeg dan "niet alleen op Turken". Nu doe je alsof Turken niet welkom zijn.
die komen toch welquote:Op zondag 30 juni 2013 15:02 schreef waht het volgende:
Of ik welkom ben deert me niet, ik ga er sowieso heen.
mijn ogen!!!.. das geen design hequote:Op zondag 30 juni 2013 15:03 schreef Aether het volgende:
[..]
Paar geleden dit boek gekocht. Afhankelijk van de streek wordt bijvoorbeeld meer vis, fruit of graan gebruikt.
[ afbeelding ]
Dat is ook mijn instelling.quote:Op zondag 30 juni 2013 15:02 schreef waht het volgende:
Of ik welkom ben deert me niet, ik ga er sowieso heen.
Boek is 13 jaar geleden uitgegevenquote:
Bij Nando's moet ik altijd denken aan deze reclame van zequote:Op zondag 30 juni 2013 02:40 schreef Jellereppe het volgende:
Ik moet glimlachen om het feit dat zelfs Swaziland een vestiging heeft van Nando's. Zo ver je dat een land kunt noemen. Zelfs voor Afrikaanse begrippen is dat een bananen'''republiek'''.
Hier in Leidsestraat is MAOZ ook weg.quote:Op zondag 30 juni 2013 13:19 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Ze zaten ooit in Rotterdam op de Coolsingel, maar gezien de concurrentie in de nabije omgeving hebben ze het daar moeten afleggen.
Design is als mode. Heeft weinig met ontwikkeling te maken vind ik.quote:Op zondag 30 juni 2013 15:25 schreef Beathoven het volgende:
[..]
In het jaar 2000 leefden we niet meer in grotten
maar de inhoud zal wel ok zijn
Deze bedoel je?quote:Op zondag 30 juni 2013 15:14 schreef Igen het volgende:
Zouden ze er eigenlijk ook Turks brood hebben zoals het hoort te zijn: vers en knapperig?
tune 't hele zootje maar om naar Broodjes van Appiequote:Op zondag 30 juni 2013 15:47 schreef Twiitch het volgende:
Wat een enge, rare en vooral exotische naam.
Ik zal daar zeker niet gaan eten.
quote:Op zondag 30 juni 2013 15:47 schreef Twiitch het volgende:
Wat een enge, rare en vooral exotische naam.
Ik zal daar zeker niet gaan eten.
En Nederland vergeleken Vlaanderen? In Wallonistan heb ik er weinig gezien.quote:Op zondag 30 juni 2013 14:50 schreef De_Guidance het volgende:
Nah het scheelt inderdaad niet veel zie ik, maar toch wel ook percentueel minder.
Bijvoorbeeldquote:
Jammer.quote:In Nederland kon ik ze nooit vinden, wel die ronde maar nooit de gewone dagelijkse broden. De simit sarayi verkoopt ze trouwens ook niet. Alleen de supermarkten en de lokale kruideniers hebben ze
Vers stokbrood komt er wel redelijk bij in de buurt als alternatief, maar 't is 't niet helemaalquote:Op zondag 30 juni 2013 16:01 schreef Igen het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld![]()
Al heb ik in herinnering dat de ronde Turkse broden in Turkije zelf ook honderd keer zo lekker zijn dan wat in Nederland ervoor door moet gaan.
[..]
Jammer.
Dat is met vrouwen ook zo.quote:Op zondag 30 juni 2013 16:01 schreef Igen het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld![]()
Al heb ik in herinnering dat de ronde Turkse broden in Turkije zelf ook honderd keer zo lekker zijn dan wat in Nederland ervoor door moet gaan.
Na hun 25e gaat het hard daar...quote:
Maar ja dan zijn ze al getrouwd en dan boeit het uiterlijk ze niet meer zo. Althans dat is mijn theorie.quote:Op zondag 30 juni 2013 17:37 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Dat is toch fokking niet normaal?
quote:Op zondag 30 juni 2013 15:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bij Nando's moet ik altijd denken aan deze reclame van ze
quote:Op zaterdag 29 juni 2013 18:29 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Limburgse vlaai![]()
Stamppotten zijn overigens helemaal niet oer-Hollands aangezien de aardappel uit Zuid-Amerika komt.
Wat is er nou zo Nederlands als stamppot.quote:
Een fabriek bouwen in NL? Hoeveel kost dat? 100 miljoen euro?quote:Op zondag 30 juni 2013 18:20 schreef wenfer2 het volgende:
Kunnen zie die broodjes niet beter in Nederland vers maken? Als het eerst moet worden ingevroren kan ik net zo goed zelf broodjes invriezen en opwarmen. Het is trouwens erg slecht voor het milieu om de fabriek zo ver van de consument te plaatsen door de gigantische afstand die per vliegtuig moet worden overbrugt en de energie die moet worden opgewekt om de producten in te vriezen. Gewoon een fabriek bouwen in Nederland. Ook weer goed voor de Nederlandse werkgelegenheid.
Of een leegstaande fabriek in gebruik nemen. Hoeft niet zo veel te kosten en vries faciliteiten, luchtvaart kost ook handen vol geld.quote:Op zondag 30 juni 2013 18:24 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Een fabriek bouwen in NL? Hoeveel kost dat? 100 miljoen euro?
Personele kosten zijn in Turkije lagerquote:Op zondag 30 juni 2013 18:24 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Een fabriek bouwen in NL? Hoeveel kost dat? 100 miljoen euro?
De broodjes komen uit Turkije. De gerechten worden klaargemaakt in een kleine fabriek in Den Haag.quote:Op zondag 30 juni 2013 18:25 schreef wenfer2 het volgende:
[..]
Of een leegstaande fabriek in gebruik nemen. Hoeft niet zo veel te kosten en vries faciliteiten, luchtvaart kost ook handen vol geld.
Veel lager.quote:Op zondag 30 juni 2013 18:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Personele kosten zijn in Turkije lager
Maar een turks brood bij de turk op de hoek komt toch ook niet helemaal uit Turkije?quote:Op zondag 30 juni 2013 18:27 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
De broodjes komen uit Turkije. De gerechten worden klaargemaakt in een kleine fabriek in Den Haag.
Dat klopt.quote:Op zondag 30 juni 2013 18:28 schreef wenfer2 het volgende:
[..]
Maar een turks brood bij de turk op de hoek komt toch ook niet helemaal uit Turkije?
Naar mijn weten heb je genoeg Turkse bakkers in Nederland en die leveren aan die winkeltjes. Het fijne weet ik er ook niet van.quote:Op zondag 30 juni 2013 18:28 schreef wenfer2 het volgende:
[..]
Maar een turks brood bij de turk op de hoek komt toch ook niet helemaal uit Turkije?
Waarschijnlijk beschikken die het b/vakmanschap niet.quote:Op zondag 30 juni 2013 18:32 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Naar mijn weten heb je genoeg Turkse bakkers in Nederland en die leveren aan die winkeltjes. Het fijne weet ik er ook niet van.
Het ging om producten die te exporteren waren. Stamppot is gewoon barbaarse rommel.quote:Op zondag 30 juni 2013 18:17 schreef wenfer2 het volgende:
[..]
Wat is er nou zo Nederlands als stamppot.![]()
Daarvoor at men wilde knollen, bessen en vis ja, typisch Nederlands ja.
Ja, deze ondernemers hebben een heel team achter zich. In het artikel wordt al gesproken van je levert je sleutels in en binnen een paar weken wordt het voor je omgebouwd en kun je aan de slag. Een heel team achter zich. Dat zijn de voordelen van een franchise.quote:Op zondag 30 juni 2013 18:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarschijnlijk beschikken die het b/vakmanschap niet.
Daarom gun ik deze jongens ook veel succes, en vind ik het gejammer over dat ze ingevroren halffabrikaten importeren zo heerlijk triest.quote:Op zondag 30 juni 2013 18:39 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Ja, deze ondernemers hebben een heel team achter zich. In het artikel wordt al gesproken van je levert je sleutels in en binnen een paar weken wordt het voor je omgebouwd en kun je aan de slag. Een heel team achter zich. Dat zijn de voordelen van een franchise.
Dat is inderdaad minder, maar het moet toegegeven worden dat ze best open zijn over de gang van zaken.quote:Op zondag 30 juni 2013 18:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Daarom gun ik deze jongens ook veel succes, en vind ik het gejammer over dat ze ingevroren halffabrikaten importeren zo heerlijk triest.
Yeah right...quote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:33 schreef Scootermuisje het volgende:
[..]
Dat snap ik ook wel. Mijn boog was niet ook niet letterlijk zo groot maar dat is dus ook niet duidelijk. Jammurrr
We hebben er eentje op de campus, hier in Eskisehir. Een kleine versie met volgens mij niet t volledige assortiment dat ik op de website zie. Simit Sarayi is hier vrij betaalbaar maar ook wel weer "gewoon" omdat eigenlijk alles ook wel op straat te krijgen is op de simit sandwiches na (maar die kun je thuis maken). Voor NL is het uniek ondanks dat ze halffabrikaten overvliegen, waar ik geen probleem mee heb. Zodra het aanslaat zullen ze ook wel bakkerijen gaan inrichten.quote:Op zondag 30 juni 2013 18:47 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Van de week maar eens gaan kijken of het wat is hier in Deventer. Ziet er allemaal wel goed uit het eten.
Ga jij toch lekker daarheen?quote:Op zondag 30 juni 2013 19:26 schreef De_Guidance het volgende:
We hebben in Nederland al naast Starbucks, Coffee Company, MockaMore en Douwe Egberts.
Dat zijn allemaal goede alternatieven.
In Rotterdam heb je ook Belmondo. Dat is ook wel een leuke koffiezaak met een aparte sutideruimte ernaastquote:Op zondag 30 juni 2013 19:28 schreef Jellereppe het volgende:
Coffee Company is ideaal als je even een verslag wilt schrijven voor school in een eenvoudig maar gezellige omgeving. Per bestelling kun je een uur gebruik maken van hun wifi.
Nooit van gehoord, maar het eenvoudige sfeertje heeft wel wat.quote:Op zondag 30 juni 2013 19:30 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
In Rotterdam heb je ook Belmondo. Dat is ook wel een leuke koffiezaak met een aparte sutideruimte ernaast
Ook allemaal hippe mensen.
Lekker een kop koffie en een studieboek op een regenachtige middag. Vind ik altijd wel wat hebben.quote:Op zondag 30 juni 2013 19:30 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Nooit van gehoord, maar het eenvoudige sfeertje heeft wel wat.
Klinkt meer dan goed.quote:Op zondag 30 juni 2013 19:31 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Lekker een kop koffie en een studieboek op een regenachtige middag. Vind ik altijd wel wat hebben.
Dat zijn ze, alleen mis ik vaak wat in de formules. Kahve Dunyasi is net iets meer dan dat. Het gaat door waar Star Bucks ophoudt. Koffie en chocolade assortiment om gek van te worden met ijs en diverse sandwiches. Als ze in NL nog alcoholvarianten aan de kaart kunnen kunnen toevoegen dan hebben ze volgens mij alles wel. Persoonlijke service, echte koppen ipv die papieren mcdonalds aftreksels en lagere prijzen. Plus achteraf afrekenen e.d.quote:Op zondag 30 juni 2013 19:26 schreef De_Guidance het volgende:
We hebben in Nederland al naast Starbucks, Coffee Company, MockaMore en Douwe Egberts.
Dat zijn allemaal goede alternatieven.
quote:Op zondag 30 juni 2013 19:20 schreef Beathoven het volgende:
* Beathoven wacht nog ff op een kahve dunyasi (coffee world) in Nederland.
Hmmhh, in de zomer ga ik daar iedere dag heenquote:Op zondag 30 juni 2013 19:44 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dat zijn ze, alleen mis ik vaak wat in de formules. Kahve Dunyasi is net iets meer dan dat. Het gaat door waar Star Bucks ophoudt. Koffie en chocolade assortiment om gek van te worden met ijs en diverse sandwiches. Als ze in NL nog alcoholvarianten aan de kaart kunnen kunnen toevoegen dan hebben ze volgens mij alles wel. Persoonlijke service, echte koppen ipv die papieren mcdonalds aftreksels en lagere prijzen. Plus achteraf afrekenen e.d.
[ afbeelding ]
Het is meer een plaats waar je een hele middag kunt zitten en wat kunt bespreken in tegenstelling tot Star Bucks met die lage tafeltjes en barkrukjes waar t toch wat meer als de McDonalds is ingericht voor de snelle doorstroom. Net niet comfortabel en net niet teveel atmosfeer. Kahve Dunyasi heeft wat dat betreft meer van DE met een ruimer assortiment.
Kahve Atesi is wel ok.quote:Op zondag 30 juni 2013 20:27 schreef xminator het volgende:
[..]
Hmmhh, in de zomer ga ik daar iedere dag heen. In Nederland één keer naar de starbucks geweest en zal daar nooit meer heengaan
.
In Turkije heb je veel van zulke mooie concepten, je hebt ook bijvoorbeeld Kahve Diyari:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Of Kahve Atesi:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |