Dat klopt zeker. De twee landen waren jarenlang een onder het Ottomaanse rijk, maar er zijn zeker verschillen.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 18:47 schreef capricia het volgende:
Ik vind de Turkse keuken altijd veel op de Griekse lijken.
Klopt dat?
Geen idee. Het heet broodjespaleis, dus de core business is brood.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 18:49 schreef Tijn het volgende:
Maar kun je dr nou ook gewoon turkse pizza, shoarma of döner krijgen? Op die plaatjes lijkt het wel een banketbakkerij.
Zelfde klimaat, veel zelfde producten en ze drijven al millenia handel met elkaar.. dus ja, het heeft overeenkomsten.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 18:47 schreef capricia het volgende:
Klopt dat?
Je kunt het meer zien als een combinatie van bakker-bart en een sandwich-zaak.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 18:49 schreef Tijn het volgende:
Maar kun je dr nou ook gewoon turkse pizza, shoarma of döner krijgen? Op die plaatjes lijkt het wel een banketbakkerij.
Groot verschil vind ik dat de grieken gelijk 5 soorten vlees op je bord gooien. Dan vind ik turks eten toch subtieler maar ook vrij gewoontjes nog.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 18:47 schreef capricia het volgende:
Klopt dat?
Klopt. Door het Ottomaanse rijk.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 18:47 schreef capricia het volgende:
Klopt dat?
Matig.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 18:51 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Je kunt het meer zien als een combinatie van bakker-bart en een sandwich-zaak.
Geen döner dus.
dat ziet er goed uitquote:
Koeftedes/köfte, gyros/döner, tzatziki/cacık, ouzo/rakı, verscheidene Balkan-gerechten...quote:Op zaterdag 29 juni 2013 18:47 schreef capricia het volgende:
Klopt dat?
Exporteren misschien niet, maar ik zie graag een keten verschijnen waarin je kunt kiezen uit stamppotten en rookworst, krabbetjes, kasselerrib, gehaktballen, jus, spekvet etc. Hoewel ik eigenlijk niet van ketens hou. Maar ja, dan wordt de zomer een probleem voor zo'n tent.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 18:22 schreef SiGNe het volgende:
Ik vraag me af wat voor Hollandse gerechten je nou echt zou kunnen exporteren..
De oer-hollandse keuken is voornamelijk stamppotten en da's nou niet echt een culinair hoogstandje..
Ik zou het niet weten, maar deze weken loopt er op de Belg een zevendelige serie over 'de patat', het zal allicht aan bod komen. Ik meen me te herinneren dat het uit Frankrijk komt, uit de haute cuisine, Parijs, 19e eeuw, gewoon als een van de vele probeersels uit die tijd.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 18:08 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is ook niet helemaal zeker, het meeste waarschijnlijke is dat de eerste frites door Spanjaarden werden gemaakt. Die kwamen ook een stuk eerder in aanraking met aardappelen.
Ik denk niet dat we het ooit met zekerheid zullen weten.
In Utrecht had je heel even Stamppot to go maar dat was na een jaar ook failliet.. 't is niet echt een gerecht waarvan je denkt.. jah, ik bel vanavond de stampotbezorger.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 19:56 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Exporteren misschien niet, maar ik zie graag een keten verschijnen waarin je kunt kiezen uit stamppotten en rookworst, krabbetjes, kasselerrib, gehaktballen, jus, spekvet etc. Hoewel ik eigenlijk niet van ketens hou. Maar ja, dan wordt de zomer een probleem voor zo'n tent.
Ik wel hoor.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 20:00 schreef SiGNe het volgende:
[..]
In Utrecht had je heel even Stamppot to go maar dat was na een jaar ook failliet.. 't is niet echt een gerecht waarvan je denkt.. jah, ik bel vanavond de stampotbezorger.
In Amsterdam heb de www.stamppotje.nl maar een landelijike keten is er inderdaad niet.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 19:56 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Exporteren misschien niet, maar ik zie graag een keten verschijnen waarin je kunt kiezen uit stamppotten en rookworst, krabbetjes, kasselerrib, gehaktballen, jus, spekvet etc. Hoewel ik eigenlijk niet van ketens hou. Maar ja, dan wordt de zomer een probleem voor zo'n tent.
Die hadden volgens mij geen bezorgservice.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 20:00 schreef SiGNe het volgende:
[..]
In Utrecht had je heel even Stamppot to go maar dat was na een jaar ook failliet.. 't is niet echt een gerecht waarvan je denkt.. jah, ik bel vanavond de stampotbezorger.
De dansjes dus, en het prikken van mensen die aan hun dochters komenquote:Op zaterdag 29 juni 2013 19:48 schreef zarGon het volgende:
[..]
Koeftedes/köfte, gyros/döner, tzatziki/cacık, ouzo/rakı, verscheidene Balkan-gerechten...
Niet alleen de keuken, maar ook de muziek lijkt op elkaar. En zo nog vele andere eigenschappen.
Menu?quote:
Dit is meer een Bakker Bart, en er zijn al vestigingen dus prijzen zullen wel bekend zijn.quote:
quote:Op zaterdag 29 juni 2013 20:37 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Menu?
Dit lijkt mij meer een LaPlace/Bakker Bart achtige zaak.
Ja met menuprijzen bedoelde ik de artikelprijzen die op een prijslijst staan.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 20:40 schreef Aether het volgende:
[..]
Dit is meer een Bakker Bart, en er zijn al vestigingen dus prijzen zullen wel bekend zijn.
Ze hebben nog geen Nederlandse website, maar dat zal wel komen dan.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 20:47 schreef Matamalam het volgende:
[..]
[..]
Ja met menuprijzen bedoelde ik de artikelprijzen die op een prijslijst staan.
Ben benieuwdquote:Op zaterdag 29 juni 2013 20:49 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Ze hebben nog geen Nederlandse website, maar dat zal wel komen dan.
Meh, ik heb even mijn Turkse bronnen geraadpleegd of het een beetje te vreten is. Zal hun antwoord eens afwachten.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 20:56 schreef Matamalam het volgende:
[..]
Ben benieuwd
De simit is dus het centrale product, een soort van bagel met sesamzaadjes erop. Vrij vertaald betekent Simit Sarayi dus bagelpaleis en ik begrijp uit onderstaande artikel dat in 2010 de eerste vestiging in Nederland was geopend in Den Haag al snel gevolgd door Rotterdam, Deventer en Tilburg. En dat er eind vorig jaar/begin dit jaar een vestiging is geopend in de hoofdstad en dat ze stevig willen uitbreiden de komende periode.
bron
Die smaken niet zoals de simits in Turkije, enige winkel die daar in de buurt komt is simit sarayi (helaas).quote:Op zaterdag 29 juni 2013 21:07 schreef Fides het volgende:
Maar in principe heeft elke buurt toch al Turks bakkertje/winkeltje waar je een simit kan kopen voor 0,75 euro?
Dat geloof je toch nietquote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:16 schreef Scootermuisje het volgende:
[..]
Met een grote boog omheen dus.
quote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:24 schreef Klinkerbotsing het volgende:
Krijg je wel een speelgoedje bij het kindermenu?
Je vergeet te vermelden dat er in Turkse restaurants vaak een hoek is waar mannen besneden worden.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Nou maak dan je borst maar nat.
In Turkije is het in restaurants namelijk doorgaans zo dat je je schoenen uit moet doen, je hebt er lage tafeltjes die naar Mekka zijn gericht, waaraan je dan zit gehurkt op een kleedje, zodat je voor het eten nog even kan bidden. Vijf keer per dag klinkt ook de muhezzin luid door het restaurant, en vaak hebben ze een open keuken zodat je als gast kan zien of de dieren wel halal worden geslacht.
knoflooksausquote:Op zaterdag 29 juni 2013 18:45 schreef TonyDeuze het volgende:
Alles leuk en wel...maar aub geen sperma meer in de bakjes knoflooksaus!
Het product brood is veelzijdig, Arjan.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:05 schreef arjan1212 het volgende:
Zal me aan me reet roesten dit, een of andere keten van bakkers
Maar toch de behoefte dit duidelijk te maken natuurlijk.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:05 schreef arjan1212 het volgende:
Turkse keten weliswaar.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:05 schreef arjan1212 het volgende:
Je moet wel een kleine kaart hebben hoor.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:07 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Het product brood is veelzijdig, Arjan.
Met de juiste mensen komt dat dik voor elkaar.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:09 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Je moet wel een kleine kaart hebben hoor.
Nee, je moet gewoon niet zo een grote kaart hebben....quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:10 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Met de juiste mensen komt dat dik voor elkaar.
Nou, ik heb altijd gehoord dat zo'n kapsalon de snelste route is naar een infarct...quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:21 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Kan makkelijk als je een beetje vlotte stoelgang hebt en sport.
Als je nog jong bent, dan kun je het over het algemeen wat beter hebben. Als oudere zou ik het ook niet meer eten.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:23 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou, ik heb altijd gehoord dat zo'n kapsalon de snelste route is naar een infarct...
Nederlanders willen ketens, zie de post hierbovenquote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:13 schreef Specularium het volgende:
Hier om de hoek zitten al iets van 257 Turkse eettenten.
Nee, okee, daar ligt vooralsnog een nuance verschil idd, alleen als je als jongere alleen maar een beetje twitterend/Whatsappend/skypend door je leven gaat en veel kapsalonnetjes eet tijdens dat twitteren....?quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:24 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Als je nog jong bent, dan kun je het over het algemeen wat beter hebben. Als oudere zou ik het ook niet meer eten.
Wat doe jij daar in Colombia joh.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:28 schreef El_Matador het volgende:
Goeie zaak natuurlijk. Niets beter dan Turkse ondernemers die lekker voedsel bereiden.
Ze mogen ook wel naar Colombia komen... al heb ik wel wat aardig Arabisch eten ontdekt, een goeie Turk ontbreekt nog...
Voor als je niet kan wachten: http://www.anaskuzin.nl/quote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:57 schreef SiGNe het volgende:
[..]
De French fries zijn Amerikaans maar de normale stamt uit de Frans/Belgische grensstreek.
De naam is ook een combinatie van 2 talen, Patat is Vlaams voor aardappel, Friture is een Franse bereidingswijze waarin voedsel in hete olie gekookt wordt.
De correcte spelling is dan ook patat frites (gefrituurde aardappel)
Maar goed, genoeg taalles.. Turkse broodjes gaan we het over hebben..
De broodjes zien er goed uit, ik hoop dat er ook een Simit in Utrecht of Zeist komt, kan ik het ook proberen.
Sowieso is de Turkse keuken erg lekker en dat gaat veel verder dan alleen shoarma en kebab in verschillende varianten.
Wat ik ook altijd lekker vind is dat ze altijd veel kruiden gebruiken, maar een gerecht veel complexer van smaak.
Mwah, in Angelsaksische landen zijn ze daar toch wat meer bedreven in. En dan dus niet alleen de VS.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nederlanders willen ketens, zie de post hierboven
Dat laatste is wel heel ernstig. Zelf geen last van. Fitness minimaal 3 keer per week.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:27 schreef Ryan3 het volgende:
okee, daar ligt vooralsnog een nuance verschil idd, alleen als je als jongere alleen maar een beetje twitterend/Whatsappend/skypend door je leven gaat en veel kapsalonnetjes eet tijdens dat twitteren....?Ik las laatst dat de jongeren al niet meer fatsoenlijk kunnen fietsen...
Griekse keuken is veel boerser dan de Turkse. De Turkse keuken is de oorspong van de beschaafde europese keuken, via italie en frankrijkquote:Op zaterdag 29 juni 2013 18:47 schreef capricia het volgende:
Klopt dat?
Ik heb in Den Haag naast een kebabtent gewoond (waar ik de kapsalon ontdekte en vroeg; waarom heet het eigenlijk kapsalon? Antwoord; Ja, dat komt uit Rotterdam en daar heet het ook kapsalon.quote:
Veel jongeren doen wrs alleen maar een beetje facebooken, whatsappen, twitteren en skypen tegenwoordig... dus ja.... Bedank Steve daar maar voor....quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:30 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Dat laatste is wel heel ernstig. Zelf geen last van. Fitness minimaal 3 keer per week.
Je moet niet alles geloven wat je leest over jongeren.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:31 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Vel jongere doen wrs alleen maar een beetje facebooken, whatsappen, twitteren en skypen tegenwoordig... dus ja....
Gewoon op vakantie?quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:31 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik heb in Den Haag naast een kebabtent gewoond (waar ik de kapsalon ontdekte en vroeg; waarom heet het eigenlijk kapsalon? Antwoord; Ja, dat komt uit Rotterdam en daar heet het ook kapsalon.) en daarna 3 jaar met een keur aan kebabtenten om de hoek in Duitsland.
En wat ik nu in Colombia doe? Treuren omdat ik niet meer op de vlucht mocht en dus een dag Caribisch strand en duiken op Curacao mis.
Dat heet kapsalon omdat de buurman die kapper was shoarma met patat kwam bestellen, en dan zei die voor de kapsalonquote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:31 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik heb in Den Haag naast een kebabtent gewoond (waar ik de kapsalon ontdekte en vroeg; waarom heet het eigenlijk kapsalon? Antwoord; Ja, dat komt uit Rotterdam en daar heet het ook kapsalon.) en daarna 3 jaar met een keur aan kebabtenten om de hoek in Duitsland.
En wat ik nu in Colombia doe? Treuren omdat ik niet meer op de vlucht mocht en dus een dag Caribisch strand en duiken op Curacao mis.
We hebben zo'n pre-jongere hier thuis, die zit wel angstig veel op haar Ipod hoor... maar goed die moet volgend schooljaar iedere dag meer dag 25 km fietsen, dus dat komt wel goed....quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:32 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Je moet niet alles geloven wat je leest over jongeren.
Ach ja. Toen de TV en de PC nieuw was had je precies hetzelfde. Andere tijd.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:34 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
We hebben zo'n pre-jongere hier thuis, die zit wel angstig veel op haar Ipod hoor... maar goed die moet volgend schooljaar iedere dag meer dag 25 km fietsen, dus dat komt wel goed....
Nee, de loopjongen van de kapsalon was een niet-Nederlandssprekende allochtoon, en dan hoefde hij voor de bestelling alleen maar het woord "kapsalon" te noemen.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:33 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Dat heet kapsalon omdat de buurman die kapper was shoarma met patat kwam bestellen, en dan zei die voor de kapsalon
En die van de jaren '70 lagen alleen maar in de Vondelpark te neuken en te blowen. Die in de '80s hebben allemaal heroine gespoten en naar punk of disco geluisterd, en die in de '90 deden niets anders dan gabberen en X poppen....quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:31 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Vel jongeren doen wrs alleen maar een beetje facebooken, whatsappen, twitteren en skypen tegenwoordig... dus ja.... Bedank Steve daar maar voor....
Ja, klopt ook wel, ik zit nog steeds veel achter de pc (zoals nu FOK!kend) maar ik was natuurlijk allang dik en wel volwassen toen dat internet een beetje ging lopen...quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:35 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Ach ja. Toen de TV en de PC nieuw was had je precies hetzelfde. Andere tijd.
Het is puente (maandag vrij) en daar dacht ik eindelijk van te kunnen profiteren. Kut, nee dus.quote:
één keer per half jaar ??quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:36 schreef De_Guidance het volgende:
Een keer per half jaar is een kapsallonetje wel oke.
Socrates 2500 jaar geleden: “De jeugd van tegenwoordig houdt van luxe. Ze heeft slechte manieren, heeft lak aan gezag en praat zoals ze zou moeten werken. Jongeren spreken hun ouders tegen, schrokken aan tafel en tiranniseren hun ouders”.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:36 schreef Fides het volgende:
[..]
En die van de jaren '70 lagen alleen maar in de Vondelpark te neuken en te blowen. Die in de '80s hebben allemaal heroine gespoten en naar punk of disco geluisterd, en die in de '90 deden niets anders dan gabberen en X poppen....
Wat doe je dan man? IT toch?quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:37 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Het is puente (maandag vrij) en daar dacht ik eindelijk van te kunnen profiteren. Kut, nee dus.
Eerst chillen en dan werken in Suriname en Trinidad (+ congres). Erna een soort piratenfeest op straat.
Dus uiteindelijk mag ik niet klagen, maar ja, Nederlander he?
Goed voor haar conditie.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:37 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, klopt ook wel, ik zit nog steeds veel achter de pc (zoals nu FOK!kend) maar ik was natuurlijk allang dik en wel volwassen toen dat internet een beetje ging lopen...
Zoals ik zeg volgend jaar gaat ze dik iedere dag 25 km fietsen...
Nope. Ik help de Latijns-Amerikaanse landen meer van het zwarte goud vinden, ben geoloog. En gashydraten, waar ik voor naar dat congres ga:quote:
Okee, verrassend toch, tu delft?quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:39 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nope. Ik help de Latijns-Amerikaanse landen meer van het zwarte goud vinden, ben geoloog. En gashydraten, waar ik voor naar dat congres ga:
[ afbeelding ]
x46quote:"Hier wordt het wel eens de Turkse Bakker Bart genoemd. Maar dat is onterecht. Wij zijn chiquer en hebben een groter assortiment", zegt Lale.
Nope, te beta.quote:
O, okee, had een wiskunde leraar way back die dat op tu Delft had gedaan, volgens mij had hij gezegd dat dat de enige opleiding toen (wrs jaren 60/70) daar was... Maar wel interessant toch... las vorig jaar 2 thrillers van Schätzing...quote:
ik mis de winstgevende factor, er zijn nog geen 250 mac's in nederland, en die zie je echt overal, nu wil het bedrijs 46x een 'bakker bart' gaan openen :xquote:
Een aantal van 44 vestigingen de komende 2 jaar. Een fout in de TT.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:45 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
ik mis de winstgevende factor, er zijn nog geen 250 mac's in nederland, en die zie je echt overal, nu wil het bedrijs 46x een 'bakker bart' gaan openen :x
ik denk dat het gewoon iets te hard van stapel loopt.. begin eerst maar met 5 in de grote steden..quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:47 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Een aantal van 44 vestigingen de komende 2 jaar. Een fout in de TT.
Het gaat zwaaaar offtopic maar mijn inspirator was mijn buurman. In 1936 (!) veldwerk op Cuba (!) gedaan. Hij had in elk land van Zuid-Amerika gewerkt, behalve Paraguay (vooral in Suriname, waar ik deze week voor het eerst heenga).quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:44 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
O, okee, had een wiskunde leraar way back die dat op tu Delft had gedaan, volgens mij had hij gezegd dat dat de enige opleiding toen (wrs jaren 60/70) daar was... Maar wel interessant toch... las vorig jaar 2 thrillers van Schätzing...
Vroeger waren er veel meer mac's in Nederland, zijn er een hoop gesloten.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:45 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
ik mis de winstgevende factor, er zijn nog geen 250 mac's in nederland, en die zie je echt overal, nu wil het bedrijs 46x een 'bakker bart' gaan openen :x
HOAX!quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:54 schreef El_Matador het volgende:
Het Spaanse Pans & Company blijft de beste broodjesketen.
Kenniknie?quote:
Deze keten is ook geniaal: http://www.newscafe.co.za/quote:Op zaterdag 29 juni 2013 22:54 schreef El_Matador het volgende:
Het Spaanse Pans & Company blijft de beste broodjesketen.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |