je had het antwoord al gevonden , fietsen is minder blessure gevoelig als hardlopen of voetbal, om maar wat te noemen , maar zoals bij elke sport moet je wel naar je lichaam luisteren.quote:Op woensdag 5 juni 2013 14:51 schreef _Dido_ het volgende:
Waarom gaat het nu ineens over hardlopen vs. fietsen?
Is fietsen idd zo slecht voor je rug? Heeft dat niet met een correcte afstelling te maken? En kun je hier niet wat aan doen door je rug sterker te maken?
105 of tiagra is prima 20 is niet noodzakelijk ik rij zelf 9speed (18 versnelingen)quote:Op donderdag 6 juni 2013 15:04 schreef _Dido_ het volgende:
http://www.marktplaats.nl(...)0c1b&previousPage=lr
Is dit wat?
Op welke afmontage moet ik letten? (shimano 105 is goed, toch?). En is > 20 versnellingen noodzakelijk voor een beginner of kan ik ook naar minder versnellingen kijken?
Is het trouwens aan te raden naar een fiets specifiek voor dames te kijken (moeilijk te vinden!) of kan ik ook naar herenfietsen kijken en bijvoorbeeld het zadel vervangen oid?
Volgens mij kun je beter voor 100e minder een degelijke 2e hands kopen dan een nieuwe van 300 euro, kan nooit goed zijn. Je kunt ook een rondje fietszaken afgaan voor 2e hands (tot 300 euro). Heb ik ook gedaan en bij de eerste fietsenzaak was het meteen raak!quote:Op donderdag 6 juni 2013 19:16 schreef _Dido_ het volgende:
Wellicht dat ik eens bij Vos ga kijken in Amsterdam.
Ze hebben ook nieuwe fietsen, voor niet schreeuwend veel geld. Zijn die bovenste twee wat? Ik zie niets over de afmontage staan.
http://www.vosfietsen.nl/(...)icle&id=48&Itemid=71
Edit: lamarondje Google wijst uit dat je die zaak moet mijden als je niet precies weet wat je wilt.
Pff, valt niet mee dit. Hardlopen is eenvoudiger
ja maar ik weet niet welke winkels allemaal racefietsen hebben en of ze occasions hebben, dat is een beetje lastigquote:Op donderdag 6 juni 2013 21:19 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Volgens mij kun je beter voor 100e minder een degelijke 2e hands kopen dan een nieuwe van 300 euro, kan nooit goed zijn. Je kunt ook een rondje fietszaken afgaan voor 2e hands (tot 300 euro). Heb ik ook gedaan en bij de eerste fietsenzaak was het meteen raak!.
Ik ga dit weekend mijn 2e "grote" rondje fietsen. Afgelopen zondag een klein rondje gedaan, volgens mij iets te laag zadel want ik kon 2 dagen niet meer op mijn linkerbeen staan, als ik mijn been strek dan krijg ik van die enorme pijnsteken uit de spier onder de knie. Iemand bekend mee? Dus ik zet het zadel iets hoger (weer zoals hij eerder ook stond) en hoop dat het dan beter gaat.
Punt is dat we teveel zitten en dat normaal sporten vaak een moment is wanneer we wel zitten. Bij fietsen is dat dus niet zo.quote:Op woensdag 5 juni 2013 17:33 schreef dop het volgende:
[..]
je had het antwoord al gevonden , fietsen is minder blessure gevoelig als hardlopen of voetbal, om maar wat te noemen , maar zoals bij elke sport moet je wel naar je lichaam luisteren.
bij bijna alle aanhoudende rugklachten is het de core stability die verbetert moet worden.
fietsen is beslist niet slecht voor je rug , maar overbelasting en een verkeerde houding wel.
dank je, hier heb ik wat aan! Had idd al gezien dat 105 nog best prijzig is.quote:Op donderdag 6 juni 2013 23:32 schreef Pandarus het volgende:
[..]
Punt is dat we teveel zitten en dat normaal sporten vaak een moment is wanneer we wel zitten. Bij fietsen is dat dus niet zo.
Elke activiteit heeft zijn nadeel. Kans op blessures bij fietsen is erg laag. Tov hardlopen is het veel en veel beter voor beginners, mensen die af willen vallen, mensen die een heel grote aerobische motor willen opbouwen.
Ergste scenario is een sterke zwemmer of fietser die ineens, met zijn hele goede conditie, gaat hardlopen. Pezen en banden zijn niets gewend en ineens gaat deze persoon met een flink tempo lopen.
Koop een fiets van aluminium met tiagra montage. Sora is het goedkoopste en 105 is al een stapje duurder. Dus voor velen is tiagra de middenweg.
Welk merk is lastig te zeggen maar vaak is de winkel, en de service die die winkel lever, belangrijker dan welk merk het is.
Als je ervaring hebt met racefietsen kun je testrijden en dan beslissen.
Er zijn veel A-merken met levenslange garantie op de frames. Dus dat is indirect een garantie op een bepaald niveau van kwaliteit.
Er zijn minder bekende merken. Soms zijn deze fietsen net zo goed maar goedkoper omdat ze mider marketing-overhead hebben(reclame en sponsoren van een wielerteam enzo).
Belangrijk is ook dat je een professional de fiets goed af laat stellen.
Kijk eens naar Giant Defy 2, Cannondale CAAD 8, Specialized Secteur. De hele dure fietsen zijn niet zo heel veel beter dan dit soort fietsen.
Als zo een fiets op dit moment te duur is dan zul je maar iets moeten gokken op een tweedehands. Bij zo een fiets niet teveel betalen en in het achterhoofd dat als je blijft fietsen en/of meer geld kunt uitegen je alsnog een nieuwe goede fiets gaat aanschaffen.
Waarin merk je dan het verschil tussen tiagra en 105.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 08:35 schreef StateOfMind het volgende:
Persoonlijk zou ik toch voor een 105 gaan kijken hoor.
Cube en Bulls zijn ook merken met een goede prijs/kwaliteits verhouding. Heb zelf een Cube mountainbike met een volledige XT groep en die bevalt mij uitstekend. Kijk ook eens naar een Bulls Harrier (eventueel een ouder modeljaar).
Wat is nou precies het verschil tussen een 105 en een tiagra zoals er op deze fiets zit waar ik naar aan het kijken ben:quote:Op vrijdag 7 juni 2013 08:51 schreef ThePlaneteer het volgende:
Ik zou idd ook beginnen met 105, echt heerlijke startersgroep waarmee je sowieso wel lekker door kan.
Ben ik ook benieuwd naar. Wat merk je er in de praktijk van?quote:Op vrijdag 7 juni 2013 09:07 schreef So_Surreal het volgende:
[..]
Wat is nou precies het verschil tussen een 105 en een tiagra zoals er op deze fiets zit waar ik naar aan het kijken ben:
http://www.koga.com/koga/#5?bike=true&mdlid=1224&gender=H
Wat betekent het precies, en wat verschilt het dan vooral voor een beginner als ik ?
Hier vind ik wel wat informatie over beide systemen:quote:Op vrijdag 7 juni 2013 09:20 schreef _Dido_ het volgende:
[..]
Ben ik ook benieuwd naar. Wat merk je er in de praktijk van?
Zie op MP wel tweedehands Bulls Harriers voor oké prijsjes. Maar wel ver weg. Ik ga me gewoon eerst laten opmeten. Heb wel m'n binnenbeenlengte al en kom op een framemaat van 53 uit. Hoeveel kan ik hiervan afwijken?
Handige link, die laatstequote:Op vrijdag 7 juni 2013 09:21 schreef So_Surreal het volgende:
[..]
Hier vind ik wel wat informatie over beide systemen:
http://www.shimano-benelu(...)cts/road/tiagra.html
http://www.shimano-benelu(...)s/road/105_5700.html
Volgens mij is het zo dat die 105 wat soepeler schakelt dan die Tiagra.
Edit: hier nog een uitleg over alle versnellingen:
http://www.12gobiking.nl/racefietsen/aankooptips_2/versnellingen
Dat vertelde die verkoper mij wel gisteren ja, maar ik ben pas sinds gisteravond aan het rondkijken, dus weet er nog niet veel vanquote:Op vrijdag 7 juni 2013 09:30 schreef _Dido_ het volgende:
[..]
Handige link, die laatste. Nu nog even kijken wat dat triple precies is, is voor in de bergen handig toch? Ik ben de komende jaren niet van plan om de bergen in te gaan, dus dat zou meer iets zijn voor een eventuele vervolgfiets
Daarentegen is 9 speed wel goedkoper.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 09:10 schreef muzas het volgende:
Men roept altijd wel "JA pak die groep want beter" Maar vergeet daarbij vaak de leeftijd. Ik heb liever 10-speed tiagra 4600 uit 2011 dan 9-speed 105-5500 uit 2001.
Al is het maar dat 10 speed cassettes wat makkelijker te vinden zijn (in verschillende vertandingen)
Ik zou eerst zelf zoveel mogelijk informatie verzamelen en je goed inlezen en je zo min mogelijk op verkopers vertrouwen.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 09:36 schreef So_Surreal het volgende:
[..]
Dat vertelde die verkoper mij wel gisteren ja, maar ik ben pas sinds gisteravond aan het rondkijken, dus weet er nog niet veel van
Als je op een triple een 11-25 cassette gooit, dan ben je in de bergen slechter af als een compact met 12-30 cassette.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 09:30 schreef _Dido_ het volgende:
[..]
Handige link, die laatste. Nu nog even kijken wat dat triple precies is, is voor in de bergen handig toch? Ik ben de komende jaren niet van plan om de bergen in te gaan, dus dat zou meer iets zijn voor een eventuele vervolgfiets
Al snap ik weinig van conversaties op foraquote:Op vrijdag 7 juni 2013 09:41 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik zou eerst zelf zoveel mogelijk informatie verzamelen en je goed inlezen en je zo min mogelijk op verkopers vertrouwen.
Maar lijkt me vrij sterk dat er zulke triples rondrijden.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 09:48 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Als je op een triple een 11-25 cassette gooit, dan ben je in de bergen slechter af als een compact met 12-30 cassette.
Een triple blad voren zegt eigenlijk helemaal niets over het goed zijn voor bergen.
Schijnt best populair te zijn onder de triplerijders Juist omdat je dan kleine verschillen tussen de verschillende tanden hebt, en je dus wat makkelijker je verzet kan finetunen. Gaf voor mij de doorslag om voor triple te kiezen.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 09:51 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Maar lijkt me vrij sterk dat er zulke triples rondrijden.
De fiets die so_surreal zich heeft uitgezocht daar zit dat op.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 09:51 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Maar lijkt me vrij sterk dat er zulke triples rondrijden.
Mijn fiets had standaard deze configuratie. Heb er voor de Alpe d'HuZes een 28 cassette achterop gelegd, zonder een centje pijn (nou ja...) boven gekomen.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 09:51 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Maar lijkt me vrij sterk dat er zulke triples rondrijden.
http://www.canyon.com/_en/roadbikes/bike.html?b=3073#tab-reiter2quote:Op vrijdag 7 juni 2013 11:33 schreef _Dido_ het volgende:
Wel makkelijker zoeken op Marktplaats als je alleen op 105 zoekt. Zit je qua afmontage meteen goed. Echt zin om een fietsje te kopen, maar ik moet nog even afwachten of ik een vast contract krijg volgende week. Weet bijna zeker van wel, maar ik ga natuurlijk geen dure aanschaf doen als ik straks zonder werk zit
.
Valt wel een beetje buiten budgetquote:Op vrijdag 7 juni 2013 11:38 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
http://www.canyon.com/_en/roadbikes/bike.html?b=3073#tab-reiter2
Nieuw, niet duur en met 105 afmontage.
Een nieuwe kopen om te proberen kost je zo'n 35% van de aanschafprijs na 1 meter. Zeer onverstandig..quote:Op vrijdag 7 juni 2013 11:40 schreef _Dido_ het volgende:
[..]
Valt wel een beetje buiten budgetLiefst een tweedehands tot 300 euro. Heb wel Bulls met 105-afmontage gezien in die categorie op Marktplaats. Hoop dat een rondje fietsenwinkels iets oplevert... Maar misschien ga ik idd ook wel voor nieuw. Bevalt het niet, dan verkoop ik hem vast gauw weer.
FW's hebben normaal wel genoeg 2e hands fietsen staan van rond die prijs. Ik weet niet of je al "gekleed" bent, maar reken op een 300 euro extra (kleren, helm, pedalen, schoenen, computer).quote:Op vrijdag 7 juni 2013 11:40 schreef _Dido_ het volgende:
[..]
Valt wel een beetje buiten budgetLiefst een tweedehands tot 300 euro. Heb wel Bulls met 105-afmontage gezien in die categorie op Marktplaats. Hoop dat een rondje fietsenwinkels iets oplevert... Maar misschien ga ik idd ook wel voor nieuw. Bevalt het niet, dan verkoop ik hem vast gauw weer.
quote:Op vrijdag 7 juni 2013 11:42 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
FW's hebben normaal wel genoeg 2e hands fietsen staan van rond die prijs. Ik weet niet of je al "gekleed" bent, maar reken op een 300 euro extra (kleren, helm, pedalen, schoenen, computer).
zoek hier eens: http://www.fietsenwijk.nl/fietsen/gebruiktefietsen/zoeken/quote:Op vrijdag 7 juni 2013 12:03 schreef _Dido_ het volgende:
Nu ik hier toch ben: nog tips voor goeie rijwielhandelaren met tweedehands racefietsen in de regio Gooi/Utrecht/Amsterdam?Zolang er een treinstation is, zodat ik ermee in de trein kan is het goed
.
je gaat wat beetje kort door de bocht , je kunt kettingbladen makkelijk vervangen en zelf keuzes makenquote:Op vrijdag 7 juni 2013 15:11 schreef Pandarus het volgende:
Qua tandwielen, een 52 buitenblad is echt iets dat je alleen tijdens het sprinten, meetrappen tijdens het afdalen en sterke wind mee gebruikt. Het is iets dat erg handig is als je een prof bent en in een massasprint zit. Een 50 buitenblad is vaak handiger.
53-39 of 52-38 zijn standard.
Als je in bergachtig gebeid woont zou je normaal altijd voor een compact moeten gaan.
Dat is 50-34.
Als je in Nederland behoorlijk snel of vaak in groepjes rijdt gebruik je een 34 eigenlijk niet veel, behalve voor tegen de wind in. Het is namelijk best wel klein.
Als je toch niet zo heel hard gaat is 34 nog best goed te doen.
Zeker als je achter een 11 tandwiel hebt.
Dat de 50 geen 52 is is zelden een probleem.
Een triple heeft een extra 30 tandwiel voor. Dus vaak 50/39/30.
Het 30 tandwiel zullen de meeste mensen in Nederland niet gebruiken. Maar het is ideaal voor 6 keep de Alp d'Huez op klimmen(zag op tv bijna iedereen in een te grote versnelling rijden) of fietsvakanties in Zwitserland. Dus uren aan rustig aan doen in de bergen. Voor de paar kleine heuveltjes in Nederland, waar je ook nog vaak tegenopsprint omdat het maar voor 5 minuten is, gebruik je eigenlijk de 30 nooit.
Maar het ligt er ook aan hoeveel watt/kg je trapt. Iemand die heel dik is, zwaar aan bodybuilding doet, hele slechte conditie heeft, 65+ is, etc.
Heb zelf een 50/39/30 en gebruik bijna altijd de 39. Fiets lekker solo rond met 27 tot 32 km/h en de heuveltjes op met 20-26. De 30 heb ik niet nodig. De 50 gebruik ik voor met de wind mee 40 km/h en hoger.
Nu doe ik zelden een uur een all out effort dus voor mij is 39 het ideale voortandwiel.
Verder fiets ik bijna altijd solo. Als je in een groepje fietst ga je al snel wat km/h harder en heb je ook een groter verzet nodig.
Dan volstaat de 39 met achter de 25 vaak nog. Maar als je voor een compact hebt moet je vaak wel naar je 50.
Bijna niemand zal dus een 52 of 53 nodig hebben of lekker vinden. Vraag is dan dus of 50/34 of 50/39(/30).
En voor de mensen die in Limburg wonen is het natuurlijk ook anders.
Zoals je zelf al zegt, in het vlakke Nederland is de 39 de beste keuze, hierdoor kun je dus altijd lekker rond draaien zonder steeds voren hoeven te wisselen. Bij een compact 50/34 is dat veel vaker.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 15:11 schreef Pandarus het volgende:
Qua tandwielen, een 52 buitenblad is echt iets dat je alleen tijdens het sprinten, meetrappen tijdens het afdalen en sterke wind mee gebruikt. Het is iets dat erg handig is als je een prof bent en in een massasprint zit. Een 50 buitenblad is vaak handiger.
53-39 of 52-38 zijn standard.
Als je in bergachtig gebeid woont zou je normaal altijd voor een compact moeten gaan.
Dat is 50-34.
Als je in Nederland behoorlijk snel of vaak in groepjes rijdt gebruik je een 34 eigenlijk niet veel, behalve voor tegen de wind in. Het is namelijk best wel klein.
Als je toch niet zo heel hard gaat is 34 nog best goed te doen.
Zeker als je achter een 11 tandwiel hebt.
Dat de 50 geen 52 is is zelden een probleem.
Een triple heeft een extra 30 tandwiel voor. Dus vaak 50/39/30.
Het 30 tandwiel zullen de meeste mensen in Nederland niet gebruiken. Maar het is ideaal voor 6 keep de Alp d'Huez op klimmen(zag op tv bijna iedereen in een te grote versnelling rijden) of fietsvakanties in Zwitserland. Dus uren aan rustig aan doen in de bergen. Voor de paar kleine heuveltjes in Nederland, waar je ook nog vaak tegenopsprint omdat het maar voor 5 minuten is, gebruik je eigenlijk de 30 nooit.
Maar het ligt er ook aan hoeveel watt/kg je trapt. Iemand die heel dik is, zwaar aan bodybuilding doet, hele slechte conditie heeft, 65+ is, etc.
Heb zelf een 50/39/30 en gebruik bijna altijd de 39. Fiets lekker solo rond met 27 tot 32 km/h en de heuveltjes op met 20-26. De 30 heb ik niet nodig. De 50 gebruik ik voor met de wind mee 40 km/h en hoger.
Nu doe ik zelden een uur een all out effort dus voor mij is 39 het ideale voortandwiel.
Verder fiets ik bijna altijd solo. Als je in een groepje fietst ga je al snel wat km/h harder en heb je ook een groter verzet nodig.
Dan volstaat de 39 met achter de 25 vaak nog. Maar als je voor een compact hebt moet je vaak wel naar je 50.
Bijna niemand zal dus een 52 of 53 nodig hebben of lekker vinden. Vraag is dan dus of 50/34 of 50/39(/30).
En voor de mensen die in Limburg wonen is het natuurlijk ook anders.
waar haal je dat gemiddelde van 34 vandaan ? dan rijden dus alleen de profs en semi profs met compact ??quote:Op vrijdag 7 juni 2013 17:25 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Compact pak je als je gemiddelde tegen de 34 km/h ligt, iedereen die dat niet haalt doet er v
Daarnaast staat op een triple de ketting minder scheef wat dus ook minder slijtage met zich mee brengt.
Dus iedereen die onder de 34 gemiddeld rijdt, moet maar op een triplo rijden? Wat een onzin zeg. Ik rij veel 50 x 19/18/17, maar heb nog nooit een gemiddelde van boven de 34 gehaald. Ja, misschien eerste uren van een vlakke toertocht en dan in de groep draften, maar boven de 100 km ben ik nog nooit boven de 31 gemiddeld thuis gekomen. Jij zal het allemaal wel veel sneller doen. Maar weet wel dat 34 gemiddeld al behoorlijk hard is voor een prof op duurtraining. En beloften en hele goede junioren doen hun duurtraining met iets van 28 gemiddeld. Snelheid halen ze alleen achter de brommer. Dus niet te veel dingen door elkaar halen svp en mensen niet op het verkeerde been zetten. (30x30 is precies hetzelfde als 34x34 begrijp je?)quote:Op vrijdag 7 juni 2013 17:25 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Zoals je zelf al zegt, in het vlakke Nederland is de 39 de beste keuze, hierdoor kun je dus altijd lekker rond draaien zonder steeds voren hoeven te wisselen. Bij een compact 50/34 is dat veel vaker.
Compact pak je als je gemiddelde tegen de 34 km/h ligt, iedereen die dat niet haalt doet er verstandig aan om een triple te nemen met 5X/39/30 en achter adviseer ik meestal 11-28. Daarmee kom je zowel op het vlakke Nederland uit, het iets minder vlakke Limburg, de heuveltjes in de Ardennen en Schwarzwald en ook de bergen in de Alpen.
Daarnaast staat op een triple de ketting minder scheef wat dus ook minder slijtage met zich mee brengt.
Voor een beginner? Voor kleding gebruik ik hardloopkleding, schoenen gebruik ik sneakers (veters afgeknipt...), fietscomputer (20e) heb ik bij de fiets gekregen (wel gevraagd zat er niet standaard bij natuurlijk) en een helm heb ik wel nog gekocht. En nog een ophangbeugel om de fiets in mijn appartement verticaal langs de muur op te hangenquote:Op vrijdag 7 juni 2013 11:42 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
FW's hebben normaal wel genoeg 2e hands fietsen staan van rond die prijs. Ik weet niet of je al "gekleed" bent, maar reken op een 300 euro extra (kleren, helm, pedalen, schoenen, computer).
Ik niet. 105 was in 2010 hetzelfde als nu. De 10 speed 105 groep (vanaf 2006) is al geweldig, functioneel en qua duurzaamheid weinig minder dan de huidige groepen. Genoeg fietsen te vinden met die groep voor een bescheiden budget (tot 400¤), alleen is de timing wat ongelukkig. Iedereen wil opeens fietsen nu het zomer is.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 09:16 schreef ThePlaneteer het volgende:
Ligt er ook een beetje aan welke groepen uit welke jaartallen neemt. Denk wel dat de Tiagra groep van 2012 wel vergelijkbaar is met 105 uit 2010.
Jawel, want je hoeft alleen maar de juiste cassette te kiezen en je bent klaar voor de bergen. Een 12-30 Tiagra cassette kost 21¤. Dus dat is geen reden om een compact aan te bevelen als een of andere fiets met triple toevallig een 11-25 cassette heeft.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 09:48 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Als je op een triple een 11-25 cassette gooit, dan ben je in de bergen slechter af als een compact met 12-30 cassette.
Een triple blad voren zegt eigenlijk helemaal niets over het goed zijn voor bergen.
Dus de cassette zegt meer dan hetgene wat voor ligt. Precies wat ik zeg.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 21:39 schreef eentwee het volgende:
[..]
Ik niet. 105 was in 2010 hetzelfde als nu. De 10 speed 105 groep (vanaf 2006) is al geweldig, functioneel en qua duurzaamheid weinig minder dan de huidige groepen. Genoeg fietsen te vinden met die groep voor een bescheiden budget (tot 400¤), alleen is de timing wat ongelukkig. Iedereen wil opeens fietsen nu het zomer is.
[..]
Jawel, want je hoeft alleen maar de juiste cassette te kiezen en je bent klaar voor de bergen. Een 12-30 Tiagra cassette kost 21¤. Dus dat is geen reden om een compact aan te bevelen als een of andere fiets met triple toevallig een 11-25 cassette heeft.
Klopt. Maar ik wil gewoon stellen dat een triple niet zonder meer het beste is voor de bergen. Dat is veel meer afhankelijk van je cassette.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 21:45 schreef eentwee het volgende:
@RB66 Nee want er zijn genoeg mensen voor wie 34/30 te zwaar is. En 30/30 of 28/30 is dan een stuk lichter. Met een triple heb je meer flexibiliteit en als je eenmaal een compact hebt kun je weinig anders dan naar boven stoempen.
Is waar, het is ook heel zwaar. Zeker als je meerdere keren omhoog moet. Maar hoeveel vermogen je ook trapt, je trapt beter met een hogere cadens. Kwestie van schakelen totdat je laag genoeg zit.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 21:49 schreef eentwee het volgende:
Jep, veelal een compactje aangesmeerd gekregen want "hetzelfde bereik als met een triple!". Er doen natuurlijk ook veel mensen aan mee die weinig getraind hebben of fysiek beperkt zijn.
Ik denk dat zeker 95% van wat ik heb zien fietsen bij AD6 met een triple reed. Heb wel een hoop mensen met een 25 cassette in de problemen gezien...quote:Op vrijdag 7 juni 2013 21:47 schreef Pandarus het volgende:
Ik zag op tv met Alpe d'HuZes bijna iedereen omhoog gaan met een te groot verzet. Weet niet hoeveel van hen een 34x28 aan het rondtrappen waren dat voor hen te groot was.
Maar dat kun je dan weer compenseren met een 32 achter. Maar wie heeft dat?
Toen mijn oude semi-racefiets nog goed was, zat ik vrijwel altijd op het buitenblad van 52. Samen met de zithoek van dal model en het race-stuur met stadsremmen (dus niet diep bukken of ver reiken), is dat voor mij met mijn beperkingen ideaal. En natuurlijk het lichtgewicht. Dat was niet voor racen en ook niet voor echt lange afstanden, maar voor een plezierig doorrijden over afstanden van 30 tot 60 km. Alleen in een goede groep kon ik verder en harder.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 15:11 schreef Pandarus het volgende:
Qua tandwielen, een 52 buitenblad is echt iets dat je alleen tijdens het sprinten, meetrappen tijdens het afdalen en sterke wind mee gebruikt. Het is iets dat erg handig is als je een prof bent en in een massasprint zit. Een 50 buitenblad is vaak handiger.
53-39 of 52-38 zijn standard.
(...)
Als je in bergachtig gebeid woont zou je normaal altijd voor een compact moeten gaan.
Dat is 50-34.
(...)
Bijna niemand zal dus een 52 of 53 nodig hebben of lekker vinden. Vraag is dan dus of 50/34 of 50/39(/30).
(...)
En voor de mensen die in Limburg wonen is het natuurlijk ook anders.
Ja, dat waren dus waarschijnlijk mensen die zo'n standaard fiets met triple aangesmeerd hebben gekregen "want dat is goed voor in de bergen"quote:Op vrijdag 7 juni 2013 21:59 schreef eentwee het volgende:
30/25 is ook helemaal niet zo licht. 30/30 scheelt 20%. 20% in cadans (bij dezelfde snelheid) of snelheid (bij dezelfde cadans) is echt veel.
Dan denk ik dat je inderdaad een goede keuze hebt gemaakt. Op de Keutenberg kun je een 30-28 ook wel gebruiken, en op het vlakke rijd je tot een km of 35 prima op een 39 middenblad.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 22:09 schreef muzas het volgende:
Ik geloof dat ik steeds tevredener wordt met mijn keuze voor een 50/39/30 met 12-28.
Kan dat hier op het vlakke dan eventueel aanpassen met een 11-25.
Niet dat ik snel in de alpen zal fietsen. Maar ben wel zwaar en slecht getrainedEn wil volgend jaar toch wel bijv. de AGR en wellicht la chouffe classic doen.
De eenduidige conclusie moet dan ook zijn dat de meeste fietsenmakers je maar wat aansmeren. Treurig maar waar. Ik ken er maar weinig die geen onzin verkondigen.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 22:03 schreef cafca het volgende:
[..]
Ja, dat waren dus waarschijnlijk mensen die zo'n standaard fiets met triple aangesmeerd hebben gekregen "want dat is goed voor in de bergen"
Ik ben met een 30/25 de mur van Huy opgefietst, maar op de Alpe was ik toch wel blij met mijn 28 tandjes...
Ze zullen een algemeen standaardverhaal afsteken.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 22:39 schreef eentwee het volgende:
[..]
De eenduidige conclusie moet dan ook zijn dat de meeste fietsenmakers je maar wat aansmeren. Treurig maar waar. Ik ken er maar weinig die geen onzin verkondigen.
Wat voor cadens trap je dan? Want met een 52 en een niet al te groot achtertandwiel met 90 rpm ga je behoorlijk hard. Zo 40 km/h denk ik.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 22:02 schreef Teslynd het volgende:
Toen mijn oude semi-racefiets nog goed was, zat ik vrijwel altijd op het buitenblad van 52.
Huh?quote:Op zaterdag 8 juni 2013 00:37 schreef Teslynd het volgende:
Deze fiets niet. Alleen bij het starten en dan draaien de pedalen rustig rond. Wel viel het me gelijk op dat je meer met de grote spieren fietst.
Mogelijk dat het daardoor niet aanvoelt als zwaar fietsen.
Hoef je in ieder geval geen bel te kopen, krrrrrrrrquote:Op zaterdag 8 juni 2013 08:42 schreef muzas het volgende:
Nou jah, kan ook wel.. Ken het verloop van die 14-28 cassette niet, maar stel dat ie er ook een 24 in heeft zitten, rijd je met een cadans van 90, op de 52-24 ongeveer 25 km/h.
Maar dan had je wellicht beter voor kunnen schakelen![]()
Ze verkopen nu eenmaal het liefst wat ze op voorraad hebben. Ik heb over fietsen nog nooit grotere onzin gehoord dan van FM's. En eigenlijk kom ik ook nooit bij die bruto prijzen verkopers. Daarvoor zijn webshops natuurlijk een zegen. Al maken die zich soms ook belachelijk wanneer ze een setje Racing 1 staan aan te bieden voor 1049 euro terwijl die elders op het net open en bloot voor 649 wordt aangeboden, en dat bij meerdere shops.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 22:39 schreef eentwee het volgende:
[..]
De eenduidige conclusie moet dan ook zijn dat de meeste fietsenmakers je maar wat aansmeren. Treurig maar waar. Ik ken er maar weinig die geen onzin verkondigen.
Voor het vlakke is het veel belangrijker om te zien bij welke cassette tandwielen en middenblad voor, je een zo recht mogelijke ketting lijn hebt. Dat bepaalt voor mij veel meer welke cassette ik hier op het vlakke wil monteren. Zo hou ik niet van een cassette waar geen kransje 18 in zit want ik vind het verschil tussen een 19 en een 17 net te groot om lekker door te kunnen blijven trappen. En dat zowel op het buiten als binnenblad.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 22:09 schreef muzas het volgende:
Ik geloof dat ik steeds tevredener wordt met mijn keuze voor een 50/39/30 met 12-28.
Kan dat hier op het vlakke dan eventueel aanpassen met een 11-25.
Niet dat ik snel in de alpen zal fietsen. Maar ben wel zwaar en slecht getrainedEn wil volgend jaar toch wel bijv. de AGR en wellicht la chouffe classic doen.
Ben ik wel met je eens idd. Heb nu een 12-27 en nu ligt de ketting netjes recht als ik de 39 gebruik. Herken het gat tussen 19 en 17 wel ja. Vandaar ook het 'eventueel' in mijn eerdere post. Eerst maar eens kijken hoe het werkt met de cassette die er bij zit.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 10:32 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Voor het vlakke is het veel belangrijker om te zien bij welke cassette tandwielen en middenblad voor, je een zo recht mogelijke ketting lijn hebt. Dat bepaalt voor mij veel meer welke cassette ik hier op het vlakke wil monteren. Zo hou ik niet van een cassette waar geen kransje 18 in zit want ik vind het verschil tussen een 19 en een 17 net te groot om lekker door te kunnen blijven trappen. En dat zowel op het buiten als binnenblad.
Wat is een cadans?quote:Op zaterdag 8 juni 2013 08:42 schreef muzas het volgende:
Nou jah, kan ook wel.. Ken het verloop van die 14-28 cassette niet, maar stel dat ie er ook een 24 in heeft zitten, rijd je met een cadans van 90, op de 52-24 ongeveer 25 km/h.
Maar dan had je wellicht beter voor kunnen schakelen![]()
Dank je. Toen ik die fiets kocht, was er net veel informatie over. Waarschijnlijk om meer mensen op de fiets te krijgen. Tegenwoordig is er natuurlijk nog veel meer informatie, maar te veel te gelijk en door elkaar. En de oude info ben ik kwijt. Nu valt me in, dat randonneurs toen zo duur waren doordat ze van carbon waren en dat was toen bijzonder.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 16:39 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Omwenteling van je trapas per minuut.![]()
Het wisselen van tandwiel op trapas.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 16:42 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Dank je. Toen ik die fiets kocht, was er net veel informatie over. Waarschijnlijk om meer mensen op de fiets te krijgen. Tegenwoordig is er natuurlijk nog veel meer informatie, maar te veel te gelijk en door elkaar. En de oude info ben ik kwijt. Nu valt me in, dat randonneurs toen zo duur waren doordat ze van carbon waren en dat was toen bijzonder.
En wat is voorschakelen precies?
Dat maak je jezelf alleen maar wijs. Doordat je maar een lage cadans hebt, staat je ketting ook superscheef waarschijnlijk. Je kunt beter voor op het kleinere tandwiel rijden en achter ook wat kleiner. Dan kun je met dezelfde cadans fietsen waarschijnlijk. En je ketting staat minder scheef en slijt daardoor minder.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 16:47 schreef Teslynd het volgende:
Dat was mijn eerste gedachte, maar toen viel me de mogelijkheid van gefaseerd schakelen in.
Nee, vanwege rug- en beenproblemen bevalt fietsen op dat blad van 52 tandjes het beste.
Een paar jaar geleden bleken die van 42-52 weer terug te zijn. Voor welke fietsen was dat dan?
Onzin. Een cadans van 60 met een snelheid van 25 km/h kun je op zowel het grote als kleine blad rijden voor. Alleen een kwestie van het goede tandwiel achter kiezen.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 17:01 schreef Teslynd het volgende:
Met het kleine voorblad moet je zelf je bovenbenen optillen. Daar ligt voor mij het probleem: heel vaak moeten optillen. Dan ben ik snel verzuurd.
Toch is het onmogelijk dat als je in de praktijk evenveel energie moet verbruiken je op de ene manier sneller verzuurt raakt dan op de andere manier. Dan is het echt een psychisch probleem en geen fysiek probleem.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 17:11 schreef Teslynd het volgende:
Ik heb alleen de voorbladen nageteld. De achterste lukt niet, ben ik ook nooit aan begonnen.
Maar natuurlijk verzin ik het niet dat ik gelijk verzuurd ben, dat is gewoon een defect van me en daardoor heb ik weinig aan de gewone verkoopverhalen. Bij ervaringsverhalen kan ik een betere inschatting maken.
Het gaat niet om de energie maar om de beweging.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 17:19 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Toch is het onmogelijk dat als je in de praktijk evenveel energie moet verbruiken je op de ene manier sneller verzuurt raakt dan op de andere manier. Dan is het echt een psychisch probleem en geen fysiek probleem.
Nogmaals, zie dat je weet wat voor tandwielen je hebt en het is perfect uit te rekenen.
52x22 is hetzelfde als 39x17 namelijk.
Welke beweging? Die 60 omwentelingen per minuut? Dat kost evenveel energie bij 25 km/h als je dezelfde tandwielverhouding hebt. En dat kan zowel met het grote als kleine tandwiel voren...quote:Op zaterdag 8 juni 2013 17:38 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Het gaat niet om de energie maar om de beweging.
Nogmaals, dat is onzin. Als je evenveel omwentelingen moet maken om dezelfde snelheid te hanteren, dan maakt het niet uit welk tandwiel dat je voren gebruikt. Het gaat om de verhouding van voren met achter. Er dan helemaal geen sprake van "lichter" trappen. En als je dat gevoel wel hebt, dan is dat psychisch.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 17:42 schreef Teslynd het volgende:
Nee, wat ik al meerdere malen zei: je moet bij het lichte trappen je bovenbenen meer opheffen. Daarvan krijg ik dan al snel krampbenen. Op het grote voorblad heb ik daar geen last van.
Er zijn mensen die het nooit zullen snappen. Hetzelfde als ze lopen te gillen dat ze een triplo mottuh omdat dat lichter fietst. Dan vraag je wat rij je dan achter, en dan zeggen ze 30. Als je dan voorrekent dat 34x34 echt hetzelfde is als 30x30, geloven ze je niet. Wanneer je er dan bij vertelt dat ze ook een andere linker shifter en voorderrie nodig hebben, begint er iets te dagen. In hun portemonnee dan waarschijnlijk.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 17:45 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Nogmaals, dat is onzin. Als je evenveel omwentelingen moet maken om dezelfde snelheid te hanteren, dan maakt het niet uit welk tandwiel dat je voren gebruikt. Het gaat om de verhouding van voren met achter. Er dan helemaal geen sprake van "lichter" trappen. En als je dat gevoel wel hebt, dan is dat psychisch.
Misschien heb je in de eerste alinea een verklaring gegeven. Daar moet ik nog een paar nachtjes over slapen. Continue inspanning is namelijk een probleem. Qua krachtinspanning gaf ik druk omlaag, maar geen explosieve druk. Het werd een rondgaande beweging (dus niet het trap trap trap met schouderondersteuning wat je bij veel gewone fietsen vaak zag) waarbij de volgende omlaagtrapvoet automatisch in de juiste positie gedraaid werd. Lastig dat jullie meteen in technieken denken, want dat maakt het moeilijker om te beschrijven.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 18:57 schreef Pandarus het volgende:
Snap het niet.
Hoe hoger het verzet, hoe harder je op de trappers moet drukken. Hoe meer spierkracht er nodig is. Hoe hoger de cadens hoe meer je de inspanning van de spieren uitspreidt over meer tijd. Als je heel zwaart trapt heb je kortere krachtexplosies.
Met een hogere cadens vaker per minuut een kleinere krachtsinspanning.
Verder kun je inderdaad met verschillende tandwielen hetzelfde of bijna hetzelfde verzet draaien. Dat maakt qua cadens en snelheid niets uit, maar bij een van de twee zal de ketting veel beter liggen.
Verder is er met een ratio 1:1 natuurlijk niets te rekenen.
Dus ja, als je weet dat je 25 km/h gaat en het zijn normale omstandigheden dan kun je met zo een calculator zien welke versnellingen handig zijn. En ook voor amateurs is het beter om normaal met een hogere candens te fietsen. Je hoeft echt niet per se tegen de 100 rpm aan te fietsen. Maar 80 is wel handig.
quote:Op zaterdag 8 juni 2013 12:38 schreef JTibben het volgende:
Kan iemand mij aan een grote wielerzaak helpen, het liefst in de buurt van Twente?
Buiten de regio zit ik aan Vos bij Amsterdam te denken, maar daar lees ik nou niet de beste ervaringen over..
Iemand een suggestie?
goed.. Brama in Bornequote:Op zaterdag 8 juni 2013 12:38 schreef JTibben het volgende:
Kan iemand mij aan een grote wielerzaak helpen, het liefst in de buurt van Twente?
Buiten de regio zit ik aan Vos bij Amsterdam te denken, maar daar lees ik nou niet de beste ervaringen over..
Iemand een suggestie?
Uiterlijk is het belangrijkste, rest is van ondergschikt belangquote:Op dinsdag 11 juni 2013 10:36 schreef Stansfield het volgende:
Beste kenners,
Ik ben op zoek naar mijn eerste eigen racefiets. Ik heb een jaar lang een fiets geleend om te kijken hoe het bevalt en het bevalt me zo goed dat het nu tijd wordt om een eigen fiets te kopen.
Ik heb alle overige spullen al wel, kleding, helm, bril enz. Alleen eigen schoenen en een fiets ontbreken nog.
Mijn budget is rond de 1500 euro. Ik heb al een beetje rondgekeken maar het is me qua afmontage nog vrij onduidelijk allemaal. Wat wel belangrijk is, is dat ik een beetje goede wielen heb aangezien ik niet de lichtste ben.
Ik heb een beetje rondgekeken op de site van Canyon omdat ik daar wel goede dingen over lees qua prijs/kwaliteit verhouding. En daar kom ik op de volgende 2 modellen uit die wel aan mijn budget voldoen:
Ultimate AL 7.0
http://www.canyon.com/_nl/roadbikes/bike.html?b=3076
Ultimate AL 8.0
http://www.canyon.com/_nl/roadbikes/bike.html?b=3077
Maar qua kleuren vind ik de Ultimate AL 9.0 dan weer het mooiste.
http://www.canyon.com/_nl/roadbikes/bike.html?b=3078#
Nu weet ik dat ik het uiterlijk van een fiets niet voorop moet stellen, maar toch vind ik dat ook wel belangrijk.
Dus wat zijn de beste fietsen voor rond de 1500 euro, dus ook voor andere merken dan canyon. En hoe zit dat precies met afmontage? Waar kan ik het beste voor kiezen met mijn budget?
Tnx.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 10:42 schreef Blik het volgende:
[..]
Uiterlijk is het belangrijkste, rest is van ondergschikt belang
Shimano 105 is prima mogelijk voor dat budget, Ultegra misschien ook wel. Maar onderhoudskosten van Ultegra is wel stukkie hoger. Vaak wordt er bij een nieuwe fiets bezuinigt op de wielen. Als je gebonden bent aan een budget dan kun je beter een iets goedkopere fiets kopen en daar dan betere wielen bij insteken.
Die wielen zijn prima voor wat meer gewicht.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 10:53 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Tnx.
In deze canyons zitten Mavic Ksyrium wielen. Is dat een beetje goed voor wat meer gewicht? of zijn er echt wielen die het beste zijn voor de wat zwaardere fietser?
TCR1 is een prima fietsje maar de wieltjes zijn niet geschikt voor een wat zwaardere fietserquote:Op dinsdag 11 juni 2013 11:21 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Die wielen zijn prima voor wat meer gewicht.
Aangezien je budget rond de 1500 ligt en je ook nog schoenen en pedalen moet (ongeveer 150), vallen die 8 en 9 sowieso af lijkt me.
In dezelfde categorie als de 7 ligt ook de TCR1 van Giant. Qua afmontage is die verglijkbaar met wat op de Canyon 7 zit.
http://www.giant-bicycles(...)8063/#specifications
Die laatste heeft het voordeel dat je hem bij een fietsenmaker kunt testen, dat is met die canyon niet mogelijk. Want buiten het uiterlijk vind ik de zitpositie en rijeigenschappen belangrijker.
Dan moeten we het precieze gewicht even weten. Tot 90 kg is te doen, daarboven moet je voorzichter worden.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 11:25 schreef dop het volgende:
[..]
TCR1 is een prima fietsje maar de wieltjes zijn niet geschikt voor een wat zwaardere fietser
http://www.rose.nl/artikel/rose-pro-sl-3000/aid:664162quote:Op dinsdag 11 juni 2013 10:36 schreef Stansfield het volgende:
Beste kenners,
Ik ben op zoek naar mijn eerste eigen racefiets. Ik heb een jaar lang een fiets geleend om te kijken hoe het bevalt en het bevalt me zo goed dat het nu tijd wordt om een eigen fiets te kopen.
Ik heb alle overige spullen al wel, kleding, helm, bril enz. Alleen eigen schoenen en een fiets ontbreken nog.
Mijn budget is rond de 1500 euro. Ik heb al een beetje rondgekeken maar het is me qua afmontage nog vrij onduidelijk allemaal. Wat wel belangrijk is, is dat ik een beetje goede wielen heb aangezien ik niet de lichtste ben.
Ik heb een beetje rondgekeken op de site van Canyon omdat ik daar wel goede dingen over lees qua prijs/kwaliteit verhouding. En daar kom ik op de volgende 2 modellen uit die wel aan mijn budget voldoen:
Ultimate AL 7.0
http://www.canyon.com/_nl/roadbikes/bike.html?b=3076
Ultimate AL 8.0
http://www.canyon.com/_nl/roadbikes/bike.html?b=3077
Maar qua kleuren vind ik de Ultimate AL 9.0 dan weer het mooiste.
http://www.canyon.com/_nl/roadbikes/bike.html?b=3078#
Nu weet ik dat ik het uiterlijk van een fiets niet voorop moet stellen, maar toch vind ik dat ook wel belangrijk.
Dus wat zijn de beste fietsen voor rond de 1500 euro, dus ook voor andere merken dan canyon. En hoe zit dat precies met afmontage? Waar kan ik het beste voor kiezen met mijn budget?
ziet er ook goed uit.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 12:21 schreef iScream. het volgende:
[..]
http://www.rose.nl/artikel/rose-pro-sl-3000/aid:664162
Ook een mooi fietsjeUltegra afgemonteerd
Athena is aardig vergelijkbaar met Ultegra (wellicht ieeeets minder, maar tis ook iets goedkoper). Zijn ook wel schemaatjes op internet te vinden met vergelijkingen tussen campa/shimano/sram. Grootste verschil is de manier van schakelen tussen shimano/sram en campa. Maar dat is een persoonlijke keuze.. je kunt altijd even langs een fietsenzaak gaan om de verschillen te bekijken/proberen.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 12:24 schreef Stansfield het volgende:
[..]
ziet er ook goed uit.
Ik heb alleen nog een vraag over afmontage. Nu vergelijken we wel alles van Shimano. Maar de canyon ultimate al 8.0 heeft een afmontage met campagnola athena. Is dat weer beter of slechter dan bijvoorbeeld Ultegra van shimano?
Leuk! We zien de foto wel verschijnen!quote:Op dinsdag 11 juni 2013 13:27 schreef knoffel het volgende:
afgelopen week heb ik me compleet laten opmeten en me laten adviseren voor mijn eerste racefiets! als het goed is, is deze vrijdag klaar. Kan niet wachten om de eerste rit te maken.
edit:quote:Op dinsdag 11 juni 2013 13:28 schreef iScream. het volgende:
[..]
Leuk! We zien de foto wel verschijnen!
Keurig!quote:
Kijk dat is al een nuance. Tuurlijk zullen ze door het gewicht eerder slijten, maar je kan er zeker een tijdje mee door. En laten we eerlijk wezen, ze zullen als eerst geupgrade wordenquote:Op dinsdag 11 juni 2013 12:10 schreef dop het volgende:
maar ze kunnen echt geen jaren mee.
de mavic's op die canyon's zijn gewoon duidelijk een klasse beter.
quote:Op dinsdag 11 juni 2013 13:59 schreef iScream. het volgende:
[..]
Keurig!Veel plezier op je eerste ritje! Ik zou even een of twee imbussleuteltjes meenemen tijdens je eerste rit, kun je onder het rijden wat afstellingen finetunen
quote:
thx! ik ben zeer benieuwd wat mijn ervaring is na dat ik de eerste kilometers in de benen heb.quote:
Bereid je maar alvast voor op enige spierpijn tussen je schouderbladen/rug aan 't einde van je eerste ritjequote:Op dinsdag 11 juni 2013 14:18 schreef knoffel het volgende:
[..]
[..]
[..]
thx! ik ben zeer benieuwd wat mijn ervaring is na dat ik de eerste kilometers in de benen heb.
genoeg sites en fiets bladen die reviews schrijven over de nieuwe modelletjes , maar het is vaak allemaal erg smaak onderhevig, er zijn zoveel verschillende eisen waar je naar kan kijken bij een fietsquote:Op woensdag 12 juni 2013 11:00 schreef Stansfield het volgende:
Is er eigenlijk niet een soort van fietsen test te vinden ergens met van fietsen rond de 1500 euro? Of misschien een lijst met de modellen per merk voor dat budget?
lastig dus. Dat de hoeveelheid aan merken enorm was dat is me al duidelijk. Dus tijd voor een goede oriëntatie.quote:Op woensdag 12 juni 2013 11:14 schreef dop het volgende:
[..]
genoeg sites en fiets bladen die reviews schrijven over de nieuwe modelletjes , maar het is vaak allemaal erg smaak onderhevig, er zijn zoveel verschillende eisen waar je naar kan kijken bij een fiets
elke fiets heeft plus en min puntjes
en daar boven op is de hoeveelheid aan merken en modelletjes echt enorm.
en volgend jaar begint het circus opnieuw met nieuwe modelen , niemand die dat allemaal echt goed kan vergelijken.
het blijft altijd een opsomming van plus en minnen
voorbeeldje
voorbeeldje
Zoiets is wel makkelijk ja. Bestaan die ook van een paar honderd euro erboven?quote:Op woensdag 12 juni 2013 15:43 schreef So_Surreal het volgende:
Hier nog een leuk vergelijkings linkje
https://docs.google.com/a(...)zh6RDFIbW5mWnc#gid=0
Wat is beter, een Shimano 105 of een SRAM APEX ?
Geen idee, dit vond ik bij een artikel op een website.quote:Op woensdag 12 juni 2013 16:30 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Zoiets is wel makkelijk ja. Bestaan die ook van een paar honderd euro erboven?
tnx. Ik zal dit weekend eens beginnen met mijn inventarisatie wat moet leiden tot mijn ideale fiets.quote:Op woensdag 12 juni 2013 21:27 schreef So_Surreal het volgende:
[..]
Geen idee, dit vond ik bij een artikel op een website.
Ik zal de link morgen even plaatsen (gebookmarkt op mijn werk).
Eh ja dat artikel staat paar posts hierboven (van dop :p)quote:Op woensdag 12 juni 2013 21:27 schreef So_Surreal het volgende:
[..]
Geen idee, dit vond ik bij een artikel op een website.
Ik zal de link morgen even plaatsen (gebookmarkt op mijn werk).
Voor die prijs kun je van elk merk wel iets vinden. Ik zou zeggen: bekijk eens welk merk je nou echt mooi vindt, ga naar een dealer en maak een paar proefritjesquote:Op donderdag 13 juni 2013 14:29 schreef Stansfield het volgende:
Daar heb je ook weer gelijk in. Ik vind het alleen lastig om te zoeken op alle diverse sites. Mijn eisen zijn nu op dit moment:
Shimano 105 afmontage
Wielen die sterk genoeg zijn voor iemand van rond de 100 kilo.
Kabels in de buis
Niet de meest aerodynamische zit. Maar iets meer comfort voor de langere tochten.
Bij voorkeur in een zwarte kleur
budget rond de 1500 euro inc pedalen.
Waar denk jij dan aan qua merk en model?
Soms helpt het ook als je bij een goede fietsenspecialist langs gaat. Laat je door hun goed opmeten en adviseren. Ik heb dit als prettig ervaren.quote:Op donderdag 13 juni 2013 14:29 schreef Stansfield het volgende:
Daar heb je ook weer gelijk in. Ik vind het alleen lastig om te zoeken op alle diverse sites. Mijn eisen zijn nu op dit moment:
Shimano 105 afmontage
Wielen die sterk genoeg zijn voor iemand van rond de 100 kilo.
Kabels in de buis
Niet de meest aerodynamische zit. Maar iets meer comfort voor de langere tochten.
Bij voorkeur in een zwarte kleur
budget rond de 1500 euro inc pedalen.
Waar denk jij dan aan qua merk en model?
Dit heb ik ook gedaan. En zodoende kwam ik bij 2 fietsen uit waar ik in eerste instantie helemaal niet aan dacht.quote:Op donderdag 13 juni 2013 14:58 schreef knoffel het volgende:
[..]
Soms helpt het ook als je bij een goede fietsenspecialist langs gaat. Laat je door hun goed opmeten en adviseren. Ik heb dit als prettig ervaren.
Eens, ik heb mijn fiets dan ook gewoon gekocht bij de speciaalzaak. Ik vind dit zelf dan ook fijn omdat ik een punt heb waar ik terug kan komen met de fiets mochten er aanpassingen o.i.d. Nodig zijn.quote:Op donderdag 13 juni 2013 15:10 schreef muzas het volgende:
[..]
Dit heb ik ook gedaan. En zodoende kwam ik bij 2 fietsen uit waar ik in eerste instantie helemaal niet aan dacht.
Ik vind het wel een no-go om je bij een speciaalzaak helemaal te laten adviseren, proefritje maken, etc.. en dan vervolgens de fiets bij een internet prijsvechter te kopen.
je trapt niet 'harder' maar het kost je spieren wel veel meer kracht, beginnersfoutje, om zo maar te zeggenquote:Op zaterdag 8 juni 2013 17:46 schreef Teslynd het volgende:
Nou ja, als jij dat wil blijven denken. In elk geval bedankt voor je uitleg.
Voor dat budget zou gaan kijken naar een mooi tweedehandsje, op marktplaats of als je niet aandurft een speciaalzaak.quote:Op donderdag 13 juni 2013 16:21 schreef Bassiiej het volgende:
Ehm laten we zeggen 600-700 euro. Met alle kosten die er nog bij gaan komen is dit voor mij momenteel een flinke investering.;)
Daar ben ik ook totaal niet van nee. Het enige is dat ik nu nog even wat speciaalzaken moet vinden in amersfoort en omstreken.quote:Op donderdag 13 juni 2013 15:35 schreef knoffel het volgende:
[..]
Eens, ik heb mijn fiets dan ook gewoon gekocht bij de speciaalzaak. Ik vind dit zelf dan ook fijn omdat ik een punt heb waar ik terug kan komen met de fiets mochten er aanpassingen o.i.d. Nodig zijn.
Oke, bedankt voor je advies!quote:Op donderdag 13 juni 2013 16:46 schreef cafca het volgende:
[..]
Voor dat budget zou gaan kijken naar een mooi tweedehandsje, op marktplaats of als je niet aandurft een speciaalzaak.
105/Ultegra afgemonteerd moet lukken
Ik fiets op de grote spieren. Dat is voor mij het gunstigst dan wel het minst ongunstig.quote:Op donderdag 13 juni 2013 15:44 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
je trapt niet 'harder' maar het kost je spieren wel veel meer kracht, beginnersfoutje, om zo maar te zeggen
Daar heb ik ook wat last van. Je moet dus een inschatting maken van verschillende merken/types en daar dan verschillende winkels bij zoeken via de dealers-overzichten.quote:Op donderdag 13 juni 2013 16:51 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Daar ben ik ook totaal niet van nee. Het enige is dat ik nu nog even wat speciaalzaken moet vinden in amersfoort en omstreken.
Wat ik wel altijd een wat minder idee vind is dat je bij een speciaalzaak toch beperkt bent door de merken die een speciaalzaak voert/op voorraad heeft.
In de pauzes en als je bv voor een stoplicht moet stil staan even met je nek en je schouders rollen.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 14:33 schreef iScream. het volgende:
[..]
Bereid je maar alvast voor op enige spierpijn tussen je schouderbladen/rug aan 't einde van je eerste ritjeJe lichaam is als het goed is de fietshouding nog niet gewend!
hoe jij lekker fiets moet je zelf weten, het is alleen niet efficientquote:Op donderdag 13 juni 2013 17:24 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Ik fiets op de grote spieren. Dat is voor mij het gunstigst dan wel het minst ongunstig.
Ik hoef ook niets te presteren, hè? Niet voor mezelf en niet voor anderen. Voor mij is dit de enige effectieve manier, waarmee ik na een half uur nog gewoon van alles kan doen en dan weer terugfietsen of het voor alleen wat rondfietsen een paar uur volhouden kan.quote:Op donderdag 13 juni 2013 17:50 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
hoe jij lekker fiets moet je zelf weten, het is alleen niet efficient
Begin er maar niet aan want die Teslynd is een onverbeterlijke wijsneus...quote:Op donderdag 13 juni 2013 15:44 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
je trapt niet 'harder' maar het kost je spieren wel veel meer kracht, beginnersfoutje, om zo maar te zeggen
ik ookquote:Op donderdag 13 juni 2013 19:34 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Begin er maar niet aan want die Teslynd is een onverbeterlijke wijsneus...
Ik denk dat je met dat budget (600 euro) beter voor een goede tweedehands fiets kan gaan. De versnellingsgroep op deze fiets (shimano 2300) is namelijk best wel slecht.quote:Op zondag 16 juni 2013 15:59 schreef Bee. het volgende:
Ha allen,
Ik ben al een hele tijd een beetje op internet aan het rondneuzen naar racefietsen. Ik heb er alleen 0,0 verstand van. Een vriend van mij raadde mij aan om een nieuwe aan te schaffen, i.p.v. een tweedehands, omdat je dan zeker weet dat hij goed is. Nu zou dit in mijn geval wellicht ook wel het beste zijn, aangezien ik niet zo goed weet waar ik op zou moeten letten.
http://www.mantel-fietsen.nl/bulls-ancura-1 Deze kwam ik tegen. Wat denken jullie hiervan? (Dit is overigens ook wel een beetje de bovengrens van mijn budget; ik ben maar een beginner)
En dan nog een vraagje, ik voel me even een hele grote noob nu, ik heb nog nooit op een racefiets gezeten. Is dat heel erg eng de eerste keer? Het lijkt me echt heerlijk om zo lekker hard te kunnen fietsen, maar met die dunne bandjes enzo...
Wat is er dan precies zo slecht aan de versnellingsgroep? En wat is dan bijvoorbeeld wel een goede?quote:Op zondag 16 juni 2013 16:03 schreef mincemeat het volgende:
[..]
Ik denk dat je met dat budget (600 euro) beter voor een goede tweedehands fiets kan gaan. De versnellingsgroep op deze fiets (shimano 2300) is namelijk best wel slecht.
Als je een leuke tweedehands fiets wilt en niet het risico lopen dat je een miskoop begaat moet maar is langs gaan bij fietsenmakers. Die verkopen vaak ook tweedehands fietsen die te vertrouwen zijn.
En ja de eerste keer op een racefiets gaat niet erg lekker.
Je hóeft niet meteen snoeihard over natte kasseien. Als je nog wat angstig bent of nog even het vertrouwen moet krijgen kun je natuurlijk ook gewoon rustig over bekende fietspaden rijden.quote:Op zondag 16 juni 2013 15:59 schreef Bee. het volgende:
Het lijkt me echt heerlijk om zo lekker hard te kunnen fietsen, maar met die dunne bandjes enzo...
Die groepen vallen in een bepaalde hierarchie. Oplopend in prijs en kwaliteit. Bij shimano is dat 2300 - Sora - Tiagra - 105 - Ultegra - Dura Ace.quote:Op zondag 16 juni 2013 16:06 schreef Bee. het volgende:
[..]
Wat is er dan precies zo slecht aan de versnellingsgroep? En wat is dan bijvoorbeeld wel een goede?
Aha, dat is nuttige informatie! Maargoed, hoe weet ik dan verder of ik bij een tweedehands fiets goed zit? Oftewel: waar let je dan op?quote:Op zondag 16 juni 2013 16:16 schreef muzas het volgende:
[..]
Die groepen vallen in een bepaalde hierarchie. Oplopend in prijs en kwaliteit. Bij shimano is dat 2300 - Sora - Tiagra - 105 - Ultegra - Dura Ace.
Andere fabrikanten (bijv. campagnolo of SRAM) hanteren eenzelfde hierarchie. De verschillen en ervaringen kun je uiteraard op google vinden.
2300 is dus een beetje de hekkensluiter. De absolute budget-oplossing. Ik heb er geen ervaring mee, en het zal heus werken.... Maar het is in mijn ogen een beetje zonde om een nieuwe fiets aan te schaffen met zo'n kwalitatief mindere groep, terwijl er voor het zelfde geld wellicht veel betere fietsen op MP te vinden zijn die bijv. een jaartje oud zijn en tiagra er op hebben.
Dit is de goedkoopste van de goedkoopste Shimano groep. De meeste fietsenmakers die ik ken, beginnen bij Sora, 2300 zit daar nog onder.quote:Op zondag 16 juni 2013 16:06 schreef Bee. het volgende:
[..]
Wat is er dan precies zo slecht aan de versnellingsgroep? En wat is dan bijvoorbeeld wel een goede?
Als je kiest voor kopen bij een winkel, kan je nu naar de winkel gaan en vragen of je een oude op proef mag lenen. Dan weet je straks beter wat je wil en waar je op letten moet.quote:Op zondag 16 juni 2013 15:59 schreef Bee. het volgende:
Ha allen,
Ik ben al een hele tijd een beetje op internet aan het rondneuzen naar racefietsen. Ik heb er alleen 0,0 verstand van. Een vriend van mij raadde mij aan om een nieuwe aan te schaffen, i.p.v. een tweedehands, omdat je dan zeker weet dat hij goed is. Nu zou dit in mijn geval wellicht ook wel het beste zijn, aangezien ik niet zo goed weet waar ik op zou moeten letten.
http://www.mantel-fietsen.nl/bulls-ancura-1 Deze kwam ik tegen. Wat denken jullie hiervan? (Dit is overigens ook wel een beetje de bovengrens van mijn budget; ik ben maar een beginner)
En dan nog een vraagje, ik voel me even een hele grote noob nu, ik heb nog nooit op een racefiets gezeten. Is dat heel erg eng de eerste keer? Het lijkt me echt heerlijk om zo lekker hard te kunnen fietsen, maar met die dunne bandjes enzo...
Juist vanwege de prijs-kwaliteit is het wel aan te raden. Hoe hoger je komt, hoe slechter qua prijs-kwaliteit. We hebben het hier over iemand die voor het eerst een racefiets koopt en een budget heeft van 600 euro.quote:Op maandag 17 juni 2013 07:44 schreef cafca het volgende:
Tja, en toch zou ik niemand die groepen aanraden, gezien de prijs/kwaliteitsverhouding. Krijg je op een gegeven moment toch spijt van.Voor dat budget zou ik dan adviseren om op zoek te gaan naar een scherpe aanbieding met Tiagra of een 2e hands fiets, al is dat voor dames idd wel lastiger
An, hier hebben we een echte Sora fanboy. Doorgaan, vooral doorgaan zou Barry Stevens zeggen. Maar veel meer onzin dan dit lees je toch niet vaak. En goede en slechte afstellingen met elkaar vergelijken...... Een Campa super record rammelt ook hoor wanneer die niet goed afgesteld staat.quote:Op maandag 17 juni 2013 14:10 schreef Pandarus het volgende:
Tja dat is natuurlijk onzin omdat het steeds meer geld kost om een betere gruppo te maken. En beter betekent vooral lichter. Daar zit hem het grootste prijsverschil.
Verder schakelt een goed afgestelde 2300 beter dan een slecht afgestelde Tiagra. En met tweedehands heb je nu eenmaal geen afstelling, service, etc.
Als een Sora echt goed afgesteld is schakelt deze niet zoveel minder dan een Ultegra. Alleen is men soms nogal wat lui in het goed afstellen van een Sora tov het afstellen van een Ultegra 'want het is maar een Sora'.
Afstelling van de fiets is veel belangrijker dan schakelen. Ik heb zelf genoeg ritjes waar ik maar twee keer schakel. Twee keer omhoog schakelen als ik begin met fietsen en twee keer naar beneden als ik weer thuis ben.
Een fiets waar je niet fijn op zit daar fiets je gewoonweg veel minder op.
En voor 600 euro koop je nu eenmaal niet een fiets met Tiagra of beter.
Als je nu maar 600 euro uit wilt geven en je denkt daar de komende jaren serieus mee te kunnen fietsen zonder op een gegeven moment iets beters te willen kopen, tja dat is een andere discussie.
Voor 1000 tot 1500 euro koop je de beste racefiets die geld kan kopen. Geef je meer uit dan is dat luxer, lichter, en bling'ier, maar niet beter. Met 600 euro koop je een fiets die gewoon iets minder is. Maar dan betaal je ook een stuk minder voor.
Als een persoon dan alsnog een budget van 600 euro heeft dan zal daar wel een reden voor zijn.
En dat is zeker wel begrijpelijk als deze persoon nog nooit op een racefiets gezeten heeft.
Wat de beste optie voor deze persoon is kan ik niet zeggen. Maar het is onzinnig om een nieuwe fiets met 2300 of sora per definitie uit te sluiten.
Of iemand spijt gaat krijgen van het uitgeven van maar 600 euro ipv 1500 euro, dat kunnen zowel jij als ik niet zeggen.
Mensen die 105 of Ultegra gewend zijn en nog nooit op een fiets met Sora gezeten hebben zijn altijd verrast dat he niet zo slecht is als ze zich voorgesteld hadden. Google het maar na.
Oeps, je bedoelde zeker 3 kilo? En die hoeft echt geen 7000 euro te kosten hoor. Nog niet de helft. Maar zelfs van ervaringsdeskundigen neem jij nog niets aan zo te horen. En fietsen waar jij het over hebt wegen tegen de tien kg. Voor minder dan 2K koop je echt een fiets van onder dan 8 kg.quote:Op maandag 17 juni 2013 17:03 schreef Pandarus het volgende:
Gast, check de context.
Dura-ace gaat half zo lang mee als Sora.
Voor 7000 euro heb ik een motor. Reken maar dat ik dan harder ga. Het is echt onzin om een fiets van 7000 euro te kopen omdat die 200 gram lichter is.
Dus alleen om dat het lichter is is het duurder? Naaldlagers ipv kogels dat maakt niet uit? PD staal of duurzaam gesmeed alu zonder flex maakt ook niks uit? en of je nu 8 grove kransjes hebt met een brakke ketting of een verfijnde soepel schakelende ketting ook niet?quote:Je hebt gewoon geen idee waar je het over hebt. Een Sora of 2300 slijt niet sneller dan een Tiagra of 105. Een Dura-ace trouwens, die gaat ongeveer half zo lang mee als de goedkopere afmontage.
Dus een FM repareert op stelt af alleen die fietseen die hij zelf verkocht heeft?quote:Als je op marktplaats een tweede hands tiagra koopt dan heb je geen winkel waarbij je die af kunt laten stellen. Dus waarom zou die tweedehands dan beter zijn dan een nieuwe Sora?
Dus een duurdere groep rijdt niet fijner dan een Shimano 2300 om eens wat te noemen?quote:Echt winkelverkoper-onzinpraat dit. Die gruppo's zijn ontworpen voor wedstrijdfietsers en daarom zijn ze beter. Dus vooral voordeel in dat ze lichter zijn. Daar gaat het meeste geld in zitten. Niet in duurzaamheid oid. Het gaat om marginal gains. Daarom zijn de afmontages in de hogere segmenten vooral 'beter', beter voor wedstrijdfietsers en serieuze amateurs.
Al bijna hetzelfde...... Ja zo gaat dat meestal. Zelfs bij Campa waar de huidige Chorus de Record van een paar jaar geleden was.quote:Verder is de 2013 Sora al bijna hetzelfde als Tiagra van een paar jaar geleden geleden. Het grootste verschil zit hem in die duimknop die er nu bij beide niet meer is.
Het zijn echt gewoon grotendeels dezelfde ontwerpen en ze zijn allemaal even duurzaam.
Ga eens bij een club fietsen, en dan zal er echt geen commentaar geleverd worden maar als je al die karretjes uit een hoger segment ziet, ........ moet je je daar vooral niet aan storen.quote:Het is echt onzin om te zeggen dat iemand die voor het eerst een racefiets koopt zich gaat irriteren aan dat hij of zij 'maar Sora' heeft.
Lees je wel? En wat maakt die 2 kilo uit? Ik wil best wel wat ervaringen van mensen horen, ervaringen maken je nog niet tot deskundige, maar jij komt hier even blaten zonder de context te lezen of te weten waar je het over hebt.quote:Op maandag 17 juni 2013 17:17 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Oeps, je bedoelde zeker 2 kilo? En die hoeft echt geen 7000 euro te kosten hoor. Nog niet de helft. Maar zelfs van ervaringsdeskundigen neem jij nog niets aan zo te horen.
Leugenaar. Dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg dat ze vooral duurder zijn omdat de onderdelen lichter moeten zijn. Dat Sora zo versleten is is gewoon onzin. Oudere Sora's fietsen na 20 000 km nog gewoon rond.quote:Dus alleen om dat het lichter is is het duurder? Naaldlagers ipv kogels dat maakt niet uit? PD staal of duurzaam gesmeed alu zonder flex maakt ook niks uit? en of je nu 8 grove kransjes hebt met een brakke ketting of een verfijnde soepel schakelende ketting ook niet?
Ja. Tenzij je er speciaal voor betaald. Maar wat is dan het nut van een tweedehands?quote:Dus een FM repareert op stelt af alleen die fietseen die hij zelf verkocht heeft?
Jawel, maar de vraag is maar of iemand die nog nooit op een racefiets gezeten heeft het verschil tussen een 2300 en een Sora of een Tiagra en een 105 merkt. Verder schakel je in Nederland nauwelijks dus duurzaamheid is veel belangrijker dan hoe fijn het schakelt.quote:Dus een duurdere groep rijdt niet fijner dan een Shimano 2300 om eens wat te noemen?
Wat is een Skodia?quote:Al bijna hetzelfde...... Ja zo gaat dat meestal. Zelfs bij Campa waar de huidige Chorus de Record van een paar jaar geleden was.
Dus allemaal even duurzaam en het loopt en schakelt allemaal even soepel. Ja? Een Skodia Fabia brengt je ook (bijna) overal maar ik rij toch liever 1000 km in eeen iets hoger segment.
Lekker belangrijk wat iemand vindt met een fiets van 7000 euro met z'n electrische dura ace. Zijn vaak ook de gasten met 10 kg overgewicht.quote:Ga eens bij een club fietsen, en dan zal er echt geen commentaar geleverd worden maar als je al die karretjes uit een hoger segment ziet, ........ moet je je daar vooral niet aan storen.
wat verwacht je dan eigenlijk voor advies als je een ervaren fietser om advies vraagt?quote:Op maandag 17 juni 2013 17:35 schreef Pandarus het volgende:
Tja, mensen reflecteren alles op zichzelf. Voor hun is 105 de sweet spot qua prijs-kwaliteit. En dat adviseren ze dan ineens ook anderen want 'ga maar eens 45 km/h', tja...
ik kom zelf uit mtb/bmx en mijn eerste maanden op een roadbike was toch wel heeeeel anders, en elke dag bijna wel een paar cm glijden in de bochtenquote:Op maandag 17 juni 2013 02:55 schreef Pandarus het volgende:
Ik heb zelf nog nooit gehad dat ik over een tak ofzo heen ging en dat dat een probleem gaf vanwege dunne banden.
gewoon elk jaar nieuwe fiets?quote:Op maandag 17 juni 2013 20:41 schreef Pandarus het volgende:
10 000 km mee fietsen (wel een paar keer de ketting vervangen). En voor een fiets van 600 euro is dat best acceptabel.
er is een wereld van verschil tussen eerlijk en opjectiefquote:Op maandag 17 juni 2013 20:41 schreef Pandarus het volgende:
As we hier niet bereid zijn om mensen een eerlijk en serieus advies te geven kunnen we hier beter een slotje op doen.
wat is daar dan in eens zo logisch aan, zijn er dan toch wel degelijk verschillen die er toe doen , en kan een hoger groepje ook voor een beginner best intresant zijn?quote:Liever Sora dan 2300 natuurlijk, maar dat is logisch.
De afmontage is dan ook veel belangrijker dan het frame... Al heb je nog een frame van 10.000 euro, zet er linglongs onder, en het fietst als een zwabber.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 17:21 schreef Life2.0 het volgende:
gewoon kijken voor een tweedehands, elke fiets is goed genoeg voor wat recreatief gebruik, racefietsers zijn nou zeikerige watjes die meer geven om het labetje dan harder trappen
Ik heb een jaren 80 batavus en een moderne duizenden euro kostende carbon fiets..
Rijd die carbon fiets nou echt zo veel beter? Alleen met lange ritten en superrrrstrak afvalt, anders pak ik gewoon de oude zware stalen roestbak, je moet nog steeds trappen om vooruit te komen
Ben ik niet mee eens; een frame maakt of breekt je fiets, bevalt je stem of vork niet, vervang je hem, ketting versleten, vervangen, maar als je frame niet lekker rijd; einde verhaalquote:Op dinsdag 18 juni 2013 18:29 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
De afmontage is dan ook veel belangrijker dan het frame... Al heb je nog een frame van 10.000 euro, zet er linglongs onder, en het fietst als een zwabber.
Vandaar dat er ook hier altijd advies wordt gedaan om naar de afmontage te kijken, niet naar het frame.
Dat zou zomaar kunnen. Op een stalen ros kun je ook duraace di2 monteren. En mavic wielen met distro banden.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 19:12 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Ben ik niet mee eens; een frame maakt of breekt je fiets, bevalt je stem of vork niet, vervang je hem, ketting versleten, vervangen, maar als je frame niet lekker rijd; einde verhaal
(en wil je nu stellen dat mijn stalen racefiets betere afmontage heeft?)
Te zwaar misschien?quote:
klinkt als speed wobble. hier een artikel er over http://cyclingtips.com.au(...)ike-shakes-its-head/quote:Op woensdag 19 juni 2013 21:24 schreef Teslynd het volgende:
Ik heb het 1x in Zwitserland gehad. Van zwaar was geen sprake. Ik niet en de fiets niets en de bagage niet.
Het zwabberen: dat het stuur wat heen en weer gaat en door de afdaling gaat dat steeds wilder. Het schijnt wel een bekend fenomeen te zijn, zag ik een keer in een fietsenblad in een artikel over een fietstest.
Tsja, dat was dus een onvervalste speed wobble. Dat kan zelfs bij een verkeerd gemonteerd spaakmagneetje al gebeuren. Fiets ophangen en voorwiel ronddraaien. Wanneer die iedere keer op dezelfde plek stopt of zelfs een kwart slag terug draait, weet je dus dat het zwaartepunt onderaan zit. Moet je uiteraard wel schone wielen en perfect afgestelde lagers voor hebben. Dan band er af en het opnieuw proberen nadat je het zwaarste punt gemarkeerd hebt op de velg en de band. Is het dan weg, dan dus die band een halve slag verschoven monteren. Het blijft een zoekplaatje. Maar als je ok nog bagage bij je had, gewoon minder hard die berg af, want dan is er geen peil op te trekken waar het vandaan komt.quote:Op woensdag 19 juni 2013 21:24 schreef Teslynd het volgende:
Ik heb het 1x in Zwitserland gehad. Van zwaar was geen sprake. Ik niet en de fiets niets en de bagage niet.
Het zwabberen: dat het stuur wat heen en weer gaat en door de afdaling gaat dat steeds wilder. Het schijnt wel een bekend fenomeen te zijn, zag ik een keer in een fietsenblad in een artikel over een fietstest.
Damesfiets.quote:Op woensdag 19 juni 2013 23:07 schreef ultra_ivo het volgende:
alternatief kun je gaan dempen, dat doe je op de fiets door je knie tegen de zijkant van je bovenbuis te houden.
Een damesfiets is met bagage altijd instabiel. Die dingen zijn een constructietechnische nachtmerrie. Stevigheid van een vaatdoek.quote:Op donderdag 20 juni 2013 14:50 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Damesfiets.
Ik weet niet meer wat ik deed. In elk geval niet achterover hangen. Wel remmen, wat met de velgremmen niet zo goed ging op het korte maar wel vrij steile hellinkje.
Met de andere fietsen heb ik daar normaal nooit last van gehad. Alleen bij zwaar transport voel je voor en achter zwabberen, maar dat ligt voor de hand.quote:Op donderdag 20 juni 2013 15:37 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Een damesfiets is met bagage altijd instabiel. Die dingen zijn een constructietechnische nachtmerrie. Stevigheid van een vaatdoek.
alleen als ze krom zijnquote:Op donderdag 20 juni 2013 15:56 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Met de andere fietsen heb ik daar normaal nooit last van gehad. Alleen bij zwaar transport voel je voor en achter zwabberen, maar dat ligt voor de hand.
De semi-racefiets van Batavus heeft een mixte-frame, dat is wel stijf en de andere fietsen waren gewone fietsen.
Nu valt me in dat bij besneeuwde taluds voor en achterwiel moeite hebben in één spoor te rijden. Hebben herenfietsen dat ook?
Hè tassie, het gaat hier wel over RACEFIETSEN hoor. Kom dan achteraf niet aanzetten dat het je gebeurde met een 20 kg zware damesfiets van Halfords kwaliteit oid. Daarvoor moet je bij Mona van de Libelle wezen.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 11:10 schreef Teslynd het volgende:
Die open V-vorm zal wel bijgedragen hebben. Maar ik zal het wiel nog een keer controleren. Bedankt voor jullie info.
De bagage was een fietstas die je aan het achterrek hangt. En waarschijnlijk een stuurtasje.
Gewicht zegt niks over de stabiliteit. Geometrie, buiskwaliteit en vakmanschap van de bouwer zeggen veel.quote:
Ook grote merken bouwen baggerfietsen. De buiskwaliteit zegt veel meer dan het merk.quote:Op zondag 23 juni 2013 10:42 schreef Teslynd het volgende:
Iemand had het over Hallfords, 20 kg en ik zei dus dat de mijne een semi-racefiets van 14 kg is.
Halfords heeft ook merkfietsen. Sparta?
Hangt ook veel af van de kwaliteit van de fiets (betere merken behouden hun waarde meer), de staat van de onderdelen en de tijd van het jaar. Zo rond de Tour de France (nu dus) ligt de vraag, en dus ook de gemiddelde vraagprijs een stuk hoger dan in oktober bijvoorbeeld.quote:Op zondag 23 juni 2013 12:51 schreef RedFever007 het volgende:
Ik zat eens op MP te kijken en zag wel wat leuke fietsen staan maar vind de prijzen nog aan de hoge kant voor 2 a 3 jaar oude fietsen. Hoeveel schrijft een racefiets gemiddeld af ongeveer? is 50% dan realistisch?
Marktplaats of 2ehands.bequote:Op maandag 24 juni 2013 13:13 schreef IljoKeisseFan het volgende:
Hallo allemaal,
Ik wil graag een racefiets kopen voor vrije tijd, dus niet echt om er wedstrijden mee te gaan rijden. Mijn budget ligt ongeveer rond de 300 euro, dus weten jullie op welke sites ik dan het best kan zoeken?
Ik bedoelde eerlijk gezegd geen 2e hands..quote:
dat is geen racefiets, dat is een zwabber die er uit probeert te zien als een racefietsquote:Op maandag 24 juni 2013 13:55 schreef IljoKeisseFan het volgende:
[..]
Ik bedoelde eerlijk gezegd geen 2e hands..
Iemand ervaring met deze fiets of weet die er iets meer over:
http://www.matrabike.nl/F(...)tm_content=discarded
Dat is toch een Gazelle AB frame dacht ik? Prima fietsje zo te zien en gegarandeerd 10 x beter dan die Matra troep die ze met een gebogen stuurtje als racefiets proberen te slijten. Matra, zoiets als de Vos, maar dan in het goedkope segment.quote:Op maandag 24 juni 2013 14:38 schreef dop het volgende:
[..]
dat is geen racefiets, dat is een zwabber die er uit probeert te zien als een racefiets
rij dan rustig door op je oude dames of heren fiets en spaar tot je wel een racefiets kunt kopen
http://link.marktplaats.nl/667435255
Die matrabike dingen zijn echt pure bagger.quote:Op maandag 24 juni 2013 13:55 schreef IljoKeisseFan het volgende:
[..]
Ik bedoelde eerlijk gezegd geen 2e hands..
Iemand ervaring met deze fiets of weet die er iets meer over:
http://www.matrabike.nl/F(...)tm_content=discarded
volgens mij wel , foto beoordelen is altijd lastig , maar het lijkt mij een fietsje waar iemand altijd heel zuinig mee is geweest.quote:Op maandag 24 juni 2013 22:27 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Dat is toch een Gazelle AB frame dacht ik? Prima fietsje zo te zien en gegarandeerd 10 x beter dan die Matra troep die ze met een gebogen stuurtje als racefiets proberen te slijten. Matra, zoiets als de Vos, maar dan in het goedkope segment.
Prima fietsje voor een prima prijsquote:Op donderdag 4 juli 2013 10:22 schreef Murofuser het volgende:
Na een ruim jaar te hebben gefietst op een oude Giant Cadex 2 heb ik het virus te pakken en wil nu gaan voor een nieuwe fiets.
Nu ben ik al naar de plaatselijke fietsenboer geweest en heb een Cube Attempt (105 afgemonteerd) voorbeeld: http://www.fahrrad.de/fah(...)empt-rival/7723.html gereserveerd voor ¤750. Is dit een redelijke prijs. Of kan ik voor deze prijs bijvoorbeeld beter een nieuwe bulls harrier 1 aanschaffen? Of zijn er nog andere opties die ik over het hoofd zie?
Bedankt voor je antwoord. Ben al langs de FM geweest en is helemaal 105 afgemonteerd en zag er erg goed onderhouden uit. Daarnaast zaten er mavic wielen onder. Haal ook liever de Cube bij de FM (ipv fiets via internet) met het oog op service.quote:Op donderdag 4 juli 2013 12:19 schreef iScream. het volgende:
[..]
Prima fietsje voor een prima prijsDenk niet dat er veel verschil tussen deze en de Harrier1 zit, volgens mij zijn ze beide 105 afgemonteerd. Voor zover ik weet zit er op de Harrier goedkope Shimano wielen en op deze de goedkope Fulcrum wielen (is Campagnolo). Als de looks van beide frames je niks uitmaakt zou ik eerder voor de fiets met de Fulcrum wielen gaan (vind ik ook mooier dan die Shimano's), dus voor de Cube. Je weet zeker dat 'ie volledig 105 afgemonteerd is? Ik zie nog wel eens van die advertenties voorbij komen waar ze dat bij vermelden, maar waarbij vervolgens blijkt dat bijvoorbeeld alleen de achterderailleur 105 is.
Ow tweedehands haha, ik dacht al, 750 is wel verrekte goedkoop voor een nieuwe variant! Weet je wat voor Mavic wielen? Dat klinkt overigens wel logisch, eerste wat mensen vervangen aan dergelijke fietsen zijn de wielen! Is de maatstelling van het frame de juiste? Als de fiets in goede staat is, is het een prima prijsje hoor, je zult waarschijnlijk wel wat eerder de tandwielen o.i.d. moeten vervangen dan bij een nieuwe fiets, maar 105 is gelukkig niet 't duurste in onderhoud. Als je een nieuwe Bulls Harrier zou kopen, moet je eigenlijk al incalculeren dat je op niet al te lange termijn andere wielen nodig bent, dit was in ieder geval wel het geval bij de 2011 versie, rotwielen + waarschijnlijk zitten er op de 2e hands al pedalen, op een nieuwe niet. Kijk wel even of de pedalen wel de juiste zijn voor je schoenen, bij een goede FM kun je dit anders nog wel omruilen.quote:Op donderdag 4 juli 2013 12:22 schreef Murofuser het volgende:
[..]
Bedankt voor je antwoord. Ben al langs de FM geweest en is helemaal 105 afgemonteerd en zag er erg goed onderhouden uit. Daarnaast zaten er mavic wielen onder. Haal ook liever de Cube bij de FM (ipv fiets via internet) met het oog op service.
haha ja inderdaad tweedehands, was wel handig geweest dat erbij te vermelden. Weet helaas niet welke mavic wielen. Maar bedankt voor je hulp. Denk dat ik ga voor de Cube en probeer nog wat omtrent de prijs of wat dingen erbij te krijgen. Pedalen heb ik al.quote:Op donderdag 4 juli 2013 12:28 schreef iScream. het volgende:
[..]
Ow tweedehands haha, ik dacht al, 750 is wel verrekte goedkoop voor een nieuwe variant! Weet je wat voor Mavic wielen? Dat klinkt overigens wel logisch, eerste wat mensen vervangen aan dergelijke fietsen zijn de wielen! Is de maatstelling van het frame de juiste? Als de fiets in goede staat is, is het een prima prijsje hoor, je zult waarschijnlijk wel wat eerder de tandwielen o.i.d. moeten vervangen dan bij een nieuwe fiets, maar 105 is gelukkig niet 't duurste in onderhoud. Als je een nieuwe Bulls Harrier zou kopen, moet je eigenlijk al incalculeren dat je op niet al te lange termijn andere wielen nodig bent, dit was in ieder geval wel het geval bij de 2011 versie, rotwielen + waarschijnlijk zitten er op de 2e hands al pedalen, op een nieuwe niet. Kijk wel even of de pedalen wel de juiste zijn voor je schoenen, bij een goede FM kun je dit anders nog wel omruilen.
verkijk je niet zo op de 'maat'quote:Op zondag 7 juli 2013 15:15 schreef Billiebier het volgende:
Ik ben 1.80 en moet rond de maat 56-57 hebben
Laat die Trek maar staan. Zitten waarschijnlijk ook nog wel een paar (verborgen) hele goedkope onderdelen op, en die Gazelle ziet er puntgaaf uit. Die zou ik er zelf nog wel bij willen hebben om de winter door te raggen. Maar ik weet dat als het koud is, ik toch niet op de fiets stap.quote:Op zondag 7 juli 2013 15:15 schreef Billiebier het volgende:
Ik ben 1.80 en moet rond de maat 56-57 hebben
zadels zijn nogal persoonlijk, de een zweert bij fizik de ander vind het niks.quote:Op zondag 7 juli 2013 19:13 schreef LethalP het volgende:
Ik ben opzoek naar een nieuw zadel omdat bij mijn oude de zadelbrug verbogen is.
Ben erover aan het denken om een Fi'Zi:k te kopen, maar die zijn nogal prijzig!
Iemand die een idee heeft wat voor zadels qua kwaliteit in de buurt komen. (Fizik Antares)
Maar 56 is toch 56? Ik wil voor de Gazelle gaan maar moet wel ivm mijn rug de juiste maat hebbenquote:Op zondag 7 juli 2013 17:14 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
verkijk je niet zo op de 'maat'
het zijn qua zithouding twee compleet verschillende fietsen
Euhm. Je wilt een fiets om gewoon wat op te rijden, maar je wilt wel wedstrijden gaan fietsen?quote:Op zondag 7 juli 2013 21:34 schreef sonnyspek het volgende:
http://www.matrabike.nl/F(...)print-Road-Bike.aspx
Is dit niet iets? Hoeft niet erg goed te zijn maar gewoon waar je een beetje op kan fietsen.
Ik wil mischien wedstrijden gaan rijden, maar ik wil dan voor mij zelf trainen en niet bij een vereniging. Kan je dan gewoon lid worden van de KNWU en dan wedstrijden rijden? En kan dat, als je daar op 16 jarige leeftijd mee begint?
En om gewoon wat op te fietsen?quote:Op zondag 7 juli 2013 21:59 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Euhm. Je wilt een fiets om gewoon wat op te rijden, maar je wilt wel wedstrijden gaan fietsen?
Dan zou ik zeker geen Matra kopen, maar naar een fietsenmaker gaan en je daar laten adviseren.
Ook niet. Er is eigenlijk helemaal niets goed aan die fiets. Na 1 keer gooi je hem waarschijnlijk in de dichtstbijzijnde beek.quote:
Ja het probleem is dat ik niet veel geld heb.quote:Op zondag 7 juli 2013 22:02 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Ook niet. Er is eigenlijk helemaal niets goed aan die fiets. Na 1 keer gooi je hem waarschijnlijk in de dichtstbijzijnde beek.
Je kunt voor die prijs beter een leuke 2e hands kopen.
ja.. 56 is 56, maar als je 1 kant van een driehoek weet, hoe lang zijn dan de andere zijdes?quote:Op zondag 7 juli 2013 20:56 schreef Billiebier het volgende:
M
[..]
Maar 56 is toch 56? Ik wil voor de Gazelle gaan maar moet wel ivm mijn rug de juiste maat hebben
Nou ja ik ga van de week kijken bij de Gazelle, waar moet ik dan op letten qua lengte? Voeten moet toch net op de grond kunnen komen en armen moeten met een lichte knik onderstuur vast kunnen houden toch?quote:Op zondag 7 juli 2013 22:08 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
ja.. 56 is 56, maar als je 1 kant van een driehoek weet, hoe lang zijn dan de andere zijdes?
ik kan en ga, niet zeggen hoe JIJ lekker moet rijden, dat is namelijk een kwestie van smaak maar ga gerust op 20 fietsen rijden om een beetje idee te krijgen wat jij uberhaupt wilt..quote:Op zondag 7 juli 2013 22:24 schreef Billiebier het volgende:
[..]
Nou ja ik ga van de week kijken bij de Gazelle, waar moet ik dan op letten qua lengte? Voeten moet toch net op de grond kunnen komen en armen moeten met een lichte knik onderstuur vast kunnen houden toch?
Hangt er puur van af hoe jouw fietshouding is. In mijn geval kom ik net met beide tenen aan de grond als ik op het zadel zit. Dit zou je als vuistregel aan kunnen houden, waarbij uiteraard het zadel niet op zn laagst staat oid. Qua lengte is het, vind ik altijd, iets wat je gewoon moet uitproberen, hou je ervan om laag/diep te zitten, dan is bijvoorbeeld een langere stuurpen fijn, als je wat rechterop wilt zitten, dan een kortere etc. Voornamelijk persoonlijke voorkeur dusquote:Op zondag 7 juli 2013 22:24 schreef Billiebier het volgende:
[..]
Nou ja ik ga van de week kijken bij de Gazelle, waar moet ik dan op letten qua lengte? Voeten moet toch net op de grond kunnen komen en armen moeten met een lichte knik onderstuur vast kunnen houden toch?
dan is je fiets toch veuls te klein?quote:Op maandag 8 juli 2013 11:44 schreef iScream. het volgende:
[..]
Hangt er puur van af hoe jouw fietshouding is. In mijn geval kom ik net met beide tenen aan de grond als ik op het zadel zit. Dit zou je als vuistregel aan kunnen houden, waarbij uiteraard het zadel niet op zn laagst staat oid. Qua lengte is het, vind ik altijd, iets wat je gewoon moet uitproberen, hou je ervan om laag/diep te zitten, dan is bijvoorbeeld een langere stuurpen fijn, als je wat rechterop wilt zitten, dan een kortere etc. Voornamelijk persoonlijke voorkeur dus
Waarom laat je je niet opmeten bij een fietsspecialist. Deze zal de nauwkeurige meeting kunnen uitvoeren?quote:Op maandag 8 juli 2013 17:46 schreef Mykonos het volgende:
Vraagje: wat is de beste manier om de framemaat te bepalen? Ik kom op internet verschillende methodes tegen en geen van die berekeningen komt bij mij iig overeen met standaardtabellen. Dat laatste is dan wel weer te verklaren omdat ik volgens mij voor mijn lengte relatief korte benen heb.
Uiteraard, maar als je fiets niet fatsoenlijk is, dan irriteer je je alleen maar daar aan. Niet aan dat je een lekker stukje aan het klimmen bent.quote:Op zondag 7 juli 2013 22:05 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
Ja het probleem is dat ik niet veel geld heb.Is het ook mooi om gewoon zelf een berg te beklimmen met een fiets?
Is dit bijvoorbeeld een goeie?quote:Op maandag 8 juli 2013 20:56 schreef eentwee het volgende:
App + een draadloze Cateye (Strada double wireless)? Alle functionaliteit van een apparaat van 300¤ voor 100¤ zal niet gaan lukken.
Tja, het is een fiets van 400 euro. Of je iets meer of iets minder krijgt bij deze fiets van dit merk dan je normaal krijgt met 400 euro weet ik niet.quote:Op zondag 7 juli 2013 21:34 schreef sonnyspek het volgende:
http://www.matrabike.nl/F(...)print-Road-Bike.aspx
Is dit niet iets? Hoeft niet erg goed te zijn maar gewoon waar je een beetje op kan fietsen.
Ik wil mischien wedstrijden gaan rijden, maar ik wil dan voor mij zelf trainen en niet bij een vereniging. Kan je dan gewoon lid worden van de KNWU en dan wedstrijden rijden? En kan dat, als je daar op 16 jarige leeftijd mee begint?
als je met je benen bij de grond kan heb je een te kleine fiets hoorquote:Op dinsdag 9 juli 2013 08:26 schreef iScream. het volgende:
[..]
Hoezo dat? Je wilt toch niet dat je zadel op zn laagst staat? Dan is je frame te groot..
ja want men moet perse competatief gaan rijdenquote:Op dinsdag 9 juli 2013 16:12 schreef cafca het volgende:
Tja, ik ken jouw standpunt, Pandarus. Maar voor 400 euro koop je nieuw dus echt geen goede racefiets.
Dus: butframe + butwielen + butafmontage (service en bikefitting maar even buiten beschouwing gelaten).
Je hebt dan gewoon een combinatie van componenten waar op allemaal is beknibbeld op kwaliteit.
Ik kan me niet voorstellen dat je daar langer dan een jaar lang probleemloos op kunt rijden, en al zeker geen wedstrijden.
Koop je een tweedehands fiets voor die prijs, heb je in ieder geval een aantal kwaliteitscomponenten die wel jarenlang meegaan.
Dat sowieso.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 17:56 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
ja want men moet perse competatief gaan rijden
hij is 16, laat hem lekker fietsen
ja en 18jarigen willen nascar meerijdenquote:Op dinsdag 9 juli 2013 18:15 schreef cafca het volgende:
[..]
Dat sowieso.
Maar hij gaf zelf aan wedstrijden te willen fietsen
Ja daar zie ik maar van af dan.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 18:15 schreef cafca het volgende:
[..]
Dat sowieso.
Maar hij gaf zelf aan wedstrijden te willen fietsen
Dan kom je toch flink aan het trainen als je met die matra versnellingsafmontage een berg wilt gaan fietsen.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 19:09 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
Ja daar zie ik maar van af dan.Als het zo duur is. Toch vind ik fietsen in de bergen wel heel mooi om te gaan doen...
Dat is het ook. Maar niet per se goedkoper dan wedstrijden rijden.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 19:09 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
Ja daar zie ik maar van af dan.Als het zo duur is. Toch vind ik fietsen in de bergen wel heel mooi om te gaan doen...
Froome wint er de tour mee. Echt, de afgunst hier tov mindere fietsen is bizar. De tour de france is nu 100 jaar oud. Weet je hoeveel jaren van die 100 jaar men met fietsen gefietst heeft die minder zijn dan zo een 400 euro fiets van nu?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 19:39 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dan kom je toch flink aan het trainen als je met die matra versnellingsafmontage een berg wilt gaan fietsen.
waarom wil je een racefiets ? zet een krom stuur op de oude fiets van je oma , ben je voor 2 tientjes klaar.quote:Op woensdag 10 juli 2013 00:08 schreef Pandarus het volgende:
[..]
Froome wint er de tour mee. Echt, de afgunst hier tov mindere fietsen is bizar. De tour de france is nu 100 jaar oud. Weet je hoeveel jaren van die 100 jaar men met fietsen gefietst heeft die minder zijn dan zo een 400 euro fiets van nu?
Doet me denken aan gitaristen die alleen maar over gitaren, versterkers en effecten praten maar niet eens de moeite nemen te leren noten te lezen.
En als de persoon inderdaad 16 is, wat is er mis met een 16jarige die een racefiets van maar 400 euro heeft?
Tuurlijk, spaar voor de perfecte racefiets. Maar in de tussentijd als iemand maar 400 euro heeft, daar kun je ook gewoon mee fietsen hoor. Zolang de wielen niet vierkant zijn en zolang je niet het idee hebt dat een fiets van minder dan 2000 euro je te min is, kun je daar gewoon op fietsen.
Precies wat ik dacht, koop dan gewoon een oud fiets en zet er een sportief stuurtje op. Die matra is echt de grootste troep die er is, dat zijn fietsen die nog geen 200 euro zouden moeten kosten. Binnen no time is alles versleten, kraakt en piept alles, en hoppa, weggegooid geld, 2e hands krijg je er ook niks meer voor.quote:Op woensdag 10 juli 2013 06:17 schreef dop het volgende:
[..]
waarom wil je een racefiets ? zet een krom stuur op de oude fiets van je oma , ben je voor 2 tientjes klaar.
hoef je hiet ook niemand meer om zijn mening te vragen.
goede en goed bedoelde adviezen heb je duidelijk niet nodig
die 400 euro matra fiets is gewoon een kut fiets kun je lang lullen kun je kort lullen maar daar verander je niets aan.
tuurlijk mag jij een andere mening hebben , maar dat wil niet zeggen dat iedereen die anders vind geen recht op zijn mening heeft
quote:Op woensdag 10 juli 2013 00:08 schreef Pandarus het volgende:
[..]
Froome wint er de tour mee. Echt, de afgunst hier tov mindere fietsen is bizar. De tour de france is nu 100 jaar oud. Weet je hoeveel jaren van die 100 jaar men met fietsen gefietst heeft die minder zijn dan zo een 400 euro fiets van nu?
Doet me denken aan gitaristen die alleen maar over gitaren, versterkers en effecten praten maar niet eens de moeite nemen te leren noten te lezen.
En als de persoon inderdaad 16 is, wat is er mis met een 16jarige die een racefiets van maar 400 euro heeft?
Tuurlijk, spaar voor de perfecte racefiets. Maar in de tussentijd als iemand maar 400 euro heeft, daar kun je ook gewoon mee fietsen hoor. Zolang de wielen niet vierkant zijn en zolang je niet het idee hebt dat een fiets van minder dan 2000 euro je te min is, kun je daar gewoon op fietsen.
Volgens mij praten wij wat bij elkaar langs haha. Wat ik bedoel is dat wanneer je met beide tenen bij de grond kunt, je zadel niet op zn laagst moet staan, dan is de fiets gewoon te groot. Ik kan met mijn beide tenen bij de grond als mijn zadelpen zo'n 10-15 cm "uitsteekt", dan kun je uiteraard naar wens je zadel hoger/lager doenquote:Op dinsdag 9 juli 2013 17:54 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
als je met je benen bij de grond kan heb je een te kleine fiets hoorvan de grond naar je trapper is min 10cm
quote:Op woensdag 10 juli 2013 08:11 schreef iScream. het volgende:
[..]
Volgens mij praten wij wat bij elkaar langs haha. Wat ik bedoel is dat wanneer je met beide tenen bij de grond kunt, je zadel niet op zn laagst moet staan, dan is de fiets gewoon te groot. Ik kan met mijn beide tenen bij de grond als mijn zadelpen zo'n 10-15 cm "uitsteekt", dan kun je uiteraard naar wens je zadel hoger/lager doen
Vind ik die Gazelle beter. Moet alleen eens goed gepoetst worden.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 11:24 schreef dop het volgende:
http://link.marktplaats.nl/696315509
http://link.marktplaats.nl/693713104
Die ziet er ook prima uit, maar staat wel gereserveerd. Als dat voor het hoogste bod van 295,- is, is dat een prima deal lijkt me.quote:Op vrijdag 12 juli 2013 13:15 schreef byah het volgende:
Of deze?
http://link.marktplaats.nl/695536487
als je de vraagprijs bied ja maar die ocr kun je ook gewoon 300 op biedenquote:Op vrijdag 12 juli 2013 11:45 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Vind ik die Gazelle beter. Moet alleen eens goed gepoetst worden.
Maar zo te zien toch echt geen 58 cm frame, naar de huidige maatstaven gemeten, dacht ik.quote:
Dit klinkt als een klassieke frictieschakeling (dus zonder indexklikjes). Op je schakelhandel zit een stelschroef. Hiermee bepaal je de weerstand van het schakelen. ALs je deze aandraait beweegt de schakelhandel zwaarder, hij moet zo zwaar bewegen dat de veer in de derailleur de handel niet terug kan trekken.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 20:12 schreef DeVliegendeHollander het volgende:
Ik had nog een oude racefiets staan. Dus ik de derailleurs proberen af te stellen lukte redelijk. Alleen heb ik nu dat wanneer ik de achterderailleur op de grootste tandwiel zet hij binnen een paar tellen 1 á 2 tandwieltjes 'opschuift'. Enig idee hoe ik dat op kan lossen?
als het frame je bevalt dan zou ik inderdaad een groep kopenquote:Op woensdag 17 juli 2013 14:53 schreef Mithras82 het volgende:
Ik heb een oude jan janssen tdf uit 2000 die ik heb omgebouwd naar singlespeed. Ik wil weer iets serieuzer gaan fietsen. En dus wil ik de fiets weer voorzien van een groepsset. Het gaat om een op maat aangemeten 7005 frame welke inmiddels 13 jaar oud is dus. Maar ik ben er nooit mee gevallen en harde klappen heeft het frame ook nooit gehad.
Nieuw 105 setje en gaan? Of een nieuwe fiets wat raden jullie aan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |