Juist vanwege de prijs-kwaliteit is het wel aan te raden. Hoe hoger je komt, hoe slechter qua prijs-kwaliteit. We hebben het hier over iemand die voor het eerst een racefiets koopt en een budget heeft van 600 euro.quote:Op maandag 17 juni 2013 07:44 schreef cafca het volgende:
Tja, en toch zou ik niemand die groepen aanraden, gezien de prijs/kwaliteitsverhouding. Krijg je op een gegeven moment toch spijt van.Voor dat budget zou ik dan adviseren om op zoek te gaan naar een scherpe aanbieding met Tiagra of een 2e hands fiets, al is dat voor dames idd wel lastiger
An, hier hebben we een echte Sora fanboy. Doorgaan, vooral doorgaan zou Barry Stevens zeggen. Maar veel meer onzin dan dit lees je toch niet vaak. En goede en slechte afstellingen met elkaar vergelijken...... Een Campa super record rammelt ook hoor wanneer die niet goed afgesteld staat.quote:Op maandag 17 juni 2013 14:10 schreef Pandarus het volgende:
Tja dat is natuurlijk onzin omdat het steeds meer geld kost om een betere gruppo te maken. En beter betekent vooral lichter. Daar zit hem het grootste prijsverschil.
Verder schakelt een goed afgestelde 2300 beter dan een slecht afgestelde Tiagra. En met tweedehands heb je nu eenmaal geen afstelling, service, etc.
Als een Sora echt goed afgesteld is schakelt deze niet zoveel minder dan een Ultegra. Alleen is men soms nogal wat lui in het goed afstellen van een Sora tov het afstellen van een Ultegra 'want het is maar een Sora'.
Afstelling van de fiets is veel belangrijker dan schakelen. Ik heb zelf genoeg ritjes waar ik maar twee keer schakel. Twee keer omhoog schakelen als ik begin met fietsen en twee keer naar beneden als ik weer thuis ben.
Een fiets waar je niet fijn op zit daar fiets je gewoonweg veel minder op.
En voor 600 euro koop je nu eenmaal niet een fiets met Tiagra of beter.
Als je nu maar 600 euro uit wilt geven en je denkt daar de komende jaren serieus mee te kunnen fietsen zonder op een gegeven moment iets beters te willen kopen, tja dat is een andere discussie.
Voor 1000 tot 1500 euro koop je de beste racefiets die geld kan kopen. Geef je meer uit dan is dat luxer, lichter, en bling'ier, maar niet beter. Met 600 euro koop je een fiets die gewoon iets minder is. Maar dan betaal je ook een stuk minder voor.
Als een persoon dan alsnog een budget van 600 euro heeft dan zal daar wel een reden voor zijn.
En dat is zeker wel begrijpelijk als deze persoon nog nooit op een racefiets gezeten heeft.
Wat de beste optie voor deze persoon is kan ik niet zeggen. Maar het is onzinnig om een nieuwe fiets met 2300 of sora per definitie uit te sluiten.
Of iemand spijt gaat krijgen van het uitgeven van maar 600 euro ipv 1500 euro, dat kunnen zowel jij als ik niet zeggen.
Mensen die 105 of Ultegra gewend zijn en nog nooit op een fiets met Sora gezeten hebben zijn altijd verrast dat he niet zo slecht is als ze zich voorgesteld hadden. Google het maar na.
Oeps, je bedoelde zeker 3 kilo? En die hoeft echt geen 7000 euro te kosten hoor. Nog niet de helft. Maar zelfs van ervaringsdeskundigen neem jij nog niets aan zo te horen. En fietsen waar jij het over hebt wegen tegen de tien kg. Voor minder dan 2K koop je echt een fiets van onder dan 8 kg.quote:Op maandag 17 juni 2013 17:03 schreef Pandarus het volgende:
Gast, check de context.
Dura-ace gaat half zo lang mee als Sora.
Voor 7000 euro heb ik een motor. Reken maar dat ik dan harder ga. Het is echt onzin om een fiets van 7000 euro te kopen omdat die 200 gram lichter is.
Dus alleen om dat het lichter is is het duurder? Naaldlagers ipv kogels dat maakt niet uit? PD staal of duurzaam gesmeed alu zonder flex maakt ook niks uit? en of je nu 8 grove kransjes hebt met een brakke ketting of een verfijnde soepel schakelende ketting ook niet?quote:Je hebt gewoon geen idee waar je het over hebt. Een Sora of 2300 slijt niet sneller dan een Tiagra of 105. Een Dura-ace trouwens, die gaat ongeveer half zo lang mee als de goedkopere afmontage.
Dus een FM repareert op stelt af alleen die fietseen die hij zelf verkocht heeft?quote:Als je op marktplaats een tweede hands tiagra koopt dan heb je geen winkel waarbij je die af kunt laten stellen. Dus waarom zou die tweedehands dan beter zijn dan een nieuwe Sora?
Dus een duurdere groep rijdt niet fijner dan een Shimano 2300 om eens wat te noemen?quote:Echt winkelverkoper-onzinpraat dit. Die gruppo's zijn ontworpen voor wedstrijdfietsers en daarom zijn ze beter. Dus vooral voordeel in dat ze lichter zijn. Daar gaat het meeste geld in zitten. Niet in duurzaamheid oid. Het gaat om marginal gains. Daarom zijn de afmontages in de hogere segmenten vooral 'beter', beter voor wedstrijdfietsers en serieuze amateurs.
Al bijna hetzelfde...... Ja zo gaat dat meestal. Zelfs bij Campa waar de huidige Chorus de Record van een paar jaar geleden was.quote:Verder is de 2013 Sora al bijna hetzelfde als Tiagra van een paar jaar geleden geleden. Het grootste verschil zit hem in die duimknop die er nu bij beide niet meer is.
Het zijn echt gewoon grotendeels dezelfde ontwerpen en ze zijn allemaal even duurzaam.
Ga eens bij een club fietsen, en dan zal er echt geen commentaar geleverd worden maar als je al die karretjes uit een hoger segment ziet, ........ moet je je daar vooral niet aan storen.quote:Het is echt onzin om te zeggen dat iemand die voor het eerst een racefiets koopt zich gaat irriteren aan dat hij of zij 'maar Sora' heeft.
Lees je wel? En wat maakt die 2 kilo uit? Ik wil best wel wat ervaringen van mensen horen, ervaringen maken je nog niet tot deskundige, maar jij komt hier even blaten zonder de context te lezen of te weten waar je het over hebt.quote:Op maandag 17 juni 2013 17:17 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Oeps, je bedoelde zeker 2 kilo? En die hoeft echt geen 7000 euro te kosten hoor. Nog niet de helft. Maar zelfs van ervaringsdeskundigen neem jij nog niets aan zo te horen.
Leugenaar. Dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg dat ze vooral duurder zijn omdat de onderdelen lichter moeten zijn. Dat Sora zo versleten is is gewoon onzin. Oudere Sora's fietsen na 20 000 km nog gewoon rond.quote:Dus alleen om dat het lichter is is het duurder? Naaldlagers ipv kogels dat maakt niet uit? PD staal of duurzaam gesmeed alu zonder flex maakt ook niks uit? en of je nu 8 grove kransjes hebt met een brakke ketting of een verfijnde soepel schakelende ketting ook niet?
Ja. Tenzij je er speciaal voor betaald. Maar wat is dan het nut van een tweedehands?quote:Dus een FM repareert op stelt af alleen die fietseen die hij zelf verkocht heeft?
Jawel, maar de vraag is maar of iemand die nog nooit op een racefiets gezeten heeft het verschil tussen een 2300 en een Sora of een Tiagra en een 105 merkt. Verder schakel je in Nederland nauwelijks dus duurzaamheid is veel belangrijker dan hoe fijn het schakelt.quote:Dus een duurdere groep rijdt niet fijner dan een Shimano 2300 om eens wat te noemen?
Wat is een Skodia?quote:Al bijna hetzelfde...... Ja zo gaat dat meestal. Zelfs bij Campa waar de huidige Chorus de Record van een paar jaar geleden was.
Dus allemaal even duurzaam en het loopt en schakelt allemaal even soepel. Ja? Een Skodia Fabia brengt je ook (bijna) overal maar ik rij toch liever 1000 km in eeen iets hoger segment.
Lekker belangrijk wat iemand vindt met een fiets van 7000 euro met z'n electrische dura ace. Zijn vaak ook de gasten met 10 kg overgewicht.quote:Ga eens bij een club fietsen, en dan zal er echt geen commentaar geleverd worden maar als je al die karretjes uit een hoger segment ziet, ........ moet je je daar vooral niet aan storen.
wat verwacht je dan eigenlijk voor advies als je een ervaren fietser om advies vraagt?quote:Op maandag 17 juni 2013 17:35 schreef Pandarus het volgende:
Tja, mensen reflecteren alles op zichzelf. Voor hun is 105 de sweet spot qua prijs-kwaliteit. En dat adviseren ze dan ineens ook anderen want 'ga maar eens 45 km/h', tja...
ik kom zelf uit mtb/bmx en mijn eerste maanden op een roadbike was toch wel heeeeel anders, en elke dag bijna wel een paar cm glijden in de bochtenquote:Op maandag 17 juni 2013 02:55 schreef Pandarus het volgende:
Ik heb zelf nog nooit gehad dat ik over een tak ofzo heen ging en dat dat een probleem gaf vanwege dunne banden.
gewoon elk jaar nieuwe fiets?quote:Op maandag 17 juni 2013 20:41 schreef Pandarus het volgende:
10 000 km mee fietsen (wel een paar keer de ketting vervangen). En voor een fiets van 600 euro is dat best acceptabel.
er is een wereld van verschil tussen eerlijk en opjectiefquote:Op maandag 17 juni 2013 20:41 schreef Pandarus het volgende:
As we hier niet bereid zijn om mensen een eerlijk en serieus advies te geven kunnen we hier beter een slotje op doen.
wat is daar dan in eens zo logisch aan, zijn er dan toch wel degelijk verschillen die er toe doen , en kan een hoger groepje ook voor een beginner best intresant zijn?quote:Liever Sora dan 2300 natuurlijk, maar dat is logisch.
De afmontage is dan ook veel belangrijker dan het frame... Al heb je nog een frame van 10.000 euro, zet er linglongs onder, en het fietst als een zwabber.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 17:21 schreef Life2.0 het volgende:
gewoon kijken voor een tweedehands, elke fiets is goed genoeg voor wat recreatief gebruik, racefietsers zijn nou zeikerige watjes die meer geven om het labetje dan harder trappen
Ik heb een jaren 80 batavus en een moderne duizenden euro kostende carbon fiets..
Rijd die carbon fiets nou echt zo veel beter? Alleen met lange ritten en superrrrstrak afvalt, anders pak ik gewoon de oude zware stalen roestbak, je moet nog steeds trappen om vooruit te komen
Ben ik niet mee eens; een frame maakt of breekt je fiets, bevalt je stem of vork niet, vervang je hem, ketting versleten, vervangen, maar als je frame niet lekker rijd; einde verhaalquote:Op dinsdag 18 juni 2013 18:29 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
De afmontage is dan ook veel belangrijker dan het frame... Al heb je nog een frame van 10.000 euro, zet er linglongs onder, en het fietst als een zwabber.
Vandaar dat er ook hier altijd advies wordt gedaan om naar de afmontage te kijken, niet naar het frame.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |