abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 8 juni 2013 @ 08:47:19 #76
401891 iScream.
Cold as ice!
pi_127548833
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 08:42 schreef muzas het volgende:
Nou jah, kan ook wel.. Ken het verloop van die 14-28 cassette niet, maar stel dat ie er ook een 24 in heeft zitten, rijd je met een cadans van 90, op de 52-24 ongeveer 25 km/h.

Maar dan had je wellicht beter voor kunnen schakelen :P
Hoef je in ieder geval geen bel te kopen, krrrrrrrr :D
  zaterdag 8 juni 2013 @ 10:26:35 #77
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_127549949
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 22:39 schreef eentwee het volgende:

[..]

De eenduidige conclusie moet dan ook zijn dat de meeste fietsenmakers je maar wat aansmeren. Treurig maar waar. Ik ken er maar weinig die geen onzin verkondigen.
Ze verkopen nu eenmaal het liefst wat ze op voorraad hebben. Ik heb over fietsen nog nooit grotere onzin gehoord dan van FM's. En eigenlijk kom ik ook nooit bij die bruto prijzen verkopers. Daarvoor zijn webshops natuurlijk een zegen. Al maken die zich soms ook belachelijk wanneer ze een setje Racing 1 staan aan te bieden voor 1049 euro terwijl die elders op het net open en bloot voor 649 wordt aangeboden, en dat bij meerdere shops.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  zaterdag 8 juni 2013 @ 10:32:06 #78
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_127550015
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 22:09 schreef muzas het volgende:
Ik geloof dat ik steeds tevredener wordt met mijn keuze voor een 50/39/30 met 12-28.

Kan dat hier op het vlakke dan eventueel aanpassen met een 11-25.

Niet dat ik snel in de alpen zal fietsen. Maar ben wel zwaar en slecht getrained :P En wil volgend jaar toch wel bijv. de AGR en wellicht la chouffe classic doen.
Voor het vlakke is het veel belangrijker om te zien bij welke cassette tandwielen en middenblad voor, je een zo recht mogelijke ketting lijn hebt. Dat bepaalt voor mij veel meer welke cassette ik hier op het vlakke wil monteren. Zo hou ik niet van een cassette waar geen kransje 18 in zit want ik vind het verschil tussen een 19 en een 17 net te groot om lekker door te kunnen blijven trappen. En dat zowel op het buiten als binnenblad.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_127550083
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 10:32 schreef buzz1291 het volgende:

[..]

Voor het vlakke is het veel belangrijker om te zien bij welke cassette tandwielen en middenblad voor, je een zo recht mogelijke ketting lijn hebt. Dat bepaalt voor mij veel meer welke cassette ik hier op het vlakke wil monteren. Zo hou ik niet van een cassette waar geen kransje 18 in zit want ik vind het verschil tussen een 19 en een 17 net te groot om lekker door te kunnen blijven trappen. En dat zowel op het buiten als binnenblad.
Ben ik wel met je eens idd. Heb nu een 12-27 en nu ligt de ketting netjes recht als ik de 39 gebruik. Herken het gat tussen 19 en 17 wel ja. Vandaar ook het 'eventueel' in mijn eerdere post. Eerst maar eens kijken hoe het werkt met de cassette die er bij zit.
pi_127552296
Kan iemand mij aan een grote wielerzaak helpen, het liefst in de buurt van Twente?

Buiten de regio zit ik aan Vos bij Amsterdam te denken, maar daar lees ik nou niet de beste ervaringen over..

Iemand een suggestie?
pi_127557786
net weer even bij wat fietsenboeren rondgekeken en dat shimano en koga spul is me toch ff te duur, Nu zag ik ook een aantal keer het merk sensa voorbijkomen en dat zag er wel goed uit. Is dat een beetje bekend/goed/betrouwbaar?
There are only 151 Pokémon.
pi_127557902
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 08:42 schreef muzas het volgende:
Nou jah, kan ook wel.. Ken het verloop van die 14-28 cassette niet, maar stel dat ie er ook een 24 in heeft zitten, rijd je met een cadans van 90, op de 52-24 ongeveer 25 km/h.

Maar dan had je wellicht beter voor kunnen schakelen :P
Wat is een cadans?
pi_127557930
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 16:38 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Wat is een cadans?
Omwenteling van je trapas per minuut. :)
pi_127558018
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 16:39 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Omwenteling van je trapas per minuut. :)
Dank je. Toen ik die fiets kocht, was er net veel informatie over. Waarschijnlijk om meer mensen op de fiets te krijgen. Tegenwoordig is er natuurlijk nog veel meer informatie, maar te veel te gelijk en door elkaar. En de oude info ben ik kwijt. Nu valt me in, dat randonneurs toen zo duur waren doordat ze van carbon waren en dat was toen bijzonder.

En wat is voorschakelen precies?
pi_127558088
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 16:42 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Dank je. Toen ik die fiets kocht, was er net veel informatie over. Waarschijnlijk om meer mensen op de fiets te krijgen. Tegenwoordig is er natuurlijk nog veel meer informatie, maar te veel te gelijk en door elkaar. En de oude info ben ik kwijt. Nu valt me in, dat randonneurs toen zo duur waren doordat ze van carbon waren en dat was toen bijzonder.

En wat is voorschakelen precies?
Het wisselen van tandwiel op trapas. :)

Schakelen op je tandwielen aan de voorkant dus.
pi_127558149
Dat was mijn eerste gedachte, maar toen viel me de mogelijkheid van gefaseerd schakelen in.
Nee, vanwege rug- en beenproblemen bevalt fietsen op dat blad van 52 tandjes het beste.

Een paar jaar geleden bleken die van 42-52 weer terug te zijn. Voor welke fietsen was dat dan?
pi_127558349
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 16:47 schreef Teslynd het volgende:
Dat was mijn eerste gedachte, maar toen viel me de mogelijkheid van gefaseerd schakelen in.
Nee, vanwege rug- en beenproblemen bevalt fietsen op dat blad van 52 tandjes het beste.

Een paar jaar geleden bleken die van 42-52 weer terug te zijn. Voor welke fietsen was dat dan?
Dat maak je jezelf alleen maar wijs. Doordat je maar een lage cadans hebt, staat je ketting ook superscheef waarschijnlijk. Je kunt beter voor op het kleinere tandwiel rijden en achter ook wat kleiner. Dan kun je met dezelfde cadans fietsen waarschijnlijk. En je ketting staat minder scheef en slijt daardoor minder. :)

Nu rijd je gewoon voor heel groot en achteren heel groot. Dat is gewoon een slechte rijstijl en totaal niet relevant voor rug en been problemen.
pi_127558501
Met het kleine voorblad moet je zelf je bovenbenen optillen. Daar ligt voor mij het probleem: heel vaak moeten optillen. Dan ben ik snel verzuurd.
pi_127558602
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 17:01 schreef Teslynd het volgende:
Met het kleine voorblad moet je zelf je bovenbenen optillen. Daar ligt voor mij het probleem: heel vaak moeten optillen. Dan ben ik snel verzuurd.
Onzin. Een cadans van 60 met een snelheid van 25 km/h kun je op zowel het grote als kleine blad rijden voor. Alleen een kwestie van het goede tandwiel achter kiezen.

Je maakt geen omwenteling meer, dus ook echt geen extra kracht met optillen benodigd. Dit zit echt tussen je oren en is gewoon pure nonsens. :)

Zoek maar eens uit wat je precies voor tandwielen hebt voren en achter, dan kun je het via ritzelrechner uitrekenen, of je zet het hier neer en dan reken ik het wel uit voor je.
pi_127558774
Ik heb alleen de voorbladen nageteld. De achterste lukt niet, ben ik ook nooit aan begonnen.
Maar natuurlijk verzin ik het niet dat ik gelijk verzuurd ben, dat is gewoon een defect van me en daardoor heb ik weinig aan de gewone verkoopverhalen. Bij ervaringsverhalen kan ik een betere inschatting maken.
pi_127558965
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 17:11 schreef Teslynd het volgende:
Ik heb alleen de voorbladen nageteld. De achterste lukt niet, ben ik ook nooit aan begonnen.
Maar natuurlijk verzin ik het niet dat ik gelijk verzuurd ben, dat is gewoon een defect van me en daardoor heb ik weinig aan de gewone verkoopverhalen. Bij ervaringsverhalen kan ik een betere inschatting maken.
Toch is het onmogelijk dat als je in de praktijk evenveel energie moet verbruiken je op de ene manier sneller verzuurt raakt dan op de andere manier. Dan is het echt een psychisch probleem en geen fysiek probleem.

Nogmaals, zie dat je weet wat voor tandwielen je hebt en het is perfect uit te rekenen.

52x22 is hetzelfde als 39x17 namelijk.
pi_127559405
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 17:19 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Toch is het onmogelijk dat als je in de praktijk evenveel energie moet verbruiken je op de ene manier sneller verzuurt raakt dan op de andere manier. Dan is het echt een psychisch probleem en geen fysiek probleem.

Nogmaals, zie dat je weet wat voor tandwielen je hebt en het is perfect uit te rekenen.

52x22 is hetzelfde als 39x17 namelijk.
Het gaat niet om de energie maar om de beweging.
pi_127559455
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 17:38 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Het gaat niet om de energie maar om de beweging.
Welke beweging? Die 60 omwentelingen per minuut? Dat kost evenveel energie bij 25 km/h als je dezelfde tandwielverhouding hebt. En dat kan zowel met het grote als kleine tandwiel voren...
pi_127559477
Nee, wat ik al meerdere malen zei: je moet bij het lichte trappen je bovenbenen meer opheffen. Daarvan krijg ik dan al snel krampbenen. Op het grote voorblad heb ik daar geen last van.
pi_127559510
Ter vergelijking: zwemmen kon ik pas sinds de extra verwarmde zwembaduren. Hoe het moest had ik al veel eerder geleerd maar nooit kunnen toepassen. In feite kan ik dus niet zwemmen.
pi_127559536
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 17:42 schreef Teslynd het volgende:
Nee, wat ik al meerdere malen zei: je moet bij het lichte trappen je bovenbenen meer opheffen. Daarvan krijg ik dan al snel krampbenen. Op het grote voorblad heb ik daar geen last van.
Nogmaals, dat is onzin. Als je evenveel omwentelingen moet maken om dezelfde snelheid te hanteren, dan maakt het niet uit welk tandwiel dat je voren gebruikt. Het gaat om de verhouding van voren met achter. Er dan helemaal geen sprake van "lichter" trappen. En als je dat gevoel wel hebt, dan is dat psychisch.
pi_127559552
Nou ja, als jij dat wil blijven denken. In elk geval bedankt voor je uitleg.
pi_127559588
Een voorbeeld:

http://www.gear-calculato(...)S&TF=70&UF=2099&SL=2

Als je goed kijkt, dan zie je dat bij een cadans van 70 en een snelheid van 25 km/h ik 3 versnellingen kan kiezen: de 52x19, de 39x14 of de 30x11. Allemaal moet je dan precies dezelfde kracht zetten voor precies dezelfde snelheid met precies dezelfde cadans. Geen enkele versnelling trapt zwaarder of lichter omdat de verhouding hetzelfde is (2.75 ongeveer).

39x14 is dan het beste aangezien de ketting het minst scheef ligt dan.
  zaterdag 8 juni 2013 @ 17:53:57 #99
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_127559711
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 17:45 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Nogmaals, dat is onzin. Als je evenveel omwentelingen moet maken om dezelfde snelheid te hanteren, dan maakt het niet uit welk tandwiel dat je voren gebruikt. Het gaat om de verhouding van voren met achter. Er dan helemaal geen sprake van "lichter" trappen. En als je dat gevoel wel hebt, dan is dat psychisch.
Er zijn mensen die het nooit zullen snappen. Hetzelfde als ze lopen te gillen dat ze een triplo mottuh omdat dat lichter fietst. Dan vraag je wat rij je dan achter, en dan zeggen ze 30. Als je dan voorrekent dat 34x34 echt hetzelfde is als 30x30, geloven ze je niet. Wanneer je er dan bij vertelt dat ze ook een andere linker shifter en voorderrie nodig hebben, begint er iets te dagen. In hun portemonnee dan waarschijnlijk.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_127561112
Snap het niet.

Hoe hoger het verzet, hoe harder je op de trappers moet drukken. Hoe meer spierkracht er nodig is. Hoe hoger de cadens hoe meer je de inspanning van de spieren uitspreidt over meer tijd. Als je heel zwaart trapt heb je kortere krachtexplosies.
Met een hogere cadens vaker per minuut een kleinere krachtsinspanning.

Verder kun je inderdaad met verschillende tandwielen hetzelfde of bijna hetzelfde verzet draaien. Dat maakt qua cadens en snelheid niets uit, maar bij een van de twee zal de ketting veel beter liggen.

Verder is er met een ratio 1:1 natuurlijk niets te rekenen.

Dus ja, als je weet dat je 25 km/h gaat en het zijn normale omstandigheden dan kun je met zo een calculator zien welke versnellingen handig zijn. En ook voor amateurs is het beter om normaal met een hogere candens te fietsen. Je hoeft echt niet per se tegen de 100 rpm aan te fietsen. Maar 80 is wel handig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')