Klopt. Maar ik wil gewoon stellen dat een triple niet zonder meer het beste is voor de bergen. Dat is veel meer afhankelijk van je cassette.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 21:45 schreef eentwee het volgende:
@RB66 Nee want er zijn genoeg mensen voor wie 34/30 te zwaar is. En 30/30 of 28/30 is dan een stuk lichter. Met een triple heb je meer flexibiliteit en als je eenmaal een compact hebt kun je weinig anders dan naar boven stoempen.
Is waar, het is ook heel zwaar. Zeker als je meerdere keren omhoog moet. Maar hoeveel vermogen je ook trapt, je trapt beter met een hogere cadens. Kwestie van schakelen totdat je laag genoeg zit.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 21:49 schreef eentwee het volgende:
Jep, veelal een compactje aangesmeerd gekregen want "hetzelfde bereik als met een triple!". Er doen natuurlijk ook veel mensen aan mee die weinig getraind hebben of fysiek beperkt zijn.
Ik denk dat zeker 95% van wat ik heb zien fietsen bij AD6 met een triple reed. Heb wel een hoop mensen met een 25 cassette in de problemen gezien...quote:Op vrijdag 7 juni 2013 21:47 schreef Pandarus het volgende:
Ik zag op tv met Alpe d'HuZes bijna iedereen omhoog gaan met een te groot verzet. Weet niet hoeveel van hen een 34x28 aan het rondtrappen waren dat voor hen te groot was.
Maar dat kun je dan weer compenseren met een 32 achter. Maar wie heeft dat?
Toen mijn oude semi-racefiets nog goed was, zat ik vrijwel altijd op het buitenblad van 52. Samen met de zithoek van dal model en het race-stuur met stadsremmen (dus niet diep bukken of ver reiken), is dat voor mij met mijn beperkingen ideaal. En natuurlijk het lichtgewicht. Dat was niet voor racen en ook niet voor echt lange afstanden, maar voor een plezierig doorrijden over afstanden van 30 tot 60 km. Alleen in een goede groep kon ik verder en harder.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 15:11 schreef Pandarus het volgende:
Qua tandwielen, een 52 buitenblad is echt iets dat je alleen tijdens het sprinten, meetrappen tijdens het afdalen en sterke wind mee gebruikt. Het is iets dat erg handig is als je een prof bent en in een massasprint zit. Een 50 buitenblad is vaak handiger.
53-39 of 52-38 zijn standard.
(...)
Als je in bergachtig gebeid woont zou je normaal altijd voor een compact moeten gaan.
Dat is 50-34.
(...)
Bijna niemand zal dus een 52 of 53 nodig hebben of lekker vinden. Vraag is dan dus of 50/34 of 50/39(/30).
(...)
En voor de mensen die in Limburg wonen is het natuurlijk ook anders.
Ja, dat waren dus waarschijnlijk mensen die zo'n standaard fiets met triple aangesmeerd hebben gekregen "want dat is goed voor in de bergen"quote:Op vrijdag 7 juni 2013 21:59 schreef eentwee het volgende:
30/25 is ook helemaal niet zo licht. 30/30 scheelt 20%. 20% in cadans (bij dezelfde snelheid) of snelheid (bij dezelfde cadans) is echt veel.
Dan denk ik dat je inderdaad een goede keuze hebt gemaakt. Op de Keutenberg kun je een 30-28 ook wel gebruiken, en op het vlakke rijd je tot een km of 35 prima op een 39 middenblad.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 22:09 schreef muzas het volgende:
Ik geloof dat ik steeds tevredener wordt met mijn keuze voor een 50/39/30 met 12-28.
Kan dat hier op het vlakke dan eventueel aanpassen met een 11-25.
Niet dat ik snel in de alpen zal fietsen. Maar ben wel zwaar en slecht getrainedEn wil volgend jaar toch wel bijv. de AGR en wellicht la chouffe classic doen.
De eenduidige conclusie moet dan ook zijn dat de meeste fietsenmakers je maar wat aansmeren. Treurig maar waar. Ik ken er maar weinig die geen onzin verkondigen.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 22:03 schreef cafca het volgende:
[..]
Ja, dat waren dus waarschijnlijk mensen die zo'n standaard fiets met triple aangesmeerd hebben gekregen "want dat is goed voor in de bergen"
Ik ben met een 30/25 de mur van Huy opgefietst, maar op de Alpe was ik toch wel blij met mijn 28 tandjes...
Ze zullen een algemeen standaardverhaal afsteken.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 22:39 schreef eentwee het volgende:
[..]
De eenduidige conclusie moet dan ook zijn dat de meeste fietsenmakers je maar wat aansmeren. Treurig maar waar. Ik ken er maar weinig die geen onzin verkondigen.
Wat voor cadens trap je dan? Want met een 52 en een niet al te groot achtertandwiel met 90 rpm ga je behoorlijk hard. Zo 40 km/h denk ik.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 22:02 schreef Teslynd het volgende:
Toen mijn oude semi-racefiets nog goed was, zat ik vrijwel altijd op het buitenblad van 52.
Huh?quote:Op zaterdag 8 juni 2013 00:37 schreef Teslynd het volgende:
Deze fiets niet. Alleen bij het starten en dan draaien de pedalen rustig rond. Wel viel het me gelijk op dat je meer met de grote spieren fietst.
Mogelijk dat het daardoor niet aanvoelt als zwaar fietsen.
Hoef je in ieder geval geen bel te kopen, krrrrrrrrquote:Op zaterdag 8 juni 2013 08:42 schreef muzas het volgende:
Nou jah, kan ook wel.. Ken het verloop van die 14-28 cassette niet, maar stel dat ie er ook een 24 in heeft zitten, rijd je met een cadans van 90, op de 52-24 ongeveer 25 km/h.
Maar dan had je wellicht beter voor kunnen schakelen![]()
Ze verkopen nu eenmaal het liefst wat ze op voorraad hebben. Ik heb over fietsen nog nooit grotere onzin gehoord dan van FM's. En eigenlijk kom ik ook nooit bij die bruto prijzen verkopers. Daarvoor zijn webshops natuurlijk een zegen. Al maken die zich soms ook belachelijk wanneer ze een setje Racing 1 staan aan te bieden voor 1049 euro terwijl die elders op het net open en bloot voor 649 wordt aangeboden, en dat bij meerdere shops.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 22:39 schreef eentwee het volgende:
[..]
De eenduidige conclusie moet dan ook zijn dat de meeste fietsenmakers je maar wat aansmeren. Treurig maar waar. Ik ken er maar weinig die geen onzin verkondigen.
Voor het vlakke is het veel belangrijker om te zien bij welke cassette tandwielen en middenblad voor, je een zo recht mogelijke ketting lijn hebt. Dat bepaalt voor mij veel meer welke cassette ik hier op het vlakke wil monteren. Zo hou ik niet van een cassette waar geen kransje 18 in zit want ik vind het verschil tussen een 19 en een 17 net te groot om lekker door te kunnen blijven trappen. En dat zowel op het buiten als binnenblad.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 22:09 schreef muzas het volgende:
Ik geloof dat ik steeds tevredener wordt met mijn keuze voor een 50/39/30 met 12-28.
Kan dat hier op het vlakke dan eventueel aanpassen met een 11-25.
Niet dat ik snel in de alpen zal fietsen. Maar ben wel zwaar en slecht getrainedEn wil volgend jaar toch wel bijv. de AGR en wellicht la chouffe classic doen.
Ben ik wel met je eens idd. Heb nu een 12-27 en nu ligt de ketting netjes recht als ik de 39 gebruik. Herken het gat tussen 19 en 17 wel ja. Vandaar ook het 'eventueel' in mijn eerdere post. Eerst maar eens kijken hoe het werkt met de cassette die er bij zit.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 10:32 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Voor het vlakke is het veel belangrijker om te zien bij welke cassette tandwielen en middenblad voor, je een zo recht mogelijke ketting lijn hebt. Dat bepaalt voor mij veel meer welke cassette ik hier op het vlakke wil monteren. Zo hou ik niet van een cassette waar geen kransje 18 in zit want ik vind het verschil tussen een 19 en een 17 net te groot om lekker door te kunnen blijven trappen. En dat zowel op het buiten als binnenblad.
Wat is een cadans?quote:Op zaterdag 8 juni 2013 08:42 schreef muzas het volgende:
Nou jah, kan ook wel.. Ken het verloop van die 14-28 cassette niet, maar stel dat ie er ook een 24 in heeft zitten, rijd je met een cadans van 90, op de 52-24 ongeveer 25 km/h.
Maar dan had je wellicht beter voor kunnen schakelen![]()
Dank je. Toen ik die fiets kocht, was er net veel informatie over. Waarschijnlijk om meer mensen op de fiets te krijgen. Tegenwoordig is er natuurlijk nog veel meer informatie, maar te veel te gelijk en door elkaar. En de oude info ben ik kwijt. Nu valt me in, dat randonneurs toen zo duur waren doordat ze van carbon waren en dat was toen bijzonder.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 16:39 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Omwenteling van je trapas per minuut.![]()
Het wisselen van tandwiel op trapas.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 16:42 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Dank je. Toen ik die fiets kocht, was er net veel informatie over. Waarschijnlijk om meer mensen op de fiets te krijgen. Tegenwoordig is er natuurlijk nog veel meer informatie, maar te veel te gelijk en door elkaar. En de oude info ben ik kwijt. Nu valt me in, dat randonneurs toen zo duur waren doordat ze van carbon waren en dat was toen bijzonder.
En wat is voorschakelen precies?
Dat maak je jezelf alleen maar wijs. Doordat je maar een lage cadans hebt, staat je ketting ook superscheef waarschijnlijk. Je kunt beter voor op het kleinere tandwiel rijden en achter ook wat kleiner. Dan kun je met dezelfde cadans fietsen waarschijnlijk. En je ketting staat minder scheef en slijt daardoor minder.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 16:47 schreef Teslynd het volgende:
Dat was mijn eerste gedachte, maar toen viel me de mogelijkheid van gefaseerd schakelen in.
Nee, vanwege rug- en beenproblemen bevalt fietsen op dat blad van 52 tandjes het beste.
Een paar jaar geleden bleken die van 42-52 weer terug te zijn. Voor welke fietsen was dat dan?
Onzin. Een cadans van 60 met een snelheid van 25 km/h kun je op zowel het grote als kleine blad rijden voor. Alleen een kwestie van het goede tandwiel achter kiezen.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 17:01 schreef Teslynd het volgende:
Met het kleine voorblad moet je zelf je bovenbenen optillen. Daar ligt voor mij het probleem: heel vaak moeten optillen. Dan ben ik snel verzuurd.
Toch is het onmogelijk dat als je in de praktijk evenveel energie moet verbruiken je op de ene manier sneller verzuurt raakt dan op de andere manier. Dan is het echt een psychisch probleem en geen fysiek probleem.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 17:11 schreef Teslynd het volgende:
Ik heb alleen de voorbladen nageteld. De achterste lukt niet, ben ik ook nooit aan begonnen.
Maar natuurlijk verzin ik het niet dat ik gelijk verzuurd ben, dat is gewoon een defect van me en daardoor heb ik weinig aan de gewone verkoopverhalen. Bij ervaringsverhalen kan ik een betere inschatting maken.
Het gaat niet om de energie maar om de beweging.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 17:19 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Toch is het onmogelijk dat als je in de praktijk evenveel energie moet verbruiken je op de ene manier sneller verzuurt raakt dan op de andere manier. Dan is het echt een psychisch probleem en geen fysiek probleem.
Nogmaals, zie dat je weet wat voor tandwielen je hebt en het is perfect uit te rekenen.
52x22 is hetzelfde als 39x17 namelijk.
Welke beweging? Die 60 omwentelingen per minuut? Dat kost evenveel energie bij 25 km/h als je dezelfde tandwielverhouding hebt. En dat kan zowel met het grote als kleine tandwiel voren...quote:Op zaterdag 8 juni 2013 17:38 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Het gaat niet om de energie maar om de beweging.
Nogmaals, dat is onzin. Als je evenveel omwentelingen moet maken om dezelfde snelheid te hanteren, dan maakt het niet uit welk tandwiel dat je voren gebruikt. Het gaat om de verhouding van voren met achter. Er dan helemaal geen sprake van "lichter" trappen. En als je dat gevoel wel hebt, dan is dat psychisch.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 17:42 schreef Teslynd het volgende:
Nee, wat ik al meerdere malen zei: je moet bij het lichte trappen je bovenbenen meer opheffen. Daarvan krijg ik dan al snel krampbenen. Op het grote voorblad heb ik daar geen last van.
Er zijn mensen die het nooit zullen snappen. Hetzelfde als ze lopen te gillen dat ze een triplo mottuh omdat dat lichter fietst. Dan vraag je wat rij je dan achter, en dan zeggen ze 30. Als je dan voorrekent dat 34x34 echt hetzelfde is als 30x30, geloven ze je niet. Wanneer je er dan bij vertelt dat ze ook een andere linker shifter en voorderrie nodig hebben, begint er iets te dagen. In hun portemonnee dan waarschijnlijk.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 17:45 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Nogmaals, dat is onzin. Als je evenveel omwentelingen moet maken om dezelfde snelheid te hanteren, dan maakt het niet uit welk tandwiel dat je voren gebruikt. Het gaat om de verhouding van voren met achter. Er dan helemaal geen sprake van "lichter" trappen. En als je dat gevoel wel hebt, dan is dat psychisch.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |