abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_127536495
Je hoeft eigenlijk alleen met een compact te rijden als je bang bent voor lul te staan met een triple. Of als je je druk maakt om de Q-factor.
pi_127536568
@RB66 Nee want er zijn genoeg mensen voor wie 34/30 te zwaar is. En 30/30 of 28/30 is dan een stuk lichter. Met een triple heb je meer flexibiliteit en als je eenmaal een compact hebt kun je weinig anders dan naar boven stoempen.
pi_127536647
Ik zag op tv met Alpe d'HuZes bijna iedereen omhoog gaan met een te groot verzet. Weet niet hoeveel van hen een 34x28 aan het rondtrappen waren dat voor hen te groot was.

Maar dat kun je dan weer compenseren met een 32 achter. Maar wie heeft dat?
pi_127536745
Jep, veelal een compactje aangesmeerd gekregen want "hetzelfde bereik als met een triple!". Er doen natuurlijk ook veel mensen aan mee die weinig getraind hebben of fysiek beperkt zijn.
pi_127536752
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 21:45 schreef eentwee het volgende:
@RB66 Nee want er zijn genoeg mensen voor wie 34/30 te zwaar is. En 30/30 of 28/30 is dan een stuk lichter. Met een triple heb je meer flexibiliteit en als je eenmaal een compact hebt kun je weinig anders dan naar boven stoempen.
Klopt. Maar ik wil gewoon stellen dat een triple niet zonder meer het beste is voor de bergen. Dat is veel meer afhankelijk van je cassette. :)
pi_127536942
Een triple is wel het beste voor de bergen maar het kan zijn dat je nog je cassette moet aanpassen ;) Ok, we begrijpen elkaar wel ;)
pi_127536944
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 21:49 schreef eentwee het volgende:
Jep, veelal een compactje aangesmeerd gekregen want "hetzelfde bereik als met een triple!". Er doen natuurlijk ook veel mensen aan mee die weinig getraind hebben of fysiek beperkt zijn.
Is waar, het is ook heel zwaar. Zeker als je meerdere keren omhoog moet. Maar hoeveel vermogen je ook trapt, je trapt beter met een hogere cadens. Kwestie van schakelen totdat je laag genoeg zit.
pi_127537162
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 21:47 schreef Pandarus het volgende:
Ik zag op tv met Alpe d'HuZes bijna iedereen omhoog gaan met een te groot verzet. Weet niet hoeveel van hen een 34x28 aan het rondtrappen waren dat voor hen te groot was.

Maar dat kun je dan weer compenseren met een 32 achter. Maar wie heeft dat?
Ik denk dat zeker 95% van wat ik heb zien fietsen bij AD6 met een triple reed. Heb wel een hoop mensen met een 25 cassette in de problemen gezien...
pi_127537265
30/25 is ook helemaal niet zo licht. 30/30 scheelt 20%. 20% in cadans (bij dezelfde snelheid) of snelheid (bij dezelfde cadans) is echt veel.
pi_127537446
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 15:11 schreef Pandarus het volgende:
Qua tandwielen, een 52 buitenblad is echt iets dat je alleen tijdens het sprinten, meetrappen tijdens het afdalen en sterke wind mee gebruikt. Het is iets dat erg handig is als je een prof bent en in een massasprint zit. Een 50 buitenblad is vaak handiger.

53-39 of 52-38 zijn standard.
(...)
Als je in bergachtig gebeid woont zou je normaal altijd voor een compact moeten gaan.
Dat is 50-34.
(...)
Bijna niemand zal dus een 52 of 53 nodig hebben of lekker vinden. Vraag is dan dus of 50/34 of 50/39(/30).
(...)
En voor de mensen die in Limburg wonen is het natuurlijk ook anders.
Toen mijn oude semi-racefiets nog goed was, zat ik vrijwel altijd op het buitenblad van 52. Samen met de zithoek van dal model en het race-stuur met stadsremmen (dus niet diep bukken of ver reiken), is dat voor mij met mijn beperkingen ideaal. En natuurlijk het lichtgewicht. Dat was niet voor racen en ook niet voor echt lange afstanden, maar voor een plezierig doorrijden over afstanden van 30 tot 60 km. Alleen in een goede groep kon ik verder en harder.

Ik heb me ooit lelijk verkeken op een fietstocht door Zuid-Holland. Door de platte polder, dacht ik, totdat ik daar dus dijk op dijk af moest.

Nu het grote voorblad versleten is, zit ik op 42. Dat betekent dat er meer en kleinere rondjes getrapt moeten worden. Dat vormt een probleem. Niet altijd, maar vaak wel. Moet nu ook veel vaker schakelen. Zag dat daarvan de tandjes ook al aardig afgesleten zijn, dus op termijn het gigantische probleem een nieuwe fiets te moeten kopen, terwijl er waarschijnlijk geen geschikte modellen meer zijn. Waarschijnlijk wel de randonneur, maar die kost zo'n ¤ 2.000 en valt buiten het budget. Ik vraag me dus af wat een randonneuse is en of die nog net binnen het budget gewrongen kunnen worden. Het zou de opvolger van de vroegere semi-racefiets kunnen zijn.

Het is deze fiets, maar dan damesmodel = mixteframe:


op http://www.leonpoels.nl/fietsen/fietsen/batavus.html
pi_127537491
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 21:59 schreef eentwee het volgende:
30/25 is ook helemaal niet zo licht. 30/30 scheelt 20%. 20% in cadans (bij dezelfde snelheid) of snelheid (bij dezelfde cadans) is echt veel.
Ja, dat waren dus waarschijnlijk mensen die zo'n standaard fiets met triple aangesmeerd hebben gekregen "want dat is goed voor in de bergen"

Ik ben met een 30/25 de mur van Huy opgefietst, maar op de Alpe was ik toch wel blij met mijn 28 tandjes...
pi_127537801
Ik geloof dat ik steeds tevredener wordt met mijn keuze voor een 50/39/30 met 12-28.

Kan dat hier op het vlakke dan eventueel aanpassen met een 11-25.

Niet dat ik snel in de alpen zal fietsen. Maar ben wel zwaar en slecht getrained :P En wil volgend jaar toch wel bijv. de AGR en wellicht la chouffe classic doen.
pi_127538327
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 22:09 schreef muzas het volgende:
Ik geloof dat ik steeds tevredener wordt met mijn keuze voor een 50/39/30 met 12-28.

Kan dat hier op het vlakke dan eventueel aanpassen met een 11-25.

Niet dat ik snel in de alpen zal fietsen. Maar ben wel zwaar en slecht getrained :P En wil volgend jaar toch wel bijv. de AGR en wellicht la chouffe classic doen.
Dan denk ik dat je inderdaad een goede keuze hebt gemaakt. Op de Keutenberg kun je een 30-28 ook wel gebruiken, en op het vlakke rijd je tot een km of 35 prima op een 39 middenblad.
pi_127539276
Ja zo had ik het uiteindelijk toch ook bedacht. Hier op die vlakke polderwegen rijd ik eigenlijk 95% van de tijd op de 39... (heb nu een fitnessfiets eveneens triple, giant is onderweg :P) Met sterke meewind of in een groepje gaat ie op de 50. Maar zodra het heuvel op gaat heb ik toch iets anders nodig dan die 39.

Oftewel. 30 voor klimmen, 39 voor plat, 50 voor als 't snel kan/gaat. Eigenlijk ideaal. Ook als ik ooit ergens kom te fietsen waar ik het neit goed ken... en halverwege zou denken had ik nu maar de 39 of 34 gemonteerd.

Moest me alleen even over het esthetische zetten :P
pi_127539819
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 22:03 schreef cafca het volgende:

[..]

Ja, dat waren dus waarschijnlijk mensen die zo'n standaard fiets met triple aangesmeerd hebben gekregen "want dat is goed voor in de bergen"

Ik ben met een 30/25 de mur van Huy opgefietst, maar op de Alpe was ik toch wel blij met mijn 28 tandjes...
De eenduidige conclusie moet dan ook zijn dat de meeste fietsenmakers je maar wat aansmeren. Treurig maar waar. Ik ken er maar weinig die geen onzin verkondigen.
pi_127540703
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 22:39 schreef eentwee het volgende:

[..]

De eenduidige conclusie moet dan ook zijn dat de meeste fietsenmakers je maar wat aansmeren. Treurig maar waar. Ik ken er maar weinig die geen onzin verkondigen.
Ze zullen een algemeen standaardverhaal afsteken.

Daarnaast kan ik niet fietsen op de maat die bij mijn lengte (1m60) hoort, krijg daar scheurende bovenbenen van. Tijdens een vakantie in Zwitserland mocht ik de fiets van de vrouw des huizes lenen, kijk maar in de schuur. Kon hem niet vinden. Ze liep verbaasd mee en wees hem aan. Ik zag alleen maar kinderfietsjes. Ze was stomverbaasd dat ze zelf ook beter fietste toen ik het zadel zo hoog mogelijk gezet had.

Maar jullie rijden wel volgens de tabelmaat, dus op een of andere manier schijnt dat wel te werken bij een deel van de fietsers.
pi_127540763
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 22:02 schreef Teslynd het volgende:

Toen mijn oude semi-racefiets nog goed was, zat ik vrijwel altijd op het buitenblad van 52.
Wat voor cadens trap je dan? Want met een 52 en een niet al te groot achtertandwiel met 90 rpm ga je behoorlijk hard. Zo 40 km/h denk ik.
pi_127543030
Nou, het was even op toeren komen en dan lekker rustig rondjes draaien, dus met vrijwel onbelaste spieren. Ik ben onhandig met schakelen en start dus wel zwaar. Achterbladen zijn 14-28.

Ik ga echt niet hard, dat is ook niet de opzet. 25km/uur is wel mijn hoogste prestatie geweest.
pi_127543890
Dan moet je met een 52 toch flink langzaam rondtrappen om toch maar op 25 km/h uit te komen. Maar je moet natuurlijk zelf weten wat je fijn vindt. Mijn verhaal ging een beetje uit van mensen die liever sneller rondtrappen, wat ook aangeraden wordt. Zeker als het zwaar wordt.
pi_127544150
Ik heb te weinig spierkracht en doe dus niet aan zo snel mogelijk vooruitkomen of zo hard mogelijk trappen. Met deze fiets doet het mechaniek het werk voor je, als je eenmaal op toeren bent. Is dus wel voor langere afstanden buiten de stad, want stoppen/opstappen is weer belastend.

Met eenzelfde fiets heb ik nog in Zwitserland rondgetoerd, maar dat was niet op steile wegen. Daar voel je wel meteen dat een korte fiets het daar beter doet.
pi_127545424
Juist met een groot verzet trap je meer op spierkracht.
pi_127545594
Deze fiets niet. Alleen bij het starten en dan draaien de pedalen rustig rond. Wel viel het me gelijk op dat je meer met de grote spieren fietst.
Mogelijk dat het daardoor niet aanvoelt als zwaar fietsen.
  zaterdag 8 juni 2013 @ 08:25:20 #73
401891 iScream.
Cold as ice!
pi_127548699
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 00:37 schreef Teslynd het volgende:
Deze fiets niet. Alleen bij het starten en dan draaien de pedalen rustig rond. Wel viel het me gelijk op dat je meer met de grote spieren fietst.
Mogelijk dat het daardoor niet aanvoelt als zwaar fietsen.
Huh? :P Op jouw fiets trap je minder met spierkracht, dus meer op souplesse, op een groter verzet? Cool, doe mij ook zo een!
pi_127548759
Vreemd verhaal inderdaad. Maar op die fiets lijkt me ook dat een 48 buitenblad ligt, geen 52. Scheelt ook al weer wat. :)
pi_127548805
Nou jah, kan ook wel.. Ken het verloop van die 14-28 cassette niet, maar stel dat ie er ook een 24 in heeft zitten, rijd je met een cadans van 90, op de 52-24 ongeveer 25 km/h.

Maar dan had je wellicht beter voor kunnen schakelen :P
  zaterdag 8 juni 2013 @ 08:47:19 #76
401891 iScream.
Cold as ice!
pi_127548833
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 08:42 schreef muzas het volgende:
Nou jah, kan ook wel.. Ken het verloop van die 14-28 cassette niet, maar stel dat ie er ook een 24 in heeft zitten, rijd je met een cadans van 90, op de 52-24 ongeveer 25 km/h.

Maar dan had je wellicht beter voor kunnen schakelen :P
Hoef je in ieder geval geen bel te kopen, krrrrrrrr :D
  zaterdag 8 juni 2013 @ 10:26:35 #77
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_127549949
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 22:39 schreef eentwee het volgende:

[..]

De eenduidige conclusie moet dan ook zijn dat de meeste fietsenmakers je maar wat aansmeren. Treurig maar waar. Ik ken er maar weinig die geen onzin verkondigen.
Ze verkopen nu eenmaal het liefst wat ze op voorraad hebben. Ik heb over fietsen nog nooit grotere onzin gehoord dan van FM's. En eigenlijk kom ik ook nooit bij die bruto prijzen verkopers. Daarvoor zijn webshops natuurlijk een zegen. Al maken die zich soms ook belachelijk wanneer ze een setje Racing 1 staan aan te bieden voor 1049 euro terwijl die elders op het net open en bloot voor 649 wordt aangeboden, en dat bij meerdere shops.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  zaterdag 8 juni 2013 @ 10:32:06 #78
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_127550015
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 22:09 schreef muzas het volgende:
Ik geloof dat ik steeds tevredener wordt met mijn keuze voor een 50/39/30 met 12-28.

Kan dat hier op het vlakke dan eventueel aanpassen met een 11-25.

Niet dat ik snel in de alpen zal fietsen. Maar ben wel zwaar en slecht getrained :P En wil volgend jaar toch wel bijv. de AGR en wellicht la chouffe classic doen.
Voor het vlakke is het veel belangrijker om te zien bij welke cassette tandwielen en middenblad voor, je een zo recht mogelijke ketting lijn hebt. Dat bepaalt voor mij veel meer welke cassette ik hier op het vlakke wil monteren. Zo hou ik niet van een cassette waar geen kransje 18 in zit want ik vind het verschil tussen een 19 en een 17 net te groot om lekker door te kunnen blijven trappen. En dat zowel op het buiten als binnenblad.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_127550083
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 10:32 schreef buzz1291 het volgende:

[..]

Voor het vlakke is het veel belangrijker om te zien bij welke cassette tandwielen en middenblad voor, je een zo recht mogelijke ketting lijn hebt. Dat bepaalt voor mij veel meer welke cassette ik hier op het vlakke wil monteren. Zo hou ik niet van een cassette waar geen kransje 18 in zit want ik vind het verschil tussen een 19 en een 17 net te groot om lekker door te kunnen blijven trappen. En dat zowel op het buiten als binnenblad.
Ben ik wel met je eens idd. Heb nu een 12-27 en nu ligt de ketting netjes recht als ik de 39 gebruik. Herken het gat tussen 19 en 17 wel ja. Vandaar ook het 'eventueel' in mijn eerdere post. Eerst maar eens kijken hoe het werkt met de cassette die er bij zit.
pi_127552296
Kan iemand mij aan een grote wielerzaak helpen, het liefst in de buurt van Twente?

Buiten de regio zit ik aan Vos bij Amsterdam te denken, maar daar lees ik nou niet de beste ervaringen over..

Iemand een suggestie?
pi_127557786
net weer even bij wat fietsenboeren rondgekeken en dat shimano en koga spul is me toch ff te duur, Nu zag ik ook een aantal keer het merk sensa voorbijkomen en dat zag er wel goed uit. Is dat een beetje bekend/goed/betrouwbaar?
There are only 151 Pokémon.
pi_127557902
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 08:42 schreef muzas het volgende:
Nou jah, kan ook wel.. Ken het verloop van die 14-28 cassette niet, maar stel dat ie er ook een 24 in heeft zitten, rijd je met een cadans van 90, op de 52-24 ongeveer 25 km/h.

Maar dan had je wellicht beter voor kunnen schakelen :P
Wat is een cadans?
pi_127557930
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 16:38 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Wat is een cadans?
Omwenteling van je trapas per minuut. :)
pi_127558018
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 16:39 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Omwenteling van je trapas per minuut. :)
Dank je. Toen ik die fiets kocht, was er net veel informatie over. Waarschijnlijk om meer mensen op de fiets te krijgen. Tegenwoordig is er natuurlijk nog veel meer informatie, maar te veel te gelijk en door elkaar. En de oude info ben ik kwijt. Nu valt me in, dat randonneurs toen zo duur waren doordat ze van carbon waren en dat was toen bijzonder.

En wat is voorschakelen precies?
pi_127558088
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 16:42 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Dank je. Toen ik die fiets kocht, was er net veel informatie over. Waarschijnlijk om meer mensen op de fiets te krijgen. Tegenwoordig is er natuurlijk nog veel meer informatie, maar te veel te gelijk en door elkaar. En de oude info ben ik kwijt. Nu valt me in, dat randonneurs toen zo duur waren doordat ze van carbon waren en dat was toen bijzonder.

En wat is voorschakelen precies?
Het wisselen van tandwiel op trapas. :)

Schakelen op je tandwielen aan de voorkant dus.
pi_127558149
Dat was mijn eerste gedachte, maar toen viel me de mogelijkheid van gefaseerd schakelen in.
Nee, vanwege rug- en beenproblemen bevalt fietsen op dat blad van 52 tandjes het beste.

Een paar jaar geleden bleken die van 42-52 weer terug te zijn. Voor welke fietsen was dat dan?
pi_127558349
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 16:47 schreef Teslynd het volgende:
Dat was mijn eerste gedachte, maar toen viel me de mogelijkheid van gefaseerd schakelen in.
Nee, vanwege rug- en beenproblemen bevalt fietsen op dat blad van 52 tandjes het beste.

Een paar jaar geleden bleken die van 42-52 weer terug te zijn. Voor welke fietsen was dat dan?
Dat maak je jezelf alleen maar wijs. Doordat je maar een lage cadans hebt, staat je ketting ook superscheef waarschijnlijk. Je kunt beter voor op het kleinere tandwiel rijden en achter ook wat kleiner. Dan kun je met dezelfde cadans fietsen waarschijnlijk. En je ketting staat minder scheef en slijt daardoor minder. :)

Nu rijd je gewoon voor heel groot en achteren heel groot. Dat is gewoon een slechte rijstijl en totaal niet relevant voor rug en been problemen.
pi_127558501
Met het kleine voorblad moet je zelf je bovenbenen optillen. Daar ligt voor mij het probleem: heel vaak moeten optillen. Dan ben ik snel verzuurd.
pi_127558602
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 17:01 schreef Teslynd het volgende:
Met het kleine voorblad moet je zelf je bovenbenen optillen. Daar ligt voor mij het probleem: heel vaak moeten optillen. Dan ben ik snel verzuurd.
Onzin. Een cadans van 60 met een snelheid van 25 km/h kun je op zowel het grote als kleine blad rijden voor. Alleen een kwestie van het goede tandwiel achter kiezen.

Je maakt geen omwenteling meer, dus ook echt geen extra kracht met optillen benodigd. Dit zit echt tussen je oren en is gewoon pure nonsens. :)

Zoek maar eens uit wat je precies voor tandwielen hebt voren en achter, dan kun je het via ritzelrechner uitrekenen, of je zet het hier neer en dan reken ik het wel uit voor je.
pi_127558774
Ik heb alleen de voorbladen nageteld. De achterste lukt niet, ben ik ook nooit aan begonnen.
Maar natuurlijk verzin ik het niet dat ik gelijk verzuurd ben, dat is gewoon een defect van me en daardoor heb ik weinig aan de gewone verkoopverhalen. Bij ervaringsverhalen kan ik een betere inschatting maken.
pi_127558965
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 17:11 schreef Teslynd het volgende:
Ik heb alleen de voorbladen nageteld. De achterste lukt niet, ben ik ook nooit aan begonnen.
Maar natuurlijk verzin ik het niet dat ik gelijk verzuurd ben, dat is gewoon een defect van me en daardoor heb ik weinig aan de gewone verkoopverhalen. Bij ervaringsverhalen kan ik een betere inschatting maken.
Toch is het onmogelijk dat als je in de praktijk evenveel energie moet verbruiken je op de ene manier sneller verzuurt raakt dan op de andere manier. Dan is het echt een psychisch probleem en geen fysiek probleem.

Nogmaals, zie dat je weet wat voor tandwielen je hebt en het is perfect uit te rekenen.

52x22 is hetzelfde als 39x17 namelijk.
pi_127559405
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 17:19 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Toch is het onmogelijk dat als je in de praktijk evenveel energie moet verbruiken je op de ene manier sneller verzuurt raakt dan op de andere manier. Dan is het echt een psychisch probleem en geen fysiek probleem.

Nogmaals, zie dat je weet wat voor tandwielen je hebt en het is perfect uit te rekenen.

52x22 is hetzelfde als 39x17 namelijk.
Het gaat niet om de energie maar om de beweging.
pi_127559455
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 17:38 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Het gaat niet om de energie maar om de beweging.
Welke beweging? Die 60 omwentelingen per minuut? Dat kost evenveel energie bij 25 km/h als je dezelfde tandwielverhouding hebt. En dat kan zowel met het grote als kleine tandwiel voren...
pi_127559477
Nee, wat ik al meerdere malen zei: je moet bij het lichte trappen je bovenbenen meer opheffen. Daarvan krijg ik dan al snel krampbenen. Op het grote voorblad heb ik daar geen last van.
pi_127559510
Ter vergelijking: zwemmen kon ik pas sinds de extra verwarmde zwembaduren. Hoe het moest had ik al veel eerder geleerd maar nooit kunnen toepassen. In feite kan ik dus niet zwemmen.
pi_127559536
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 17:42 schreef Teslynd het volgende:
Nee, wat ik al meerdere malen zei: je moet bij het lichte trappen je bovenbenen meer opheffen. Daarvan krijg ik dan al snel krampbenen. Op het grote voorblad heb ik daar geen last van.
Nogmaals, dat is onzin. Als je evenveel omwentelingen moet maken om dezelfde snelheid te hanteren, dan maakt het niet uit welk tandwiel dat je voren gebruikt. Het gaat om de verhouding van voren met achter. Er dan helemaal geen sprake van "lichter" trappen. En als je dat gevoel wel hebt, dan is dat psychisch.
pi_127559552
Nou ja, als jij dat wil blijven denken. In elk geval bedankt voor je uitleg.
pi_127559588
Een voorbeeld:

http://www.gear-calculato(...)S&TF=70&UF=2099&SL=2

Als je goed kijkt, dan zie je dat bij een cadans van 70 en een snelheid van 25 km/h ik 3 versnellingen kan kiezen: de 52x19, de 39x14 of de 30x11. Allemaal moet je dan precies dezelfde kracht zetten voor precies dezelfde snelheid met precies dezelfde cadans. Geen enkele versnelling trapt zwaarder of lichter omdat de verhouding hetzelfde is (2.75 ongeveer).

39x14 is dan het beste aangezien de ketting het minst scheef ligt dan.
  zaterdag 8 juni 2013 @ 17:53:57 #99
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_127559711
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 17:45 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Nogmaals, dat is onzin. Als je evenveel omwentelingen moet maken om dezelfde snelheid te hanteren, dan maakt het niet uit welk tandwiel dat je voren gebruikt. Het gaat om de verhouding van voren met achter. Er dan helemaal geen sprake van "lichter" trappen. En als je dat gevoel wel hebt, dan is dat psychisch.
Er zijn mensen die het nooit zullen snappen. Hetzelfde als ze lopen te gillen dat ze een triplo mottuh omdat dat lichter fietst. Dan vraag je wat rij je dan achter, en dan zeggen ze 30. Als je dan voorrekent dat 34x34 echt hetzelfde is als 30x30, geloven ze je niet. Wanneer je er dan bij vertelt dat ze ook een andere linker shifter en voorderrie nodig hebben, begint er iets te dagen. In hun portemonnee dan waarschijnlijk.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_127561112
Snap het niet.

Hoe hoger het verzet, hoe harder je op de trappers moet drukken. Hoe meer spierkracht er nodig is. Hoe hoger de cadens hoe meer je de inspanning van de spieren uitspreidt over meer tijd. Als je heel zwaart trapt heb je kortere krachtexplosies.
Met een hogere cadens vaker per minuut een kleinere krachtsinspanning.

Verder kun je inderdaad met verschillende tandwielen hetzelfde of bijna hetzelfde verzet draaien. Dat maakt qua cadens en snelheid niets uit, maar bij een van de twee zal de ketting veel beter liggen.

Verder is er met een ratio 1:1 natuurlijk niets te rekenen.

Dus ja, als je weet dat je 25 km/h gaat en het zijn normale omstandigheden dan kun je met zo een calculator zien welke versnellingen handig zijn. En ook voor amateurs is het beter om normaal met een hogere candens te fietsen. Je hoeft echt niet per se tegen de 100 rpm aan te fietsen. Maar 80 is wel handig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')