abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_127441539
Wielrennen: Alleen voor echte Bazen
En hieronder getoonde bazinnen



Wil je beginnen met wielrennen, een racefiets kopen of iets wat hier mee te maken heeft stel dan gerust in dit topic je vraag. Er zal altijd wel iemand te vinden zijn die je dan verder kan helpen.

Link vorige topics:
SPT / Racefiets kopen
SPT / Racefiets kopen #2 / Beginnen met wielrennen
SPT / Racefiets kopen / Beginnen met wielrennen # 3
SPT / Racefiets kopen / Beginnen met wielrennen #4
SPT / Racefiets kopen / Beginnen met wielrennen #5 met nieuwe oudjes
SPT / Racefiets kopen / Beginnen met wielrennen #6 beginnen verder
SPT / Racefiets kopen / Beginnen met wielrennen #7 Hopen op beter weer!
SPT / Racefiets kopen / Beginnen met wielrennen #8 Hopen op beter weer!

Hieronder alvast een paar tips (met dank aan fietsforum):

Tips voor je begint:

-Laat je niet misleiden door het uiterlijk van een fiets, dit wilt totaal niks zeggen over de kwaliteit van de fiets.

-Bestel een racefiets niet via internet als je geen verstand van fietsen hebt.
De prijzen zijn vaak lager via internet, maar daar krijg je geen service voor terug. Als je een fiets bij een fietsenmaker koopt en er is iets mis dan kan je altijd nog terug om hun erna te laten kijken. Ook kunnen zij bij de aanschaf de fiets precies op maat instellen.

-Doe eerst goed wat research(bijv op internet) voordat je gaat kijken naar een fiets. Dit voorkomt een impulsaankoop.

-Koop een racefiets bij een specialist, of in ieder geval in een fietsenwinkel waar ze redelijk wat racefietsen verkopen. Dit voorkomt dat je in een verkooppraatje trapt van een verkoper en achteraf met een slechte fiets zit opgescheept.

-Het kan voorkomen dat de fietsenwinkel de fiets die jij op het oog hebt niet op voorraad heeft en moet bestellen. Probeer dan eerst een andere winkel in de buurt te zoeken die de bepaalde fiets wel heeft staan zodat je weet hoe deze er in het echt uitziet. Zo kan je later niet voor verassingen komen te staan.

-Het is belangrijk dat je weet waarvoor je de fiets gaat gebruiken.
Wil je er wedstrijden mee gaan rijden of alleen voor recreatief gebruik?
Want als je op een hoog niveau fietst dan hoort daar ook een betere fiets bij dan
dat je af en toe een rondje gaat fietsen.

-Het allerbelangrijkste blijft natuurlijk je budget, je kan wel een peperdure fiets gezien hebben maar als je daar het geld niet voor hebt dan houdt het gewoon simpelweg op. Dus stel jezelf de vraag: hoeveel geld wil ik hier aan besteden?

-Als je net begint met fietsen koop dan niet een te dure fiets, want voor
je het weet ben je zo uitgekeken op het wielrennen en staat er een dure fiets in de schuur te vergaan. En als je de fietsenwinkel uitrijdt is de fiets gelijk al een stuk in waarde gedaald.

-Wees niet bang en stel al je vragen aan de verkoper (of hier)!

Handige site voor onderhoud aan de fiets:

http://racefietsonderhoud.wielrennenmaastricht.nl/

Fietskleding:

Een paar sites voor fietskleding

www.cyclewear.eu
www.futurumshop.nl
www.salden.nl
www.bike2build.nl
www.bike-components.de
www.gustavsport.nl

Sites voor fietsroutes / bijhouden hiervan:

www.bikely.com (routes maken middels googlemaps)
www.endomondo.com
www.mapmyride.com
http://sportstracker.nokia.com/nts/main/index.do

Los!
  woensdag 5 juni 2013 @ 14:42:00 #2
62913 Blik
The one and Only!
pi_127441614
Zie je, je kunt het wel ;)
  woensdag 5 juni 2013 @ 14:51:10 #3
401956 _Dido_
Remember me!
pi_127441910
Waarom gaat het nu ineens over hardlopen vs. fietsen?

Is fietsen idd zo slecht voor je rug? Heeft dat niet met een correcte afstelling te maken? En kun je hier niet wat aan doen door je rug sterker te maken?

edit:


Zorg voor een goede afstelling van de fiets. Met name de zadel-hoogte en de stuur-zadel-afstand zijn van belang.
Zorg voor een goede conditie van je rompspieren door een goede en regelmatige training van de rompspieren (core-stability).
Zorg voor een goede arbeids-rust verhouding. Het maken van een goede en realistische trainings- en wedstrijdplanning en het bijhouden van logboek zijn hiervoor van belang. Uiteraard kan een (wielren-)trainer hierin een belangrijke ondersteuning bieden.

http://www.sportzorg.nl/s(...)n-en-wielrennen.html

Idd afstelling en core stability dus. Zelfde verhaal als met hardlopen: blessures zijn vaak wel te voorkomen als je je aan de spelregels houdt ;)
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
  woensdag 5 juni 2013 @ 17:33:47 #4
545 dop
:copyright: dop
pi_127448352
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 14:51 schreef _Dido_ het volgende:
Waarom gaat het nu ineens over hardlopen vs. fietsen?

Is fietsen idd zo slecht voor je rug? Heeft dat niet met een correcte afstelling te maken? En kun je hier niet wat aan doen door je rug sterker te maken?

je had het antwoord al gevonden , fietsen is minder blessure gevoelig als hardlopen of voetbal, om maar wat te noemen , maar zoals bij elke sport moet je wel naar je lichaam luisteren.
bij bijna alle aanhoudende rugklachten is het de core stability die verbetert moet worden.
fietsen is beslist niet slecht voor je rug , maar overbelasting en een verkeerde houding wel.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  donderdag 6 juni 2013 @ 15:04:52 #5
401956 _Dido_
Remember me!
pi_127483115
http://www.marktplaats.nl(...)0c1b&previousPage=lr

Is dit wat?

Op welke afmontage moet ik letten? (shimano 105 is goed, toch?). En is > 20 versnellingen noodzakelijk voor een beginner of kan ik ook naar minder versnellingen kijken?

Is het trouwens aan te raden naar een fiets specifiek voor dames te kijken (moeilijk te vinden!) of kan ik ook naar herenfietsen kijken en bijvoorbeeld het zadel vervangen oid?
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
  donderdag 6 juni 2013 @ 17:24:05 #6
545 dop
:copyright: dop
pi_127487621
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 15:04 schreef _Dido_ het volgende:
http://www.marktplaats.nl(...)0c1b&previousPage=lr

Is dit wat?

Op welke afmontage moet ik letten? (shimano 105 is goed, toch?). En is > 20 versnellingen noodzakelijk voor een beginner of kan ik ook naar minder versnellingen kijken?

Is het trouwens aan te raden naar een fiets specifiek voor dames te kijken (moeilijk te vinden!) of kan ik ook naar herenfietsen kijken en bijvoorbeeld het zadel vervangen oid?
105 of tiagra is prima 20 is niet noodzakelijk ik rij zelf 9speed (18 versnelingen)
je kan ook heren fietsen kijken

de fiets uit de link is bagger , heel veel werk aan om daar nog wat van te maken
ik zie roest en versleten te oude onderdelen
opknappen kost een veelvoud van de vraagprijs
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  donderdag 6 juni 2013 @ 18:46:46 #7
401956 _Dido_
Remember me!
pi_127489734
Verder nog dingen waar ik op moet letten? Wil binnenkort gewoon even bij een fietsenzaak gaan kijken in de buurt, daar heb ik meer vertrouwen in dan in een fiets van MP. Of ik moet even op een ander forum kijken natuurlijk :)
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
  donderdag 6 juni 2013 @ 19:16:27 #8
401956 _Dido_
Remember me!
pi_127490595
Wellicht dat ik eens bij Vos ga kijken in Amsterdam.
Ze hebben ook nieuwe fietsen, voor niet schreeuwend veel geld. Zijn die bovenste twee wat? Ik zie niets over de afmontage staan.

http://www.vosfietsen.nl/(...)icle&id=48&Itemid=71

Edit: lama :+ rondje Google wijst uit dat je die zaak moet mijden als je niet precies weet wat je wilt.

Pff, valt niet mee dit. Hardlopen is eenvoudiger :+

[ Bericht 33% gewijzigd door _Dido_ op 06-06-2013 20:16:08 ]
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
pi_127496513
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juni 2013 19:16 schreef _Dido_ het volgende:
Wellicht dat ik eens bij Vos ga kijken in Amsterdam.
Ze hebben ook nieuwe fietsen, voor niet schreeuwend veel geld. Zijn die bovenste twee wat? Ik zie niets over de afmontage staan.

http://www.vosfietsen.nl/(...)icle&id=48&Itemid=71

Edit: lama :+ rondje Google wijst uit dat je die zaak moet mijden als je niet precies weet wat je wilt.

Pff, valt niet mee dit. Hardlopen is eenvoudiger :+
Volgens mij kun je beter voor 100e minder een degelijke 2e hands kopen dan een nieuwe van 300 euro, kan nooit goed zijn. Je kunt ook een rondje fietszaken afgaan voor 2e hands (tot 300 euro). Heb ik ook gedaan en bij de eerste fietsenzaak was het meteen raak! :D.

Ik ga dit weekend mijn 2e "grote" rondje fietsen. Afgelopen zondag een klein rondje gedaan, volgens mij iets te laag zadel want ik kon 2 dagen niet meer op mijn linkerbeen staan, als ik mijn been strek dan krijg ik van die enorme pijnsteken uit de spier onder de knie. Iemand bekend mee? Dus ik zet het zadel iets hoger (weer zoals hij eerder ook stond) en hoop dat het dan beter gaat.

[ Bericht 7% gewijzigd door Sport_Life op 06-06-2013 21:31:06 ]
  donderdag 6 juni 2013 @ 22:04:27 #10
401956 _Dido_
Remember me!
pi_127499283
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 21:19 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Volgens mij kun je beter voor 100e minder een degelijke 2e hands kopen dan een nieuwe van 300 euro, kan nooit goed zijn. Je kunt ook een rondje fietszaken afgaan voor 2e hands (tot 300 euro). Heb ik ook gedaan en bij de eerste fietsenzaak was het meteen raak! :D.

Ik ga dit weekend mijn 2e "grote" rondje fietsen. Afgelopen zondag een klein rondje gedaan, volgens mij iets te laag zadel want ik kon 2 dagen niet meer op mijn linkerbeen staan, als ik mijn been strek dan krijg ik van die enorme pijnsteken uit de spier onder de knie. Iemand bekend mee? Dus ik zet het zadel iets hoger (weer zoals hij eerder ook stond) en hoop dat het dan beter gaat.
ja maar ik weet niet welke winkels allemaal racefietsen hebben en of ze occasions hebben, dat is een beetje lastig :P denk dat ik maar een lijstje moet maken van winkels in de buurt en dan een rondje doen idd.
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
pi_127503863
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 17:33 schreef dop het volgende:

[..]

je had het antwoord al gevonden , fietsen is minder blessure gevoelig als hardlopen of voetbal, om maar wat te noemen , maar zoals bij elke sport moet je wel naar je lichaam luisteren.
bij bijna alle aanhoudende rugklachten is het de core stability die verbetert moet worden.
fietsen is beslist niet slecht voor je rug , maar overbelasting en een verkeerde houding wel.
Punt is dat we teveel zitten en dat normaal sporten vaak een moment is wanneer we wel zitten. Bij fietsen is dat dus niet zo.

Elke activiteit heeft zijn nadeel. Kans op blessures bij fietsen is erg laag. Tov hardlopen is het veel en veel beter voor beginners, mensen die af willen vallen, mensen die een heel grote aerobische motor willen opbouwen.

Ergste scenario is een sterke zwemmer of fietser die ineens, met zijn hele goede conditie, gaat hardlopen. Pezen en banden zijn niets gewend en ineens gaat deze persoon met een flink tempo lopen.


Koop een fiets van aluminium met tiagra montage. Sora is het goedkoopste en 105 is al een stapje duurder. Dus voor velen is tiagra de middenweg.
Welk merk is lastig te zeggen maar vaak is de winkel, en de service die die winkel lever, belangrijker dan welk merk het is.
Als je ervaring hebt met racefietsen kun je testrijden en dan beslissen.
Er zijn veel A-merken met levenslange garantie op de frames. Dus dat is indirect een garantie op een bepaald niveau van kwaliteit.
Er zijn minder bekende merken. Soms zijn deze fietsen net zo goed maar goedkoper omdat ze mider marketing-overhead hebben(reclame en sponsoren van een wielerteam enzo).

Belangrijk is ook dat je een professional de fiets goed af laat stellen.

Kijk eens naar Giant Defy 2, Cannondale CAAD 8, Specialized Secteur. De hele dure fietsen zijn niet zo heel veel beter dan dit soort fietsen.

Als zo een fiets op dit moment te duur is dan zul je maar iets moeten gokken op een tweedehands. Bij zo een fiets niet teveel betalen en in het achterhoofd dat als je blijft fietsen en/of meer geld kunt uitegen je alsnog een nieuwe goede fiets gaat aanschaffen.

[ Bericht 12% gewijzigd door Pandarus op 06-06-2013 23:57:46 ]
  vrijdag 7 juni 2013 @ 06:44:55 #12
401956 _Dido_
Remember me!
pi_127508489
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 23:32 schreef Pandarus het volgende:

[..]

Punt is dat we teveel zitten en dat normaal sporten vaak een moment is wanneer we wel zitten. Bij fietsen is dat dus niet zo.

Elke activiteit heeft zijn nadeel. Kans op blessures bij fietsen is erg laag. Tov hardlopen is het veel en veel beter voor beginners, mensen die af willen vallen, mensen die een heel grote aerobische motor willen opbouwen.

Ergste scenario is een sterke zwemmer of fietser die ineens, met zijn hele goede conditie, gaat hardlopen. Pezen en banden zijn niets gewend en ineens gaat deze persoon met een flink tempo lopen.


Koop een fiets van aluminium met tiagra montage. Sora is het goedkoopste en 105 is al een stapje duurder. Dus voor velen is tiagra de middenweg.
Welk merk is lastig te zeggen maar vaak is de winkel, en de service die die winkel lever, belangrijker dan welk merk het is.
Als je ervaring hebt met racefietsen kun je testrijden en dan beslissen.
Er zijn veel A-merken met levenslange garantie op de frames. Dus dat is indirect een garantie op een bepaald niveau van kwaliteit.
Er zijn minder bekende merken. Soms zijn deze fietsen net zo goed maar goedkoper omdat ze mider marketing-overhead hebben(reclame en sponsoren van een wielerteam enzo).

Belangrijk is ook dat je een professional de fiets goed af laat stellen.

Kijk eens naar Giant Defy 2, Cannondale CAAD 8, Specialized Secteur. De hele dure fietsen zijn niet zo heel veel beter dan dit soort fietsen.

Als zo een fiets op dit moment te duur is dan zul je maar iets moeten gokken op een tweedehands. Bij zo een fiets niet teveel betalen en in het achterhoofd dat als je blijft fietsen en/of meer geld kunt uitegen je alsnog een nieuwe goede fiets gaat aanschaffen.
dank je, hier heb ik wat aan! Had idd al gezien dat 105 nog best prijzig is.

Ik heb nu iig alle fietsenmakers met racefietsen, vnl. specialisten gebookmarked. Binnenkort een rondje doen :) misschien moet ik iets minder zeuren over de specs en me gewoon bedenken dat ik een fiets zoek om te proberen of het iets voor me is, niets meer dat.

Kun je ook wat goede, minder bekende merken noemen? :)
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
pi_127509276
Persoonlijk zou ik toch voor een 105 gaan kijken hoor.
Cube en Bulls zijn ook merken met een goede prijs/kwaliteits verhouding. Heb zelf een Cube mountainbike met een volledige XT groep en die bevalt mij uitstekend. Kijk ook eens naar een Bulls Harrier (eventueel een ouder modeljaar).
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 08:40:33 #14
401956 _Dido_
Remember me!
pi_127509352
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 08:35 schreef StateOfMind het volgende:
Persoonlijk zou ik toch voor een 105 gaan kijken hoor.
Cube en Bulls zijn ook merken met een goede prijs/kwaliteits verhouding. Heb zelf een Cube mountainbike met een volledige XT groep en die bevalt mij uitstekend. Kijk ook eens naar een Bulls Harrier (eventueel een ouder modeljaar).
Waarin merk je dan het verschil tussen tiagra en 105.

Bulls harrier ligt buiten mijn budget, ook overjarige modellen. Tenzij ik een tweedehands vind, maar die ben ik nog niet tegengekomen op Marktplaats.
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
pi_127509500
Zal ik gewoon een tijdrijfiets kopen? Marginal gains nietwaar? :+
Wǒ shì dá hóng, of the Eggman, of the Walrus
pi_127509538
Ik zou idd ook beginnen met 105, echt heerlijke startersgroep waarmee je sowieso wel lekker door kan.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_127509828
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 08:51 schreef ThePlaneteer het volgende:
Ik zou idd ook beginnen met 105, echt heerlijke startersgroep waarmee je sowieso wel lekker door kan.
Wat is nou precies het verschil tussen een 105 en een tiagra zoals er op deze fiets zit waar ik naar aan het kijken ben:

http://www.koga.com/koga/#5?bike=true&mdlid=1224&gender=H

Wat betekent het precies, en wat verschilt het dan vooral voor een beginner als ik ?
pi_127509882
Men roept altijd wel "JA pak die groep want beter" Maar vergeet daarbij vaak de leeftijd. Ik heb liever 10-speed tiagra 4600 uit 2011 dan 9-speed 105-5500 uit 2001.

Al is het maar dat 10 speed cassettes wat makkelijker te vinden zijn (in verschillende vertandingen)
pi_127509999
Ligt er ook een beetje aan welke groepen uit welke jaartallen neemt. Denk wel dat de Tiagra groep van 2012 wel vergelijkbaar is met 105 uit 2010.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  vrijdag 7 juni 2013 @ 09:20:08 #20
401956 _Dido_
Remember me!
pi_127510053
quote:
99s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:07 schreef So_Surreal het volgende:

[..]

Wat is nou precies het verschil tussen een 105 en een tiagra zoals er op deze fiets zit waar ik naar aan het kijken ben:

http://www.koga.com/koga/#5?bike=true&mdlid=1224&gender=H

Wat betekent het precies, en wat verschilt het dan vooral voor een beginner als ik ?
Ben ik ook benieuwd naar. Wat merk je er in de praktijk van?

Zie op MP wel tweedehands Bulls Harriers voor oké prijsjes. Maar wel ver weg :(. Ik ga me gewoon eerst laten opmeten. Heb wel m'n binnenbeenlengte al en kom op een framemaat van 53 uit. Hoeveel kan ik hiervan afwijken? :)
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
pi_127510078
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:20 schreef _Dido_ het volgende:

[..]

Ben ik ook benieuwd naar. Wat merk je er in de praktijk van?

Zie op MP wel tweedehands Bulls Harriers voor oké prijsjes. Maar wel ver weg :(. Ik ga me gewoon eerst laten opmeten. Heb wel m'n binnenbeenlengte al en kom op een framemaat van 53 uit. Hoeveel kan ik hiervan afwijken? :)
Hier vind ik wel wat informatie over beide systemen:

http://www.shimano-benelu(...)cts/road/tiagra.html

http://www.shimano-benelu(...)s/road/105_5700.html

Volgens mij is het zo dat die 105 wat soepeler schakelt dan die Tiagra.

Edit: hier nog een uitleg over alle versnellingen:
http://www.12gobiking.nl/racefietsen/aankooptips_2/versnellingen
  vrijdag 7 juni 2013 @ 09:30:45 #22
401956 _Dido_
Remember me!
pi_127510252
quote:
99s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:21 schreef So_Surreal het volgende:

[..]

Hier vind ik wel wat informatie over beide systemen:

http://www.shimano-benelu(...)cts/road/tiagra.html

http://www.shimano-benelu(...)s/road/105_5700.html

Volgens mij is het zo dat die 105 wat soepeler schakelt dan die Tiagra.

Edit: hier nog een uitleg over alle versnellingen:
http://www.12gobiking.nl/racefietsen/aankooptips_2/versnellingen
Handige link, die laatste ^O^. Nu nog even kijken wat dat triple precies is, is voor in de bergen handig toch? Ik ben de komende jaren niet van plan om de bergen in te gaan, dus dat zou meer iets zijn voor een eventuele vervolgfiets :)
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
pi_127510396
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:30 schreef _Dido_ het volgende:

[..]

Handige link, die laatste ^O^. Nu nog even kijken wat dat triple precies is, is voor in de bergen handig toch? Ik ben de komende jaren niet van plan om de bergen in te gaan, dus dat zou meer iets zijn voor een eventuele vervolgfiets :)
Dat vertelde die verkoper mij wel gisteren ja, maar ik ben pas sinds gisteravond aan het rondkijken, dus weet er nog niet veel van :D
pi_127510494
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:10 schreef muzas het volgende:
Men roept altijd wel "JA pak die groep want beter" Maar vergeet daarbij vaak de leeftijd. Ik heb liever 10-speed tiagra 4600 uit 2011 dan 9-speed 105-5500 uit 2001.

Al is het maar dat 10 speed cassettes wat makkelijker te vinden zijn (in verschillende vertandingen)
Daarentegen is 9 speed wel goedkoper.
Nooit problemen gehad om de juiste 9-speed cassette te vinden.
pi_127510518
quote:
99s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:36 schreef So_Surreal het volgende:

[..]

Dat vertelde die verkoper mij wel gisteren ja, maar ik ben pas sinds gisteravond aan het rondkijken, dus weet er nog niet veel van :D
Ik zou eerst zelf zoveel mogelijk informatie verzamelen en je goed inlezen en je zo min mogelijk op verkopers vertrouwen.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_127510724
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:30 schreef _Dido_ het volgende:

[..]

Handige link, die laatste ^O^. Nu nog even kijken wat dat triple precies is, is voor in de bergen handig toch? Ik ben de komende jaren niet van plan om de bergen in te gaan, dus dat zou meer iets zijn voor een eventuele vervolgfiets :)
Als je op een triple een 11-25 cassette gooit, dan ben je in de bergen slechter af als een compact met 12-30 cassette. ;)

Een triple blad voren zegt eigenlijk helemaal niets over het goed zijn voor bergen. :)
  vrijdag 7 juni 2013 @ 09:48:39 #27
401956 _Dido_
Remember me!
pi_127510741
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:41 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Ik zou eerst zelf zoveel mogelijk informatie verzamelen en je goed inlezen en je zo min mogelijk op verkopers vertrouwen.
Al snap ik weinig van conversaties op fora _O-. Ik snap nu wat afmontage is, dat is al heel wat :P.
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
pi_127510822
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:48 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Als je op een triple een 11-25 cassette gooit, dan ben je in de bergen slechter af als een compact met 12-30 cassette. ;)

Een triple blad voren zegt eigenlijk helemaal niets over het goed zijn voor bergen. :)
Maar lijkt me vrij sterk dat er zulke triples rondrijden.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_127510849
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:51 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Maar lijkt me vrij sterk dat er zulke triples rondrijden.
Schijnt best populair te zijn onder de triplerijders Juist omdat je dan kleine verschillen tussen de verschillende tanden hebt, en je dus wat makkelijker je verzet kan finetunen. Gaf voor mij de doorslag om voor triple te kiezen.
pi_127510858
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:51 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Maar lijkt me vrij sterk dat er zulke triples rondrijden.
De fiets die so_surreal zich heeft uitgezocht daar zit dat op. ;)
pi_127511886
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:51 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Maar lijkt me vrij sterk dat er zulke triples rondrijden.
Mijn fiets had standaard deze configuratie. Heb er voor de Alpe d'HuZes een 28 cassette achterop gelegd, zonder een centje pijn (nou ja...) boven gekomen.
pi_127513301
Jullie hebben gelijk ja, mag wat beter lezen :p.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  vrijdag 7 juni 2013 @ 11:33:36 #34
401956 _Dido_
Remember me!
pi_127513907
Wel makkelijker zoeken op Marktplaats als je alleen op 105 zoekt. Zit je qua afmontage meteen goed :). Echt zin om een fietsje te kopen, maar ik moet nog even afwachten of ik een vast contract krijg volgende week. Weet bijna zeker van wel, maar ik ga natuurlijk geen dure aanschaf doen als ik straks zonder werk zit :P.
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
pi_127514079
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 11:33 schreef _Dido_ het volgende:
Wel makkelijker zoeken op Marktplaats als je alleen op 105 zoekt. Zit je qua afmontage meteen goed :). Echt zin om een fietsje te kopen, maar ik moet nog even afwachten of ik een vast contract krijg volgende week. Weet bijna zeker van wel, maar ik ga natuurlijk geen dure aanschaf doen als ik straks zonder werk zit :P.
http://www.canyon.com/_en/roadbikes/bike.html?b=3073#tab-reiter2

Nieuw, niet duur en met 105 afmontage. :)
  vrijdag 7 juni 2013 @ 11:40:03 #36
401956 _Dido_
Remember me!
pi_127514139
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 11:38 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

http://www.canyon.com/_en/roadbikes/bike.html?b=3073#tab-reiter2

Nieuw, niet duur en met 105 afmontage. :)
Valt wel een beetje buiten budget :P Liefst een tweedehands tot 300 euro. Heb wel Bulls met 105-afmontage gezien in die categorie op Marktplaats. Hoop dat een rondje fietsenwinkels iets oplevert... Maar misschien ga ik idd ook wel voor nieuw. Bevalt het niet, dan verkoop ik hem vast gauw weer.
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
pi_127514210
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 11:40 schreef _Dido_ het volgende:

[..]

Valt wel een beetje buiten budget :P Liefst een tweedehands tot 300 euro. Heb wel Bulls met 105-afmontage gezien in die categorie op Marktplaats. Hoop dat een rondje fietsenwinkels iets oplevert... Maar misschien ga ik idd ook wel voor nieuw. Bevalt het niet, dan verkoop ik hem vast gauw weer.
Een nieuwe kopen om te proberen kost je zo'n 35% van de aanschafprijs na 1 meter. Zeer onverstandig..
pi_127514212
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 11:40 schreef _Dido_ het volgende:

[..]

Valt wel een beetje buiten budget :P Liefst een tweedehands tot 300 euro. Heb wel Bulls met 105-afmontage gezien in die categorie op Marktplaats. Hoop dat een rondje fietsenwinkels iets oplevert... Maar misschien ga ik idd ook wel voor nieuw. Bevalt het niet, dan verkoop ik hem vast gauw weer.
FW's hebben normaal wel genoeg 2e hands fietsen staan van rond die prijs. Ik weet niet of je al "gekleed" bent, maar reken op een 300 euro extra (kleren, helm, pedalen, schoenen, computer). :)
  vrijdag 7 juni 2013 @ 11:51:47 #39
401956 _Dido_
Remember me!
pi_127514477
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 11:42 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

FW's hebben normaal wel genoeg 2e hands fietsen staan van rond die prijs. Ik weet niet of je al "gekleed" bent, maar reken op een 300 euro extra (kleren, helm, pedalen, schoenen, computer). :)
^O^ Thanks :) Computer kan wel even wachten, m'n fietsshirtje voldoet eerst vast ook wel, maar helm is wel belangrijk idd! Qua pedalen denk ik dat ik wel gewoon met sportschoenen wil fietsen, in het begin, kan ze later altijd nog vervangen. Overigens wil ik hem niet gebruiken om op te racen, maar gewoon in een fatsoenlijk tempo lange tochten maken :)
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 12:03:20 #40
401956 _Dido_
Remember me!
pi_127514821
Nu ik hier toch ben: nog tips voor goeie rijwielhandelaren met tweedehands racefietsen in de regio Gooi/Utrecht/Amsterdam? :) Zolang er een treinstation is, zodat ik ermee in de trein kan is het goed ;).
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 13:13:35 #41
545 dop
:copyright: dop
pi_127516944
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 12:03 schreef _Dido_ het volgende:
Nu ik hier toch ben: nog tips voor goeie rijwielhandelaren met tweedehands racefietsen in de regio Gooi/Utrecht/Amsterdam? :) Zolang er een treinstation is, zodat ik ermee in de trein kan is het goed ;).
zoek hier eens: http://www.fietsenwijk.nl/fietsen/gebruiktefietsen/zoeken/

kom je in elk geval bij fietsenmakers uit die tweedehands racefietsen hebben
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_127521195
Qua tandwielen, een 52 buitenblad is echt iets dat je alleen tijdens het sprinten, meetrappen tijdens het afdalen en sterke wind mee gebruikt. Het is iets dat erg handig is als je een prof bent en in een massasprint zit. Een 50 buitenblad is vaak handiger.

53-39 of 52-38 zijn standard.

Als je in bergachtig gebeid woont zou je normaal altijd voor een compact moeten gaan.
Dat is 50-34.
Als je in Nederland behoorlijk snel of vaak in groepjes rijdt gebruik je een 34 eigenlijk niet veel, behalve voor tegen de wind in. Het is namelijk best wel klein.
Als je toch niet zo heel hard gaat is 34 nog best goed te doen.
Zeker als je achter een 11 tandwiel hebt.
Dat de 50 geen 52 is is zelden een probleem.

Een triple heeft een extra 30 tandwiel voor. Dus vaak 50/39/30.
Het 30 tandwiel zullen de meeste mensen in Nederland niet gebruiken. Maar het is ideaal voor 6 keep de Alp d'Huez op klimmen(zag op tv bijna iedereen in een te grote versnelling rijden) of fietsvakanties in Zwitserland. Dus uren aan rustig aan doen in de bergen. Voor de paar kleine heuveltjes in Nederland, waar je ook nog vaak tegenopsprint omdat het maar voor 5 minuten is, gebruik je eigenlijk de 30 nooit.

Maar het ligt er ook aan hoeveel watt/kg je trapt. Iemand die heel dik is, zwaar aan bodybuilding doet, hele slechte conditie heeft, 65+ is, etc.

Heb zelf een 50/39/30 en gebruik bijna altijd de 39. Fiets lekker solo rond met 27 tot 32 km/h en de heuveltjes op met 20-26. De 30 heb ik niet nodig. De 50 gebruik ik voor met de wind mee 40 km/h en hoger.
Nu doe ik zelden een uur een all out effort dus voor mij is 39 het ideale voortandwiel.
Verder fiets ik bijna altijd solo. Als je in een groepje fietst ga je al snel wat km/h harder en heb je ook een groter verzet nodig.
Dan volstaat de 39 met achter de 25 vaak nog. Maar als je voor een compact hebt moet je vaak wel naar je 50.

Bijna niemand zal dus een 52 of 53 nodig hebben of lekker vinden. Vraag is dan dus of 50/34 of 50/39(/30).

En voor de mensen die in Limburg wonen is het natuurlijk ook anders.

[ Bericht 2% gewijzigd door Pandarus op 07-06-2013 15:25:16 ]
  vrijdag 7 juni 2013 @ 16:30:52 #43
545 dop
:copyright: dop
pi_127524710
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 15:11 schreef Pandarus het volgende:
Qua tandwielen, een 52 buitenblad is echt iets dat je alleen tijdens het sprinten, meetrappen tijdens het afdalen en sterke wind mee gebruikt. Het is iets dat erg handig is als je een prof bent en in een massasprint zit. Een 50 buitenblad is vaak handiger.

53-39 of 52-38 zijn standard.

Als je in bergachtig gebeid woont zou je normaal altijd voor een compact moeten gaan.
Dat is 50-34.
Als je in Nederland behoorlijk snel of vaak in groepjes rijdt gebruik je een 34 eigenlijk niet veel, behalve voor tegen de wind in. Het is namelijk best wel klein.
Als je toch niet zo heel hard gaat is 34 nog best goed te doen.
Zeker als je achter een 11 tandwiel hebt.
Dat de 50 geen 52 is is zelden een probleem.

Een triple heeft een extra 30 tandwiel voor. Dus vaak 50/39/30.
Het 30 tandwiel zullen de meeste mensen in Nederland niet gebruiken. Maar het is ideaal voor 6 keep de Alp d'Huez op klimmen(zag op tv bijna iedereen in een te grote versnelling rijden) of fietsvakanties in Zwitserland. Dus uren aan rustig aan doen in de bergen. Voor de paar kleine heuveltjes in Nederland, waar je ook nog vaak tegenopsprint omdat het maar voor 5 minuten is, gebruik je eigenlijk de 30 nooit.

Maar het ligt er ook aan hoeveel watt/kg je trapt. Iemand die heel dik is, zwaar aan bodybuilding doet, hele slechte conditie heeft, 65+ is, etc.

Heb zelf een 50/39/30 en gebruik bijna altijd de 39. Fiets lekker solo rond met 27 tot 32 km/h en de heuveltjes op met 20-26. De 30 heb ik niet nodig. De 50 gebruik ik voor met de wind mee 40 km/h en hoger.
Nu doe ik zelden een uur een all out effort dus voor mij is 39 het ideale voortandwiel.
Verder fiets ik bijna altijd solo. Als je in een groepje fietst ga je al snel wat km/h harder en heb je ook een groter verzet nodig.
Dan volstaat de 39 met achter de 25 vaak nog. Maar als je voor een compact hebt moet je vaak wel naar je 50.

Bijna niemand zal dus een 52 of 53 nodig hebben of lekker vinden. Vraag is dan dus of 50/34 of 50/39(/30).

En voor de mensen die in Limburg wonen is het natuurlijk ook anders.
je gaat wat beetje kort door de bocht , je kunt kettingbladen makkelijk vervangen en zelf keuzes maken
vrouwen (sorry dames) fietsen andere gemiddeldes als mannen , en zullen dus ook iets lichter moeten kiezen. een cyclocross crackstel kan ook een mooie keuze zijn (46 36)
als je een tweedehands fiets koopt zou ik het doen met wat er op zit en pas later tand en kettingwielen aanpassen aan je wensen
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_127526806
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 15:11 schreef Pandarus het volgende:
Qua tandwielen, een 52 buitenblad is echt iets dat je alleen tijdens het sprinten, meetrappen tijdens het afdalen en sterke wind mee gebruikt. Het is iets dat erg handig is als je een prof bent en in een massasprint zit. Een 50 buitenblad is vaak handiger.

53-39 of 52-38 zijn standard.

Als je in bergachtig gebeid woont zou je normaal altijd voor een compact moeten gaan.
Dat is 50-34.
Als je in Nederland behoorlijk snel of vaak in groepjes rijdt gebruik je een 34 eigenlijk niet veel, behalve voor tegen de wind in. Het is namelijk best wel klein.
Als je toch niet zo heel hard gaat is 34 nog best goed te doen.
Zeker als je achter een 11 tandwiel hebt.
Dat de 50 geen 52 is is zelden een probleem.

Een triple heeft een extra 30 tandwiel voor. Dus vaak 50/39/30.
Het 30 tandwiel zullen de meeste mensen in Nederland niet gebruiken. Maar het is ideaal voor 6 keep de Alp d'Huez op klimmen(zag op tv bijna iedereen in een te grote versnelling rijden) of fietsvakanties in Zwitserland. Dus uren aan rustig aan doen in de bergen. Voor de paar kleine heuveltjes in Nederland, waar je ook nog vaak tegenopsprint omdat het maar voor 5 minuten is, gebruik je eigenlijk de 30 nooit.

Maar het ligt er ook aan hoeveel watt/kg je trapt. Iemand die heel dik is, zwaar aan bodybuilding doet, hele slechte conditie heeft, 65+ is, etc.

Heb zelf een 50/39/30 en gebruik bijna altijd de 39. Fiets lekker solo rond met 27 tot 32 km/h en de heuveltjes op met 20-26. De 30 heb ik niet nodig. De 50 gebruik ik voor met de wind mee 40 km/h en hoger.
Nu doe ik zelden een uur een all out effort dus voor mij is 39 het ideale voortandwiel.
Verder fiets ik bijna altijd solo. Als je in een groepje fietst ga je al snel wat km/h harder en heb je ook een groter verzet nodig.
Dan volstaat de 39 met achter de 25 vaak nog. Maar als je voor een compact hebt moet je vaak wel naar je 50.

Bijna niemand zal dus een 52 of 53 nodig hebben of lekker vinden. Vraag is dan dus of 50/34 of 50/39(/30).

En voor de mensen die in Limburg wonen is het natuurlijk ook anders.
Zoals je zelf al zegt, in het vlakke Nederland is de 39 de beste keuze, hierdoor kun je dus altijd lekker rond draaien zonder steeds voren hoeven te wisselen. Bij een compact 50/34 is dat veel vaker.

Compact pak je als je gemiddelde tegen de 34 km/h ligt, iedereen die dat niet haalt doet er verstandig aan om een triple te nemen met 5X/39/30 en achter adviseer ik meestal 11-28. Daarmee kom je zowel op het vlakke Nederland uit, het iets minder vlakke Limburg, de heuveltjes in de Ardennen en Schwarzwald en ook de bergen in de Alpen.

Daarnaast staat op een triple de ketting minder scheef wat dus ook minder slijtage met zich mee brengt. :)
  vrijdag 7 juni 2013 @ 17:55:09 #45
545 dop
:copyright: dop
pi_127527855
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 17:25 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]
Compact pak je als je gemiddelde tegen de 34 km/h ligt, iedereen die dat niet haalt doet er v

Daarnaast staat op een triple de ketting minder scheef wat dus ook minder slijtage met zich mee brengt. :)
waar haal je dat gemiddelde van 34 vandaan ? dan rijden dus alleen de profs en semi profs met compact ??

bekijk deze eens

als je heel netjes schakelt kan het zijn dat je op een tripel beter uitkomt, maar doe je dat niet dan staat de ketting juist extra scheef op een tripel.

[ Bericht 7% gewijzigd door dop op 07-06-2013 18:04:00 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  vrijdag 7 juni 2013 @ 19:09:01 #46
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_127530150
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 17:25 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Zoals je zelf al zegt, in het vlakke Nederland is de 39 de beste keuze, hierdoor kun je dus altijd lekker rond draaien zonder steeds voren hoeven te wisselen. Bij een compact 50/34 is dat veel vaker.

Compact pak je als je gemiddelde tegen de 34 km/h ligt, iedereen die dat niet haalt doet er verstandig aan om een triple te nemen met 5X/39/30 en achter adviseer ik meestal 11-28. Daarmee kom je zowel op het vlakke Nederland uit, het iets minder vlakke Limburg, de heuveltjes in de Ardennen en Schwarzwald en ook de bergen in de Alpen.

Daarnaast staat op een triple de ketting minder scheef wat dus ook minder slijtage met zich mee brengt. :)
Dus iedereen die onder de 34 gemiddeld rijdt, moet maar op een triplo rijden? Wat een onzin zeg. Ik rij veel 50 x 19/18/17, maar heb nog nooit een gemiddelde van boven de 34 gehaald. Ja, misschien eerste uren van een vlakke toertocht en dan in de groep draften, maar boven de 100 km ben ik nog nooit boven de 31 gemiddeld thuis gekomen. Jij zal het allemaal wel veel sneller doen. Maar weet wel dat 34 gemiddeld al behoorlijk hard is voor een prof op duurtraining. En beloften en hele goede junioren doen hun duurtraining met iets van 28 gemiddeld. Snelheid halen ze alleen achter de brommer. Dus niet te veel dingen door elkaar halen svp en mensen niet op het verkeerde been zetten. (30x30 is precies hetzelfde als 34x34 begrijp je?)
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_127531732
Zal wel domme vraag zijn, maar hoe meet ik die tandwielen? Heb voor "triple" en achter "8 speed".

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 11:42 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

FW's hebben normaal wel genoeg 2e hands fietsen staan van rond die prijs. Ik weet niet of je al "gekleed" bent, maar reken op een 300 euro extra (kleren, helm, pedalen, schoenen, computer). :)
Voor een beginner? Voor kleding gebruik ik hardloopkleding, schoenen gebruik ik sneakers (veters afgeknipt...), fietscomputer (20e) heb ik bij de fiets gekregen (wel gevraagd zat er niet standaard bij natuurlijk) en een helm heb ik wel nog gekocht. En nog een ophangbeugel om de fiets in mijn appartement verticaal langs de muur op te hangen :P. Vriendin niet zo blij mee maar ach alles went.
Was alles bij elkaar zo'n 50e extra kwijt.
pi_127535231
Normaal heb je voor 2 tandwiellen, een 52 en een 39. Een compact is een voortandwiel voor in de bergen, dus kleinere tandwielen voor een makkelijker verzet. Dus 34 en 50.
Triple wil zeggen dat je voor 3 tandwielen hebt. Dus een 30 voor de oma-versnellingen.

8-speed wil zeggen dat je achter 8 tandwielen hebt.


Een 52 of 53 voor heb je niets aan. Een 50 zullen de meeste mensen maar weinig gebruiken. Dus veel mensen zullen bij een compact altijd in het 'klimtandwiel' zitten. Vraag is of dat handig is.

Dus het lijkt me dat voor de meesten het fijner is om een 39 op het vlakke te gebruiken (ipv de pros een 50 of 52). En in de bergen (dus niet een Nederlands heuveltje) een 30(ipv de pros een 34).

Voor Nederlandse heuveltjes of wind tegen in is een 34 wel lekker. En die 50 is lekker als je de wind mee hebt. Een 52 heb je niet nodig en een 30 heb je alleen buiten Nederland nodig.

Verder heb je altijd wel genoeg bereik qua hoog en laag verzet. Vraag is wat ideaal is.
pi_127536254
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:16 schreef ThePlaneteer het volgende:
Ligt er ook een beetje aan welke groepen uit welke jaartallen neemt. Denk wel dat de Tiagra groep van 2012 wel vergelijkbaar is met 105 uit 2010.
Ik niet. 105 was in 2010 hetzelfde als nu. De 10 speed 105 groep (vanaf 2006) is al geweldig, functioneel en qua duurzaamheid weinig minder dan de huidige groepen. Genoeg fietsen te vinden met die groep voor een bescheiden budget (tot 400¤), alleen is de timing wat ongelukkig. Iedereen wil opeens fietsen nu het zomer is.

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:48 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Als je op een triple een 11-25 cassette gooit, dan ben je in de bergen slechter af als een compact met 12-30 cassette. ;)

Een triple blad voren zegt eigenlijk helemaal niets over het goed zijn voor bergen. :)
Jawel, want je hoeft alleen maar de juiste cassette te kiezen en je bent klaar voor de bergen. Een 12-30 Tiagra cassette kost 21¤. Dus dat is geen reden om een compact aan te bevelen als een of andere fiets met triple toevallig een 11-25 cassette heeft.
pi_127536404
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 21:39 schreef eentwee het volgende:

[..]

Ik niet. 105 was in 2010 hetzelfde als nu. De 10 speed 105 groep (vanaf 2006) is al geweldig, functioneel en qua duurzaamheid weinig minder dan de huidige groepen. Genoeg fietsen te vinden met die groep voor een bescheiden budget (tot 400¤), alleen is de timing wat ongelukkig. Iedereen wil opeens fietsen nu het zomer is.

[..]

Jawel, want je hoeft alleen maar de juiste cassette te kiezen en je bent klaar voor de bergen. Een 12-30 Tiagra cassette kost 21¤. Dus dat is geen reden om een compact aan te bevelen als een of andere fiets met triple toevallig een 11-25 cassette heeft.
Dus de cassette zegt meer dan hetgene wat voor ligt. Precies wat ik zeg. ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')