je had het antwoord al gevonden , fietsen is minder blessure gevoelig als hardlopen of voetbal, om maar wat te noemen , maar zoals bij elke sport moet je wel naar je lichaam luisteren.quote:Op woensdag 5 juni 2013 14:51 schreef _Dido_ het volgende:
Waarom gaat het nu ineens over hardlopen vs. fietsen?
Is fietsen idd zo slecht voor je rug? Heeft dat niet met een correcte afstelling te maken? En kun je hier niet wat aan doen door je rug sterker te maken?
105 of tiagra is prima 20 is niet noodzakelijk ik rij zelf 9speed (18 versnelingen)quote:Op donderdag 6 juni 2013 15:04 schreef _Dido_ het volgende:
http://www.marktplaats.nl(...)0c1b&previousPage=lr
Is dit wat?
Op welke afmontage moet ik letten? (shimano 105 is goed, toch?). En is > 20 versnellingen noodzakelijk voor een beginner of kan ik ook naar minder versnellingen kijken?
Is het trouwens aan te raden naar een fiets specifiek voor dames te kijken (moeilijk te vinden!) of kan ik ook naar herenfietsen kijken en bijvoorbeeld het zadel vervangen oid?
Volgens mij kun je beter voor 100e minder een degelijke 2e hands kopen dan een nieuwe van 300 euro, kan nooit goed zijn. Je kunt ook een rondje fietszaken afgaan voor 2e hands (tot 300 euro). Heb ik ook gedaan en bij de eerste fietsenzaak was het meteen raak!quote:Op donderdag 6 juni 2013 19:16 schreef _Dido_ het volgende:
Wellicht dat ik eens bij Vos ga kijken in Amsterdam.
Ze hebben ook nieuwe fietsen, voor niet schreeuwend veel geld. Zijn die bovenste twee wat? Ik zie niets over de afmontage staan.
http://www.vosfietsen.nl/(...)icle&id=48&Itemid=71
Edit: lamarondje Google wijst uit dat je die zaak moet mijden als je niet precies weet wat je wilt.
Pff, valt niet mee dit. Hardlopen is eenvoudiger
ja maar ik weet niet welke winkels allemaal racefietsen hebben en of ze occasions hebben, dat is een beetje lastigquote:Op donderdag 6 juni 2013 21:19 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Volgens mij kun je beter voor 100e minder een degelijke 2e hands kopen dan een nieuwe van 300 euro, kan nooit goed zijn. Je kunt ook een rondje fietszaken afgaan voor 2e hands (tot 300 euro). Heb ik ook gedaan en bij de eerste fietsenzaak was het meteen raak!.
Ik ga dit weekend mijn 2e "grote" rondje fietsen. Afgelopen zondag een klein rondje gedaan, volgens mij iets te laag zadel want ik kon 2 dagen niet meer op mijn linkerbeen staan, als ik mijn been strek dan krijg ik van die enorme pijnsteken uit de spier onder de knie. Iemand bekend mee? Dus ik zet het zadel iets hoger (weer zoals hij eerder ook stond) en hoop dat het dan beter gaat.
Punt is dat we teveel zitten en dat normaal sporten vaak een moment is wanneer we wel zitten. Bij fietsen is dat dus niet zo.quote:Op woensdag 5 juni 2013 17:33 schreef dop het volgende:
[..]
je had het antwoord al gevonden , fietsen is minder blessure gevoelig als hardlopen of voetbal, om maar wat te noemen , maar zoals bij elke sport moet je wel naar je lichaam luisteren.
bij bijna alle aanhoudende rugklachten is het de core stability die verbetert moet worden.
fietsen is beslist niet slecht voor je rug , maar overbelasting en een verkeerde houding wel.
dank je, hier heb ik wat aan! Had idd al gezien dat 105 nog best prijzig is.quote:Op donderdag 6 juni 2013 23:32 schreef Pandarus het volgende:
[..]
Punt is dat we teveel zitten en dat normaal sporten vaak een moment is wanneer we wel zitten. Bij fietsen is dat dus niet zo.
Elke activiteit heeft zijn nadeel. Kans op blessures bij fietsen is erg laag. Tov hardlopen is het veel en veel beter voor beginners, mensen die af willen vallen, mensen die een heel grote aerobische motor willen opbouwen.
Ergste scenario is een sterke zwemmer of fietser die ineens, met zijn hele goede conditie, gaat hardlopen. Pezen en banden zijn niets gewend en ineens gaat deze persoon met een flink tempo lopen.
Koop een fiets van aluminium met tiagra montage. Sora is het goedkoopste en 105 is al een stapje duurder. Dus voor velen is tiagra de middenweg.
Welk merk is lastig te zeggen maar vaak is de winkel, en de service die die winkel lever, belangrijker dan welk merk het is.
Als je ervaring hebt met racefietsen kun je testrijden en dan beslissen.
Er zijn veel A-merken met levenslange garantie op de frames. Dus dat is indirect een garantie op een bepaald niveau van kwaliteit.
Er zijn minder bekende merken. Soms zijn deze fietsen net zo goed maar goedkoper omdat ze mider marketing-overhead hebben(reclame en sponsoren van een wielerteam enzo).
Belangrijk is ook dat je een professional de fiets goed af laat stellen.
Kijk eens naar Giant Defy 2, Cannondale CAAD 8, Specialized Secteur. De hele dure fietsen zijn niet zo heel veel beter dan dit soort fietsen.
Als zo een fiets op dit moment te duur is dan zul je maar iets moeten gokken op een tweedehands. Bij zo een fiets niet teveel betalen en in het achterhoofd dat als je blijft fietsen en/of meer geld kunt uitegen je alsnog een nieuwe goede fiets gaat aanschaffen.
Waarin merk je dan het verschil tussen tiagra en 105.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 08:35 schreef StateOfMind het volgende:
Persoonlijk zou ik toch voor een 105 gaan kijken hoor.
Cube en Bulls zijn ook merken met een goede prijs/kwaliteits verhouding. Heb zelf een Cube mountainbike met een volledige XT groep en die bevalt mij uitstekend. Kijk ook eens naar een Bulls Harrier (eventueel een ouder modeljaar).
Wat is nou precies het verschil tussen een 105 en een tiagra zoals er op deze fiets zit waar ik naar aan het kijken ben:quote:Op vrijdag 7 juni 2013 08:51 schreef ThePlaneteer het volgende:
Ik zou idd ook beginnen met 105, echt heerlijke startersgroep waarmee je sowieso wel lekker door kan.
Ben ik ook benieuwd naar. Wat merk je er in de praktijk van?quote:Op vrijdag 7 juni 2013 09:07 schreef So_Surreal het volgende:
[..]
Wat is nou precies het verschil tussen een 105 en een tiagra zoals er op deze fiets zit waar ik naar aan het kijken ben:
http://www.koga.com/koga/#5?bike=true&mdlid=1224&gender=H
Wat betekent het precies, en wat verschilt het dan vooral voor een beginner als ik ?
Hier vind ik wel wat informatie over beide systemen:quote:Op vrijdag 7 juni 2013 09:20 schreef _Dido_ het volgende:
[..]
Ben ik ook benieuwd naar. Wat merk je er in de praktijk van?
Zie op MP wel tweedehands Bulls Harriers voor oké prijsjes. Maar wel ver weg. Ik ga me gewoon eerst laten opmeten. Heb wel m'n binnenbeenlengte al en kom op een framemaat van 53 uit. Hoeveel kan ik hiervan afwijken?
Handige link, die laatstequote:Op vrijdag 7 juni 2013 09:21 schreef So_Surreal het volgende:
[..]
Hier vind ik wel wat informatie over beide systemen:
http://www.shimano-benelu(...)cts/road/tiagra.html
http://www.shimano-benelu(...)s/road/105_5700.html
Volgens mij is het zo dat die 105 wat soepeler schakelt dan die Tiagra.
Edit: hier nog een uitleg over alle versnellingen:
http://www.12gobiking.nl/racefietsen/aankooptips_2/versnellingen
Dat vertelde die verkoper mij wel gisteren ja, maar ik ben pas sinds gisteravond aan het rondkijken, dus weet er nog niet veel vanquote:Op vrijdag 7 juni 2013 09:30 schreef _Dido_ het volgende:
[..]
Handige link, die laatste. Nu nog even kijken wat dat triple precies is, is voor in de bergen handig toch? Ik ben de komende jaren niet van plan om de bergen in te gaan, dus dat zou meer iets zijn voor een eventuele vervolgfiets
Daarentegen is 9 speed wel goedkoper.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 09:10 schreef muzas het volgende:
Men roept altijd wel "JA pak die groep want beter" Maar vergeet daarbij vaak de leeftijd. Ik heb liever 10-speed tiagra 4600 uit 2011 dan 9-speed 105-5500 uit 2001.
Al is het maar dat 10 speed cassettes wat makkelijker te vinden zijn (in verschillende vertandingen)
Ik zou eerst zelf zoveel mogelijk informatie verzamelen en je goed inlezen en je zo min mogelijk op verkopers vertrouwen.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 09:36 schreef So_Surreal het volgende:
[..]
Dat vertelde die verkoper mij wel gisteren ja, maar ik ben pas sinds gisteravond aan het rondkijken, dus weet er nog niet veel van
Als je op een triple een 11-25 cassette gooit, dan ben je in de bergen slechter af als een compact met 12-30 cassette.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 09:30 schreef _Dido_ het volgende:
[..]
Handige link, die laatste. Nu nog even kijken wat dat triple precies is, is voor in de bergen handig toch? Ik ben de komende jaren niet van plan om de bergen in te gaan, dus dat zou meer iets zijn voor een eventuele vervolgfiets
Al snap ik weinig van conversaties op foraquote:Op vrijdag 7 juni 2013 09:41 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik zou eerst zelf zoveel mogelijk informatie verzamelen en je goed inlezen en je zo min mogelijk op verkopers vertrouwen.
Maar lijkt me vrij sterk dat er zulke triples rondrijden.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 09:48 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Als je op een triple een 11-25 cassette gooit, dan ben je in de bergen slechter af als een compact met 12-30 cassette.
Een triple blad voren zegt eigenlijk helemaal niets over het goed zijn voor bergen.
Schijnt best populair te zijn onder de triplerijders Juist omdat je dan kleine verschillen tussen de verschillende tanden hebt, en je dus wat makkelijker je verzet kan finetunen. Gaf voor mij de doorslag om voor triple te kiezen.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 09:51 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Maar lijkt me vrij sterk dat er zulke triples rondrijden.
De fiets die so_surreal zich heeft uitgezocht daar zit dat op.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 09:51 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Maar lijkt me vrij sterk dat er zulke triples rondrijden.
Mijn fiets had standaard deze configuratie. Heb er voor de Alpe d'HuZes een 28 cassette achterop gelegd, zonder een centje pijn (nou ja...) boven gekomen.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 09:51 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Maar lijkt me vrij sterk dat er zulke triples rondrijden.
http://www.canyon.com/_en/roadbikes/bike.html?b=3073#tab-reiter2quote:Op vrijdag 7 juni 2013 11:33 schreef _Dido_ het volgende:
Wel makkelijker zoeken op Marktplaats als je alleen op 105 zoekt. Zit je qua afmontage meteen goed. Echt zin om een fietsje te kopen, maar ik moet nog even afwachten of ik een vast contract krijg volgende week. Weet bijna zeker van wel, maar ik ga natuurlijk geen dure aanschaf doen als ik straks zonder werk zit
.
Valt wel een beetje buiten budgetquote:Op vrijdag 7 juni 2013 11:38 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
http://www.canyon.com/_en/roadbikes/bike.html?b=3073#tab-reiter2
Nieuw, niet duur en met 105 afmontage.
Een nieuwe kopen om te proberen kost je zo'n 35% van de aanschafprijs na 1 meter. Zeer onverstandig..quote:Op vrijdag 7 juni 2013 11:40 schreef _Dido_ het volgende:
[..]
Valt wel een beetje buiten budgetLiefst een tweedehands tot 300 euro. Heb wel Bulls met 105-afmontage gezien in die categorie op Marktplaats. Hoop dat een rondje fietsenwinkels iets oplevert... Maar misschien ga ik idd ook wel voor nieuw. Bevalt het niet, dan verkoop ik hem vast gauw weer.
FW's hebben normaal wel genoeg 2e hands fietsen staan van rond die prijs. Ik weet niet of je al "gekleed" bent, maar reken op een 300 euro extra (kleren, helm, pedalen, schoenen, computer).quote:Op vrijdag 7 juni 2013 11:40 schreef _Dido_ het volgende:
[..]
Valt wel een beetje buiten budgetLiefst een tweedehands tot 300 euro. Heb wel Bulls met 105-afmontage gezien in die categorie op Marktplaats. Hoop dat een rondje fietsenwinkels iets oplevert... Maar misschien ga ik idd ook wel voor nieuw. Bevalt het niet, dan verkoop ik hem vast gauw weer.
quote:Op vrijdag 7 juni 2013 11:42 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
FW's hebben normaal wel genoeg 2e hands fietsen staan van rond die prijs. Ik weet niet of je al "gekleed" bent, maar reken op een 300 euro extra (kleren, helm, pedalen, schoenen, computer).
zoek hier eens: http://www.fietsenwijk.nl/fietsen/gebruiktefietsen/zoeken/quote:Op vrijdag 7 juni 2013 12:03 schreef _Dido_ het volgende:
Nu ik hier toch ben: nog tips voor goeie rijwielhandelaren met tweedehands racefietsen in de regio Gooi/Utrecht/Amsterdam?Zolang er een treinstation is, zodat ik ermee in de trein kan is het goed
.
je gaat wat beetje kort door de bocht , je kunt kettingbladen makkelijk vervangen en zelf keuzes makenquote:Op vrijdag 7 juni 2013 15:11 schreef Pandarus het volgende:
Qua tandwielen, een 52 buitenblad is echt iets dat je alleen tijdens het sprinten, meetrappen tijdens het afdalen en sterke wind mee gebruikt. Het is iets dat erg handig is als je een prof bent en in een massasprint zit. Een 50 buitenblad is vaak handiger.
53-39 of 52-38 zijn standard.
Als je in bergachtig gebeid woont zou je normaal altijd voor een compact moeten gaan.
Dat is 50-34.
Als je in Nederland behoorlijk snel of vaak in groepjes rijdt gebruik je een 34 eigenlijk niet veel, behalve voor tegen de wind in. Het is namelijk best wel klein.
Als je toch niet zo heel hard gaat is 34 nog best goed te doen.
Zeker als je achter een 11 tandwiel hebt.
Dat de 50 geen 52 is is zelden een probleem.
Een triple heeft een extra 30 tandwiel voor. Dus vaak 50/39/30.
Het 30 tandwiel zullen de meeste mensen in Nederland niet gebruiken. Maar het is ideaal voor 6 keep de Alp d'Huez op klimmen(zag op tv bijna iedereen in een te grote versnelling rijden) of fietsvakanties in Zwitserland. Dus uren aan rustig aan doen in de bergen. Voor de paar kleine heuveltjes in Nederland, waar je ook nog vaak tegenopsprint omdat het maar voor 5 minuten is, gebruik je eigenlijk de 30 nooit.
Maar het ligt er ook aan hoeveel watt/kg je trapt. Iemand die heel dik is, zwaar aan bodybuilding doet, hele slechte conditie heeft, 65+ is, etc.
Heb zelf een 50/39/30 en gebruik bijna altijd de 39. Fiets lekker solo rond met 27 tot 32 km/h en de heuveltjes op met 20-26. De 30 heb ik niet nodig. De 50 gebruik ik voor met de wind mee 40 km/h en hoger.
Nu doe ik zelden een uur een all out effort dus voor mij is 39 het ideale voortandwiel.
Verder fiets ik bijna altijd solo. Als je in een groepje fietst ga je al snel wat km/h harder en heb je ook een groter verzet nodig.
Dan volstaat de 39 met achter de 25 vaak nog. Maar als je voor een compact hebt moet je vaak wel naar je 50.
Bijna niemand zal dus een 52 of 53 nodig hebben of lekker vinden. Vraag is dan dus of 50/34 of 50/39(/30).
En voor de mensen die in Limburg wonen is het natuurlijk ook anders.
Zoals je zelf al zegt, in het vlakke Nederland is de 39 de beste keuze, hierdoor kun je dus altijd lekker rond draaien zonder steeds voren hoeven te wisselen. Bij een compact 50/34 is dat veel vaker.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 15:11 schreef Pandarus het volgende:
Qua tandwielen, een 52 buitenblad is echt iets dat je alleen tijdens het sprinten, meetrappen tijdens het afdalen en sterke wind mee gebruikt. Het is iets dat erg handig is als je een prof bent en in een massasprint zit. Een 50 buitenblad is vaak handiger.
53-39 of 52-38 zijn standard.
Als je in bergachtig gebeid woont zou je normaal altijd voor een compact moeten gaan.
Dat is 50-34.
Als je in Nederland behoorlijk snel of vaak in groepjes rijdt gebruik je een 34 eigenlijk niet veel, behalve voor tegen de wind in. Het is namelijk best wel klein.
Als je toch niet zo heel hard gaat is 34 nog best goed te doen.
Zeker als je achter een 11 tandwiel hebt.
Dat de 50 geen 52 is is zelden een probleem.
Een triple heeft een extra 30 tandwiel voor. Dus vaak 50/39/30.
Het 30 tandwiel zullen de meeste mensen in Nederland niet gebruiken. Maar het is ideaal voor 6 keep de Alp d'Huez op klimmen(zag op tv bijna iedereen in een te grote versnelling rijden) of fietsvakanties in Zwitserland. Dus uren aan rustig aan doen in de bergen. Voor de paar kleine heuveltjes in Nederland, waar je ook nog vaak tegenopsprint omdat het maar voor 5 minuten is, gebruik je eigenlijk de 30 nooit.
Maar het ligt er ook aan hoeveel watt/kg je trapt. Iemand die heel dik is, zwaar aan bodybuilding doet, hele slechte conditie heeft, 65+ is, etc.
Heb zelf een 50/39/30 en gebruik bijna altijd de 39. Fiets lekker solo rond met 27 tot 32 km/h en de heuveltjes op met 20-26. De 30 heb ik niet nodig. De 50 gebruik ik voor met de wind mee 40 km/h en hoger.
Nu doe ik zelden een uur een all out effort dus voor mij is 39 het ideale voortandwiel.
Verder fiets ik bijna altijd solo. Als je in een groepje fietst ga je al snel wat km/h harder en heb je ook een groter verzet nodig.
Dan volstaat de 39 met achter de 25 vaak nog. Maar als je voor een compact hebt moet je vaak wel naar je 50.
Bijna niemand zal dus een 52 of 53 nodig hebben of lekker vinden. Vraag is dan dus of 50/34 of 50/39(/30).
En voor de mensen die in Limburg wonen is het natuurlijk ook anders.
waar haal je dat gemiddelde van 34 vandaan ? dan rijden dus alleen de profs en semi profs met compact ??quote:Op vrijdag 7 juni 2013 17:25 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Compact pak je als je gemiddelde tegen de 34 km/h ligt, iedereen die dat niet haalt doet er v
Daarnaast staat op een triple de ketting minder scheef wat dus ook minder slijtage met zich mee brengt.
Dus iedereen die onder de 34 gemiddeld rijdt, moet maar op een triplo rijden? Wat een onzin zeg. Ik rij veel 50 x 19/18/17, maar heb nog nooit een gemiddelde van boven de 34 gehaald. Ja, misschien eerste uren van een vlakke toertocht en dan in de groep draften, maar boven de 100 km ben ik nog nooit boven de 31 gemiddeld thuis gekomen. Jij zal het allemaal wel veel sneller doen. Maar weet wel dat 34 gemiddeld al behoorlijk hard is voor een prof op duurtraining. En beloften en hele goede junioren doen hun duurtraining met iets van 28 gemiddeld. Snelheid halen ze alleen achter de brommer. Dus niet te veel dingen door elkaar halen svp en mensen niet op het verkeerde been zetten. (30x30 is precies hetzelfde als 34x34 begrijp je?)quote:Op vrijdag 7 juni 2013 17:25 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Zoals je zelf al zegt, in het vlakke Nederland is de 39 de beste keuze, hierdoor kun je dus altijd lekker rond draaien zonder steeds voren hoeven te wisselen. Bij een compact 50/34 is dat veel vaker.
Compact pak je als je gemiddelde tegen de 34 km/h ligt, iedereen die dat niet haalt doet er verstandig aan om een triple te nemen met 5X/39/30 en achter adviseer ik meestal 11-28. Daarmee kom je zowel op het vlakke Nederland uit, het iets minder vlakke Limburg, de heuveltjes in de Ardennen en Schwarzwald en ook de bergen in de Alpen.
Daarnaast staat op een triple de ketting minder scheef wat dus ook minder slijtage met zich mee brengt.
Voor een beginner? Voor kleding gebruik ik hardloopkleding, schoenen gebruik ik sneakers (veters afgeknipt...), fietscomputer (20e) heb ik bij de fiets gekregen (wel gevraagd zat er niet standaard bij natuurlijk) en een helm heb ik wel nog gekocht. En nog een ophangbeugel om de fiets in mijn appartement verticaal langs de muur op te hangenquote:Op vrijdag 7 juni 2013 11:42 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
FW's hebben normaal wel genoeg 2e hands fietsen staan van rond die prijs. Ik weet niet of je al "gekleed" bent, maar reken op een 300 euro extra (kleren, helm, pedalen, schoenen, computer).
Ik niet. 105 was in 2010 hetzelfde als nu. De 10 speed 105 groep (vanaf 2006) is al geweldig, functioneel en qua duurzaamheid weinig minder dan de huidige groepen. Genoeg fietsen te vinden met die groep voor een bescheiden budget (tot 400¤), alleen is de timing wat ongelukkig. Iedereen wil opeens fietsen nu het zomer is.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 09:16 schreef ThePlaneteer het volgende:
Ligt er ook een beetje aan welke groepen uit welke jaartallen neemt. Denk wel dat de Tiagra groep van 2012 wel vergelijkbaar is met 105 uit 2010.
Jawel, want je hoeft alleen maar de juiste cassette te kiezen en je bent klaar voor de bergen. Een 12-30 Tiagra cassette kost 21¤. Dus dat is geen reden om een compact aan te bevelen als een of andere fiets met triple toevallig een 11-25 cassette heeft.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 09:48 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Als je op een triple een 11-25 cassette gooit, dan ben je in de bergen slechter af als een compact met 12-30 cassette.
Een triple blad voren zegt eigenlijk helemaal niets over het goed zijn voor bergen.
Dus de cassette zegt meer dan hetgene wat voor ligt. Precies wat ik zeg.quote:Op vrijdag 7 juni 2013 21:39 schreef eentwee het volgende:
[..]
Ik niet. 105 was in 2010 hetzelfde als nu. De 10 speed 105 groep (vanaf 2006) is al geweldig, functioneel en qua duurzaamheid weinig minder dan de huidige groepen. Genoeg fietsen te vinden met die groep voor een bescheiden budget (tot 400¤), alleen is de timing wat ongelukkig. Iedereen wil opeens fietsen nu het zomer is.
[..]
Jawel, want je hoeft alleen maar de juiste cassette te kiezen en je bent klaar voor de bergen. Een 12-30 Tiagra cassette kost 21¤. Dus dat is geen reden om een compact aan te bevelen als een of andere fiets met triple toevallig een 11-25 cassette heeft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |