Ach, lekker belangrijk.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 18:11 schreef Nystiq het volgende:
[..]
Yup en ik zit al op iets van 35 lessen...
Ja, heb ook liever dat ik het helemaal onder de knie krijg dan dat ik zak en me geld heb weggegooit.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 18:14 schreef Braddie het volgende:
[..]
Ach, lekker belangrijk.
Heb zelf zoiets van.. al doe ik er 60 lessen over, als ik hem maar haal
Tijdens mijn examen reed ik een heel stuk 80 waar ik maar 60 mocht, wel gewoon geslaagd.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 10:11 schreef no1uknow het volgende:
Zijn er mede-geslaagden die herkennen dat je eigenlijk standaard iets te hard rijdt? Waar je 50 mag zit ik vaak nog wel op de 50/55 maar waar je 70 mag zit ik vaak op 80 en op de snelweg gaat het al helemaal hard
Heb even snel het vorige topic doorgespit, mocht ik nog iemand vergeten zijn, laat het me even weten .quote:Op vrijdag 17 mei 2013 18:19 schreef delano.888 het volgende:
Het TS, misschien moet je ff de op updaten nu het nog kan. Ik was blijkbaar de enige die dat deed.. De geslaagden van 2013 zijn bijna allemaal door mij toegevoegd..
Goed bezig!quote:Op vrijdag 17 mei 2013 18:26 schreef Hinder het volgende:
[..]
Heb even snel het vorige topic doorgespit, mocht ik nog iemand vergeten zijn, laat het me even weten .
Ja, m`n instructeur zei al "Ik schat je op de 45 uur les.. want je hebt al goed progressie gemaakt"quote:Op vrijdag 17 mei 2013 18:17 schreef Nystiq het volgende:
[..]
Ja, heb ook liever dat ik het helemaal onder de knie krijg dan dat ik zak en me geld heb weggegooit.
Haha netjes, volhoudenquote:Op vrijdag 17 mei 2013 18:33 schreef Braddie het volgende:
[..]
Ja, m`n instructeur zei al "Ik schat je op de 45 uur les.. want je hebt al goed progressie gemaakt"
En hij laat niet iemand afrijden die het niet kan.
Er waren 20 geslaagden bij hem dit jaar al en pas 2 gezakte.
Hij zei ook "Jij hoort, zoals het nu gaat sowieso bij de geslaagden " en het is pas m`n 6e les
Goed bezig, bevalt je Saab nog?quote:Op vrijdag 17 mei 2013 18:33 schreef delano.888 het volgende:
* Remy669 (19 april)
is de enige die nog mist (ik had niks te doen)
Ik hield me bewust aan de limiet en toen zei de examinator achteraf dat ik te theoretisch reed . En onderweg liet hij merken dat ik best meer gas mocht geven.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 18:21 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Tijdens mijn examen reed ik een heel stuk 80 waar ik maar 60 mocht, wel gewoon geslaagd.
Zeker, ben nog continue dingen aan het aanpassen aan het interieur voornamelijk.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 18:35 schreef Sie_scheitern_Epos het volgende:
[..]
Goed bezig, bevalt je Saab nog?
Zoals?quote:Op vrijdag 17 mei 2013 18:36 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Zeker, ben nog continue dingen aan het aanpassen aan het interieur voornamelijk.
Foto's zeggen meer dan woorden, momentje.quote:
Ik kreeg na een kilometer ofzo de opmerking "Volgens mij staat er op deze weg controle vandaag" Toen had ik hem door.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 18:35 schreef borisz het volgende:
[..]
Ik hield me bewust aan de limiet en toen zei de examinator achteraf dat ik te theoretisch reed . En onderweg liet hij merken dat ik best meer gas mocht geven.
Beetje offtopic misschien?quote:Op vrijdag 17 mei 2013 18:38 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Foto's zeggen meer dan woorden, momentje.
Doe m`n best.quote:
opmerkingen/foutjesquote:Op vrijdag 17 mei 2013 18:42 schreef Hinder het volgende:
Na een paar lessen vroeg ik mijn instructrice hoeveel lessen ik ongeveer nodig zou hebben, en toen zei ze 35. Vorige week (les 20 en 21) was ik naar Rotterdam gereden, stuk door de stad heen etc., en ze zei dat ze normaal pas na zo'n 30 lessen die kant op gaat. Dat was wel leuk om te horen .
Ik verwacht zelf dat ik zo'n 30 a 32 lessen nodig zal hebben. Het rijden, kijken, bijzondere verrichtingen etc. gaat al erg goed, heb alleen telkens wat (kleine) opmerkingen/foutjes, maar die heb ik liever tijdens de lessen dan na mijn examen .
Ik was verder ook gewoon geslaagd. Maar ik had ook een rijinstructeur die al heel snel riep let op je snelheid.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 18:38 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Ik kreeg na een kilometer ofzo de opmerking "Volgens mij staat er op deze weg controle vandaag" Toen had ik hem door.
Ik reed gewoon in het tempo van het overige verkeer mee, iedereen reed te hard.
Gelukkig had ik geen zuurpruim als examinator.
Die van mij heeft zoiets van " Er staan geen flitsers dus als je iets te hard rijd vind ik het niet erg "quote:Op vrijdag 17 mei 2013 18:46 schreef borisz het volgende:
[..]
Ik was verder ook gewoon geslaagd. Maar ik had ook een rijinstructeur die al heel snel riep let op je snelheid.
Dat was bij mij net andersom, had een vrouw en die hield er altijd wel van als je een beetje gas gaf.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 18:46 schreef borisz het volgende:
[..]
Ik was verder ook gewoon geslaagd. Maar ik had ook een rijinstructeur die al heel snel riep let op je snelheid.
Dat wilde ik ook doen.. zo`n 10 daagse cursus.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 18:49 schreef TwenteFC het volgende:
Maar had mijn rijbewijs dan ook in een week gehaald, door zo'n cursus.
Ja, bij gelijkwaardige kruispunten moet je niet te snel naderen, want je kunt bestuurders van rechts verwachten, en deze hebben uiteraard voorrang .quote:Op vrijdag 17 mei 2013 18:44 schreef Braddie het volgende:
[..]
opmerkingen/foutjes
Die van mij bestaan alleen nog maar uit "Kijk door de bocht heen naar het punt waar je naar toe wilt " en " Denk aan je plaats op de rij baan"
Maar het is niet meer zo dat hij (Zoals bij les 1) nog af en toe een beetje meehielp met sturen *gelukkig*
Oh, en ik moest héél rustig aan doen bij weggetjes met zijstraatjes.. reed ik rustig met 25-30 doorheen, terwijl ik dit echt met 10-15 km moest doen.
Heb ik ook veel moeite mee gehad, je moet je aanwennen om ze met zo een snelheid te naderen dat je wel nog normaal kunt stoppen mocht er iemand van rechts komen.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 18:44 schreef Braddie het volgende:
Oh, en ik moest héél rustig aan doen bij weggetjes met zijstraatjes.. reed ik rustig met 25-30 doorheen, terwijl ik dit echt met 10-15 km moest doen.
Daarom doe ik het ook hier (recente veranderingen aan mijn Saab):quote:
Ik had een 6 daagse cursus, ben 1499 kwijt geweest aan lessen + tussentijdse toets en examen.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 18:51 schreef Braddie het volgende:
[..]
Dat wilde ik ook doen.. zo`n 10 daagse cursus.
Werd mij uiteindelijk afgeraden, hij zei " Het is duurder dan de Compact Opleiding die wij hebben + dat je slagingsgarantie hebt 100%, en ik persoonlijk hou er niet van om mensen een poot uit te draaien, zo werkt het niet.. leven is al duur genoeg "
Dat gebeurt pas echt wanneer je het rijbewijs hebt en alleen gaat rondrijden.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 18:57 schreef Braddie het volgende:
Wil zoveel mogelijk lessen, om een zo gestructureerd/geautomatiseerde rijder te worden
Dat is waar, maar bedoel puur om het slagen van m`n rijbewijs En het tonen van initiatief.quote:Op vrijdag 17 mei 2013 18:58 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Dat gebeurt pas echt wanneer je het rijbewijs hebt en alleen gaat rondrijden.
Zeg je dat toch? Dat je halfuurtje wilt oefenen met schakelen op een leeg stukje. 't Zijn jouw centenquote:Op vrijdag 24 mei 2013 12:12 schreef SugarEvans het volgende:
zou ik 't persoonlijk wel fijn vinden om het schakelen, koppelen etc. gewoon te leren op
Dat hangt er vanaf hoeveel gas je geeft, hoe meer gas je geeft, hoe sneller de koppeling omhoog kan.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 12:12 schreef SugarEvans het volgende:
Vind sommige dingen toch wel lastiger dan ik van te voren dacht met koppeling e.d.
Ik wil de koppeling nog wel eens te snel op laten komen vanuit stilstand.. omdat ik een beetje met het verkeer mee op wil trekken bij bijv. een stoplicht. Heb 't idee dat ik zo langzaam op gang kom vergeleken met de rest. Dat op gang komen moet ik zo snel mogelijk ff leren.
Ik heb daar ook moeite mee gehad toen ik begon met lessen (heb ondertussen mijn rijbewijs +/- 6 maanden), het wegrijden wat niet altijd even goed ging en dan ook nog de druk van het overige verkeer. Maar gewoon schijt aan hebben, het gaat erom dat jij zo goed mogelijk leert rijden.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 12:12 schreef SugarEvans het volgende:
Vind sommige dingen toch wel lastiger dan ik van te voren dacht met koppeling e.d.
Ik wil de koppeling nog wel eens te snel op laten komen vanuit stilstand.. omdat ik een beetje met het verkeer mee op wil trekken bij bijv. een stoplicht. Heb 't idee dat ik zo langzaam op gang kom vergeleken met de rest. Dat op gang komen moet ik zo snel mogelijk ff leren.
Klopt je hebt uiteraard gelijk.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 12:21 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Zeg je dat toch? Dat je halfuurtje wilt oefenen met schakelen op een leeg stukje. 't Zijn jouw centen
had vandaag bij lessie 7 de controle al aardig... nogsteeds wel dat ik hem soms een beetje vervelend liet opkomen (En dan slaat ie af ) Uiteindelijk ook nog een lang stuk snelweg gereden, ik kan je vertellen dat van z`n 4 naar z`n 5 willen schakelen bij 110km en dan perongeluk naar z`n 3 schakelen zo`n Bluemotion niet heel fijn vind.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 15:00 schreef SugarEvans het volgende:
[..]
Klopt je hebt uiteraard gelijk.
Echterrrrr ging het vandaag lessie 6 wel goed! Alles ging stukken soepeler! En ik had schijt aan het langzaam opkomen, jammer dan voor degene achter me die steeds rood krijgt (oke beetje overdreven maar you get the point). Dus ben er positief uitgekomen in tegenstelling tot de vorige.. maar ben dan ook wel een persoon die alles meteen wil kunnen en ja dat gaat nou eenmaal niet en dat heb ik geaccepteerd:+
Ja, dat had ik dus ook. Instructeur zegt wat ik moet doen, maar in de tussentijd moet ik dus ook nog schakelen richting aangeven remmen etc.. dan stuur ik echt op het láátst mogelijke moment pasquote:Op vrijdag 24 mei 2013 16:18 schreef SugarEvans het volgende:
Ja 't kijken.. dat binnen/buiten/dooie hoek.. is soms nogal lastig. Dan geeft de instructeur aan: volgende rechts.. en dan heb je 20 meter om al je spiegels etc. te checken, aangeven, remmen, schakelen, nog een keer kijken.. Dan ben ik al zo'n beetje 2 straten verder
Ook alles kijken terwijl de weg met een bocht loopt is irritant, immers ben je dan met je hoofd niet op weg gericht waardoor nog wel eens van koers afwijk Maargoed, merkte wel als je het stuur gewoon zo houdt als dat je deed voordat je gaat kijken gaat het in principe goed.
Eerste les is altijd spannend. Elke les volgens mij wel Ik rijd bijvoorbeeld echt bijna wekelijks dezelfde route (Hilversum > Laren > Blaricum > Eemnes en weer terug) Maar er gebeuren steeds andere dingen, of we gaan een ander straatje in, of het is wat te smal, of je moet achteruit etcquote:Op vrijdag 24 mei 2013 16:53 schreef moddermonster het volgende:
Hoi mensen
Ik ben gister ook begonnen, en aangezien ik nog nooit in iets wat ook maar op een auto lijkt heb gereden heb, vond ik het zeg maar best spannend. Gelukkig hoefde ik alleen maar te sturen en richting aan te geven, dat was al wel genoeg voor de eerste keer. Ik vond het wel leuk
M`n 2e les moest ik al direct naar Almere, nou vind ik Almere best een leuke plaats om doorheen te rijden dus dat was fijn.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 17:18 schreef moddermonster het volgende:
Ik mocht meteen naar de stad (Eindhoven), maar dat kwam neer op 8 kilometer rechtdoor rijden, dus met enkel sturen en richting viel dat nog wel mee kwa moeilijkheid
Mijn eerste les was ook raar.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 18:10 schreef delano.888 het volgende:
Ik werd de 1e les de snelweg op gestuurd. Ik vroeg gelijk waarom. Ja we gaan naar een groot leeg parkeerterrein toe. De logica ontging mij even waarom dat dan zo moest, maargoed het liep goed af.
Dat heet "aanvangsniveau bepalen."quote:Op vrijdag 24 mei 2013 18:25 schreef Braddie het volgende:
[..]
Mijn eerste les was ook raar.
" Heb je weleens auto gereden? Ja, wel eens.. maar dat was alleen sturen gas/remmen "
" Dan wil ik zien hoe je stuurt, rijd maar naar links en dan naar rechts " (We reden gelijk het drukke stads verkeer van Hilversum in....)
Vervolgens na... 8-10 km rijden werd ik doodleuk een paadje opgestuurd en gingen we daar het sturen oefenen.(Niet zozeer het basic sturen, maar het overpakken... dat gaat nu gelukkig veilloos )
Logica van sommige instructeurs __________!
Dat is waar!quote:Op vrijdag 24 mei 2013 18:29 schreef vannelle het volgende:
[..]
Dat heet "aanvangsniveau bepalen."
Blijkbaar kon je toch minder goed sturen dan jezelf dacht want blijkbaar vond de instructeur het beter om op een paadje verder te gaan.
Is toch beter dan iedereen als beginneling beschouwen?
quote:Op vrijdag 24 mei 2013 12:37 schreef delano.888 het volgende:
Je kan zelfs bij vrijwel elke auto de koppeling in 1x los laten, als je maar flink veel toeren maakt voordat je hem los laat.
In een mini bijvoorbeeld gaat dat zo:
@ 2:44
BTW dit is NIET goed voor de koppeling en moet je dus zeker ook niet doen in een lesauto.
Heel-toe-ing en revmatching doe ik vaak met de vrachtauto als het een handbak is. Schakelt een stuk makkelijker en sneller.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 12:40 schreef delano.888 het volgende:
En zo zijn er nog veel meer domme dingen die je NIET moet proberen in een lesauto maar wel leuk zijn
Almerequote:Op vrijdag 24 mei 2013 17:55 schreef Braddie het volgende:
[..]
M`n 2e les moest ik al direct naar Almere, nou vind ik Almere best een leuke plaats om doorheen te rijden dus dat was fijn.
Vandaag ook weer naar Almere Muziekwijk gereden!
Ik kreeg bij mijn theorieboek een cd'tje waar je specifieke onderdelen mee kon oefenen, was erg handig.quote:Op maandag 27 mei 2013 15:10 schreef Thrilled het volgende:
Aloha mensen ik kom even snel binnen vallen met wat vragen: hebben jullie goede sites waar je gratis (of tegen een klein prijsje) examens kan oefenen (theorie) op een specifiek onderdeel (gevarenherkenning, voorrang etc) .. Ik heb wel sites met de standaard examen waarin ze dit mixen, maar dat zoek ik niet
Ja, ik werd echt gék van die drempelsquote:
Tja, hij kan dat nieuwe rijden wel helemaal niks vinden maar die examinatoren letten daar wel op, dus lijkt me niet echt slim om het zo te doen.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 15:58 schreef Braddie het volgende:
Wat een gek is m`n instructeur toch
Komen we net bij een rotonde, steken er allemaal kinderen over (Mocht niet, haaien tanden)
Ik remmen, zegt ie " Nee... gewoon doorrijden en toeteren, ze moeten stoppen, als we er een aanrijden is het hun schuld"
Rijden we even later op een 80 weg, ik wil bij 2000 toeren schakelen naar z`n 4, zegt ie " Nee, je mag hem wel een beetje laten brullen hoor, maar niet hoger dan 3500, dat nieuwe rijden vind ik hélémaal niets"
Kort lesje van 1 uur. Maar toch ik heb hem NIET meer laten afslaan, en ik rem goed, ik schakel tijdig terug, m`n bochten gaan goed.
HIj zei het meer zo van "Als het beter is om mee te komen met het verkeer, dan mag je wel meer toeren maken "quote:Op dinsdag 28 mei 2013 16:09 schreef gelestipjes het volgende:
[..]
Tja, hij kan dat nieuwe rijden wel helemaal niks vinden maar die examinatoren letten daar wel op, dus lijkt me niet echt slim om het zo te doen.
Hoeveel lessen heb je inmiddels gehad? (en dan bedoel ik uiteraard als in hoeveel uur, want ja, soms hebben mensen ook gewoon 1 les van 2,5 of 3 uur, maar dat telt natuurlijk wel als 2,5 of 3 lessen )
Ben blij dat ik de auto niet meer laat afslaan zeg.. mag ook wel na ehh... ja 17 uur in de autoquote:
Gaat vast nog wel gebeurenquote:Op vrijdag 31 mei 2013 00:27 schreef Braddie het volgende:
[..]
Ben blij dat ik de auto niet meer laat afslaan zeg.. mag ook wel na ehh... ja 17 uur in de auto
Lijkt me wel kut.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 16:40 schreef Gezicht het volgende:
Ik had pas na +/- 50 uur TTT, meteen daarna ook praktijk en meteen gehaald.
Hoe kan je nou steeds een diesel laten afslaan?quote:Op vrijdag 31 mei 2013 15:16 schreef Braddie het volgende:
Heb hem vandaag 4x laten afslaan.. Op de snelweg iets te hard gereden (130.. oeps)
En 1x door een lichte inschattingsfout een bochtje met 60 genomen (piepende banden )
Over 4 uur zou ik inprincipe m`n TTT hebben(heb nu 21 les uur gehad, en bij 25 heb ik hem).. maar m`n instructeur zegt "Nee... Braddie, daar ben je nog niet echt klaar voor... "
Wel vond hij dat ik het parkeren echt perfect deed, en de hellingproef ging ook super!.
Omdat ik soms nogsteeds met m`n hoofd bij een andere handeling ben, dan trap ik de koppeling niet op tijd in, of ik wil wegrijden in z`n 2 en dan is het *bok bok bok* en slaat ie afquote:Op vrijdag 31 mei 2013 18:57 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
Hoe kan je nou steeds een diesel laten afslaan?
Die voertuigcontrole moet een 2e natuur worden (gebeurt pas na je examen als je zelf gaat rijden ;-)) maar als je er nu nog heel erg mee worstelt dan raak je snel in de knoop ja. Als je denkt dat je er meer gevoel bij (de voertuigcontrole) kunt krijgen door op een rustig stukje te oefenen met opschakelen en terugschakelen moet je dat gewoon doen/vragen. Hoe verder je daarin vordert, hoe beter je je aandacht bij andere zaken kunt houden.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 19:07 schreef Braddie het volgende:
[..]
Omdat ik soms nogsteeds met m`n hoofd bij een andere handeling ben, dan trap ik de koppeling niet op tijd in, of ik wil wegrijden in z`n 2 en dan is het *bok bok bok* en slaat ie af
M`n instructeur keek me vandaag ook echt met een " " aan.
En hij zei zelfs " Als je dat kijken niet snel onder de knie gaat krijgen dan stop ik... je moet het wél doen hé "
(Terwijl ik al keurig in m`n spiegels kijk... alleen ik vergeet héél soms om over m`n schouder te kijken, en soms dan wil ik nog teveel dingen tegelijk doen waardoor ik in de knoop raak )
Dit is wel een echt goede tip! Ik keek ook nooit ver genoeg vooruit, niet ver genoeg over mn schouder etc.. dus ben ik iedere keer dat ik ergens naartoe fietste gaan oefenen (ik fiets vaak) binnen een week zat het erinquote:[b]Op zondag 2 juni 2013 02:01 schreef NikkelCobalt
Oh en kijken kun je overdag oefenen, gewoon het riedeltje in je kop stampen (en daarbij de juiste bewegingen maken). Binnen, buiten, schouder (draai je hoofd), richting (klik), remmen, koppelen, terugschakelen (doe iets met je benen), nacontrole buiten, schouder. (Of hoe anders aangeleerd, of een beperkte set voor een ander scenerio) Probeer dat 20x op een dag en wellicht blijft het hangen
Volgens mij had mijn instructeur die toen bij zich, weet het echter niet meer zeker.quote:Op maandag 3 juni 2013 13:00 schreef xzaz het volgende:
Morgen afrijden maar nog geen oproepkaart ontvangen, maar ff bellen zo
Ja denk het ook; vorige keer kreeg ik hem overigens wel via de mail binnen... heb wel een mailtje gehad ter bevestiging dat het examen was aangevraagd.quote:Op maandag 3 juni 2013 13:13 schreef Gezicht het volgende:
[..]
Volgens mij had mijn instructeur die toen bij zich, weet het echter niet meer zeker.
heb dat bij mn examen gedaan, ging gelukkig goed hahaquote:Op zaterdag 1 juni 2013 21:50 schreef HansVaak het volgende:
Je kan prima in zijn twee wegrijden hoor, maar dat moet je met wat meer gevoel doen dan dat je dat in zijn een zou doen.
Edit: denk overigens niet dat je instructeur (en uiteindelijk je examinator) dit zo tof vindt, maar het kan wel.
Wat een mongolen zijn het dan eigenlijkquote:Op dinsdag 4 juni 2013 15:30 schreef xzaz het volgende:
Weer gezakt F((@#! zooi.
Rijden we een rotonde op; sta ik stil omdat er een fietser aankomt wil ik wegrijden staat ze op de rem; ik zo *wtf*.
Zegt ze bij het eindgesprek dat ik daar niet stil moch staan THA FCK
Ach, sorteerde een keer links fout; en deed me koppeling omhoog bij afslaan...quote:Op dinsdag 4 juni 2013 15:38 schreef Braddie het volgende:
[..]
Wat een mongolen zijn het dan eigenlijk
Jij staat stil omdat er een fietser aankomt, wil je wegrijden trapt ze op de rem, wánt je mag er niet stil staan?
Koppeling mag niet omhoog bij afslaan? Als in, dat je hem liet afslaan hier door? (Je stond al stil?)quote:Op dinsdag 4 juni 2013 15:42 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ach, sorteerde een keer links fout; en deed me koppeling omhoog bij afslaan...
Nee, doe hem naar beneden en dan omhoog. Ik mag er niet aanzitten wanneer ik afsla.. wat een gezijk... maakt geen kut uit.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 15:44 schreef Braddie het volgende:
[..]
Koppeling mag niet omhoog bij afslaan? Als in, dat je hem liet afslaan hier door? (Je stond al stil?)
Je hebt inderdaad van die azijnpissers er tussen zitten..quote:Op dinsdag 4 juni 2013 15:46 schreef xzaz het volgende:
[..]
Nee, doe hem naar beneden en dan omhoog. Ik mag er niet aanzitten wanneer ik afsla.. wat een gezijk... maakt geen kut uit.
Goed, ik weet dat ik geen goede rijder ben; maar dit slaat echt alles; ze ging maar door en ging maar door.
Het is ook hartstikke leuk, het rijden danquote:Op dinsdag 4 juni 2013 16:50 schreef SugarEvans het volgende:
Hmmm straks lesje nummer 9.. zit ondertussen toch alweer op 12 uur rijden. Gaat snel zo 3 uur per week. Een paar dingen waar ik nog moeite mee heb:
- Achteruit draaien (bijv. een straatje in om te kunnen keren). Op een of andere manier doe ik dit vrij ruim.. ben dus te bang dat ik dicht op die stoep zit terwijl dit niet het geval is. Erg lastig om te zien.
- Koppeling op laten komen en snel optrekken bij bijv. stoplicht kruispunt of whatever. Misschien geef ik gewoon te weinig gas bij.. maar ben misschien dan ook te bang om bij degene voor me op te klappen of te hard weg te schieten.
Dit is helemaal 't geval als op een heuvel sta... dan moet bij deze rijschool iig op de handrem.. Voordat je het goede punt van de koppeling hebt gevonden, beetje gas, handrem eraf.. is degene voor je al 2 stoplichten verder
- Het lastigst vind ik terugschakelen terwijl ik aan het remmen ben voor een bocht. Dus m.a.w. je rijdt in z'n 4, 3 oid.. en dan zie je 't bochtje komen ff spiegels checken.. aangeven.. remmen maar en tijdens het remmen terugschakelen (en dus voor de bocht terug geschakeld hebben).
Dus genoeg werk aan de winkel! Begin 't wel steeds leuker te vinden dus wie weet uiteindelijk met plezier naar het rij examen
Hm, ik zag het altijd als noodzakelijk kwaad, van de eerste tot de laatste les altijd met enorme tegenzinquote:Op dinsdag 4 juni 2013 16:52 schreef Braddie het volgende:
[..]
Het is ook hartstikke leuk, het rijden dan
Ik zie het zelf als een lekker ritje.
M`n instructeur zei laatst " Je moet het autolessen zien als fun, gewooon als een lekker stuk rijden met toevallig iemand naast je die je aanwijzingen geeft"
Haha, ik begon het 2 weken geleden ook vervelend te vinden, maar dat was puur omdat ik 2x per week leste en dan 2 uur per keer (En dingen ook kwijtraakte na het lessen, het bleef niet hangen)quote:Op dinsdag 4 juni 2013 17:03 schreef gelestipjes het volgende:
[..]
Hm, ik zag het altijd als noodzakelijk kwaad, van de eerste tot de laatste les altijd met enorme tegenzin
Dat dacht ik midden deze maand ook " Ooh, eind Juni/Begin Juli rij ik af, dan heb ik wel 50 les uur gehad, komt hélemaal goed"quote:Op dinsdag 4 juni 2013 17:05 schreef Hinder het volgende:
Maar ja, nog een klein maandje en dan is het pasje als het goed is binnen .
In de stad rijden is opzich heel chill, ik merkte zelfs dat ik afgelopen vrijdag te snel reed op de snelweg (130 waar je 120 mocht )quote:Op dinsdag 4 juni 2013 17:17 schreef ChevyCaprice het volgende:
Heb nu ong 12 uur erop zitten en t is makkelijk . Snelweg moet ik nog beetje beter doorrijden, in de stad rijden gaat wel chill.
Alleen vanuit eerste versnelling optrekken bij bijv. stoplicht wil nog wel eens misgaan . Doe ik koppeling te snel omhoog. Is logisch zegt de instructeur, meer hebben dat.
Zaterdag bochtje achteruit gehad, ook simpel te doen. Volgende keer weer wat bijzondere verrichtingen verrichten, heb er al zin in
Dat is wel zonde ja! Maar aan andere kant misschien ook wel beter: als je er op de dag zelf echt niet klaar voor bent, en het niet haalt, is dat zonde van het geld. Dan kun je beter nog wat extra lessen nemen en het wel in één keer halen.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 17:17 schreef Braddie het volgende:
[..]
Dat dacht ik midden deze maand ook " Ooh, eind Juni/Begin Juli rij ik af, dan heb ik wel 50 les uur gehad, komt hélemaal goed"
En toen kwam hij met het nieuws dat m`n TTT is uitgesteld omdat ik er "Nog niet klaar voor ben" (Dus nu duurt het zéker nog 2/3 maanden voor ik het pasje heb)
Ik reed tijdje geleden ook te hard (60 op 59 weg), bijna geflitst. Puur kwestie van om de zoveel tijd op de klok kijken hahaquote:Op dinsdag 4 juni 2013 17:19 schreef Braddie het volgende:
[..]
In de stad rijden is opzich heel chill, ik merkte zelfs dat ik afgelopen vrijdag te snel reed op de snelweg (130 waar je 120 mocht )
Met optrekken en wegrijden in z`n 1 heb ik nu éindelijk geen last meer van
(Ook wel grappig, ik moest m`n 2e les al meteen vanuit een parkeervak bochtje achteruit doen, en tot die tijd niet meer eigenijk... vrijdag m`n hellingproef perfect gedaan, en ook perfect geparkeerd)
Daar heeft mijn instructeur een goede tip voor " Zorg ervoor dat jij de boete vermeid, het zou raar zijn als je nu al een boete zou binnenkrijgen hé? je hebt je rijbewijs nog niet eens "quote:Op dinsdag 4 juni 2013 18:04 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Ik reed tijdje geleden ook te hard (60 op 59 weg), bijna geflitst. Puur kwestie van om de zoveel tijd op de klok kijken haha
Ja, denk ook wel dat het beter is om dan 10-15 uur extra te lessen, zodat ik hem wél haal!quote:Op dinsdag 4 juni 2013 18:02 schreef Hinder het volgende:
[..]
Dat is wel zonde ja! Maar aan andere kant misschien ook wel beter: als je er op de dag zelf echt niet klaar voor bent, en het niet haalt, is dat zonde van het geld. Dan kun je beter nog wat extra lessen nemen en het wel in één keer halen.
Door de lange wachttermijn hier en vakantie/werk had ik alvast een datum vast laten zetten; ik moet dus wel .
Je hebt natuurlijk wel het nadeel dat de vakantie eraan komt, dan is het altijd veel drukker met mensen die willen afrijden en zo, dus dan zal je wachttijd ook wel een stuk langer zijn dan normaal voor de ttt/het examenquote:Op dinsdag 4 juni 2013 18:11 schreef Braddie het volgende:
[..]
Ja, denk ook wel dat het beter is om dan 10-15 uur extra te lessen, zodat ik hem wél haal!
Klopt.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 18:25 schreef gelestipjes het volgende:
[..]
Je hebt natuurlijk wel het nadeel dat de vakantie eraan komt, dan is het altijd veel drukker met mensen die willen afrijden en zo, dus dan zal je wachttijd ook wel een stuk langer zijn dan normaal voor de ttt/het examen
Nou ja, ik weet dat er hier vorig jaar in de zomermaanden een wachttijd was van 2 maanden of meer, terwijl het normaal 3 weken is. Er moet wel plaats zijn he bij het cbrquote:Op dinsdag 4 juni 2013 18:26 schreef Braddie het volgende:
[..]
Klopt.
Maargoed, heb nu in m`n hoofd dat ik zo eind Juli/Begin Augustus het pasje wel kan hebben. Heb er nu al 21 uur op zitten, sta geplanned voor 16 uur.. dus dat is totaal 37 uur in 2 maanden, dus dat moet dan wel lukken... toch?
Dat is zo..quote:Op dinsdag 4 juni 2013 18:28 schreef gelestipjes het volgende:
[..]
Nou ja, ik weet dat er hier vorig jaar in de zomermaanden een wachttijd was van 2 maanden of meer, terwijl het normaal 3 weken is. Er moet wel plaats zijn he bij het cbr
Gefeliciteerd!quote:Op donderdag 6 juni 2013 14:34 schreef mega-worstje het volgende:
Hopppaaa na mijn theorie en ttt in 1 keer gehaald te hebben is nu ook het rijbewijs gehaald. Heerlijk relaxt examen gereden, ondanks de stress vooraf en heb foutloos afgereden Morgen spoedaanvraag en dan maandag ophalen
Examinator zei dat het morgen pas kon, maar morgen lijkt me sws beter want ik kan geen online afspraak meer maken en tussen 9-12 is het alleen mensen zonder afspraak. Ik moet voor spoedaanvraag sws voor 12 uur anders duurt het een dag extra dus ga meteen morgenochtend als er (hopelijk) nog niemand is. Maar het is druk ivm vakanties.quote:Op donderdag 6 juni 2013 14:41 schreef vannelle het volgende:
[..]
Gefeliciteerd!
En een tipje: Als de reden om tot morgen te wachten is omdat ze dan pas je gegevens hebben op het gemeentehuis: Ik zou er op gokken, grote kans dat ze die nu al hebben.
Al is het dan nog steeds maandag voor je je pasje hebt, in 1 dag maken lukt ze niet.
Snap ik wel dat hij dat zei, beetje veiligheid inbouwen.quote:Op donderdag 6 juni 2013 14:42 schreef mega-worstje het volgende:
[..]
Examinator zei dat het morgen pas kon, maar morgen lijkt me sws beter want ik kan geen online afspraak meer maken en tussen 9-12 is het alleen mensen zonder afspraak. Ik moet voor spoedaanvraag sws voor 12 uur anders duurt het een dag extra dus ga meteen morgenochtend als er (hopelijk) nog niemand is. Maar het is druk ivm vakanties.
Dankjewel, super veel zin zelf te gaan rijdenquote:Op donderdag 6 juni 2013 15:35 schreef vannelle het volgende:
[..]
Snap ik wel dat hij dat zei, beetje veiligheid inbouwen.
Maar meestal gaan die gegevens (sinds ze met pda werken) direct naar het gemeentehuis.
Ben wel eens met een net geslaagde leerling direct na het examen naar het gemeentehuis gereden en jawel hoor, hij kon het rbw al aanvragen.
Maar in jouw geval heb je'm toch nooit eerder dan maandag zoals ik al zei.
Veel plezier vanaf volgende week en onthoud de belangrijkste dingen die je hebt geleerd.
Rijdt een stuk relaxter zonder zo'n zeikerd naast je.quote:Op donderdag 6 juni 2013 15:38 schreef mega-worstje het volgende:
[..]
Dankjewel, super veel zin zelf te gaan rijden
Had een hele chille instructeur, was heel gezelligquote:Op donderdag 6 juni 2013 15:41 schreef vannelle het volgende:
[..]
Rijdt een stuk relaxter zonder zo'n zeikerd naast je.
Maar doe rustig aan, overschat jezelf niet want nu begint het leren pas echt.
Verdomd goede tip.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 18:10 schreef Braddie het volgende:
[..]
Daar heeft mijn instructeur een goede tip voor " Zorg ervoor dat jij de boete vermeid, het zou raar zijn als je nu al een boete zou binnenkrijgen hé? je hebt je rijbewijs nog niet eens "
En zo hoort het ook.quote:Op donderdag 6 juni 2013 16:13 schreef mega-worstje het volgende:
[..]
Had een hele chille instructeur, was heel gezellig
Hier ook, een instructeur kan je rijexamen maken of brekenquote:Op donderdag 6 juni 2013 16:13 schreef mega-worstje het volgende:
[..]
Had een hele chille instructeur, was heel gezellig
Examinator bedoel je?quote:Op donderdag 6 juni 2013 16:53 schreef Braddie het volgende:
[..]
Hier ook, een instructeur kan je rijexamen maken of breken
M`n instructeur zegt dit: " Als jij achter het stuur zit, leerling of niet. Betaal jij de boete, op die manier leer je nóg beter de regels kennen en het zou zonde zijn als jij al een bekeuring zou hebben terwijl je nog niet eens je pasje hebt hé ? "quote:Op donderdag 6 juni 2013 17:48 schreef Hartigan het volgende:
Die eventuele boete is dan toch voor je instructeur, aangezien hij de juridische bestuurder is?
Volgens mij mag dat niet eens, tenzij je je opzettelijk ernstig misdraagt of zoquote:Op donderdag 6 juni 2013 18:23 schreef Braddie het volgende:
[..]
M`n instructeur zegt dit: " Als jij achter het stuur zit, leerling of niet. Betaal jij de boete, op die manier leer je nóg beter de regels kennen en het zou zonde zijn als jij al een bekeuring zou hebben terwijl je nog niet eens je pasje hebt hé ? "
Ah, dan bedoelde je lessen ipv examen.quote:Op donderdag 6 juni 2013 17:45 schreef Braddie het volgende:
[..]
Nee, echt m`n instructeur.. ik bedoelde dat die je rijlessen kan maken of breken.
100% gelijk.quote:Op donderdag 6 juni 2013 17:48 schreef Hartigan het volgende:
Die eventuele boete is dan toch voor je instructeur, aangezien hij de juridische bestuurder is?
Ik ben de eerste keer gezakt op (o.a.) 'vooruit kijken'. Ach ja.quote:Op zaterdag 8 juni 2013 14:05 schreef Braddie het volgende:
Rijlessen gaan steeds beter Alleen werd echt letterlijk de laatste 300 meter duidelijk dat m`n inzicht nogsteeds mist, althans.. m`n "overzicht" zoals m`n instructeur dat noemt.
Ik moest ergens een straatje in, en m`n instructeur had hem al gezien, en ik zag hem echt letterlijk pas op het laatste moment, en wat ging ik doen... héél fel insturen waardoor ik hem wél haalde, maar tóch nog een stukje stoep mee pikte, toen liet ik met m`n uilengezicht de koppeling los en sloeg de motor af
Maar verder gaan m`n lessen steeds beter! Zit tenminste niet meer met zweethandjes achter het stuur (Behalve dat laatste stukje dan) en ik ga steeds beter kijkgedrag vertonen en ik durf nu als m`n instructeur zegt "Ok, trap maar even dat gas in naar de 80 " ook écht het gas in te trappen naar de 80, en niet heel langzaam 30-40-50-60-70... (En daar dan 30 seconden over doen )
Omdat je niet genoeg vooruit keek?quote:Op maandag 10 juni 2013 23:35 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Ik ben de eerste keer gezakt op (o.a.) 'vooruit kijken'. Ach ja.
Ja. Ik reed toen op een weg met continu van die 'blokken' zodat je slalommend moest om je snelheid eruit te halen.quote:
Ooh dat soort dingen.. Ja, maar die blokken zijn ook vervelend, vorige week nog gehad tijdens rijles, blegh..quote:Op maandag 10 juni 2013 23:37 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Ja. Ik reed toen op een weg met continu van die 'blokken' zodat je slalommend moest om je snelheid eruit te halen.
Toen zag ik veel te laat dat er een tegemoetkomende auto aankwam en het blok toen aan mijn kant stond en ik dus moest stoppen. En op les ook wel wat opmerkingen over gehad.
Ik werd op een gegeven moment zo moe van dat kijken. Bij die blokken ga je steeds naar links en naar rechts en dan moet je telkens binnen-buiten-opzij kijken voor je stuurt.quote:Op maandag 10 juni 2013 23:37 schreef Braddie het volgende:
[..]
Ooh dat soort dingen.. Ja, maar die blokken zijn ook vervelend, vorige week nog gehad tijdens rijles, blegh..
Dat kijken vond ik vorige week ook nog flink vervelend, maar het gaat nu al automatisch grootendeels. Ik vergeet alleen over m`n schouder te kijken soms..quote:Op maandag 10 juni 2013 23:38 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Ik werd op een gegeven moment zo moe van dat kijken. Bij die blokken ga je steeds naar links en naar rechts en dan moet je telkens binnen-buiten-opzij kijken voor je stuurt.
Zo vervelend.
Daar moet je helemaaaaal niet over nadenken, want:quote:Op dinsdag 11 juni 2013 00:04 schreef pietkanarie het volgende:
Ik heb gemerkt dat ik veel moeite heb met voorrangsregels als er op een gelijkwaardige kruising drie auto's aankomen. Wie gaat nou eerst? Bij vier zou ik helemaal in de war raken maar volgens mij gebeurt dat niet zo vaak. Zijn er dan ook nog fietser/wandelaars bij dan wordt het helemaal lastig.
Voorrang in eenvoudige situaties snap ik wel, maar als het complex wordt...
Toch wel vrij essentieel bij het autorijden
Heb ondertussen bijna een jaar m'n rijbewijs en vrijwel niemand weet in de praktijk wat te doen bij dit soort situaties.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 00:04 schreef pietkanarie het volgende:
Ik heb gemerkt dat ik veel moeite heb met voorrangsregels als er op een gelijkwaardige kruising drie auto's aankomen. Wie gaat nou eerst? Bij vier zou ik helemaal in de war raken maar volgens mij gebeurt dat niet zo vaak. Zijn er dan ook nog fietser/wandelaars bij dan wordt het helemaal lastig.
Voorrang in eenvoudige situaties snap ik wel, maar als het complex wordt...
Toch wel vrij essentieel bij het autorijden
Ja, dat is misschien ook wel zo. Dat zoiets zich vanzelf oplost.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 00:07 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Daar moet je helemaaaaal niet over nadenken, want:
1: het gebeurt vrijwel NOOIT
2: als het gebeurt gaat het vanzelf goed, geloof me. Er is altijd wel iemand die initiatief neemt.
Als er van de 4 richtingen er maar van 3 kanten totaal auto's komen is er toch niks aan de hand? De meest rechtse gaat gewoon eerst..quote:Op dinsdag 11 juni 2013 00:14 schreef pietkanarie het volgende:
oké, maar ik bedoelde eigenlijk: als er op een gelijkwaardige kruising twee auto's aankomen (ik schreef drie). Waardoor je dus met z'n drieën op de kruising bent.
Maar ook dat is een situatie waarbij mensen in het algemeen niet weten wie er eerst mag? Kwestie van communiceren en niet te afwachtend zijn dus?
Ligt dat er niet aan of de auto's af willen slaan of rechtdoor gaan dan? Maar ja, volgens mij doe ik te ingewikkeld...quote:Op dinsdag 11 juni 2013 00:15 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Als er van de 4 richtingen er maar van 3 kanten totaal auto's komen is er toch niks aan de hand? De meest rechtse gaat gewoon eerst..
Nee, op een gelijkwaardige kruising, dus zonder stoplichten, borden, enz is het gewoon rechts eerst. Maar nogmaals, dat komt vrijwel nooit voor, aangezien de enige plek waar die kruisingen bestaan, in woonwijken is. En daar rijden nooit genoeg auto's tegelijk.quote:Op dinsdag 11 juni 2013 08:43 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Ligt dat er niet aan of de auto's af willen slaan of rechtdoor gaan dan? Maar ja, volgens mij doe ik te ingewikkeld...
Ik vond de oefenexamens moeilijker dan het echte examen. Dus zou best zo kunnen zijn.quote:Op woensdag 12 juni 2013 20:36 schreef Knevelt het volgende:
Ik zit momenteel het boek van Verjo te bestuderen en oefenexamens met de CD-rom te maken, maar ik vind de oefenexamens nog opvallend pittig. Sowieso bak ik nog weinig van gevaarherkenning.
Nu vraag ik me af: Zijn die oefenexamen bewust wat moeilijker gemaakt dan het CBR-theorieexamen, of is het niveau representatief?
Okee. Dank voor je reactie.quote:Op woensdag 12 juni 2013 21:17 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Ik vond de oefenexamens moeilijker dan het echte examen. Dus zou best zo kunnen zijn.
En vooral bij gevaarherkenning inderdaad.
Dus komt wel goed. Ik had steeds bij de oefenexamens 10 of 11 fout bij gevaarherkenning. Op het echte examen had ik er maar 4 fout.quote:
Precies zelfde hier.quote:Op woensdag 12 juni 2013 21:44 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Dus komt wel goed. Ik had steeds bij de oefenexamens 10 of 11 fout bij gevaarherkenning. Op het echte examen had ik er maar 4 fout.
Sowieso heb je er niks aan tijdens het autorijden zelf.
Dit had ik ookquote:Op woensdag 12 juni 2013 21:44 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Dus komt wel goed. Ik had steeds bij de oefenexamens 10 of 11 fout bij gevaarherkenning. Op het echte examen had ik er maar 4 fout.
Sowieso heb je er niks aan tijdens het autorijden zelf.
Dat is wel balen inderdaad. Maar soms kan het ook wel helpen. Ik had tijdens mijn lesperiode drie weken niet meer gereden, en daarna ging het een stuk beter dan daarvoor. Blijkbaar had ik toen wat rust nodig.quote:Op woensdag 12 juni 2013 22:26 schreef Louboutin het volgende:
[..]
Dit had ik ook
Ik zit overigens op 12 lessen van een uur en 1 les van anderhalf uur.
Ze is nu 2 weken op vakantie en daar baal ik wel van.
Ik had laatst ook een periode van 3 weken niet lessen. Eerste les daarna ging misschien het beste tot nu toe.quote:Op woensdag 12 juni 2013 22:45 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Dat is wel balen inderdaad. Maar soms kan het ook wel helpen. Ik had tijdens mijn lesperiode drie weken niet meer gereden, en daarna ging het een stuk beter dan daarvoor. Blijkbaar had ik toen wat rust nodig.
Hoeveel onzinvragen zaten eigenlijk ertussen? Zoals: wat is de minimale profieldikte van een autoband, of welke kant van het Europees schadeformulier moet je samen met de andere betrokkene invullen?quote:Op woensdag 12 juni 2013 21:44 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Dus komt wel goed. Ik had steeds bij de oefenexamens 10 of 11 fout bij gevaarherkenning. Op het echte examen had ik er maar 4 fout.
Sowieso heb je er niks aan tijdens het autorijden zelf.
Ik kreeg de vraag over de minimale profieldikte en ook de vraag 'zit er in een glas bier evenveel alcohol als in een glaasje jenever?'quote:Op donderdag 13 juni 2013 09:05 schreef Knevelt het volgende:
[..]
Hoeveel onzinvragen zaten eigenlijk ertussen? Zoals: wat is de minimale profieldikte van een autoband, of welke kant van het Europees schadeformulier moet je samen met de andere betrokkene invullen?
Okee, misschien is het dan wel goed jaquote:Op woensdag 12 juni 2013 22:45 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Dat is wel balen inderdaad. Maar soms kan het ook wel helpen. Ik had tijdens mijn lesperiode drie weken niet meer gereden, en daarna ging het een stuk beter dan daarvoor. Blijkbaar had ik toen wat rust nodig.
Hm, wat hebben die dingen precies met elkaar te maken dan? waarom zou je ineens minder lessen moeten nemen omdat je theorie-examen hebt?quote:Op donderdag 13 juni 2013 14:14 schreef Braddie het volgende:
Had nog 16 les uur geplanned staan voor deze maand, hebben ze me bij m`n rijschool aangeradde om het naar 8 uur te verlagen, omdat ik toch m`n theorie weer heb binnenkort.
_______!
Ja, dat vroeg ik me dus ook af....quote:Op donderdag 13 juni 2013 14:38 schreef gelestipjes het volgende:
[..]
Hm, wat hebben die dingen precies met elkaar te maken dan? waarom zou je ineens minder lessen moeten nemen omdat je theorie-examen hebt?
Succes!quote:Op donderdag 13 juni 2013 13:40 schreef Kartmans het volgende:
Vandaag eindexamenuitslag, morgen praktijkexamen voor het rijbewijs. Twee spannende dagen!
Stuk of 4.quote:Op donderdag 13 juni 2013 09:05 schreef Knevelt het volgende:
[..]
Hoeveel onzinvragen zaten eigenlijk ertussen? Zoals: wat is de minimale profieldikte van een autoband, of welke kant van het Europees schadeformulier moet je samen met de andere betrokkene invullen?
Die werd mij ook gesteld aan het begin van het rijexamen. Wel handig om die te weten dus.quote:Op donderdag 13 juni 2013 15:05 schreef delano.888 het volgende:
Ik kreeg oa de vraag, hoeveel mm profiel moet je minimaal hebben. 1,4/1,6/1,8
Tja, toen begon ik toch ff te twijfelen
Ik weet het ook, maar vooral omdat er 3 getallen werden gegeven die op elkaar leken begon ik te twijfelen.quote:Op donderdag 13 juni 2013 15:06 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Die werd mij ook gesteld aan het begin van het rijexamen. Wel handig om die te weten dus.
Die vraag heb ik volgens mij ook gehad.quote:Op donderdag 13 juni 2013 15:05 schreef delano.888 het volgende:
Ik kreeg oa de vraag, hoeveel mm profiel moet je minimaal hebben. 1,4/1,6/1,8
Tja, toen begon ik toch ff te twijfelen
Gewoon onthouden die poep. De vragen op de anwb cdrom zijn trouwens makkelijker en meer op het niveau van het examen.quote:Op donderdag 13 juni 2013 18:57 schreef Mark031 het volgende:
Die oefenexamens van veka-best zijn echt lastig hoor. Vooral gevaarherkenning is echt hopeloos bij mij In veel situaties kan je echt niet duidelijk oordelen of je moet remmen of dat gas loslaten al voldoende is.
En dan heb je ook nog maar 8 seconden de tijd
Als je ze vaak doet leer je de logica van het CBR wel begrijpen. Want heel vaak zijn het vergelijkbare situaties. Kinderen op straat? Altijd remmen. Bal op straat gephotoshopt? Altijd remmen. Sneeuw? Altijd gas terugnemen of niks doen. Een beetje zoeken naar overeenkomsten tussen foto's dus.quote:Op donderdag 13 juni 2013 18:57 schreef Mark031 het volgende:
Die oefenexamens van veka-best zijn echt lastig hoor. Vooral gevaarherkenning is echt hopeloos bij mij In veel situaties kan je echt niet duidelijk oordelen of je moet remmen of dat gas loslaten al voldoende is.
En dan heb je ook nog maar 8 seconden de tijd
heel veel succes, en je moet het niet zien als rijles. Gewoon alsquote:
Mooie uitspraak, maar dat gaat natuurlijk alleen op bij het examen slimmerd een stukkie rijden is niet zo vanzelfsprekend als het je eerste les is hequote:Op vrijdag 14 juni 2013 12:48 schreef Braddie het volgende:
[..]
heel veel succes, en je moet het niet zien als rijles. Gewoon als
Een stuk rijden met toevallig iemand naast je die er voor opgeleid is haha
Stond je stoel wel goed? Mij is aangeleerd om voor het starten even te kijken of je de koppeling goed geheel in kunt trappen. Je been moet dan niet geheel gestrekt zijn, maar je knie moet je been een (lichte) knik geven. Als dit niet het geval is, corrigeer je dit door je stoel naar voren of naar achteren te verstellen.quote:Op donderdag 20 juni 2013 16:29 schreef waaromniet1988 het volgende:
Deze week voor het eerst rijles gehad. Ik was best zenuwachtig maar al wel veel geleerd over doorschakelen, terugschakelen, gas geven, remmen en sturen.
Motor wel vaak laten afslaan, wanneer we weer begonnen met rijden na het stoppen. Op een of andere manier blijft mijn hiel niet op de grond als ik de koppeling volledig intrap.
meer mensen hier last van?
Ik zit al met mijn knie tegen het middenconsole met mijn stoel helemaal naar achter.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 16:57 schreef Keukendrol het volgende:
]Zijn er meer mensen die het fijn vinden om de stoel erg ver naar voren te zetten en dan met je rechterknie tegen de middenconsole te steunen?[ afbeelding ]
Dit jaquote:Op vrijdag 21 juni 2013 16:59 schreef Kapitein_Schavuit het volgende:
[..]
Ik zit al met mijn knie tegen het middenconsole met mijn stoel helemaal naar achter.
In wat voor auto les jij dan? Ik ben toch 1,85 cm lang, in een punto.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 16:59 schreef Kapitein_Schavuit het volgende:
[..]
Ik zit al met mijn knie tegen het middenconsole met mijn stoel helemaal naar achter.
1,95 in een Toyota Auris. Ik laat mijn knie ook bewust tijdens het rijden rusten tegen het middenconsole, het rijdt best prettig.quote:Op vrijdag 21 juni 2013 17:00 schreef Keukendrol het volgende:
[..]
In wat voor auto les jij dan? Ik ben toch 1,85 cm lang, in een punto.
Tjaquote:
Succes kerel!quote:Op vrijdag 21 juni 2013 20:35 schreef Downstar het volgende:
Morgen eerste rijles
whoooeeeeeei, ik heb er wel zin aan
quote:
Zal ik de volgende keer beter oplettenquote:Op vrijdag 21 juni 2013 16:50 schreef Hinder het volgende:
[..]
Stond je stoel wel goed? Mij is aangeleerd om voor het starten even te kijken of je de koppeling goed geheel in kunt trappen. Je been moet dan niet geheel gestrekt zijn, maar je knie moet je been een (lichte) knik geven. Als dit niet het geval is, corrigeer je dit door je stoel naar voren of naar achteren te verstellen.
Dat is mooi zuur, is het na 3 keer ook al staatsexamen of is dat na 5 keer pas? Succes alvast!quote:Op zaterdag 22 juni 2013 15:06 schreef tomaat52 het volgende:
Ik leef nog.... 3 keer gezakt, 25 juni faalangst-examen. Ik haat het intussen Rijlessen gaan goed, maar toch nog steeds de zenuwen tijden het examen zelf
Je zit warm. Na 4 keer zakken En dankuquote:Op zaterdag 22 juni 2013 17:09 schreef DDriver het volgende:
[..]
Dat is mooi zuur, is het na 3 keer ook al staatsexamen of is dat na 5 keer pas? Succes alvast!
Heyyy, wat is er gebeurd? Je was eerder dan ik begonnen en je deed het naar eigen zeggen (en mijn indruk) zeer behoorlijk.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 15:06 schreef tomaat52 het volgende:
Ik leef nog.... 3 keer gezakt, 25 juni faalangst-examen. Ik haat het intussen Rijlessen gaan goed, maar toch nog steeds de zenuwen tijden het examen zelf
Het lessen zelf gaat prima, maar zodra er een examinator naast me zit word ik te zenuwachtig, dus ga ik foutjes maken. Best rottig dat je weet dat je het kan, maar telkens faalt op het examen...quote:Op zaterdag 22 juni 2013 19:37 schreef Nafi het volgende:
[..]
Heyyy, wat is er gebeurd? Je was eerder dan ik begonnen en je deed het naar eigen zeggen (en mijn indruk) zeer behoorlijk.
Ik was tijdens mijn eerste examen ook zenuwachtig, erg slecht geslapen ook. Maakte gelijk al een fout in de eerste 2 minuten waardoor ik niet meer fatsoenlijk kon rijden en de rest van het examen al wist dat ik gezakt was.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 19:39 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Het lessen zelf gaat prima, maar zodra er een examinator naast me zit word ik te zenuwachtig, dus ga ik foutjes maken. Best rottig dat je weet dat je het kan, maar telkens faalt op het examen...
Qua examinatoren mag ik eigenlijk niet klagen. Ze waren vriendelijk, rustig en maakte ook grapjes en gingen van alles over hunzelf vertellen.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 20:04 schreef -Erick- het volgende:
[..]
Ik was tijdens mijn eerste examen ook zenuwachtig, erg slecht geslapen ook. Maakte gelijk al een fout in de eerste 2 minuten waardoor ik niet meer fatsoenlijk kon rijden en de rest van het examen al wist dat ik gezakt was.
Twee weken later weer een examen en gaf aan tegen mijn instructeur dat ik gewoon zenuwachtig word als er een examinator naast me zit. Ik heb mijn examinator gewoon gezegd dat ik bloed nerveus was. Examinator begon over haarzelf te vertellen wat ze hiervoor deed en begon grapjes te maken waardoor ik totaal niet meer zenuwachtig was en het nog een leuke autorit was ook
Tijdens de rit moest ik keren op de weg, 3x steken, wat bij mij 7-8 steken werd. Ik dacht ooh shit hier gaan we weer en werd zenuwachtig waardoor me het zweet uitbrak. Ik heb gelijk gezegd tegen de examinator dat het een stomme keuze was om hier te gaan keren want links van mij stonden parkeerplekken waarop ze aangaf dat het een betere keuze was geweest. Daarna moest ik parkeren op een grote parkeerplek waarbij ik de auto iets liet doorschieten, ik zag haar met de voet naar de rem gaan maar ik was haar gelukkig voor
Na het parkeren moest ik terug rijden naar het CBR waarbij een auto stil stond midden op een dubbelbaanse weg, ik kon dit lastig zien omdat de auto voor mij opeens inhaalde en ik vol in de ankers moest omdat ik de auto nog niet gezien had.
Toch nog drie kleine foutjes gemaakt. Omdat ik zelf al aangaf dat het keren op de weg niet perfect ging en ik beter die parkeerplek had kunnen gebruiken om te keren werd me dat vergeven. Het plots in de ankers moeten omdat de auto stilstond had ik blijkbaar goed opgelost want ze had het zelf ook niet gezien (ik wou eerst uitwijken naar de linkerstrook).
Ik heb ook niemand verteld dat ik examen had op die dag. Had echt het gevoel dat ik verantwoording af moest leggen aan iedereen hoe het gegaan is, iedereen weet het altijd beter.
Goed dat je een faalangst-examen hebt, die mensen zijn erop getraind je zenuwen/angst weg te nemen
Dat soort dingen zijn dodelijk op een examen, helaas heb ik ook grote fouten gemaakt op de weg zelfs toen ik mijn rijbewijs al had. Ik ben er niet slechter op gaan rijden, heb er veel van geleerd juist.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 23:57 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Qua examinatoren mag ik eigenlijk niet klagen. Ze waren vriendelijk, rustig en maakte ook grapjes en gingen van alles over hunzelf vertellen.
Je mag ook wel wat foutjes maken, zolang je het maar goed oplost. Ik gooi uit schrik bijvoorbeeld het stuur om, en sla ineens rechtsaf terwijl ik gewoon rechtdoor mag. (Bordje met verboden voor vrachtwagens, rechtdoorgaand verkeer) Dat doe ik tijdens de gewone rijlessen dus nooit.
Haha ik had zelf waarschijnlijk ook dubbel gelegen. Uit de slappe lach waarschijnlijk even de auto aan de kant gezet (en in zon situatie waren dat waarschijnlijk ook nog plus punten op een examen).quote:Op zondag 23 juni 2013 00:58 schreef vannelle het volgende:
Soms is een examen ook gewoon lachen.
Wat ik nooit zal vergeten is dat ik als instructeur op de achterbank zat tijdens een examen en ik had het met de examinator over blessures die we wel eens gehad hebben.
Hij zei: "Het enige wat ik ooit gescheurd heb was een hymen."
Ikke: Huh?
Hij vertelde wat het was en de rest van het examen hadden we de slappe lach, echt te erg voor woorden eigenlijk.
Aanwijzingen kon hij alleen nog maar geven door te wijzen, de beste man kwam echt niet meer uit zijn woorden.
Leerling was ondanks alle afleiding wel geslaagd trouwens.
Echt het meest briljante examen dat ik ooit heb meegemaakt.
Ik wil maar zeggen: Examinatoren zijn af en toe nét mensen.
Doe je geen hellingproef tijdens het rijden dan? Bijvoorbeeld bij een stoplicht op een helling?quote:Op zondag 23 juni 2013 21:56 schreef ChevyCaprice het volgende:
bump
Gister (rond de)14e rijles gehad.
We hebben alle oefeningen gedaan zij mn instructeur, keren op de weg, parkeervakkie achter/vooruit fileparkeren, jeweet. Maar nog niet de hellingproef. Dus ik weet niet of hij dat uberhaupt wil doen
Verder gaat het rijden goed. Snelweg op en af gaat me redelijk af etc. Enige is het optrekken. Gister ging ik een 50 weg op in een bocht. Duurde even voordat we daadwerkelijk ook 50 reden, is altijd kut want ik hou me meer bezig met de koppeling dan met gas geven omdat ik de motor niet wil laten afslaan
Gek genoeg gaat rechtdoor optrekken (dus bijv. voor een stoplicht) veel beter
Heb ik ook nooit gedaan tijdens rijlessen. Achteraf gezien heel onhandig. Heb ook nooit fileparkeren gedaan, is ook niet handigquote:Op zondag 23 juni 2013 22:51 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Doe je geen hellingproef tijdens het rijden dan? Bijvoorbeeld bij een stoplicht op een helling?
Nee, want NLquote:Op zondag 23 juni 2013 22:51 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Doe je geen hellingproef tijdens het rijden dan? Bijvoorbeeld bij een stoplicht op een helling?
quote:Op zondag 23 juni 2013 22:56 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Heb ik ook nooit gedaan tijdens rijlessen. Achteraf gezien heel onhandig. Heb ook nooit fileparkeren gedaan, is ook niet handig
Ik vraag me af waar jullie dan lessen/gelest hebben. Ik kwam bij mijn rijlessen wel minstens 5x per les een helling tegen waar ik op moest stoppen.quote:
Zal t aan de instructeur vragen zaterdagquote:Op zondag 23 juni 2013 23:19 schreef Ensemble het volgende:
[..]
[..]
Ik vraag me af waar jullie dan lessen/gelest hebben. Ik kwam bij mijn rijlessen wel minstens 5x per les een helling tegen waar ik op moest stoppen.
Hellingproef is natuurlijk ook gewoon een kwestie van gas gevenquote:Op zondag 23 juni 2013 23:19 schreef Ensemble het volgende:
[..]
[..]
Ik vraag me af waar jullie dan lessen/gelest hebben. Ik kwam bij mijn rijlessen wel minstens 5x per les een helling tegen waar ik op moest stoppen.
een auto kan je toch niet meer laten afslaan als je voorbij de een bentquote:Op zondag 23 juni 2013 21:56 schreef ChevyCaprice het volgende:
bump
Gister (rond de)14e rijles gehad.
We hebben alle oefeningen gedaan zij mn instructeur, keren op de weg, parkeervakkie achter/vooruit fileparkeren, jeweet. Maar nog niet de hellingproef. Dus ik weet niet of hij dat uberhaupt wil doen
Verder gaat het rijden goed. Snelweg op en af gaat me redelijk af etc. Enige is het optrekken. Gister ging ik een 50 weg op in een bocht. Duurde even voordat we daadwerkelijk ook 50 reden, is altijd kut want ik hou me meer bezig met de koppeling dan met gas geven omdat ik de motor niet wil laten afslaan
Gek genoeg gaat rechtdoor optrekken (dus bijv. voor een stoplicht) veel beter
Ik neem aan dat dat per rijschool/instructeur verschilt, maar in grote lijnen zal het wel overeenkomen. Bij les 2 begon ik al met schakelen, en denk dat de meesten hier wel mee zullen beginnen. Daarna begon ik met kijken, en kwam er elke 2 lessen (ik leste steeds 2 uur) wel minimaal één nieuwe bijzondere verrichting bij, en herhaalde ik de verrichtingen die ik al eens gedaan had. Na zo'n 17 lessen had ik alle verrichtingen gehad, en daarna is de focus naar het rijden zelf gegaan, met tijdens elke les ook wat bijzondere verrichtingen ter herhaling.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:29 schreef LompeWorst het volgende:
Bij de hoeveelste les begonnen jullie met dingen als schakelen, terug schakelen, fileparkeren, draaien in drie keer steken en draaien door achteruit een andere weg in te gaan?
Ik hoor veel verschillende dingen hierover.
quote:Op maandag 24 juni 2013 01:43 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
een auto kan je toch niet meer laten afslaan als je voorbij de een bent
Schakelen deden we de eerste les al.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:29 schreef LompeWorst het volgende:
Bij de hoeveelste les begonnen jullie met dingen als schakelen, terug schakelen, fileparkeren, draaien in drie keer steken en draaien door achteruit een andere weg in te gaan?
Ik hoor veel verschillende dingen hierover.
Serieus serieus.quote:
Ja dat snap ik maar ik bedoel eigenlijk als je in een bocht zit zoals hij zei dan zit je meestal toch al in zn 2 of 3 dus dan hoef je eigenlijk niet te focussen dat die afslaat omdat dat bijna nooit voorkomtquote:Op maandag 24 juni 2013 09:53 schreef Keukendrol het volgende:
[..]
Dat heeft met je toerental te maken <1000 is bokken en hij zalsnel afslaan als je de koppeling niet intrapt.
Ach, mijn instructeur doet hetzelfde.quote:Op zondag 23 juni 2013 21:56 schreef ChevyCaprice het volgende:
bump
Gister (rond de)14e rijles gehad.
We hebben alle oefeningen gedaan zij mn instructeur, keren op de weg, parkeervakkie achter/vooruit fileparkeren, jeweet. Maar nog niet de hellingproef. Dus ik weet niet of hij dat uberhaupt wil doen
Verder gaat het rijden goed. Snelweg op en af gaat me redelijk af etc. Enige is het optrekken. Gister ging ik een 50 weg op in een bocht. Duurde even voordat we daadwerkelijk ook 50 reden, is altijd kut want ik hou me meer bezig met de koppeling dan met gas geven omdat ik de motor niet wil laten afslaan
Gek genoeg gaat rechtdoor optrekken (dus bijv. voor een stoplicht) veel beter
Schakelen bij de 2e les. File parkeren bij m`n 10e les (Ging niet super) 3x steken bij les 9.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:29 schreef LompeWorst het volgende:
Bij de hoeveelste les begonnen jullie met dingen als schakelen, terug schakelen, fileparkeren, draaien in drie keer steken en draaien door achteruit een andere weg in te gaan?
Ik hoor veel verschillende dingen hierover.
Jawel hoor.quote:Op maandag 24 juni 2013 01:43 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
een auto kan je toch niet meer laten afslaan als je voorbij de een bent
Lijkt me erg onprettig. Hoe heb je je precies voorbereid als ik vragen mag?quote:Op maandag 24 juni 2013 13:21 schreef waaromniet1988 het volgende:
Klote theorie-examen. 1 vraag teveel fout
quote:Op maandag 24 juni 2013 16:34 schreef Braddie het volgende:
[..]
Jawel hoor.
Gebeurd mij ook nog heel sporadisch, dan zit ik in z`n 2, en dan rij ik onder de 15km. En dan is de enige oplossing, of met je koppeling spelen, en het nog 5km rekken (dus tot 10km) of terugschakelen.
Soms doe ik geen van beiden en dan slaat ie af
quote:Op dinsdag 18 juni 2013 22:07 schreef Braddie het volgende:
Vorig jaar leerde ik iemand kennen die had 10 maanden over haar rijbewijs gedaan. 10! maanden.
3 weken terug ging een vriendin van mij beginnen met rijlessen, en die instructeur had gezegd "Ja, ik schat dat je wel 6 tot 8 maanden bezig bent als je het eerlijk wilt weten "
Spreek ik net iemand die zegt " Ja, ik ben voor de zomervakantie gestopt met lessen, en na de zomervakantie weer begonnen, dus heb er 1 jaar over gedaan"
Dat is toch raar? Normaal is een maand of 3-4.. Zelfs mijn instructeur zegt dat ik hem in Augustus wel kan hebben
Klacht: Mensen die 1 jaar over hun rijbewijs doen.
Mag iedereen denk ik?quote:Op maandag 24 juni 2013 16:19 schreef M712 het volgende:
Afgelopen vrijdag eerste les gehad, ging best goed vond ik zelf. Mocht gelijk al zelf sturen, schakelen, gas en remmen. Ook al een kleine hellingproef gehad en die ging ook goed.
Ik weet niet in hoeverre mijn rij instructeur mij heeft geholpen maar ik was tevreden.
Hij zei wel een paar keer dat ik een handeling goed deed, dus dat is wel prettig.
Ik moest alleen wel op mijn snelheid letten.
Aanstaande vrijdag heb ik mijn tweede les en ik ben heel erg benieuwd wat ik dan mag gaan doen
Je eerste les haalt de instructeur een stuur aan een mechanische arm tevoorschijn uit het dashboardkastje. Dat weet iedereen toch?quote:
Terugschakelen heb ik niet eens expliciet geoefendquote:Op maandag 24 juni 2013 01:29 schreef LompeWorst het volgende:
Bij de hoeveelste les begonnen jullie met dingen als schakelen, terug schakelen, fileparkeren, draaien in drie keer steken en draaien door achteruit een andere weg in te gaan?
Ik hoor veel verschillende dingen hierover.
Ik heb om me heen gevraagd en er zijn zeker mensen die alleen maar mogen sturen bij hun eerste les.quote:
Ja, en gasgeven. Want de instructeur heeft geen gaspedaal bij zijn kant.quote:Op maandag 24 juni 2013 16:49 schreef M712 het volgende:
[..]
Ik heb om me heen gevraagd en er zijn zeker mensen die alleen maar mogen sturen bij hun eerste les.
Ja oke.quote:Op maandag 24 juni 2013 16:51 schreef Braddie het volgende:
[..]
Ja, en gasgeven. Want de instructeur heeft geen gaspedaal bij zijn kant.
Die is natuurlijk bang dat z'n auto dan total loss is.quote:Op maandag 24 juni 2013 16:28 schreef Braddie het volgende:
[..]
Ach, mijn instructeur doet hetzelfde.
Ik ga A.S zaterdag pas achteruit rijden..
Merk wel dat hij erg lax is. Met bepaalde dingen dan.
Dan zegt ie " Zet hem hier maar even neer " " Oh nee wacht maar Braddie, dat doe ik zelf wel even "
Dan denk ik.. kerel, het is toch rijLES, laat mij het dan ook doen, want ik moet het léren..
Gevaarlijke shit, man.quote:
CBR theorieboek 2 dagen doorgenomen. 1 dag CBR oefenboek gebruikt om stuk of 9 examens te oefenen.quote:Op maandag 24 juni 2013 16:45 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Lijkt me erg onprettig. Hoe heb je je precies voorbereid als ik vragen mag?
Ik had dus wel een gaspedaal.quote:Op maandag 24 juni 2013 16:51 schreef Braddie het volgende:
[..]
Ja, en gasgeven. Want de instructeur heeft geen gaspedaal bij zijn kant.
Ligt eraan met welke snelheid je de bocht neemt. En benzine of diesel maakt ook uit natuurlijk. Diesel zal inderdaad niet zo snel afslaan.quote:Op maandag 24 juni 2013 16:24 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
Ja dat snap ik maar ik bedoel eigenlijk als je in een bocht zit zoals hij zei dan zit je meestal toch al in zn 2 of 3 dus dan hoef je eigenlijk niet te focussen dat die afslaat omdat dat bijna nooit voorkomt
De nieuwere benzineauto ook niet zo heel snel.quote:Op maandag 24 juni 2013 17:40 schreef Keukendrol het volgende:
[..]
Ligt eraan met welke snelheid je de bocht neemt. En benzine of diesel maakt ook uit natuurlijk. Diesel zal inderdaad niet zo snel afslaan.
Succes!quote:Op maandag 24 juni 2013 19:44 schreef PAAC het volgende:
Morgen ochtend afrijden voor de eerste keer, eens zien wat dat gaat worden
Bedankt, jij ookquote:Op maandag 24 juni 2013 21:00 schreef Hinder het volgende:
[..]
Succes!
Ik mag volgende week dinsdagmiddag. Extra les is, ook als het aan m'n instructrice ligt, niet nodig . Had eigenlijk ook wel liever morgen of zo gewild; ben er wel een beetje klaar mee nu, wil 'm gewoon hebben .
Succes!quote:Op maandag 24 juni 2013 19:44 schreef PAAC het volgende:
Morgen ochtend afrijden voor de eerste keer, eens zien wat dat gaat worden
En gezaktquote:Op maandag 24 juni 2013 19:44 schreef PAAC het volgende:
Morgen ochtend afrijden voor de eerste keer, eens zien wat dat gaat worden
Hoezo nam je niet wat extra lessen dan?quote:Op dinsdag 25 juni 2013 10:42 schreef PAAC het volgende:
[..]
En gezakt
Opmerkingen waren m'n standaard aandachtspunten, dusja volgende keer beter hopelijk
Omdat extra lessen weinig helpen daartegen (zit al ruim boven het gemiddelde, maar das deels ook door andere dingen).quote:Op dinsdag 25 juni 2013 15:20 schreef SchoneZoon het volgende:
[..]
Hoezo nam je niet wat extra lessen dan?
Liever wat extra lessen dan zakken toch
Gefeliciteerd.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 15:47 schreef tomaat52 het volgende:
Nondeju, eindelijk geslaagd
Weliswaar een faalangstexamen, maar dat doet er niet toe. Het is zeker aan te raden als je flink zenuwachtig bent. Nog nooit zo'n relaxed examen gehad.
Gefeliciteerdquote:Op dinsdag 25 juni 2013 15:47 schreef tomaat52 het volgende:
Nondeju, eindelijk geslaagd
Weliswaar een faalangstexamen, maar dat doet er niet toe. Het is zeker aan te raden als je flink zenuwachtig bent. Nog nooit zo'n relaxed examen gehad.
quote:Op maandag 24 juni 2013 19:57 schreef themole het volgende:
[..]
De nieuwere benzineauto ook niet zo heel snel.
Dude...quote:Op maandag 24 juni 2013 19:57 schreef themole het volgende:
[..]
De nieuwere benzineauto ook niet zo heel snel.
Toch lijkt me dat iets waarbij rij-ervaring juist helpt. En die krijg je door veel te lessen.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 15:57 schreef PAAC het volgende:
[..]
Omdat extra lessen weinig helpen daartegen (zit al ruim boven het gemiddelde, maar das deels ook door andere dingen).
Ben een denker, geen doener en daardoor gewoon vaak te laat. Op het moment zelf merk ik wel dat ik te laat ben, maarja daar heb ik weinig aan...
Grootste probleem is dat ik ook niet veel tijd en geld heb om veel te lessen(werk 40 uur in de week).quote:Op dinsdag 25 juni 2013 16:57 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]
Toch lijkt me dat iets waarbij rij-ervaring juist helpt. En die krijg je door veel te lessen.
Ik ben ook meer een denker, ik heb mijn laatste lessen voornamelijk gespendeerd aan tijdig beslissingen maken. Dat is een kwestie van oefenen. Dus als je nog een paar lessen neemt kom je er wel
Boeie, je hebt hem!quote:Op dinsdag 25 juni 2013 15:47 schreef tomaat52 het volgende:
Nondeju, eindelijk geslaagd
Weliswaar een faalangstexamen, maar dat doet er niet toe. Het is zeker aan te raden als je flink zenuwachtig bent. Nog nooit zo'n relaxed examen gehad.
Toch wel een lastig kruispunt. Ik zou precies hetzelfde als jij gedaan hebben.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 22:11 schreef PAAC het volgende:
"Grappig", kging via google streetview de locatie opzoeken waar ik een "ingreep" had vanochtend.
Kort gezegd, zag er goed uit en ik wilde ervoor gaan(rechtsaf slaan) en ging kruispunt overkijken etc.
Toen ging verkeerslicht naar rechts ging op oranje, ik stond al bijna bij de stop streep en greep de examinator in... (stopstreep was verder van verkeerslicht ivm busbaan aan de rechterkant).
Kom ik dus het volgende tegen(als ie inzoomd, even uitzoomen).
Grappig dus, want ik had waarschijnlijk precies gestaan, waar die grijze auto stond.
Maar ik had nog paar andere dingen ook veel beter kunnen doen, dus lag niet alleen aan deze situatie
quote:Op dinsdag 25 juni 2013 22:24 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Toch wel een lastig kruispunt. Ik zou precies hetzelfde als jij gedaan hebben.
Die grijze auto staat wel slecht. Als die nog iets meer naar links stond zou de bus er ook gewoon nog langs kunnen.
Das een 2e punt ja, maar uiteraard is die foto van eerder (gewoon ook puur toeval dat er een leswagen staat, ik rij in een rode namelijk)quote:Op dinsdag 25 juni 2013 22:24 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Toch wel een lastig kruispunt. Ik zou precies hetzelfde als jij gedaan hebben.
Die grijze auto staat wel slecht. Als die nog iets meer naar links stond zou de bus er ook gewoon nog langs kunnen.
Gefeliciteerd!quote:Op dinsdag 25 juni 2013 15:47 schreef tomaat52 het volgende:
Nondeju, eindelijk geslaagd
Weliswaar een faalangstexamen, maar dat doet er niet toe. Het is zeker aan te raden als je flink zenuwachtig bent. Nog nooit zo'n relaxed examen gehad.
Daar had ik in het begin ook heel veel last van, denken en dan te laat zijn . Veel doen/rijden, helpt je wel beslissingen nemen.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 15:57 schreef PAAC het volgende:
[..]
Omdat extra lessen weinig helpen daartegen (zit al ruim boven het gemiddelde, maar das deels ook door andere dingen).
Ben een denker, geen doener en daardoor gewoon vaak te laat. Op het moment zelf merk ik wel dat ik te laat ben, maarja daar heb ik weinig aan...
Dat parkeren is niet zo'n punt. Ze willen dat je 't veilig doet; dus goed kijken etc. Of je nu één of twee pogingen nodig hebt, dat maakt niet zo veel uit; met meer ervaring zal het makkelijker gaan.quote:Op woensdag 26 juni 2013 14:17 schreef SugarEvans het volgende:
Zodadelijk weer eens les. Vorige keer ging niet echt goed. Gingen fileparkeren paar keer oefenen. Elke keer doe ik voor m'n gevoel hetzelfde en elke keer pakte het anders uit Ik mag hopen dat ik die niet op examen hoef te doen, lijkt wel een lucky shot.
Ook bij dingen als "achteruit inparkeren", krijg ik eigenlijk opdracht van "2 vakjes ervoor en dan insturen".. Dus ongeacht of er wel of niet een auto staat. Toch heb ik altijd het idee dat ik een auto ga ketsen, wat overigens nooit gebeurt maargoed. Zelf zou ik het logisch vinden dat je bij parkeren altijd let op de auto's die er staan niet op hoeveel vakjes je er voor of achter gaat insturen.
Ook invoegen op bijv. snelweg is echt lucky shot voor mij hopen dat net moment dat je beneden komt er een gaatje is. Kan niet bepaald inschatten qua snelheden hoe hard je wel of niet moet rijden om van een grote (100m+) afstand al te kunnen zien tussen welke auto's je gaat invoegen.
Ja, er moet nog heel wat gebeuren
Ik had ook verschillende en vond het ook prettig om de dingen op verschillende manieren uitgelegd te krijgen. Dat hielp ook.quote:Op woensdag 26 juni 2013 16:45 schreef SugarEvans het volgende:
Weer terug. Heb het idd gemerkt. Qua invoegen moet ik idd nog geluk hebben dat ik niet net op de juiste snelheid naast een ander met diezelfde snelheid kom te liggen.. dan kan het wel eens geklooi worden. Helemaal als er vlak achter je ook nog iemand rijdt dus m.a.w. ben je een beetje opgesloten.
Ook moet ik even in de gaten houden dat ik de koppeling niet te snel laat opkomen. Dit doe ik eigenlijk nog in maar één situatie namelijk als ik een voorrangsweg op moet waar bijv. de auto's op die weg 60 mogen. Op één of andere manier probeer ik dan alle handelingen 2x zo snel te doen omdat ik die weg op wil en meteen hard gaan (om te voorkomen dat de volgende achterop mij zit). Maar de koppeling ook 2x zo snel op laten komen is niet zo'n goed idee
Merk overigens ook dat rij instructeurs je met heel ander gevoel achter laten. Ik heb er bij mijn school al stuk of 4/5 gehad, er zijn goede redenen om verschillende instructeurs te hebben. In principe heb ik 1 vaste en een aantal wisselende. Echter heb je er tussen zitten die positieve punten ook benadrukken, maar ook die alléén negatieve punten, sommige lullen je de oren van de kop af anderen zeggen niks. Kan me heel erg goed voorstellen dat als je bij één instructeur zit rijlessen heel klote kan zijn.
Nou fijn omdat te lezen. Toch nog iemand die niet stijf van de spanning staat voor hij een examen ingaat en vervolgens het verknalt.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 15:47 schreef tomaat52 het volgende:
Nondeju, eindelijk geslaagd
Weliswaar een faalangstexamen, maar dat doet er niet toe. Het is zeker aan te raden als je flink zenuwachtig bent. Nog nooit zo'n relaxed examen gehad.
Thanks iedereen En succes voor de mensen die binnenkort aan de beurt zijn!quote:Op donderdag 27 juni 2013 10:24 schreef Iwanius het volgende:
fijn omdat te lezen. Toch nog iemand die niet stijf van de spanning staat voor hij een examen ingaat en vervolgens het verknalt.
Ga van je vrijheid genieten (welke auto heb je om lange ritten te maken?) en maak de w
Nadat je zakt kan je dat gelijk doen bij de baliequote:Op donderdag 27 juni 2013 11:27 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Zal de herkansing vast inplannen
Mijn inparkeren ging met sprongen vooruit toen ik bij mezelf ging denken "als ik verkeerd ga, grijpt hij wel in". Dus niet twijfelen en gewoon gaan op de manier die hij uitgelegd had. En ineens kon ik het allemaal. Bij mijn ttt zei de examinator dat ik perfect ingeparkeerd had ("en dat voor een vrouw" zei hij er nog achteraan ).quote:Op woensdag 26 juni 2013 14:17 schreef SugarEvans het volgende:
Zodadelijk weer eens les. Vorige keer ging niet echt goed. Gingen fileparkeren paar keer oefenen. Elke keer doe ik voor m'n gevoel hetzelfde en elke keer pakte het anders uit Ik mag hopen dat ik die niet op examen hoef te doen, lijkt wel een lucky shot.
Ook bij dingen als "achteruit inparkeren", krijg ik eigenlijk opdracht van "2 vakjes ervoor en dan insturen".. Dus ongeacht of er wel of niet een auto staat. Toch heb ik altijd het idee dat ik een auto ga ketsen, wat overigens nooit gebeurt maargoed. Zelf zou ik het logisch vinden dat je bij parkeren altijd let op de auto's die er staan niet op hoeveel vakjes je er voor of achter gaat insturen.
Ook invoegen op bijv. snelweg is echt lucky shot voor mij hopen dat net moment dat je beneden komt er een gaatje is. Kan niet bepaald inschatten qua snelheden hoe hard je wel of niet moet rijden om van een grote (100m+) afstand al te kunnen zien tussen welke auto's je gaat invoegen.
Ja, er moet nog heel wat gebeuren
Thanks Ik denk dat ik dat ook gewoon ga doen. Pech voor de auto's die er al staan maar dan moet hij idd maar ingrijpen.quote:Op donderdag 27 juni 2013 12:01 schreef Nagelschaartje het volgende:
[..]
Mijn inparkeren ging met sprongen vooruit toen ik bij mezelf ging denken "als ik verkeerd ga, grijpt hij wel in". Dus niet twijfelen en gewoon gaan op de manier die hij uitgelegd had. En ineens kon ik het allemaal. Bij mijn ttt zei de examinator dat ik perfect ingeparkeerd had ("en dat voor een vrouw" zei hij er nog achteraan ).
Leuk!quote:Op donderdag 27 juni 2013 12:58 schreef Louboutin het volgende:
Vandaag eindelijk weer gelest na 3 weken en het ging super
En ik ga waarschijnlijk aanstaande zaterdag voor een auto kijken!
Een Mini Cooper! Een oudequote:Op donderdag 27 juni 2013 13:08 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Leuk!
Wat voor auto als ik vragen mag?
Nou ja, is ook zo. Is jammer maar ik had maar veertig min. totaal geleerd en ging toch al uit van een herkansing, dus dit valt mij nog goed mee.quote:Op donderdag 27 juni 2013 15:56 schreef delano.888 het volgende:
Er moet ergens een grens zijn natuurlijk.
Geen idee eigenlijk, in Juli zitten meerdere mogelijkheden maar dan kan ik geen vrij krijgen. Denk Augustus weer een poging wagen.quote:
Zelf wel de eerste keer geslaagd.. maar ik heb dat boekje echt een stuk of 10x door moeten nemen. Onduidelijkheden heb ik dan ook gegoogeld.quote:Op donderdag 27 juni 2013 22:13 schreef jordyqwerty het volgende:
Lees dat boek gewoon een keertje door. Zonde om steeds geld weg te gooien imo (overigens zelf ook twee keer gezakt voor theorie met een fout te veel omdat ik te lui was om te leren )
Dit.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 02:52 schreef -Erick- het volgende:
Voor mensen die nog moeten beginnen met rijlessen, haal je theorie eerst. Zoveel last van je schouders af.
Voor een beetje te hard rijden is nog nooit iemand gezakt. En nee, je mag niet met 60 door een zone 30!quote:Op vrijdag 17 mei 2013 18:21 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
Tijdens mijn examen reed ik een heel stuk 80 waar ik maar 60 mocht, wel gewoon geslaagd.
Lag er bij mij ook aan dat ik gewoon met het verkeer mee reed, de auto's voor en achter mij reden net zo goed 80.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 10:46 schreef youran1 het volgende:
[..]
Voor een beetje te hard rijden is nog nooit iemand gezakt. En nee, je mag niet met 60 door een zone 30!
Succes!quote:Op vrijdag 28 juni 2013 12:08 schreef Mrs.Salvatore het volgende:
Ik moet weer bijna examen doen, voor de 4e keer ik heb nu van de huisarts Propanolol gekregen, dit neemt de spanning af. Nou, hopelijk werkt het want ik ben er helemaal klaar mee
Thnx, gonna need it maandag nog een les en dan is het weer het moment van de waarheid ergens next weekquote:
Komt vast goed!quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:34 schreef Mrs.Salvatore het volgende:
[..]
Thnx, gonna need it maandag nog een les en dan is het weer het moment van de waarheid ergens next week
Dat zei men de eerste 3 keren ookquote:
Gewoon relax blijven en je instructeur heeft vertrouwen in je toch?quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:45 schreef Mrs.Salvatore het volgende:
[..]
Dat zei men de eerste 3 keren ook
Ja dat wel... ik vind het gewoon zo eng! Terwijl ik normaal echt nooit last heb van zenuwen of onzekerheid. Maar zodra er zo'n flapdrol van een examinator naast me komt zitten ben ik opeens heel klein. Slaat nergens op! Vandaar de Propranolol..quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:45 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Gewoon relax blijven en je instructeur heeft vertrouwen in je toch?
Misschien beetje praten met de examinator, geeft een meer ontspannen sfeer. Je moet 'm niet zijn als de 'vijand' ofzo.quote:Op vrijdag 28 juni 2013 13:58 schreef Mrs.Salvatore het volgende:
[..]
Ja dat wel... ik vind het gewoon zo eng! Terwijl ik normaal echt nooit last heb van zenuwen of onzekerheid. Maar zodra er zo'n flapdrol van een examinator naast me komt zitten ben ik opeens heel klein. Slaat nergens op! Vandaar de Propranolol..
Snelheid als in te hard of te zacht?quote:Op vrijdag 28 juni 2013 14:43 schreef M712 het volgende:
Vanochtend 2de rijles gehad. Ging wel redelijk. Vandaag leerde ik hoe ik de bochten moest nemen. Instructeur zei in het begin dat er geen caravan achter zat haha. Later ging het wel wat soepeler, gelukkig! Verder moest ik nog steeds op mijn snelheid letten. Maar ik ben wel tevreden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |