chapel24 | woensdag 15 mei 2013 @ 20:04 |
Examen is op vrijdag 17 mei om 13:30 tot 16:30. Materiaal: • Pen • Gum • Tekenpotlood • Blauw kleurpotlood • Rood kleurpotlood • Geometrische driehoek • Grafische rekenmachine Eventueel een woordenboek. Onderwerpen: • Arbeidsmarkt. • Internationale arbeidsverdeling. • Wisselkoersen. • Inkomensvorming. • Inkomensverdeling. • Economische kringloop. • Markt, overheid en economische orde. • Sociale zekerheid. Veel succes allemaal. ![]() ![]() http://www.schoolsamenvat(...)tting-eindexamen.pdf http://acredactie.files.w(...)-2012-versie-2-0.pdf | |
chapel24 | woensdag 15 mei 2013 @ 20:05 |
Ja dat snap ik, ik moet mijn probleem iets duidelijker uitleggen zie ik. Ze kunnen de koers van een munt verhogen door de rente te verhogen, wat meer buitenlandse beleggers aantrekt en dus de koers verhoogt. Maar een hogere rente betekent toch ook dat er minder geleend gaat worden want de rente is hoger dus moet er meer rente betaald worden? Ik snap nooit of de rente het spaar/leen rente is want de gevolgen zijn juist altijd tegenovergesteld. | |
chapel24 | woensdag 15 mei 2013 @ 20:06 |
Ik weet trouwens niet wat ik nu heb gedaan :p. Wilde een reactie verzenden, lukte niet, paar knopjes verder en ik heb ineens een topic aangemaakt haha. Nouja hier het vervolg dus... | |
Tiezol | woensdag 15 mei 2013 @ 20:06 |
Trol jij nu? | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 20:06 |
Conjuncturele werkloosheid wordt veroorzaakt doordat er te weinig vraag is (de productiecapaciteit wordt niet volledig benut). Structurele werkloosheid wordt domweg veroorzaakt doordat er te weinig bedrijven zijn (de productiecapaciteit is volledig benut maar er zijn nog steeds werklozen). | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 20:07 |
Een belegging is een vorm van investering waarbij geld wordt vastgelegd voor langere of kortere tijd met als doel om in de toekomst financieel voordeel te behalen. Kortom, sparen. | |
Thezeurminator | woensdag 15 mei 2013 @ 20:07 |
Stucturele werkloosheid heeft ook te maken met het feit dat de vraag niet goed aansluit op het aanbod. Dus teveel laagopgeleiden bijvoorbeeld. | |
Ensemble | woensdag 15 mei 2013 @ 20:07 |
Conjucturele werkloosheid heeft te maken met de bestedingen in een land. (De vraagkant van de economie). Als er minder besteed wordt is er minder productie nodig, en zijn er dus ook minder werknemers nodig. Structurele werkloosheid heeft eerder te maken met de aanbodkant van de economie. Je hebt dan verschillende soorten structurele werkloosheid. Kwantitatieve structurele werkloosheid -> als er zelf bij maximale productie nog te weinig arbeidsplaatsen zijn om iedereen aan het werk te krijgen. Seizoenswerkloosheid -> als iemand in de zomer bijvoorbeeld wel werk heeft maar in de winter niet. Frictiewerkloosheid -> werkloosheid bij het zoeken naar een baan of bij het wisselen van baan. (maximaal 8 maanden) Kwalitatieve structurele werkloosheid -> als vraag en aanbod niet goed op elkaar aansluiten. Dus dat de mensen die werk zoeken niet de goede kwaliteiten hebben die nodig zijn voor de vacatures. | |
Tiezol | woensdag 15 mei 2013 @ 20:08 |
Je verhaal klopt volgens mij gewoon hoor. Door dat laatste deel van je verhaal verandert de wisselkoers in principe niet. | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 20:08 |
Er zal inderdaad door het land zelf meer gespaard worden en minder geleend. Er bestaan gewoon verschillende verbanden tussen binnenlandse en buitenlandse effecten. | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 20:09 |
Ja klopt, ik doelde op kwantitatieve structurele werkloosheid (daar gaat het in modellen etc voornamelijk over), maar wat jij noemt idd een oorzaak van kwalitatieve structurele werkloosheid ![]() | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 20:10 |
Inderdaad, volgensmij is er ook geen optocht van mensen die eens flink komen lenen in Nederland als dat vrij goedkoop is ![]() | |
Ensemble | woensdag 15 mei 2013 @ 20:11 |
Ah ja. Dat vergeet ik steeds. Sparen is natuurlijk ook beleggen. | |
chapel24 | woensdag 15 mei 2013 @ 20:11 |
Aha, het feit dat er meer/minder geleend gaat worden heeft geen invloed op de wisselkoers. | |
HulkHeld | woensdag 15 mei 2013 @ 20:13 |
Economie, ik weet het nog goed. Had een herexamen nodig omdat ik mijn Engels gefaald had. Moest een 6.1 halen om een compensatiepunt te halen, haalde een 8.2. Als je een beetje geleerd hebt hoef je je echt geen zorgen te maken om dit examen! Bij elke vraag gewoon een groot lul verhaal opschrijven met alles wat je weet en ze halen overal puntjes uit waarvan ze vinden dat het klopt! | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 20:13 |
Wie weet, we hoeven het iig niet te kennen, (tenminste zoals ik net al zei, volgensmij komt Hong Chong Tong niet naar Nederland als hij goedkoop kan lenen ![]() Het effect dat er minder geleend en meer gespaard gaat worden vindt in het binnenland plaats en heeft dus geen invloed op de wisselkoers | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 20:14 |
Wat stond je voor het schoolexamen economie? | |
HulkHeld | woensdag 15 mei 2013 @ 20:14 |
Een 6.9. Is inmiddels al twee jaar terug, maar een herexamen en de stress die je daarvoor hebt omdat je niet nog eens mag falen, vergeet je niet haha | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 20:15 |
Bedankt voor de moed ![]() | |
HulkHeld | woensdag 15 mei 2013 @ 20:15 |
Sta je er een beetje goed voor dan?:) | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 20:16 |
Kan iemand mij opgave 2.5 trouwens even laten zien? Ik zie gewoon echt niet hoe ik uit die verdeling 0,32 moet halen ![]() http://static.examenblad.nl/9336112/d/ex2012/vw-1022-a-12-2-o.pdf | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 20:16 |
Alle schoolexamens tussen de 6 en 7. CE Nederlands ging kut, CE Aardrijkskunde ging kut ![]() | |
MBGFC | woensdag 15 mei 2013 @ 20:18 |
Volgens mij zijn ze op de x-as naar de 75 gegaan, en op de y-as kun je dan de waarde 0.32 aflezen. Ik snap de logica er zelf ook niet van, trouwens. | |
GezwelOpTeenMan | woensdag 15 mei 2013 @ 20:19 |
Dit is inderdaad zo iets raars. Ik kijk bij de verticale as op 75, want dat vragen ze. Maar bij het antwoord kijken ze op de horizontale as naar 75???? Iemand hier een logische verklaring voor? | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 20:20 |
Dat had ik er zelf ook uitgehaald inderdaad, maar ik snap er ook de logica totaal niet van, vandaar dat ik het hier maar vraag ![]() | |
HulkHeld | woensdag 15 mei 2013 @ 20:21 |
Wat snap je hier niet aan dan? Dat lijkt me toch logisch als je naar de teksten naast de assen leest? Je moet de hoeveelheid aan populatie hebben. | |
GezwelOpTeenMan | woensdag 15 mei 2013 @ 20:22 |
Ze vragen toch duidelijk hoeveel procent vd populatie 3/4 van de sociale zekerheid gebruikt, nou dan kijk ik op de verticale as naar 75, niet naar de horizontale zoals in het antwoordmodel. Zeer apart. ^^ | |
GezwelOpTeenMan | woensdag 15 mei 2013 @ 20:22 |
Die was voor HulkHeld. | |
Ensemble | woensdag 15 mei 2013 @ 20:22 |
Als je op de verticale as naar 25% gaat zie je dat 68% van de populatie 25% van de sociale zekerheid gebruikt. Dus 32% van de populatie gebruikt 75% van de sociale zekerheid. | |
HulkHeld | woensdag 15 mei 2013 @ 20:23 |
Juist dit ja. | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 20:23 |
Oh zo ![]() Niet aan mij besteed ![]() | |
AppleBite | woensdag 15 mei 2013 @ 20:27 |
Het is trouwens aannemelijker dat er een tekort aan kapitaal is (of het rendabel zijn daarvan). Kan me daar in ieder geval wat van herinneren (op een van onze SE's). Want bedrijven willen over het algemeen gezien vaak wel innoveren en/of expanderen. | |
GezwelOpTeenMan | woensdag 15 mei 2013 @ 20:27 |
Nee het komt er bij mij niet in. Ze vragen toch: ''Bepaal met behulp van de verdelingscurve hoeveel procent van de populatie, volgens bewering 1, driekwart van het gebruik van de sociale zekerheid voor haar rekening neemt.'' Dan kijk ik toch gvd bij 75 procent op de verticale as, want daar staat ''gebruik van sociale zekerheid in % (cumulatief)''. | |
Thezeurminator | woensdag 15 mei 2013 @ 20:28 |
Kan iemand mij uitleggen hoe een tekort/overschot op de betalingrekening ontstaat en waarom dit bij vaste wisselkoersen niet kan gebeuren. | |
Thezeurminator | woensdag 15 mei 2013 @ 20:29 |
Ik snapte deze welk examen was dit? Heb hem gister gemaakt. Dan leg ik het je uit. | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 20:30 |
Aannemelijker t.o.v. wat? Punt is dat er kwantitatieve structuurwerkloosheid ontstaat als er niet genoeg arbeidsplaatsen (hier: 'bedrijven') zijn. Een tekort aan kapitaal kan een oorzaak zijn, denk ik zo ![]() | |
GezwelOpTeenMan | woensdag 15 mei 2013 @ 20:31 |
2012-II vraag 5. Maar het is al piekfijn uitgelegd maar het komt er niet in bij mij. Zal wel aan mijn ontbrekende gevoel voor logica liggen. Niet dat ik de vraag fout zou doen want als ik kijk bij 75% op vert. as dan zie ik 94% populatie wat niet ''de minderheid'' is. Dus dan zou ik wel tegen mijn overtuiging in zoals het wel hoort volgens het antwoordmodel er naar hebben gekeken. | |
AppleBite | woensdag 15 mei 2013 @ 20:31 |
Oh, je noemde een tekort aan bedrijven haha. En klopt het is dat het kwantitatieve structuurwerkloosheid is, heb je helemaal gelijk in. | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 20:31 |
Lopende rekening bedoel je? Overschot = Je exporteert meer dan je importeert Tekort = Je importeert meer dan je exporteert | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 20:32 |
Ik ging idd even heel kort door de bocht, vandaar 'domweg' | |
Thezeurminator | woensdag 15 mei 2013 @ 20:35 |
Je moet op de horizontale as kijken. Daar zie je dat 68 procent van de populatie 25 procent gebruikt van de sociale zekerheid. Dus de laatste 32 procent van de populatie gebruikt 75 procent van de sociale zekerheid. | |
Ensemble | woensdag 15 mei 2013 @ 20:37 |
Nee, want het is cumulatief. In die 75% op de verticale as zitten ook de mensen die je niet wil hebben. De eerste 68% van de populatie maakt gebruik van 25% van de sociale zekerheid. Als je 75% op de verticale as kijkt zit daar ook die eerste 68% van de populatie bij. In het laatste deel van de populatie zitten de mensen die het meest van de sociale zekerheid gebruiken. Dus daarom kijk je eerst naar 25% op de verticale as. Dan zie je dat 68% van de populatie 25% gebruikt. Dus dan weet je dat 32% de 75% van de sociale zekerheid gebruikt. Erg lastig uit te leggen. ![]() | |
Thezeurminator | woensdag 15 mei 2013 @ 20:37 |
Okee en wat zijn de gevolgen voor de valuta van het eigen land bij een overschot en een tekort? | |
AppleBite | woensdag 15 mei 2013 @ 20:37 |
Ik denk dat je betalingsbalans bedoelt, en dat het bij zwevende wisselkoersen niet kan gebeuren haha. Bij de wisselkoersen moet je uitgaan van een constante wisselwerking tussen vraag en aanbod. De betalingsbalans kan je in twee onderdelen verdelen: Lopende rekeningen (handelsbalans,dienstenrekening, inkomensrekening, inkomensoverdrachtsrekening), je hebt hierbij export vanuit je land naar een ander land en import naar je land vanuit een ander land. Bij export vanuit je eigen land vraagt men naar je munt, en ontvang jij een andere munt, dit resulteert dus in een stijging van je wisselkoers (er is inmiddels meer vraag). Het hangt er vervolgens vanaf hoeveel jij importeert (je eigen munt aanbiedt en een andere munt vraagt, waardoor er meer aanbod is en minder vraag =daling wisselkoers) of je wisselkoers stijgt of niet. Als je wisselkoers lager ligt is het duurder vanuit jou land om te importeren (buitenland is tenslotte duurder geworden), je land is echter wel goedkoper geworden voor het buitenland, dit resulteert in meer export. Hierdoor is er weer meer vraag naar je munt, en minder aanbod. De koers zal weer stijgen, en dit tot het evenwicht is gevonden (waarbij er dus geen tekort of overschot is). Kapitaalrekening eigenlijk hetzelfde verhaal, alleen zijn import en export dan omgedraaid. Ik hoop dat het zo duidelijk is ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door AppleBite op 15-05-2013 20:45:52 ] | |
Thezeurminator | woensdag 15 mei 2013 @ 20:38 |
Het is inderdaad inzicht in een lorenz curve. Ik moest zeggen dat het mij ook een paar minuten kostte tot ik het inzag. | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 20:38 |
Geen idee hoe dat bij vaste wisselkoersen werkt maar bij vrije wisselkoersen zo: Stel, je hebt een tekort op de lopende rekening met China, je importeert dus meer uit China dan je exporteert naar China. Je biedt dus meer euro's aan dan dat er vraag naar euro's uit China is. Hierdoor gaat je wisselkoers dalen t.o.v. de Chinese munt. Dit maakt Nederland weer goedkoper waardoor China juist weer meer gaat exporteren et voila, zo wordt het tekort weggewerkt. | |
GezwelOpTeenMan | woensdag 15 mei 2013 @ 20:39 |
Toch niet zo'n makkelijke vraag dus. Maar ik snap je uitleg Zeurminator. | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 20:40 |
On a side note: De betalingsbalans is geen CE-stof, echter moet je wel er zaken omtrent kennen, zoals de lopende rekening (E-M) | |
Thezeurminator | woensdag 15 mei 2013 @ 20:41 |
Dus als je veel exporteert daalt je munt? | |
Heliosphan | woensdag 15 mei 2013 @ 20:41 |
Bij export vanuit je eigen land vraag je toch helemaal niet naar een andere munt? | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 20:41 |
Het ligt aan het evenwicht tussen export en import. | |
Thezeurminator | woensdag 15 mei 2013 @ 20:42 |
Ja dus als je export -> import daalt je munt? | |
HulkHeld | woensdag 15 mei 2013 @ 20:42 |
Als je veel exporteert, stijgt de vraag naar je munt waardoor de waarde van je munt stijgt. | |
Thezeurminator | woensdag 15 mei 2013 @ 20:43 |
Okee maar applebite zei net het omgekeerde. Of snap ik het nou niet. | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 20:43 |
Als export > import (E > M) heb je dus een overschot op de lopende rekening. Er is dus meer vraag naar jouw munt dan dat er aanbod van is, dus zal je wisselkoers stijgen. | |
AppleBite | woensdag 15 mei 2013 @ 20:43 |
Ho, wacht even, heb een paar dingen door elkaar gegooid, even wat verbeteren | |
Thezeurminator | woensdag 15 mei 2013 @ 20:45 |
Ja ik dacht al ik snapte er helemaal niets meer van. Maar wel bedankt voor je hulp Okee ik snap het. | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 20:47 |
Kijk dit een keertje ![]() | |
AppleBite | woensdag 15 mei 2013 @ 20:48 |
Nu, is het al beter volgens mij, wat een prutszooitje net ![]() Mijn didactische vaardigheden zijn ook niet alles blijkt maar weer. | |
Thezeurminator | woensdag 15 mei 2013 @ 20:49 |
Ik heb nu een verjaardag maar ik heb ze opgeslagen ![]() | |
HulkHeld | woensdag 15 mei 2013 @ 20:50 |
Niet teveel taart eten he;p | |
Thezeurminator | woensdag 15 mei 2013 @ 20:51 |
Ik ga rustig een biertje drinken. Hele dag geleerd! Ontspanning is ook goed voor een mens. ![]() | |
GezwelOpTeenMan | woensdag 15 mei 2013 @ 20:51 |
Bedankt nog he beide heren voor die uitleg. | |
Ensemble | woensdag 15 mei 2013 @ 20:55 |
Is er nog ergens een goede uitleg over die comparatieve voordelen? | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 20:56 |
Toch wel grappig dat conjunctuurgolven op de conjunctuurKLOK tegen de klok in bewegen ![]() | |
Ensemble | woensdag 15 mei 2013 @ 20:57 |
Snapte eerst niks van die opgave. ![]() | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 20:58 |
Ik ook niet, maar heb het nu over deze: http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)conjunctuurklok2.htm | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 20:59 |
Deze ga ik zo ook bekijken | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 21:00 |
En KhanAcademy heeft ook overal wel wat van ![]() | |
Neraice | woensdag 15 mei 2013 @ 21:02 |
Met 1 samenvatting en voor de rest examens oefenen moet het wel lukken hoop ik. Ga echt niet al die lesbrieven leren. | |
Ensemble | woensdag 15 mei 2013 @ 21:02 |
Wel interessant. Wist niet dat zo'n ding ook echt gebruikt werd. ![]() | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 21:03 |
Hopelijk stoppen ze die klok erin, dat is echt gratis punten pakken ![]() | |
AppleBite | woensdag 15 mei 2013 @ 21:03 |
Khanacademy is echt geweldig ![]() Ga vaak ook gewoon uit interesse filmpjes van bijv. Natuurkunde of wiskunde bekijken. | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 21:05 |
Welk profiel doe je? | |
AppleBite | woensdag 15 mei 2013 @ 21:05 |
Onze docent was er helemaal fan van, kon hij echt uren over vertellen haha. Ging die actuele voorbeelden gebruiken, zijn geluk kon niet meer op. Met als gevolg dat de helft van de klas met iets anders bezig ging maar dat hij (terwijl hij normaal gesproken zeer oplettend is) het niet door had omdat hij gefixeerd was op die klok. Dit leidde er (natuurlijk) toe dat op een gegeven moment elke les gebedeld werd om de conjunctuurklok haha. | |
AppleBite | woensdag 15 mei 2013 @ 21:06 |
Economie en Maatschappij haha, maar het is een keuze die ik met enige regelmaat betreur ![]() | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 21:07 |
Hetzelfde hier ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Neraice | woensdag 15 mei 2013 @ 21:09 |
Wanneer val je onder de niet-participanten en wanneer onder de werkloze beroepsbevolking? Als je actief werkt zoekt ofzo? | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 21:09 |
Tevens, Frusciante ![]() | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 21:09 |
Als je minimaal 12 uur wilt en kunt werken | |
Neraice | woensdag 15 mei 2013 @ 21:10 |
Thanks, dus huisvrouwen gewoon niet omdat ze niet willen. ![]() En vacatures vallen blijkbaar niet onder werkgelegenheid. Vreemd. | |
Ensemble | woensdag 15 mei 2013 @ 21:11 |
Nog genoeg te kijken dus. Bedankt! | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 21:12 |
Aanbod van arbeid = Werkenden + werklozen Werklozen bieden zichzelf aan. Vraag naar arbeid = Werkenden + vacatures Bedrijven vragen naar arbeid door middel van vacatures. | |
AppleBite | woensdag 15 mei 2013 @ 21:13 |
Klopt, je moet naar werk op zoek zijn. Vacatures vallen volgens mij wel gewoon onder de werkgelegenheid, maar kan het mis hebben. | |
Neraice | woensdag 15 mei 2013 @ 21:13 |
Werkenden vallen toch niet onder vraag? | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 21:14 |
Die vallen er inderdaad niet onder, werkgelegenheid moet je maar zien als mensen die de gelegenheid krijgen te werken ![]() | |
Ensemble | woensdag 15 mei 2013 @ 21:14 |
Werkgelegenheid is volgens mij hoeveel banen bezet zijn. Dus de werkzame beroepsbevolking. | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 21:15 |
Jawel ![]() | |
Neraice | woensdag 15 mei 2013 @ 21:16 |
Hoe kunnen ze nou onder vraag en aanbod tegelijk vallen? Snap er niks meer van ![]() | |
Tiezol | woensdag 15 mei 2013 @ 21:16 |
Plus de vacatures zit ook bij de werkgelegenheid volgens mij. Ik typ overal volgens mij en denk ik, vind het altijd spannend haha misschien zeg ik we domme dingen en doen jullie straks alles fout:P | |
Ensemble | woensdag 15 mei 2013 @ 21:18 |
Nu weet ik het ook niet meer. ![]() | |
Neraice | woensdag 15 mei 2013 @ 21:18 |
Volgens samengevat is de werkgelegenheid het aantal werkenden dus zal wel niet ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 15 mei 2013 @ 21:19 |
*lurk* De werkgelegenheid is gelijk aan het bezette banen inclusief het aantal vacatures. | |
Neraice | woensdag 15 mei 2013 @ 21:20 |
Weet je het zeker? Pagina 4 bovenaan hier zegt wat anders: http://acredactie.files.w(...)-2012-versie-2-0.pdf | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 21:21 |
Het is een containerbegrip | |
Tiezol | woensdag 15 mei 2013 @ 21:21 |
Even m'n boek gepakt: Vraag naar arbeid bestaat uit de bezette banen en de vacatures> dit vormt samen de werkgelegenheid. Aanbod van arbeid bestaat uit de werkenden en werklozen> dit vormt samen de beroepsbevolking. (die werklozen willen en kunnen dus wel een baan van 12 uur per week) | |
#ANONIEM | woensdag 15 mei 2013 @ 21:22 |
Ik meen me te herinneren dat mijn leraar dat drie jaar tegen mijn oor heeft geschreeuwd. En zie dit: http://www.betekenis-definitie.nl/werkgelegenheid no. 2. | |
AppleBite | woensdag 15 mei 2013 @ 21:22 |
Die definitie kan ik mij inderdaad ook nog heugen. Tevens, 8.4 voor 2009 I, viel mij mee, was er niet echt met de aandacht bij, daardoor paar stomme punten laten liggen. hopen dit tijdens 2013-I ook te kunnen realiseren ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 15 mei 2013 @ 21:22 |
Doe ik nog eens iets goeds voor jullie ondanks m'n grote faal op het examen. ![]() ![]() Succes verder. | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 21:23 |
Ik lul overal gewoon een lang economisch verhaal bij als ik het niet helemaal snap. Kijken of ik er punten voor krijg ![]() | |
Neraice | woensdag 15 mei 2013 @ 21:23 |
Thanks, wel slecht van die samenvatting dan. Lijkt me ook veel logischer trouwens dat vacatures bij de werkgelegenheid zitten. | |
Ensemble | woensdag 15 mei 2013 @ 21:24 |
Hier staat het weer zonder vacatures: http://www.economielokaal(...)-vwo/10-arbeidsvraag Raar. ![]() | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 21:24 |
Ook in samengevat zijn werkgelegenheid en vacatures apart weergegeven. Maar nogmaals, het is een containerbegrip ![]() | |
AppleBite | woensdag 15 mei 2013 @ 21:26 |
Ik had het (achteraf stomme) idee, dat als ik iets met economie/finance/consultancy wilde doen ik E&M moest kiezen, en volgens de decaan sloot Wiskunde A daar heel goed bij aan ( ![]() Ben ook t/m de 5e echt enorm lui geweest, in het examenjaar eindelijk wat gaan doen (was ook nodig qua toelatingseisen universiteit) en toen vlogen de 8'en me opeens om de oren, had geen idee wat me overkwam haha. En inderdaad John Frusciante is een enorme baas, live tijdens de Peppers geweldig, maar ook zijn solo werk is heerlijk (ik weet niet of je daar fan van bent?). | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 21:30 |
Wat wil je nu gaan doen? Ik ben helaas nog steeds lui, dus schoolexamens tussen de 6 en 7 ![]() | |
Heliosphan | woensdag 15 mei 2013 @ 21:30 |
haha, veel frusciante fans hier. Tot een tijdje terug nergens anders naar geluisterd | |
Neraice | woensdag 15 mei 2013 @ 22:09 |
Latijn en eco op één dag, hoe durven ze! ![]() | |
R-K | woensdag 15 mei 2013 @ 22:18 |
http://www2.cito.nl/vo/ex2013/VW-1022-a-13-1-s.pdf Het model zegt dat het een normaal opgebouwd examen is. 2x 3-puntenopgave, 2x 1-puntopgave en een 8-puntopgave (betoog), dus ik denk dat we vrijdag niet voor verassingen komen te staan, zoals die van Nederlands. | |
De-Haas | woensdag 15 mei 2013 @ 22:34 |
Ja echt he, dik vervelend. | |
Neraice | woensdag 15 mei 2013 @ 22:35 |
Latijn is zo godsgruwelijk veel. Al veel gedaan? | |
De-Haas | woensdag 15 mei 2013 @ 22:36 |
Ja een paar teksten geleerd maar pff, blijft lastig zitten. Ik ben niet zo goed in vertalen dus ik moet het wel hebben van verklaren. Na ja, 6.1 moet wel lukken toch? Dan sta ik een 7. | |
Neraice | woensdag 15 mei 2013 @ 22:37 |
Ik heb ook nog niet zoveel gedaan, ben gelukkig redelijk goed in vertalen. Ga voor de 6,5 dan sta ik ook een 7 ![]() | |
De-Haas | woensdag 15 mei 2013 @ 22:38 |
Hahaha na ja veel succes. Ik ga gewoon punten scoren met slap lullen over de stoa en de ratio en dan kloot ik wat aan bij de vertaling ![]() | |
Neraice | woensdag 15 mei 2013 @ 22:39 |
Ja joh je kan in principe alles verklaren door het noemen van de ratio ![]() ![]() | |
De-Haas | woensdag 15 mei 2013 @ 22:39 |
Gaat economie ook goed komen? | |
Neraice | woensdag 15 mei 2013 @ 22:40 |
Hoop het, heb er ook nog niet zoveel aan gedaan ![]() | |
De-Haas | woensdag 15 mei 2013 @ 22:42 |
Ja economie moet wel goed komen, ben ik wel goed in, beter dan Latijn iig. | |
HungryHippocrite | woensdag 15 mei 2013 @ 22:45 |
Even tussendoor. Zou ik bij de volgende vraag "Hoe kan een verhoogde premiedruk zorgen voor een toename van de kwantitatieve structuurwerkeloosheid?" kunnen antwoorden: Door de verhoogde premiedruk stijgen de loonkosten. Aangezien werkgevers alleen mensen kan aannemen waarbij de arbeidsproductiviteit groter is dan de loonkosten, zullen er de banen verdwijnen met een relatief lage arbeidsproductiviteit. Ik twijfel een beetje aan de redenering en de manier waarop. ![]() | |
De-Haas | woensdag 15 mei 2013 @ 22:46 |
Ik zou van arbeidsproductiviteit maken dat ze meer moeten opbrengen dan kosten. Dan klopt t wel toch? | |
HungryHippocrite | woensdag 15 mei 2013 @ 22:50 |
Dan zou de rest van de so-called beredenering niet kloppen, toch? | |
De-Haas | woensdag 15 mei 2013 @ 22:51 |
Hoezo niet? | |
Ensemble | woensdag 15 mei 2013 @ 22:51 |
Is het niet eerder zo dat door de stijging van de loonkosten arbeid in verhouding tot kapitaal duurder wordt? Dus wordt arbeid door kapitaal vervangen en gaan er banen verloren. | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 22:52 |
Mwah, je noemt dat de loonkosten stijgen dat is goed, maar het lijkt me toch logischer om dan te gaan lullen over substitutie van arbeid door kapitaal | |
HungryHippocrite | woensdag 15 mei 2013 @ 22:54 |
Offeh, misschien wel (: Maar is arbeidsproductiviteit niet hetzelfde als hoeveel ze opbrengen? Dat is inderdaad de uitwerking uit 2012-1 , maar dat was "een voorbeeld van een goed antwoord" ![]() | |
Tiezol | woensdag 15 mei 2013 @ 22:56 |
Ja, je moet beredeneren door middel van substitutie. Vaak deze discussie gehad met de docent. Maar volgens mijn docent mag je er niet van uit gaan dat een baas zomaar mensen gaat ontslaan, ze willen immers wel een bepaalde afzet blijven verkopen. Dus in dit geval is het beter om niet te zeggen dat de banen zullen verdwijnen, maar wel correct is om te zeggen dat arbeid wordt vervangen door kapitaal. Dat is hoe het mij is geleerd ![]() | |
Ensemble | woensdag 15 mei 2013 @ 22:56 |
Arbeidsproductiviteit is in aantal stuks per tijdeenheid, niet in geld. Je kan dus ook niet zeggen dat de arbeidsproductiviteit hoger moet zijn dan de loonkosten. Dan vergelijk je twee verschillende eenheden. | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 22:57 |
Een antwoord als door de loonkosten stijging zijn bedrijven, die uiteraard winst willen maken, gedwongen efficiënter te gaan werken waardoor arbeidsplaatsen verloren gaan wil ik nog wel geloven ![]() | |
Ensemble | woensdag 15 mei 2013 @ 22:59 |
Denk je niet dat ze best streng zullen zijn bij economie? Lijkt mij dat ze bij zo'n soort vraag wel graag substitutie willen zien. Ook al zou zo'n antwoord ook goed zijn. | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 23:00 |
Op mijn havo examen heb ik werkelijk geluld in de ruimte en een 7,8 gehaald (terwijl ik dacht dat ik een 5 had), dus geen idee | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 23:01 |
Al snap ik dat substitutie van arbeid door kapitaal hetgeen is dat men het liefst wil horen | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 23:01 |
Ben je er trouwens al uit met comparatieve voordelen? | |
Heliosphan | woensdag 15 mei 2013 @ 23:02 |
Ik weet niet. Vaak staat in het antwoordmodel 'een voorbeeld van een goed antwoord is'. Als er niet bijstaat dat uit het antwoord moet blijken dat er sprake is van substitutie, ligt het denk ik aan hoe soepel je correctoren zijn | |
HungryHippocrite | woensdag 15 mei 2013 @ 23:03 |
Kan me niet voorstellen dat er maar één antwoord goed is. Terugkomend op dat APT>Loonkosten Mijn leraar gaf als voorbeeld dit: Stel het minimumloon wordt verlaagd. Dan kunnen er dus banen komen met een relatief lage APT. Denk aan mensen die helpen je mensen die helpen je boodschappen in te laden. Vice versa zou er bij een verhoging van het minimum loon minder banen komen. Doordat het niet meer loont om dit soort banen te behouden. Dat was de redenering van mij leraar. | |
Ensemble | woensdag 15 mei 2013 @ 23:04 |
Ja, die twee khan academy filmpjes waren erg goed. Het is me nu een stuk duidelijker. ![]() Ik ga morgen denk ik nog wel even dat andere filmpje kijken. Misschien zeggen ze daar nog iets nieuws. | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 23:05 |
Ik vond die gast uit dat andere filmpje juist wat duidelijker omdat hij echt straight to the point gaat ![]() | |
Ensemble | woensdag 15 mei 2013 @ 23:06 |
Ik ben gewend aan khan academy filmpjes, dus ik keek die maar eerst. Soms gaat het wel wat traag ja. ![]() | |
othie | woensdag 15 mei 2013 @ 23:07 |
Ik heb een beetje moeite met die wisselkoersen wat nou in wat is uitgedrukt, heeft iemand daarvoor een makkelijk geheugensteuntje?![]() Is dit de wisselkoers van de Pond of andersom? | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 23:07 |
Ja klopt, dan is er zo'n lange 'build up' ![]() | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 23:10 |
Prijs van pond uitgedrukt in euro. | |
Ensemble | woensdag 15 mei 2013 @ 23:10 |
Ik weet niet hoe streng ze nakijken. Als ik het zou nakijken zou ik het wel goed rekenen. Het is wel een goede redenering. | |
Ensemble | woensdag 15 mei 2013 @ 23:11 |
En die kan je ook zo lastig skippen. Want dan kan je het niet meer volgen. ![]() | |
HungryHippocrite | woensdag 15 mei 2013 @ 23:12 |
Ik vraag het morgen anders wel na bij mijn desbetreffende leraar. Je weet maar nooit in deze harde wereld van "de tweede corrector" =| | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 23:12 |
![]() ![]() ![]() | |
HungryHippocrite | woensdag 15 mei 2013 @ 23:12 |
Vervang ponden door iets zoals auto's; komt dan op hetzelfde neer. | |
Earl. | woensdag 15 mei 2013 @ 23:12 |
Zit er, behalve dat de grafische rekenmachine niet toegestaan is, een verschil tussen het normale en het pilot examen economie? | |
Ensemble | woensdag 15 mei 2013 @ 23:13 |
Soms is die dan 20 seconden stil. Dacht eerst dat die in slaap was gevallen. ![]() | |
Ensemble | woensdag 15 mei 2013 @ 23:16 |
Zitten ook een paar andere onderwerpen in. En volgens mij hebben ze modellen er uit gehaald. Ik weet het alleen niet zeker. Doe zelf geen pilot namelijk. | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 23:18 |
Alsof ie de hele tijd even de krant gaat lezen ofzo ![]() | |
Ensemble | woensdag 15 mei 2013 @ 23:26 |
Of even een plaspauze houden tijdens het filmen. ![]() | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 23:36 |
Afgezien van dat alle lof voor Frankie boy ![]() | |
othie | woensdag 15 mei 2013 @ 23:37 |
Is dat gedoe met lopende rekening enzo nou wel of geen examenstof? | |
jordyqwerty | woensdag 15 mei 2013 @ 23:37 |
Wel | |
Ensemble | woensdag 15 mei 2013 @ 23:38 |
Hij kan wel goed uitleggen. ![]() | |
chapel24 | donderdag 16 mei 2013 @ 00:06 |
Deze vraag ook net gemaakt, helaas fout, maar ik snap niet wat ze bedoelen met arbeid vervangen door kapitaal? Botweg gezegd, je kunt een werknemer toch niet vervangen door een euromuntje...? Je verricht toch juist arbeid om kapitaal te verkrijgen, en dan wordt arbeid vervangen door kapitaal en dan gebruik je kapitaal om kapitaal te verkrijgen...?! Dikke mindfuck nu haha | |
Neraice | donderdag 16 mei 2013 @ 00:08 |
Kapitaal als in machines ![]() | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 00:09 |
Hahaha ![]() Arbeid vervangen door kapitaal wordt mee bedoeld dat het wordt vervangen door machines ![]() | |
chapel24 | donderdag 16 mei 2013 @ 00:29 |
Ja zeg, hugodver... Dat ze dat meteen zeggen!!! *facepalm* | |
Push. | donderdag 16 mei 2013 @ 00:31 |
Ik zou het lekker houden bij je eigen redenering. Premiedruk stijgt > kost meer om iemand voor je te laten werken > voor een aantal banen gaat gelden dat het nu meer kost dan ze opleveren > aantal banen gaat nu verloren > meer kwantitatieve werkloosheid. Substitutie is wel logischer omdat er dan geen afzet gaat verloren, maar ik denk dat in principe beide goed worden gerekend. | |
Neraice | donderdag 16 mei 2013 @ 00:44 |
Met economie klopt uiteindelijk alles wel lijkt het. ![]() | |
Ac1995 | donderdag 16 mei 2013 @ 10:25 |
Denken jullie dat ze die comperatieve zooi er weer in gaan gooien? Ik denk van wel, vorig jaar heel slecht gemaakt, maar van de andere kant zijn mensen er nu wel op voorbereid. | |
Heliosphan | donderdag 16 mei 2013 @ 10:33 |
Ik hoop het niet, niet echt mijn sterkste punt | |
Rave_NL | donderdag 16 mei 2013 @ 10:44 |
Comperatieve zooi? | |
Tiezol | donderdag 16 mei 2013 @ 10:52 |
Inderdaad. Ik krijg echt kortsluiting in m'n hoofd als ik zoiets moet berekenen/beredeneren. | |
Push. | donderdag 16 mei 2013 @ 11:08 |
Moet je er ook mee kunnen rekenen? Of is het genoeg om te begrijpen welke invloed het heeft op de wisselkoers? | |
siedss | donderdag 16 mei 2013 @ 11:14 |
Zelfde vraag als deze gast, Wat is comperatieve zooi? | |
Heliosphan | donderdag 16 mei 2013 @ 11:15 |
Volgens mij hoef je de betalingsbalans niet als domein zelf te kennen, maar je moet wel in het algemeen weten waar het over gaat, omdat het soms terugkomt bij wisselkoersen e.d. | |
Heliosphan | donderdag 16 mei 2013 @ 11:16 |
Volgens mij de relatieve kostenvoordelen. Staat filmpjes van op pagina 4 van dit topic volgens mij | |
siedss | donderdag 16 mei 2013 @ 11:34 |
Ik heb ze gekeken maar kan me niet voorstellen dat dat moeilijk is, ze kwamen in het examen van 2012? | |
HungryHippocrite | donderdag 16 mei 2013 @ 11:35 |
Zetten jullie trouwens nog wat op den grafische rekenmachine? ![]() | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 11:37 |
Misschien nog wel. Ik ga vandaag nog wat oude examens maken, en als ik zie dat ik iets echt niet kan onthouden zet ik dat er maar in. | |
siedss | donderdag 16 mei 2013 @ 11:43 |
Ja een paar van die standaard functies uit modellen zoals Uc Us.. En spaarsaldo begrotingssaldo en saldo buitenland Soms zijn deze gewoon nodig om het hele model op te lossen. | |
Heliosphan | donderdag 16 mei 2013 @ 12:01 |
Bedoel je die dingen als spaarsaldo = S-I + B-O ?? | |
Aarbei | donderdag 16 mei 2013 @ 12:01 |
Heeft er iemand een mooi GR programma al klaar? | |
HungryHippocrite | donderdag 16 mei 2013 @ 12:02 |
Die zijn toch meestal al gegeven? Van Uc en Us dan? Meh, ik ben bang dat er theorie wordt gevraagd die ergens verstopt zit in de krochten van de stofomschrijving. Zoals die ene vraag uit 2012: Leg uit waarom 'O' endogeen is. Ik had nog een vraag bij vraag drie examen 2011-2 had ik als antwoord 70-65 = 5 jaar OW 70-63= 7 jaar ABO 1050 * 5 *2 *12 = 126 000 1050 * 7 * (3/2) * 12 = 126 000 Puur toeval dat het hetzelfde is of heb ik het goed? | |
crentist | donderdag 16 mei 2013 @ 12:09 |
ik heb een vraagje over examen va 2012 tijdvak 1 bron: grafiekje waarin te zien is dat S-I in miljarden steeds verderder daalt tot ongeveer 550 miljard onder 0. bron: Naar aanleiding van deze figuren schrijft een journalist in 2007 een artikel. Hij stelt hierin dat de ontwikkeling van het spaarsaldo van de particuliere sector in de VS en de schulden samenhangen. Zo kunnen schulden van de particuliere sector gezien worden als een oorzaak van deze negatieve ontwikkeling van dit spaarsaldo. Verder stelt hij dat de sterke groei van de consumptieve bestedingen in de VS een nationaal spaartekort tot gevolg heeft. De bestedingsgroei gaat gepaard met een stijging van de nominale rentestand, terwijl de reële rentestand gelijk blijft. De journalist trekt de conclusie dat de VS aan het begin van een recessie staan. Vraag: 10 Leg uit dat een toename van de schulden een oorzaak kan zijn van de afname van het spaarsaldo van de particuliere sector. Het antwoord volgens correctie: Een antwoord waaruit blijkt dat de besparingen afnemen bij gelijkblijvende investeringen doordat de particuliere sector vanwege de oplopende schulden steeds meer moet besteden aan rentebetalingen. Ik had: Een toename van de particuliere investeringen(I) heeft tot gevolg dat S-I afneemt bij een gelijkblijvende/minder dalende S. Deze toename van I leidt tot een toename van de schulden, aangezien investeringen vaak met geleend geld worden gedaan. De toename van I(schulden) leidt dus tot een daling van het particuliere spaarsaldo(S-I) Is dit ook goed? vind dat antwoord van het correctiemodel ook een beetje vreemd eigenlijk:S [ Bericht 2% gewijzigd door crentist op 16-05-2013 12:10:50 (iets vergeten) ] | |
MrRiot | donderdag 16 mei 2013 @ 12:22 |
Comparatieve kostenvoordeel: Engeland maakt 2000 auto's en 200 motoren China maakt 1800 auto's en 181 motoren. Engeland heeft het grootste comparatieve voordeel op auto's en China het kleinste comparatieve achterstand op motoren. Dus China gaat motoren maken en Engeland auto's en door handel worden ze er allebei beter van. | |
koenie95 | donderdag 16 mei 2013 @ 12:27 |
9,3 voor het examen van 2012-1, niks meer aan veranderen. Zaten alleen geen wisselkoersen in 2012-1 en dat blijf ik toch wel ietsjes lastiger vinden. Weet iemand toevallig een examen waarin een lastige wisselkoers opgave zit? | |
Heliosphan | donderdag 16 mei 2013 @ 12:30 |
2011-1 en 2010-1 volgens mij | |
Push. | donderdag 16 mei 2013 @ 12:37 |
Staat toch in de vraag dat ze gelijk moeten zijn. Dus je antwoord is goed. | |
HungryHippocrite | donderdag 16 mei 2013 @ 12:38 |
In het antwoord stond iets anders... Laten we het er dan ophouden dat dit ook een voorbeeld is van een goed antwoord. | |
De-Haas | donderdag 16 mei 2013 @ 12:39 |
2011-1 opgave 2. | |
koenie95 | donderdag 16 mei 2013 @ 12:44 |
Oke thx! Ga ik die nog even oefenen. | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 12:46 |
Moet je nou ook een kleine intro schrijven bij zo'n betoog? | |
Heliosphan | donderdag 16 mei 2013 @ 12:50 |
Ik zou zelf vooral focussen op het economische aspect van het betoog, en niet zozeer een geweldig stukje literatuur willen schrijven. Mijn leraar zei dat hij slechts naar de economische juistheid van het verhaal kijkt. Hopen dat de tweede corrector dat natuurlijk ook doet | |
Neraice | donderdag 16 mei 2013 @ 12:52 |
Lijkt me ook dat ze alleen naar je economische argumenten kijken en niet naar de literaire kwaliteit van betoog. | |
MrRiot | donderdag 16 mei 2013 @ 12:54 |
Ik heb een paar betogen op school gemaakt en die zijn nagekeken door docent en ik zeg jullie, het enige dat je moet doen is voordat je begint de goede stellingen en begrippen aan elkaar linken dan de beredeneringen opschrijven en je hebt alle punten. Dus ik zou geen tijd gaan verspillen met mooie stukjes schrijven, en oja doe je betoog aan het einde (of begin)! Het is zo'n andere vraag dan alle andere dat je helemaal van mindset moet veranderen zegmaar. | |
Neraice | donderdag 16 mei 2013 @ 12:55 |
Ik zou hem aan het einde doen inderdaad. | |
Push. | donderdag 16 mei 2013 @ 12:57 |
Meerdere antwoorden mogelijk vaak. De vraag zegt dat ze gelijk aan elkaar moeten zijn. Jij hebt ze gelijk aan elkaar -> zal waarschijnlijk het goede antwoord zijn. | |
Tiezol | donderdag 16 mei 2013 @ 12:58 |
Die vraagstellingen vallen me wel smerig tegen van die examens. Qua theorie weet ik alles wel redelijk hoe het zit, maar ze maken het zo langdradig in die examens. Kom eens een beetje regelrecht to the point.. | |
Donnachii | donderdag 16 mei 2013 @ 13:02 |
In het examen 2012 tijdvak 2 werd me gevragd een verklaring te geven van het aanmoedigingseffect m.b.t. kerngegevens uit een tabel. Ik zag dat de investeringen opeens fiks gestegen waren. Ik legde dus de link dat door meer investeringen bedrijven meer vraag naar arbeid uitoefenen. Maar dat antwoord was dus fout. Toch vind ik het nog wel logisch klinken in mijn ogen, of is dat te ver gezocht? ![]() | |
MrRiot | donderdag 16 mei 2013 @ 13:04 |
Maar het aanmoedigings-effect is dat doordat bv huisvrouwen zien dat er makkelijk werk kan worden gevonden/ hoge lonen zijn zij zich ook aanmelden op de arbeidsmarkt en er feitelijk een hogere werkeloosheid is. nvm dat was het punt niet haha | |
Donnachii | donderdag 16 mei 2013 @ 13:05 |
Daar heb je gelijk in ja. Ik denk dat ik het van een andere kant heb bekeken. Wel jammer, want die vraag was best easy haha. | |
Donnachii | donderdag 16 mei 2013 @ 13:05 |
Wat jij zei stond zo wel in het antwoordenmodel ![]() | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 13:06 |
Die waren tov het jaar ervoor afnemend gestegen toch? Ik wist trouwens niet dat je het in zoiets simpels als afname werkloosheid moest zoeken ![]() Dus ik heb geluld dat de wisselkoers steeg en daar een heel economisch lulverhaal omheen ![]() | |
Donnachii | donderdag 16 mei 2013 @ 13:16 |
Dit. Doe ik ook zo vaak ![]() | |
MrRiot | donderdag 16 mei 2013 @ 13:19 |
Ja, vraag maar raak als jullie willen. Ben Latijn aan 't leren, maar door vragen te beantwoorden kan ik zo ook nog wat eco leren haha ![]() Maar ik heb juist dat ik wel alles zie en het ook wel goed kan uitleggen, maar dan vergeet ik bv te zeggen dat ik dat uit het figuur heb of ceteris paribus en dat soort dingen. (en ik hoop dat ik niet in slaap val tijdens de toets, 6 uur examens ![]() | |
Donnachii | donderdag 16 mei 2013 @ 13:21 |
Oh dear. Good luck. Het lijkt me een hel om Latijn en eco tegelijk te hebben. Ik kom niet uit vraag 5 van Opgave 2 van tijdvak 2, 2012. Het gaat hier om die lorenzcurve. Helaas ook een van mijn mindere punten. Het antwoord is blijkbaar 32 %? Maar ik weet echt niet hoe dat is achterhaald... | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 13:22 |
Ik dacht dat je juist moest uitleggen waardoor de werkloosheid was gedaald. Tja om te zeggen dat de wisselkoers stijgt, mjaaa weet niet ![]() | |
GezwelOpTeenMan | donderdag 16 mei 2013 @ 13:22 |
Daar is die weer! Ik heb hier ook mee zitten kloten, hij is al uitgelegd in dit topic. | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 13:23 |
Hebben we het hier ook over gehad. Je moet de 75% van 100-25 pakken dus niet van 0-75, dus bij 25% aflezen | |
Tiezol | donderdag 16 mei 2013 @ 13:23 |
Pagina 1 en 2 van dit topic gaat het hier ook over volgens mij. Misschien heb je daar wat aan. Ik snap het overigens ook niet. | |
Donnachii | donderdag 16 mei 2013 @ 13:24 |
Hartstikke bedankt mensen! ![]() | |
GezwelOpTeenMan | donderdag 16 mei 2013 @ 13:24 |
Dit was de uitleg waardoor ik hem snapte: Als je op de verticale as naar 25% gaat zie je dat 68% van de populatie 25% van de sociale zekerheid gebruikt. Dus 32% van de populatie gebruikt 75% van de sociale zekerheid. | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 13:25 |
Stel al je vragen gerust, leer ik ook van ![]() | |
GezwelOpTeenMan | donderdag 16 mei 2013 @ 13:29 |
Vraagje. Bij 2012-I vraag 16 moet je uit de conjunctuurklok een gegeven halen waarmee je de gunstige ontwikkeling van de inflatie kunt verklaring. Dat gegeven is de gedaalde werkloosheid. Dat had ik ook. Maar het antwoordmodel zegt: ''Een antwoord waaruit blijkt dat de lagere score van de werkgelegenheid kan wijzen op een verruiming van de arbeidsmarkt. Daardoor zal er weinig opwaartse druk op de lonen zijn en dus maar weinig kans op inflatie.'' Waarom leidt een ruime arbeidsmarkt tot weinig opwaartse druk op de lonen? Wat is opwaartse druk op de lonen eigenlijk? Dat er geeist wordt dat de lonen gaan stijgen (door vakbonden en werknemers etc.?) Ik had iets van; door de afgenomen werkgelegenheid is er dus minder vraag naar arbeid waardoor de werkloosheid kan stijgen. Hierdoor hebben de mensen minder te besteden (de totale bestedingen dalen) waardoor de inflatie wordt geremd. | |
Tiezol | donderdag 16 mei 2013 @ 13:30 |
Waarom kan ik niet direct op de verticale as bij 75% kijken dan? Echt een raadsel voor me. | |
MrRiot | donderdag 16 mei 2013 @ 13:31 |
Minder werkeloosheid -> aansporings-effect -> ruimere arbeidsmarkt (meer arbeiders) -> meer keuze voor de werkgevers dus lagere loon( prijs) -> geen/ minder kosten/bestedings inflatie Oh, zag niet lage score werkgelegenheid, dan is het idd wat diegene onder mij post. | |
Push. | donderdag 16 mei 2013 @ 13:31 |
Weinig werkgelegenheid > veel mensen tov het aantal vacatures > meer vraag dan aanbod dus > lonen zullen dus niet stijgen want als iemand een hoger loon wil neemt die baas wel iemand anders aan > geen hogere lonen > geen inflatie doordat er geen bestedingsinflatie gaat komen. | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 13:34 |
Op een ruime arbeidsmarkt is het voor jou 100 anderen, dus staat er geen druk op de lonen. Op een krappe arbeidsmarkt staat er wel druk op de lonen, er is immers maar weinig aanbod en veel vraag naar arbeid. Als er wel druk staat kan dat leiden tot loonkosten inflatie, de werknemer eist meer geld maar de werkgever wilt de winst behouden dus verhoogt hij de prijzen | |
Heliosphan | donderdag 16 mei 2013 @ 13:35 |
Meer aanbod dan vraag bedoel je! | |
Kloktijd | donderdag 16 mei 2013 @ 13:36 |
7-7.5 voor 2011-I ![]() Heb wel af en toe moeite met de berekeningen uit tabellen etc. | |
Push. | donderdag 16 mei 2013 @ 13:36 |
Ehhh, ja ![]() | |
GezwelOpTeenMan | donderdag 16 mei 2013 @ 13:36 |
Ah ja ik heb hem. Dat laatste wat jij zegt Jordy is de loon-prijsspiraal he? En wat Push. zeg dat er meer vraag dan aanbod is klopt toch niet? Er is een ruime markt (meer aanbod dan vraag?) EDIT: Meer aanbod dan vraag dus ![]() | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 13:37 |
Omdat het cumulatief is. Als je direct bij 75% procent krijg je ook een deel van de populatie dat niet bij het antwoord hoort. Als je op de x-as kijkt zie je dat de eerste 68% van de populatie 25% van de sociale zekerheid gebruikt. Dit gedeelte zit er dan ook bij als je direct naar 75% kijkt op de y-as, en dat wil je juist niet. Het meest linkse deel op de x-as gebruikt het minste sociale zekerheid. Het meest rechtse deel op de x-as gebruikt het meeste sociale zekerheid. Dus als je eerst bij 25% kijkt krijg je het meest linkse deel, 68%. Je wilt het rechtse deel, dus 100% - 68% = 32%. Het is lastig uit te leggen. Hoop dat het iets duidelijker is. ![]() | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 13:38 |
Dat is idd de loon prijs spiraal, werknemer zal weer meer loon eisen, werkgever berekent het door etc etc | |
jordyqwerty | donderdag 16 mei 2013 @ 13:39 |
Deze man ![]() | |
GezwelOpTeenMan | donderdag 16 mei 2013 @ 13:41 |
Het is ook wel listig want op de arbeidsmarkt is vraag door de werkgevers/bedrijven en in het algemeen betekent meer vraag, meer vraag naar producten, door consumenten (dus hogere prijs), en is aanbod juist door de producenten. ^^ | |
siedss | donderdag 16 mei 2013 @ 13:42 |
Ik bijna huilen bij die modellenopdracht van 2011, blijkt dat daarboven staat dat g = 90 :/ loop je gewoon 5 punten mis omdat je niet goed leest | |
MrRiot | donderdag 16 mei 2013 @ 13:43 |
Is soms wel irritant idd, hoe ik dat dan doe is bedenken. Oke het heet arbeidsmarkt. Markt voor arbeid. Wie wil arbeid hebben? Bedrijven. En dan kan ik weer verder haha | |
GezwelOpTeenMan | donderdag 16 mei 2013 @ 13:44 |
Je kan hem ook berekenen, zie iets verder terug, vraag van mij, over die vraag. | |
Neraice | donderdag 16 mei 2013 @ 13:44 |
Ik heb gewoon als ezelsbruggetje dat alle bedrijven mij willen hebben = vraag ![]() | |
GezwelOpTeenMan | donderdag 16 mei 2013 @ 13:44 |
Zou voor mij niet werken, bij je vraag, wie wil arbeid hebben? zou ik denken, de arbeiders ![]() | |
MrRiot | donderdag 16 mei 2013 @ 13:46 |
Als ik naar de koeienmarkt ga om koeien te kopen zijn de mensen die koeien hebben daar toch niet om koeien te kopen, maar te verkopen? Als je me begrijpt ![]() | |
Tiezol | donderdag 16 mei 2013 @ 13:46 |
Dus als ik het goed begrijp vragen ze om de 75% van het meeste van die sociale zekerheid pakt. Hoe maak ik dit uit de vraag op? Lastig te formuleren wat ik er niet aan begrijp. Je moet het deel pakken van de laatste 75%, maar waarom niet van de eerste 75%. Dit heeft meer te maken met de vraagstelling voor mij volgens mij. Iemand die een beetje begrijpt waar ik de fout in ga? Pff vaag uit te leggen wat ik niet snap. | |
MrRiot | donderdag 16 mei 2013 @ 13:48 |
Dit heeft waarschijnlijk te maken met dat je de assen van de figuur moet bekijken. Meestal gaat het over geld/ inkomen en dan heb je op de eerst kwartiel de laagste dan op 2e kwartiel iets hoger dan 3e kwartiel nog hoger en 4e kwartiel het hoogst. Maar hier is het zo dat het gaat over hoeveel sociale zekerheid wordt gebruikt. En dan kan je zegmaar degene met veel kosten daaraan (lage inkomens) als 3e en 4e kwartiel zien en die moet je juist hebben want die gebruiken het meest. Niet echt duidelijk maar zo komt 't voor mij over | |
Ac1995 | donderdag 16 mei 2013 @ 13:49 |
2012 tijdvak 2 is een K-U-T examen! | |
Donnachii | donderdag 16 mei 2013 @ 13:53 |
Ben er nu mee bezig. Ik vond die opgave 2 helemaal driedubbel niks ;p Met een beetje geluk 1 punt ofzo. | |
Neraice | donderdag 16 mei 2013 @ 13:56 |
Kan iemand even het spaarlek uitleggen? Snap er niet zoveel van ![]() | |
Miss_Lioness | donderdag 16 mei 2013 @ 13:56 |
Jongens (en meisjes ![]() Economie VWO GR info Maar nu wil ik zelf even vragen of iemand het ook nog eens goed per onderdeel kan zetten, want het is nogal her en der met de informatie en ik weet niet goed hoe ik dit kan ordenen zonder een mindblock te krijgen =/ Heb hier nogal last van laatste 2 dagen ![]() @Neraice: Spaarlek Doordat gezinnen een deel van hun extra inkomen niet opnieuw besteden (maar sparen) leidt ¤100,- extra inkomen niet tot ¤100,- extra bestedingen. Het spaarlek is te herkennen in de marginale consumptiequote (spaarlek = 1-c) | |
Neraice | donderdag 16 mei 2013 @ 14:00 |
Thanks! Geldt hetzelfde voor het belasting- en importlek? | |
GezwelOpTeenMan | donderdag 16 mei 2013 @ 14:00 |
Vraagje. Ik snap het antwoord van vraag 11 van 2012-I niet. Kan iemand uitleggen hoe ze aan die -750 en +200 komen en waarom ze die gebruiken (waardoor -550 dus het spaarsaldo is??) | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 14:02 |
Met plaatjes is het denk ik duidelijker. ![]() Verdelingscurve: Het rode deel is dus de 68% van de populatie die 25% van de sociale zekerheid gebruikt. Die wil je dus niet hebben. Je wilt het groene deel hebben. Dus 32% van de populatie die 75% van de sociale zekerheid gebruikt. Als je bij 75% van de sociale zekerheid kijkt, zoals op deze verdelingscurve: Dan zie je dat je ook dat rode er bij pakt. Dat wil je juist niet. | |
Tiezol | donderdag 16 mei 2013 @ 14:02 |
Het is toch al behoorlijk gesorteerd? Arbeidsmarkt Internationale betrekkingen Wisselkoersen Inkomensvorming Inkomensverdeling Belastingen Sociale zekerheid | |
Miss_Lioness | donderdag 16 mei 2013 @ 14:03 |
Maar ik doelde op subcategorieën... | |
Tiezol | donderdag 16 mei 2013 @ 14:07 |
Dit verhaal snap ik volledig. Dat het cumulatief is is me ook duidelijk enzo. Alleen snap ik het niet met betrekking op de vraag haha. Hoe kan ik nu aan de vraag zien in dit geval dat ik niet die "onderste 75%" maar juist de "bovenste 75%" moet pakken? Sowieso super tof dat je zo erg de tijd neemt het uit te leggen, helemaal plaatjes erbij gemaakt, echt tof! | |
Neraice | donderdag 16 mei 2013 @ 14:08 |
(S-I)+(B-O) = (E-M) (S-I) = particulier spaarsaldo (B-O) = saldo overheidsbegroting = -200 (E-M) = lopende rekening = -750 (S-I) = (E-M) - (B-O) = -750 + 200 = -550 -550 is 4% van het bbp, dus totaal is -550 / -4 x 100 ![]() | |
MrRiot | donderdag 16 mei 2013 @ 14:08 |
''Een minderheid in de populatie neemt 3/4 van de sociale zekerheden in beslag'' | |
Tiezol | donderdag 16 mei 2013 @ 14:10 |
Daar gaat het denk ik dus mis. Ik heb deze zin al 20 keer opnieuw gelezen. Die zin ontcijferen is nog moeilijker dan het Nederlands examen. | |
MrRiot | donderdag 16 mei 2013 @ 14:11 |
Er is ook een kolom die aangeeft hoeveel procent van de bevolking het is. Je kan dus zien dat als je vanaf links gaat je ook wel op die 75% komt, maar dat je dan meer dan 50% van de bevolking nodig hebt. Maar het is de bedoeling dat je minder dan 50% (de minderheid) hebt en dan ga je dus vanaf rechts. | |
Donnachii | donderdag 16 mei 2013 @ 14:12 |
Hahahaha! Alhoewel dat dit jaar toch wel anders was. | |
De-Haas | donderdag 16 mei 2013 @ 14:12 |
Weet iemand nog een examen met een lastige modellenopgaven die wil ik nog even oefenen. Ik heb 2012- 1 en 2 en 2011-1 al gedaan. | |
Donnachii | donderdag 16 mei 2013 @ 14:12 |
Ik vond 2009 tijdvak 1, opgave 3 vrij lastig. | |
De-Haas | donderdag 16 mei 2013 @ 14:14 |
Dan economie 1 of economie 1,2? | |
GezwelOpTeenMan | donderdag 16 mei 2013 @ 14:14 |
Dit wist ik helemaal niet. Zijn er veel van dat soort regeltjes? Thx hoor, zo is ie niet moeilijk, als je dat regeltje weet. Vind hem ook niet logisch, maar dat terzijde. | |
Push. | donderdag 16 mei 2013 @ 14:14 |
Volgens het antwoord model van 2010-I is het arbeidsvolume hetzelfde als het aantal vast personeel. Beetje rare term of ligt dat aan mij? Zou eerder verwachten dat dat de productie is. | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 14:15 |
Je neemt de onderste X% als je iets wil weten over de gehele populatie. De bovenste X% is als je iets wil weten over een deel van de populatie. De onderste 75% is in dit geval: 93% van de gehele populatie maakt gebruik van 75% van de sociale zekerheid. De bovenste 75% is in dit geval: 75% van de sociale zekerheid wordt gebruikt door 32% (een deel) van de populatie. | |
Neraice | donderdag 16 mei 2013 @ 14:15 |
Dat is van modellen, net als Y = W = EV enzo. Weet niet precies welke je moet weten eigenlijk ![]() Vond 'm eerst ook lastig totdat ik dat regeltje wist. Snap die eerste grafiek nog steeds niet helemaal, daar is 400 -4% ofzo. | |
Miss_Lioness | donderdag 16 mei 2013 @ 14:16 |
Trouwens volgens mij is die informatie die ik gaf nog niet compleet =/ Ik denk dat het gros van de formules mist. Oh en modellen zit er niet bij =/ | |
Donnachii | donderdag 16 mei 2013 @ 14:17 |
Uhm, daar staat niks over in mijn examenbundel. Ik denk economie 1,2! Maar kijk maar eens welk van het examen opgave 3 een modellen opdracht is (: | |
MrRiot | donderdag 16 mei 2013 @ 14:17 |
Als je de spaarquote wilt weten, kan je het sparen berekenen: S=Y-C-B | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 14:17 |
Economie1,2 2008-II opgave 6 is ook wel redelijk lastig. | |
nuckythompson | donderdag 16 mei 2013 @ 14:18 |
Het economie van nu komt overeen met economie 1,2 oude stijl, bij oefenen dus altijd economie 1,2 doen. | |
Rave_NL | donderdag 16 mei 2013 @ 14:19 |
Valt een ingehuurde ZZP'er onder de loonkosten van een bedrijf, óf onder diensten van derden? ![]() | |
Curuu | donderdag 16 mei 2013 @ 14:20 |
Kan iemand me helpen met een vraag uit die 2e samenvatting? http://acredactie.files.w(...)-2012-versie-2-0.pdf Bij vraag 6 (bladzijde 35) moet je de daling van de werkloosheid uitrekenen. Ik zit vast bij het berekenen van de nieuwe Y. | |
GezwelOpTeenMan | donderdag 16 mei 2013 @ 14:21 |
Over die grafiek: Als het geen -4% was geweest maar 4 dat deed je (zo staat het niet in het antwoordmodel maar zo bereken ik het) (100:4) x -550 = -13750. Nu is het -4 dus doe je (100:-4) x -550 = 13750. Of bedoel je dat niet ;P? | |
De-Haas | donderdag 16 mei 2013 @ 14:22 |
Diensten van derden. | |
Rave_NL | donderdag 16 mei 2013 @ 14:23 |
| |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 14:23 |
De overheidsbestedingen nemen toe met 6 miljard. De multiplier is 100/96. Dus Y neemt toe met 6 miljard * (100/96) | |
Neraice | donderdag 16 mei 2013 @ 14:24 |
Ja dat snap ik wel, maar waar staat dat bedrag aan de linker verticale as van de eerste grafiek van voor? | |
Curuu | donderdag 16 mei 2013 @ 14:24 |
Dankje, had ik moeten weten. Ik was de hele formule van EV aan het invullen.. | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 14:25 |
Als je verder nog wilt oefenen met multipliers is economie1,2 2008-II opgave 6 een goede. ![]() | |
Curuu | donderdag 16 mei 2013 @ 14:27 |
Bedankt voor de tip, zal straks even kijken! | |
GezwelOpTeenMan | donderdag 16 mei 2013 @ 14:27 |
Schulden in Miljarden ,staat er duidelijk bij ![]() | |
Neraice | donderdag 16 mei 2013 @ 14:27 |
Kan iemand opgave 3, vraag 12 van 2009-I uitleggen? Kom er niet uit. | |
Kloktijd | donderdag 16 mei 2013 @ 14:28 |
Delta(verandering) Y = Multiplier x autonome grootheid | |
Neraice | donderdag 16 mei 2013 @ 14:29 |
Ohja tuurlijk, thanks. | |
GezwelOpTeenMan | donderdag 16 mei 2013 @ 14:30 |
Deze topics werken volgens mij best goed om de stof te snappen/leren, zowat alles komt voorbij! ![]() | |
honkeytonk | donderdag 16 mei 2013 @ 14:31 |
Het varimetersysteem zorgt ervoor dat de autolasten van de rijkste groep stijgen terwijl de autolasten van de andere groepen gelijk blijven of zelfs dalen. Dit zorgt ervoor dat de tertiaire inkomensverdeling minder groot wordt en het dus de minst kromme Lorenzcurve is. | |
Neraice | donderdag 16 mei 2013 @ 14:32 |
Da's een andere vraag volgens mij ![]() Het door de overheid voorgestelde beleid voldoet aan de gestelde randvoorwaarde dat er geen tekort op de overheidsbegroting mag ontstaan. Toon dit aan met een berekening. | |
Kloktijd | donderdag 16 mei 2013 @ 14:33 |
Jij kijkt bij Economie 1 2009-I, dat gaat over een lorenz-curve Ik zat ook eventjes te kijken bij economie 1,2 2009-I (dat is een ander examen) dat gaat over modellen. | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 14:34 |
Eerst berekenen met wat voor bedrag Y toeneemt. Dan kan je ook kijken hoeveel de belastingontvangsten en overheidsuitgaven toenemen. Daarna aantonen dat de belastingontvangsten meer stijgen dan de overheidsuitgaven. Ik kan wel een berekening hier neer zetten als dit nog niet genoeg is. ![]() | |
Neraice | donderdag 16 mei 2013 @ 14:36 |
Hier red ik het wel mee, thanks ![]() | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 14:36 |
Ja. ![]() | |
De-Haas | donderdag 16 mei 2013 @ 14:37 |
Ja, is voor een bedrijf best gunstig om zzp'ers in te huren. Ze sluiten contracten af voor opdrachten, dus je zit niet aan je personeel vast. Ook veel minder loonkosten want je hoeft geen premies voor ziektewet, aow, wia, ww enz af te dragen. | |
De-Haas | donderdag 16 mei 2013 @ 14:38 |
Aantonen dat B-O=0 of B-O>0 | |
Rave_NL | donderdag 16 mei 2013 @ 14:42 |
cheers. | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 14:43 |
2009-II is wel lastig. ![]() Is ook norm 2,0. | |
Donnachii | donderdag 16 mei 2013 @ 14:44 |
Ik vind al die tweede tijdvakken lastig ![]() | |
Neraice | donderdag 16 mei 2013 @ 14:44 |
Veel te moeilijk gerekend, helemaal alles opnieuw uitgerekend terwijl je gewoon de multipliers hebt, maar ik snap 'm nu wel ![]() EDIT: Ik snap 't trouwens niet helemaal. Ze zeggen de autonome belastingen met 16,7 miljard te verhogen, dan wordt wordt B toch 0,25Y + 36,7 en niet 0,25Y + 16,7? [ Bericht 10% gewijzigd door Neraice op 16-05-2013 14:50:29 ] | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 14:50 |
Inderdaad. Wel goed om te oefenen. ![]() | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 14:52 |
Klopt. Waar staat 0,25Y + 16,7 dan? In het antwoordmodel? | |
Neraice | donderdag 16 mei 2013 @ 14:52 |
Zo doen het ze het op StudyFlow ja. Misschien dat dat niet klopt. In het antwoordmodel ook trouwens. | |
Quaresma7 | donderdag 16 mei 2013 @ 14:53 |
2011-II: Noem een kerngegeven uit de tabel dat wijst op een verkrapping van de arbeidsmarkt in de periode 2006-2008. Licht de keuze toe. Correctiemodel: "Een voorbeeld van een juist antwoord is: de stijging van de arbeidsinkomensquote Een toelichting waaruit blijkt dat een groter deel van de toegevoegde waarde toevalt aan arbeid, doordat bij een krappe arbeidsmarkt de lonen relatief sterker stijgen dan de overige inkomens." Kun je niet gewoon zeggen dat de werkgelegenheid in die periode is gedaald, waardoor er dus minder vraag is naar werknemers en dus de arbeidsmarkt verkrapt? Want ik vind bovenstaand antwoord nogal lastig om zelf te bedenken. | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 14:54 |
Ik zou gewoon zeggen dat door het verhogen van de autonome belastingen het nationaal inkomen met 16,7 * -1 veranderd. | |
crentist | donderdag 16 mei 2013 @ 14:54 |
als er bijvoorbeeld wordt gevraagd : verklaar aan de hand van de vergelijkingen in het model dat een stijging van O met 1 een groter multiplier effect heeft dan een daling van B met 1, moet je dan gewoon die getallen ingaan voeren en rekenen? of is het eerder dat je gaat redeneren aan de hand van die formules? | |
Neraice | donderdag 16 mei 2013 @ 14:56 |
Doe ik ook maar kijk: Een voorbeeld van een juiste berekening is: ∆Y = (1,5 × 20) + (−1 × 16,7) = 13,3 ∆O = 20 ∆B = 0,25 × 13,3 + 16,7 = 20,025 Dat klopt toch niet? ∆B moet toch 0,25 × 13,3 + 36,7 zijn? | |
De-Haas | donderdag 16 mei 2013 @ 14:56 |
Even over 2008-II ec 1,2 opgave 21: Zij zeggen daar 0,6Y=381 maar waar komt dat vandaan? | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 14:57 |
Nee, want de werkgelegenheid is niet gedaald. De groei is minder geworden. Die procenten zijn t.o.v. het voorafgaande jaar. | |
Curuu | donderdag 16 mei 2013 @ 14:57 |
O komt direct terug in de formule van Y, B alleen via C en het effect van B is dus kleiner dan dat van Y. | |
De-Haas | donderdag 16 mei 2013 @ 14:57 |
Nee toch, het verschil niet, die 20 zit in zowel de oude als de nieuwe belasting. Als je met 36,7 gaat werken moet je met B werken en niet met dB. | |
Neraice | donderdag 16 mei 2013 @ 14:57 |
0,75(Y − 0,2Y − 40) + 20 = 371 0,6Y = 381 → Y = 635 | |
Neraice | donderdag 16 mei 2013 @ 14:58 |
Ohja klopt, thanks! | |
De-Haas | donderdag 16 mei 2013 @ 14:58 |
Ja ik zag m, ze blijven doorgaan met die consumptie, ik dacht dat ze een andere formule gebruikten. | |
Quaresma7 | donderdag 16 mei 2013 @ 14:59 |
Je hebt gelijk. Ik moet echt beter gaan lezen in deze fase... | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 15:01 |
C = 0,75(Y-B)+20 C = 0,75(Y-(0,2Y+40))+20 C = 0,75(Y-0,2Y-40)+20 C = 0,75Y-0,15Y-30+20 C = 0,6Y -10 0,6Y = C + 10 En C is 371, dus: 0,6Y = 371 + 10 0,6Y = 381 | |
De-Haas | donderdag 16 mei 2013 @ 15:02 |
Ja bedankt, ik zag m daarna. Ik dacht eerste dat ze een andere formule toepasten maar ze rekenen gewoon door. | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 15:02 |
Ah je had hem al. ![]() | |
Curuu | donderdag 16 mei 2013 @ 15:04 |
Daar heb ik ook nog wel eens problemen mee. ![]() | |
Ensemble | donderdag 16 mei 2013 @ 15:05 |
Quote is toch meestal in verhouding met het nationaal inkomen? | |
De-Haas | donderdag 16 mei 2013 @ 15:05 |
Altijd volgens mij toch? | |
Kloktijd | donderdag 16 mei 2013 @ 15:06 |
Volgens mij wel |