abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126562535
Is dat gedoe met lopende rekening enzo nou wel of geen examenstof?
pi_126562570
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 23:37 schreef othie het volgende:
Is dat gedoe met lopende rekening enzo nou wel of geen examenstof?
Wel
pi_126562615
quote:
1s.gif Op woensdag 15 mei 2013 23:36 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

Afgezien van dat alle lof voor Frankie boy _O_
Hij kan wel goed uitleggen. ^O^
pi_126564285
quote:
7s.gif Op woensdag 15 mei 2013 22:51 schreef Ensemble het volgende:

[..]

Is het niet eerder zo dat door de stijging van de loonkosten arbeid in verhouding tot kapitaal duurder wordt? Dus wordt arbeid door kapitaal vervangen en gaan er banen verloren.
Deze vraag ook net gemaakt, helaas fout, maar ik snap niet wat ze bedoelen met arbeid vervangen door kapitaal? Botweg gezegd, je kunt een werknemer toch niet vervangen door een euromuntje...? Je verricht toch juist arbeid om kapitaal te verkrijgen, en dan wordt arbeid vervangen door kapitaal en dan gebruik je kapitaal om kapitaal te verkrijgen...?! Dikke mindfuck nu haha
pi_126564424
quote:
1s.gif Op donderdag 16 mei 2013 00:06 schreef chapel24 het volgende:

[..]

Deze vraag ook net gemaakt, helaas fout, maar ik snap niet wat ze bedoelen met arbeid vervangen door kapitaal? Botweg gezegd, je kunt een werknemer toch niet vervangen door een euromuntje...? Je verricht toch juist arbeid om kapitaal te verkrijgen, en dan wordt arbeid vervangen door kapitaal en dan gebruik je kapitaal om kapitaal te verkrijgen...?! Dikke mindfuck nu haha
Kapitaal als in machines ;)
"A goal without a plan is just a wish." - Antoine de Saint-Exupery
pi_126564471
quote:

[..]

Hahaha _O-

Arbeid vervangen door kapitaal wordt mee bedoeld dat het wordt vervangen door machines :P
pi_126565298
quote:
1s.gif Op donderdag 16 mei 2013 00:09 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

Hahaha _O-

Arbeid vervangen door kapitaal wordt mee bedoeld dat het wordt vervangen door machines :P
Ja zeg, hugodver... Dat ze dat meteen zeggen!!! *facepalm*
pi_126565389
quote:

[..]

Ik zou het lekker houden bij je eigen redenering. Premiedruk stijgt > kost meer om iemand voor je te laten werken > voor een aantal banen gaat gelden dat het nu meer kost dan ze opleveren > aantal banen gaat nu verloren > meer kwantitatieve werkloosheid. Substitutie is wel logischer omdat er dan geen afzet gaat verloren, maar ik denk dat in principe beide goed worden gerekend.
"Fear is only as deep as the mind allows."
pi_126565906
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 00:31 schreef Push. het volgende:

[..]

Ik zou het lekker houden bij je eigen redenering. Premiedruk stijgt > kost meer om iemand voor je te laten werken > voor een aantal banen gaat gelden dat het nu meer kost dan ze opleveren > aantal banen gaat nu verloren > meer kwantitatieve werkloosheid. Substitutie is wel logischer omdat er dan geen afzet gaat verloren, maar ik denk dat in principe beide goed worden gerekend.
Met economie klopt uiteindelijk alles wel lijkt het. :P Als je maar goed beredeneert.
"A goal without a plan is just a wish." - Antoine de Saint-Exupery
pi_126572421
Denken jullie dat ze die comperatieve zooi er weer in gaan gooien?

Ik denk van wel, vorig jaar heel slecht gemaakt, maar van de andere kant zijn mensen er nu wel op voorbereid.
pi_126572671
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 10:25 schreef Ac1995 het volgende:
Denken jullie dat ze die comperatieve zooi er weer in gaan gooien?

Ik denk van wel, vorig jaar heel slecht gemaakt, maar van de andere kant zijn mensen er nu wel op voorbereid.
Ik hoop het niet, niet echt mijn sterkste punt
  donderdag 16 mei 2013 @ 10:44:00 #162
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_126572933
Comperatieve zooi?
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_126573219
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 10:33 schreef Heliosphan het volgende:

[..]

Ik hoop het niet, niet echt mijn sterkste punt
Inderdaad. Ik krijg echt kortsluiting in m'n hoofd als ik zoiets moet berekenen/beredeneren.
Doei
pi_126573730
quote:
1s.gif Op woensdag 15 mei 2013 23:37 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

Wel
Moet je er ook mee kunnen rekenen? Of is het genoeg om te begrijpen welke invloed het heeft op de wisselkoers?
"Fear is only as deep as the mind allows."
pi_126573994
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 10:44 schreef Rave_NL het volgende:
Comperatieve zooi?
Zelfde vraag als deze gast,
Wat is comperatieve zooi?
pi_126574029
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 11:08 schreef Push. het volgende:

[..]

Moet je er ook mee kunnen rekenen? Of is het genoeg om te begrijpen welke invloed het heeft op de wisselkoers?
Volgens mij hoef je de betalingsbalans niet als domein zelf te kennen, maar je moet wel in het algemeen weten waar het over gaat, omdat het soms terugkomt bij wisselkoersen e.d.
pi_126574054
quote:
1s.gif Op donderdag 16 mei 2013 11:14 schreef siedss het volgende:

[..]

Zelfde vraag als deze gast,
Wat is comperatieve zooi?
Volgens mij de relatieve kostenvoordelen. Staat filmpjes van op pagina 4 van dit topic volgens mij
pi_126574753
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 11:16 schreef Heliosphan het volgende:

[..]

Volgens mij de relatieve kostenvoordelen. Staat filmpjes van op pagina 4 van dit topic volgens mij
Ik heb ze gekeken maar kan me niet voorstellen dat dat moeilijk is, ze kwamen in het examen van 2012?
pi_126574794
Zetten jullie trouwens nog wat op den grafische rekenmachine?

:o
pi_126574840
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 11:35 schreef HungryHippocrite het volgende:

Misschien nog wel. Ik ga vandaag nog wat oude examens maken, en als ik zie dat ik iets echt niet kan onthouden zet ik dat er maar in.
pi_126575055
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 11:35 schreef HungryHippocrite het volgende:

Ja een paar van die standaard functies uit modellen zoals Uc Us.. En spaarsaldo begrotingssaldo en saldo buitenland
Soms zijn deze gewoon nodig om het hele model op te lossen.
pi_126575794
quote:
1s.gif Op donderdag 16 mei 2013 11:43 schreef siedss het volgende:

[..]

Ja een paar van die standaard functies uit modellen zoals Uc Us.. En spaarsaldo begrotingssaldo en saldo buitenland
Bedoel je die dingen als spaarsaldo = S-I + B-O ??
pi_126575808
Heeft er iemand een mooi GR programma al klaar?
pi_126575850
quote:
1s.gif Op donderdag 16 mei 2013 11:43 schreef siedss het volgende:

[..]

Die zijn toch meestal al gegeven? Van Uc en Us dan?

Meh, ik ben bang dat er theorie wordt gevraagd die ergens verstopt zit in de krochten van de stofomschrijving.
Zoals die ene vraag uit 2012: Leg uit waarom 'O' endogeen is.

Ik had nog een vraag
bij vraag drie examen 2011-2

had ik als antwoord

70-65 = 5 jaar OW
70-63= 7 jaar ABO

1050 * 5 *2 *12 = 126 000
1050 * 7 * (3/2) * 12 = 126 000

Puur toeval dat het hetzelfde is of heb ik het goed?
pi_126576114
ik heb een vraagje over examen va 2012 tijdvak 1

bron: grafiekje waarin te zien is dat S-I in miljarden steeds verderder daalt tot ongeveer 550 miljard onder 0.

bron: Naar aanleiding van deze figuren schrijft een journalist in 2007 een artikel.
Hij stelt hierin dat de ontwikkeling van het spaarsaldo van de particuliere sector
in de VS en de schulden samenhangen. Zo kunnen schulden van de particuliere
sector gezien worden als een oorzaak van deze negatieve ontwikkeling van dit
spaarsaldo.
Verder stelt hij dat de sterke groei van de consumptieve bestedingen in de VS
een nationaal spaartekort tot gevolg heeft. De bestedingsgroei gaat gepaard met
een stijging van de nominale rentestand, terwijl de reële rentestand gelijk blijft.
De journalist trekt de conclusie dat de VS aan het begin van een recessie staan.

Vraag: 10 Leg uit dat een toename van de schulden een oorzaak kan zijn van de afname
van het spaarsaldo van de particuliere sector.

Het antwoord volgens correctie: Een antwoord waaruit blijkt dat de besparingen afnemen bij gelijkblijvende
investeringen doordat de particuliere sector vanwege de oplopende
schulden steeds meer moet besteden aan rentebetalingen.

Ik had: Een toename van de particuliere investeringen(I) heeft tot gevolg dat S-I afneemt bij een gelijkblijvende/minder dalende S. Deze toename van I leidt tot een toename van de schulden, aangezien investeringen vaak met geleend geld worden gedaan. De toename van I(schulden) leidt dus tot een daling van het particuliere spaarsaldo(S-I)

Is dit ook goed? vind dat antwoord van het correctiemodel ook een beetje vreemd eigenlijk:S

[ Bericht 2% gewijzigd door crentist op 16-05-2013 12:10:50 (iets vergeten) ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')