Pagina 1 en 2 van dit topic gaat het hier ook over volgens mij.quote:Op donderdag 16 mei 2013 13:21 schreef Donnachii het volgende:
Oh dear. Good luck. Het lijkt me een hel om Latijn en eco tegelijk te hebben.
Ik kom niet uit vraag 5 van Opgave 2 van tijdvak 2, 2012. Het gaat hier om die lorenzcurve. Helaas ook een van mijn mindere punten.
Het antwoord is blijkbaar 32 %? Maar ik weet echt niet hoe dat is achterhaald...
Waarom kan ik niet direct op de verticale as bij 75% kijken dan? Echt een raadsel voor me.quote:Op donderdag 16 mei 2013 13:24 schreef GezwelOpTeenMan het volgende:
Dit was de uitleg waardoor ik hem snapte: Als je op de verticale as naar 25% gaat zie je dat 68% van de populatie 25% van de sociale zekerheid gebruikt. Dus 32% van de populatie gebruikt 75% van de sociale zekerheid.
Minder werkeloosheid -> aansporings-effect -> ruimere arbeidsmarkt (meer arbeiders) -> meer keuze voor de werkgevers dus lagere loon( prijs) -> geen/ minder kosten/bestedings inflatiequote:Op donderdag 16 mei 2013 13:29 schreef GezwelOpTeenMan het volgende:
Vraagje.
Bij 2012-I vraag 16 moet je uit de conjunctuurklok een gegeven halen waarmee je de gunstige ontwikkeling van de inflatie kunt verklaring. Dat gegeven is de gedaalde werkloosheid. Dat had ik ook. Maar het antwoordmodel zegt:
''Een antwoord waaruit blijkt dat de lagere score van de werkgelegenheid
kan wijzen op een verruiming van de arbeidsmarkt. Daardoor zal er weinig
opwaartse druk op de lonen zijn en dus maar weinig kans op inflatie.''
Waarom leidt een ruime arbeidsmarkt tot weinig opwaartse druk op de lonen? Wat is opwaartse druk op de lonen eigenlijk? Dat er geeist wordt dat de lonen gaan stijgen (door vakbonden en werknemers etc.?)
Ik had iets van; door de afgenomen werkgelegenheid is er dus minder vraag naar arbeid waardoor de werkloosheid kan stijgen. Hierdoor hebben de mensen minder te besteden (de totale bestedingen dalen) waardoor de inflatie wordt geremd.
Weinig werkgelegenheid > veel mensen tov het aantal vacatures > meer vraag dan aanbod dus > lonen zullen dus niet stijgen want als iemand een hoger loon wil neemt die baas wel iemand anders aan > geen hogere lonen > geen inflatie doordat er geen bestedingsinflatie gaat komen.quote:Op donderdag 16 mei 2013 13:29 schreef GezwelOpTeenMan het volgende:
Vraagje.
Bij 2012-I vraag 16 moet je uit de conjunctuurklok een gegeven halen waarmee je de gunstige ontwikkeling van de inflatie kunt verklaring. Dat gegeven is de gedaalde werkloosheid. Dat had ik ook. Maar het antwoordmodel zegt:
''Een antwoord waaruit blijkt dat de lagere score van de werkgelegenheid
kan wijzen op een verruiming van de arbeidsmarkt. Daardoor zal er weinig
opwaartse druk op de lonen zijn en dus maar weinig kans op inflatie.''
Waarom leidt een ruime arbeidsmarkt tot weinig opwaartse druk op de lonen? Wat is opwaartse druk op de lonen eigenlijk? Dat er geeist wordt dat de lonen gaan stijgen (door vakbonden en werknemers etc.?)
Ik had iets van; door de afgenomen werkgelegenheid is er dus minder vraag naar arbeid waardoor de werkloosheid kan stijgen. Hierdoor hebben de mensen minder te besteden (de totale bestedingen dalen) waardoor de inflatie wordt geremd.
Meer aanbod dan vraag bedoel je!quote:Op donderdag 16 mei 2013 13:31 schreef Push. het volgende:
[..]
Weinig werkgelegenheid > veel mensen tov het aantal vacatures > meer vraag dan aanbod dus > lonen zullen dus niet stijgen want als iemand een hoger loon wil neemt die baas wel iemand anders aan > geen hogere lonen > geen inflatie doordat er geen bestedingsinflatie gaat komen.
Ehhh, jaquote:
quote:Op donderdag 16 mei 2013 13:31 schreef Push. het volgende:
[..]
Weinig werkgelegenheid > veel mensen tov het aantal vacatures > meer vraag dan aanbod dus > lonen zullen dus niet stijgen want als iemand een hoger loon wil neemt die baas wel iemand anders aan > geen hogere lonen > geen inflatie doordat er geen bestedingsinflatie gaat komen.
Ah ja ik heb hem. Dat laatste wat jij zegt Jordy is de loon-prijsspiraal he? En wat Push. zeg dat er meer vraag dan aanbod is klopt toch niet? Er is een ruime markt (meer aanbod dan vraag?)quote:Op donderdag 16 mei 2013 13:34 schreef jordyqwerty het volgende:
Op een ruime arbeidsmarkt is het voor jou 100 anderen, dus staat er geen druk op de lonen.
Op een krappe arbeidsmarkt staat er wel druk op de lonen, er is immers maar weinig aanbod en veel vraag naar arbeid.
Als er wel druk staat kan dat leiden tot loonkosten inflatie, de werknemer eist meer geld maar de werkgever wilt de winst behouden dus verhoogt hij de prijzen
Omdat het cumulatief is. Als je direct bij 75% procent krijg je ook een deel van de populatie dat niet bij het antwoord hoort. Als je op de x-as kijkt zie je dat de eerste 68% van de populatie 25% van de sociale zekerheid gebruikt. Dit gedeelte zit er dan ook bij als je direct naar 75% kijkt op de y-as, en dat wil je juist niet.quote:Op donderdag 16 mei 2013 13:30 schreef Tiezol het volgende:
[..]
Waarom kan ik niet direct op de verticale as bij 75% kijken dan? Echt een raadsel voor me.
Deze manquote:Op donderdag 16 mei 2013 13:37 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Omdat het cumulatief is. Als je direct bij 75% procent krijg je ook een deel van de populatie dat niet bij het antwoord hoort. Als je op de x-as kijkt zie je dat de eerste 68% van de populatie 25% van de sociale zekerheid gebruikt. Dit gedeelte zit er dan ook bij als je direct naar 75% kijkt op de y-as, en dat wil je juist niet.
Het meest linkse deel op de x-as gebruikt het minste sociale zekerheid. Het meest rechtse deel op de x-as gebruikt het meeste sociale zekerheid. Dus als je eerst bij 25% kijkt krijg je het meest linkse deel, 68%. Je wilt het rechtse deel, dus 100% - 68% = 32%.
Het is lastig uit te leggen. Hoop dat het iets duidelijker is.
Het is ook wel listig want op de arbeidsmarkt is vraag door de werkgevers/bedrijven en in het algemeen betekent meer vraag, meer vraag naar producten, door consumenten (dus hogere prijs), en is aanbod juist door de producenten. ^^quote:Op donderdag 16 mei 2013 13:36 schreef Push. het volgende:
[..]
Ehhh, javind dat nog steeds onlogisch, dus gaat wel eens fout als ik het te snel opschrijf.
Is soms wel irritant idd, hoe ik dat dan doe is bedenken. Oke het heet arbeidsmarkt. Markt voor arbeid. Wie wil arbeid hebben? Bedrijven.quote:Op donderdag 16 mei 2013 13:41 schreef GezwelOpTeenMan het volgende:
[..]
Het is ook wel listig want op de arbeidsmarkt is vraag door de werkgevers/bedrijven en in het algemeen betekent meer vraag, meer vraag naar producten, door consumenten (dus hogere prijs), en is aanbod juist door de producenten. ^^
Je kan hem ook berekenen, zie iets verder terug, vraag van mij, over die vraag.quote:Op donderdag 16 mei 2013 13:42 schreef siedss het volgende:
Ik bijna huilen bij die modellenopdracht van 2011, blijkt dat daarboven staat dat g = 90 :/ loop je gewoon 5 punten mis omdat je niet goed leest
Ik heb gewoon als ezelsbruggetje dat alle bedrijven mij willen hebben = vraagquote:Op donderdag 16 mei 2013 13:43 schreef MrRiot het volgende:
[..]
Is soms wel irritant idd, hoe ik dat dan doe is bedenken. Oke het heet arbeidsmarkt. Markt voor arbeid. Wie wil arbeid hebben? Bedrijven.
En dan kan ik weer verder haha
Zou voor mij niet werken, bij je vraag, wie wil arbeid hebben? zou ik denken, de arbeidersquote:Op donderdag 16 mei 2013 13:43 schreef MrRiot het volgende:
[..]
Is soms wel irritant idd, hoe ik dat dan doe is bedenken. Oke het heet arbeidsmarkt. Markt voor arbeid. Wie wil arbeid hebben? Bedrijven.
En dan kan ik weer verder haha
Als ik naar de koeienmarkt ga om koeien te kopen zijn de mensen die koeien hebben daar toch niet om koeien te kopen, maar te verkopen? Als je me begrijptquote:Op donderdag 16 mei 2013 13:44 schreef GezwelOpTeenMan het volgende:
[..]
Zou voor mij niet werken, bij je vraag, wie wil meer arbeid? zou ik denken, de arbeiders
Dus als ik het goed begrijp vragen ze om de 75% van het meeste van die sociale zekerheid pakt. Hoe maak ik dit uit de vraag op? Lastig te formuleren wat ik er niet aan begrijp. Je moet het deel pakken van de laatste 75%, maar waarom niet van de eerste 75%. Dit heeft meer te maken met de vraagstelling voor mij volgens mij. Iemand die een beetje begrijpt waar ik de fout in ga? Pff vaag uit te leggen wat ik niet snap.quote:Op donderdag 16 mei 2013 13:37 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Omdat het cumulatief is. Als je direct bij 75% procent krijg je ook een deel van de populatie dat niet bij het antwoord hoort. Als je op de x-as kijkt zie je dat de eerste 68% van de populatie 25% van de sociale zekerheid gebruikt. Dit gedeelte zit er dan ook bij als je direct naar 75% kijkt op de y-as, en dat wil je juist niet.
Het meest linkse deel op de x-as gebruikt het minste sociale zekerheid. Het meest rechtse deel op de x-as gebruikt het meeste sociale zekerheid. Dus als je eerst bij 25% kijkt krijg je het meest linkse deel, 68%. Je wilt het rechtse deel, dus 100% - 68% = 32%.
Het is lastig uit te leggen. Hoop dat het iets duidelijker is.
Dit heeft waarschijnlijk te maken met dat je de assen van de figuur moet bekijken. Meestal gaat het over geld/ inkomen en dan heb je op de eerst kwartiel de laagste dan op 2e kwartiel iets hoger dan 3e kwartiel nog hoger en 4e kwartiel het hoogst. Maar hier is het zo dat het gaat over hoeveel sociale zekerheid wordt gebruikt. En dan kan je zegmaar degene met veel kosten daaraan (lage inkomens) als 3e en 4e kwartiel zien en die moet je juist hebben want die gebruiken het meest. Niet echt duidelijk maar zo komt 't voor mij overquote:Op donderdag 16 mei 2013 13:46 schreef Tiezol het volgende:
[..]
Dus als ik het goed begrijp vragen ze om de 75% van het meeste van die sociale zekerheid pakt. Hoe maak ik dit uit de vraag op? Lastig te formuleren wat ik er niet aan begrijp. Je moet het deel pakken van de laatste 75%, maar waarom niet van de eerste 75%. Dit heeft meer te maken met de vraagstelling voor mij volgens mij. Iemand die een beetje begrijpt waar ik de fout in ga? Pff vaag uit te leggen wat ik niet snap.
Ben er nu mee bezig. Ik vond die opgave 2 helemaal driedubbel niks ;p Met een beetje geluk 1 punt ofzo.quote:
Thanks! Geldt hetzelfde voor het belasting- en importlek?quote:Op donderdag 16 mei 2013 13:56 schreef Miss_Lioness het volgende:
Jongens (en meisjes) Ik heb het I-net afgespeurd en iets gevonden wat ik denk dat de meeste van jullie wel interessant zal vinden:
Economie VWO GR info
Maar nu wil ik zelf even vragen of iemand het ook nog eens goed per onderdeel kan zetten, want het is nogal her en der met de informatie en ik weet niet goed hoe ik dit kan ordenen zonder een mindblock te krijgen =/ Heb hier nogal last van laatste 2 dagen
@Neraice:
Spaarlek
Doordat gezinnen een deel van hun extra inkomen niet opnieuw besteden (maar sparen) leidt ¤100,- extra inkomen niet tot ¤100,- extra bestedingen.
Het spaarlek is te herkennen in de marginale consumptiequote (spaarlek = 1-c)
Met plaatjes is het denk ik duidelijker.quote:Op donderdag 16 mei 2013 13:46 schreef Tiezol het volgende:
[..]
Dus als ik het goed begrijp vragen ze om de 75% van het meeste van die sociale zekerheid pakt. Hoe maak ik dit uit de vraag op? Lastig te formuleren wat ik er niet aan begrijp. Je moet het deel pakken van de laatste 75%, maar waarom niet van de eerste 75%. Dit heeft meer te maken met de vraagstelling voor mij volgens mij. Iemand die een beetje begrijpt waar ik de fout in ga? Pff vaag uit te leggen wat ik niet snap.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het rode deel is dus de 68% van de populatie die 25% van de sociale zekerheid gebruikt. Die wil je dus niet hebben. Je wilt het groene deel hebben. Dus 32% van de populatie die 75% van de sociale zekerheid gebruikt.
Als je bij 75% van de sociale zekerheid kijkt, zoals op deze verdelingscurve:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dan zie je dat je ook dat rode er bij pakt. Dat wil je juist niet.
Het is toch al behoorlijk gesorteerd?quote:Op donderdag 16 mei 2013 13:56 schreef Miss_Lioness het volgende:
Jongens (en meisjes) Ik heb het I-net afgespeurd en iets gevonden wat ik denk dat de meeste van jullie wel interessant zal vinden:
Economie VWO GR info
Maar nu wil ik zelf even vragen of iemand het ook nog eens goed per onderdeel kan zetten, want het is nogal her en der met de informatie en ik weet niet goed hoe ik dit kan ordenen zonder een mindblock te krijgen =/ Heb hier nogal last van laatste 2 dagen
@Neraice:
Spaarlek
Doordat gezinnen een deel van hun extra inkomen niet opnieuw besteden (maar sparen) leidt ¤100,- extra inkomen niet tot ¤100,- extra bestedingen.
Het spaarlek is te herkennen in de marginale consumptiequote (spaarlek = 1-c)
Maar ik doelde op subcategorieën...quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:02 schreef Tiezol het volgende:
[..]
Het is toch al behoorlijk gesorteerd?
Arbeidsmarkt
Internationale betrekkingen
Wisselkoersen
Inkomensvorming
Inkomensverdeling
Belastingen
Sociale zekerheid
quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:02 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Met plaatjes is het denk ik duidelijker.![]()
Verdelingscurve:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het rode deel is dus de 68% van de populatie die 25% van de sociale zekerheid gebruikt. Die wil je dus niet hebben. Je wilt het groene deel hebben. Dus 32% van de populatie die 75% van de sociale zekerheid gebruikt.
Als je bij 75% van de sociale zekerheid kijkt, zoals op deze verdelingscurve:Dit verhaal snap ik volledig. Dat het cumulatief is is me ook duidelijk enzo.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dan zie je dat je ook dat rode er bij pakt. Dat wil je juist niet.
Alleen snap ik het niet met betrekking op de vraag haha.
Hoe kan ik nu aan de vraag zien in dit geval dat ik niet die "onderste 75%" maar juist de "bovenste 75%" moet pakken?
Sowieso super tof dat je zo erg de tijd neemt het uit te leggen, helemaal plaatjes erbij gemaakt, echt tof!Doei
(S-I)+(B-O) = (E-M)quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:00 schreef GezwelOpTeenMan het volgende:
Vraagje.
Ik snap het antwoord van vraag 11 van 2012-I niet. Kan iemand uitleggen hoe ze aan die -750 en +200 komen en waarom ze die gebruiken (waardoor -550 dus het spaarsaldo is??)
''Een minderheid in de populatie neemt 3/4 van de sociale zekerheden in beslag''quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:07 schreef Tiezol het volgende:
[..]
Dit verhaal snap ik volledig. Dat het cumulatief is is me ook duidelijk enzo.
Hoe kan ik nu aan de vraag zien in dit geval dat ik niet die "onderste 75%" maar juist de "bovenste 75%" moet pakken?
Sowieso super tof dat je zo erg de tijd neemt het uit te leggen, helemaal plaatjes erbij gemaakt, echt tof!
Daar gaat het denk ik dus mis. Ik heb deze zin al 20 keer opnieuw gelezen.quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:08 schreef MrRiot het volgende:
[..]
''Een minderheid in de populatie neemt 3/4 van de sociale zekerheden in beslag''
Er is ook een kolom die aangeeft hoeveel procent van de bevolking het is. Je kan dus zien dat als je vanaf links gaat je ook wel op die 75% komt, maar dat je dan meer dan 50% van de bevolking nodig hebt. Maar het is de bedoeling dat je minder dan 50% (de minderheid) hebt en dan ga je dus vanaf rechts.quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:10 schreef Tiezol het volgende:
[..]
Daar gaat het denk ik dus mis. Ik heb deze zin al 20 keer opnieuw gelezen.
Die zin ontcijferen is nog moeilijker dan het Nederlands examen.
Hahahaha! Alhoewel dat dit jaar toch wel anders was.quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:10 schreef Tiezol het volgende:
[..]
Daar gaat het denk ik dus mis. Ik heb deze zin al 20 keer opnieuw gelezen.
Die zin ontcijferen is nog moeilijker dan het Nederlands examen.
Ik vond 2009 tijdvak 1, opgave 3 vrij lastig.quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:12 schreef De-Haas het volgende:
Weet iemand nog een examen met een lastige modellenopgaven die wil ik nog even oefenen. Ik heb 2012- 1 en 2 en 2011-1 al gedaan.
Dan economie 1 of economie 1,2?quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:12 schreef Donnachii het volgende:
[..]
Ik vond 2009 tijdvak 1, opgave 3 vrij lastig.
Dit wist ik helemaal niet. Zijn er veel van dat soort regeltjes? Thx hoor, zo is ie niet moeilijk, als je dat regeltje weet. Vind hem ook niet logisch, maar dat terzijde.quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:08 schreef Neraice het volgende:
[..]
(S-I)+(B-O) = (E-M)
(S-I) = particulier spaarsaldo
(B-O) = saldo overheidsbegroting = -200
(E-M) = lopende rekening = -750
(S-I) = (E-M) - (B-O) = -750 + 200 = -550
-550 is 4% van het bbp, dus totaal is -550 / -4 x 100
Je neemt de onderste X% als je iets wil weten over de gehele populatie.quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:07 schreef Tiezol het volgende:
[..]
Dit verhaal snap ik volledig. Dat het cumulatief is is me ook duidelijk enzo.
Sowieso super tof dat je zo erg de tijd neemt het uit te leggen, helemaal plaatjes erbij gemaakt, echt tof!
Dat is van modellen, net als Y = W = EV enzo. Weet niet precies welke je moet weten eigenlijkquote:Op donderdag 16 mei 2013 14:14 schreef GezwelOpTeenMan het volgende:
[..]
Dit wist ik helemaal niet. Zijn er veel van dat soort regeltjes? Thx hoor, zo is ie niet moeilijk, als je dat regeltje weet. Vind hem ook niet logisch, maar dat terzijde.
Uhm, daar staat niks over in mijn examenbundel. Ik denk economie 1,2! Maar kijk maar eens welk van het examen opgave 3 een modellen opdracht is (:quote:
Als je de spaarquote wilt weten, kan je het sparen berekenen:quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:14 schreef GezwelOpTeenMan het volgende:
[..]
Dit wist ik helemaal niet. Zijn er veel van dat soort regeltjes? Thx hoor, zo is ie niet moeilijk, als je dat regeltje weet. Vind hem ook niet logisch, maar dat terzijde.
Economie1,2 2008-II opgave 6 is ook wel redelijk lastig.quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:12 schreef De-Haas het volgende:
Weet iemand nog een examen met een lastige modellenopgaven die wil ik nog even oefenen. Ik heb 2012- 1 en 2 en 2011-1 al gedaan.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik zit vast bij het berekenen van de nieuwe Y.
Over die grafiek: Als het geen -4% was geweest maar 4 dat deed je (zo staat het niet in het antwoordmodel maar zo bereken ik het) (100:4) x -550 = -13750. Nu is het -4 dus doe je (100:-4) x -550 = 13750. Of bedoel je dat niet ;P?quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:15 schreef Neraice het volgende:
[..]
Dat is van modellen, net als Y = W = EV enzo. Weet niet precies welke je moet weten eigenlijk.
Vond 'm eerst ook lastig totdat ik dat regeltje wist. Snap die eerste grafiek nog steeds niet helemaal, daar is 400 -4% ofzo.
Diensten van derden.quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:19 schreef Rave_NL het volgende:
Valt een ingehuurde ZZP'er onder de loonkosten van een bedrijf, óf onder diensten van derden?
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:20 schreef Curuu het volgende:
Kan iemand me helpen met een vraag uit die 2e samenvatting?
http://acredactie.files.w(...)-2012-versie-2-0.pdf
Bij vraag 6 (bladzijde 35) moet je de daling van de werkloosheid uitrekenen.De overheidsbestedingen nemen toe met 6 miljard. De multiplier is 100/96. Dus Y neemt toe met 6 miljard * (100/96)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik zit vast bij het berekenen van de nieuwe Y.
Ja dat snap ik wel, maar waar staat dat bedrag aan de linker verticale as van de eerste grafiek van voor?quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:21 schreef GezwelOpTeenMan het volgende:
[..]
Over die grafiek: Als het geen -4% was geweest maar 4 dat deed je (zo staat het niet in het antwoordmodel maar zo bereken ik het) (100:4) x -550 = -13750. Nu is het -4 dus doe je (100:-4) x -550 = 13750. Of bedoel je dat niet ;P?
Dankje, had ik moeten weten.quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:23 schreef Ensemble het volgende:
[..]
De overheidsbestedingen nemen toe met 6 miljard. De multiplier is 100/96. Dus Y neemt toe met 6 miljard * (100/96)
Als je verder nog wilt oefenen met multipliers is economie1,2 2008-II opgave 6 een goede.quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:24 schreef Curuu het volgende:
[..]
Dankje, had ik moeten weten.
Ik was de hele formule van EV aan het invullen..
Bedankt voor de tip, zal straks even kijken!quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:25 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Als je verder nog wilt oefenen met multipliers is economie1,2 2008-II opgave 6 een goede.
Schulden in Miljarden ,staat er duidelijk bijquote:Op donderdag 16 mei 2013 14:24 schreef Neraice het volgende:
[..]
Ja dat snap ik wel, maar waar staat dat bedrag aan de linker verticale as van de eerste grafiek van voor?
quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:20 schreef Curuu het volgende:
Kan iemand me helpen met een vraag uit die 2e samenvatting?
http://acredactie.files.w(...)-2012-versie-2-0.pdf
Bij vraag 6 (bladzijde 35) moet je de daling van de werkloosheid uitrekenen.Delta(verandering) Y = Multiplier x autonome grootheidSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik zit vast bij het berekenen van de nieuwe Y.
Ohja tuurlijk, thanks.quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:27 schreef GezwelOpTeenMan het volgende:
[..]
Schulden in Miljarden ,staat er duidelijk bij. Zijn 2 lijnen in 1 grafiek he.
Het varimetersysteem zorgt ervoor dat de autolasten van de rijkste groep stijgen terwijl de autolasten van de andere groepen gelijk blijven of zelfs dalen. Dit zorgt ervoor dat de tertiaire inkomensverdeling minder groot wordt en het dus de minst kromme Lorenzcurve is.quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:27 schreef Neraice het volgende:
Kan iemand opgave 3, vraag 12 van 2009-I uitleggen? Kom er niet uit.
Da's een andere vraag volgens mijquote:Op donderdag 16 mei 2013 14:31 schreef honkeytonk het volgende:
[..]
Het varimetersysteem zorgt ervoor dat de autolasten van de rijkste groep stijgen terwijl de autolasten van de andere groepen gelijk blijven of zelfs dalen. Dit zorgt ervoor dat de tertiaire inkomensverdeling minder groot wordt en het dus de minst kromme Lorenzcurve is.
Jij kijkt bij Economie 1 2009-I, dat gaat over een lorenz-curvequote:Op donderdag 16 mei 2013 14:31 schreef honkeytonk het volgende:
[..]
Het varimetersysteem zorgt ervoor dat de autolasten van de rijkste groep stijgen terwijl de autolasten van de andere groepen gelijk blijven of zelfs dalen. Dit zorgt ervoor dat de tertiaire inkomensverdeling minder groot wordt en het dus de minst kromme Lorenzcurve is.
Eerst berekenen met wat voor bedrag Y toeneemt. Dan kan je ook kijken hoeveel de belastingontvangsten en overheidsuitgaven toenemen. Daarna aantonen dat de belastingontvangsten meer stijgen dan de overheidsuitgaven.quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:27 schreef Neraice het volgende:
Kan iemand opgave 3, vraag 12 van 2009-I uitleggen? Kom er niet uit.
Hier red ik het wel mee, thanksquote:Op donderdag 16 mei 2013 14:34 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Eerst berekenen met wat voor bedrag Y toeneemt. Dan kan je ook kijken hoeveel de belastingontvangsten en overheidsuitgaven toenemen. Daarna aantonen dat de belastingontvangsten meer stijgen dan de overheidsuitgaven.
Ik kan wel een berekening hier neer zetten als dit nog niet genoeg is.
Ja.quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:36 schreef Neraice het volgende:
[..]
Hier red ik het wel mee, thanks. Ik moet aantonen dat dB - dO = positief toch?
quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:23 schreef Rave_NL het volgende:
[..]Ja, is voor een bedrijf best gunstig om zzp'ers in te huren. Ze sluiten contracten af voor opdrachten, dus je zit niet aan je personeel vast. Ook veel minder loonkosten want je hoeft geen premies voor ziektewet, aow, wia, ww enz af te dragen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Aantonen dat B-O=0 of B-O>0quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:36 schreef Neraice het volgende:
[..]
Hier red ik het wel mee, thanks. Ik moet aantonen dat dB - dO = positief toch?
cheers.quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:37 schreef De-Haas het volgende:
[..]
Ja, is voor een bedrijf best gunstig om zzp'ers in te huren. Ze sluiten contracten af voor opdrachten, dus je zit niet aan je personeel vast. Ook veel minder loonkosten want je hoeft geen premies voor ziektewet, aow, wia, ww enz af te dragen.
Veel te moeilijk gerekend, helemaal alles opnieuw uitgerekend terwijl je gewoon de multipliers hebt, maar ik snap 'm nu welquote:
Inderdaad. Wel goed om te oefenen.quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:44 schreef Donnachii het volgende:
Ik vind al die tweede tijdvakken lastig
Klopt. Waar staat 0,25Y + 16,7 dan? In het antwoordmodel?quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:44 schreef Neraice het volgende:
[..]
Veel te moeilijk gerekend, helemaal alles opnieuw uitgerekend terwijl je gewoon de multipliers hebt, maar ik snap 'm nu wel.
EDIT: Ik snap 't trouwens niet helemaal. Ze zeggen de autonome belastingen met 16,7 miljard te verhogen, dan wordt wordt B toch 0,25Y + 36,7 en niet 0,25Y + 16,7?
Zo doen het ze het op StudyFlow ja. Misschien dat dat niet klopt. In het antwoordmodel ook trouwens.quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:52 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Klopt. Waar staat 0,25Y + 16,7 dan? In het antwoordmodel?
Ik zou gewoon zeggen dat door het verhogen van de autonome belastingen het nationaal inkomen met 16,7 * -1 veranderd.quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:52 schreef Neraice het volgende:
[..]
Zo doen het ze het op StudyFlow ja. Misschien dat dat niet klopt.
Doe ik ook maar kijk:quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:54 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Ik zou gewoon zeggen dat door het verhogen van de autonome belastingen het nationaal inkomen met 16,7 * -1 veranderd.
Nee, want de werkgelegenheid is niet gedaald. De groei is minder geworden. Die procenten zijn t.o.v. het voorafgaande jaar.quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:53 schreef Quaresma7 het volgende:
2011-II: Noem een kerngegeven uit de tabel dat wijst op een verkrapping van de
arbeidsmarkt in de periode 2006-2008. Licht de keuze toe.
Correctiemodel: "Een voorbeeld van een juist antwoord is: de stijging van de arbeidsinkomensquote
Een toelichting waaruit blijkt dat een groter deel van de toegevoegde waarde toevalt aan arbeid, doordat bij een krappe arbeidsmarkt de lonen relatief sterker stijgen dan de overige inkomens."
Kun je niet gewoon zeggen dat de werkgelegenheid in die periode is gedaald, waardoor er dus minder vraag is naar werknemers en dus de arbeidsmarkt verkrapt? Want ik vind bovenstaand antwoord nogal lastig om zelf te bedenken.
O komt direct terug in de formule van Y, B alleen via C en het effect van B is dus kleiner dan dat van Y.quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:54 schreef crentist het volgende:
als er bijvoorbeeld wordt gevraagd : verklaar aan de hand van de vergelijkingen in het model dat een stijging van O met 1 een groter multiplier effect heeft dan een daling van B met 1, moet je dan gewoon die getallen ingaan voeren en rekenen? of is het eerder dat je gaat redeneren aan de hand van die formules?
Nee toch, het verschil niet, die 20 zit in zowel de oude als de nieuwe belasting. Als je met 36,7 gaat werken moet je met B werken en niet met dB.quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:56 schreef Neraice het volgende:
[..]
Doe ik ook maar kijk:
Een voorbeeld van een juiste berekening is:
∆Y = (1,5 × 20) + (−1 × 16,7) = 13,3
∆O = 20
∆B = 0,25 × 13,3 + 16,7 = 20,025
Dat klopt toch niet? ∆B moet toch 0,25 × 13,3 + 36,7 zijn?
0,75(Y − 0,2Y − 40) + 20 = 371quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:56 schreef De-Haas het volgende:
Even over 2008-II ec 1,2 opgave 21:
Zij zeggen daar 0,6Y=381 maar waar komt dat vandaan?
Ohja klopt, thanks!quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:57 schreef De-Haas het volgende:
[..]
Nee toch, het verschil niet, die 20 zit in zowel de oude als de nieuwe belasting. Als je met 36,7 gaat werken moet je met B werken en niet met dB.
Ja ik zag m, ze blijven doorgaan met die consumptie, ik dacht dat ze een andere formule gebruikten.quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:57 schreef Neraice het volgende:
[..]
0,75(Y − 0,2Y − 40) + 20 = 371
0,6Y = 381 → Y = 635
Je hebt gelijk. Ik moet echt beter gaan lezen in deze fase...quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:57 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Nee, want de werkgelegenheid is niet gedaald. De groei is minder geworden. Die procenten zijn t.o.v. het voorafgaande jaar.
C = 0,75(Y-B)+20quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:56 schreef De-Haas het volgende:
Even over 2008-II ec 1,2 opgave 21:
Zij zeggen daar 0,6Y=381 maar waar komt dat vandaan?
Ja bedankt, ik zag m daarna. Ik dacht eerste dat ze een andere formule toepasten maar ze rekenen gewoon door.quote:Op donderdag 16 mei 2013 15:01 schreef Ensemble het volgende:
[..]
C = 0,75(Y-B)+20
C = 0,75(Y-(0,2Y+40))+20
C = 0,75(Y-0,2Y-40)+20
C = 0,75Y-0,15Y-30+20
C = 0,6Y -10
0,6Y = C + 10
En C is 371, dus:
0,6Y = 371 + 10
0,6Y = 381
Ah je had hem al.quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:58 schreef De-Haas het volgende:
[..]
Ja ik zag m, ze blijven doorgaan met die consumptie, ik dacht dat ze een andere formule gebruikten.
Daar heb ik ook nog wel eens problemen mee.quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:59 schreef Quaresma7 het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Ik moet echt beter gaan lezen in deze fase...
Altijd volgens mij toch?quote:Op donderdag 16 mei 2013 15:05 schreef Ensemble het volgende:
Quote is toch meestal in verhouding met het nationaal inkomen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |