abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126578989
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 13:21 schreef Donnachii het volgende:
Oh dear. Good luck. Het lijkt me een hel om Latijn en eco tegelijk te hebben.

Ik kom niet uit vraag 5 van Opgave 2 van tijdvak 2, 2012. Het gaat hier om die lorenzcurve. Helaas ook een van mijn mindere punten.

Het antwoord is blijkbaar 32 %? Maar ik weet echt niet hoe dat is achterhaald...
Pagina 1 en 2 van dit topic gaat het hier ook over volgens mij.
Misschien heb je daar wat aan.

Ik snap het overigens ook niet.
Doei
pi_126579016
Hartstikke bedankt mensen! :D
pi_126579018
Dit was de uitleg waardoor ik hem snapte: Als je op de verticale as naar 25% gaat zie je dat 68% van de populatie 25% van de sociale zekerheid gebruikt. Dus 32% van de populatie gebruikt 75% van de sociale zekerheid.
pi_126579070
Stel al je vragen gerust, leer ik ook van :D
pi_126579204
Vraagje.
Bij 2012-I vraag 16 moet je uit de conjunctuurklok een gegeven halen waarmee je de gunstige ontwikkeling van de inflatie kunt verklaring. Dat gegeven is de gedaalde werkloosheid. Dat had ik ook. Maar het antwoordmodel zegt:

''Een antwoord waaruit blijkt dat de lagere score van de werkgelegenheid
kan wijzen op een verruiming van de arbeidsmarkt. Daardoor zal er weinig
opwaartse druk op de lonen zijn en dus maar weinig kans op inflatie.''

Waarom leidt een ruime arbeidsmarkt tot weinig opwaartse druk op de lonen? Wat is opwaartse druk op de lonen eigenlijk? Dat er geeist wordt dat de lonen gaan stijgen (door vakbonden en werknemers etc.?)

Ik had iets van; door de afgenomen werkgelegenheid is er dus minder vraag naar arbeid waardoor de werkloosheid kan stijgen. Hierdoor hebben de mensen minder te besteden (de totale bestedingen dalen) waardoor de inflatie wordt geremd.
pi_126579235
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 13:24 schreef GezwelOpTeenMan het volgende:
Dit was de uitleg waardoor ik hem snapte: Als je op de verticale as naar 25% gaat zie je dat 68% van de populatie 25% van de sociale zekerheid gebruikt. Dus 32% van de populatie gebruikt 75% van de sociale zekerheid.
Waarom kan ik niet direct op de verticale as bij 75% kijken dan? Echt een raadsel voor me.
Doei
pi_126579264
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 13:29 schreef GezwelOpTeenMan het volgende:
Vraagje.
Bij 2012-I vraag 16 moet je uit de conjunctuurklok een gegeven halen waarmee je de gunstige ontwikkeling van de inflatie kunt verklaring. Dat gegeven is de gedaalde werkloosheid. Dat had ik ook. Maar het antwoordmodel zegt:

Waarom leidt een ruime arbeidsmarkt tot weinig opwaartse druk op de lonen? Wat is opwaartse druk op de lonen eigenlijk? Dat er geeist wordt dat de lonen gaan stijgen (door vakbonden en werknemers etc.?)

Ik had iets van; door de afgenomen werkgelegenheid is er dus minder vraag naar arbeid waardoor de werkloosheid kan stijgen. Hierdoor hebben de mensen minder te besteden (de totale bestedingen dalen) waardoor de inflatie wordt geremd.
Minder werkeloosheid -> aansporings-effect -> ruimere arbeidsmarkt (meer arbeiders) -> meer keuze voor de werkgevers dus lagere loon( prijs) -> geen/ minder kosten/bestedings inflatie

Oh, zag niet lage score werkgelegenheid, dan is het idd wat diegene onder mij post.
Nope
pi_126579288
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 13:29 schreef GezwelOpTeenMan het volgende:
Vraagje.

Weinig werkgelegenheid > veel mensen tov het aantal vacatures > meer vraag dan aanbod dus > lonen zullen dus niet stijgen want als iemand een hoger loon wil neemt die baas wel iemand anders aan > geen hogere lonen > geen inflatie doordat er geen bestedingsinflatie gaat komen.
"Fear is only as deep as the mind allows."
pi_126579370
Op een ruime arbeidsmarkt is het voor jou 100 anderen, dus staat er geen druk op de lonen.

Op een krappe arbeidsmarkt staat er wel druk op de lonen, er is immers maar weinig aanbod en veel vraag naar arbeid.

Als er wel druk staat kan dat leiden tot loonkosten inflatie, de werknemer eist meer geld maar de werkgever wilt de winst behouden dus verhoogt hij de prijzen
pi_126579439
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 13:31 schreef Push. het volgende:

[..]

Weinig werkgelegenheid > veel mensen tov het aantal vacatures > meer vraag dan aanbod dus > lonen zullen dus niet stijgen want als iemand een hoger loon wil neemt die baas wel iemand anders aan > geen hogere lonen > geen inflatie doordat er geen bestedingsinflatie gaat komen.
Meer aanbod dan vraag bedoel je!
  donderdag 16 mei 2013 @ 13:36:26 #211
337526 Kloktijd
Wijzer door de jaren heen
pi_126579460
7-7.5 voor 2011-I *O*

Heb wel af en toe moeite met de berekeningen uit tabellen etc.
pi_126579477
quote:
7s.gif Op donderdag 16 mei 2013 13:35 schreef Heliosphan het volgende:

[..]

Meer aanbod dan vraag bedoel je!
Ehhh, ja :P vind dat nog steeds onlogisch, dus gaat wel eens fout als ik het te snel opschrijf.
"Fear is only as deep as the mind allows."
pi_126579484
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 13:31 schreef Push. het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 13:34 schreef jordyqwerty het volgende:
Op een ruime arbeidsmarkt is het voor jou 100 anderen, dus staat er geen druk op de lonen.

Op een krappe arbeidsmarkt staat er wel druk op de lonen, er is immers maar weinig aanbod en veel vraag naar arbeid.

Als er wel druk staat kan dat leiden tot loonkosten inflatie, de werknemer eist meer geld maar de werkgever wilt de winst behouden dus verhoogt hij de prijzen
Ah ja ik heb hem. Dat laatste wat jij zegt Jordy is de loon-prijsspiraal he? En wat Push. zeg dat er meer vraag dan aanbod is klopt toch niet? Er is een ruime markt (meer aanbod dan vraag?)

EDIT: Meer aanbod dan vraag dus :P
pi_126579512
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 13:30 schreef Tiezol het volgende:

[..]

Waarom kan ik niet direct op de verticale as bij 75% kijken dan? Echt een raadsel voor me.
Omdat het cumulatief is. Als je direct bij 75% procent krijg je ook een deel van de populatie dat niet bij het antwoord hoort. Als je op de x-as kijkt zie je dat de eerste 68% van de populatie 25% van de sociale zekerheid gebruikt. Dit gedeelte zit er dan ook bij als je direct naar 75% kijkt op de y-as, en dat wil je juist niet.

Het meest linkse deel op de x-as gebruikt het minste sociale zekerheid. Het meest rechtse deel op de x-as gebruikt het meeste sociale zekerheid. Dus als je eerst bij 25% kijkt krijg je het meest linkse deel, 68%. Je wilt het rechtse deel, dus 100% - 68% = 32%.

Het is lastig uit te leggen. Hoop dat het iets duidelijker is. :')
pi_126579576
Dat is idd de loon prijs spiraal, werknemer zal weer meer loon eisen, werkgever berekent het door etc etc
pi_126579600
quote:
7s.gif Op donderdag 16 mei 2013 13:37 schreef Ensemble het volgende:

[..]

Omdat het cumulatief is. Als je direct bij 75% procent krijg je ook een deel van de populatie dat niet bij het antwoord hoort. Als je op de x-as kijkt zie je dat de eerste 68% van de populatie 25% van de sociale zekerheid gebruikt. Dit gedeelte zit er dan ook bij als je direct naar 75% kijkt op de y-as, en dat wil je juist niet.

Het meest linkse deel op de x-as gebruikt het minste sociale zekerheid. Het meest rechtse deel op de x-as gebruikt het meeste sociale zekerheid. Dus als je eerst bij 25% kijkt krijg je het meest linkse deel, 68%. Je wilt het rechtse deel, dus 100% - 68% = 32%.

Deze man ^O^
pi_126579689
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 13:36 schreef Push. het volgende:

[..]

Ehhh, ja :P vind dat nog steeds onlogisch, dus gaat wel eens fout als ik het te snel opschrijf.
Het is ook wel listig want op de arbeidsmarkt is vraag door de werkgevers/bedrijven en in het algemeen betekent meer vraag, meer vraag naar producten, door consumenten (dus hogere prijs), en is aanbod juist door de producenten. ^^
pi_126579755
Ik bijna huilen bij die modellenopdracht van 2011, blijkt dat daarboven staat dat g = 90 :/ loop je gewoon 5 punten mis omdat je niet goed leest
pi_126579806
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 13:41 schreef GezwelOpTeenMan het volgende:

[..]

Het is ook wel listig want op de arbeidsmarkt is vraag door de werkgevers/bedrijven en in het algemeen betekent meer vraag, meer vraag naar producten, door consumenten (dus hogere prijs), en is aanbod juist door de producenten. ^^
Is soms wel irritant idd, hoe ik dat dan doe is bedenken. Oke het heet arbeidsmarkt. Markt voor arbeid. Wie wil arbeid hebben? Bedrijven.
En dan kan ik weer verder haha
Nope
pi_126579842
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 13:42 schreef siedss het volgende:
Ik bijna huilen bij die modellenopdracht van 2011, blijkt dat daarboven staat dat g = 90 :/ loop je gewoon 5 punten mis omdat je niet goed leest
Je kan hem ook berekenen, zie iets verder terug, vraag van mij, over die vraag.
pi_126579864
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 13:43 schreef MrRiot het volgende:

[..]

Is soms wel irritant idd, hoe ik dat dan doe is bedenken. Oke het heet arbeidsmarkt. Markt voor arbeid. Wie wil arbeid hebben? Bedrijven.
Ik heb gewoon als ezelsbruggetje dat alle bedrijven mij willen hebben = vraag :')
"A goal without a plan is just a wish." - Antoine de Saint-Exupery
pi_126579877
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 13:43 schreef MrRiot het volgende:

[..]

Zou voor mij niet werken, bij je vraag, wie wil arbeid hebben? zou ik denken, de arbeiders :P
pi_126579949
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 13:44 schreef GezwelOpTeenMan het volgende:

[..]

Zou voor mij niet werken, bij je vraag, wie wil meer arbeid? zou ik denken, de arbeiders :P
Als ik naar de koeienmarkt ga om koeien te kopen zijn de mensen die koeien hebben daar toch niet om koeien te kopen, maar te verkopen? Als je me begrijpt :P
Nope
pi_126579958
quote:
7s.gif Op donderdag 16 mei 2013 13:37 schreef Ensemble het volgende:

[..]

Dus als ik het goed begrijp vragen ze om de 75% van het meeste van die sociale zekerheid pakt. Hoe maak ik dit uit de vraag op? Lastig te formuleren wat ik er niet aan begrijp. Je moet het deel pakken van de laatste 75%, maar waarom niet van de eerste 75%. Dit heeft meer te maken met de vraagstelling voor mij volgens mij. Iemand die een beetje begrijpt waar ik de fout in ga? Pff vaag uit te leggen wat ik niet snap.
Doei
pi_126580063
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2013 13:46 schreef Tiezol het volgende:

[..]

Dus als ik het goed begrijp vragen ze om de 75% van het meeste van die sociale zekerheid pakt. Hoe maak ik dit uit de vraag op? Lastig te formuleren wat ik er niet aan begrijp. Je moet het deel pakken van de laatste 75%, maar waarom niet van de eerste 75%. Dit heeft meer te maken met de vraagstelling voor mij volgens mij. Iemand die een beetje begrijpt waar ik de fout in ga? Pff vaag uit te leggen wat ik niet snap.
Dit heeft waarschijnlijk te maken met dat je de assen van de figuur moet bekijken. Meestal gaat het over geld/ inkomen en dan heb je op de eerst kwartiel de laagste dan op 2e kwartiel iets hoger dan 3e kwartiel nog hoger en 4e kwartiel het hoogst. Maar hier is het zo dat het gaat over hoeveel sociale zekerheid wordt gebruikt. En dan kan je zegmaar degene met veel kosten daaraan (lage inkomens) als 3e en 4e kwartiel zien en die moet je juist hebben want die gebruiken het meest. Niet echt duidelijk maar zo komt 't voor mij over
Nope
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')