Ben er nu mee bezig. Ik vond die opgave 2 helemaal driedubbel niks ;p Met een beetje geluk 1 punt ofzo.quote:
Thanks! Geldt hetzelfde voor het belasting- en importlek?quote:Op donderdag 16 mei 2013 13:56 schreef Miss_Lioness het volgende:
Jongens (en meisjes) Ik heb het I-net afgespeurd en iets gevonden wat ik denk dat de meeste van jullie wel interessant zal vinden:
Economie VWO GR info
Maar nu wil ik zelf even vragen of iemand het ook nog eens goed per onderdeel kan zetten, want het is nogal her en der met de informatie en ik weet niet goed hoe ik dit kan ordenen zonder een mindblock te krijgen =/ Heb hier nogal last van laatste 2 dagen
@Neraice:
Spaarlek
Doordat gezinnen een deel van hun extra inkomen niet opnieuw besteden (maar sparen) leidt ¤100,- extra inkomen niet tot ¤100,- extra bestedingen.
Het spaarlek is te herkennen in de marginale consumptiequote (spaarlek = 1-c)
Met plaatjes is het denk ik duidelijker.quote:Op donderdag 16 mei 2013 13:46 schreef Tiezol het volgende:
[..]
Dus als ik het goed begrijp vragen ze om de 75% van het meeste van die sociale zekerheid pakt. Hoe maak ik dit uit de vraag op? Lastig te formuleren wat ik er niet aan begrijp. Je moet het deel pakken van de laatste 75%, maar waarom niet van de eerste 75%. Dit heeft meer te maken met de vraagstelling voor mij volgens mij. Iemand die een beetje begrijpt waar ik de fout in ga? Pff vaag uit te leggen wat ik niet snap.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het rode deel is dus de 68% van de populatie die 25% van de sociale zekerheid gebruikt. Die wil je dus niet hebben. Je wilt het groene deel hebben. Dus 32% van de populatie die 75% van de sociale zekerheid gebruikt.
Als je bij 75% van de sociale zekerheid kijkt, zoals op deze verdelingscurve:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dan zie je dat je ook dat rode er bij pakt. Dat wil je juist niet.
Het is toch al behoorlijk gesorteerd?quote:Op donderdag 16 mei 2013 13:56 schreef Miss_Lioness het volgende:
Jongens (en meisjes) Ik heb het I-net afgespeurd en iets gevonden wat ik denk dat de meeste van jullie wel interessant zal vinden:
Economie VWO GR info
Maar nu wil ik zelf even vragen of iemand het ook nog eens goed per onderdeel kan zetten, want het is nogal her en der met de informatie en ik weet niet goed hoe ik dit kan ordenen zonder een mindblock te krijgen =/ Heb hier nogal last van laatste 2 dagen
@Neraice:
Spaarlek
Doordat gezinnen een deel van hun extra inkomen niet opnieuw besteden (maar sparen) leidt ¤100,- extra inkomen niet tot ¤100,- extra bestedingen.
Het spaarlek is te herkennen in de marginale consumptiequote (spaarlek = 1-c)
Maar ik doelde op subcategorieën...quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:02 schreef Tiezol het volgende:
[..]
Het is toch al behoorlijk gesorteerd?
Arbeidsmarkt
Internationale betrekkingen
Wisselkoersen
Inkomensvorming
Inkomensverdeling
Belastingen
Sociale zekerheid
quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:02 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Met plaatjes is het denk ik duidelijker.![]()
Verdelingscurve:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het rode deel is dus de 68% van de populatie die 25% van de sociale zekerheid gebruikt. Die wil je dus niet hebben. Je wilt het groene deel hebben. Dus 32% van de populatie die 75% van de sociale zekerheid gebruikt.
Als je bij 75% van de sociale zekerheid kijkt, zoals op deze verdelingscurve:Dit verhaal snap ik volledig. Dat het cumulatief is is me ook duidelijk enzo.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dan zie je dat je ook dat rode er bij pakt. Dat wil je juist niet.
Alleen snap ik het niet met betrekking op de vraag haha.
Hoe kan ik nu aan de vraag zien in dit geval dat ik niet die "onderste 75%" maar juist de "bovenste 75%" moet pakken?
Sowieso super tof dat je zo erg de tijd neemt het uit te leggen, helemaal plaatjes erbij gemaakt, echt tof!Doei
(S-I)+(B-O) = (E-M)quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:00 schreef GezwelOpTeenMan het volgende:
Vraagje.
Ik snap het antwoord van vraag 11 van 2012-I niet. Kan iemand uitleggen hoe ze aan die -750 en +200 komen en waarom ze die gebruiken (waardoor -550 dus het spaarsaldo is??)
''Een minderheid in de populatie neemt 3/4 van de sociale zekerheden in beslag''quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:07 schreef Tiezol het volgende:
[..]
Dit verhaal snap ik volledig. Dat het cumulatief is is me ook duidelijk enzo.
Hoe kan ik nu aan de vraag zien in dit geval dat ik niet die "onderste 75%" maar juist de "bovenste 75%" moet pakken?
Sowieso super tof dat je zo erg de tijd neemt het uit te leggen, helemaal plaatjes erbij gemaakt, echt tof!
Daar gaat het denk ik dus mis. Ik heb deze zin al 20 keer opnieuw gelezen.quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:08 schreef MrRiot het volgende:
[..]
''Een minderheid in de populatie neemt 3/4 van de sociale zekerheden in beslag''
Er is ook een kolom die aangeeft hoeveel procent van de bevolking het is. Je kan dus zien dat als je vanaf links gaat je ook wel op die 75% komt, maar dat je dan meer dan 50% van de bevolking nodig hebt. Maar het is de bedoeling dat je minder dan 50% (de minderheid) hebt en dan ga je dus vanaf rechts.quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:10 schreef Tiezol het volgende:
[..]
Daar gaat het denk ik dus mis. Ik heb deze zin al 20 keer opnieuw gelezen.
Die zin ontcijferen is nog moeilijker dan het Nederlands examen.
Hahahaha! Alhoewel dat dit jaar toch wel anders was.quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:10 schreef Tiezol het volgende:
[..]
Daar gaat het denk ik dus mis. Ik heb deze zin al 20 keer opnieuw gelezen.
Die zin ontcijferen is nog moeilijker dan het Nederlands examen.
Ik vond 2009 tijdvak 1, opgave 3 vrij lastig.quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:12 schreef De-Haas het volgende:
Weet iemand nog een examen met een lastige modellenopgaven die wil ik nog even oefenen. Ik heb 2012- 1 en 2 en 2011-1 al gedaan.
Dan economie 1 of economie 1,2?quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:12 schreef Donnachii het volgende:
[..]
Ik vond 2009 tijdvak 1, opgave 3 vrij lastig.
Dit wist ik helemaal niet. Zijn er veel van dat soort regeltjes? Thx hoor, zo is ie niet moeilijk, als je dat regeltje weet. Vind hem ook niet logisch, maar dat terzijde.quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:08 schreef Neraice het volgende:
[..]
(S-I)+(B-O) = (E-M)
(S-I) = particulier spaarsaldo
(B-O) = saldo overheidsbegroting = -200
(E-M) = lopende rekening = -750
(S-I) = (E-M) - (B-O) = -750 + 200 = -550
-550 is 4% van het bbp, dus totaal is -550 / -4 x 100
Je neemt de onderste X% als je iets wil weten over de gehele populatie.quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:07 schreef Tiezol het volgende:
[..]
Dit verhaal snap ik volledig. Dat het cumulatief is is me ook duidelijk enzo.
Sowieso super tof dat je zo erg de tijd neemt het uit te leggen, helemaal plaatjes erbij gemaakt, echt tof!
Dat is van modellen, net als Y = W = EV enzo. Weet niet precies welke je moet weten eigenlijkquote:Op donderdag 16 mei 2013 14:14 schreef GezwelOpTeenMan het volgende:
[..]
Dit wist ik helemaal niet. Zijn er veel van dat soort regeltjes? Thx hoor, zo is ie niet moeilijk, als je dat regeltje weet. Vind hem ook niet logisch, maar dat terzijde.
Uhm, daar staat niks over in mijn examenbundel. Ik denk economie 1,2! Maar kijk maar eens welk van het examen opgave 3 een modellen opdracht is (:quote:
Als je de spaarquote wilt weten, kan je het sparen berekenen:quote:Op donderdag 16 mei 2013 14:14 schreef GezwelOpTeenMan het volgende:
[..]
Dit wist ik helemaal niet. Zijn er veel van dat soort regeltjes? Thx hoor, zo is ie niet moeilijk, als je dat regeltje weet. Vind hem ook niet logisch, maar dat terzijde.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |