abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126549526
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 20:19 schreef GezwelOpTeenMan het volgende:

[..]

Dit is inderdaad zo iets raars. Ik kijk bij de verticale as op 75, want dat vragen ze. Maar bij het antwoord kijken ze op de horizontale as naar 75???? Iemand hier een logische verklaring voor?
Wat snap je hier niet aan dan? Dat lijkt me toch logisch als je naar de teksten naast de assen leest? Je moet de hoeveelheid aan populatie hebben.
pi_126549563
quote:
2s.gif Op woensdag 15 mei 2013 20:20 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

Dat had ik er zelf ook uitgehaald inderdaad, maar ik snap er ook de logica totaal niet van, vandaar dat ik het hier maar vraag :P
Ze vragen toch duidelijk hoeveel procent vd populatie 3/4 van de sociale zekerheid gebruikt, nou dan kijk ik op de verticale as naar 75, niet naar de horizontale zoals in het antwoordmodel. Zeer apart. ^^
pi_126549602
Die was voor HulkHeld.
pi_126549603
Als je op de verticale as naar 25% gaat zie je dat 68% van de populatie 25% van de sociale zekerheid gebruikt. Dus 32% van de populatie gebruikt 75% van de sociale zekerheid.
pi_126549648
quote:
7s.gif Op woensdag 15 mei 2013 20:22 schreef Ensemble het volgende:
Als je op de verticale as naar 25% gaat zie je dat 68% van de populatie 25% van de sociale zekerheid gebruikt. Dus 32% van de populatie gebruikt 75% van de sociale zekerheid.
Juist dit ja.
pi_126549683
quote:
7s.gif Op woensdag 15 mei 2013 20:22 schreef Ensemble het volgende:
Oh zo :P
Niet aan mij besteed _O-
pi_126549883
quote:
2s.gif Op woensdag 15 mei 2013 20:06 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

Conjuncturele werkloosheid wordt veroorzaakt doordat er te weinig vraag is (de productiecapaciteit wordt niet volledig benut).
Structurele werkloosheid wordt domweg veroorzaakt doordat er te weinig bedrijven zijn (de productiecapaciteit is volledig benut maar er zijn nog steeds werklozen).
Het is trouwens aannemelijker dat er een tekort aan kapitaal is (of het rendabel zijn daarvan).
Kan me daar in ieder geval wat van herinneren (op een van onze SE's).

Want bedrijven willen over het algemeen gezien vaak wel innoveren en/of expanderen.
Time was so long ago
And things come back you see
To where they don't belong
And every drop of sea is the whole ocean
pi_126549901
Nee het komt er bij mij niet in. Ze vragen toch:

''Bepaal met behulp van de verdelingscurve hoeveel procent van de populatie, volgens bewering 1, driekwart van het gebruik van de sociale zekerheid voor
haar rekening neemt.''

Dan kijk ik toch gvd bij 75 procent op de verticale as, want daar staat ''gebruik van sociale zekerheid
in % (cumulatief)''.
pi_126549962
Kan iemand mij uitleggen hoe een tekort/overschot op de betalingrekening ontstaat en waarom dit bij vaste wisselkoersen niet kan gebeuren.
pi_126550016
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 20:27 schreef GezwelOpTeenMan het volgende:

''Bepaal met behulp van de verdelingscurve hoeveel procent van de populatie, volgens bewering 1, driekwart van het gebruik van de sociale zekerheid voor
haar rekening neemt.''

Dan kijk ik toch gvd bij 75 procent op de verticale as, want daar staat ''gebruik van sociale zekerheid
in % (cumulatief)''.
Ik snapte deze welk examen was dit? Heb hem gister gemaakt. Dan leg ik het je uit.
pi_126550080
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 20:27 schreef AppleBite het volgende:

[..]

Het is trouwens aannemelijker dat er een tekort aan kapitaal is (of het rendabel zijn daarvan).
Kan me daar in ieder geval wat van herinneren (op een van onze SE's).

Want bedrijven willen over het algemeen gezien vaak wel innoveren en/of expanderen.
Aannemelijker t.o.v. wat?

Punt is dat er kwantitatieve structuurwerkloosheid ontstaat als er niet genoeg arbeidsplaatsen (hier: 'bedrijven') zijn. Een tekort aan kapitaal kan een oorzaak zijn, denk ik zo :P
pi_126550122
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 20:29 schreef Thezeurminator het volgende:

[..]

Ik snapte deze welk examen was dit? Heb hem gister gemaakt. Dan leg ik het je uit.
2012-II vraag 5. Maar het is al piekfijn uitgelegd maar het komt er niet in bij mij. Zal wel aan mijn ontbrekende gevoel voor logica liggen. Niet dat ik de vraag fout zou doen want als ik kijk bij 75% op vert. as dan zie ik 94% populatie wat niet ''de minderheid'' is. Dus dan zou ik wel tegen mijn overtuiging in zoals het wel hoort volgens het antwoordmodel er naar hebben gekeken.
pi_126550128
quote:
2s.gif Op woensdag 15 mei 2013 20:30 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

Aannemelijker t.o.v. wat?

Punt is dat er kwantitatieve structuurwerkloosheid ontstaat als er niet genoeg arbeidsplaatsen (hier: 'bedrijven') zijn. Een tekort aan kapitaal kan een oorzaak zijn, denk ik zo :P
Oh, je noemde een tekort aan bedrijven haha. En klopt het is dat het kwantitatieve structuurwerkloosheid is, heb je helemaal gelijk in.
Time was so long ago
pi_126550131
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 20:28 schreef Thezeurminator het volgende:
Kan iemand mij uitleggen hoe een tekort/overschot op de betalingrekening ontstaat en waarom dit bij vaste wisselkoersen niet kan gebeuren.
Lopende rekening bedoel je?
Overschot = Je exporteert meer dan je importeert
Tekort = Je importeert meer dan je exporteert
pi_126550189
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 20:31 schreef AppleBite het volgende:

[..]

Oh, je noemde een tekort aan bedrijven haha. En klopt het is dat het kwantitatieve structuurwerkloosheid is, heb je helemaal gelijk in.
Ik ging idd even heel kort door de bocht, vandaar 'domweg'
pi_126550331
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 20:31 schreef GezwelOpTeenMan het volgende:

[..]

2012-II vraag 5. Maar het is al piekfijn uitgelegd maar het komt er niet in bij mij. Zal wel aan mijn ontbrekende gevoel voor logica liggen. Niet dat ik de vraag fout zou doen want als ik kijk bij 75% op vert. as dan zie ik 94% populatie wat niet ''de minderheid'' is. Dus dan zou ik wel tegen mijn overtuiging in zoals het wel hoort volgens het antwoordmodel er naar hebben gekeken.
Je moet op de horizontale as kijken. Daar zie je dat 68 procent van de populatie 25 procent gebruikt van de sociale zekerheid. Dus de laatste 32 procent van de populatie gebruikt 75 procent van de sociale zekerheid.
pi_126550424
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 20:27 schreef GezwelOpTeenMan het volgende:

haar rekening neemt.''

in % (cumulatief)''.
Nee, want het is cumulatief. In die 75% op de verticale as zitten ook de mensen die je niet wil hebben.

De eerste 68% van de populatie maakt gebruik van 25% van de sociale zekerheid. Als je 75% op de verticale as kijkt zit daar ook die eerste 68% van de populatie bij.

In het laatste deel van de populatie zitten de mensen die het meest van de sociale zekerheid gebruiken. Dus daarom kijk je eerst naar 25% op de verticale as. Dan zie je dat 68% van de populatie 25% gebruikt. Dus dan weet je dat 32% de 75% van de sociale zekerheid gebruikt.

Erg lastig uit te leggen. :')
pi_126550441
quote:
2s.gif Op woensdag 15 mei 2013 20:31 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

Lopende rekening bedoel je?
Overschot = Je exporteert meer dan je importeert
Tekort = Je importeert meer dan je exporteert
Okee en wat zijn de gevolgen voor de valuta van het eigen land bij een overschot en een tekort?
pi_126550464
quote:
Ik denk dat je betalingsbalans bedoelt, en dat het bij zwevende wisselkoersen niet kan gebeuren haha.
Bij de wisselkoersen moet je uitgaan van een constante wisselwerking tussen vraag en aanbod.

De betalingsbalans kan je in twee onderdelen verdelen:

Lopende rekeningen (handelsbalans,dienstenrekening, inkomensrekening, inkomensoverdrachtsrekening), je hebt hierbij export vanuit je land naar een ander land en import naar je land vanuit een ander land. Bij export vanuit je eigen land vraagt men naar je munt, en ontvang jij een andere munt, dit resulteert dus in een stijging van je wisselkoers (er is inmiddels meer vraag). Het hangt er vervolgens vanaf hoeveel jij importeert (je eigen munt aanbiedt en een andere munt vraagt, waardoor er meer aanbod is en minder vraag =daling wisselkoers) of je wisselkoers stijgt of niet. Als je wisselkoers lager ligt is het duurder vanuit jou land om te importeren (buitenland is tenslotte duurder geworden), je land is echter wel goedkoper geworden voor het buitenland, dit resulteert in meer export. Hierdoor is er weer meer vraag naar je munt, en minder aanbod. De koers zal weer stijgen, en dit tot het evenwicht is gevonden (waarbij er dus geen tekort of overschot is).

Kapitaalrekening eigenlijk hetzelfde verhaal, alleen zijn import en export dan omgedraaid.

Ik hoop dat het zo duidelijk is :)

[ Bericht 2% gewijzigd door AppleBite op 15-05-2013 20:45:52 ]
Time was so long ago
pi_126550478
quote:
7s.gif Op woensdag 15 mei 2013 20:37 schreef Ensemble het volgende:

[..]

Nee, want het is cumulatief. In die 75% op de verticale as zitten ook de mensen die je niet wil hebben.

De eerste 68% van de populatie maakt gebruik van 25% van de sociale zekerheid. Als je 75% op de verticale as kijkt zit daar ook die eerste 68% van de populatie bij.

In het laatste deel van de populatie zitten de mensen die het meest van de sociale zekerheid gebruiken. Dus daarom kijk je eerst naar 25% op de verticale as. Dan zie je dat 68% van de populatie 25% gebruikt. Dus dan weet je dat 32% de 75% van de sociale zekerheid gebruikt.

Erg lastig uit te leggen. :')
Het is inderdaad inzicht in een lorenz curve. Ik moest zeggen dat het mij ook een paar minuten kostte tot ik het inzag.
pi_126550508
quote:
Geen idee hoe dat bij vaste wisselkoersen werkt maar bij vrije wisselkoersen zo:

Stel, je hebt een tekort op de lopende rekening met China, je importeert dus meer uit China dan je exporteert naar China. Je biedt dus meer euro's aan dan dat er vraag naar euro's uit China is. Hierdoor gaat je wisselkoers dalen t.o.v. de Chinese munt. Dit maakt Nederland weer goedkoper waardoor China juist weer meer gaat exporteren et voila, zo wordt het tekort weggewerkt.
pi_126550536
Toch niet zo'n makkelijke vraag dus. Maar ik snap je uitleg Zeurminator.
pi_126550624
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2013 20:37 schreef AppleBite het volgende:

[..]

Ik denk dat je betalingsbalans bedoelt, en dat het bij zwevende wisselkoersen niet kan gebeuren haha.
Bij de wisselkoersen moet je uitgaan van een constante wisselwerking tussen vraag en aanbod.

Lopende rekeningen (handelsbalans,dienstenrekening, inkomensrekening, inkomensoverdrachtsrekening), je hebt hierbij export vanuit je land naar een ander land en import naar je land vanuit een ander land. Bij export vanuit je eigen land biedt je je eigen munt aan, en vraag je een andere munt, dit resulteert dus in een daling van je wisselkoers (er is inmiddels meer aanbod). Doordat je wisselkoers lager ligt is het duurder vanuit jou land om te importeren (buitenland is tenslotte duurder geworden), je land is echter wel goedkoper geworden voor het buitenland, dit resulteert in meer export. Hierdoor is er weer meer vraag naar je munt, en minder aanbod. De koers zal weer stijgen, en dit tot het evenwicht is gevonden (waarbij er dus geen tekort of overschot is).

Kapitaalrekening eigenlijk hetzelfde verhaal, alleen zijn import en export dan omgedraaid.

On a side note: De betalingsbalans is geen CE-stof, echter moet je wel er zaken omtrent kennen, zoals de lopende rekening (E-M)
pi_126550639
quote:

Lopende rekeningen (handelsbalans,dienstenrekening, inkomensrekening, inkomensoverdrachtsrekening), je hebt hierbij export vanuit je land naar een ander land en import naar je land vanuit een ander land. Bij export vanuit je eigen land biedt je je eigen munt aan, en vra
Dus als je veel exporteert daalt je munt?
pi_126550653
quote:

[..]

Lopende rekeningen (handelsbalans,dienstenrekening, inkomensrekening, inkomensoverdrachtsrekening), je hebt hierbij export vanuit je land naar een ander land en import naar je land vanuit een ander land. Bij export vanuit je eigen land biedt je je eigen munt aan, en vraag je een andere munt, dit resulteert dus in een daling van je wisselkoers (er is inmiddels meer aanbod). Doordat je wisselkoers lager ligt is het duurder vanuit jou land om te importeren (buitenland is tenslotte duurder geworden), je land is echter wel goedkoper geworden voor het buitenland, dit resulteert in meer export. Hierdoor is er weer meer vraag naar je munt, en minder aanbod. De koers zal weer stijgen, en dit tot het evenwicht is gevonden (waarbij er dus geen tekort of overschot is).

Bij export vanuit je eigen land vraag je toch helemaal niet naar een andere munt?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')