abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124786838
van onze redactie
Samoa Air is de eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld die de prijs van een vliegticket afhankelijk heeft gemaakt van het gewicht van de reiziger.

Vanaf nu betalen reizigers een vaste prijs per kilogram, die kan variëren per route. Dat meldt Het
Laatste Nieuws. Het tarief voor de kortste binnenlandse vlucht is ongeveer 0,78 euro per kilogram (reiziger plus bagage). Voor de route van Samoa naar Amerikaans-Samoa wordt zo’n 3,24 euro berekend.

Overgewicht
De directeur van de luchtvaartmaatschappij, Chris Langton, ziet er wel brood in. Op Samoa, een eilandengroep in Polynesië, kampt 65 tot 75 procent van de bevolking met overgewicht. “Andere maatschappijen berekenen vaak extra kosten, wij doen dat niet. Een kilo is bij ons gewoon een kilo.”

Volgens Langton doen vooral families hier hun voordeel mee. “Voorheen moesten gezinnen ook voor hun kinderen een stoel betalen, nu worden de kleintjes gewoon gewogen.”

Bron

Uitstekend idee. Meteen uitvoeren op alle vluchten. Belachelijk dat je voor een beetje extra baggage per kilo de hoofdprijs betaald, terwijl zo'n vatsige malloot 40 kilo aan vet gratis en voor niets mee mag nemen en als je pech hebt en je er naast zit kost het jou ook nog ruimte!
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_124786901
Wat een goed plan, ik verbaas me er al jaren over dat ik maar 20 kg bagage mee mag nemen terwijl iemand die zonder begage al zwaarder is dan ik dat ook mag zonder extra te betalen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  dinsdag 2 april 2013 @ 11:52:57 #3
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_124786910
_O_

eindelijk!

al is het nu wachten op de mensen die helium gaan slikken voordat ze gewogen worden
We zullen zien, zei de blinde.
  dinsdag 2 april 2013 @ 11:53:48 #4
134009 Killaht
Words of Wisdom
pi_124786929
Eerst even naar de wc voor het inchecken. En alleen je zwembroek aandoen. _O-
"Strange times are these in which we live
when old and young are taught in falsehoods school.
And the one man that dares to tell the truth is called at once a lunatic and fool"
  dinsdag 2 april 2013 @ 11:55:26 #5
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_124786970
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 11:53 schreef Killaht het volgende:
Eerst even naar de wc voor het inchecken. En alleen je zwembroek aandoen. _O-
moet je alleen wel op de plaats van bestemming alle kleren nieuw kopen :') al kan dat best wel lonend zijn bij een lange vlucht :D
pi_124787027
*O*

goed plan :)
pi_124787051
Zeer goed plan. Met helicopter-vluchten wordt men trouwens standaard al jaren gewogen.
pi_124787081
Alsof gewicht de enige bepalende factor is. Als vliegtuigen nou staanplaatsen hadden en je er tot een maximumgewicht mensen in kon proppen zou het kloppen. Maar zover is het nog niet.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 2 april 2013 @ 11:59:49 #9
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_124787089
Geen 1 aprilgrap?
Mensen met schildklierproblemen vragen er niet om toch?
pi_124787094
justin bieber oefende alvast laatst, shirtje uit.
pi_124787112
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 april 2013 11:55 schreef Doodloper het volgende:

[..]

moet je alleen wel op de plaats van bestemming alle kleren nieuw kopen :') al kan dat best wel lonend zijn bij een lange vlucht :D
Ik ga meestal met een lege koffer als ik naar Azië ga. Nike shirts van hier 50 euro kosten in Greenbelt een tientje.
  dinsdag 2 april 2013 @ 12:01:39 #12
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_124787154
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 11:50 schreef DS4 het volgende:
[i]van onze redactie
Uitstekend idee. Meteen uitvoeren op alle vluchten. Belachelijk dat je voor een beetje extra baggage per kilo de hoofdprijs betaald, terwijl zo'n vatsige malloot 40 kilo aan vet gratis en voor niets mee mag nemen en als je pech hebt en je er naast zit kost het jou ook nog ruimte!
Aan de andere kant is het natuurlijk ook zo dat het verschil in gewicht niet alleen maar bepaald wordt door over-/ondergewicht van de reiziger. Normale mensen kunnen varieren van 40 kg voor oosterse vrouwen tot 100 kg voor lange westerlingen. Dan wordt je dus ook gewoon hard afgestraft voor hoe je geboren wordt. Misschien zouden ze de prijs met de BMI moeten indexeren ?
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  dinsdag 2 april 2013 @ 12:03:00 #13
8252 mvdejong
pi_124787200
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 11:58 schreef niels0 het volgende:
Zeer goed plan. Met helicopter-vluchten wordt men trouwens standaard al jaren gewogen.
Dat heeft meer te maken met het maximum-gewicht dat een helicopter kan vervoeren, en de plaatsing van de verschillende passagiers om het zwaartepunt van de beladen helicopter niet teveel naar een kant te verschuiven.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
pi_124787236
Slaat nergens op naar mijn mening, waarom zou ik als lang persoon (zonder overgewicht trouwens) meer moeten betalen dan iemand die toevallig een kop kleiner is en daardoor ook een stuk minder weegt. Op deze manier krijg je ook verschil tussen mannen en vrouwen. Ik vind het maar een rare gang van zaken. Het doet mij erg denken aan een verlate 1 april grap.
pi_124787287
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 12:03 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Dat heeft meer te maken met het maximum-gewicht dat een helicopter kan vervoeren, en de plaatsing van de verschillende passagiers om het zwaartepunt van de beladen helicopter niet teveel naar een kant te verschuiven.
Dit klopt. Ik ben een paar jaar HLO geweest.
pi_124787386
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 april 2013 12:04 schreef Dennis101 het volgende:
Slaat nergens op naar mijn mening, waarom zou ik als lang persoon (zonder overgewicht trouwens) meer moeten betalen dan iemand die toevallig een kop kleiner is en daardoor ook een stuk minder weegt.
Omdat jij meer brandstof kost. Da's nogal logisch.
Ik zal het eens omdraaien. Waarom moet ik met m'n 60Kg meebetalen aan iemand anders z'n overgewicht?

Brandstof is verre weg de grootste kostenpost van vliegen. Bij een Airbus A-380 ongeveer 16.000 liter per uur.
pi_124787526
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 12:08 schreef niels0 het volgende:

[..]

Ik zal het eens omdraaien. Waarom moet ik met m'n 60Kg meebetalen aan iemand anders z'n overgewicht?
Niet iedereen die zwaarder is heeft overgewicht. Dat is mijn probleem hiermee, waarom zou ik nu ineens met een normaal postuur meer moeten gaan betalen voor dezelfde stoel? Het argument dat ik meer brandstof gebruik vind ik nogal onzin, die 20 kilo extra zal weinig verschil maken op het totale gewicht.
pi_124787625
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 11:59 schreef Weltschmerz het volgende:
Alsof gewicht de enige bepalende factor is. Als vliegtuigen nou staanplaatsen hadden en je er tot een maximumgewicht mensen in kon proppen zou het kloppen. Maar zover is het nog niet.
Is niet veilig.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_124787677
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 april 2013 12:12 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Niet iedereen die zwaarder is heeft overgewicht. Dat is mijn probleem hiermee, waarom zou ik nu ineens met een normaal postuur meer moeten gaan betalen voor dezelfde stoel? Het argument dat ik meer brandstof gebruik vind ik nogal onzin, die 20 kilo extra zal weinig verschil maken op het totale gewicht.
http://www.volkskrant.nl/(...)dje-luchtvaart.dhtml

quote:
Volgens cijfers die door de industrie beschikbaar zijn gesteld, verbruikt een vliegtuig dat per vliegtuigstoel een kilo extra meesleept jaarlijks 34.000 liter kerosine meer. Het Amerikaanse National Center for Environmental Health becijferde in 2004 dat als de doorsneepassagier 5 kilo zwaarder wordt, de brandstofkosten van de luchtvaart met 214 miljoen euro per jaar stijgen.

[ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 02-04-2013 12:17:39 ]
pi_124787760
quote:
Ah, dat is meer dan ik dacht. Maar gelukkig gebruiken ze daar hetzelfde bezwaar als ik net aanhaal:

quote:
Een andere complicatie is dat iemand van 1,90 meter met een normaal postuur evenveel weegt als iemand van 1,70 meter met overgewicht. Ook lange mensen zouden dan meer moeten betalen.
  dinsdag 2 april 2013 @ 12:21:09 #21
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_124787792
Er wordt in de luchtvaart dan nu ook met gemiddelde gewichten gerekend. Het grappige is dat ze voor Amerikanen al een hoger gemiddeld gewicht rekenen dan voor Europeanen _O-

Maar ik ben net bijna 4 kg afgevallen, dus dat bespaart me weer een 3 euro op deze manier :P
Don't let my username fool you...
pi_124787805
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 april 2013 12:20 schreef Dennis101 het volgende:
Ah, dat is meer dan ik dacht. Maar gelukkig gebruiken ze daar hetzelfde bezwaar als ik net aanhaal

:quote:Een andere complicatie is dat iemand van 1,90 meter met een normaal postuur evenveel weegt als iemand van 1,70 meter met overgewicht. Ook lange mensen zouden dan meer moeten betalen.
Dat is idd nogal lullig. Zometeen moet je eerst nog naar het ziekenhuis om je vetpercentage te laten meten :')
pi_124788060
Nou en? Het gaat toch ook niet om BMI. In een auto verbruik je ook meer benzine als je zwaarder bent, die denkt ook niet 'oh, de bestuurder is 2 meter dus dan kan ik zuiniger aan doen.'

En dat verschil is echt wel merkbaar. Ik heb een keer gedragraced in identieke auto's en ruim gewonnen van een langere en dus zwaardere man.
pi_124788124
quote:
Slaat nergens op naar mijn mening, waarom zou ik als lang persoon (zonder overgewicht trouwens) meer moeten betalen dan iemand die toevallig een kop kleiner is en daardoor ook een stuk minder weegt. Op deze manier krijg je ook verschil tussen mannen en vrouwen. Ik vind het maar een rare gang van zaken. Het doet mij erg denken aan een verlate 1 april grap.
In Samoa was het denk ik nog 1 april toen ze dit schreven :')
Who's the black private dick
That's a sex machine to all the chicks?
pi_124788197
Gewoon betalen naar lichaamsvetpercentage. Hoe hoger hoe duurder je ticket.

Lengteprobleem ook opgelost, en een mooie stimulator voor een gezond vetpercentage.
  dinsdag 2 april 2013 @ 12:35:08 #26
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_124788210
Over man-vrouwdiscriminatie gesproken :')
pi_124788213
quote:
Als je dan voor die premium prijs die je moet betalen ook een iets grotere zitplaats zou krijgen compenseert dat elkaar wel weer. ;)
  dinsdag 2 april 2013 @ 12:45:51 #28
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_124788569
quote:

[..]

Ah, dat is meer dan ik dacht. Maar gelukkig gebruiken ze daar hetzelfde bezwaar als ik net aanhaal:

[..]

Tja, dat is zuur voor lange mensen dan.

Volgende stap zal wel zijn dat een schoen in maat 48 meer gaat kosten dan dezelfde in maat 43. Lijkt mij logisch.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  dinsdag 2 april 2013 @ 12:51:17 #29
244933 trovey
Nachtoele
pi_124788707
Wat zullen anorexiapatiënten blij zijn met deze maatregel. :+
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  dinsdag 2 april 2013 @ 12:52:42 #30
244933 trovey
Nachtoele
pi_124788749
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 12:45 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Tja, dat is zuur voor lange mensen dan.

Volgende stap zal wel zijn dat een schoen in maat 48 meer gaat kosten dan dezelfde in maat 43. Lijkt mij logisch.
Neem meer vloerruimte in zo'n grote poot. :P
Optimist tot in de kist
  dinsdag 2 april 2013 @ 12:53:39 #31
37295 Luigi
mario pls
pi_124788778
Echt, wat gunnen we elkaar toch veel tegenwoordig he. Vroeger gingen we nog wel eens uit van het gemiddelde, de volgende mazzel jij weer of de volgende keer heeft een ander weer pech. Tegenwoordig zitten we hele dagen te berekenen of we vooral niks te kort komen of dat een ander niet meer voordeeltjes heeft dan ons... Wat een sneu volkje zijn we geworden.
pi_124788852
quote:
Je moet ook meer eten dan een kort persoon = ook duurder.
Natuurlijke selectie heet dit.
pi_124788881
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 april 2013 12:53 schreef Luigi het volgende:
Echt, wat gunnen we elkaar toch veel tegenwoordig he. Vroeger gingen we nog wel eens uit van het gemiddelde, de volgende mazzel jij weer of de volgende keer heeft een ander weer pech. Tegenwoordig zitten we hele dagen te berekenen of we vooral niks te kort komen of dat een ander niet meer voordeeltjes heeft dan ons... Wat een sneu volkje zijn we geworden.
We zijn vervallen tot de homo economicus onder druk van de noeconservatieve golf. :D
pi_124788929
quote:
Dit dus.
  dinsdag 2 april 2013 @ 13:00:50 #35
37295 Luigi
mario pls
pi_124789027
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 12:57 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dit dus.
Ik zit nog te wachten op een app die je real-time laat zien hoe economisch winstgevend jij bent. Dus dat je op je vrije dag diep het rood in schiet en als je op vrijdag een uurtje doorgaat voor de baas dat je dan dik in het groen zit. En dat kun je dan mooi op je Facebook zetten! En mensen die een week lang in het rood zitten moeten voor straf een rondje om het park doen.
  dinsdag 2 april 2013 @ 13:02:24 #36
179075 hugecooll
pi_124789086
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 april 2013 13:00 schreef Luigi het volgende:

[..]

Ik zit nog te wachten op een app die je real-time laat zien hoe economisch winstgevend jij bent. Dus dat je op je vrije dag diep het rood in schiet en als je op vrijdag een uurtje doorgaat voor de baas dat je dan dik in het groen zit. En dat kun je dan mooi op je Facebook zetten! En mensen die een week lang in het rood zitten moeten voor straf een rondje om het park doen.
Naja als je ervan uitgaat dat normaal gesproken iedereen dezelfde prijs voor een ticket betaalt, dan kan je ervan uitgaan dat je als man meer moet betalen dan een vrouw en als langer dan gemiddelde man meer moet betalen dan een gemiddelde man. Ongeacht of je dus overgewicht hebt, zul je als lange man behoorlijk meer betalen dan nu.
  dinsdag 2 april 2013 @ 13:04:07 #37
37295 Luigi
mario pls
pi_124789136
Krijg je trouwens voor die meerprijs wél een fatsoenlijke zitplaats als je 150 kilo weegt?
pi_124789191
Ik weet niet of ik dit nou een goed of een slecht plan moet vinden eigenlijk.
Was het al niet zo, dat zéér zware mensen die eigenlijk twee plaatsen nodig hadden
ook 2 plaatsen moeten betalen?
pi_124789215
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 april 2013 13:00 schreef Luigi het volgende:

[..]

Ik vind het een prachtig concept en weet wel zeker dat dit flink aan gaat slaan. Waar kan ik je steunen? _O_
pi_124789366
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 11:59 schreef Weltschmerz het volgende:
Alsof gewicht de enige bepalende factor is.
Vast niet. Betaal je toch gewoon per zitplaats EN gewicht?
  dinsdag 2 april 2013 @ 13:10:19 #41
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_124789371
Leuk als je 2 meter en redelijk atletisch bent. Betaal je toch al gauw 100 euro meer dan andere.
pi_124789397
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 11:59 schreef penny-wise het volgende:

Het is ook geen straf.
pi_124789406
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 12:05 schreef niels0 het volgende:

[..]

Dit klopt. Ik ben een paar jaar HLO geweest.
En als de helicopter te "zwaar" is dan mag er een passagier niet mee :( , of er blijft bagage achter.
Wat dat betreft is het wel raar dat er bij passagiersvliegtuigen blijkbaar altijd nog met gemiddelde gewichten wordt gerekend, dat kan natuurlijk met tientallen kilo`s varieren per passagier.
pi_124789474
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 12:01 schreef mvdejong het volgende:

Aan de andere kant is het natuurlijk ook zo dat het verschil in gewicht niet alleen maar bepaald wordt door over-/ondergewicht van de reiziger. Normale mensen kunnen varieren van 40 kg voor oosterse vrouwen tot 100 kg voor lange westerlingen. Dan wordt je dus ook gewoon hard afgestraft voor hoe je geboren wordt. Misschien zouden ze de prijs met de BMI moeten indexeren ?
Het is geen straf...

Hoe meer gewicht in het vliegtuig, hoe meer het vervoer kost. Logisch dus dat er ook naar gewicht gekeken wordt. Het is alleen heel vreemd dat baggage extreem duur is per kg, waar mensen als 1 gezien worden. Dat zou je beter kunnen uitsmeren lijkt mij.
pi_124789505
quote:
Op deze manier krijg je ook verschil tussen mannen en vrouwen.
Vrouwen worden gestraft vanwege de hoeveelheid baggage... ;)
pi_124789513
En dan worden alle passagiers in het openbaar gewogen? Of moet dat in een afgezonderd hokje?
Hilarisch.
pi_124789531
quote:

Het argument dat ik meer brandstof gebruik vind ik nogal onzin, die 20 kilo extra zal weinig verschil maken op het totale gewicht.
Ja, maar 20 kg per persoon wel... En laat jij nu slechts voor één persoon af moeten rekenen.
  dinsdag 2 april 2013 @ 13:15:13 #48
37295 Luigi
mario pls
pi_124789538
En als ik 100 kilo weeg en ik neem maar 2 kilo bagage mee? :?
  dinsdag 2 april 2013 @ 13:16:09 #49
8252 mvdejong
pi_124789579
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 13:13 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het is geen straf...

Hoe meer gewicht in het vliegtuig, hoe meer het vervoer kost. Logisch dus dat er ook naar gewicht gekeken wordt. Het is alleen heel vreemd dat baggage extreem duur is per kg, waar mensen als 1 gezien worden. Dat zou je beter kunnen uitsmeren lijkt mij.
Je zou nog wat anders moeten uitsmeren. Reken namelijk maar eens uit hoeveel gewicht van het totale vliegtuig (enkele honderden tonnen) per passagier meevliegt, en welk percentage die 10 kg overgewicht daarvan vormt. Maar ja, als je dat daadwerkelijk zou indiceren, dan is de "overgewicht-toeslag" een paar cent.
pi_124789583
Als piloot vind ik dit wel een goed idee, krijg dat ding soms nauwelijks om hoog _O-
  dinsdag 2 april 2013 @ 13:16:29 #51
244933 trovey
Nachtoele
pi_124789584
quote:

[..]

Het is geen straf...

Benen amputeren en er daarna weer aanzetten. :+
Optimist tot in de kist
pi_124789664
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 13:11 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

En als de helicopter te "zwaar" is dan mag er een passagier niet mee :( , of er blijft bagage achter.
Wat dat betreft is het wel raar dat er bij passagiersvliegtuigen blijkbaar altijd nog met gemiddelde gewichten wordt gerekend, dat kan natuurlijk met tientallen kilo`s varieren per passagier.
Ik denk dat bij een vleigtuig vooral het probleem is dat die bij zware belading de flaps een tikje in de stijgstand moet hebben staan om rechtuit te vliegen, en dan zit je buiten de marges van optimale aerodynamica.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_124789728
quote:
5s.gif Op dinsdag 2 april 2013 13:04 schreef Luigi het volgende:
Krijg je trouwens voor die meerprijs wél een fatsoenlijke zitplaats als je 150 kilo weegt?
Vrachtruim. >:O
pi_124789731
quote:
Wat heeft dat nou met gunnen te maken?

Het gaat er gewoon om dat je betaalt naar gebruik. Dat werkt tegenwoordig overal zo. Dat noemen ze dan "de vervuiler betaalt". Prima. Ik betaal ook meer voor mijn zware auto, (veel) meer voor mijn electriciteitsaansluiting van de woning (want veel zware groepen), per keer dat ik de kliko aan de straat zet.

En ik betaal ook meer als ik weer eens meer baggage bij heb. Nou ja... logisch, al is de prijs die daarvoor wordt gerekend idioot.
pi_124789766
quote:
5s.gif Op dinsdag 2 april 2013 13:04 schreef Luigi het volgende:
Zou ook moeten vind ik. Dus bij mensen die niet op één stoel passen twee stoelen, wat prima haalbaar is als je per zetel en per kg betaalt.
pi_124789803
@Weltscherz
Er moet toch ook berekend worden hoeveel brandstof er nodig is ?
Als er uit word gegaan van 75kg per persoon (ik noem maar wat) en het is in werkelijk 90 kg, dan scheelt dat bij 400 passagiers toch 6000 kg extra gewicht
pi_124789818
quote:
11s.gif Op dinsdag 2 april 2013 13:05 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Ik weet niet of ik dit nou een goed of een slecht plan moet vinden eigenlijk.
Was het al niet zo, dat zéér zware mensen die eigenlijk twee plaatsen nodig hadden
ook 2 plaatsen moeten betalen?
Nee, dat ligt nog heel gevoelig. Dus dan wordt zo iemand ergens in het vliegtuig gezet waar hij/zij delen van de stoel van de persoon daarnaast opslokt.

Wat natuurlijk voor niemand een goede oplossing is.
pi_124789858
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 april 2013 13:10 schreef ShaoliN het volgende:
Leuk als je 2 meter en redelijk atletisch bent. Betaal je toch al gauw 100 euro meer dan andere.
Ja, en je kan dan ook niet fatsoenlijk in een Ferrari rijden. Life's a bitch!

Maar je doet het dan weer wel goed bij de vrouwen, dus alleen al dat lijkt mij die 100 euro weer waard. ;)
pi_124789878
sowieso dat ik dan gewoon whiskey en sinaasappel dieet ga oor t vliegen
Alles dankzij God en alles op eigen kracht
pi_124789890
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 13:19 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het gaat er gewoon om dat je betaalt naar gebruik. Dat werkt tegenwoordig overal zo. Dat noemen ze dan "de vervuiler betaalt". Prima. Ik betaal ook meer voor mijn zware auto, (veel) meer voor mijn electriciteitsaansluiting van de woning (want veel zware groepen), per keer dat ik de kliko aan de straat zet.

En ik betaal ook meer als ik weer eens meer baggage bij heb. Nou ja... logisch, al is de prijs die daarvoor wordt gerekend idioot.
Of iemand nu 70 of 120 kilo weegt maakt op het totale gewicht van een vliegtuig nauwelijks tot niets uit. Het heeft dan ook niets met het belastbare gewicht te maken.
pi_124789900
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 13:15 schreef Luigi het volgende:
En als ik 100 kilo weeg en ik neem maar 2 kilo bagage mee? :?
Waarom niet het geheel bekijken? Dus weinig baggage is dan weer korting. Lijkt mij prima. Mag ik 29 kg baggage mee voor dezelfde prijs! Hoera!
pi_124789941
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 13:16 schreef mvdejong het volgende:

Je zou nog wat anders moeten uitsmeren. Reken namelijk maar eens uit hoeveel gewicht van het totale vliegtuig (enkele honderden tonnen) per passagier meevliegt, en welk percentage die 10 kg overgewicht daarvan vormt. Maar ja, als je dat daadwerkelijk zou indiceren, dan is de "overgewicht-toeslag" een paar cent.
Als ze een manier bedenken om de vleugels achter te laten moeten ze dat ook zeker doen.
pi_124789954
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 april 2013 13:16 schreef AbsurdHero het volgende:
Als piloot vind ik dit wel een goed idee, krijg dat ding soms nauwelijks om hoog _O-
Bij Pfizer hebben ze daar een oplossing voor...
pi_124789996
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 april 2013 13:24 schreef Xa1pt het volgende:

Of iemand nu 70 of 120 kilo weegt maakt op het totale gewicht van een vliegtuig nauwelijks tot niets uit. Het heeft dan ook niets met het belastbare gewicht te maken.
Waarom betaal je dan honderden euro's voor wat extra kg baggage?
pi_124790027
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 13:27 schreef DS4 het volgende:

[..]

Geen idee. :)
  dinsdag 2 april 2013 @ 13:28:37 #66
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_124790052
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 april 2013 13:24 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Blijkbaar scheelt het best veel:
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 12:16 schreef HPLC het volgende:

[..]

http://www.volkskrant.nl/(...)dje-luchtvaart.dhtml

[Volgens cijfers die door de industrie beschikbaar zijn gesteld, verbruikt een vliegtuig dat per vliegtuigstoel een kilo extra meesleept jaarlijks 34.000 liter kerosine meer. Het Amerikaanse National Center for Environmental Health becijferde in 2004 dat als de doorsneepassagier 5 kilo zwaarder wordt, de brandstofkosten van de luchtvaart met 214 miljoen euro per jaar stijgen.]

Als zo'n kist per jaar 600 vluchten maakt scheelt het 56 liter per stoel, per kilo, per vlucht.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  dinsdag 2 april 2013 @ 13:30:10 #67
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_124790115
Eerst even schijten, daarna even kokhalzen voordat je incheckt. Toch weer 2 kilo lichter als je mazzel hebt.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_124790161
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 13:27 schreef Xa1pt het volgende:

Geen idee. :)
Deels natuurlijk omdat woekerprijzen voor baggage een methode is om extra te verdienen, maar ook deels omdat die paar kg extra toch weldegelijk een significante meerprijs ter zake van het verbruik oplevert.
pi_124790205
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 april 2013 13:30 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Eerst even schijten, daarna even kokhalzen voordat je incheckt. Toch weer 2 kilo lichter als je mazzel hebt.
Alles beter dan die figuren die tien lagen kleding aantrekken om de heffing voor de bagage te ontlopen.
pi_124790209
Dan kan Jan Boskamp al die tripjes naar Barcelona en Manchester nooit meer betalen.
pi_124790246
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 13:32 schreef johannes_vermeer het volgende:
Dan kan Jan Boskamp al die tripjes naar Barcelona en Manchester nooit meer betalen.
Nou, die heeft nog wel wat centjes liggen die nog niet in de wasmachine geweest zijn, toch?
  dinsdag 2 april 2013 @ 13:33:56 #72
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_124790263
Voordeel is wel dat er misschien minder vatsige Amerikanen naar Europa komen. Dat verbeterd ook weer het straatbeeld hier.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  dinsdag 2 april 2013 @ 13:36:25 #73
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_124790342
quote:

[..]

Je gebruikt meer eten, meer shampoo, meer water om jezelf te wassen, je hebt misschien duurdere kleren, je hebt als je erg lang bent een extra duur bed met dure dekens, je handdoeken slijten sneller, etc. Dat alles is geen enkel probleem maar als je ook wat extra moet betalen voor het vliegtuig dan is het ineens wel een probleem?

Overigens is het privé in je auto altijd al zo: ik ben voor dezelfde rit minder aan benzine kwijt dan iemand van 120 kilo.
pi_124790390
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 13:28 schreef DroogDok het volgende:

[..]

[..]

Als zo'n kist per jaar 600 vluchten maakt scheelt het 56 liter per stoel, per kilo, per vlucht.
Ja, op jaarbasis tikt dat wel aan. Maar als je dat per individu gaat belasten hebben we het eerder over centen dan over euro's gok ik.
pi_124790525
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 april 2013 13:36 schreef Doodloper het volgende:

[..]

Je gebruikt meer eten, meer shampoo, meer water om jezelf te wassen, je hebt misschien duurdere kleren, je hebt als je erg lang bent een extra duur bed met dure dekens, je handdoeken slijten sneller, etc. Dat alles is geen enkel probleem maar als je ook wat extra moet betalen voor het vliegtuig dan is het ineens wel een probleem?

Overigens is het privé in je auto altijd al zo: ik ben voor dezelfde rit minder aan benzine kwijt dan iemand van 120 kilo.
Je voorbeelden slaan nergens op, waarom zou een lang iemand meer shampoo gebruiken :') Maar goed, ik zou best meer willen betalen, maar dan verwacht ik ook wel dat ik een plek krijg met meer beenruimte, anders voelt het als een soort straf.

Verder kan je natuurlijk wel bij alles door gaan rekenen, taxi's, bussen, treinen, waar ga je de grens trekken?
pi_124790600
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 13:37 schreef Xa1pt het volgende:

Ja, op jaarbasis tikt dat wel aan. Maar als je dat per individu gaat belasten hebben we het eerder over centen dan over euro's gok ik.
56 liter per stoel, per vlucht per KG.

Centen? Rly?
pi_124790625
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 13:42 schreef Dennis101 het volgende:

maar dan verwacht ik ook wel dat ik een plek krijg met meer beenruimte
Plek met meer beenruimte kan je op heel veel vluchten kopen...
  dinsdag 2 april 2013 @ 13:45:31 #78
179075 hugecooll
pi_124790636
quote:

[..]

Eigenlijk moeten langere mensen dus ook meer verdienen / een hogere uitkering krijgen
  dinsdag 2 april 2013 @ 13:45:43 #79
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_124790645
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 13:44 schreef DS4 het volgende:

[..]

56 liter per stoel, per vlucht per KG.

Centen? Rly?
Op kerosine zit ook accijns toch tegenwoordig?
pi_124790678
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 13:45 schreef DroogDok het volgende:

Nee. Maar het is ook niet een cent per liter, of dacht jij van wel?
pi_124790687
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 13:45 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Ja, Jet A 1 fuel totaal iets van 2 Euro de liter.
  dinsdag 2 april 2013 @ 13:47:31 #82
179075 hugecooll
  dinsdag 2 april 2013 @ 13:48:14 #83
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_124790723
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 13:46 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee. Maar het is ook niet een cent per liter, of dacht jij van wel?
Nee, dacht van niet.
pi_124790736
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 13:47 schreef niels0 het volgende:

[..]

2 euro de liter op kerosiene dan zou niemand meer vliegen. _O-
pi_124790742
quote:

Ik dacht dat KLM in NL iets van ruim 50 ct betaalt per liter. Dat zou dus per kg 28 euro zijn...
  dinsdag 2 april 2013 @ 13:48:59 #86
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_124790748
quote:

[..]

Dat is langs de landingsbaan zeker? Je moet bij de onbemande pomp in een klein dorpje tanken.
pi_124790773
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 13:48 schreef DroogDok het volgende:

Dat is langs de landingsbaan zeker? Je moet bij de onbemande pomp in een klein dorpje tanken.
Dat verklaart die vreemde landing van die Turken een tijdje terug...
pi_124790823
Die 2 euro / liter Jet A 1 is voor privevliegen. Wellicht betaalt KLM een stuk minder.
AVGas is nog duurder. 3 euro / liter.

Dit zijn de prijzen van Lelystad airport.
pi_124791040
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 13:51 schreef niels0 het volgende:
Die 2 euro / liter Jet A 1 is voor privevliegen. Wellicht betaalt KLM een stuk minder.
Ik heb nog even wat gebladerd, het zou zelfs rond de 70 ct de liter zitten. Kom je op bijna 40 euro per kg.

En het is onterecht dat er per kg wordt gerekend? Dacht het niet! Eigenlijk is het van de zotte dat tot op heden dat nog niet is ingevoerd.
  dinsdag 2 april 2013 @ 14:05:09 #90
179075 hugecooll
pi_124791200
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 13:59 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik heb nog even wat gebladerd, het zou zelfs rond de 70 ct de liter zitten. Kom je op bijna 40 euro per kg.

En het is onterecht dat er per kg wordt gerekend? Dacht het niet! Eigenlijk is het van de zotte dat tot op heden dat nog niet is ingevoerd.
Want?
pi_124791206
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 13:28 schreef DroogDok het volgende:

[..]

[..]

Nee, het scheelt 56 liter per kilo per vlucht, niet per stoel.
Een vliegtuig waarin elke passagier 1 kilo extra weegt verbruikt per jaar 34.000 liter extra. Als je van die 600 vluchten uitgaat die jij noemt, kom je uit op die 56(,666666....) die jij noemt, maar dat is dus per vlucht. Niet per passagier.
pi_124791250
quote:
Dat klopt, maar als je voortaan voordat je een trein of bus binnenstapt gewogen moet worden, is dat toch raar? Wat maakt vliegen anders?
  dinsdag 2 april 2013 @ 14:08:36 #93
179075 hugecooll
pi_124791294
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 14:06 schreef Operc het volgende:

[..]

Dat klopt, maar als je voortaan voordat je een trein of bus binnenstapt gewogen moet worden, is dat toch raar? Wat maakt vliegen anders?
Ook even bij de aanvraag van een uitkering, aangezien een licht iemand minder kost aan levensonderhoud dan een zwaarder iemand. Tabelletje erbij met bedragen per gewicht en gogogo
pi_124791360
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 april 2013 14:05 schreef hugecooll het volgende:

Want?
Het werkt direct kostprijsverhogend.
pi_124791365
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 april 2013 14:08 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Ook even bij de aanvraag van een uitkering, aangezien een licht iemand minder kost aan levensonderhoud dan een zwaarder iemand. Tabelletje erbij met bedragen per gewicht en gogogo
Dat is niet helemaal waar. Ik met m'n 60Kg eet meer dan de meeste mensen van >100Kg.
pi_124791393
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 14:10 schreef niels0 het volgende:

[..]

Dat is niet helemaal waar. Ik met m'n 60Kg eet meer dan de meeste mensen van >100Kg.
Ben dan maar blij dat de rioolbelasting nog niet aan je inkopen gerelateerd worden. :D
  dinsdag 2 april 2013 @ 14:16:05 #97
179075 hugecooll
pi_124791520
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 14:10 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het werkt direct kostprijsverhogend.
Ja, en hoe! Bijna niks :')
pi_124791531
Bizar plan, want lichaamsgewicht is niet alleen afhankelijk van overtollig vet. Iemand van 1.95 meter weegt al gauw meer dan iemand 1.60 meter. Ook een fijne of groffe lichaamsbouw kan veel verschil maken. En mensen kunnen ook meer wegen als gevolg van spiermassa. Voeg daarbij nog dat mensen ook zwaar kunnen worden vanwege ziekte, of een (lichamelijke) handicap.

Al met al is het dus een discriminerend voorstel. Mensen voor een extra stoel laten betalen als ze aan één stoel niet genoeg hebben, is nog tot daar aan toe, maar iemand van 100 kilo (die prima een in een stoel past) meer laten betalen dan iemand van 70 kilo, is absurd.

Ik zou sowieso niet willen vliegen met een maatschappij die kilo's gebruikt als eenheid, in plaats van mensen. Ik zit daar als mens, als persoon en als klant. Niet als enkele tientallen kilo's vlees.
pi_124791607
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 13:59 schreef DS4 het volgende:

[..]

40 euro per kg per wat?
  dinsdag 2 april 2013 @ 14:20:30 #100
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_124791670
quote:

[..]

[..]

Dat is geen 'complicatie' maar een gevolg, je weegt immers ook meer, dus er is niet oneerlijks aan. (ben zelf ook 1.90m). Het is geen vetboete ofzo.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  dinsdag 2 april 2013 @ 14:21:28 #101
179075 hugecooll
pi_124791705
quote:
19s.gif Op dinsdag 2 april 2013 14:20 schreef kingmob het volgende:

[..]

Dat is geen 'complicatie' maar een gevolg, je weegt immers ook meer, dus er is niet oneerlijks aan. (ben zelf ook 1.90m). Het is geen vetboete ofzo.
Naja het is meer zo dat een vrouw gemiddeld een korting krijgt en een man extra moet betalen; die korting moet immers wel worden gecompenseerd.
  dinsdag 2 april 2013 @ 14:26:42 #102
37295 Luigi
mario pls
pi_124791872
Ik vraag me af hoe naief je moet zijn als je denkt dat vliegen hierdoor goedkoper gaat worden?
  dinsdag 2 april 2013 @ 14:27:26 #103
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_124791898
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 april 2013 14:21 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Naja het is meer zo dat een vrouw gemiddeld een korting krijgt en een man extra moet betalen; die korting moet immers wel worden gecompenseerd.
Ik zeg niet dat het een goed idee is, alleen dat het niet oneerlijk is als je geen vetzak bent maar toch zwaar.
Ik gok dat als het er voor zorgde dat men goedkoper kon vliegen, menig prijsvechter dit al had gedaan. Maar je moet natuurlijk nog steeds overcapaciteit hebben omdat je van te voren niet weet hoe zwaar iedereen is en je nog steeds een beperkt aantal stoelen hebt. Bovendien betaal je enorm voor de inefficiëntie van een zitplek. Daarom kan je ook betrekkelijk veel bagage 'gratis' mee, het is de moeite niet om de kosten per passagier te verrekenen.
  dinsdag 2 april 2013 @ 14:29:20 #104
179075 hugecooll
pi_124791971
quote:
19s.gif Op dinsdag 2 april 2013 14:27 schreef kingmob het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat het een goed idee is, alleen dat het niet oneerlijk is als je geen vetzak bent maar toch zwaar.
Ik gok dat als het er voor zorgde dat men goedkoper kon vliegen, menig prijsvechter dit al had gedaan. Maar je moet natuurlijk nog steeds overcapaciteit hebben omdat je van te voren niet weet hoe zwaar iedereen is en je nog steeds een beperkt aantal stoelen hebt. Bovendien betaal je enorm voor de inefficiëntie van een zitplek. Daarom kan je ook betrekkelijk veel bagage 'gratis' mee, het is de moeite niet om de kosten per passagier te verrekenen.
Och, als dit 'mocht' (wat ik eigenlijk betwijfel), dan zou een Aziaat vrijwel altijd minder betalen dan een Europeaan, een vrouw minder dan een man etc etc etc
Als ik net zo comfortabel wil zitten als de gemiddelde vrouw moet ik ook al meer betalen. Ik krijg dus al minder comfort voor mijn geld
pi_124791986
quote:
19s.gif Op dinsdag 2 april 2013 14:27 schreef kingmob het volgende:

[..]

Niemand durft zich hier aan te wagen omdat je een shitload aan kritiek over je heen krijgt. Je zal iedereen moeten gaan wegen en dat zal door veel mensen als vernederend gezien worden, nog los van dat een hoop mensen het oneerlijk zullen vinden.
  dinsdag 2 april 2013 @ 14:29:47 #106
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_124791989
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 april 2013 14:29 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Och, als dit 'mocht' (wat ik eigenlijk betwijfel), dan zou een Aziaat vrijwel altijd minder betalen dan een Europeaan, een vrouw minder dan een man etc etc etc
Zou niet weten waarom dit niet zou mogen.
  dinsdag 2 april 2013 @ 14:30:20 #107
179075 hugecooll
pi_124792009
quote:
19s.gif Op dinsdag 2 april 2013 14:29 schreef kingmob het volgende:

[..]

Zou niet weten waarom dit niet zou mogen.
Prijsdiscriminatie op het gebied van zowel geslacht als ras
pi_124792139
Nu is het wel zo dat in de vliegtuigjes van Samoa een man of 12 gaat, en dan tikt het al harder aan als er mensen in zitten van 70-80 kilo, of 160.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  dinsdag 2 april 2013 @ 14:35:54 #109
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_124792181
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 april 2013 14:30 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Prijsdiscriminatie op het gebied van zowel geslacht als ras
quote:
Discriminatie
Onder discriminatie wordt in het algemeen verstaan: een nadeel berokkenen door het maken van onderscheid ten aanzien van individuen of groepen op grond van kenmerken die in die situatie geen aanvaardbaar motief vormen.
Gewicht is een aanvaardbaar motief natuurlijk, want het doet gewoon ter zake voor de kosten. Baby's mogen vaak ook goedkoper of zelfs gratis mee bijvoorbeeld, da's toch ook geen leeftijdsdiscriminatie :*
  dinsdag 2 april 2013 @ 14:37:03 #110
179075 hugecooll
pi_124792216
quote:
19s.gif Op dinsdag 2 april 2013 14:35 schreef kingmob het volgende:

[..]

[..]

Gewicht is een aanvaardbaar motief natuurlijk, want het doet gewoon ter zake voor de kosten. Baby's mogen vaak ook goedkoper of zelfs gratis mee bijvoorbeeld, da's toch ook geen leeftijdsdiscriminatie :*
Mja, zo is het weigeren van Marokkanen in een discotheek ook direct risicoverlagend en zou je het een aanvaardbaar motief kunnen noemen
  dinsdag 2 april 2013 @ 14:42:13 #111
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_124792362
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 april 2013 14:37 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Mja, zo is het weigeren van Marokkanen in een discotheek ook direct risicoverlagend en zou je het een aanvaardbaar motief kunnen noemen
Nee, dat is het niet. Zelfs al was het bewezen dat Marokkanen een verhoogd risico vormen, dan heeft een individu daar nog steeds niets mee te maken natuurlijk. Daar gaat de discussie over of zo'n caféhouder die vrijheid zou moeten hebben, maar het is sowieso discriminatie (je kan gelijk hebben en nog steeds discrimineren, daar gaat de discussie hier op Fok! altijd langs elkaar heen iig :P).
Gewicht is gewicht; meetbaar, individueel en van toepassing.
  dinsdag 2 april 2013 @ 14:43:18 #112
179075 hugecooll
pi_124792385
quote:
19s.gif Op dinsdag 2 april 2013 14:42 schreef kingmob het volgende:

[..]

Nee, dat is het niet. Zelfs al was het bewezen dat Marokkanen een verhoogd risico vormen, dan heeft een individu daar nog steeds niets mee te maken natuurlijk. Daar gaat de discussie over of zo'n caféhouder die vrijheid zou moeten hebben, maar het is sowieso discriminatie (je kan gelijk hebben en nog steeds discrimineren, daar gaat de discussie hier op Fok! altijd langs elkaar heen iig :P).
Gewicht is gewicht; meetbaar, individueel en van toepassing.
Huhu, het is wel meetbaar, maar verder kan een individu er weinig aan doen dat hij nu eenmaal groter en zwaarder is dan iemand van een ander ras of geslacht. Als je aan de ene kant hogere prijzen rekent, moet er aan de andere kant ook wel meer geld binnenkomen he, anders mag een blanke man standaard extra betalen voor allerlei zaken, terwijl hij niet een gelijk bedrag meer verdient. Een blanke man heeft dan standaard minder koopkracht dan bijvoorbeeld een Aziatische man. Straks moeten ze ook nog een hogere prijs betalen om een attractie in te mogen, omdat de attracties zijn gebouwd zodat er ook mensen van 1.90m inkunnen, wat dus weer duurder is dan een attractie waar alleen mensen tot 1.70m inkunnen. Zo kan je nog wel even doorgaan.

Betalen naar overwicht vind ik wel kunnen, betalen naar gewicht is daarentegen belachelijk.
pi_124792561
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 april 2013 14:16 schreef hugecooll het volgende:

Ja, en hoe! Bijna niks :')
Ik zie inderdaad dat ik even op het verkeerde been gezet was, maar dan blijft staan dat ik vind dat net als met bagage het gewicht mee dient te tellen. Al maak je het zo dat je vanaf 100 kg reiziger + bagage per kg bij moet betalen. Kan mij het schelen..
pi_124792563
Grappig dat een vliegmaatschappij uit Samoa hier mee komt.

Jules: You remember Antwan Rockamora? Half-Black, half-Samoan, used to call him "Tony Rocky Horror"?
Vincent: Yeah, maybe. Fat, right?
Jules: I wouldn't go so far as to call the brother fat. I mean, he got a weight problem. What's the nigger gonna do, he's Samoan.
Pain is temporary, pride is forever
pi_124792594
quote:
13s.gif Op dinsdag 2 april 2013 14:16 schreef Boldface het volgende:

Al met al is het dus een discriminerend voorstel.
Dus?
  dinsdag 2 april 2013 @ 14:49:49 #116
179075 hugecooll
pi_124792604
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 14:48 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik zie inderdaad dat ik even op het verkeerde been gezet was, maar dan blijft staan dat ik vind dat net als met bagage het gewicht mee dient te tellen. Al maak je het zo dat je vanaf 100 kg reiziger + bagage per kg bij moet betalen. Kan mij het schelen..
Ja, maar bagage hoef je niet mee te nemen. Je kan ervoor kiezen om alleen handbagage mee te nemen, maar je kan in theorie ook een lading koffers mee willen nemen. Dat je daarvoor moet betalen is niet zo vreemd. Dat je door je afkomst en lengte 100kg weegt, maar verder geen overwicht hebt en toch extra moet betalen zou bezopen zijn.
pi_124792632
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 14:49 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dus?
Dus is het slecht.
pi_124792637
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 april 2013 14:21 schreef hugecooll het volgende:

En nu betaalt een vrouw doorgaans extra vanwege teveel bagage, terwijl ze gemiddeld minder gewicht toevoegen aan het vliegtuig... Hoe eerlijk is dat?
pi_124792643
quote:
5s.gif Op dinsdag 2 april 2013 14:26 schreef Luigi het volgende:
Ik vraag me af hoe naief je moet zijn als je denkt dat vliegen hierdoor goedkoper gaat worden?
Wie heeft het over goedkoper worden?
  dinsdag 2 april 2013 @ 14:51:07 #120
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_124792647
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 april 2013 14:43 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Huhu, het is wel meetbaar, maar verder kan een individu er weinig aan doen dat hij nu eenmaal groter en zwaarder is dan iemand van een ander ras of geslacht
Je snapt iets niet geloof ik, of iemand er iets aan kan doen is niet echt van belang. Pedo's kunnen er ook niks aan doen dat ze pedo zijn, is het discriminatie om ze weg te houden bij werk dat met kinderen te maken heeft? Mongooltjes zijn nu eenmaal dommer, is hun stemrecht afnemen wegens handelingsonbekwaam discriminatie? Blinden kunnen er niks aan doen dat ze blind zijn, maar een rijbewijs geven? Need I go on? ;)
pi_124792671
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 14:50 schreef DS4 het volgende:

[..]

En nu betaalt een vrouw doorgaans extra vanwege teveel bagage, terwijl ze gemiddeld minder gewicht toevoegen aan het vliegtuig... Hoe eerlijk is dat?
Dan moet je die vrouw eens goed opvoeden en gewoon na de reis eens kijken wat er niet gedragen is dat mag de volgende keer dan niet meer mee. :P
  dinsdag 2 april 2013 @ 14:53:23 #122
179075 hugecooll
pi_124792739
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 14:50 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat is eerlijk omdat dat niet bij de prijs van een vliegticket zit inbegrepen. Doorgaans zijn er ook meer mannen dan vrouwen die extra beenruimte nodig hebben en daarvoor moeten betalen. Ook niet echt eerlijk dan hè?
pi_124792774
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 april 2013 14:49 schreef hugecooll het volgende:

Ja, maar bagage hoef je niet mee te nemen. Je kan ervoor kiezen om alleen handbagage mee te nemen, maar je kan in theorie ook een lading koffers mee willen nemen. Dat je daarvoor moet betalen is niet zo vreemd. Dat je door je afkomst en lengte 100kg weegt, maar verder geen overwicht hebt en toch extra moet betalen zou bezopen zijn.
Ik zie niet in waarom ik met 25 kg bagage (totaal 98 kg) een toeslag moet krijgen vanwege teveel gewicht meenemen, terwijl iemand met 20 kg bagage die 100 kg weeg (dus ruim 20% extra gewicht toevoegt) niet hoeft te betalen.

Dat vind ik nou absurd.
pi_124792800
quote:
15s.gif Op dinsdag 2 april 2013 14:50 schreef Boldface het volgende:

Dus is het slecht.
Onderscheid maken is per definitie slecht?
  dinsdag 2 april 2013 @ 14:56:26 #125
179075 hugecooll
pi_124792861
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 14:54 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik zie niet in waarom ik met 25 kg bagage (totaal 98 kg) een toeslag moet krijgen vanwege teveel gewicht meenemen, terwijl iemand met 20 kg bagage die 100 kg weeg (dus ruim 20% extra gewicht toevoegt) niet hoeft te betalen.

Dat vind ik nou absurd.
Omdat de vliegticketprijs wordt bepaald door gemiddelden. Je neemt overigens ook meer ruimte in
  Forum Admin dinsdag 2 april 2013 @ 14:56:42 #126
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_124792873
Er is een keer een vliegtuig gecrashed omdat er teveel (dikke?) mensen achterin zaten, het vliegtuig was dus uit balans, bleef met de neus omhoog vliegen en is gestalled _O-
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_124792902
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 14:54 schreef DS4 het volgende:

[..]

Onderscheid maken is per definitie slecht?
Discrimineren is wat mij betreft niet hetzelfde als onderscheid maken. Onderscheid maken is verder geen handeling. Discrimeren is een bepaalde daad, namelijk dat je de één anders behandelt dan de ander.
pi_124792932
quote:
19s.gif Op dinsdag 2 april 2013 14:51 schreef kingmob het volgende:

[..]

Je snapt iets niet geloof ik, of iemand er iets aan kan doen is niet echt van belang. Pedo's kunnen er ook niks aan doen dat ze pedo zijn, is het discriminatie om ze weg te houden bij werk dat met kinderen te maken heeft? Mongooltjes zijn nu eenmaal dommer, is hun stemrecht afnemen wegens handelingsonbekwaam discriminatie? Blinden kunnen er niks aan doen dat ze blind zijn, maar een rijbewijs geven? Need I go on? ;)
Dat dus. Het hele voorstel heeft ook niks te maken met overgewicht. Het zal die luchtvaartmaatschappij aan hun reet roesten hoe of waarom mensen zwaarder worden. Mensen worden zwaarder, vliegtuigen hebben daarom meer brandstof nodig en dat berekenen ze door aan de veroorzakers. Ik zie het probleem niet (maar ik ben dan ook geen fatty).
  dinsdag 2 april 2013 @ 14:58:15 #129
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_124792943
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 14:05 schreef Operc het volgende:

[..]

Nee, het scheelt 56 liter per kilo per vlucht, niet per stoel.
Een vliegtuig waarin elke passagier 1 kilo extra weegt verbruikt per jaar 34.000 liter extra. Als je van die 600 vluchten uitgaat die jij noemt, kom je uit op die 56(,666666....) die jij noemt, maar dat is dus per vlucht. Niet per passagier.
Er staat "per vliegtuigstoel" dus per passagier.
pi_124793103
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 14:58 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Er staat "per vliegtuigstoel" dus per passagier.
Even de zin uit je oorspronkelijke post gequote:

quote:
Volgens cijfers die door de industrie beschikbaar zijn gesteld, verbruikt een vliegtuig dat per vliegtuigstoel een kilo extra meesleept jaarlijks 34.000 liter kerosine meer.
Het vliegtuig verbruikt dus 34.000 liter kerosine meer op jaarbasis als alle passagiers 1 kilo zwaarder worden. Ruim 56 liter per vlucht als je rekent met de schatting van 600 vluchten per jaar (voor dat vliegtuig.) Die ruim 56 liter moet dus nog gedeeld worden door het aantal kilo's zwaardere passagiers. Dat is 1 kilo per persoon, dus 56/aantal personen is het aantal liters dat het extra kost als 1 passagier 1 kilo zwaarder wordt.

Het woord 'dat' is essentieel in de quote. Anders had je natuurlijk gelijk met de berekening van 56 liter per persoon/per vlucht/per kilo.
pi_124793296
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 14:51 schreef Basp1 het volgende:

Dan moet je die vrouw eens goed opvoeden en gewoon na de reis eens kijken wat er niet gedragen is dat mag de volgende keer dan niet meer mee. :P
Ik betaal lachend extra voor de bagage van mijn vrouw, die er nl. dag in dag uit fantastisch uitziet. Dat is mij het geld wel waard.
pi_124793327
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 april 2013 14:53 schreef hugecooll het volgende:

Dat is eerlijk omdat dat niet bij de prijs van een vliegticket zit inbegrepen.
Je begrijpt dat als je straks bij moet betalen boven een bepaald gewicht dat dan ook niet meer bij de prijs inbegrepen is?
pi_124793386
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 april 2013 14:56 schreef hugecooll het volgende:

Omdat de vliegticketprijs wordt bepaald door gemiddelden. Je neemt overigens ook meer ruimte in
Bagage kent geen gemiddeld gewicht? O?

En meer ruimte is onzin. Of ik mijn trolley nog vol stop, of halfleeg laat... grofweg dezelfde ruimte.
pi_124793405
quote:
15s.gif Op dinsdag 2 april 2013 14:57 schreef Boldface het volgende:

Discrimineren is wat mij betreft niet hetzelfde als onderscheid maken.
Maar taalkundig wel!
  dinsdag 2 april 2013 @ 15:11:45 #135
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_124793474
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 15:02 schreef Operc het volgende:

[..]

Even de zin uit je oorspronkelijke post gequote:

[..]

Het vliegtuig verbruikt dus 34.000 liter kerosine meer op jaarbasis als alle passagiers 1 kilo zwaarder worden. Ruim 56 liter per vlucht als je rekent met de schatting van 600 vluchten per jaar (voor dat vliegtuig.) Die ruim 56 liter moet dus nog gedeeld worden door het aantal kilo's zwaardere passagiers. Dat is 1 kilo per persoon, dus 56/aantal personen is het aantal liters dat het extra kost als 1 passagier 1 kilo zwaarder wordt.

Het woord 'dat' is essentieel in de quote. Anders had je natuurlijk gelijk met de berekening van 56 liter per persoon/per vlucht/per kilo.
Je zegt dus dat ze met "per vliegtuigstoel een kilo" bedoelen dat elke passagier een kilo zwaarder is, dus met 200 stoelen 200 kg extra? Als ik het nog eens terug lees heb je gelijk volgens mij. Dan slaat de maatregel bij nader inzien nergens op :D
pi_124793564
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 15:11 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Je zegt dus dat ze met "per vliegtuigstoel een kilo" bedoelen dat elke passagier een kilo zwaarder is, dus met 200 stoelen 200 kg extra? Als ik het nog eens terug lees heb je gelijk volgens mij. Dan slaat de maatregel bij nader inzien nergens op :D
Ik heb weinig verstand van vliegen, dus of ze het zo bedoelen weet ik niet, maar het staat er wel zo volgens mij.
  dinsdag 2 april 2013 @ 15:16:40 #137
3542 Gia
User under construction
pi_124793658
Als je uitgaat van de normale prijs voor een gezonde BMI, dan vind ik dit best een goede maatregel. Stimuleert mensen om wat aan hun overgewicht te doen.

Alleen moet het niet doorslaan in uithongeren/anorexia. Maar ik denk dat dat wel mee zal vallen.
pi_124793702
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 15:09 schreef DS4 het volgende:

[..]

Maar taalkundig wel!
Ik zie toch een verschil:

quote:
dis·cri·mi·na·tie (de; v) 1 het maken van ongeoorloofd onderscheid: rassendiscriminatie

dis·cri·mi·ne·ren (werkwoord; discrimineerde, heeft gediscrimineerd) 1 discriminatie toepassen; achterstellen
...aldus Van Dale.

Het schil zit 'm wat mij betreft in het toepassen en in het ongeoorloofde.
pi_124793723
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 15:16 schreef Gia het volgende:
Als je uitgaat van de normale prijs voor een gezonde BMI, dan vind ik dit best een goede maatregel. Stimuleert mensen om wat aan hun overgewicht te doen.
Zoals ik al aangaf: bv tot 100 kg voor passagier + bagage is prijs X en dan per kg extra bijbetalen.
pi_124793826
Nogmaals; Het gemiddelde vliegtuigje van Samoa Airways:

Waarbij je al heel snel aan gewichtlimieten zit waardoor je minder passagiers mee kan nemen en dus minder tickets per vliegtuig verkoopt.

De vraag is niet of het slechts wat meer brandstof kost om van A naar B te vliegen, maar hoeveel mensen er uberhaupt mee kunnen.

Dat is een enorm verschil met een airbus waar +200 passagiers in gaan.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_124793957
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 15:21 schreef Ener-G het volgende:

Dat is een enorm verschil met een airbus waar +200 passagiers in gaan.
Ook daar loop je natuurlijk wel op zeker moment tegen een grens aan. En met groeiend overgewicht (ik schrik mijzelf iedere keer weer de pleuris bij het consultatiebureau) lijkt mij dat ook bij die Airbus de grenzen in zicht zijn.
  dinsdag 2 april 2013 @ 15:33:38 #142
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_124794257
quote:

[..]

Het is geen straf...

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 13:14 schreef DS4 het volgende:

[..]

Vrouwen worden gestraft vanwege de hoeveelheid baggage... ;)
Dikke mensen worden niet gestraft en vrouwen wel?

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 13:19 schreef DS4 het volgende:

[..]

Eigen keus

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 13:27 schreef DS4 het volgende:

[..]

Eigen keus

Voor de meeste mensen is overgewicht geen eigen keus.
pi_124794966
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 15:33 schreef betyar het volgende:

Dikke mensen worden niet gestraft en vrouwen wel?

Wat een slechte woordkeuze van mij. Maar verder is het wel duidelijk, nietwaar?

quote:
Eigen keus

[..]

Eigen keus

Voor de meeste mensen is overgewicht geen eigen keus.
Niet zo relevant. Het is nl. geen straf.

Maar overigens... voor de meeste mensen is overgewicht WEL eigen keus. Althans, het vele vreten waardoor ze aan overgewicht leiden. Slechts in uitzonderingsgevallen is het onvermijdelijk.
pi_124795057
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 15:21 schreef Ener-G het volgende:
Nogmaals; Het gemiddelde vliegtuigje van Samoa Airways:

[ afbeelding ]
Britten Norman II Islander. Tot maximaal 9 passagiers. Maximaal startgewicht: 3000Kg.

[ Bericht 2% gewijzigd door niels0 op 02-04-2013 16:03:58 ]
  dinsdag 2 april 2013 @ 15:53:23 #145
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_124795101
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 15:50 schreef DS4 het volgende:

[..]

Wat een slechte woordkeuze van mij. Maar verder is het wel duidelijk, nietwaar?

[..]

Niet zo relevant. Het is nl. geen straf.

Maar overigens... voor de meeste mensen is overgewicht WEL eigen keus. Althans, het vele vreten waardoor ze aan overgewicht leiden. Slechts in uitzonderingsgevallen is het onvermijdelijk.
Hartstikke relevant, meer bagage meenemen is een vrije keus, een dure auto rijden, in een groot huis wonen ook.

Waarom eten ze zoveel? Vaak is het een probleem dat verder gaat dan die zak chips die ze naar binnen werken.
Beetje kortzichtig van je, dat vind ik jammer.
pi_124795203
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 15:53 schreef betyar het volgende:

[..]

Hartstikke relevant, meer bagage meenemen is een vrije keus, een dure auto rijden, in een groot huis wonen ook.

Waarom eten ze zoveel? Vaak is het een probleem dat verder gaat dan die zak chips die ze naar binnen werken.
Maar als je de prijsverhoging gaat doorberekenen in de ticketprijs voor iedereen is het ineens wél eerlijk? Het is volgens jou net zoveel mijn schuld dat jij die zak chips leegvreet, als je eigen schuld?
pi_124795220
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 15:53 schreef betyar het volgende:

Nee, dat is helemaal niet zo kortzichting. Mensen nemen tegenwoordig geen verantwoordelijkheid meer voor hun eigen falen. Die zak chips is zwakheid. Kom op zeg... Alsof meer dan de helft van NL zo diep in de put zit dat ze geen zak chips kunnen laten staan.

Ik ben ook niet zonder fouten, maar ik neem wel mijn verantwoordelijkheid. En als dat geld kost, jammer. Eigen schuld, enz.
  dinsdag 2 april 2013 @ 15:58:18 #148
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_124795313
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 15:55 schreef DonJames het volgende:

[..]

Maar als je de prijsverhoging gaat doorberekenen in de ticketprijs voor iedereen is het ineens wél eerlijk? Het is volgens jou net zoveel mijn schuld dat jij die zak chips leegvreet, als je eigen schuld?
Yep, mensen die te dik zijn zijn dat vaak niet zonder psychische of lichamelijke klachten, solidariteit is helaas ver te zoeken in onze maatschappij.
  dinsdag 2 april 2013 @ 16:00:33 #149
171605 henkde_j
BAM BAM BAM
pi_124795406
Waarom niet per persoon een maximum gewicht voor Bagage+lichaamsgewicht?
laten we zeggen 100Kg
Lichaamsgewicht 70Kg, 30Kg bagage
Lichaamsgewicht 90Kg, 10Kg bagage
enz
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
  dinsdag 2 april 2013 @ 16:00:56 #150
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_124795432
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 15:56 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee, dat is helemaal niet zo kortzichting. Mensen nemen tegenwoordig geen verantwoordelijkheid meer voor hun eigen falen. Die zak chips is zwakheid. Kom op zeg... Alsof meer dan de helft van NL zo diep in de put zit dat ze geen zak chips kunnen laten staan.

Ik ben ook niet zonder fouten, maar ik neem wel mijn verantwoordelijkheid. En als dat geld kost, jammer. Eigen schuld, enz.
Njah, kijk naar het studenten stress topic, blijkbaar is de sociale druk zo hoog dat men er inderdaad niks aan kan doen.
Het wordt een ander verhaal als mensen nergens om geven en zich te goed doen aan alles wat eetbaar is. Dat is niet te controleren en juist daardoor is dit idee waardeloos zodat mensen met klachten bespaard blijven.
pi_124795587
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 15:58 schreef betyar het volgende:

[..]

Yep, mensen die te dik zijn zijn dat vaak niet zonder psychische of lichamelijke klachten, solidariteit is helaas ver te zoeken in onze maatschappij.
Ja dus? Allemaal hartstikke zielig, maar nog steeds zijn ze het zelf die die BigMac naar binnen schuiven. Ik doe dat niet. Niet bij hun, en ook niet bij mezelf. Waarom moet ik dan wél voor de extra kosten opdraaien?
  dinsdag 2 april 2013 @ 16:08:53 #152
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_124795755
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 16:04 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ja dus? Allemaal hartstikke zielig, maar nog steeds zijn ze het zelf die die BigMac naar binnen schuiven. Ik doe dat niet. Niet bij hun, en ook niet bij mezelf. Waarom moet ik dan wél voor de extra kosten opdraaien?
En al die dikke mensen schuiven een BigMac naar binnen. Man kijk eens wat verder dan je eigen neus. Daarnaast zou een beetje solidariteit bij mensen geen kwaad kunnen.
pi_124795901
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 16:08 schreef betyar het volgende:

[..]

En al die dikke mensen schuiven een BigMac naar binnen. Man kijk eens wat verder dan je eigen neus. Daarnaast zou een beetje solidariteit bij mensen geen kwaad kunnen.
Dikke mensen mogen ook wel een solidair zijn met zichzelf door minder te eten en meer te bewegen.
  dinsdag 2 april 2013 @ 16:18:23 #154
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_124796195
quote:
2s.gif Op dinsdag 2 april 2013 16:12 schreef waht het volgende:

[..]

Dikke mensen mogen ook wel een solidair zijn met zichzelf door minder te eten en meer te bewegen.
En als ze dat door psychische en of lichamelijke klachten niet kunnen? Gevalletje pech gehad? Beetje jammer dat jij in het bijzonder bepaalde mensen weg wilt zetten, in het vervolg niet gaan janken als er weer een post voorbij komt waar jouw achtergrond wordt gepakt he.
pi_124796224
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 16:08 schreef betyar het volgende:

[..]

En al die dikke mensen schuiven een BigMac naar binnen. Man kijk eens wat verder dan je eigen neus.

Nogmaals, dat zal allemaal best, maar IK kan er in elk gevál niets aan doen.
quote:
Daarnaast zou een beetje solidariteit bij mensen geen kwaad kunnen.
Solidariteit voor mensen met een probleem dat ze willens en wetens zelf veroorzaakt hebben? Nou nee..
  dinsdag 2 april 2013 @ 16:23:05 #156
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_124796375
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 16:19 schreef DonJames het volgende:

[..]

Nogmaals, dat zal allemaal best, maar IK kan er in elk gevál niets aan doen.

[..]

Solidariteit voor mensen met een probleem dat ze willens en wetens zelf veroorzaakt hebben? Nou nee..
Graag een bron dat ze bewust dik zijn en er vooral mee doorgaan omdat het zo fijn is.
pi_124796492
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 16:18 schreef betyar het volgende:

[..]

En als ze dat door psychische en of lichamelijke klachten niet kunnen? Gevalletje pech gehad? Beetje jammer dat jij in het bijzonder bepaalde mensen weg wilt zetten, in het vervolg niet gaan janken als er weer een post voorbij komt waar jouw achtergrond wordt gepakt he.
Jawel, ik ga keihard huilen en laat je bannen.
pi_124796500
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 16:23 schreef betyar het volgende:

[..]

Graag een bron dat ze bewust dik zijn
...
Mensen met morbide obesitas vinden zichzelf eigenlijk gewoon best wel slank?
:') !
quote:
... en er vooral mee doorgaan omdat het zo fijn is.
Dat zeg ik nergens. Hangt er soms een vetkwab voor je ogen?

Echt, je hebt ze niet helemaal op een rijtje, wel?
pi_124796535
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 16:23 schreef betyar het volgende:

[..]

Graag een bron dat ze bewust dik zijn en er vooral mee doorgaan omdat het zo fijn is.
Waarom een bron als je gewoon kijkt naar de westerse wereld komt daar veel meer obeses voor als in de rest van de wereld. Dan kunnnen we weldegelijk aannemen dat de meeste obese niet erfelijk is maar juist door verkeerd gedrag veroorzaakt wordt.
pi_124796567
Het zal al vaker gezegd zijn maar hoe doen ze dat met lange mensen die bv aan krachttraining doen. Ik ben 195 cm en weeg tegen de 100 kilo moet ik dan ook meer betalen.. Een klein dikkerdje zal net zo zwaar zijn denk.
pi_124796616
Maak het betyar niet te moeilijk mensen, dat is gewoon niet eerlijk.
  dinsdag 2 april 2013 @ 16:30:45 #162
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_124796626
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 16:26 schreef DonJames het volgende:

[..]

Mensen met morbide obesitas vinden zichzelf eigenlijk gewoon best wel slank?
:') !

[..]

Dat zeg ik nergens. Hangt er soms een vetkwab voor je ogen?

Echt, je hebt ze niet helemaal op een rijtje, wel?
Nogmaals, dikke mensen hebben vaak psychische en of lichamelijke klachten waardoor ze zo dik worden. Jij gaat ervan uit dat het hun eigen schuld is, als iets je eigen schuld is en je gaat ermee door vinden ze het fijn, net als roken anders hadden ze wel stappen ondernomen toen ze merkte dat die broek niet meer paste.
pi_124796631
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 16:28 schreef Bombshell het volgende:
Het zal al vaker gezegd zijn maar hoe doen ze dat met lange mensen die bv aan krachttraining doen. Ik ben 195 cm en weeg tegen de 100 kilo moet ik dan ook meer betalen.. Een klein dikkerdje zal net zo zwaar zijn denk.
Sportschool-types zouden helemaal niet mogen vliegen. :P
pi_124796652
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 16:30 schreef niels0 het volgende:

[..]

Sportschool-types zouden helemaal niet mogen vliegen. :P
Tuurlijk wel wij kunnen terroristen overmeesteren
  dinsdag 2 april 2013 @ 16:32:23 #165
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_124796676
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 april 2013 16:30 schreef waht het volgende:
Maak het betyar niet te moeilijk mensen, dat is gewoon niet eerlijk.
Moet jij niet ergens gaan zitten janken en klagen met je CIDI-vriendjes?
pi_124796734
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 16:32 schreef betyar het volgende:

[..]

Moet jij niet ergens gaan zitten janken en klagen met je CIDI-vriendjes?
Nee meneertje, het is veel leuker om jou hier te zien spartelen.
  dinsdag 2 april 2013 @ 16:38:59 #167
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_124796945
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 april 2013 16:33 schreef waht het volgende:

[..]

Nee meneertje, het is veel leuker om jou hier te zien spartelen.
Ik spartel niet hoor, ik ben van mening dat men iets te gemakkelijk over dikke mensen praat. Geeft niks dat ze niet verder willen kijken dan hun eigen neus, of niet van die tunnelvisie willen afwijken.
pi_124796965
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 16:30 schreef betyar het volgende:

[..]

Nogmaals, dikke mensen hebben vaak psychische en of lichamelijke klachten waardoor ze zo dik worden. Jij gaat ervan uit dat het hun eigen schuld is,
Dat is het ook. Wie doet die hand met daarin die hamburger naar die mond toe? Die persoon zelf, of ik?
quote:
als iets je eigen schuld is en je gaat ermee door vinden ze het fijn, net als roken anders hadden ze wel stappen ondernomen toen ze merkte dat die broek niet meer paste.
Wat een waardeloos argument, het één heeft niet zo veel met het ander te maken. Dat ze ermee doorgaan klopt, of ze het nou echt fijn vinden om te veel te roken of te eten, waarschijnlijk niet. Maar maakt dat uit? Nee natuurlijk. Of ze het nou fijn vinden of niet, IK kan ze niet doen stoppen en IK voer ze geen vette hap. Zelfs al zouden ze er niks aan kunnen doen (lekker makkelijk!), dan nog is het gewoon niet mijn probleem.
  dinsdag 2 april 2013 @ 16:46:32 #169
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_124797217
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 16:39 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat is het ook. Wie doet die hand met daarin die hamburger naar die mond toe? Die persoon zelf, of ik?
Oke, voor de laatste keer: Er zijn dikke mensen die er inderdaad geen reet om geven en zich heel de dag volproppen en er zijn dikke mensen die van alles proberen maar door psychische en of lichamelijke klachten er niks aan kunnen doen en professionele hulp nodig hebben.
Die eerste groep hebben in mijn ogen nergens recht op, jammer dat ze misbruik maken van groep twee en zich daarachter verschuilen, hierdoor komt groep twee automatisch in de problemen want als je iemand kent die de boel besodemietert doet de gehele groep dat al gauw in je ogen.
Door o.a. het uitkleden van de zorg kunnen deze mensen niet van deze zorg gebruik maken en daardoor in een neerwaartse spiraal belanden, kan jij daar iets aan doen? Nee, of je stemt op een partij die dit wel mogelijk maakt. Kunnen zij daar iets aan doen ? Nee, wat de mogelijkheid om er iets aan te doen is hun afgenomen.
pi_124797471
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 16:46 schreef betyar het volgende:

[..]

Oke, voor de laatste keer: Er zijn dikke mensen die er inderdaad geen reet om geven en zich heel de dag volproppen en er zijn dikke mensen die van alles proberen maar door psychische en of lichamelijke klachten er niks aan kunnen doen en professionele hulp nodig hebben.
Die eerste groep hebben in mijn ogen nergens recht op, jammer dat ze misbruik maken van groep twee en zich daarachter verschuilen, hierdoor komt groep twee automatisch in de problemen want als je iemand kent die de boel besodemietert doet de gehele groep dat al gauw in je ogen.
Door o.a. het uitkleden van de zorg kunnen deze mensen niet van deze zorg gebruik maken en daardoor in een neerwaartse spiraal belanden, kan jij daar iets aan doen? Nee, of je stemt op een partij die dit wel mogelijk maakt. Kunnen zij daar iets aan doen ? Nee, wat de mogelijkheid om er iets aan te doen is hun afgenomen.
Je kan het blijven herhalen, maar je snapt nog steeds het punt niet. Het boeit me niet of ze zich expres volvreten of dat ze dat moeten van een stemmetje in hun hoofd. Het boeit me niet, aangezien de uitkomst hetzelfde is: ze zijn te zwaar en daardoor wordt vliegen duurder. En feit blijft dat ik, zij het door een ijzeren discipline, een snelle stofwisseling of een afkeur van chocola, gewoon NIET te dik ben. Je blijft maar herhalen dat sommige mensen er niets aan kunnen doen (ben ik het niet mee eens), maar feit blijft dat ik er in elk geval niks aan kan doen. Dus wens ik daar ook niet voor te betalen. De schuldvraag is niet interessant. Zware mensen kosten meer brandstof, dus zware mensen moeten daar een toeslag voor betalen. Is volstrekt logisch.
  dinsdag 2 april 2013 @ 16:55:04 #171
3542 Gia
User under construction
pi_124797505
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 15:18 schreef DS4 het volgende:

[..]

Zoals ik al aangaf: bv tot 100 kg voor passagier + bagage is prijs X en dan per kg extra bijbetalen.
Zoiets, maar dan vanaf 75 kilo, dan zit je zo'n beetje op een gemiddelde van een normale man en vrouw. 80 kan ook nog. 100 is wat aan de ruime kant. Een vrouw van 100 kilo heeft al obesitas.
pi_124797769
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 april 2013 16:55 schreef Gia het volgende:

[..]

Zoiets, maar dan vanaf 75 kilo, dan zit je zo'n beetje op een gemiddelde van een normale man en vrouw. 80 kan ook nog. 100 is wat aan de ruime kant. Een vrouw van 100 kilo heeft al obesitas.
+ bagage staat er daarom ook ;)
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_124797890
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 16:54 schreef DonJames het volgende:

[..]

Je kan het blijven herhalen, maar je snapt nog steeds het punt niet. Het boeit me niet of ze zich expres volvreten of dat ze dat moeten van een stemmetje in hun hoofd. Het boeit me niet, aangezien de uitkomst hetzelfde is: ze zijn te zwaar en daardoor wordt vliegen duurder. En feit blijft dat ik, zij het door een ijzeren discipline, een snelle stofwisseling of een afkeur van chocola, gewoon NIET te dik ben. Je blijft maar herhalen dat sommige mensen er niets aan kunnen doen (ben ik het niet mee eens), maar feit blijft dat ik er in elk geval niks aan kan doen. Dus wens ik daar ook niet voor te betalen. De schuldvraag is niet interessant. Zware mensen kosten meer brandstof, dus zware mensen moeten daar een toeslag voor betalen. Is volstrekt logisch.
Laat ik eens een poging wagen.
Ik ken je niet, maar als jij zegt dat je niet te dik bent geloof ik je daar in, want voor deze discussie boeit het niet. Wel geef je oorzaken aan waardoor jij niet te dik bent. Over de discipline zou je nog kunnen discussiëren, maar snelle stofwisseling en afkeur van chocola zijn toch eerder biologische oorzaken dan gedragsoorzaken. Jij hebt dus veel geluk met het feit dat je zonder moeite op een gezond gewicht zit en kunt blijven. Net zoals jij geluk kunt hebben met jouw lichaam, kunnen andere mensen pech hebben met dat van hun. Bijvoorbeeld door een trage stofwisseling, een omgekeerd argument van wat jij aanhaalt. Dat is echter geen reden om mensen extra te laten betalen. Want jij vind dat jij er niets aan kan doen dat jou stofwisseling snel is en dat je dus geen rekening hoeft te houden met anderen. Die anderen kunnen er niets aan doen dat hun stofwisseling traag is en hoeven dus (om jouw argumentatie maar te volgen) niet rekening te houden met jouw dunnere lichaam.

Verder in het algemeen over solidariteit: ik denk dat in de maatschappij solidariteit nog best te vinden is, maar op FOK! is dat een beetje een taboe. ;)
  dinsdag 2 april 2013 @ 17:09:15 #174
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_124798027
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 13:23 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ja, en je kan dan ook niet fatsoenlijk in een Ferrari rijden. Life's a bitch!

Maar je doet het dan weer wel goed bij de vrouwen, dus alleen al dat lijkt mij die 100 euro weer waard. ;)
Hehe. Dat is waar. + dat ze nu al jaren lang gratis bij de nooduitgang zijn geplaatst. Beetje genoegdoening daarvoor lijkt mij ook op zn plaats.
  dinsdag 2 april 2013 @ 17:27:20 #175
168739 Red_85
'echt wel'
pi_124798706
Godverdomme terecht ook. Vracht wordt ook betaald per kilo. Waarom passagiers niet?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 2 april 2013 @ 17:48:41 #176
3542 Gia
User under construction
pi_124799543
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 17:02 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

+ bagage staat er daarom ook ;)
Mwa, daar ben ik het niet mee eens. Ik vind dat iedereen evenveel bagage mee mag nemen. Heb je teveel bagage, betaal je extra, heb je teveel lichaam betaal je ook extra.

Denk dat er een x-grootte aan bagageruimte is. Ik vind niet dat het van je gewicht af moet hangen hoeveel bagage je mee mag nemen.
pi_124799621
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 april 2013 17:48 schreef Gia het volgende:

Mwa, daar ben ik het niet mee eens. Ik vind dat iedereen evenveel bagage mee mag nemen. Heb je teveel bagage, betaal je extra, heb je teveel lichaam betaal je ook extra.

Denk dat er een x-grootte aan bagageruimte is. Ik vind niet dat het van je gewicht af moet hangen hoeveel bagage je mee mag nemen.
Mijn WTF momentje van vandaag...
pi_124799749
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 april 2013 17:48 schreef Gia het volgende:

[..]

Volgens mij snap je de discussie niet helemaal.
  dinsdag 2 april 2013 @ 17:55:12 #179
3542 Gia
User under construction
pi_124799809
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 17:05 schreef Operc het volgende:

[..]

Ik ken je niet, maar als jij zegt dat je niet te dik bent geloof ik je daar in, want voor deze discussie boeit het niet. Wel geef je oorzaken aan waardoor jij niet te dik bent. Over de discipline zou je nog kunnen discussiëren, maar snelle stofwisseling en afkeur van chocola zijn toch eerder biologische oorzaken dan gedragsoorzaken. Jij hebt dus veel geluk met het feit dat je zonder moeite op een gezond gewicht zit en kunt blijven. Net zoals jij geluk kunt hebben met jouw lichaam, kunnen andere mensen pech hebben met dat van hun. Bijvoorbeeld door een trage stofwisseling, een omgekeerd argument van wat jij aanhaalt. Dat is echter geen reden om mensen extra te laten betalen. Want jij vind dat jij er niets aan kan doen dat jou stofwisseling snel is en dat je dus geen rekening hoeft te houden met anderen. Die anderen kunnen er niets aan doen dat hun stofwisseling traag is en hoeven dus (om jouw argumentatie maar te volgen) niet rekening te houden met jouw dunnere lichaam.

Verder in het algemeen over solidariteit: ik denk dat in de maatschappij solidariteit nog best te vinden is, maar op FOK! is dat een beetje een taboe. ;)
Er zijn mensen die moeite hebben met aankomen, mijn jongste zoon, bijvoorbeeld. En je hebt mensen die om uiteenlopende redenen snel aankomen, zoals ik, bijvoorbeeld.
Maar dat is geen excuus om dan maar de hoeveelheden te eten die mijn zoon weg werkt. Dan zou ik binnen een jaar over de 100, of nog veel meer wegen.

Maar naar mijn mening zou je als dikkerd dan ook recht hebben op meer ruimte in het vliegtuig.
pi_124799843
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 12:08 schreef niels0 het volgende:

[..]

Brandstof is verre weg de grootste kostenpost van vliegen. Bij een Airbus A-380 ongeveer 16.000 liter per uur.
waarom zou ik met een gezond gewicht meer moeten betalen?
moet ik ondergewicht hebben om een normale prijs te betalen voor een reis?
  dinsdag 2 april 2013 @ 17:58:14 #181
3542 Gia
User under construction
pi_124799908
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 17:53 schreef waht het volgende:

[..]

Volgens mij snap je de discussie niet helemaal.
Jawel hoor, jullie hebben het over een x-gewicht totaal. Bijv. Iemand van 65 kilo mag 35 kilo bagage meenemen, zonder bijbetaling. Iemand van 80 kilo maar 20 kilo bagage.

Daar ben ik het niet mee eens. Nnm moet de toegestane hoeveelheid bagage niet afhangen van je lichaamsgewicht.
pi_124799945
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 april 2013 17:55 schreef Gia het volgende:

[..]

Er zijn mensen die moeite hebben met aankomen, mijn jongste zoon, bijvoorbeeld. En je hebt mensen die om uiteenlopende redenen snel aankomen, zoals ik, bijvoorbeeld.
Maar dat is geen excuus om dan maar de hoeveelheden te eten die mijn zoon weg werkt. Dan zou ik binnen een jaar over de 100, of nog veel meer wegen.
Dat zeg ik ook nergens. Ik probeer DonJames uit te leggen dat de willekeurigheden waar hij fysiek voordeel van heeft dezelfde willekeurigheden zijn die bij een ander fysiek nadeel in de hand spelen. En dat je uit solidariteit kunt zeggen: we helpen elkaar.
pi_124799972
quote:
16s.gif Op dinsdag 2 april 2013 17:56 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Jij bent zwaarder dan ik dus kost je meer brandstof. 1 en 1 is 2.
Overigens is mijn BMI perfect in orde.
  dinsdag 2 april 2013 @ 18:04:45 #184
3542 Gia
User under construction
pi_124800108
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 17:59 schreef Operc het volgende:

[..]

Dat zeg ik ook nergens. Ik probeer DonJames uit te leggen dat de willekeurigheden waar hij fysiek voordeel van heeft dezelfde willekeurigheden zijn die bij een ander fysiek nadeel in de hand spelen. En dat je uit solidariteit kunt zeggen: we helpen elkaar.
Daar heb je wel gelijk in, maar er zijn zaken waar je extra voor moet betalen.
Een kind dat een beugel moet, kostbaar geintje. Heb je mazzel als jouw kinderen dat niet hoeven.
Kleding voor grote maten is duurder dan de standaard confectiekleding.
Je kunt goede ogen hebben, of pech.

Waarom kan dat met vliegen, bus mi ook, dan ook niet op gaan?
Maar, dan ook meer plaats. Betaal je dubbel zoveel, dan ook twee stoelen.
pi_124800173
quote:
16s.gif Op dinsdag 2 april 2013 17:56 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Omdat het om de zgn 'rechtvaardigheid' gaat dat mensen met meer gewicht meer brandstof verbruiken.

Maar jouw reactie toont aan dat het eigenlijk meer gezien wordt als een rechtvaardige 'straf' voor ongezond gedrag. (wat dan gelegitimeerd wordt met brandstofverbruik)
pi_124800308
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 april 2013 18:04 schreef Gia het volgende:

[..]

Daar heb je wel gelijk in, maar er zijn zaken waar je extra voor moet betalen.
Een kind dat een beugel moet, kostbaar geintje. Heb je mazzel als jouw kinderen dat niet hoeven.
Kleding voor grote maten is duurder dan de standaard confectiekleding.
Je kunt goede ogen hebben, of pech.
Prima voorbeelden waarom een solidair zorgstelsel in Nederland een goede methode is om de zorg te regelen. Ik hoop dat we daar nog lang van mogen genieten. :)
quote:
Waarom kan dat met vliegen, bus mi ook, dan ook niet op gaan?
Omdat je in principe een waardeoordeel hangt aan een leefwijze en dat vind ik niet goed.
quote:
Maar, dan ook meer plaats. Betaal je dubbel zoveel, dan ook twee stoelen.
Dat bestaat al, en daar gaat het dus juist niet om in dit topic. Het gaat hier puur om gewicht, niet om het huren van vierkante meters.
pi_124802195
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 17:05 schreef Operc het volgende:

[..]

Ook jij snapt mijn punt niet helemaal. Zoals ik al zei: het gaat me er helemaal niet om of je er iets aan kan doen of niet. Het punt is dat bepaalde fysieke kenmerken gewoon bepaalde specifieke kosten met zich meebrengen. Zo zal iemand van 2m10 niet in een economy class-stoel passen. Die zal een ruimere, en dus duurdere stoel moeten kopen. Is niets vreemds aan. Heb je een hele lichte huid, zal je veel meer zonnebrandcreme gebruiken dan een Nigeriaan. De Nigeriaan slikt zich echter weer arm aan vitamine D, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Bepaalde lichaamskenmerken brengen bepaalde (gerelateerde) extra kosten met zich mee, die niet door het collectief gedragen worden. Waarom dan in dit geval wel?
pi_124802629
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 19:04 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ook jij snapt mijn punt niet helemaal. Zoals ik al zei: het gaat me er helemaal niet om of je er iets aan kan doen of niet. Het punt is dat bepaalde fysieke kenmerken gewoon bepaalde specifieke kosten met zich meebrengen. Zo zal iemand van 2m10 niet in een economy class-stoel passen. Die zal een ruimere, en dus duurdere stoel moeten kopen. Is niets vreemds aan. Heb je een hele lichte huid, zal je veel meer zonnebrandcreme gebruiken dan een Nigeriaan. De Nigeriaan slikt zich echter weer arm aan vitamine D, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Bepaalde lichaamskenmerken brengen bepaalde (gerelateerde) extra kosten met zich mee, die niet door het collectief gedragen worden. Waarom dan in dit geval wel?
Zou het niet leuker zijn als de meeste dingen geschikt zijn voor iedereen?
Die vliegtuigstoelen mogen best groter. Dan heb ik, als 'normale', tenminste wat extra fatsoenlijke beweegruimte.

Bovendien vraag ik me af of het zoveel goedkoper is als je alles krap gaat bemeten. Want dan moet je weer uitzonderingen maken. Allemaal bureacratie.

En het leidt tot een toename aan azijnpissers.
pi_124802873
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 19:15 schreef novel het volgende:

[..]

Zou het niet leuker zijn als de meeste dingen geschikt zijn voor iedereen?
De vliegtuigstoelen waren ook geschikt voor iedereen!
quote:
Die vliegtuigstoelen mogen best groter. Dan heb ik, als 'normale', tenminste wat extra beweegruimte.
Dat wil iedereen wel. Het probleem is alleen dat bijna niemand daar extra voor wil betalen. Als jij voor 3 tientjes naar Barcelona kan vliegen doe je dat gewoon, en ga je niet 50 euro betalen voor een paar cm. extra beenruimte. Ik niet in elk geval.
quote:
Bovendien vraag ik me af of het zoveel goedkoper is als je alles krap gaat bemeten. Want dan moet je weer uitzonderingen maken. Allemaal bureacratie.
De bagage wordt nu al gewogen. Gewoon even plaatsnemen op die band, samen met je bagage.
quote:
En het leidt tot een toename aan azijnpissers.
Maar die kosten de maatschappij tenminste niet zo veel geld..
pi_124802984
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 19:21 schreef DonJames het volgende:

[..]

Maar die kosten de maatschappij tenminste niet zo veel geld..
Maar azijnpissers zijn wel slecht voor de gezondheid. Soort van meeroken.
pi_124803123
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 19:23 schreef novel het volgende:

[..]

Maar azijnpissers zijn wel slecht voor de gezondheid. Soort van meeroken.
Tsja. Mensen die argumenten niet snappen en dan maar op de man gaan spelen kan ik me soms ook over opwinden. Zo hebben we allemaal wel wat.
  dinsdag 2 april 2013 @ 19:29:44 #192
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_124803261
Daarnaast; dikke mensen nemen ook een relatief stukje veiligheid in...

quote:
10s.gif Op dinsdag 2 april 2013 13:16 schreef AbsurdHero het volgende:
We hebben het hier over vliegtuigen he...

[ Bericht 82% gewijzigd door xzaz op 02-04-2013 19:35:11 ]
pi_124803585
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 19:26 schreef DonJames het volgende:

[..]

Tsja. Mensen die argumenten niet snappen en dan maar op de man gaan spelen kan ik me soms ook over opwinden. Zo hebben we allemaal wel wat.
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 16:54 schreef DonJames het volgende:

[..]

Jij speelt ook op de man. Alleen richt je je op anonieme personen uit groepen. Maar het is nog steeds 'persoonlijk' van toon.

Btw. ik had het over azijnpissers en jij voelde je dus aangesproken
pi_124803766
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 19:35 schreef novel het volgende:

[..]

[..]

Jij speelt ook op de man. Alleen richt je je op anonieme personen uit groepen. Maar het is nog steeds 'persoonlijk' van toon.
Die quote ik even voor het nageslacht :')
Zoek eerst even op wat "op de man spelen" bedoelt.

Gedaan? Begrijp je nu dan dat het niet zo'n hele slimme opmerking was?
quote:
Btw. ik had het over azijnpissers en jij voelde je dus aangesproken
Het is vrij duidelijk dat je mij bedoelt. Echt.
pi_124805333
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 19:04 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ook jij snapt mijn punt niet helemaal. Zoals ik al zei: het gaat me er helemaal niet om of je er iets aan kan doen of niet.
Je zegt zelf dat het je daar wel om gaat:

quote:
Je blijft maar herhalen dat sommige mensen er niets aan kunnen doen (ben ik het niet mee eens), maar feit blijft dat ik er in elk geval niks aan kan doen. Dus wens ik daar ook niet voor te betalen.
En in mijn post die jij quote geef ik aan dat de zware mensen daar ook niet perse iets aan kunnen doen. (Sommige wel, maar goed, daar hebben we het al over gehad.)

quote:
Het punt is dat bepaalde fysieke kenmerken gewoon bepaalde specifieke kosten met zich meebrengen. Zo zal iemand van 2m10 niet in een economy class-stoel passen. Die zal een ruimere, en dus duurdere stoel moeten kopen. Is niets vreemds aan. Heb je een hele lichte huid, zal je veel meer zonnebrandcreme gebruiken dan een Nigeriaan. De Nigeriaan slikt zich echter weer arm aan vitamine D, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Bepaalde lichaamskenmerken brengen bepaalde (gerelateerde) extra kosten met zich mee, die niet door het collectief gedragen worden. Waarom dan in dit geval wel?
Dat kosten niet door het collectief gedragen worden, betekent niet dat dat niet een betere oplossing zou zijn. Ik vind zeker dat mensen van welke lengte dan ook, altijd in een normale stoel moeten kunnen, dus ook die mensen van 2m10 die jij noemt. Lengte kun je immers weinig aan doen. (Ja goed, het kán wel, maar je snapt wat ik bedoel.) Die stoelen moeten niet extra kosten enkel omdat iemand wat boven het lengte gemiddelde uitstijgt.

Daarnaast doe je net alsof er gigantische verschillen in de vliegkosten zijn door het gewicht van mensen. Eerder in dit topic is al vastgesteld dat dat totale onzin is.
pi_124805345
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 19:39 schreef DonJames het volgende:

[..]

Die quote ik even voor het nageslacht :')
Zoek eerst even op wat "op de man spelen" bedoelt.

Gedaan? Begrijp je nu dan dat het niet zo'n hele slimme opmerking was?

[..]

Het is vrij duidelijk dat je mij bedoelt. Echt.
Goh, en die vieze dikke mensen moeten denken dat het niet over hen gaat?

En dat nageslacht ziet het in het licht van de geschiedenis. En die weten dan dat het paste in een periode waarin groepen zich slaafs tegen elkaar lieten opzetten. Zonder het grote patroon te zien. Bewaren dus!
pi_124805773
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 20:06 schreef Operc het volgende:

[..]

Je zegt zelf dat het je daar wel om gaat:

[..]

En in mijn post die jij quote geef ik aan dat de zware mensen daar ook niet perse iets aan kunnen doen. (Sommige wel, maar goed, daar hebben we het al over gehad.)

Nee, dat staat er gewoon niet!
quote:
Dat kosten niet door het collectief gedragen worden, betekent niet dat dat niet een betere oplossing zou zijn. Ik vind zeker dat mensen van welke lengte dan ook, altijd in een normale stoel moeten kunnen, dus ook die mensen van 2m10 die jij noemt. Lengte kun je immers weinig aan doen. (Ja goed, het kán wel, maar je snapt wat ik bedoel.) Die stoelen moeten niet extra kosten enkel omdat iemand wat boven het lengte gemiddelde uitstijgt.
Ik heb reeds betoogd dat bepaalde kenmerken bepaalde extra kosten met zich meebrengen, ga je daar nog op in? Nog een voorbeeld: de Fiat Panda van een chubby gezin is door het gewicht 5% minder zuinig dan dezelfde Fiat Panda van een slank gezin. Waarom geven we het chubby gezin geen 5% korting bij de pomp?
quote:
Daarnaast doe je net alsof er gigantische verschillen in de vliegkosten zijn door het gewicht van mensen. Eerder in dit topic is al vastgesteld dat dat totale onzin is.
Het gaat natuurlijk om het principe.

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 20:06 schreef novel het volgende:

[..]

Goh, en die vieze dikke mensen moeten denken dat het niet over hen gaat?
Ik wist niet dat jij vies en dik was, dus nee, ik heb het niet op de man gespeeld.
quote:
En dat nageslacht ziet het in het licht van de geschiedenis. En die weten dan dat het paste in een periode waarin groepen zich slaafs tegen elkaar lieten opzetten. Zonder het grote patroon te zien. Bewaren dus!
Het zal allemaal best, maar het blijft een heerlijk domme opmerking.
pi_124806180
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 20:14 schreef DonJames het volgende:
Nee, dat staat er gewoon niet!
Welles-nietes ga ik niet aan beginnen, dus jij je zin. :)
quote:
Ik heb reeds betoogd dat bepaalde kenmerken bepaalde extra kosten met zich meebrengen, ga je daar nog op in?
Ik heb al aangegeven dat het feit dat iets op dit moment op een bepaalde manier geregeld wordt, niet wil zeggen dat dat de beste manier is.
quote:
Nog een voorbeeld: de Fiat Panda van een chubby gezin is door het gewicht 5% minder zuinig dan dezelfde Fiat Panda van een slank gezin. Waarom geven we het chubby gezin geen 5% korting bij de pomp?
Omdat we dat niet zo geregeld hebben. In de toekomst hoeft dit van mij ook niet, omdat ik van mening ben dat je beter gezonde en duurzame vervoermiddelen kunt promoten dan autorijden. Benzinekorting past wat mij betreft niet in die gedachte.
pi_124806318
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 20:22 schreef Operc het volgende:
...
Ik heb al aangegeven dat het feit dat iets op dit moment op een bepaalde manier geregeld wordt, niet wil zeggen dat dat de beste manier is.
[..]
Omdat we dat niet zo geregeld hebben.
...
Fijn dat je je eigen punt binnen dezelfde post even onderuit schopt, hoef ik het niet meer te doen.
pi_124806558
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 20:24 schreef DonJames het volgende:

[..]

Fijn dat je je eigen punt binnen dezelfde post even onderuit schopt, hoef ik het niet meer te doen.
ah, ik begrijp de verwarring. Het lijkt alsof de twee punten met elkaar in tegenspraak zijn, maar dat is niet zo.

Het eerste punt gaat erover dat omdat iets op dit moment op een bepaalde manier werkt, dat niet perse de best mogelijke manier is. Je stelt daarna een vraag over waarom we iets op dit moment niet doen. Het korte antwoord is: Omdat dat nooit is afgesproken. Aan de hand van mijn eerdere opmerking zou je kunnen denken dat dat een rechtvaardiging is waarom het goed is dat we dat gezin geen korting geven. Dat zeg ik niet. Ik geef daarna een argumentatie waarom ik wel vind dat het goed is dat we dat gezin geen korting geven.

Snap je het nu beter? :)
  dinsdag 2 april 2013 @ 20:30:25 #201
179075 hugecooll
pi_124806613
Wel mooi eigenlijk. Als minder mensen tickets kopen om dat dan met terugwerkende kracht door te rekenen in de ticketprijs; het kost immers meer per persoon dan wanneer het vliegtuig vol had gezeten
pi_124806737
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 april 2013 20:30 schreef hugecooll het volgende:
Wel mooi eigenlijk. Als minder mensen tickets kopen om dat dan met terugwerkende kracht door te rekenen in de ticketprijs; het kost immers meer per persoon dan wanneer het vliegtuig vol had gezeten
Haha, ja dat klopt :P
Als je toch pas aan de balie moet betalen (dan weet je immers hoeveel jij + bagage weegt) dan kunnen ze zoiets ook invoeren ja. Dan wordt het meer "We moeten voor deze vlucht 10.000 euro hebben en die kosten gaan we verdelen naar ratio."
pi_124806924
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 20:29 schreef Operc het volgende:

[..]

ah, ik begrijp de verwarring. Het lijkt alsof de twee punten met elkaar in tegenspraak zijn, maar dat is niet zo.

Het eerste punt gaat erover dat omdat iets op dit moment op een bepaalde manier werkt, dat niet perse de best mogelijke manier is. Je stelt daarna een vraag over waarom we iets op dit moment niet doen. Het korte antwoord is: Omdat dat nooit is afgesproken. Aan de hand van mijn eerdere opmerking zou je kunnen denken dat dat een rechtvaardiging is waarom het goed is dat we dat gezin geen korting geven. Dat zeg ik niet. Ik geef daarna een argumentatie waarom ik wel vind dat het goed is dat we dat gezin geen korting geven.

Snap je het nu beter? :)
Zeker. Jij wil graag zo veel mogelijk kosten ten laste van het collectief brengen (op enkele zaken na), en ik wil het tegenovergestelde. Daar zal je je redenen voor hebben.
pi_124807095
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 20:35 schreef DonJames het volgende:

[..]

Zeker. Jij wil graag zo veel mogelijk kosten ten laste van het collectief brengen (op enkele zaken na), en ik wil het tegenovergestelde. Daar zal je je redenen voor hebben.
Top :)
pi_124807338
quote:
_O_
pi_124807756
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 20:14 schreef DonJames het volgende:

Ik wist niet dat jij vies en dik was, dus nee, ik heb het niet op de man gespeeld.
Kijk, dat is nou precies het verschilt tussen ons: ik denk niet alleen aan mezelf.

[..]
quote:
Het zal allemaal best, maar het blijft een heerlijk domme opmerking.
Ja, doe je best maar. Wanhoopspoging :D
pi_124810635
quote:
Dan snap je niet helemaal hoe het boekingssyteem van een luchtvaartmaatschappij werkt.

De reden waarom dit nieuw is is simpel. De brandstofkosten waren tot zo'n
tien jaar geleden niet zo'n probleem. Bovendien was de concurrentie een stuk minder.

Prima maatregel.
  dinsdag 2 april 2013 @ 21:38:10 #208
181126 MouzurX
Misschien?
pi_124810902
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 11:59 schreef penny-wise het volgende:
Geen 1 aprilgrap?
Die duizenden mensen die schildklierproblemen hebben....

of naja duizenden mensen die gewoon te dik zijn en die enkelen die schildklierproblemen hebben.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  woensdag 3 april 2013 @ 10:27:14 #209
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_124826036
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 april 2013 21:38 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Die duizenden mensen die schildklierproblemen hebben....

of naja duizenden mensen die gewoon te dik zijn en die enkelen die schildklierproblemen hebben.
Maakt niet uit hoeveel. Die enkelen moeten wel betalen terwijl ze er om medische redenen niks aan kunnen doen.
En als jij extra zou moeten betalen, zou jij je ook beledigd/gediscrimineerd voelen.
pi_124826476
Dikke mensen moeten gewoon overal extra voor belast worden vind ik.
Ze staan in de weg, zijn langzaam, zijn lelijk, vergen meer van moeder aarde, zorgen voor hogere zorgkosten, kosten meer energie om te vervoeren etc.
Zal ze leren zich zo vol te stouwen.
  woensdag 3 april 2013 @ 10:49:07 #211
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_124826601
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2013 10:27 schreef penny-wise het volgende:

[..]

Maakt niet uit hoeveel. Die enkelen moeten wel betalen terwijl ze er om medische redenen niks aan kunnen doen.
En als jij extra zou moeten betalen, zou jij je ook beledigd/gediscrimineerd voelen.
Wacht, dus jij vindt het eerlijk dat als 1 persoon -om welke reden dan ook- een veel grotere kostenpost is voor het bedrijf, dat alle andere klanten daarvoor mee moeten betalen?

Dus omdat jouw buurman meer afval produceert, is het eerlijk dat jouw afvalheffing omhoog gaat?
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  woensdag 3 april 2013 @ 10:50:23 #212
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_124826638
3 opties voor de airlines

Ik ben lang en zwaarder dan de gemiddelde Nederlander, maar ik vind dit een puik plan!
Thucydides
  woensdag 3 april 2013 @ 10:53:53 #213
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_124826730
quote:
13s.gif Op woensdag 3 april 2013 10:49 schreef Xtreem het volgende:

[..]

Wacht, dus jij vindt het eerlijk dat als 1 persoon -om welke reden dan ook- een veel grotere kostenpost is voor het bedrijf, dat alle andere klanten daarvoor mee moeten betalen?

Dus omdat jouw buurman meer afval produceert, is het eerlijk dat jouw afvalheffing omhoog gaat?
Ik heb het over medische redenen waar je niks aan kan doen.
Als je je hele leven vol zit te vreten dan mag je idd meer betalen.

Als het zover komt, dan zal de betreffende persoon vast wel een bewijs van de dokter kunnen overleggen bij de incheckbalie om onder de extra kosten uit te komen.
  woensdag 3 april 2013 @ 10:56:39 #214
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_124826818
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2013 10:53 schreef penny-wise het volgende:

[..]

Ik heb het over medische redenen waar je niks aan kan doen.
Als je je hele leven vol zit te vreten dan mag je idd meer betalen.

Als het zover komt, dan zal de betreffende persoon vast wel een bewijs van de dokter kunnen overleggen bij de incheckbalie om onder de extra kosten uit te komen.
Wat een onzin.

Ik ben lang door medische redenen, moet ik dan ook korting krijgen?

De KLM heeft toch niets te maken met de redenen... Het is deze enorme "oh, jij bent zielig" drang die Nederland naar de afgrond brengt...
Thucydides
  woensdag 3 april 2013 @ 11:05:54 #215
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_124827074
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2013 10:56 schreef Xtreem het volgende:

[..]

Wat een onzin.

Ik ben lang door medische redenen, moet ik dan ook korting krijgen?

De KLM heeft toch niets te maken met de redenen... Het is deze enorme "oh, jij bent zielig" drang die Nederland naar de afgrond brengt...
Tjeemig zeg, wat is dat nou voor argument.
Lang door medische redenen :|W Ben je uit de klei getrokken vroeger?

Hier in NL wordt tenminste rekening gehouden met gehandicapten/zieken.
Heeft niks met jouw laatste opmerking te maken.

Wacht maar tot je zelf iets overkomt, dan wil ik je wel eens horen... :W
pi_124828975
Het wil maar niet doordringen dat je dit los moet kunnen zien van het 'zielig' zijn van mensen met overgewicht. Mensen die lang zijn moeten ook al meer betalen omdat ze stoelen met meer beenruimte nodig hebben, bijvoorbeeld.

DS4's idee van x aantal kilo's plus bagage p.p. zijn vrij, daarboven moet je bijbetalen, klinkt mij uitstekend in de oren. Meteen doen. En dat zeg ik, met mijn 1.80, schommelend - afhankelijk van het seizoen - tussen de 95 en 110 kilo.

Ik zie hier de usual suspects alweer pagina's lang mekkeren over "jamaar ziiiieeeeeligggg, psychische problemen, schildklierafwijkingen, erfelijk belast" en meer van dat moois. So? Zeker het medische deel is maar een klein deel van de problemen. Bij het grootste deel van de te zware mensen gaat het om te veel eten en/of te weinig bewegen. Ben van huis uit breed geschouderd en zie er dan ook het best uit als ik rond de 80 tot 85 kilo weeg. Toch ben ik zwaarder. Waarom? Omdat ik ontzettend houd van lekker eten en drinken en dat dan ook te veel doe. Mijn keuze, mijn verantwoordelijkheid. Mijn vriendin is een ontzettende health freak, vegetarisch, is yogalerares enzovoort en weegt 55 kilo. Die zal dus minder betalen voor een ticket. En zo compenseert dat weer met mijn meerkosten. Oh kut, nu discrimineer ik de single dikkerds.... :+ Of - als we DS4's systeem toepassen - de dunnerds. Want als we pakweg 100 kilo aanhouden, komt mijn meisje daar nooit aan, zelfs met bagage. Op de heenreis dan he... terug zitten de koffers weer vol ;)

Feit is, je kunt dit allemaal terugbrengen naar kosten per kilo en die kun je één op één omzetten naar je passagiers. Daar hoeft helemaal geen sociale component in te zitten. Iemand die te lang of te zwaar is, betaalt meer. Logisch, want hij kost ook meer. Punt.
pi_124830284
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2013 12:03 schreef IntensiveGary het volgende:

Feit is, je kunt dit allemaal terugbrengen naar kosten per kilo en die kun je één op één omzetten naar je passagiers. Daar hoeft helemaal geen sociale component in te zitten. Iemand die te lang of te zwaar is, betaalt meer. Logisch, want hij kost ook meer. Punt.
Dit.
  woensdag 3 april 2013 @ 13:10:50 #218
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_124831337
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2013 12:03 schreef IntensiveGary het volgende:
Het wil maar niet doordringen dat je dit los moet kunnen zien van het 'zielig' zijn van mensen met overgewicht. Mensen die lang zijn moeten ook al meer betalen omdat ze stoelen met meer beenruimte nodig hebben, bijvoorbeeld.
Als je lang bent is het je vrije keus om meer te betalen voor een betere stoel, word je niet toe tot verplicht..

[ Bericht 0% gewijzigd door penny-wise op 03-04-2013 13:30:46 ]
pi_124832683
quote:
1s.gif Op woensdag 3 april 2013 13:10 schreef penny-wise het volgende:

[..]

Als je lang bent is het je vrije keus om meer te betalen voor een betere stoel, word je niet toe tot verplicht..
Er wordt je geen pistool op je hoofd gezet, nee. Maar als je langer bent dan pakweg 1.90 is het écht niet te doen om een standaard plek te nemen. Zeker op een lange vlucht niet. Daar heb ik het met mijn 1.80 al moeilijk.

Maar om even terug te komen op gewicht; nogmaals DS4's idee: x aantal kilo's mens en bagage zijn vrij. Daarboven betaal je bij. Ik zie het probleem niet. Ook op sociaal vlak niet. Als je te zwaar bent is dat echt geen probleem. Je bent alleen iets duurder in 't vervoer.
  woensdag 3 april 2013 @ 13:46:26 #220
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_124832806
quote:
0s.gif Op woensdag 3 april 2013 13:43 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Er wordt je geen pistool op je hoofd gezet, nee. Maar als je langer bent dan pakweg 1.90 is het écht niet te doen om een standaard plek te nemen. Zeker op een lange vlucht niet. Daar heb ik het met mijn 1.80 al moeilijk.

Maar om even terug te komen op gewicht; nogmaals DS4's idee: x aantal kilo's mens en bagage zijn vrij. Daarboven betaal je bij. Ik zie het probleem niet. Ook op sociaal vlak niet. Als je te zwaar bent is dat echt geen probleem. Je bent alleen iets duurder in 't vervoer.
Mwoah, ben zelf ook 1.90 en voor een vlucht van hooguit 3 uur is het wel vol te houden. Ga je naar de VS oid, dan zijn de zitplaatsen sowieso ruimer.

Maar toch stoot je bepaalde mensen tegen het hoofd met die regel over extra gewicht helaas..
pi_124833237
quote:
1s.gif Op woensdag 3 april 2013 13:46 schreef penny-wise het volgende:

[..]

Mwoah, ben zelf ook 1.90 en voor een vlucht van hooguit 3 uur is het wel vol te houden. Ga je naar de VS oid, dan zijn de zitplaatsen sowieso ruimer.

Maar toch stoot je bepaalde mensen tegen het hoofd met die regel over extra gewicht helaas..
Dat is - wat mij betreft dan - het probleem van hen die zich gekwetst voelen. Vervoer kost een x-bedrag per kilo en dat kun je één op éen doorberekenen. Dat is niet persoonlijk, maar puur zakelijk. Als je gewicht een gevoelig onderwerp voor je is, dan moet je er iets aan doen. Niet afwentelen op anderen. Ik zit er in ieder geval niet mee als mijn ticket een paar tientjes duurder is. Zal er niet minder om van mijn biefstukje genieten ;-)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')