ow... was dit het huizenmarkt topic..quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:14 schreef Sjabba het volgende:
Gaat het nu echt niet meer over de NL huizenmarkt?!?
Ja leuk maar dat is een sector waarbij men gewoon niets geeft om personeel en het verloop zo hoog is dat het de werkgevers niets geven om opleidingen.quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:16 schreef Sjabba het volgende:
Was bedoelt voor HD9 en zijn TT.
Dat werk onder je niveau soms lastig is kan ik begrijpen, maar werkgevers staan wel open voor mensen die willen en overgekwalificeerd personeel heeft ook voordelen. Ik spreek uit ervaring dat ik na 1 week de hele schoonmaakploeg mog leiden, chauffeur mocht zijn en 3 weken later objectleider mocht zijn. Puur alleen omdat ik de enige was die echt nederlands sprak...
Dan kies je toch een sector waar men er niet om geeft, dat bedoel ik met kieskeurig zijn.quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja leuk maar dat is een sector waarbij men gewoon niets geeft om personeel en het verloop zo hoog is dat het de werkgevers niets geven om opleidingen.
Maar als het om bv mbo banen met een inwerkperiode gaat, willen de meeste werkgevers echt niet overgekwalificeerd persooneel hebben. Vaak heeft het 2 redenen waarom niet, 1 is dus idd dat de hoog opgeleid de uitdaging mist en als de kans zich vooroet deze snel weg is, en 2 dat je soms slimmer als je baas dan bent en na een korte periode al een concurrentie voor hem kan vormen omdat je groen binnen komt en vaak beter ziet wat er allemaal mis gaat in de organisatie.
Maar als je dus eerst 1.5 * modaal verdient moet je dus meteen maar terug gaan naar het minmumloon. Waarbij je als ik het goed heb je ook nog eens jezelf in de vingers snijdt als je dan wederom werkeloos raakt omdat je WW berekent wordt op je laatst verdiende loon.quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:31 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Dan kies je toch een sector waar men er niet om geeft, dat bedoel ik met kieskeurig zijn.
Ach met vier jaar is er helemaal geen WW meer , met geluk is er nog wat bijstandquote:Op donderdag 21 maart 2013 11:35 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar als je dus eerst 1.5 * modaal verdient moet je dus meteen maar terug gaan naar het minmumloon. Waarbij je als ik het goed heb je ook nog eens jezelf in de vingers snijdt als je dan wederom werkeloos raakt omdat je WW berekent wordt op je laatst verdiende loon.
http://fd.nl/economie-pol(...)gen-dalen-8-in-prijsquote:Bestaande koopwoningen waren in februari 8,3% goedkoper dan in februari 2012. Dat maakte het CBS donderdag bekend. Het CBS houdt samen met het Kadaster een index voor de huizenprijzen bij.
In januari was de daling nog groter. Toen daalden de prijzen 9,6% in vergelijking met een jaar eerder.
Het is een andere discussie maar je zal wat moeten... Die WW is ook een draak omdat het mensen ervan weerhoud iets te doen. Voor de rest ga ik er niet op in omdat het hier niet thuis hoort.quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:35 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar als je dus eerst 1.5 * modaal verdient moet je dus meteen maar terug gaan naar het minmumloon. Waarbij je als ik het goed heb je ook nog eens jezelf in de vingers snijdt als je dan wederom werkeloos raakt omdat je WW berekent wordt op je laatst verdiende loon.
Werden ze echt goedkoper of zijn er meer goedkopere woningen verkocht?quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:41 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
http://fd.nl/economie-pol(...)gen-dalen-8-in-prijs
Allebei denk ik. Op papier zijn de niet verkochte woningen ook goedkoper. Er is niemand die nu nog de top prijzen uit 2007 wil betalen, iedere koper wilt een flinke korting hebben. +/- 20% want dat wordt op tv verteld.quote:Op donderdag 21 maart 2013 11:51 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Werden ze echt goedkoper of zijn er meer goedkopere woningen verkocht?
Ik wil zoveel.quote:Op donderdag 21 maart 2013 12:14 schreef NeeOfTochJA het volgende:
koper wilt een flinke korting hebben. +/- 20% want dat wordt op tv verteld.
Hoe kan nou iets niet verkochts goedkoper zijn, het is in eerste instantie niet verkocht. Lager geprijsd bedoel je, maarja lager tov wat?quote:Op donderdag 21 maart 2013 12:14 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Allebei denk ik. Op papier zijn de niet verkochte woningen ook goedkoper. Er is niemand die nu nog de top prijzen uit 2007 wil betalen, iedere koper wilt een flinke korting hebben. +/- 20% want dat wordt op tv verteld.
Sommige dure wisselen ook wel van eigenaar, maar als daarop 30% theoretische vermindering zit , dan kun je volgens deze logica zelfs redeneren dat juist de goedkopere huizen nog minder dalen dan die 8.6%.quote:Op donderdag 21 maart 2013 12:23 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Hoe kan nou iets niet verkochts goedkoper zijn, het is in eerste instantie niet verkocht. Lager geprijsd bedoel je, maarja lager tov wat?
Uiteraard willen kopers korting, niets nieuws. Ik zie ook heus wel een dalende trend maar 8,6% tov vorig jaar niet, dat is m.i. te wijten aan het feit dat alleen goedkope woningen nog van eigenaar verwisselen en de duurdere alleen maar aangeboden worden.
Lager tov voor de crisis. Maar als je niet hoeft te verkopen is er niet veel aan de hand.quote:Op donderdag 21 maart 2013 12:23 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Hoe kan nou iets niet verkochts goedkoper zijn, het is in eerste instantie niet verkocht. Lager geprijsd bedoel je, maarja lager tov wat?
Dat zou zomaar kunnen.quote:Op donderdag 21 maart 2013 12:27 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Sommige dure wisselen ook wel van eigenaar, maar als daarop 30% theoretische vermindering zit , dan kun je volgens deze logica zelfs redeneren dat juist de goedkopere huizen nog minder dalen dan die 8.6%.
30% is ook redelijk en acceptabel tegenwoordigquote:Op donderdag 21 maart 2013 12:14 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Er is niemand die nu nog de top prijzen uit 2007 wil betalen, iedere koper wilt een flinke korting hebben. +/- 20% want dat wordt op tv verteld.
Je lult weer eens, vaak wordt er verkocht met een vanaf prijs als er snel verkocht moet worden. Dan hoef je niet te zoeken naar de ondergrens, die wordt meteen aangegeven. Als er dan na een afgesprokne periode meer aandacht is doet iedereen een bod van minimaal dat bedrag.quote:Op donderdag 21 maart 2013 12:37 schreef HD9 het volgende:
[..]
30% is ook redelijk en acceptabel tegenwoordig
Je kunt het altijd proberen om 30% eronder te bieden, als mensen snel geld nodig hebben en het huis is afbetaald zou je zomaar een deal kunnen hebben. Niet geschoten is altijd mis.quote:Op donderdag 21 maart 2013 12:37 schreef HD9 het volgende:
[..]
30% is ook redelijk en acceptabel tegenwoordig
Denk je dan echt serieus dat ze het dan niet zelf al 20% lager hadden geprijsd in de huidige markt?quote:Op donderdag 21 maart 2013 12:49 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
Je kunt het altijd proberen om 30% eronder te bieden, als mensen snel geld nodig hebben en het huis is afbetaald zou je zomaar een deal kunnen hebben. Niet geschoten is altijd mis.
komen toch moskeen overal ??quote:Op donderdag 21 maart 2013 13:03 schreef PierreBetfair het volgende:
Het wordt tijd dat China en Korea hier binnenvallen. Alle vinexhutten plat, en mooie tempels er voor in de plaats.
Deleveriging.quote:ING: Meer tussentijds afgelost op hypotheek
Volgens ING is er in de eerste twee maanden 50% meer extra afgelost. De trend van het laatste kwartaal van 2012 zet daarmee door.
Dat zegt ING Bank. Nu de huizenprijzen blijven dalen, lossen huizenbezitters meer af op hun hypotheek. ING, één van de grootse hypoteekverstrekkers van Nederland, telde de eerste 2 maanden van dit jaar 50 procent meer gedeeltelijke aflossingen dan in dezelfde periode vorig jaar.
''De in het vorige kwartaal ingezette trend met tussentijds aflossen zet zich duidelijk voort dit jaar'', zei Dennis Noordervliet, directeur marketing hypotheken bij ING, donderdag. Volgens hem zet bijna een kwart van de woningbezitters maandelijks geld opzij om op termijn af te kunnen lossen. ,,Zij doen dit omdat ze zo weinig mogelijk schulden willen hebben of geen restschuld willen overhouden'', aldus Noordervliet.
Verschuiving tussen spaarsaldi en hypotheken. Gooi de spaarrente nog maar wat verder omlaag voor meer 'deleveraging'quote:
Klopt, ik denk dat het overgrote deel is afgelost door mensen die een aanzienlijk spaarsaldo hebben/hadden. Met een lage rente, onzekerheid over de HRA en dalende huizenprijzen e.d. loont het velen niet meer.quote:Op donderdag 21 maart 2013 15:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Verschuiving tussen spaarsaldi en hypotheken. Gooi de spaarrente nog maar wat verder omlaag voor meer 'deleveraging'
Dit toont nou exact de onzinnigheid van een discussie over de 'hoogte' van hypotheekschulden aan
Netto exposure blijft exact hetzelfde echterquote:Op donderdag 21 maart 2013 16:02 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Klopt, ik denk dat het overgrote deel is afgelost door mensen die een aanzienlijk spaarsaldo hebben/hadden. Met een lage rente, onzekerheid over de HRA en dalende huizenprijzen e.d. loont het velen niet meer.
Maar ook dit is deleveriging, de bankbalansen krimpen. Zij het op een goede manier.
Ik heb nog nooit cijfers gezien hoe de totale poet verdeeld is over categorienquote:Op donderdag 21 maart 2013 16:06 schreef piepeloi55 het volgende:
Wel vraag ik me af hoe groot de groep is die tegenover een (aflossingsvrije) hypotheek (die onder water staat) een aanzienlijk bedrag aan spaargeld heeft. Misschien heeft iemand daar cijfers over?
Op het moment zijnde wel, maar het risicogehalte (vooral bij slechtere economische omstandigheden(werkloosheid)/dalende huizenprijzen e.d.) en de omvang van de bankbalans veranderd weldegelijk. Dat spaargeld kan immers ook voor andere zaken gebruikt worden in de toekomst.quote:Op donderdag 21 maart 2013 16:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Netto exposure blijft exact hetzelfde echter
Er verandert niks voor de bank, nog voor de lener.
Da's waar, spaargeld kun je weghalen, je hypotheek weer ophogen is lastiger.quote:Op donderdag 21 maart 2013 16:10 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Op het moment zijnde wel, maar het risicogehalte (vooral bij slechtere economische omstandigheden(werkloosheid)/dalende huizenprijzen e.d.) en de omvang van de bankbalans veranderd weldegelijk. Dat spaargeld kan immers ook voor andere zaken gebruikt worden in de toekomst.
Maar grosso modo heb je gelijk natuurlijk, vandaar dat ik ook zeg op een goede manier.
Uit hetzelfde ING-artikel:quote:Op donderdag 21 maart 2013 16:06 schreef piepeloi55 het volgende:
Wel vraag ik me af hoe groot de groep is die tegenover een (aflossingsvrije) hypotheek (die onder water staat) een aanzienlijk bedrag aan spaargeld heeft. Misschien heeft iemand daar cijfers over?
(Wat een stuk meer is dan ik verwacht had)quote:ING stelt dat vrijwel alle woningbezitters vermogen opbouwen. Ruim 80 procent doet dat door te sparen, de rest door middel van een verzekering of door te beleggen.
Nou, het schopt hier wellicht wat hardnekkige aanname's omver, maar het ligt wel hoger dan ik zelf zou schatten (60 a 70%)quote:
Het ontbreken van cijfers, ik heb ze ook nooit kunnen vinden in ieder geval, is het probleem om dit gegeven objectief te kunnen beoordelen. Een grote spaarpot is natuurlijk leuk, maar zegt niets over de verhouding tot de hypotheken. Het kan immers ongelijk verdeelt zijn.quote:Op donderdag 21 maart 2013 16:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik heb nog nooit cijfers gezien hoe de totale poet verdeeld is over categorien
Ik ken wel een paar praktijkvoorbeelden uit jaren '00, maar die hoefden geen duppie te lenen, maar verhuisden zelfs expres om zich maar weer met een hypotheek te kunnen volzuigen om die centen vervolgens op alternatieve wijze te investeren (lees: fiscaal aftrekbaar lenen, fiscaal onbelast investeren). Dat zal niet de meerderheid in aantallen zijn, maar wel in bedragen.
In zijn algemeenheid mag je denk ik wel veronderstellen dat degenen die onderwater staan veelal jonge mensen zijn, die recentelijk gekocht hebben, en dat dat nou niet de spaargeneratie is, maar de kopuh-kopuh-kopuh-ik-wil-het-allemaal-en-wel-nu.
Mijn wereldbeeld, wat doe je?quote:Op donderdag 21 maart 2013 16:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nou, het schopt hier wellicht wat hardnekkige aanname's omver, maar het ligt wel hoger dan ik zelf zou schatten (60 a 70%)
quote:vr 15 mrt 2013, 10:04 | 14 reacties
Steeds minder hoge hypotheek te krijgen
AMSTERDAM -
Sinds 2009 is de maximale hoogte waarvoor u een hypotheek kunt krijgen elk jaar gedaald.
Ook in 2013 zal dit bedrag voor alle inkomens flink dalen, blijkt uit berekeningen van De Nederlandsche Bank (DNB).
DNB baseert zich in deze publicatie in haar jaarverslag op cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en de Nationale Hypotheek Garantie (NHG).
Iemand met een bruto inkomen van 30.000 euro per jaar kan volgens de cijfers van DNB dit jaar ongeveer 140.000 euro lenen. In 2008 was dit nog ruim 150.000 euro. Vooral bij hoge inkomens verschilt de hoogte van de maximale hypotheek sterk. In 2008 kon je op basis van een inkomen van 80.000 euro 5 ton lenen, nu is dat nog maar 420.000 euro.
Gewoon eerst sparen voor je een huis koopt, moest vroeger ook.quote:Op donderdag 21 maart 2013 18:34 schreef michaelmoore het volgende:
http://www.telegraaf.nl/o(...)ek_te_krijgen__.html
http://fd.nl/economie-pol(...)gen-dalen-8-in-prijsquote:Bestaande koopwoningen waren in februari 8,3% goedkoper dan in februari 2012. Dat maakte het CBS donderdag bekend. Het CBS houdt samen met het Kadaster een index voor de huizenprijzen bij.
In januari was de daling nog groter. Toen daalden de prijzen 9,6% in vergelijking met een jaar eerder.
De prijzen van bestaande koopwoningen waren in februari te vergelijken met het niveau van medio 2003. In augustus 2008 piekten de prijzen van bestaande koopwoningen. In vergelijking met dat moment is de prijsdaling ruim 18%.
De prijzen dalen minder hard. Je koopt dus steeds minder huis voor je inkomen. Dat heeft toch ook wel nadelen.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 01:53 schreef Sparqq het volgende:
[..]
http://fd.nl/economie-pol(...)gen-dalen-8-in-prijs
De prijzen dalen ook, dus het is niet erg dat je een minder hoge hypotheek krijgt, het grote voordeel is dat je een lagere schuld aangaat.
Voor een groot deel zal dat om die laatste categorie gaan.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 08:08 schreef Sjabba het volgende:
Zo 80% van de hypotheeknemer bouwt vermogen op. Mooi cijfer. Die 20% baart me eerlijk gezegd wel zorgen. Betekent dat die niets opbouwen? Of zijn dat mensen met een reststukje van enkele 10.000en euro's.
Dat voel je aan je grote teen?quote:Op vrijdag 22 maart 2013 08:11 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Voor een groot deel zal dat om die laatste categorie gaan.
maar een steeds groter deel van de ouderen wil de centen hebben om een deel aan de kinderen te geven, een extra hypotheek nemen dat gaat te ver, maar verkopen, ja dat wil men welquote:Op vrijdag 22 maart 2013 08:25 schreef Sjabba het volgende:
Ik denk ook wel dat een groot gedeelte op hun ouwe dag geen moeite doet om die laatste 40.000 af te lossen als het huis meer dan 2 ton waard is. Voor die paar tientjes per maand.
Maar jammer dat dit niet expliciet neer is gezet.
Hoelang en hoe vaak zijn er compleet aflossingsvrije hypotheken verstrekt voor de aankoop van woningen?quote:Op vrijdag 22 maart 2013 08:15 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat voel je aan je grote teen?
Zonder concrete cijfers kunnen we daar toch geen uitspraak over doen.
Je claimt dit driemaal per week maar onderbouwt het nooit concreet. Zou je dat toch eens willen proberen voor ons?quote:Op vrijdag 22 maart 2013 09:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar een steeds groter deel van de ouderen wil de centen hebben om een deel aan de kinderen te geven, een extra hypotheek nemen dat gaat te ver, maar verkopen, ja dat wil men wel
En dan de laatste tien jaar in een vrije sector flat of naar Spanje
Dat weten we dus niet, als we xeno&co moesten geloven was het in 100% van de gevallen, maar vooral bij de rijkeren met dus dure huizen die de belastingontwijking willen maximaliseren zullen er heus wel wat 100% aflossingsvrije hypotheek constructies opgetuigd zijn.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 10:01 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Hoelang en hoe vaak zijn er compleet aflossingsvrije hypotheken verstrekt voor de aankoop van woningen?
Wanneer iemand met NHG wou kopen was dat in elk geval al niet mogelijk.
Uit dit verhaal van jou haal ik nog niet echt een reden om aan te nemen dat dit daadwerkelijk om zulke grote aantallen gaat. Daarnaast is het wel vrij logisch dat het om vrij grote aantallen gaat bij afgeloste woningen waar een verbouwing oid aflossingsvrij wordt gefinancierd.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 10:13 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat weten we dus niet, als we xeno&co moesten geloven was het in 100% van de gevallen, maar vooral bij de rijkeren met dus dure huizen die de belastingontwijking willen maximaliseren zullen er heus wel wat 100% aflossingsvrije hypotheek constructies opgetuigd zijn.
Heeft NHG trouwens altijd de regel gehad dat maar maximaal 50% aflossingsvrij mocht zijn? Want die NHG regels vooral over de hoogte is nog wel eens veranderd.
Ach ja volgens xeno&co ben ik een rijke en heb toch echt geen 100% aflossingvrij. Dat gedeelte met 100% aflossing vrij heeft al huizen van 5t en/of meer en dat zijn er echt niet zo heel erg veel. Idd zijn gevalletjes van verbouwen dan wel aflossingvrij. Maar de tendens hier is toch wel heel veel dat iedereen met aflossing vrij eindigt met een schuld ???quote:Op vrijdag 22 maart 2013 10:16 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Uit dit verhaal van jou haal ik nog niet echt een reden om aan te nemen dat dit daadwerkelijk om zulke grote aantallen gaat. Daarnaast is het wel vrij logisch dat het om vrij grote aantallen gaat bij afgeloste woningen waar een verbouwing oid aflossingsvrij wordt gefinancierd.
Bij aflossingvrij blijft er inderdaad een schuld over. Dat hoeft echter geen enkel probleem te zijn wanneer het onderpand maar hoog genoeg is. Kan je desnoods de hypotheek gewoon verlengen.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 10:21 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Ach ja volgens xeno&co ben ik een rijke en heb toch echt geen 100% aflossingvrij. Dat gedeelte met 100% aflossing vrij heeft al huizen van 5t en/of meer en dat zijn er echt niet zo heel erg veel. Idd zijn gevalletjes van verbouwen dan wel aflossingvrij. Maar de tendens hier is toch wel heel veel dat iedereen met aflossing vrij eindigt met een schuld ???
Klopt, ik ben ook naar volledig aflossen (sparen in dit geval) overgestapt onlangs. En dat met de intentie om jaarlijks extra in te leggen en of af te lossen.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 10:29 schreef Sjabba het volgende:
Er is nog nooit zoveel afgelost als momenteel gebeurt. Ik zou er dus niet al teveel over stressen.
Dat het aflossingsvrij is wil natuurlijk niet zeggen dat er niet wordt afgelost. Dat betekent alleen maar dat het niet hoeft.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 10:29 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Bij aflossingvrij blijft er inderdaad een schuld over. Dat hoeft echter geen enkel probleem te zijn wanneer het onderpand maar hoog genoeg is. Kan je desnoods de hypotheek gewoon verlengen.
Ik twijfel, ik heb wel eens extra afgelost/ingelegd om de maandlasten wat omloog te krijgen maar ik verwacht inflatie en dan stellen die maandlasten toch niet zo veel voor. Aan de andere kant is sparen dan ook geen optie.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 10:31 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Klopt, ik ben ook naar volledig aflossen (sparen in dit geval) overgestapt onlangs. En dat met de intentie om jaarlijks extra in te leggen en of af te lossen.
Het jammere van dat extra aflossen is dat als je 10k aflost je dat amper merkt in je maandelijkse rente lasten. Dan moet je toch al met serieuzere bedragen gaan aflossen. Helaas hebben we die eigenlijk niet anders waren we die hypotheek niet nodig.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 10:33 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Ik twijfel, ik heb wel eens extra afgelost/ingelegd om de maandlasten wat omloog te krijgen maar ik verwacht inflatie en dan stellen die maandlasten toch niet zo veel voor. Aan de andere kant is sparen dan ook geen optie.
Ik spendeer het dus maar gewoon en investeer in het huis af en toe...
is wat ik hoor om me heen, bij leeftijdsgenoten, anders moet je eens meegaan naar die 40 jarige huwelijken in mijn kennissenkringquote:Op vrijdag 22 maart 2013 10:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je claimt dit driemaal per week maar onderbouwt het nooit concreet. Zou je dat toch eens willen proberen voor ons?
Je merkt het wel, maar omdat je de rente per maand betaald lijkt relatief gezien weinig maar bereken maar eens over 30 jaar hoeveel je minder rente hebt betaald.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 10:36 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Het jammere van dat extra aflossen is dat als je 10k aflost je dat amper merkt in je maandelijkse rente lasten. Dan moet je toch al met serieuzere bedragen gaan aflossen. Helaas hebben we die eigenlijk niet anders waren we die hypotheek niet nodig.
Ach het kost me niet zoveel extra per maand en wat bijstorten in het spaardeel (of aflossen inderdaad) levert aanzienlijk meer op dan de spaarrente momenteelquote:Op vrijdag 22 maart 2013 10:33 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Ik twijfel, ik heb wel eens extra afgelost/ingelegd om de maandlasten wat omloog te krijgen maar ik verwacht inflatie en dan stellen die maandlasten toch niet zo veel voor. Aan de andere kant is sparen dan ook geen optie.
Ik spendeer het dus maar gewoon en investeer in het huis af en toe...
Boterzacht lulverhaaltje dus? Je roept zoveel maar je weet het nooit cijfermatig te onderbouwen en dat maakt je niet bepaald geloofwaardiger.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 10:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
is wat ik hoor om me heen, bij leeftijdsgenoten, anders moet je eens meegaan naar die 40 jarige huwelijken in mijn kennissenkring
Klopt maar 10.000 op je spaarrekening voor 2% of 10.000 in je spaarhypotheek voor 5% scheelt nogal.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 10:36 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Het jammere van dat extra aflossen is dat als je 10k aflost je dat amper merkt in je maandelijkse rente lasten. Dan moet je toch al met serieuzere bedragen gaan aflossen. Helaas hebben we die eigenlijk niet anders waren we die hypotheek niet nodig.
Dus je kenniskring roept het al jaren maar ondertussen vertrekt er niemand ?!?quote:Op vrijdag 22 maart 2013 10:37 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
is wat ik hoor om me heen, bij leeftijdsgenoten, anders moet je eens meegaan naar die 40 jarige huwelijken in mijn kennissenkring
jawel zijn er mee bezigquote:Op vrijdag 22 maart 2013 10:43 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Dus je kenniskring roept het al jaren maar ondertussen vertrekt er niemand ?!?
En als je een beetje gespaard hebt gaat van die 2% ook nog eens 1.2% rendementsheffing vanaf waardoor je netto maar 0.8% rente op je spaargeld hebt.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 10:42 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Klopt maar 10.000 op je spaarrekening voor 2% of 10.000 in je spaarhypotheek voor 5% scheelt nogal.
Precies, maar toch twijfel ik. Als straks door inflatie de boel verdampt als sneeuw voor de zon is het zonde. Dna kan m.i. beter je woning moderniseren en goed in je spullen zitten.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 10:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En als je een beetje gespaard hebt gaat van die 2% ook nog eens 1.2% rendementsheffing vanaf waardoor je netto maar 0.8% rente op je spaargeld hebt.
Waar moet die hyperflatie vandaan komen volgens jou?quote:Op vrijdag 22 maart 2013 11:00 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Precies, maar toch twijfel ik. Als straks door inflatie de boel verdampt als sneeuw voor de zon is het zonde. Dna kan m.i. beter je woning moderniseren en goed in je spullen zitten.
Enige oplossing van de huidige crisis is loonsverhoging/ vergroten van de koopkracht.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 11:07 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Waar moet die hyperflatie vandaan komen volgens jou?Gaan we de geldpersen aanzetten?
quote:vr 22 mrt 2013, 08:22 | 32 reacties
Oudere spekt de vakantiebranche
RIJSWIJK -
Ouderen worden steeds belangrijker voor de toerismebranche. Mensen boven de 50 gaan vaker op vakantie en geven meer uit als zij op reis gaan.
Inmiddels komt 20 procent van al het geld dat verdiend wordt in die sector uit de portemonnee van mensen ouder dan 65 jaar, zo blijkt uit cijfers van Eurostat, de database van de Europese Unie. En ook mensen tussen de 50 en 65 doen een goede duit in het zakje, aldus het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC).
Volgens een woordvoerster van het NBTC zijn senioren „een interessante doelgroep voor toerisme. Dit zijn de mensen die tijd en veelal ook geld hebben, en dat graag uitgeven aan vakanties.” De 65-plussers zijn tussen 2006 en 2011 liefst 33 procent meer uit gaan geven als zij erop uitgingen, maakten 29 procent meer dagtripjes en gingen 23 procent vaker op vakantie, aldus Eurostat. Bovendien gaan de ouderen langer op vakantie en geven ze jaarlijks per persoon 1265 euro uit aan langere vakanties.
De groep tussen de 50 en 64 gaat ook steeds vaker op vakantie en geeft meer uit, zo blijkt uit een onderzoek van NBTC-NIPO. „De groei is zelfs nog iets sterker dan bij de 65-plussers”, aldus de woordvoerster. „Bovendien is deze groep veelal vitaler dan 65-plussers en ook groter in aantal.”
De NBTC richt zich qua marketing overigens niet speciaal op ouderen. Dat komt doordat er bij de marketing wordt gekeken naar de vakantiewensen van mensen en niet naar leeftijden. Anderzijds hebben de ouderen wel duidelijke wensen voor hun reizen, waar bedrijven zich op kunnen richten. Zo zoeken ze vaak 'passief vermaak' en nostalgie.
Nobelprijswinnaar, we hebben er weer één.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 11:08 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Enige oplossing van de huidige crisis is loonsverhoging/ vergroten van de koopkracht.
Vroeg of laat, zal wel laat zijn, tegen het te-laat aan...
Dit gaat over vakanties....quote:Op vrijdag 22 maart 2013 11:15 schreef michaelmoore het volgende:
Weg de vrijheid tegemoet, maar dat kost wel geld en dat zit in het huis
http://www.telegraaf.nl/r(...)kantiebranche__.html
[..]
Wat bedoel je nou? Ik geef antwoord op een vraag?quote:Op vrijdag 22 maart 2013 11:17 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Nobelprijswinnaar, we hebben er weer één.
Nee, je lult er langs af... Voor hyperflatie zijn bepaalde ingrediënten nodig, waar zie jij die?quote:Op vrijdag 22 maart 2013 11:20 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Wat bedoel je nou? Ik geef antwoord op een vraag?
ja en daar heb je geld voor nodig en dat zit in t huisquote:
Dat doe ik niet, ik geef aan dat de enige uitweg een toename van koopkracht is. Hoe deze tot stand komt weet ik niet en wanener ook niet. Maar ik geloof wel dat hij er gaat komen.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 11:23 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Nee, je lult er langs af... Voor hyperflatie zijn bepaalde ingrediënten nodig, waar zie jij die?
quote:Op vrijdag 22 maart 2013 11:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja en daar heb je geld voor nodig en dat zit in t huis
cruises en zo kosten veel geld hoor
dan maar de laatste tien jaar op een klein huurflatje of een huisje in spanje
Dan is het vraag hoeveel mensen een kortlopende hypotheekrentes hebben en hierdoor dan in de problemen gaan komen want bij een inflatie van 5 tot 6% horen natuurlijk ook hyoptheek rentes van rond de 8%quote:Op vrijdag 22 maart 2013 11:27 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Dat doe ik niet, ik geef aan dat de enige uitweg een toename van koopkracht is. Hoe deze tot stand komt weet ik niet en wanener ook niet. Maar ik geloof wel dat hij er gaat komen.
Op het moment dat de koopkracht toeneemt volgt vanzelf inflatie. Hyperinflatie heb ik niet genoemd, dat heb je zelf genoemd. Een inflatie van 5 a 6 % per jaar zie ik niet als onmogelijk.
Je begrijpt toch wel dat we momenteel in een hele nieuwe situatie zitten?
quote:Op vrijdag 22 maart 2013 11:27 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Dat doe ik niet, ik geef aan dat de enige uitweg een toename van koopkracht is. Hoe deze tot stand komt weet ik niet en wanener ook niet. Maar ik geloof wel dat hij er gaat komen.
Op het moment dat de koopkracht toeneemt volgt vanzelf inflatie. Hyperinflatie heb ik niet genoemd, dat heb je zelf genoemd. Een inflatie van 5 a 6 % per jaar zie ik niet als onmogelijk.
quote:Op vrijdag 22 maart 2013 11:00 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Precies, maar toch twijfel ik. Als straks door inflatie de boel verdampt als sneeuw voor de zon is het zonde. Dna kan m.i. beter je woning moderniseren en goed in je spullen zitten.
Ach (bank)spaarhypotheek. Rente bedrag gaat omhoog, inleg in het spaargedeelte gaat naar beneden betaal je beetje meer. Niks om je druk over te maken.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 11:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan is het vraag hoeveel mensen een kortlopende hypotheekrentes hebben en hierdoor dan in de problemen gaan komen want bij een inflatie van 5 tot 6% horen natuurlijk ook hyoptheek rentes van rond de 8%
Juist ja, dank je voor het aantonen!quote:
Als je nu niet voor je hele looptijd of minimaal 20 jaar vast zet ben je in mijn ogen ook zwaar aan het gokken.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 11:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan is het vraag hoeveel mensen een kortlopende hypotheekrentes hebben en hierdoor dan in de problemen gaan komen want bij een inflatie van 5 tot 6% horen natuurlijk ook hyoptheek rentes van rond de 8%
Bij een bankspaarhypotheek wel, maar hoe zit het met de aflossingsvrije hypotheek gedeeltes met kortlopende rentetermijnen want daar zitten dan natuurlijk de pijnpunten bij een stijgende rente.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 11:32 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Ach (bank)spaarhypotheek. Rente bedrag gaat omhoog, inleg in het spaargedeelte gaat naar beneden betaal je beetje meer. Niks om je druk over te maken.
Het zogenaande rente dempende effect.
Die mensen hebben tot 1 april om hem om te zetten ;-)quote:Op vrijdag 22 maart 2013 11:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Bij een bankspaarhypotheek wel, maar hoe zit het met de aflossingsvrije hypotheek gedeeltes met kortlopende rentetermijnen want daar zitten dan natuurlijk de pijnpunten bij een stijgende rente.
Maw: je maakt een drama van iets kleins waar geen enkele aanwijzing voor is dat het in de nabije toekomst gaat gebeuren. Nobelprijsmateriaal!quote:
Ik maak helemaal geen drama, ik geef aan dat ik twijfel of ik geld moet steken in mijn spaardeel of dat ik er iets anders mee moet doen.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 11:53 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Maw: je maakt een drama van iets kleins waar geen enkele aanwijzing voor is dat het in de nabije toekomst gaat gebeuren. Nobelprijsmateriaal!
Gebruik dan ook geen grote woorden als 'verdwijnt als sneeuw voor de zon'... Dat klinkt namelijk behoorlijk dramatisch...quote:Op vrijdag 22 maart 2013 11:58 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Ik maak helemaal geen drama, ik geef aan dat ik twijfel of ik geld moet steken in mijn spaardeel of dat ik er iets anders mee moet doen.
Wat is jou probleem dan?
Als er 5% per jaar van je spaargeld afgesnoept wordt door inflatie noem ik dat verdwijnen als sneeuw voor de zon. Dat gezegde geeft aan dat het verdwijnt in het niets, dat zegt echter niets over de termijn waar dat in gebeurt.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 12:00 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Gebruik dan ook geen grote woorden als 'verdwijnt als sneeuw voor de zon'... Dat klinkt namelijk behoorlijk dramatisch...
Ga je er nu een woordspelletje van maken?quote:Op vrijdag 22 maart 2013 12:03 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Als er 5% per jaar van je spaargeld afgesnoept wordt door inflatie noem ik dat verdwijnen als sneeuw voor de zon. Dat gezegde geeft aan dat het verdwijnt in het niets, dat zegt echter niets over de termijn waar dat in gebeurt.
Denk voortaan even na voordat je blaat.....
De waarde neemt af maar dat snaptje je wel.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 12:07 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ga je er nu een woordspelletje van maken?![]()
Dan weet ik er nog wel één: volgens jouw definitie verdwijnt je spaargeld dus door inflatie. Niks is echter minder waar. Zet 1000 eu op een spaarrekening, blijf ervan af en ongeacht de inflatie zal die 1000 eu niet verdwijnen.
Als de inflatie 5% wordt zal ook de spaarrente net zoals de hypotheekrente gaan stijgen.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 12:03 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Als er 5% per jaar van je spaargeld afgesnoept wordt door inflatie noem ik dat verdwijnen als sneeuw voor de zon. Dat gezegde geeft aan dat het verdwijnt in het niets, dat zegt echter niets over de termijn waar dat in gebeurt.
Had jij het nou over het topic voltrollen?quote:Op vrijdag 22 maart 2013 12:10 schreef Sjabba het volgende:
[..]
De waarde neemt af maar dat snaptje je wel.
Pot en ketel ken je die wel?
Jij begint over hyperinflatie die ik niet genoemd heb, dan haal je als voorbeeld de sneeuw voor de zon
uitdrukking erbij. Dan leg ik uit dat dat niet over de termijn gaat maar over dat het verdwijnt (de waarde...). En dan beschuldig je mij van een woordspelletje.
Je snapt er werkelijk geen zak van lijkt het...
Oja zal ik ook nog wat dik drukken.
Cry me a river.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 12:10 schreef Sjabba het volgende:
[..]
De waarde neemt af maar dat snaptje je wel.
Pot en ketel ken je die wel?
Jij begint over hyperinflatie die ik niet genoemd heb, dan haal je als voorbeeld de sneeuw voor de zon
uitdrukking erbij. Dan leg ik uit dat dat niet over de termijn gaat maar over dat het verdwijnt (de waarde...). En dan beschuldig je mij van een woordspelletje.
Je snapt er werkelijk geen zak van lijkt het...
Oja zal ik ook nog wat dik drukken.
Ik baseer dat ook niet op de bestaande arbeidsmarkt, want die is beroerd. Ik baseer dat op de enige uitweg uit de huidige crisis.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 12:15 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Los daarvan is een inflatie van 5% volslagen onrealistisch momenteel. Dan moet er echt heel wat gebeuren. De laatste keer dat we daar tegenaan zaten was toen de arbeidsmarkt zo krap was dat bedrijven de eerste-jaars studenten uit de collegezaal trokken om te gaan werken. Dat duurde overigens ook niet lang.
Waar baseer je dat op?quote:Op vrijdag 22 maart 2013 12:17 schreef Sjabba het volgende:
Grrr snapt het wel maar wat hij nu wil snap ik even niet.
Wat wil je nou aangeven?
Ik verwacht 5/6% inflatie komende tijd en daarom twijfel ik of ik moet aflossen/storten op iets dat nog 25 jaar loopt.
Oh ja, je gedroomde koopkrachtverbetering en loonstijgingen. Waar komen die vandaan dan?quote:Op vrijdag 22 maart 2013 12:18 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Ik baseer dat ook niet op de bestaande arbeidsmarkt, want die is beroerd. Ik baseer dat op de enige uitweg uit de huidige crisis.
O ja, loonstijgingen was jouw plan. Bedrijven wankelen massaal en onze wonder-econoom wil salarisverhogingen doorvoeren om de crisis te bestrijden.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 12:18 schreef Sjabba het volgende:
Ik baseer dat ook niet op de bestaande arbeidsmarkt, want die is beroerd. Ik baseer dat op de enige uitweg uit de huidige crisis.
Zou je in plaats van constant op de man spelen ook gewoon inhoudelijk iets bij kunnen dragen aub?quote:Op vrijdag 22 maart 2013 12:25 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
O ja, loonstijgingen was jouw plan. Bedrijven wankelen massaal en onze wonder-econoom wil salarisverhogingen doorvoeren om de crisis te bestrijden.
Ik ben het mer Grrr eens; jij verdient de Nobelprijs.
met 10% werkloosheid nee lijkt me nietquote:Op vrijdag 22 maart 2013 12:25 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
O ja, loonstijgingen was jouw plan. Bedrijven wankelen massaal en onze wonder-econoom wil salarisverhogingen doorvoeren om de crisis te bestrijden.
quote:Op vrijdag 22 maart 2013 12:27 schreef 99.999 het volgende:
Zou je in plaats van constant op de man spelen ook gewoon inhoudelijk iets bij kunnen dragen aub?
Stimuleren? Dat doen we al 5 jaar wereldwijd...quote:Op vrijdag 22 maart 2013 12:26 schreef 99.999 het volgende:
Men zou op een gegeven moment kunnen kiezen voor een maximaal Keynesiaanse aanpak. Maar ligt niet direct in de lijn der verwachting.
En mij van baggeren beschuldigen...quote:
Wil je niet zo kleinerend doen, je hebt jezelf al belachelijk gemaakt met je gebrek aan begrijpend lezen.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 12:19 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Oh ja, je gedroomde koopkrachtverbetering en loonstijgingen. Waar komen die vandaan dan?
Oja? Je kan het gewoon teruglezen, lees, laat het inwerken en reageer. Inhoudelijk als het je lukt.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 12:25 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
De studieboeken hebben je creative mind aangetast....quote:Op vrijdag 22 maart 2013 12:33 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Stimuleren? Dat doen we al 5 jaar wereldwijd...
De enige oplossing voor een schuldencrisis is *drum roll*: schulden afbouwen! Taradaboemdijee! Dat is met de schulden die wij met zijn allen gemaakt hebben een pijnlijk en langdurig (denk aan decennia) proces.
Tenzij je de geldpersen aanzet, hyperinflatie is een gedegen instrument om de druk van schulden te verlichten. Tevens een gedegen instrument om je hele economie om zeep te helpen.
In europa maar beperkt. Ik heb het over dan echt een stap verder gaan wanneer het vast blijft lopen. Zoals bijvoorbeeld in de VS.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 12:33 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Stimuleren? Dat doen we al 5 jaar wereldwijd...
De grootste steunoperaties uit de geschiedenis van de EU noem je 'beperkt'? Echt overal zijn miljarden ingepompt, stimuleringskortingen, subsidies en wat niet al gegeven...quote:Op vrijdag 22 maart 2013 13:19 schreef 99.999 het volgende:
[..]
In europa maar beperkt. Ik heb het over dan echt een stap verder gaan wanneer het vast blijft lopen. Zoals bijvoorbeeld in de VS.
Ik zeg niet dat ik daar voor ben of dat het moet gebeuren of dat het verstandig is maar dat het een keuze kan zijn.
Dat kan je mooi in je potentiële nobelprijswinnende manifest verwerken.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 14:14 schreef Sjabba het volgende:
Overigens betwijfel ik in hoeverre hyperinflatie een schuldeneconomie echt kapot maakt.
Houd eens op met je nobelprijs gezanik. We wisselen van gedachte en mening en die kan je gewoon respecteren.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 15:10 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
De grootste steunoperaties uit de geschiedenis van de EU noem je 'beperkt'? Echt overal zijn miljarden ingepompt, stimuleringskortingen, subsidies en wat niet al gegeven...
Overigens kampt de VS met een begrotingstekort wat de financiële markten nooit zouden pikken van Europa. En van de VS wordt het alleen gepikt omdat de dollar de belangrijkste munt op de wereldmarkt is en er eigenlijk geen alternatieven zijn.
Dus ik geloof niet dat méér schulden maken de schuldencrisis op gaat lossen nee. Als jij of wie dat ook wel gelooft en dat hard denkt te kunnen maken ben je iig serieus nobelprijswinnaarmateriaal.
Je oogst moet dan wel meer opbrengen dan de kosten van het zaaien. Als het zo simpel was hadden we ons ondertussen al wereldwijd naar een ongekende welvaart gestimuleerd.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 15:18 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Houd eens op met je nobelprijs gezanik. We wisselen van gedachte en mening en die kan je gewoon respecteren.
Dat jouw gedachte gang ophoudt wil niet zeggen dat andere ook net de horizon niet verkennen.
Er zijn ook niet veel aternatieven, maar schulden aflossen terwijl mensen werkloos thuis zitten en niets uitgeven gaat ook niet gebeuren. Zaaien voor je kan oogsten is de enige oplossing. Hoe die vorm krijgt weet ik niet en dat zeg ik eerlijk, daarom geen nobelprijs voor mij.
Meestal is het zo dat oogst meer opbrengt dan het zaaien kost.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 15:26 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Je oogst moet dan wel meer opbrengen dan de kosten van het zaaien. Als het zo simpel was hadden we ons ondertussen al wereldwijd naar een ongekende welvaart gestimuleerd.
Overigens zal het afbouwen van schulden niet alleen plaatsvinden door aflossen maar ook door gewoon botweg afboeken. Maar dat had jouw creative mind vast ook al wel bedacht.
Probleem is dat de schulden van de één het bezit van de ander zijn en dat die ander zich met hand en tand zal verzetten ertegen.
Daarom: een langdurig en pijnlijk proces.
Dat is zo met landbouw ja, met botweg geld in de economie pompen werkt het toch net wat anders lijkt het. Zie de VS...quote:Op vrijdag 22 maart 2013 15:30 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Meestal is het zo dat oogst meer opbrengt dan het zaaien kost.
All-in gaan en als het niet werkt implodeert de wereldeconomie, ik ben blij dat jij het niet voor het zeggen hebt.quote:Maar je hebt wel duidelijk afboekingen nodig anders kom je er niet. Belangrijkste is de economie op gang helpen en dat mag heus nog wel wat kosten. Tijd om all-in te gaan. Elke keer een rondje limpen schiet niet op.
Het probleem is dat het hele systeem gebaseerd is op schulden maken. Zomaar van die gedachte afstappen is daarom zeer lastig zoniet onhaalbaar. We hebben nu al moeite om een begrotingstekort van 3% te halen, zelfs als deze in evenwicht zou zijn (0% en onhaalbaar) bereiken we niks. Een begrotingsoverschot van zo'n 6% zou de doelstelling moeten zijn maar is compleet onhaalbaar.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 15:26 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Je oogst moet dan wel meer opbrengen dan de kosten van het zaaien. Als het zo simpel was hadden we ons ondertussen al wereldwijd naar een ongekende welvaart gestimuleerd.
Overigens zal het afbouwen van schulden niet alleen plaatsvinden door aflossen maar ook door gewoon botweg afboeken. Maar dat had jouw creative mind vast ook al wel bedacht.
Probleem is dat de schulden van de één het bezit van de ander zijn en dat die ander zich met hand en tand zal verzetten ertegen.
Daarom: een langdurig en pijnlijk proces.
Dat is zeker een probleem ja. Onze schuld wordt nog met de dag groter, momenteel is dat niet zo'n probleem omdat we goedkoop kunnen lenen maar de rentelasten kunnen hard op gaan lopen. En niemand zal tegen een stinkend rijk land als NL zeggen "jullie hebben het zo moeilijk, we boeken wel 50 miljard af op jullie obligaties"quote:Op vrijdag 22 maart 2013 15:33 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Het probleem is dat het hele systeem gebaseerd is op schulden maken. Zomaar van die gedachte afstappen is daarom zeer lastig zoniet onhaalbaar. We hebben nu al moeite om een begrotingstekort van 3% te halen, zelfs als deze in evenwicht zou zijn (0% en onhaalbaar) bereiken we niks. Een begrotingsoverschot van zo'n 6% zou de doelstelling moeten zijn maar is compleet onhaalbaar.
Goddomme hoe vaak en duidelijk moet ik je zeggen dat ik zoiets niet wilquote:Op vrijdag 22 maart 2013 15:10 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dus ik geloof niet dat méér schulden maken de schuldencrisis op gaat lossen nee. Als jij of wie dat ook wel gelooft en dat hard denkt te kunnen maken ben je iig serieus nobelprijswinnaarmateriaal.
De wereldeconomie is nu nogal gezond. Jaren lang kwakkelen voor wat? Voor de verkeerde bestedingen en inefficciente overheidsysteem?quote:Op vrijdag 22 maart 2013 15:33 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat is zo met landbouw ja, met botweg geld in de economie pompen werkt het toch net wat anders lijkt het. Zie de VS...
[..]
All-in gaan en als het niet werkt implodeert de wereldeconomie, ik ben blij dat jij het niet voor het zeggen hebt.
Geef mij dan maar decennia lang kwakkelen, dalende huizenprijzen en een iets lagere levensstandaard.
Decennia lang kwakkelen, toe maar ...quote:Op vrijdag 22 maart 2013 15:33 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Dat is zo met landbouw ja, met botweg geld in de economie pompen werkt het toch net wat anders lijkt het. Zie de VS...
[..]
All-in gaan en als het niet werkt implodeert de wereldeconomie, ik ben blij dat jij het niet voor het zeggen hebt.
Geef mij dan maar decennia lang kwakkelen, dalende huizenprijzen en een iets lagere levensstandaard.
Nul komma nul? Of gaan mensen opeens hun spaarpot omkeren om er real life assets voor te kopen, die in de eerste levensbehoefte voorzien ipv te speculeren met hun centen? Ja, woningen dus.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 15:19 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Om maar weer eens terug te komen op de huizenmarkt: zullen we eens filosoferen over wat voor effect een Cexit zou kunnen hebben daarop?
Het is wel een samenspel tussen een vaag overheidssysteem en een financiele sector die de overheden zijn blijven bombarderen met de angelsaksische propaganda dat schulden hebben niet erg is en we hierdoor steeds dieper in de problemen zijn gekomen.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 16:09 schreef Sjabba het volgende:
[..]
De wereldeconomie is nu nogal gezond. Jaren lang kwakkelen voor wat? Voor de verkeerde bestedingen en inefficciente overheidsysteem?
Hier kan ik mij opzich wel in vinden. Als we ons nu optimaal gaan voorbereiden op totale instorting van het huidige systeem door in alles te investeren, kan je straks makkelijker weer met een schone lei beginnen. Maar wanneer dat gaat gebeuren en hoe dat er uit gaat zien is moeilijk te voorspellen.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 16:09 schreef Sjabba het volgende:
[..]
De wereldeconomie is nu nogal gezond. Jaren lang kwakkelen voor wat? Voor de verkeerde bestedingen en inefficciente overheidsysteem?
Uiteraard is inleveren geen probleem maar zelfs dit gebeurt verkeerd om. Het systeem is rot en op stervan na dood. Daarom tijd om all in te gaan. Dat doe je als je bijna er bent geweest. Straks ben je toch blut dus verliezen doe je niet.
Het is wel verstandig om als ondernemer voordat je zaak failliet gaat je eerst even je eigen salaris uitbetaald.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 16:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Totale ineenstorting, die kan ook weer bij het lijstje
And locusts will inherent the earth
Het is verstandig om met twee beentje op de grond te blijven, adem te halen, en even een fatsoenlijke jurist te raadplegen in dat gevalquote:Op vrijdag 22 maart 2013 16:21 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Het is wel verstandig om als ondernemer voordat je zaak failliet gaat je eerst even je eigen salaris uitbetaald.
Zoiets dus, meenemen naar Den Haag/Brussel?quote:Op vrijdag 22 maart 2013 16:20 schreef Sjabba het volgende:
Het enige middel dat resteert naast een inflatie (die lange termijn uitstel geeft) is een revolutie. Wie doet mee?
Zie bijvoorbeeld stimuleringsmasters Japan.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 16:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Decennia lang kwakkelen, toe maar ...
Het eventuele gevaar zit hem in het domino-effect natuurlijk. Zoals je misschien wel weet zitten er nog wel meer zwakke broeders in de Eurozone.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 16:12 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Nul komma nul? Of gaan mensen opeens hun spaarpot omkeren om er real life assets voor te kopen, die in de eerste levensbehoefte voorzien ipv te speculeren met hun centen? Ja, woningen dus.
Wat heeft dat met de NL huizenmarkt van doen?quote:Op vrijdag 22 maart 2013 16:28 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Het eventuele gevaar zit hem in het domino-effect natuurlijk. Zoals je misschien wel weet zitten er nog wel meer zwakke broeders in de Eurozone.
Ook daar is de wereld niet ten onder gegaan? En ik vermag niet te zien in welke zin Nederland met Japan vergelijkbaar is?quote:Op vrijdag 22 maart 2013 16:27 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Zie bijvoorbeeld stimuleringsmasters Japan.
Nou ja, economie houdt niet op bij de grenspaal van NL. Maar goed, ik noteer achter jouw naam eventjes "nul komma nul".quote:Op vrijdag 22 maart 2013 16:28 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Wat heeft dat met de NL huizenmarkt van doen?
Of dit het algemeen doom and gloom topic?
Nee, de economie strekt zich inderdaad uit tot de gehele wereld incluis Noord en Zuid Amerika, Africa, Azie, Oceanie en nog wat andere onbeduidende werelddelen.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 16:30 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Nou ja, economie houdt niet op bij de grenspaal van NL. Maar goed, ik noteer achter jouw naam eventjes "nul komma nul".
Ik had het dan ook over kwakkelen, dat doen ze daar ondanks driftig stimuleren al een jaar of 30. Hobbelt een beetje van recessie naar recessie met wat groei tussendoor maar per saldo gebeurt er niet veel meer. Beetje waar wij de laatste 5 jaar mee bezig zijn.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 16:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ook daar is de wereld niet ten onder gegaan? En ik vermag niet te zien in welke zin Nederland met Japan vergelijkbaar is?
Tja, het hangt wel samen.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 16:28 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Wat heeft dat met de NL huizenmarkt van doen?
Of dit het algemeen doom and gloom topic?
Jemig, het lijkt eind jaren '70 wel. Leken we toen ook al op Japan?quote:Op vrijdag 22 maart 2013 16:32 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik had het dan ook over kwakkelen, dat doen ze daar ondanks driftig stimuleren al een jaar of 30. Hobbelt een beetje van recessie naar recessie met wat groei tussendoor maar per saldo gebeurt er niet veel meer. Beetje waar wij de laatste 5 jaar mee bezig zijn.
Overigens zitten 'onze' banken slechts voor iets van 1,5 miljard in Cyprus. Dus de directe gevolgen zullen idd best meevallen. 1,5 miljard minder beschikbaar voor hypotheken, ach.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 16:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Nee, de economie strekt zich inderdaad uit tot de gehele wereld incluis Noord en Zuid Amerika, Africa, Azie, Oceanie en nog wat andere onbeduidende werelddelen.
En Cyprus natuurlijk
Het is maar net waar je op wil focussen
Ik geef alleen maar aan dat stimuleren geen wondermiddel is.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 16:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Jemig, het lijkt eind jaren '70 wel. Leken we toen ook al op Japan?
weet waar je het over hebt: crosspost:quote:Op vrijdag 22 maart 2013 16:34 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Overigens zitten 'onze' banken slechts voor iets van 1,5 miljard in Cyprus. Dus de directe gevolgen zullen idd best meevallen. 1,5 miljard minder beschikbaar voor hypotheken, ach.
quote:Op vrijdag 22 maart 2013 16:16 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Het meerendeel van die exposure zijn belastingtechnische verhikels van Nederlandse multinationals, zo moet je de het stuk van ING lezen.
En vul voor 'Nederlandse' maar willekeurig welk ander Europees land in, en voor ING willekeurig welke andere Europese bank.
Dat is het ook niet, daar zijn we het over eens. Maar waarom de wereld tot stilstand zou moeten komen voor decennia krijg je me daarmee niet uitgelegd. Verwijs ik maar even naar de eind jaren '70 bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 16:35 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik geef alleen maar aan dat stimuleren geen wondermiddel is.
De wereld draait gewoon door. Maar schulden afbouwen doe je niet van de één op de andere dag. Zoiets wil de bestedingen en investeringen nog wel eens drukken....quote:Op vrijdag 22 maart 2013 16:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dat is het ook niet, daar zijn we het over eens. Maar waarom de wereld tot stilstand zou moeten komen voor decennia krijg je me daarmee niet uitgelegd. Verwijs ik maar even naar de eind jaren '70 bijvoorbeeld.
Ik denk dat je iets te veel in het dogma van snelle afbouw van schulden zit. Want dat gaat niet gebeuren.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 16:42 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
De wereld draait gewoon door. Maar schulden afbouwen doe je niet van de één op de andere dag. Zoiets wil de bestedingen en investeringen nog wel eens drukken....
Maar als jij denkt dat je én snel schulden af kan bouwen én dat kan combineren met een gezonde structurele groei mag je me dat eens uitleggen. Dan ga ik er wel mee aan de haal voor de nobelprijs!
Ik denk dat dat ook niet mogelijk is idd. Dus gaat het heel lang vervelende gevolgen hebben.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 16:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik denk dat je iets te veel in het dogma van snelle afbouw van schulden zit. Want dat gaat niet gebeuren.
Ik ben je 'dus' weer helemaal kwijt. Serieus, nobody cares, verwar aub je persoonlijke ambitie niet met de rest van de wereld. Morgen wordt de vis er weer in verpakt.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 16:55 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik denk dat dat ook niet mogelijk is idd. Dus gaat het heel lang vervelende gevolgen hebben.
Gekakel, niet gekwakelquote:Op vrijdag 22 maart 2013 17:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Om het maar weer even over de huizenmarkt te hebben.... (sommigen voorzien decennia gekwakkel m.b.t. tot de economie, ik voorzie in ieder geval vele topics gekwakel)
WTF, ik wil het voor 50% van de prijs nog niet hebben: http://www.funda.nl/koop/(...)erelaan-8/kenmerken/
Je bent wel meer kwijt geloof ik...quote:Op vrijdag 22 maart 2013 17:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik ben je 'dus' weer helemaal kwijt. Serieus, nobody cares, verwar aub je persoonlijke ambitie niet met de rest van de wereld. Morgen wordt de vis er weer in verpakt.
I know, maar je moet rekening met de lezers houden. Niet iedereen legt makkelijk verbanden.quote:
Wil je nu zeggen dat huizen te duur zijn?quote:Op vrijdag 22 maart 2013 17:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Om het maar weer even over de huizenmarkt te hebben.... (sommigen voorzien decennia gekwakkel m.b.t. tot de economie, ik voorzie in ieder geval vele topics gekwakel)
WTF, ik wil het voor 50% van de prijs nog niet hebben: http://www.funda.nl/koop/(...)erelaan-8/kenmerken/
quote:De prijs is ¤ 500.000 en niet ¤ 675.000. Voor het verschil van ¤ 175.000 kunt u het huis laten verbouwen zodat het weer voldoet aan de eisen van deze tijd. Als koper heeft u het voordeel dat de BTW op verbouwingen tijdelijk 6% bedraagt en geen 19%.
Ja man. Want 1 huis is natuurlijk toonaangevend voor de andere 4,2 miljoen koopwoningen. Dat weet iedereenquote:Op vrijdag 22 maart 2013 17:11 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Wil je nu zeggen dat huizen te duur zijn?
PI lezen ook al te moeilijk? Zo kom je wel aan je tig topics 'gekwakel' jaquote:Op vrijdag 22 maart 2013 17:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja man. Want 1 huis is natuurlijk toonaangevend voor de andere 4,2 miljoen koopwoningen. Dat weet iedereen
Waarom kwakel je dan zo?quote:
Het CBS heeft de huizenprijsindex aangepast: i.p.v. 2005 = 100 is nu 2010 = 100. Ik miste al nieuwe updates in de tabel online. Hierdoor wijzigt de indexgrafiek in de OP een klein beetje, en heb ik hem weer geupdate.quote:Verkochte bestaande koopwoningen waren in februari 8,3 procent goedkoper dan in februari 2012. De prijsdaling ten opzichte van een jaar eerder is kleiner dan in januari. Toen waren huizen 9,6 procent goedkoper. De index van het CBS en het Kadaster geeft de prijsontwikkeling weer van geregistreerde bestaande koopwoningen in Nederland, die aan particulieren verkocht zijn.
De prijzen van verkochte bestaande koopwoningen lagen in februari 2013 op ongeveer hetzelfde niveau als medio 2003. Ten opzichte van augustus 2008, toen de prijzen een piek bereikten, bedraagt de prijsdaling ruim 18 procent.
Ja dat klopt, heb jij nog een setje oogkleppen en een navelstaarbuisje voor me over?quote:Op vrijdag 22 maart 2013 17:09 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Je bent wel meer kwijt geloof ik...
afgezien van het feit dat michealmoore nooit posts van ean ander leest, kan hij dat niet editten, maar moet een modje dat doen, 99.999 of s_e, pretty please?quote:Op vrijdag 22 maart 2013 17:17 schreef RemcoDelft het volgende:
@HD9: wil jij dit plaatje en de link aanpassen in de OP?
19% BTW?!? Staat al ff te koop zeker?quote:Op vrijdag 22 maart 2013 17:11 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Overigens is het een prima koop want:
[..]
Zolang huizen dalen in prijs zijn ze te duur wanneer je nu koopt.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 17:11 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Was het leven maar zo simpel...quote:Op zaterdag 23 maart 2013 00:19 schreef sig000 het volgende:
Zolang huizen dalen in prijs zijn ze te duur wanneer je nu koopt.
Voor starters is het leven inderdaad simpel, nog wat langer thuis blijven voorlopig.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 00:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Was het leven maar zo simpel...
Noem het maar simpel om tegen de inflatie op te sparenquote:Op zaterdag 23 maart 2013 00:29 schreef sig000 het volgende:
Voor starters is het leven inderdaad simpel, nog wat langer thuis blijven voorlopig.
Wanneer je spaart voor een huis dan is het deflatie.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 00:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Noem het maar simpel om tegen de inflatie op te sparen
Succes ermee dan maar.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 00:32 schreef sig000 het volgende:
Wanneer je spaart voor een huis dan is het deflatie.
Als je al een koopwoning hebt, dan weet je dat de hele heisa nogal overtrokken is. Of merk jij bij jou in de buurt dat daadwerkelijk de waarde met 20% is gedaald? Ik niet hoor. Verre van zelfs.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 00:38 schreef sig000 het volgende:
Ik hoef niet meer hoor, heb de schaapjes al op het droge, maar je hebt ook kinderen enzo.
Ik woon in het midden van het land en inderdaad staan de prijzen hier flink onder druk.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 00:46 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als je al een koopwoning hebt, dan weet je dat de hele heisa nogal overtrokken is. Of merk jij bij jou in de buurt dat daadwerkelijk de waarde met 20% is gedaald? Ik niet hoor. Verre van zelfs.
quote:Op zaterdag 23 maart 2013 01:10 schreef sig000 het volgende:
Verdere prijsdaling wordt een groot probleem voor de woningbouwvereniging die er nu uit wanhoop maar zelf gordijnen heeft neergehangen.
Waar is midden van het land? Ik woon in Breda, en bij mij in de buurt is er echt niks zo flink gezakt als dat de believers hier zouden willen.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 01:10 schreef sig000 het volgende:
Ik woon in het midden van het land en inderdaad staan de prijzen hier flink onder druk.
Lunteren ligt het midden van het land, trek daar cirkel omheen van zo'n 40 km.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 01:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Waar is midden van het land? Ik woon in Breda, en bij mij in de buurt is er echt niks zo flink gezakt als dat de believers hier zouden willen.
Het scheint dat een huis nu 18% goedkoper is dan in 2006quote:Op zaterdag 23 maart 2013 01:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Waar is midden van het land? Ik woon in Breda, en bij mij in de buurt is er echt niks zo flink gezakt als dat de believers hier zouden willen.
Mja. Zou kunnen. Ben niet bekend in de buurt daar (sterker nog, ik ken heel de stad niet, wat niet inhoud dat ik er niet zou willen wonen.)quote:Op zaterdag 23 maart 2013 01:15 schreef sig000 het volgende:
Lunteren ligt het midden van het land, trek daar cirkel omheen van zo'n 40 km.
Ja, voor de mensen die denken dat sinterklaas bestaat wel ja.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 01:19 schreef arjan1212 het volgende:
Het scheint dat een huis nu 18% goedkoper is dan in 2006
Elk huis is weer verschillend, een standaard betaalbaar rijtjeshuishok is nog achtergebleven in de daling.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 01:19 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Het scheind dat een huis nu 18% goedkoper is dan in 2006
Dus, 2008 = 302,5K v.o.n.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 01:23 schreef arjan1212 het volgende:
oke bijvlagenzinvol... het huis waar ik woon dat moest in 2008 312.500 kosten von. daar gingen nog wat stelposten vanaf dus werd het 302.500
Nu 2013, wederom v.o.n., is het 299Kquote:nu staan er een paar te koop voor 299.000 von. dat moet dus eigenlijk KK zijn.. dus is er 10% af, als ze het voor die prijs kunnen verkopen...
Het zijn nu bestaande woningen dus 299.000 kk maar ze maken er von van.. kortingquote:Op zaterdag 23 maart 2013 01:26 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dus, 2008 = 302,5K v.o.n.
[..]
Nu 2013, wederom v.o.n., is het 299K
Ik snap je 10% ff niet...
Zelfs als ik meega in je (zeer) kromme redenatie, zijn de kk al lang geen 10% meer doordat de verhuisboete (overdrachtsbelasting) allang geen 6% meer is.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 01:31 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Het zijn nu bestaande woningen dus 299.000 kk maar ze maken er von van.. korting
Wellicht val ik in herhaling, maareh... Locatie, locatie, locatie...quote:Op zaterdag 23 maart 2013 01:35 schreef arjan1212 het volgende:
Toch vind ik dat er tegenwoordig wel huizen voor 100.000 tot 125.000 te koop staan.. dat had je in deze regio 5 jaar geleden niet.
Nee, volgens mij zijn de prijzen van gangbare huizen (eengezinswoningen) op alle gangbare locaties geen 20% gedaald. Bij lange na niet zelfs.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 01:43 schreef arjan1212 het volgende:
Volgens jou zijn de prijzen op top locaties niet gedaald?
scheint?quote:Op zaterdag 23 maart 2013 01:19 schreef arjan1212 het volgende:
[..]
Het scheint dat een huis nu 18% goedkoper is dan in 2006
nee prijsschommelingen, dat welquote:Op zaterdag 23 maart 2013 02:59 schreef arjan1212 het volgende:
Vraagprijs
¤ 179.000 k.k.
Oorspronkelijke vraagprijs
¤ 219.000 k.k.
Aangeboden sinds
6+ maanden
Status
Verkocht onder voorbehoud
Stel de eigenaar heeft dit huis in 2001 gekocht voor 160.000
dan is de prijs niet gedaald..
De grote vraag is: WAAROM verkoopt die woningbouwclub nieuwe huizen? Verhuur ze.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 01:10 schreef sig000 het volgende:
[..]
Ik woon in het midden van het land en inderdaad staan de prijzen hier flink onder druk.
Een 2 onder 1 kap nieuwbouw is gezakt naar rond de 2 ton. weliswaar op een postzegel grond en op een plek waar het nog lang gaat duren wanneer er een onwetetende langskomt.
Verdere prijsdaling wordt een groot probleem voor de woningbouwvereniging die er nu uit wanhoop maar zelf gordijnen heeft neergehangen.
verkoop levert meer op kennelijk , er staan hier ook al heel wat huurhuizen leegquote:Op zaterdag 23 maart 2013 09:15 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
De grote vraag is: WAAROM verkoopt die woningbouwclub nieuwe huizen? Verhuur ze.
Wellicht moeten ze hun doelstelling nog eens nalezen: zorgen voor voldoende betaalbare woonruimte. Nieuwbouw met winst verkopen laten ze maar aan de markt over.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 09:24 schreef michaelmoore het volgende:
verkoop levert meer op kennelijk , er staan hier ook al heel wat huurhuizen leeg
men blijft thuiswonen, je moet wat als je geen inkomen hebt
nee vrije sector, maar de soc huur komt ook leegstand hoorquote:Op zaterdag 23 maart 2013 09:30 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wellicht moeten ze hun doelstelling nog eens nalezen: zorgen voor voldoende betaalbare woonruimte. Nieuwbouw met winst verkopen laten ze maar aan de markt over.
Ik hoor hier vaker dat er huurhuizen leegstaan, echter heb ik daar NOG NOOIT een link bij gezien die ik maandag nog kan huren. Sociale huur dan he! En zeker geen NIEUWE twee-onder-een-kap, ongeacht waar in Nederland die staat.
In de krimpgebieden. Maar in de regio's waar het nog redelijk gaat demografisch zie ik dat niet gebeuren hoor.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 09:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee vrije sector, maar de soc huur komt ook leegstand hoor
Zoals gezegd: geef eens een linkje van een sociale huurwoning waar je maandag nog in kan gaan huren. En dan niet de tienduizenden ex-huurwoningen die nu leeg staan te wachten op een koper die de hoofdprijs betaald, maar gewoon eentje die je per direct kan huren, zonder wachtlijst, zonder inschrijfjaren die je moet tellen.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 09:58 schreef michaelmoore het volgende:
nee vrije sector, maar de soc huur komt ook leegstand hoor
veel vrije sector zit qua huur niet ver van de Soc. sector af hoor, of wil je huursubsidie?quote:Op zaterdag 23 maart 2013 11:03 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Zoals gezegd: geef eens een linkje van een sociale huurwoning waar je maandag nog in kan gaan huren. En dan niet de tienduizenden ex-huurwoningen die nu leeg staan te wachten op een koper die de hoofdprijs betaald, maar gewoon eentje die je per direct kan huren, zonder wachtlijst, zonder inschrijfjaren die je moet tellen.
nee midden utrecht staat ook zat leegquote:Op zaterdag 23 maart 2013 11:20 schreef 99.999 het volgende:
In Kerkrade of noord oost Groningen kan dat met wat geluk mogelijk nog wel lukken
Daar kom je zonder op een wachtlijst te hebben gestaan voor sociale woningbouw echt niet tussen.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 12:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee midden utrecht staat ook zat leeg
komt u maar met de adressen, en dan niet die pauperbuurt in Nieuwegeinquote:Op zaterdag 23 maart 2013 12:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee midden utrecht staat ook zat leeg
Waarom is dit object zo duur, is het de locatie? Voor dat geld kan er iets veel mooiers worden gekocht!quote:Op vrijdag 22 maart 2013 17:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Zit minstens ½-1 ton te hoog. Maar reden zal waarschijnlijk zijn: jaren 30, dichtbij Amsterdamse Bos, uitvalswegen en metro.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 13:50 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Waarom is dit object zo duur, is het de locatie? Voor dat geld kan er iets veel mooiers worden gekocht!
De werkelijke prijs is 500k, staat in de omschrijving. Nog veel te duur natuurlijk ma goed.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 14:26 schreef Aether het volgende:
[..]
Zit minstens ½-1 ton te hoog. Maar reden zal waarschijnlijk zijn: jaren 30, dichtbij Amsterdamse Bos, uitvalswegen en metro.
Daar ben ik vanuit gegaan. 450k is in verhouding tot andere huizen reëler.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 15:17 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
De werkelijke prijs is 500k, staat in de omschrijving. Nog veel te duur natuurlijk ma goed.
Afhankelijk van de afmeting van de uitbouw, zou het goed kunnen dat die vergunningsvrij is.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 11:33 schreef pfaf het volgende:
Ik denk niet dat dit helemaal het juiste topic, maar een betere kan ik niet vinden, dus doe ik het toch maar hier: weten jullie of het mogelijk is te zien wanneer er een bouwvergunning voor een huis is afgegeven? Ik heb een huis op het oog en weet wat er bij de vorige verkoop is betaald, ik weet alleen niet of de uitbouw die er aan zit voor of na de vorige verkoop is geweest..
De slimmerik met dik inkomen koopt huis in een uithoek en een helicopter.quote:Op zaterdag 23 maart 2013 17:37 schreef pfaf het volgende:
Dat mensen anno 2013 de locatie dan nog zo waardevol achten. Het huis zelf zou ik een keer max 50000 euro geven, wat de grond vier en een half ton waard zou maken. En dat alleen maar omdat je twee keer in de maand sneller in het centrum van Amsterdam bent?
of gaat gewoon met de treinquote:Op zaterdag 23 maart 2013 23:39 schreef sig000 het volgende:
[..]
De slimmerik met dik inkomen koopt huis in een uithoek en een helicopter.
zou niet in het centrum van A dam willlen zijnquote:Op zaterdag 23 maart 2013 17:37 schreef pfaf het volgende:
Dat mensen anno 2013 de locatie dan nog zo waardevol achten. Het huis zelf zou ik een keer max 50000 euro geven, wat de grond vier en een half ton waard zou maken. En dat alleen maar omdat je twee keer in de maand sneller in het centrum van Amsterdam bent?
ik ben gek op treinen en zeker nachttreinenquote:
Als je slaapt dan merk je dat niet, trouwens ik vind mensen leukquote:Op zondag 24 maart 2013 01:07 schreef monkyyy het volgende:
In de trein zijn mensen, ik vind mensen niet prettig.
maar ik ga dan ook alleen met de trein las ik in het buitenland ben, en dan is het funquote:
Die interessante mensen kun je overal tegen komen natuurlijk, niet alleen in de trein.quote:Op zondag 24 maart 2013 08:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar ik ga dan ook alleen met de trein las ik in het buitenland ben, en dan is het fun
Oekraïne, Hongarije, USA of Thailand geweldige goede treinen en altijd interessante mensen
Ja das waar in de file ookquote:Op maandag 25 maart 2013 10:32 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Die interessante mensen kun je overal tegen komen natuurlijk, niet alleen in de trein.
onder andere ja. maar ik bedoelde meer dat je in het buitenland waar je zo graag aan refereert niet per se in de trein hoeft te zitten om interessante mensen tegen te komen.quote:
De intellectuele elite gaat werken wanneer het hun uitkomt.quote:Op zondag 24 maart 2013 05:51 schreef KneeDeep het volgende:
[..]
Iedere werkdag met je auto in dezelfde file staan is echt iets voor de intellectuele elite
Werken? Waarom?quote:Op maandag 25 maart 2013 16:55 schreef sig000 het volgende:
[..]
De intellectuele elite gaat werken wanneer het hun uitkomt.
Ik ben juist van plan om daar eens mee op te houdenquote:
O een vrijstaande huurwoning voor 65 euro per maand ??quote:Op zaterdag 23 maart 2013 11:03 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Zoals gezegd: geef eens een linkje van een sociale huurwoning waar je maandag nog in kan gaan huren. En dan niet de tienduizenden ex-huurwoningen die nu leeg staan te wachten op een koper die de hoofdprijs betaald, maar gewoon eentje die je per direct kan huren, zonder wachtlijst, zonder inschrijfjaren die je moet tellen.
Fun, ontplooiing, sociale contacten, nuttig zijn in de maatschappij.quote:
Wat is er mis met deze maatschappij dat dit enkel in de structuur 'werk' kan?quote:Op maandag 25 maart 2013 21:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Fun, ontplooiing, sociale contacten, nuttig zijn in de maatschappij.
Om maar eens 4 redenen anders dan geld te noemen.
Je kunt natuurlijk ook vrijwilligerswerk gaan doen, maar dat is feitelijk hetzelfde, op de factor beloning na. Maar ik vind wel dat werk een verdieping van je leven is. Als ik niet gewerkt had omdat ik op mijn 22-ste de loterij gewonnen had, dan zou ik nu een heel ander persoon zijn.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 05:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Wat is er mis met deze maatschappij dat dit enkel in de structuur 'werk' kan?
De echte intellectuele elite van sig000 kan vast een andere vorm vinden.
Je kunt ook rijstboer in Thailand worden, het is gewoon een keuzequote:Op dinsdag 26 maart 2013 08:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je kunt natuurlijk ook vrijwilligerswerk gaan doen, maar dat is feitelijk hetzelfde, op de factor beloning na. Maar ik vind wel dat werk een verdieping van je leven is. Als ik niet gewerkt had omdat ik op mijn 22-ste de loterij gewonnen had, dan zou ik nu een heel ander persoon zijn.
Je kunt ook een instrument leren spelen of een boek schrijven of wat dan ook. Maar feitelijk is dat, als je het met 100% inzet doet, dan ook weer werk. Het onderscheidt zich dan niet van een professionele muzikant of schrijver.
Prachtig toch?quote:Op maandag 25 maart 2013 16:55 schreef sig000 het volgende:
[..]
De intellectuele elite gaat werken wanneer het hun uitkomt.
Net zoals deze figuur?quote:Op dinsdag 26 maart 2013 14:41 schreef sig000 het volgende:
[..]
Zouden meer mensen moeten doen, scheelt heleboel stress en files.
Leuk he, dat buitenlandquote:De steenrijke Nederlander Christiaan van Assendelft van Wijck kampeert al bijna een week voor zijn Villa Rose in het Belgische Schilde om te voorkomen dat de huurders doorgaan met het verkopen van de inboedel.
Van Assendelft van Wijck bouwde de zelfontworpen Engelse cottagevilla drie jaar geleden. In eerste instantie zou hij er zelf gaan wonen. ‘Door privéomstandigheden kwam dat er niet van en ik verhuisde naar Curaçao, waar ik nu nog altijd woon’, aldus de miljonair.
Om de verkoop van zijn villa vlot te laten verlopen, sloot de Nederlander een verkoop- en aankoopbelofte met Mountain View Capital AG, een vennootschap in Zwitserland. Via dat vennootschap werden mensen gevonden die de villa wilden overkopen. ‘Die mensen mochten voorlopig tegen een maandelijkse vergoeding in de villa wonen en konden die daarna aankopen voor 3.175.000 euro. Alles staat op papier, maar al van in het begin braken ze de ene belofte na de andere en betaalden ze niets’, vertelde de man aan Gazet van Antwerpen. Vanuit Curaçao kon hij niet veel doen, maar toen hij vorige week een telefoontje kreeg van de wijkagent in Schilde was de maat vol. ‘De wijkagent vroeg of ik wist dat mijn villa helemaal gestript werd en de keuken net in een vrachtwagen was geladen?’ Dat was niet het geval. Van Assendelft van Wijck nam het eerstvolgende vliegtuig naar België om zelf te zien hoe het vork in de steel zat.
‘Na lang aandringen, liet die vrouw mij woensdag binnen in mijn villa.’ De miljonair was geschokt door wat hij aantrof. ‘Er lag een bromfiets op mijn 17e eeuwse vloer, de bijkeuken is uitgebroken en doorverkocht en de hele kelderverdieping zit vol honden en is volledig ondergepoept. Zelfs de natuurstenen tuinklinkers en de dekstenen van de vijvers zijn uitgebroken’, aldus de Nederlander. Hij kampeert nu voor de villa om te voorkomen dat de huurders nog meer zaken uit zijn villa doorverkopen.
Die heeft wel wat stress.quote:Op dinsdag 26 maart 2013 14:46 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Net zoals deze figuur?
http://www.telegraaf.nl/b(...)rt_voor_villa__.html
quote:di 26 mrt 2013, 19:30
|
lees voor
Hagenaars in de rij voor bouwgrond
DEN HAAG -
De komende jaren wordt zo'n 15 procent van de bouwlocaties voor woningen in Den Haag direct verkocht aan particulieren, zonder tussenkomst van grote projectontwikkelaars.
Een proef in de Hofstad is zo succesvol, dat mensen letterlijk in de rij liggen.
Zaterdag gaan er ruim 200 Haagse kavels en een complex met kluswoningen in de verkoop. „ Het is ongelofelijk, mensen liggen 2,5 weken vooraf al voor de deur van het stadhuis om maar als eerste aan de beurt te zijn. Ze zijn zo enthousiast en er liggen zelfs projectontwikkelaars bij; die moet je er normaal aan hun oren bijslepen tegenwoordig”, zei wethouder Marnix Norder. Hij is de bedenker van het plan, waarbij mensen zelf een bouwkavel of opknaphuis kunnen kopen voor een scherpe prijs, om er vervolgens zelf te gaan (ver)bouwen.
En zo hoort het!quote:Aan veel regels hoeven de kopers zich niet te houden. „De regels beslaan één A4'tje met daarop het bestemmingsplan, de maximale hoogte en dergelijke”, aldus Norder, die verder de kopers carte blanche heeft gegeven. „Al zullen mensen nooit 1,5 ton steken in iets dat daarna onverkoopbaar is. Het is beheerste vrijheid.”
Gelukkig staan ambtenaren bekend om hun flexibiliteit en vermogen om met de burger mee te denkenquote:Wel vergt het plan wat aanpassing van het ambtenarenapparaat. Dat moet meer aan voorbereidend werk doen, zoals het plannen van riolering en kabels en het aanpassen van het bestemmingsplan als dat nodig is.
Gek he, dat je geen 5000 dezelfde Vinexhutjes krijgt als je mensen vrijheid geeft...quote:Vorig jaar hebben we bij wijze van proef 77 kavels te koop gezet en ik heb geweldige ontwerpen gezien”, weet Norder.
Ik zal je alvast quoten: te duur en te kleinquote:Op dinsdag 26 maart 2013 20:01 schreef RemcoDelft het volgende:
Het enige wat dit artikel mist is de prijs. En de afmetingen van de kavels.
Hier, kavel IL37quote:De bebouwing wordt voorzien van een plat dak waarbij minimaal 50% van de footprint van het gebouw is begroeid met planten
quote:Erfpacht: de prijs van de kavel geldt bij eeuwigdurend afgekochte erfpacht. Er kan ook gekozen worden voor canon betaling. Het canonpercentage voor 2013 is 3,3% voor een periode van vijf jaar.
Grind op het dak leggen, daar gaat vanzelf mos op groeien.quote:De bebouwing wordt voorzien van een plat dak waarbij minimaal 50% van de footprint van het gebouw is begroeid met planten
Geen idee, ben niet bekend in Den Haag. (Behalve op de Prins Clauslaanquote:Op dinsdag 26 maart 2013 21:40 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Mariahoeve
Ik denk dat je niet veel hoeft bij te leggen voor een reeds gebouwde woning aldaar
Niet de meest jofele buurt. Jaren '70 flats in de goedkopere categorie vooral. Weinig tot geen laagbouw. Maar goed, dat zit dan ook in de prijs verrekend denk ik zoquote:Op dinsdag 26 maart 2013 21:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Geen idee, ben niet bekend in Den Haag. (Behalve op de Prins Clauslaan)
Klinkt niet best nee. Maar kun jij een reden bedenken waarom het niet in eigendom gegeven wordt, maar via eeuwigdurende erfpacht?quote:Op dinsdag 26 maart 2013 21:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Niet de meest jofele buurt. Jaren '70 flats in de goedkopere categorie vooral. Weinig tot geen laagbouw. Maar goed, dat zit dan ook in de prijs verrekend denk ik zoJe krijgt nog steeds navenant je betaalt.
Nope, 50 jarig erfpacht begrjjp ik nog wel, maar eeuwigdurend? Althans bij afkoop. Bij betaling van een canon begrijp ik het wel. Die is immers ook onder de nieuwe wetgeving volledig aftrekbaarquote:Op dinsdag 26 maart 2013 21:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Klinkt niet best nee. Maar kun jij een reden bedenken waarom het niet in eigendom gegeven wordt, maar via eeuwigdurende erfpacht?
Staat gewoon in de pdf hoor, onder 'Uitgifteregels' en dan het derde punt:quote:Op dinsdag 26 maart 2013 22:08 schreef arjan1212 het volgende:
Hoezo erfpacht? lees ik eroverheen ofzo.. maar wat kost zo een kavel van 100 m2 van 50.000 euro dan als je erfpacht kiest? niets?
Dus je 100m2 kavel van 50K met eeuwigdurend afgekochte erfpacht kost je 50K, of de komende 5 jaar 1650,- per jaarquote:Erfpacht: de prijs van de kavel geldt bij eeuwigdurend afgekochte erfpacht. Er kan ook gekozen worden voor canon betaling. Het canonpercentage voor 2013 is 3,3% voor een periode van vijf jaar.
Waarop? De regels verschillen per type van de kavels.quote:
eeuwigdurend afgekocht is dus hetzelfde als eigendomquote:Op dinsdag 26 maart 2013 22:11 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Staat gewoon in de pdf hoor, onder 'Uitgifteregels' en dan het derde punt:
[..]
Dus je 100m2 kavel van 50K met eeuwigdurend afgekochte erfpacht kost je 50K, of de komende 5 jaar 1650,- per jaar
quote:Op woensdag 27 maart 2013 08:40 schreef HD9 het volgende:
eeuwigdurend afgekocht is dus hetzelfde als eigendom
nee want nu blijft het eigendom van de gemeente en die kan er net zoveel kabels in leggen als ze maar willenquote:Op woensdag 27 maart 2013 11:05 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]![]()
In dat geval was er met geen woord gerept over eeuwigdurend afgekochte erfpacht, denk je ook niet?
Dus het is toch niet hetzelfde?quote:Op woensdag 27 maart 2013 11:06 schreef HD9 het volgende:
nee want nu blijft het eigendom van de gemeente en die kan er net zoveel kabels in leggen als ze maar willen
quote:vr 29 mrt 2013, 09:58 | 1 reactie
Inkomens dalen het hardst in meer dan 30 jaar
DEN HAAG (AFN) - De inkomens van Nederlandse huishoudens zijn vorig jaar met gemiddeld 3,2 procent gedaald, de sterkste afname in meer dan 30 jaar. Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vrijdag bekendgemaakt.
De daling is het gevolg van de afgenomen werkgelegenheid, hogere belastingen en premies, en de opgelopen inflatie. Deze lag met 2,5 procent ruimschoots boven de gemiddelde stijging van de cao-lonen met 1,6 procent. Door de inkomensdaling zijn de consumptieve bestedingen van huishoudens vorig jaar met 1,4 procent gekrompen.
De inkomens zijn vorig jaar voor het vijfde jaar op rij gedaald.
Onder druk
CBS-econoom Peter Hein van Mulligen voorziet dat ook dit jaar de inkomens en bestedingsruimte van consumenten onder druk blijven staan. ,,De tekenen zijn niet goed. Ook in 2013 heeft de consument te maken met lastenverzwaringen, afnemende werkgelegenheid en een hogere inflatie. De huidige situatie is niet anders dan vorig jaar'', zegt de econoom.
Opvallend is dat de hypothecaire schuld in 2012 met slechts 0,1 procent is toegenomen. In de jaren 1994-2007 groeide de hypotheekschuld nog met gemiddeld 12 procent per jaar. Het CBS schrijft deze sterke afname toe aan de stagnatie op de woningmarkt en toegenomen aflossingen op hypotheken.
quote:vr 29 mrt 2013, 10:52
CBS: economisch beeld verslechtert
DEN HAAG (AFN) -
De Nederlandse economie staat er momenteel slechter voor dan eind februari. Dat concludeerde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vrijdag.
De afgelopen maand gingen meer economische graadmeters achteruit dan dat er verbetering toonden. De Nederlandse economie bevindt zich daardoor volgens het CBS nog altijd diep in een fase van laagconjunctuur, waarbij zo goed als alle graadmeters onder hun langjarig gemiddelde liggen.
Het CBS baseert zijn conjunctuurbeeld onder meer op de economische krimp, die vorig kwartaal sterker was dan verwacht, de oplopende werkloosheid en de dalende consumptie, productie en investeringen. Het consumentenvertrouwen liep deze maand wel licht op, maar is nog altijd bijzonder laag.
alle westerse landenquote:Op vrijdag 29 maart 2013 11:48 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Is inderdaad iets wat de Engelstalige landen voorstaan ja.
Iedereen is daar aan de voedselbonnen. Uit de statistiek gehaald bedoel je dus.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 11:50 schreef michaelmoore het volgende:
In de USA zijn ze wel aan het werk gegaan inmiddels
Als je in 2008 al met een onderwaarde zat had je gewoon een te hoge hypotheek gekregen en hebben banken dus moedwillig meegewerkt aan het ontstaan hiervan.quote:3700 woningeigenaren met restschuld
Vorig jaar zijn 3700 woningeigenaren blijven zitten met een restschuld. Ze kregen het niet voor elkaar de restschuld met spaargeld af te lossen of mee te financieren in een nieuwe hypotheek.
Ook werd hun restschuld niet door de Nationale Hypotheekgarantie overgenomen. Dat schrijft minister Stef Blok (Wonen) vrijdag aan de Tweede Kamer.
De gemiddelde restschuld van deze woningeigenaren kwam uit op 60.000 euro. Blok baseert zich op gegevens van de Nederlandse Vereniging van Banken. Hij gebruikt de informatie als een nulmeting, om later te kunnen controleren of het lukt om het aantal restschulden terug te dringen.
Blok
Blok gebruikt daarvoor ook cijfers van het Waarborgfonds Eigen Woningen. Dat houdt bij hoeveel huishoudens een restschuld overhouden na een gedwongen verkoop van een woning. Dat waren er in 2012 3576, waaraan gemiddeld 34.300 euro is uitgekeerd.
De meeste huishoudens (ruim 2100) raakten in de problemen na het beëindigen van een relatie. Ook raakten mensen hun baan kwijt (569) en was er sprake van wanbetaling (763).
Blok wijst erop dat de cijfers van de Vereniging van Banken en het Waarborgfonds niet met elkaar te vergelijken zijn. Hij gaat begin 2014 nog eens naar de cijfers kijken.
Onderwaarde
Uit de meest recente cijfers van het CBS bleek eerder deze maand dat sinds 2008 tot eind 2011 het aandeel huishoudens met een woning met onderwaarde bijna verdubbelde, van 13 procent tot 25 procent. De huizenprijzen zijn sinds eind 2011 verder gedaald.
Als je de lasten goed kan dragen is een die bij aankoop hoger is dan het aankoopbedrag van de woning niet heel vreemd of verkeerd mits het beperkt blijft. Zie het grote probleem niet zo.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 15:16 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als je in 2008 al met een onderwaarde zat had je gewoon een te hoge hypotheek gekregen en hebben banken dus moedwillig meegewerkt aan het ontstaan hiervan.
3700 problemen zonder NHG garantie en dan nog eens 3576 met NHG vind ik als ik eerlijk ben niet zo beperkt op een totaal aantal transacties van rond de 100.000.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 15:37 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Als je de lasten goed kan dragen is een die bij aankoop hoger is dan het aankoopbedrag van de woning niet heel vreemd of verkeerd mits het beperkt blijft. Zie het grote probleem niet zo.
Huh? Je moet het afzetten tegen de 4,1 miljoen koopwoningen, niet tegen het aantal wat er dat jaar verkocht is. Hadden ze immers geen problemen gehad, dan was de woning zeer waarschijnlijk niet in de verkoop gegaan.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 15:42 schreef Basp1 het volgende:
3700 problemen zonder NHG garantie en dan nog eens 3576 met NHG vind ik als ik eerlijk ben niet zo beperkt op een totaal aantal transacties van rond de 100.000.
Bronquote:Hervormingen van het sociale stelsel in Groot-Brittannië, zoals de invoering van de 'slaapkamerbelasting', treffen vooral de kwetsbaarste mensen. Dat hebben Britse religieuze leiders en activisten zondag gezegd.
Onder de slaapkamerbelasting, die maandag van kracht wordt, worden huurders van sociale huurwoningen gekort op de huurtoeslag als ze een extra slaapkamer hebben. De regering, die de voorkeur geeft aan de term 'onderbezettingsboete', stelt dat het een van de aanpassingen is die het logge sociale stelsel eenvoudiger, goedkoper en eerlijker moeten maken.
Ga gewoon naar een financieel adviseur of naar een bank of hypotheker. Online kan er nooit maatwerk plaats vinden. Volgens mij kan je bij de Rabobank nog steesd een gratis eerste gesprek houden.quote:Op dinsdag 2 april 2013 08:51 schreef stoeltafel het volgende:
Weten jullie een site waar je redelijk precies je hypotheekbedrag kan berekenen?
Het liefste met extra eisen zoals schenkingen, spaarrekening, enz kan toevoegen.
Het maximum hypotheek bedrag is toch alleen nog maar afhankelijk van wat de vraagsteller verdient, die schenkingen en spaarrekeningn blijven toch buiten beschouwing in de hypotheekberekeningen?quote:Op dinsdag 2 april 2013 09:21 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Ga gewoon naar een financieel adviseur of naar een bank of hypotheker. Online kan er nooit maatwerk plaats vinden. Volgens mij kan je bij de Rabobank nog steesd een gratis eerste gesprek houden.
Er zit natuurlijk wel verschil in je maximale hypotheek berekening en het maximale huis wat je kunt kopen. En dan volgt nog hypotheek goedkeuring. Scheelt altijd als je hypotheek lager is dan de koopprijs van het huis.quote:Op dinsdag 2 april 2013 09:42 schreef Sjabba het volgende:
Als je een schenking verwacht of spaargeld hebt is het wel handig om dat in je totaalplaatje mee te nemen.
Puur afgaan op je max hypotheek zonder overige omstandigheden is niet aan te raden, dat kost je meestal meer dan een uurtje advies.
Maar een flinke rentekorting omdat het risico een stuk lager is voor de bank is dan weer normaliter in NL niet te bedingen.quote:Op dinsdag 2 april 2013 09:50 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Er zit natuurlijk wel verschil in je maximale hypotheek berekening en het maximale huis wat je kunt kopen. En dan volgt nog hypotheek goedkeuring. Scheelt altijd als je hypotheek lager is dan de koopprijs van het huis.
Als je onder de executie-waarde financiert wel hoor. Ik heb met een vorige woning na wat aflossen en een nieuwe taxatie een lagere rente bedongen ivm lagere financiering dan executie-waarde. Moest ik wel zelf achteraan natuurlijk.quote:Op dinsdag 2 april 2013 09:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar een flinke rentekorting omdat het risico een stuk lager is voor de bank is dan weer normaliter in NL niet te bedingen.
Ga dan binnenkort is praten me de bank. Zij moeten tenslotte de hypotheek verstrekken.quote:Op dinsdag 2 april 2013 09:42 schreef Sjabba het volgende:
Als je een schenking verwacht of spaargeld hebt is het wel handig om dat in je totaalplaatje mee te nemen.
Puur afgaan op je max hypotheek zonder overige omstandigheden is niet aan te raden, dat kost je meestal meer dan een uurtje advies.
Wat is dit voor populistisch stukje het gedeelte wat ik bold gemaakt heb was natuurlijk al minstens 15 jaar aan de gang, dat nieuwe huurders een stukje/ stukken meer betaalden dan lang zittende huurburen.quote:'Huurwoning onbetaalbaar door woonakkoord'
Het woonakkoord dreigt sociale huurwoningen onbetaalbaar te maken voor minima. Dat concludeert hoogleraar woningmarkt Peter Boelhouwer in een studie in opdracht van corporatiekoepel de Vernieuwde Stad,
Dat schrijft de Volkskrant woensdag. In het woonakkoord is een verhuurdersheffing opgenomen die inhoudt dat corporaties 1,7 miljard euro moeten betalen.
De Eerste Kamer heeft nog niet ingestemd met dat deel van het akkoord, maar als dat gebeurt zullen de corporaties het geld grotendeels bij hun huurders ophalen door de huren te verhogen.
Bij zittende huurders mag de huur maar beperkt worden verhoogd, maar bij een verhuizing kan de huur in een klap naar de wettelijk maximum toegestane huur worden verhoogd.
In Amsterdam verhogen de meeste verhuurders de huur al tot de maximumprijs voor woningcorporaties als ze daar de kans voor krijgen.
Niet overal
Woningmarkthoogleraar Johan Conijn verwacht niet dat dit overal gebeurt. In grote delen van het land zijn niet genoeg huurders bereid zulke bedragen te betalen, zegt hij in de krant. Hij stelt dat verhuurders eerder zullen bezuinigen door bouwprojecten te schrappen, te bezuinigen op het onderhoud en de eigen organisatie en door huizen te verkopen.
Wel gaan gezinnen het volgens Conijn zeker voelen als de verhuurdersheffing er komt. Huren zitten nu gemiddeld op zeventig procent van de maximumprijs en minister voor Wonen Stef Blok (VVD) neemt aan dat ze op negentig procent gaan zitten.
Je weet toch dat de competente overbetaalde bestuurders met hun topbeloning graag verschillend visies van andere deskundigen willen zien. De vernieuwde stad lijkt mij een losse overleg organisatie van de verhuurders, wat ze ook nog als hobby project erbij hebben aangezien aedes er ook als is.quote:Op woensdag 3 april 2013 08:44 schreef Sjabba het volgende:
Dat concludeert hoogleraar woningmarkt Peter Boelhouwer in een studie in opdracht van corporatiekoepel de Vernieuwde Stad,
Dat snap ik ff niet. Een coop. die opdracht geeft te onderzoeken waar hun hun geld vandaan gaan halen. Weten ze dat zelf niet?
belasting op sociale woningbouw heet dat, maar de villa zullen wel weer duurder worden misschien , het geeft de babyboom wat meer de tijd om te verkassenquote:Op woensdag 3 april 2013 11:31 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Blok heeft een grote plaat voor z'n hoofd. De sociale woningbouw wordt onbetaalbaar voor de groep waar deze woningen voor zijn bedoeld. Kansloos beleid.
De sociale woningbouw was al onbetaalbaar, daarom hebben we ook nog zoiets als huurtoeslag bedacht.quote:Op woensdag 3 april 2013 11:31 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Blok heeft een grote plaat voor z'n hoofd. De sociale woningbouw wordt onbetaalbaar voor de groep waar deze woningen voor zijn bedoeld. Kansloos beleid.
quote:BKR
Ook wordt de komende tijd onderzocht of bepaalde gegevens die zijn opgenomen in het Bureau Krediet Registratie (BKR) in de toekomst beschikbaar kunnen worden gesteld aan bijvoorbeeld woningcorporaties en energieleveranciers.
Daarmee kan dan worden voorkomen dat mensen te gemakkelijk kunnen wisselen van sociale huurwoning of energieleverancier.
Gewoon beide huren vrijgeven binnen nu en 5 jaar, dus ieder jaar max 6% erbijquote:Op woensdag 3 april 2013 12:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De sociale woningbouw was al onbetaalbaar, daarom hebben we ook nog zoiets als huurtoeslag bedacht.
Verder zou men wel zoals men nu in de UK gaat doen moeten kijken in wat voor woning wat voor type bewoner zit. Als je in je eentje een eensgezinswoning voor een habbekrats huurt terwijl er ook 1 persoons appartementen leeg staan zou zo'n persoon natuurlijk wel (binnen zijn eigen stad) verplicht moeten kunnen verkassen, of idd niet zeuren en wel meer betalen.
AEX / Huizenmarktnieuwstopic #45:Waar we emigreren om billen te laten wassen
De ouderen zijn de enigen die nog iets bezitten, die jaag je niet weg, dat is de nieuwe doelgroep/melkkoe.quote:Op woensdag 3 april 2013 14:10 schreef HD9 het volgende:
ouderen moeten gewoon naar het zuiden verhuizen of naar hongarije, die hebben niets te zoeken in de randstad met die afkalvende pensioenen
Laat de corporaties die woningen maar verkopen dan
Die gaan vanzelf wel hoor, op zoek naar de goedkope en zonnige verzorging, de babyboomers hebben zich nooit iets laten zeggen ook nu nietquote:Op woensdag 3 april 2013 15:17 schreef sorcees het volgende:
[..]
De ouderen zijn de enigen die nog iets bezitten, die jaag je niet weg, dat is de nieuwe doelgroep/melkkoe.
Gelijk hebben ze, pakken wat je (nog steeds binnen de wet) pakken kan.quote:Op woensdag 3 april 2013 15:24 schreef HD9 het volgende:
[..]
Die gaan vanzelf wel hoor, op zoek naar de goedkope en zonnig verzorging, de babyboomers hebben zich nooit iets laten zeggen ook nu niet
Creatief met de term "schuld"? De grootste schuld, de hypotheek, hebben ze blijkbaar niet meegenomen.quote:Op woensdag 3 april 2013 12:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Een op zes huishoudens heeft schulden
Ik vind het eerder vreemd dat een schuld bij de Wehkamp wel wordt geregistreerd, maar een schuld bij de Nuon niet.quote:
Nou... Aangezien ze het over 1,2 miljoen gezinnen hebben, zou het best kunnen dat de mensen met een onderwaarde t.o.v. hun hypotheek waar verder geen (bv. spaar)tegoeden tegenover staan, er gewoon bijzitten hoor.quote:Op woensdag 3 april 2013 15:51 schreef RemcoDelft het volgende:
Creatief met de term "schuld"? De grootste schuld, de hypotheek, hebben ze blijkbaar niet meegenomen.
Sjezus, het woord oud is behoorlijk aan inflatie onderhevig tegenwoordig, begint dat al bij je tweede baan in het niewerwetse land van Calvijn?quote:Op woensdag 3 april 2013 15:17 schreef sorcees het volgende:
[..]
De ouderen zijn de enigen die nog iets bezitten, die jaag je niet weg, dat is de nieuwe doelgroep/melkkoe.
Met ouderen bedoel ik in dit geval de groep die hun huis grotendeels of helemaal heeft afbetaald en nu willen cashen om er nog eens lekker op los te leven voordat ze het verzorgingshuis indraaien, het geld moet dan op zijn en voor de kinderen is het te laat.quote:Op woensdag 3 april 2013 16:13 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Sjezus, het woord oud is behoorlijk aan inflatie onderhevig tegenwoordig, begint dat al bij je tweede baan in het niewerwetse land van Calvijn?
Ik ken alleen ouderen die geld investeren in hun huis om daar langer te kunnen blijven wonen. Slaapkamer op de begane grond en dergelijke. Dat prototype egotrippende testosteronoverladen brassert ken ik eigenlijk alleen van dit forum.quote:Op woensdag 3 april 2013 16:20 schreef sorcees het volgende:
[..]
Met ouderen bedoel ik in dit geval de groep die hun huis grotendeels of helemaal heeft afbetaald en nu willen cashen om er nog eens lekker op los te leven voordat ze het verzorgingshuis indraaien, het geld moet dan op zijn en voor de kinderen is het te laat.
Geld heb je nodig op je 30ste, om een huis te kopen b.v., niet op je 50ste als de erfenissen beginnen los te komen, dan behoor je zelf al je schaapjes deels op het droge te hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |