abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112357445
Werk vinden onder je niveau is helemaal zo makkelijk nog niet. Als mijn vriendin met haar MBO Administratie diploma een uitzendbureau binnenloopt of solliciteert naar een baan onder haar niveau, bv. in een call-center, als schoonmaakster of als productiemedewerkster, dan wordt ze bij voorbaat al niet eens uitgenodigd omdat een werkgever zoiets heeft van: ''Wat kom je hier in godsnaam doen met je MBO-diploma''. Zo'n werkgever is bang dat ze zich snel in haar baan zal gaan vervelen, of zo'n werkgever wil maar niet begrijpen dat ze solliciteert naar een baan onder haar niveau omdat ze nu eenmaal niks beters kan krijgen en zo'n beetje elke baan wel zou willen aanpakken. Het is al een hele kunst om werk te vinden op je eigen niveau, maar een nog veel grotere kunst om werk te vinden ònder je niveau! Dit geld trouwens ook, voor mensen die in een uitkering zitten, de meerderheid wil dolgraag werken maar krijgt gewoon de kans niet. En hier zit nou het èchte probleem van de arbeidsmarkt, mensen willen wel maar krijgen de kans gewoon niet. Maar probeer dat een VVD-er maar eens wijs te maken.
pi_112357534
Helemaal mee eens.

maar doe eens wat witregels er tussen, dat leest wat prettiger
  zaterdag 2 juni 2012 @ 21:00:27 #3
335452 cricket
cricket from space
pi_112358697
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 20:38 schreef Nightsurfer1978 het volgende:
Werk vinden onder je niveau is helemaal zo makkelijk nog niet. Als mijn vriendin met haar MBO Administratie diploma een uitzendbureau binnenloopt of solliciteert naar een baan onder haar niveau, bv. in een call-center, als schoonmaakster of als productiemedewerkster, dan wordt ze bij voorbaat al niet eens uitgenodigd omdat een werkgever zoiets heeft van: ''Wat kom je hier in godsnaam doen met je MBO-diploma''. Zo'n werkgever is bang dat ze zich snel in haar baan zal gaan vervelen, of zo'n werkgever wil maar niet begrijpen dat ze solliciteert naar een baan onder haar niveau omdat ze nu eenmaal niks beters kan krijgen en zo'n beetje elke baan wel zou willen aanpakken.
Dat de werkgever daar bang voor is, is natuurlijk wel terecht dan. Want als ze een betere baan kan krijgen is ze meteen weg.
pi_112358850
Onzin volgens sommigen hier op FOK!, het is allemaal de schuld van je vriendin, ze is te arrogant om te werken onder haar niveau en ze is lui , het ligt niet aan de werkgevers want werk zat...zo hebben we die allemaal ook weer gehad. :+
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_112358969
Tot de laatste zin, eensch!
Even a broken clock is right twice a day.
pi_112360685
voor ongeschoold werk ga je natuurlijk geen opleidingen vermelden. is wel zo logisch... :7
pi_112360932
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 21:32 schreef chrisje013 het volgende:
voor ongeschoold werk ga je natuurlijk geen opleidingen vermelden. is wel zo logisch... :7
Ze vragen toch wat je allemaal gedaan hebt of willen graag een CV zien, zelfs voor ongeschoold werk.
pi_112360953
Dit is voor de eerste keer dat ik op Fok meemaak, dat er nog respectvol tegen een MBO-diploma aangekeken wordt.
pi_112361435
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 21:35 schreef KeimpeHart het volgende:
Dit is voor de eerste keer dat ik op Fok meemaak, dat er nog respectvol tegen een MBO-diploma aangekeken wordt.
Wat mij betreft ook niet de laatste x
pi_112372546
Ik heb regelmatig vacatures op MBO niveau voorbij zien komen op het internet, dus snap niet waarom het zo lastig is om een baan te vinden.
pi_112376424
Ga dan doorleren na je MBO, geen garantie dat je aan een baan komt, maar je hebt wel kans op betere banen en als HBO-student kom je vaak makkelijker ergens binnen via stages, bijbaantjes dan als werkeloze... En de horeca dan? Terrasjesseizoen is al even begonnen. De kassen?

De keren dat ik, ook overgekwalificeerd en een stukje meer dan een MBO diploma solliciteerde op productiedingen werd ik aangenomen. Heb dat een tijdje gedaan omdat mijn hoofd ingewikkeld werk niet zo trok, maar dat ik wel de regelmaat van werk in mijn leven nodig had.
  zondag 3 juni 2012 @ 12:30:06 #12
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_112376830
Ik heb toen ik nog studeerde ook via het uitzendbureau laaggeschoold werk gedaan. Voornamelijk schoonmaakwerk, data-entry en licht administratief werk. Allemaal baantjes voor korte periodes, dus men verwacht dan ook niet dat je dan lang blijft.

Kan me voorstellen dat als je iets zoekt voor langere tijd, dat men wel huiverig is om iemand aan te nemen die waarschijnlijk erg snel weer weg is als er iets beters op haar pad komt.
Maar nu het zomerseizoen er weer aankomt, moet het toch wel mogelijk zijn om baantjes te vinden voor kortere periodes?
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_112379457
De meerderheid beperkt zich in mijn ogen dan ook tot het schrijven van brieven en lijdzaam afwachten tot je wederom niet wordt uitgenodigd. Bellen van te voren of na sturen lijkt me in dit geval bijzonder aan te raden, dan weten ze dat je serieus bent, en dat je niet een brief schrijft om je uitkering te behouden.
  zondag 3 juni 2012 @ 14:06:45 #14
353861 ElviraKlapmuts
stelt graag vragen...
pi_112380152
quote:
0s.gif Op zondag 3 juni 2012 05:51 schreef DarkerThanBlack het volgende:
Ik heb regelmatig vacatures op MBO niveau voorbij zien komen op het internet, dus snap niet waarom het zo lastig is om een baan te vinden.
Meestal solliciteren er ontzettend veel mensen op 1 vacature. Dat maakt het lastig en gewoon niet meer te doen.
wannabe Yi-Long zijn grootste fan!
pi_112380944
quote:
15s.gif Op zondag 3 juni 2012 14:06 schreef ElviraKlapmuts het volgende:

[..]

Meestal solliciteren er ontzettend veel mensen op 1 vacature. Dat maakt het lastig en gewoon niet meer te doen.
Dat is het inderdaad, ook wij zien zat vacatures op MBO niveau voorbijkomen, maar als zo'n werkgever dan vervolgens uit 100 of 200 kandidaten kan kiezen dan val je alsnog buiten de boot, en vooral als je werkervaring in hun ogen al niet meer recent genoeg is.
pi_112381198
quote:
En hier zit nou het èchte probleem van de arbeidsmarkt, mensen willen wel maar krijgen de kans gewoon niet.
2 jaar geleden nog meegemaakt. Bij het UWV afgesproken dat ik 2 sollicitaties per week zou doen.
In mijn vakgebied waren er op dat moment hooguit 2 per maand. Dus okay we spreken af 2 per week. Domme kut, er zijn er 2 per maand en die heb ik beiden al aangeschreven godmiljaarse achterlijke hoer :r

Nouja toen ben ik ook gewoon royaal onder mijn niveau gaan solliciteren om toch weer aan de bak te komen ergens. Vervolgens kwam ik na een maand weer op het UWV met 2 sollicitaties in mijn vakgebied en een heel aantal onder mijn niveau.

Ik kreeg nog op mn flikker ook dat dat toch echt niet de bedoeling was en dat ik gewoon op mn niveau moest blijven. Onder mijn niveau konden we na 3 maanden of een half jaar eens aan gaan denken.

Zak in de stront grafkut. Ik wil aan de slag en het maakt me niet uit als dat (al dan niet tijdelijk) onder mijn niveau is.

Vervolgens ben ik niet meer geweest naar het UWV want je hebt er geen zak aan. Ik heb een open sollicitatie gestuurd naar een bedrijf en werk nu in 5 ploegen als operator terwijl ik voorheen in de IT werkzaam was.

Het bevalt me nog altijd prima, al is het soms wel lastig om te werken met mensen waarvan je je af kunt vragen of ze zelf hun veters wel kunnen strikken :')
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_112382034
Ik begrijp best dat het moeilijk en enorm kut is om zo'n situatie te zitten, jammer alleen dat mensen vaak bijna vrede sluiten met het lot en zich verschuilen achter 'er solliciteren honderden mensen', 'ik word nooit uitgenodigd', 'het UWV is kut'.

Voss respect voor wat je doet, ik neem aan dat je op de hoogte was van de beperkte arbeidsmogelijkheden van je opleiding?

Ik ben overigens, door eigen ervaring, groot voorstander van een driedeling ongeschoold, mbo, hbo/uni binnen het UWV. Zodat je ook daadwerkelijk wat aan ze hebt en je energie kan stoppen in de dingen die voor jou belangrijk zijn.

Daarnaast zou een mogelijkheid kunnen zijn dat het UWV gewoon het eerste maandsalaris betaald, met bepaalde voorwaarden (min 3 mndn contract oid). Die mogelijkheden zijn er nu ook wel, maar ik heb nog nooit gehoord dat er iemand gebruik van maakt. Het is ook niet iets dat je zo ff op tafel gooit bij je solliciatieprocedure. Dus dit is iets wat vanuit de werkgever moet komen. En hoe langer iemand werkloos is hoe langer deze periode kan zijn.
pi_112383907
quote:
Voss respect voor wat je doet, ik neem aan dat je op de hoogte was van de beperkte arbeidsmogelijkheden van je opleiding?
De arbeidsmogelijkheden waren 15 jaar geleden prima en daar was ik van op de hoogte toen ik die richting op ging.
Ik kon niet voorzien dat het 10 jaar later een stuk slechter zou zijn.

Maargoed, ik werk dus inmiddels al weer 2 jaar onder mijn niveau en de ploegendienst bevalt me prima en het salaris is (door de ploegentoeslag) ook heel niet gek. Inmiddels zou ik wel weer terug mn oude werk in kunnen, maar ik vind het eigenlijk wel prima :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_112413359
Sorry hoor maar toen ik dit las:
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 20:38 schreef Nightsurfer1978 het volgende:
Werk vinden onder je niveau is helemaal zo makkelijk nog niet. Als mijn vriendin met haar MBO Administratie diploma een uitzendbureau binnenloopt of solliciteert naar een baan onder haar niveau, bv. in een call-center
Gebeurde er dit met mijn koffie:

Bedankt...
pi_112413674
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juni 2012 21:35 schreef Nightsurfer1978 het volgende:

[..]

Ze vragen toch wat je allemaal gedaan hebt of willen graag een CV zien, zelfs voor ongeschoold werk.
oh? er is een programma op de computer waarmee je bestanden (onder anderen CV's) kunt bewerken. word ofzo. nou, als je die opstart, kan je die mooie master van jouw weghalen en als ze vragen wat je gedaan hebt, dan zeg je doodleuk dat je hier en daar ongeschoold werk hebt gedaan.

:7

@cutkace: gelukkig geen apple...
pi_112413796
quote:
0s.gif Op maandag 4 juni 2012 09:03 schreef chrisje013 het volgende:
@cutkace: gelukkig geen apple...
Idd, maar ik kon er echt niks aan doen. Kon het gewoon niet meer binnenhouden toen ik dat las...
  maandag 4 juni 2012 @ 09:54:09 #22
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_112414435
Onder je niveau solliciteren is idd lastig, dat heb ik aan den lijve ondervonden.

Dit heeft 2 oorzaken:
1) Bedrijven willen niet iemand die binnen de kortste keren weer weg is.
2) Het salaris is doorgaans te laag om de WW terugval te compenseren. Als je vanaf een salaris van zeggen bruto 2300,- werkloos wordt, dan zal je WW na 2 maanden bruto 1610,- bedragen (netto is het verschil kleiner ivm belastingtredes). Echter, als je minder geschoold werk gaat doen dan verdien je misschien 1400,- of 1600,-. Dus er is geen prikkel om te gaan werken.
Bovendien, als je daar dan langer dan 6 maanden werkt dan zal je, als het bedrijf slecht draait en je eruit moet, maar 70% van die 1400 tot 1600,- verdienen. Het is dus niet alleen onaantrekkelijk maar ook nog onverstandig om op een lager salarisniveau te gaan solliciteren.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  maandag 4 juni 2012 @ 09:55:14 #23
179534 Waaghals
she appeared like an angel
pi_112414454
het is allemaal de schuld van je vriendin, ze is te arrogant om te werken onder haar niveau en ze is lui , het ligt niet aan de werkgevers want werk zat...
Don't try to wake me in the morning, cause i will be gone
  maandag 4 juni 2012 @ 09:57:53 #24
165633 eriksd
The grand facade...
pi_112414499
Die banen die je noemt zijn toch MBO-banen?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_112417052
quote:
5s.gif Op maandag 4 juni 2012 09:57 schreef eriksd het volgende:
Die banen die je noemt zijn toch MBO-banen?
"ja maar wel onder haar niveau".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')