abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 21 maart 2013 @ 11:11:30 #1
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_124327699

Welkom 'het vernieuwde' Huizenmarkt topic! De plek waar de huizenmarkt besproken word in al haar facetten, van huren tot kopen, van nieuwbouw tot renovatieproject en van woningbouwvereniging tot vastgoedmagnaten. Wat is het beste moment om te kopen? Is kopen überhaupt nog wel verstandig? Wat gaan de hypotheekrentes doen en wat gebeurt er met de HRA? Wat doen de woningbouwverenigingen en wanneer is iets "scheefhuren"? Wat gaan de gevolgen van de vergrijzing worden? Op al deze vragen en meer zijn de antwoorden (goed of fout) hier te vinden.

%-verandering t.o.v. dezelfde maand een jaar eerder (bron: CBS huizenprijsindex)

Voorgaande delen:
Topicreeks: AEX: Huizenmarkt Topic

Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
  donderdag 21 maart 2013 @ 11:14:09 #3
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_124327784
Gaat het nu echt niet meer over de NL huizenmarkt?!?
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_124327813
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 11:14 schreef Sjabba het volgende:
Gaat het nu echt niet meer over de NL huizenmarkt?!?
ow... was dit het huizenmarkt topic..
  donderdag 21 maart 2013 @ 11:16:54 #5
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_124327873
Was bedoelt voor HD9 en zijn TT.

Dat werk onder je niveau soms lastig is kan ik begrijpen, maar werkgevers staan wel open voor mensen die willen en overgekwalificeerd personeel heeft ook voordelen. Ik spreek uit ervaring dat ik na 1 week de hele schoonmaakploeg mocht leiden, chauffeur mocht zijn en 3 weken later objectleider mocht zijn. Puur alleen omdat ik de enige was die echt nederlands sprak...

[ Bericht 0% gewijzigd door Sjabba op 21-03-2013 11:30:05 ]
and made it rain upward
pi_124328278
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 11:16 schreef Sjabba het volgende:
Was bedoelt voor HD9 en zijn TT.

Dat werk onder je niveau soms lastig is kan ik begrijpen, maar werkgevers staan wel open voor mensen die willen en overgekwalificeerd personeel heeft ook voordelen. Ik spreek uit ervaring dat ik na 1 week de hele schoonmaakploeg mog leiden, chauffeur mocht zijn en 3 weken later objectleider mocht zijn. Puur alleen omdat ik de enige was die echt nederlands sprak...
Ja leuk maar dat is een sector waarbij men gewoon niets geeft om personeel en het verloop zo hoog is dat het de werkgevers niets geven om opleidingen.

Maar als het om bv mbo banen met een inwerkperiode gaat, willen de meeste werkgevers echt niet overgekwalificeerd persooneel hebben. Vaak heeft het 2 redenen waarom niet, 1 is dus idd dat de hoog opgeleid de uitdaging mist en als de kans zich vooroet deze snel weg is, en 2 dat je soms slimmer als je baas dan bent en na een korte periode al een concurrentie voor hem kan vormen omdat je groen binnen komt en vaak beter ziet wat er allemaal mis gaat in de organisatie.
  donderdag 21 maart 2013 @ 11:31:21 #7
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_124328320
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 11:30 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ja leuk maar dat is een sector waarbij men gewoon niets geeft om personeel en het verloop zo hoog is dat het de werkgevers niets geven om opleidingen.

Maar als het om bv mbo banen met een inwerkperiode gaat, willen de meeste werkgevers echt niet overgekwalificeerd persooneel hebben. Vaak heeft het 2 redenen waarom niet, 1 is dus idd dat de hoog opgeleid de uitdaging mist en als de kans zich vooroet deze snel weg is, en 2 dat je soms slimmer als je baas dan bent en na een korte periode al een concurrentie voor hem kan vormen omdat je groen binnen komt en vaak beter ziet wat er allemaal mis gaat in de organisatie.
Dan kies je toch een sector waar men er niet om geeft, dat bedoel ik met kieskeurig zijn.
and made it rain upward
pi_124328438
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 11:31 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Dan kies je toch een sector waar men er niet om geeft, dat bedoel ik met kieskeurig zijn.
Maar als je dus eerst 1.5 * modaal verdient moet je dus meteen maar terug gaan naar het minmumloon. Waarbij je als ik het goed heb je ook nog eens jezelf in de vingers snijdt als je dan wederom werkeloos raakt omdat je WW berekent wordt op je laatst verdiende loon.

:D
  donderdag 21 maart 2013 @ 11:41:22 #9
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_124328614
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 11:35 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar als je dus eerst 1.5 * modaal verdient moet je dus meteen maar terug gaan naar het minmumloon. Waarbij je als ik het goed heb je ook nog eens jezelf in de vingers snijdt als je dan wederom werkeloos raakt omdat je WW berekent wordt op je laatst verdiende loon.

Ach met vier jaar is er helemaal geen WW meer , met geluk is er nog wat bijstand
pi_124328627
quote:
Bestaande koopwoningen waren in februari 8,3% goedkoper dan in februari 2012. Dat maakte het CBS donderdag bekend. Het CBS houdt samen met het Kadaster een index voor de huizenprijzen bij.
In januari was de daling nog groter. Toen daalden de prijzen 9,6% in vergelijking met een jaar eerder.
http://fd.nl/economie-pol(...)gen-dalen-8-in-prijs
  donderdag 21 maart 2013 @ 11:51:27 #11
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_124328944
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 11:35 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het is een andere discussie maar je zal wat moeten... Die WW is ook een draak omdat het mensen ervan weerhoud iets te doen. Voor de rest ga ik er niet op in omdat het hier niet thuis hoort.
Vrije sectopr huren of kopen is wat dit soort situaties hetzelfde.
and made it rain upward
  donderdag 21 maart 2013 @ 11:51:53 #12
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_124328960
quote:
Werden ze echt goedkoper of zijn er meer goedkopere woningen verkocht?
and made it rain upward
pi_124329600
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 11:51 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Werden ze echt goedkoper of zijn er meer goedkopere woningen verkocht?
Allebei denk ik. Op papier zijn de niet verkochte woningen ook goedkoper. Er is niemand die nu nog de top prijzen uit 2007 wil betalen, iedere koper wilt een flinke korting hebben. +/- 20% want dat wordt op tv verteld.
pi_124329859
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 12:14 schreef NeeOfTochJA het volgende:
koper wilt een flinke korting hebben. +/- 20% want dat wordt op tv verteld.
Ik wil zoveel. :D
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  donderdag 21 maart 2013 @ 12:23:13 #15
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_124329886
quote:

[..]

Allebei denk ik. Op papier zijn de niet verkochte woningen ook goedkoper. Er is niemand die nu nog de top prijzen uit 2007 wil betalen, iedere koper wilt een flinke korting hebben. +/- 20% want dat wordt op tv verteld.
Hoe kan nou iets niet verkochts goedkoper zijn, het is in eerste instantie niet verkocht. Lager geprijsd bedoel je, maarja lager tov wat?
Uiteraard willen kopers korting, niets nieuws. Ik zie ook heus wel een dalende trend maar 8,6% tov vorig jaar niet, dat is m.i. te wijten aan het feit dat alleen goedkope woningen nog van eigenaar verwisselen en de duurdere alleen maar aangeboden worden.
and made it rain upward
pi_124329916
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 12:22 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik wil zoveel. :D
jij hebt je huis ook niet te koop staan.
pi_124330007
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 12:23 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Hoe kan nou iets niet verkochts goedkoper zijn, het is in eerste instantie niet verkocht. Lager geprijsd bedoel je, maarja lager tov wat?
Uiteraard willen kopers korting, niets nieuws. Ik zie ook heus wel een dalende trend maar 8,6% tov vorig jaar niet, dat is m.i. te wijten aan het feit dat alleen goedkope woningen nog van eigenaar verwisselen en de duurdere alleen maar aangeboden worden.
Sommige dure wisselen ook wel van eigenaar, maar als daarop 30% theoretische vermindering zit , dan kun je volgens deze logica zelfs redeneren dat juist de goedkopere huizen nog minder dalen dan die 8.6%.
pi_124330049
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 12:23 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Lager tov voor de crisis. Maar als je niet hoeft te verkopen is er niet veel aan de hand.
  donderdag 21 maart 2013 @ 12:37:01 #19
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_124330294
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 12:27 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Sommige dure wisselen ook wel van eigenaar, maar als daarop 30% theoretische vermindering zit , dan kun je volgens deze logica zelfs redeneren dat juist de goedkopere huizen nog minder dalen dan die 8.6%.
Dat zou zomaar kunnen.

Soms moet er een duur huis weg ivm hoge belasting voor erfgenamen. Of andere dringende redenen.

Ik denk dat het beide is. Nauwelijks verkopen alleen maar de goedkope huizen en die dalen ook niet echt veel. Zeker niet tov een jaar geleden.
and made it rain upward
  donderdag 21 maart 2013 @ 12:37:06 #20
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_124330298
quote:

Er is niemand die nu nog de top prijzen uit 2007 wil betalen, iedere koper wilt een flinke korting hebben. +/- 20% want dat wordt op tv verteld.
30% is ook redelijk en acceptabel tegenwoordig
  donderdag 21 maart 2013 @ 12:39:03 #21
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_124330356
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 12:37 schreef HD9 het volgende:

[..]

Je lult weer eens, vaak wordt er verkocht met een vanaf prijs als er snel verkocht moet worden. Dan hoef je niet te zoeken naar de ondergrens, die wordt meteen aangegeven. Als er dan na een afgesprokne periode meer aandacht is doet iedereen een bod van minimaal dat bedrag.
Als iemand zijn woning nu nog aanbied met 30% marge die hij weg wil geven is het echt een kluns, zet hem dan geliijk voor 25% lager in de markt.
and made it rain upward
pi_124330656
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 12:37 schreef HD9 het volgende:

[..]

Je kunt het altijd proberen om 30% eronder te bieden, als mensen snel geld nodig hebben en het huis is afbetaald zou je zomaar een deal kunnen hebben. Niet geschoten is altijd mis.
  donderdag 21 maart 2013 @ 12:54:35 #23
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_124330784
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 12:49 schreef NeeOfTochJA het volgende:

[..]

Je kunt het altijd proberen om 30% eronder te bieden, als mensen snel geld nodig hebben en het huis is afbetaald zou je zomaar een deal kunnen hebben. Niet geschoten is altijd mis.
Denk je dan echt serieus dat ze het dan niet zelf al 20% lager hadden geprijsd in de huidige markt?
Proberen kan dat is waar maar dat het lukt is nagenoeg 0
and made it rain upward
pi_124331071
Het wordt tijd dat China en Korea hier binnenvallen. Alle vinexhutten plat, en mooie tempels er voor in de plaats.
  donderdag 21 maart 2013 @ 13:39:28 #25
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_124332264
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 13:03 schreef PierreBetfair het volgende:
Het wordt tijd dat China en Korea hier binnenvallen. Alle vinexhutten plat, en mooie tempels er voor in de plaats.
komen toch moskeen overal ??
is dat niet mooi genoeg ??
http://www.ulumoskee.nl/index.php/nl/
  donderdag 21 maart 2013 @ 13:41:52 #26
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_124332350
Bagger het topic maar weer vol.
and made it rain upward
pi_124333207
Lol, ik denk dat ze hebben meegelezen in dit topic. Begin van de maand 74K van de prijs afgedaan. Nu de andere 125K nog.

2BContinued.

http://www.jaap.nl/te-koo(...)sp/325000-450000/p3/
pi_124337378
quote:
ING: Meer tussentijds afgelost op hypotheek

Volgens ING is er in de eerste twee maanden 50% meer extra afgelost. De trend van het laatste kwartaal van 2012 zet daarmee door.

Dat zegt ING Bank. Nu de huizenprijzen blijven dalen, lossen huizenbezitters meer af op hun hypotheek. ING, één van de grootse hypoteekverstrekkers van Nederland, telde de eerste 2 maanden van dit jaar 50 procent meer gedeeltelijke aflossingen dan in dezelfde periode vorig jaar.

''De in het vorige kwartaal ingezette trend met tussentijds aflossen zet zich duidelijk voort dit jaar'', zei Dennis Noordervliet, directeur marketing hypotheken bij ING, donderdag. Volgens hem zet bijna een kwart van de woningbezitters maandelijks geld opzij om op termijn af te kunnen lossen. ,,Zij doen dit omdat ze zo weinig mogelijk schulden willen hebben of geen restschuld willen overhouden'', aldus Noordervliet.
Deleveriging.
pi_124337669
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 15:52 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Deleveriging.
Verschuiving tussen spaarsaldi en hypotheken. Gooi de spaarrente nog maar wat verder omlaag voor meer 'deleveraging' ;)

Dit toont nou exact de onzinnigheid van een discussie over de 'hoogte' van hypotheekschulden aan :)
pi_124337883
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 15:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Verschuiving tussen spaarsaldi en hypotheken. Gooi de spaarrente nog maar wat verder omlaag voor meer 'deleveraging' ;)

Dit toont nou exact de onzinnigheid van een discussie over de 'hoogte' van hypotheekschulden aan :)
Klopt, ik denk dat het overgrote deel is afgelost door mensen die een aanzienlijk spaarsaldo hebben/hadden. Met een lage rente, onzekerheid over de HRA en dalende huizenprijzen e.d. loont het velen niet meer.

Maar ook dit is deleveriging, de bankbalansen krimpen. Zij het op een goede manier.
pi_124338048
Wel vraag ik me af hoe groot de groep is die tegenover een (aflossingsvrije) hypotheek (die onder water staat) een aanzienlijk bedrag aan spaargeld heeft. Misschien heeft iemand daar cijfers over?
pi_124338054
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 16:02 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Klopt, ik denk dat het overgrote deel is afgelost door mensen die een aanzienlijk spaarsaldo hebben/hadden. Met een lage rente, onzekerheid over de HRA en dalende huizenprijzen e.d. loont het velen niet meer.

Maar ook dit is deleveriging, de bankbalansen krimpen. Zij het op een goede manier.
Netto exposure blijft exact hetzelfde echter :)

Er verandert niks voor de bank, nog voor de lener.
pi_124338164
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 16:06 schreef piepeloi55 het volgende:
Wel vraag ik me af hoe groot de groep is die tegenover een (aflossingsvrije) hypotheek (die onder water staat) een aanzienlijk bedrag aan spaargeld heeft. Misschien heeft iemand daar cijfers over?
Ik heb nog nooit cijfers gezien hoe de totale poet verdeeld is over categorien

Ik ken wel een paar praktijkvoorbeelden uit jaren '00, maar die hoefden geen duppie te lenen, maar verhuisden zelfs expres om zich maar weer met een hypotheek te kunnen volzuigen om die centen vervolgens op alternatieve wijze te investeren (lees: fiscaal aftrekbaar lenen, fiscaal onbelast investeren). Dat zal niet de meerderheid in aantallen zijn, maar wel in bedragen.

In zijn algemeenheid mag je denk ik wel veronderstellen dat degenen die onderwater staan veelal jonge mensen zijn, die recentelijk gekocht hebben, en dat dat nou niet de spaargeneratie is, maar de kopuh-kopuh-kopuh-ik-wil-het-allemaal-en-wel-nu.
pi_124338236
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 16:06 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Netto exposure blijft exact hetzelfde echter :)

Er verandert niks voor de bank, nog voor de lener.
Op het moment zijnde wel, maar het risicogehalte (vooral bij slechtere economische omstandigheden(werkloosheid)/dalende huizenprijzen e.d.) en de omvang van de bankbalans veranderd weldegelijk. Dat spaargeld kan immers ook voor andere zaken gebruikt worden in de toekomst.

Maar grosso modo heb je gelijk natuurlijk, vandaar dat ik ook zeg op een goede manier.
pi_124338314
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 16:10 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Op het moment zijnde wel, maar het risicogehalte (vooral bij slechtere economische omstandigheden(werkloosheid)/dalende huizenprijzen e.d.) en de omvang van de bankbalans veranderd weldegelijk. Dat spaargeld kan immers ook voor andere zaken gebruikt worden in de toekomst.

Maar grosso modo heb je gelijk natuurlijk, vandaar dat ik ook zeg op een goede manier.
Da's waar, spaargeld kun je weghalen, je hypotheek weer ophogen is lastiger.
pi_124338407
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 16:06 schreef piepeloi55 het volgende:
Uit hetzelfde ING-artikel:

quote:
ING stelt dat vrijwel alle woningbezitters vermogen opbouwen. Ruim 80 procent doet dat door te sparen, de rest door middel van een verzekering of door te beleggen.
(Wat een stuk meer is dan ik verwacht had)
pi_124338433
Noes, dat zal toch niet Bvz? ;)
pi_124338492
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 16:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Noes, dat zal toch niet Bvz? ;)
Nou, het schopt hier wellicht wat hardnekkige aanname's omver, maar het ligt wel hoger dan ik zelf zou schatten (60 a 70%)
pi_124338586
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 16:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik heb nog nooit cijfers gezien hoe de totale poet verdeeld is over categorien

Ik ken wel een paar praktijkvoorbeelden uit jaren '00, maar die hoefden geen duppie te lenen, maar verhuisden zelfs expres om zich maar weer met een hypotheek te kunnen volzuigen om die centen vervolgens op alternatieve wijze te investeren (lees: fiscaal aftrekbaar lenen, fiscaal onbelast investeren). Dat zal niet de meerderheid in aantallen zijn, maar wel in bedragen.

In zijn algemeenheid mag je denk ik wel veronderstellen dat degenen die onderwater staan veelal jonge mensen zijn, die recentelijk gekocht hebben, en dat dat nou niet de spaargeneratie is, maar de kopuh-kopuh-kopuh-ik-wil-het-allemaal-en-wel-nu.
Het ontbreken van cijfers, ik heb ze ook nooit kunnen vinden in ieder geval, is het probleem om dit gegeven objectief te kunnen beoordelen. Een grote spaarpot is natuurlijk leuk, maar zegt niets over de verhouding tot de hypotheken. Het kan immers ongelijk verdeelt zijn.

Zonder cijfers valt dat niet objectief te beoordelen, maar subjectief heb ik dat gevoel dus wel en met name bij de aflossingsvrije en de onder water staande hypotheken. In mijn persoonlijke omgeving zijn dat meestal de mensen die van loonstrookje tot loonstrookje leven namelijk en geen enkel vermogen van omvang hebben opgebouwt of kunnen opbouwen.
pi_124338613
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 16:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Nou, het schopt hier wellicht wat hardnekkige aanname's omver, maar het ligt wel hoger dan ik zelf zou schatten (60 a 70%)
Mijn wereldbeeld, wat doe je?

Wordt aflossingsvrij dan toch niet zo vrijblijvend door de meesten opgevat, en zijn al die staatjes over de hoogte van de hypotheekschulden enzo dan rijp voor de visch?
  donderdag 21 maart 2013 @ 18:34:09 #41
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_124343649
http://www.telegraaf.nl/o(...)ek_te_krijgen__.html

quote:
vr 15 mrt 2013, 10:04 | 14 reacties
Steeds minder hoge hypotheek te krijgen
AMSTERDAM -
Sinds 2009 is de maximale hoogte waarvoor u een hypotheek kunt krijgen elk jaar gedaald.

Ook in 2013 zal dit bedrag voor alle inkomens flink dalen, blijkt uit berekeningen van De Nederlandsche Bank (DNB).

DNB baseert zich in deze publicatie in haar jaarverslag op cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en de Nationale Hypotheek Garantie (NHG).

Iemand met een bruto inkomen van 30.000 euro per jaar kan volgens de cijfers van DNB dit jaar ongeveer 140.000 euro lenen. In 2008 was dit nog ruim 150.000 euro. Vooral bij hoge inkomens verschilt de hoogte van de maximale hypotheek sterk. In 2008 kon je op basis van een inkomen van 80.000 euro 5 ton lenen, nu is dat nog maar 420.000 euro.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_124346198
quote:
Gewoon eerst sparen voor je een huis koopt, moest vroeger ook.
pi_124362880
quote:
Bestaande koopwoningen waren in februari 8,3% goedkoper dan in februari 2012. Dat maakte het CBS donderdag bekend. Het CBS houdt samen met het Kadaster een index voor de huizenprijzen bij.

In januari was de daling nog groter. Toen daalden de prijzen 9,6% in vergelijking met een jaar eerder.
De prijzen van bestaande koopwoningen waren in februari te vergelijken met het niveau van medio 2003. In augustus 2008 piekten de prijzen van bestaande koopwoningen. In vergelijking met dat moment is de prijsdaling ruim 18%.

De prijzen dalen ook, dus het is niet erg dat je een minder hoge hypotheek krijgt, het grote voordeel is dat je een lagere schuld aangaat.
pi_124363391
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 01:53 schreef Sparqq het volgende:

[..]

De prijzen dalen ook, dus het is niet erg dat je een minder hoge hypotheek krijgt, het grote voordeel is dat je een lagere schuld aangaat.
De prijzen dalen minder hard. Je koopt dus steeds minder huis voor je inkomen. Dat heeft toch ook wel nadelen.
  vrijdag 22 maart 2013 @ 08:08:45 #45
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_124363895
Zo 80% van de hypotheeknemer bouwt vermogen op. Mooi cijfer. Die 20% baart me eerlijk gezegd wel zorgen. Betekent dat die niets opbouwen? Of zijn dat mensen met een reststukje van enkele 10.000en euro's.
and made it rain upward
pi_124363911
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 08:08 schreef Sjabba het volgende:
Zo 80% van de hypotheeknemer bouwt vermogen op. Mooi cijfer. Die 20% baart me eerlijk gezegd wel zorgen. Betekent dat die niets opbouwen? Of zijn dat mensen met een reststukje van enkele 10.000en euro's.
Voor een groot deel zal dat om die laatste categorie gaan.
pi_124363941
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 08:11 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Voor een groot deel zal dat om die laatste categorie gaan.
Dat voel je aan je grote teen?

Zonder concrete cijfers kunnen we daar toch geen uitspraak over doen.
  vrijdag 22 maart 2013 @ 08:25:56 #48
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_124364042
Ik denk ook wel dat een groot gedeelte op hun ouwe dag geen moeite doet om die laatste 40.000 af te lossen als het huis meer dan 2 ton waard is. Voor die paar tientjes per maand.

Maar jammer dat dit niet expliciet neer is gezet.
and made it rain upward
  vrijdag 22 maart 2013 @ 09:34:05 #49
323876 michaelmoore
pi_124365088
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 08:25 schreef Sjabba het volgende:
Ik denk ook wel dat een groot gedeelte op hun ouwe dag geen moeite doet om die laatste 40.000 af te lossen als het huis meer dan 2 ton waard is. Voor die paar tientjes per maand.

Maar jammer dat dit niet expliciet neer is gezet.
maar een steeds groter deel van de ouderen wil de centen hebben om een deel aan de kinderen te geven, een extra hypotheek nemen dat gaat te ver, maar verkopen, ja dat wil men wel

En dan de laatste tien jaar in een vrije sector flat of naar Spanje
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_124365720
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 08:15 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat voel je aan je grote teen?

Zonder concrete cijfers kunnen we daar toch geen uitspraak over doen.
Hoelang en hoe vaak zijn er compleet aflossingsvrije hypotheken verstrekt voor de aankoop van woningen?

Wanneer iemand met NHG wou kopen was dat in elk geval al niet mogelijk.
pi_124365731
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 09:34 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

maar een steeds groter deel van de ouderen wil de centen hebben om een deel aan de kinderen te geven, een extra hypotheek nemen dat gaat te ver, maar verkopen, ja dat wil men wel

En dan de laatste tien jaar in een vrije sector flat of naar Spanje
Je claimt dit driemaal per week maar onderbouwt het nooit concreet. Zou je dat toch eens willen proberen voor ons?
pi_124365978
quote:
2s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 10:01 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Hoelang en hoe vaak zijn er compleet aflossingsvrije hypotheken verstrekt voor de aankoop van woningen?

Wanneer iemand met NHG wou kopen was dat in elk geval al niet mogelijk.
Dat weten we dus niet, als we xeno&co moesten geloven was het in 100% van de gevallen, maar vooral bij de rijkeren met dus dure huizen die de belastingontwijking willen maximaliseren zullen er heus wel wat 100% aflossingsvrije hypotheek constructies opgetuigd zijn.

Heeft NHG trouwens altijd de regel gehad dat maar maximaal 50% aflossingsvrij mocht zijn? Want die NHG regels vooral over de hoogte is nog wel eens veranderd.
pi_124366048
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 10:13 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat weten we dus niet, als we xeno&co moesten geloven was het in 100% van de gevallen, maar vooral bij de rijkeren met dus dure huizen die de belastingontwijking willen maximaliseren zullen er heus wel wat 100% aflossingsvrije hypotheek constructies opgetuigd zijn.

Heeft NHG trouwens altijd de regel gehad dat maar maximaal 50% aflossingsvrij mocht zijn? Want die NHG regels vooral over de hoogte is nog wel eens veranderd.
Uit dit verhaal van jou haal ik nog niet echt een reden om aan te nemen dat dit daadwerkelijk om zulke grote aantallen gaat. Daarnaast is het wel vrij logisch dat het om vrij grote aantallen gaat bij afgeloste woningen waar een verbouwing oid aflossingsvrij wordt gefinancierd.
pi_124366175
quote:
2s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 10:16 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Uit dit verhaal van jou haal ik nog niet echt een reden om aan te nemen dat dit daadwerkelijk om zulke grote aantallen gaat. Daarnaast is het wel vrij logisch dat het om vrij grote aantallen gaat bij afgeloste woningen waar een verbouwing oid aflossingsvrij wordt gefinancierd.
Ach ja volgens xeno&co ben ik een rijke en heb toch echt geen 100% aflossingvrij. Dat gedeelte met 100% aflossing vrij heeft al huizen van 5t en/of meer en dat zijn er echt niet zo heel erg veel. Idd zijn gevalletjes van verbouwen dan wel aflossingvrij. Maar de tendens hier is toch wel heel veel dat iedereen met aflossing vrij eindigt met een schuld ???
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
  vrijdag 22 maart 2013 @ 10:29:22 #55
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_124366354
Er is nog nooit zoveel afgelost als momenteel gebeurt. Ik zou er dus niet al teveel over stressen.
and made it rain upward
pi_124366361
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 10:21 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Ach ja volgens xeno&co ben ik een rijke en heb toch echt geen 100% aflossingvrij. Dat gedeelte met 100% aflossing vrij heeft al huizen van 5t en/of meer en dat zijn er echt niet zo heel erg veel. Idd zijn gevalletjes van verbouwen dan wel aflossingvrij. Maar de tendens hier is toch wel heel veel dat iedereen met aflossing vrij eindigt met een schuld ???
Bij aflossingvrij blijft er inderdaad een schuld over. Dat hoeft echter geen enkel probleem te zijn wanneer het onderpand maar hoog genoeg is. Kan je desnoods de hypotheek gewoon verlengen.
pi_124366412
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 10:29 schreef Sjabba het volgende:
Er is nog nooit zoveel afgelost als momenteel gebeurt. Ik zou er dus niet al teveel over stressen.
Klopt, ik ben ook naar volledig aflossen (sparen in dit geval) overgestapt onlangs. En dat met de intentie om jaarlijks extra in te leggen en of af te lossen.
pi_124366428
quote:
2s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 10:29 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Bij aflossingvrij blijft er inderdaad een schuld over. Dat hoeft echter geen enkel probleem te zijn wanneer het onderpand maar hoog genoeg is. Kan je desnoods de hypotheek gewoon verlengen.
Dat het aflossingsvrij is wil natuurlijk niet zeggen dat er niet wordt afgelost. Dat betekent alleen maar dat het niet hoeft.
  vrijdag 22 maart 2013 @ 10:33:49 #59
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_124366474
quote:
2s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 10:31 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Klopt, ik ben ook naar volledig aflossen (sparen in dit geval) overgestapt onlangs. En dat met de intentie om jaarlijks extra in te leggen en of af te lossen.
Ik twijfel, ik heb wel eens extra afgelost/ingelegd om de maandlasten wat omloog te krijgen maar ik verwacht inflatie en dan stellen die maandlasten toch niet zo veel voor. Aan de andere kant is sparen dan ook geen optie.

Ik spendeer het dus maar gewoon en investeer in het huis af en toe...
and made it rain upward
pi_124366534
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 10:33 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Ik twijfel, ik heb wel eens extra afgelost/ingelegd om de maandlasten wat omloog te krijgen maar ik verwacht inflatie en dan stellen die maandlasten toch niet zo veel voor. Aan de andere kant is sparen dan ook geen optie.

Het jammere van dat extra aflossen is dat als je 10k aflost je dat amper merkt in je maandelijkse rente lasten. Dan moet je toch al met serieuzere bedragen gaan aflossen. Helaas hebben we die eigenlijk niet anders waren we die hypotheek niet nodig.
  vrijdag 22 maart 2013 @ 10:37:57 #61
323876 michaelmoore
pi_124366587
quote:
2s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 10:02 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je claimt dit driemaal per week maar onderbouwt het nooit concreet. Zou je dat toch eens willen proberen voor ons?
is wat ik hoor om me heen, bij leeftijdsgenoten, anders moet je eens meegaan naar die 40 jarige huwelijken in mijn kennissenkring
pi_124366604
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 10:36 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Het jammere van dat extra aflossen is dat als je 10k aflost je dat amper merkt in je maandelijkse rente lasten. Dan moet je toch al met serieuzere bedragen gaan aflossen. Helaas hebben we die eigenlijk niet anders waren we die hypotheek niet nodig.
Je merkt het wel, maar omdat je de rente per maand betaald lijkt relatief gezien weinig maar bereken maar eens over 30 jaar hoeveel je minder rente hebt betaald.
pi_124366725
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 10:33 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Ach het kost me niet zoveel extra per maand en wat bijstorten in het spaardeel (of aflossen inderdaad) levert aanzienlijk meer op dan de spaarrente momenteel :P
pi_124366750
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 10:37 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

is wat ik hoor om me heen, bij leeftijdsgenoten, anders moet je eens meegaan naar die 40 jarige huwelijken in mijn kennissenkring
Boterzacht lulverhaaltje dus? Je roept zoveel maar je weet het nooit cijfermatig te onderbouwen en dat maakt je niet bepaald geloofwaardiger.
  vrijdag 22 maart 2013 @ 10:42:55 #65
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_124366757
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 10:36 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Klopt maar 10.000 op je spaarrekening voor 2% of 10.000 in je spaarhypotheek voor 5% scheelt nogal.
and made it rain upward
  vrijdag 22 maart 2013 @ 10:43:21 #66
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_124366773
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 10:37 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dus je kenniskring roept het al jaren maar ondertussen vertrekt er niemand ?!?
and made it rain upward
  vrijdag 22 maart 2013 @ 10:45:48 #67
323876 michaelmoore
pi_124366849
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 10:43 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Dus je kenniskring roept het al jaren maar ondertussen vertrekt er niemand ?!?
jawel zijn er mee bezig
is een hot item in de familie en hun kennissen, iedereen wil het geld hebben om te verdelen en op te maken , maar ook voor hen is de waarde gedaald

Sommigen staan te koop en de vraag is zakken of niet
pi_124367010
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 10:42 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Klopt maar 10.000 op je spaarrekening voor 2% of 10.000 in je spaarhypotheek voor 5% scheelt nogal.
En als je een beetje gespaard hebt gaat van die 2% ook nog eens 1.2% rendementsheffing vanaf waardoor je netto maar 0.8% rente op je spaargeld hebt.
  vrijdag 22 maart 2013 @ 11:00:49 #69
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_124367263
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 10:52 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En als je een beetje gespaard hebt gaat van die 2% ook nog eens 1.2% rendementsheffing vanaf waardoor je netto maar 0.8% rente op je spaargeld hebt.
Precies, maar toch twijfel ik. Als straks door inflatie de boel verdampt als sneeuw voor de zon is het zonde. Dna kan m.i. beter je woning moderniseren en goed in je spullen zitten.
and made it rain upward
pi_124367421
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 11:00 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Precies, maar toch twijfel ik. Als straks door inflatie de boel verdampt als sneeuw voor de zon is het zonde. Dna kan m.i. beter je woning moderniseren en goed in je spullen zitten.
Waar moet die hyperflatie vandaan komen volgens jou? :? Gaan we de geldpersen aanzetten?
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  vrijdag 22 maart 2013 @ 11:08:09 #71
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_124367443
quote:
5s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 11:07 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Waar moet die hyperflatie vandaan komen volgens jou? :? Gaan we de geldpersen aanzetten?
Enige oplossing van de huidige crisis is loonsverhoging/ vergroten van de koopkracht.

Vroeg of laat, zal wel laat zijn, tegen het te-laat aan...
and made it rain upward
  vrijdag 22 maart 2013 @ 11:15:30 #72
323876 michaelmoore
pi_124367625
Weg de vrijheid tegemoet, maar dat kost wel geld en dat zit in het huis
http://www.telegraaf.nl/r(...)kantiebranche__.html

quote:
vr 22 mrt 2013, 08:22 | 32 reacties
Oudere spekt de vakantiebranche
RIJSWIJK -
Ouderen worden steeds belangrijker voor de toerismebranche. Mensen boven de 50 gaan vaker op vakantie en geven meer uit als zij op reis gaan.

Inmiddels komt 20 procent van al het geld dat verdiend wordt in die sector uit de portemonnee van mensen ouder dan 65 jaar, zo blijkt uit cijfers van Eurostat, de database van de Europese Unie. En ook mensen tussen de 50 en 65 doen een goede duit in het zakje, aldus het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC).

Volgens een woordvoerster van het NBTC zijn senioren „een interessante doelgroep voor toerisme. Dit zijn de mensen die tijd en veelal ook geld hebben, en dat graag uitgeven aan vakanties.” De 65-plussers zijn tussen 2006 en 2011 liefst 33 procent meer uit gaan geven als zij erop uitgingen, maakten 29 procent meer dagtripjes en gingen 23 procent vaker op vakantie, aldus Eurostat. Bovendien gaan de ouderen langer op vakantie en geven ze jaarlijks per persoon 1265 euro uit aan langere vakanties.

De groep tussen de 50 en 64 gaat ook steeds vaker op vakantie en geeft meer uit, zo blijkt uit een onderzoek van NBTC-NIPO. „De groei is zelfs nog iets sterker dan bij de 65-plussers”, aldus de woordvoerster. „Bovendien is deze groep veelal vitaler dan 65-plussers en ook groter in aantal.”

De NBTC richt zich qua marketing overigens niet speciaal op ouderen. Dat komt doordat er bij de marketing wordt gekeken naar de vakantiewensen van mensen en niet naar leeftijden. Anderzijds hebben de ouderen wel duidelijke wensen voor hun reizen, waar bedrijven zich op kunnen richten. Zo zoeken ze vaak 'passief vermaak' en nostalgie.
pi_124367663
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 11:08 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Enige oplossing van de huidige crisis is loonsverhoging/ vergroten van de koopkracht.

Vroeg of laat, zal wel laat zijn, tegen het te-laat aan...
Nobelprijswinnaar, we hebben er weer één.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  vrijdag 22 maart 2013 @ 11:19:22 #74
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_124367699
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 11:15 schreef michaelmoore het volgende:
Weg de vrijheid tegemoet, maar dat kost wel geld en dat zit in het huis
http://www.telegraaf.nl/r(...)kantiebranche__.html

[..]

Dit gaat over vakanties....
and made it rain upward
  vrijdag 22 maart 2013 @ 11:20:11 #75
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_124367722
quote:
10s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 11:17 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Nobelprijswinnaar, we hebben er weer één.
Wat bedoel je nou? Ik geef antwoord op een vraag?
and made it rain upward
pi_124367807
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 11:20 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Wat bedoel je nou? Ik geef antwoord op een vraag?
Nee, je lult er langs af... Voor hyperflatie zijn bepaalde ingrediënten nodig, waar zie jij die?
  vrijdag 22 maart 2013 @ 11:24:06 #77
323876 michaelmoore
pi_124367812
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 11:19 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Dit gaat over vakanties....
ja en daar heb je geld voor nodig en dat zit in t huis

cruises en zo kosten veel geld hoor
dan maar de laatste tien jaar op een klein huurflatje of een huisje in spanje
  vrijdag 22 maart 2013 @ 11:27:20 #78
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_124367900
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 11:23 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Nee, je lult er langs af... Voor hyperflatie zijn bepaalde ingrediënten nodig, waar zie jij die?
Dat doe ik niet, ik geef aan dat de enige uitweg een toename van koopkracht is. Hoe deze tot stand komt weet ik niet en wanener ook niet. Maar ik geloof wel dat hij er gaat komen.
Op het moment dat de koopkracht toeneemt volgt vanzelf inflatie. Hyperinflatie heb ik niet genoemd, dat heb je zelf genoemd. Een inflatie van 5 a 6 % per jaar zie ik niet als onmogelijk.

Je begrijpt toch wel dat we momenteel in een hele nieuwe situatie zitten?
and made it rain upward
  vrijdag 22 maart 2013 @ 11:27:40 #79
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_124367912
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 11:24 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ja en daar heb je geld voor nodig en dat zit in t huis

cruises en zo kosten veel geld hoor
dan maar de laatste tien jaar op een klein huurflatje of een huisje in spanje
:{w
and made it rain upward
pi_124367976
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 11:27 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Dat doe ik niet, ik geef aan dat de enige uitweg een toename van koopkracht is. Hoe deze tot stand komt weet ik niet en wanener ook niet. Maar ik geloof wel dat hij er gaat komen.
Op het moment dat de koopkracht toeneemt volgt vanzelf inflatie. Hyperinflatie heb ik niet genoemd, dat heb je zelf genoemd. Een inflatie van 5 a 6 % per jaar zie ik niet als onmogelijk.

Je begrijpt toch wel dat we momenteel in een hele nieuwe situatie zitten?
Dan is het vraag hoeveel mensen een kortlopende hypotheekrentes hebben en hierdoor dan in de problemen gaan komen want bij een inflatie van 5 tot 6% horen natuurlijk ook hyoptheek rentes van rond de 8% ;)
pi_124367984
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 11:27 schreef Sjabba het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 11:00 schreef Sjabba het volgende:

[..]

pi_124368026
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 11:30 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan is het vraag hoeveel mensen een kortlopende hypotheekrentes hebben en hierdoor dan in de problemen gaan komen want bij een inflatie van 5 tot 6% horen natuurlijk ook hyoptheek rentes van rond de 8% ;)
Ach (bank)spaarhypotheek. Rente bedrag gaat omhoog, inleg in het spaargedeelte gaat naar beneden betaal je beetje meer. Niks om je druk over te maken.

Het zogenaande rente dempende effect.
  vrijdag 22 maart 2013 @ 11:34:39 #83
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_124368076
quote:
3s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 11:30 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

[..]

Juist ja, dank je voor het aantonen!
and made it rain upward
  vrijdag 22 maart 2013 @ 11:35:17 #84
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_124368094
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 11:30 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Als je nu niet voor je hele looptijd of minimaal 20 jaar vast zet ben je in mijn ogen ook zwaar aan het gokken.
and made it rain upward
pi_124368128
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 11:32 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Ach (bank)spaarhypotheek. Rente bedrag gaat omhoog, inleg in het spaargedeelte gaat naar beneden betaal je beetje meer. Niks om je druk over te maken.

Het zogenaande rente dempende effect.
Bij een bankspaarhypotheek wel, maar hoe zit het met de aflossingsvrije hypotheek gedeeltes met kortlopende rentetermijnen want daar zitten dan natuurlijk de pijnpunten bij een stijgende rente.
  vrijdag 22 maart 2013 @ 11:37:44 #86
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_124368153
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 11:36 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Bij een bankspaarhypotheek wel, maar hoe zit het met de aflossingsvrije hypotheek gedeeltes met kortlopende rentetermijnen want daar zitten dan natuurlijk de pijnpunten bij een stijgende rente.
Die mensen hebben tot 1 april om hem om te zetten ;-)
and made it rain upward
pi_124368527
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 11:34 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Juist ja, dank je voor het aantonen!
Maw: je maakt een drama van iets kleins waar geen enkele aanwijzing voor is dat het in de nabije toekomst gaat gebeuren. Nobelprijsmateriaal!
  vrijdag 22 maart 2013 @ 11:58:40 #88
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_124368673
quote:
14s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 11:53 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Maw: je maakt een drama van iets kleins waar geen enkele aanwijzing voor is dat het in de nabije toekomst gaat gebeuren. Nobelprijsmateriaal!
Ik maak helemaal geen drama, ik geef aan dat ik twijfel of ik geld moet steken in mijn spaardeel of dat ik er iets anders mee moet doen.
Wat is jou probleem dan?
and made it rain upward
pi_124368719
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 11:58 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Ik maak helemaal geen drama, ik geef aan dat ik twijfel of ik geld moet steken in mijn spaardeel of dat ik er iets anders mee moet doen.
Wat is jou probleem dan?
Gebruik dan ook geen grote woorden als 'verdwijnt als sneeuw voor de zon'... Dat klinkt namelijk behoorlijk dramatisch...
  vrijdag 22 maart 2013 @ 12:03:54 #90
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_124368832
quote:
3s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 12:00 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Gebruik dan ook geen grote woorden als 'verdwijnt als sneeuw voor de zon'... Dat klinkt namelijk behoorlijk dramatisch...
Als er 5% per jaar van je spaargeld afgesnoept wordt door inflatie noem ik dat verdwijnen als sneeuw voor de zon. Dat gezegde geeft aan dat het verdwijnt in het niets, dat zegt echter niets over de termijn waar dat in gebeurt.

Denk voortaan even na voordat je blaat.....
and made it rain upward
pi_124368948
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 12:03 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Als er 5% per jaar van je spaargeld afgesnoept wordt door inflatie noem ik dat verdwijnen als sneeuw voor de zon. Dat gezegde geeft aan dat het verdwijnt in het niets, dat zegt echter niets over de termijn waar dat in gebeurt.

Ga je er nu een woordspelletje van maken? :')

Dan weet ik er nog wel één: volgens jouw definitie verdwijnt je spaargeld dus door inflatie. Niks is echter minder waar. Zet 1000 eu op een spaarrekening, blijf ervan af en ongeacht de inflatie zal die 1000 eu niet verdwijnen.

vrijdag 22 maart 2013 @ 12:10:32 #92
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_124369036
quote:
3s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 12:07 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Ga je er nu een woordspelletje van maken? :')

Dan weet ik er nog wel één: volgens jouw definitie verdwijnt je spaargeld dus door inflatie. Niks is echter minder waar. Zet 1000 eu op een spaarrekening, blijf ervan af en ongeacht de inflatie zal die 1000 eu niet verdwijnen.

De waarde neemt af maar dat snaptje je wel.

Pot en ketel ken je die wel?
Jij begint over hyperinflatie die ik niet genoemd heb, dan haal je als voorbeeld de sneeuw voor de zon
uitdrukking erbij. Dan leg ik uit dat dat niet over de termijn gaat maar over dat het verdwijnt (de waarde...). En dan beschuldig je mij van een woordspelletje.

Je snapt er werkelijk geen zak van lijkt het...

Oja zal ik ook nog wat dik drukken.
and made it rain upward
pi_124369081
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 12:03 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Als de inflatie 5% wordt zal ook de spaarrente net zoals de hypotheekrente gaan stijgen.

Op dit moment verlies je op papier van je spaargeld ook al geld omdat de inflatie boven de rentes liggen, en dan nemen we de VRH nog niet eens mee.
pi_124369098
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 12:10 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Jij begint over hyperinflatie die ik niet genoemd heb, dan haal je als voorbeeld de sneeuw voor de zon
uitdrukking erbij. Dan leg ik uit dat dat niet over de termijn gaat maar over dat het verdwijnt (de waarde...). En dan beschuldig je mij van een woordspelletje.

Had jij het nou over het topic voltrollen?

Deze smiley gebruik ik zelden :')
  vrijdag 22 maart 2013 @ 12:14:54 #95
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_124369183
Komop zeg ik geef mijn mening en idee over het storten/aflossen en begint meneertje ineens de wijneus uit te hangen. En dan ook nog zo om mij op mijn woord gebruik te pakken.

Hij begrijpt het niet en gaat dan nog door met verwijten maken.

Beschuldig je mij van trollen.
and made it rain upward
pi_124369199
Los daarvan is een inflatie van 5% volslagen onrealistisch momenteel. Dan moet er echt heel wat gebeuren. De laatste keer dat we daar tegenaan zaten was toen de arbeidsmarkt zo krap was dat bedrijven de eerste-jaars studenten uit de collegezaal trokken om te gaan werken. Dat duurde overigens ook niet lang.
  vrijdag 22 maart 2013 @ 12:17:02 #97
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_124369252
Grrr snapt het wel maar wat hij nu wil snap ik even niet.

Wat wil je nou aangeven?

Ik verwacht 5/6% inflatie komende tijd en daarom twijfel ik of ik moet aflossen/storten op iets dat nog 25 jaar loopt.

Ga jij zeggen dat er geen aantoonbare zaken voor hyperinflatie zijn. Niet echt relevant, maar goed.
and made it rain upward
pi_124369282
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 12:10 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Cry me a river.
  vrijdag 22 maart 2013 @ 12:18:27 #99
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_124369307
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 12:15 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Los daarvan is een inflatie van 5% volslagen onrealistisch momenteel. Dan moet er echt heel wat gebeuren. De laatste keer dat we daar tegenaan zaten was toen de arbeidsmarkt zo krap was dat bedrijven de eerste-jaars studenten uit de collegezaal trokken om te gaan werken. Dat duurde overigens ook niet lang.
Ik baseer dat ook niet op de bestaande arbeidsmarkt, want die is beroerd. Ik baseer dat op de enige uitweg uit de huidige crisis.
and made it rain upward
pi_124369315
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 12:17 schreef Sjabba het volgende:
Grrr snapt het wel maar wat hij nu wil snap ik even niet.

Wat wil je nou aangeven?

Ik verwacht 5/6% inflatie komende tijd en daarom twijfel ik of ik moet aflossen/storten op iets dat nog 25 jaar loopt.

Waar baseer je dat op?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')