quote:SNS Reaal in staatshanden
AMSTERDAM - SNS Reaal is genationaliseerd. De redding van de bank en verzekeraar kost de staat direct 3,7 miljard euro.
Dat heeft het ministerie van Financiën vrijdagochtend bekend gemaakt.
"Medio december bleek dat de problemen nog veel groter waren bij SNS dan eerder gedacht", zegt minister Jeroen Dijsselbloem in een toelichting.
De bank en verzekeraar is vooral door verliezen bij het vastgoedonderdeel Property Finance diep in de problemen geraakt. Al in juni 2008 werd de bank onder verscherpt toezicht geplaatst nadat het staatssteun ontving. Bijna een jaar werd in samenwerking met De Nederlandsche Bank gewerkt aan een reddingsplan. Een redding met hoofdzakelijk privaat kapitaal bleek niet haalbaar.
Deadline
De deadline voor SNS om zelf te komen tot een oplossing met private investeerders verliep dan ook om 18.00 uur donderdagavond. "Nog tot gisteren hebben we gesproken met private equity fondsen. Helaas lukte dat niet", aldus Dijsselbloem.
De Staat moest nu wel ingrijpen, omdat anders een bankenrun, waarbij rekeninghouders massaal hun geld weghalen bij de bank, dreigde te ontstaan. "Een bank zonder kapitaal, dat kan niet", zo stelt ook Jan Sijbrand, directeur toezicht van De Nederlandsche Bank.
Dijsselbloem benadrukt dat al het spaargeld van Nederlanders met een rekening bij SNS met de ingreep veilig is gesteld, net als bijvoorbeeld de hypotheken.
SNS Reaal heeft 1,6 miljoen spaarrekeningen en 1 miljoen betaalrekeningen.
Pijnlijk
Wel vindt Dijsselbloem de ingreep pijnlijk. "Niet alleen voor mij persoonlijk, maar meer voor de Nederlandse Staat."
"Ik kan me goed inleven in de weerstand die bestaat onder Nederlanders tegen de ingreep", aldus Dijsselbloem.
"Met deze oplossing hebben we echter erger kunnen voorkomen. Maar het is geen situatie om tevreden over te zijn. We moeten een ingreep als deze in de toekomst zien te voorkomen."
De kosten voor de overheid bestaan uit 2,2 miljard euro aan nieuwe kapitaalinjecties, 0,8 miljard euro als afschrijving van de eerdere steun, en 0,7 miljard euro voor het op afstand plaatsen van het vastgoed.
Daarnaast verschaft de Staat 1,1 miljard aan leningen en 5 miljard aan garanties. De reddingsoperatie heeft negatieve gevolgen voor de financiële positie van de overheid. Het overheidssaldo verslechtert in 2013 met 0,6 procent. De staatsschuld loopt met 1,6 procent op.
Garantiestelsel
De Nederlandse banken moeten in 2014 1 miljard euro betalen aan de redding. De banken hoeven hierdoor wel pas 2 jaar later bij te gaan dragen aan het depositogarantiestelsel.
Dit is de pot geld die in eerste instantie vanaf juli dit jaar door de banken gevuld zou worden met de bedoeling dit te gebruiken als de tegoeden van rekeninghouders van een bank die niet meer aan verplichtingen kan voldoen in gevaar komen.
Afstoten
Eerder werd een plan besproken om de bank met hulp van de drie andere grote banken van Nederland, ING, ABN Amro en Rabobank te redden. Dit stuitte echter op weerstand in Brussel, omdat ING zelf staatssteun heeft ontvangen en ABN volledig in handen van de staat is.
De nationalisering van SNS moet nu ook verder aan de Europese Commissie worden voorgelegd.
Dijsselbloem stelt dat het niet zijn doel is zoveel mogelijk banken in zijn bezit te hebben, maar dat hij SNS wegens de diversiteit in het bankenlandschap wel in zijn geheel wilde behouden.
Wel stelt hij zo snel mogelijk te zullen proberen SNS, mogelijk zelfs in onderdelen weer af te stoten. "Zover de markt dat toelaat."
Dijsselbloem verwacht dat Brussel verder aanwijzingen zal geven ten aanzien van het verkopen van onderdelen en marktbeperkingen.
Opstappen
Topman Ronald Latenstein, financieel directeur Ference Lamp en voorzitter van de raad van commissarissen Rob Zwartendijk treden terug bij SNS Reaal. Zij ''willen en kunnen geen verantwoordelijkheid nemen voor het nationalisatiescenario'', liet SNS vrijdag weten.
Gerard van Olphen wordt de nieuwe bestuursvoorzitter van de genationaliseerde bank en verzekeraar SNS Reaal. Van Olphen is nu nog financieel directeur bij verzekeringsmaatschappij Achmea.
Donderdag leek het er nog op dat de Britse investeringsmaatschappij CVC met andere private partijen SNS met 1,8 miljard euro overeind kon houden. Al maakte het concern gisteren ook al duidelijk dat er geen enkele zekerheid was dat dit zou lukken. Deze poging mislukte dan ook donderdagavond.
Bewust risico
Dijsselbloem laat private partijen die bewust een risico namen door geld te steken in SNS Reaal zoveel mogelijk meebetalen aan de nationalisatie van de bank.
"Dat betekent dat ik niet alleen aandeelhouders maar ook achtergestelde crediteuren heb onteigend. Hun vorderingen verliezen volledig hun waarde, wat ook zou zijn gebeurd als SNS failliet zou zijn gegaan. Daardoor dragen ze in totaal 1 miljard euro bij'', aldus Dijsselbloem.
AFM
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft de handel in SNS Reaal opgeschort. Dat werd vrijdag door de toezichthouder bekendgemaakt, kort nadat de bank en verzekeraar werd genationaliseerd.
http://www.nu.nl/politiek/3060448/sns-reaal-in-staatshanden.html
Dat vind ik nogal apart. Ik bedoel de mensen die er geld hebben staan is niks voor aan de hand, overheid to the rescue en alles, maar als je aandelen hebt of crediteur bent dan kan je fluiten naar je geld.quote:"Dat betekent dat ik niet alleen aandeelhouders maar ook achtergestelde crediteuren heb onteigend. Hun vorderingen verliezen volledig hun waarde, wat ook zou zijn gebeurd als SNS failliet zou zijn gegaan. Daardoor dragen ze in totaal 1 miljard euro bij'', aldus Dijsselbloem.
quote:Op zaterdag 2 februari 2013 23:30 schreef ikweethetookniet het volgende:
Directie,toezichthouders,en de accountants![]()
Tuurlijk niet, dan zou de balans geliqideerd worden, belt de sns ff dat je je hypotheek binnen 3 dagen geheel moet aflossen; en dat geven ze dan aan de spaarderquote:Op zaterdag 2 februari 2013 23:34 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat vind ik nogal apart. Ik bedoel de mensen die er geld hebben staan is niks voor aan de hand, overheid to the rescue en alles, maar als je aandelen hebt of crediteur bent dan kan je fluiten naar je geld.
Dan had hij net zo goed kunnen zeggen "alle rekeninghouders heb ik onteigend. Hun saldi verliezen volledig hun waarde, wat ook zou zijn gebeurd als de SNS failliet zou zijn gegaan".
En terecht natuurlijk.quote:Op zondag 3 februari 2013 13:36 schreef Kowloon het volgende:
Wat moet ie dan doen, er zijn geen wettige mogelijkheden voor. Precies wat ik al dacht overigens.
Op zich is dat laatste niet perse verkeerd.quote:Op zondag 3 februari 2013 14:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Komt bij dat je er niets mee bereikt, behalve dat je tegemoet komt aan de sentimenten onder de burgerbevolking.
Back to the jungle dan maar?quote:Op zondag 3 februari 2013 14:10 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Op zich is dat laatste niet perse verkeerd.
En het rechtvaardigheidsgevoel van die mensen die de rekening moeten ophoesten.quote:Op zondag 3 februari 2013 14:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En terecht natuurlijk.
Komt bij dat je er niets mee bereikt, behalve dat je tegemoet komt aan de sentimenten onder de burgerbevolking.
Het is nu een jungle, en de bankiers hebben lekker kunnen schieten.quote:
Zinloos idd. Het kan me ook niks schelen hoeveel bonussen worden uitgedeeld, zolang de belastingbetaler er maar niet voor hoeft op te draaien als men het verprutst.quote:Op zondag 3 februari 2013 14:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En terecht natuurlijk.
Zijn ze te vervolgen voor deze wanprestaties? (KPMG bedoel ik)quote:Op zondag 3 februari 2013 00:11 schreef ikweethetookniet het volgende:
En de accountant is ......
Idd dezelfde als bij het miljardendebacle van Vestia![]()
KPMG![]()
Redelijk opportunistisch electoraal gewauwel natuurlijk - uiteindelijk is belastinggeld betaald door iedereen, dus ook die bedrijven. Het gaat erom wat je er mee doet en dan met name wat je er aan doet dat zulks niet nog eens gebeurt. Dat ingrijpen is tot daar aan toe - maar vervolgens halfbakken klappertjespistoolwetjes bedenken is helemaal toppunt van incompetentie.quote:Op zondag 3 februari 2013 14:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En het rechtvaardigheidsgevoel van die mensen die de rekening moeten ophoesten.
Prima dat lonen nu worden verlaagd en dat een stop wordt gezet op bonussen zolang de SNS in handen is van de overheid. Ook prima is dat geen ontslagpremies worden uitgedeeld.quote:Op zondag 3 februari 2013 14:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En het rechtvaardigheidsgevoel van die mensen die de rekening moeten ophoesten.
Er iets niets twijfelachtigs aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.quote:Op zondag 3 februari 2013 14:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Prima dat lonen nu worden verlaagd en dat een stop wordt gezet op bonussen zolang de SNS in handen is van de overheid. Ook prima is dat geen ontslagpremies worden uitgedeeld.
Ik ben echter geen fan van het terugvorderen van inkomsten (tenzij verdiend met criminele activiteiten). Je schept bovendien een twijfelachtig precedent.
Je moet ook goede wetten bedenken zodat banken een land niet meer leeg kunnen stelen.quote:Op zondag 3 februari 2013 14:25 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Redelijk opportunistisch electoraal gewauwel natuurlijk - uiteindelijk is belastinggeld betaald door iedereen, dus ook die bedrijven. Het gaat erom wat je er mee doet en dan met name wat je er aan doet dat zulks niet nog eens gebeurt. Dat ingrijpen is tot daar aan toe - maar vervolgens halfbakken klappertjespistoolwetjes bedenken is helemaal toppunt van incompetentie.
Dat bereik je niet door bonussen terug te vorderen.quote:Op zondag 3 februari 2013 14:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er iets niets twijfelachtigs aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Als die bonussen onterecht verkregen zijn, wel. Je mag mensen niet belonen voor het kapot maken van de economie.quote:Op zondag 3 februari 2013 14:41 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat bereik je niet door bonussen terug te vorderen.
De bonussen zijn keurig volgens de regels verstrekt hoor.quote:Op zondag 3 februari 2013 14:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als die bonussen onterecht verkregen zijn, wel. Je mag mensen niet belonen voor het kapot maken van de economie.
quote:Op zondag 3 februari 2013 14:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je moet ook goede wetten bedenken zodat banken een land niet meer leeg kunnen stelen.
Bovendien kan iemand zijn werk gewoon prima hebben gedaan, ondanks dat de boel later klapte.quote:Op zondag 3 februari 2013 14:47 schreef Kowloon het volgende:
[..]
De bonussen zijn keurig volgens de regels verstrekt hoor.
Ik zeg dan ook dat de regels niet goed zijn of niet worden nageleefd.quote:Op zondag 3 februari 2013 14:47 schreef Kowloon het volgende:
[..]
De bonussen zijn keurig volgens de regels verstrekt hoor.
Nou, schaf alle wetten dan af. Dan kunnen de burgers hun eigen geld legaal terug stelen, met fakkels en hooivorken.quote:Op zondag 3 februari 2013 14:48 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]ja precies, vooral mensen niet zelf na laten denken, daar zijn ze veul te dom voor. Blijkt. Maar weer.
Ik ben niet zo'n fan van het met terugwerkende kracht aanpassen van regels.quote:Op zondag 3 februari 2013 14:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik zeg dan ook dat de regels niet goed zijn of niet worden nageleefd.
Maar regels zijn niet met terugwerkende kracht te wijzigen, dus voor dit geval heb je daar niks aan. Precies wat de minister ook aangeeft.quote:Op zondag 3 februari 2013 14:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik zeg dan ook dat de regels niet goed zijn of niet worden nageleefd.
Nee, vooral niet leren van je fouten. Vooral niet terugkijken. Vooral geen verantwoordelijkheid nemen. Vooral die Vestia-klootzak op z'n tropische eiland laten zitten.quote:Op zondag 3 februari 2013 14:51 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik ben niet zo'n fan van het met terugwerkende kracht aanpassen van regels.
Maar wel als het om een lang-studeer boete gaat?quote:Op zondag 3 februari 2013 14:53 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Maar regels zijn niet met terugwerkende kracht te wijzigen,
Je kunt niet nu een wet aannemen en verklaren dat die van toepassing op een geval dat een aantal jaar oud is.quote:Op zondag 3 februari 2013 14:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee, vooral niet leren van je fouten. Vooral niet terugkijken. Vooral geen verantwoordelijkheid nemen. Vooral die Vestia-klootzak op z'n tropische eiland laten zitten.
Dat was geen terugwerkende kracht hoor.quote:Op zondag 3 februari 2013 14:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar wel als het om een lang-studeer boete gaat?of de Vut?
Maar wel als je er AOW-ers mee pakt?quote:Op zondag 3 februari 2013 14:55 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je kunt niet nu een wet aannemen en verklaren dat die van toepassing op een geval dat een aantal jaar oud is.
De langstudeer boete was wel met terugwerkende kracht. Hij ging niet alleen op voor nieuwe studenten.quote:Op zondag 3 februari 2013 15:03 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Dat was geen terugwerkende kracht hoor.
Dat is geen terugwerkende kracht. Terugwerkende kracht is het pas als het op gevallen in het verleden zou zijn toegepast. De langstudeerboete gold alleen voor studenten die op dat moment te lang over hun studie deden, niet voor studenten die in het verleden te lang over hun studie deden. Wel was het zo dat er naar het studieverleden van de bestaande studenten werd gekeken maar dat maakt het nog geen terugwerkende kracht omdat dat ook alleen om bestaande studenten ging.quote:Op zondag 3 februari 2013 15:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De langstudeer boete was wel met terugwerkende kracht. Hij ging niet alleen op voor nieuwe studenten.
En we zien hetzelfde met de AOW die naar 67 gaat. Mensen die al niet meer werken moeten nu een tijd de bijstand in.
Not true.quote:Op zondag 3 februari 2013 15:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik kan me trouwens herinneren dat banken tussentijds de voorwaarden voor hypotheken hadden aangepast.
quote:Op zondag 3 februari 2013 19:25 schreef icloud het volgende:
Ik zeg regiobank en asn splitsen van sns, bankvergunning geven en beide apart naar de beurs brengen levert het nog wat op ook.
quote:Op zondag 3 februari 2013 14:18 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
Zijn ze te vervolgen voor deze wanprestaties? (KPMG bedoel ik)
jij denkt serieus dat wb zich er persoonlijk mee bemoeit heeft?quote:Op zondag 3 februari 2013 20:15 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]Maar daar hebben ze nu Wouter Bos
voor en die ziet het ff anders
![]()
En voelt zich niet verantwoordelijk![]()
Ik zeg allemaal naar het schavot
Moet jij eens opletten als er vanuit de politiek druk onstaat op KPMG wat Woutertjequote:Op zondag 3 februari 2013 20:26 schreef icloud het volgende:
jij denkt serieus dat wb zich er persoonlijk mee bemoeit heeft?
Dat denk ik ook. Goede investering van KPMG, politici zijn niet duur en leveren een hoop op.quote:Op zondag 3 februari 2013 20:29 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Moet jij eens opletten als er vanuit de politiek druk onstaat op KPMG wat Woutertjedan gaat doen
Daar is die lul voor aangenomen nl iets anders kan hij niet
Blijkbaar is 9% dus niet genoeg.quote:Op zondag 3 februari 2013 20:47 schreef ikweethetookniet het volgende:
Stresstest: 4 NL banken geslaagd
27 banken zijn erin geslaagd hun buffers te verhogen
De vier grote Nederlandse banken, ING, ABN Amro, Rabobank en SNS Reaalzijn geslaagd voor de Europese stresstest. Alle vier de banken hebben voldoende kapitaalbuffers.
De Europese Banken Autoriteit onderwierp 71 Europese banken aan de test. De Europese banken hebben hun kapitaalbuffers in totaal met 200 miljard euro versterkt.
Klappen opvangen
Bij de vorige stresstest, in december, bleken 37 banken nog onvoldoende buffers te hebben om een nieuwe bankencrisis op te vangen. Volgens de EBA zijn 24 van die banken deze keer wel geslaagd voor de test. Er was wel een Sloveense bank die vorige keer nog slaagde, maar deze keer zakte.
De waakhond voor het Europese bankwezen eist dat banken minimaal 9 procent van alle uitstaande leningen als eigen kapitaal in huis hebben, om de klappen te kunnen opvangen als veel klanten hun leningen niet meer terug kunnen betalen.
http://nos.nl/artikel/425401-stresstest-4-nl-banken-geslaagd.html
Slechts 4 maanden geleden![]()
Waarom biedt Van Keulen niet even zijn excuses aan op televisie of radio? Waarom staan er geen journalisten voor zijn villa?quote:Op zondag 3 februari 2013 20:27 schreef ikweethetookniet het volgende:
Sjoerd van Keulen laat het volgende weten in een verklaring: 'Ik heb met ontsteltenis kennis genomen van de ontwikkelingen bij SNS REAAL, uitmondend in een nationalisatie. Dat heeft mij bijzonder geraakt. Ik heb besloten per direct af te treden als voorzitter van het Holland Financial Centre, lid van de Raad van Commissarissen van APG, boegbeeld van het Topsectorenbeleid en vicevoorzitter van het regieorgaan internationale acquisitie & vestigingsklimaat'
Niet echt, maar alleen een verklaring van 2 zinnen vind ik wel wat karig. Hij kan toch zelf uitleg geven ipv Dijsselbloem en Rutte?quote:Op zondag 3 februari 2013 22:54 schreef Kowloon het volgende:
Wat willen jullie toch altijd met excuses en sorry? Troost dat jullie in je verdriet om SNS? Ga je er minder belasting door afdragen?
quote:Kleine belegger SNS kookt van woede
AMSTERDAM - Onbegrip, boosheid, teleurstelling. Kleine beleggers die geld hadden gestoken in SNS en nu alles kwijt zijn, voelen zich ronduit bestolen. Dit blijkt uit een karrenvracht aan e-mails die gedupeerde beleggers naar deze krant stuurden. Eerder uitte Jan Maarten Slager, voorzitter van de VEB, al zijn onvrede over het offer dat kleine beleggers moeten brengen.
Dat Slagter juridische stappen overweegt, geeft beleggers hoop dat ze nog iets van hun geld terugzien. Zij voelen zich bedonderd voor het vertrouwen dat ze in SNS hebben gehad én gehouden. Met nationalisatie zijn de aandelen echter onteigend. „De laatste maanden begreep ik dat SNS het moeilijk had, maar ik hield vertrouwen en verkocht mijn aandelen niet. Het bedrag vertegenwoordigde ons totale spaargeld om over 10 jaar een deel van onze hypotheek te kunnen aflossen”, zegt een belegger.
„Ons leven staat op zijn kop”, zegt een man uit Breda, een vluchteling uit Afghanistan. „Sinds we hier kwamen, hebben we keihard gewerkt. Geld dat onze kinderen verdienden met vakantiewerk is, op advies van SNS, in SNS-aandelen gestopt. Ik heb dat aangevuld. We gebruikten het als spaarpot, voor als de kinderen een huis zouden kopen en zouden gaan trouwen. De laatste dagen praten we nauwelijks meer met elkaar.”
Al je spaargeld in SNS stoppenquote:„De laatste maanden begreep ik dat SNS het moeilijk had, maar ik hield vertrouwen en verkocht mijn aandelen niet. Het bedrag vertegenwoordigde ons totale spaargeld om over 10 jaar een deel van onze hypotheek te kunnen aflossen”, zegt een belegger.
Nou ja je spaargeld onder de 100k erin stoppen is niet zo`n probleem. Je spaargeld omzetten in aandelen van SNS, dat was het probleem.quote:Op maandag 4 februari 2013 09:12 schreef SeLang het volgende:
[..]
Al je spaargeld in SNS stoppen![]()
Iets met Darwin enzo...
Ja lieve schat, daarom zeg ik toch ook dat aandelen SNS kopen niet zo slim was, terwijl ze het als spaargeld hadden kunnen wegzetten op een rekening en er nu weinig tot niks aan de hand was geweest voor ze.quote:Op maandag 4 februari 2013 09:18 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ehm... misgokken met aandelen wordt niet gedekt door het Depositogarantiestelsel.
quote:Op maandag 4 februari 2013 09:18 schreef SeLang het volgende:
Edit: lezen SeLang.
Of werd die post soms ge ninja edit?
Het is zoiezo schandalig dat banken zomaar hun geld keer 11 mogen doen en dan ook nog rente mogen vragen over geld dat ze eigenlijk niet hebben. De hele bankensector moet op de schop.quote:
Als je een bankster bent sta je boven Darwin want je word ongeacht je slechte beslissingen gewoon gered. Was er maar wat meer Darwinisme binnen het bancaire stelselquote:Op maandag 4 februari 2013 09:12 schreef SeLang het volgende:
[..]
Al je spaargeld in SNS stoppen![]()
Iets met Darwin enzo...
En dan?quote:Op maandag 4 februari 2013 22:56 schreef ikweethetookniet het volgende:
SP wil parlementair onderzoek naar SNS
De SP wil een parlementair onderzoek naar de ontwikkelingen de afgelopen 7 jaar bij SNS die ertoe hebben geleid dat de bank vrijdag door de Staat werd genationaliseerd. SP-Kamerlid Arnold Merkies heeft dat maandag gezegd. De ChristenUnie wil zelfs een parlementaire enquête om zo betrokkenen onder ede te kunnen horen.
Merkies houdt er rekening mee dat er voor een enquête niet meteen een Kamermeerderheid te vinden is en zet daarom in eerste instantie in op de lichtere variant, die van een parlementair onderzoek. Hij wijst er op dat in het verleden een parlementair onderzoek nog al eens gevolgd werd door een enquête over hetzelfde onderwerp.
Merkies wil alles weten over het 'mismanagement' bij SNS waarvan premier Mark Rutte vrijdag sprak. Ook wil hij weten waarom De Nederlandsche Bank (DNB) niet heeft ingegrepen toen SNS in 2006 voor veel geld een risicovolle vastgoedportefeuille van ABN Amro overkocht.
Merkies: 'Bij SNS is toch wel heel veel misgegaan, veel meer nog dan bij banken tijdens de kredietcrisis. Ze waren niet alleen het slachtoffer van problemen in de vastgoedsector, er was ook mismanagement en er duiken steeds weer verhalen op over fraude. Bij DNB hadden ook alle alarmbellen moeten gaan rinkelen toen SNS Bouwfonds overnam van ABN. Hoe kon DNB dit laten gebeuren?'
Carola Schouten (ChristenUnie) wil in een enquête doen aan waarheidsvinding, kijken naar de verantwoordelijkheden van alle betrokkenen bij het debacle rond SNS Reaal. Ze wil ook onderzoeken of mensen aansprakelijk zijn of kunnen worden gesteld en lessen trekken voor de toekomst.
Voor de voorstellen van SP en ChristenUnie is vooralsnog geen meerderheid in de Kamer. In elk geval de PvdA en D66 willen eerst een debat met minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën voeren en een hoorzitting houden met De Nederlandsche Bank. Het debat met Dijsselbloem is mogelijk woensdag
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)rzoek-naar-SNS.dhtml
Ik zeg doen
Dan kunnen we allemaal even collectief verontwaardigd doen en gaan we verder waar we waren gebleven.quote:
Aan een stok prikken en fonduenquote:
Ik stel voor dat we in Nederland alleen nog maar hypotheken gaan verstrekken via de ABN-AMRO en de SNS bank. Dan krijgt de overheid tenminste de centjes van de HRA alsnog binnen en kan ze de lucht in de zeepbel houden. Mensen die niet aan hun rente en aflossingsverplichtingen kunnen voldoen verliezen hun burgerrechten en kunnen als slaaf verhandelt worden om in Chinese sweat shops ter werk gesteld te worden. Is indirect goed voor ons want dan kunnen we lekker goedkope goederen uit China blijven importeren voor weinigquote:Op dinsdag 5 februari 2013 11:26 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik las op Tweakers een interessante stelling: hoe wil de overheid SNS ooit weer verkopen?
-Nederlandse banken zullen SNS niet mogen overnemen omdat ze veel te groot worden
-Buitenlandse investeerders zullen dat nooit doen, omdat de overheid elk moment alle aandelen weer kan onteigenen.
Beursgang en de kans op onteigenen is kleinquote:Op dinsdag 5 februari 2013 11:26 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik las op Tweakers een interessante stelling: hoe wil de overheid SNS ooit weer verkopen?
-Nederlandse banken zullen SNS niet mogen overnemen omdat ze veel te groot worden
-Buitenlandse investeerders zullen dat nooit doen, omdat de overheid elk moment alle aandelen weer kan onteigenen.
Wat voor strafbaars hebben ze precies gedaan volgens jou?quote:Op dinsdag 5 februari 2013 14:57 schreef ikweethetookniet het volgende:
SNS-toplieden leven in luxe
AMSTERDAM - De twee mannen die de met 3,7 miljard euro belastinggeld genationaliseerde bank-verzekeraar SNS Reaal de afgelopen tien jaar hebben geleid, Sjoerd van Keulen en Ronald Latenstein, hebben uitstekend voor zichzelf gezorgd.
[ afbeelding ]
De twee, die beiden in 2002 toetraden tot het bestuur, ontvingen voor hun diensten samen ruim 13 miljoen euro, zo blijkt uit de jaarverslagen van 2002 tot en met 2011.
Van Keulen ontving van oktober 2002 tot en met april 2009 bijna 7 miljoen euro. In 2006 en 2007 zag de topman respectievelijk 1,4 en 1,8 miljoen euro bijgeschreven op zijn rekening.
Latenstein beleefde zijn topjaar in 2007 toen hij 1,2 miljoen euro incasseerde.
http://www.telegraaf.nl/d(...)leven_in_luxe__.htmlIk zeg onteigenen en snel een beetje
Wanbeleid schept bestuurdersaansprakelijkheidquote:Op dinsdag 5 februari 2013 14:59 schreef Janneke141 het volgende:
Wat voor strafbaars hebben ze precies gedaan volgens jou?
Fair enough, als dat enigszins aantoonbaar is dan laat ze de bestuurders maar aansprakelijk stellen. Graag zelfs. Ik wil er alleen een beetje voor waken dat we met fakkels en hooivorken allerlei bankiers gaan bestoken omdat we nu vinden dat iets niet kan, terwijl dat op dat moment volledig gerechtvaardigd was. Dat heeft iets met rechtszekerheid te maken, en die geldt ook voor bestuurders.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 15:02 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Wanbeleid schept bestuurdersaansprakelijkheid
quote:Op dinsdag 5 februari 2013 15:06 schreef arjan1212 het volgende:
De overheid zou een hypotheekbank kunnen beginnen; voordeel daarvan is dat ze dan geen tegenwaarde in de boeken hoeven te hebben, zoals bij een bank
zie fanny may , freddy mac.. daarom staan de amerikaanse banken er ook veel beter voor omdat vrijwel elke hypotheek uitstaat bij fannie/freddie
Gerechtvaardigd? Meisje ben je wel goed bij je hoofdquote:Op dinsdag 5 februari 2013 15:08 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Fair enough, als dat enigszins aantoonbaar is dan laat ze de bestuurders maar aansprakelijk stellen. Graag zelfs. Ik wil er alleen een beetje voor waken dat we met fakkels en hooivorken allerlei bankiers gaan bestoken omdat we nu vinden dat iets niet kan, terwijl dat op dat moment volledig gerechtvaardigd was. Dat heeft iets met rechtszekerheid te maken, en die geldt ook voor bestuurders.
Volgens mij ben jíj degene die niet goed bij zijn hoofd is. Diefstal en fraude, ja als dat bewezen wordt kun je gaan vervolgen. Maar mensen tot opgejaagd wild verkondigen omdat ze iets hebben gedaan wat nú laakbaar blijkt maar tóen geaccepteerd en normaal, is niet de manier om dit op te lossen.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 15:14 schreef xenobinol het volgende:
Gerechtvaardigd? Meisje ben je wel goed bij je hoofd![]()
Ik denk dat je in de war bent met 'gelegaliseerd', tja... als je diefstal en fraude legaliseert wil dat nog niet zeggen dat het rechtvaardig is hè
Het lost dit probleem niet op maar mogelijk kan het wel toekomstige problemen helpen voorkomenquote:Op dinsdag 5 februari 2013 15:40 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Volgens mij ben jíj degene die niet goed bij zijn hoofd is. Diefstal en fraude, ja als dat bewezen wordt kun je gaan vervolgen. Maar mensen tot opgejaagd wild verkondigen omdat ze iets hebben gedaan wat nú laakbaar blijkt maar tóen geaccepteerd en normaal, is niet de manier om dit op te lossen.
Je probeert niet-strafbare feiten te vergelden door buitenrechtelijke manhunt?quote:Op dinsdag 5 februari 2013 16:17 schreef xenobinol het volgende:
Het lost dit probleem niet op maar mogelijk kan het wel toekomstige problemen helpen voorkomen
Stel je niet zo aan, als we diefstal en fraude kunnen legaliseren dan kunnen we die manhunt ook legaliseren en door de politie laten uitvoeren. Gewoon de verantwoordelijke daders op het schavot vierendelen ter lering en vermaak van het volkquote:Op dinsdag 5 februari 2013 16:20 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Je probeert niet-strafbare feiten te vergelden door buitenrechtelijke manhunt?
Flierp![]()
quote:Op dinsdag 5 februari 2013 16:23 schreef Worteltjestaart het volgende:
Lambiekje vermenigvuldigd met Maanvis.
Tja, als banken ten koste van de belastingbetaler kunnen speculeren en rommelen, kan je op een gegeven moment een reactie verwachten. Daar is niets kierewiets aan.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 16:23 schreef Worteltjestaart het volgende:
Whut? Ík moet me niet aanstellen?
Jezus, als je niet snapt wat je aan het impliceren bent ben je nog kierewieter (is dat een juist woord?) dan Lambiekje vermenigvuldigd met Maanvis.
Dan moet je dat strafbaar stellen en in de toekomst voorkomen dat het nog gebeurt. Achteraf vinden dat het niet kan en met een posse een hoge boom gaan zoeken is geen optie.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 16:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Tja, als banken ten koste van de belastingbetaler kunnen speculeren en rommelen, kan je op een gegeven moment een reactie verwachten. Daar is niets kierewiets aan.
Wat denk jij zelfquote:Op dinsdag 5 februari 2013 16:34 schreef arjan1212 het volgende:
zal die certificaat houder boeien wat de koers is, als ze hun rente maar krijgen en hun inleg terug op de einddatum
fd.... dat is die vuige krant die 'Auxen' op je dak stuurt als je hun broddelwerkjes her publiceerdquote:Op dinsdag 5 februari 2013 16:35 schreef arjan1212 het volgende:
werk jij bij het fd ofzo 'ik weet het ook niet'
De woede van de bevolking negeren en blijven hameren op de wet is geen oplossing.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 16:29 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dan moet je dat strafbaar stellen en in de toekomst voorkomen dat het nog gebeurt. Achteraf vinden dat het niet kan en met een posse een hoge boom gaan zoeken is geen optie.
Vind wortel heel normaal, want banksters doen Gods werkquote:Op dinsdag 5 februari 2013 16:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Tja, als banken ten koste van de belastingbetaler kunnen speculeren en rommelen, kan je op een gegeven moment een reactie verwachten. Daar is niets kierewiets aan.
People should not be afraid of their governments, governments should be afraid of the people.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 16:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De woede van de bevolking negeren en blijven hameren op de wet is geen oplossing.
Whehehequote:Op dinsdag 5 februari 2013 16:46 schreef xenobinol het volgende:
[..]
People should not be afraid of their governments, governments should be afraid of the people.
[ afbeelding ]
Het is dat er geen verborgen metrostation onder het binnenhof ligtquote:
en levensverzekeringen van 85+ mensen opkopen voor de helft van de prijs, die dan lekker op vakantie gingen enz.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 16:51 schreef xenobinol het volgende:
Teak en schepen werden toch ook zo aangeprezen tijdens de show van meneer Mens
quote:Op dinsdag 5 februari 2013 16:51 schreef xenobinol het volgende:
Teak en schepen werden toch ook zo aangeprezen tijdens de show van meneer Mens
F#ck die kinderen maar, ik ga lekker zelf mijn centjes opmakenquote:Op dinsdag 5 februari 2013 16:54 schreef arjan1212 het volgende:
en levensverzekeringen van 85+ mensen opkopen voor de helft van de prijs, die dan lekker op vakantie gingen enz.
Hoe strakker het pak, hoe meer wantrouwen je aan de dag moet leggenquote:
Ik ben atheïst hoorquote:Op dinsdag 5 februari 2013 16:44 schreef xenobinol het volgende:
Vind wortel heel normaal, want banksters doen Gods werk
Bankiers geloven ook niet in God maar wanen zichzelf als Goden. Kan ik ook niets aan doenquote:Op dinsdag 5 februari 2013 17:06 schreef Worteltjestaart het volgende:
Ik ben atheïst hoor![]()
En verder, nee, dat vind ik niet normaal.
Maar dat jij me dat in de mond legt had ik van jou wel verwacht hoor. In alle redelijkheid op inhoud met jou een discussie aangaan is bij voorbaat kansloos. Bewijslast en argumentatie en dergelijke zijn voor jou onbestaande begrippen...
Even een vraagje, ik ben het op zich met je eens, maar hoeveel van de verantwoordelijke bankdirecteuren, managers of traders zijn er precies sinds de banken crisis in 2008 veroordeeld? Hoeveel zijn er überhaupt aangeklaagd?quote:Op dinsdag 5 februari 2013 19:41 schreef Worteltjestaart het volgende:
Er is helemaal geen sprake van vrijspreken van misdrijven.
Er is sprake van een persoon (in casu, xenobinol), die mensen in een volkgericht wil laten hangen op basis van buitenrechtelijke onderbuikgevoelens.
Als die kerel onwettig gehandeld heeft, moet hij vervolgd worden en zijn straf door een rechter opgelegd krijgen. Zo werkt dat in een rechtsstaat.
Dat is geen drogreden. Dat is beargumenteerd, beredeneerd en bediscussieerbaar, maar niet droggeredeneerd.
Dat maakt niet uit. Als te veel belastingbetalers zich bestolen voelen is er stront aan de knikker. Dan maakt het niet uit hoe legaal en netjes er gestolen is, dan komen ze hun geld halen met fakkels en hooivorken, pek en veren.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 20:08 schreef Worteltjestaart het volgende:
Geen idee. Ik kan er i.i.g. niet 1 noemen.
Waarom is dat? Diplomatieke immuniteit genieten ze niet, dat is duidelijk. Zou het misschien zo zijn dat er geen overduidelijk strafbare feiten zijn gepleegd?
Dat klopt, dat is een bekende beleggingsstrategie.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 17:03 schreef arjan1212 het volgende:
eigenlijk moet je naar harry kijken om te weten welke bedrijven je moet vermijden...
En geef eens een voorbeeld van minder dan 100 jaar geleden dat dit gebeurde, en dan ook dat de lynchers niet vervolgd werden?quote:Op dinsdag 5 februari 2013 20:11 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat maakt niet uit. Als te veel belastingbetalers zich bestolen voelen is er stront aan de knikker. Dan maakt het niet uit hoe legaal en netjes er gestolen is, dan komen ze hun geld halen met fakkels en hooivorken, pek en veren.
Dan sta je mooi in je hemd met je wetten, argumenten en redenaties.
Ik heb meer het idee dat er nog nooit echt onderzoek naar is gedaan. Althans verder dan een Bernie Madoff, die toch wel heel zichtbaar strafbare feiten heeft gepleegd is men nooit gegaan en dat is nog in de USA. In Nederland is nog nooit echt goed onderzoek geweest naar geen enkele bank/bankier. Als je niet onderzoekt, dan zal er inderdaad ook niks te vinden zijn.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 20:08 schreef Worteltjestaart het volgende:
Waarom is dat? Diplomatieke immuniteit genieten ze niet, dat is duidelijk. Zou het misschien zo zijn dat er geen overduidelijk strafbare feiten zijn gepleegd?
quote:Verwacht verweer: jaaaa, maar het OM is natuurlijk ook maar een marionet van de NWO, waar "de banksters" ook toe behoren.........
We hebben het over akties van die SNS-topman in de jaren dat de bankencrisis nog moest toeslaan, bijv. 2006. Hoe kun je vandaag leren van fouten die je volgend jaar gaat maken?quote:Op dinsdag 5 februari 2013 20:32 schreef Semisane het volgende:
Overal conspiracies inzien is inderdaad suf, maar niet willen leren van de fouten in het verleden ook.
Valt me alleszins nog mee, hoewel 101 nog geen grandioze score is, maar het is serieus meer dan ik dacht.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 20:36 schreef arjan1212 het volgende:
http://lucas2012infos.wor(...)w-list-28-july-2012/ de lijst is lang... heel lang.
Vanaf tot aan? Want zover ik begreep ging het na 2008 nog door?quote:Op dinsdag 5 februari 2013 20:40 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
We hebben het over akties van die SNS-topman in de jaren dat de bankencrisis nog moest toeslaan, bijv. 2006. Hoe kun je vandaag leren van fouten die je volgend jaar gaat maken?
Nu ja! Nu wilt men er daadwerkelijk onderzoek naar doen, maar dat is dan wel na de SNS debacle, een bank die nog geen jaar geleden doodleuk een "clean-bill-of-health" kreeg.quote:En hoeozo, geen onderzoek... volgens mij wordt er wel degelijk gekeken naar de rol van bijvoorbeeld DNB.
quote:Bericht uit FD
Wie wordt er eigenlijk beroofd in het SNS-verhaal? De belastingbetaler of de belegger?
Dijsselbloem onteigent SNS met unieke actie
De krantenkoppen variëren van ‘Extra bezuinigen’ tot ronduit ‘Bent u boos?’. De teneur is duidelijk: de operatie om SNS Reaal in veiliger vaarwater te krijgen, gaat de belastingbetaler schandalig veel geld kosten. Het gaat om ¤?3,7 mrd. Dat heeft de minister zelf gezegd. Toch?
De rekensom van Dijsselbloem
Dat zei minister Jeroen Dijsselbloem inderdaad toen hij de nationalisatie van SNS vrijdag wereldkundig maakte. Pas na enig doorvragen bleek dat de ¤?1 mrd die de andere banken volgend jaar moeten betalen, van het totaalbedrag af gaat. Dan slinkt de staatssteun dus al naar ¤?2,7 mrd.
Maar ¤?2,7 mrd is nog steeds een hoger bedrag dan in werkelijkheid uit de schatkist stroomt. In de rekensom van Dijsselbloem is ook de staatssteun begrepen die al in december 2008 is overgeboekt. Zelfs het rendement van ¤?282 mln op die steun — geen belastinggeld dus, maar een gehoopte winst — is opgeteld bij de staatssteun.
Gevolgen voor het begrotingstekort
Worden beide posten niet meegeteld, dan is het steunbedrag al teruggebracht tot ¤?1,9 mrd. Daar moet eigenlijk nog ¤?0,2 mrd vanaf omdat een deel van het geld dat de overheid in de aparte vastgoedpoot stopt, geen injectie is maar een papieren overheveling. Zo bezien bedraagt de kapitaalinjectie van staatswege ¤?1,7 mrd, minder dan de helft van de alom gecommuniceerde ¤?3,7 mrd.
Waarom legt Dijsselbloem dan toch de nadruk op het hoge cijfer? Ten dele omdat hij puur kijkt naar de gevolgen voor het begrotingstekort. Dan moet hij zich houden aan de Europese definities en die leiden tot het hogere bedrag.
Een nog maagdelijke Interventiewet zonder jurisprudentie
Bovendien lijkt de commotie hem niet slecht uit te komen. Dijsselbloem had ook kunnen zeggen: eigenlijk kost SNS ons minder dan ¤?2 mrd, en dat is geen geld voor een bank-verzekeraar die zonder vastgoedportefeuille zeker ¤?300 mln winst per jaar boekt. Alleen al de verzekeringspoot kan bij verkoop ¤?1,5 mrd opleveren, zo bleek de afgelopen weken.
Maar straks moet Dijsselbloem bij de rechter uitleggen waarom hij gekozen heeft voor onteigening van alle aandelen en alle achtergestelde schulden. Dat is een novum, zelfs in Ierland en Griekenland zijn beleggers in banken niet zo hard aangepakt. Dat alles op basis van een nog maagdelijke Interventiewet, zonder jurisprudentie. Dan helpt het als iedereen denkt dat niet de belegger, maar de belastingbetaler is beroofd.
'Bij het vastgoed van SNS weet je het nooit'
Er is nog een reden voor de minister om niet te juichen. Hij verstrekt namelijk ook voor ruim ¤?5 mrd aan garanties voor de vastgoedpoot. Weliswaar nadat die fors is afgeboekt, zodat de kans op schade gering is. Maar bij het vastgoed van SNS weet je het nooit.
Bankster hebben nog veel betere immuniteit, banksters zijn the masters of the universe. Politici buigen diep voor ze, banksters maken achter de schermen het beleid en de gekozen pipo's zijn slechts verkozen trekpopen van het bank kartel.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 20:08 schreef Worteltjestaart het volgende:
Verwacht verweer: jaaaa, maar het OM is natuurlijk ook maar een marionet van de NWO, waar "de banksters" ook toe behoren.........
Stel je niet zo aan joh... oproepen tot een misdrijfquote:Op dinsdag 5 februari 2013 20:25 schreef Worteltjestaart het volgende:
N.B. Ook het aanzetten tot een misdrijf is strafbaar. Dus het zou voor de zolderkamerFOKkers verstandig zijn om niet te scheutig op te roepen tot een volksgericht.
Heb je wel eens van de Arabische Lente gehoord?quote:Op dinsdag 5 februari 2013 20:25 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
En geef eens een voorbeeld van minder dan 100 jaar geleden dat dit gebeurde, en dan ook dat de lynchers niet vervolgd werden?
Just sayingquote:N.B. Ook het aanzetten tot een misdrijf is strafbaar. Dus het zou voor de zolderkamerFOKkers verstandig zijn om niet te scheutig op te roepen tot een volksgericht.
Tja... hij kan moeilijk roepen dat het apen zouden zijn want dat is racismequote:Op dinsdag 5 februari 2013 21:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Heb je wel eens van de Arabische Lente gehoord?
“If you make peaceful revolution impossible you make violent revolution inevitable”. ― John F. Kennedy.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 21:15 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Stel je niet zo aan joh... oproepen tot een misdrijf![]()
Ik zeg alleen dat als wij als volk de banksters ter verantwoording roepen dat wel eens een bloedige bedoening kan worden![]()
Sla de geschiedenisboeken er maar eens op na, revoluties voltrekken zich vrijwel altijd in een orgie van geweld.
Dus een 'Slimme Z' ? Of is het down playing?quote:Op dinsdag 5 februari 2013 21:03 schreef LXIV het volgende:
Dijsselbloem heeft SNS gewoon handig voor de neus van de beleggers weggekaapt. Lees dit stuk maar.
[..]
Of gestamp van beleggers.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 21:20 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dus een 'Slimme Z' ? Of is het down playing?
Mooie quote en waar en waarachtigquote:Op dinsdag 5 februari 2013 21:20 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
“If you make peaceful revolution impossible you make violent revolution inevitable”. ― John F. Kennedy.
De belegger genaamd de belastingbetaler heeft volgens mij wel reden om te stampen, die krijgt zomaar een hele mik aandelen SNS door zijn strot gedrukt.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 21:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Of gestamp van beleggers.
Gratis, wel te verstaan!quote:Op dinsdag 5 februari 2013 21:24 schreef xenobinol het volgende:
[..]
De belegger genaamd de belastingbetaler heeft volgens mij wel reden om te stampen, die krijgt zomaar een hele mik aandelen SNS door zijn strot gedrukt.
het vastgoed is nog wel een stevig risico. Bij andere opties hadden ze dat risico ook gehad en eigenlijk geen kans om er op een of andere manier nog positief uit te springen.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 21:30 schreef LXIV het volgende:
[..]
Gratis, wel te verstaan!
Lees nu wat er staat. De staat betaalt er bijna niks voor. En de rente op het bedrag wat ze moeten lenen is 1/10 van de winst van de bank.
Jawel, ze springen er vrijwel zeker positief uit (de Staat). Wat in de media geroepen wordt over miljarden steun etc, is echt niet waar. De staat krijgt voor bijna niks een 90% gezonde bank.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 21:32 schreef 99.999 het volgende:
[..]
het vastgoed is nog wel een stevig risico. Bij andere opties hadden ze dat risico ook gehad en eigenlijk geen kans om er op een of andere manier nog positief uit te springen.
Ja, net zoals bij de ABN Amro.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 21:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Jawel, ze springen er vrijwel zeker positief uit (de Staat). Wat in de media geroepen wordt over miljarden steun etc, is echt niet waar. De staat krijgt voor bijna niks een 90% gezonde bank.
Nee, dat is toch echt een ander verhaal. Voor ABN is veel meer betaald, ABN liep niet zo goed en bij ABN is niks onteigend.quote:
Nee daarom.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 21:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, dat is toch echt een ander verhaal. Voor ABN is veel meer betaald, ABN liep niet zo goed en bij ABN is niks onteigend.
quote:Op dinsdag 5 februari 2013 20:25 schreef Worteltjestaart het volgende:
N.B. Ook het aanzetten tot een misdrijf is strafbaar. Dus het zou voor de zolderkamerFOKkers verstandig zijn om niet te scheutig op te roepen tot een volksgericht.
op het totale pakket. Bij het voorstel wat er voor de nationalisatie lag niet. Daarin werden alle risico's bij de overheid gelegd.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 21:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Jawel, ze springen er vrijwel zeker positief uit (de Staat). Wat in de media geroepen wordt over miljarden steun etc, is echt niet waar. De staat krijgt voor bijna niks een 90% gezonde bank.
Ja, maar CVC kon niet de obligatiehouders en aandeelhouders onteigenen, of de banken opdracht te geven om 1 miljard te storten. Dat maakt nogal een verschil.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 21:45 schreef arjan1212 het volgende:
lxiv waarom wou cvc maar 1,9 miljard betalen dan als de staat zo een goeie deal heb, dan had cvc meer moeten bieden...
Bronquote:Scheidend voorzitter van SNS Reaal Sjoerd van Keulen vindt het onverantwoord dat er een gat van 3,7 miljard euro in de Nederlandse begroting zit. De oud-topman van de bank heeft om die reden een uitgebreid pakket aan bezuinigingsmaatregelen gepresenteerd.
Van Keulen zegt geschrokken te zijn van de cijfers. “3,7 miljard euro is een aanzienlijk bedrag. Ik heb dit weekend de rekenmachine gepakt en ben gaan nadenken over mogelijke maatregelen. Vanuit mijn achtergrond durf ik wel te beweren dat ik over gedegen financiële kennis beschik. Ik zet mijn vrije uren graag in voor de samenleving.”
Volgens Van Keulen zijn er vooral veel mogelijkheden in de gezondheidszorg. “Daar is echt veel geld te halen. De zorgpremie en het eigen risico voor de middeninkomens kunnen bijvoorbeeld fors omhoog. Daarnaast kun je overwegen bepaalde dure medicijnen niet meer te vergoeden.” De oud-bankier wil verder de AOW-leeftijd verhogen naar 69, de WW verkorten tot drie maanden, de langstudeerboete nieuw leven inblazen, de hypotheekrenteaftrek versneld afbouwen en de publieke omroep afschaffen.
Van Keulen roept het kabinet op om haast te maken met het sluitend maken van de begroting. “Nu treuzelen zou roekeloos zijn. Van mensen in topfuncties mag je verwachten dat ze de visie hebben om maatregelen te nemen wanneer dat nodig is. Er staat immers nogal wat op het spel. Als ze dit nu niet goed oplossen, raakt dat heel veel mensen heel hard.”
Minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem voelt zich verantwoordelijk voor het gat in de begroting. Hij juicht het initiatief van Van Keulen toe. “We moeten het huishoudboekje met zijn allen op orde krijgen. Ik stel het zeer op prijs dat de heer Van Keulen zijn kennis en kunde onbezoldigd in dienst stelt van ons land.”
quote:Op dinsdag 5 februari 2013 22:32 schreef ikweethetookniet het volgende:
Van mensen in topfuncties mag je verwachten dat ze de visie hebben om maatregelen te nemen wanneer dat nodig is. Er staat immers nogal wat op het spel. Als ze dit nu niet goed oplossen, raakt dat heel veel mensen heel hard.”
Ja lul sjoerd dat was jij dus en dat heb je dus nagelaten en nu zitten we door jou in de shit![]()
Bek houden stil zitten en al je bezittingen inleveren past daarbij
Ongevraagd je bek open trekken over waar er nog meer geld te roven valt bij iedereen behalve jezelf past daar niet bij![]()
Ik zou je graag eens dit recht in je smoel wilen zeggen maar daar durf je je Larense villa niet voor uit te komen
Levert alleen niet echt een hanteerbaar portfolio op.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 20:16 schreef freako het volgende:
[..]
Dat klopt, dat is een bekende beleggingsstrategie..
Ja hoor.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 21:16 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Heb je wel eens van de Arabische Lente gehoord?
quote:Op dinsdag 5 februari 2013 20:25 schreef Worteltjestaart het volgende:
En geef eens een voorbeeld van minder dan 100 jaar geleden dat dit gebeurde IN NEDERLAND OF WEST-EUROPA, en dan ook dat de lynchers niet vervolgd werden?
Lijkt mij ook. Die financials zijn helemaal niet zo gezond, mark to fantasy book keeping.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 21:40 schreef skrn het volgende:
[..]
Nee daarom.
Ik vind het helemaal niks en ik zou zeker niet te rijk rekenen. Straks donderden er weer een hoop lijken uit de kast.
quote:Op dinsdag 5 februari 2013 22:35 schreef Janneke141 het volgende:
De bron checken was weer eens teveel moeite?
hij is wel leuk trouwens
Grappig bedoeld, maar er zit een kern van waarheid in.quote:
Dat is geen argument om falers te veel geld toe te schuiven.quote:Op woensdag 6 februari 2013 23:54 schreef TheVulture het volgende:
Ik word een beetje doodmoe van die salarisdiscussies... heel Nederland schreeuwt moord en brand maar face it: als het salaris aan jezelf zou worden aangeboden zou je het ook never nooit weigeren...
Niet zo naar over onze verzorgingsstaat.quote:Op donderdag 7 februari 2013 14:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is geen argument om falers te veel geld toe te schuiven.
Ja, betaal bankiers op bijstandsniveau, dat maakt ze bewust van de waarde van geld.quote:Op donderdag 7 februari 2013 14:11 schreef waht het volgende:
[..]
Niet zo naar over onze verzorgingsstaat.
Hoe weet je dat hij niet functioneerde? Werkte hij er al toen de aankoop werd gedaan? Misschien was hij wel tegen de aankoop maar werd toch doorgegaan?quote:Op woensdag 6 februari 2013 16:22 schreef ikweethetookniet het volgende:
Directeur risico SNS Property naar WSW![]()
![]()
![]()
Het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) heeft sinds deze week een nieuwe riskmanager, Eduard Backx. Een opmerkelijke keuze van het WSW, want Backx was tot voor kort riskmanager bij SNS Reaal Groep, onder meer bij SNS Property Finance.
We zijn niet over één nacht ijs gegaan’, reageert WSW-directeur beleid Erik Terheggen desgevraagd. ‘De gesprekken lopen al langere tijd. We wisten van de problemen bij SNS. We hebben hem indringend geassessed en zijn verleden met hem doorgesproken.’ Zat Backx dan niet met zijn neus boven op wat zich bij SNS voltrok? ‘Hij heeft de capaciteiten om bij het WSW zijn rol te vervullen. Ik heb er geen behoefte aan om te reageren op wat er bij SNS is gebeurd.’![]()
![]()
ANP
Van niet functioneren bij SNS naar niet functioneren bij WSW Vestia
![]()
quote:
quote:Vicepremier Lodewijk Asscher vindt, in tegenstelling tot premier Mark Rutte, de discussie over het salaris van de nieuwe SNS-topman Gerard van Olphen niet idioot. Het is helemaal geen rare discussie, zei Asscher tijdens de persconferentie na afloop van de ministerraad.
Toen Rutte vorige week bevraagd werd over de 5,5 ton die Van Olphen gaat verdienen bij SNS noemde hij dit een idiote discussie. Asscher zei vandaag dat in de ministerraad het onderwerp SNS en de beloningen in de financiële sector in het algemeen besproken zijn.
Als Rutte de discussie idioot noemt, waarom voert u deze discussie een week later dan wel in de ministerraad?, vroeg een Novum-journalist de vicepremier. Hierop viel Asscher stil. Goeie vraag, stamelde hij, aldus het persbureau.
Op zit te geilenquote:Op vrijdag 8 februari 2013 20:27 schreef arjan1212 het volgende:
ik weet het ook niet, vind je het oke dat ik je anaal uitwoon als jij je opzit te geilen aan de gasten bij pauw en witteman
'Twee dagen lopen janken om SNS-obligaties'quote:Op vrijdag 8 februari 2013 10:42 schreef ikweethetookniet het volgende:
Hulp voor certificaathouders SNS
De 2.500 particulieren die belegden in participatiecertificaten van SNS Reaal kunnen rekenen op compensatie, ondanks de onteigening van hun schuldpapier. Dat heeft minister Dijsselbloem van Financiën tegenover de Tweede Kamer herhaald. De groep heeft 57 miljoen euro geleend aan SNS Reaal, die vorige week werd genationaliseerd. (FD, p. 13)
quote:
quote:Het pleidooi van minister Dijsselbloem (Financiën) voor een versoberde cao in de bankensector valt niet bij iedereen in goede aarde. De vakbonden vinden dat de cao een zaak is van werknemers en werkgevers. De opvatting van Dijsselbloem wordt daarnaast als hypocriet gezien, vanwege het hoge salaris van de nieuwe SNS-topman Gerard van Olphen.
nee tuurlijk nietquote:
Wordt het niet tijd om veel meer toetreders toe te staan op de bankenmarkt? Er zijn enkele grote spelers die het personeel riant betalen, gigantische winsten boeken, de boel verzieken, en door de overheid (met falend toezicht) gered moeten worden.quote:
Ik kan je vertellen uit betrouwbare bron dat het loket bij DNB voor aanvragen nieuwe bankvergunningen gewoon DICHT isquote:Op maandag 11 februari 2013 12:51 schreef RemcoDelft het volgende:
Wordt het niet tijd om veel meer toetreders toe te staan op de bankenmarkt? .....Ondertussen wordt het toetreders zeer moeilijk gemaakt...
De overheid tolereert geen concurrentiequote:Op maandag 11 februari 2013 13:36 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Ik kan je vertellen uit betrouwbare bron dat het loket bij DNB voor aanvragen nieuwe bankvergunningen gewoon DICHT is![]()
Die jongens van KNAB bank hadden daar ook last van en hebben toen maar de vergunning van Aegon gebruikt![]()
Reden die ze geven waarom loket dicht is is omdat ze teveel gezeik hebben met nieuwkomers zoals DSB en Icesave![]()
En aangezien ze het toezicht nog steeds niet op orde hebbendoen ze gewoon het loket dicht vanwege damage control
![]()
Moet ik echt nog uitleg geven waarom fractioneel bankieren een slechte zaak is.....quote:Op dinsdag 12 februari 2013 13:42 schreef ikweethetookniet het volgende:
Het vertrouwen in de financiële sector zou ook een enorme klap krijgen, vreesde Financiën. Het ministerie sloot niet uit dat rekeninghouders van andere grote banken hun spaartegoeden zouden opnemen, met als gevolg dat deze ook in de problemen konden komen. De gevolgen hiervan, schreef Financiën, zijn niet te overzien.
Sinds het bestaan van de DGS is het al beleid dat de dnb voorschiet en de banken terug betalen, een apart potje is pas recentelijk ingesteld dus logisch dat het leeg is.quote:Op dinsdag 12 februari 2013 13:42 schreef ikweethetookniet het volgende:
Failliet SNS zou Rijk miljarden kosten![]()
Een faillissement van SNS Reaal zou de overheid zeker 2,4 miljard euro hebben gekost. Dat schreef het ministerie van Financiën in november 2012 aan de Europese Commissie in een vertrouwelijke brief waar RTL Nieuws de hand op heeft gelegd.
De kosten zouden worden veroorzaakt doordat na een bankroet van SNS Bank het depositogarantiestelsel in werking treedt. Dat garandeert de spaartegoeden tot 100.000 euro. Andere banken draaien daarvoor op.
Het potje voor de spaargarantie is echter leeg.Volgens Financiën zou de staat daarom zo'n 32 miljard euro moeten voorschieten, omdat de banken en DNB dat zelf niet kunnen. De overheid moet het benodigde bedrag lenen en de rentekosten daarvoor bedragen naar schatting 1,2 miljard euro.
Opdraaien voor nog een miljard
Als SNS Reaal over de kop was gegaan, was de bank ook niet meer in staat om de kapitaalsteun terug te betalen die het in 2008 van de overheid kreeg. Zo zou de schatkist nog eens 848 miljoen euro mislopen. Verder zou de overheid voor 400 miljoen euro door de overheid gegarandeerde obligatieleningen moeten vergoeden, waardoor de totale rekening zou oplopen tot 2,45 miljard euro.
En daar zou het niet bij blijven, vreesde Financiën. Want naast deze schade dreigden er nog meer problemen. Financiën sprak in de brief van 'ernstige sociale gevolgen', aangezien een miljoen rekeninghouders wekenlang niet bij hun spaartegoeden zouden kunnen bij een faillissement. Bovendien is een bankroet van de grootte van SNS Reaal in Nederland nog niet eerder voorgekomen.
Enorme klap voor vertrouwen
Het vertrouwen in de financiële sector zou ook een enorme klap krijgen, vreesde Financiën. Het ministerie sloot niet uit dat rekeninghouders van andere grote banken hun spaartegoeden zouden opnemen, met als gevolg dat deze ook in de problemen konden komen. De gevolgen hiervan, schreef Financiën, zijn niet te overzien.
Gisteren publiceerde RTL Nieuws ook al over vertrouwelijke stukken over de problemen bij SNS. Daaruit bleek onder meer dat De Nederlandsche Bank al in oktober bij Financiën aandrong om in te grijpen bij het noodlijdende SNS Reaal
http://www.rtl.nl/compone(...)4_miljard_gekost.xml
Altijd leuk om te weten dat het potje voor DGS leeg is![]()
Geef zo een lekker gevoel dat je spaargeld tot 100.000 veilig is![]()
quote:
quote:Iceland's rehabilitation after several years as a pariah in the global financial markets gathered pace last night after ratings agency Fitch said the island nation's debts had regained investment grade status.
Fitch said Iceland's debts had been upgraded to BBB from junk after a strong recovery from the financial crisis.
Reykjavik's meteoric recovery comes after its 300,000 residents were told they would be locked out of the world's financial markets for decades after they refused to rescue a group of bankrupt banks in 2008.
Unlike Ireland, Portugal and Spain, the Icelandic government let the country's banks become insolvent rather than spend tens of billions of pounds on bailout funds.
Pek en veren, fakkels en hooivorkenquote:Op maandag 18 februari 2013 20:55 schreef ikweethetookniet het volgende:
SNS topman gevlucht naar buitenland
^^ Dat zou gewoon een goede statement zijn. Maar helaas, ze komen er weer mee weg, en de volgende trekpop zit alweer op de top met een bijna even riant salaris.quote:Op maandag 18 februari 2013 22:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Pek en veren, fakkels en hooivorken
Het spelletje kan niet voor altijd doorgaan.quote:Op maandag 18 februari 2013 23:31 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
^^ Dat zou gewoon een goede statement zijn. Maar helaas, ze komen er weer mee weg, en de volgende trekpop zit alweer op de top met een bijna even riant salaris.
Kan nog beterquote:Op maandag 18 februari 2013 22:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Pek en veren, fakkels en hooivorken
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |