quote:SNS Reaal in staatshanden
AMSTERDAM - SNS Reaal is genationaliseerd. De redding van de bank en verzekeraar kost de staat direct 3,7 miljard euro.
Dat heeft het ministerie van Financiën vrijdagochtend bekend gemaakt.
"Medio december bleek dat de problemen nog veel groter waren bij SNS dan eerder gedacht", zegt minister Jeroen Dijsselbloem in een toelichting.
De bank en verzekeraar is vooral door verliezen bij het vastgoedonderdeel Property Finance diep in de problemen geraakt. Al in juni 2008 werd de bank onder verscherpt toezicht geplaatst nadat het staatssteun ontving. Bijna een jaar werd in samenwerking met De Nederlandsche Bank gewerkt aan een reddingsplan. Een redding met hoofdzakelijk privaat kapitaal bleek niet haalbaar.
Deadline
De deadline voor SNS om zelf te komen tot een oplossing met private investeerders verliep dan ook om 18.00 uur donderdagavond. "Nog tot gisteren hebben we gesproken met private equity fondsen. Helaas lukte dat niet", aldus Dijsselbloem.
De Staat moest nu wel ingrijpen, omdat anders een bankenrun, waarbij rekeninghouders massaal hun geld weghalen bij de bank, dreigde te ontstaan. "Een bank zonder kapitaal, dat kan niet", zo stelt ook Jan Sijbrand, directeur toezicht van De Nederlandsche Bank.
Dijsselbloem benadrukt dat al het spaargeld van Nederlanders met een rekening bij SNS met de ingreep veilig is gesteld, net als bijvoorbeeld de hypotheken.
SNS Reaal heeft 1,6 miljoen spaarrekeningen en 1 miljoen betaalrekeningen.
Pijnlijk
Wel vindt Dijsselbloem de ingreep pijnlijk. "Niet alleen voor mij persoonlijk, maar meer voor de Nederlandse Staat."
"Ik kan me goed inleven in de weerstand die bestaat onder Nederlanders tegen de ingreep", aldus Dijsselbloem.
"Met deze oplossing hebben we echter erger kunnen voorkomen. Maar het is geen situatie om tevreden over te zijn. We moeten een ingreep als deze in de toekomst zien te voorkomen."
De kosten voor de overheid bestaan uit 2,2 miljard euro aan nieuwe kapitaalinjecties, 0,8 miljard euro als afschrijving van de eerdere steun, en 0,7 miljard euro voor het op afstand plaatsen van het vastgoed.
Daarnaast verschaft de Staat 1,1 miljard aan leningen en 5 miljard aan garanties. De reddingsoperatie heeft negatieve gevolgen voor de financiële positie van de overheid. Het overheidssaldo verslechtert in 2013 met 0,6 procent. De staatsschuld loopt met 1,6 procent op.
Garantiestelsel
De Nederlandse banken moeten in 2014 1 miljard euro betalen aan de redding. De banken hoeven hierdoor wel pas 2 jaar later bij te gaan dragen aan het depositogarantiestelsel.
Dit is de pot geld die in eerste instantie vanaf juli dit jaar door de banken gevuld zou worden met de bedoeling dit te gebruiken als de tegoeden van rekeninghouders van een bank die niet meer aan verplichtingen kan voldoen in gevaar komen.
Afstoten
Eerder werd een plan besproken om de bank met hulp van de drie andere grote banken van Nederland, ING, ABN Amro en Rabobank te redden. Dit stuitte echter op weerstand in Brussel, omdat ING zelf staatssteun heeft ontvangen en ABN volledig in handen van de staat is.
De nationalisering van SNS moet nu ook verder aan de Europese Commissie worden voorgelegd.
Dijsselbloem stelt dat het niet zijn doel is zoveel mogelijk banken in zijn bezit te hebben, maar dat hij SNS wegens de diversiteit in het bankenlandschap wel in zijn geheel wilde behouden.
Wel stelt hij zo snel mogelijk te zullen proberen SNS, mogelijk zelfs in onderdelen weer af te stoten. "Zover de markt dat toelaat."
Dijsselbloem verwacht dat Brussel verder aanwijzingen zal geven ten aanzien van het verkopen van onderdelen en marktbeperkingen.
Opstappen
Topman Ronald Latenstein, financieel directeur Ference Lamp en voorzitter van de raad van commissarissen Rob Zwartendijk treden terug bij SNS Reaal. Zij ''willen en kunnen geen verantwoordelijkheid nemen voor het nationalisatiescenario'', liet SNS vrijdag weten.
Gerard van Olphen wordt de nieuwe bestuursvoorzitter van de genationaliseerde bank en verzekeraar SNS Reaal. Van Olphen is nu nog financieel directeur bij verzekeringsmaatschappij Achmea.
Donderdag leek het er nog op dat de Britse investeringsmaatschappij CVC met andere private partijen SNS met 1,8 miljard euro overeind kon houden. Al maakte het concern gisteren ook al duidelijk dat er geen enkele zekerheid was dat dit zou lukken. Deze poging mislukte dan ook donderdagavond.
Bewust risico
Dijsselbloem laat private partijen die bewust een risico namen door geld te steken in SNS Reaal zoveel mogelijk meebetalen aan de nationalisatie van de bank.
"Dat betekent dat ik niet alleen aandeelhouders maar ook achtergestelde crediteuren heb onteigend. Hun vorderingen verliezen volledig hun waarde, wat ook zou zijn gebeurd als SNS failliet zou zijn gegaan. Daardoor dragen ze in totaal 1 miljard euro bij'', aldus Dijsselbloem.
AFM
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft de handel in SNS Reaal opgeschort. Dat werd vrijdag door de toezichthouder bekendgemaakt, kort nadat de bank en verzekeraar werd genationaliseerd.
http://www.nu.nl/politiek/3060448/sns-reaal-in-staatshanden.html
Dat vind ik nogal apart. Ik bedoel de mensen die er geld hebben staan is niks voor aan de hand, overheid to the rescue en alles, maar als je aandelen hebt of crediteur bent dan kan je fluiten naar je geld.quote:"Dat betekent dat ik niet alleen aandeelhouders maar ook achtergestelde crediteuren heb onteigend. Hun vorderingen verliezen volledig hun waarde, wat ook zou zijn gebeurd als SNS failliet zou zijn gegaan. Daardoor dragen ze in totaal 1 miljard euro bij'', aldus Dijsselbloem.
quote:Op zaterdag 2 februari 2013 23:30 schreef ikweethetookniet het volgende:
Directie,toezichthouders,en de accountants![]()
Tuurlijk niet, dan zou de balans geliqideerd worden, belt de sns ff dat je je hypotheek binnen 3 dagen geheel moet aflossen; en dat geven ze dan aan de spaarderquote:Op zaterdag 2 februari 2013 23:34 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat vind ik nogal apart. Ik bedoel de mensen die er geld hebben staan is niks voor aan de hand, overheid to the rescue en alles, maar als je aandelen hebt of crediteur bent dan kan je fluiten naar je geld.
Dan had hij net zo goed kunnen zeggen "alle rekeninghouders heb ik onteigend. Hun saldi verliezen volledig hun waarde, wat ook zou zijn gebeurd als de SNS failliet zou zijn gegaan".
En terecht natuurlijk.quote:Op zondag 3 februari 2013 13:36 schreef Kowloon het volgende:
Wat moet ie dan doen, er zijn geen wettige mogelijkheden voor. Precies wat ik al dacht overigens.
Op zich is dat laatste niet perse verkeerd.quote:Op zondag 3 februari 2013 14:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Komt bij dat je er niets mee bereikt, behalve dat je tegemoet komt aan de sentimenten onder de burgerbevolking.
Back to the jungle dan maar?quote:Op zondag 3 februari 2013 14:10 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Op zich is dat laatste niet perse verkeerd.
En het rechtvaardigheidsgevoel van die mensen die de rekening moeten ophoesten.quote:Op zondag 3 februari 2013 14:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En terecht natuurlijk.
Komt bij dat je er niets mee bereikt, behalve dat je tegemoet komt aan de sentimenten onder de burgerbevolking.
Het is nu een jungle, en de bankiers hebben lekker kunnen schieten.quote:
Zinloos idd. Het kan me ook niks schelen hoeveel bonussen worden uitgedeeld, zolang de belastingbetaler er maar niet voor hoeft op te draaien als men het verprutst.quote:Op zondag 3 februari 2013 14:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En terecht natuurlijk.
Zijn ze te vervolgen voor deze wanprestaties? (KPMG bedoel ik)quote:Op zondag 3 februari 2013 00:11 schreef ikweethetookniet het volgende:
En de accountant is ......
Idd dezelfde als bij het miljardendebacle van Vestia![]()
KPMG![]()
Redelijk opportunistisch electoraal gewauwel natuurlijk - uiteindelijk is belastinggeld betaald door iedereen, dus ook die bedrijven. Het gaat erom wat je er mee doet en dan met name wat je er aan doet dat zulks niet nog eens gebeurt. Dat ingrijpen is tot daar aan toe - maar vervolgens halfbakken klappertjespistoolwetjes bedenken is helemaal toppunt van incompetentie.quote:Op zondag 3 februari 2013 14:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En het rechtvaardigheidsgevoel van die mensen die de rekening moeten ophoesten.
Prima dat lonen nu worden verlaagd en dat een stop wordt gezet op bonussen zolang de SNS in handen is van de overheid. Ook prima is dat geen ontslagpremies worden uitgedeeld.quote:Op zondag 3 februari 2013 14:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En het rechtvaardigheidsgevoel van die mensen die de rekening moeten ophoesten.
Er iets niets twijfelachtigs aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.quote:Op zondag 3 februari 2013 14:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Prima dat lonen nu worden verlaagd en dat een stop wordt gezet op bonussen zolang de SNS in handen is van de overheid. Ook prima is dat geen ontslagpremies worden uitgedeeld.
Ik ben echter geen fan van het terugvorderen van inkomsten (tenzij verdiend met criminele activiteiten). Je schept bovendien een twijfelachtig precedent.
Je moet ook goede wetten bedenken zodat banken een land niet meer leeg kunnen stelen.quote:Op zondag 3 februari 2013 14:25 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Redelijk opportunistisch electoraal gewauwel natuurlijk - uiteindelijk is belastinggeld betaald door iedereen, dus ook die bedrijven. Het gaat erom wat je er mee doet en dan met name wat je er aan doet dat zulks niet nog eens gebeurt. Dat ingrijpen is tot daar aan toe - maar vervolgens halfbakken klappertjespistoolwetjes bedenken is helemaal toppunt van incompetentie.
Dat bereik je niet door bonussen terug te vorderen.quote:Op zondag 3 februari 2013 14:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Er iets niets twijfelachtigs aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Als die bonussen onterecht verkregen zijn, wel. Je mag mensen niet belonen voor het kapot maken van de economie.quote:Op zondag 3 februari 2013 14:41 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat bereik je niet door bonussen terug te vorderen.
De bonussen zijn keurig volgens de regels verstrekt hoor.quote:Op zondag 3 februari 2013 14:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als die bonussen onterecht verkregen zijn, wel. Je mag mensen niet belonen voor het kapot maken van de economie.
quote:Op zondag 3 februari 2013 14:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Je moet ook goede wetten bedenken zodat banken een land niet meer leeg kunnen stelen.
Bovendien kan iemand zijn werk gewoon prima hebben gedaan, ondanks dat de boel later klapte.quote:Op zondag 3 februari 2013 14:47 schreef Kowloon het volgende:
[..]
De bonussen zijn keurig volgens de regels verstrekt hoor.
Ik zeg dan ook dat de regels niet goed zijn of niet worden nageleefd.quote:Op zondag 3 februari 2013 14:47 schreef Kowloon het volgende:
[..]
De bonussen zijn keurig volgens de regels verstrekt hoor.
Nou, schaf alle wetten dan af. Dan kunnen de burgers hun eigen geld legaal terug stelen, met fakkels en hooivorken.quote:Op zondag 3 februari 2013 14:48 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]ja precies, vooral mensen niet zelf na laten denken, daar zijn ze veul te dom voor. Blijkt. Maar weer.
Ik ben niet zo'n fan van het met terugwerkende kracht aanpassen van regels.quote:Op zondag 3 februari 2013 14:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik zeg dan ook dat de regels niet goed zijn of niet worden nageleefd.
Maar regels zijn niet met terugwerkende kracht te wijzigen, dus voor dit geval heb je daar niks aan. Precies wat de minister ook aangeeft.quote:Op zondag 3 februari 2013 14:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ik zeg dan ook dat de regels niet goed zijn of niet worden nageleefd.
Nee, vooral niet leren van je fouten. Vooral niet terugkijken. Vooral geen verantwoordelijkheid nemen. Vooral die Vestia-klootzak op z'n tropische eiland laten zitten.quote:Op zondag 3 februari 2013 14:51 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik ben niet zo'n fan van het met terugwerkende kracht aanpassen van regels.
Maar wel als het om een lang-studeer boete gaat?quote:Op zondag 3 februari 2013 14:53 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Maar regels zijn niet met terugwerkende kracht te wijzigen,
Je kunt niet nu een wet aannemen en verklaren dat die van toepassing op een geval dat een aantal jaar oud is.quote:Op zondag 3 februari 2013 14:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee, vooral niet leren van je fouten. Vooral niet terugkijken. Vooral geen verantwoordelijkheid nemen. Vooral die Vestia-klootzak op z'n tropische eiland laten zitten.
Dat was geen terugwerkende kracht hoor.quote:Op zondag 3 februari 2013 14:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar wel als het om een lang-studeer boete gaat?of de Vut?
Maar wel als je er AOW-ers mee pakt?quote:Op zondag 3 februari 2013 14:55 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je kunt niet nu een wet aannemen en verklaren dat die van toepassing op een geval dat een aantal jaar oud is.
De langstudeer boete was wel met terugwerkende kracht. Hij ging niet alleen op voor nieuwe studenten.quote:Op zondag 3 februari 2013 15:03 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Dat was geen terugwerkende kracht hoor.
Dat is geen terugwerkende kracht. Terugwerkende kracht is het pas als het op gevallen in het verleden zou zijn toegepast. De langstudeerboete gold alleen voor studenten die op dat moment te lang over hun studie deden, niet voor studenten die in het verleden te lang over hun studie deden. Wel was het zo dat er naar het studieverleden van de bestaande studenten werd gekeken maar dat maakt het nog geen terugwerkende kracht omdat dat ook alleen om bestaande studenten ging.quote:Op zondag 3 februari 2013 15:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De langstudeer boete was wel met terugwerkende kracht. Hij ging niet alleen op voor nieuwe studenten.
En we zien hetzelfde met de AOW die naar 67 gaat. Mensen die al niet meer werken moeten nu een tijd de bijstand in.
Not true.quote:Op zondag 3 februari 2013 15:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Ik kan me trouwens herinneren dat banken tussentijds de voorwaarden voor hypotheken hadden aangepast.
quote:Op zondag 3 februari 2013 19:25 schreef icloud het volgende:
Ik zeg regiobank en asn splitsen van sns, bankvergunning geven en beide apart naar de beurs brengen levert het nog wat op ook.
quote:Op zondag 3 februari 2013 14:18 schreef AlexanderDeGrote het volgende:
Zijn ze te vervolgen voor deze wanprestaties? (KPMG bedoel ik)
jij denkt serieus dat wb zich er persoonlijk mee bemoeit heeft?quote:Op zondag 3 februari 2013 20:15 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]Maar daar hebben ze nu Wouter Bos
voor en die ziet het ff anders
![]()
En voelt zich niet verantwoordelijk![]()
Ik zeg allemaal naar het schavot
Moet jij eens opletten als er vanuit de politiek druk onstaat op KPMG wat Woutertjequote:Op zondag 3 februari 2013 20:26 schreef icloud het volgende:
jij denkt serieus dat wb zich er persoonlijk mee bemoeit heeft?
Dat denk ik ook. Goede investering van KPMG, politici zijn niet duur en leveren een hoop op.quote:Op zondag 3 februari 2013 20:29 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Moet jij eens opletten als er vanuit de politiek druk onstaat op KPMG wat Woutertjedan gaat doen
Daar is die lul voor aangenomen nl iets anders kan hij niet
Blijkbaar is 9% dus niet genoeg.quote:Op zondag 3 februari 2013 20:47 schreef ikweethetookniet het volgende:
Stresstest: 4 NL banken geslaagd
27 banken zijn erin geslaagd hun buffers te verhogen
De vier grote Nederlandse banken, ING, ABN Amro, Rabobank en SNS Reaalzijn geslaagd voor de Europese stresstest. Alle vier de banken hebben voldoende kapitaalbuffers.
De Europese Banken Autoriteit onderwierp 71 Europese banken aan de test. De Europese banken hebben hun kapitaalbuffers in totaal met 200 miljard euro versterkt.
Klappen opvangen
Bij de vorige stresstest, in december, bleken 37 banken nog onvoldoende buffers te hebben om een nieuwe bankencrisis op te vangen. Volgens de EBA zijn 24 van die banken deze keer wel geslaagd voor de test. Er was wel een Sloveense bank die vorige keer nog slaagde, maar deze keer zakte.
De waakhond voor het Europese bankwezen eist dat banken minimaal 9 procent van alle uitstaande leningen als eigen kapitaal in huis hebben, om de klappen te kunnen opvangen als veel klanten hun leningen niet meer terug kunnen betalen.
http://nos.nl/artikel/425401-stresstest-4-nl-banken-geslaagd.html
Slechts 4 maanden geleden![]()
Waarom biedt Van Keulen niet even zijn excuses aan op televisie of radio? Waarom staan er geen journalisten voor zijn villa?quote:Op zondag 3 februari 2013 20:27 schreef ikweethetookniet het volgende:
Sjoerd van Keulen laat het volgende weten in een verklaring: 'Ik heb met ontsteltenis kennis genomen van de ontwikkelingen bij SNS REAAL, uitmondend in een nationalisatie. Dat heeft mij bijzonder geraakt. Ik heb besloten per direct af te treden als voorzitter van het Holland Financial Centre, lid van de Raad van Commissarissen van APG, boegbeeld van het Topsectorenbeleid en vicevoorzitter van het regieorgaan internationale acquisitie & vestigingsklimaat'
Niet echt, maar alleen een verklaring van 2 zinnen vind ik wel wat karig. Hij kan toch zelf uitleg geven ipv Dijsselbloem en Rutte?quote:Op zondag 3 februari 2013 22:54 schreef Kowloon het volgende:
Wat willen jullie toch altijd met excuses en sorry? Troost dat jullie in je verdriet om SNS? Ga je er minder belasting door afdragen?
quote:Kleine belegger SNS kookt van woede
AMSTERDAM - Onbegrip, boosheid, teleurstelling. Kleine beleggers die geld hadden gestoken in SNS en nu alles kwijt zijn, voelen zich ronduit bestolen. Dit blijkt uit een karrenvracht aan e-mails die gedupeerde beleggers naar deze krant stuurden. Eerder uitte Jan Maarten Slager, voorzitter van de VEB, al zijn onvrede over het offer dat kleine beleggers moeten brengen.
Dat Slagter juridische stappen overweegt, geeft beleggers hoop dat ze nog iets van hun geld terugzien. Zij voelen zich bedonderd voor het vertrouwen dat ze in SNS hebben gehad én gehouden. Met nationalisatie zijn de aandelen echter onteigend. „De laatste maanden begreep ik dat SNS het moeilijk had, maar ik hield vertrouwen en verkocht mijn aandelen niet. Het bedrag vertegenwoordigde ons totale spaargeld om over 10 jaar een deel van onze hypotheek te kunnen aflossen”, zegt een belegger.
„Ons leven staat op zijn kop”, zegt een man uit Breda, een vluchteling uit Afghanistan. „Sinds we hier kwamen, hebben we keihard gewerkt. Geld dat onze kinderen verdienden met vakantiewerk is, op advies van SNS, in SNS-aandelen gestopt. Ik heb dat aangevuld. We gebruikten het als spaarpot, voor als de kinderen een huis zouden kopen en zouden gaan trouwen. De laatste dagen praten we nauwelijks meer met elkaar.”
Al je spaargeld in SNS stoppenquote:„De laatste maanden begreep ik dat SNS het moeilijk had, maar ik hield vertrouwen en verkocht mijn aandelen niet. Het bedrag vertegenwoordigde ons totale spaargeld om over 10 jaar een deel van onze hypotheek te kunnen aflossen”, zegt een belegger.
Nou ja je spaargeld onder de 100k erin stoppen is niet zo`n probleem. Je spaargeld omzetten in aandelen van SNS, dat was het probleem.quote:Op maandag 4 februari 2013 09:12 schreef SeLang het volgende:
[..]
Al je spaargeld in SNS stoppen![]()
Iets met Darwin enzo...
Ja lieve schat, daarom zeg ik toch ook dat aandelen SNS kopen niet zo slim was, terwijl ze het als spaargeld hadden kunnen wegzetten op een rekening en er nu weinig tot niks aan de hand was geweest voor ze.quote:Op maandag 4 februari 2013 09:18 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ehm... misgokken met aandelen wordt niet gedekt door het Depositogarantiestelsel.
quote:Op maandag 4 februari 2013 09:18 schreef SeLang het volgende:
Edit: lezen SeLang.
Of werd die post soms ge ninja edit?
Het is zoiezo schandalig dat banken zomaar hun geld keer 11 mogen doen en dan ook nog rente mogen vragen over geld dat ze eigenlijk niet hebben. De hele bankensector moet op de schop.quote:
Als je een bankster bent sta je boven Darwin want je word ongeacht je slechte beslissingen gewoon gered. Was er maar wat meer Darwinisme binnen het bancaire stelselquote:Op maandag 4 februari 2013 09:12 schreef SeLang het volgende:
[..]
Al je spaargeld in SNS stoppen![]()
Iets met Darwin enzo...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |