quote:Afscheidsbrief 'doodgepeste' Tim Ribberink was niet echt
Bizarre wending: VARA-programma DeGids.fm ging op zoek naar de brief die Nederland schokte ... Muur van stilte rond 'schreeuw om aandacht'
http://www.hetzwijgenvantilligte.nl/quote:De regie over de publiciteit rond de zelfmoord van Tim is in handen van Marieke Fischer, een PR- en marketingdeskundige. Zij voert een totale controle, die alle relevante journalistieke vragen onmogelijk maakt over wat er volgens rouwbegeleider Marinus van den Berg moest worden verteld: ‘Tim is doodgepest.’ De taak van Fischer is om controle te houden op de situatie. Zij bepaalt welke tekst er namens de ouders wordt verstuurd. Zij bepaalt welke camerateams de kerk in mogen en besluit dat er aan de rouwbegeleider geen vragen mogen worden gesteld. Dit doet ze om één verhaal naar buiten te krijgen.
Ja, maar het trekt het nu wel een beetje breder en uit alle emotie.quote:
Het zou me niet eens verbazen.. In plaats van dat je schrikt als je je kind dood aan treft, ga je er een heel toneelstuk om heen verzinnen? Hm, eens zien of ik hiervoor nog ergens een plekje over heb in mijn al verwarde geest..quote:Op donderdag 24 januari 2013 12:00 schreef Serieus_Persoon het volgende:
Nou ja, hoop het. Hij ligt toch een tijdje onder de grond??
En als je dat zei hier op het forum kreeg je meteen van alles naar je kop geslingerdquote:
Het enige wat ik kan bedenken is dat die familie zich schuldig voelde, terecht of onterecht. Dat is een vrij normale reactie bij zelfmoord.quote:Op donderdag 24 januari 2013 12:03 schreef ElviraKlapmuts het volgende:
[..]
Het zou me niet eens verbazen.. In plaats van dat je schrikt als je je kind dood aan treft, ga je er een heel toneelstuk om heen verzinnen? Hm, eens zien of ik hiervoor nog ergens een plekje over heb in mijn al verwarde geest..
Het heeft 742 inwonersquote:Op donderdag 24 januari 2013 12:11 schreef Disana het volgende:
[..]
Het enige wat ik kan bedenken is dat die familie zich schuldig voelde, terecht of onterecht. Dat is een vrij normale reactie bij zelfmoord.
Wat ik ook vreemd aan het verhaal vond, was dat het hele dorp erover zweeg als er vragen werden gesteld.
Er is dan ook helemaal geen enkele reden om met een journalist te praten. Je kunt er als gewone burger er niet beter van worden, alleen slechter.quote:Op donderdag 24 januari 2013 12:11 schreef Disana het volgende:
Wat ik ook vreemd aan het verhaal vond, was dat het hele dorp erover zweeg als er vragen werden gesteld.
Ja, daar kan ik me best iets bij voorstellen.quote:Op donderdag 24 januari 2013 12:11 schreef Disana het volgende:
[..]
Het enige wat ik kan bedenken is dat die familie zich schuldig voelde, terecht of onterecht. Dat is een vrij normale reactie bij zelfmoord.
Onmogelijk, er moet een akte van overlijden geschreven worden door bevoegde instanties. Bij zelfmoord komt er ook justitie aan van pas.quote:Op donderdag 24 januari 2013 12:03 schreef ElviraKlapmuts het volgende:
[..]
Het zou me niet eens verbazen.. In plaats van dat je schrikt als je je kind dood aan treft, ga je er een heel toneelstuk om heen verzinnen? Hm, eens zien of ik hiervoor nog ergens een plekje over heb in mijn al verwarde geest..
Des te meer reden dan toch om op zijn minst te zeggen dat het zo'n aardige jongen was, of iets in die geest. Wat het programma volgens mij suggereerde was dat men niets zei omdat er al iets mis met hem was; dus dat pesten waarschijnlijk niet de hoofdoorzaak van de zelfmoord was.quote:Op donderdag 24 januari 2013 12:15 schreef AnimeFan het volgende:
[..]
Het heeft 742 inwoners
Iedereen kent elkaar waarschijnlijk.
het lijk erop of er een PR mevrouw iets te enthousiast werdquote:Op donderdag 24 januari 2013 12:03 schreef ElviraKlapmuts het volgende:
[..]
Hier een vraag en antwoordquote:Op donderdag 24 januari 2013 12:23 schreef Kreator het volgende:
Ik snap er geen kont van. Kan iemand dit even op avi-3 niveau uitleggen?
Ik weet het, maar die akte en zo heb ik zelf niet gezien. Was trouwens maar een soort van gekkigheid.quote:Op donderdag 24 januari 2013 12:21 schreef yvonne het volgende:
[..]
Onmogelijk, er moet een akte van overlijden geschreven worden door bevoegde instanties. Bij zelfmoord komt er ook justitie aan van pas.
quote:Op donderdag 24 januari 2013 12:23 schreef Kreator het volgende:
Ik snap er geen kont van. Kan iemand dit even op avi-3 niveau uitleggen?
Dan is de PR goed geluktquote:Op donderdag 24 januari 2013 12:25 schreef ElviraKlapmuts het volgende:
Maar even serieus, ik heb echt gehuild toen ik het briefje las![]()
Hoe bedoel je?quote:Op donderdag 24 januari 2013 13:26 schreef Impect het volgende:
Pfff, wat een gedoe! Collega van mij komt uit Tilligte en die weet niet wat haar overkomt.
Wat moet een hoax zijn?quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:17 schreef AnimeFan het volgende:
[..]
Hoe bedoel je?
Is het nou een hoax of niet?
Wat weet je collega ervan dan?quote:
Er is daar nooit twijfel geweest dat hij is "doodgepest" iedereen dacht dat het ook zo was.quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:21 schreef AnimeFan het volgende:
[..]
Wat weet je collega ervan dan?
Is Tim wel of niet 'doodgepest' en heeft ie wel of niet een brief achtergelaten?
quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:29 schreef HyperViper het volgende:
Holy shit. This is gonna be góóóóód.
Idd, voor de ouders is het gewoon triest dat het weer aan het daglicht gebracht wordt,quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:45 schreef AnimeFan het volgende:
Toch vind ik het moeilijk om de ouders hiermee lastig te vallen.
Of ie nou wel of niet doodgepest is, ze hebben hun zoon verloren en het is verder niet erg dat er aandacht is voor het probleem pesten.
Omdat het leugens zijnquote:Op donderdag 24 januari 2013 14:48 schreef Impect het volgende:
[..]
Idd, voor de ouders is het gewoon triest dat het weer aan het daglicht gebracht wordt,
en het werd ook tijd dat er aandacht aan het pesten werd geschonken, dus waarom deze nasleep nodig is??
Heb je het interview gehoord? Ik wel. Ja, het is verzonnenquote:Op donderdag 24 januari 2013 14:51 schreef Impect het volgende:
[..]
Oké, dus jij neemt direct aan dat het leugens zijn?
welk interview?quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:51 schreef Stefan het volgende:
[..]
Heb je het interview gehoord? Ik wel. Ja, het is verzonnen
Zelfs dat is niet zeker van een niet verstuurd smsjequote:Op donderdag 24 januari 2013 14:50 schreef Copycat het volgende:
Wat is nu precies het issue?
De afscheidsbrief bleek geen brief maar een niet-verstuurd sms'je dat vervolgens naar papier is gezet?
Op radio een, het onderzoek, interviews met de uitvaardverzorger en die PR mevrouwquote:
Sorry, het bewijs daarvoor heb ik dan kennelijk even gemist. En ook al zou er geen brief zijn, is dat dan een reden om die ouders daarvoor aan de schandpaal te nagelen ?quote:
Volgens mij heeft niemand ooit het verhaal uit die afscheidsbrief echt kunnen bevestigen. Dat terwijl er mensen van zouden moeten hebben geweten, indien dit waar zou zijn geweest. HOAX-gevaar was er altijd al. De papa en mama van Tim waren ook wel erg aandachtsgeil. Het doet me een beetje denken aan Paul Marchal. Zou die nog een dochter hebben gehad, dan zou die d'r zo meegeven aan een Dutroux-achtig monster. Zo erg geilde hij op al die aandacht.quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:23 schreef Impect het volgende:
[..]
Er is daar nooit twijfel geweest dat hij is "doodgepest" iedereen dacht dat het ook zo was.
maar nu dit naar buiten komt, begint iedereen weer te twijfelen.
En of het nou een brief of een smsje was, daar waren hier vanaf het begin al verschillende verhalen over.
En wat hebben de media daar dan mee nodig ? Het is niet alsof ze zelf de aandacht hebben gezocht.quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:52 schreef Stefan het volgende:
[..]
Zelfs dat is niet zeker van een niet verstuurd smsje
Het is nog maar de vraag of Tim uberhaubt is doodgepest, er zijn namelijk aanwijzingen dat dit niks mee te maken heeft met de zelfmoord
Dat heb ik niet meegekregen, morgenvroeg zenden ze het nog een keer uit om 11:00.quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:53 schreef Stefan het volgende:
[..]
Op radio een, het onderzoek, interviews met de uitvaardverzorger en die PR mevrouw
Je hebt t duidelijk niet gehoord want de ouders werden helemaal niet aan de schandpaal genageldquote:Op donderdag 24 januari 2013 14:53 schreef gnaeus het volgende:
[..]
Sorry, het bewijs daarvoor heb ik dan kennelijk even gemist. En ook al zou er geen brief zijn, is dat dan een reden om die ouders daarvoor aan de schandpaal te nagelen ?
Dat hebben ze wel, de regie was in handen van 1 PR bureautjequote:Op donderdag 24 januari 2013 14:54 schreef gnaeus het volgende:
[..]
En wat hebben de media daar dan mee nodig ? Het is niet alsof ze zelf de aandacht hebben gezocht.
Enige bewijs is een tweet met homo en loserquote:Op donderdag 24 januari 2013 14:56 schreef Copycat het volgende:
Een hoax nog wel. De jongen heeft ook geen zelfmoord gepleegd?
De pestberichtjes op die site waren ook nep?
Alleen al door te suggereren dat ze de brief zelf gefabriceerd hebben doe je dat.quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:56 schreef Stefan het volgende:
[..]
Je hebt t duidelijk niet gehoord want de ouders werden helemaal niet aan de schandpaal genageld
Dat die jongen niet meer ademt staat wel vast. HOAX slaat natuurlijk op dat hele gebeuren wat die ouders erbij hebben verzonnen.quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:56 schreef Copycat het volgende:
Een hoax nog wel. De jongen heeft ook geen zelfmoord gepleegd?
De pestberichtjes op die site waren ook nep?
Nee morgen is deel 2, dan gaan ze dieper in op de rol van die PR damequote:Op donderdag 24 januari 2013 14:55 schreef Impect het volgende:
[..]
Dat heb ik niet meegekregen, morgenvroeg zenden ze het nog een keer uit om 11:00.
Heb de website www.hetzwijgenvantilligte.nl gelezen, maar iedereen heeft aannames, vind het zo cru tegenover de ouders!
Jij noemt het regie, de ouders wilden er gewoon geen gedoe van hebben. Wat een normaal mens een woordvoerder zou noemen noem jij heel geniepig een PR-dame. Alsof de ouders er een slaatje uit willen slaan. Beetje misselijk.quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:56 schreef Stefan het volgende:
[..]
Dat hebben ze wel, de regie was in handen van 1 PR bureautje
Maar des te meer met een depressie.quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:52 schreef Stefan het volgende:
[..]
Zelfs dat is niet zeker van een niet verstuurd smsje
Het is nog maar de vraag of Tim uberhaubt is doodgepest, er zijn namelijk aanwijzingen dat dit niks mee te maken heeft met de zelfmoord
Ah kut, dan vanavond maar even terug luisteren en morgen deel 2.quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:58 schreef Stefan het volgende:
[..]
Nee morgen is deel 2, dan gaan ze dieper in op de rol van die PR dame
Zoals de zaken er voor staan lijkt het waarschijnlijker te zijn dat ze die brief zelf hebben gefabriceerd dan dat die dooie stakker die brief zelf heeft geschreven.quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:58 schreef gnaeus het volgende:
[..]
Alleen al door te suggereren dat ze de brief zelf gefabriceerd hebben doe je dat.
http://www.hetzwijgenvantilligte.nl/quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:50 schreef Copycat het volgende:
Wat is nu precies het issue?
De afscheidsbrief bleek geen brief maar een niet-verstuurd sms'je dat vervolgens naar papier is gezet?
Niemand wil wat zeggen maar die site kent de waarheid. Grappig.quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:00 schreef yvonne het volgende:
[..]
http://www.hetzwijgenvantilligte.nl/
Dat "pesten". Moeten we alles voorkauwen voor je?quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:59 schreef Copycat het volgende:
Welk 'hele gebeuren' hebben die ouders eromheen verzonnen?
Weer een nieuwe kloon ?quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:02 schreef el_hijo_de_dios het volgende:
[..]
Dat "pesten". Moeten we alles voorkauwen voor je?
Sorry dat ik vragen stel op een forum.quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:02 schreef el_hijo_de_dios het volgende:
Dat "pesten". Moeten we alles voorkauwen voor je?
Bovendien hoeft het een ander helemaal niet op te vallen als iemand gepest wordt.quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:04 schreef Copycat het volgende:
[..]
Sorry dat ik vragen stel op een forum.
Die pestberichten op die site van de ijssalon waar hij werkte, waren toch echt?
Ik vind het nogal met grote stappen snel thuis redenatie.
Het stellen van vragen is geen probleem, maar als je het een beetje had gelezen had je wel in de gaten dat dat "pesten" werd bedoeld. Goed, het is duidelijk nu.quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:04 schreef Copycat het volgende:
[..]
Als ze geen gedoe wilden hadden ze de brief niet in de krant gepubliceerdquote:Op donderdag 24 januari 2013 14:59 schreef gnaeus het volgende:
[..]
Jij noemt het regie, de ouders wilden er gewoon geen gedoe van hebben. Wat een normaal mens een woordvoerder zou noemen noem jij heel geniepig een PR-dame. Alsof de ouders er een slaatje uit willen slaan. Beetje misselijk.
Iemand 1x een homo en loser noemen is iemand doodpesten?quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:04 schreef Copycat het volgende:
[..]
En dan hadden ze het al helemaal uit hun hoofd gelaten om een PR-bureau in te huren om de boel nog verder op te hitsen om hun behoefte aan aandacht optimaal te bevredigen...quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:15 schreef Stefan het volgende:
[..]
Als ze geen gedoe wilden hadden ze de brief niet in de krant gepubliceerd
Het werd ook in twijfel getrokken, niet de uitspraak, maar wie het erop gezet had.quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:17 schreef Stefan het volgende:
[..]
Iemand 1x een homo en loser noemen is iemand doodpesten?
Was geen tweet. Was een anonieme reactie op het gastenboek van de ijssalon waar Tim werkte.quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:57 schreef Stefan het volgende:
[..]
Enige bewijs is een tweet met homo en loser
Is dat bewijs dat hij is doodgepest?
Want het staat nu onomstotelijk vast dat dit de enige vorm van pesten was?quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:17 schreef Stefan het volgende:
Iemand 1x een homo en loser noemen is iemand doodpesten?
Kloptquote:Op donderdag 24 januari 2013 15:18 schreef yvonne het volgende:
[..]
Het werd ook in twijfel getrokken, niet de uitspraak, maar wie het erop gezet had.
Alsof daar een objectieve maatstaf aan te hangen is.quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:12 schreef el_hijo_de_dios het volgende:
Die berichten waren echt inderdaad, maar dat stelde natuurlijk vrij weinig voor. Objectief bekeken is dat natuurlijk absoluut geen reden voor zelfmoord of hang jij jezelf ook op als ik jou op dit forum uitmaak voor mietje?
Het roept bij mij vooral de vraag op waarom je zoiets als ouders zou doen. Als je je zoon opgehangen op zolder vindt, ben je - lijkt mij - compleet in shock en totaal kapot van verdriet. Zou je als ouders dan werkelijk zulke rationele, doordachte keuzes maken? (Ik doel dan op het verzinnen van zo'n afscheidsbrief, het inhuren van een PR-deskundige, etc.)quote:Op donderdag 24 januari 2013 14:58 schreef el_hijo_de_dios het volgende:
[..]
Dat die jongen niet meer ademt staat wel vast. HOAX slaat natuurlijk op dat hele gebeuren wat die ouders erbij hebben verzonnen.
Die pestberichten zullen vast echt zijn geweest. Dat heb je bij elk voorval. Bij elk voorval menen mensen raar te moeten reageren of het nu gaat om de Tim Ribberink-hoax, een doodgetrapte grensrechter of een aanslag op een bomvolle trein in Madrid...
Er zijn geen andere bewijzen dat hij is gepest en diverse betrokkenen waaronder de school weten ook van niks, de school waar hij later weer stage ging lopenquote:Op donderdag 24 januari 2013 15:21 schreef Copycat het volgende:
[..]
Want het staat nu onomstotelijk vast dat dit de enige vorm van pesten was?
Omdat niemand iets heeft gemerkt dan wel wil vertellen?
die journalist die dus al eerder repos maakte rond zelfmoordquote:Op donderdag 24 januari 2013 15:21 schreef Smack10 het volgende:
Ik ben nu die site aan het lezen, maar wie heeft die opgezet?
Bij bv. misdrijven doet men dat toch in een strafzaak... Er zal ongetwijfel een groot grijs gebied zijn, maar 1 berichtje waarin het woord mietje staat en dan direct zelfmoord plegen... Zou iedereen dat doen, dan zou Nederland al niet meer zo dichtbevolkt zijn...quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:22 schreef Copycat het volgende:
[..]
Alsof daar een objectieve maatstaf aan te hangen is.
Oh, nee, dan heb je inderdaad keihard bewijs in handen dat het niet zo is geweest.quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:23 schreef Stefan het volgende:
Er zijn geen andere bewijzen dat hij is gepest en diverse betrokkenen waaronder de school weten ook van niks, de school waar hij later weer stage ging lopen
Luister deel 1 van de uitzending eens terug, daar praat hij met de uitvaartbegeleider en die pr damequote:Op donderdag 24 januari 2013 15:24 schreef Copycat het volgende:
[..]
Oh, nee, dan heb je inderdaad keihard bewijs in handen dat het niet zo is geweest.
Ik vind het nogal aantijgingen die niet hard gemaakt kunnen worden, maar wel keihard zijn.
Ben ik nu niet toe in de gelegenheid, maar welk onomstotelijk bewijs wordt daarmee geleverd?quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:25 schreef Stefan het volgende:
Luister deel 1 van de uitzending eens terug, daar praat hij met de uitvaartbegeleider en die pr dame
Er wordt bevestigd dat die brief niet bestaat en zelfs is t niet zeker of er een overstuurd smsje was. Iemand heeft die brief geschreven en net gedaan of Tim die had geschrevenquote:Op donderdag 24 januari 2013 15:26 schreef Copycat het volgende:
[..]
Ben ik nu niet toe in de gelegenheid, maar welk onomstotelijk bewijs wordt daarmee geleverd?
En de rol van de PR dame is vreemd, ze schermde iedereen af van de media en bepaalde zelfs welke media erbij mochten zijnquote:Op donderdag 24 januari 2013 15:33 schreef Disana het volgende:
Ik vind het nogal een verschil, een sms'je of een afscheidsbrief. De uitvaartondernemer heeft het gepresenteerd als een afscheidsbrief, en de familie heeft dat niet weerlegd.
Dit.quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:35 schreef Stefan het volgende:
[..]
En de rol van de PR dame is vreemd, ze schermde iedereen af van de media en bepaalde zelfs welke media erbij mochten zijn
Als ik het goed heb begrepen, handelde zij in opdracht van Marinus van den Berg, de uitvaartondernemerbegeleider. Dat deze man iets verder ging dan uitvaarten begeleiden, is makkelijk te vinden; hij zocht de publiciteit met allerlei uitgaven. Ook van het overlijden van Ribberink maakte hij een welhaast persoonlijke queeste met zijn anti-peststoeptegel enzovoorts.quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:35 schreef Stefan het volgende:
[..]
En de rol van de PR dame is vreemd, ze schermde iedereen af van de media en bepaalde zelfs welke media erbij mochten zijn
Volgensquote:Op donderdag 24 januari 2013 15:55 schreef yvonne het volgende:
Deze?
https://www.google.nl/sea(...)irefox-a&channel=rcs
Dat is niet echt de locale uitvaartondernemer.
Nee, Marinus van den Berg is geen uitvaartondernemer. Hij is pastor, en heeft een aantal boeken geschreven over rouwverwerking.quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:58 schreef Disana het volgende:
[..]
Volgens
http://www.tubantia.nl/re(...)-ribberink-1.3443738
was hij de rouwbegeleider. Ik meen dat hij in het programma de uitvaartondernemer werd genoemd, maar strikt genomen hoeft hij dat inderdaad niet te zijn.
Maar volgens de radiouitzending is hij wel de uitvaartbegeleider en heeft de PR-dame in zijn opdracht gehandeld toen ze de publiciteit aan banden legde. Ook is hij degene die de connectie pesten - zelfmoord heeft gelegd en benadrukt, nadat hij het briefje op het lichaam van de opgebaarde Ribberink vond en het bestempelde als een afscheidsbrief.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:09 schreef freako het volgende:
[..]
Nee, Marinus van den Berg is geen uitvaartondernemer. Hij is pastor, en heeft een aantal boeken geschreven over rouwverwerking.
Ik denk dat er een verschil is tussen uitvaartbegeleider en rouwbegeleider.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:13 schreef Disana het volgende:
[..]
Maar volgens de radiouitzending is hij wel de uitvaartbegeleider en heeft de PR-dame in zijn opdracht gehandeld toen ze de publiciteit aan banden legde. Ook is hij degene die de connectie pesten - zelfmoord heeft gelegd en benadrukt, nadat hij het briefje op het lichaam van de opgebaarde Ribberink vond en het bestempelde als een afscheidsbrief.
Voorzover ik uit de uitzending kon opmaken, begeleidde Van den Berg de uitvaart. Maar misschien horen we morgen meer.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:19 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Ik denk dat er een verschil is tussen uitvaartbegeleider en rouwbegeleider.
Er is in ieder geval een verschil tussen uitvaartondernemer en rouwbegeleider. De eerste regelt de praktische zaken (het drukken van de rouwkaarten, welke kist, etc). Dit is de eerste keer dat ik de term rouwbegeleider hoor, maar gezien de achtergrond van Van den Berg zal deze meer bezig zijn met rouwverwerking, dus de geestelijke kant van het verhaal.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:19 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Ik denk dat er een verschil is tussen uitvaartbegeleider en rouwbegeleider.
Dat had ik ook.quote:Op donderdag 24 januari 2013 15:37 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Dit.
Wat mij altijd heeft verbaasd in het briefje was de opmerkingen over de ouders. Het pastte zo níet binnen de context.
Dat vond ik ook alquote:Op donderdag 24 januari 2013 16:31 schreef shmoopy het volgende:
[..]
Dat had ik ook.
In mooi en correct NL's een paar zinnen, en dat dat ene zinnetje, out of the blue, alsof het er even tussen gefrot was.
Het klopte niet.
Nee, en nee.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:33 schreef gnaeus het volgende:
Ook al klopt het niet, maakt dat het pesten in het algemeen minder erg, of de zelfmoord van deze jongen ? Wat is de bedoeling van deze beschuldigingen ?
Het is helemaal niet dubieus.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:38 schreef shmoopy het volgende:
op z'n minst een beetje aan de dubieuze kant.
Een betere vergelijking zou zijn als Anne Frank een passage in haar dagboek niet zelf geschreven zou hebben.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:47 schreef Stefan het volgende:
[..]
Het is helemaal niet dubieus.
Stel dat Anne Frank helemaal nooit in een achterhuis heeft gezeten, dat ze nog leeft als bejaarde onder een andere naam
Omdat als pesten niet de oorzaak was je dit niet in de media moet brengenquote:Op donderdag 24 januari 2013 16:50 schreef gnaeus het volgende:
[..]
Een betere vergelijking zou zijn als Anne Frank een passage in haar dagboek niet zelf geschreven zou hebben.
De jongen voelde zich ellendig genoeg om zelfmoord te plegen, wellicht was de oorzaak niet enkel het gepest. Maakt dat wat uit ? Waarom verdienen die ouders " een onderzoek" ?
Er zít ook een luchtje aan dit hele verhaal, dat ontken ik niet en ik snap dat je journalistieke handen jeuken bij zoiets, maar ik denk aan die ouders die hoe dan ook een enorm verdriet te verwerken hebben en dan vraag ik me af of je dit echt zo uit zou moeten gaan pluizen voor heel NL.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:47 schreef Stefan het volgende:
[..]
Het is helemaal niet dubieus.
Stel dat Anne Frank helemaal nooit in een achterhuis heeft gezeten, dat ze nog leeft als bejaarde onder een andere naam
Moeten we dat dan verzwijgen omdat er wel andere mensen zijn die ondergedoken zaten in WOII
Dit is gewoon goed journalistiek werk, Net als dat Maria Mosterd werd ontmaskterd. Ja er zijn echte slachtoffers van loverboys maar zij was er geen een van
Er zijn genoeg kinderen geweest die zelfmoord hebben gepleegd vanwege gepest, en bij deze jongen was het wellicht ook de reden. Waarom zou het precies niet mogen ?quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:51 schreef Stefan het volgende:
[..]
Omdat als pesten niet de oorzaak was je dit niet in de media moet brengen
Deze discussie was er ook bij Maria Mosterd.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:52 schreef shmoopy het volgende:
[..]
Er zít ook een luchtje aan dit hele verhaal, dat ontken ik niet en ik snap dat je journalistieke handen jeuken bij zoiets, maar ik denk aan die ouders die hoe dan ook een enorm verdriet te verwerken hebben en dan vraag ik me af of je dit echt zo uit zou moeten gaan pluizen voor heel NL.
Het is niet alsof er een staatsgeheim te ontmaskeren valt ofzo, dus als journalist moet je je imo wel afvragen: is dit het waard, is dit verhaal zo sterk dat alles gerechtvaardigd is?
Dat spektakel hebben ze er zelf van gemaaktquote:Op donderdag 24 januari 2013 16:54 schreef TwyLight het volgende:
Godverdomme laat die jongen toch met rust mandat hele media spektakel er om heen
Mee eens. Erger me er alleen aan dat we dat laten gebeurenquote:Op donderdag 24 januari 2013 16:56 schreef Stefan het volgende:
[..]
Dat spektakel hebben ze er zelf van gemaakt
Dit vooral ook vind ikquote:Op donderdag 24 januari 2013 16:55 schreef Stefan het volgende:
[..]
aangezien de ouders zelfs de pestkoppen gingen aanklagen
Dat hebben de ouders niet gedaan, ze hebben enkel een advertentie geplaatst. En de media buiten de deur proberen te houden. Dat steekt kennelijk.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:59 schreef Stefan het volgende:
De ouders hebben er zelf een mediahype van gemaakt dan niet meteen janken als de hype je in je kont bijt omdat er niks van klopt
Eens, maar het is nog steeds niet uitgesloten dat pesten wel een rol heeft gespeeld. En correlatie is niet hetzelfde als een 100% causaal verband, maar bij zelfdoding zullen altijd meerdere factoren meespelen.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:51 schreef Stefan het volgende:
[..]
Omdat als pesten niet de oorzaak was je dit niet in de media moet brengen
Nooit met je eens, maar nu wel.quote:Op donderdag 24 januari 2013 17:02 schreef gnaeus het volgende:
[..]
Dat hebben de ouders niet gedaan, ze hebben enkel een advertentie geplaatst. En de media buiten de deur proberen te houden. Dat steekt kennelijk.
quote:Op donderdag 24 januari 2013 17:48 schreef Impect het volgende:
http://bit.ly/WwFSCf een tweet van de PR van de ouders.
quote:Sorry, die pagina bestaat niet!
quote:NWS / Schokkende rouwadvertentie na zelfmoord gepeste jongen #6 PERSCO
Ik ga natuurlijk niet heel deze discussie nalezen. Maar heeft iemand zich hier afgevraagd of het allemaal wel klopt wat deze arme jongen beweerde? Hoe hard werd hij werkelijk gepest? Is daar nu al iets over bekend?
Ja, een notitie is wel logischer ook, kun je een digitale brief noemen. Maar voor de vraag of het wel of niet echt door Tim is geschreven maakt het geen verschil, lijkt me.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 10:49 schreef opgebaarde het volgende:
Wat een gejank of het nu wel of geen sms was, een notitie is toch ook goed?
Niet?quote:Op vrijdag 25 januari 2013 10:56 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ja, een notitie is wel logischer ook, kun je een digitale brief noemen. Maar voor de vraag of het wel of niet echt door Tim is geschreven maakt het geen verschil, lijkt me.
Dat weet je nog steeds niet, dat wordt gesuggereerd.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 10:58 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Niet?
Zijn zelfmoord blijft dramatisch en dat hij gepest is, lijkt mij ook buiten kijf te staan maar de gewekte indruk dat hij die afscheidsbrief zelf schreef maakt m.i. wel uit. Die brief kwam enorm persoonlijk over, ik had het toen anders gelezen als ik wist dat pa, ma en een derde lang nagedacht hebben over wat te schrijven om op mijn gevoel in te spelen en zijn dood dramatischer te maken
Inderdaad, nu wil ik het ook weten ook. Heeft Tim die tekst wel of niet zelf geschreven/bedachtquote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:00 schreef gnaeus het volgende:
[..]
Dat weet je nog steeds niet, dat wordt gesuggereerd.
Ja, die heeft hij zelf geschreven. Dit is een screenshot van de tekst op zijn telefoon, gemaakt een dag na zijn overlijden (bron is de NRC):quote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:01 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Inderdaad, nu wil ik het ook weten ook. Heeft Tim die tekst wel of niet zelf geschreven/bedacht
Ah dus een hoop gejank om niks dusquote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:02 schreef freako het volgende:
[..]
Ja, die heeft hij zelf geschreven. Dit is een screenshot van de tekst op zijn telefoon, gemaakt een dag na zijn overlijden:
[ afbeelding ]
Misschien dat we meneer Molenaar maar even moeten gaan bijbrengen dat Nederland niet accepteert dat hij over de rug van Tim probeert te scoren.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:03 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ah dus een hoop gejank om niks dus
tuurlijk maakt dat verschilquote:Op vrijdag 25 januari 2013 10:56 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ja, een notitie is wel logischer ook, kun je een digitale brief noemen. Maar voor de vraag of het wel of niet echt door Tim is geschreven maakt het geen verschil, lijkt me.
Dit. De meeste journalisten zijn ook waardeloos.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:15 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Misschien dat we meneer Molenaar maar even moeten gaan bijbrengen dat Nederland niet accepteert dat hij over de rug van Tim probeert te scoren.
Alles kan. Laten we vooral de vage vermoedens van een gepikeerde journalist geloven boven dat van de familie of een heel dorp.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:24 schreef Stefan het volgende:
[..]
tuurlijk maakt dat verschil
Die screenshot zegt niks, die kan je gisteren hebben gemaakt
Ja, en die jongen hoeft niet eens dood te zijn, heb jij z'n lijk gezien ?quote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:24 schreef Stefan het volgende:
[..]
tuurlijk maakt dat verschil
Die screenshot zegt niks, die kan je gisteren hebben gemaakt
Dit idd.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:34 schreef Copycat het volgende:
Alleen een komma toegevoegd aan een afscheidsbriefje in digitale vorm.
Een hoop smakeloze ophef.
De dorpspriester wil ook graag zijn pensioen halen. Hier is gewoon sprake van een omerta, de gelederen zijn gesloten, geen gelazer met journalisten.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:43 schreef Disana het volgende:
De dorpspriester herkent het beeld van constant gepest en buitengesloten worden dus niet.
Kan toch zijn dat hij zich schaamde?quote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:49 schreef Lovechild het volgende:
De toevoeging in zijn briefje naar zijn ouders heb ook ik altijd wat vreemd gevonden. Maar meer in de zin van: hoe kun je je ouders nou fantastisch vinden maar tegelijkertijd nooit hebben kunnen delen dat je gepest werd? Daarmee niet zeggend dat dat dan dus niet kan, slechts verbazing uitsprekend.
Dat kan het signaal zijnquote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:52 schreef Copycat het volgende:
Wie zegt dat pesten een uitkomst in de zin van een oplossing is?
Ja, blijkbaar.quote:
Dat hebben de ouders niet gedaan, hoe kom je erbij ?quote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:56 schreef Disana het volgende:
Dat blijf ik dus raar vinden: enerzijds hebben de ouders de publiciteit rondom pesten gezocht, en anderzijds doet iedereen er het zwijgen toe.
Door een PR dame in te huren doe je dat welquote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:56 schreef gnaeus het volgende:
[..]
Dat hebben de ouders niet gedaan, hoe kom je erbij ?
Als het beestje maar een naam heeft. Als ze woordvoerster had geheten, was haar functie precies hetzelfde geweest.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:57 schreef Stefan het volgende:
Door een PR dame in te huren doe je dat wel
Hoe ik daarbij kom? Nou om te beginnen al door het sms berichtje in de overlijdensadvertentie te zetten. Vervolgens houdt de rouwbegeleider een hele rede over pesten en zoekt hij de publiciteit erover, en dan is er nog een pr-dame die alles in wenselijke banen leidt. Er kan best een plausibele verklaring voor zijn, maar ik kan dat niet met elkaar rijmen.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:56 schreef gnaeus het volgende:
[..]
Dat hebben de ouders niet gedaan, hoe kom je erbij ?
Die PR dame is ingehuurd om de media op afstand te houden.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:57 schreef Stefan het volgende:
Woordvoerder bedoel je. Wat probeer je toch steeds te insinueren ?quote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:57 schreef Stefan het volgende:
[..]
Nee ik bedoel PR damequote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:59 schreef gnaeus het volgende:
[..]
Woordvoerder bedoel je. Wat probeer je toch steeds te insinueren ?
quote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:59 schreef gnaeus het volgende:
[..]
Woordvoerder bedoel je. Wat probeer je toch steeds te insinueren ?
http://www.mariekefischer.nl/quote:Graag breng ik uw persbericht verder in het medialandschap. Ik denk mee met
communicatieplannen, schrijf teksten voor online en printmedia en wil het liefst
uw sparringpartner zijn op communicatiegebied.
Ja, zou best kunnen. Als je jonger bent denk je denk ik minder 'zwaar' na en vertel je zulke dingen eerder. Sommige dingen zijn wel moeilijk om te vertellen en ik denk dat zodra je een beetje volwassen bent, zoiets alleen maar moeilijker wordt. En je hebt natuurlijk mensen die alles willen verbloemen en gesloten zijn en juist het tegenovergestelde.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:56 schreef Lovechild het volgende:
[..]
Ja, blijkbaar.
Ik heb zelf gepeste kinderen en ik geloof dat ik mijn handjes mag dichtknijpen, zeker als ik dan zie wat Copycat denkt, dat ze het me verteld hebben. Of ze waren te jong (bij beiden startte het toen ze in groep 3 zaten) om het te verbergen, dat kan ook.
Door steeds die term te gebruiken suggereer je dat de ouders belang hadden bij het uitmelken van de dood van hun zoon. En doordat je dat steeds bewust doet ben je best een schoft. Ik weet dat je graag journalistje speelt maar laat dat maar over aan degenen die nog wel enig fatsoen hebben.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 12:01 schreef Stefan het volgende:
[..]
Nee ik bedoel PR dame
http://www.mariekefischer.nl/
quote:Op vrijdag 25 januari 2013 12:04 schreef gnaeus het volgende:
[..]
Door steeds die term te gebruiken suggereer je dat de ouders belang hadden bij het uitmelken van de dood van hun zoon. En doordat je dat steeds bewust doet ben je best een schoft. Ik weet dat je graag journalistje speelt maar laat dat maar over aan degenen die nog wel enig fatsoen hebben.
vijfde tabblaadjequote:Op vrijdag 25 januari 2013 12:07 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik zie nergens het woord PR staan. Alleen maar communicatie.
Bij mijn zoon kwam het voort uit gedrag dat wij thuis ook wel zagen (snel boos worden), dus was het een logisch gevolg. En bij mijn dochter, inderdaad een stuk geslotener, maakte ik het ook mee. Het betreffende meisje, 7 jaar toen, echt ongelofelijk, hield zich met rotopmerkingen bepaald niet in als ik erbij was.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 12:03 schreef Ziba het volgende:
[..]
Ja, zou best kunnen. Als je jonger bent denk je denk ik minder 'zwaar' na en vertel je zulke dingen eerder. Sommige dingen zijn wel moeilijk om te vertellen en ik denk dat zodra je een beetje volwassen bent, zoiets alleen maar moeilijker wordt. En je hebt natuurlijk mensen die alles willen verbloemen en gesloten zijn en juist het tegenovergestelde.
Ja, jeetje. Apart hoor. Als je iemand zoekt om de pers te woord te staan dat je dan bij iemand uitkomt die dat als beroep heeft.quote:
Wat denk je dan dat public relations inhoudt? Professioneel communiceren met de buitenwereld. Zelf zegt ze het zo:quote:Op vrijdag 25 januari 2013 12:07 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik zie nergens het woord PR staan. Alleen maar communicatie.
Mij persoonlijk maakt het niet uit of je het pr noemt of haar een woordvoerder; feit blijft dat ze de regie over de communicatie in handen kreeg.quote:Graag breng ik uw persbericht verder in het medialandschap.
Tada.quote:Desgewenst kan ik de woordvoering, presentaties en mediabegeleiding van u overnemen.
Pfff je hebt geen idee wat je overkomt denk ik zo. Ik zou zelf niet eens kunnen bedenken dat je daar iemand voor in de arm kunt nemen.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 12:14 schreef Copycat het volgende:
Dat mensen het echt raar vinden dat die ouders een professional in de arm nemen om die storm aan publiciteit te coördineren. Bizar.
Een schopje BNW is bijna op zijn plek.
Het punt is dat ze pesten de schuld geven in de media terwijl Tim waarschijnlijk zelfmoord pleegde om andere isssues.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 12:10 schreef Copycat het volgende:
Voortaan moeten ouders van kinderen die zelfmoord plegen maar geen overlijdensberichten meer in de krant laten zetten. Een beetje een hype creëren. Om vervolgens de hulp in te roepen van een professionele woordvoerder om met die hype om te gaan. Stelletje publiciteitsgeile rouwenden dat het zijn.
Voor je het weet krijg je zo'n malloot met een roze microfoon op je stoep en wordt je weggezet als klootzak die de dood van z'n zoon op z'n geweten heeft.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 12:14 schreef Copycat het volgende:
Dat mensen het echt raar vinden dat die ouders een professional in de arm nemen om die storm aan publiciteit te coördineren. Bizar.
Dat is een aanname. En depressiviteit en pesten kunnen daarnaast imo heel goed hand in hand gaan.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 12:16 schreef Stefan het volgende:
Het punt is dat ze pesten de schuld geven in de media terwijl Tim waarschijnlijk zelfmoord pleegde om andere isssues.
Precies wat ik dacht toen ik het topic las.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 12:14 schreef Copycat het volgende:
http://www.geenstijl.nl/m(...)e_echt.html#commentsquote:Op vrijdag 25 januari 2013 12:16 schreef gnaeus het volgende:
[..]
Voor je het weet krijg je zo'n malloot met een roze microfoon op je stoep en wordt je weggezet als klootzak die de dood van z'n zoon op z'n geweten heeft.
Ik wist het ook wel.
Wat denk je dat GS had gedaan als de brief wel nep was ?quote:Op vrijdag 25 januari 2013 12:21 schreef Homofront het volgende:
[..]
http://www.geenstijl.nl/m(...)e_echt.html#comments
Ik wilde het eigenlijk niet zeggen.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 12:14 schreef Copycat het volgende:
Als mij kind dit zou overkomen zou ík er iig geen circus van maken maar dit in stilte doen.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 12:10 schreef Copycat het volgende:
Voortaan moeten ouders van kinderen die zelfmoord plegen maar geen overlijdensberichten meer in de krant laten zetten. Een beetje een hype creëren. Om vervolgens de hulp in te roepen van een professionele woordvoerder om met die hype om te gaan. Stelletje publiciteitsgeile rouwenden dat het zijn.
Die priesters hebben er meer moeite mee dat hij homo was. Vermoed ik.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 11:44 schreef Copycat het volgende:
Waarom ga je in hemelsnaam twijfelen aan het feit of hij die afscheidsnotitie zelf heeft geschreven? Omdat een journalist geen voet aan wal krijgt binnen een gesloten gemeente? Niemand hem kan, wil of misschien durft te bevestigen dat Tim inderdaad werd gepest?
Want de ouders zouden in de dood van hun zoon wel eens de uitgelezen kans zien om het probleem pesten er met de haren bij te slepen?
Heb je net wel naar de radio geluisterd?quote:Op vrijdag 25 januari 2013 12:01 schreef Stefan het volgende:
[..]
Nee ik bedoel PR dame
http://www.mariekefischer.nl/
Het zal denk ik ook in die richting zitten.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 12:32 schreef nikk het volgende:
[..]
Die priesters hebben er meer moeite mee dat hij homo was. Vermoed ik.
Precies, ik denk zelf dat die Marieke haar rol iets te serieus nam, de ouders zoeken een zondebok, dat is hun goed recht, maar ze hadden zelf de media niet moeten opzoeken/voeden mbv Marieke Fischer en haar PR buroquote:Op vrijdag 25 januari 2013 12:27 schreef yvonne het volgende:
Ik denk dat de ouders volledig zijn overlopen door iedereen die zich over de dood van een kind heel even belangrijk konden voelen.
Nee.. Echt. Dat zeg je nu, omdat je dat gevoel niet kent.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 12:27 schreef yvonne het volgende:
[..]
Als mij kind dit zou overkomen zou ík er iig geen circus van maken maar dit in stilte doen.
Maar Molenaar denkt dus dat de mensen die hem gepest hebben dat wel eventjes aan hem zullen vertellen als ie door het dorp loopt?quote:Op vrijdag 25 januari 2013 10:45 schreef Arcee het volgende:
Ouders Tim Ribberink tonen afscheidsbrief na ophef
[ afbeelding ]
Tegen NRC zegt Molenaar dat hij ook van het bestaan van de sms niet overtuigd is. 'Misschien is er wel geen sms. Ik sluit niks uit. Een kind is dood, dat is niet te verdragen. De ouders schamen zich. Met zo'n brief is dan alles opgelost. Dan heb je een externe vijand: het pesten.'
BNW is de andere kant op.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 12:52 schreef Stefan het volgende:
[..]
Precies, ik denk zelf dat die Marieke haar rol iets te serieus nam, de ouders zoeken een zondebok, dat is hun goed recht, maar ze hadden zelf de media niet moeten opzoeken/voeden mbv Marieke Fischer en haar PR buro
De meeste journalisten, of mensen die zich zo noemen, zijn ook mongolen. De voorbeelden zijn zelfs te vinden in dit topic.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 13:01 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
Maar Molenaar denkt dus dat de mensen die hem gepest hebben dat wel eventjes aan hem zullen vertellen als ie door het dorp loopt?
Zo van: Ach ja, die pester dat was ik, want ik had een hekel aan Tim?!
Toch ook een naïveling die Molenaar!
Denk je?quote:Op vrijdag 25 januari 2013 12:59 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Nee.. Echt. Dat zeg je nu, omdat je dat gevoel niet kent.
Het moment dat zoiets gebeurt zoek je iets om naar uit te halen. Dit was hun iets wat ze steun gaf. Ik snap zijn ouders heel goed.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 14:20 schreef yvonne het volgende:
[..]
Denk je?
Ik zou daar maar niet zo zeker van zijn.
Zij niet. Nou en.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 12:27 schreef yvonne het volgende:
[..]
Als mij kind dit zou overkomen zou ík er iig geen circus van maken maar dit in stilte doen.
Dan ook niet zeuren als de hype je inhaaltquote:
Ja, misselijkmakend. Laat die mensen met rust.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 14:00 schreef Worteltjestaart het volgende:
Ik heb het verhaal nu pas een beetje begrepen, maar wat een walgelijke actie van die Molenaar.
Niks tegen waarheidsvinding, maar een beetje gaan lopen wroeten op een manier dat je rouwende ouders voor het blok zet, walgelijk.
Idd walgelijk hoe hij constant dingen insinueert en sturende vragen stelt: "een mogelijk trauma vanwege vroeggeboorte..." zou meegespeeld kunnen hebben, heb ik vanochtend zelfs gehoord (kan het bijna niet geloven). Of dat hij 'vraagt': "...dat de ouders in shock zijn geweest en zo tot dit verhaal zijn gekomen?" Dat is meer een mededeling dan een open vraag. Denk niet dat je op de school voor de journalistiek met zoiets aan moet durven komen.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 18:01 schreef Stiggie het volgende:
Misselijkmakend die Molenaar. Gatverdamme.
Hij speculeert maar wat, gooit wat roddels online, ... en vergroot het verdriet en de stress voor Tims ouders, alleen maar omdat hij blijkbaar graag in de belangstelling staat. Hij heeft zelfs een speciale website gecreëerd over deze zaak. http://www.hetzwijgenvantilligte.nl/
Als ik op mijn gevoel afga, veel meer. Ik heb deze hele zaak van 't begin af aan vreemd gevonden. Kreeg de link naar de advertentie een heleboel keer in m'n Twitter timeline, en terwijl iedereen 't retweet'e met zielig, erg, enzovoort, had ik 't idee dat 't niet klopte. De tekst klonk niet 'echt', maar teveel alsof 't uit een boek kwam, of een film script. En zo in de krant zetten om de aandacht op het pesten te vestigen, een nobele daad maar alweer... *te* nobel, te gemaakt, verzonnen door een schrijver en niet door een echtpaar wat net hun zoon dood in het trapgat heeft aangetroffen.quote:Op donderdag 24 januari 2013 16:46 schreef GlowMouse het volgende:
Tim deed de lerarenopleiding, wat op de toekomst gelet geen verstandige keuze is als je makkelijk bespot en gepest wordt. De school heeft niets van het pesten gemerkt. Het zou mij niet verbazen als er meer verzonnen is dan één zinnetje in die afscheidsbrief.
http://www.joop.nl/opinie(...)ond_de_dood_van_tim/quote:Emoties rond de dood van Tim
Naschrift: Uitleg en excuses
De zelfmoord van Tim Ribberink werd in november door de nabestaanden aangegrepen om een protest tegen pesten te laten horen. Er verscheen een rouwadvertentie met daarin een tekst in handschriftfont: "Lieve pap en mam, Ik ben mijn hele leven bespot, getreiterd, gepest en buitengesloten. Jullie zijn fantastisch. Ik hoop dat jullie niet boos zijn. Tot weerziens, Tim."
Er brak begrijpelijkerwijs in heel Nederland een storm van verontwaardiging los. Een jongen van 20 die de dood is ingejaagd door treiteraars, schokkender kan amper. Een dag later werd een persconferentie gehouden waarop pastor Marinus van den Berg een gedicht voordroeg over de kwetsbaren die door niemand geholpen worden. En waarop hij een korte verklaring van de ouders voorlas.
“Tim was een lieve jongen warm en attent. Helaas heeft hij zijn hele leven moeten vechten tegen zijn pesters. Tot enkele dagen geleden wisten wij hier nauwelijks iets van. Na ongeloof, woede en verdriet hebben wij besloten de afscheidsbrief te plaatsen in de rouwadvertentie, opdat dit nooit meer mag gebeuren. Een kind dat door pesters wordt buitengesloten, mag zich nooit gedwongen voelen om te kiezen voor deze ultieme uitweg. Door de brief van Tim te plaatsen hopen wij het probleem dat pesten heet echt wordt aangepakt.”
In de toelichting daarna ging de pastor, tevens rouwbegeleider, uitgebreid in op de noodzaak pesten te bestrijden. Hij riep het kabinet op tot het versneld invoeren van wetgeving en de instelling van een internationale actiedag en het leggen van stoeptegels. Pesten werd kortom in één klap op de agenda gezet. De persconferentie werd strak geregisseerd. Er mochten door de massaal verzamelde pers geen vragen worden gesteld en bij de wake werden camera’s weggehouden. De familie zocht doelbewust de publiciteit maar wilde verder nergens aan meewerken.
Research
Programmamaker Bert Molenaar probeerde te achterhalen hoe Tim jarenlang gepest werd en door wie. Er bleek amper een spoor van bewijs te vinden. Geen enkele getuige. Tim was een kwetsbare jongen die misschien wel eens een opmerking kreeg maar van een jarenlange campagne was niets te achterhalen, ontdekte Molenaar. Dat is heel erg vreemd omdat Tim in een klein dorp woont waar mensen veel van elkaar weten.
Tim lag opgebaard met de afscheidsbrief in zijn kist. Verschillende media berichtten onjuist dat in de advertentie slechts een deel van de brief was opgenomen. Molenaar stuitte op verzet toen hij de oorspronkelijke brief onder ogen wilde krijgen. Het was geen brief werd hem eerst verteld maar een concept sms-je. De tekst is precies 160 tekens lang. Later werd het verhaal gewijzigd. Het was geen sms-je geweest maar een notitie. Een nichtje zou de tekst op zijn iPhone hebben aangetroffen.
Molenaar heeft ook twijfels over de tekst zelf. Die is om het bot te zeggen 'te mooi om waar te zijn'. Molenaar heeft voor een documentaire over zelfmoord veel afscheidsbrieven onder ogen gekregen en nooit zijn die zo compact en compleet als deze.
Wel ontvouwde zich door speurwerk het beeld dat Tim een kwetsbare jongen was die al veel langer psychisch slecht in zijn vel zat, depressief was. Daarover was in het kortstondige media-offensief rond Tim niet gerept. Langzamerhand werd Molenaar duidelijk dat het drama, dat aan de media werd opgediend met een advertentie en een persconferentie, vermoedelijk anders in elkaar stak. Kritische vragen daarover werden in het dorp echter niet gewaardeerd. Het taboe dat de familie zei te willen bestrijden bleek juist enorm versterkt. Molenaar deed verslag van zijn bevindingen en maakte een reconstructie. Joop schreef daarover.
Het was donderdagochtend op de redactie van Joop worstelen met de kop boven het verhaal. Voordat de strekking van het verhaal rond de dood van Tim duidelijk werd hadden we het veilige: Twijfels rond 'doodgepeste' Tim Ribberink. Toen korte tijd later het verhaal duidelijk werd, maakten we er de opening van. Het belangrijkste nieuws was dat de in de rouwadvertentie afgedrukte afscheidsbrief niet als zodanig bestaat. Althans niet in de vorm van een brief die iemand achterlaat om door familie gevonden te worden. Terwijl dat het beeld was dat in de media was geschetst: Tim had zich verhangen en een zelfmoordbrief achtergelaten. We kozen na enige discussie voor de kop: Afscheidsbrief 'doodgepeste' Tim Ribberink was niet echt. Die titel vatte de twee bevindingen van programmamaker samen: het was geen brief zoals dat werd voorgesteld en voor de inhoud van de 'brief' zijn geen ondersteunende feiten te vinden.
Emoties
Emoties krijgen in het nieuws steeds meer aandacht. Volgens critici zijn ze zelfs belangrijker geworden dan de feiten. Voeg daarbij dat nieuws steeds meer realtime is, het wordt niet meer eerst gecheckt maar opgediend terwijl het nog gaande is. Zoals de persconferentie die live werd uitgezonden. Tegelijkertijd wordt de presentatie er van steeds meer geregisseerd. In het geval van Tim namen professionals de zaken van de familie waar, het vertellen van een verhaal is hun business. Journalistiek wordt zo steeds meer het doorgeven van ongecontroleerde informatie. Op basis daarvan worden vervolgens de meningen gevormd en geventileerd.
Hoe heviger de emotie, hoe minder kritische vragen op prijs worden gesteld. Een recent voorbeeld is de zelfmoord van een Britse verpleegster nadat ze door Australische radiomakers voor de gek was gehouden. Alleen Giel Beelen waagde het kanttekeningen te plaatsen bij het verhaal. Hij vond dat je de dj’s niet verantwoordelijk kon houden voor haar dood. Hij kreeg een stortvloed van kritiek over zich heen waar de Volkskrant dan weer over berichtte. Pas dagen later werd duidelijk dat de verpleegster al langer kampte met psychische problemen en eerder zelfmoordpogingen had ondernomen.
Nu herhaalt dat scenario zich. RTL Nieuws meldt: VARA-artikel over Tim Ribberink wekt woede. Heleen van Lier van de Volkskrant noemt het 'ongerechtvaardigde sensatie-journalistiek'. Ze klaagt op Facebook dat Molenaar loopt te ‘wroeten’:
Het doet er ook niet toe of het de enige oorzaak is, of één van de oorzaken. Dat Marieke Fischer de zaken afhandelde en de familie en mensen uit de omgeving zelf niet willen reageren, doet ook niet ter zake, de familie kan in rouw zijn en rust willen. Net als de tendentieuze manier waarop wordt aangehaald dat Fischer en rouwbegeleider Marinus van den Berg de familie niet kenden - wat doet dat ertoe? Ik word hier gewoon een beetje boos over.
Chris Klomp, die eerder een opinieartikel op Joop schreef waarin hij de hele samenleving verantwoordelijk hield voor de dood van Tim, spreekt op Twitter van een 'flutartikel'.
Er zijn meer van dat soort emotionele reacties. Ze volgen net als indertijd bij de zelfmoord direct op het nieuws. Er ligt geen onderzoek of weerlegging van de gepresenteerde feiten aan ten grondslag. Het verhaal zoals dat is verteld over Tim Ribberink mag gewoon niet onwaar zijn.
Kortom: Feiten worden met emoties vermengd of er zelfs door verdrongen. Het is de taak van de journalistiek die juist uit elkaar te halen. Ook al is dat niet gemakkelijk en zeker geen prettig werk.
Naschrift 26 januari 11:00
Wie, zoals ik hierboven, kritiek heeft op het overheersen van emoties in berichtgeving, doet er verstandig aan zelf geen olie op het vuur te gooien. Dat is donderdag bij Joop wel gebeurd.
Zoals ik beschreef worstelden we met de kop boven het artikel. We kozen uiteindelijk voor 'Afscheidsbrief doodgepeste Tim bestaat niet'. We kwamen daartoe omdat er geen brief in traditionele zin was en er geen aanwijzingen te vinden zijn dat Tim jarenlang gepest is. Het is een verkeerde keuze geweest, die pijnlijk was voor de nabestaanden en onze lezers een onjuist beeld gaf.
Door voortdurende onduidelijkheid over de zaak en verwarring rond de brief ontstond het vermoeden dat Tim de tekst niet zelf geschreven had maar iemand anders, buiten medeweten van anderen, in een goedbedoelde poging de ouders een verklaring te bieden. Dat vermoeden had niet in het artikel geuit moeten worden. Het vermoeden blijkt ook nog eens volkomen onterecht nu de ouders zich door de berichtgeving genoodzaakt zagen een screenshot van het afscheidsbericht van Tim aan NRC Handelsblad te overleggen.
De VARA heeft inmiddels toelichting gegeven op de kwestie en excuses aangeboden. Namens Joop sluit ik me daar volledig bij aan.
Je zou wat mij betreft best wel eens gelijk kunnen hebben.quote:Als ik op mijn gevoel afga, veel meer. Ik heb deze hele zaak van 't begin af aan vreemd gevonden. Kreeg de link naar de advertentie een heleboel keer in m'n Twitter timeline, en terwijl iedereen 't retweet'e met zielig, erg, enzovoort, had ik 't idee dat 't niet klopte. De tekst klonk niet 'echt', maar teveel alsof 't uit een boek kwam, of een film script. En zo in de krant zetten om de aandacht op het pesten te vestigen, een nobele daad maar alweer... *te* nobel, te gemaakt, verzonnen door een schrijver en niet door een echtpaar wat net hun zoon dood in het trapgat heeft aangetroffen.
Ik ben er niet eens zeker van dat het zelfmoord was, nu niet en toen 't net gebeurd was niet. Of op z'n 'best' als 't al zelfmoord was, dan kwamen mogelijk de redenen uit het gezin zelf ipv van buitenaf, en wilden de ouders daarom heel hard met hun vinger naar anderen wijzen.
Nou ga ik er zelf geen werk van maken, zoiets onderzoeken is de taak van de politie en mogelijk mensen zoals journalisten en dergelijken... En ik *hoop* dat mijn onderbuikgevoel niet klopt, dat 'ie niet het slachtoffer is geworden van familie-geweld & dat de familie met deze hele hype effectief iedereen op een dwaalspoor heeft gezet (en nog wel met zoveel succes dat iedereen die ook maar suggereerd dat er iets niet klopt, voor ongevoelige klootzak wordt uitgemaakt). Maar ik ben *wel* blij dat er mensen zijn die er werk van maken als ze het gevoel hebben dat er iets niet klopt, want iemand moet 't doen... voor de 'zelfmoord' slachtoffers bij wie het onderbuikgevoel juist blijkt te zijn. Want die bestaan, ongetwijfelt, ook buiten de boeken en films. Soms zal je dan ook dieper moeten graven in de gevallen waarbij 't wel zelfmoord was, ook al is dat pijnlijk voor de familie.
.
Molenaar heeft gelijk, handschrift is te herkennen door experts, maar aan een IPhone kan niemand zien wie er getype't heeft, waardeloos dus als bewijs. De tijd is op zich ook niet doorslaggevend, Tim werd al heel snel gevonden en politie & artsen kunnen echt niet tot op de minuut zien hoe lang iemand al dood is.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 14:35 schreef Bluesdude het volgende:
[ afbeelding ]
Dit is een screenshot van Tims telefoontje. Het telefoontje lag bij hem en de foto is gemaakt door de politie.
Er was dus wel een elektronische afscheidsbrief . Geen echte papieren.
Molenaar opperde al dat die brief door iemand gemaakt is na Tims dood.
Dat is onfatsoenlijk van Molenaar. Doe dat in de kroeg, maar niet in de media.
Of wacht eerst 2 jaar.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)ophef-over-echtheid/
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)bberink-excuses-aan/
die redenatie is niet helemaal juist denk ik. het gevoel dat hun kind er nog een beetje is, zolang ze er maar mee bezig zijn, is denk ik groter aanwezig dan haatgevoelens jegens de pesters en de wens daar in zn algemeenheid iets mee te doen.quote:Op vrijdag 25 januari 2013 14:54 schreef Ambipur het volgende:
[..]
Het moment dat zoiets gebeurt zoek je iets om naar uit te halen. Dit was hun iets wat ze steun gaf. Ik snap zijn ouders heel goed.
http://www.joop.nl/opinie(...)ond_de_dood_van_tim/quote:Zoals ik beschreef worstelden we met de kop boven het artikel. We kozen uiteindelijk voor 'Afscheidsbrief doodgepeste Tim bestaat niet'. We kwamen daartoe omdat er geen brief in traditionele zin was en er geen aanwijzingen te vinden zijn dat Tim jarenlang gepest is. Het is een verkeerde keuze geweest, die pijnlijk was voor de nabestaanden en onze lezers een onjuist beeld gaf.
Door voortdurende onduidelijkheid over de zaak en verwarring rond de brief ontstond het vermoeden dat Tim de tekst niet zelf geschreven had maar iemand anders, buiten medeweten van anderen, in een goedbedoelde poging de ouders een verklaring te bieden. Dat vermoeden had niet in het artikel geuit moeten worden. Het vermoeden blijkt ook nog eens volkomen onterecht nu de ouders zich door de berichtgeving genoodzaakt zagen een screenshot van het afscheidsbericht van Tim aan NRC Handelsblad te overleggen.
De VARA heeft inmiddels toelichting gegeven op de kwestie en excuses aangeboden. Namens Joop sluit ik me daar volledig bij aan.
quote:Ouders Ribberink willen rectificatie VARA
De ouders van Tim Ribberink willen dat de VARA rectificeert. Ze belegden een persconferentie na uitzending van de VARA-documentaire Het zwijgen van Tilligte van journalist Bert Molenaar over de zelfmoord van Ribberink. De radiomaker stelde vragen over het verband tussen pesten en de dood van de jongen. Rouwbegeleider en pastor Marinus van den Berg voerde het woord voor de geëmotioneerde ouders.
De vader had de aantijgingen van Molenaar ervaren als een 'moordaanslag'. Via verschillende media was te lezen dat de VARA zijn verontschuldigingen had aangeboden. Maar er zijn nog geen directe excuses ontvangen, zei Van der Berg. In een brief aan de Raad voor de Journalistiek vragen de ouders om een reflectie op de ethische grenzen van de documentaire.
In de documentaire Het zwijgen van Tilligte, die donderdag werd uitgezonden in het programma DeGids.fm, zet Molenaar vraagtekens bij het directe verband tussen pesten en de dood van Ribberink. Ook had Molenaar zijn twijfels bij de afscheidsbrief, die werd afgedrukt als rouwadvertentie. Daarin gaf Ribberink aan zijn hele leven gepest te zijn. Als reactie op die laatste twijfels stuurden de ouders een screenshot van de laatste woorden van hun zoon de wereld in. Het was geen brief, maar een aantekening op zijn iPhone.
De ouders willen dat de rust terugkeert rond de zaak. Ze zoeken naar de feiten en belevingen van hun zoon. Daaraan wordt in alle zorgvuldigheid gewerkt en zal nog veel tijd kosten, zei Van den Berg. De zelfmoord was geen opwelling, maar 'een bewuste daad'. Meer kon de rouwbegeleider niet zeggen over de bevindingen.
http://www.speld.nl/2013/(...)htheid-rede-beatrix/quote:Vara-journalist Bert Molenaar twijfelt aan echtheid rede Beatrix
‘Overtuigend bewijs nooit gevonden’
Door Diederik Smit en Steven van der Jagt • maandag 28 januari 2013, 18:50
Bert Molenaar, journalist van de Vara, is allerminst zeker over de echtheid van de afscheidsbrief van koningin Beatrix. Enig tastbaar bewijs, naast televisiebeelden, ontbreekt.
Molenaar: “Ik was gisteren nog in de buurt van paleis Huis ten Bosch en daar sprak niemand over het bestaan van een afscheidsbrief, of zelfs maar over een afscheid. Zo’n afscheidsrede kan iedereen houden. Misschien probeerde de koningin met de rede de aandacht af te leiden van de persoonlijke problematiek binnen het koningshuis en de economische crisis. Wel een beetje kinderachtig om een abdicatie voor zoiets te misbruiken.”
De RVD noemt de aantijgingen van Molenaar ‘buitengewoon gevoelloos en misplaatst’. “Er staan wel degelijk aantekeningen op de Blackberry van Hare Majesteit. De naam Willem IV zou daar meerdere keren in voorkomen. Dat Molenaar de toespraak aangrijpt om opnieuw ophef rondom het koningshuis te veroorzaken wordt door verschillende media afgekeurd.
Maar wie is er mee gediend?quote:Op dinsdag 29 januari 2013 10:55 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
Niet om de VARA vrij te pleiten, maar ik ben van mening dat een groot deel van deze onnodige nasleep voorkomen had kunnen worden als in een veel eerder stadium was gemeld dat de afscheidsbrief van Tim feitelijk een bericht op zijn mobiele telefoon was.
Ik snap eigenlijk ook niet hoe het kan dat er allerhande woordvoerders en professionals in naam van die ouders actief zijn en het woord voeren en dat nooit eerder naar voren is gekomen dat het bericht van Tim geen brief in de traditionele zin was.
Verder blijf ik trouwens vinden dat de VARA het recht heeft om een kwestie als deze uit te zoeken.
Psychiater Bram Bakker betoogde dat het een slecht voorbeeld voor jongeren kan zijn als de link pesten - zelfmoord als feit wordt gepresenteerd. Volgens hem is die link er niet.quote:
Toch heeft Tim het zelf in zijn afscheidsbrief gezegd dat het door het pesten kwam dat hij voor de dood koos.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 13:14 schreef Disana het volgende:
[..]
Psychiater Bram Bakker betoogde dat het een slecht voorbeeld voor jongeren kan zijn als de link pesten - zelfmoord als feit wordt gepresenteerd. Volgens hem is die link er niet.
niet alle slachtoffers van pesten plegen zelfmoord, nee. Maar goed, genoeg die 't leven daardoor écht niet meer zien zitten uiteindelijk. En hoezo slecht voorbeeld? Wat bedoelt ie daarmee?quote:Op dinsdag 29 januari 2013 13:14 schreef Disana het volgende:
[..]
Psychiater Bram Bakker betoogde dat het een slecht voorbeeld voor jongeren kan zijn als de link pesten - zelfmoord als feit wordt gepresenteerd. Volgens hem is die link er niet.
De arrogantie en verregaande onbeschoftheid van mensen zoals Molenaar die er een soort egoprojectje van maken en de ouders alsnog een trap nageven is toch stuitend?quote:Op dinsdag 29 januari 2013 13:19 schreef Copycat het volgende:
Voor Tim was die link er wel ...
Maar fijn dat die psychiater het beter voelde dan die jongen.
Nou nee, zo duidelijk heeft hij dat niet gezegd.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 13:18 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Toch heeft Tim het zelf in zijn afscheidsbrief gezegd dat het door het pesten kwam dat hij voor de dood koos.
Pretentieuze onzin in dit specifieke geval. Dit valt eerder onder de noemer riooljournalistiek.quote:Op zaterdag 26 januari 2013 13:14 schreef Disana het volgende:
[..]
http://www.joop.nl/opinie(...)ond_de_dood_van_tim/
Oh zo.Bram Bakker kan dat wel willen, veel gepeste kinderen zeggen niks omdat er als ze er wel wat van zeggen niets mee gedaan wordt of dat ze zich schamen.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 13:25 schreef Disana het volgende:
[..]
Nou nee, zo duidelijk heeft hij dat niet gezegd.
Bram Bakker heeft zich verdiept in zelfmoord en er ook over gepubliceerd. Volgens hem kan pesten alleen geen aanleiding tot suïcide zijn, maar zijn er andere aanleidingen zoals depressie. Wat hij niet wil is dat er een trend ontstaat dat jongeren maar zelfmoord plegen i.p.v. hulp zoeken als ze worden gepest.
En daarom wil hij niet dat ze zich nog verder terugtrekken uit het leven door die ene stap ook nog te nemen. Ik kan hem wel volgen.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 13:27 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Oh zo.Bram Bakker kan dat wel willen, veel gepeste kinderen zeggen niks omdat er als ze er wel wat van zeggen niets mee gedaan wordt of dat ze zich schamen.
Ik reageerde op het artikel gekopieerd van joop.nlquote:Op dinsdag 29 januari 2013 13:28 schreef Disana het volgende:
[..]
Ehm, het is de insteek van een psychiater, en je maakt me niet wijs dat je het artikel zo snel hebt kunnen lezen.
Oh, hij wil het niet. Nou, daar zullen al die depressieve al dan niet gepeste kinderen wel gehoor aan geven. Diezelfde kinderen die hun gevoel ook voor hun naasten verbergen.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 13:29 schreef Disana het volgende:
En daarom wil hij niet dat ze zich nog verder terugtrekken uit het leven door die ene stap ook nog te nemen. Ik kan hem wel volgen.
Ik was abuis. Maar zoals ik uit het programma begreep, was de VARA juist aan de documentaire begonnen om een pleidooi tegen pesten te houden. Het ging mis vanaf het moment dat bleek dat de afscheidsbrief een sms'je bleek te zijn, de vragen die ze daarbij hadden, hadden ze beter voor zich kunnen houden.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 13:29 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik reageerde op het artikel gekopieerd van joop.nl
Hij wil de voorbeeldwerking voorkomen, dat lijkt mij niets om schamper over te doen.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 13:31 schreef Copycat het volgende:
[..]
Oh, hij wil het niet. Nou, daar zullen al die depressieve al dan niet gepeste kinderen wel gehoor aan geven. Diezelfde kinderen die hun gevoel ook voor hun naasten verbergen.
Niemand in het bijzonder. Moet onderzoeksjournalistiek persé leiden tot een uitkomst die een bepaalde zaak dient dan?quote:
Mij wel. Want het is nogal loos.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 13:36 schreef Disana het volgende:
Hij wil de voorbeeldwerking voorkomen, dat lijkt mij niets om schamper over te doen.
Ik denk niet dat die psychiater heeft willen ontkennen dat Tim uit het leven is gestapt na jarenlange pesterijen. Ik denk eerder dat hij ageert tegen een soort 'dreigende vanzelfsprekendheid'... - je wordt gepest, dus deugt er iets niet aan jou, dus is de oplossing zelfmoord plegen.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 13:19 schreef Copycat het volgende:
Het lijkt me wel dat dat het doel is van een onderzoek, dat er een conclusie uitkomt of bepaalde feiten.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 13:38 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Niemand in het bijzonder. Moet onderzoeksjournalistiek persé leiden tot een uitkomst die een bepaalde zaak dient dan?
Twee zelfmoorden met als opgegeven reden 'pesten' kort na elkaar. Met de nodige publiciteit. Dan is er inderdaad wel iets loos ja.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 13:39 schreef Copycat het volgende:
[..]
Mij wel. Want het is nogal loos.
Bakker wil weer eens in de publiciteit, zeker.
De conclusie die deze journalist trok, was tweeledig: de afscheidsbrief van Tim had mogelijk niet bestaan en hij heeft geen aanwijzingen gevonden dat Tim veelvuldig is gepest.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 13:41 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Het lijkt me wel dat dat het doel is van een onderzoek, dat er een conclusie uitkomt of bepaalde feiten.
En wat als hij niet/amper gepest werd?quote:Op dinsdag 29 januari 2013 13:19 schreef Copycat het volgende:
Ik begrijp echt niet waarom deze journalist zich geroepen voelde om hier op door te gaan.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 13:46 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
De conclusie die deze journalist trok, was tweeledig: de afscheidsbrief van Tim had mogelijk niet bestaan en hij heeft geen aanwijzingen gevonden dat Tim veelvuldig is gepest.
Wat in deze discussie nog wel eens wordt vergeten, is dat de journalist hier maandenlang mee bezig is geweest. Het gaat hier niet om broddelwerk op een vlugge achternamiddag, maar om uitvoerig onderzoek.
De brief blijkt een notitie in de mobiele telefoon te zijn. Er is dus inderdaad geen fysieke brief. Ik vind het vreemd (niet verwijtbaar, maar wel vreemd) dat de professionals die de publiciteit rondom het overlijden van Tim begeleiden, niet veel eerder hebben aangegeven dat het niet om een papieren brief ging, maar om een telefoonnotitie. Dat maakt de dood van Tim verder niet minder tragisch, maar het rechtvaardigt wél een deel van de argwaan bij de journalist, die verder is gaan spitten.
Een andere conclusie die de journalist trekt, is dat er geen aanwijzingen zijn dat Tim veelvuldig is gepest. Natuurlijk hoeft dat niet te betekenen dat Tim niet is gepest. Dat kan natuurlijk best het geval zijn, maar in dat geval is duidelijk dat niemand erover durft te spreken. Het is een soort taboe, kennelijk.
Lijkt mij ookquote:Op dinsdag 29 januari 2013 13:53 schreef Copycat het volgende:
Die ouders hebben een rouwadvertentie geplaatst, compleet met afscheidsbrief, in moderne vorm.
Toen viel het hele mediacircus over hen heen. Dan komt er in een heftige periode nogal wat op je af. Heel logisch en slim om dan een externe woordvoerder in te schakelen.
Dit is de wereld op z'n kop. De claim dat het door pesten komt maakt je niet ineens onschendbaar natuurlijk. Zoals staat in de post die je quote waren er meer dan genoeg redenen om aan het verhaal te twijfelen, maar mensen worden al pissig dat iemand het lef heeft om die vragen uit te zoeken schijnbaar.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 13:53 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik begrijp echt niet waarom deze journalist zich geroepen voelde om hier op door te gaan.
Of de brief nu op papier was of via een sms maakt de boodschap toch niet anders?
Tim kon niet meer op tegen het pesten en wilde niet meer verder.
Hoe haalt zo'n Molenaar het dan in zijn botte harses om die dingen in twijfel te trekken en nog erger; daar een paar programma's aan te wijden en overal zijn neus in te steken en mensen lastig te vallen.
Totaal geen respect voor de ouders van Tim.
Daar ben ik het niet mee eens, dit was duidelijk een eigen actie, ik neem aan vanwege het verdriet en de daarbij komende boosheid. Het is niet alsof de journalisten ze zaten op te wachten in de bosjes.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 13:53 schreef Copycat het volgende:
Die ouders hebben een rouwadvertentie geplaatst, compleet met afscheidsbrief, in moderne vorm.
Toen viel het hele mediacircus over hen heen. Dan komt er in een heftige periode nogal wat op je af. Heel logisch en slim om dan een externe woordvoerder in te schakelen.
Vind ik ook.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 13:51 schreef kingmob het volgende:
[..]
En wat als hij niet/amper gepest werd?
Waarom is het zo'n taboe om dat uit te zoeken, ik vind dat toch wel vreemd. Zo'n PR-bureau roept toch vragen op, dat lijkt me logisch en omdat er gelijk de politiek bij betrokken wordt (door de ouders zelf) wordt het nou eenmaal iedereens zaak.
Pesten is uiteraard een probleem, maar zelfmoord is een probleem van een hele andere orde. De 2 worden nu (wellicht onterecht) aan elkaar gelinked. Dat moet toch uitgezocht?
De dood van Tim en de expliciete manier waarop er over die dood is gecommuniceerd, maakt de zaak sowieso al interessant voor nader onderzoek. Deze onderzoeksjournalist heeft de plank deels misgeslagen met zijn conclusies; overigens niet met zijn gekozen werkwijze, want die is wel degelijk zorgvuldig geweest.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 13:53 schreef Lavenderr het volgende:
Ik begrijp echt niet waarom deze journalist zich geroepen voelde om hier op door te gaan. Of de brief nu op papier was of via een sms maakt de boodschap toch niet anders? Tim kon niet meer op tegen het pesten en wilde niet meer verder.
Hoe haalt zo'n Molenaar het dan in zijn botte harses om die dingen in twijfel te trekken en nog erger; daar een paar programma's aan te wijden en overal zijn neus in te steken en mensen lastig te vallen. Totaal geen respect voor de ouders van Tim.
De ouders wilden niet meer in de media, waarom zouden zij meewerken aan een onderzoek dat notabene de motivaties van Tim en de brief zelf ter discussie stelt?quote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:00 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
De dood van Tim en de expliciete manier waarop er over die dood is gecommuniceerd, maakt de zaak sowieso al interessant voor nader onderzoek. Deze onderzoeksjournalist heeft de plank deels misgeslagen met zijn conclusies; overigens niet met zijn gekozen werkwijze, want die is wel degelijk zorgvuldig geweest.
Het is op zich goed dat er onderzoeksjournalisten zijn die zich in bepaalde materie verdiepen. Dat levert met regelmaat belangwekkende bevindingen op. Deze keer dus niet. Het zij zo.
Dat de boodschap niet afhangt van het gekozen medium (brief, telefoonnotitie) is evident. De journalist heeft medewerking van de ouders gevraagd, maar niet gekregen. De ouders hadden met een paar korte antwoorden een aantal zaken kunnen ophelderen.
Het inschakelen van die woordvoerder is dan ook niet iets waarvoor onbegrip bestaat. Interessanter is de achterliggende overweging. Tim typte een notitie op zijn telefoon, die hij niet aan iemand verzond. De boodschap was dus duidelijk bedoeld voor degene die Tim daar op zolder zou vinden; hoogstwaarschijnlijk (99,99 procent kans) zijn ouders.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 13:53 schreef Copycat het volgende:
En zich daarna terug hebben getrokken.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:04 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Het inschakelen van die woordvoerder is dan ook niet iets waarvoor onbegrip bestaat. Interessanter is de achterliggende overweging. Tim typte een notitie op zijn telefoon, die hij niet aan iemand verzond. De boodschap was dus duidelijk bedoeld voor degene die Tim daar op zolder zou vinden; hoogstwaarschijnlijk (99,99 procent kans) zijn ouders.
Het zijn de ouders die het bericht in de openbaarheid hebben gebracht. Prima, dat mag. En de trieste zaak waarvoor ze aandacht vragen, is zeker van groot belang. Dat is de discussie niet. De vraag is of een journalist de feiten mag checken; ook in zo'n gevoelige zaak. Mijn antwoord is zonder meer ja. Temeer omdat die ouders zelf de publiciteit hebben gezocht.
Dat is natuurlijk niet op voorhand de insteek van het onderzoek geweest. De onderzoeker heeft van het 'kamp-Ribberink' in elk geval nul op het rekest gekregen. Het valt hem echt niet te verwijten dat hij vervolgens wat feiten checkt. Het is wel heel vervelend dat hij een foutieve conclusie heeft getrokken. Zeker de professionele begeleiders van de familie hadden wel wat anders mogen reageren. Ze hadden met een paar simpele antwoorden de hele angel uit dit verhaal kunnen halen.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:04 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
De ouders wilden niet meer in de media, waarom zouden zij meewerken aan een onderzoek dat notabene de motivaties van Tim en de brief zelf ter discussie stelt?
Wat valt er nu niet aan te begrijpen dat de ouders niet meer in de publiciteit willen? Dat heeft iedereen-en ja ook die nieuwsgierige journalist-maar te respecteren.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:07 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet op voorhand de insteek van het onderzoek geweest. De onderzoeker heeft van het 'kamp-Ribberink' in elk geval nul op het rekest gekregen. Het valt hem echt niet te verwijten dat hij vervolgens wat feiten checkt. Het is wel heel vervelend dat hij een foutieve conclusie heeft getrokken. Zeker de professionele begeleiders van de familie hadden wel wat anders mogen reageren. Ze hadden met een paar simpele antwoorden de hele angel uit dit verhaal kunnen halen.
Molenaar had al gehoord dat het een brief was op het telefoontje, een niet-verzonden smsje.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:00 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
Dat de boodschap niet afhangt van het gekozen medium (brief, telefoonnotitie) is evident. De journalist heeft medewerking van de ouders gevraagd, maar niet gekregen. De ouders hadden met een paar korte antwoorden een aantal zaken kunnen ophelderen.
Zo werkt het gewoonweg niet. Je kunt niet eenzijdig the rules of engagement bepalen. Als je iets claimt gaat iemand uiteraard vragen stellen. Je kunt moeilijk zeggen "wat wij zeggen is zo erg, je mag niet checken of het klopt".quote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:05 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
En zich daarna terug hebben getrokken.
Dat ze zich daarna weer hebben teruggetrokken, is niet een relevant gegeven als het gaat om de vraag of een nader onderzoek gerechtvaardigd is of niet.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:05 schreef Lavenderr het volgende:
En zich daarna terug hebben getrokken.
Ja, dat hebben ze. Ze hebben een afscheidstekst van Tim in de advertentie geplaatst, terwijl nergens uit blijkt dat Tim had gewild dat dat bericht openbaar werd. Toen er daarna grote ophef kwam over de advertentie, hebben ze een persconferentie laten beleggen. Ze hadden ook gewoon kunnen zeggen: we hebben geen enkele behoefte aan publiciteit.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:06 schreef senesta het volgende:
Hoezo hebben ze zelf de publiciteit gezocht dan?Dat heb ik gemist denk ik.
Hij is gewoon te vroeg gaan publiceren, ik neem aan uit aandachtsgeilheid of een drang om de eerste te zijn. Dat kan je hem zeker aanrekenen, de conclusie is ook veel te extreem om te trekken als je er geen bewijs voor hebt.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:09 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Molenaar had al gehoord dat het een brief was op het telefoontje, een niet-verzonden smsje.
Toch hoorde ik hem ineens suggereren dat er zeer mogelijk helemaal geen briefje op het telefoontje was. En dáár is hij de fout ingegaan.
Hij zat er meer achter te zoeken dan er feitelijk was en hij dacht niet aan hoe zijn negatieve suggestieve verhalen bij de nabestaanden zou overkomen,
Dan blijft er de kwestie dat Tim zelf schrijft dat hij gepest werd, maar leeftijdsgenoten en vrienden in het dorp vonden het meevallen.
Molenaar vatte die tegengestelde verklaringen op 'als mogelijk is die brief bedrog van een derde persoon'
Hij had dit moeten laten rusten. Misschien kun je 2 jaar later de zaak uitspitten, als mensen het verwerkt hebben. Meer mensen willen dan praten. De ouders zijn verder in hun rouwen.
Niet per definitie, maar dit geval was redelijk uniek in z'n soort. Het is zeer ongebruikelijk, zo niet een unicum, dat een afscheidstekst op deze manier in een advertentie staat, met expliciet het pesten als reden om zelfmoord te plegen.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:07 schreef Copycat het volgende:
Dus iedereen die een rouwadvertentie plaatst waarin onomwonden de doodsoorzaak (in dit geval dus het gevoel van pesten wat Tim had) wordt vermeld, zoekt daarmee de publiciteit?
Na die persconferentie was het wat hen betrof klaar. Misschien wilden ze in alle rust rouwen om het kind dat ze verloren hadden?quote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:10 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Dat ze zich daarna weer hebben teruggetrokken, is niet een relevant gegeven als het gaat om de vraag of een nader onderzoek gerechtvaardigd is of niet.
[..]
Ja, dat hebben ze. Ze hebben een afscheidstekst van Tim in de advertentie geplaatst, terwijl nergens uit blijkt dat Tim had gewild dat dat bericht openbaar werd. Toen er daarna grote ophef kwam over de advertentie, hebben ze een persconferentie laten beleggen. Ze hadden ook gewoon kunnen zeggen: we hebben geen enkele behoefte aan publiciteit.
Ik ben het gewoon niet met je eens. En dat worden we ook niet, want ik vind namelijk dat die ouders - hoe triest en afschuwelijk de situatie ook is - zelf een aandeel in dit verhaal hebben; en daarmee ook zelf een aandeel in hetgeen ze deze week over zich uitgestort krijgen.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:09 schreef Lavenderr het volgende:
Wat valt er nu niet aan te begrijpen dat de ouders niet meer in de publiciteit willen? Dat heeft iedereen-en ja ook die nieuwsgierige journalist-maar te respecteren.
Even voor de goede orde: we hebben dus een telefoon-notitie die (kennelijk door de ouders?) is overgetypt, of in elk geval op zo'n manier verwerkt dat het een geprinte brief is geworden. En die leggen ze op het laken, op het lijk van Tim.quote:Marinus van den Berg vertelt: “Tim ligt opgebaard beneden in de woonkamer, de vader neemt mij daar onmiddellijk mee naar toe en de moeder ook. Dan zie ik hem daar liggen in zijn eigen bed. De brief die hij geschreven heeft ligt voor hem op het laken. Het is geen handgeschreven brief, maar een brief van de computer. Ik mag hem meteen lezen. Ze laten mij de rouwadvertentie laten zien met de gehele tekst uit die brief.”
Hij is niet te vroeg gaan publiceren; hij heeft maandenlang onderzoek gedaan. Hij heeft een foute conclusie getrokken. Dat valt hem aan te rekeken, maar dat maakt nog niet zijn gehele onderzoek waardeloos. Het is fijn dat je in elk geval niet het graven op zich veroordeelt, in tegenstelling tot de meesten hier.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:12 schreef kingmob het volgende:
[..]
Hij is gewoon te vroeg gaan publiceren, ik neem aan uit aandachtsgeilheid of een drang om de eerste te zijn. Dat kan je hem zeker aanrekenen, de conclusie is ook veel te extreem om te trekken als je er geen bewijs voor hebt.
Maar mensen vinden het erg dat hij überhaupt is gaan graven, en dat is imo gewoon onzin en zelfs een beetje gevaarlijk.
nee hoor. dat is helemaal niet vreemd.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:18 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Ik ben het gewoon niet met je eens. En dat worden we ook niet, want ik vind namelijk dat die ouders - hoe triest en afschuwelijk de situatie ook is - zelf een aandeel in dit verhaal hebben; en daarmee ook zelf een aandeel in hetgeen ze deze week over zich uitgestort krijgen.
Neem deze opmerking van de pastoor:
[..]
Even voor de goede orde: we hebben dus een telefoon-notitie die (kennelijk door de ouders?) is overgetypt, of in elk geval op zo'n manier verwerkt dat het een geprinte brief is geworden. En die leggen ze op het laken, op het lijk van Tim.
Serieus: wie doet zoiets? Een bericht van je zoon (niet voor de openbaarheid bestemd) op deze manier behandelen? Let wel: in dit stadium is er nog NUL publiciteit. Ongetwijfeld waren die ouders op dat moment kapot van verdriet. En misschien dat je dan rare dingen gaat doen. Best begrijpelijk, maar vreemd is het wel.
Niet met je eens. Als het nergens op uitloopt hou je gewoon je mond, ook als het maanden kost. Alleen de uitkomst is van belang en dat het een sms ipv een brief was is vast geen toeval vanuit PR oogpunt, maar niet echt de moeite om te publiceren.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:21 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Hij is niet te vroeg gaan publiceren; hij heeft maandenlang onderzoek gedaan. Hij heeft een foute conclusie getrokken. Dat valt hem aan te rekeken, maar dat maakt nog niet zijn gehele onderzoek waardeloos. Het is fijn dat je in elk geval niet het graven op zich veroordeelt, in tegenstelling tot de meesten hier.
Ik vind het neerleggen van die brief op het laken, bovenop een lijk, wél vreemd. Die ouders hebben het volste recht om dat te doen (al hadden ze slingers opgehangen), ik heb het recht om dat vreemd te vinden. Ik fakkel die mensen verder niet af, ik veroordeel ze er niet om, maar vreemd vind ik het wel.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:23 schreef simmu het volgende:
nee hoor. dat is helemaal niet vreemd.
vreemd is het idee dat volkomen vreemden mensen affakkelen omdat ze graag de dood van hun zoon op hun eigen manier willen verwerken. nou dat is raar.
ps: ik ben degene die jaarlijks op de verjaardag van onze zoontjes (tweeling. een overleden) ook voor het overleden kindje een kleinigheidje vraagt. die op het (kinder)verjaardagsfeestje dan zijn spulletjes uitstalt.
en raar? er is hier op fok toen een hele topicreeks geweest. op de uitvaart was die er uitgeprint ook bij. vind je vast ook raar. nou en
De ouders hebben zelf de boot afgehouden om een paar misverstanden de wereld uit te helpen. Dat had op meerdere manieren gekund; in een persoonlijk gesprek, of anders via de voorlichter. De ouders hebben de boot afgehouden en zelfs expliciet gemeld dat ze aanvaarden dat er onwaarheden in de pers komen.quote:Via Marieke Fischer en via Marinus van den Berg worden de ouders van Tim verschillende keren benaderd, maar die laten Molenaar weten dat de ouders hem niet willen spreken. “Ik heb de ouders daarna tweemaal een brief geschreven met de vraag om mij -zonder recorder- te ontvangen, omdat hun verhaal over de dood van Tim wel heel erg afwijkt van onze bevindingen. Ik wil, vanzelfsprekend, de ouders van Tim op geen enkele manier extra leed toebrengen, misschien zijn er misverstanden, vandaar dat ik wil overleggen. Op deze brieven kreeg ik via Marieke Fischer, uiteindelijk, nogmaals een nee.” De ouders van Tim laten via Fischer zelfs weten dat ze aanvaarden dat er onwaarheden in de pers komen.
Dit was geen sensatiebelust onderzoek. Anders was het 2-3 weken na de dood van Tim wel geopenbaard. Dit is zorgvuldig onderzoek van een journalist die in het onderwerp zelfmoord is gespecialiseerd en die samen met zijn team een paar maanden aan het onderzoek heeft gewerkt. En daarbij heeft hij bovendien alle zorgvuldigheidseisen in acht genomen.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:25 schreef Copycat het volgende:
Die jongen heeft 5 november zelfmoord gepleegd. Dat is nog geen drie maanden geleden. Imo rijkelijk te vroeg om dit sensatiebeluste 'onderzoek' te doen.
Echt wel.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:34 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Dit was geen sensatiebelust onderzoek. Anders was het 2-3 weken na de dood van Tim wel geopenbaard. Dit is zorgvuldig onderzoek van een journalist die in het onderwerp zelfmoord is gespecialiseerd en die samen met zijn team een paar maanden aan het onderzoek heeft gewerkt. En daarbij heeft hij bovendien alle zorgvuldigheidseisen in acht genomen.
Misschien moet je het hele verhaal nog eens rustig lezen. Gewoon kijken wat deskundigen zoal zeggen, wie er allemaal aan het woord komen, wat de journalist waarneemt, welke stappen hij allemaal heeft gekozen... http://www.hetzwijgenvantilligte.nl/?page_id=30quote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:35 schreef Copycat het volgende:
Daar denk ik dan weer totaal anders over.
Hij doet hier op basis van zijn eigen ervaring een aanname die niet juist is. Hoewel "iets niet uitsluiten" nog weer wat anders is dan expliciet zeggen: "Een communicatieman, of iemand uit de familie, heeft die brief gemaakt."quote:.... "Ik ken door mijn tv-zelfmoorddocumentaire ‘Dag Mams’ die de VARA uitzond veel afscheidsbrieven van mensen die zelfmoord pleegden. En dit bericht, die zogenaamde brief, lijkt er niet op. Het is te compleet, alle vragen zijn beantwoord en klaar. Ik sluit niet uit dat iemand uit de familie, een communicatieman, dit concept heeft gemaakt.”
Je maakt nu eigenlijk dezelfde fout als wat je de journalist verwijt. Je doet een stellige uitspraak over de echtheid van de brief (cq. de telefoonnotitie). Wie zegt dat die telefoonnotitie door Tim zelf is getypt? Heb je daar bewijs voor?quote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:47 schreef Copycat het volgende:
Ik heb het gelezen en toch kom ik tot een totaal andere conclusie.
Goh, de brief lijkt niet op die van anderen, dat moet wel fake zijn.
Bleek het niet te zijn ...
Nee hoor. Ik onderscheid slechts feiten en aannames. Heeft niks met BNW te maken. Dat gaat over complottheorieën.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:57 schreef Copycat het volgende:
Ik vraag me dat inderdaad totaal niet af.
Vind het nogal schofferend naar de dode en naar de nabestaanden.
En een kronkel die meer in BNW past.
Dat weet je helemaal nietquote:
Omdat het screenshot door de technische recherche is gemaakt. Waarom zou je eraan twijfelen, welk maatschappelijk belang is gediend met het verdacht maken van de ouders en het slachtoffer ? Dan ben je er enkel op uit om jezelf op de borst te kunnen kloppen, kijk mij eens een doortastend journalsit zijn. Niemand wil praten dus verzin ik wel een verhaal.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 14:56 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Je maakt nu eigenlijk dezelfde fout als wat je de journalist verwijt. Je doet een stellige uitspraak over de echtheid van de brief (cq. de telefoonnotitie). Wie zegt dat die telefoonnotitie door Tim zelf is getypt? Heb je daar bewijs voor?
Nee, net als bij de Prive, Story of ander riooljournalistiek dat ook niet hoeft. Dit heeft weinig met onderzoeksjournalistiek te maken.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 13:38 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Niemand in het bijzonder. Moet onderzoeksjournalistiek persé leiden tot een uitkomst die een bepaalde zaak dient dan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |