Het bestaan van Jezus, zelfs als gewone man zonder superkrachten, is verre van zeker.quote:Op zondag 20 januari 2013 05:01 schreef 2cv het volgende:
Ik weet niet wat ik geloven moet. De kans dat (er een) God bestaat acht ik 50/50. In de bijbel staan dingen die waar gebeurd zijn (het bestaan van Jezus)
Doe mij maar als kat, een kat bij een goed tehuis. Lekker 16/18 uur per dag slapen, meester van ontspanning zijn, anderen voor je laten lopen. Ja, geweldig!quote:Op vrijdag 18 januari 2013 16:35 schreef Natalie het volgende:
[..]
In m'n volgende leven hoop ik terug te komen als vogel
quote:Op zondag 20 januari 2013 11:26 schreef erodome het volgende:
[..]
Doe mij maar als kat, een kat bij een goed tehuis. Lekker 16/18 uur per dag slapen, meester van ontspanning zijn, anderen voor je laten lopen. Ja, geweldig!
Dat klinkt wel goedquote:Op zondag 20 januari 2013 11:26 schreef erodome het volgende:
[..]
Doe mij maar als kat, een kat bij een goed tehuis. Lekker 16/18 uur per dag slapen, meester van ontspanning zijn, anderen voor je laten lopen. Ja, geweldig!
Je zal toch allergisch zjn voor jezelf, zegquote:Op zondag 20 januari 2013 15:57 schreef Natalie het volgende:
[..]
Dat klinkt wel goed
Alleen jammer dat ik er momenteel mega-allergisch voor ben.
Auto-immuunziekten *kuch!*.quote:Op zondag 20 januari 2013 15:59 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Je zal toch allergisch zjn voor jezelf, zeg
Dat klopt!quote:Op zondag 20 januari 2013 16:02 schreef Gray het volgende:
[..]
Dat kan je opvatten als zelf-allergie.
Vreselijkquote:Op zondag 20 januari 2013 15:59 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Je zal toch allergisch zjn voor jezelf, zeg
Blij dat ik dat niet tegen m'n moeder heb gezegd toen ze aan de hartbewaking lag 5 jaar geleden....quote:Op zondag 20 januari 2013 16:02 schreef Gray het volgende:
[..]
Waarheden kunnen kwaadheden zijn soms, dus verstandige zet!quote:Op zondag 20 januari 2013 16:07 schreef Natalie het volgende:
[..]
Blij dat ik dat niet tegen m'n moeder heb gezegd toen ze aan de hartbewaking lag 5 jaar geleden....
Je hebt inderdaad mensen die overal allergisch voor zijn.quote:Op zondag 20 januari 2013 16:02 schreef Gray het volgende:
[..]
Tja, ik zie eerder het universem gecreëerd worden door God dan een ontploffing uit helemaal niets voor geen enkele reden.quote:
De vraag is natuurlijk:quote:Op zondag 20 januari 2013 16:52 schreef GigaNova het volgende:
[..]
Tja, ik zie eerder het universem gecreëerd worden door God dan een ontploffing uit helemaal niets voor geen enkele reden.
Maarja, dat is mijn opinie.
Dat bedoel ik helemaal niet, maarre... wat E_O zegt:quote:Op zondag 20 januari 2013 16:47 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Je hebt inderdaad mensen die overal allergisch voor zijn.
Komen ze op bezoek, gaan ze niezen en rode ogen krijgn en dan vragen ze waar de kat ligt. Nou die is er niet, dan komt het door één of andere struik/boom in de tuin.![]()
Ik bedoel, WTF
quote:Op zondag 20 januari 2013 16:53 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
We dwalen een beetje van het onderwerp af.
Een atheist is iemand die denkt dat er geen God is?quote:Op zondag 20 januari 2013 16:54 schreef Smack10 het volgende:
[..]
De vraag is natuurlijk:
Wat is een atheïst?
Wat is angst?
Wat is geloven?
Heerlijk.quote:Op zondag 20 januari 2013 15:20 schreef Gray het volgende:
Dit is sprekend hoe ik bijbelles volgde vroeger:
Of je nou wel of niet gelooft in een god: leef een goed leven. Kinderspel!
Ik denk dat die begrippen best relatief zijn.quote:Op zondag 20 januari 2013 16:56 schreef GigaNova het volgende:
[..]
Een atheist is iemand die denkt dat er geen God is?![]()
Angst is bangzijn voor het hiernamaals. Geloven is dat alles goed komt als je sterft.
Zo zie ik het tenminsten.
Een god die altijd bestaan heeft klinkt voor mij net zo absurd als een ontploffing uit het niets, eerlijk gezegd..quote:Op zondag 20 januari 2013 16:52 schreef GigaNova het volgende:
[..]
Tja, ik zie eerder het universem gecreëerd worden door God dan een ontploffing uit helemaal niets voor geen enkele reden.
Een God die buiten tijd bestaat heeft inderdaad geen begin nodig. Onze gelimiteerde hersens kunnen dat gewoon niet verwerken, denk ik.quote:Op zondag 20 januari 2013 16:58 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Een god die altijd bestaan heeft klinkt voor mij net zo absurd als een ontploffing uit het niets, eerlijk gezegd..
Beter: iemand die niet gelooft in het bestaan van (een) God (welke dan ook).quote:Op zondag 20 januari 2013 16:56 schreef GigaNova het volgende:
[q]Een atheist is iemand die denkt dat er geen God is?![]()
Waarom zou iemand die niet gelooft in een god iets ernstigs zijn overkomen?quote:Op zondag 20 januari 2013 16:59 schreef Smack10 het volgende:
Ik denk dat atheïsten niet geloven omdat hun iets ernstigs is overkomen of omdat ze willen ontkennen dat er een groter "iets" is dan hunzelf.
Dito voor een oerknal uit het niets.quote:Op zondag 20 januari 2013 16:59 schreef GigaNova het volgende:
[..]
Een God die buiten tijd bestaat heeft inderdaad geen begin nodig. Onze gelimiteerde hersens kunnen dat gewoon niet verwerken, denk ik.
Diepquote:Op zondag 20 januari 2013 16:59 schreef GigaNova het volgende:
[..]
Een God die buiten tijd bestaat heeft inderdaad geen begin nodig. Onze gelimiteerde hersens kunnen dat gewoon niet verwerken, denk ik.
Neuh, ik ben nooit met een geloof opgevoed, en geleerd zelf na te denken.quote:Op zondag 20 januari 2013 16:59 schreef Smack10 het volgende:
Ik denk dat atheïsten niet geloven omdat hun iets ernstigs is overkomen of omdat ze willen ontkennen dat er een groter "iets" is dan hunzelf.
Je ziet ook weleens dat mensen die wat overkomen is ineens 'in den Heere' zijn..quote:Op zondag 20 januari 2013 17:00 schreef Natalie het volgende:
[..]
Beter: iemand die niet gelooft in het bestaan van (een) God (welke dan ook).
Open er een topic over, in W&T of hoe heet dat zitten genoeg mensen die je dat uit kunnen leggen.quote:Op zondag 20 januari 2013 17:01 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Dito voor een oerknal uit het niets.
Kan toch een reden zijn om van je geloof af te wijken.quote:Op zondag 20 januari 2013 17:01 schreef Natalie het volgende:
[..]
Waarom zou iemand die niet gelooft in een god iets ernstigs zijn overkomen?
Onmogelijk sins de oerknal al bestond in tijd (anders kan hij dus niet ontploffen).quote:Op zondag 20 januari 2013 17:01 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Dito voor een oerknal uit het niets.
Een god die buiten de tijd staat, en buiten het universum, bestaat dus niet, want hij staat buiten de gehele werkelijkheid.quote:Op zondag 20 januari 2013 16:59 schreef GigaNova het volgende:
[..]
Wat is werkelijkheid? Zoals we die in boeken lezen? Wat we zien? Brein krakend!quote:Op zondag 20 januari 2013 17:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een god die buiten de tijd staat, en buiten het universum, bestaat dus niet, want hij staat buiten de gehele werkelijkheid.
Nee, wat is de waarneming van de werkelijkheid.quote:Op zondag 20 januari 2013 17:05 schreef GigaNova het volgende:
[..]
Wat is werkelijkheid? Zoals we die in boeken lezen? Wat we zien? Brein krakend!
Ik heb begrepen dat tijd en ruimte zijn ontstaan met de oerknal. Aangezien we nog niet alles wat er te weten valt over natuurwetenschappen en god, en zeker wij tweeën niet, lijkt het gewaagd er stellige uitspraken over te doen.quote:Op zondag 20 januari 2013 17:03 schreef GigaNova het volgende:
[..]
Onmogelijk sins de oerknal al bestond in tijd (anders kan hij dus niet ontploffen).
Voor elke gebeurtenis is een reden, dus de oerknal moest wel een reden hebben.
Hmm. Dus mensen met een geloof kunnen daar niet zelf voor kiezen?quote:Op zondag 20 januari 2013 17:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Neuh, ik ben nooit met een geloof opgevoed, en geleerd zelf na te denken.
Waarom geloof jij aan een god? Omdat je dat is wijsgemaakt, maar er is geen enkel objectief bewijs voor.
Als je pa en moe moslims waren geweest was jij moslim geweest en als ze in bosgeesten hadden geloofd had jij dat waarschijnlijk ook gedaan tot er een misionaris voorbij kwam die je misbruikte.
Buiten onze huidige werkelijkheid bedoel je.quote:Op zondag 20 januari 2013 17:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een god die buiten de tijd staat, en buiten het universum, bestaat dus niet, want hij staat buiten de gehele werkelijkheid.
Tijd als dimensie voor dit universum is met de oerknal ontstaan.quote:Op zondag 20 januari 2013 17:03 schreef GigaNova het volgende:
[..]
Onmogelijk sins de oerknal al bestond in tijd (anders kan hij dus niet ontploffen).
Voor elke gebeurtenis is een reden, dus de oerknal moest wel een reden hebben.
Toen er bij mij een auto-immuun ziekte werd geconstateerd zei ik tegen de arts: Goh dat verklaard mijn vrijgezellenbestaan, zelfs mijn eigen lichaam vind mij afstotelijk.quote:Op zondag 20 januari 2013 16:07 schreef Natalie het volgende:
[..]
Blij dat ik dat niet tegen m'n moeder heb gezegd toen ze aan de hartbewaking lag 5 jaar geleden....
Aan de ene kant kan ik me daar wat bij voorstellen. 't Is menselijk om te zoeken naar redenen en oorzaken voor iets, of dat nu goed of slecht is. En zolang ze daar steun in vinden, is daar ook niet mis mee.quote:Op zondag 20 januari 2013 17:02 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Je ziet ook weleens dat mensen die wat overkomen is ineens 'in den Heere' zijn..
Nee, buiten de werkelijkheid.quote:Op zondag 20 januari 2013 17:08 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Buiten onze huidige werkelijkheid bedoel je.
Nee, dat je dat mogelijk bedoelde ging hier ook dagen toen ik de post van E_O lasquote:Op zondag 20 januari 2013 17:03 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Kan toch een reden zijn om van je geloof af te wijken.
Ik zeg niet dat het per definitie bij niet-gelovigen dat het geval is.
Ik ken niet zulke switchers eigenlijk, jij wel?quote:Op zondag 20 januari 2013 17:10 schreef Natalie het volgende:
[..]
Aan de ene kant kan ik me daar wat bij voorstellen. 't Is menselijk om te zoeken naar redenen en oorzaken voor iets, of dat nu goed of slecht is. En zolang ze daar steun in vinden, is daar ook niet mis mee.
Maar altijd stug volhouden dat er geen god bestaat, en daarna ineens het licht zien en iedere zondag in de kerk zitten... daar krijg ik altijd de kriebels van. Ik bedoel: maak een keuze, sta erachter, maar dat swichen van het ene naar het andere uiterste.. mwa.
Geniaal, had ik ook moeten doen.quote:Op zondag 20 januari 2013 17:09 schreef Uccie het volgende:
[..]
Toen er bij mij een auto-immuun ziekte werd geconstateerd zei ik tegen de arts: Goh dat verklaard mijn vrijgezellenbestaan, zelfs mijn eigen lichaam vind mij afstotelijk.
Kreeg ik een psychiater op mijn dak!!! Humorloze idoot.
(...)
Juffrouw Koosje was gelukkig altijd bereid om de middenweg te kiezen door te zeggen: "dat weet ik niet", of "niet alles is letterlijk te nemen". Een ontzettend lieve vrouw was het, al merkte je soms wel dat ze stiekem vermoeid raakte van al die bijdehante kleine wijsneuzen.quote:Op zondag 20 januari 2013 16:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heerlijk.
Zo vroeg ik de man die langskwam, die ark van Noach, hoe groot zou die wel niet zijn geweest?
Euh, ja groot
Groter dan een supertanker?
Euh, ja, euh
Hoe kan je zo een groot schip zeewaardig uit hout bouwen terwijl ons dat alleen maar de laatste, 20 jaar lukt, en dan met zeer taai modern staal?
Zaagde de man volledig door, heel vriendelijk, over dat een schip van die grote nooit van hout gemaakt kon worden, en okay, laten we zeggen dat het kan, waar haalt ie de bomen voor het hout vandaan, die Noach, in zijn eentje? Bij de gamma om de hoek? Hoe zaagt ie daar planken van met zijn bronzen zaagje.
De man werd steeds vertwijfelder en bozer. Werd er dan weer uitgestuurd. Zei hem dan dat dit geen argument was maar wanhoop en vertwijfeling.
Heerlijk, wat werd ie kwaad.
Zelf denk ik dat het meer een vorm van controle is. Angst voor het onbekende wegnemen door wat niet past in concepten als onmogelijk of niet-bestaand te betitelen.quote:Op zondag 20 januari 2013 16:59 schreef Smack10 het volgende:
Dat kan, maar 99% van de gelovigem schat ik heeft hetzelfde geloof als zijn oudersquote:Op zondag 20 januari 2013 17:08 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Hmm. Dus mensen met een geloof kunnen daar niet zelf voor kiezen?
Waarom hang je dan een sagen en legenden uit de bronstijd in het midden oosten aan als handboek voor de wereld?quote:Ik kan heel goed zelf nadenken en eruit filteren wat ik realistisch acht en wat niet.
Vertel, onderbouw dit statement eens, waarom zouden we dat niet kunnen?quote:Feit blijft dat wij niet alles kunnen beredeneren over hoe alles werkt in ons universum.
Geloof zonder een god? Waar geloof je dan in? Lief zijn voor elkaar?quote:Geloof zie ik daarnaast ook als een groep mensen die een betere toekomst willen en daarvoor werk verrichten. Mensen geloven dus in een beter toekomst.
Hoop doet leven, met als hulpmiddel geloof.
Dit hoeft niet perse in een God te zijn. God is sowieso een vaag begrip.
Oh ja, same here. Een fijne gedachte. Heb daar ook meer mee dan met die hele hemel/hel etc.quote:Op zondag 20 januari 2013 17:09 schreef Uccie het volgende:
[...]
On topic: Ik vind de gedachte van reïncarnatie wel geruststellend. Het beeld van de oude man met de baard op een wolk met harpspelende engeltjes vind ik niet heel realistisch, maar het zou zomaar kunnen. De gevolgen van je keuzes moet je in je leven al dragen en niet afschuiven op de periode na je dood.
Ik ben geen theïst maar ook geen atheïst maar volgens mij heb ik ooit in mijn spaarzame bijbellessen geleerd dat God liefde is en vergiffenis etc etc dus dan zou je die angst niet moeten hebben. Aan de andere kant, dat was katholiek en die kunnen massamoorden wegbiechten dus wellicht niet heel betrouwbaarquote:Op zondag 20 januari 2013 17:12 schreef Demon_from_heaven het volgende:
[..]
Geniaal, had ik ook moeten doen.
Ook OT;
Ik heb eigenlijk een counter-vraag richting Theisten. Waarom hebben jullie angst voor god?
Waarom zou je bang zijn dat god boos op je is als je iets fout doet? Boosheid zou god heel menselijk maken en dat is toch juist niet de bedoeling.
Niet meer dan 1, zover ik weet.quote:Op zondag 20 januari 2013 17:11 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik ken niet zulke switchers eigenlijk, jij wel?
Ik had het niet over de perceptie. En waarheid is eenvoudig, dat is wanneer je beschrijving overeenkomt met de werkelijkheidquote:Op zondag 20 januari 2013 17:15 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Iedereen kan een andere perceptie van werkelijkheid en waarheid hebben natuurlijk.
quote:Op zondag 20 januari 2013 17:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat kan, maar 99% van de gelovigem schat ik heeft hetzelfde geloof als zijn ouders
Cijfers weet ik ook niet, maar je hebt natuurlijk actieve/passieve gelovigen etc. Je snapt wel wat ik bedoel
[..]
Waarom hang je dan een sagen en legenden uit de bronstijd in het midden oosten aan als handboek voor de wereld?
Hoe kom je tot deze mening?
[..]
Vertel, onderbouw dit statement eens, waarom zouden we dat niet kunnen?
We kunnen nog niet alles verklaren qua ontstaan etc. Of weet jij dat misschien? Wat er met mensen gebeurd als ze overlijden?
[..]
Geloof zonder een god? Waar geloof je dan in? Lief zijn voor elkaar?
Geloven in het feit dat bepaalde acties een bepaalde uitkomst zullen hebben. Hoe klein je het ook maakt..
Ik ben geen atheïst, maar ik ben ook niet bang voor God.quote:Op zondag 20 januari 2013 17:12 schreef Demon_from_heaven het volgende:
[..]
Geniaal, had ik ook moeten doen.
Ook OT;
Ik heb eigenlijk een counter-vraag richting Theisten. Waarom hebben jullie angst voor god?
Waarom zou je bang zijn dat god boos op je is als je iets fout doet? Boosheid zou god heel menselijk maken en dat is toch juist niet de bedoeling.
De onkenbare werkelijkheid?quote:Op zondag 20 januari 2013 17:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik had het niet over de perceptie. En waarheid is eenvoudig, dat is wanneer je beschrijving overeenkomt met de werkelijkheid
Mooi gezegdquote:Op zondag 20 januari 2013 17:33 schreef Toefjes het volgende:
De mens heeft god gecreerd, niet andersom.
En of je gelooft of niet, als je gewoon je leven leeft als een goed mens, dan komt het best goed mocht er een hiernamaals zijn.
En als god bestaat en je weigert in de hemel, dan is het gewoon een hufter.
Het is al eerder in het topic voorbij gekomen, maar dit beschrijft het idd perfect. Komt ook van 1 van de wijste mensen uit de geschiedenis van de mensheid.quote:Op zaterdag 22 december 2012 20:56 schreef demetria het volgende:
Beste FOK!kers,
Af en toe kijk ik hier eens rond op FOK! en ik merk dat er hier erg veel atheïsten zitten. Zelf ben ik christen en zou er niet aan moeten denken om atheïstisch te zijn.
Mijn vraag aan jullie: zijn jullie niet bang dat er een kans bestaat dat God er is, en dat je dus naar de hel gaat?
Alvast bedankt,
groetjes
Daarbij is het uiteraard de vraag welke god je überhaupt zou moeten eren. Nogal veel keus. Maar de god uit de bijbel die aan de hand van de 10 geboden mensen naar de hel stuurt omdat ze niet voldoende Zijn hielen hebben gelikt, is een pure sadistische narcist. "Vereer mij of je zult voor eeuwig branden!" Tja... dat is gewoon chantage en daar ga ik me onder geen beding aan onderwerpen.quote:Live a good life. If there are gods and they are just, then they will not care how devout you have been, but will welcome you based on the virtues you have lived by. If there are gods, but unjust, then you should not want to worship them. If there are no gods, then you will be gone, but will have lived a noble life that will live on in the memories of your loved ones.
- Marcus Aurelius
quote:If people are good only because they fear punishment, and hope for reward, then we are a sorry lot indeed.
-Albert Einstein
Mensen zijn over het algemeen niet zozeer bang voor de dood, maar voor doodgaan. Dat valt in veel gevallen best te vermijden.quote:Op zondag 20 januari 2013 18:13 schreef UltraR het volgende:
Angst is een systeem dat bedoeld is om je uit de problemen te houden. Je vind iets eng dus vermijdt je het waarmee je ook de risico's die er aan vast zouden kunnen zitten vermijdt. Echter, de dood valt niet te vermijden en dus is angst ervoor volkomen zinloos.
Ligt eraan hoe je God omschrijft. Doe je het als 'de eeuwige energie' zoals hier:quote:Op zondag 20 januari 2013 17:33 schreef Toefjes het volgende:
De mens heeft god gecreerd, niet andersom.
En of je gelooft of niet, als je gewoon je leven leeft als een goed mens, dan komt het best goed mocht er een hiernamaals zijn.
En als god bestaat en je weigert in de hemel, dan is het gewoon een hufter.
Tja, meer dan onze waarneming van de werkelijkheid zullen we nooit kunnen kennen.quote:
Te alle tijde verblijven we in een veld van oneindige mogelijkheden.quote:Op zondag 20 januari 2013 18:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, meer dan onze waarneming van de werkelijkheid zullen we nooit kunnen kennen.
Wij zien de wereld vol solide objecten, maar is een atoomkern ongeveer zo groot als een knikker dan is de eerste electronenlaag enkele kilometers ver weg.
En wat heeft dat er mee te maken? Ofwel, your point beeing?quote:Op zondag 20 januari 2013 18:39 schreef Gray het volgende:
[..]
Te alle tijde verblijven we in een veld van oneindige mogelijkheden.
Hoe zit het dan met eeuwig geluk? Bestaat dat wel?quote:Op zondag 20 januari 2013 18:52 schreef Manke het volgende:
"Then he will say to those on his left, 'Depart from me, you who are cursed, into the eternal fire prepared for the devil and his angels."
demonen willen dat wij het zelfde lot onderdaan als zij, ze kunnen alleen niks, dus brengen ze ons ten val dmv misleiding en verleiding.
het vuur 'brandt' eeuwig, niet de zielen, die stoppen te bestaan, idd een wrede god als het eeuwig lijden was.
Dat is idd. een behoorlijk abstracte uitspraak.quote:Op zondag 20 januari 2013 18:39 schreef Gray het volgende:
[..]
Te alle tijde verblijven we in een veld van oneindige mogelijkheden.
Virtuele deeltjes.quote:Op zondag 20 januari 2013 19:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En wat heeft dat er mee te maken? Ofwel, your point beeing?
Ik weet het niet, ik denk van niet, wel eeuwige liefde of eeuwige dood. Denk dat er na de dood niks is en dat we ooit een keer ontwaken en de bestemming dan pas wordt bepaald.quote:Op zondag 20 januari 2013 19:01 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Hoe zit het dan met eeuwig geluk? Bestaat dat wel?
Ik lees dit topic toch echt al angst voor de dood, als in: wat er daarna gebeurd.quote:Op zondag 20 januari 2013 18:29 schreef Gray het volgende:
[..]
Mensen zijn over het algemeen niet zozeer bang voor de dood, maar voor doodgaan. Dat valt in veel gevallen best te vermijden.
Dat is angst voor het onbekende. Ze weten namelijk niet wat er gebeurt na de dood, want ze zijn niet dood geweest.quote:Op zondag 20 januari 2013 19:13 schreef UltraR het volgende:
[..]
Ik lees dit topic toch echt al angst voor de dood, als in: wat er daarna gebeurd.
Niets, je vlees vergaat en je botten verrotten, je tanden vallen in je keel.quote:Op zondag 20 januari 2013 19:13 schreef UltraR het volgende:
[..]
Ik lees dit topic toch echt al angst voor de dood, als in: wat er daarna gebeurd.
Klopt, en dat is dus een zinloze angst omdat je het niet kunt vermijden in the end.quote:Op zondag 20 januari 2013 19:24 schreef Gray het volgende:
[..]
Dat is angst voor het onbekende. Ze weten namelijk niet wat er gebeurt na de dood, want ze zijn niet dood geweest.
Ik heb daar 2 potentiële verklaringen voor:quote:Op zondag 20 januari 2013 16:52 schreef GigaNova het volgende:
[..]
Nope.quote:Op zondag 20 januari 2013 07:32 schreef Grouch het volgende:
[..]
Het bestaan van Jezus, zelfs als gewone man zonder superkrachten, is verre van zeker.
Dat er een Joodse man was die Yeshua of een variant daarvan als naam had rond wat wij nu als de eerste jaren van onze jaartelling gebruiken is vrijwel zeker. Waarschijnlijk zelfs een paar 100; het was een populaire Joodse naam die ook in het oude testament vaker langskomt.
Dat er de titel Christos aan een van deze mannen gegeven werd - ook mogelijk. Ook dat was een populaire titel.
Dat hij gekruisigd werd - ja, er verschijnt een patroon - wederom iets wat de Romeinen wel met meer mensen deden, dus zou best kunnen.
Maar of de Bijbel het leven van een echte man die deze eigenschappen en meer combineerde of slechts er een verzon.. dat weten we niet. Geen van de schrijvers van de Bijbel heeft Jezus immers zelf ooit ontmoet. De evangeliën zijn via mondelinge overlevering op schrift gezet; niet door de mensen zelf. Andere documenten uit die tijd die zijn bestaan bevestigen zijn er niet; alleen documenten waarin gesteld wordt dat er groepen zijn die zich christenen noemen en geloven dat er een christos komt of is gekomen.
Dus ook dit is 50/50.
Door supercomputers die slimmer zijn dan de mens zullen we in de toekomst ook andere inzichten gaan opdoen, zodat we wellicht ons bestaan een plek kunnen geven (het doel van de mensheid).quote:Op zondag 20 januari 2013 22:53 schreef 2cv het volgende:
[..]
Ik heb daar 2 potentiële verklaringen voor:
- God stak het lontje aan
- De klap was zo groot dat het niet te bepalen is wat er voor de klap was en wat die veroorzaakt heeft
Overigens, dat iets niet wetenschappelijk verklaard is betekent niet dat iets niet bestaat. Want zo rond de middeleeuwen wisten we nog niets over luchtweerstand. Dingen die bewogen gingen gewoon 'vanzelf' langzamer. Maar de luchtweerstand was er wel degelijk.
De big bang was geen klap, meer een uitdijing die eerst heel snel ging en vervolgens door is blijven zetten. Het blijft een ongelukkig gekozen benaming ja.quote:Op zondag 20 januari 2013 22:53 schreef 2cv het volgende:
[..]
Ik heb daar 2 potentiële verklaringen voor:
- God stak het lontje aan
- De klap was zo groot dat het niet te bepalen is wat er voor de klap was en wat die veroorzaakt heeft
Overigens, dat iets niet wetenschappelijk verklaard is betekent niet dat iets niet bestaat. Want zo rond de middeleeuwen wisten we nog niets over luchtweerstand. Dingen die bewogen gingen gewoon 'vanzelf' langzamer. Maar de luchtweerstand was er wel degelijk.
en dan hebben we deze vondst nogquote:Op zondag 20 januari 2013 22:56 schreef 2cv het volgende:
[..]
Nope.
Overigens gaat het er voor mij om wat ik geloof, niet wat wetenschappelijk is vast gesteld. Ik geloof n.l. zonder meer dat er veel meer is dan we kunnen zien (denk aan dingen in de trant van spoken, geesten en aliens, al weet ik niet wat er wel/niet waar van is), maar dat is niet wetenschappelijk aangetoond.
Ik mis totaal wat je hiermee wilt zeggen?quote:Op zondag 20 januari 2013 23:29 schreef Manke het volgende:
[..]
en dan hebben we deze vondst nog
http://en.wikipedia.org/wiki/Pilate_Stone
staat ook in jouw linkje zie ik
Maar de Erwin Krol was in dat boek vast niet ook weerman bij het nos in hilversum.quote:Op zondag 20 januari 2013 23:42 schreef UltraR het volgende:
[..]
Ik mis totaal wat je hiermee wilt zeggen?
Ja, er heeft waarschijnlijk een Pontius Pilates bestaan.
Dus?
In het boek De Passievrucht komt Erwin Krol voor. Maakt dat het hele verhaal historisch en feitelijk waargebeurd?
Jawel. Staat netjes het weer te presenteren.quote:Op maandag 21 januari 2013 00:00 schreef Manke het volgende:
[..]
Maar de Erwin Krol was in dat boek vast niet ook weerman bij het nos in hilversum.
Ik dacht dat je bedoelde dat het een andere pontius pilatus zou zijn..quote:Op zondag 20 januari 2013 23:42 schreef UltraR het volgende:
[..]
Ik mis totaal wat je hiermee wilt zeggen?
Ja, er heeft waarschijnlijk een Pontius Pilates bestaan.
Dus?
In het boek De Passievrucht komt Erwin Krol voor. Maakt dat het hele verhaal historisch en feitelijk waargebeurd?
De Illiad en de Odyssey van Homer zijn fictieboeken met hier en daar een feitelijk stuk, uit ongeveer 800 voor christus en bepaald niet in de vergetelheid geraakt.quote:Op maandag 21 januari 2013 12:08 schreef Manke het volgende:
Ja, fictie boekjes, die zijn in de vergetelheid geraakt over 2000 jaar, moderne fictie zelfs binnen een paar jaar.
Ook voor Mohammed is er geen bewijs buiten de koran en hadith, ook niet voor de profeten in de koran en bijbel, buddha, geen idee.
Jezus geloof ik gewoon in, niet omdat het moet of om gezegend te zijn of door angst voor de hel, als ik het fout heb, jammer dan.
Hij zette nadruk op GELOOF, niet op weten.
Jesus saith unto him, Thomas, because thou hast seen me, thou hast believed: blessed are they that have not seen, and yet have believed.
Heb verder genezingen aanschouwd in Jezus' naam en getuigenissen gehoord (ja, ik heb wel vertrouwen in de medemens), net zoals in het Nieuwe Testament.
Bestaat geen bewijs voor de feitelijkheid van het NT. Een ooggetuigenverslag kan evengoed verzonnen zijn door de schrijver(s).quote:Op maandag 21 januari 2013 12:14 schreef Manke het volgende:
Het NT is geschreven als historische ooggetuigenverslaggeving, niet als fictie.
Of dit filmpje, heel geliefd onder moslims:
klopt, het heet ook geloof en dat is ook meteen het thema van het boek.quote:Bestaat geen bewijs voor de feitelijkheid van het NT. Een ooggetuigenverslag kan evengoed verzonnen zijn door de schrijver(s).
Wel het tegenovergestelde? W'at proberen ze eigenlijk te ontkrachten, en waarom?quote:Bestaat geen bewijs voor de feitelijkheid van het NT.
Vind je het niet een klein beetje tricky om dergelijke opmerkingen te plaatsen zonder dat je info. hebt?quote:Op maandag 21 januari 2013 12:47 schreef Manke het volgende:
Wat jij had was geen blindheid, of leukemie, of asbestkanker.
Ja, dat denk ik wel over asbestkanker, niet alleen gelovigen trouwens, er zijn ook genoeg ongelovigen genezen en daardoor bekeerden, volgens mij ook dat meisje in dat filmpje.quote:Op maandag 21 januari 2013 13:27 schreef UltraR het volgende:
[..]
Vind je het niet een klein beetje tricky om dergelijke opmerkingen te plaatsen zonder dat je info. hebt?
Wil je zeggen dat enkel mensen die in god geloven kunnen genezen van dergelijke ziektes?
Ik denk niet perse in God geloven, maar geloven dat je beter kan wordenquote:Op maandag 21 januari 2013 13:32 schreef Manke het volgende:
[..]
Ja, dat denk ik wel over asbestkanker, niet alleen gelovigen trouwens, er zijn ook genoeg ongelovigen genezen en daardoor bekeerden, volgens mij ook dat meisje in dat filmpje.
Die gast kreeg te horen van een dokter dat ie doodging en zei cynisch dat alleen gebedsgenezing hem nog kon redden, maar hij overwoog het en probeerde dat en nu leeft ie nog. Een vriend van ons is daardoor overleden, valt niet te genezen door de medische wetenschap.
Uit onderzoek naar gebedsgenezing blijkt echter dat het averechts werkt.quote:Op maandag 21 januari 2013 13:32 schreef Manke het volgende:
[..]
Ja, dat denk ik wel over asbestkanker, niet alleen gelovigen trouwens, er zijn ook genoeg ongelovigen genezen en daardoor bekeerden, volgens mij ook dat meisje in dat filmpje.
Die gast kreeg te horen van een dokter dat ie doodging en zei cynisch dat alleen gebedsgenezing hem nog kon redden, maar hij overwoog het en probeerde dat en nu leeft ie nog. Een vriend van ons is daardoor overleden, valt niet te genezen door de medische wetenschap.
Had eerder verwacht dat het resultaat was dat het absoluut niks doet, ook niks averechts, is toch iets dusquote:Op maandag 21 januari 2013 13:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Uit onderzoek naar gebedsgenezing blijkt echter dat het averechts werkt.
Dat zou dan ook weer een aparte uitkomst zijn, aangezien je geen echte werking verwachtquote:Op maandag 21 januari 2013 13:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Uit onderzoek naar gebedsgenezing blijkt echter dat het averechts werkt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |