abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 20 januari 2013 @ 17:14:57 #251
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_121807892
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 17:08 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Hmm. Dus mensen met een geloof kunnen daar niet zelf voor kiezen?
Dat kan, maar 99% van de gelovigem schat ik heeft hetzelfde geloof als zijn ouders
quote:
Ik kan heel goed zelf nadenken en eruit filteren wat ik realistisch acht en wat niet.
Waarom hang je dan een sagen en legenden uit de bronstijd in het midden oosten aan als handboek voor de wereld?
quote:
Feit blijft dat wij niet alles kunnen beredeneren over hoe alles werkt in ons universum.
Vertel, onderbouw dit statement eens, waarom zouden we dat niet kunnen?

quote:
Geloof zie ik daarnaast ook als een groep mensen die een betere toekomst willen en daarvoor werk verrichten. Mensen geloven dus in een beter toekomst.

Hoop doet leven, met als hulpmiddel geloof.

Dit hoeft niet perse in een God te zijn. God is sowieso een vaag begrip.
Geloof zonder een god? Waar geloof je dan in? Lief zijn voor elkaar?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_121807921
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2013 17:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, buiten de werkelijkheid.
Iedereen kan een andere perceptie van werkelijkheid en waarheid hebben natuurlijk.
  zondag 20 januari 2013 @ 17:16:16 #253
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_121807951
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 17:09 schreef Uccie het volgende:

[...]

On topic: Ik vind de gedachte van reïncarnatie wel geruststellend. Het beeld van de oude man met de baard op een wolk met harpspelende engeltjes vind ik niet heel realistisch, maar het zou zomaar kunnen. De gevolgen van je keuzes moet je in je leven al dragen en niet afschuiven op de periode na je dood.
Oh ja, same here. Een fijne gedachte. Heb daar ook meer mee dan met die hele hemel/hel etc.

[ Bericht 0% gewijzigd door Natalie op 20-01-2013 17:25:00 ]
(Un)masking for the greater good.
  zondag 20 januari 2013 @ 17:16:29 #254
211040 Uccie
The bells...the bells....
pi_121807964
quote:
2s.gif Op zondag 20 januari 2013 17:12 schreef Demon_from_heaven het volgende:

[..]

Geniaal, had ik ook moeten doen.

Ook OT;

Ik heb eigenlijk een counter-vraag richting Theisten. Waarom hebben jullie angst voor god?
Waarom zou je bang zijn dat god boos op je is als je iets fout doet? Boosheid zou god heel menselijk maken en dat is toch juist niet de bedoeling.
Ik ben geen theïst maar ook geen atheïst maar volgens mij heb ik ooit in mijn spaarzame bijbellessen geleerd dat God liefde is en vergiffenis etc etc dus dan zou je die angst niet moeten hebben. Aan de andere kant, dat was katholiek en die kunnen massamoorden wegbiechten dus wellicht niet heel betrouwbaar
Ook bekend als Leo (58), Vrachtwagenchauffeur uit Zaltbommel
Do nothing.....and apply!
  zondag 20 januari 2013 @ 17:17:10 #255
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_121807988
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 17:11 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Ik ken niet zulke switchers eigenlijk, jij wel?
Niet meer dan 1, zover ik weet.
(Un)masking for the greater good.
  zondag 20 januari 2013 @ 17:17:29 #256
45206 Pietverdriet
pi_121808002
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 17:15 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Iedereen kan een andere perceptie van werkelijkheid en waarheid hebben natuurlijk.
Ik had het niet over de perceptie. En waarheid is eenvoudig, dat is wanneer je beschrijving overeenkomt met de werkelijkheid
pi_121808219
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2013 17:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat kan, maar 99% van de gelovigem schat ik heeft hetzelfde geloof als zijn ouders

Cijfers weet ik ook niet, maar je hebt natuurlijk actieve/passieve gelovigen etc. Je snapt wel wat ik bedoel ;)

[..]

Waarom hang je dan een sagen en legenden uit de bronstijd in het midden oosten aan als handboek voor de wereld?

Hoe kom je tot deze mening?

[..]

Vertel, onderbouw dit statement eens, waarom zouden we dat niet kunnen?

We kunnen nog niet alles verklaren qua ontstaan etc. Of weet jij dat misschien? Wat er met mensen gebeurd als ze overlijden?
[..]

Geloof zonder een god? Waar geloof je dan in? Lief zijn voor elkaar?

Geloven in het feit dat bepaalde acties een bepaalde uitkomst zullen hebben. Hoe klein je het ook maakt..

pi_121808274
quote:
2s.gif Op zondag 20 januari 2013 17:12 schreef Demon_from_heaven het volgende:

[..]

Geniaal, had ik ook moeten doen.

Ook OT;

Ik heb eigenlijk een counter-vraag richting Theisten. Waarom hebben jullie angst voor god?
Waarom zou je bang zijn dat god boos op je is als je iets fout doet? Boosheid zou god heel menselijk maken en dat is toch juist niet de bedoeling.
Ik ben geen atheïst, maar ik ben ook niet bang voor God.
  zondag 20 januari 2013 @ 17:22:53 #259
45206 Pietverdriet
pi_121808281
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 17:21 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Leer eerst eens quoten
pi_121808628
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2013 17:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik had het niet over de perceptie. En waarheid is eenvoudig, dat is wanneer je beschrijving overeenkomt met de werkelijkheid
De onkenbare werkelijkheid?
pi_121808841
De mens heeft god gecreerd, niet andersom.

En of je gelooft of niet, als je gewoon je leven leeft als een goed mens, dan komt het best goed mocht er een hiernamaals zijn.

En als god bestaat en je weigert in de hemel, dan is het gewoon een hufter.
pi_121808865
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2013 17:22 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Leer eerst eens quoten
Toch bedankt voor de moeite om een reactie te geven.
:s)
pi_121808883
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 17:33 schreef Toefjes het volgende:

En of je gelooft of niet, als je gewoon je leven leeft als een goed mens, dan komt het best goed mocht er een hiernamaals zijn.

Mooi gezegd _O-
pi_121810466
Jammer dat de TS zich niet meer laat zien.
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2012 20:56 schreef demetria het volgende:
Beste FOK!kers,

Af en toe kijk ik hier eens rond op FOK! en ik merk dat er hier erg veel atheïsten zitten. Zelf ben ik christen en zou er niet aan moeten denken om atheïstisch te zijn.

Mijn vraag aan jullie: zijn jullie niet bang dat er een kans bestaat dat God er is, en dat je dus naar de hel gaat?

Alvast bedankt,
groetjes
Het is al eerder in het topic voorbij gekomen, maar dit beschrijft het idd perfect. Komt ook van 1 van de wijste mensen uit de geschiedenis van de mensheid.
quote:
Live a good life. If there are gods and they are just, then they will not care how devout you have been, but will welcome you based on the virtues you have lived by. If there are gods, but unjust, then you should not want to worship them. If there are no gods, then you will be gone, but will have lived a noble life that will live on in the memories of your loved ones.

- Marcus Aurelius
Daarbij is het uiteraard de vraag welke god je überhaupt zou moeten eren. Nogal veel keus. Maar de god uit de bijbel die aan de hand van de 10 geboden mensen naar de hel stuurt omdat ze niet voldoende Zijn hielen hebben gelikt, is een pure sadistische narcist. "Vereer mij of je zult voor eeuwig branden!" Tja... dat is gewoon chantage en daar ga ik me onder geen beding aan onderwerpen.

Om de vraag uit de OP te beantwoorden: nee, ik ben echt totaal niet bang.
Angst is een systeem dat bedoeld is om je uit de problemen te houden. Je vind iets eng dus vermijdt je het waarmee je ook de risico's die er aan vast zouden kunnen zitten vermijdt. Echter, de dood valt (uiteindelijk) niet te vermijden en dus is angst ervoor volkomen zinloos.
Je zou idd wel bang kunnen zijn voor wat er na de dood gebeurd, maar daar sta ik heel nuchter in. We weten het simpelweg niet, maar het principe van een mogelijke straf na de dood is zo vergezocht en zo onwaarschijnlijk dat als ik daar bang voor moet zijn ik ook elke minuut van de dag in angst zou moeten leven voor een meteoriet die in mijn huis inslaat. Aanzienlijk grotere kans daartoe zelfs (om te beginnen is het bestaan van meteorieten bewezen). Dus pure ratio zorgt ervoor dat er bij mij geen enkele sprake is van angst voor de dood noch van angst voor wat er eventueel na de dood zou kunnen gebeuren.

Ik leef een mijns inziens goed leven (streef geluk na zonder anderen in hun zelfde streven te hinderen, liefst ze daar zelfs in te ondersteunen) en daardoor kan ik van mezelf houden en mezelf in de spiegel recht aankijken. Dat is alles waar het om draait. Wat is mooier dan anderen goed behandelen omdat je weet dat dat het juiste is om te doen? In plaats van uit angst voor de hel en/of de egoïstische hoop op een plekje in de hemel? En we weten dat het het juiste is om te doen omdat als ik niet vermoord of bestolen wil worden de logica dicteert dat een ander dit ook niet zal willen. Gezond verstand. Geen god bij nodig.
quote:
If people are good only because they fear punishment, and hope for reward, then we are a sorry lot indeed.

-Albert Einstein

[ Bericht 8% gewijzigd door UltraR op 20-01-2013 18:36:16 ]
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_121811187
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 18:13 schreef UltraR het volgende:
Angst is een systeem dat bedoeld is om je uit de problemen te houden. Je vind iets eng dus vermijdt je het waarmee je ook de risico's die er aan vast zouden kunnen zitten vermijdt. Echter, de dood valt niet te vermijden en dus is angst ervoor volkomen zinloos.
Mensen zijn over het algemeen niet zozeer bang voor de dood, maar voor doodgaan. Dat valt in veel gevallen best te vermijden. ;)

quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 17:33 schreef Toefjes het volgende:

Ligt eraan hoe je God omschrijft. Doe je het als 'de eeuwige energie' zoals hier:

...dan zijn we uit hem/het voortgekomen. Toegegeven: alsnog zijn wij het geweest die het naampje God hebben gegeven, inclusief alles wat daarbij komt kijken. :)
  zondag 20 januari 2013 @ 18:33:37 #266
45206 Pietverdriet
pi_121811340
quote:
10s.gif Op zondag 20 januari 2013 17:29 schreef Gray het volgende:

[..]

De onkenbare werkelijkheid?
Tja, meer dan onze waarneming van de werkelijkheid zullen we nooit kunnen kennen.
Wij zien de wereld vol solide objecten, maar is een atoomkern ongeveer zo groot als een knikker dan is de eerste electronenlaag enkele kilometers ver weg.
  † In Memoriam † zondag 20 januari 2013 @ 18:39:41 #267
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_121811594
TS is bang voor de hel :')

TS kan niet eens uitleggen hoe het daar zou moeten zijn :')
:')
pi_121811605
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2013 18:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Tja, meer dan onze waarneming van de werkelijkheid zullen we nooit kunnen kennen.
Wij zien de wereld vol solide objecten, maar is een atoomkern ongeveer zo groot als een knikker dan is de eerste electronenlaag enkele kilometers ver weg.
Te alle tijde verblijven we in een veld van oneindige mogelijkheden.
  zondag 20 januari 2013 @ 18:52:36 #269
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_121812189
"Then he will say to those on his left, 'Depart from me, you who are cursed, into the eternal fire prepared for the devil and his angels."

demonen willen dat wij het zelfde lot onderdaan als zij, ze kunnen alleen niks, dus brengen ze ons ten val dmv misleiding en verleiding.

het vuur 'brandt' eeuwig, niet de zielen, die stoppen te bestaan, idd een wrede god als het eeuwig lijden was.
  zondag 20 januari 2013 @ 19:01:07 #270
45206 Pietverdriet
pi_121812571
quote:
6s.gif Op zondag 20 januari 2013 18:39 schreef Gray het volgende:

[..]

En wat heeft dat er mee te maken? Ofwel, your point beeing?
pi_121812583
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 18:52 schreef Manke het volgende:
"Then he will say to those on his left, 'Depart from me, you who are cursed, into the eternal fire prepared for the devil and his angels."

demonen willen dat wij het zelfde lot onderdaan als zij, ze kunnen alleen niks, dus brengen ze ons ten val dmv misleiding en verleiding.

het vuur 'brandt' eeuwig, niet de zielen, die stoppen te bestaan, idd een wrede god als het eeuwig lijden was.
Hoe zit het dan met eeuwig geluk? Bestaat dat wel?
pi_121812644
quote:
6s.gif Op zondag 20 januari 2013 18:39 schreef Gray het volgende:

[..]

Dat is idd. een behoorlijk abstracte uitspraak. :P
pi_121812998
quote:
1s.gif Op zondag 20 januari 2013 19:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En wat heeft dat er mee te maken? Ofwel, your point beeing?
Virtuele deeltjes. ;)

Elektronen die verdwijnen en ergens anders opduiken. ;)

Zomaar! Omdat het kan!
  zondag 20 januari 2013 @ 19:11:21 #274
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_121813007
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 19:01 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Hoe zit het dan met eeuwig geluk? Bestaat dat wel?
Ik weet het niet, ik denk van niet, wel eeuwige liefde of eeuwige dood. Denk dat er na de dood niks is en dat we ooit een keer ontwaken en de bestemming dan pas wordt bepaald.
Niemand weet het, geesten van overledenen proberen ons te laten geloven dat het in het hiernamaals allemaal lief en aardig is en geen oordeel of god oid, deel van de demonische misleiding, "leef hoe je wilt" is de boodschap vaak, naar mijn inzicht dan.
pi_121813128
quote:
7s.gif Op zondag 20 januari 2013 18:29 schreef Gray het volgende:

[..]

Mensen zijn over het algemeen niet zozeer bang voor de dood, maar voor doodgaan. Dat valt in veel gevallen best te vermijden. ;)

Ik lees dit topic toch echt al angst voor de dood, als in: wat er daarna gebeurd.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')