Dat kan, maar 99% van de gelovigem schat ik heeft hetzelfde geloof als zijn oudersquote:Op zondag 20 januari 2013 17:08 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Hmm. Dus mensen met een geloof kunnen daar niet zelf voor kiezen?
Waarom hang je dan een sagen en legenden uit de bronstijd in het midden oosten aan als handboek voor de wereld?quote:Ik kan heel goed zelf nadenken en eruit filteren wat ik realistisch acht en wat niet.
Vertel, onderbouw dit statement eens, waarom zouden we dat niet kunnen?quote:Feit blijft dat wij niet alles kunnen beredeneren over hoe alles werkt in ons universum.
Geloof zonder een god? Waar geloof je dan in? Lief zijn voor elkaar?quote:Geloof zie ik daarnaast ook als een groep mensen die een betere toekomst willen en daarvoor werk verrichten. Mensen geloven dus in een beter toekomst.
Hoop doet leven, met als hulpmiddel geloof.
Dit hoeft niet perse in een God te zijn. God is sowieso een vaag begrip.
Oh ja, same here. Een fijne gedachte. Heb daar ook meer mee dan met die hele hemel/hel etc.quote:Op zondag 20 januari 2013 17:09 schreef Uccie het volgende:
[...]
On topic: Ik vind de gedachte van reïncarnatie wel geruststellend. Het beeld van de oude man met de baard op een wolk met harpspelende engeltjes vind ik niet heel realistisch, maar het zou zomaar kunnen. De gevolgen van je keuzes moet je in je leven al dragen en niet afschuiven op de periode na je dood.
Ik ben geen theïst maar ook geen atheïst maar volgens mij heb ik ooit in mijn spaarzame bijbellessen geleerd dat God liefde is en vergiffenis etc etc dus dan zou je die angst niet moeten hebben. Aan de andere kant, dat was katholiek en die kunnen massamoorden wegbiechten dus wellicht niet heel betrouwbaarquote:Op zondag 20 januari 2013 17:12 schreef Demon_from_heaven het volgende:
[..]
Geniaal, had ik ook moeten doen.
Ook OT;
Ik heb eigenlijk een counter-vraag richting Theisten. Waarom hebben jullie angst voor god?
Waarom zou je bang zijn dat god boos op je is als je iets fout doet? Boosheid zou god heel menselijk maken en dat is toch juist niet de bedoeling.
Niet meer dan 1, zover ik weet.quote:Op zondag 20 januari 2013 17:11 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik ken niet zulke switchers eigenlijk, jij wel?
Ik had het niet over de perceptie. En waarheid is eenvoudig, dat is wanneer je beschrijving overeenkomt met de werkelijkheidquote:Op zondag 20 januari 2013 17:15 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Iedereen kan een andere perceptie van werkelijkheid en waarheid hebben natuurlijk.
quote:Op zondag 20 januari 2013 17:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat kan, maar 99% van de gelovigem schat ik heeft hetzelfde geloof als zijn ouders
Cijfers weet ik ook niet, maar je hebt natuurlijk actieve/passieve gelovigen etc. Je snapt wel wat ik bedoel
[..]
Waarom hang je dan een sagen en legenden uit de bronstijd in het midden oosten aan als handboek voor de wereld?
Hoe kom je tot deze mening?
[..]
Vertel, onderbouw dit statement eens, waarom zouden we dat niet kunnen?
We kunnen nog niet alles verklaren qua ontstaan etc. Of weet jij dat misschien? Wat er met mensen gebeurd als ze overlijden?
[..]
Geloof zonder een god? Waar geloof je dan in? Lief zijn voor elkaar?
Geloven in het feit dat bepaalde acties een bepaalde uitkomst zullen hebben. Hoe klein je het ook maakt..
Ik ben geen atheïst, maar ik ben ook niet bang voor God.quote:Op zondag 20 januari 2013 17:12 schreef Demon_from_heaven het volgende:
[..]
Geniaal, had ik ook moeten doen.
Ook OT;
Ik heb eigenlijk een counter-vraag richting Theisten. Waarom hebben jullie angst voor god?
Waarom zou je bang zijn dat god boos op je is als je iets fout doet? Boosheid zou god heel menselijk maken en dat is toch juist niet de bedoeling.
De onkenbare werkelijkheid?quote:Op zondag 20 januari 2013 17:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik had het niet over de perceptie. En waarheid is eenvoudig, dat is wanneer je beschrijving overeenkomt met de werkelijkheid
Mooi gezegdquote:Op zondag 20 januari 2013 17:33 schreef Toefjes het volgende:
De mens heeft god gecreerd, niet andersom.
En of je gelooft of niet, als je gewoon je leven leeft als een goed mens, dan komt het best goed mocht er een hiernamaals zijn.
En als god bestaat en je weigert in de hemel, dan is het gewoon een hufter.
Het is al eerder in het topic voorbij gekomen, maar dit beschrijft het idd perfect. Komt ook van 1 van de wijste mensen uit de geschiedenis van de mensheid.quote:Op zaterdag 22 december 2012 20:56 schreef demetria het volgende:
Beste FOK!kers,
Af en toe kijk ik hier eens rond op FOK! en ik merk dat er hier erg veel atheïsten zitten. Zelf ben ik christen en zou er niet aan moeten denken om atheïstisch te zijn.
Mijn vraag aan jullie: zijn jullie niet bang dat er een kans bestaat dat God er is, en dat je dus naar de hel gaat?
Alvast bedankt,
groetjes
Daarbij is het uiteraard de vraag welke god je überhaupt zou moeten eren. Nogal veel keus. Maar de god uit de bijbel die aan de hand van de 10 geboden mensen naar de hel stuurt omdat ze niet voldoende Zijn hielen hebben gelikt, is een pure sadistische narcist. "Vereer mij of je zult voor eeuwig branden!" Tja... dat is gewoon chantage en daar ga ik me onder geen beding aan onderwerpen.quote:Live a good life. If there are gods and they are just, then they will not care how devout you have been, but will welcome you based on the virtues you have lived by. If there are gods, but unjust, then you should not want to worship them. If there are no gods, then you will be gone, but will have lived a noble life that will live on in the memories of your loved ones.
- Marcus Aurelius
quote:If people are good only because they fear punishment, and hope for reward, then we are a sorry lot indeed.
-Albert Einstein
Mensen zijn over het algemeen niet zozeer bang voor de dood, maar voor doodgaan. Dat valt in veel gevallen best te vermijden.quote:Op zondag 20 januari 2013 18:13 schreef UltraR het volgende:
Angst is een systeem dat bedoeld is om je uit de problemen te houden. Je vind iets eng dus vermijdt je het waarmee je ook de risico's die er aan vast zouden kunnen zitten vermijdt. Echter, de dood valt niet te vermijden en dus is angst ervoor volkomen zinloos.
Ligt eraan hoe je God omschrijft. Doe je het als 'de eeuwige energie' zoals hier:quote:Op zondag 20 januari 2013 17:33 schreef Toefjes het volgende:
De mens heeft god gecreerd, niet andersom.
En of je gelooft of niet, als je gewoon je leven leeft als een goed mens, dan komt het best goed mocht er een hiernamaals zijn.
En als god bestaat en je weigert in de hemel, dan is het gewoon een hufter.
Tja, meer dan onze waarneming van de werkelijkheid zullen we nooit kunnen kennen.quote:
Te alle tijde verblijven we in een veld van oneindige mogelijkheden.quote:Op zondag 20 januari 2013 18:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, meer dan onze waarneming van de werkelijkheid zullen we nooit kunnen kennen.
Wij zien de wereld vol solide objecten, maar is een atoomkern ongeveer zo groot als een knikker dan is de eerste electronenlaag enkele kilometers ver weg.
En wat heeft dat er mee te maken? Ofwel, your point beeing?quote:Op zondag 20 januari 2013 18:39 schreef Gray het volgende:
[..]
Te alle tijde verblijven we in een veld van oneindige mogelijkheden.
Hoe zit het dan met eeuwig geluk? Bestaat dat wel?quote:Op zondag 20 januari 2013 18:52 schreef Manke het volgende:
"Then he will say to those on his left, 'Depart from me, you who are cursed, into the eternal fire prepared for the devil and his angels."
demonen willen dat wij het zelfde lot onderdaan als zij, ze kunnen alleen niks, dus brengen ze ons ten val dmv misleiding en verleiding.
het vuur 'brandt' eeuwig, niet de zielen, die stoppen te bestaan, idd een wrede god als het eeuwig lijden was.
Dat is idd. een behoorlijk abstracte uitspraak.quote:Op zondag 20 januari 2013 18:39 schreef Gray het volgende:
[..]
Te alle tijde verblijven we in een veld van oneindige mogelijkheden.
Virtuele deeltjes.quote:Op zondag 20 januari 2013 19:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En wat heeft dat er mee te maken? Ofwel, your point beeing?
Ik weet het niet, ik denk van niet, wel eeuwige liefde of eeuwige dood. Denk dat er na de dood niks is en dat we ooit een keer ontwaken en de bestemming dan pas wordt bepaald.quote:Op zondag 20 januari 2013 19:01 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Hoe zit het dan met eeuwig geluk? Bestaat dat wel?
Ik lees dit topic toch echt al angst voor de dood, als in: wat er daarna gebeurd.quote:Op zondag 20 januari 2013 18:29 schreef Gray het volgende:
[..]
Mensen zijn over het algemeen niet zozeer bang voor de dood, maar voor doodgaan. Dat valt in veel gevallen best te vermijden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |