abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_120156299
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 17:28 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Ach nog een jaar en dan krijgen we heel Roemenië en Bulgarije over de vloer om hier de bouw in te gaan
Vast niet heel Roemenië en Bulgarije. Ze hebben immers sinds dit jaar al vrije toegang tot de arbeidsmarkt van veel andere landen, waaronder nota bene die van Noorwegen en IJsland, terwijl zij niet eens bij de EU horen.
  maandag 10 december 2012 @ 17:45:53 #202
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120156435
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 17:27 schreef Igen het volgende:

[..]

Je doelt op de target2-balans? Ik heb eerlijk gezegd geen verstand van hoe centrale banken precies werken, maar ik vond dit:

http://www.karlwhelan.com/Papers/T2Paper.pdf

En als ik die onderzoeker moet geloven, dan komt een onbalans via target-2 niet neer op een verkapte bailout (en is de target2-balans intussen ook gestabiliseerd).
De wealth transfer loopt o.a. via directe aankopen van schulden van PIIGS en PIIGS banken, waar uiteindelijk op wordt afgeschreven of default. De verliezen gaan dan per saldo naar de andere landen. Realiseer je dat dit enorme (belasting) liabilities zijn die worden aangegaan zonder dat daar enige vorm van democratische controle aan te pas komt! Mede om die reden is dit per verdrag ook uitdrukkelijk verboden.

De Target2 balans is slechts een boekhoudkundig dingetje totdat één of meer van de centrale banken van de PIIGS landen hun verplichtingen niet meer kunnen (of willen) nakomen. Dan komt de ECB opeens met enorme verliezen te zitten die weer moeten worden aangevuld door de rest. Natuurlijk zegt de ECB dat de Euro niet splitsbaar is, maar soevereine landen kunnen dat nog altijd zelf besluiten. Door onbeperkt geld beschikbaar te stellen aan PIIGS banken met crap collateral faciliteert de ECB het explosief oplopen van de Target2 balans en daarmee het explosief oplopen van de schade mochten één of meer centrale banken niet meer aan hun verplichtingen kunnen of willen voldoen. In het geval de hele euro uit elkaar valt komt de gehele schade te liggen bij de landen die ontvangers zijn geweest van het vluchtkapitaal: met name NL en Duitsland.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_120159708
http://www.telegraaf.nl/b(...)t_achter_ons___.html

Hollande: eurocrisis ligt achter ons

OSLO -
De Franse president François Hollande zei maandag in Oslo dat de „eurocrisis achter ons ligt”. Hij wees daarbij op de inspanningen van de Europese Unie „om de problemen op te lossen”.

„We hebben Griekenland het geld gegeven waarop het wachtte. In Spanje hebben we geholpen om de banken overeind te houden. In Italië, ook al is er politieke onzekerheid, weet ik zeker dat de Italianen de problemen weten aan te pakken”, aldus Hollande tegen journalisten na de uitreiking van de Nobelprijs voor de Vrede aan de Europese Unie.
Na „6 maanden van problemen oplossen” moet de focus nu verschuiven naar het stimuleren van economische groei, de werkgelegenheid en verbetering van het vertrouwen onder jongeren.
Over Italië, waar premier Mario Monti ontslag heeft genomen en naar verwachting volgend jaar verkiezingen worden gehouden, was Hollande optimistisch. „Ik ben ervan overtuigd dat Italië na de verkiezingen in februari een stabiele regering zal vinden. En ik voelde geen moedeloosheid bij Monti, maar daarentegen een verlangen zich te committeren aan zijn land”, zei hij.

:P
Beneath the gold, the bitter steel
  maandag 10 december 2012 @ 19:29:49 #204
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_120160943
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 19:03 schreef Kirov het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)t_achter_ons___.html

Hollande: eurocrisis ligt achter ons

:P
Pas als de Euro weg is
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  maandag 10 december 2012 @ 23:59:28 #205
323876 michaelmoore
pi_120175524
Kijk ze worden wakker, ik dacht dat de EU veel geld opleverde

Ik denk ze blijven eeuwig in de kleren van de keizer geloven

http://www.telegraaf.nl/b(...)ooit_beloofd___.html

quote:
ma 10 dec 2012, 23:39
|
lees voor
“Europa kost meer dan ooit beloofd”
AMSTERDAM - “Europa gaat meer geld kosten dan ooit was beloofd. En ja, we gaan meer bevoegdheden met elkaar delen dan we comfortabel vinden.”
Die onheilspellende boodschap had PvdA-leider Diederik Samsom maandagavond voor zijn gehoor op een partijbijeenkomst in Amsterdam ter gelegenheid van de 25 sterfdag van Joop den Uyl.

Dat meldt persbureau Novum. Volgens Samsom zijn de concessies nodig: “Omdat we voor onze kinderen dat Europa willen dat problemen oplost, in plaats van creëert.”
Nederland staat volgens de PvdA-leider voor belangrijke keuzes, onder meer over de vorming van een bankenunie. “Europa wordt onze zwaarste beproeving.”
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_120176737
Met plaatsvervangende schaamte heb ik vandaag gekeken naar het uitreiken van de nobelprijs aan de EU.

Ik kan me van de geschiedenislessen op de middelbare nog een aantal verbazende moment herinneren met de kennis die we achteraf hebben.

Het zou me niets verbazen als dit een van die momenten word waar veel geschiedenisboeken op zullen terugblikken.
  dinsdag 11 december 2012 @ 00:29:50 #207
323876 michaelmoore
pi_120176857
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 00:26 schreef piepeloi55 het volgende:
Met plaatsvervangende schaamte heb ik vandaag gekeken naar het uitreiken van de nobelprijs aan de EU.

Nog erger is het elkaar verdringen van die drie clowns wie in het midden mocht staan.
Barosso won
pi_120178447
Igen, in je stukje eerder mis ik nog een optie. Je stelt dat de skeptici verantwoordelijk zijn voor het ondemocratisch worden. Dus moet iedereen eurofiel worden? Dat klinkt een beetje als een gedwongen keuze voor pro-Europa stemmen. Als je niet pro-Europe stemt, maken we van Europa een dictatuur. Als je wel voor Europa stemt, maken we van Europa een democratisch gekozen dictatuur.

De optie die ik mis is voor een terugkeer naar een EEG-situatie. Behalve concentratie van macht in de spits is er geen echt voordeel van een EU-superstaat. En de enigen die gebaat zijn bij die concentratie zijn de regenten die een veelvoud van een normaal salaris kunnen opstrijken. En het is niet alsof de bureaucratie minder wordt, het zit er nog steeds vol met tientallen splintergroeperingen. Zelfs de leiding is een zootje, met drie man staan te dringen om een prijs in ontvangst te nemen.

De enige reden voor een EU-superstaat is in het geval van oorlog met een ander groot machtsblok. En tegen die tijd zijn we gewoon de sjaak, omdat Europa intern te verdeeld is t.o.v. de andere blokken.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_120182132
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 02:12 schreef SuperHarregarre het volgende:
Igen, in je stukje eerder mis ik nog een optie. Je stelt dat de skeptici verantwoordelijk zijn voor het ondemocratisch worden. Dus moet iedereen eurofiel worden? Dat klinkt een beetje als een gedwongen keuze voor pro-Europa stemmen. Als je niet pro-Europe stemt, maken we van Europa een dictatuur. Als je wel voor Europa stemt, maken we van Europa een democratisch gekozen dictatuur.
Een democratisch gekozen dictatuur? Goeie grap. _O-

En daarbuiten is er nog wel een optie: weg uit de Europese vrije markt en ons verschuilen achter de dijken. Dan kunnen we volledig democratisch en soeverein onze zaken regelen. Maar ik denk niet dat dat goed voor onze economie is.

quote:
De optie die ik mis is voor een terugkeer naar een EEG-situatie.
De EEG was niks democratischer dan de huidige EU. Zelfs minder democratisch: de EEG bestond (met die naam) tot 1967, maar de eerste verkiezingen voor het Europees Parlement vonden pas in 1979 plaats. Terug naar de EEG betekent dus terug naar een structuur waarbij alle besluitvorming moet worden gedaan in de vorm van een overleg van afgevaardigden van alle lidstaten. Alle besluitvorming zou dan dus op dezelfde manier plaatsvinden als nu al die eurotoppen, waarbij Rutte, Jan-Kees de Jager en Dijsselbloem in de Tweede Kamer A zeggen en in Brussel B doen. Is dat wat je wilt?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 11-12-2012 10:34:15 ]
pi_120182282
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 10:34 schreef Igen het volgende:

[..]

Een democratisch gekozen dictatuur? Goeie grap. _O-

En daarbuiten is er nog wel een optie: weg uit de Europese vrije markt en ons verschuilen achter de dijken. Dan kunnen we volledig democratisch en soeverein onze zaken regelen. Maar ik denk niet dat dat goed voor onze economie is.

[..]

De EEG was niks democratischer dan de huidige EU. Zelfs minder democratisch: de EEG bestond (met die naam) tot 1967, maar de eerste verkiezingen voor het Europees Parlement vonden pas in 1979 plaats. Terug naar de EEG betekent dus terug naar een structuur waarbij alle besluitvorming moet worden gedaan in de vorm van een overleg van afgevaardigden van alle lidstaten. Alle besluitvorming zou dan dus op dezelfde manier plaatsvinden als nu al die eurotoppen, waarbij Rutte, Jan-Kees de Jager en Dijsselbloem in de Tweede Kamer A zeggen en in Brussel B doen. Is dat wat je wilt?
Wat is er te lachen aan een democratisch gekozen dictatuur? We hebben nu zogenaamd gekozen voor deze EU. Maar zijn we vergeten dat we tegengestemd hebben een hele tijd terug? Wat is er toen met onze stem gedaan? Niets. Nee, precies. Zo'n democratie is de EU.

Daarnaast vind ik het een stuk minder pijnlijk als technocraten beslissen over handelswetgeving of bepaalde economische projecten. Het is alleen jammerlijk dat er vanuit Brussel ook steeds meer geluiden komen over de binnenlandse politiek in verschillende landen. Je moet er toch niet aan denken dat er vanuit Brussel verboden gaan komen op bepaalde partijen?
  dinsdag 11 december 2012 @ 10:43:12 #211
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120182384
Misschien is het waar dat de EU in een andere vorm minder democratisch is. Maar dat boeit niet zolang de bevoegdheden beperkt zijn. Het probleem zit hem juist in de bevoegdheden van de EU/ ECB combinatie op dit moment, zoals onbeperkte wealth transfers. (Nou ja, volgens de verdragen zijn die bevoegdheden er ook niet - het is zelfs nadrukkelijk verboden. Ze hebben zichzelf deze bevoegdheden toegeëigend in een soort van sluipende staatsgreep onder dreiging van oorlog en lichten die uit zullen gaan).
Mijn reisverslagen
pi_120182793
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 10:39 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Wat is er te lachen aan een democratisch gekozen dictatuur? We hebben nu zogenaamd gekozen voor deze EU. Maar zijn we vergeten dat we tegengestemd hebben een hele tijd terug? Wat is er toen met onze stem gedaan? Niets. Nee, precies. Zo'n democratie is de EU.
Nee, zo'n democratie is Nederland. Het referendum was georganiseerd door Nederland en niet door de EU, de interpretatie van de uitslag werd gedaan door de Nederlandse politiek en niet door de EU, het besluit om geen referendum te houden over het Verdrag van Lissabon was ook een besluit van de Nederlandse politiek en niet van de EU, enzovoort.
  dinsdag 11 december 2012 @ 10:57:44 #213
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_120182851
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 10:55 schreef Igen het volgende:

[..]

Nee, zo'n democratie is Nederland. Het referendum was georganiseerd door Nederland en niet door de EU, de interpretatie van de uitslag werd gedaan door de Nederlandse politiek en niet door de EU, het besluit om geen referendum te houden over het Verdrag van Lissabon was ook een besluit van de Nederlandse politiek en niet van de EU, enzovoort.
ja zo zijn er altijd smoesjes om onder een uitslag uit te komen, dan hebben verkiezingen ook geen enkel nut meer
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
pi_120182876
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 10:55 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik reken het proces ernaartoe ook zeker de NL politiek aan. Maar nu is het gebeurd en heb ik wel degelijk bezwaar tegen het resultaat.

Het is zoiets als satan en een satanskind. Beiden zijn gedrochten.
pi_120182916
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 10:43 schreef SeLang het volgende:
Misschien is het waar dat de EU in een andere vorm minder democratisch is. Maar dat boeit niet zolang de bevoegdheden beperkt zijn. Het probleem zit hem juist in de bevoegdheden van de EU/ ECB combinatie op dit moment, zoals onbeperkte wealth transfers. (Nou ja, volgens de verdragen zijn die bevoegdheden er ook niet - het is zelfs nadrukkelijk verboden. Ze hebben zichzelf deze bevoegdheden toegeëigend in een soort van sluipende staatsgreep onder dreiging van oorlog en lichten die uit zullen gaan).
Ze hebben vast wel een argument waarom het niet tegen de letter van het verdrag in zal gaan.

En de EU heeft een lange geschiedenis op dit vlak. Voor zover ik weet is het in het verleden ook al zo vaak gebeurd dat de Europese leiders per unanimiteit tot een of ander tandeloos compromis besloten, waarna de EU-instanties dat zo ver mogelijk hebben proberen op te rekken om er iets praktisch werkbaars van te maken. En uiteindelijk wordt die alledaagse praktijk dan alsnog in de verdragen vastgelegd.
pi_120182976
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 10:58 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Ik reken het proces ernaartoe ook zeker de NL politiek aan. Maar nu is het gebeurd en heb ik wel degelijk bezwaar tegen het resultaat.
Dan ben ik wel (oprecht) benieuwd: tegen welke wijzigingen in het Verdrag van Lissabon t.o.v. het Verdrag van Nice heb je precies bezwaar?
  dinsdag 11 december 2012 @ 11:07:29 #217
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_120183098
Misschien is het wel goed om eens opnieuw een echt bindend referendum te houden over de EU , dan weten we weer wat we bedoelen en waar we staan
  dinsdag 11 december 2012 @ 11:10:30 #218
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120183181
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 11:00 schreef Igen het volgende:

[..]

Ze hebben vast wel een argument waarom het niet tegen de letter van het verdrag in zal gaan.

En de EU heeft een lange geschiedenis op dit vlak. Voor zover ik weet is het in het verleden ook al zo vaak gebeurd dat de Europese leiders per unanimiteit tot een of ander tandeloos compromis besloten, waarna de EU-instanties dat zo ver mogelijk hebben proberen op te rekken om er iets praktisch werkbaars van te maken. En uiteindelijk wordt die alledaagse praktijk dan alsnog in de verdragen vastgelegd.
Maar het gaat zonder twijfel in tegen de geest van de verdragen. De euro is inmiddels onherkenbaar geworden vergeleken met wat oorspronkelijk was beoogd (onafhankelijk, geen politieke inmenging, alleen sturen op inflatie, monetaire financiering verboden, degelijk Bundesbank style beleid, strenge collateral eisen, etc....)
Mijn reisverslagen
  dinsdag 11 december 2012 @ 11:15:14 #219
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120183287
Hier in de UK wordt het trouwens nog een interessante soap. Kans is groot dat er een referendum komt over het lidmaatschap van de EU.

Maar nog leuker: de Schotten krijgen een referendum of ze de UK verlaten en onafhankelijk worden. Het gesprek van de dag is momenteel of een onafhankelijk Schotland dan nog lid is van de EU of niet. De Schotten hopen van wel, maar Barosso heeft al gezegd dat ze dan opnieuw lidmaatschap moeten aanvragen en moeten kwalificeren omdat het dan een nieuw land is.

Mijn reisverslagen
  dinsdag 11 december 2012 @ 11:19:29 #220
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120183406
Hoe surrealistisch die hele Groot-Europese gedachte eigenlijk is blijkt trouwens ook uit het feit dat je in landen als Spanje afscheidingsbewegingen hebt (Baskenland, Catalonie,...) waarbij regios nieteens meer in Spanje willen blijven. En dan denken die Eurocraten dat er draagvlak is voor zelfs nog een extra bestuurslaag over landen heen!
Mijn reisverslagen
pi_120183752
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 11:19 schreef SeLang het volgende:
Hoe surrealistisch die hele Groot-Europese gedachte eigenlijk is blijkt trouwens ook uit het feit dat je in landen als Spanje afscheidingsbewegingen hebt (Baskenland, Catalonie,...) waarbij regios nieteens meer in Spanje willen blijven. En dan denken die Eurocraten dat er draagvlak is voor zelfs nog een extra bestuurslaag over landen heen!
Bij de EU geloven ze dat je die cultuur er wel uit kunt rammen. Dat gaan wij en onze kinderen in ieder geval niet meer meemaken. Moet je voorstellen dat er een Aziatische Unie komt met Korea, Japan en China. En dan heb je 't maar over drie landen. Dat gaat ook niet werken. Maar nee, we kunnen wel Frankrijk, Duitsland, Engeland, Spanje, Italie enz. in een federaal Europa stoppen.
pi_120183913
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 11:10 schreef SeLang het volgende:

[..]

Maar het gaat zonder twijfel in tegen de geest van de verdragen. De euro is inmiddels onherkenbaar geworden vergeleken met wat oorspronkelijk was beoogd (onafhankelijk, geen politieke inmenging, alleen sturen op inflatie, monetaire financiering verboden, degelijk Bundesbank style beleid, strenge collateral eisen, etc....)
Is dat wel helemaal zo? Uit het Werkingsverdrag:
quote:
Artikel 127

1. Het hoofddoel van het Europees Stelsel van Centrale Banken (hierna „ESCB” te noemen), is het
handhaven van prijsstabiliteit. Onverminderd het doel van prijsstabiliteit ondersteunt het ESCB het
algemene economische beleid in de Unie teneinde bij te dragen tot de verwezenlijking van de in
artikel 3 van het Verdrag betreffende de Europese Unie omschreven doelstellingen van de Unie.
En in dat artikel 3 van het EU-verdrag staat dan een hele waslijst aan doelstellingen, waaronder bijvoorbeeld ook:
quote:
een sociale markteconomie met een groot concurrentievermogen die gericht is op volledige werkgelegenheid en sociale vooruitgang
De ECB mag zich dus zeker wel met vanalles en nog wat bemoeien, zolang de prijsstabiliteit maar gehandhaafd blijft. En als ik de inflatie zo zie:

Dat wekt bij mij niet echt de indruk dat de ECB de hoofddoelstelling van prijsstabiliteit met de voeten treedt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 11:19 schreef SeLang het volgende:
Volgens mij speelt daarbij eigenlijk altijd een rol dat via dwang van bovenaf geld wordt afgepakt. Baskenland, Catalonië, Vlaanderen, arme regio's in West-Duitsland die aan Oost-Duitsland solidariteitsbelasting moeten betalen, Slovenië en Kroatië voor hun onafhankelijkheid...

Ik denk dus wel dat men ontzettend goed moet uitkijken dat de EU / Eurozone geen grootschalige transferunie wordt en dat het hooguit bij een eenmalige afschrijving op de Griekse schulden blijft, want anders vrees ik ook dat het risico groot is dat het verkeerd afloopt.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 11-12-2012 11:35:45 ]
  dinsdag 11 december 2012 @ 12:42:24 #223
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120186118
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 11:34 schreef Igen het volgende:

De ECB mag zich dus zeker wel met vanalles en nog wat bemoeien, zolang de prijsstabiliteit maar gehandhaafd blijft. En als ik de inflatie zo zie:
[ afbeelding ]
Dat wekt bij mij niet echt de indruk dat de ECB de hoofddoelstelling van prijsstabiliteit met de voeten treedt.

Dat is het argument dat de ECB zelf gebruikt ja. Maar het handelen gaat rechtstreeks in tegen een expliciet verbod op monetaire financiering. Verder kun je een ECB die eisen oplegt aan een democratisch gekozen regering met de beste wil van de wereld niet politiek ofafhankelijk meer noemen.

Wat betreft het inflatie cijfer: Ik vind het CPI geen goede indicator hiervoor en ik zie zelf momenteel geen grote inflatoire druk. Maar aangezien de ECB dat cijfer zelf gebruikt: dit cijfer ligt al ruim 2 jaar onafgebroken ver boven target, terwijl de ECB agressief aan het verruimen is. Dat is niet bepaald geloofwaardig.

Maar "prijsstabiliteit" is meer dan een inflatiecijfertje. Het heeft te maken met een algeheel vertrouwen in een centrale bank om grip te houden op monetaire zaken. Door al het gerotzooi is de balancesheet zo ver geëxpandeerd dat je je kunt afvragen in hoeverre dat nog valt terug te draaien als omstandigheden daarom vragen (ik zeg: niet zonder de PIIGS landen te crashen). Het drijvend houden van failliete banken en failliete landen interfereert duidelijk met monetair beleid. Ook de enorm versoepelde collateral eisen zijn een groot probleem omdat er een grote kans is dat dit uiteindelijk tot verliezen gaat leiden bij de ECB. En denken we werkelijk dat de eurozone landen dan hun portemonnee gaan trekken om nieuw kapitaal in de ECB te storten? Zo niet, dan hebben we ook daar een groot risico voor prijsstabiliteit.

Met andere woorden: de ECB is een vehicle geworden om politiek en fiscaal beleid te bedrijven en de onafhankelijkheid en prijsstabiliteit zijn voor dit doel geofferd. En dat is nooit de intentie geweest toen de ECB werd opgericht. Ik ben er dus klaar mee en wil uit de euro.

quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 11:34 schreef Igen het volgende:

Volgens mij speelt daarbij eigenlijk altijd een rol dat via dwang van bovenaf geld wordt afgepakt. Baskenland, Catalonië, Vlaanderen, arme regio's in West-Duitsland die aan Oost-Duitsland solidariteitsbelasting moeten betalen, Slovenië en Kroatië voor hun onafhankelijkheid...

Ik denk dus wel dat men ontzettend goed moet uitkijken dat de EU / Eurozone geen grootschalige transferunie wordt en dat het hooguit bij een eenmalige afschrijving op de Griekse schulden blijft, want anders vrees ik ook dat het risico groot is dat het verkeerd afloopt.
Eens. Maar die transferunie is er dus al. En deze loopt grotendeels via de ECB en is dus niet aan democratische controle onderhevigd. Je kunt alleen maar hopen dat er snel een keer een echte rekening op de mat valt zodat mensen eindelijk wakker worden.
Mijn reisverslagen
pi_120187796
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 12:42 schreef SeLang het volgende:

[..]

Eens. Maar die transferunie is er dus al. En deze loopt grotendeels via de ECB en is dus niet aan democratische controle onderhevigd. Je kunt alleen maar hopen dat er snel een keer een echte rekening op de mat valt zodat mensen eindelijk wakker worden.
Hoe hoog is die rekening eigenlijk? Is er bijv. enig ander land, behalve Griekenland, dat volgens jou eigenlijk al failliet is en op wiens obligaties afgeschreven zal moeten worden?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-12-2012 13:28:15 ]
  dinsdag 11 december 2012 @ 13:38:03 #225
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120188200
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 13:28 schreef Igen het volgende:

[..]

Hoe hoog is die rekening eigenlijk? Is er bijv. enig ander land, behalve Griekenland, dat volgens jou eigenlijk al failliet is en op wiens obligaties afgeschreven zal moeten worden?
Momenteel is het vooral een opeenhoping van risico's. Maar als bijv Spanje de euro verlaat en devalueert (wat al die Keynes economen adviseren) dan gaat het al gauw over honderden miljarden.

En dan krijg je een interessant game-theoretisch vraagstuk. De eerste landen die exiten beperken hun schade het meest en de achterblijvers zijn in toenemende mate de lul. Het meest kwetsbaar zijn de landen die het vluchtkapitaal hebben ontvangen, zoals NL en Duitsland. (Bedenk dat een banktegoed voor een bank een liability is, geen asset. De asset die dit balanceert is via-via uiteindelijk de claim van de ECB op een nationale centrale bank die in dit scenario waarschijnlijk in rook opgaat).
Mijn reisverslagen
pi_120193269
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 13:38 schreef SeLang het volgende:
Het meest kwetsbaar zijn de landen die het vluchtkapitaal hebben ontvangen, zoals NL en Duitsland. (Bedenk dat een banktegoed voor een bank een liability is, geen asset. De asset die dit balanceert is via-via uiteindelijk de claim van de ECB op een nationale centrale bank die in dit scenario waarschijnlijk in rook opgaat).
Kun je dit iets meer uitleggen?
  dinsdag 11 december 2012 @ 16:13:55 #227
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120194339
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 15:47 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Kun je dit iets meer uitleggen?
Stel, een Spanjaard vreest een euro-exit + devaluatie en transfereert zijn spaartegoeden (¤100k) bij Caja Madrid naar een Nederlandse bank (zeg Rabo). Hij heeft nu een claim van ¤100k op Rabo. Rabo heeft op zijn beurt een claim van ¤100k op DNB, DNB heeft een claim van ¤100k op de ECB en de ECB heeft een claim van ¤100k op de Spaanse Centrale Bank, die op haar beurt weer een claim heeft van ¤100k op Caja Madrid. Zo werkt dat met Target2. Caja Madrid ondervindt een run op haar spaartegoeden maar wordt overeind gehouden met onbeperkte liquiditeitssteun van de ECB (via de Spaanse Centrale Bank|) in ruil voor crap collateral (bijvoorbeeld Spaanse staatsschuld of Spaanse hypotheek leningen).

Nu stapt Spanje uit de euro en devalueert haar munt met 50%. De Spanjaard die z'n spaartegoed naar Rabo heeft overgezet is verstandig geweest want die heeft nog steeds een claim van ¤100k op Rabo. Maar de ECB is de lul want de collateral die is gepost als tegenwaarde voor de liquiditeitssteun is nu veel minder waard. En als in Spanje alles naar pesetas wordt omgezet kan Caja Madrid die lening aan haar centrale bank niet meer terugbetalen en de centrale bank kan de ECB niet meer terugbetalen.

De ECB moet hier dus op afschrijven. Als de rest van de euro intact blijft dan wordt de schade verdeeld onder de overgebleven leden in verhouding tot hun aandeel in de ECB (wat ongeveer overeenkomt met de grootte van hun economie). In dat geval zijn landen als NL en Duitsland nog goed af omdat bijvoorbeeld Frankrijk, Italië, portugal, Griekenland etc meebetalen voor de schade. Echter, het is maar de vraag of die landen daar zin in hebben en het incentive voor hun groeit dan om er ook uit te stappen. En elk extra land dat uitstapt verhoogt de schade voor de rest, plus dat een eventuele negatieve Target2 balans van die landen er nog eens bovenop komt. Deze hele structuur zorgt ervoor dat er een enorm incentive is om als eerste uit te stappen. Mocht de hele euro uit elkaar klappen dan komt het er op neer dat iedereen gewoon voor z'n eigen schade opdraait. En die schade is dan natuurlijk het grootst voor de landen die de grootste claims hebben op de ECB. En dat zijn landen zoals NL en Duitsland.
Mijn reisverslagen
pi_120194596
Ah ok, ik kende dat Target2 niet zo, maar na de eerste alinea vat ik em.

Maar dat is wel fucked up :o
  dinsdag 11 december 2012 @ 16:21:06 #229
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_120194684
Duitsland heeft er een vijand bij
http://www.telegraaf.nl/b(...)op_Berlusconi__.html

quote:
di 11 dec 2012, 14:07
Duitsland haalt uit naar Berlusconi

BERLIJN - De Duitse minister van Buitenlandse Zaken Guido Westerwelle heeft Silvio Berlusconi dinsdag gewaarschuwd voor zijn uitspraken over Duitsland.
De oud-premier van Italië uitte kritiek op de Italiaanse regering, die zich volgens hem in het economische beleid liet dicteren door Duitsland.
Westerwelle verwijt Berlusconi Duitsland te gebruiken voor zijn verkiezingscampagne.

„De Duitse regering zal zich niet met verkiezingscampagnes bemoeien”, zei Westerwelle.
Maar het is niet de bedoeling dat Duitsland onderdeel wordt gemaakt van een populistische verkiezingscampagne.
Duitsland noch Europa is de oorzaak van de huidige problemen in Italië.”
Hij reageerde op uitspraken die Berlusconi deed op zijn eigen televisiezender Canale Cinque:
De regering heeft het op Duitsland gerichte beleid gevolgd dat Europa andere staten heeft proberen op te leggen en ze heeft een crisissituatie gecreëerd die veel slechter is dan toen wij aan de macht waren.”

Monti volgde eind vorig jaar de door seks- en fraudeschandalen geplaagde Berlusconi op om Italië voor een faillissement te behoeden.
De oud-premier steunde het beleid van Monti tot eind vorige week.
pi_120194787
http://nl.wikipedia.org/wiki/TARGET2 ai dat saldo tabel. -O-

Estland is eigenlijk best wel een bazenlandje, direct aan het begin van de crisis schoon schip maken ipv uitstellen. Lage staatsschuld en een sluitende begroting _O_
pi_120198967
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 16:23 schreef tjoptjop het volgende:

Estland is eigenlijk best wel een bazenlandje, direct aan het begin van de crisis schoon schip maken ipv uitstellen. Lage staatsschuld en een sluitende begroting _O_
Dat hadden we ook kunnen en moeten doen. Nu zitten we (velen) in een uitzichtloze economische situatie die maar blijft voortsukkelen, terwijl de onevenwichtigheden nooit zijn opgelost.

Het grootste gevaar zit in het feit dat autoriteiten het overgrote deel van hun ruimte om "collateral damage" op te vangen bij een eventuele volgende crisis verspeeld hebben. Het politieke/sociale-systeem kan daardoor weleens onder druk komen te staan, wat imo veel belangrijker is dan het 'overleven' van een economische depressie (worst case).
pi_120199293
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 18:29 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Dat hadden we ook kunnen en moeten doen. Nu zitten we (velen) in een uitzichtloze economische situatie die maar blijft voortsukkelen, terwijl de onevenwichtigheden nooit zijn opgelost.

Het grootste gevaar zit in het feit dat autoriteiten het overgrote deel van hun ruimte om "collateral damage" op te vangen bij een eventuele volgende crisis verspeeld hebben. Het politieke/sociale-systeem kan daardoor weleens onder druk komen te staan, wat imo veel belangrijker is dan het 'overleven' van een economische depressie (worst case).
idd, maar zij zijn zo'n beetje de enigen die het hebben gedaan (en IJsland, maar dat ging wat minder vrijwillig ;) ).

Ook mooi dat de president daar in een fittie raakte met Krugman :D

En tuurlijk zijn ze grootdeels uitgespeeld met 'normale' mogelijkheden, wat zouden ze verder moeten doen?
pi_120199624
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 16:23 schreef tjoptjop het volgende:

Ik heb daar wel wat video's van gezien. Dat was wel ernstig hard hoor. Scholen gesloten, ziekenhuis dicht. Ik denk dat zij dat ook makkelijker aan kunnen dan zo'n verwend shitland als Nederland.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  dinsdag 11 december 2012 @ 18:55:30 #234
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120200005
De Italiaanse verkiezingen in februari worden interessant. Movimento 5 Stelle (M5S) wil Italië uit de euro halen en defaulten op de schuld. Deze partij haalt consistent 15-20% van de stemmen in de peilingen. Dan zijn er nog tal van andere populisten.

Ik heb het al eerder geschreven dat Italië een belangrijke risicofactor is:

- Italie heeft een primary surplus (zonder rentebetalingen op bestaande schuld is de begroting gewoon in balans). Daarmee heeft Italië een duidelijk incentive om te defaulten en ook de mogelijkheid daartoe, aangezien ze na een default geen geld meer hoeven te lenen als ze tijdelijk zijn afgesloten van de kapitaalmarkt. Dit is de ideale setup voor een default!

- De steun voor de euro is in Italië erg laag. Waarschijnlijk het laagste van alle euro landen

- Italie heeft niet/ nauwelijks voordeel gehad van de euro. Landen als Spanje en Griekenland hebben een economische hausse gehad na invoering van de euro, maar in Italie is de groei over die periode vrijwel nul geweest.

- Maar Italië betaalt nu wel fors mee aan alle bailouts aan Spanje, Portugal, Ierland, Griekenland!

- Italie heeft een populistische politieke cultuur. Denk aan Cicciolina, Berlusconi, Lega Nord, Movimento 5 Stelle....

Ik zeg niet dat Italië er direct uit zal stappen maar erg stabiel is deze situatie niet. Er kan zomaar weer een black swan opduiken die een populistische regering in Italië aan de macht helpt. Je moet terdege rekening houden met de mogelijkheid van een Italiaanse exit.
Mijn reisverslagen
pi_120204329
Verhelderende posts weer!
Wat een rommeltje is het toch ook eigenlijk....
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_120216519
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 20:30 schreef fedsingularity het volgende:
Verhelderende posts weer!
Wat een rommeltje is het toch ook eigenlijk....
Inderdaad, ik zal het verhaal van SeLang komende maanden zeker in de gaten houden. Ik zie Italie hierin ook nog wel wat 'geks' gaan doen komende maanden en de punten die hij er maakt kloppen als een bus. Ik verwacht sowieso droevigheid op de markten Januari/Februari (as usual) en dit past eigenlijk wel bij dat plaatje.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  woensdag 12 december 2012 @ 11:46:42 #237
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_120223449
quote:
Voorafgaande aan de EU-top van morgen en vrijdag debatteert de Kamer met de minister-president en de minister van Financiën over de Nederlandse inzet in Europa. Volkskrant.nl doet live verslag:

http://www.volkskrant.nl/(...)-voor-toekomst.dhtml
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  woensdag 12 december 2012 @ 12:06:17 #238
323876 michaelmoore
pi_120224120
De productie van eurolanden neemt verder af en de productie van niet eurolanden zoals Polen en Tsjechie neemt toe
http://www.telegraaf.nl/d(...)_daalt_verder__.html

quote:
wo 12 dec 2012, 11:14
Industriële productie eurolanden daalt verder
LUXEMBURG (AFN) - De industriële productie in de eurozone is in oktober met 1,4 procent gedaald ten opzichte van de voorgaande maand. Dat meldde Europees statistiekbureau Eurostat woensdag.

De daling kwam onverwacht. Economen voorspelden gemiddeld een toename met 0,2 procent. De productie nam voor de tweede achtereenvolgende maand af. In september bedroeg de achteruitgang 2,3 procent.

De industrie in de 17 eurolanden produceerde in oktober gemiddeld 3,6 procent minder dan een jaar eerder. In de hele Europese Unie was sprake van een krimp met 3,1 procent op jaarbasis.

De sterkste daling ten opzichte van oktober 2011 vond plaats in Ierland (min 16,2 procent) en Italië (min 4,2 procent). In Nederland nam de productie met 3,9 procent af. De Litouwse en Slowaakse fabrieken presteerden het best. In die landen nam de productie met 8 tot 10 procent toe.
pi_120224547
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 18:29 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

'Dat hadden we ook moeten doen' is wel een mooie dooddoener he? Want wie had dat moeten besluiten? De landen zelf hadden het besluit ieder voor zich kunnen nemen, met het resultaat dat in al die landen de economie door het putje was gegaan a la IJsland, behalve dan dat er anders dan in IJsland geen geld was overgebleven na de liquidatie van alle banken. In dat spelletje hadden we nu in Europa geen slecht weer gehad maar hadden we in een financiële ijstijd gezeten.

De EU had domweg de bevoegdheid niet om een sweeping besluit te nemen op z'n Amerikaans om de zaak op te lossen.

Dus vertel eens wie is die 'wie' die al die verstandige besluiten had kunnen nemen zodat de crisis was opgelost zonder alles over de klif te gooien.
  woensdag 12 december 2012 @ 12:17:38 #240
38496 Perrin
pi_120224598
quote:
"Nog tien jaar economische stagnatie"

Unilever-topman Paul Polman waarschuwt voor tien jaar economische stagnatie in Europa. "We moeten de realiteit onder ogen zien."

Niet iedere dag hoor je een topman van een mondiaal concern zo bezorgd over de economische ontwikkeling. Paul Polman, ceo van voedingsmiddelenconcern Unilever, windt er geen doekjes om. Europa gaat tien jaar economische stagnatie tegemoet, zegt hij in een interview met Bloomberg.

Polman krijgt bijval van economen als Hans Stegeman van Rabobank, die onlangs voor Nederland tot dezelfde conclusie kwam. Hij ziet de voospellingen van het Centraal Plan Bureau (CPB) als te optimistisch: "Het schetst een vertekend toekomstbeeld. Kijk­end naar wat er nu in de wereld gebeurt ligt stag­natie van de econo­mi­sche activiteit ons inziens meer voor de hand."

Grondstoffenschaarste en vergrijzing
De modellen die het CPB en andere instituten zoals De Nederlandsche Bank gebruiken zijn hard toe aan vernieuwing, luidt het advies. En hij is niet de enige die het zegt. Volgens meerdere economen zijn de groeimodellen na een zwaar financiële crisis gemankeerd. Bijvoorbeeld omdat de grote schulden die daarna resteren, moeten worden afbetaald, wat nog lange tijd nazeurt.

Tegelijkertijd hebben we last grondstoffenschaarste die ons dwingt in de richting van een meer duurzame economie - een flinke kostenpost. Ook de vergrijzing gaat de komende tien jaar veel geld kosten en zorgt voor afname van de groei van de beroepsbevolking.

Tijd dus voor innovatie, stelt Stegeman. "Groei is alleen mogelijk is door beter te presteren dan de concurrenten."
  woensdag 12 december 2012 @ 12:30:22 #241
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120224996
quote:
Grieken kopen deel van schuld terug

` De Griekse overheid koopt voor 31,9
miljard euro aan schulden met korting
terug.Dat gebeurt met geld dat daarvoor
is vrijgemaakt in de laatste deal met
de eurolanden,de ECB en het IMF.

De Grieken leggen voor de schuld 11,3
miljard euro op tafel.Dat komt overeen
met de marktwaarde van de schuld,die
oorspronkelijk dus bijna drie keer zo
hoog was.Door de deal daalt de Griekse
schuld en nemen de geldschieters,zoals
banken en investeerders,hun verlies.

De terugkoop was een voorwaarde in de
onderhandelingen met Griekenland over
uitbetaling van toegezegde steun en het
verstrekken van nieuwe leningen.
Je blijft ook lachen met die Europese oplossingen. De genoemde "geldschieters" die hun verlies nemen zijn bijna allemaal Griekse financiële instellingen die door de Griekse overheid moeten worden overeind gehouden (en door diezelfde overheid zijn gedwongen om deze deal te doen). Grotendeels dus een vestzak-broekzak verhaal, maar op papier daalt zo wel de Griekse staatsschuld en lijkt het alsof er iets is verbeterd...
Mijn reisverslagen
pi_120225150
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 12:30 schreef SeLang het volgende:

[..]

Je blijft ook lachen met die Europese oplossingen. De genoemde "geldschieters" die hun verlies nemen zijn bijna allemaal Griekse financiële instellingen die door de Griekse overheid moeten worden overeind gehouden (en door diezelfde overheid zijn gedwongen om deze deal te doen). Grotendeels dus een vestzak-broekzak verhaal, maar op papier daalt zo wel de Griekse staatsschuld en lijkt het alsof er iets is verbeterd...
Behalve dan dat de Grieken deze schuld niet meer kunnen afwentelen.
pi_120225348
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 12:16 schreef HiZ het volgende:
'Dat hadden we ook moeten doen' is wel een mooie dooddoener he? Want wie had dat moeten besluiten? De landen zelf hadden het besluit ieder voor zich kunnen nemen, met het resultaat dat in al die landen de economie door het putje was gegaan a la IJsland, behalve dan dat er anders dan in IJsland geen geld was overgebleven na de liquidatie van alle banken. In dat spelletje hadden we nu in Europa geen slecht weer gehad maar hadden we in een financiële ijstijd gezeten.

De EU had domweg de bevoegdheid niet om een sweeping besluit te nemen op z'n Amerikaans om de zaak op te lossen.

Dus vertel eens wie is die 'wie' die al die verstandige besluiten had kunnen nemen zodat de crisis was opgelost zonder alles over de klif te gooien.
Als onze autoriteiten, zoals in een normaal kapitalistisch systeem, hadden gekozen om risicodragend kapitaal de prijs van deze crisis te betalen hadden we een forse crisis gehad. Die financiele ijstijd gaat echter niet op en is bangmakerij, overheden kunnen met hun middelen en wetgeving de 'collateral damage' beperken, waarbij betaalsystemen en spaargelden gegarandeerd kunnen worden. Op het moment dat je risicodragend vermogen de rekening laat betalen kost dat trouwens niet eens zoveel (of niets) voor de overheid, kijk maar eens hoeveel activa dan moet verdampen bij een bankbalans.

Ik zou het wel met je eens zijn geweest als de tijd die nu gekocht word leidde tot een duurzame oplossing. Daar lijkt echter geen sprake van, aangezien de onevenwichtigheden enkel groter worden. Dat is ook logisch omdat we geen liquiditeits maar een solvabiliteitscrisis hebben.

De pijn zal hoe dan ook genomen moeten worden, geld dat er niet is gaat immers niet betaald worden. Als die voortuitschuivende pijn zal worden genomen zal blijken dat het goedkoper en efficienter was om die pijn gelijk te nemen. Met het risico dat autoriteiten grotendeels/alle middelen verspeeld hebben en geen enkel (toereikend) vangnet geboden kan worden. Schijnbaar houd vrijwel niemand rekening met dit scenario, de tijd zal het zeggen...
pi_120225355
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 12:35 schreef HiZ het volgende:

[..]

Omdat de schuld nu gedragen wordt door de maatschappij en anders er commerciele instellingen failliet gegaan zouden zijn?
  woensdag 12 december 2012 @ 12:44:43 #245
323876 michaelmoore
pi_120225425
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 12:35 schreef HiZ het volgende:

[..]

op de landen die het niet terug krijgen en het deel dat de ECB heeft gekocht
  woensdag 12 december 2012 @ 13:02:03 #246
323876 michaelmoore
pi_120226043
tjonge, dat is een verrassing

Ik denk dat het IMF een beetje ziek van het Eurogebied wordt

quote:
wo 12 dec 2012, 12:08
IMF: onzeker of Portugal doelen haalt
LISSABON (AFN) -

Portugal kan door de slechte economische omstandigheden mogelijk niet aan de voorwaarden voor financiële steun voldoen.
Dat liet het hoofd van de IMF-missie in Portugal, Abebe Selassie, woensdag weten.

De IMF-econoom waarschuwde dat de aanhoudende bezuinigingen in Portugal zware druk zetten op de economie.
Daardoor is het onzeker of de doelen die als voorwaarde voor financiële steun zijn gesteld haalbaar zijn.

Europa en het IMF beloofden Portugal in 2011 voor 78 miljard euro aan noodkredieten.
In ruil daarvoor moeten omvangrijke bezuinigingen en belastingverhogingen worden doorgevoerd, zodat de overheidsfinanciën weer op orde komen.

Die maatregelen hebben afgelopen jaar mede gezorgd voor een forse economische krimp in het Zuid-Europese land.
pi_120226094
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 13:02 schreef michaelmoore het volgende:
tjonge, dat is een verrassing

[..]

Geen probleem, we verlagen de rente en plannen, naast Griekenland, ook Portugal in voor schuldverlichting in of na 2015.
pi_120227314
Ik kan nergens terugvinden wat het IMF nou precies heeft gezegd. Alleen maar stukjes en beetjes.

Als ik die eens wat bij elkaar raap dan lees ik dat de bezuinigingen op de overheidsuitgaven en de hervormingen in de particuliere sector het risico van een verdere daling van het BNP en toename van de werkloosheid met zich mee brengt. Dat er het risico bestaat dat het Portugese constitutionele hof maatregelen ongrondwettig verklaart, zoals al eerder is gebeurd. (bron) Dat het het IMF uiteindelijk níét om het begrotingstekort gaat maar om structurele economische hervormingen. Dat Portugal risico's loopt als het gaat om de export nu het in de rest van Europa ook slecht gaat (bron) en dat ze bij globale ontwikkelingen zoals de opkomst van China en het digitale tijdperk een beetje de boot hebben gemist. (bron) Dat het vasthouden aan het ideaal van een verzorgingsstaat à la Scandinavië ook betekent dat je moet weten hoe je die kunt betalen, namelijk alleen met een dynamische export-georiënteerde economie. Dat in Portugal de ambtenarensalarissen, de gezondheidszorg en de pensioenen de grote overheidsuitgaven vormen en dat je dus niet het begrotingstekort kan wegwerken met een paar makkelijke bezuinigingen op andere vlakken. (bron)

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 12-12-2012 13:44:30 ]
pi_120227533
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 12:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Omdat de schuld nu gedragen wordt door de maatschappij en anders er commerciele instellingen failliet gegaan zouden zijn?
Wat?

De private instellingen hebben al 70% van de nog te ontvangen schuld al moeten afschrijven toch? En deze kosten vallen weer op het (dan wel vooral op de Griekse) bordje van de private instellingen.

In de schuld aan publieke instellingen heeft er nog steeds geen kwijtschelden van schuld plaatsgevonden.
  woensdag 12 december 2012 @ 14:00:05 #250
323876 michaelmoore
pi_120228050
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 13:37 schreef Igen het volgende:
Ik kan nergens terugvinden wat het IMF nou precies heeft gezegd.
dit
quote:
Portugal kan door de slechte economische omstandigheden mogelijk niet aan de voorwaarden voor financiële steun voldoen.
Dat liet het hoofd van de IMF-missie in Portugal, Abebe Selassie, woensdag weten.

De IMF-econoom waarschuwde dat de aanhoudende bezuinigingen in Portugal zware druk zetten op de economie.
pi_120228110
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 14:00 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

dit

[..]

*zucht* Nee, dat is wat een RTL-journalist ervan maakt, niet wat Selassie zelf heeft gezegd. Er staat niet eens één citaat van hem in het stukje wat je daar post.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-12-2012 14:01:57 ]
  woensdag 12 december 2012 @ 14:19:37 #252
323876 michaelmoore
pi_120228648
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 14:01 schreef Igen het volgende:

[..]

*zucht* Nee, dat is wat een RTL-journalist ervan maakt, niet wat Selassie zelf heeft gezegd. Er staat niet eens één citaat van hem in het stukje wat je daar post.
betekent dit dat Portugal geen steungeld meer krijgt ??
quote:
Europa en het IMF beloofden Portugal in 2011 voor 78 miljard euro aan noodkredieten. In ruil daarvoor moeten omvangrijke bezuinigingen en belastingverhogingen worden doorgevoerd
pi_120228909
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 14:19 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

betekent dit dat Portugal geen steungeld meer krijgt ??

[..]

Zeg het maar, want je weet toch alles beter.
  woensdag 12 december 2012 @ 14:56:34 #254
323876 michaelmoore
pi_120229841
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 14:28 schreef Igen het volgende:

[..]

Zeg het maar, want je weet toch alles beter.
Daar heb jij dan weer gelijk in

Nou ik denk het niet he.??
Als je jezelf niet aan de regels houd, dan krijg je geen stuiver noodhulp meer , dan maar failliet
  woensdag 12 december 2012 @ 15:16:45 #255
323876 michaelmoore
pi_120230628
Maar Rutte is Pertinent tegen, zoals Jan Kees ook steeds zei, We krijgen alles terug met rente

Hij is fel tegen, maar ja zijn handen zijn gebonden he,
Zo zal t met Portugal ook wel gaan
http://www.telegraaf.nl/d(...)riekse_schuld__.html
quote:
wo 12 dec 2012, 14:18
Rutte blijft tegen afschrijven Griekse schuld
DEN HAAG (AFN) -

Premier Mark Rutte is tegen het kwijtschelden van Griekse schulden, maar expliciet uitsluiten dat dat op termijn toch gebeurt, deed hij woensdag niet in een Kamerdebat over de EU-top van donderdag en vrijdag.

De Tweede Kamer wilde van Rutte woensdag weten hoe hij denkt over de mogelijkheid dat eurolanden in 2014 besluiten om af te schrijven op Griekse schulden. Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën had daarover vorige week gezegd dat niets valt uit te sluiten maar dat kwijtschelden wel het aller-, allerlaatste middel is.

Ook Rutte zei dat het ,,helaas'' zo is dat niets kan worden uitgesloten, maar Nederland is en blijft tegen het instrument van kwijtschelden. Dat is ten eerste niet nodig volgens Rutte en bovendien haal je met er nu over praten alle druk weg bij de Griekse regering om te hervormen en te bezuinigen.

De eurolanden hebben onlangs afgesproken om in 2014 te bekijken of aanvullende maatregelen nodig zijn om Griekenland verder te helpen. Wat Rutte betreft wordt dan gekeken naar maatregelen die nu ook overeengekomen zijn, zoals het verlagen van de rente en het verlengen van de looptijd.
  woensdag 12 december 2012 @ 15:19:41 #256
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120230737
quote:
De eurolanden hebben onlangs afgesproken om in 2014 te bekijken of aanvullende maatregelen nodig zijn om Griekenland verder te helpen. Wat Rutte betreft wordt dan gekeken naar maatregelen die nu ook overeengekomen zijn, zoals het verlagen van de rente en het verlengen van de looptijd.
Verlagen van rente en verlengen van de looptijd is hetzelfde als afschrijven. Je wisselt dan in feite bestaande schuld in voor schuld met een lagere waarde.
Mijn reisverslagen
  woensdag 12 december 2012 @ 17:22:51 #257
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120235643
quote:
Fiscus verklikt Griekse jachten

` De Nederlandse Belastingdienst gaat
gegevens over Griekse jachten die onder
Nederlandse vlag varen,doorspelen aan
de Griekse overheid.Dat zei minister
Dijsselbloem in de Kamer.De eigenaren
ontduiken mogelijk Griekse belastingen.

Volgens Dijsselbloem gaat het om enkele
honderden schepen.De dienst heeft de
gegevens al eerder beschikbaar gesteld,
maar toen gebeurde er niets mee.

Volgens de minister zullen de gegevens
weer worden aangeboden.Dijsselbloem
zegt dat "we er nu voor kunnen zorgen
dat er iets mee gebeurt".Nederlandse
ambtenaren helpen de Griekse fiscus bij
het innen van belastingen.
Het onderstreepte zegt wellicht iets over wie de eigenaren zijn van die jachten _O-
Mijn reisverslagen
  woensdag 12 december 2012 @ 18:15:06 #258
38496 Perrin
pi_120237257
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 17:22 schreef SeLang het volgende:
Volgens de minister zullen de gegevens weer worden aangeboden.Dijsselbloem zegt dat "we er nu voor kunnen zorgen dat er iets mee gebeurt
Ahja, nu wel. Hij heeft de belofte dit keer zwart op wit? :|W
pi_120237394
quote:
18s.gif Op woensdag 12 december 2012 18:15 schreef Perrin het volgende:
Hij heeft de belofte dit keer zwart op wit? :|W
Dan nog, hoe wil hij ze er aan houden? Hij heeft geen enkele macht in Griekenland.
  woensdag 12 december 2012 @ 19:55:12 #260
323876 michaelmoore
pi_120240935
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 18:18 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Dan nog, hoe wil hij ze er aan houden? Hij heeft geen enkele macht in Griekenland.
hij mag wel oppassen die Dijsselbloem ze sluiten hem zo op daar
  woensdag 12 december 2012 @ 23:05:59 #261
323876 michaelmoore
pi_120251285
leuk programma dit
ik heb het al een paar keer gezien

http://www.tvgids.nl/prog(...)_randen_van_de_Euro/
vroeger gingen Spanjaarden bij Phillips werken en nu weer

Er is in Italië maar een instantie die de mensen helpt , de Maffia

[ Bericht 11% gewijzigd door michaelmoore op 12-12-2012 23:43:06 ]
  donderdag 13 december 2012 @ 00:10:20 #262
323876 michaelmoore
pi_120253795
pi_120261287
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 18:18 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Nee, maar er is in Griekenland zelf inmiddels volop aandacht voor dit soort belastingontduiking. Iets wat er twee jaar terug eigenlijk nog niet was. Venizelos heeft op dit moment problemen in zijn eigen partij omdat hij niks met die Lagarde lijst heeft gedaan.
pi_120262377
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 11:18 schreef HiZ het volgende:

[..]

Nee, maar er is in Griekenland zelf inmiddels volop aandacht voor dit soort belastingontduiking. Iets wat er twee jaar terug eigenlijk nog niet was. Venizelos heeft op dit moment problemen in zijn eigen partij omdat hij niks met die Lagarde lijst heeft gedaan.
Aandacht en dat er ook echt wat aan wordt gedaan is een 2e. Ik heb nog steeds het idee dat deze aandacht puur 'media' aandacht is, en dat alles onder de tafel nog steeds enorm corrupt is. Net zoals in andere landen rondom Griekenland, zoals Italie en Oost Europa.

Dat soort corruptie zal je daar nooit (!) volledig weg halen, het zit daar in zo veel lagen van de bevolking en de politiek. Dat is echt onbegonnen werk! Het is een van de redenen waarom ik er nooit zou willen wonen of evt. later wil opgroeien. Never! Ik kots op dat soort corruptie :r
pi_120284650
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 11:53 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Aandacht en dat er ook echt wat aan wordt gedaan is een 2e. Ik heb nog steeds het idee dat deze aandacht puur 'media' aandacht is, en dat alles onder de tafel nog steeds enorm corrupt is. Net zoals in andere landen rondom Griekenland, zoals Italie en Oost Europa.

Dat soort corruptie zal je daar nooit (!) volledig weg halen, het zit daar in zo veel lagen van de bevolking en de politiek. Dat is echt onbegonnen werk! Het is een van de redenen waarom ik er nooit zou willen wonen of evt. later wil opgroeien. Never! Ik kots op dat soort corruptie :r
Ik ga die corruptie niet verdedigen, maar ik ken de situatie in Turkije. Turkije was 15 jaar terug een door en door corrupt land. Vandaag de dag is er nog steeds corruptie, maar niemand vind het meer acceptabel dat ambtenaren smeergeld aannemen. Het is daardoor duidelijk afgenomen.
pi_120284750
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 21:42 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik ga die corruptie niet verdedigen, maar ik ken de situatie in Turkije. Turkije was 15 jaar terug een door en door corrupt land. Vandaag de dag is er nog steeds corruptie, maar niemand vind het meer acceptabel dat ambtenaren smeergeld aannemen. Het is daardoor duidelijk afgenomen.
Maar volgens mij wordt er nog wel steeds smeergeld aangenomen, misschien wat minder. Maar ik heb het idee dat het daar nog wel steeds gaande is. Misschien inderdaad minder :)
  vrijdag 14 december 2012 @ 00:34:28 #267
323876 michaelmoore
pi_120291805
De economische divergentie gaat gewoon door, de PIGS aan de bedelstaf en de Duitsers hebben een goeikope munt
pi_120297643
Grieks CPI nog maar 0,4%. Er moeten meer belastingverhogingen komen, anders gaan we deflatie zien.
  vrijdag 14 december 2012 @ 11:35:32 #269
323876 michaelmoore
pi_120298300
De hele Eurozone is net een zwart gat waar landen in verdwijnen, en alleen schulden overblijven
http://www.telegraaf.nl/d(...)t_0_2_procent__.html

quote:
vr 14 dec 2012, 11:24
Werkgelegenheid eurozone krimpt 0,2 procent
LUXEMBURG (AFN) - De werkgelegenheid in de eurozone is in het derde kwartaal met 0,2 procent afgenomen in vergelijking met het kwartaal daarvoor. Dat maakte het Europese statistiekbureau Eurostat vrijdag bekend.

In vrijwel alle sectoren in de eurozone was sprake van een krimp van de werkgelegenheid, aldus Eurostat. In de bouwsector was de daling met een min 1,5 procent het sterkst.
pi_120299131
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 11:11 schreef piepeloi55 het volgende:
Grieks CPI nog maar 0,4%. Er moeten meer belastingverhogingen komen, anders gaan we deflatie zien.
Er zou in Griekenland helemaal geen inflatie mogen zijn. Het feit dat er bij een enorme krimp van de economie toch inflatie is, is alleen maar een teken dat de Griekse economie nog altijd niet normaal functioneert.
pi_120299487
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 12:04 schreef HiZ het volgende:
Er zou in Griekenland helemaal geen inflatie mogen zijn. Het feit dat er bij een enorme krimp van de economie toch inflatie is, is alleen maar een teken dat de Griekse economie nog altijd niet normaal functioneert.
Dat klopt deels, belastingverhogingen hebben een forse opwaartse druk op het CPI gehad. Dat loopt de komende tijd eruit. Met de huidige loonontwikkeling en overcapaciteit kan het ook bijna niet anders dan dat er deflatie optreed.
  vrijdag 14 december 2012 @ 12:27:16 #272
323876 michaelmoore
pi_120299852
Hoeveel nullen is dat eigenlijk ??

http://www.telegraaf.nl/d(...)_de_2_biljoen__.html

quote:
vr 14 dec 2012, 12:16
Italiaanse staatsschuld boven de 2 biljoen
MILAAN (AFN) - De staatsschuld van Italië is in oktober voor het eerst tot boven de grens van 2 biljoen euro gestegen.
Dat liet de Italiaanse centrale bank vrijdag weten.

De schuld stond in oktober op 2015 miljard euro, tegen 1995 miljard euro in september. Het land kampt na Griekenland met de hoogste staatsschuld van de eurozone. De Italiaanse schuld komt dit jaar naar verwachting uit op circa 126 procent van het bruto binnenlands product.
  vrijdag 14 december 2012 @ 13:06:47 #273
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120300857
2 biljoen euro schuld en een primary surplus.... dan moeten de handjes wel jeuken om te defaulten op die schuld.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 14 december 2012 @ 13:09:22 #274
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120300932
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 12:04 schreef HiZ het volgende:

[..]

Zoals gezegd komt die CPI inflatie vooral door belastingen (BTW en accijnsverhogingen). In de hele EU heeft dat de CPI trouwens flink opgedreven.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 14 december 2012 @ 13:18:39 #275
323876 michaelmoore
pi_120301197
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 13:06 schreef SeLang het volgende:
2 biljoen euro schuld en een primary surplus.... dan moeten de handjes wel jeuken om te defaulten op die schuld.
staatsschuld van 2000 miljard Euro ??????

Nou dat zal Berlusconi leuk vinden
pi_120302049
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 13:06 schreef SeLang het volgende:
Voor Portugal schijnt dat sinds kort ook te gelden: excl. rentebetalingen een handelsoverschot en begrotingsoverschot. Dan nog blijven twee vragen staan:

- Hoe opportunistisch is men? In Portugal wil men bijv. heel graag tenminste en façade van serieus, verstandig en correct handelen ophouden, in Italië met Berlusconi heeft dat waarschijnlijk minder prioriteit..

- Wie is de tegenpartij van de staatsschuld? Als je - ik noem maar wat - door te defaulten de pensioenen in eigen land ernstig aantast dan is dat ook een reden om het toch maar liever niet te doen.
  vrijdag 14 december 2012 @ 14:12:56 #277
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120302857
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 13:46 schreef Igen het volgende:

- Wie is de tegenpartij van de staatsschuld? Als je - ik noem maar wat - door te defaulten de pensioenen in eigen land ernstig aantast dan is dat ook een reden om het toch maar liever niet te doen.
In Italië is voor zover ik weet inderdaad veel schuld in handen van de eigen pensioenfondsen. Evengoed heeft MoVimento 5 Stelle (die uit de euro wil en defaulten) consistent 15-20% van de stemmen in de peilingen.

Ik denk dat pensioenfondsen ook ver van je bed zijn. Hoor je in Nederland iemand protesteren tegen de kunstmatig lage rente die ook bij ons systematisch de pensioenfondsen aan het slopen is?
Mijn reisverslagen
  vrijdag 14 december 2012 @ 15:29:08 #278
323876 michaelmoore
pi_120305704
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 13:09 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zoals gezegd komt die CPI inflatie vooral door belastingen (BTW en accijnsverhogingen). In de hele EU heeft dat de CPI trouwens flink opgedreven.
ze zouden willen dat we inflatie krijgen, dat gaat niet lukken, op geen enkele manier, tenzij we gaan geld strooien ala bernanke

De beste manier om inflatie te krijgen is de woningprijzen op te jagen door iedere idioot een 5 jarige 100% subprime hypotheek te geven
  zaterdag 15 december 2012 @ 19:56:02 #279
323876 michaelmoore
pi_120349069
De hele Eurozone zit in dezelfde gevangenis
Wanneer komt de bevrijding ???
http://www.telegraaf.nl/d(...)opese_crisis___.html

Het is voor de Polen te hopen dat er niet ook instinken

quote:
za 15 dec 2012, 15:52
'Tekenen van verspreiding Europese crisis'
FRANKFURT -

De economische neergang in veel Europese landen lijkt zich te verspreiden over Europa. „Er zijn aanwijzingen dat de economie niet alleen verzwakt in zuidelijke landen met schulden, maar ook in de rest van de eurozone”, aldus Erkki Liikanen, chef van de Finse centrale bank en lid van de Algemene Raad van de Europese Centrale Bank.

Hij zei dat tegenover de Duitse krant Die Welt. Volgens hem kan niemand zich meer aan de problemen onttrekken, ook niet de Duitse en Finse economie die steunen op de export naar andere landen. „De ontwikkeling van de Europese conjunctuur baart ons zorgen”.

Voor de oplossing wijst hij op de eigen verantwoordelijkheid van de Europese landen. Volgens hem kan niemand, behalve de landen zelf, zorgen voor hervormingen en bezuinigingen. „Als iemand zegt: meer Europa is de oplossing; dan zeg ik: we hebben eerst meer nationale verantwoordelijkheid nodig en daarna pas meer Europa”, aldus Liikanen.
pi_120359648
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 14:12 schreef SeLang het volgende:

[..]

In Italië is voor zover ik weet inderdaad veel schuld in handen van de eigen pensioenfondsen. Evengoed heeft MoVimento 5 Stelle (die uit de euro wil en defaulten) consistent 15-20% van de stemmen in de peilingen.

Ik denk dat pensioenfondsen ook ver van je bed zijn. Hoor je in Nederland iemand protesteren tegen de kunstmatig lage rente die ook bij ons systematisch de pensioenfondsen aan het slopen is?
Eh, ja, daar hoor je in Nederland ook protesten over.
  zondag 16 december 2012 @ 13:08:04 #281
323876 michaelmoore
pi_120369813
quote:
15s.gif Op zondag 16 december 2012 13:04 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Wat een engerd die van het CDA. "De euro ten koste van alles laten slagen!!!!111"
die van der Camp, is echt iemand die stemt wat hem door de eurofielen opgedragen wordt, doorbaggeren en de kiezer ontwijken
  zondag 16 december 2012 @ 13:38:30 #282
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120370678
Misschien moeten we eens een referendum houden over Europa.
Ow wacht....
Mijn reisverslagen
pi_120371130
quote:
9s.gif Op zondag 16 december 2012 13:38 schreef SeLang het volgende:
Misschien moeten we eens een referendum houden over Europa.
Ow wacht....
En welke vraag wil je de kiezer precies voorleggen?
  zondag 16 december 2012 @ 13:55:15 #284
323876 michaelmoore
pi_120371240
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2012 13:51 schreef Breekfast het volgende:

[..]

En welke vraag wil je de kiezer precies voorleggen?
Of we belastingheffing door Brussel moeten laten doen, dus een fiscale unie of definitief apart blijven en terug naar een EEG

Ook zou men kunnen vragen, of we de EU moeten opsplitsen in een Noord en Zuidelijk deel

Dus Duitsland, Nederland, Polen , Denemarken in een gezamenlijke regering dus echt samengaan

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 16-12-2012 14:24:31 ]
pi_120374110
quote:
0s.gif Op zondag 16 december 2012 00:26 schreef HiZ het volgende:

[..]

Eh, ja, daar hoor je in Nederland ook protesten over.
Veel meer dan een professor die af en toe wat schrijft in de krant is het niet hoor.
pi_120375016
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 15:29 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ze zouden willen dat we inflatie krijgen, dat gaat niet lukken, op geen enkele manier, tenzij we gaan geld strooien ala bernanke

De beste manier om inflatie te krijgen is de woningprijzen op te jagen door iedere idioot een 5 jarige 100% subprime hypotheek te geven
Ik denk overigens wel dat de oplossing ergens in dit veld ligt.

Om hier echt vanaf te komen, moet je gewoon een genadeklap geven. Als ik kapitaal krachtig was geweest zoals een Soros had ik gewoon geprobeerd een land te laten defaulten, laat het systeem maar klappen.

Het is nu nathouden met een washandje. Je blijft maar bezig maar constructief is er niks aan het veranderen.
pi_120405536
quote:
'Italië kan crisis aan zonder hulp ECB'

MILAAN - Italië kan de huidige spanning op de financiële markten het hoofd bieden zonder hulp van de Europese Centrale Bank (ECB).

Foto: AFP

Dat zegt bestuurder Ignazio Visco van de Italiaanse centrale bank in een zondag gepubliceerd vraaggesprek met dagblad La Stampa.........
Dat hebben we al vaker gehoord en een paar maanden later hingen die landen opeens aan de bedelstaf. :D
  maandag 17 december 2012 @ 09:24:44 #288
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120406167
quote:
Hek langs Grieks-Turkse grens klaar

Om de toestroom van illegalen naar de
de EU in te dammen,heeft Griekenland
een hek gebouwd langs de grens met
Turkije.Het hek met prikkeldraad is
10,4 kilometer lang en 4 meter hoog.

Begin dit jaar werd een begin gemaakt
met de bouw en het hek is nu klaar,zei
de aannemer.Volgens hem kan niemand
zonder speciale uitrusting over het hek
klimmen.

De grens tussen Griekenland en Turkije
wordt vrijwel helemaal gemarkeerd door
de Maritsa-rivier.Het hek staat op een
deel waar de grens over land loopt.De
Griekse regering had 5 miljoen euro
uitgetrokken voor de bouw.
Je zou denken dat de vluchtelingestroom de andere kant op loopt. Zo slecht gaat het kennelijk niet in Griekenland. Ze kunnen de salarrisen dus nog wel wat extra verlagen.
Mijn reisverslagen
pi_120407272
quote:
6s.gif Op maandag 17 december 2012 09:24 schreef SeLang het volgende:

[..]

Je zou denken dat de vluchtelingestroom de andere kant op loopt. Zo slecht gaat het kennelijk niet in Griekenland. Ze kunnen de salarrisen dus nog wel wat extra verlagen.
Grieken komen hier vooral geld uitgeven.
pi_120494068
quote:
1s.gif Op maandag 17 december 2012 10:16 schreef HiZ het volgende:

[..]

Grieken komen hier vooral geld uitgeven.
Ja en ze zetten de spaarcenten op Zwiterse banken. :').

Ik blijf het in die zin wel een mooie ontwikkeling vinden. Wil er zeker nog een keer heen binnen een aantal maand om de 'crisis' zelf te aanschouwen.
pi_120496563
quote:
S.&P. Ratchets Up Greece’s Credit Rating to B – With Stable Outlook

ATHENS (AP) — The Standard & Poor’s ratings agency upgraded Greece’s credit grade by six notches on Tuesday, lifting the country out of default but leaving its devalued bonds in junk status.
Enlarge This Image
Kostas Tsironis/Associated Press

Protesters in Athens on Monday. S.&P. lauded the government’s efforts on fiscal adjustment.

The agency said the upgrade to B-, the highest grade it has given Greece since June 2011, reflected its view that the other 16 European Union countries using the euro are determined to keep Greece in the currency union.

It also gave Greece a stable outlook, meaning it is less likely to change its rating again soon.

“The stable outlook balances our view of euro zone member states’ determination to support Greece’s euro zone membership and the Greek government’s commitment to a fiscal and structural adjustment against the economic and political challenges of doing so,” the agency said in a statement.
http://www.nytimes.com/20(...)ve-default.html?_r=0

Niks inhoudelijks veranderd in de afgelopen 2 jaar, maar toch een hogere rating... Vraag me af of dit zich ook reflecteert in de daadwerkelijk te betalen rente op de financiële markt.

Verder kan het zich misschien ook wel negatief ontwikkelen als Griekenland daadwerkelijk weer de markt op kan en relatief goedkoop kan lenen zonder eisen van de Trojka.
  woensdag 19 december 2012 @ 13:31:09 #292
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120505160
quote:
ECB Again Accepting Greek Bonds As Eligible Collateral

19 December 2012 - ECB announces change in eligibility of debt instruments issued or guaranteed by the Greek government

Marketable debt instruments issued or fully guaranteed by the Hellenic Republic and fulfilling all other eligibility criteria shall again constitute eligible collateral for the purposes of Eurosystem credit operations, subject to special haircuts. This is the consequence of the decision of the Governing Council of the European Central Bank (ECB) to suspend the application of the minimum credit rating threshold in the collateral eligibility requirements for the purposes of the Eurosystem’s credit operations in the case of marketable debt instruments issued or guaranteed by the Greek government. This suspension will be maintained until further notice.

http://www.ecb.int/press/pr/date/2012/html/pr121219.en.html
We moeten nu echt zo snel mogelijk uit de euro stappen want dit gaat helemaal nergens meer over.
Mijn reisverslagen
pi_120507426
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 08:42 schreef MassApeal het volgende:

[..]

http://www.nytimes.com/20(...)ve-default.html?_r=0

Niks inhoudelijks veranderd in de afgelopen 2 jaar, maar toch een hogere rating... Vraag me af of dit zich ook reflecteert in de daadwerkelijk te betalen rente op de financiële markt.

Verder kan het zich misschien ook wel negatief ontwikkelen als Griekenland daadwerkelijk weer de markt op kan en relatief goedkoop kan lenen zonder eisen van de Trojka.
Er is wel wat verandert, de rente is omlaag gegaan de laatste 2 jaar, dus die rating geeft dat dan weer.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_120510566
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 14:32 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Er is wel wat verandert, de rente is omlaag gegaan de laatste 2 jaar, dus die rating geeft dat dan weer.
Maar dan is zo'n stap nog steeds wel erg snel. Of niet?
pi_120554147
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 15:43 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Maar dan is zo'n stap nog steeds wel erg snel. Of niet?
De rente is gehalveerd en het wordt steeds meer duidelijk dat europa griekenland niet laat vallen, dus op zich niet heel gek hoor. Maar ik neem aan dat als er in 2014 (weer) afgeschreven wordt op Griekenland dat de rating dan weer verlaagd wordt naar selective default.

Je moet ook niet zoveel waarde aan ratings hechten, verscheidene banken kregen een maand tot zelf enkele dagen voordat ze omvielen een AAA rating in 2008.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  vrijdag 21 december 2012 @ 09:06:10 #296
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120587340
Als je niks te doen hebt dit weekend, deze BBC documentaire over de Spaanse crash is van harte aanbevolen:

Mijn reisverslagen
  zondag 23 december 2012 @ 13:37:15 #297
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120667695
quote:
"Frankrijk en Spanje krijgen meer tijd"

De Europese Commissie zal voorstellen om Frankrijk en Spanje meer tijd te geven om hun begrotingstekorten terug te dringen tot onder de 3 procent van het bruto binnenlands product. Dat schrijft de Spaanse krant El Pais zaterdag op basis van bronnen in Madrid en Brussel.

Volgens de bronnen krijgt Frankrijk 1 jaar extra de tijd, dus tot 2014, en Spanje nog 1 of 2 jaar langer. Parijs liet zaterdag weten het begrotingsdoel voor 2013 te handhaven, ongeacht eventueel respijt vanuit Brussel. Het Internationaal Monetair Fonds stelde zaterdag dat Frankrijk het tekort volgend jaar niet onder 3 procent krijgt en dat het zal blijven steken op 3,5 procent.
En zo is Frankrijk stiekem ook toegevoegd tot de categorie "probleemlanden"
Mijn reisverslagen
pi_120668483
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2012 13:37 schreef SeLang het volgende:

[..]

En zo is Frankrijk stiekem ook toegevoegd tot de categorie "probleemlanden"
Sterker nog. Frankrijk is het probleemland. Dat een meerderheid van de fransen het goedkeurt rijke, ondernemende mensen zwart te maken en het land uit te treiteren o.a. middels belastingen toont dat aan. Ik heb het idee dat Frankrijk bezig is met het eindspel, zoveel mogelijk binnenhalen voordat de euro uiteenspat. Vooral het herkapitaliseren van hun banken met noordeuropees belastinggeld zie ik als zodanig.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_120678524
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2012 13:56 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Sterker nog. Frankrijk is het probleemland. Dat een meerderheid van de fransen het goedkeurt rijke, ondernemende mensen zwart te maken en het land uit te treiteren o.a. middels belastingen toont dat aan. Ik heb het idee dat Frankrijk bezig is met het eindspel, zoveel mogelijk binnenhalen voordat de euro uiteenspat. Vooral het herkapitaliseren van hun banken met noordeuropees belastinggeld zie ik als zodanig.
Dan zou Frankrijk daar al wel 'heel' erg snel mee bezig zijn vind je ook niet? Dat vind ik in die zin toch wel een beetje op de tijd vooruit lopen. Ik verwacht niet dat binnen 12 maand alles volledig op z'n kop zal staan.

Immers, als Frankrijk nu al bezig is met het eindspel, waarom dan Duitsland bijvoorbeeld niet? Ik schat die toch hoger in dan France.
pi_120684573
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2012 17:54 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Dan zou Frankrijk daar al wel 'heel' erg snel mee bezig zijn vind je ook niet? Dat vind ik in die zin toch wel een beetje op de tijd vooruit lopen. Ik verwacht niet dat binnen 12 maand alles volledig op z'n kop zal staan.

Immers, als Frankrijk nu al bezig is met het eindspel, waarom dan Duitsland bijvoorbeeld niet? Ik schat die toch hoger in dan France.
Ik volg dan ook met interesse hoe Duitsland zich hier in laat luizen. Zo hoog schat ik de duitsers niet in. Het was immers Schroder die het verdrag van Maastricht opblies aangemoedigd door de fransen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 23-12-2012 20:14:12 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')