abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_120004784
Hmm. Als je nog wat verder terugkijkt dan was ik misschien toch iets te vroeg met m'n oordeel over Letland:

Bron: Eurostat, eigen berekening

In Letland hebben ze blijkbaar gewoon een grote bubbel gehad (zoals in Selang's artikel en in mijn filmpje ook wordt genoemd), en in Polen en Slowakije niet.
  donderdag 6 december 2012 @ 19:32:36 #152
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_120007818
Hear hear

http://www.telegraaf.nl/d(...)egroting_2013__.html

quote:
do 06 dec 2012, 19:04 | 0 reacties
Nederland stemt tegen EU-begroting 2013
BRUSSEL (AFN) -

Nederland heeft donderdag tegen de Europese begroting voor 2013 gestemd, samen met Oostenrijk, Zweden en Groot-Brittannië.
Zij vinden dat in deze tijden van bezuinigingen de Europese begroting niet te veel mag stijgen.

Brussel zegt 137,8 miljard euro nodig te hebben om aan alle verplichtingen te voldoen, een verhoging met zo'n 6,8 procent van de 129 miljard euro die voor dit jaar is voorzien.

Ook de aanvullende begroting 2012, waarmee een gat van zo'n 6 miljard euro moet worden gedicht, kreeg van Nederland geen goedkeuring.
Ook de Denen, Zweden en Britten stemden tegen.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_120007866
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 18:26 schreef Igen het volgende:
Hmm. Als je nog wat verder terugkijkt dan was ik misschien toch iets te vroeg met m'n oordeel over Letland:
[ afbeelding ]

In Letland hebben ze blijkbaar gewoon een grote bubbel gehad (zoals in Selang's artikel en in mijn filmpje ook wordt genoemd), en in Polen en Slowakije niet.
Griekenland is ook een bubble geweest. Als je kijkt hoe autoriteiten met de klappende bubble zijn omgegaan zie je duidelijk dat in Letland de pijn direct is genomen. Een diepe maar korte crisis waarna de economie weer groeit. Idem voor Ijsland, Estland en andere landen waar de pijn van een uiteenspattende bubble meteen is genomen.

Als je dat vergelijkt met typische bailout-landen als Griekenland, Japan e.d., een jarenlange depressie die pijnlijker aanvoelt door zijn duur waardoor de bevolking vrijwel alle toekomstperspectief verliest.

Ik zou wel weten in welke landen ik de depressie, die er zowiezo komt om de onevenwichtigheden weg te werken, het liefst zou uitzitten.
  donderdag 6 december 2012 @ 19:39:58 #154
323876 michaelmoore
pi_120008203
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 19:33 schreef piepeloi55 het volgende:

Ik zou wel weten in welke landen ik de depressie, die er sowieso komt om de onevenwichtigheden weg te werken, het liefst zou uitzitten.
ik in Polen

Niet in Nederland, hier vertikken ze het om weer de bouw aan het werk te zetten , iedereen zit te kijken of de corporatiehokken meer waard worden, want zo werden we vroeger rijk

Steeds meer lenen, en steeds meer HRA subsidie
En dat willen we terug, dus gaan we niet bouwen , dan maar extra WW uitkeringen, als een verwend jochie

[ Bericht 6% gewijzigd door michaelmoore op 06-12-2012 20:07:31 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 6 december 2012 @ 21:45:30 #155
323876 michaelmoore
pi_120015228
Mooi he, dat die EU jongens altijd zo veel vertrouwen hebben in de toekomst, doet me denken aan het communistisch blok met hun blinde propaganda

Ja het gaat nu klote, maar volgend jaar, nou *O* *O*
http://www.telegraaf.nl/d(...)groei_in_2013__.html

quote:
do 06 dec 2012, 15:04
ECB somber over economische groei in 2013
FRANKFURT (AFN) -

De Europese economie blijft de komende tijd zwak en zal pas in de loop van 2013 langzaam herstellen. Dat voorspelde de Europese Centrale Bank (ECB) donderdag.

De ECB verwacht dat de euro-economieën volgend jaar in het slechtste geval met 0,9 procent krimpen. In het beste scenario ontstaat een groei van 0,3 procent. Eerder werd een bandbreedte van min 0,4 tot plus 1,4 procent gehanteerd. Voor 2014 wordt een groei tussen 0,2 en 2,2 procent voorspeld.
  donderdag 6 december 2012 @ 22:17:20 #156
379488 SuperImposed
The surface of the sun
pi_120016908
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 17:10 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het kan geen kwaad om eens te kijken naar de resultaten in landen die direct de pijn nemen en een interne devaluatie hebben uitgevoerd. Opvallend is dat de politici die deze extreme austerity hebben doorgevoerd gewoon zijn herkozen. Het volk is misschien toch minder achterlijk dan vaak wordt gedacht.
In Nederland heeft het denk ik meer met belangen te maken. Politici X wil niet bij departement Y bezuinigen omdat een deel van de partij aanhang dat niet accepteert. Die verwachten daar namelijk baantjes te hebben of te kunnen krijgen in de toekomst.

Leuk artikel over austerity op Mises
The Myth of Austerity
  donderdag 6 december 2012 @ 22:58:04 #157
323876 michaelmoore
pi_120018939
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 17:10 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het kan geen kwaad om eens te kijken naar de resultaten in landen die direct de pijn nemen en een interne devaluatie hebben uitgevoerd.
Nooit zo iets doms gehoord als de benaming Interne devaluatie

Dit is gewoon de burger armoede opdringen , hij kan niet allen geen import goederen, meer kopen maar ook geen eigen producten
De eigen producten worden niet goedkoper voor het buitenland
Dat zag je ook in de docu over Portugal
Armoede die onvoorstelbaar is

Echte devaluatie, kent geen enkele armoede, sterker nog, import wordt duurder, maar eigen producten zijn beter betaalbaar voor het buitenland, dus de interne markt bloeit op
pi_120020276
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 22:58 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Nooit zo iets doms gehoord als de benaming Interne devaluatie

Dit is gewoon de burger armoede opdringen , hij kan niet allen geen import goederen, meer kopen maar ook geen eigen producten
De eigen producten worden niet goedkoper voor het buitenland
Dat zag je ook in de docu over Portugal
Armoede die onvoorstelbaar is

Echte devaluatie, kent geen enkele armoede, sterker nog, import wordt duurder, maar eigen producten zijn beter betaalbaar voor het buitenland, dus de interne markt bloeit op
Ah, vandaar dat Zimbabwe (met name in 2008) een mega-concurrerend land is waar armoede niet voorkomt. *O*

quote:
Especially where a country deliberately prints money (often a cause of hyperinflation) to cover a persistent budget deficit without borrowing, this may be considered a devaluation.
  donderdag 6 december 2012 @ 23:31:25 #159
323876 michaelmoore
pi_120020483
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:26 schreef Igen het volgende:

[..]

Ah, vandaar dat Zimbabwe (met name in 2008) een mega-concurrerend land is waar armoede niet voorkomt. *O*

[..]

De Sahara ook niet

Er moeten ook werkvolk zijn en ook technische kennis en wat grondstoffen is ook wel fijn

In Portugal en Spanje trekt het jonge opgeleide werkvolk NU weg
pi_120020749
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:31 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

De Sahara ook niet

Er moeten ook werkvolk zijn en ook technische kennis en wat grondstoffen is ook wel fijn
Zimbabwe gold traditioneel als de graanschuur van Afrika (en uit andere topics weet ik dat jij de graanteelt héééééél belangrijk vindt), dus met die factoren zit het wel goed. En ze hebben dus ook nog eens een forse devaluatie gehad. Jouw theorie volgend móét Zimbabwe nu dus wel een mega-concurrerend land zijn waar de mensen niet weten wat armoede is. *O*

Ow wacht...

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 06-12-2012 23:38:49 ]
  donderdag 6 december 2012 @ 23:44:37 #161
323876 michaelmoore
pi_120021009
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:38 schreef Igen het volgende:

[..]

Zimbabwe gold traditioneel als de graanschuur van Afrika (en uit andere topics weet ik dat jij de graanteelt héééééél belangrijk vindt), dus met die factoren zit het wel goed. En ze hebben dus ook nog eens een forse devaluatie gehad. Jouw theorie volgend móét Zimbabwe nu dus wel een mega-concurrerend land zijn waar de mensen niet weten wat armoede is. *O*

Ow wacht...
De boeren zijn vermoord of weggejaagd he
http://www.oneworld.nl/le(...)en-welkom-buurlanden
Het land is niets meer waard en begint nu te lijken op de EHS tragedie

quote:
Nigeria is een van de naburige Afrikaanse landen die de ervaren boeren dankbaar opnemen. Ook in Mozambique, Zambia, Tanzania en Rwanda zijn Zimbabwaanse boeren neergestreken. In Zambia zou met hun komst de productie van maïs en tabak zijn verdubbeld.

Chaos en corruptie

In Zimbabwe is de productie van maïs en tabak daarentegen ingestort. Met de herverdeling van land zouden juist kleine zwarte boeren geholpen moeten zijn, maar daarvan is weinig terecht gekomen. Mugabes plannen leidden vooral tot enorme chaos en ongebreidelde corruptie. Vele eens zeer productieve bedrijven liggen vrijwel stil.

Eens een voedselexporteur is Zimbabwe nu aangewezen op voedselhulp voor de helft van haar bevolking van 12,5 miljoen mensen
.
pi_120021254
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:44 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

De boeren zijn vermoord of weggejaagd he
http://www.oneworld.nl/le(...)en-welkom-buurlanden
Het land is niets meer waard en begint nu te lijken op de EHS tragedie

[..]

Aha. Dus je wil zeggen dat devaluatie toch niet het wondermiddel is wat je zonet nog beweerde. Ik ben blij met dat voortschrijdende inzicht. :)
  vrijdag 7 december 2012 @ 00:44:39 #163
323876 michaelmoore
pi_120022772
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 23:50 schreef Igen het volgende:

[..]

Aha. Dus je wil zeggen dat devaluatie toch niet het wondermiddel is wat je zonet nog beweerde. Ik ben blij met dat voortschrijdende inzicht. :)
Devaluatie of Revaluatie is geen goed woord, depreciatie en appreciatie door valutamarkten is beter

Mits er een redelijk functionerende economie is zoals in de USA , is depreciatie van de valuta een middel om een economie heel snel meer concurrerend te maken, anders is het meestal gewoon geld printen.

Het punt is dat er in Europa teveel economieën zijn die in alles verschillen van elkaar, ik geloof ook niet dat de muntunie ooit een land zal worden

Zoals die schrijver ook zei, het gevaar van de euro is niet dat ze instort, maar dat ze blijft voortbestaan

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 07-12-2012 01:07:08 ]
  vrijdag 7 december 2012 @ 09:08:41 #164
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120026357
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 17:34 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Stel je zou zoiets doen in de VK of iets dergelijks. Je krijgt dan echt enorme opstanden :{ Als ik alleen al terugdenk aan die rellen in Londen een paar jaar geleden. Ik denk dat dat soort landen de stap van alles naar niets, niet (zo snel) zullen accepteren. En misschien is het daar nu ook al wel een beetje te laat voor?
Het is nu inderdaad al veel te laat want iedereen is moe van al het crisisgezeik. Maar als je direct in 2008 en 2009 rigoreus had ingegrepen dan had je daarvoor wel draagvlak gehad. Iedereen ziet het dan als een noodsituatie en ingrepen worden makkelijk geaccepteerd als onvermijdelijk. Daarom is het verstandig om ingrepen zo veel mogelijk te "frontloaden" zoals ze in Letland hebben gedaan.

Een tijd geleden heb ik ergens een artikel gelezen over de acceptatie door de bevolking van pijnlijke ingrepen. Daaruit bleek dat het niet zozeer de diepte is van de ingrepen die onvrede veroorzaakt maar meer de tijd die de hele situatie duurt: je kunt als machthebber beter snel en diep ingrijpen dan ondiep en uitgespreid over de tijd. Echter, er wordt meestal gedacht dat het omgekeerd is, vandaar het trage handelen in de meeste democratieën.

De crisis duurt nu al 5 jaar en iedereen is er chagrijnig over terwijl de echte ingrepen in het grootste deel van de wereld (incl NL) nog moeten gebeuren. De UK is ook een mooi voorbeeld. Iedereen is helemaal crisis moe, maar tot nu toe is er eigenlijk vooral gepraat over de crisis en is er weinig concreet gebeurd.

Ikzelf zie deze hele crisis eigenlijk nog meer als een leiderschapscrisis dan een economische crisis. Een triest dieptepunt is Obama, die een enorm mandaat had toen hij de eerste keer werd gekozen en vervolgens alleen maar met z'n herverkiezing is bezig geweest. In de VS weigert men nog steeds te praten over serieuze ingrepen! In de UK zit men in elk geval al in de "praat" fase, al brokkelt het draagvlak af omdat het allemaal te lang duurt. Alleen in Europa (en dan met name in de PIIGS landen) is er daadwerkelijk iets gedaan, maar ook alleen maar omdat de financiële markten dat afdwongen en er echt geen andere keuze meer was. En ironisch genoeg krijgt Europa veel kritiek van de rest van de wereld dat ze daarmee de wereldeconomie schade toebrengen...

De huidige crisis legt de beperkingen van de democratie bloot: de onkunde van democratische systemen om lange termijn beleid te voeren. Ik ben daarom niet alleen benieuwd naar het economische plaatje over 10-20 jaar maar ook hoe de democratie hier uit gaat komen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_120026812
Duitse centrale bank flink somberder over Duitse groei

De Bundesbank heeft zijn groeiverwachting voor de Duitse economie voor dit en volgend jaar verlaagd. De centrale bank voorziet dat de eurocrisis een zwaardere tol zal eisen dan tot dusver werd aangenomen, zo werd vrijdag bekendgemaakt.

De Bundesbank gaat nu uit van een groei van de grootste economie van de eurozone met 0,7 procent dit jaar en 0,4 procent volgend jaar. Eerder ging de bank uit van respectievelijk 1 en 1,6 procent groei van het bruto binnenlands product (bbp).

Voor het lopende vierde kwartaal van 2012 en het eerste kwartaal van 2013 sluit de Bundesbank een afname van de economische activiteit niet uit. Dat zou betekenen dat Duitsland volgens de gangbare definitie in een recessie belandt.

Langdurig zal de groeivertraging volgens de Bundesbank niet zijn. Voor 2014 wordt weer een groei van 1,9 procent voorspeld.

Niemand wil het licht aan het eind van de tunnel uitdoen. Volgend jaar wordt het beter, ohnee volgend jaar, ownee volgend jaar....
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
pi_120027120
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 09:28 schreef dramatiek het volgende:
Niemand wil het licht aan het eind van de tunnel uitdoen. Volgend jaar wordt het beter, ohnee volgend jaar, ownee volgend jaar....
Slecht nieuws moet je altijd brengen met een maar, anders raken een paar tradertjes in paniek. De beleggers onder ons zagen dit natuurlijk allang aankomen.
  vrijdag 7 december 2012 @ 10:05:48 #167
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_120027762
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 09:41 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Slecht nieuws moet je altijd brengen met een maar, anders raken een paar tradertjes in paniek. De beleggers onder ons zagen dit natuurlijk allang aankomen.
ik zie het helemaal niet beter worden, tenzij de EU uit elkaar gaat
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
pi_120029528
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 09:08 schreef SeLang het volgende:

[..]

...

Een tijd geleden heb ik ergens een artikel gelezen over de acceptatie door de bevolking van pijnlijke ingrepen. Daaruit bleek dat het niet zozeer de diepte is van de ingrepen die onvrede veroorzaakt maar meer de tijd die de hele situatie duurt: je kunt als machthebber beter snel en diep ingrijpen dan ondiep en uitgespreid over de tijd. Echter, er wordt meestal gedacht dat het omgekeerd is, vandaar het trage handelen in de meeste democratieën.
...

De huidige crisis legt de beperkingen van de democratie bloot: de onkunde van democratische systemen om lange termijn beleid te voeren. Ik ben daarom niet alleen benieuwd naar het economische plaatje over 10-20 jaar maar ook hoe de democratie hier uit gaat komen.
Spreek je nu niet jezelf tegen? Als jouw eerste stelling klopt dan is er geen probleem met democratie als staatsvorm, maar is het probleem dat politici massaal in een broodje-aap-verhaal geloven, namelijk dat hard ingrijpen electoraal nadelig is op de korte termijn. De casus van Letland bewijst dan het tegendeel.

Maar ik vraag me af of er niet nog iets speelt. Als ik nog eens het grafiekje erbij pak van bovenaan de pagina:
quote:
0s.gif Op donderdag 6 december 2012 18:26 schreef Igen het volgende:

Oost-Europa heeft economisch nog steeds een inhaalslag te maken en groeit dus "van nature" sneller dan West-Europa. Dat heeft twee effecten. Ten eerste was de groei in Estland en Letland dus maar deels een bubbel en zelfs na de enorme krimp in 2008/2009 was de economie er nog altijd groter waren dan in 2004. Dan ligt het volgens mij voor de hand dat de mensen zich nog goed de tijd kunnen herinneren dat ze het nóg slechter hadden dan tijdens de recessie. Ten tweede kan je ervan uitgaan dat binnen een jaar of 5 na de harde ingrepen hetzelfde niveau als tijdens de bubbel vlak voor de crisis weer behaald zal zijn

In Griekenland ligt dat anders. Als je naar bijv. Italië en Portugal kijkt, dan zie je over de hele periode sinds 1999 nauwelijks economische groei. En Griekenland is op weg om precies naar datzelfde niveau te dalen - blijkbaar is alle groei in Griekenland sinds de introductie van de euro een grote bubbel geweest. Dus zelfs als de Grieken hun verlies in 2008/2009 meteen hadden genomen, dan waren ze ten eerste twee keer zo ver terug in de tijd geworpen als bijv. Estland en Letland, en ten tweede hebben ze absoluut geen enkel vooruitzicht dat hun economie ooit weer het niveau zal halen van vlak voor de crisis.

Volgens mij is het dan juist een heel logische reactie dat de Grieken geen zin hebben om snel hun verlies te nemen en liever zo veel mogelijk tijdrekken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-12-2012 11:04:58 ]
  vrijdag 7 december 2012 @ 11:09:06 #169
102582 Asics
Asics HIGH !!!
pi_120029729
Sja, herstel... ik zie nog geen tekenen van herstel, helaas.
Asics neemt de tijd.
Asics geniet. Lees mijn columns op http://www.raaskal.com
pi_120030684
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2012 11:09 schreef Asics het volgende:
Sja, herstel... ik zie nog geen tekenen van herstel, helaas.
De macro economie is fors aan het verslechteren. De Q4 resultaten kunnen weleens een turning point worden. China (en dus duitsland) word trouwens ook interessant in 2013, dan begint het terugbetalen van de eerste vastgoed/investerings-leningen. Dat zijn leningen waarop nu al vaak de rente niet betaald kan worden.

Spannend. Veel tijd en popcorn reserveren.
pi_120030950
Ook deze mantra hebben we al heel vaak gehoord, nietwaar? :)

Het zal wel blijven voortkabbelen, lijkt me.
pi_120031160
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 11:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ook deze mantra hebben we al heel vaak gehoord, nietwaar? :)

Het zal wel blijven voortkabbelen, lijkt me.
Zou kunnen, maar gezien de onderliggende cijfers en trend denk ik dat het beste er wel af is. bedrijfswinsten beginnen te stagneren/langzaam weer te dalen, de macro economie verslechterd en dat alles in een omgeving waarin de overheid (langzaam) een stapje terug doet en feitelijk nog bijna niets aan alle onevenwichtigheden is gedaan.

Dat zijn wel wezenlijke verschillen in vergelijking met voorgaande jaren toen dit soort beweringen zijn gemaakt.
pi_120031277
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 11:44 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Zou kunnen, maar gezien de onderliggende cijfers en trend denk ik dat het best er wel af is. bedrijfswinsten beginnen te stagneren/langzaam weer te dalen, de macro economie verslechterd en dat alles in een omgeving waarin de overheid (langzaam) een stapje terug doet.

Dat zijn wel wezenlijke verschillen in vergelijking met voorgaande jaren toen dit soort beweringen zijn gemaakt.
Klopt, maar zoals je zelf aangeeft zijn deze ontwikkelingen gradueel (evolutie ipv revolutie), vandaar ook mijn veronderstelling dat het voorlopig wel zal blijven voortkabbelen, ipv een popcorn mania ;)
pi_120031376
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 11:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Klopt, maar zoals je zelf aangeeft zijn deze ontwikkelingen gradueel (evolutie ipv revolutie), vandaar ook mijn veronderstelling dat het voorlopig wel zal blijven voortkabbelen, ipv een popcorn mania ;)
Veranderende omstandigheden (dat hoeft geen crash te betekenen als je dat denkt) zijn altijd spannend en daar hoort imo popcorn bij. :)
pi_120031890
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 11:49 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Veranderende omstandigheden (dat hoeft geen crash te betekenen als je dat denkt) zijn altijd spannend en daar hoort imo popcorn bij. :)
Ah, okay. :) Je mag ook gewoon van popcorn an sich houden hoor :P
pi_120032733
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 12:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ah, okay. :) Je mag ook gewoon van popcorn an sich houden hoor :P
Het recept staat al klaar:

Een beetje olie in de pan, popcornmais erbij en deksel er op. Als het bijna niet meer popt, is de popcorn klaar.

OT: German Industrial Production m/m -2.6%. De core is toch niet meer zo hardcore.
  vrijdag 7 december 2012 @ 14:53:02 #177
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_120038760
Krimp Griekenland lager dan gedacht

Gaat nu kennelijk toch de goede kant op met de PIGS
http://www.telegraaf.nl/d(...)r_dan_gedacht__.html

quote:
vr 07 dec 2012, 12:06

Krimp Griekse economie minder dan gedacht
ATHENE (AFN) - De Griekse economie is in het derde kwartaal met 6,9 procent gekrompen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Dat blijkt uit een herzien cijfer dat het Griekse statistiekbureau vrijdag naar buiten bracht. In een eerdere raming werd nog een krimp van 7,2 procent in het derde kwartaal gemeld.

De krimp volgens het herziene cijfer is nog steeds groter dan de 6,3 procent in het tweede kwartaal. Verwacht wordt dat de economie in heel 2012 met 6,5 procent krimpt.
In 2013 zou dat uitkomen op 4,5 procent en in 2014 hopen de Grieken een bescheiden groei neer te kunnen zetten.

De Portugese economie kromp in het derde kwartaal met met 3,5 procent op jaarbasis, aldus het statistiekbureau INE.
Eerder was een krimp van 3,4 procent gemeld.
Ook de krimp ten opzichte van het voorgaande kwartaal bleek iets sterker dan gedacht, 0,9 procent tegen een eerdere raming van 0,8 procent.
pi_120040875
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 14:53 schreef HD9 het volgende:

[..]

We moeten niet doen alsof we nu de goede kant op gaan. We hebben het over 0.3%. Is er structureel iets veranderd?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  vrijdag 7 december 2012 @ 15:51:43 #179
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_120041090
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 15:46 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

We moeten niet doen alsof we nu de goede kant op gaan. We hebben het over 0.3%. Is er structureel iets veranderd?
nou de krimp wordt niet groter maar juist minder groot
  vrijdag 7 december 2012 @ 16:16:48 #180
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_120042116
quote:
'Regering-Monti is voorbij'

In Rome heerste vrijdag een politieke crisissfeer: het zakenkabinet-Monti dreigt zijn meerderheid in het parlement te verliezen. President Giorgio Napolitano (87) van Italië ontving in allerijl de voorzitters van Kamer en Senaat en belangrijke politieke leiders.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_120067478
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2012 14:53 schreef HD9 het volgende:

[..]

Oh yeah, green shoots! :{
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
  zaterdag 8 december 2012 @ 18:20:18 #182
323876 michaelmoore
pi_120080293
Het gaat slecht, en nu zijn we nog niet eens aan het bezuinigen het ergste komt pas in 2013 2014 en 2015

Maar we gaan niet bouwen , nee we gaan niet aan het werk
We zijn gewend de overwaarde op te nemen door dat te lenen en te besteden, en dat moet zo blijven :(

http://www.telegraaf.nl/m(...)n_tot_armoede__.html
quote:
vr 07 dec 2012, 11:28
Crisis drijft zelfstandigen tot armoede
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM -

De armoede onder zelfstandigen is in 2011 fors toegenomen, blijkt uit het Armoedesignalement 2012, dat het Centraal Bureau voor de Statistiek en het Sociaal Cultureel Planbureau gisteren presenteerden.

Voor het eerst zijn er onder de mensen in de categorie armen meer zelfstandigen dan mensen in loondienst. De grootste groep van huishoudens die onder de grens zitten van ’nietveel-maar-toereikend’ blijven gezinnen die zijn aangewezen op een bijstandsuitkering

Uit het rapport blijkt de armoede in Nederland in het vorige jaar flink opgelopen. Van de 7 miljoen huishoudens moesten er 604.000, ofwel 8,7%, rondkomen van minder dan de ’lageinkomensgrens’, zo’n 90.000 meer dan in 2010. Onder de volwassenen viel de stijging van het aantal arme zelfstandigen op, met 52.000 tot 175.000. Arm en in loondienst zijn 170.000 volwassenen. Mensen met werk vormen met 45% bijna de helft van de Nederlandse armen.
  zondag 9 december 2012 @ 14:54:30 #183
323876 michaelmoore
pi_120107791
Ha de mafjoekel , symbool van wanhoop en splitsing zal ie bedoelen
http://www.telegraaf.nl/b(...)bool_van_hoop__.html

quote:
zo 09 dec 2012, 14:04
'EU moet weer symbool van hoop worden'
OSLO - De Europese Unie moet weer een symbool van hoop worden.
Dit zei Europees president Herman van Rompuy zondag in Oslo.

Hij is samen met commissievoorzitter José Manuel Barroso en de voorzitter van het Europese Parlement, Martin Schulz in de Noorse hoofdstad om namens de unie maandag de Nobelprijs voor de Vrede in ontvangst te nemen.

De Belg Van Rompuy zei dat Europa een erg moeilijke tijd doormaakt, maar hij is ervan overtuigd dat de unie zal slagen.
We zullen uit de onzekerheid en uit de recessie sterker dan ooit naar voren komen.”

De EU telt inmiddels 27 lidstaten met samen een half miljard inwoners.
De bruto binnenlandse producten bij elkaar opgeteld is de EU goed voor het grootste bbp ter wereld. De huidige unie is vastgelegd in het Verdrag van Maastricht van 1993.
De 'wieg' van de unie was het verdrag voor de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal dat in 1952 van kracht werd en waarmee België, Duitsland Frankrijk, Italië, Luxemburg, Frankrijk en Nederland gingen samenwerken.

Noorwegen is overigens geen EU-lid.

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 09-12-2012 22:31:15 ]
  maandag 10 december 2012 @ 15:29:19 #184
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120150927
quote:
De Europese Unie heeft vanmiddag in de Noorse hoofdstad Oslo de Nobelprijs voor de Vrede in ontvangst genomen. Het samenwerkingsverband van 27 landen werd vertegenwoordigd door drie voorzitters: president Herman van Rompuy van de Europese Raad, José Manuel Barroso van de Europese Commissie en Martin Schulz van het Europees Parlement.

Het Nobelcomité in Oslo kende de prijs toe, omdat de EU Europa van een continent van oorlog tot een continent van vrede heeft gemaakt. Van Rompuy zei in zijn dankrede dat de uitreiking "in een tijd van onzekerheid'' de mensen in Europa en heel de wereld herinnert aan "het fundamentele doel van de Europese Unie: de verbroedering van de Europese naties stimuleren, nu en in de toekomst''.

Ik denk serieus dat het huidige beleid van de EU de kans op oorlog juist doet toenemen. De democratie wordt opzij geschoven, landen in een keurslijf gedwongen, het volk heeft steeds minder te vertellen.

De bailouts en daaraan verbonden eisen zorgen ervoor dat landen elkaar nu verwijten maken in plaats van dat zij erkennen zelf fouten te hebben gemaakt. De crisis in Griekenland is nu opeens de schuld van de Duitsers in plaats van jarenlang Grieks wanbeleid. Dat was niet zo geweest als we ons gewoon aan de verdragen hadden gehouden die bailouts expliciet verbieden.

Deze spanningen zijn nog maar het begin. Als Italie straks eenzijdig uit de euro stapt en default op haar schulden dan beginnen de verwijten pas echt. Over een paar jaar vechten landen weer guerrilla oorlogen om zich af te scheiden van de EU en weer autonoom te worden. De EU is het nieuwe Joegoslavië, waarbij verschillende volken in een kunstmatig nieuw land worden gedwongen.

De grote oorlogen van de 20-ste eeuw kwamen voort uit empire building. En precies dat is de koers die de EU is ingeslagen.
Mijn reisverslagen
pi_120151577
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 15:29 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik denk serieus dat het huidige beleid van de EU de kans op oorlog juist doet toenemen. De democratie wordt opzij geschoven, landen in een keurslijf gedwongen, het volk heeft steeds minder te vertellen.

De bailouts en daaraan verbonden eisen zorgen ervoor dat landen elkaar nu verwijten maken in plaats van dat zij erkennen zelf fouten te hebben gemaakt. De crisis in Griekenland is nu opeens de schuld van de Duitsers in plaats van jarenlang Grieks wanbeleid. Dat was niet zo geweest als we ons gewoon aan de verdragen hadden gehouden die bailouts expliciet verbieden.

Deze spanningen zijn nog maar het begin. Als Italie straks eenzijdig uit de euro stapt en default op haar schulden dan beginnen de verwijten pas echt. Over een paar jaar vechten landen weer guerrilla oorlogen om zich af te scheiden van de EU en weer autonoom te worden. De EU is het nieuwe Joegoslavië, waarbij verschillende volken in een kunstmatig nieuw land worden gedwongen.

De grote oorlogen van de 20-ste eeuw kwamen voort uit empire building. En precies dat is de koers die de EU is ingeslagen.
Ik ben het volledig met je eens maar dan blijven er toch 2 vragen over;

In wat voor tijdsspanne zie je dit gebeuren? Dit kan nog wel even door etteren.

Voel jij je dan nog wel veilig in de UK :P?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  maandag 10 december 2012 @ 15:48:35 #186
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120151845
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 15:42 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik ben het volledig met je eens maar dan blijven er toch 2 vragen over;

In wat voor tijdsspanne zie je dit gebeuren? Dit kan nog wel even door etteren.
Fuck knows :+

quote:
Voel jij je dan nog wel veilig in de UK :P?
Nee, maar wel veiliger dan in de EU.

Ik zie trouwens nu pas dat jij alweer een dik een jaar in NL bent? _O-
Mijn reisverslagen
pi_120152470
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 15:48 schreef SeLang het volgende:

[..]

Nee, maar wel veiliger dan in de EU.
Je neemt alvast een voorschot op het uit de EU treden van het VK? :D
pi_120152561
Ik schrik me telkens kapot als ik die koppen van de EU-leiders zie. Zo charismatisch dat je meteen weet dat je of in een land met blinden leeft of in een dictatuur.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
  maandag 10 december 2012 @ 16:21:10 #189
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_120153251
We zijn er nog lang niet, de vraag vanuit de eurozone zelf droogt op, ieder land moet veel en veel meer doen om buiten de eurozone te verkopen, net als de Duitsers
http://www.telegraaf.nl/d(...)_dan_verwacht__.html
quote:
ma 10 dec 2012, 13:11 | 238 reacties
DNB: economie krimpt harder dan verwacht

AMSTERDAM - De Nederlandse economie krimp dit jaar harder dan verwacht. Dat blijkt uit de nieuwste ramingen van De Nederlandsche Bank (DNB).

Voor dit jaar wordt een krimp verwacht van 1% en voor 2013 een terugval van nog eens 0,6%. DNB verwacht voor 2014 een herstel van 1%.

De centrale bank ging in juni nog werd uit van een krimp van 0,6% voor dit jaar en een bescheiden groei met datzelfde percentage voor volgend jaar.

,,Het jaar 2013 wordt nog een heel lastig jaar. We doen het een stuk slechter dan de landen om ons heen, zoals Duitsland, België en Frankrijk. De werkloosheid zal nog flink oplopen naar niveau's die we lange tijd niet meer zijn gewend'', aldus DNB-directeur Job Swank. ,,Impulsen van buiten komen er niet, wij exporteren vooral binnen de eurozone en daar is de vraag ingezakt.''
  maandag 10 december 2012 @ 16:22:04 #190
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120153291
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 16:04 schreef Igen het volgende:

[..]

Je neemt alvast een voorschot op het uit de EU treden van het VK? :D
Die staan in elk geval een stuk realistischer in het hele verhaal.

Sinds de staatsgreep vind ik trouwens ook dat NL uit de euro moet stappen. Ik ben er nu helemaal klaar mee! De euro zoals die was afgesproken bestaat in feite niet meer. Elk relevant verdrag is inmiddels verbroken, en het gemak waarmee dat is gedaan is schokkend.
Mijn reisverslagen
pi_120153417
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 16:06 schreef SuperHarregarre het volgende:
Ik schrik me telkens kapot als ik die koppen van de EU-leiders zie. Zo charismatisch dat je meteen weet dat je of in een land met blinden leeft of in een dictatuur.
Het is een dictatuur die de kiezer over zichzelf afroept. Een democratische EU houdt namelijk in dat de Europese kiezer invloed heeft op het Europese beleid. Maar dat wil de eurosceptische kiezer niet, die wil dat de nationale soevereiniteit behouden blijft en dus, als onvermijdelijk gevolg, dat de Europese politiek uit koehandel in Brusselse achterkamertjes bestaat. En zo helpt de eurosceptische kiezer het hardste mee aan een ondemocratisch politiek bestel.
  maandag 10 december 2012 @ 16:31:53 #192
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120153696
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 16:25 schreef Igen het volgende:

[..]

Het is een dictatuur die de kiezer over zichzelf afroept. Een democratische EU houdt namelijk in dat de Europese kiezer invloed heeft op het Europese beleid. Maar dat wil de eurosceptische kiezer niet, die wil dat de nationale soevereiniteit behouden blijft en dus, als onvermijdelijk gevolg, dat de Europese politiek uit koehandel in Brusselse achterkamertjes bestaat. En zo helpt de eurosceptische kiezer het hardste mee aan een ondemocratisch politiek bestel.
Daar zit waarheid in natuurlijk, maar de macht van Brussel (en nu de ECB, wat een dictatuur op zichzelf is geworden in plaats van een politiek onafhankelijke centrale bank) gaat ook veel te ver en er is helemaal geen draagvlak voor zo'n superstaat. Het slaat ook nergens op om een land als Griekenland te willen integreren met een land als Nederland en die landen in een gemeenschappelijk keurslijf te persen.
Mijn reisverslagen
pi_120154032
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 16:31 schreef SeLang het volgende:

[..]

Daar zit waarheid in natuurlijk, maar de macht van Brussel (en nu de ECB, wat een dictatuur op zichzelf is geworden in plaats van een politiek onafhankelijke centrale bank) gaat ook veel te ver en er is helemaal geen draagvlak voor zo'n superstaat. Het slaat ook nergens op om een land als Griekenland te willen integreren met een land als Nederland en die landen in een gemeenschappelijk keurslijf te persen.
Je helpt wel veel ambtenaren aan een baan, je moet iets doen om als overheid die diensten economie van de grond te krijgen. ;)
pi_120154065
quote:

[..]

Ik ben nog niet overtuigd van jou (en andere) doemscenario's over de EU. We stappen nu waarschijnlijk over verdragen heen alsof ze nooit bestonden hebben, maar dat doen de USA, China en anderen ook. Het is een onhoudbare situatie (want alle economiën zijn gebouwd op drijfzand), maar wel beter dan een gesplitste EU.
pi_120154277
quote:

[..]

Daar zit wel wat in.

Maar ik denk dat er soms wat naïef wordt gedaan over hoe het zonder de EU zou zijn. Kijk bijvoorbeeld eens naar de EFTA, waar Noorwegen, IJsland en Zwitserland lid van zijn:

- De EFTA voorziet in vrij verkeer van personen. Polen en Grieken die nu via de EU hierheen kunnen komen om te werken, zouden dat binnen de EFTA ook kunnen.

- De EFTA wordt bestuurd door een raad van afgevaardigden van de lidstaten, waarbij in principe met unanimiteit maar soms per meerderheid wordt beslist. Minstens net zo ondoorzichtig als de EU dus, want binnen de EU gaat het op de belangrijke eurotoppen net zo, en is er tenminste voor de onbelangrijke dingen een direct door de burger gekozen parlement.

Ik denk dat veel mensen dus een nogal utopisch beeld hebben van hoe internationale vrijhandel zonder EU eruit zou zien. Een volledig democratisch bestuur van een vrijhandelsgebied en tegelijk geen enkele aantasting van de nationale soevereiniteit, dat kan gewoon niet tegelijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-12-2012 16:47:00 ]
  maandag 10 december 2012 @ 16:58:12 #196
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120154769
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 16:46 schreef Igen het volgende:

[..]

Daar zit wel wat in.

Maar ik denk dat er soms wat naïef wordt gedaan over hoe het zonder de EU zou zijn. Kijk bijvoorbeeld eens naar de EFTA, waar Noorwegen, IJsland en Zwitserland lid van zijn:

- De EFTA voorziet in vrij verkeer van personen. Polen en Grieken die nu via de EU hierheen kunnen komen om te werken, zouden dat binnen de EFTA ook kunnen.

- De EFTA wordt bestuurd door een raad van afgevaardigden van de lidstaten, waarbij in principe met unanimiteit maar soms per meerderheid wordt beslist. Minstens net zo ondoorzichtig als de EU dus, want binnen de EU is er tenminste voor de onbelangrijke dingen een direct door de burger gekozen parlement.

Ik denk dat veel mensen dus een nogal utopisch beeld hebben van hoe internationale vrijhandel zonder EU eruit zou zien. Een volledig democratisch bestuur van een vrijhandelsgebied en tegelijk geen enkele aantasting van de nationale soevereiniteit, dat kan gewoon niet tegelijk.
Hee! Niemand heeft het over afschaffen van de EU! Ik in elk geval niet. Ik zie echt het nut wel van de EU, maar niet van een Europese superstaat met onbeperkte welvaarts transfers tussen verschillende landen (transfers die op dit moment vooral via de ECB lopen en dus nieteens aan democratische controle onderhevigd zijn!). Het is gewoon een stap te ver, net zoals de euro een stap te ver was. Ik pleit dus voor een stap terug te doen in plaats van een vlucht naar voren. Maar ik blijf natuurlijk voorstander van Europese samenwerking tussen autonome landen.
Mijn reisverslagen
  maandag 10 december 2012 @ 17:23:48 #197
323876 michaelmoore
pi_120155660
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 16:58 schreef SeLang het volgende:

[..]

Hee! Niemand heeft het over afschaffen van de EU! Ik in elk geval niet. Ik zie echt het nut wel van de EU, maar niet van een Europese superstaat met onbeperkte welvaarts transfers tussen verschillende landen (transfers die op dit moment vooral via de ECB lopen en dus nieteens aan democratische controle onderhevigd zijn!). Het is gewoon een stap te ver, net zoals de euro een stap te ver was. Ik pleit dus voor een stap terug te doen in plaats van een vlucht naar voren. Maar ik blijf natuurlijk voorstander van Europese samenwerking tussen autonome landen.
De EEG was genoeg, we hebben alleen een handelsovereenkomst nodig en geen superstaat
  maandag 10 december 2012 @ 17:24:15 #198
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120155676
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 16:41 schreef Freak188 het volgende:

[..]

Ik ben nog niet overtuigd van jou (en andere) doemscenario's over de EU. We stappen nu waarschijnlijk over verdragen heen alsof ze nooit bestonden hebben, maar dat doen de USA, China en anderen ook. Het is een onhoudbare situatie (want alle economiën zijn gebouwd op drijfzand), maar wel beter dan een gesplitste EU.
Vergelijkingen tussen de EU en de VS slaan nergens op. Om één voorbeeld te geven: in de VS heb je arbeidsmobiliteit, in de EU niet. Ja, theoretisch mag een Griek of Spanjaard zich in Nederland vestigen en gaan werken als hij thuis geen baan vindt. Ik de praktijk gebeurt dat niet omdat ze geen Nederlands spreken en omdat de landen cultureel zo verschillend zijn dat ze zich niet thuisvoelen in NL. Maar een Amerikaan uit Michigan die daar z'n baan kwijtraakt verhuist met het grootste gemak naar Californië als hij daar wel een baan kan krijgen.
Mijn reisverslagen
pi_120155776
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 16:58 schreef SeLang het volgende:

[..]

Hee! Niemand heeft het over afschaffen van de EU! Ik in elk geval niet. Ik zie echt het nut wel van de EU, maar niet van een Europese superstaat met onbeperkte welvaarts transfers tussen verschillende landen (transfers die op dit moment vooral via de ECB lopen en dus nieteens aan democratische controle onderhevigd zijn!).
Je doelt op de target2-balans? Ik heb eerlijk gezegd geen verstand van hoe centrale banken precies werken, maar ik vond dit:

http://www.karlwhelan.com/Papers/T2Paper.pdf

En als ik die onderzoeker moet geloven, dan komt een onbalans via target-2 niet neer op een verkapte bailout (en is de target2-balans intussen ook gestabiliseerd).
quote:
Het is gewoon een stap te ver, net zoals de euro een stap te ver was. Ik pleit dus voor een stap terug te doen in plaats van een vlucht naar voren. Maar ik blijf natuurlijk voorstander van Europese samenwerking tussen autonome landen.
Daarin verschillen wij dan van mening. Ik vind intergouvernementele instanties met ondoorzichtige achterkamertjespolitiek maar niks. Daarom heb ik ook altijd al gevonden - ook voor de crisis - dat de EU democratischer moet. Maar dat kan alleen als de lidstaten soevereiniteit inleveren.

Dat wil niet zeggen dat ik voor de euro of voor meer Europa ben. Maar op de huidige manier lijkt het nergens naar. Ik kan bijvoorbeeld niet op Nigel Farage stemmen en het Europees Parlement heeft sowieso niks te zeggen over de euro, over het ESM of over de regels van het begrotingspact. Een weg naar minder Europa, op een echt democratische manier, is dus niet mogelijk zonder eerst een vlucht naar voren, naar méér Europa te maken. Geen twee stappen terug zonder eerst een stap vooruit, zeg maar. Een paradoxale situatie.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 10-12-2012 17:27:49 ]
  maandag 10 december 2012 @ 17:28:22 #200
323876 michaelmoore
pi_120155824
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 17:24 schreef SeLang het volgende:

[..]

Vergelijkingen tussen de EU en de VS slaan nergens op. Om één voorbeeld te geven: in de VS heb je arbeidsmobiliteit, in de EU niet. Ja, theoretisch mag een Griek of Spanjaard zich in Nederland vestigen en gaan werken als hij thuis geen baan vindt. Ik de praktijk gebeurt dat niet omdat ze geen Nederlands spreken en omdat de landen cultureel zo verschillend zijn dat ze zich niet thuisvoelen in NL. Maar een Amerikaan uit Michigan die daar z'n baan kwijtraakt verhuist met het grootste gemak naar Californië als hij daar wel een baan kan krijgen.
Ach nog een jaar en dan krijgen we heel Roemenië en Bulgarije over de vloer om hier de bouw in te gaan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')