De boeren zijn vermoord of weggejaagd hequote:Op donderdag 6 december 2012 23:38 schreef Igen het volgende:
[..]
Zimbabwe gold traditioneel als de graanschuur van Afrika (en uit andere topics weet ik dat jij de graanteelt héééééél belangrijk vindt), dus met die factoren zit het wel goed. En ze hebben dus ook nog eens een forse devaluatie gehad. Jouw theorie volgend móét Zimbabwe nu dus wel een mega-concurrerend land zijn waar de mensen niet weten wat armoede is.
Ow wacht...
quote:Nigeria is een van de naburige Afrikaanse landen die de ervaren boeren dankbaar opnemen. Ook in Mozambique, Zambia, Tanzania en Rwanda zijn Zimbabwaanse boeren neergestreken. In Zambia zou met hun komst de productie van maïs en tabak zijn verdubbeld.
Chaos en corruptie
In Zimbabwe is de productie van maïs en tabak daarentegen ingestort. Met de herverdeling van land zouden juist kleine zwarte boeren geholpen moeten zijn, maar daarvan is weinig terecht gekomen. Mugabes plannen leidden vooral tot enorme chaos en ongebreidelde corruptie. Vele eens zeer productieve bedrijven liggen vrijwel stil.
Eens een voedselexporteur is Zimbabwe nu aangewezen op voedselhulp voor de helft van haar bevolking van 12,5 miljoen mensen.
Aha. Dus je wil zeggen dat devaluatie toch niet het wondermiddel is wat je zonet nog beweerde. Ik ben blij met dat voortschrijdende inzicht.quote:Op donderdag 6 december 2012 23:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De boeren zijn vermoord of weggejaagd he
http://www.oneworld.nl/le(...)en-welkom-buurlanden
Het land is niets meer waard en begint nu te lijken op de EHS tragedie
[..]
Devaluatie of Revaluatie is geen goed woord, depreciatie en appreciatie door valutamarkten is beterquote:Op donderdag 6 december 2012 23:50 schreef Igen het volgende:
[..]
Aha. Dus je wil zeggen dat devaluatie toch niet het wondermiddel is wat je zonet nog beweerde. Ik ben blij met dat voortschrijdende inzicht.
Het is nu inderdaad al veel te laat want iedereen is moe van al het crisisgezeik. Maar als je direct in 2008 en 2009 rigoreus had ingegrepen dan had je daarvoor wel draagvlak gehad. Iedereen ziet het dan als een noodsituatie en ingrepen worden makkelijk geaccepteerd als onvermijdelijk. Daarom is het verstandig om ingrepen zo veel mogelijk te "frontloaden" zoals ze in Letland hebben gedaan.quote:Op donderdag 6 december 2012 17:34 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Stel je zou zoiets doen in de VK of iets dergelijks. Je krijgt dan echt enorme opstandenAls ik alleen al terugdenk aan die rellen in Londen een paar jaar geleden. Ik denk dat dat soort landen de stap van alles naar niets, niet (zo snel) zullen accepteren. En misschien is het daar nu ook al wel een beetje te laat voor?
Slecht nieuws moet je altijd brengen met een maar, anders raken een paar tradertjes in paniek. De beleggers onder ons zagen dit natuurlijk allang aankomen.quote:Op vrijdag 7 december 2012 09:28 schreef dramatiek het volgende:
Niemand wil het licht aan het eind van de tunnel uitdoen. Volgend jaar wordt het beter, ohnee volgend jaar, ownee volgend jaar....
ik zie het helemaal niet beter worden, tenzij de EU uit elkaar gaatquote:Op vrijdag 7 december 2012 09:41 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Slecht nieuws moet je altijd brengen met een maar, anders raken een paar tradertjes in paniek. De beleggers onder ons zagen dit natuurlijk allang aankomen.
Spreek je nu niet jezelf tegen? Als jouw eerste stelling klopt dan is er geen probleem met democratie als staatsvorm, maar is het probleem dat politici massaal in een broodje-aap-verhaal geloven, namelijk dat hard ingrijpen electoraal nadelig is op de korte termijn. De casus van Letland bewijst dan het tegendeel.quote:Op vrijdag 7 december 2012 09:08 schreef SeLang het volgende:
[..]
...
Een tijd geleden heb ik ergens een artikel gelezen over de acceptatie door de bevolking van pijnlijke ingrepen. Daaruit bleek dat het niet zozeer de diepte is van de ingrepen die onvrede veroorzaakt maar meer de tijd die de hele situatie duurt: je kunt als machthebber beter snel en diep ingrijpen dan ondiep en uitgespreid over de tijd. Echter, er wordt meestal gedacht dat het omgekeerd is, vandaar het trage handelen in de meeste democratieën.
...
De huidige crisis legt de beperkingen van de democratie bloot: de onkunde van democratische systemen om lange termijn beleid te voeren. Ik ben daarom niet alleen benieuwd naar het economische plaatje over 10-20 jaar maar ook hoe de democratie hier uit gaat komen.
Oost-Europa heeft economisch nog steeds een inhaalslag te maken en groeit dus "van nature" sneller dan West-Europa. Dat heeft twee effecten. Ten eerste was de groei in Estland en Letland dus maar deels een bubbel en zelfs na de enorme krimp in 2008/2009 was de economie er nog altijd groter waren dan in 2004. Dan ligt het volgens mij voor de hand dat de mensen zich nog goed de tijd kunnen herinneren dat ze het nóg slechter hadden dan tijdens de recessie. Ten tweede kan je ervan uitgaan dat binnen een jaar of 5 na de harde ingrepen hetzelfde niveau als tijdens de bubbel vlak voor de crisis weer behaald zal zijnquote:
De macro economie is fors aan het verslechteren. De Q4 resultaten kunnen weleens een turning point worden. China (en dus duitsland) word trouwens ook interessant in 2013, dan begint het terugbetalen van de eerste vastgoed/investerings-leningen. Dat zijn leningen waarop nu al vaak de rente niet betaald kan worden.quote:Op vrijdag 7 december 2012 11:09 schreef Asics het volgende:
Sja, herstel... ik zie nog geen tekenen van herstel, helaas.
Zou kunnen, maar gezien de onderliggende cijfers en trend denk ik dat het beste er wel af is. bedrijfswinsten beginnen te stagneren/langzaam weer te dalen, de macro economie verslechterd en dat alles in een omgeving waarin de overheid (langzaam) een stapje terug doet en feitelijk nog bijna niets aan alle onevenwichtigheden is gedaan.quote:Op vrijdag 7 december 2012 11:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ook deze mantra hebben we al heel vaak gehoord, nietwaar?
Het zal wel blijven voortkabbelen, lijkt me.
Klopt, maar zoals je zelf aangeeft zijn deze ontwikkelingen gradueel (evolutie ipv revolutie), vandaar ook mijn veronderstelling dat het voorlopig wel zal blijven voortkabbelen, ipv een popcorn maniaquote:Op vrijdag 7 december 2012 11:44 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Zou kunnen, maar gezien de onderliggende cijfers en trend denk ik dat het best er wel af is. bedrijfswinsten beginnen te stagneren/langzaam weer te dalen, de macro economie verslechterd en dat alles in een omgeving waarin de overheid (langzaam) een stapje terug doet.
Dat zijn wel wezenlijke verschillen in vergelijking met voorgaande jaren toen dit soort beweringen zijn gemaakt.
Veranderende omstandigheden (dat hoeft geen crash te betekenen als je dat denkt) zijn altijd spannend en daar hoort imo popcorn bij.quote:Op vrijdag 7 december 2012 11:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Klopt, maar zoals je zelf aangeeft zijn deze ontwikkelingen gradueel (evolutie ipv revolutie), vandaar ook mijn veronderstelling dat het voorlopig wel zal blijven voortkabbelen, ipv een popcorn mania
Ah, okay.quote:Op vrijdag 7 december 2012 11:49 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Veranderende omstandigheden (dat hoeft geen crash te betekenen als je dat denkt) zijn altijd spannend en daar hoort imo popcorn bij.
Het recept staat al klaar:quote:Op vrijdag 7 december 2012 12:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ah, okay.Je mag ook gewoon van popcorn an sich houden hoor
quote:vr 07 dec 2012, 12:06
Krimp Griekse economie minder dan gedacht
ATHENE (AFN) - De Griekse economie is in het derde kwartaal met 6,9 procent gekrompen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Dat blijkt uit een herzien cijfer dat het Griekse statistiekbureau vrijdag naar buiten bracht. In een eerdere raming werd nog een krimp van 7,2 procent in het derde kwartaal gemeld.
De krimp volgens het herziene cijfer is nog steeds groter dan de 6,3 procent in het tweede kwartaal. Verwacht wordt dat de economie in heel 2012 met 6,5 procent krimpt.
In 2013 zou dat uitkomen op 4,5 procent en in 2014 hopen de Grieken een bescheiden groei neer te kunnen zetten.
De Portugese economie kromp in het derde kwartaal met met 3,5 procent op jaarbasis, aldus het statistiekbureau INE.
Eerder was een krimp van 3,4 procent gemeld.
Ook de krimp ten opzichte van het voorgaande kwartaal bleek iets sterker dan gedacht, 0,9 procent tegen een eerdere raming van 0,8 procent.
We moeten niet doen alsof we nu de goede kant op gaan. We hebben het over 0.3%. Is er structureel iets veranderd?quote:Op vrijdag 7 december 2012 14:53 schreef HD9 het volgende:
Krimp Griekenland lager dan gedacht
Gaat nu kennelijk toch de goede kant op met de PIGS
http://www.telegraaf.nl/d(...)r_dan_gedacht__.html
[..]
nou de krimp wordt niet groter maar juist minder grootquote:Op vrijdag 7 december 2012 15:46 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
We moeten niet doen alsof we nu de goede kant op gaan. We hebben het over 0.3%. Is er structureel iets veranderd?
quote:'Regering-Monti is voorbij'
In Rome heerste vrijdag een politieke crisissfeer: het zakenkabinet-Monti dreigt zijn meerderheid in het parlement te verliezen. President Giorgio Napolitano (87) van Italië ontving in allerijl de voorzitters van Kamer en Senaat en belangrijke politieke leiders.
Oh yeah, green shoots!quote:Op vrijdag 7 december 2012 14:53 schreef HD9 het volgende:
Krimp Griekenland lager dan gedacht
Gaat nu kennelijk toch de goede kant op met de PIGS
http://www.telegraaf.nl/d(...)r_dan_gedacht__.html
[..]
quote:vr 07 dec 2012, 11:28
Crisis drijft zelfstandigen tot armoede
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM -
De armoede onder zelfstandigen is in 2011 fors toegenomen, blijkt uit het Armoedesignalement 2012, dat het Centraal Bureau voor de Statistiek en het Sociaal Cultureel Planbureau gisteren presenteerden.
Voor het eerst zijn er onder de mensen in de categorie armen meer zelfstandigen dan mensen in loondienst. De grootste groep van huishoudens die onder de grens zitten van ’nietveel-maar-toereikend’ blijven gezinnen die zijn aangewezen op een bijstandsuitkering
Uit het rapport blijkt de armoede in Nederland in het vorige jaar flink opgelopen. Van de 7 miljoen huishoudens moesten er 604.000, ofwel 8,7%, rondkomen van minder dan de ’lageinkomensgrens’, zo’n 90.000 meer dan in 2010. Onder de volwassenen viel de stijging van het aantal arme zelfstandigen op, met 52.000 tot 175.000. Arm en in loondienst zijn 170.000 volwassenen. Mensen met werk vormen met 45% bijna de helft van de Nederlandse armen.
quote:zo 09 dec 2012, 14:04
'EU moet weer symbool van hoop worden'
OSLO - De Europese Unie moet weer een symbool van hoop worden.
Dit zei Europees president Herman van Rompuy zondag in Oslo.
Hij is samen met commissievoorzitter José Manuel Barroso en de voorzitter van het Europese Parlement, Martin Schulz in de Noorse hoofdstad om namens de unie maandag de Nobelprijs voor de Vrede in ontvangst te nemen.
De Belg Van Rompuy zei dat Europa een erg moeilijke tijd doormaakt, maar hij is ervan overtuigd dat de unie zal slagen.
We zullen uit de onzekerheid en uit de recessie sterker dan ooit naar voren komen.”
De EU telt inmiddels 27 lidstaten met samen een half miljard inwoners.
De bruto binnenlandse producten bij elkaar opgeteld is de EU goed voor het grootste bbp ter wereld. De huidige unie is vastgelegd in het Verdrag van Maastricht van 1993.
De 'wieg' van de unie was het verdrag voor de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal dat in 1952 van kracht werd en waarmee België, Duitsland Frankrijk, Italië, Luxemburg, Frankrijk en Nederland gingen samenwerken.
Noorwegen is overigens geen EU-lid.
Ik denk serieus dat het huidige beleid van de EU de kans op oorlog juist doet toenemen. De democratie wordt opzij geschoven, landen in een keurslijf gedwongen, het volk heeft steeds minder te vertellen.quote:De Europese Unie heeft vanmiddag in de Noorse hoofdstad Oslo de Nobelprijs voor de Vrede in ontvangst genomen. Het samenwerkingsverband van 27 landen werd vertegenwoordigd door drie voorzitters: president Herman van Rompuy van de Europese Raad, José Manuel Barroso van de Europese Commissie en Martin Schulz van het Europees Parlement.
Het Nobelcomité in Oslo kende de prijs toe, omdat de EU Europa van een continent van oorlog tot een continent van vrede heeft gemaakt. Van Rompuy zei in zijn dankrede dat de uitreiking "in een tijd van onzekerheid'' de mensen in Europa en heel de wereld herinnert aan "het fundamentele doel van de Europese Unie: de verbroedering van de Europese naties stimuleren, nu en in de toekomst''.
Ik ben het volledig met je eens maar dan blijven er toch 2 vragen over;quote:Op maandag 10 december 2012 15:29 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik denk serieus dat het huidige beleid van de EU de kans op oorlog juist doet toenemen. De democratie wordt opzij geschoven, landen in een keurslijf gedwongen, het volk heeft steeds minder te vertellen.
De bailouts en daaraan verbonden eisen zorgen ervoor dat landen elkaar nu verwijten maken in plaats van dat zij erkennen zelf fouten te hebben gemaakt. De crisis in Griekenland is nu opeens de schuld van de Duitsers in plaats van jarenlang Grieks wanbeleid. Dat was niet zo geweest als we ons gewoon aan de verdragen hadden gehouden die bailouts expliciet verbieden.
Deze spanningen zijn nog maar het begin. Als Italie straks eenzijdig uit de euro stapt en default op haar schulden dan beginnen de verwijten pas echt. Over een paar jaar vechten landen weer guerrilla oorlogen om zich af te scheiden van de EU en weer autonoom te worden. De EU is het nieuwe Joegoslavië, waarbij verschillende volken in een kunstmatig nieuw land worden gedwongen.
De grote oorlogen van de 20-ste eeuw kwamen voort uit empire building. En precies dat is de koers die de EU is ingeslagen.
Fuck knowsquote:Op maandag 10 december 2012 15:42 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik ben het volledig met je eens maar dan blijven er toch 2 vragen over;
In wat voor tijdsspanne zie je dit gebeuren? Dit kan nog wel even door etteren.
Nee, maar wel veiliger dan in de EU.quote:Voel jij je dan nog wel veilig in de UK?
Je neemt alvast een voorschot op het uit de EU treden van het VK?quote:Op maandag 10 december 2012 15:48 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nee, maar wel veiliger dan in de EU.
quote:ma 10 dec 2012, 13:11 | 238 reacties
DNB: economie krimpt harder dan verwacht
AMSTERDAM - De Nederlandse economie krimp dit jaar harder dan verwacht. Dat blijkt uit de nieuwste ramingen van De Nederlandsche Bank (DNB).
Voor dit jaar wordt een krimp verwacht van 1% en voor 2013 een terugval van nog eens 0,6%. DNB verwacht voor 2014 een herstel van 1%.
De centrale bank ging in juni nog werd uit van een krimp van 0,6% voor dit jaar en een bescheiden groei met datzelfde percentage voor volgend jaar.
,,Het jaar 2013 wordt nog een heel lastig jaar. We doen het een stuk slechter dan de landen om ons heen, zoals Duitsland, België en Frankrijk. De werkloosheid zal nog flink oplopen naar niveau's die we lange tijd niet meer zijn gewend'', aldus DNB-directeur Job Swank. ,,Impulsen van buiten komen er niet, wij exporteren vooral binnen de eurozone en daar is de vraag ingezakt.''
Die staan in elk geval een stuk realistischer in het hele verhaal.quote:Op maandag 10 december 2012 16:04 schreef Igen het volgende:
[..]
Je neemt alvast een voorschot op het uit de EU treden van het VK?
Het is een dictatuur die de kiezer over zichzelf afroept. Een democratische EU houdt namelijk in dat de Europese kiezer invloed heeft op het Europese beleid. Maar dat wil de eurosceptische kiezer niet, die wil dat de nationale soevereiniteit behouden blijft en dus, als onvermijdelijk gevolg, dat de Europese politiek uit koehandel in Brusselse achterkamertjes bestaat. En zo helpt de eurosceptische kiezer het hardste mee aan een ondemocratisch politiek bestel.quote:Op maandag 10 december 2012 16:06 schreef SuperHarregarre het volgende:
Ik schrik me telkens kapot als ik die koppen van de EU-leiders zie. Zo charismatisch dat je meteen weet dat je of in een land met blinden leeft of in een dictatuur.
Daar zit waarheid in natuurlijk, maar de macht van Brussel (en nu de ECB, wat een dictatuur op zichzelf is geworden in plaats van een politiek onafhankelijke centrale bank) gaat ook veel te ver en er is helemaal geen draagvlak voor zo'n superstaat. Het slaat ook nergens op om een land als Griekenland te willen integreren met een land als Nederland en die landen in een gemeenschappelijk keurslijf te persen.quote:Op maandag 10 december 2012 16:25 schreef Igen het volgende:
[..]
Het is een dictatuur die de kiezer over zichzelf afroept. Een democratische EU houdt namelijk in dat de Europese kiezer invloed heeft op het Europese beleid. Maar dat wil de eurosceptische kiezer niet, die wil dat de nationale soevereiniteit behouden blijft en dus, als onvermijdelijk gevolg, dat de Europese politiek uit koehandel in Brusselse achterkamertjes bestaat. En zo helpt de eurosceptische kiezer het hardste mee aan een ondemocratisch politiek bestel.
Je helpt wel veel ambtenaren aan een baan, je moet iets doen om als overheid die diensten economie van de grond te krijgen.quote:Op maandag 10 december 2012 16:31 schreef SeLang het volgende:
[..]
Daar zit waarheid in natuurlijk, maar de macht van Brussel (en nu de ECB, wat een dictatuur op zichzelf is geworden in plaats van een politiek onafhankelijke centrale bank) gaat ook veel te ver en er is helemaal geen draagvlak voor zo'n superstaat. Het slaat ook nergens op om een land als Griekenland te willen integreren met een land als Nederland en die landen in een gemeenschappelijk keurslijf te persen.
Ik ben nog niet overtuigd van jou (en andere) doemscenario's over de EU. We stappen nu waarschijnlijk over verdragen heen alsof ze nooit bestonden hebben, maar dat doen de USA, China en anderen ook. Het is een onhoudbare situatie (want alle economiën zijn gebouwd op drijfzand), maar wel beter dan een gesplitste EU.quote:Op maandag 10 december 2012 16:31 schreef SeLang het volgende:
[..]
Daar zit waarheid in natuurlijk, maar de macht van Brussel (en nu de ECB, wat een dictatuur op zichzelf is geworden in plaats van een politiek onafhankelijke centrale bank) gaat ook veel te ver en er is helemaal geen draagvlak voor zo'n superstaat. Het slaat ook nergens op om een land als Griekenland te willen integreren met een land als Nederland en die landen in een gemeenschappelijk keurslijf te persen.
Daar zit wel wat in.quote:Op maandag 10 december 2012 16:31 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hee! Niemand heeft het over afschaffen van de EU! Ik in elk geval niet. Ik zie echt het nut wel van de EU, maar niet van een Europese superstaat met onbeperkte welvaarts transfers tussen verschillende landen (transfers die op dit moment vooral via de ECB lopen en dus nieteens aan democratische controle onderhevigd zijn!). Het is gewoon een stap te ver, net zoals de euro een stap te ver was. Ik pleit dus voor een stap terug te doen in plaats van een vlucht naar voren. Maar ik blijf natuurlijk voorstander van Europese samenwerking tussen autonome landen.quote:Op maandag 10 december 2012 16:46 schreef Igen het volgende:
[..]
Daar zit wel wat in.
Maar ik denk dat er soms wat naïef wordt gedaan over hoe het zonder de EU zou zijn. Kijk bijvoorbeeld eens naar de EFTA, waar Noorwegen, IJsland en Zwitserland lid van zijn:
- De EFTA voorziet in vrij verkeer van personen. Polen en Grieken die nu via de EU hierheen kunnen komen om te werken, zouden dat binnen de EFTA ook kunnen.
- De EFTA wordt bestuurd door een raad van afgevaardigden van de lidstaten, waarbij in principe met unanimiteit maar soms per meerderheid wordt beslist. Minstens net zo ondoorzichtig als de EU dus, want binnen de EU is er tenminste voor de onbelangrijke dingen een direct door de burger gekozen parlement.
Ik denk dat veel mensen dus een nogal utopisch beeld hebben van hoe internationale vrijhandel zonder EU eruit zou zien. Een volledig democratisch bestuur van een vrijhandelsgebied en tegelijk geen enkele aantasting van de nationale soevereiniteit, dat kan gewoon niet tegelijk.
De EEG was genoeg, we hebben alleen een handelsovereenkomst nodig en geen superstaatquote:Op maandag 10 december 2012 16:58 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hee! Niemand heeft het over afschaffen van de EU! Ik in elk geval niet. Ik zie echt het nut wel van de EU, maar niet van een Europese superstaat met onbeperkte welvaarts transfers tussen verschillende landen (transfers die op dit moment vooral via de ECB lopen en dus nieteens aan democratische controle onderhevigd zijn!). Het is gewoon een stap te ver, net zoals de euro een stap te ver was. Ik pleit dus voor een stap terug te doen in plaats van een vlucht naar voren. Maar ik blijf natuurlijk voorstander van Europese samenwerking tussen autonome landen.
Vergelijkingen tussen de EU en de VS slaan nergens op. Om één voorbeeld te geven: in de VS heb je arbeidsmobiliteit, in de EU niet. Ja, theoretisch mag een Griek of Spanjaard zich in Nederland vestigen en gaan werken als hij thuis geen baan vindt. Ik de praktijk gebeurt dat niet omdat ze geen Nederlands spreken en omdat de landen cultureel zo verschillend zijn dat ze zich niet thuisvoelen in NL. Maar een Amerikaan uit Michigan die daar z'n baan kwijtraakt verhuist met het grootste gemak naar Californië als hij daar wel een baan kan krijgen.quote:Op maandag 10 december 2012 16:41 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Ik ben nog niet overtuigd van jou (en andere) doemscenario's over de EU. We stappen nu waarschijnlijk over verdragen heen alsof ze nooit bestonden hebben, maar dat doen de USA, China en anderen ook. Het is een onhoudbare situatie (want alle economiën zijn gebouwd op drijfzand), maar wel beter dan een gesplitste EU.
Je doelt op de target2-balans? Ik heb eerlijk gezegd geen verstand van hoe centrale banken precies werken, maar ik vond dit:quote:Op maandag 10 december 2012 16:58 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hee! Niemand heeft het over afschaffen van de EU! Ik in elk geval niet. Ik zie echt het nut wel van de EU, maar niet van een Europese superstaat met onbeperkte welvaarts transfers tussen verschillende landen (transfers die op dit moment vooral via de ECB lopen en dus nieteens aan democratische controle onderhevigd zijn!).
Daarin verschillen wij dan van mening. Ik vind intergouvernementele instanties met ondoorzichtige achterkamertjespolitiek maar niks. Daarom heb ik ook altijd al gevonden - ook voor de crisis - dat de EU democratischer moet. Maar dat kan alleen als de lidstaten soevereiniteit inleveren.quote:Het is gewoon een stap te ver, net zoals de euro een stap te ver was. Ik pleit dus voor een stap terug te doen in plaats van een vlucht naar voren. Maar ik blijf natuurlijk voorstander van Europese samenwerking tussen autonome landen.
Ach nog een jaar en dan krijgen we heel Roemenië en Bulgarije over de vloer om hier de bouw in te gaanquote:Op maandag 10 december 2012 17:24 schreef SeLang het volgende:
[..]
Vergelijkingen tussen de EU en de VS slaan nergens op. Om één voorbeeld te geven: in de VS heb je arbeidsmobiliteit, in de EU niet. Ja, theoretisch mag een Griek of Spanjaard zich in Nederland vestigen en gaan werken als hij thuis geen baan vindt. Ik de praktijk gebeurt dat niet omdat ze geen Nederlands spreken en omdat de landen cultureel zo verschillend zijn dat ze zich niet thuisvoelen in NL. Maar een Amerikaan uit Michigan die daar z'n baan kwijtraakt verhuist met het grootste gemak naar Californië als hij daar wel een baan kan krijgen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |